abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39934318
Ik heb lang getwijfeld of ik het hier zou gaan posten of niet, toch wel. Wie weet kunnen anderen met een andere kijk op de situatie advies o.i.d. geven. Het is een lang verhaal, maar lees het aub door, enig advies kan ik wel gebruiken.

Ik post dit naar aanleiding van de problemen met mijn broertje van 14.
Hij is de laatste tijd snel agressief als hem iets niet bevalt en
maakt veel vernederende en belachelijk makende opmerkingen richting mij en mijn ouders.

Dit gedrag vertoond hij al ongeveer een half jaar, om maar een voorbeeld te noemen,
mijn vader is timmerman en die noemt hij dan 'domme bouwvakker'.
Of mijn vader uitmaken voor 'ouwe zak' die wel een /insert ziekte/ mag krijgen. Dit soort opmerkingen plaatst hij dus, als hij boos is om een onzinnige situatie. Waarin wij alles fout doen, volgens hem.
Zelf is hij maar net overgegaan naar VWO 4, en
heeft feitelijk nog niets gepresteerd maar toch voelt hij zich erg goed.
Dat soort opmerkingen zegt hij dan ook zonder spijt of schuldgevoelens
want wij doen niet normaal, alles ligt dus aan mijn ouders en ik.
Mijn moeder maakt hij belachelijk door haar vaak na te doen, maar dan extreem hoge stem. Of maakt opmerkingen waardoor mijn moeder soms zelfs begint te huilen, en het boeit hem dan ook niks.

Ook heeft hij eens gezegd tegen haar, dat zij hem toch niks kan doen
want hij is toch sterker. Hij wil zich niet aanpassen aan de normen. Want "het is zijn leven, hij bepaalt wat hij doet".
Toen mijn ouders het echt zat waren en zeiden; dan ga je maar het huis uit, ga je maar bij iemand anders wonen! Vond hij helemaal niet erg, hij gaat zelf ook liever ergens anders wonen dan bij deze "idioten". Vandaag vroeg mijn moeder nog waarom hij steeds van die opmerkingen naar ons maakt en of hij daar niet mee kon stoppen. Waarop hij antwoordt: Nee, waarom? Ik ga toch ergens anders wonen.

Het rare is, een paar dagen is hij weer vriendelijk en doet hij normaal.
Maar daarna begint hij weer met opmerkingen maken, en is hij afstandelijk. Zoals nu, afgelopen dagen gedraagt hij zich weer redelijk normaal. Zegt bijvoorbeeld: tot morgen, weltrusten als hij slapen gaat ipv van pc uit > tandenpoetsen > niks zeggen en met een chagrijnige kop naar zn kamer lopen.

Dit lijken veel puberale trekjes, maar er is meer aan de hand dan puberen.
Ook vroeger op de basisschool was hij erg snel opgewonden en hij had een kort lontje.
Ik zal een aantal dingen op een rijtje zetten:

- ontbreken van schuldgevoelens
- vernederen/opmerkingen maken zonder spijt
- geen rekening houden met anderen
- wil zich niet aanpassen aan de normen en regels die gelden bij ons
thuis
- snel boos/agressief als er iets gezegd wordt over hem, kort lontje.
- zichzelf beter vinden dan anderen, zonder daadwerkelijk iets
gepresteerd te hebben

Hij deed vroeger ook aan sport, dat doet hij ook niet meer. Dat
komt omdat hij verslaafd is aan een computerspel genaamd World of Warcraft,
hij speelt dit spel dagelijks. En zeker nu hij vakantie heeft, zit hij
praktisch de hele dag dat spel te spelen. 'S ochtend rond half 11 gaat hij erachter, dan speelt hij de hele dag games, meerendeel WoW. Hij komt eigenlijk niet beneden behalve met eten of als hij iets te drinken pakt
Soms slaat hij de lunch over als hij 'geen honger heeft', maar dat is een smoes want hij wil dan doorspelen met een vriend van hem en bekenden uit het spel. Je hoort hem dan ook niet als hij dat spel speelt.

Ik denk dat dit geen geval van puberen is, maar dat er wat meer met mijn broertje aan de hand is.
Ik heb het er met mijn ouders over gehad om eventueel hulp te zoeken bij de huisarts maar ze hebben het idee dat hulp zoeken bij een huisarts bijv. Geen zin heeft omdat deze toch zegt dat het puberen is, maar dat lijkt mij toch niet? Daar komt bij, dat als mijn broertje niet mee naar de huisarts wil, er weinig kan gedaan worden. Maar misschien is dat niet nodig.
pi_39934432
Herkenbaar

Dat soort mannetjes denken bij 14 jarige leeftijd al dat ze de wereld aan kunnen en hebben een grote bek omdat dat de shit is .,. je weet tog!
Mijn ouders zouden heel wat deuken in mijn hersenpan slaan als ik zulke nare opmerkingen maakte...

misschien een spoedcursus normen en waarden?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:42:19 #3
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_39934510
Ik denk dat jouw vader "die domme bouwvakker" dat broertje van jouw eens even een flinke trap onder zijn reet moet geven...

En dat meen ik... Mijn vader is tuinder, een lichamelijk beroep dus... Als ik mijn moeder aan het janken maakte, of "domme tuinder" tegen mijn vader zei... Dan kreeg ik een trap onder mijn reet en kon ik opsodemieteren naar mijn kamer... En ik had niet zoveel spullen op mijn kamer maar als ik wel iets zou hebben gehad om me mee te vermaken dan ging gegarandeerd de stop eruit...

En anders een internaat...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_39934522
Je moet hem gewoon wat sjieke tikken geven.
Carry on my wayward son
There'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Don't you cry no more.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:44:45 #5
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39934569
Een opvoedkundig pak slaag met een riem kan je vader wel doen denk ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_39934572
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:42 schreef SuperWeber het volgende:
Ik denk dat jouw vader "die domme bouwvakker" dat broertje van jouw eens even een flinke trap onder zijn reet moet geven...

En dat meen ik... Mijn vader is tuinder, een lichamelijk beroep dus... Als ik mijn moeder aan het janken maakte, of "domme tuinder" tegen mijn vader zei... Dan kreeg ik een trap onder mijn reet en kon ik opsodemieteren naar mijn kamer... En ik had niet zoveel spullen op mijn kamer maar als ik wel iets zou hebben gehad om me mee te vermaken dan ging gegarandeerd de stop eruit...

En anders een internaat...
Precies! tegenwoordig zit er geen enkel stukje opvoeding van thuis meer bij. De jeugd word opgevoed door de mensen om zich heen, en krijgen geen stukje mee van thuis, omdat het toch maar de 'puberteit is'. Misschien word het eens tijd voor je ouders om zijn kop in te drukken en hem een stukje 'respect' mee te geven

[ Bericht 0% gewijzigd door Spacemonkeh op 18-07-2006 11:45:25 (typfout :o) ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:46:02 #7
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_39934613
Zijn de problemen begonnen voor of na hij met WoW is begonnen? Het lijkt er namelijk op dat hij zijn virtuele leven niet meer kan scheiden van de realiteit...
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:46:58 #8
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39934648
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:36 schreef Noodlez het volgende:

De rest van het lijstje is gewoon pubergedrag. Maar deze twee, weet je ook zeker dat hij zich ook buiten de deur zo gedraagt? Het kan best zijn dat hij zich buiten de deur vrij normaal gedraagt?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:47:43 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39934670
Wat ik zou doen is hem zijn computer af nemen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:49:00 #10
81237 releaze
best of both worlds
pi_39934712
Ook voor puberen kan je naar de psych, maar dat gaat wel geheel tegen de zin van zoonlief in. natuurlijk vinden de ouders ook dat alles aan zoonlief ligt en dat hij moet veranderen, maar het is misschien interessant om te gaan ontdekken wat dit gedrag van je broertje zo triggert of heeft getriggerd in het verleden. met z'n allen in therapie, bijvoorbeeld. maar voor het zelfde geld heeft je broertje ook last van een zekere stoornis, wat het ook kan zijn, wat nu en in het verleden een andere aanpak nodig heeft/had dan wat hem nu is gegeven. om gedrag te kunnen of willen veranderen moet je eerst weten waardoor het gedrag ontstaan is. Natúúrlijk is hij ook aan het puberen, maar ik vind het wel heel extreem. Voor mijn gevoel zijn er veel meer factoren die mede onderzocht moeten worden om te kijken wat het gezin met hem aanmoet. En laat ze d'r maar lekker voor inzetten, want ze zijn nog laaaaang niet van hem af.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:49:32 #11
81237 releaze
best of both worlds
pi_39934726
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:47 schreef Megumi het volgende:
Wat ik zou doen is hem zijn computer af nemen.
en totale oorlog ontketenen, zeker.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:50:16 #12
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_39934753
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn de problemen begonnen voor of na hij met WoW is begonnen? Het lijkt er namelijk op dat hij zijn virtuele leven niet meer kan scheiden van de realiteit...
Wat is dit nou weer voor psychologisch geleuter... Zo'n jongen moet gewoon een beetje respect bijgebracht worden...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
pi_39934763
WOW.
Het had zo mijn verhaal kunnen zijn. alleen is mijn broertje geen 14 meer maar 20 en nog steeds zo
.
Er valt helaas niets mee te beginnen met die jongen hier.
Ik heb helaas geen tips voor je.

Wat ik wel gemerkt heb is dat mijn broertje via msn nog wel eens over zijn gevoelens wilt praten. maar ja 3 dagen later is hij weer zo onbeschoft dat ik em wel eens wat zou willen doen.

bij mij speelt dan helaas wel het feit dat mijn broertjen een spierziekte heeft waaraan helaas niets gedaan kan worden. En hij het daar iig vroeger erg moeilijk heeft gehad.

heel veel succes TS.

Overigens heeft het niets met een trap verkopen te maken. Want bij mij thuis kreeg hij die echt wel. En mijn ouders hebben mij en mijn andere broers en zussen wel in de hand. Het heeft echt wel met karakter te maken en met diepere gevoelens bij em.
pi_39934796
Oeh wat herkenbaar! Ik zou je graag eens willen mailen hierover, aangezien ik mijn familiesituatie niet op een forum wil posten. Ik kan je wel vertellen hoe mis het kan gaan.....
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:51:53 #15
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39934799
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:49 schreef releaze het volgende:
Ook voor puberen kan je naar de psych, maar dat gaat wel geheel tegen de zin van zoonlief in. natuurlijk vinden de ouders ook dat alles aan zoonlief ligt en dat hij moet veranderen, maar het is misschien interessant om te gaan ontdekken wat dit gedrag van je broertje zo triggert of heeft getriggerd in het verleden. met z'n allen in therapie, bijvoorbeeld. maar voor het zelfde geld heeft je broertje ook last van een zekere stoornis, wat het ook kan zijn, wat nu en in het verleden een andere aanpak nodig heeft/had dan wat hem nu is gegeven. om gedrag te kunnen of willen veranderen moet je eerst weten waardoor het gedrag ontstaan is. Natúúrlijk is hij ook aan het puberen, maar ik vind het wel heel extreem. Voor mijn gevoel zijn er veel meer factoren die mede onderzocht moeten worden om te kijken wat het gezin met hem aanmoet. En laat ze d'r maar lekker voor inzetten, want ze zijn nog laaaaang niet van hem af.
Eens.

Plus TS, je schrijft dat hij zich beter voelt dan anderen. Maar het lijkt me juist omgekeerd. Dat hij een laag zelfbeeld heeft. Als hij anderen naar beneden trapt, steekt hij zelf nog enigszins positief af.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:52:55 #16
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_39934823
Afleren die hap. Als die weer zoiets zegt tik geven en z'n pc en tv weghalen. Even 12 uur laten stinken op z'n kamer en dit steeds weer opnieuw doen. Na een tijdje zal 'ie zich dan wel gaan gedragen??
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:53:22 #17
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_39934840
hard in elkaar rammen, echt goed wijzen op het feit dat hij niets is met ze jonge leeftijd.

achterlijk jong dat ze moeder zo beledigt...harde klappen geven,...waar is de vader?

als je pa het niet doet, doe jij het dan maar als oudere broer....soms helpt alleen een fysieke klap.

werkt dat niet, behandel hem dan als klein kind,...een mogooltje als je wil.

en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_39934916
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:53 schreef mymoodfentje het volgende:

en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
Dat zeg ik je; heel veel mensen denken tegenwoordig van 'we nemen een kind' alsof je een huisdier koopt zonder dat je enige idee hebt hoe die dieren denken en leven. waarom denk je dat de wereld steeds harder word? opvoeding is schaars
pi_39934936
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:39 schreef Spacemonkeh het volgende:
Herkenbaar

Dat soort mannetjes denken bij 14 jarige leeftijd al dat ze de wereld aan kunnen en hebben een grote bek omdat dat de shit is .,. je weet tog!
Mijn ouders zouden heel wat deuken in mijn hersenpan slaan als ik zulke nare opmerkingen maakte...

misschien een spoedcursus normen en waarden?
En dat mis ik in dit verhaal. Als mijn kind ooit het gore lef in zijn donder haalt om mij zo te beledigen ligt hij 2 dagen "ziek" op bed. Ben je nou helemaal besodemieterd.
TS, je ouders moeten VEEL strenger optreden, en niet het knuffelen hanteren, het werkt overduidelijk niet.
pi_39934965
Dat broertje denk niet alleen dat hij de dienst uit kan maken, hij kán het ook echt, want niemand houdt hem tegen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:57:23 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39934980
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
pi_39934986
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:56 schreef Biancavia het volgende:
Dat broertje denk niet alleen dat hij de dienst uit kan maken, hij kán het ook echt, want niemand houdt hem tegen.
Sterker nog, ze zijn bang voor hem! Ze willen van hem af! Hij is de morele overwinnaar!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 11:59:25 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_39935046
ik denk dat de pubertijd in vele gedaantes kan komen. je broertje is een typisch voorbeeld van een extreme vorm.

in ons huishouden zou dit soort ventjes genegeerd worden of idd even heel duidelijk gemaakt dat dergerlijk gedrag niet getolereerd wordt. en zoals hier boven al ergens stond, internaat is ook een optie, komt ie tussen allemaal van dat soort ventjes, is ie het snel afgeleerd.

en sterkte met de situatie.

[ Bericht 4% gewijzigd door zoalshetis op 18-07-2006 12:07:09 ]
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_39935057
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:57 schreef Moonah het volgende:
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.

Een harde tik is soms nodig om te laten zien wie echt de baas is. Dat jongetje heeft geen besef van wie de baas is, dus moet het met de harde hand. Theekransen en nahuilen doe je maar na die tik, dan heb je wat om over te praten.
Sim-pel.
pi_39935063
Laat je ouders maar eens een opvoedcursus volgen. Al is het wel te laat ben ik bang.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:01:57 #26
81237 releaze
best of both worlds
pi_39935118
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:53 schreef mymoodfentje het volgende:
hard in elkaar rammen, echt goed wijzen op het feit dat hij niets is met ze jonge leeftijd.

achterlijk jong dat ze moeder zo beledigt...harde klappen geven,...waar is de vader?

als je pa het niet doet, doe jij het dan maar als oudere broer....soms helpt alleen een fysieke klap.

werkt dat niet, behandel hem dan als klein kind,...een mogooltje als je wil.

nah, het is ook enigszins een cultuurverschijnsel dat de opvoeding van ouders tegenwoordig zo slap is. vroeger was het streng, hoorde het streng, toen kwam opeens de norm dat kinderen praktisch gelijkwaardig zijn met hun eigen identiteitje die je moet respecteren, toen kwam ook nog es de economische voorspoed, geef ze maar alles wat ze willen, worden ze gelukkig van (right) en nu zit je met een stel superverwende kinderen. Het ligt niet alleen aan de ouders, de ouders krijgen van buitenaf allerlei indrukken van "zo hoort het" terwijl ze in eerste plaats gewoon op hun kind en zijn behoeftes moeten leren focussen, tussen de regels moeten leren lezen. Maar waar leer je dat nou tegenwoordig!
pi_39935131
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:57 schreef Moonah het volgende:
Lijkt mij ook ja. De "vlakke hand" gebruiken zal alleen maar de situatie erger maken.
Het beste is om hem de consequenties van zijn gedrag te laten zien.
Lompe opmerkingen tegen je moeder? Geen zakgeld.
Je vader uitschelden voor "domme bouwvakker"? Vergeet die nieuwe kleren maar.

En zo zijn er wel veel meer consequenties te bedenken.

Maar de tegenhanger is wel dat je hem beloont op het moment dat hij wél iets goed doet. Is hij goed bezig, geef hem een zoen boven op zijn hoofd of weetikveelwat. Laat hem in ieder geval zien dat goed gedrag goed gewaardeerd wordt; daar steekt hij veel meer van op dan alleen straffen.
pi_39935146
Internet afsluiten bij je broertje. WoW is een verslaving!! Cold Turkey laten afkicken.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:03:03 #29
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39935150
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:59 schreef Scorpie het volgende:

theekransen
Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:03:29 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39935160
quote:

[..]

Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.
Het verschil is dat jouw ouders (of de mijne) dit altijd hebben gedaan wanneer het nodig was, en niet nadat het te laat was.
pi_39935186
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Lijkt mij ook ja. De "vlakke hand" gebruiken zal alleen maar de situatie erger maken.
Het beste is om hem de consequenties van zijn gedrag te laten zien.
Lompe opmerkingen tegen je moeder? Geen zakgeld.
Je vader uitschelden voor "domme bouwvakker"? Vergeet die nieuwe kleren maar.

En zo zijn er wel veel meer consequenties te bedenken.

Maar de tegenhanger is wel dat je hem beloont op het moment dat hij wél iets goed doet. Is hij goed bezig, geef hem een zoen boven op zijn hoofd of weetikveelwat. Laat hem in ieder geval zien dat goed gedrag goed gewaardeerd wordt; daar steekt hij veel meer van op dan alleen straffen.
Ow kom op zeg, geen zakgeld, geen nieuwe kleren? Dat zijn toch geen straffen als je je moeder voor kankerhoer uitscheld !
pi_39935204
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 11:51 schreef Moonah het volgende:

[..]

Eens.

Plus TS, je schrijft dat hij zich beter voelt dan anderen. Maar het lijkt me juist omgekeerd. Dat hij een laag zelfbeeld heeft. Als hij anderen naar beneden trapt, steekt hij zelf nog enigszins positief af.
Denk zelf dat dat ook wel een goed punt is. Ik herken mij trouwens ook wel in die jongen gedeeltelijk.
pi_39935216
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ow kom op zeg, geen zakgeld, geen nieuwe kleren? Dat zijn toch geen straffen als je je moeder voor kankerhoer uitscheld !
Ok ok wat mild, maar kon even niks anders bedenken. Maar je kinderen slaan is in mijn ogen al helemaal geen optie
pi_39935221
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:02 schreef geKleTz het volgende:
Internet afsluiten bij je broertje. WoW is een verslaving!! Cold Turkey laten afkicken.
Precies.
Anders mag hij straks die gamer afkickkliniek in.
pi_39935225
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:03 schreef Moonah het volgende:

[..]

Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.
En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:05:46 #36
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_39935235
wat mij het meest verbaasd van het verhaal:

heeft dat kind zijn EIGEN pc?!?!

Ik kreeg pas een tv (ander tijdperk) toen ik 16 was, en die had ik zelf bijelkaar gespaard met een krantenwijk. En ik ben nu pas 23, om even aan te geven dat ik een gastje van 14 met een (nogmaals) EIGEN pc echt achterlijk vind.

Gewoon 1 PC in het hele huis, zet hem in de huiskamer zodat je je kinderen kan controleren en het sociale contact vergroot. Maar door kinderen hun eigen pc te geven vraag je erom he, wat was de gedachte? Hij is zo lekker stil op zijn kamer achter dat beeldscherm en we hebben er dan geen last van?
pi_39935243
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Ok ok wat mild, maar kon even niks anders bedenken. Maar je kinderen slaan is in mijn ogen al helemaal geen optie
Hoezo niet dan? Heb jij nooit een corrigerende tik gehad?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:06:34 #38
81237 releaze
best of both worlds
pi_39935248
quote:

[..]

Een harde tik is soms nodig om te laten zien wie echt de baas is. Dat jongetje heeft geen besef van wie de baas is, dus moet het met de harde hand. Theekransen en nahuilen doe je maar na die tik, dan heb je wat om over te praten.
Sim-pel.
begonnen je ouders toen je 14 was opeens met een radicaal andere aanpak namelijk het erin meppen, vraagteken. (toetsenbord gaar, sorry) het gaat echt niet helpen. sowieso is angst voor ouders creeeren, want dat doe je ermee, echt niet gezond op zo'n leeftijd. dat schreeuwt nog veel harder dat hij niet mag zijn wie hij is, nog veel meer wrijving en misschien dat ie ooit op zn 30e erachet komt waarom z'n ouders opeens begonnen te slaan (ik zie het al helemaal voor me.. ) maar het helpt de huidige situatie, en de nabije toekomst/paar jaar daar in huis imo echt niets.

sowieso is straffen compleet achterhaald. het werkt veel motiverender om het goede gedrag te belonen dan het slechte gedrag te straffen.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:06:36 #39
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39935249
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Nou, dan zijn we het daar over eens.
Met dát verschil dat ík denk dat de ouders daar wel wat coaching in kunnen gebruiken.
pi_39935269
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Grumpey het volgende:

Ik kreeg pas een tv (ander tijdperk) toen ik 16 was, en die had ik zelf bijelkaar gespaard met een krantenwijk. En ik ben nu pas 23, om even aan te geven dat ik een gastje van 14 met een (nogmaals) EIGEN pc echt achterlijk vind.
Heuh, ik had ook een pc op mijn kamer op mijn twaalfde hoor. En dat is 16 jaar geleden
En nee, ik ben geen asociale randdebiel geworden.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:07:21 #41
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39935288
quote:

dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Of alles nog verder te verzieken wanneer je de verkeerde aanpak kiest.
pi_39935289
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoezo niet dan? Heb jij nooit een corrigerende tik gehad?
Nope, letterlijk nog nooit.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:07:34 #43
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_39935294
Zet hem een paar nachten buiten de deur, dan is het zo opgelost.
Ik ga naar huis.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:07:59 #44
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_39935309
Maar het is tegenwoordig normaal om je kinderen ongeveer de gang te laten als ze lopen te kutten.
Sta je weer in de winkel met zo'n kutkind die alles op de grond tieft, en die moeder na die tiender keer nog steeds zo van: "Brammetje, niet doen. Dat is niet lief." Gewoon even een ruk aan dat arm geven. Zijn ze later ook niet meer van die mietjes...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_39935316
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

Denk zelf dat dat ook wel een goed punt is. Ik herken mij trouwens ook wel in die jongen gedeeltelijk.
Ik ook, maar bij mij werd van jongs af aan al de kop in gedrukt. Nu ben ik daar echt blij om... en hoor ik niet bij het overige 'gangster' volk.
Het kan me overigens wel voorstellen dat je je op zon leeftijd schaamt als je met mammie en pappie over straat loopt of door school na een ouderavond.. zeker als je een jaartje of 16 bent, maar dat is een ander verhaal
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:08:06 #46
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_39935318
En oh, netwerkkabels doorknippen.
Ik ga naar huis.
pi_39935323
De combinatie puber+ontbrekend gezag is al bijna genoeg iemand zo te laten flippen.
Daar komt de virtuele wereld nog eens bij waardoor hij denkt dat alles 1 groot feest is.

Maar nog een belangrijker punt en je gaf het zelf ook aan is voeding.
Ik weet niet wat dat jong eet maar ongezonde voeding werkt heel graag mee aan onbehandelbaar gedrag.Dit zie je heel vaak bij wat jongere kinderen maar ook bij de oudere maar minder vaak.
Daar kan de wisselvalligheid vandaan komen.

1 tip voor je ouders en dat is ingrijpen laten zien wie de baas is.
Doen zij dat niet moet jij dat doen.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:08:42 #48
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_39935339
het kan zijn dat het een huispc en niet zijn eigen pc is, maar een tip zou dan kunnen zijn: zet het in de huiskamer neer ipv op een studeerkamer of zolder.

En voor mutsaers --> het verschilt per individu, maar iemand die 40 uur per week in een virituele wereld leeft kan het beste beetje in de gaten gehouden worden en gedwongen worden een beetje rekening te houden met anderen in de echte wereld. Vandaar de barriere van een pc in de huiskamer.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:09:16 #49
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_39935361
Je kan ook de servers van WoW blokken
LastFM
pi_39935398
quote:

Gewoon 1 PC in het hele huis, zet hem in de huiskamer zodat je je kinderen kan controleren en het sociale contact vergroot. Maar door kinderen hun eigen pc te geven vraag je erom he, wat was de gedachte? Hij is zo lekker stil op zijn kamer achter dat beeldscherm en we hebben er dan geen last van?
heel erg eens!

en je vader is gewoon een watje dat hij dat toelaat

probleem ligt niet bij je broertje maar bij de opvoeding, jouw vader heeft teveel toegestaan en zit nu met de gebakken peren

keihard aanpakken dat soort gedrag, en slaan mag in mijn ogen, als laatste redmiddel

MIJ EEN DOMME BOUWVAKKER NOEMEN? PETS PETS PETS!!!
pi_39935413
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:
En voor mutsaers --> het verschilt per individu, maar iemand die 40 uur per week in een virituele wereld leeft kan het beste beetje in de gaten gehouden worden en gedwongen worden een beetje rekening te houden met anderen in de echte wereld. Vandaar de barriere van een pc in de huiskamer.
Daar heb je gelijk in; ik had er wel 1 op mijn kamer staan, maar daar zat ik uit mezelf sowieso nooit langer dan een uur of 8 per week achter.
Met een verslaving aan WoW is de huiskamerpc inderdaad wel een betere oplossing ja...
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:12:17 #52
81237 releaze
best of both worlds
pi_39935478
quote:

[..]

Dat is echt complete bullshit. De invloeden van de jaren voor de puberteit hebben juist een verschrikkelijke uitwerking op het gedrag van het kind in de puberteit. Je kan die twee dingen niet los van elkaar zien, alleen maar omdat er hormonen door z'n lichaam gieren.
En zelfs als, for the sake of arguement, dan is slaan dus echt de laatste optie. Opvoeden doe je niet door middel van slaan, dat doe je gewoon tactisch en komt in vele vormen. Juist in de puberteit moet je je als ouder keihard gaan inzetten voor het kind, ff een tik tussendoor, zo kom je d'r niet mee weg.
pi_39935495
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef releaze het volgende:

[..]

begonnen je ouders toen je 14 was opeens met een radicaal andere aanpak namelijk het erin meppen, vraagteken. (toetsenbord gaar, sorry) het gaat echt niet helpen. sowieso is angst voor ouders creeeren, want dat doe je ermee, echt niet gezond op zo'n leeftijd. dat schreeuwt nog veel harder dat hij niet mag zijn wie hij is, nog veel meer wrijving en misschien dat ie ooit op zn 30e erachet komt waarom z'n ouders opeens begonnen te slaan (ik zie het al helemaal voor me.. ) maar het helpt de huidige situatie, en de nabije toekomst/paar jaar daar in huis imo echt niets.
Mijn ouders begonnen al zeer vroeg met duidelijke grenzen stellen, en zodra ik begon te puberen hebben ze die grenzen ook vastgehouden (ruiten ingooien, een heel plein van stenen overhoop gehaald, vuurwerk in 12 prullenbakken gedaan die ontploften, vechten op school/bar, natrappen bij voetbal, moeder uitschelden en dreigen te slaan), ik was vroeger echt geen lieverdje, maar ik wist dondersgoed toen ik 1 van deze acties deed ik flink zuur was als ik thuis kwam, en de tikken die ik kreeg waren genoeg om mij niet verder af te laten glijden (lees: criminaliteit etc)

Met zn allen in therapie. Ik zie het al voor me. Een 14 jarige puber met "eventuele stoornissen" (wat ik dus ernstig betwijfel) die tegenover een psych van een jaar of 50 zit, die een zweverig verhaal ophangt (wat dan is de belevenis van dat kind), terwijl dat kind al lang weet hoe laat het is, glimlacht, af en toe knikt, verteld over zijn gevoelens ( ) om vervolgens bij terugkomst vrolijk door te gaan met waar hij mee bezig was. Hoe kan een psych helpen in dit geval? Ik zie het niet.
quote:
sowieso is straffen compleet achterhaald. het werkt veel motiverender om het goede gedrag te belonen dan het slechte gedrag te straffen.
Ja, bij hondjes werkt dat prima ja. Niet bij je kids. Die hebben grenzen nodig, en hebben een mond en oren en verstand gekregen om te horen wanneer ze de grens over zijn gegaan, en kunnen dan mooi uitleggen waarom dat zo is.

Hoe kom je er eigenlijk bij dat straffen achterhaald zijn? Heb je dat gelezen in 1 van die modieuze opvoedboekjes van tegenwoordig, waarin perfekte rolmodellen staan beschreven in het perfekte gezin ?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2006 12:13:53 ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:12:57 #54
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_39935504
Als het kereltje al zo wijs is kan hij ook zelf zijn onkosten financieren toch? Hij is 14 een krantenwijk mag ...dus als ik moeders/vaders was in dit fijne gezin zorgde ik ervoor dat hij een paar leuke wijken kreeg! Is het afgelopen met op zijn kamertje geweldig zitten te wezen, en is ie hij zo moe dat ie het niet eens in z'n kop haalt lelijk te doen tegen moeders. Kleding verzorgingsproducten met die kosten zou ik eens beginnen, kranten in de sloot gooien.... oke geen geld!
En n kereltje met alleen VWO bereikt in het leven ook niet zo gigantisch veel, dan ben je als timmerman beter af! Leg dat je broertje maar eens uit!
ps. ze beginnen binnenkort met het programma van etter tot engel mss wat voor je broertje?
Mama van Isa en Ties
pi_39935513
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:12 schreef releaze het volgende:

[..]

Dat is echt complete bullshit. De invloeden van de jaren voor de puberteit hebben juist een verschrikkelijke uitwerking op het gedrag van het kind in de puberteit. Je kan die twee dingen niet los van elkaar zien, alleen maar omdat er hormonen door z'n lichaam gieren.
En zelfs als, for the sake of arguement, dan is slaan dus echt de laatste optie. Opvoeden doe je niet door middel van slaan, dat doe je gewoon tactisch en komt in vele vormen. Juist in de puberteit moet je je als ouder keihard gaan inzetten voor het kind, ff een tik tussendoor, zo kom je d'r niet mee weg.
Hoe zou jij zo`n kankerhoer opmerking aanpakken dan? Ik ben benieuwd?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:13:49 #56
81237 releaze
best of both worlds
pi_39935526
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:10 schreef JoPiDo het volgende:

keihard aanpakken dat soort gedrag, en slaan mag in mijn ogen, als laatste redmiddel

MIJ EEN DOMME BOUWVAKKER NOEMEN? PETS PETS PETS!!!
Laatste redmiddel, noem je dat. Dat is een ernstig impulsieve actie, gewoon omdat jij als ouder veel te fucking lui bent om je écht in te zetten voor het gedrag van je kind.
pi_39935554
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:12 schreef marlieske het volgende:
Als het kereltje al zo wijs is kan hij ook zelf zijn onkosten financieren toch? Hij is 14 een krantenwijk mag ...dus als ik moeders/vaders was in dit fijne gezin zorgde ik ervoor dat hij een paar leuke wijken kreeg! Is het afgelopen met op zijn kamertje geweldig zitten te wezen, en is ie hij zo moe dat ie het niet eens in z'n kop haalt lelijk te doen tegen moeders. Kleding verzorgingsproducten met die kosten zou ik eens beginnen, kranten in de sloot gooien.... oke geen geld!
En n kereltje met alleen VWO bereikt in het leven ook niet zo gigantisch veel, dan ben je als timmerman beter af! Leg dat je broertje maar eens uit!
ps. ze beginnen binnenkort met het programma van etter tot engel mss wat voor je broertje?
Oja dat is de manier het kereltje keihard aan het werk zetten terwijl hij net VWO 4 haalt
Gewoon de stekker eruit en buiten spelen na je huiswerk.
pi_39935571
Nou slaan blijkt maar weer de oplossing te zijn
aldus vele 16 jarigen
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_39935594
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, dan zijn we het daar over eens.
Met dát verschil dat ík denk dat de ouders daar wel wat coaching in kunnen gebruiken.
Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:16:45 #60
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_39935604
Als ik moeder was en mijn zoon dreigde mij te slaan dan kreeg hij er een ja !
Waar haalt ie het gore lef vandaan!
Mama van Isa en Ties
pi_39935619
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
denken vele 16 jarigen
Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tik
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:17:19 #62
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39935620
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.
Waar heb je dat beeld in godsnaam vandaan?
pi_39935623
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
denken vele 16 jarigen
Slaan is niet DE oplossing
oh wacht, slaan is de laatste paar jaar taboe geworden...
als je kind strontvervelend is in de supermarkt en je geeft een tik op zjin reet dan heb je een uur later de politie aan de deur voor kindermishandeling...

de oplossing : geef hem een lieve knuffel en nog een xbox om hem stil te houden
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:17:54 #64
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_39935645
WoW speel je toch online? Internet opzeggen komt veel harder aan dan welke fysieke klap dan ook.
Helaas heb je hier natuurlijk ook jezelf mee en/of de ouders mee, maar om een niet goed opgevoed
kind weer op de rails te krijgen zullen jullie zelf ook wat moeten bijdragen. It's a though job

Mensen die hier als advies geven dat het broertje een paar harde klappen moet krijgen zijn er zelf
waarschijnlijk niet goed van op de hoogte dat dat niet bepaald helpt en je er een behoorlijk verknipt
kind van maakt. Dat hij dat op dit moment al in enige mate is ligt in mijn ogen inderdaad helaas aan
de te makkelijke houding van de ouders die ze ongetwijfeld al 14 jaar zo in stand houden met hem.

Je ouders hoeven niet perse jouw broertje mee te nemen naar een psycholoog, maar kunnen zelf
gaan om advies te krijgen over hoe ze het het beste aan kunnen pakken. Als mensen dit niet
gewend zijn kun je niet van ze verwachten dat ze ineens precies weten wat ze wel moeten doen.
Terwijl een psycholoog ze daarin uitstekend kan begeleiden. Hij of zij beslist wel dan of het noodzakelijk
is dat broerlief ook eens meekomt, of dat het door alleen de ouders op het goede spoor te zetten
allemaal weer recht getrokken kan worden.

Hier in Haarlem heb je zoiets als de opvoedwinkel waar je cursussen kunt volgen voor een bepaald
slag kinderen (bijvoorbeeld kids met ADHD of kids die zwaar puberen) Wijs je ouders daar eens op.

Aangezien het met jou trouwens wel goed lijkt te gaan en jij wel iets meer van normen en waarden
heb meegekregen hebben ze het ook niet helemaal fout gedaan ofzo, maar bij verschillende kinderen
hoort gewoon vaak een verschillende aanpak en dat is waar mensen soms nogal eens aan voorbij gaan.
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:17:54 #65
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39935646
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tik
Waarom denk je dat een corrigerende tik in deze fase effect zou hebben?
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:18:15 #66
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_39935651
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]

precies,...dat zielige gedoe moet ook maar eens afgelopen zijn. kinderen kunnen meer hebben dan je denkt...zijn echt geen tere zieltjes...

discipline is het beste wat je je kind kan geven,....en bij sommige gevallen moet je soms slaan
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_39935673
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waar heb je dat beeld in godsnaam vandaan?
Ga maar na, hoeveel kids hebben tegenwoordig:

1) ADHD
2) Dyslectie
3) Een combinatie van deze twee factoren

Al dan niet door hun moeder opgeplakt gekregen? Zodra een kind tegenwoordig druk doet, is het gelijk ADHD. Vroeger kwam dat nog door kleurstoffen, tegenwoordig is het een stoornis
pi_39935674
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nou als ik het topic zo doorlees beweert het merendeel dat ze dat gedrag er wel even uitrammen.

En ik vraag me af of een corrigerende tik wel helpt.
Fiets
pi_39935685
Ik lees veel reacties à la, corrigerende tik... Maar waar ik bang voor ben, is als je daar nu pas mee begint, dat helemaal verkeerd aanpakt... Immers, het ventje is het helemaal niet gewned om een tik te krijgen van zijn ouders, en als zijn ouders nu ineens gaan slaan is hij lichamelijk ook sterk genoeg om, zeker als de stoppen doorslaan, heel erg lelijk terug te slaan... Daarbij is nu plots een tik geven een uiting van overmacht en wanhoop bij de ouders, het zou op mij overkomen als 'nu we niet meer weten wat we moeten proberen we dit maar als laatste redmiddel'. Ik kan het niet mer zekerheid zeggen, maar mij lijkt dat dit nu zeker geen geschikte optie is.

Als je broertje in een normale bui is, is het dan een optie om eens te proberen te praten? En dan misschie niet direct met je ouders, maar eerst met jou, TS? Laat hem eens tegen jou vertellen waarom hij zo gemeen doet naar zijn ouders en of hij er zelf nu blij mee is wat hij doet... Wat hij eraan heeft als hij zijn ouders de grond in boort.. Probeer vooral niet te dreigen of op beschuldigende toon te praten maar probeer echt hém te begrijpen en leef met hem mee, al is dat op dat moment misschien niet 100% wat jij écht voelt. Ik denk dat een goed gesprek stap 1 is.

En wat betreft het WoW'en, ik ken het spel zelf (gelukkig) niet maar weet inmiddels wel dat het verslavend kan zijn, misschien kun je afspreken dat hij op vaste tijden mag WoW'en (en neem dat een beetje ruim in de vakantie), en dat hij een uurtje voor hij naar bed gaat nog even naar beneden komt? En dat hij verplicht moet lunchen? Je kunt er altijd wel iets tegenover zetten, kleedgeld of zakgeld inhouden, modem uitzetten, noem maar wat...

Succes TS, hou ons op de hoogte.
I had a signature once. It was awful.
pi_39935699
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:18 schreef Scorpie het volgende:
1) ADHD
2) Dyslectie
jij kennelijk 't is dysleXie
I had a signature once. It was awful.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:19:39 #71
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_39935700
Deze situatie klinkt net als een stuk wat ik uit een ontwikkelingspsychologieboek van kinderen en adolescenten heb gehaald voor een jaarwerkstuk:
quote:
Zelfcontrole
Zelfcontrole is de vaardigheid om iemands gedrag te reguleren en om acties te remmen die onacceptabel zijn of in conflict zijn met een bepaald doel (Schaffer, 1999).
Eerder werd al geschreven dat adolescenten hun inzicht in hun eigen persoon proberen te ordenen in een mentaal schema. Ook de inzichten die tegenstrijdig lijken worden op deze manier geordend. Echter, tot ongeveer 16 jaar zijn adolescenten zijn adolescenten niet echt op de hoogte van hun inconsequenties en tegenstrijdigheden, of trekken zij zich er op zijn minst niets van aan (Sigelman & Schaffer, 1991).
Tijdens de adolescentie verplaatst de invloed op de adolescent zich meer en meer van de ouders naar de vrienden. Het gedrag van het individu wordt geïnternaliseerd. Dit wil zeggen dat het individu zijn eigen normen, waarden en standaarden gaat hanteren. De adolescent zal zich steeds minder gaan aantrekken wat zijn ouders ervan vinden. Het hanteren van eigen normen, waarden en standaarden kan de zelfcontrole in gevaar brengen. Wanneer het individu lak aan alles gaat krijgen kan het zijn dat hij juist die gedragingen gaat uivoeren die de ouders juist niet willen (Schaffer, 1999).
Als ik dit zo lees is het een ontspoorde zelfcontrole. Maar goed, er staat weer niet bij wat er aan te doen is . Slaan zou ik persoonlijk nooit doen in ieder geval. Ik zou eerder dreigen WoW af te nemen bij voortdurend gedrag. Daar hecht hij blijkbaar het meeste waarde aan.
pi_39935701
quote:

Wat een onzin!

Ik was 8 toen ik mijn eerste tv bij elkaar had gespaard en 12 toen ik mijn eigen PC kreeg. Heeft geen zak met die materiële zaken te maken. Wel met hoe ouders hun kinderen ermee leren / laten omgaan.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:19:44 #73
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39935702
quote:

[..]

1) ADHD
2) Dyslectie

Al dan niet door hun moeder opgeplakt gekregen? Zodra een kind tegenwoordig druk doet, is het gelijk ADHD. Vroeger kwam dat nog door kleurstoffen, tegenwoordig is het een stoornis
\

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:19:51 #74
124696 marlieske
Isa en Ties
pi_39935704
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:14 schreef Dementor het volgende:

[..]

Oja dat is de manier het kereltje keihard aan het werk zetten terwijl hij net VWO 4 haalt
Gewoon de stekker eruit en buiten spelen na je huiswerk.
Beter zakken voor zijn school als met zijn 30 een crimineel en asociaal figuur zijn nietwaar?
En een krantenwijkje of 2 en school gaan best samen hoor, hij speelt nu toch al uren op een dag WoW!
Laat het is wat nuttigs doen.
Leer hem maar eens verantwoordelijkheid, zijn vader en moeder zorgen al jaren voor hem maar dankbaarheid straalt nu niet echt van dit verhaal af.
Mama van Isa en Ties
pi_39935713
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waarom denk je dat een corrigerende tik in deze fase effect zou hebben?
Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?
Een onverwachte tik op het achterhoofd deed bij mij iig me bek houden en na te denken waarom ik die klap had gehad, om vervolgens te concluderen dat hij toch echt wel terecht was.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:20:52 #76
81237 releaze
best of both worlds
pi_39935726
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hoe zou jij zo`n kankerhoer opmerking aanpakken dan? Ik ben benieuwd?
ik zou in eerste instantie opzoek gaan naar de oorzaken van het gedrag, met of zonder hulp van buitenaf. ik zou kijken welke omstandigheden het gedrag negatief beinvloeden en kijken of ik wat aan die invloeden kan doen. wat maakt hem, naast z'n puberteit, zo onzeker, word ie gepest op school, is het iets wat ik tegen hem zeg of doe, wat kan ik veranderen. heeft ie last van z'n intelligentie, wordt ie wel voldoende gestimuleerd. (heb ff geen vraagteken tot mn beschikking, excuses)

hem een klap geven omdat ie kankerhoer zegt is niets meer dan symtoombestrijding. wil je het probleem oplossen ga dan opzoek naar de kern, en werk vanuit dat punt. ja, het kost heel erg veel tijd en energie, maar dat is nou eenmaal bij kinderen, in ieder geval voor de kinderen van nu waarvan heel erg verwacht wordt dat ze vooral zichzelf leren zijn, individualistisch kunnen handelen, waarvan veel verwacht wordt maar die ook niks te kort mogen komen in hun bestaan. het is een verschrikkelijk complex opvoedingsdoel, omdat de ouders van nu de eerste en tweede generatie zijn die dit doel willen vervullen. bij de voorgaande generaties was het "je wordt of arbeider, of huisvrouw, en wat je zelf vindt, boeie!", heel simpel gezegd.
pi_39935769
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:19 schreef Alicey het volgende:

[..]

\

Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.
Op verjaardagen e.d hoor ik alleen maar de nieuwste ziektebeelden, stoornissen, therapie-experimenten en opvoedkundige theorietjes van de kids en de ouders Volgens mij heeft 90% dyslexie, 80% ADHD en de overige 10% een vorm van mentale achterstand waardoor ze zo druk zijn/achterlopen en moeilijk te hanteren zijn
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:22:22 #78
105963 doppelgänger
huilen met de kraan open
pi_39935774
Je broertje klink echt als een lui kadaver, een computer verslaafd stuk vreten.. En niet dat ik ook maar enig verstand heb van opvoeden, maar..

Je vader uitmaken voor "domme bouwvakker" zoiets had ik thuis niet echt moeten proberen. Laat staan dat ik het van mijn (toekomstige) zoon of dochter zou pikken.

Lijkt erop dat je ouders gebrek hebben aan autoriteit. En die grenzeloosheid, gebrek aan corrigerende maatregelen, geen grenzen stellen.. daar kan je broertje niet mee omgaan denk ik.
Fun game: try to post a YouTube comment so stupid that people realize you must be joking. (Hint: this is impossible)
"Stel je drinkt Starbucks koffie maar je vergeet een foto te maken en te delen op Social media. Heb je dan wel koffie gedronken?"
pi_39935781
quote:

[..]

1) ADHD
2) Dyslectie

Mja, je moet ze niet zo snel een ziekte toeschrijven. Denk eerder dat het probleem is dat hij moeite heeft met het uiten van zijn gevoelens en zich onzeker voelt, en alles (problemen met vrienden, het zij in WoW) opkropt. En de ouders zijn de pineut als alles eruit wordt gegooit.
pi_39935796
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.
Op verjaardagen e.d hoor ik alleen maar de nieuwste ziektebeelden, stoornissen, therapie-experimenten en opvoedkundige theorietjes van de kids en de ouders Volgens mij heeft 90% dyslexie, 80% ADHD en de overige 10% een vorm van mentale achterstand waardoor ze zo druk zijn/achterlopen en moeilijk te hanteren zijn
PDD-nos ofzo
Fiets
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:23:27 #81
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39935805
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?
Een onverwachte tik op het achterhoofd deed bij mij iig me bek houden en na te denken waarom ik die klap had gehad, om vervolgens te concluderen dat hij toch echt wel terecht was.
Wanneer dat op tijd gebeurt is dat zo. Wanneer je echter zo ver beland ben dat je meent dat jij de dienst uit maakt, zul je het eerder als een onterechte aanval zien, en terug slaan, of misschien juist het slachtoffer uit gaan hangen ("Ik word mishandeld!").
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:24:43 #82
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_39935836
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]

In hoeverre zijn al die diagnoses ook gegeven door iemand anders dan de ouders? Vertellen de ouders verder ook het volledige verhaal?
pi_39935895
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef releaze het volgende:

[..]

ik zou in eerste instantie opzoek gaan naar de oorzaken van het gedrag, met of zonder hulp van buitenaf. ik zou kijken welke omstandigheden het gedrag negatief beinvloeden en kijken of ik wat aan die invloeden kan doen. wat maakt hem, naast z'n puberteit, zo onzeker, word ie gepest op school, is het iets wat ik tegen hem zeg of doe, wat kan ik veranderen. heeft ie last van z'n intelligentie, wordt ie wel voldoende gestimuleerd. (heb ff geen vraagteken tot mn beschikking, excuses)

hem een klap geven omdat ie kankerhoer zegt is niets meer dan symtoombestrijding. wil je het probleem oplossen ga dan opzoek naar de kern, en werk vanuit dat punt. ja, het kost heel erg veel tijd en energie, maar dat is nou eenmaal bij kinderen, in ieder geval voor de kinderen van nu waarvan heel erg verwacht wordt dat ze vooral zichzelf leren zijn, individualistisch kunnen handelen, waarvan veel verwacht wordt maar die ook niks te kort mogen komen in hun bestaan. het is een verschrikkelijk complex opvoedingsdoel, omdat de ouders van nu de eerste en tweede generatie zijn die dit doel willen vervullen. bij de voorgaande generaties was het "je wordt of arbeider, of huisvrouw, en wat je zelf vindt, boeie!", heel simpel gezegd.
Oke even een situatie zoals in mijn eigen jeugd is voorgekomen.
Ik kom net thuis van een kutdag op school, ga computeren en eet lekker veel chips en cola, en ben lekker op me computer bezig met een nieuw schietspelletje
Net als ik bij een eindbaas ben komt mijn moeder binnen en zegt dat ik me kamer op moet ruimen, hierdoor raak ik afgeleid en verlies ik van de eindbaas
Ik ben hierdoor zo kwaad, fucked up en boos dat ik me moeder uitscheld voor kankerhoer, dat ze maar dood mag gaan aan de ergste beenmergkanker die je kan krijgen.

Wie is volgens jou de schuldige?

A) De kutdag op school, dat wekt agressie op.
B) Het schietspelletje, dat wekt agressie op.
C) Ikzelf, want ik mag dat soort dingen nooit roepen.
D) Een combinatie

En wat is volgens jou de beste reactie?

A) We praten erover, waarom ik dat zei en waarom ik het zo voel, waardoor ik nog minder kan doen waar ik zin in heb
B) Me moeder loopt huilend weg, waarna ik verder ga met mijn spelletje, afkoel en s`avonds op me flikker krijg aan tafel en er over gepraat wordt terwijl het mij dan weinig meer kan boeien.
C) Me moeder geeft me een tik op me achterhoofd, roept dat ze dat soort taal niet meer wil hebben hier, en als ik dat nog een keer doe ik er nog een mep achteraan kan verwachten.
pi_39935934
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:24 schreef Alicey het volgende:

[..]

In hoeverre zijn al die diagnoses ook gegeven door iemand anders dan de ouders? Vertellen de ouders verder ook het volledige verhaal?
Tegenwoordig stelt iedereen zijn eigen diagnoses, of de dokter doet het de huisarts that is. Of de schoolleiding. Of anders wel de oom van een vriend van een tante die er ook verstand van heeft. Of anders de libelle, met hun 10-punten-herkennings-systeem dat uitgebreid beschreven staat in het blad.
pi_39935979
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:23 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wanneer dat op tijd gebeurt is dat zo. Wanneer je echter zo ver beland ben dat je meent dat jij de dienst uit maakt, zul je het eerder als een onterechte aanval zien, en terug slaan, of misschien juist het slachtoffer uit gaan hangen ("Ik word mishandeld!").
Een kind van 14 weet echt niet dat hij de dienst uitmaakt, hij hoopt erop, hij probeert het te krijgen, maar heeft het niet door als het daadwerkelijk die macht heeft. En zelfs al heeft hij het overwicht ( ) dan wil zo`n tik echt wel eens helpen om te laten blijken dat je niet alles pikt van zo`n jong.
pi_39935995
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

-verhaal-
C
A
gewoon ff vragen waarom hij zo reageert, hoeft geen half uur te duren, maar gewoon 2 min ofzo. voldoende.
pi_39935998
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:23 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

PDD-nos ofzo
Ook zo`n mooi woord ja Lekker modeverschijnsel de afgelopen paar jaar
pi_39936003
Je beschrijft een superioriteitsgevoel; dat is prima te rijmen met vernederende opmerkingen en het ontbreken van schuldgevoel. Hij doet het namelijk niet om te kwetsen, hij zegt het gewoon zoals het is. Het is niet zijn schuld dat jullie inferieur zijn - vanuit hem gezien, natuurlijk.

Wist je dat WoW dit soort gevoelens versterkt?
In computerspellen kun je altijd dingen die je in het echt niet kunt, maar WoW is veel realistischer omdat je vooral interactie met mensen hebt.
Het maakt in WoW niet uit of je een puber van 14 bent, als je een superwizzard bent, ben je gewoon iedereen de baas. En als je wint, win je van mensen, niet van een computer. Dat maakt verschil.
Onlangs is er in Azië een tiener doorgedraaid omdat hij er niet tegen kon dat hij de dingen die hij in WoW kon niet in het echt kon doen. Een uitwas, ja, maar zou hij de enige zijn?

Ik weet niet hoe ik er mee om zou gaan... in elk geval is uit huis sturen geen optie voor een puber van 14.
Ook praten en begrip bij hem kweken werkt absoluut averechts. Dat neemt hij niet aan van inferieure mensen zoals zijn familie.
Maar als hij zo graag WoW speelt zou ik hem daar op pakken. Als ik zijn vader was mocht hij mij een inferieure bouwvakker vinden. Dat recht heeft hij, en daar is hij ook een puber voor.
Maar ik ben dan ook degene die zijn netwerkkabels meeneemt. En die krijgt hij elke avond terug als hij die dag normaal heeft gedaan. Dat wil zeggen: Zich aan de regels houden en beleefd zijn.
Hij hoeft het niet te menen! Maar hij houdt zich aan de regels en hij is beleefd. Heel simpel te begrijpen (zeker voor een superieure intelligentie).
Zo niet: Geen netwerkkabels.
Echt supersimpel, lik op stuk beleid. Zodat zelfs een superieure breezer het kan snappen.

Oh, en wie mijn vrouw aan het huilen maakt heeft echt een probleem.
pi_39936025
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:29 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

C
A
gewoon ff vragen waarom hij zo reageert, hoeft geen half uur te duren, maar gewoon 2 min ofzo. voldoende.
Dus als ik zo kwaad ben, dan wil jij praten? Denk je dat dat gaat lukken, of krijg je meer ziektes naar je hoofd toe?

Zo, nu eerst lunch

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2006 12:33:05 ]
pi_39936122
quote:

[..]

Maar vind je dat je daar zelf beter van geworden bent? Mijn ouders hielden er juist mee op toen wij de puberteit bereikten, daarvoor kregen wij ook wel eens een tik.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:37:09 #91
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_39936217
quote:
Maar een echt begripvol en meelevend typje lijk je er niet van geworden te zijn

Jouw advies zal gewoon niet werken jongen. Je moet je ook wat inleven in die ouders, een moeder die
zichzelf uit laat schelden en daarbij zelfs in tranen uitbarst zal niet van de een of de andere dag zichzelf
met dusdanig ouderlijk overwicht op kunnen stellen en/of zelfs zoonlief een paar klappen gaan geven.

Had zij, of de vader, dit in zich gehad dan was het natuurlijk allang gebeurd. Ga daar nou eens niet
aan voorbij en denk eens wat beter na over echte oplossingen waar de TS wat mee kan. En denk
niet dat elke psycholoog een zweverig type is dat alleen maar etiketjes opplakt. Sommigen zijn keihard
en recht voor zijn raap. Precies zo'n type dat de ouders nodig hebben om hen de middelen aan te
reiken en de weg te wijzen die ze moeten bewandelen om dat jong weer in het gareel te krijgen.
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_39936219
je vader moet hem tikken verkopen, voor een zacht prijsje!

als je dreigt met je gaat het huis uit, heeft hij een grote mond, zet hem het huis uit (1dag) en hij komt met hangende pootjes terug!

het kan ook zijn dat je broertje erg ongelukkig is met zijn leven. dat had ik vroeger ook en thuis waren ze daar de dupe van.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:38:46 #93
81237 releaze
best of both worlds
pi_39936272
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oke even een situatie zoals in mijn eigen jeugd is voorgekomen.
Ik kom net thuis van een kutdag op school, ga computeren en eet lekker veel chips en cola, en ben lekker op me computer bezig met een nieuw schietspelletje
Net als ik bij een eindbaas ben komt mijn moeder binnen en zegt dat ik me kamer op moet ruimen, hierdoor raak ik afgeleid en verlies ik van de eindbaas
Ik ben hierdoor zo kwaad, fucked up en boos dat ik me moeder uitscheld voor kankerhoer, dat ze maar dood mag gaan aan de ergste beenmergkanker die je kan krijgen.

Wie is volgens jou de schuldige?

A) De kutdag op school, dat wekt agressie op.
B) Het schietspelletje, dat wekt agressie op.
C) Ikzelf, want ik mag dat soort dingen nooit roepen.
D) Een combinatie van veel meer factoren dan alleen de bovenste drie

En wat is volgens jou de beste reactie?

A) We praten erover, waarom ik dat zei en waarom ik het zo voel, waardoor ik nog minder kan doen waar ik zin in heb
B) Me moeder loopt huilend weg, waarna ik verder ga met mijn spelletje, afkoel en s`avonds op me flikker krijg aan tafel en er over gepraat wordt terwijl het mij dan weinig meer kan boeien.
C) Me moeder geeft me een tik op me achterhoofd, roept dat ze dat soort taal niet meer wil hebben hier, en als ik dat nog een keer doe ik er nog een mep achteraan kan verwachten.

geen. je ouders staan in het volste recht te vertellen hoe zij zich voelen over jouw wangedrag en dat ze dat soort taal liever niet willen horen. ze moeten ook begrijpen dat het moment voor jouw gevoel verschrikkelijk slecht getimed is, en dat ze ook daar rekening mee moeten houden en dat dat ook veroorzaker was van jouw vreemde reactie. mijn idee is dat je al dan niet samen een oplossing zoekt waarbij het gevoel van allebei beantwoord wordt. spreek met elkaar af wat de consequenties voor de partijen zijn als ze zich niet aan de afspraken houden en leef die na.
ik ben bang dat je met kinderen veel, veel inventiever moet zijn en dat je de inventiviteit van de kinderen ook aan bod moet laten komen. je zal verbaasd staan om te zien wat kinderen allemaal kunnen. we willen kinderen allemaal zo graag volwassen en zelfstandig zien maar door de hele opvoeding staat centraal dat ze ernstig beperkt volwassen en zelfstandig mogen functioneren. pa en ma beslissen toch alles. de school beslist alles. eigen verantwoordelijkheid is er niet, alleen maar verantwoording aan de wil van een ander. Communicatie is echt the key factor. De handelingen van de hedendaagse opvoeding is ontzettend inconsistent met het opvoedingsdoel wat we met z'n allen nastreven. (vooral bij probleemjongeren is dit het geval. we willen het ene, maar we doen het andere)
pi_39936449
quote:
Je kunt een puber van 14 niet vragen waarom hij iets zegt.
Hij heeft eenvoudig weg niet de bagage om die vraag te beantwoorden.
En zeker in dit geval betekent zo'n vraag een grote vernedering: "Ik leun achterover en jij mag mij even een fijne analyse geven waaruit blijkt wat jij allemaal fout doet."
Dat is te vernederend voor een puber van 14, en die graaft zich in, weigert te antwoorden.
En hij merkt dat die strategie werkt.

Als je keer op keer het antwoord krijgt "weet ik niet" verlies je dit, omdat hij weigert erover na te denken.
Zo wint zijn superioriteitsgevoel, en verliezen de ouders.

Daarom zou ik het eens proberen met zeer strenge (doch rechtvaardige) regels, met daaraan gekoppeld een zeer directe straf en beloning.

Zo voorkom je dat je hem laat kiezen tussen vasthouden aan zijn superioriteitsgevoel, of het opgeven daarvan (wat TS het liefste zou willen).
Zo leert hij dat hij best superieur kan zijn (of dat zo kan voelen), maar dat hij zich wel aan de regels te houden heeft - een zeer waardevolle les voor de rest van het leven.

M.a.w: Direct beoordelen op zijn gedrag, niet op zijn gevoelens.
Zijn gevoelens zijn namelijk van hem. Je kunt niet eisen dat hij bepaalde gevoelens wel of niet heeft.
Maar je kunt hem wel leren dat hij zijn eigen gevoelens onder controle moet houden - en als hij dat niet doet zijn er ogenblikkelijk consequenties.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:45:28 #95
81237 releaze
best of both worlds
pi_39936475
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:37 schreef rival het volgende:
je vader moet hem tikken verkopen, voor een zacht prijsje!

als je dreigt met je gaat het huis uit, heeft hij een grote mond, zet hem het huis uit (1dag) en hij komt met hangende pootjes terug!
en het verslechtert de situatie alleen als er niet iets aangepakt wordt daarna door allebei de partijen.
angst is een zeer slechte raadgever.
pi_39936558
quote:
wie zijn zoon niet slaat, haat hem
pi_39936600
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:45 schreef releaze het volgende:

[..]

en het verslechtert de situatie alleen als er niet iets aangepakt wordt daarna door allebei de partijen.
angst is een zeer slechte raadgever.
daarna moeten er zeker dingen veranderen! maar als mijn moeder zei. anders ga je het huis maar uit. zei ik ook altijd.. prima.. boeit me niet....

ze deed het namelijk nooit.... tot op die ene dag..... ik kon toen bij een vriend slapen.. maar op dat moment besefte ik wel dat ik zo helemaal nergens terrecht zou komen, dat ik niks was!
pi_39936636
Als ik vroeger een grote muil tegen m'n vader had kreeg ik klappen. Dat zou jouw vader ook eens moeten doen. Wat is dit voor een softie gezeik zeg? Keihard aanpakken dat tuig van de richel.

Hij wil zo graag het huis uit? Nou, flikker 'm dan gelijk op straat zodra 'ie een grote muil heeft!

Eigenlijk is het dus gewoon jullie eigen schuld. Hij kan het maken, want er wordt toch geen actie ondernomen. Je pa moet 'm gewoon laten voelen wie er de baas in huis is, en 'm daarna met zijn grote smoel de straat op bonjouren.
pi_39936686
Via mijn werk (docent VMBO) kom ik vaak in aanraking met soortgelijke situaties. Hoewel iedere situatie weer anders is en een andere aanpak vergt, zijn er wel een aantal dingetjes die vrijwel altijd werken.

Om te beginnen denk ik dat je de opmerkingen over corrigerende tikken en dergelijke maar eventjes moet vergeten. Een corrigerende tik zal het probleem misschien korte tijd verhelpen maar wat als je broertje straks zestien is en misschien sterker is dan je vader. Wat ga je dan doen?

Ik denk dat het belangrijk is om zijn gedrag aan niet fysieke consequenties te verbinden.
Je moet wel duidelijk laten zien wie de baas is.

Je broertje is volgens mij erg goed in het naar zijn hand zetten van situaties
Je ouders hebben als dreigement geuit dat hij het huis uit moet. I.p.v. zijn gedrag te veranderen gebruikt hij het nu als middel om zijn oude gedrag te handhaven “ik ga toch het huis uit”.
Kijk, als je ouders van plan zijn om hem werkelijk het huis uit te zetten mogen ze dat best kenbaar maken. Als ze het toch niet tot uitvoering brengen kunnen ze er beter niet mee dreigen. Een niet uitgevoerd dreigement versterkt zijn positie alleen maar.

Als je moeder hem wil aanspreken op zijn gedrag zit hij in een moeilijke positie. Deze verdraait hij door je moeder na te doen zodat zij in de moeilijke positie zit.

Hoewel het moeilijk is om een puber 1,2,3 te veranderen denk ik dat het niet te laat is zoals eerder gesuggereerd is.
Laat je ouders met hem praten. Doe dit wanneer je broertje in een rustige bui is.
Je ouders zijn aan het woord, je broertje mag later.
Laat ze duidelijk zeggen welk gedrag ze niet meer accepteren en welke sancties hierop staan. Bepaal duidelijke regels. Spreek doelen af die haalbaar zijn. Spreek sancties af die realistisch zijn.

Om te beginnen lijkt het me een goede regel dat zijn computertijd drastisch ingekort gaat worden. Of zijn gedrag nu goed of slecht is, de hele dag een spel op de computer spelen lijkt me nooit goed.

Het is ook erg belangrijk om positief gedrag te belonen. Wijs hem er duidelijk op als zijn gedrag goed is. Zeg hem dat je het prettig vind hoe hij zich heeft gedragen. Vertel hem hoe jij je voelt nu hij zijn gedrag heeft aangepast.

Vervolgens is het zaak om deze regels consequent toe te passen. Dit is het moeilijkste deel maar ook het belangrijkste.

Mochten jullie er zelf niet aan uitkomen dan is het helemaal niet erg om professionele hulp in te schakelen. Dit komt veel vaker voor dan je denkt.

Ik wil jou en je ouders veel succes wensen en ik hoop dat je iets hebt aan de verschillende reacties in dit forum.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:57:44 #100
96372 lone_wolf
bijdehansje
pi_39936810
quote:

[..]

Sim-pel.
Gezien de verbale agressie die je ten toon spreidt, heb je goed wat klappen gehad....
Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
  dinsdag 18 juli 2006 @ 12:59:17 #101
81237 releaze
best of both worlds
pi_39936864
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:50 schreef rival het volgende:

[..]

daarna moeten er zeker dingen veranderen! maar als mijn moeder zei. anders ga je het huis maar uit. zei ik ook altijd.. prima.. boeit me niet....

ze deed het namelijk nooit.... tot op die ene dag..... ik kon toen bij een vriend slapen.. maar op dat moment besefte ik wel dat ik zo helemaal nergens terrecht zou komen, dat ik niks was!
ik ben een stuk of 5 keer weggelopen bij m'n ouders, en iedere keer als ik noodgedwongen terug kwam kreeg ik een paar klappen, veel gekanker en verwijt en dat was het enige dat veranderde. iedere keer de oude koeien uit de sloot halen maar totaal niet kijken naar de toekomst en wat we er samen aan konden doen. ik moest maar veranderen, punt. alsof dat op die manier gaat!

hoewel ik nu precies begrijp hoe het zo tot stand is gekomen neem ik het mn ouders nog enigszins kwalijk dat ze zich niet over hun persoonlijke "eer" gevoelens hebben heengezet om de situatie voor hen en 3 kinderen in huis draaglijk te maken. ik merk nu met mn broertje, 8 jaar jonger, dat ze wel iets hebben opgestoken maar dat hun eer nogsteeds onschendbaar is. erg vervelend, want het laat heel weinig ruimte voor de gevoelens van een andere partij. en probeer dan maar eens bij je kinderen respect te krijgen voor de gevoelens van de ouders. Je wilt het ene, maar je geeft zelf niet het juiste voorbeeld. Dan kan je slaan wat je wilt, maar het bevestigt alleen dat het in het huishouden om machtuitoefening gaat, en niet op respect.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:02:44 #102
151036 Gluckskafer
How would it be?
pi_39936975
Gebruikt je broertje drugs?
  Moderator dinsdag 18 juli 2006 @ 13:05:52 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_39937073
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:03 schreef Moonah het volgende:

[..]

Niet mee eens. Op een gegeven moment, als alle andere middelen zijn uitgeput, zoals 'praten' etc, en hij snapt op een zachte manier niet hoe het wel hoort, dan maar op de harde manier. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

De enige reden dat ie doorgaat zoals ie doet is omdat hij weet dat hij ermee wegkomt. Zijn moeder gaat huilen, so what, heeft hij geen last van. Zijn pa doet ook niets als hij wordt uitgescholden, naja, dan zal het wel prima zijn, dus roept ie de volgende keer weer iets.

Als ie nou de volgende keer weer je moeder uitscheldt, of kwetst of wat dan ook, dan moet zij, of jij TS, hem ineens een klap in zn gezicht geven. Wat is dat nou voor bullshit, als ik m'n moeder vroeger wel eens uitschold of iets enigzins verkeerd zei dat had ik zo een paar tikken van m'n moeder te pakken, en als zij het niet deed was ik de koning...tot mijn vader thuis kwam van m'n werk, en ongeveer 30 sec nadat ik de sleutel in het slot had gehoord als m'n pa thuiskwam kon ik gaan rennen, want anders was ik zuur.

Ik zeg; mep hem gewoon. Je hoeft hem niet het ziekenhuis in te slaan, maar gewoon acuut een klap verkopen en dan op een luide en waarschuwende toon roepen van "en nou is het afgelopen, wat maak jij je wel niet wijs". Op het moment dat hij dan een slimme opmerking terug wil maken (wellicht doet hij dat wel) snoer je 'm de mond en zeg je op dezelfde toon iets van "Ik wil geen woord meer van je horen!!!!" Je mag gerust ontzettend kwaad klinken.

Diep van binnen heeft hij nl (hoop ik voor je) wel nog respect zitten, dus hij zal testen hoe ver hij kan gaan, maar als jij voet bij stuk houdt zal hij uiteindelijk weggaan, naar boven gaan, of whatever. Weggaan kun je verbieden. En als hij toch naar buiten wil gaan, dan sleur je hem terug naar binnen toe.

Het zou toch verdomme te gek worden dat een of ander snotjong van 14 thuis de dienst uitmaakt, dat hij zijn moeder aan het huilen maakt en zijn vader kan uitschelden en daarmee wegkomt. Jij bent zijn oudere broer, sla dat respect er godverdomme in man!

[disclaimer]
Die allerlaatste opmerking moet je niet opvatten als -mishandeling is oke- !! Je moet em niet verrot slaan, maar je hoeft hem ook zeker niet met fluwelen handschoentjes aan te pakken.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:11:18 #104
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_39937247
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:19 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Wat een onzin!

Ik was 8 toen ik mijn eerste tv bij elkaar had gespaard en 12 toen ik mijn eigen PC kreeg. Heeft geen zak met die materiële zaken te maken. Wel met hoe ouders hun kinderen ermee leren / laten omgaan.
Ik zei later ook dat dat ook hetgeen is wat je moet aanpakken.
pi_39937279
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:02 schreef Gluckskafer het volgende:
Gebruikt je broertje drugs?
goede vraag

en niet zeggen 'hij blowt af en toe, maar daar kan het niet aan liggen'

want dat is natuurlijk onzin
pi_39937301
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:37 schreef Faat het volgende:

[..]

Maar een echt begripvol en meelevend typje lijk je er niet van geworden te zijn

Jouw advies zal gewoon niet werken jongen. Je moet je ook wat inleven in die ouders, een moeder die
zichzelf uit laat schelden en daarbij zelfs in tranen uitbarst zal niet van de een of de andere dag zichzelf
met dusdanig ouderlijk overwicht op kunnen stellen en/of zelfs zoonlief een paar klappen gaan geven.

Had zij, of de vader, dit in zich gehad dan was het natuurlijk allang gebeurd. Ga daar nou eens niet
aan voorbij en denk eens wat beter na over echte oplossingen waar de TS wat mee kan. En denk
niet dat elke psycholoog een zweverig type is dat alleen maar etiketjes opplakt. Sommigen zijn keihard
en recht voor zijn raap. Precies zo'n type dat de ouders nodig hebben om hen de middelen aan te
reiken en de weg te wijzen die ze moeten bewandelen om dat jong weer in het gareel te krijgen.
Ik kan heus wel meelevend zijn hoor, en ik zie heus wel in dat dit soort ouders niet snel gaat veranderen, maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden. Dat daarbij geen tikjes mogen worden uitgedeeld, tja dat is het politiek correct klimaat waarin we leven.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:14:57 #107
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39937358
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:12 schreef Scorpie het volgende:
maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden.
Nou, hehe, dat is dus die coaching waar ik et over had. Zoals Faat al zei, konden ze het uit zichzelf (grenzen stellen, consequent zijn etc.) hadden ze het allang gedaan en was eea niet zo uit de hand gelopen.
pi_39937427
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 12:57 schreef lone_wolf het volgende:

[..]

Gezien de verbale agressie die je ten toon spreidt, heb je goed wat klappen gehad....
Verbale agressie? Die mag je me uitleggen
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:17:10 #109
11682 Moonah
Jolie femme
pi_39937432
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:05 schreef CoolGuy het volgende:
Niet mee eens. Op een gegeven moment, als alle andere middelen zijn uitgeput, zoals 'praten' etc, en hij snapt op een zachte manier niet hoe het wel hoort, dan maar op de harde manier. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Dat blijkt dus hier idd het geval te zijn. Maar die 'zachte heelmeesters' (ik praat liever over ouders die geen grenzen kunnen stellen en niet consequent durven te zijn) kúnnen dus niet in een keer een volkomen tegengestelde manier van opvoeden gaan hanteren. Daar zullen ze hoogstws hulp bij nodig hebben.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:18:29 #110
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_39937478
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik kan heus wel meelevend zijn hoor, en ik zie heus wel in dat dit soort ouders niet snel gaat veranderen, maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden. Dat daarbij geen tikjes mogen worden uitgedeeld, tja dat is het politiek correct klimaat waarin we leven.
beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.
Het dodelijkst is als je als ouders onmacht hebt, en dat het kind dat ook doorheeft. Dan nog kan hij dan medelijden hebben en is er niets aan de hand, is dat niet het geval (vooral als hij wel een ego-boost gebruiken kan) dan zal hij extra hard toeslaan.
pi_39937500
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
helemaal mee eens, precies hetzelfde hier gehad!
pi_39937517
Als ik zo'n broertje had zat ik nu waarschijnlijk vast wegens mishandeling ofzo...
  Moderator dinsdag 18 juli 2006 @ 13:21:29 #113
16180 crew  CoolGuy
pi_39937567
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:17 schreef Moonah het volgende:

[..]

Dat blijkt dus hier idd het geval te zijn. Maar die 'zachte heelmeesters' (ik praat liever over ouders die geen grenzen kunnen stellen en niet consequent durven te zijn) kúnnen dus niet in een keer een volkomen tegengestelde manier van opvoeden gaan hanteren. Daar zullen ze hoogstws hulp bij nodig hebben.
Zachte heelmeesters of wat jij zegt, we bedoelen beide hetzelfde nietwaar Goed, die ouders kunnen het dus niet. Maar broerlief opent hier een topic, en volgens mij kan hij dit wel degelijk. TS is ook een lid van dat gezin, en kan en mag dus ook ingrijpen op het moment dat bepaalde dingen de spuigaten uitlopen. Het is leuk dat die ouders met een psycholoog moeten praten, maar die psycholoog zal het broertje van TS ook willen zien en spreken, en dat zal niet zonder slag of stoot gaan.

Die jongen zal echt niet ineens als een schoothondje meegaan naar iemand die hem wil doorgronden. Wil je die meekrijgen, dan zul je hem min of meer moeten dwingen, en wie gaat dat doen? Die ouders toch zeker niet, die 'kunnen' dat niet. Ik vind dat hier een rol is weggelegd voor TS.
pi_39937572
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:18 schreef Grumpey het volgende:

[..]

beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.
Het dodelijkst is als je als ouders onmacht hebt, en dat het kind dat ook doorheeft. Dan nog kan hij dan medelijden hebben en is er niets aan de hand, is dat niet het geval (vooral als hij wel een ego-boost gebruiken kan) dan zal hij extra hard toeslaan.
Ben ik gefixeerd op tikken? Wat een analyse zeg Waarom denk je dat eigenlijk? Omdat ik aankaart dat een tik zo af en toe niet gelijk mishandeling is? Of omdat ik aangeef dat ik er zelf niet slechter van ben geworden, integendeel? Of omdat ik praktijkvoorbeeld aangaf waarin die tik mij toch goed in toom hield?

Ik snap niet helemaal waar je heen wilt? Je zegt dat een tik onmacht uitstraalt, maar dat het ook kan werken? Heb ik ooit het tegendeel beweert, volgens mij niet. Ik zeg niet dat je ouders je in elkaar moeten rossen, maar tegenwoordig is het als ouders zijnde een doodzonde een tik uit te delen, terwijl ik het daar niet mee eens ben. En dan ben ik gefixeerd op tikken? Politiek correctheid in een notedop dus

Daarnaast koppel jij een hele strenge opvoeding met tikken, en dat lijkt mij een verkeerd beeld. Ik ben heel vrij opgevoed, mijn ouders gaven mij weinig restricties, maar lieten mij wel duidelijk blijken wat not done was. Zodra ik daarover heen ging, werd ik teruggeroepen, bleef ik het doen, dan wist ik wat de consequentie was (ja, dat weet je). Ik snap niet zo goed wat een strenge opvoeding te maken heeft met het al dan niet uitdelen van tikken, behalve dan dat het bij een strenge opvoeding zelfs meer zal gebeuren?

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2006 13:23:45 ]
pi_39937684
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Zachte heelmeesters of wat jij zegt, we bedoelen beide hetzelfde nietwaar Goed, die ouders kunnen het dus niet. Maar broerlief opent hier een topic, en volgens mij kan hij dit wel degelijk. TS is ook een lid van dat gezin, en kan en mag dus ook ingrijpen op het moment dat bepaalde dingen de spuigaten uitlopen. Het is leuk dat die ouders met een psycholoog moeten praten, maar die psycholoog zal het broertje van TS ook willen zien en spreken, en dat zal niet zonder slag of stoot gaan.

Die jongen zal echt niet ineens als een schoothondje meegaan naar iemand die hem wil doorgronden. Wil je die meekrijgen, dan zul je hem min of meer moeten dwingen, en wie gaat dat doen? Die ouders toch zeker niet, die 'kunnen' dat niet. Ik vind dat hier een rol is weggelegd voor TS.
Dat niet alleen, als ik zo situatieschets lees, dan weet ik wel zeker dat het broertje slim genoeg is om bij de psycholoog mooi weer te spelen en niet al te veel te laten doorschemeren. Hierdoor neemt de effectiviteit af van de behandeling.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2006 13:25:35 ]
  Moderator dinsdag 18 juli 2006 @ 13:26:54 #116
16180 crew  CoolGuy
pi_39937759
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:18 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.

Jezus, het zou te gek worden dat als een kind een keer uit de band springt, of herhaaldelijk, dat er dan niet een corrigerende tik (als je klein bent heet dit pak voor de broek krijgen) uitgedeeld mag worden. Ik heb vroeger best een aantal keer een pijnlijke kont of wang gehad hoor, en daar ben ik niets slechter, onrespectvoller, onhandelbaarder door geworden. Integendeel zelfs.

Het lijkt hier wel bijna alsof het overgrote deel van de mensen die hier reageren van die softies zijn die overal over willen praten. Hij is 14, het is nog een kind, hij woont thuis, en heeft te doen wat zijn ouders zeggen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:28:10 #117
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_39937816
ik koppel ze juist los. Tikken is een middel, lang niet het beste middel maar zeker niet een middel wat sowieso niet gebruikt moet worden, soms kan het helpen. Bijvoorbeeld bij emotionele argumenten en op de man spelen van kinderen op de ouders.
Een strenge opvoeding komt door hele andere dingen. Maar ik merk dat we het best met mekaar eens zijn volgens mij,wat ik alleen bedoelde met fixatie op tikken is dat je het in elk stukje wat je getypt hebt, ht wel gebruikt hebt als voorbeeld volgens mij.
pi_39937846
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.

Jezus, het zou te gek worden dat als een kind een keer uit de band springt, of herhaaldelijk, dat er dan niet een corrigerende tik (als je klein bent heet dit pak voor de broek krijgen) uitgedeeld mag worden. Ik heb vroeger best een aantal keer een pijnlijke kont of wang gehad hoor, en daar ben ik niets slechter, onrespectvoller, onhandelbaarder door geworden. Integendeel zelfs.

Het lijkt hier wel bijna alsof het overgrote deel van de mensen die hier reageren van die softies zijn die overal over willen praten. Hij is 14, het is nog een kind, hij woont thuis, en heeft te doen wat zijn ouders zeggen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Dat niet alleen, ik merk ook dat er een enorm stigma ligt op het woord "tik".
Waarom wordt dat gelijkgesteld aan slaan/mishandeling? Een tik was bij mij echt niet gelijk een vuistslag in mijn gezicht hoor!

Voor de rest sluit ik me helemaal aan bij je post
pi_39937918
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:28 schreef Grumpey het volgende:
ik koppel ze juist los. Tikken is een middel, lang niet het beste middel maar zeker niet een middel wat sowieso niet gebruikt moet worden, soms kan het helpen. Bijvoorbeeld bij emotionele argumenten en op de man spelen van kinderen op de ouders.
Een strenge opvoeding komt door hele andere dingen. Maar ik merk dat we het best met mekaar eens zijn volgens mij,wat ik alleen bedoelde met fixatie op tikken is dat je het in elk stukje wat je getypt hebt, ht wel gebruikt hebt als voorbeeld volgens mij.
Oke, dan snap ik waar het vandaan komt. Ik denk dat dat komt omdat overal waar ik op reageer er een ontkrachting van het gebruik ervan voorkomt Kijk maar naar de reacties op mijn stukjes, het zijn stuk voor stuk reacties waarin het gebruik van tikken verfoeid word. Ik ben het helemaal met je eens dat een tik pas bij emotionele argumenten en op de man spelen moet worden gebruikt. Kortom we zijn het eens

Wel ben ik ook van mening dat de TS hierin een grote rol kan spelen. Hij lijkt de enige met genoeg afstand tot zijn broertje dat hij consequent kan optreden.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2006 13:31:34 ]
  Moderator dinsdag 18 juli 2006 @ 13:31:34 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_39937945
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:21 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik ben heel vrij opgevoed, mijn ouders gaven mij weinig restricties, maar lieten mij wel duidelijk blijken wat not done was. Zodra ik daarover heen ging, werd ik teruggeroepen, bleef ik het doen, dan wist ik wat de consequentie was (ja, dat weet je). Ik snap niet zo goed wat een strenge opvoeding te maken heeft met het al dan niet uitdelen van tikken, behalve dan dat het bij een strenge opvoeding zelfs meer zal gebeuren?
Hier exact hetzelfde. Ik kreeg niet direct op mijn kop, ik werd gewaarschuwd, en dan kon ik kiezen of delen. Ik zie echt niet in wat daar slecht aan is. Tegenwoordig is het zo dat als je op straat een jengelend kind een tik op z'n billen en hem heel duidelijk maakt dat het afgelopen moet zijn met dat jengelen, er direct een of andere halfzachte politiek correcte praatjosti de politie belt omdat hij aangifte wil doen van 'kindermishandeling' en dan moet als het even verkeerd gaat het hele gezin in therapie en vooral de ouders moeten praten over waarom ze het kind niet verbaal in toom kunnen houden. (goed ik chargeer hier uiteraard even)

Flikker toch op. Een kind dat niet luistert heeft een standje nodig. Zo simpel is het. Zo ging het vroeger ook, en daar is niemand slechter van geworden. En nogmaals, ik heb het hier over een corrigerende tik, niet over een kind dat echt mishandeld wordt. Natuurlijk roepen hier direct mensen van, ja maar wat jij beschrijft is ook mishandeling' maar dat is bullshit.

[ Bericht 1% gewijzigd door CoolGuy op 18-07-2006 13:40:13 ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:40:38 #121
81237 releaze
best of both worlds
pi_39938264
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Als je kind herhaaldelijk hetzelfde gedrag vertoont, lijkt het jou dan niet handig om in eerste plaats uit te zoeken wat dat gedrag veroorzaakt, vraag. als je op dezelfde manier blijft reageren op het gedrag van het kind, wordt het een patroon. grote kans ook dat het kind op een gegevenmoment (trouwens, de ouder ook) aan dit patroon wend en dat de klap voor z'n kop of broek weinig meer uithaalt, zolang het onderliggende probleem nog niet bloot is, en nog niet verholpen. hoe wil je bijvoorbeeld onzekerheid uit een kind slaan, vraag. je kan slaan totdat je een ons weegt, maar of ie daadwerkelijk zelfvertrouwen drvan krijgt, dat krijgt ie misschien in beperkte mate wanneer hij ziet dat hij boven jouw slaan kan uit staan. een mep terug geven. ouders terroriseren, weet ik veel wat. het is veel effectiever om een methode te vinden waar je allebei je slaatje uit slaat, dat zijn de positieve beloningen voor ander gedrag. maar goed, moet je wel eerst weten waardoor het gedrag veroorzaakt wordt.
het enige wat je daarvoor nodig hebt is je gezonde verstand en je wil om het te doen. misschien ben je zelf zo inventief om gepaste tegenreacties te verzinnen, maar je kan natuurlijk altijd de hulp van een psycholoog of opvoedkundige inschakelen. als jij als ouder per sé je kind regelmatig een tik wil kunnen verkopen, dan zou een psycholoog niet zeggen "het mag niet!!!!", ze kunnen je hooguit uitleggen waarom die aanpak niet zo effectief is als een andere aanpak.
quote:
je vergeet dat dit een kind is wat volwassen aan het worden is, en wat ook een steeds volwassenere aanpak nodig heeft. je moet jezelf leren afstemmen op het kind, en je niet afstemmen op je eigen wil. het is niet de bedoeling dat dat kind straks de deur uit gaat met JOUW WIL op zak, maar dat ie genoeg vaardigheden heeft om om te gaan met zijn eigen wil, het creeeren en het beperken ervan. beiden moeten gestimuleerd worden en de puberteit is DE fase bij uitstek.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:41:18 #122
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_39938292
Ja meteen slaan dat helpt Fokkertjes die hier reageren hebben zeker zelf klappen gehad als ze niet luisteren
pi_39938396
TS, hier was ik zo mee klaar. Niet luisteren? Voelen! (Zak)geld krijgt hij niet meer en zijn pc gaat spontaan essentiele onderdelen missen. Dan een maandje of twee hem TOTAAL negeren. Eten en drinken kan ie krijgen, maar hij blijft UIT de keuken. En wederom: TOTAAL negeren tijdens het eten. Internetabonnement wordt opgeheven. Heden geen internet meer mogelijk. Goh wat jammer toch.

Tien tegen één dat meneer binnen een week begint te huilen en te mekkeren waarom jullie hem geen aandacht meer geven. Hij heeft het nu veels te goed.
Zijn kleren schoonmaken en zijn kamer opruimen? Nergens voor nodig. Doet ie zelf maar.

En gaat ie uit of gaat ie slaan? Politie bellen, ELKE keer. Waar hij bij staat.

Wens hem heel veel succes met snel volwassen worden.

[ Bericht 9% gewijzigd door Mr_Belvedere op 18-07-2006 13:51:14 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_39938419
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:41 schreef skippy22 het volgende:
Ja meteen slaan dat helpt Fokkertjes die hier reageren hebben zeker zelf klappen gehad als ze niet luisteren
Kijk, zo`n reactie bedoel ik nou
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:46:49 #125
81237 releaze
best of both worlds
pi_39938493
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:30 schreef Scorpie het volgende:

Wel ben ik ook van mening dat de TS hierin een grote rol kan spelen. Hij lijkt de enige met genoeg afstand tot zijn broertje dat hij consequent kan optreden.
ik denk dat al de TS eigenhandig gaat optreden naar z'n broertje toe dat dan helemaal de poppen aan het dansen zijn bij hem in huis en dat je dan nog veel verder weg staat. als de ts eigenhandig zou optreden zou dit het beeld van de incompetente ouder nog veel meer versterken, en staan die ouders nog verder weg van het broertje dan nu het geval is. En, om niet te vergeten, zal de afstand tussen TS en z'n ouders misschien ook onnodig vergroot worden. Die ouders die moeten ten alle tijden betrokken raken en zijn bij de opvoeding van hun zoon. Als de TS eigengereid gaat optreden, gebeurt dat niet. Als de TS met z'n ouders gaat praten hierover, dan kan het misschien nog wel gebeuren. Als er iets is wat de TS imo met alle macht moet gaan proberen is het zijn ouders zich laten betrekken bij de opvoeding van hun kind.

En dat is geloof ik ook wat hij wilt, als ik zo de OP nog eens in gedachten neemt. Hij baalt er van dat z'n ouders het afdoen met "puberen", en dat er daardoor zo'n helse situatie thuis ontstaat.
pi_39938556
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:40 schreef releaze het volgende:

[..]
Weet je, wat je zegt klinkt echt heel erg mooi, en ook heel erg perfectionistisch.
Maar het klinkt echt niet haalbaar. Jij ziet in dit geval het kind als gelijkwaardig, terwijl het nog gewoon in JOUW huis woont, en zich moet houden aan JOUW regels. Niet elk kind is volwassen "genoeg" om om te gaan met de vrijheden die jij jouw kind wil geven, en niet elk kind heeft het juiste karakter ervoor. De TS zijn broertje bijvoorbeeld heeft bij FAR niet het karakter om om te gaan met zoveel vrijheid en zoveel "macht", en je ziet wat hij doet: hij terroriseert het hele gezin.

Jouw aanpak werkt prima bij kinderen die rustig zijn, die creatief zijn en die vooral niet te veel bravoure hebben en teveel ego. Dat is overduidelijk bij de TS z`n broertje niet het geval.
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:51:42 #127
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_39938660
- geen rekening houden met anderen
- wil zich niet aanpassen aan de normen en regels die gelden bij ons
thuis
- snel boos/agressief als er iets gezegd wordt over hem, kort lontje.
- zichzelf beter vinden dan anderen, zonder daadwerkelijk iets
gepresteerd te hebben
Dit gedrag past wel bij bepaalde stoornissen Mischien doet hij daarom wel zo
pi_39938669
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:46 schreef releaze het volgende:

[..]

ik denk dat al de TS eigenhandig gaat optreden naar z'n broertje toe dat dan helemaal de poppen aan het dansen zijn bij hem in huis en dat je dan nog veel verder weg staat. als de ts eigenhandig zou optreden zou dit het beeld van de incompetente ouder nog veel meer versterken, en staan die ouders nog verder weg van het broertje dan nu het geval is. En, om niet te vergeten, zal de afstand tussen TS en z'n ouders misschien ook onnodig vergroot worden. Die ouders die moeten ten alle tijden betrokken raken en zijn bij de opvoeding van hun zoon. Als de TS eigengereid gaat optreden, gebeurt dat niet. Als de TS met z'n ouders gaat praten hierover, dan kan het misschien nog wel gebeuren. Als er iets is wat de TS imo met alle macht moet gaan proberen is het zijn ouders zich laten betrekken bij de opvoeding van hun kind.

En dat is geloof ik ook wat hij wilt, als ik zo de OP nog eens in gedachten neemt. Hij baalt er van dat z'n ouders het afdoen met "puberen", en dat er daardoor zo'n helse situatie thuis ontstaat.
Dat ben ik niet met je eens. Een oudere broer/zus kan in dermate een rolmodel zijn voor het kind, dat hij/zij eerder iets aanneemt van de oudere broer/zus in kwestie. Als hij dan ziet hoe zijn oudere broer/zus dichter bij de ouders staat dan hij door zijn gedrag, dan zal hij eerder geneigd zijn in toom te blijven.

Verder hoeft de TS niet de ouders te bekeren, maar hij mag ze wel zeker ondersteunen op opvoedkundig vlak. Dit zie ik zelf gebeuren bij mijn vriendin en het jongste broertje, dat zich terdege bewust is van het feit dat hij veel kan leren van zijn oudste zus, en daardoor ook eigenlijk totaal geen lastig puberend mannetje is. Dit in tegenstelling tot de middelste broer, die totaal anders van karakter is, zich rebbeleerde tegen de ouders en totaal niet luisterde in een discussie. Hier moet je dus harder tegen optreden dan het jongste broertje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-07-2006 13:53:14 ]
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:54:12 #129
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_39938721
Misschien is het stress? Op je 14e al naar VWO 4 gaan lijkt me namelijk niet makkelijk. Misschien moet ie gewoon naar de 2e of 3e gaan?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 18 juli 2006 @ 13:56:57 #130
81237 releaze
best of both worlds
pi_39938818
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 13:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Weet je, wat je zegt klinkt echt heel erg mooi, en ook heel erg perfectionistisch.
Maar het klinkt echt niet haalbaar. Jij ziet in dit geval het kind als gelijkwaardig, terwijl het nog gewoon in JOUW huis woont, en zich moet houden aan JOUW regels. Niet elk kind is volwassen "genoeg" om om te gaan met de vrijheden die jij jouw kind wil geven, en niet elk kind heeft het juiste karakter ervoor. De TS zijn broertje bijvoorbeeld heeft bij FAR niet het karakter om om te gaan met zoveel vrijheid en zoveel "macht", en je ziet wat hij doet: hij terroriseert het hele gezin.

Jouw aanpak werkt prima bij kinderen die rustig zijn, die creatief zijn en die vooral niet te veel bravoure hebben en teveel ego. Dat is overduidelijk bij de TS z`n broertje niet het geval.
hoe vaak heb ik gezegd dat je jezelf moet afstemmen op wat het kind nodig heeft, scorpie. ik geloof in vrijwel iedere post hierzo.
Daarnaast begint opvoeding vanaf de geboorte. Als jij je vanaf het begin je zo opstelt, dan is de kans groot dat het kind als ie straks 14 is niet zo'n oeverloze etter is zoals het broertje van de TS nu is. Het broertje van de TS heeft een rigoreus andere aanpak nodig, die ouders MOETEn nU intensief betrokken raken bij dit kind, anders gaat het echt helemaal fout. En beginnen met "slaan" is geen intensieve betrokkenheid.

Maar goed, ff rustig erover nadenkend ga ik er van uit dat je dat niet zal ontkennen, die intensieve betrokkenheid, en dat het brood nodig is, maar dat we een tik als medehulpmiddel niet zo snel moeten afschuiven. Maar mede dankzij de aard van het topic lijkt het er alleen op dat je hele pleidooi erover gaat dat slaan HET hulpmiddel is, daar waar het mee begint en daar waar het mee eindigt.
Heb ik het juist wanneer ik denk dat het om het eerste ging, vraag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')