Precies! tegenwoordig zit er geen enkel stukje opvoeding van thuis meer bij. De jeugd word opgevoed door de mensen om zich heen, en krijgen geen stukje mee van thuis, omdat het toch maar de 'puberteit is'. Misschien word het eens tijd voor je ouders om zijn kop in te drukken en hem een stukje 'respect' mee te gevenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:42 schreef SuperWeber het volgende:
Ik denk dat jouw vader "die domme bouwvakker" dat broertje van jouw eens even een flinke trap onder zijn reet moet geven...
En dat meen ik... Mijn vader is tuinder, een lichamelijk beroep dus... Als ik mijn moeder aan het janken maakte, of "domme tuinder" tegen mijn vader zei... Dan kreeg ik een trap onder mijn reet en kon ik opsodemieteren naar mijn kamer... En ik had niet zoveel spullen op mijn kamer maar als ik wel iets zou hebben gehad om me mee te vermaken dan ging gegarandeerd de stop eruit...
En anders een internaat...
De rest van het lijstje is gewoon pubergedrag. Maar deze twee, weet je ook zeker dat hij zich ook buiten de deur zo gedraagt? Het kan best zijn dat hij zich buiten de deur vrij normaal gedraagt?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:36 schreef Noodlez het volgende:
- ontbreken van schuldgevoelens
- vernederen/opmerkingen maken zonder spijt
en totale oorlog ontketenen, zeker.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:47 schreef Megumi het volgende:
Wat ik zou doen is hem zijn computer af nemen.
Wat is dit nou weer voor psychologisch geleuter... Zo'n jongen moet gewoon een beetje respect bijgebracht worden...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zijn de problemen begonnen voor of na hij met WoW is begonnen? Het lijkt er namelijk op dat hij zijn virtuele leven niet meer kan scheiden van de realiteit...
Eens.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:49 schreef releaze het volgende:
Ook voor puberen kan je naar de psych, maar dat gaat wel geheel tegen de zin van zoonlief in. natuurlijk vinden de ouders ook dat alles aan zoonlief ligt en dat hij moet veranderen, maar het is misschien interessant om te gaan ontdekken wat dit gedrag van je broertje zo triggert of heeft getriggerd in het verleden. met z'n allen in therapie, bijvoorbeeld. maar voor het zelfde geld heeft je broertje ook last van een zekere stoornis, wat het ook kan zijn, wat nu en in het verleden een andere aanpak nodig heeft/had dan wat hem nu is gegeven. om gedrag te kunnen of willen veranderen moet je eerst weten waardoor het gedrag ontstaan is. Natúúrlijk is hij ook aan het puberen, maar ik vind het wel heel extreem. Voor mijn gevoel zijn er veel meer factoren die mede onderzocht moeten worden om te kijken wat het gezin met hem aanmoet. En laat ze d'r maar lekker voor inzetten, want ze zijn nog laaaaang niet van hem af.
Dat zeg ik je; heel veel mensen denken tegenwoordig van 'we nemen een kind' alsof je een huisdier koopt zonder dat je enige idee hebt hoe die dieren denken en leven. waarom denk je dat de wereld steeds harder word? opvoeding is schaarsquote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:53 schreef mymoodfentje het volgende:
en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
En dat mis ik in dit verhaal. Als mijn kind ooit het gore lef in zijn donder haalt om mij zo te beledigen ligt hij 2 dagen "ziek" op bed. Ben je nou helemaal besodemieterd.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:39 schreef Spacemonkeh het volgende:
Herkenbaar![]()
Dat soort mannetjes denken bij 14 jarige leeftijd al dat ze de wereld aan kunnen en hebben een grote bek omdat dat de shit is .,. je weet tog!
Mijn ouders zouden heel wat deuken in mijn hersenpan slaan als ik zulke nare opmerkingen maakte...
misschien een spoedcursus normen en waarden?
Sterker nog, ze zijn bang voor hem! Ze willen van hem af! Hij is de morele overwinnaar!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:56 schreef Biancavia het volgende:
Dat broertje denk niet alleen dat hij de dienst uit kan maken, hij kán het ook echt, want niemand houdt hem tegen.
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:57 schreef Moonah het volgende:
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
nah, het is ook enigszins een cultuurverschijnsel dat de opvoeding van ouders tegenwoordig zo slap is. vroeger was het streng, hoorde het streng, toen kwam opeens de norm dat kinderen praktisch gelijkwaardig zijn met hun eigen identiteitje die je moet respecteren, toen kwam ook nog es de economische voorspoed, geef ze maar alles wat ze willen, worden ze gelukkig van (right) en nu zit je met een stel superverwende kinderen. Het ligt niet alleen aan de ouders, de ouders krijgen van buitenaf allerlei indrukken van "zo hoort het" terwijl ze in eerste plaats gewoon op hun kind en zijn behoeftes moeten leren focussen, tussen de regels moeten leren lezen. Maar waar leer je dat nou tegenwoordig!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:53 schreef mymoodfentje het volgende:
hard in elkaar rammen, echt goed wijzen op het feit dat hij niets is met ze jonge leeftijd.
achterlijk jong dat ze moeder zo beledigt...harde klappen geven,...waar is de vader?
als je pa het niet doet, doe jij het dan maar als oudere broer....soms helpt alleen een fysieke klap.
werkt dat niet, behandel hem dan als klein kind,...een mogooltje als je wil.
en hij heeft nog gelijk ook met dat hij sterker is als ze ouders....die LATEN dit toe, waarom hebben die eigenlijk kinderen gekregen? wat een domme mensen als ze nieteens hun kinderen onder bedwang kunnen houden... dat broertje schreeuwt om discipline om zijn intillegentie onder bedwang te kunnen houden....en wat doen jouw ouders??? waarschijnlijk huilen in een hoekje,...:')
Lijkt mij ook ja. De "vlakke hand" gebruiken zal alleen maar de situatie erger maken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:57 schreef Moonah het volgende:
Grappig dat mensen denken dat dergelijk gedrag (dat kennelijk al jaren en jaren bestaat) opeens zou zijn op te lossen door 'de strakke hand'. Wellicht is die in het verleden niet consequent toegepast, maar het lijkt me niet dat het broertje dat nu ook maar enigszins zou accepteren. Er lijkt me hier duidelijk sprake van een situatie die begeleiding (iig van de ouders) behoeft wil verdere escalatie voorkomen worden.
Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.quote:
Het verschil is dat jouw ouders (of de mijne) dit altijd hebben gedaan wanneer het nodig was, en niet nadat het te laat was.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.
Ow kom op zeg, geen zakgeld, geen nieuwe kleren? Dat zijn toch geen straffen als je je moeder voor kankerhoer uitscheld !quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:02 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Lijkt mij ook ja. De "vlakke hand" gebruiken zal alleen maar de situatie erger maken.
Het beste is om hem de consequenties van zijn gedrag te laten zien.
Lompe opmerkingen tegen je moeder? Geen zakgeld.
Je vader uitschelden voor "domme bouwvakker"? Vergeet die nieuwe kleren maar.
En zo zijn er wel veel meer consequenties te bedenken.
Maar de tegenhanger is wel dat je hem beloont op het moment dat hij wél iets goed doet. Is hij goed bezig, geef hem een zoen boven op zijn hoofd of weetikveelwat. Laat hem in ieder geval zien dat goed gedrag goed gewaardeerd wordt; daar steekt hij veel meer van op dan alleen straffen.
Denk zelf dat dat ook wel een goed punt is. Ik herken mij trouwens ook wel in die jongen gedeeltelijk.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:51 schreef Moonah het volgende:
[..]
Eens.![]()
Plus TS, je schrijft dat hij zich beter voelt dan anderen. Maar het lijkt me juist omgekeerd. Dat hij een laag zelfbeeld heeft. Als hij anderen naar beneden trapt, steekt hij zelf nog enigszins positief af.
Ok ok wat mild, maar kon even niks anders bedenken. Maar je kinderen slaan is in mijn ogen al helemaal geen optiequote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ow kom op zeg, geen zakgeld, geen nieuwe kleren? Dat zijn toch geen straffen als je je moeder voor kankerhoer uitscheld !
Precies.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:02 schreef geKleTz het volgende:
Internet afsluiten bij je broertje. WoW is een verslaving!! Cold Turkey laten afkicken.
En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.
Hoezo niet dan? Heb jij nooit een corrigerende tik gehad?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Ok ok wat mild, maar kon even niks anders bedenken. Maar je kinderen slaan is in mijn ogen al helemaal geen optie
begonnen je ouders toen je 14 was opeens met een radicaal andere aanpak namelijk het erin meppen, vraagteken. (toetsenbord gaar, sorry) het gaat echt niet helpen. sowieso is angst voor ouders creeeren, want dat doe je ermee, echt niet gezond op zo'n leeftijd. dat schreeuwt nog veel harder dat hij niet mag zijn wie hij is, nog veel meer wrijving en misschien dat ie ooit op zn 30e erachet komt waarom z'n ouders opeens begonnen te slaan (ik zie het al helemaal voor me..quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Yeah right. We gaan erover theekransen, dat zal helpen. Echt hoor, als ik vroeger weer eens iets uitgevreten had kon ik de klap verwachten, en ik ben er VERDOMD blij om dat mijn ouders me zo opgevoed hebben, want ik heb fatsoen en normen en waarden erin gemept gekregen. Ik ben dan ook absoluut niet boos / traumatisch / verknipt zoals de hulpverleners zouden denken in dit geval.
Een harde tik is soms nodig om te laten zien wie echt de baas is. Dat jongetje heeft geen besef van wie de baas is, dus moet het met de harde hand. Theekransen en nahuilen doe je maar na die tik, dan heb je wat om over te praten.
Sim-pel.
Nou, dan zijn we het daar over eens.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Heuh, ik had ook een pc op mijn kamer op mijn twaalfde hoor. En dat is 16 jaar geledenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Grumpey het volgende:
wat mij het meest verbaasd van het verhaal:
heeft dat kind zijn EIGEN pc?!?!
Ik kreeg pas een tv (ander tijdperk) toen ik 16 was, en die had ik zelf bijelkaar gespaard met een krantenwijk. En ik ben nu pas 23, om even aan te geven dat ik een gastje van 14 met een (nogmaals) EIGEN pc echt achterlijk vind.
Of alles nog verder te verzieken wanneer je de verkeerde aanpak kiest.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Scorpie het volgende:
dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Nope, letterlijk nog nooit.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoezo niet dan? Heb jij nooit een corrigerende tik gehad?
Ik ook, maar bij mij werd van jongs af aan al de kop in gedrukt. Nu ben ik daar echt blij om... en hoor ik niet bij het overige 'gangster' volk.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:04 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
Denk zelf dat dat ook wel een goed punt is. Ik herken mij trouwens ook wel in die jongen gedeeltelijk.![]()
heel erg eens!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Grumpey het volgende:
Ik kreeg pas een tv (ander tijdperk) toen ik 16 was, en die had ik zelf bijelkaar gespaard met een krantenwijk. En ik ben nu pas 23, om even aan te geven dat ik een gastje van 14 met een (nogmaals) EIGEN pc echt achterlijk vind.
Gewoon 1 PC in het hele huis, zet hem in de huiskamer zodat je je kinderen kan controleren en het sociale contact vergroot. Maar door kinderen hun eigen pc te geven vraag je erom he, wat was de gedachte? Hij is zo lekker stil op zijn kamer achter dat beeldscherm en we hebben er dan geen last van?![]()
Daar heb je gelijk in; ik had er wel 1 op mijn kamer staan, maar daar zat ik uit mezelf sowieso nooit langer dan een uur of 8 per week achter.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:08 schreef Grumpey het volgende:
En voor mutsaers --> het verschilt per individu, maar iemand die 40 uur per week in een virituele wereld leeft kan het beste beetje in de gaten gehouden worden en gedwongen worden een beetje rekening te houden met anderen in de echte wereld. Vandaar de barriere van een pc in de huiskamer.
Dat is echt complete bullshit. De invloeden van de jaren voor de puberteit hebben juist een verschrikkelijke uitwerking op het gedrag van het kind in de puberteit. Je kan die twee dingen niet los van elkaar zien, alleen maar omdat er hormonen door z'n lichaam gieren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En ik ben van mening dat nu deze jongen in de puberteit zit het de meest ideale mogelijkheid is om hem dermate te veranderen dat hij goed voorbereid de maatschappij in kan gaan. Juist in de puberteit veranderd er zoveel, waaronder je hele karakter, dat is een gouden mogelijkheid voor de ouders om alles recht te zetten.
Mijn ouders begonnen al zeer vroeg met duidelijke grenzen stellen, en zodra ik begon te puberen hebben ze die grenzen ook vastgehouden (ruiten ingooien, een heel plein van stenen overhoop gehaald, vuurwerk in 12 prullenbakken gedaan die ontploften, vechten op school/bar, natrappen bij voetbal, moeder uitschelden en dreigen te slaan), ik was vroeger echt geen lieverdje, maar ik wist dondersgoed toen ik 1 van deze acties deed ik flink zuur was als ik thuis kwam, en de tikken die ik kreeg waren genoeg om mij niet verder af te laten glijden (lees: criminaliteit etc)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef releaze het volgende:
[..]
begonnen je ouders toen je 14 was opeens met een radicaal andere aanpak namelijk het erin meppen, vraagteken. (toetsenbord gaar, sorry) het gaat echt niet helpen. sowieso is angst voor ouders creeeren, want dat doe je ermee, echt niet gezond op zo'n leeftijd. dat schreeuwt nog veel harder dat hij niet mag zijn wie hij is, nog veel meer wrijving en misschien dat ie ooit op zn 30e erachet komt waarom z'n ouders opeens begonnen te slaan (ik zie het al helemaal voor me..) maar het helpt de huidige situatie, en de nabije toekomst/paar jaar daar in huis imo echt niets.
Ja, bij hondjes werkt dat prima ja. Niet bij je kids. Die hebben grenzen nodig, en hebben een mond en oren en verstand gekregen om te horen wanneer ze de grens over zijn gegaan, en kunnen dan mooi uitleggen waarom dat zo is.quote:sowieso is straffen compleet achterhaald. het werkt veel motiverender om het goede gedrag te belonen dan het slechte gedrag te straffen.
Hoe zou jij zo`n kankerhoer opmerking aanpakken dan? Ik ben benieuwd?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:12 schreef releaze het volgende:
[..]
Dat is echt complete bullshit. De invloeden van de jaren voor de puberteit hebben juist een verschrikkelijke uitwerking op het gedrag van het kind in de puberteit. Je kan die twee dingen niet los van elkaar zien, alleen maar omdat er hormonen door z'n lichaam gieren.
En zelfs als, for the sake of arguement, dan is slaan dus echt de laatste optie. Opvoeden doe je niet door middel van slaan, dat doe je gewoon tactisch en komt in vele vormen. Juist in de puberteit moet je je als ouder keihard gaan inzetten voor het kind, ff een tik tussendoor, zo kom je d'r niet mee weg.
quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:10 schreef JoPiDo het volgende:
keihard aanpakken dat soort gedrag, en slaan mag in mijn ogen, als laatste redmiddel
MIJ EEN DOMME BOUWVAKKER NOEMEN? PETS PETS PETS!!!
Oja dat is de manier het kereltje keihard aan het werk zetten terwijl hij net VWO 4 haaltquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:12 schreef marlieske het volgende:
Als het kereltje al zo wijs is kan hij ook zelf zijn onkosten financieren toch? Hij is 14 een krantenwijk mag ...dus als ik moeders/vaders was in dit fijne gezin zorgde ik ervoor dat hij een paar leuke wijken kreeg! Is het afgelopen met op zijn kamertje geweldig zitten te wezen, en is ie hij zo moe dat ie het niet eens in z'n kop haalt lelijk te doen tegen moeders. Kleding verzorgingsproducten met die kosten zou ik eens beginnen, kranten in de sloot gooien.... oke geen geld!
En n kereltje met alleen VWO bereikt in het leven ook niet zo gigantisch veel, dan ben je als timmerman beter af! Leg dat je broertje maar eens uit!
ps. ze beginnen binnenkort met het programma van etter tot engel mss wat voor je broertje?
Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:06 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dan zijn we het daar over eens.
Met dát verschil dat ík denk dat de ouders daar wel wat coaching in kunnen gebruiken.
Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tikquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Nou slaan blijkt maar weer de oplossing te zijn
denken vele 16 jarigen
Waar heb je dat beeld in godsnaam vandaan?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.![]()
Slaan is niet DE oplossingquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:15 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Nou slaan blijkt maar weer de oplossing te zijn
denken vele 16 jarigen
Waarom denk je dat een corrigerende tik in deze fase effect zou hebben?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tik![]()
precies,...dat zielige gedoe moet ook maar eens afgelopen zijn. kinderen kunnen meer hebben dan je denkt...zijn echt geen tere zieltjes...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom gelijk een bende hulpverleners en pro`s erop af sturen? Dat is zo 2005, echt zo`n modeverschijnsel. Gelijk wat etiketjes op het kind plakken met stoornissen, ziektes en volproppen met medicijen, en hoppa het volgende probleemkind is geboren.![]()
Ga maar na, hoeveel kids hebben tegenwoordig:quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waar heb je dat beeld in godsnaam vandaan?
Nou als ik het topic zo doorlees beweert het merendeel dat ze dat gedrag er wel even uitrammen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Waarom is het gelijk weer slaan? Een corrigerende tik op je achterhoofd is niet gelijk slaan hoor, my god wat een doembeelden haalt iedereen zich in zijn hoofd bij een corrigerende tik![]()
jij kennelijkquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:18 schreef Scorpie het volgende:
1) ADHD
2) Dyslectie
3) Een combinatie van deze twee factoren
Als ik dit zo lees is het een ontspoorde zelfcontrole. Maar goed, er staat weer niet bij wat er aan te doen isquote:Zelfcontrole
Zelfcontrole is de vaardigheid om iemands gedrag te reguleren en om acties te remmen die onacceptabel zijn of in conflict zijn met een bepaald doel (Schaffer, 1999).
Eerder werd al geschreven dat adolescenten hun inzicht in hun eigen persoon proberen te ordenen in een mentaal schema. Ook de inzichten die tegenstrijdig lijken worden op deze manier geordend. Echter, tot ongeveer 16 jaar zijn adolescenten zijn adolescenten niet echt op de hoogte van hun inconsequenties en tegenstrijdigheden, of trekken zij zich er op zijn minst niets van aan (Sigelman & Schaffer, 1991).
Tijdens de adolescentie verplaatst de invloed op de adolescent zich meer en meer van de ouders naar de vrienden. Het gedrag van het individu wordt geïnternaliseerd. Dit wil zeggen dat het individu zijn eigen normen, waarden en standaarden gaat hanteren. De adolescent zal zich steeds minder gaan aantrekken wat zijn ouders ervan vinden. Het hanteren van eigen normen, waarden en standaarden kan de zelfcontrole in gevaar brengen. Wanneer het individu lak aan alles gaat krijgen kan het zijn dat hij juist die gedragingen gaat uivoeren die de ouders juist niet willen (Schaffer, 1999).
Wat een onzin!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:05 schreef Grumpey het volgende:
Gewoon 1 PC in het hele huis, zet hem in de huiskamer zodat je je kinderen kan controleren en het sociale contact vergroot. Maar door kinderen hun eigen pc te geven vraag je erom he, wat was de gedachte? Hij is zo lekker stil op zijn kamer achter dat beeldscherm en we hebben er dan geen last van?![]()
\quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ga maar na, hoeveel kids hebben tegenwoordig:
1) ADHD
2) Dyslectie
Al dan niet door hun moeder opgeplakt gekregen? Zodra een kind tegenwoordig druk doet, is het gelijk ADHD. Vroeger kwam dat nog door kleurstoffen, tegenwoordig is het een stoornis![]()
Beter zakken voor zijn school als met zijn 30 een crimineel en asociaal figuur zijn nietwaar?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:14 schreef Dementor het volgende:
[..]
Oja dat is de manier het kereltje keihard aan het werk zetten terwijl hij net VWO 4 haalt
Gewoon de stekker eruit en buiten spelen na je huiswerk.
Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een corrigerende tik in deze fase effect zou hebben?
ik zou in eerste instantie opzoek gaan naar de oorzaken van het gedrag, met of zonder hulp van buitenaf. ik zou kijken welke omstandigheden het gedrag negatief beinvloeden en kijken of ik wat aan die invloeden kan doen. wat maakt hem, naast z'n puberteit, zo onzeker, word ie gepest op school, is het iets wat ik tegen hem zeg of doe, wat kan ik veranderen. heeft ie last van z'n intelligentie, wordt ie wel voldoende gestimuleerd. (heb ff geen vraagteken tot mn beschikking, excuses)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoe zou jij zo`n kankerhoer opmerking aanpakken dan? Ik ben benieuwd?
Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.quote:
Mja, je moet ze niet zo snel een ziekte toeschrijven. Denk eerder dat het probleem is dat hij moeite heeft met het uiten van zijn gevoelens en zich onzeker voelt, en alles (problemen met vrienden, het zij in WoW) opkropt. En de ouders zijn de pineut als alles eruit wordt gegooit.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ga maar na, hoeveel kids hebben tegenwoordig:
1) ADHD
2) Dyslectie
Al dan niet door hun moeder opgeplakt gekregen? Zodra een kind tegenwoordig druk doet, is het gelijk ADHD. Vroeger kwam dat nog door kleurstoffen, tegenwoordig is het een stoornis![]()
PDD-nosquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.
Op verjaardagen e.d hoor ik alleen maar de nieuwste ziektebeelden, stoornissen, therapie-experimenten en opvoedkundige theorietjes van de kids en de oudersVolgens mij heeft 90% dyslexie, 80% ADHD en de overige 10% een vorm van mentale achterstand waardoor ze zo druk zijn/achterlopen en moeilijk te hanteren zijn
![]()
Wanneer dat op tijd gebeurt is dat zo. Wanneer je echter zo ver beland ben dat je meent dat jij de dienst uit maakt, zul je het eerder als een onterechte aanval zien, en terug slaan, of misschien juist het slachtoffer uit gaan hangen ("Ik word mishandeld!").quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?
Een onverwachte tik op het achterhoofd deed bij mij iig me bek houden en na te denken waarom ik die klap had gehad, om vervolgens te concluderen dat hij toch echt wel terecht was.
In hoeverre zijn al die diagnoses ook gegeven door iemand anders dan de ouders? Vertellen de ouders verder ook het volledige verhaal?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, ik heb in mijn omgeving / familie een stuk of 10 gezinnen met allemaal kinderen varierend van 0-16.
Op verjaardagen e.d hoor ik alleen maar de nieuwste ziektebeelden, stoornissen, therapie-experimenten en opvoedkundige theorietjes van de kids en de oudersVolgens mij heeft 90% dyslexie, 80% ADHD en de overige 10% een vorm van mentale achterstand waardoor ze zo druk zijn/achterlopen en moeilijk te hanteren zijn
![]()
Oke even een situatie zoals in mijn eigen jeugd is voorgekomen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef releaze het volgende:
[..]
ik zou in eerste instantie opzoek gaan naar de oorzaken van het gedrag, met of zonder hulp van buitenaf. ik zou kijken welke omstandigheden het gedrag negatief beinvloeden en kijken of ik wat aan die invloeden kan doen. wat maakt hem, naast z'n puberteit, zo onzeker, word ie gepest op school, is het iets wat ik tegen hem zeg of doe, wat kan ik veranderen. heeft ie last van z'n intelligentie, wordt ie wel voldoende gestimuleerd. (heb ff geen vraagteken tot mn beschikking, excuses)
hem een klap geven omdat ie kankerhoer zegt is niets meer dan symtoombestrijding. wil je het probleem oplossen ga dan opzoek naar de kern, en werk vanuit dat punt. ja, het kost heel erg veel tijd en energie, maar dat is nou eenmaal bij kinderen, in ieder geval voor de kinderen van nu waarvan heel erg verwacht wordt dat ze vooral zichzelf leren zijn, individualistisch kunnen handelen, waarvan veel verwacht wordt maar die ook niks te kort mogen komen in hun bestaan. het is een verschrikkelijk complex opvoedingsdoel, omdat de ouders van nu de eerste en tweede generatie zijn die dit doel willen vervullen. bij de voorgaande generaties was het "je wordt of arbeider, of huisvrouw, en wat je zelf vindt, boeie!", heel simpel gezegd.
Tegenwoordig stelt iedereen zijn eigen diagnoses, of de dokter doet hetquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:24 schreef Alicey het volgende:
[..]
In hoeverre zijn al die diagnoses ook gegeven door iemand anders dan de ouders? Vertellen de ouders verder ook het volledige verhaal?
Een kind van 14 weet echt niet dat hij de dienst uitmaakt, hij hoopt erop, hij probeert het te krijgen, maar heeft het niet door als het daadwerkelijk die macht heeft. En zelfs al heeft hij het overwicht (quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wanneer dat op tijd gebeurt is dat zo. Wanneer je echter zo ver beland ben dat je meent dat jij de dienst uit maakt, zul je het eerder als een onterechte aanval zien, en terug slaan, of misschien juist het slachtoffer uit gaan hangen ("Ik word mishandeld!").
Cquote:
Dus als ik zo kwaad ben, dan wil jij praten? Denk je dat dat gaat lukken, of krijg je meer ziektes naar je hoofd toe?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:29 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
C
A
gewoon ff vragen waarom hij zo reageert, hoeft geen half uur te duren, maar gewoon 2 min ofzo. voldoende.
Maar vind je dat je daar zelf beter van geworden bent? Mijn ouders hielden er juist mee op toen wij de puberteit bereikten, daarvoor kregen wij ook wel eens een tik.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Omdat kinderen nogal de neiging hebben door te slaan in hun emotionele doordramgedrag?
Een onverwachte tik op het achterhoofd deed bij mij iig me bek houden en na te denken waarom ik die klap had gehad, om vervolgens te concluderen dat hij toch echt wel terecht was.
Maar een echt begripvol en meelevend typje lijk je er niet van geworden te zijnquote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:20 schreef Scorpie het volgende:
ik ben bang dat je met kinderen veel, veel inventiever moet zijn en dat je de inventiviteit van de kinderen ook aan bod moet laten komen. je zal verbaasd staan om te zien wat kinderen allemaal kunnen. we willen kinderen allemaal zo graag volwassen en zelfstandig zien maar door de hele opvoeding staat centraal dat ze ernstig beperkt volwassen en zelfstandig mogen functioneren. pa en ma beslissen toch alles. de school beslist alles. eigen verantwoordelijkheid is er niet, alleen maar verantwoording aan de wil van een ander. Communicatie is echt the key factor. De handelingen van de hedendaagse opvoeding is ontzettend inconsistent met het opvoedingsdoel wat we met z'n allen nastreven. (vooral bij probleemjongeren is dit het geval. we willen het ene, maar we doen het andere)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke even een situatie zoals in mijn eigen jeugd is voorgekomen.
Ik kom net thuis van een kutdag op school, ga computeren en eet lekker veel chips en cola, en ben lekker op me computer bezig met een nieuw schietspelletje![]()
![]()
![]()
Net als ik bij een eindbaas ben komt mijn moeder binnen en zegt dat ik me kamer op moet ruimen, hierdoor raak ik afgeleid en verlies ik van de eindbaas![]()
Ik ben hierdoor zo kwaad, fucked up en boos dat ik me moeder uitscheld voor kankerhoer, dat ze maar dood mag gaan aan de ergste beenmergkanker die je kan krijgen.
Wie is volgens jou de schuldige?
A) De kutdag op school, dat wekt agressie op.
B) Het schietspelletje, dat wekt agressie op.
C) Ikzelf, want ik mag dat soort dingen nooit roepen.
D) Een combinatie van veel meer factoren dan alleen de bovenste drie
En wat is volgens jou de beste reactie?
A) We praten erover, waarom ik dat zei en waarom ik het zo voel, waardoor ik nog minder kan doen waar ik zin in heb![]()
B) Me moeder loopt huilend weg, waarna ik verder ga met mijn spelletje, afkoel en s`avonds op me flikker krijg aan tafel en er over gepraat wordt terwijl het mij dan weinig meer kan boeien.
C) Me moeder geeft me een tik op me achterhoofd, roept dat ze dat soort taal niet meer wil hebben hier, en als ik dat nog een keer doe ik er nog een mep achteraan kan verwachten.
geen. je ouders staan in het volste recht te vertellen hoe zij zich voelen over jouw wangedrag en dat ze dat soort taal liever niet willen horen. ze moeten ook begrijpen dat het moment voor jouw gevoel verschrikkelijk slecht getimed is, en dat ze ook daar rekening mee moeten houden en dat dat ook veroorzaker was van jouw vreemde reactie. mijn idee is dat je al dan niet samen een oplossing zoekt waarbij het gevoel van allebei beantwoord wordt. spreek met elkaar af wat de consequenties voor de partijen zijn als ze zich niet aan de afspraken houden en leef die na.
Je kunt een puber van 14 niet vragen waarom hij iets zegt.quote:gewoon ff vragen waarom hij zo reageert, hoeft geen half uur te duren, maar gewoon 2 min ofzo. voldoende.
en het verslechtert de situatie alleen als er niet iets aangepakt wordt daarna door allebei de partijen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:37 schreef rival het volgende:
je vader moet hem tikken verkopen, voor een zacht prijsje!
als je dreigt met je gaat het huis uit, heeft hij een grote mond, zet hem het huis uit (1dag) en hij komt met hangende pootjes terug!
daarna moeten er zeker dingen veranderen! maar als mijn moeder zei. anders ga je het huis maar uit. zei ik ook altijd.. prima.. boeit me niet....quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:45 schreef releaze het volgende:
[..]
en het verslechtert de situatie alleen als er niet iets aangepakt wordt daarna door allebei de partijen.
angst is een zeer slechte raadgever.
Gezien de verbale agressie die je ten toon spreidt, heb je goed wat klappen gehad....quote:Op dinsdag 18 juli 2006 11:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een harde tik is soms nodig om te laten zien wie echt de baas is. Dat jongetje heeft geen besef van wie de baas is, dus moet het met de harde hand. Theekransen en nahuilen doe je maar na die tik, dan heb je wat om over te praten.
Sim-pel.
ik ben een stuk of 5 keer weggelopen bij m'n ouders, en iedere keer als ik noodgedwongen terug kwam kreeg ik een paar klappen, veel gekanker en verwijt en dat was het enige dat veranderde. iedere keer de oude koeien uit de sloot halen maar totaal niet kijken naar de toekomst en wat we er samen aan konden doen. ik moest maar veranderen, punt. alsof dat op die manier gaat!quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:50 schreef rival het volgende:
[..]
daarna moeten er zeker dingen veranderen! maar als mijn moeder zei. anders ga je het huis maar uit. zei ik ook altijd.. prima.. boeit me niet....
ze deed het namelijk nooit.... tot op die ene dag..... ik kon toen bij een vriend slapen.. maar op dat moment besefte ik wel dat ik zo helemaal nergens terrecht zou komen, dat ik niks was!
Niet mee eens. Op een gegeven moment, als alle andere middelen zijn uitgeput, zoals 'praten' etc, en hij snapt op een zachte manier niet hoe het wel hoort, dan maar op de harde manier. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Opvoeding begint bij de geboorte. Als je een situatie 14 jaar lang maar aan laat modderen waardoor diep ingesleten patronen zijn ontstaan en getolereerd, heeft een impulsieve, ondoordachte 'harde hand' interventie geen zin. Werkt ws alleen maar averechts.
Ik zei later ook dat dat ook hetgeen is wat je moet aanpakken.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:19 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Wat een onzin!![]()
Ik was 8 toen ik mijn eerste tv bij elkaar had gespaard en 12 toen ik mijn eigen PC kreeg. Heeft geen zak met die materiële zaken te maken. Wel met hoe ouders hun kinderen ermee leren / laten omgaan.
goede vraagquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:02 schreef Gluckskafer het volgende:
Gebruikt je broertje drugs?
Ik kan heus wel meelevend zijn hoor, en ik zie heus wel in dat dit soort ouders niet snel gaat veranderen, maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden. Dat daarbij geen tikjes mogen worden uitgedeeld, tja dat is het politiek correct klimaat waarin we leven.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:37 schreef Faat het volgende:
[..]
Maar een echt begripvol en meelevend typje lijk je er niet van geworden te zijn
Jouw advies zal gewoon niet werken jongen. Je moet je ook wat inleven in die ouders, een moeder die
zichzelf uit laat schelden en daarbij zelfs in tranen uitbarst zal niet van de een of de andere dag zichzelf
met dusdanig ouderlijk overwicht op kunnen stellen en/of zelfs zoonlief een paar klappen gaan geven.
Had zij, of de vader, dit in zich gehad dan was het natuurlijk allang gebeurd. Ga daar nou eens niet
aan voorbij en denk eens wat beter na over echte oplossingen waar de TS wat mee kan. En denk
niet dat elke psycholoog een zweverig type is dat alleen maar etiketjes opplakt. Sommigen zijn keihard
en recht voor zijn raap. Precies zo'n type dat de ouders nodig hebben om hen de middelen aan te
reiken en de weg te wijzen die ze moeten bewandelen om dat jong weer in het gareel te krijgen.
Nou, hehe, dat is dus die coaching waar ik et over had. Zoals Faat al zei, konden ze het uit zichzelf (grenzen stellen, consequent zijn etc.) hadden ze het allang gedaan en was eea niet zo uit de hand gelopen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:12 schreef Scorpie het volgende:
maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden.
Verbale agressie?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 12:57 schreef lone_wolf het volgende:
[..]
Gezien de verbale agressie die je ten toon spreidt, heb je goed wat klappen gehad....
Dat blijkt dus hier idd het geval te zijn. Maar die 'zachte heelmeesters' (ik praat liever over ouders die geen grenzen kunnen stellen en niet consequent durven te zijn) kúnnen dus niet in een keer een volkomen tegengestelde manier van opvoeden gaan hanteren. Daar zullen ze hoogstws hulp bij nodig hebben.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:05 schreef CoolGuy het volgende:
Niet mee eens. Op een gegeven moment, als alle andere middelen zijn uitgeput, zoals 'praten' etc, en hij snapt op een zachte manier niet hoe het wel hoort, dan maar op de harde manier. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik kan heus wel meelevend zijn hoor, en ik zie heus wel in dat dit soort ouders niet snel gaat veranderen, maar ik kan je garanderen dat elke psych gaat zeggen tegen die ouders dat ook zij moeten veranderen, en strenger moeten worden. Dat daarbij geen tikjes mogen worden uitgedeeld, tja dat is het politiek correct klimaat waarin we leven.
Zachte heelmeesters of wat jij zegt, we bedoelen beide hetzelfde nietwaarquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:17 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat blijkt dus hier idd het geval te zijn. Maar die 'zachte heelmeesters' (ik praat liever over ouders die geen grenzen kunnen stellen en niet consequent durven te zijn) kúnnen dus niet in een keer een volkomen tegengestelde manier van opvoeden gaan hanteren. Daar zullen ze hoogstws hulp bij nodig hebben.
Ben ik gefixeerd op tikken? Wat een analyse zegquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.
Het dodelijkst is als je als ouders onmacht hebt, en dat het kind dat ook doorheeft. Dan nog kan hij dan medelijden hebben en is er niets aan de hand, is dat niet het geval (vooral als hij wel een ego-boost gebruiken kan) dan zal hij extra hard toeslaan.
Dat niet alleen, als ik zo situatieschets lees, dan weet ik wel zeker dat het broertje slim genoeg is om bij de psycholoog mooi weer te spelen en niet al te veel te laten doorschemeren. Hierdoor neemt de effectiviteit af van de behandeling.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Zachte heelmeesters of wat jij zegt, we bedoelen beide hetzelfde nietwaarGoed, die ouders kunnen het dus niet. Maar broerlief opent hier een topic, en volgens mij kan hij dit wel degelijk. TS is ook een lid van dat gezin, en kan en mag dus ook ingrijpen op het moment dat bepaalde dingen de spuigaten uitlopen. Het is leuk dat die ouders met een psycholoog moeten praten, maar die psycholoog zal het broertje van TS ook willen zien en spreken, en dat zal niet zonder slag of stoot gaan.
Die jongen zal echt niet ineens als een schoothondje meegaan naar iemand die hem wil doorgronden. Wil je die meekrijgen, dan zul je hem min of meer moeten dwingen, en wie gaat dat doen? Die ouders toch zeker niet, die 'kunnen' dat niet. Ik vind dat hier een rol is weggelegd voor TS.
Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
beetje gefixeerd op tikken ben je. Ik ben heel streng opgevoed, maar kan me niet herinneren dat ik echt tikken heb gehad ofzo. Denk ook niet dat het nodig is, het gaat vooral om het overgewicht dat je op de juiste momenten uitstraalt. Een tik straalt ook onmacht uit, soms is het nodig, maar het is niet het wondermiddel wat uit jouw verhaal lijkt te zijn.
Het dodelijkst is als je als ouders onmacht hebt, en dat het kind dat ook doorheeft. Dan nog kan hij dan medelijden hebben en is er niets aan de hand, is dat niet het geval (vooral als hij wel een ego-boost gebruiken kan) dan zal hij extra hard toeslaan.
Dat niet alleen, ik merk ook dat er een enorm stigma ligt op het woord "tik".quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.
Jezus, het zou te gek worden dat als een kind een keer uit de band springt, of herhaaldelijk, dat er dan niet een corrigerende tik (als je klein bent heet dit pak voor de broek krijgen) uitgedeeld mag worden. Ik heb vroeger best een aantal keer een pijnlijke kont of wang gehad hoor, en daar ben ik niets slechter, onrespectvoller, onhandelbaarder door geworden. Integendeel zelfs.
Het lijkt hier wel bijna alsof het overgrote deel van de mensen die hier reageren van die softies zijn die overal over willen praten. Hij is 14, het is nog een kind, hij woont thuis, en heeft te doen wat zijn ouders zeggen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Oke, dan snap ik waar het vandaan komt. Ik denk dat dat komt omdat overal waar ik op reageer er een ontkrachting van het gebruik ervan voorkomtquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:28 schreef Grumpey het volgende:
ik koppel ze juist los. Tikken is een middel, lang niet het beste middel maar zeker niet een middel wat sowieso niet gebruikt moet worden, soms kan het helpen. Bijvoorbeeld bij emotionele argumenten en op de man spelen van kinderen op de ouders.
Een strenge opvoeding komt door hele andere dingen. Maar ik merk dat we het best met mekaar eens zijn volgens mij,wat ik alleen bedoelde met fixatie op tikken is dat je het in elk stukje wat je getypt hebt, ht wel gebruikt hebt als voorbeeld volgens mij.
Hier exact hetzelfde. Ik kreeg niet direct op mijn kop, ik werd gewaarschuwd, en dan kon ik kiezen of delen. Ik zie echt niet in wat daar slecht aan is. Tegenwoordig is het zo dat als je op straat een jengelend kind een tik op z'n billen en hem heel duidelijk maakt dat het afgelopen moet zijn met dat jengelen, er direct een of andere halfzachte politiek correcte praatjosti de politie belt omdat hij aangifte wil doen van 'kindermishandeling' en dan moet als het even verkeerd gaat het hele gezin in therapie en vooral de ouders moeten praten over waarom ze het kind niet verbaal in toom kunnen houden. (goed ik chargeer hier uiteraard even)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik ben heel vrij opgevoed, mijn ouders gaven mij weinig restricties, maar lieten mij wel duidelijk blijken wat not done was. Zodra ik daarover heen ging, werd ik teruggeroepen, bleef ik het doen, dan wist ik wat de consequentie was (ja, dat weet je). Ik snap niet zo goed wat een strenge opvoeding te maken heeft met het al dan niet uitdelen van tikken, behalve dan dat het bij een strenge opvoeding zelfs meer zal gebeuren?
Als je kind herhaaldelijk hetzelfde gedrag vertoont, lijkt het jou dan niet handig om in eerste plaats uit te zoeken wat dat gedrag veroorzaakt, vraag. als je op dezelfde manier blijft reageren op het gedrag van het kind, wordt het een patroon. grote kans ook dat het kind op een gegevenmoment (trouwens, de ouder ook) aan dit patroon wend en dat de klap voor z'n kop of broek weinig meer uithaalt, zolang het onderliggende probleem nog niet bloot is, en nog niet verholpen. hoe wil je bijvoorbeeld onzekerheid uit een kind slaan, vraag. je kan slaan totdat je een ons weegt, maar of ie daadwerkelijk zelfvertrouwen drvan krijgt, dat krijgt ie misschien in beperkte mate wanneer hij ziet dat hij boven jouw slaan kan uit staan. een mep terug geven. ouders terroriseren, weet ik veel wat. het is veel effectiever om een methode te vinden waar je allebei je slaatje uit slaat, dat zijn de positieve beloningen voor ander gedrag. maar goed, moet je wel eerst weten waardoor het gedrag veroorzaakt wordt.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Net als een vakantie, de minder leuke dingen vergeet je snel, en als je thuiskomt was het 'geweldig!'. Ik denk dat iedereen vroeger wel eens een paar tikken heeft gehad. Waarom krijg ik het gevoel dat het overgrote deel hier denkt dat een opvoeding zoals Scorpie en ik hebben gehad grenst aan mishandeling? Tegenwoordig moet er overal over 'gepraat' worden, en daar ben ik het mee eens, maar in dit geval vind ik helemaal niet dat er direct naar een externe partij gerend moet worden om de zaken normaal te krijgen.
Jezus, het zou te gek worden dat als een kind een keer uit de band springt, of herhaaldelijk, dat er dan niet een corrigerende tik (als je klein bent heet dit pak voor de broek krijgen) uitgedeeld mag worden. Ik heb vroeger best een aantal keer een pijnlijke kont of wang gehad hoor, en daar ben ik niets slechter, onrespectvoller, onhandelbaarder door geworden. Integendeel zelfs.
je vergeet dat dit een kind is wat volwassen aan het worden is, en wat ook een steeds volwassenere aanpak nodig heeft. je moet jezelf leren afstemmen op het kind, en je niet afstemmen op je eigen wil. het is niet de bedoeling dat dat kind straks de deur uit gaat met JOUW WIL op zak, maar dat ie genoeg vaardigheden heeft om om te gaan met zijn eigen wil, het creeeren en het beperken ervan. beiden moeten gestimuleerd worden en de puberteit is DE fase bij uitstek.quote:Het lijkt hier wel bijna alsof het overgrote deel van de mensen die hier reageren van die softies zijn die overal over willen praten. Hij is 14, het is nog een kind, hij woont thuis, en heeft te doen wat zijn ouders zeggen. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.
Kijk, zo`n reactie bedoel ik nouquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:41 schreef skippy22 het volgende:
Ja meteen slaan dat helpt Fokkertjes die hier reageren hebben zeker zelf klappen gehad als ze niet luisteren
ik denk dat al de TS eigenhandig gaat optreden naar z'n broertje toe dat dan helemaal de poppen aan het dansen zijn bij hem in huis en dat je dan nog veel verder weg staat. als de ts eigenhandig zou optreden zou dit het beeld van de incompetente ouder nog veel meer versterken, en staan die ouders nog verder weg van het broertje dan nu het geval is. En, om niet te vergeten, zal de afstand tussen TS en z'n ouders misschien ook onnodig vergroot worden. Die ouders die moeten ten alle tijden betrokken raken en zijn bij de opvoeding van hun zoon. Als de TS eigengereid gaat optreden, gebeurt dat niet. Als de TS met z'n ouders gaat praten hierover, dan kan het misschien nog wel gebeuren. Als er iets is wat de TS imo met alle macht moet gaan proberen is het zijn ouders zich laten betrekken bij de opvoeding van hun kind.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:30 schreef Scorpie het volgende:
Wel ben ik ook van mening dat de TS hierin een grote rol kan spelen. Hij lijkt de enige met genoeg afstand tot zijn broertje dat hij consequent kan optreden.
Weet je, wat je zegt klinkt echt heel erg mooi, en ook heel erg perfectionistisch.quote:
Dat ben ik niet met je eens. Een oudere broer/zus kan in dermate een rolmodel zijn voor het kind, dat hij/zij eerder iets aanneemt van de oudere broer/zus in kwestie. Als hij dan ziet hoe zijn oudere broer/zus dichter bij de ouders staat dan hij door zijn gedrag, dan zal hij eerder geneigd zijn in toom te blijven.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:46 schreef releaze het volgende:
[..]
ik denk dat al de TS eigenhandig gaat optreden naar z'n broertje toe dat dan helemaal de poppen aan het dansen zijn bij hem in huis en dat je dan nog veel verder weg staat. als de ts eigenhandig zou optreden zou dit het beeld van de incompetente ouder nog veel meer versterken, en staan die ouders nog verder weg van het broertje dan nu het geval is. En, om niet te vergeten, zal de afstand tussen TS en z'n ouders misschien ook onnodig vergroot worden. Die ouders die moeten ten alle tijden betrokken raken en zijn bij de opvoeding van hun zoon. Als de TS eigengereid gaat optreden, gebeurt dat niet. Als de TS met z'n ouders gaat praten hierover, dan kan het misschien nog wel gebeuren. Als er iets is wat de TS imo met alle macht moet gaan proberen is het zijn ouders zich laten betrekken bij de opvoeding van hun kind.
En dat is geloof ik ook wat hij wilt, als ik zo de OP nog eens in gedachten neemt. Hij baalt er van dat z'n ouders het afdoen met "puberen", en dat er daardoor zo'n helse situatie thuis ontstaat.
hoe vaak heb ik gezegd dat je jezelf moet afstemmen op wat het kind nodig heeft, scorpie. ik geloof in vrijwel iedere post hierzo.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Weet je, wat je zegt klinkt echt heel erg mooi, en ook heel erg perfectionistisch.
Maar het klinkt echt niet haalbaar. Jij ziet in dit geval het kind als gelijkwaardig, terwijl het nog gewoon in JOUW huis woont, en zich moet houden aan JOUW regels. Niet elk kind is volwassen "genoeg" om om te gaan met de vrijheden die jij jouw kind wil geven, en niet elk kind heeft het juiste karakter ervoor. De TS zijn broertje bijvoorbeeld heeft bij FAR niet het karakter om om te gaan met zoveel vrijheid en zoveel "macht", en je ziet wat hij doet: hij terroriseert het hele gezin.
Jouw aanpak werkt prima bij kinderen die rustig zijn, die creatief zijn en die vooral niet te veel bravoure hebben en teveel ego. Dat is overduidelijk bij de TS z`n broertje niet het geval.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |