abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 juli 2006 @ 13:12:48 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39873943
quote:
Peiling: CDA zit PvdA op de hielen
DEN HAAG (ANP) - Het electorale gat tussen CDA en PvdA wordt steeds kleiner. Als er nu verkiezingen voor de Tweede Kamer zouden zijn, zou het CDA 39 zetels halen (een verlies van vier) en de PvdA 43 (een winst van een). Dat blijkt uit een zondag gepubliceerde peiling van Maurice de Hond.

Vorige week haalde de PvdA bij De Hond nog 44 zetels en het CDA 38. Rond de gemeenteraadsverkiezingen in maart kwam de partij van premier Jan Peter Balkenende niet verder dan 33 Kamerzetels, terwijl de PvdA toen op vijftig stond. Als er op dit moment raadsverkiezingen waren, zou het CDA (dankzij de lagere opkomst) de grootste partij worden en niet de PvdA, aldus De Hond.

De VVD valt in de peiling van De Hond wat terug en scoort deze week 29 zetels, een minder dan vorige week en slechts een meer dan bij de Kamerverkiezingen van begin 2003.

Verder zijn er deze week weinig verschuivingen vergeleken met een week eerder. De SP blijft steken op zestien zetels (een winst van zeven vergeleken bij de laatste Kamerverkiezingen), GroenLinks haalt acht zetels (evenveel als in 2003), de LPF verliest haar 8 zetels, D66 zou drie van zijn huidige zes zetels kwijtraken. De ChristenUnie krijgt vijf zetels (twee meer dan nu in de Kamer) en de SGP blijft staan op twee. De Groep Wilders verliest ten opzichte van vorige week een zetel en zou er drie halen. Verder is er een zetel voor de Partij voor de Dieren en de partij van Marco Pastors, die nu niet in de Kamer zitten.
Bron

Even geordend

PvdA 43
CDA 39
VVD 29
SP 16
GL 8
D66 3
CU 5
D66 3
GWilders 3
SGP 2
PvdD 1
Pastors 1
LPF 0

Wat zou de rede zijn voor de stijging van het aantal zetels van het CDA en de daling van het aantal zetels van de PvdA?

Zou het toch aan de opgaande lijn van de economie liggen? Of laat de PvdA kansen liggen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39874032
Ik denk dat er steeds meer mensen vinden dat WB wel mooi praat en afgeeft op CDA en VVD, maar zelf met niet al te mooie voorstellen komt. (AOW) Waarom de VVD hier niet van kan profiteren weet ik niet, ik denk dat het gat VVD - PvdA voor veel switchers te groot is.
pi_39874155
Ik denk dat het een kwestie van beide is. Aan de ene kant kijken mensen door de retoriek van bos heen. En aan de andere kant zien ze langzaam maar zeker economisch herstel. Steeds meer ondernemers en werknemers krijgen vertrouwen in de economie. Ik geloof dat het laatste cijfer in 20 jaar tijd niet zo hoog was (maar dat weet ik niet 100% zeker).
Dus ik denk dat als puntje bij paaltje komt, we JPB gewoon weer als premier hebben.
pi_39874362
Een daling of stijging van één zetel in de peilingen zegt mij werkelijk niets, sorry.
Graag op anoniem
  zondag 16 juli 2006 @ 13:48:15 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39874886
Maar wat zou het volgende kabinet dan worden weer een combi van VVD met CDA en een derde partij of zou het CDA toch voor de PvdA kiezen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39875351
Ik denk dat het CDA het liefst een CDA-VVD kabinet ziet, maar als dat geen meerderheid wordt, dan zullen ze eerder voor CDA-PvdA gaan dan voor CDA-VVD en weer een paar dropjes die de boel vergallen.
pi_39875547
quote:
Op zondag 16 juli 2006 13:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar wat zou het volgende kabinet dan worden weer een combi van VVD met CDA en een derde partij of zou het CDA toch voor de PvdA kiezen?
PvdA/CDA zou gezien de peiling de juiste keuze zijn. Het probeer hierbij is alleen dat Balkenende en Bos elkaar niet kunnen luchten of zien. (maar daar moeten ze zich dan maar overheen zetten).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 16 juli 2006 @ 14:13:25 #8
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_39875566
Wat me bij de hoeveelheid zetels van de CDA altijd een beetje tegen staat is dat een hoop ouderen CDA stemmen 'omdat ze dat altijd al deden' of 'omdat dat een Christelijke partij is.' Ik weet dat iedere partij wel een 'harde kern' heeft op die manier, maar bij de CDA is die achterban altijd erg groot. Niet dat ik vind dat iedereen boven de 50 niet meer mag stem, maar ik vind het wel jammer.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_39875569
pvda VVD is ook nog een oplossing, wanneer de vvd een beetje groeit
pi_39875584
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:13 schreef De_Hertog het volgende:
Wat me bij de hoeveelheid zetels van de CDA altijd een beetje tegen staat is dat een hoop ouderen CDA stemmen 'omdat ze dat altijd al deden' of 'omdat dat een Christelijke partij is.' Ik weet dat iedere partij wel een 'harde kern' heeft op die manier, maar bij de CDA is die achterban altijd erg groot. Niet dat ik vind dat iedereen boven de 50 niet meer mag stem, maar ik vind het wel jammer.
dat geldt voor de pvda misschien nog wel meer.
  zondag 16 juli 2006 @ 14:14:37 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39875598
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:12 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

PvdA/CDA zou gezien de peiling de juiste keuze zijn. Het probeer hierbij is alleen dat Balkenende en Bos elkaar niet kunnen luchten of zien. (maar daar moeten ze zich dan maar overheen zetten).
Ja, Bos wil MP worden en dat zal Balkende ook wel willen. Daarnaast denk ik dat de CDA het huidige kabinets beleid het liefst zal door zetten en daar hebben ze toch echt de VVD voor nodig
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 16 juli 2006 @ 14:15:38 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_39875623
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:14 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

Het zou kunnen, maar wat ik zei bij de ouderen in mijn omgeving (en dan heb ik het niet alleen over opa en oma ) is toch voornamelijk CDA. Ik weet dat dat geen representatieve steekproef is, maar toch
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 16 juli 2006 @ 14:16:46 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39875646
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:14 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

Op de PvdA gaan ook steeds meer allochtonen stemmen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39875671
cda
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_39875812
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Op de PvdA gaan ook steeds meer allochtonen stemmen
Op het CDA en de VVD ook. Komt namelijk omdat er steeds meer allochtonen in Nederland wonen .

Maar is het echt nuttig om over elke peiling een nieuw topic te openen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_39875971
Overigens ziet deze peiling erheel anders uit.
quote:
PvdA en VVD op winst in peiling

Uitgegeven: 14 juli 2006 16:37
DEN HAAG - De PvdA zou 47 zetels krijgen als de Nederlandse bevolking vrijdag zijn stem voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer had uitgebracht. Dat zijn vijf zetels meer dan de partij nu heeft. Dat blijkt vrijdag uit een peiling van televisie-programma Nova en onderzoeksbureau Interview NSS.

In de peiling vorige week stond de PvdA op 45 zetels. Deze week gaf partijleider Wouter Bos het startsein voor de verkiezingscampagne van de PvdA.

De VVD boekt ook winst en staat op 32 zetels, vier meer dan de liberalen bij de vorige verkiezingen in 2003 haalden. De ChristenUnie verdubbelt het aantal zetels van drie naar zes. Dat is eenzelfde aantal als in de peiling van vorige week.

CDA

Het CDA staat in de peiling op 36 zetels, acht minder dan het huidige aantal zetels in de Tweede Kamer en drie minder vergeleken met de steekproef vorige week. De SP stijgt van de huidige negen zetels, naar veertien. Vorige week waren het er nog vijftien. GroenLinks verliest een zetel, van acht in 2003 naar zeven.

D66 scoorde bij de verkiezingen in 2003 zes zetels, nu zijn dat er volgens de peiling vier, evenveel als vorige week. De SGP blijft staan op twee zetels. De LPF zou volgens de peiling uit de Kamer verdwijnen. Geert Wilders en zijn Partij voor de Vrijheid zouden uitkomen op twee zetels. De Partij voor de Dieren behaalt volgens de peiling geen enkele zetel.
[url=http://www.nu.nl/news/779(...)inst_in_peiling.html
]http://www.nu.nl/news/779(...)inst_in_peiling.html[/q][/url]
pi_39877547
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Het zou kunnen, maar wat ik zei bij de ouderen in mijn omgeving (en dan heb ik het niet alleen over opa en oma ) is toch voornamelijk CDA. Ik weet dat dat geen representatieve steekproef is, maar toch
mijn grootouders stemmen juist traditioneel pvda. en mijn vader ook. ze hebben nog nooit iets anders gestemd.

cda's traditionele achterban is conservatieve christelijken.
pvda's traditionele achterban is de typische arbeider, die niet al te christelijk is
vvd's traditionele achterban zijn de rijken

voor de rest is het wat minder duidelijk en/of niet relevant vanwege de grootte.
pi_39877661
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:23 schreef 7th_wave het volgende:

vvd's traditionele achterban zijn de rijken
Onzin, de echt traditionele achterban van de VVD zijn de middenstanders en die kun je met de beste wil van de wereld niet echt tot de rijken rekenen.

Valt me overigens wel op dat er steeds meer verschil komt tussen de peilingen van interview/nss en die van de Hond. Een tijdje terug gingen ze nog redelijk gelijk op qua verschuivingen.
  zondag 16 juli 2006 @ 15:28:42 #19
134435 Verlosser
Yeah that's right
pi_39877683
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:13 schreef De_Hertog het volgende:
Gelukkig dat ze bij de PvdA zo kritisch zijn
Ben ik nou zo doof of ben jij nou zo blind
pi_39877718
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Onzin, de echt traditionele achterban van de VVD zijn de middenstanders en die kun je met de beste wil van de wereld niet echt tot de rijken rekenen.
vroeger had je nog de ondernemerspartij (ofzo). toen stemden ze daarop. maar ok. je hebt wel gelijk. ondernemers zitten ook vaak richting de VVD rijken en ondernemers dus.
  zondag 16 juli 2006 @ 15:34:45 #21
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_39877801
Het wekelijkse wishfullthinking-uurtje is weer aangebroken.
pi_39879416
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:27 schreef Chewie het volgende:

[..]
Valt me overigens wel op dat er steeds meer verschil komt tussen de peilingen van interview/nss en die van de Hond. Een tijdje terug gingen ze nog redelijk gelijk op qua verschuivingen.
Inderdaad, erg opvallend. Ze hebben in ieder geval andere werkwijzen. Waardoor de verschillen van vooral de laatste tijd ontstaan is mij niet duidelijk. Ik weet niet waar je meer waarde aan moet hechten: de Hond of Interview/nss.

Maar deze week is het erg bont.: volgens nss gaat CDA van 39 naar 36 zetels en volgens de Hond gaat CDA van 38 naar 39......Dat is wel erg grof
pi_39879758
quote:
Op zondag 16 juli 2006 13:12 schreef Martijn_77 het volgende:

Even geordend

PvdA 43
CDA 39
VVD 29
SP 16
GL 8
D66 3
CU 5
D66 3
GWilders 3
SGP 2
PvdD 1
Pastors 1
LPF 0
D66 is vast blij met je. Staan ze eindelijk weer op 6 zetels

De peilingen lopen nogal uiteen. De Hond spreekt nu over 43-39, terwijl Interview/NSS spreekt over 47-36. Het ene verschilt 4 zetels, het andere 11.

CDA........ 36 ..... 39
PvdA....... 47 ..... 43
VVD........ 32 ..... 29
SP........... 14 ..... 16
GL............. 7 ...... 8
D66........... 4 ...... 3
CU ............ 6 ...... 5
SGP .......... 2 ...... 2
LPF ........... 0 ...... 0
Wilders ..... 2 ...... 3
Pastors ......- ...... 1
PvdD ......... 0 ..... 1
  maandag 17 juli 2006 @ 10:38:28 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_39899443
wat mensen toch in die 2 partijen zien?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_39899883
Stabiliteit, vertrouwd, continuiteit, behagen, veiligheid, familiegevoel.
Rodriguez interrogated him and stole his watch
pi_39900836
En vergeet niet: goedkope praatjes en op oud christelijke wijze matennaaien.
  maandag 17 juli 2006 @ 15:33:52 #27
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39908849
quote:

[..]

dat betekent dus dat het CDA een partij is die de belangen van die ouderen op een juiste manier behartigd. danwel door hun Christelijk karakter (dat is wellicht voor sommigen genoeg), danwel door directe beslissingen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 17 juli 2006 @ 15:35:39 #28
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39908907
quote:
Op maandag 17 juli 2006 10:38 schreef McCarthy het volgende:
wat mensen toch in die 2 partijen zien?
als ik even voor mezelf mag spreken:

ik ben economisch liberaal en ethisch (Christelijk) conservatief.
wat is mijn alternatief?
CU is te links, Wilders te dom, VVD te liberaal.

vooralsnog is alleen CU een serieus alternatief voor mij, zeker als het CDA met WB gaat regeren.
?Porque no te calles?
  maandag 17 juli 2006 @ 15:40:16 #29
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39909048
quote:
Op maandag 17 juli 2006 11:23 schreef en_door_slecht het volgende:
En vergeet niet: goedkope praatjes en op oud christelijke wijze matennaaien.
linkse stadjers praat
?Porque no te calles?
pi_39909890
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:33 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dat betekent dus dat het CDA een partij is die de belangen van die ouderen op een juiste manier behartigd. danwel door hun Christelijk karakter (dat is wellicht voor sommigen genoeg), danwel door directe beslissingen.
Denk dat traditie toch een grotere rol speelt.
pi_39910143
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:40 schreef pmb_rug het volgende:
linkse stadjers praat
Die eerste opmerking sloeg op WB met z'n geleuter. De tweede op Heerma, Brinkman en Djeep the Hoep Schieffer.
En daarnaast: de VVD te liberaal? Ik denk dat de SGP wel wat voor je is.
pi_39911646
Rouvoet

Dit lijkt me wel terecht in dit topic.
Rodriguez interrogated him and stole his watch
pi_39913824
Ik zie hier nog een aantal users die nog niet mee hebben gedaan aan de Moral Politics test.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 23 juli 2006 @ 13:06:54 #34
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40101213
quote:
Peiling: CDA en PvdA winnen zetels

RIJSWIJK (ANP) - Het CDA blijft aan populariteit winnen en de PvdA zit weer in een stijgende lijn. De SP verliest zetels en de VVD staat op 28 zetels, evenveel als de partij bij de Tweede Kamerverkiezingen in januari 2003 behaalde.

Dat blijkt uit de wekelijkse peiling van Maurice de Hond. Het CDA stijgt van 39 zetels een week geleden naar 41 zetels. Dat is nog altijd drie zetels minder dan bij de verkiezingen in 2003, maar negen meer dan een jaar geleden. De PvdA stijgt van 43 zetels een week geleden naar 45 zetels. Dat zijn er drie meer dan bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen, maar de sociaaldemocraten haalden bij de peiling op 5 maart nog vijftig zetels.

De SP gaat van zestien naar veertien zetels, nog altijd vijf meer dan in januari 2003 en de VVD zakt van 29 naar 28 zetels. D66 zou op grond van de peiling drie zetels in de nieuwe Kamer bezetten en GroenLinks zou van acht nu naar zeven zetels zakken.

De regeringspartijen CDA en VVD komen in de nieuwste peiling uit op 69 zetels. Dat zijn er drie meer dan de drie linkse partijen PvdA, SP en GroenLinks.

De Hond heeft de deelnemers aan het onderzoek dit keer ook gevraagd, hoe zeker zij bij de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november op de partij van hun huidige voorkeur zullen stemmen. Van alle mensen die hun stem gaan uitbrengen, zegt ruim de helft nu al zeker te zijn. Bij het CDA is dat 64 procent en bij de PvdA is dat met 61 procent nauwelijks minder. De VVD kent 47 procent 'zekere' kiezers, maar de twijfelaars noemen de liberalen het meest als de partij die kans maakt op hun stem.
Bron

De SP is zijn zetels aan het verliezen alleen jammer dat de PvdA nog steeds stijgt

Maar een nieuw CDA en VDD kabinet komt steeds dichter in de buurt
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40101813
quote:

[..]

In mijn (niet christelijke) omgeving stemmen bijna alle ouderen PvdA. Het licht er dus maar net aan waar je woont.
pi_40124667
Er dreigt een politieke patstelling zoals in 2003. Toen was het 44 om 42, nu 41 om 45. Zoals het er nu voor staat, worden PvdA en CDA tot elkaar veroordeeld. Maar peilingen in deze publiciteits-arme zomerweken moet je sowieso met een korrel zout nemen. Als straks de campagnes echt beginnen zal het alle kanten op schuiven. Zo verwacht ik dat de SP gaat zakken en dat VVD wellicht nog wel wat zetels kwijtraakt aan Pastors en/of Wilders.
  maandag 24 juli 2006 @ 14:08:10 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40132844
Het ziet er naar uit dat er weer eens strategisch gestemd moet gaan worden: op het CDA, om te voorkomen dat de PvdA de grootste wordt.

Als de linksen aan de macht komen dan zij de rapen gaar
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_40132972
CDA + VVD al op 69...

Het zal mij niets verbazen als deze twee partijen samen gewoon 80-85 zetels gaan halen bij de verkiezingen.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 24 juli 2006 @ 14:14:07 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40133062
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:11 schreef Tikorev het volgende:
CDA + VVD al op 69...

Het zal mij niets verbazen als deze twee partijen samen gewoon 80-85 zetels gaan halen bij de verkiezingen.
Ja en als ze een paar zetels tekort komen kunnen ze altijd nog D66 erbij nemen
Mijn reisverslagen
  maandag 24 juli 2006 @ 14:35:55 #40
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40133734
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

NEE!

doe maar CU
?Porque no te calles?
  maandag 24 juli 2006 @ 15:22:34 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40135075
quote:

[..]

De CU is nog veel linkser dan D66 !
Mijn reisverslagen
  maandag 24 juli 2006 @ 15:25:32 #42
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40135158
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

De CU is nog veel linkser dan D66 !
CU is ten minste stabiel, te vertrouwen, capabel en conservatief
?Porque no te calles?
pi_40136209
quote:

[..]

En reken maar dat die opportunisten van D66 het nog gerust doen ook.
pi_40178624
Ik hoop dat het CDA deze strijd in haar voordeel gaat beslechten en daarna (net als vorige keer) de PvdA buiten het kabinet houdt.
pi_40186007
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 20:53 schreef manhattan het volgende:
Ik hoop dat het CDA deze strijd in haar voordeel gaat beslechten en daarna (net als vorige keer) de PvdA buiten het kabinet houdt.
Ik hoop op het omgekeerde.
pi_40186206
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 20:53 schreef manhattan het volgende:
Idd... de economie weet nu op te krabbelen, beetje zonde omdat weer te vergooien.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_40186242
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:25 schreef highway101 het volgende:

[..]

Idd... de economie weet nu op te krabbelen, beetje zonde omdat weer te vergooien.
het herstel van de economie is ondanks het kabinetsbeleid ipv dankzij.
pi_40186460
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

bron?
  woensdag 26 juli 2006 @ 09:02:20 #49
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40192182
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

doe eens normaal.
serieus, ik ken weinig links radicalen die zo met oogkleppen op de politiek bekijken. wat weet jij eigenlijk van economie?
?Porque no te calles?
pi_40199071
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 09:02 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

doe eens normaal.
serieus, ik ken weinig links radicalen die zo met oogkleppen op de politiek bekijken. wat weet jij eigenlijk van economie?
We hebben hele discussies gevoerd over de rol van het kabinetsbeleid op de economie. We moeten die rol niet overdrijven. Wil ik ook niet doen. Woorden van een dergelijke strekking heb ik ook in jou bijdrage kunnen lezen. Dus ga nou niet zeggen dat we het huidige herstel te danken hebben aan dit regeringsbeleid en dat de economie per definitie alleen in goede handen is van deze regering.

Ik weet genoeg van de economie om zeker te weten dat het herstel voornamelijk te danken is aan het herstel van de wereld economie (zeer sterk aantrekken van de export) ipv de mooie woorden in het laatste jaar waain deze regering zo nodig zieltjes moet paaien. Ze gaan met de eer aan de haal, die hun niet toekomt....

Ik blijf van mening, dat met de kleine rol die de regering dan nog wel heeft, drie jaar lang de consument zo ongeveer de hel en verdoemenis heeft verkondigd (drie jaar een kopersstaking gehad) en de burger drie jaar lang angst heeft aangepraat. Je hoeft geen econoom te zijn om de rol van de (massa)psychologie vooral niet te onderschatten..... Ik vrees dat sommige economen dat helaas wel doen. (vakdeformatie c.q. tunnelvisie). Het herstel heeft de regering eerder m.i. jarenlang gefrusteerd. Het herstel had zeker eerder kunnen optreden (m.n. door aantrekken van nationale consumentenbestedingen, grote groepen mensen hebben jarenlang op nul of in de min gestaan vooral door het toedoen van deze regering , midden- en lagere inkomensgroepen vooral, groot in getal). Maar ik zal die factor niet gaan overdrijven, immers we zijn maar een heel klein dorp in een hele grote wereld economie.....en de invloed van de regering niet groter is dan ie feitelijk is...

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 26-07-2006 15:26:35 ]
pi_40199847
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf van mening, dat met de kleine rol die de regering dan nog wel heeft, drie jaar lang de consument zo ongeveer de hel en verdoemenis heeft verkondigd (drie jaar een kopersstaking gehad) en de burger drie jaar lang angst heeft aangepraat. Je hoeft geen econoom te zijn om de rol van de (massa)psychologie vooral niet te onderschatten..... Ik vrees dat sommige economen dat helaas wel doen. (vakdeformatie c.q. tunnelvisie). Het herstel heeft de regering eerder m.i. jarenlang gefrusteerd. Het herstel had zeker eerder kunnen optreden (m.n. door aantrekken van nationale consumentenbestedingen, grote groepen mensen hebben jarenlang op nul of in de min gestaan vooral door het toedoen van deze regering , midden- en lagere inkomensgroepen vooral, groot in getal). Maar ik zal die factor niet gaan overdrijven, immers we zijn maar een heel klein dorp in een hele grote wereld economie.....en de invloed van de regering niet groter is dan ie feitelijk is...
Je bent niet echt consequent aan de ene kant marginaliseer je de rol van de overheid maar in dit stukje juist weer niet. De groep mensen die stil heeft gestaan daarvan vergeet je overigens dat die eind jaren 90 en begin 2000 er teveel bijgekregen hebben en dat dit juist 1 van de oorzaken was van het dipje in de economie. De economie is dan ook voornamelijk gefrustreerd door werknemers die te hoge salariseissen gingen stellen waardoor arbeid hier in Nederland opeens wel zeer duur werd.

De invloed die deze regering eventueel op de economie kan hebben is overigens ook nog niet merkbaar en dat wordt het ook pas over enkele jaren als deze hervormingen doorgezet worden.
pi_40200353
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:22 schreef Chewie het volgende:

[..]

Je bent niet echt consequent aan de ene kant marginaliseer je de rol van de overheid maar in dit stukje juist weer niet.
Ik wil ook de invloed van het regeringbeleid niet overdrijven. Heb ik ook aangegeven. Ik wil dus ook niet mijn argument van "hel en verdoenenis" overdrijven. De invloed van de regering blijft beperkt. Ik wilde vooral ook duidelijk maken dat de regering de kleine rol die ze wel heeft op het gebied van de massapsychologie niet goed hebben gebruikt. Dat had wel het effect dat de consumentenbestedingen mede daardoor zijn achtergebleven. (drie jaar lang) Angst is altijd een slechte raadgever.....
quote:
De groep mensen die stil heeft gestaan daarvan vergeet je overigens dat die eind jaren 90 en begin 2000 er teveel bijgekregen hebben en dat dit juist 1 van de oorzaken was van het dipje in de economie. De economie is dan ook voornamelijk gefrustreerd door werknemers die te hoge salariseissen gingen stellen waardoor arbeid hier in Nederland opeens wel zeer duur werd.
De rencentelijk ressie zou ik niet bestempelen als een dipje.....Je hebt wel gelijk dat door extreme salaristijgingen zeker ook hebben bijgedragen. Maar de hoofdrol was m.i. weggelegd voor de wereldeconomie waar het bepaald niet goed mee ging. We zijn daarin niet achtergebleven....., onvermijdelijk trouwens
quote:
De invloed die deze regering eventueel op de economie kan hebben is overigens ook nog niet merkbaar en dat wordt het ook pas over enkele jaren als deze hervormingen doorgezet worden.
Dus is het thans niet terecht dat deze regering, met het CDA voorop, de eer van het huidige herstel opeist. Dat is volksverlakkerij. Balkenende en de Geus doen dit heel erg, terwijl ze goed weten dat het anders is. Maar ja, de verkiezigen zijn weer in beeld, en dan wordt er vaker een loopje met de waarheid genomen, toch? (Eerlijk: de VVD vind ik daarin wel eerlijker en slaan een gezondere toon aan).
pi_40200578
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik wil ook de invloed van het regeringbeleid niet overdrijven. Heb ik ook aangegeven. Ik wil dus ook niet mijn argument van "hel en verdoenenis" niet overdrijven. De invloed van de regering blijft beperkt. Ik wilde vooral ook duidelijk maken dat de regering de kleine rol die ze wel heeft op het gebied van de massapsychologie niet goed hebben gebruikt. Dat had wel het effect dat de consumentenbestedingen mede daardoor zijn achtergebleven. Angst is altijd een slechte raadgever.
Ben ik het niet mee eens, angst was wel een oorzaak maar zelfs daarin speelt de regering maar een kleine rol. Globale gebeurtenissen hebben daar ook een veel grotere invloed op.
[..]
quote:
De rencentelijk ressie zou ik niet bestempelen als een dipje.....Je hebt wel gelijk dat door extreme salaristijgingen zker ook hebben bijgedragen. Maaar de hoofdrol was m.i. weggelegd voor de wereldeconomie waar het bepaald niet goed mee ging. We zijn daarin niet achtergebleven..
Welke recessie? Volgens redelijk recente berekeningen is die er dus nooit geweest in Nederland.
[..]
quote:
Dus is het thans niet terecht dat deze regering, met het CDA voorop, de eer van het huidige herstel opeist. Dat is volksverlakkerij. Balenende en de Geus doen dit heel erg, terwijl ze goed weten dat het anders is. Maar ja, de verkiezigen zuijn weer in beeld, en dan wordt er vaker een loopje met de waarheid genomen, toch? (Eerlijk: de VVD vind ik daarin wel eerlijker en slaan een gezondere toon aan).
Waarom niet? De huidige regering heeft al van begin af aan al gezegd dat 2006 en 2007 beter worden, dat is dus wel waarheid gebleken.
pi_40200879
Ik zet een kratje bier in dat het een CDA - PvdA kabinet wordt. Wie wed iets anders?
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_40201645
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens, angst was wel een oorzaak maar zelfs daarin speelt de regering maar een kleine rol. Globale gebeurtenissen hebben daar ook een veel grotere invloed op.
Nee, we zijn het wel eens. Dit probeerde ik wel te zeggen. Maar ja, het is hier bijna 40 graden. Dus ik moet maar ff wachten tot het weer wat koeler wordt.
quote:
Welke recessie? Volgens redelijk recente berekeningen is die er dus nooit geweest in Nederland.
als je de definitie strikt hanteert heb je gelijk. Maar waar het om gaat is dat het drie jaar hier niet goed is gegaan. We waren zelfs een poosje het slechtste jongetje van de (europa)klas. Hier kun je tcoh niet omheen? Maar eerlijk: thans is de situatie echt veel beter....
quote:
Waarom niet? De huidige regering heeft al van begin af aan al gezegd dat 2006 en 2007 beter worden, dat is dus wel waarheid gebleken.
Ik hoop dat het allemaal uit gaat komen. Maar ja , wat is dan het aandeel van deze regering? wat zou het resultaat geweest zijn als er een centrum linkse regering was geweest. Onmogelijk te zeggen dus. Het alternatief is nl nooit geweest....
  woensdag 26 juli 2006 @ 18:30:48 #56
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_40210076
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik weet genoeg van de economie om zeker te weten dat het herstel voornamelijk te danken is aan het herstel van de wereld economie (zeer sterk aantrekken van de export) ipv de mooie woorden in het laatste jaar waain deze regering zo nodig zieltjes moet paaien. Ze gaan met de eer aan de haal, die hun niet toekomt....
als de economie van ons land zo veel belang heb aan import en export, dan zou je toch zeker wel kunnen stellen dat het belangerijk is hier in te inversteren? dmv arbeidsloon, vervoersnet, onderwijs en het verbeteren van ondernemingsschap. Het opkomen van im/export is niet alleen te wijten aan de buitelandse economie, maar ook aan het binnelandse. ik vind je visie serieus kortzichtig om te stellen dat de overheid wel invloed kan hebben op het vertragen van economisch voorspoed maar niet op het vergroten in duurzame economische voorspoed.
pi_40210269
qua vervoersnet is het sowieso een zooi de afgelopen 10 jaar. De files worden elk jaar exponentieel langer.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  woensdag 26 juli 2006 @ 18:43:00 #58
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_40210437
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 18:37 schreef highway101 het volgende:
qua vervoersnet is het sowieso een zooi de afgelopen 10 jaar. De files worden elk jaar exponentieel langer.
Kan zijn, maar je moet het wel in het licht zien van het aantal gereden km.
Des te meer km er gereden wordt des ter meer er verdient lijkt te worden.
lage werkloosheid -> meer km's
meer overslag van goeden -> meer km's
  woensdag 26 juli 2006 @ 21:37:49 #59
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40216182
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:50 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik zet een kratje bier in dat het een CDA - PvdA kabinet wordt. Wie wed iets anders?
ik zou graag dat krat bier met je willen adten, want dat betekent rampspoed.
?Porque no te calles?
pi_40216956
quote:
CDA+VVD+(CU) met mr.dr. J.P. Balkenende wederom als opperhoofd. Al zet ik nog geen biertje voor in. Ik zie Verdonk ook nog voor zichzelf beginnen evt iets met Pastors. Dan ziet het electoraal landschap in de peilingen totaal anders uit.....Verdonk als premier?
pi_40217243
VVD wou toch niet met CU?
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_40217628
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 18:30 schreef Boomstam het volgende:

[..]

als de economie van ons land zo veel belang heb aan import en export, dan zou je toch zeker wel kunnen stellen dat het belangerijk is hier in te inversteren? dmv arbeidsloon, vervoersnet, onderwijs en het verbeteren van ondernemingsschap.
Het voortvarenheid van de Ned. economie is nogal afhankelijk van de export. Het vervoersnet is jaar in en jaar uit door allerlei regeringen verslonst. Verkeerde megabeslissingen genomen. De Betuwelijn bijvoorbeeld had er nooit moeten komen. In plaats daarvan veel meer wegen. Loonmatiging was idd nodig en heeft deze regering goed opgepakt. Echter de middeninkomens en de lage inkomens hebben de eerste jaren in koopkracht moeten inleveren, terwijl een nullijn ook goed genoeg moet zijn geweest. Verbetering van onderwijs geeft een langertermijn effect. De ondernemers klagen echter nog over de hoeveelheid regelgeving. Op dat terrein heeft deze regering teveel laten liggen, dat kon dus wat beter.
quote:
Het opkomen van im/export is niet alleen te wijten aan de buitelandse economie, maar ook aan het binnelandse. ik vind je visie serieus kortzichtig om te stellen dat de overheid wel invloed kan hebben op het vertragen van economisch voorspoed maar niet op het vergroten in duurzame economische voorspoed.
Het opkomen van import en export is te danken aan de opbloeiende economieen, het is immers postief toch? (wijten is negatief). Ik meen dat op korte termijn een regering de economie deels de put in kan praten. Maar ja daar is niet iedereen het overeens, erken ik. Maar ik geloof als je als regering jarenlang de consument en burgerij wanhoop aanpraat, dan heeft dat op korte termijn wel invloed op het koopgedrag (kopersstaking). Je hoeft daar geen volleerd econoom voor te zijn. Ik benadruk dat ik het effect vooral niet wil overdrijven. Een overheid kan op de lange termijn postieve invloed hebben op de economie, zeker, al zijn hier meerdere visies mogelijk over de manier waarop ze dat moeten doen. Welke keuzes je daarin maakt. Er is niet 1 enkele waarheid in deze. Het is niet voor niets dat er een skala aan politieke partijen zijn...
quote:
pi_40217680
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:04 schreef highway101 het volgende:
Ow, maar dat was toch in 2003? Dit kan toch nu zijn veranderd ? Ik geloof dat de VVD geen zin meer heeft in nog een rondje d66?

Of heb ik iets gemist
pi_40218210
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:04 schreef highway101 het volgende:
SGP was meer een probleem voor de VVD
pi_40234866
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

SGP was meer een probleem voor de VVD
Precies. Zo herinner ik mij het ook.
pi_40235543
quote:
Vruchtensapje graag.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_40236040
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:16 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Vruchtensapje graag.
Mogen Joden ook geen alchohol? Het zijn ook net moslims.......

Eigen slager, eigen manier van eten bereiden, geen alchohol, schietgraag als het om een achterhaald boek gaat en vrijheid alleen als ze niet door een ander beledigd worden. En de verschillen?
pi_40236184
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:33 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Mogen Joden ook geen alchohol? Het zijn ook net moslims.......

Eigen slager, eigen manier van eten bereiden, geen alchohol, schietgraag als het om een achterhaald boek gaat en vrijheid alleen als ze niet door een ander beledigd worden. En de verschillen?
Zou het niet weten lievurt.
Ik ben een kaaskop.

Ze mogen zeker wel alcohol drinken.
pi_40761880
De verschillen in de beide peilingen worden steeds groter. De Hond spreekt van een steeds kleiner verschil tussen PvdA en CDA, terwijl bij Interview/NSS de PvdA juist weer verder uitloopt. Grappig is trouwens dat de 'linkse' NOS laatstgenoemde peiling NIET op pagina 101 van Teletekst heeft gemeld, terwijl daar nu wel prominent staat dat het CDA volgens De Hond inloopt.

Links De Hond, rechts Interview/NSS:

CDA .....42... 39
PvdA ....45... 49
VVD .....28... 28

LPF........00... 00
GL..........07... 06
SP .........15 ...18
D66........02... 02

Chr.Unie..05... 05
SGP.........02 .. 02
PvdD ...... 00 .. 00
Wilders ...03 ... 01
Overige... 01... 00

Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden...
pi_40762919
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:07 schreef dVTB het volgende:
Grappig is trouwens dat de 'linkse' NOS laatstgenoemde peiling NIET op pagina 101 van Teletekst heeft gemeld, terwijl daar nu wel prominent staat dat het CDA volgens De Hond inloopt.
De NOS heeft sinds ruim een jaar een contract met Peil.nl van Maurice de Hond dat het alleen die peilingen meldt.
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:07:30 #71
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40763229
quote:
De verschillen in de beide peilingen worden steeds groter. De Hond spreekt van een steeds kleiner verschil tussen PvdA en CDA, terwijl bij Interview/NSS de PvdA juist weer verder uitloopt. Grappig is trouwens dat de 'linkse' NOS laatstgenoemde peiling NIET op pagina 101 van Teletekst heeft gemeld, terwijl daar nu wel prominent staat dat het CDA volgens De Hond inloopt.

CDA .....42... 39
PvdA ....45... 49
VVD .....28... 28

LPF........00... 00
GL..........07... 06
SP .........15 ...18
D66........02... 02

Chr.Unie..05... 05
SGP.........02 .. 02
PvdD ...... 00 .. 00
Wilders ...03 ... 01
Overige... 01... 00

En nieuw kabinet van CDA / VVD komt dus steeds dichter bij

Met de CU er bij zouden ze het nu al kunnen volgens de peilingen van de Hond
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40763290
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:07 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Met de CU er bij zouden ze het nu al kunnen volgens de peilingen van de Hond
75 zetels is (net) geen meerderheid. En denk je nu echt dat een 'linkse' partij als de CU een coalitie van CDA en VVD aan een meerderheid zal helpen??
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:17:44 #73
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40763450
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:10 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

75 zetels is (net) geen meerderheid. En denk je nu echt dat een 'linkse' partij als de CU een coalitie van CDA en VVD aan een meerderheid zal helpen??
Als vanuit het christelijke punt wat gedaan wordt denk ik dat wel en 75 kunnen er nog 76 of meer worden het zijn nog geen verkiezingen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40763746
quote:

CDA .....42... 39
PvdA ....45... 49
VVD .....28... 28

LPF........00... 00
GL..........07... 06
SP .........15 ...18
D66........02... 02

Chr.Unie..05... 05
SGP.........02 .. 02
PvdD ...... 00 .. 00
Wilders ...03 ... 01
Overige... 01... 00

Denk het laatste ook.
Zal ik hem dan maar inkoppen? De linkse NOS die het CDA in de plus wel meldt en de pvdA niet. Ik vermoed een complot van CDA aanhangers op de redactie
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40763900
Ik begrijp nog steeds niet waarom zoveel mensen op de PvdA stemmen. Houden die mensen niet van Nederland?
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat het CDA de PvdA allang voorbijgestreefd is.
pi_40764011
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:38 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik begrijp nog steeds niet waarom zoveel mensen op de PvdA stemmen. Houden die mensen niet van Nederland?
Wat maakt dat mensen die PvdA stemmen niet van Nederland zouden houden?

pi_40764056
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:42 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Wat maakt dat mensen die PvdA stemmen niet van Nederland zouden houden?

Omdat ze alleen kansloze allochtonen willen helpen en de grenzen wagenwijd open gaan zetten.
pi_40764072
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:43 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Omdat ze alleen kansloze allochtonen willen helpen en de grenzen wagenwijd open gaan zetten.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40764162
pi_40764362
Das wel erg generaliserend, maar er zit wel een kern van waarheid in ja.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_40764557
quote:

[..]

Sorry, Lionguy18 ik ga je ff in bescherming nemen. Bovenal dat het klinklare onzin is, is het ook een beetje jammer voor jezelf dat je zelf hiermee zo in de kijkert zet. Ik hou me dus in en ga ff niet reageren. Ik hou het hier graag een beetje leuk.

Tip: verdiep je nou eens goed in het totaal beleid van een partij als de PvdA. Doe mij en een andereens een plezier.....
pi_40764600
Als het blijkt dat het CDA weer één van de grootste partijen wordt, dan is het schijnbaar zo dat veel mensen zich nog steeds kunnen vinden in de idealen van het CDA.

We zijn zelf verantwoordelijk voor het beleid dat gekozen wordt, dus daarna niet klagen dat het zoveel beter had gekund.

Voor degene die niet op het CDA hebben gestemd, en dus zich neer moeten leggen bij de meerderheid: Leuk he, democratie?

*NOT*
De werkelijkheid is niets anders dan je eigen interpretatie ervan
www.bewustnederland.nl
pi_40764735
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 15:04 schreef BewustNederland het volgende:
Als het blijkt dat het CDA weer één van de grootste partijen wordt, dan is het schijnbaar zo dat veel mensen zich nog steeds kunnen vinden in de idealen van het CDA.

We zijn zelf verantwoordelijk voor het beleid dat gekozen wordt, dus daarna niet klagen dat het zoveel beter had gekund.

Voor degene die niet op het CDA hebben gestemd, en dus zich neer moeten leggen bij de meerderheid: Leuk he, democratie?

*NOT*
Sinds wanneer behoort een democratie 'leuk' gevonden te worden. Praktisch iedereen ziet liever zijn eigen partij een meerderheid behalen, toch is dit gelukkig niet het geval. Democratie is niet ideaal, maar ook in de oppositie heb je aardige vormen van macht. Erbij neerliggen alsof je er niets aan kan doen is dan ook eerder een teken van zwakte dan van wijsheid.
pi_40767445
@WEIRDMICKY,

Ik doelde helemaal niet op het feit dat mensen zich erbij neer moeten leggen, waar het me om ging, is dat er een systeem moet komen, waarbij Democratie maar tot op zekere hoogte toegepast kan worden.
Ben het zelfs met je eens dat het eerder een teken van 'zwakte' is wanneer je je ergens bij neerlegt met de gedachte dat je er toch niks aan kan doen.

Maar wanneer je een systeem zou hebben waarbij je één doel nastreeft, dan heb je een systeem dat beter werkt dan democratie, namelijk op een zodanige manier het land indeelt, dat ieder vrij kan zijn om zijn leven te leven zoals diegene zelf wenst.

Democratie betekent dat de meerderheid nu mag beslissen wat de minderheid MOET doen.
Zoals werk doen wat je niet wilt, Wonen waar je niet wilt, dat je MOET beschikken over geld om te kunnnen overleven.
De werkelijkheid is niets anders dan je eigen interpretatie ervan
www.bewustnederland.nl
pi_40768770
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 16:46 schreef BewustNederland het volgende:
@WEIRDMICKY,

Ik doelde helemaal niet op het feit dat mensen zich erbij neer moeten leggen, waar het me om ging, is dat er een systeem moet komen, waarbij Democratie maar tot op zekere hoogte toegepast kan worden.
Ben het zelfs met je eens dat het eerder een teken van 'zwakte' is wanneer je je ergens bij neerlegt met de gedachte dat je er toch niks aan kan doen.

Maar wanneer je een systeem zou hebben waarbij je één doel nastreeft, dan heb je een systeem dat beter werkt dan democratie, namelijk op een zodanige manier het land indeelt, dat ieder vrij kan zijn om zijn leven te leven zoals diegene zelf wenst.

Democratie betekent dat de meerderheid nu mag beslissen wat de minderheid MOET doen.
Zoals werk doen wat je niet wilt, Wonen waar je niet wilt, dat je MOET beschikken over geld om te kunnnen overleven.
Je bent dus eigenlijk op zoek naar een systeem dat beter werkt dan democratie. Toch heb je eigenlijk geen flauw idee hoe. Je bent tegen het kapitalisme, maar de economie heeft juist gezorgd voor veel meer vrijheden, keuzemogelijkheden en een manier om te gaan en staan waar je wilt (geld).

Je praat over vrijheid op je website, maar wat is daadwerkelijk vrijheid? Allemaal beleidspunten die je hebt geformuleerd zijn in mijn ogen vrijheids-beperkers. Boetes naar inkomen bijvoorbeeld. Je maakt geen onderscheid in rechten van de mens, maar wel in die van plichten.

Verder bepaalt de democratie niet wat de minderheid moet doen. Een democratie staat al in het belang van alle mensen, de manier waarop verschilt alleen tussen partijen. De politiek verplicht mij niet een baan te nemen en ze verplichten mij niet ergens specifiek te gaan wonen. Geld is wel belangrijk, maar in welk systeem dan ook zal geld belangrijk zijn. Juist zonder geld zal je in situaties komen waar mensen voor anderen bepalen wat ze wel en niet kunnen doen, omdat ze de vrijheid missen om te doen en laten met het geld wat ze willen.
pi_40768946
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:30 schreef One_of_the_few het volgende:
Denk het laatste ook. Zal ik hem dan maar inkoppen? De linkse NOS die het CDA in de plus wel meldt en de pvdA niet. Ik vermoed een complot van CDA aanhangers op de redactie
Je lijkt Tikorev wel man!
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 15:02 schreef EchtGaaf het volgende:

Sorry, Lionguy18 ik ga je ff in bescherming nemen. Bovenal dat het klinklare onzin is, is het ook een beetje jammer voor jezelf dat je zelf hiermee zo in de kijkert zet. Ik hou me dus in en ga ff niet reageren. Ik hou het hier graag een beetje leuk. Tip: verdiep je nou eens goed in het totaal beleid van een partij als de PvdA. Doe mij en een andereens een plezier.....
Ik denk dat je bedoelde te zeggen: Doe mij en een ander eens een plezier en verlaat Fok! voorgoed.
pi_40769179
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:38 schreef dVTB het volgende:

[..]

Je lijkt Tikorev wel man!
[..]
Daarom plaatste ik bovenaan ook een
And that is the news.''
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:08:04 #88
3542 Gia
User under construction
pi_40771841
In principe stem ik op Rita, of in elk geval op VVD. Maar mocht het nodig zijn om strategisch op CDA te stemmen, zodat PvdA niet de grootste wordt, dan moet dat maar.
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:29:55 #89
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40772534
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:08 schreef Gia het volgende:
In principe stem ik op Rita, of in elk geval op VVD. Maar mocht het nodig zijn om strategisch op CDA te stemmen, zodat PvdA niet de grootste wordt, dan moet dat maar.
Hoe klein moet het verschil in de peilingen zijn wil je tactisch op het CDA stemmen?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:39:56 #90
3542 Gia
User under construction
pi_40772940
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:29 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hoe klein moet het verschil in de peilingen zijn wil je tactisch op het CDA stemmen?
Als CDA duidelijk een voorsprong heeft, dan stem ik VVD. Zo niet, dan stem ik CDA, omdat ze toch wel met VVD samengaan.
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:41:09 #91
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40772990
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Als CDA duidelijk een voorsprong heeft, dan stem ik VVD. Zo niet, dan stem ik CDA, omdat ze toch wel met VVD samengaan.
Hoe duidelijk is duidelijk? 3 zetels, 5 zetels, 10 zetels?
pi_40773137
Same here: in eerste instantie stem ik op Rita Verdonk of Henk Kamp. Mocht het noodzakelijk zijn, dan stem ik strategisch CDA om Wouter Bos buiten de regering te houden.
pi_40773172
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:41 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hoe duidelijk is duidelijk? 3 zetels, 5 zetels, 10 zetels?
W.m.b alles wat er op wijst dat Bos zou kunnen winnen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik er niet alles aan gedaan heb om dat te voorkomen.
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:46:57 #94
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40773221
Ik ben niet zo voor tactisch stemmen, want je ene stem kan weinig veranderen aan de uiteindelijke uitslag, maar voor jezelf is het een verschil van dag en nacht of je je stem geeft aan je favoriete partij of voor een tweede keus gaat.
pi_40773254
quote:

[..]

Vergeet niet het volledig uitventen van het land aan europa en de interne discussies die men momenteel binnen die club voert over de rol van religie binnen de partij. Let wel: Islamitische religie. Een groot deel van hun kiezers bestaat tegenwoordig uit moslims.
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:49:49 #96
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40773322
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:48 schreef manhattan het volgende:

Een groot deel van hun kiezers bestaat tegenwoordig uit moslims.
Ja, misschien wel 4 van de 50 (of 3 van de 42 als je utigaat van het huidige aantal). Een regelrechte moslimpartij zeg ik je!
pi_40773353
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:46 schreef Sidekick het volgende:
Ik ben niet zo voor tactisch stemmen, want je ene stem kan weinig veranderen aan de uiteindelijke uitslag, maar voor jezelf is het een verschil van dag en nacht of je je stem geeft aan je favoriete partij of voor een tweede keus gaat.
Wat is dat nou weer voor simplistische gedachtegang ? Iedere stem telt.
Als iedereen er zo over zou denken kunnen we de democratie wel opdoeken!
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:52:04 #98
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40773402
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:50 schreef manhattan het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor simplistische gedachtegang ? Iedere stem telt.
Als iedereen er zo over zou denken kunnen we de democratie wel opdoeken!
Integendeel, als iedereen er zo over zou denken, zou iedereen op zijn favoriete partij stemmen waardoor de uitslag juist representatiever wordt!
pi_40773461
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:52 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Integendeel, als iedereen er zo over zou denken, zou iedereen op zijn favoriete partij stemmen waardoor de uitslag juist representatiever wordt!
Als iedereen zou denken zoals jij: "ach, wat maakt die ene stem nou uit", zou er niemand meer naar de stembus komen, slimmerik.
pi_40773558
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:49 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ja, misschien wel 4 van de 50 (of 3 van de 42 als je utigaat van het huidige aantal). Een regelrechte moslimpartij zeg ik je!
Hadden ze niet dankzij die moslims op zoveel plekken de gemeenteraadsverkiezingen gewonnen ?
Moslims -en allochtonen in het algemeen- zijn de levensverzekering van de PvdA als straks al die babyboomers wegvallen
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:58:38 #101
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_40773610
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:48 schreef manhattan het volgende:

[..]

Vergeet niet het volledig uitventen van het land aan europa
Pvda heeft duidelijk aangegeven dat mocht er nog iets als een grondwet komen het volk erover moet oordelen. Hoezo volledig uitventen?
Hebben de andere partijen een ander standpunt. Het hele kabinet was voor. Alleen CU en Sp waren tegen. Beetje gemakkelijk punt van je. Vergeleken de andere grote partijen is de PvdA diegene die zich het duidelijkst heeft uitgepsproken over toekomstige soortgelijke verdragen.
quote:
Let wel: Islamitische religie. Een groot deel van hun kiezers bestaat tegenwoordig uit moslims.
Waar haal je die onzin vandaan?
And that is the news.''
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:59:28 #102
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40773636
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:54 schreef manhattan het volgende:

[..]

Als iedereen zou denken zoals jij: "ach, wat maakt die ene stem nou uit", zou er niemand meer naar de stembus komen, slimmerik.
Dat zeg ik dan ook niet. Leer lezen.
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:15:15 #103
93744 Finder_elf_towns
pi_40774159
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:30 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Denk het laatste ook.
Zal ik hem dan maar inkoppen? De linkse NOS die het CDA in de plus wel meldt en de pvdA niet. Ik vermoed een complot van CDA aanhangers op de redactie
Neen, het is eerder een zinloze poging objectief te lijken.
pi_40775641
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:58 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Pvda heeft duidelijk aangegeven dat mocht er nog iets als een grondwet komen het volk erover moet oordelen. Hoezo volledig uitventen?
Pardon ?
Volgens mij was de pvda aanvankelijk tegen het referendum en gingen ze later nog eens flauwe eisen stellen over opkomstpercentages. Zowieso zijn ze nogal anti-democratisch gezien het blokkeren van de gekozen burgemeester in de eerste-kamer. Het zijn elitaire baantjesjagers.
quote:

Waar haal je die onzin vandaan?
Het winnen van de gemeenteraadsverkiezingen in diverse grote steden hebben ze voornamelijk te danken aan de steeds groter wordende allochtone bevolking, waaronder veel moslims. Het in stand houden en vergroten van de allochtone bevolking is voor de PvdA zeer belangrijk omdat het hun toekomstige stemvee is.
pi_40778176
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 20:57 schreef manhattan het volgende:

[..]

Pardon ?
Volgens mij was de pvda aanvankelijk tegen het referendum...
De PvdA was juist een van de initiatiefnemers. De Kamerleden Dubbelboer (PvdA), Karimi (GL) en Van der Ham (D66) hebben in 2003 een initiatiefvoorstel ingediend dat het raadplegend referendum over het grondwettelijk verdrag voor de Europese Unie mogelijk heeft gemaakt.
quote:
...en gingen ze later nog eens flauwe eisen stellen over opkomstpercentages.
Dat was het CDA met een minimum-opkomst van 30% en 60% van de kiezers die de Grondwet moest verwerpen: 'CDA zal grondwetreferendum respecteren'. Overigens vind ik een minimum-opkomst van 30% nog niet zo'n absurde eis bij een referendum.
pi_40778416
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:00 schreef Kozzmic het volgende:

Dat was het CDA met een minimum-opkomst van 30% en 60% van de kiezers die de Grondwet moest verwerpen: 'CDA zal grondwetreferendum respecteren'. Overigens vind ik een minimum-opkomst van 30% nog niet zo'n absurde eis bij een referendum.
De PvdA stelde, zoals je zelf ook al aangeeft, een eis van 30%. Dat vind ik nogal wat.
pi_40778461
Zeg Manhattan, je beweert extreem veel onzin hier op FOK!. Zou je in het vervolg misschien je beweringen met bronnen kunnen ondersteunen? Dat zou je geloofwaardigheid ten goede komen. Dat lukraak allerlei beweringen doen verpest de discussie namelijk nogal.
pi_40778564
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:06 schreef manhattan het volgende:

[..]

De PvdA stelde, zoals je zelf ook al aangeeft, een eis van 30%. Dat vind ik nogal wat.
Nee, het CDA. Maar een opkomsteis van 30 procent vind ik eigenlijk vrij normaal bij een referendum, dat is in het verleden ook vaak het geval geweest op lokaal niveau. De eis dat een duidelijke meerderheid de boel moet afwijzen vind ik wel nogal absurd, meerderheid is meerderheid.
pi_40778865
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:07 schreef Kozzmic het volgende:
Zeg Manhattan, je beweert extreem veel onzin hier op FOK!. Zou je in het vervolg misschien je beweringen met bronnen kunnen ondersteunen? Dat zou je geloofwaardigheid ten goede komen. Dat lukraak allerlei beweringen doen verpest de discussie namelijk nogal.
Ik vind dat jij een hoop bullshit verkondigt.
pi_40778991
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:10 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Nee, het CDA. Maar een opkomsteis van 30 procent vind ik eigenlijk vrij normaal bij een referendum, dat is in het verleden ook vaak het geval geweest op lokaal niveau. De eis dat een duidelijke meerderheid de boel moet afwijzen vind ik wel nogal absurd, meerderheid is meerderheid.
quote:
PvdA stelt ook eisen aan referendum Europa
Na het CDA stelt nu ook de PvdA een voorwaarde aan het Nederlandse referendum over de Europese Grondwet. Pas als de opkomst bij de volksraadpleging hoger is dan 30 procent, neemt de partij het oordeel van de kiezer over.

Dat heeft het Tweede-Kamerlid Frans Timmermans (PvdA) gezegd in het Radio 1 Journaal. Hij vindt een opkomstpercentage van 30 procent ‘alleszins redelijk’. Met deze voorwaarde lijkt de grootste oppositiepartij zich te scharen achter regeringspartij CDA.

Het CDA zei eerder al de uitkomst van het referendum alleen te respecteren als 30 procent van de kiezers stemt. Als extra voorwaarde stellen de christen-democraten dat 60 procent van kiezers zich duidelijk voor of tegen de Grondwet moet uitspreken.

Nee-tournee
Het Nederlandse referendum over de Europese Grondwet wordt 1 juni gehouden. In totaal houden tien lidstaten een volksraadpleging over het onderwerp. Als alle 25 landen de Grondwet goedkeuren, wordt het verdrag rechtsgeldig.

Uit peilingen blijkt dat de Nederlandse burger weinig tot niets weet over de Grondwet.

Het onafhankelijke Tweede-Kamerlid Geert Wilders liet vorige week weten op ‘nee-tournee’ te gaan (lees het artikel hierover). Volgens de politicus is de Europese Grondwet ‘niet goed voor ons
Bron: Elsevier
pi_40779521
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:19 schreef manhattan het volgende:

[..]

[..]

Bron: Elsevier
OK, ook de PvdA dus. Maar een opkomsteis van 30 procent vind ik eigenlijk vrij normaal bij een referendum, dat is in het verleden ook vaak het geval geweest op lokaal niveau. De eis dat een duidelijke meerderheid de boel moet afwijzen vind ik wel nogal absurd, meerderheid is meerderheid.
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:44 schreef manhattan het volgende:
Mocht het noodzakelijk zijn, dan stem ik strategisch CDA...
Ook nu je weet dat ze bij het grondwetreferendum een opkomsteis van 30 procent hebben gesteld?
  zondag 13 augustus 2006 @ 22:33:28 #112
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40779579
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:06 schreef manhattan het volgende:

[..]

Als je een opkomst respecteert onder de 30%, dan kan het voorkomen dat er een beslissing wordt genomen aan de hand van 15% van de kiezers. Lijkt me nu ook niet zo'n democratische gang van zaken als er zo weinig draagvlak is.
pi_40779580
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:16 schreef manhattan het volgende:

[..]

Ik vind dat jij een hoop bullshit verkondigt.
Ik probeer in ieder geval mijn beweringen met bronnen te staven. Jij loopt lukraak maar wat te roepen.
pi_40781475
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:32 schreef Kozzmic het volgende:

Ook nu je weet dat ze bij het grondwetreferendum een opkomsteis van 30 procent hebben gesteld?
Ook dan ja.
Er zijn zoveel meer dingen die ik afkeurenswaarig vind aan het PvA-beleid. Ik vind dat deze club kost wat kost buiten de regering gehouden moet worden.
pi_40781657
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 22:33 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Als je een opkomst respecteert onder de 30%, dan kan het voorkomen dat er een beslissing wordt genomen aan de hand van 15% van de kiezers. Lijkt me nu ook niet zo'n democratische gang van zaken als er zo weinig draagvlak is.
Je houd een referendum of je houd geen referendum.
  maandag 14 augustus 2006 @ 10:20:25 #116
3542 Gia
User under construction
pi_40789790
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:46 schreef Sidekick het volgende:
Nee, die ene stem maakt niet uit. Maar blijkbaar denken er meer mensen zo over en al die stemmen bij elkaar kan net dat verschil maken.
pi_40791244
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 10:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, die ene stem maakt niet uit. Maar blijkbaar denken er meer mensen zo over en al die stemmen bij elkaar kan net dat verschil maken.
Ik heb dat eigenlijk nooit zo gesnapt. Het CDA en de PvdA trekken door dat mechanisme veel stemmen naar zich toe van respectievelijk andere rechtse en linkse partijen, maar in de verhouding rechts/links verandert er weinig. Het enige wat er gebeurt is dat partijen als de VVD, Wilders en consorten, SP en GroenLinks minder macht hebben, en het CDA en de PvdA een stuk meer zetels hebben.

Voor coalitievorming is het nauwelijks van belang: indien CDA en VVD een meerderheid hebben (eventueel met een derde partij) dan vormen zij de regering (of de PvdA dan groter is dan het CDA maakt niet zoveel uit), en indien dat niet zo is dan wordt de coalitie zeer waarschijnlijk CDA/PvdA. Je vermindert misschien zelfs de kans op een rechtse coalitie; een VVD die zetels verliest zal er wellicht niet zo happig op zijn om te gaan regeren.
  maandag 14 augustus 2006 @ 12:38:10 #118
3542 Gia
User under construction
pi_40791707
In principe mag de grootste partij de regering gaan vormen. Ik heb liever dat dat CDA is dan PvdA.
Uiteraard heb ik liever dat dat VVD is, met Rita als MP, maar goed, dat blijft dromen.
  maandag 14 augustus 2006 @ 13:27:13 #119
155616 Proximo
For god, king & country
pi_40793256
Die 15 zetels in de peilingen van de SP is ook een luchtbel, die zie ik niet boven de 11 zetels uit komen.
Life is visceral, rather than intellectual. And the most visceral practitioners of life are those who characterise themselves as “intellectuals”
pi_40794202
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 12:38 schreef Gia het volgende:
In principe mag de grootste partij de regering gaan vormen.
Nee, dat is niet waar. Als het CDA en de VVD gewoon een meerderheid halen en beiden bij de koningin aangeven dat ze samen door willen regeren, dan kan Wouter B. bij Bea op zijn kop gaan staan, maar dan zal het CDA aan de slag mogen met de (in)formatie. Of de PvdA nu de grootste is of niet.

De grootte van het CDA in vergelijking met de PvdA is alleen van belang als beide partijen weinig anders kunnen dan met elkaar regeren.
pi_40796284
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:45 schreef manhattan het volgende:

[..]

W.m.b alles wat er op wijst dat Bos zou kunnen winnen. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik er niet alles aan gedaan heb om dat te voorkomen.
Ah wat schattig is dat . Niet uit kunnen gaan van de eigen kracht en daarom maar zeuren over anderen.
pi_40796709
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 12:38 schreef Gia het volgende:
Uiteraard heb ik liever dat dat VVD is, met Rita als MP, maar goed, dat blijft dromen.
Je gelooft daadwerkelijk dat Rita in staat is een land te besturen?
Terwijl ze een opgepimpt staatssecretariaat al niet eens zonder kleerscheuren kan afronden...
pi_40797281
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 13:27 schreef Proximo het volgende:
Die 15 zetels in de peilingen van de SP is ook een luchtbel, die zie ik niet boven de 11 zetels uit komen.
SP zie ik wel groter kunnen worden maar niet zoals het er nu naar uitziet als CDA en PvdA strijden om wie de grootste wordt.
  maandag 14 augustus 2006 @ 21:16:13 #124
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40807929
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 16:16 schreef Chewie het volgende:

[..]

SP zie ik wel groter kunnen worden maar niet zoals het er nu naar uitziet als CDA en PvdA strijden om wie de grootste wordt.
Laten we hopen van niet dat de SP groter gaat worden want dan hebben straks nog een echt links kabinet
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40810295
Van Teletekst:
quote:
CDA komt als eerste met kieslijst

` Het CDA komt vanavond als eerste met
de kieslijst voor de Kamerverkiezingen
van november.Inmiddels is de top-10 al
bekend.

Premier Balkenende voert de lijst aan,
gevolgd door fractievoorzitter Verhagen
en minister Van der Hoeven. Daarna op de
lijst: kamerlid Gerda Verburg, minister
Donner, minister Wijn, staatssecretaris
Van Geel en de kamerleden Joop Atsma,
Mirjam Sterk en Annie Schreijer.

De hoogste nieuwkomer staat op nummer
11. Het is Jan Schinkelshoek, hoofd
communicatie van de Rabobank. Eerder was
hij onder meer hoofdredacteur van de
Haagse Courant.
Wat doet die Atsma daar? Ik kan die vent niet uitstaan. Het erge is dat hij bijna in z'n eentje de publieke omroepen uit de wind weet te houden.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_40823839
Die hoogste nieuwkomer lijkt me wel een goede . Zou toch een aanwinst voor de kamer kunnen zijn.
pi_40824821
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 22:18 schreef Lyrebird het volgende:
Van Teletekst:
[..]

Wat doet die Atsma daar? Ik kan die vent niet uitstaan. Het erge is dat hij bijna in z'n eentje de publieke omroepen uit de wind weet te houden.
Wat je zegt, Atsma
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 12:48:45 #128
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40826257
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 11:17 schreef du_ke het volgende:
Die hoogste nieuwkomer lijkt me wel een goede . Zou toch een aanwinst voor de kamer kunnen zijn.

lijkt een capabele vent
?Porque no te calles?
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 13:11:02 #129
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_40826973
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:38 schreef lionsguy18 het volgende:
Verschil van inzicht en zo. Ik denk precies hetzelfde bij mensen die VVD stemmen bijvoorbeeld. Is geen absolute waarheid, het ligt gewoon aan je opvoeding, waar je woont, wat je meegemaakt hebt , wie je vrienden zijn en dat soort geneuzel.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 18:43:44 #130
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_40837160
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 22:18 schreef Lyrebird het volgende:
Van Teletekst:
[..]

Atsma is imho vrij verrassend doordat hij wat regionale affaires achter zijn naam heeft.
  zondag 10 september 2006 @ 14:04:24 #131
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41673788
quote:
Gat tussen CDA en PvdA verder verkleind

DEN HAAG (ANP) - In de wekelijkse opniepeiling van Maurice de Hond is het verschil tussen CDA en PvdA opnieuw kleiner geworden. De PvdA komt nu uit op 45 zetels, 2 minder dan vorige week, terwijl het CDA blijft steken op 39. In de Tweede Kamer heeft het CDA momenteel 44 zetels en de PvdA over 42.

Volgens De Hond wordt de 'onderstroom' in de peilingen steeds gunstiger voor het CDA, omdat de positie van lijsttrekker Jan Peter Balkenende is versterkt. Op de vraag wie de volgende premier moet worden kiest 53 procent voor Balkenende en maar 40 procent voor PvdA-lijsttrekker Wouter Bos. Een maand geleden lagen de twee nog gelijk.

De VVD haalt deze week bij De Hond 29 zetels, een meer dan bij de vorige verkiezingen. De SP komt uit op 17, een winst van 8 vergeleken bij de verkiezingen van 2003. GroenLinks zou dalen van 8 naar 6, D66 van 6 naar 1 en de LPF van 8 naar 0. De ChristenUnie zou met 6 zetels zijn huidige aantal verdubbelen, De SGP blijft met 2 zetels gelijk.

Van de nieuwe partijen haalt de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders 3 zetels en Een NL van Marco Pastors 2.
Bron

Het gaat de goede kant op de PvdA is aan het verliezen

Nu nog wat zetels er bij voor de CDA en de VVD en alles komt goed
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41673855
De PvdA staat nog altijd op drie zetels meer dan nu en meer dan het CDA. Verliezen zou ik het niet willen noemen. Daarnaast staat de SP in deze peiling op 17 zetels, daar gaan er ook nog wel een paar van naar de PvdA op de verkiezingsdag.
pi_41673990
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 13:11 schreef jogy het volgende:
Verschil van inzicht en zo. Ik denk precies hetzelfde bij mensen die VVD stemmen bijvoorbeeld. Is geen absolute waarheid, het ligt gewoon aan je opvoeding, waar je woont, wat je meegemaakt hebt , wie je vrienden zijn en dat soort geneuzel.
Als er nu één groep kiezers is die hersenloos stemt, zijn het wel CDA-stemmers. Ach ja, we zijn katholiek (of vul hier elk ander oubollig christelijk geloof in) dus stemmen we CDA. Aan de wisselende zetelaantallen van VVD en PvdA kun je wel zien dat het daar veel minder het geval is.
quote:
Op zondag 10 september 2006 14:04 schreef Martijn_77 het volgende:

Bron
Het gaat de goede kant op de PvdA is aan het verliezen
Nu nog wat zetels er bij voor de CDA en de VVD en alles komt goed
En dat noem je dan "komt goed" ? De PvdA schommelt trouwens al weken rond de 45 zetels. Ze staan hoger dan kort na de eerste bekendmaking van de AOW-plannen door Bos. Het verschil in zetels is in de peilingen al beduidend kleiner geweest dan 6. Het lijkt me een veilige marge

CDA en VVD, onze huidige regeringspartijen, komen in de verste verte niet aan een meerderheid. Zelfs met een derde partij erbij lukt ze dat niet. Hopelijk blijft ook dat laatste zo.
  zondag 10 september 2006 @ 15:06:03 #134
78918 SeLang
Black swans matter
pi_41675468
quote:
Op zondag 10 september 2006 14:11 schreef dVTB het volgende:
CDA en VVD, onze huidige regeringspartijen, komen in de verste verte niet aan een meerderheid. Zelfs met een derde partij erbij lukt ze dat niet. Hopelijk blijft ook dat laatste zo.
Volgens mij hadden ze 71 zetels in de laatste peiling van NOVA.
Dat is meer dan de linksen hebben (Pvda + GL + SP + PNVD).
Mijn reisverslagen
  zondag 10 september 2006 @ 15:09:45 #135
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41675585
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er is dus nog hoop
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41675917
Wat is er links aan de PnvD?
  zondag 10 september 2006 @ 15:20:18 #137
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41675947
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:19 schreef du_ke het volgende:
Valt in dezelfde groep als de bomenknuffelaars van GL
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_41676052
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:20 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Valt in dezelfde groep als de bomenknuffelaars van GL
Lijkt me onzin .
  zondag 10 september 2006 @ 15:25:24 #139
93744 Finder_elf_towns
pi_41676121
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:19 schreef du_ke het volgende:
Ze zijn destructief, dus links.
pi_41676195
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:25 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Kinderknuffelaars.
pi_41736557
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:06 schreef SeLang het volgende:
Ik vind de PNVD een ziekelijke partij, maar jouw gedrag is zo mogelijk nog ziekelijker. Ik snap niet waar je het gore lef vandaan haalt om 'normale' linkse politieke partijen als de PvdA, GroenLinks en de SP, hoezeer je ze ook verafschuwt, in één adem te noemen met iets belachelijks als de PNVD. Wat een belachelijke, non-inhoudelijke, misselijkmakende stemmingmakerij zeg. - Je afkeer van de 'linksen' blijkt inmiddels wel duidelijk uit de stroom aan flut-topics die je over 'linksen' opent, maar je kunt ook te ver doorslaan. Bij jou heeft het nu echt een ziekelijk niveau bereikt.

Wat peilingen betreft:
De peiling van RTL Nieuws wijkt opvallend af van de andere peilingen:
quote:
DEN HAAG - De PvdA en de SP boeken winst in de wekelijkse peiling van RTL Nieuws, die maandag is gepubliceerd. De PvdA stijgt van 38 naar 39 zetels, de SP van 23 naar 24 zetels.

Het CDA stagneert op 35 zetels. De VVD moet volgens de peiling terrein prijsgeven. Ze zakt van 29 naar 27 zetels.
Bij de laatste verkiezingen haalde het CDA 44 zetels, de PvdA 42, de VVD 28 en de SP 9.

De ChristenUnie zou volgens RTL 9 zetels halen, een winst van 6 vergeleken bij de laatste verkiezingen. GroenLinks zou dalen van 8 naar 6, D66 van 6 naar 1 en de LPF van 8 naar 0. De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders zou op 5 zetels komen en Een NL van Marco Pastors op 3.
Bron: De Telegraaf

CDA en VVD komen hier slechts aan 62 zetels.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-09-2006 14:45:42 ]
pi_41737888
Ach Balkenende is ook een stuk populairder dan Bos! Ik denk dat veel mensen toch liever de "gewone Balkenende" hebben dan die gladde Bos, met z'n quasi smile.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_41739079
quote:
Op zondag 10 september 2006 15:25 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

hehe
pi_41739693
Hm, CDA is zowiezo sterk in electorale come-backs. Komt denk ik omdat die partij minder gedifferentieerd is dan de VVD en zo een goede vluchtheuvel is. Die laatste partij graaft trouwens zijn eigen graf door naar het midden te gaan: het middenveld is vol en mensen weten liever waar ze aan toe zijn.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 20:11:08 #145
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_41747025
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 15:37 schreef highway101 het volgende:
Ach Balkenende is ook een stuk populairder dan Bos! Ik denk dat veel mensen toch liever de "gewone Balkenende" hebben dan die gladde Bos, met z'n quasi smile.
Ik denk idd dat bij veel kiezers de ogen opgaan en ze zien welke vruchten 4 jaar Balkenende gebracht hebben en zich irriteren aan het geschop van Bos
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 23 september 2006 @ 00:34:13 #146
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42065638
quote:
CDA wint, VVD verliest in politieke barometer

HILVERSUM (ANP) - Het CDA lijkt te profiteren van de positieve boodschap van Prinsjesdag dat het weer beter gaat met Nederland. In de politieke barometer van Interview/NSS en het tv-programma NOVA kreeg het CDA vrijdag 39 zetels, vier meer dan een week geleden.

De VVD moest het doen met 31 zetels, vier minder dan vorige week. Overigens behalen de liberalen hiermee nog steeds drie zetels meer dan bij de verkiezingen van 2003. Het CDA behaalde bij die verkiezingen 44 zetels.

De PvdA staat in de barometer op 44 zetels, een minder dan vorige week, maar wel twee meer dan in 2003. GroenLinks staat op zes zetels (nu acht) en de SP komt uit op 18 zetels, tweemaal zoveel als in 2003.

Twee zetels

De ChristenUnie (nu drie) blijft in de barometer op zes zetels staan. D66 (nu zes) en de SGP (nu twee) zouden nu allebei twee zetels halen.

De Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders zakt in de peiling terug van drie naar één zetel. EénNl van Marco Pastors haalt in de barometer voor het eerst een zetel. De LPF houdt van de acht zetels die zij in 2003 nog haalde, er geen over.
Bron

CDA / VVD staat nu in de peilingen op in totaal 70 zetels niet voldoende helaas Misschien toch de CU er bij voor een meederheid?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 23 september 2006 @ 00:38:17 #147
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_42065764
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 20:11 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ik denk idd dat bij veel kiezers de ogen opgaan en ze zien welke vruchten 4 jaar Balkenende gebracht hebben en zich irriteren aan het geschop van Bos
Dat moet dan toch echt met een breekijzer gebeuren als het aan mij ligt.

Een zwaluw maakt nog geen zomer. De fundamentele fouten die er gemaakt zijn in de afgelopen jaren kan je niet met een tientje in de maand extra weer goed maken, zou ik zeggen.
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
pi_42070771
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 00:34 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron

CDA / VVD staat nu in de peilingen op in totaal 70 zetels niet voldoende helaas Misschien toch de CU er bij voor een meederheid?
Dat is een goede optie, lijkt mij ook wel solide coalitiepartner.
  zaterdag 23 september 2006 @ 10:52:00 #149
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42071267
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:20 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Dat is een goede optie, lijkt mij ook wel solide coalitiepartner.
Ja, ik zie de CU minders snel het kabinet laten vallen dan bijvoorbeeld een D66 of een LPF
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42072052
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 10:52 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, ik zie de CU minders snel het kabinet laten vallen dan bijvoorbeeld een D66 of een LPF
Nog niet door dat het instabiele vooral aan de VVD ligt? Die zijn nu bij 3 (of eigenlijk 4) vallende kabinetten achter elkaar betrokken..
  zaterdag 23 september 2006 @ 11:39:42 #151
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42072101
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:36 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nog niet door dat het instabiele vooral aan de VVD ligt? Die zijn nu bij 3 (of eigenlijk 4) vallende kabinetten achter elkaar betrokken..
Wat is dan instabiel aan de VVD gewees in die kabineten? Ik neem aan dat je de voorbeelden zo klaar hebt liggen.....
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42072165
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:39 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Wat is dan instabiel aan de VVD gewees in die kabineten? Ik neem aan dat je de voorbeelden zo klaar hebt liggen.....
Nou als je zo vaak achter elkaar in een kabinet zit dat uit elkaar springt dan moet er toch iets mis zijn?
  zaterdag 23 september 2006 @ 11:46:57 #153
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42072246
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:42 schreef du_ke het volgende:
Nou als je zo vaak achter elkaar in een kabinet zit dat uit elkaar springt dan moet er toch iets mis zijn?
Dat is wel een makelijke redenatie he?

Ik geloof dat het laatste kabinet geklapt is door D66 en het kabinet daarvoor de de LPF. Ik mis de VVD in dit verhaal
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42091160
quote:
Op zaterdag 23 september 2006 11:46 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat is wel een makelijke redenatie he?
Och niet minder makkelijk dan wat jij vaak aan onzin uitkraamt ,
quote:
Ik geloof dat het laatste kabinet geklapt is door D66 en het kabinet daarvoor de de LPF. Ik mis de VVD in dit verhaal
Het LPF kabinet is door de VVD de stekker uit getrokken. Srebrenica (val paars 2) zat Voorhoeve op defensie. En bij de laatste val was het de koppigheid van de VVD die dat ingeleid heeft. Als ze gewoon afstand hadden gedaan van de slechtste minister van dit kabinet hadden ze gewoon door kunnen regeren.
pi_42094301
quote:
Op zondag 24 september 2006 14:04 schreef du_ke het volgende:
Het LPF kabinet is door de VVD de stekker uit getrokken. Srebrenica (val paars 2) zat Voorhoeve op defensie. En bij de laatste val was het de koppigheid van de VVD die dat ingeleid heeft. Als ze gewoon afstand hadden gedaan van de slechtste minister van dit kabinet hadden ze gewoon door kunnen regeren.
Paars 2 is gevallen door Kok, niet door Voorhoeve. Voorhoeve was btw minister in Paars 1, De Grave zat er tijdens Paars 2.
Het LPF geknoei kun je, hoe raar je ook wilt draaien, niet de VVD in de schoenen schuiven. De gedachte is ronduit waanzinnig. Nazwijn, Philomena -Ich hab es nicht gewusst- Bijlhout, de Bentley pooier, die vastgoed maffioos en Bomhoff, die zijn verantwoordelijk voor de val van Balkenende 1.
En Balkenende 2 is gevallen omdat Vieze Loes en co last hadden van het kleine piemeltjes syndroom, wederom niet omdat de VVD "instabiel" zou zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door en_door_slecht op 24-09-2006 18:52:16 ]
pi_42094925
Tja toch wel opmerkelijk dat de VVD er schijnbaar erg veel moeite mee heeft om kabinetten uit te zitten.
  maandag 25 september 2006 @ 10:10:15 #157
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_42107381
PVDA .... waarom stemmen allochtonen altijd op de PvdA? De grootste kontenlikkers die er zijn.

De PvdA trekt stemmen door allerlei achterbangroepen te bedienen: lief voor allochtonen, lief voor vakbonden, lief voor milieufreaks, lief voor gesubsidieerde pressiegroepen. Scherpe inhoudelijke keuzes tussen de verschillende belangen van die groepen maakt de PvdA niet.

Bijvoorbeeld : vakbondsleden in oude wijken willen niet dat er lief wordt gedaan tegen allochtonen.

Die marketingstrategie van Wouter Bos gaat hem nog flink opbreken: grote groepen kiezers gaan inzien dat hij wel met hun meepraat, maar ook meepraat met heel andersgeorienteerde groepen!

Op een gegeven moment moet de PvdA met de billen bloot, en dan gaan de kiezers zien dat hij NIET ieders vriend is, zoals hij zich graag voordoet.
  maandag 25 september 2006 @ 21:01:08 #158
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42121701
quote:
Op zondag 24 september 2006 17:05 schreef du_ke het volgende:
Tja toch wel opmerkelijk dat de VVD er schijnbaar erg veel moeite mee heeft om kabinetten uit te zitten.
Toch opmerkinglijk dat de PvdA in het kabinet zat wat aftraad ivm Srebrenica en dat de PvdA (Den Uyl) aan de vooravond stond aan een van de grootste economische crisissen na de 2e wereld oorlog net al met Paars trouwens.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42123131
quote:
Op maandag 25 september 2006 21:01 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Toch opmerkinglijk dat de PvdA in het kabinet zat wat aftraad ivm Srebrenica en dat de PvdA (Den Uyl) aan de vooravond stond aan een van de grootste economische crisissen na de 2e wereld oorlog net al met Paars trouwens.
Heb je er ook aanwijzingen voor dat het PvdA beleid in die gevallen de oorzaak was?
Oh en nog een VVD valler, Lubbers 2.

Dus van Lubbers 1 t/m Balkende 3 heeft de VVD in 7 (Lubbers 1-2, Paars 1-2, Balkenende 1-2-3) kabinetten gezeten. Daarvan hebben Lubbers 2, Kok 2 en Balkenende 1 en 2 de rit niet uitgezeten. Aangezien Balkenende 3 niet meetelt hebben kabinetten met daarin de VVD de afgelopen bijna 25 jaar een klapkans van 4/6!

[ Bericht 0% gewijzigd door du_ke op 25-09-2006 21:44:01 ]
  maandag 25 september 2006 @ 21:37:53 #160
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_42123287
quote:
Op maandag 25 september 2006 21:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heb je er ook aanwijzingen voor dat het PvdA beleid in die gevallen de oorzaak was?
Oh en nog een VVD valler, Lubbers 2.

Dus van Lubbers 1 t/m Balkende 3 heeft de VVD in 7 (Lubbers 1-2, Paars 1-2, Balkenende 1-2-3) kabinetten gezeten. Daarvan hebben Lubbers 2, Kok 2 en Balkenende 1 en 2 de rit niet uitgezeten. Aangezien Balkenende 3 niet meetelt hebben kabinetten met daarin de VVD de afgelopen bijna 25 jaar een klapkans van 4/6%!
dat zijn toch compleet nietszeggende statistieken
pi_42123314
dat is zijn bedoeling ook
pi_42123463
quote:
Op maandag 25 september 2006 21:37 schreef problematiQue het volgende:

[..]

dat zijn toch compleet nietszeggende statistieken
Ja grotendeels wel. Net als Den Uyl de schuld geven van alles wat er tot 1994 mis is gegaan en Paars van alles wat er sindsdien mis ging .

Maar het zegt toch ook wel een klein beetje iets dat de VVD bij alle klapkabinetten betrokken is. Blijkbaar zijn ze toch niet zo stabiel als ze zich voordoen. Ondanks dat ze altijd anderen weten te vinden om de schuld te geven.
  maandag 25 september 2006 @ 21:49:58 #163
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42123580
quote:
Op maandag 25 september 2006 21:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja grotendeels wel. Net als Den Uyl de schuld geven van alles wat er tot 1994 mis is gegaan en Paars van alles wat er sindsdien mis ging .

Maar het zegt toch ook wel een klein beetje iets dat de VVD bij alle klapkabinetten betrokken is. Blijkbaar zijn ze toch niet zo stabiel als ze zich voordoen. Ondanks dat ze altijd anderen weten te vinden om de schuld te geven.
Jij doet voorkomen dt de kabinetten klappen omdat de VVD er in zit maar dat is niet waar want je kunt geen kabinet noemen wat geklapt is door de toe doen van de VVD
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42124104
quote:
Op maandag 25 september 2006 21:49 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Jij doet voorkomen dt de kabinetten klappen omdat de VVD er in zit maar dat is niet waar want je kunt geen kabinet noemen wat geklapt is door de toe doen van de VVD
Kabinet Lubbers II
Kabinet Balkenende I

En de Nacht van Wiegel tijdens Kok II hebben we ook nog. Hoewel dat net geen crisis veroorzaakte.
  maandag 25 september 2006 @ 22:02:34 #165
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_42124210
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:00 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Kabinet Lubbers II
Kabinet Balkenende I
Balkenende I mag je toch wel voor 100% op het conto van de LPF schrijven, lijkt me?
pi_42124329
quote:
Op maandag 25 september 2006 21:49 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Toch wel Lubbers 2 http://www.parlement.com/9291000/modules/g1tc4kei
De Nacht van Wiegel http://www.parlement.com/9291000/modules/g2ilndaq
Srebrenica is niet echt een schuldige voor aan te wijzen http://www.parlement.com/9291000/modules/g5td3ahp
De stekker van B1 werd er door de VVD uitgetrokken http://www.parlement.com/9291000/modules/gad9y0qw
En de val van B2 werd veroorzaakt door het wel heel stellig vasthouden door de VVD aan de positie van Verdonk. Het weigeren van de VVD om concessies te doen heet geleid tot deze val http://www.parlement.com/9291000/modules/hbzbne0r
pi_42124379
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:02 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Balkenende I mag je toch wel voor 100% op het conto van de LPF schrijven, lijkt me?
Die maakten zich vrij onmogelijk maar het was de VVD die de stekker er uit trok. En het vertrouwen opzegde.
pi_42124499
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:02 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Lange tijd was de lezing dat Gerrit Zalm degene was die er een eind aan maakte. Uiteraard wel met als oorzaak de perikelen binnen de LPF, maar die partij wilde nog wel doorgaan. Sinds vorig jaar is er een tweede lezing die de 'schuld' legt bij Maxime Verhagen, die het vertrouwen zou hebben opgezegd in de LPF omdat er een verhaal rondging dat de Kamerleden van de LPF elkaar met een vuurwapen hadden bedreigd.
  maandag 25 september 2006 @ 22:15:12 #169
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42124875
quote:
Lubbers trok hier de stekker uit
quote:
Nog voor de motie in stemming kwam, trok premier Lubbers de conclusie dat er een onoverbrugbaar conflict was. Zijn kabinet was gevallen.
quote:
Dat kabinet werdt weer gelijmd dus dat telt eigenlijk niet mee
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:04 schreef du_ke het volgende:
Srebrenica is niet echt een schuldige voor aan te wijzen http://www.parlement.com/9291000/modules/g5td3ahp
Mee eens
quote:
De stekker van B1 werd er door de VVD uitgetrokken http://www.parlement.com/9291000/modules/gad9y0qw
En de CDA of wel de twee coaltiepartijen zeiden het vetrouwen op in de derde omdat deze er een bende van maakte. Dus bij wie ligt de oorzaak dan? Juist de LPF
quote:
En de val van B2 werd veroorzaakt door het wel heel stellig vasthouden door de VVD aan de positie van Verdonk. Het weigeren van de VVD om concessies te doen heet geleid tot deze val http://www.parlement.com/9291000/modules/hbzbne0r
D66 steunde de motie tegen Verdonk en stapte uit het kabinet. Dat is niet aan de VVd te wijten de VVD stapte er niet uit.

Er is dus eigenlijk maar een kabinet aan te wijzen waar de VVD echt voor een kabinetscrisis heeft gekozen. Bij derest geld ze zaten in het Kabinet maar het was iemand anders die de stekker er uit trok.

Dus je argumentatie is niet echt steekhoudend te noemen.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42125449
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:15 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Lubbers trok hier de stekker uit
[..]
quote:
Op 3 mei 1989 kwam er een einde aan bijna zeven jaar samenwerking tussen CDA en VVD onder minister-president Lubbers i. De VVD-fractie kon zich niet vinden in het door het kabinet genomen besluit over afschaffing van het reiskostenforfait.

Tijdens een Kamerdebat over dit besluit op 2 mei kwam VVD-fractievoorzitter Voorhoeve i met een motie die het kabinet vroeg af te zien van afschaffing van het reiskostenforfait. Tevens werd gevraagd een voorgestelde verhoging van de dieselaccijns te beperken.
Het was de VVD fractie die tegen het kabinet inging.
quote:
[..]

Dat kabinet werdt weer gelijmd dus dat telt eigenlijk niet mee
[..]
Het is een halve maar wel weer een voorbeeld dat de VVD geen echt stabiele partner is.
quote:
Mee eens
[..]

En de CDA of wel de twee coaltiepartijen zeiden het vetrouwen op in de derde omdat deze er een bende van maakte. Dus bij wie ligt de oorzaak dan? Juist de LPF
[..]
De LPF wou wel door. De grootste relschoppers waren weg maar Zalm trok de stekker er uit.
quote:
“Vertrouwen is niet alleen een kwestie van rekenen en tellen, maar ook van gevoel. Een afgelopen dagen is het vertrouwen tot het nulpunt gedaald." (Over de reden waarom hij de stekker uit het door ruzies binnen de LPF geplaagde kabinet Balkenende-I trok)
http://www.planet.nl/planet/show/id=1157708/contentid=758201/sc=7455f2#
quote:
D66 steunde de motie tegen Verdonk en stapte uit het kabinet. Dat is niet aan de VVd te wijten de VVD stapte er niet uit.
D66 stapte er pas uit nadat bleek dat de VVD niet aan de positie van Verdonk wou tornen. Was verdonk verdwenen dan had het kabinet de rit uitgezeten.
quote:
Er is dus eigenlijk maar een kabinet aan te wijzen waar de VVD echt voor een kabinetscrisis heeft gekozen. Bij derest geld ze zaten in het Kabinet maar het was iemand anders die de stekker er uit trok.

Dus je argumentatie is niet echt steekhoudend te noemen.
Haha het is meer je verweer wat niet steekhoudend is te noemen .
pi_42125631
Verschil PvdA CDA nog maar één zetel bij RTL...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 25 september 2006 @ 22:33:57 #172
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42125653
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:33 schreef Tikorev het volgende:
Idd het gaat de goede kant op
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 25 september 2006 @ 22:34:52 #173
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42125708
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:29 schreef du_ke het volgende:

Lap tekst
Het lijkt er op dat het maar net is van uit welke hoek je het bekijkt.
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 25 september 2006 @ 22:35:54 #174
68638 Zwansen
pi_42125751
quote:
Heel goed. VVD nog ff wat zetels erbij en we kunnen opgelucht ademhalen. Ik ben al zieltjes aan het winnen...
  maandag 25 september 2006 @ 22:37:59 #175
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42125836
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Heel goed. VVD nog ff wat zetels erbij en we kunnen opgelucht ademhalen. Ik ben al zieltjes aan het winnen...
Ga zo door
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42126066
quote:
Die zetels van de PvdA zijn door NIPO tijdelijk even bij de club van Marijnissen geparkeerd.

Was het je overigens ook opgevallen dat de regeringscoalitie bij NIPO op nog maar 64 zetels staat?

Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar NIPO is. Ten eerste wijkt de peiling behoorlijk af van de peilingen van Peil.nl en Interview. Ten tweede zie je per week forse verschuivingen; GroenLinks ging begin augustus binnen een paar weken van 9 naar 4 en terug naar 7 (schijnbaar zonder aanwijsbare reden), de SP gaat de laatste twee weken van 24 naar 21 en weer terug naar 24, de LPF schommelt continu tussen wel of niet een zetel terwijl ze in de andere peilingen daar ver vandaan blijven.
pi_42126510
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:42 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af hoe betrouwbaar NIPO is.
Die schommelingen zijn wel vreemd inderdaad. Bij interview wint het CDA vier zetels, bij Nipo verliezen ze er één in dezelfde week. Ook peilt De Hond meer zetels voor het CDA dan NIPO voor de PvdA. Terwijl in alle peilingen de PvdA nog groter is dan het CDA.
pi_42126758
Dit zijn de gemiddelden van de drie peilingen van de afgelopen week (Interview, De Hond, NIPO)...

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
PvdA  -- 41 (42)
CDA   -- 38 (37)
VVD   -- 30 (31)
SP    -- 19 (18)
CU    --  7 ( 7)
GL    --  6 ( 6)
PVV   --  3 ( 3)
SGP   --  2 ( 2)
EénNL --  2 ( 2)
D66   --  2 ( 1)
LPF   --  0 ( 0)
PvdD  --  0 ( 0)
pi_42127170
Ook wel interessant, de Politieke Aandelenmarkt van de Volkskrant, waar de 'koersen' van de partijen worden bepaald door handel. Op verwachtingswaarde dus, en niet op politieke voorkeur van het moment.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
PvdA  -- 43
CDA   -- 40
VVD   -- 28
SP    -- 15
CU    --  7
GL    --  6
EénNL --  4
PVV   --  3
SGP   --  3
D66   --  3
LPF   --  1
PvdD  --  1
PvNL  --  1

Er zitten nog wat onvolkomenheden in, waardoor kleine partijen niet kunnen zakken onder de 1 zetel, en waardoor het totaal op het moment op 155 zetels staat.

Coalitiemarkt:
CDA/PvdA: 45%
CDA/VVD/CU: 22%
CDA/VVD: 21%
PvdA/SP/GL: 6%
PvdA/VVD: 5%

Premiermarkt:
Wouter Bos: 52%
JP Balkenende: 44%
Mark Rutte: 3%
pi_42141161
De Volkskrant is een PvdA Partijblad, dus citeren uit dat vod is m.i. zinloos.
pi_42141706
De PvdA heeft een veilige marge op het CDA om de grootste partij te worden, temeer omdat kiezers desnoods tactisch stemmen. Mensen die SP stemmen gaan dan toch voor de PvdA.

Maar eigenlijk is dat helemaal niet belangrijk. De cruciale vraag is een andere: Komen CDA en VVD samen met een derde partij aan een meerderheid? Ze zijn er dan rustig toe in staat om daarin een mandaat te zien om verder te regeren en de grootste partij buitenspel te zetten.

Zie 1977:
quote:
PvdA 53 zetels
CDA 49 zetels
VVD 28 zetels
D66 8 zetels
Regering: CDA + VVD
  dinsdag 26 september 2006 @ 14:55:31 #182
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42141783
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:30 schreef lionsguy18 het volgende:
De Volkskrant is een PvdA Partijblad, dus citeren uit dat vod is m.i. zinloos.
Alsof dat iets zegt over die aandelenmarkt.
pi_42141881
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:55 schreef Floripas het volgende:

[..]

Alsof dat iets zegt over die aandelenmarkt.
Tuurlijk, schuld van Bilderberg dat snap je toch wel?
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 20:56:00 #184
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42432566
In de nieuwste Politieke Barometer begint de nek-aan-nekrace tussen de PvdA en het CDA steeds duidelijker te worden. Deze week groeien zowel CDA als PvdA fors. De PvdA ligt in deze peiling één zetel voor op het CDA. Je ziet duidelijk dat de VVD en klein rechts kiezers kwijtraken aan het CDA en dat Groenlinks en SP dat doen aan de PvdA.

CDA 46
PvdA 47
VVD 25
SP 15
GL 7
CU 6
SGP 2
D66 1
PVV 1

Als de race verder gaat dan kan de PvdA nog vijf extra zetels (3 SP + 2 GL) halen en het CDA ongeveer 6 extra zetels (3 CU + 3 VVD). Beide partijen komen dan uit op 52 zetels. Spannend

Merk ook op dat met een dergelijke uitslag, zelfs al is de PvdA het grootst, de macht in handen van Balkenende ligt. Hij kan namelijk met VVD en CU een meerderheidscoalitie vormen. Bos akn enkel premier worden als het CDA daaraan meewerkt, wat de partij natuurlijk in geen honderd jaar zal doen.
Pugna Pro Patria
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:00:47 #185
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42432722
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:56 schreef Jurgen21 het volgende:

Als de race verder gaat dan kan de PvdA nog vijf extra zetels (3 SP + 2 GL) halen en het CDA ongeveer 6 extra zetels (3 CU + 3 VVD). Beide partijen komen dan uit op 52 zetels. Spannend
Nou, de VVD zit toch aardig op een dieptepunt. Zelfs erger dan na de afstraffing in 2002.
De SP daarentegen staat nog altijd op dikke winst, en ook GL heeft geen groot verlies.
quote:
Merk ook op dat met een dergelijke uitslag, zelfs al is de PvdA het grootst, de macht in handen van Balkenende ligt. Hij kan namelijk met VVD en CU een meerderheidscoalitie vormen. Bos akn enkel premier worden als het CDA daaraan meewerkt, wat de partij natuurlijk in geen honderd jaar zal doen.
Gezien de opstelling van CU de afgelopen 4 jaar is de kans op een CDA, VVD & CU coalitie ook erg klein.

Daarnaast heeft het CDA al vele malen samengewerkt met de PvdA de afgelopen 100 jaren, dus ik zou er niet zo zeker van zijn dat zo'n coalitie er nooit zou komen...
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:09:53 #186
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42433028
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nou, de VVD zit toch aardig op een dieptepunt. Zelfs erger dan na de afstraffing in 2002.
De SP daarentegen staat nog altijd op dikke winst, en ook GL heeft geen groot verlies.
[..]

Gezien de opstelling van CU de afgelopen 4 jaar is de kans op een CDA, VVD & CU coalitie ook erg klein.

Daarnaast heeft het CDA al vele malen samengewerkt met de PvdA de afgelopen 100 jaren, dus ik zou er niet zo zeker van zijn dat zo'n coalitie er nooit zou komen...
Ik ben zelf CDA'er en ik kan je hierbij garanderen dat Balkenende een natuurlijke afkeer heeft jegens de Partij van de Arbeid en slechts in het uiterste geval een coalitie met die partij zal aangaan.
Pugna Pro Patria
pi_42433051
SP wordt vaak overschat als het om aantallen zetels gaan.

Ik heb wel eens gehoord dat die Maurice de Hond-peilingen voor 18.30 of 19.30 ingevuld moeten zijn, dus de (rechtsere?) kantoor/management-werknemers/filerijders hebben helemaal niet de kans om het in te vullen. Internetpeilingen zoals van peil.nl zeggen mij dan vrij weinig. uberhaupt zeggen peilingen 10 weken voor verkiezingen weinig, er kan nog vanalles veranderen.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 21:24:47 #188
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_42433570
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:09 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Ik ben zelf CDA'er en ik kan je hierbij garanderen dat Balkenende een natuurlijke afkeer heeft jegens de Partij van de Arbeid en slechts in het uiterste geval een coalitie met die partij zal aangaan.
Dat klopt.
Maar ik verwacht dat Balkenende de formatiebesprekingen niet meer zal meemaken als politiek leider van het CDA dan.
pi_42434017
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 20:56 schreef Jurgen21 het volgende:
In de nieuwste Politieke Barometer begint de nek-aan-nekrace tussen de PvdA en het CDA steeds duidelijker te worden. Deze week groeien zowel CDA als PvdA fors. De PvdA ligt in deze peiling één zetel voor op het CDA. Je ziet duidelijk dat de VVD en klein rechts kiezers kwijtraken aan het CDA en dat Groenlinks en SP dat doen aan de PvdA.

CDA 46
PvdA 47
...
Waar komen deze cijfers vandaan?
pi_42434189
quote:

[..]

Kom op man, niets zo veranderlijk als de opportunistische politicus.
pi_42434503
CDA 46
PvdA 47
VVD 25
SP 15
GL 7
CU 6
SGP 2
D66 1
PVV 1

Teletekst p377

(vet = herstel typfout Teletekst. Op de eerste pagina staat ten onrechte 43)

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2006 21:50:20 ]
pi_42434511
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:35 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Waar komen deze cijfers vandaan?
http://teletekst.nos.nl/tekst/377-02.html
pi_42434579
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:48 schreef dVTB het volgende:
CDA 46
PvdA 43
VVD 25
SP 15
GL 7
CU 6
SGP 2
D66 1
PVV 1

Aldus Teletekst p377
Totaal 146.

Hier staat de PvdA nog op het percentage van vorige week. Op 377/2 en 377/3 staat het wel goed.
quote:
` De PvdA zou met 47 zetels één zetel
groter zijn dan het CDA,als er vandaag
verkiezingen werden gehouden.

De grootste partijen stijgen en de
kleinere dalen in populariteit.De
regeringspartijen CDA en VVD blijven
met 71 zetels een minderheidscoalitie.

Dit geldt ook voor een linkse partijen
PvdA,SP en GroenLinks,samen 69 zetels
waard volgens de Politieke Barometer.

De kleine christelijke partijen blijven
stabiel.De Partij voor de Vrijheid van
Geert Wilders staat op één zetel.EénNL
van Marco Pastors zakt naar 0 zetels.

http://teletekst.nos.nl/tekst/377-03.html
pi_42434589
quote:

[..]

Als PvdA de grootste is zou Bos premier worden en dat zal Balkenende nooit willen. Dan komt er denk ik eerder een CDA/VVD/CU coalitie. Als CDA de grootste is, dan is een PvdA/CDA-coalitie wel een optie.
pi_42435072
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 21:50 schreef Kozzmic het volgende:
Totaal 146.
Hier staat de PvdA nog op het percentage van vorige week. Op 377/2 en 377/3 staat het wel goed.
Ik had het ook al door. Zo snel dat de wijziging van mijn bericht niet eens als wijziging staat geregistreerd...
Nu moet Teletekst het doorkrijgen.
pi_42437250
De laatste peiling van Interview/NSS:

CDA stijgt in 1 week 3 zetels naar 46!
PvdA stijgt in 1 week 4 zetels naar 47!

http://www.politiekebarometer.nl/

De groei van het CDA en de PvdA gaan ten koste van de VVD en de SP. We zien dat precies gebeurt wat Maurice de Hond al voorspelde: Kloof tussen links en rechts steeds groter

PvdA weer aan kop!
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 23:30:50 #197
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42438516
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 22:57 schreef Genverbrander het volgende:
PvdA weer aan kop!
Des te beter: Bos moet steeds iets op het CDA voor liggen, want dat zorgt ervoor dat op de dag van de verkiezingen nog meer VVD'ers en CU'ers op het laatste moment beslissen CDA te stemmen; om Bos uit het Torentje te houden en het CDA de grootste partij te maken. Het slechtst denkbare scenario voor het CDA-campagneteam is een CDA dat uitloopt op de PvdA. Dan gaan namelijk alle VVD'ers weer terug naar het eigen honk.
Pugna Pro Patria
pi_42438654
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 23:30 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Des te beter: Bos moet steeds iets op het CDA voor liggen, want dat zorgt ervoor dat op de dag van de verkiezingen nog meer VVD'ers en CU'ers op het laatste moment beslissen CDA te stemmen; om Bos uit het Torentje te houden en het CDA de grootste partij te maken. Het slechtst denkbare scenario voor het CDA-campagneteam is een CDA dat uitloopt op de PvdA. Dan gaan namelijk alle VVD'ers weer terug naar het eigen honk.
Ik denk niet dat deze theorie opgaat zolang het maar om 1 zeteltje verschil gaat. Het is eerder denkbaar dat ze beide rond deze getallen blijven hangen of dat de VVD en SP/GL nog verder leeg bloeden. Ik denk dat met een huidige stand geen van beide partijen van een strategisch voordeel kan spreken.

Maar ik ben tevreden, liefst PvdA de grootste, maar een CDA/PvdA is nu waarschijnlijk en een stuk beter dan het huidige kabinet.
pi_42439223
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 23:34 schreef Don_Gurgen het volgende:

[..]

Ik denk niet dat deze theorie opgaat zolang het maar om 1 zeteltje verschil gaat. Het is eerder denkbaar dat ze beide rond deze getallen blijven hangen of dat de VVD en SP/GL nog verder leeg bloeden. Ik denk dat met een huidige stand geen van beide partijen van een strategisch voordeel kan spreken.

Maar ik ben tevreden, liefst PvdA de grootste, maar een CDA/PvdA is nu waarschijnlijk en een stuk beter dan het huidige kabinet.
Een linkse coalitie komt er zo in ieder geval niet... Maarja PvdA stemmen is nutteloos. Je krijgt CDA er dan gratis bij. Als CDA wint kan het twee richtingen opgaan: of met PvdA of met VVD/CU.
  Moderator vrijdag 6 oktober 2006 @ 23:53:52 #200
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42439324
my god ik heb er eeeecht geen vertrouwen in

ik hoop denk ik op pvda/cda dan gebeurt er iig niets dan proberen we het over vier jaar als al die kleine kutpartijtjes weer weg zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_42439731
Die kleine rechtse partijtjes staan met zijn allen op 1 zetel
  Moderator zaterdag 7 oktober 2006 @ 01:00:56 #202
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_42441424
doet dat er wat toe?

ik wordt stapeldol van al die kneuzen, iedereen heeft wat te melden en als ze strax per stuk 1 zetel hebben zitten ze allemaal in de oppositie met hun genozem
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 01:22:46 #203
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42442043
GL weer minder. Toch wel een hele prestatie om als linkse oppositiepartij zetels te verliezen
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 03:42:41 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_42445310
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 01:22 schreef Napalm het volgende:
GL weer minder. Toch wel een hele prestatie om als linkse oppositiepartij zetels te verliezen
En de PVND doet niet mee, dus weer een linkse partij minder voor een almachtig links blok
Mijn reisverslagen
pi_42448926
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 01:22 schreef Napalm het volgende:
tussen de 5 en 10 zetels is het natuurlijke electoraat van GL, is altijd zo geweest, ook voor de fusie. Is toch prima! Ik heb dat liever dan die enorme golfbewegingen bij SP of D66.
pi_42449024
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 23:50 schreef Athlon_2o0o het volgende:

[..]

Een linkse coalitie komt er zo in ieder geval niet... Maarja PvdA stemmen is nutteloos. Je krijgt CDA er dan gratis bij. Als CDA wint kan het twee richtingen opgaan: of met PvdA of met VVD/CU.

Dat is juist verkeerd om! Je moet dus juist niet CDA stemmen! Want dan weet je nooit wat je hebt! Als je liever het huidige kabinet ziet kan je beter VVD stemmen en als je liever een linkse partij in de regering wilt hebben moet je PvdA stemmen. Want anders kan je bedrogen uitkomen, iedereen die CDA stemt om het beleid voort te zetten kan plotseling met de PvdA worden geconfronteerd of andersom mensen die CDA stemmen omdat ze ervanuit gaan dat deze met de PvdA zullen regeren kunnen weer eindigen met de VVD. Dus stem juist niet CDA als je weet wat wilt.
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 12:48:02 #207
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42450744
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 11:30 schreef Don_Gurgen het volgende:

[..]

Dat is juist verkeerd om! Je moet dus juist niet CDA stemmen! Want dan weet je nooit wat je hebt! Als je liever het huidige kabinet ziet kan je beter VVD stemmen en als je liever een linkse partij in de regering wilt hebben moet je PvdA stemmen. Want anders kan je bedrogen uitkomen, iedereen die CDA stemt om het beleid voort te zetten kan plotseling met de PvdA worden geconfronteerd of andersom mensen die CDA stemmen omdat ze ervanuit gaan dat deze met de PvdA zullen regeren kunnen weer eindigen met de VVD. Dus stem juist niet CDA als je weet wat wilt.
Iedereen die CDA stemt weet dat Balkenende bij voorkeur over rechts regeert, dus met de VVD en eventueel CU. Als Bos de grootste wordt, dan krijgen we sowieso een kabinet CDA/PvdA met Bos als MP. Wil dat dus niet, dan moet je altijd Balkenende stemmen.
Pugna Pro Patria
pi_42451064
-edit-
Doe normaal

[ Bericht 83% gewijzigd door Sidekick op 07-10-2006 13:32:27 ]
pi_42452195
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 12:48 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Iedereen die CDA stemt weet dat Balkenende bij voorkeur over rechts regeert, dus met de VVD en eventueel CU. Als Bos de grootste wordt, dan krijgen we sowieso een kabinet CDA/PvdA met Bos als MP. Wil dat dus niet, dan moet je altijd Balkenende stemmen.
Dat is niet waar, als de tweestrijd zo doorgaat en de VVD blijft verliezen en GL en SP ook dan is er straks niet anders meer mogelijk dan CDA/PvdA. Juist door niet mee te doen aan het tweestrijd idee en te stemmen op andere partijen kan je dit voorkomen. Met het CDA heb je geen enkele garantie dat je geen PvdA krijgt.

Maar het blijft lastig, door die 'titanenstrijd' wordt er nu door heel veel mensen strategisch gestemd. Daardoor krijg je deze vreemde peilingen en stuurt men aan op een PvdA en CDA kabinet. Zeer lastig om te voorspellen wat er gaat gebeuren, ik ben wat dat betreft benieuwd of deze trend zich volgende week doorzet en straks beide partijen rond 50 zetels zullen komen.

In dat geval moeten mensen zich afvragen of PvdA en CDA wel echt de coalitie is die ze willen en anders moeten ze snel op andere partijen gaan overstappen.
pi_42475550
in de laatste peiling van de hond staat het CDA nu 1 zetel voor op de pvda.

https://n18.noties.nl/peil.nl/

In de peiling van Nova staat de pvda echter 1 voor op het cda!

Erg spannend dus!

In ieder geval blijkt uit beide peilingen dat de pvda voor het eerst in lange tijd weer aan het groeien is.

[ Bericht 36% gewijzigd door Genverbrander op 08-10-2006 12:13:23 ]
pi_42475682
Goed zo, te vroeg pieken
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:17:49 #212
572 Sniper
Gull Catcher
pi_42475827
Mooi nieuws. De kans op een linkse heilstaat neemt met de week verder af! Het is zelfs geen zekerheidje meer dat kabouter Bos straks premier wordt. Hiep Hiep!
pi_42475833
Nou ja, dat wordt dus een CDA/PvdA kabinet. Weleens goed, een kabinet zonder de VVD.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:18:08 #214
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_42475838
Je krijgt nu een soort presidentsverkiezing. In de eerste ronde vallen de kleinere kandidaten af en daarna gaat idereen kiezen wie van de 2 ze liever zouden hebben.
Slechte zaak in een partijenstelsel als je het mij vraagt.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:20:31 #215
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_42475899
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:18 schreef kingmob het volgende:
Je krijgt nu een soort presidentsverkiezing. In de eerste ronde vallen de kleinere kandidaten af en daarna gaat idereen kiezen wie van de 2 ze liever zouden hebben.
Slechte zaak in een partijenstelsel als je het mij vraagt.
Je kunt er ook voor kiezen je niet te laten afleiden door alle media aandacht.

(Impliciet geef ik dus de media de schuld )
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_42476420
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:20 schreef ErikT het volgende:

zondag 8 oktober 2006 @ 12:48:05 #217
78918 SeLang
Black swans matter
pi_42476484
CDA + VVD hebben samen dus evenveel zetels als met de vorige verkiezingen. Dat zou toch wel een knappe prestatie zijn. Zouden ze een kabinet kunnen vormen met de CU erbij? (alhoewel de CU wel erg links is...)
Mijn reisverslagen
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:48:55 #218
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_42476505
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:45 schreef SCH het volgende:

[..]

Vooral jou ja! Ga nou eens Jan, Femke, Mark, Alexander en André interviewen! Of regel een debat voor ze!
pi_42476511
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:11 schreef SCH het volgende:
Goed zo, te vroeg pieken
Ja, de PvdA inderdaad
pi_42476514
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:48 schreef SeLang het volgende:
CDA + VVD hebben samen dus evenveel zetels als met de vorige verkiezingen. Dat zou toch wel een knappe prestatie zijn. Zouden ze een kabinet kunnen vormen met de CU erbij? (alhoewel de CU wel erg links is...)
Rutte heeft gisteren gezegd geen 3e partij te accepteren.

En de CU links? Dat is een beetje een fabeltje hoor, een partij die tegen euthanasie, abortus en homohuwelijk is, kan ik onmogelijk erg links noemen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:50:34 #221
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_42476543
CU is wel socialer dan CDA en VVD. De termen sociaal en links worden nogal eens door elkaar gebruikt.
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:53:13 #222
572 Sniper
Gull Catcher
pi_42476614
De HOnd heeft onderzocht in hoeverre CU stemmers bereid waren "strategisch links" te stemmen ofwel kabouter Bos in het zadel te helpen. Resultaat : 0%.

De achterban van de CU lijkt weinig links georienteerd of in elk geval niet bereid alles voor een linkse heilstaat opzij te zetten.
pi_42476624
ErikT, het is toch vooral Maurice de Hond die inzet op de strijd tussen Bos en Balkie - ik vind dat de media relatief veel aandacht besteden aan de andere partijen. De aandacht voor de VVD is enorm, de aandacht voor D66 is gezien de peilingen zelfs wat buitenproportioneel, idem voor Pastors en Wilders.
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:56:40 #224
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_42476691
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:53 schreef SCH het volgende:
ErikT, het is toch vooral Maurice de Hond die inzet op de strijd tussen Bos en Balkie - ik vind dat de media relatief veel aandacht besteden aan de andere partijen. De aandacht voor de VVD is enorm, de aandacht voor D66 is gezien de peilingen zelfs wat buitenproportioneel, idem voor Pastors en Wilders.
In VN lees ik ook elke week een scoreverloop tussen Bos en Balkenende. En er komen 6 debatten tussen Balkenende en Bos. Aardige focus aldaar
Maar je hebt gelijk, het zijn vooral de berichten over de peilingen die enkel over PvdA en CDA gaan. Raar eigenlijk, een beetje vergelijkbaar met enkel de uitslagen van Ajax, Feyenoord en PSV geven na een speelronde eredivisie. Vervelend!
  zondag 8 oktober 2006 @ 12:58:16 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_42476739
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Ow, dat is in elk geval duidelijk
quote:
En de CU links? Dat is een beetje een fabeltje hoor, een partij die tegen euthanasie, abortus en homohuwelijk is, kan ik onmogelijk erg links noemen.
De CU heeft inderdaad een aantal van die christelijke waarden hoog in het vaandel, maar is wel erg georienteerd op de zwakkeren in de samenleving (wat eigenlijk ook zou moeten volgens de Bijbel). Daarom noem ik het een linkse partij.
Mijn reisverslagen
pi_42476808
Ik sta een beetje dubbel ten opzichte van al die peilingen. Aan de ene kant vind ik het erg leuk om het te volgen. Aan de andere kant stoor ik me er ook wel aan, omdat ik denk dat de peilingen zelf een grote invloed hebben op de uiteindelijke uitslag op 22 november. Mensen gaan met deze kennis in hun hoofd 'strategisch stemmen' en dus krijg je straks geen beeld van de daadwerkelijke politieke voorkeur van de bevolking.

Ik zou er dus ook wel weer wat voor voelen om peilingen vanaf 2 maanden voor de verkiezingen gewoon te verbieden. Maar dat is dan ook wel weer moeilijk in een democratie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Genverbrander op 08-10-2006 17:32:26 ]
  zondag 8 oktober 2006 @ 13:01:53 #227
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_42476835
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:20 schreef ErikT het volgende:

[..]

Je kunt er ook voor kiezen je niet te laten afleiden door alle media aandacht.

Daar kun je voor kiezen en er zijn ook genoeg mensen die dat niet doen, maar een substantieel deel blijkbaar niet. En ik begrijp hun logica ook wel.
Zelf denk ik dat het aan de peilingen ligt. In sommige landen is het ook de gewoonte om de peilingen vlak voor de verkiezingen af te schaffen, het lijkt mij wel een goed idee. Het maakt de verkiezingen ook nog spannender en daardoor leuker ook.
pi_42476851
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ow, dat is in elk geval duidelijk
Zoals ik al zei is dta helemaal niet zo duidelijk als het lijkt. Als de verkiezingen eenmaal achter de rug zijn zul je zien dat de VVD weer voor alles openstaat.
  zondag 8 oktober 2006 @ 13:54:55 #229
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_42478051
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 13:01 schreef kingmob het volgende:

[..]

Daar kun je voor kiezen en er zijn ook genoeg mensen die dat niet doen, maar een substantieel deel blijkbaar niet. En ik begrijp hun logica ook wel.
Zelf denk ik dat het aan de peilingen ligt. In sommige landen is het ook de gewoonte om de peilingen vlak voor de verkiezingen af te schaffen, het lijkt mij wel een goed idee. Het maakt de verkiezingen ook nog spannender en daardoor leuker ook.
Lijkt mij ook een goed idee. Ik vind dat de aandacht naar de programmapunten moet gaan, niet naar de 'tussenstanden'.
  zondag 8 oktober 2006 @ 13:57:27 #230
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42478098
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 13:00 schreef Genverbrander het volgende:
Ik sta een beetje dubbel naar al die peilingen. Aan de ene kant vind ik het erg leuk om het te volgen. Aan de andere kant stoor ik me er ook wel aan, omdat ik denk dat de peilingen zelf een grote invloed hebben op de uiteindelijke uitslag op 22 november. Mensen gaan met deze kennis in hun hoofd 'strategisch stemmen' en dus krijg je straks geen beeld van de daadwerkelijke politieke voorkeur van de bevolking.

Ik zou er dus ook wel weer wat voor voelen om peilingen vanaf 2 maanden voor de verkiezingen gewoon te verbieden. Maar dat is dan ook wel weer moeilijk in een democratie.
Eens: nu al staat vast dat het op 22 november straks gaat om de strijd tussen Bos en Balkenende. Wat de peilingen de komende weken tot de verkiezingen ook laten zien, heel veel Nederlanders zullen op 22 november stemmen met het idee dat hún stem bepalend kan zijn voor de vraag wie de komende vier jaar de MP is van dit land. Het zal echt Bos of Balkenende worden. Ik verwacht dat zowel CDA als PvdA 50 of meer zetels zullen halen.
Pugna Pro Patria
pi_42478136
Dat wordt dan emigreren, vrees ik

Moet toch er niet aan denken dat een vijfde kabinet Balkenende komt. Ik wordt al gewoon misselijk van het idee.

Rampspoed : In statu nascendi
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:03:16 #232
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_42478232
Het ergste is dat het een versterkend effect heeft. Uiteindelijk gaat het zo extreem worden dat ik zeker weet dat ik ook enkel op de kwestie: "wie wil ik dat van die 2 de grootste wordt" (waarvan ik het antwoord allang weet) geneigd ga zijn te stemmen. De vorige keer heb ik mij kunnen inhouden, maar ik heb me toch 4 jaar afgevraagd of ik dat misschien niet had moeten doen. M'n stem had dan iig veel meer betekenis gehad.
pi_42478346
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 14:03 schreef kingmob het volgende:
Het ergste is dat het een versterkend effect heeft.
Deze nek aan nek race zuigt links en rechts stemmen bij andere partijen weg.......Sure.
quote:
Uiteindelijk gaat het zo extreem worden dat ik zeker weet dat ik ook enkel op de kwestie: "wie wil ik dat van die 2 de grootste wordt" (waarvan ik het antwoord allang weet) geneigd ga zijn te stemmen.
Balkenende. Noblesse oblige
quote:
De vorige keer heb ik mij kunnen inhouden, maar ik heb me toch 4 jaar afgevraagd of ik dat misschien niet had moeten doen. M'n stem had dan iig veel meer betekenis gehad.
Het bekende dilemma: wel of niet strategisch stemmen. Ik doe hetzelf liever niet , maar ik zie mij toch genoodzaakt om weer PvdA te moetne gaan stemmen, om te voorkomen dat Balk weer premier wordt....
  zondag 8 oktober 2006 @ 14:15:37 #234
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_42478555
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 13:57 schreef Jurgen21 het volgende:
heel veel Nederlanders zullen op 22 november stemmen met het idee dat hún stem bepalend kan zijn voor de vraag wie de komende vier jaar de MP is van dit land.
Gek eigenlijk. Wat doet een MP nou helemaal. Ik vind de ministers eigenlijk veel interessanter.
pi_42479253
Ja het is een rare situatie. Ik vraag me af of dit ook zo blijft. Hoe zou het politieke bestel er over 10 jaar uitzien? Misschien gaan steeds meer partijen samenwerken of zelfs fuseren?
  zondag 8 oktober 2006 @ 15:17:45 #236
50546 Ippon
Correctief instituut
pi_42480170
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:06 schreef Genverbrander het volgende:
in de laatste peiling van de hond staat het CDA nu 1 zetel voor op de pvda.

https://n18.noties.nl/peil.nl/

[[url=http://aycu18.webshots.com/image/3617/2005617696673673862_rs.jpg]afbeelding][/URL]

In de peiling van Nova staat de pvda echter 1 voor op het cda!

[afbeelding]

Erg spannend dus!

In ieder geval blijkt uit beide peilingen dat de pvda voor het eerst in lange tijd weer aan het groeien is.
Er waait dus een ruk naar rechts over den Nederlanden.
pi_42480373
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 15:17 schreef Ippon het volgende:

[..]

Er waait dus een ruk naar rechts over den Nederlanden.
Dat is een geheel verkeerde conclusie, zie Kloof tussen links en rechts steeds groter

Iedere zetel winst voor CDA gaat ten koste van de VVD. Het linkse en het rechtse blok veranderen nauwelijks in omvang.
pi_42480427
sterker nog: denk dat je eerder van een 'verlinksing' kan spreken, want de echt rechtse partijen (VVD, LPF, Wilders, Pastors, Nawijn) staan er slechter voor dan ooit.
  zondag 8 oktober 2006 @ 17:06:19 #239
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42483320
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 13:58 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat wordt dan emigreren, vrees ik

Moet toch er niet aan denken dat een vijfde kabinet Balkenende komt. Ik wordt al gewoon misselijk van het idee.

Rampspoed : In statu nascendi
En wat gebeurd er dan volgens jou als er een volledig Links kabinet komt?

Dat zou pas emigreren worden en een rampspoed voor NL zijn
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42483464
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 12:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar een partij die daar allemaal voor is kan wel rechts genoemd worden?

Ik zie de CU gewoon als een links-conservatieve partij
pi_42483495
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 17:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dat zou pas emigreren worden en een rampspoed voor NL zijn
Waarom doe jij dit soort uitspraken zonder enige onderbouwing? Een mod zou toch het goede voorbeeld moeten geven.

Ik word een beetje allergisch van het prehistorische beeld dat 'links' en 'economie' niet samen zouden gaan. Om ook in 2020 nog een rol te spelen op het wereldtoneel heeft Nederland de komende jaren een progressieve regering nodig met veel lef die durft te investeren in kennis en technologie. De linkse verkiezingsprogramma's en het VVD-program schenken hier veel meer aandacht aan dan die van het CDA, die weer kiest voor 4 jaar conservatief balanceren op de middenweg.
pi_42484038
De laatste peiling van De Hond meldt:
quote:
Onder de huidige kiezers van de SP geeft ongeveer 20% aan bij een nek-aan-nekstrijd tussen PvdA en CDA op 22 november vrij zeker PvdA te gaan stemmen (3 a 4 zetels). Bij de VVD-kiezers geeft ongeveer een kwart van de kiezers dat aan voor het stemmen op het CDA (6 a 7 zetels).
Het strategisch stemmen is dus erg 'hot'. Wel lachen als de VVD straks 6 à 7 zetels verliest om een centrumlinkse regering PvdA/CDA in het zadel te helpen.
  zondag 8 oktober 2006 @ 23:07:32 #243
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42496886
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 17:28 schreef Genverbrander het volgende:
De laatste peiling van De Hond meldt:
[..]

Het strategisch stemmen is dus erg 'hot'. Wel lachen als de VVD straks 6 à 7 zetels verliest om een centrumlinkse regering PvdA/CDA in het zadel te helpen.
CDA/PvdA is centrum-rechts.
Pugna Pro Patria
pi_42497102
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 23:07 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

CDA/PvdA is centrum-rechts.
whatever. Onder de PvdA komt natuurlijk de linkervleugel van het CDA in actie.

In ieder geval zal het CDA/PvdA-kabinet niet rechts genoeg zijn voor het vvd-stemvee.
pi_42497325
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 17:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Een regering van PvdA en CDA is ook OK! Met Bos als premier uiteraard.
pi_42497602
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 17:10 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Maar een partij die daar allemaal voor is kan wel rechts genoemd worden?

Ik zie de CU gewoon als een links-conservatieve partij
De aanhang van die partij is in elk geval niet links kan ik je vertellen.
Overigens gaat de CU nog wel wat zetels in de peilingen verliezen aan het CDA.
  maandag 9 oktober 2006 @ 08:37:00 #247
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42502688
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 23:11 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

whatever. Onder de PvdA komt natuurlijk de linkervleugel van het CDA in actie.

In ieder geval zal het CDA/PvdA-kabinet niet rechts genoeg zijn voor het vvd-stemvee.
De linkervleugel in het CDA is de afgelopen jaren gedecimeerd. Het CDA is een rechtse volkspartij geworden en draagt dat ook uit. Dat betekent een voorkeur voor regeren met de VVD, een afkeer van de PvdA en een rechts beleid.
Pugna Pro Patria
pi_42504138
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 08:37 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

De linkervleugel in het CDA is de afgelopen jaren gedecimeerd. Het CDA is een rechtse volkspartij geworden en draagt dat ook uit. Dat betekent een voorkeur voor regeren met de VVD, een afkeer van de PvdA en een rechts beleid.
Dat ben ik met je eens, 100%.

Maar het feit is nu dat CDA + VVD samen geen meerderheid hebben en het ook niet waarschijnlijk is dat dat gaat gebeuren. Er zal dus hoe dan ook onderhandeld gaan worden met de PvdA.

Aan de andere kant heeft de PvdA geen enkele andere optie dan te regeren met CDA, want zoals het er nu uitziet is er geen andere reële partner te vinden om aan een meerderheid te komen. Het CDA kan dus harde coalitieonderhandelingen met PvdA voeren, omdat iedereen weet dat als dat mislukt, het CDA gewoon met VVD en CU verder kan.
pi_42504199
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 23:17 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een regering van PvdA en CDA is ook OK! Met Bos als premier uiteraard.
Ik zou dat zelf niet zo OK vinden, maargoed het lijkt op dit moment helaas het best haalbare voor de PvdA. Ik vind het CDA zo'n stilstandpartij, altijd kiezen voor de (gristelijke) middenweg. Dan liever een progressief beleid met PvdA en VVD dan een gezapig middenbeleid met PvdA en CDA.

Helaas is een nieuw Paars kabinet verder weg dan ooit, daar gaat Bos nooit mee akkoord zolang Verdonk daar rondhangt, en ook Rutte kan dat niet maken naar zijn achterban want die wil juist het rechtse imago van de VVD weer wat oppoetsen.
  maandag 9 oktober 2006 @ 10:37:31 #250
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_42504438
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 10:19 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Maar het feit is nu dat CDA + VVD samen geen meerderheid hebben en het ook niet waarschijnlijk is dat dat gaat gebeuren. Er zal dus hoe dan ook onderhandeld gaan worden met de PvdA.

Aan de andere kant heeft de PvdA geen enkele andere optie dan te regeren met CDA, want zoals het er nu uitziet is er geen andere reële partner te vinden om aan een meerderheid te komen. Het CDA kan dus harde coalitieonderhandelingen met PvdA voeren, omdat iedereen weet dat als dat mislukt, het CDA gewoon met VVD en CU verder kan.
Dat zal wel gebeuren ja. Rutte roept nu wel stoer niet met het CU te willen, maar zal dat toch wel doen als dat regeringsdeelname betekent.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 9 oktober 2006 @ 10:47:08 #251
68638 Zwansen
pi_42504620
Behoort de grootste partij altijd te regeren? Nee toch?
pi_42504697
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 10:47 schreef Zwansen het volgende:
Je hebt bij de vorige formatie gezien hoe raar het CDA met de uitslag om ging dus het antwoord is wel duidelijk.
  maandag 9 oktober 2006 @ 10:56:15 #253
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42504808
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 10:19 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Idd, het CDA zit in een comfortabele positie. De partij is namelijk nodig bij elke mogelijke coalitie, zelfs al wordt de PvdA de grootste. Zeker als het CDA een coalitie met VVD en CU kan vormen staat bij voorbaat al vast dat het CDA de formatie wint.
Pugna Pro Patria
pi_42504925
Het is nog altijd erg de vraag of de CU daar wel zin in heeft. De eerste keer regeren en dat in een coalitie die al per definitie niet stabiel is. Denk dat Rouvoet daar te slim voor is. (zeker omdat je met een zetel of 5 in die regering maar erg weinig invloed zal hebben..)
  maandag 9 oktober 2006 @ 11:29:48 #255
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42505620
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:00 schreef du_ke het volgende:
Het is nog altijd erg de vraag of de CU daar wel zin in heeft. De eerste keer regeren en dat in een coalitie die al per definitie niet stabiel is. Denk dat Rouvoet daar te slim voor is. (zeker omdat je met een zetel of 5 in die regering maar erg weinig invloed zal hebben..)
Je blijft me verbazen.

Het zal wel een kabinet worden met CDA en PVDA. Volgens mij zitten maar weinig mensen daar op te wachten, maar het is niet anders. Het enige wat nog spannend is, is wie de MP wordt.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42505783
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:29 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Je blijft me verbazen.
.
du_ke heeft toch gewoon gelijk? Als Rutte nu al zegt niet op de CU te zitten wachten, is het bij voorbaat al instabiel.
pi_42506221
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:29 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Je blijft me verbazen.

Het zal wel een kabinet worden met CDA en PVDA. Volgens mij zitten maar weinig mensen daar op te wachten, maar het is niet anders. Het enige wat nog spannend is, is wie de MP wordt.
Hoezo? Ze hebben met Balkenende 1 en 2 pogingen gewaagd met een CDA, VVD + ... regering. Dat was qua stabiliteit 2 maal geen groot succes.
Daarnaast zal de VVD een belangrijke rol willen voor Verdonk en dat gaat niet goed vallen bij de CU. (Ze is b.v. meerdere malen geheel gefileerd door Huizinga).

P.S. De VVD heeft de afgelopen ca 25 jaar, 20 jaar geregeerd op een totaal van 7 kabinetten (6 deelnames). Daarvan hebben er slechts 2 met de VVD de rit uitgezeten waarvan de laatste alweer 8 jaar geleden..
pi_42506324
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hoezo? Ze hebben met Balkenende 1 en 2 pogingen gewaagd met een CDA, VVD + ... regering. Dat was qua stabiliteit 2 maal geen groot succes.
Daarnaast zal de VVD een belangrijke rol willen voor Verdonk en dat gaat niet goed vallen bij de CU. (Ze is b.v. meerdere malen geheel gefileerd door Huizinga).
Dat was ook zo belachelijk. Rutte die als motivering voor zijn standpunt dat CU niet in de regering hoort geeft dat CU zijn Verdonk heeft aangevallen. En niets over De gevolgen van ChristenUnie in de regering .
De progressief-liberale standpunten van de VVD moeten we blijkbaar ook niet zo serieus nemen.
quote:
P.S. De VVD heeft de afgelopen ca 25 jaar, 20 jaar geregeerd op een totaal van 7 kabinetten (6 deelnames).
Gatver wat veel.
  maandag 9 oktober 2006 @ 13:06:03 #259
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42508303
quote:
P.S. De VVD heeft de afgelopen ca 25 jaar, 20 jaar geregeerd op een totaal van 7 kabinetten (6 deelnames). Daarvan hebben er slechts 2 met de VVD de rit uitgezeten waarvan de laatste alweer 8 jaar geleden..
En dit wil je allemaal in de schoenen van de VVD schuiven? Een partij als VVD is niet zo'n stabiele factor als bijvoorbeeld de CU of SGP. Maar dat geldt volgens mij voor meer partijen.

Ik vind het voor een partij wel gezond als deze eens in de zoveel tijd in de oppositie terecht komt.
pi_42509684
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:06 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

En dit wil je allemaal in de schoenen van de VVD schuiven? Een partij als VVD is niet zo'n stabiele factor als bijvoorbeeld de CU of SGP. Maar dat geldt volgens mij voor meer partijen.
Dat niet maar het geeft wel aan dat coalities met de VVD erin het de afgelopen kwart eeuw maar zelden tot het einde van de normale termijn uithielden..
quote:
Ik vind het voor een partij wel gezond als deze eens in de zoveel tijd in de oppositie terecht komt.
Klotp dat is het zeer zeker. En aan de VVD te zien zijn zij er helemaal hard aan toe .
Dus nu even 4 jaar PvdA CDA en daarna weer een paarse variant .
  maandag 9 oktober 2006 @ 13:59:55 #261
68638 Zwansen
pi_42509817
quote:

Weet je wel hoeveel kabinetten het wel hebben gered? Er vallen er meer dan er de rit uitzitten hoor.
  maandag 9 oktober 2006 @ 14:00:08 #262
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42509824
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:56 schreef du_ke het volgende:
Klotp dat is het zeer zeker. En aan de VVD te zien zijn zij er helemaal hard aan toe .
Dus nu even 4 jaar PvdA CDA en daarna weer een paarse variant .
Sinds wanneer geloof je niet meer in de links lente?
pi_42510035
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:00 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Sinds wanneer geloof je niet meer in de links lente?
Ben erg pragmatisch. De kans dat er een linkse meerderheid komt is erg klein. En als de VVD lekker liberaal uit de oppositie komt kan dat een prima regeringspartij zijn . Eventueel aangevuld met GL .
Daarnaast heeft paars 1 het gewoon erg goed gedaan.
pi_42510067
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 13:59 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Weet je wel hoeveel kabinetten het wel hebben gered? Er vallen er meer dan er de rit uitzitten hoor.
Dat klopt maar het is gewoon opvallend dat de laatste 3 kabinetten achter elkaar met VVD deelname uit elkaar donderen.
pi_42512845
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 14:08 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat klopt maar het is gewoon opvallend dat de laatste 3 kabinetten achter elkaar met VVD deelname uit elkaar donderen.
Ach, kom nou toch, dat je daar steeds weer mee aan durft te komen. Zoals (o.a.) ik je al eerder heb aagegeven het vallen van die drie kabinetten geen van allen terug te voeren op de VVD. Het waren Kok, Nazwijn & co en Vieze Loes.
pi_42513124
Ik weet dat het heel eenvoudig en begrijpelijk is overal de anderen de schuld van te geven . Deels zal het ook kloppen misschien maar het is toch wel opvallend.
Maar ok srebrenica had niet echt voorkomen kunnen worden. Het LPF debacle en en het Verdonk debacle natuurlijk wel..
  maandag 9 oktober 2006 @ 18:30:00 #267
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42518345
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 15:47 schreef du_ke het volgende:
Ik weet dat het heel eenvoudig en begrijpelijk is overal de anderen de schuld van te geven . Deels zal het ook kloppen misschien maar het is toch wel opvallend.
Maar ok srebrenica had niet echt voorkomen kunnen worden. Het LPF debacle en en het Verdonk debacle natuurlijk wel..
Screbrenica had voorkomen kunnen worden door betere luchtsteun voor de polderlandse troepen.
Pugna Pro Patria
pi_42518725
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:30 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Screbrenica had voorkomen kunnen worden door betere luchtsteun voor de polderlandse troepen.
Ja het hele drama maar dat was al tijdens paars 1 En er is niet 1 NL partij aan te wijzen die daar nou echt de schuld van heeft. Het vallen waar het hier over gaat was Paars 2.
pi_42522428
Vandaag is de peiling van TNS NIPO uitgekomen voor RTL Nieuws, en daarmee is de laatste peiling van week 40 bekend. Ik zal even de balans opmaken.

We hebben de volgende peilingen:
1) Interview/NSS (voor NOVA, iedere vrijdag)
2) Peil.nl (van Maurice de Hond, iedere zondag)
3) TNS NIPO (voor RTL Nieuws, iedere maandag)

De peilingen geven een nek-aan-nek race aan: in de eerste staat de PvdA één zetel voor, in de tweede staat het CDA één zetel voor en in de derde staan ze gelijk. In de grafieken hieronder zie je het verloop vanaf weeik 34. De stippellijn ik heb toegevoegd op week 38 om aan te geven dat toen Prinsjesdag was, volgens velen de 'echte' start van de campagne.

Opvallend vind ik het hoge aantal zetels dat RTL toedicht aan de SP. Je ziet ook dat de zetelwinst voor de PvdA vooral van GroenLinks komt, blijkbaar zijn de SP'ers wat meer 'honkvast'. Ook is het verval van de VVD goed te zien, waar vooral het CDA garen bij spint.

Ten slotte valt op dat de PvdA volgens alle peilingen voor het eerst sinds lange tijd weer groeit.
pi_42523237
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 18:39 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ja het hele drama maar dat was al tijdens paars 1 En er is niet 1 NL partij aan te wijzen die daar nou echt de schuld van heeft. Het vallen waar het hier over gaat was Paars 2.
Waarom is Paars 2 dan gevallen over het NIOD onderzoek over Srebrenica?
pi_42523869
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:42 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Waarom is Paars 2 dan gevallen over het NIOD onderzoek over Srebrenica?
Dit geeft daar wel een aardige omschrijving van http://nl.wikipedia.org/wiki/Drama_van_Srebrenica
quote:
Het NIOD-rapport en de gevolgen
Het definitieve onderzoeksrapport werd op woensdag 10 april 2002 in de Rolzaal in Den Haag aan het kabinet gepresenteerd en openbaar gemaakt door een van de onderzoeksleiders, NIOD-directeur prof. dr. J.C.H. Blom. Het eindrapport bestaat uit een hoofdrapport van 2 delen - "Srebrenica, een 'veilig gebied' - Reconstructie, achtergronden, gevolgen en analyses van de val van de safe area Srebrenica" en een aantal deelstudies, in totaal 4000 bladzijden. De minister van OC&W, drs. L.M.L.H.A. Hermans, nam als vertegenwoordiger van het kabinet het eerste exemplaar in ontvangst.

Zowel minister de Grave als de minister van VROM, Jan Pronk, gaven binnen enkele dagen te kennen consequenties te trekken uit het rapport en te willen aftreden. Op dinsdag 16 april 2002 viel het gehele tweede kabinet-Kok als gevolg van deze kabinetscrisis. Bij monde van Wim Kok heeft de Nederlandse regering hiermee openlijk verantwoordelijkheid voor de gebeurtenissen op zich genomen, echter niet de schuld. Die moet volgens Kok in breder, internationaler verband gezocht worden, niet in het minst bij de Serviërs.

Op woensdag 17 april nam de bevelhebber van de landmacht, generaal van Baal, ontslag.

Het parlement ging vervolgens over tot het instellen van een parlementaire enquête over 'Srebrenica'. De enquêtecommissie staat onder leiding van Bert Bakker (D66).

Politieke actie- en lobbygroeperingen als bijvoorbeeld het IKV, dat een eigen Srebrenica-onderzoek uitvoerde, dringen aan op openlijke excuses en praktische hulp van de Nederlandse regering aan de nabestaanden van 'Srebrenica'. Overigens heeft Nederland reeds enkele tientallen miljoenen guldens hulp aan het gebied gegeven c.q. toegezegd. Excuses zijn echter niet aangeboden.
pi_42524131
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:56 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dit geeft daar wel een aardige omschrijving van [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Drama_van_Srebrenica
]http://nl.wikipedia.org/wiki/Drama_van_Srebrenica[/quote][/url]

Dus Paars was toch medeverantwoordelijk.
pi_42699319
Het is stuivertje wisselen aan de top. Nieuwe peiling van De Hond staat al op pagina 119 van Teletekst. CDA zakt van 44 naar 42. PvdA blijft op 43 en is dus de grootste.

VVD blijft op 27, SP op 17, D66 op 1, GroenLinks van 7 naar 6. CU van 5 naar 6, SGP blijft op 2, Wilders op 3, Partij van de Dieren komt op 1, Eén NL gaat van 1 naar 2.

CDA+VVD samen 69 zetels, met CU erbij 75.
pi_42699448
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 16:23 schreef dVTB het volgende:
Het is stuivertje wisselen aan de top. Nieuwe peiling van De Hond staat al op pagina 119 van Teletekst. CDA zakt van 44 naar 42. PvdA blijft op 43 en is dus de grootste.

VVD blijft op 27, SP op 17, D66 op 1, GroenLinks van 7 naar 6. CU van 5 naar 6, SGP blijft op 2, Wilders op 3, Partij van de Dieren komt op 1, Eén NL gaat van 1 naar 2.

CDA+VVD samen 69 zetels, met CU erbij 75.
Het grote Peilingen-topic
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:13:34 #275
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42701730
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 10:47 schreef Zwansen het volgende:
Nee, hoor als er een andere coalitie mogelijk is hoeft dat niet. Dus de PvdA kan dus naar de oppositie
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:24:36 #276
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_42701932
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:01 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dus Paars was toch medeverantwoordelijk.
Verantwoordelijk en schuldig zijn twee verschillende dingen, zeker waar het op politiek aankomt. Ministers moeten verantwoordelijkheid dragen, onder andere omdat ze anders (nog meer) de neiging hebben om de ambtenaren alles te laten uitvoeren / bedenken.

Kon Dekker er nou echt wat aan doen dat die gevangenis niet aan de voorschriften voldeed? Wellicht, ze was er wel voor verantwoordelijk.
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:29:00 #277
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_42701992
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 18:13 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Nee, hoor als er een andere coalitie mogelijk is hoeft dat niet. Dus de PvdA kan dus naar de oppositie
Onzin, als de PvdA de grootste is en het lukt ze niet een coalitie te vormen, dan gaan ze pas naar de oppositie. Er zijn namelijk bijna altijd andere coalities mogelijk.
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:32:00 #278
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42702058
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 18:29 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Onzin, als de PvdA de grootste is en het lukt ze niet een coalitie te vormen, dan gaan ze pas naar de oppositie. Er zijn namelijk bijna altijd andere coalities mogelijk.
De PvdA kan enkel met het CDA regeren, dus als die partij niet wil dan heeft Bos een probleem
Pugna Pro Patria
  zondag 15 oktober 2006 @ 18:50:07 #279
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_42702445
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 18:32 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

De PvdA kan enkel met het CDA regeren, dus als die partij niet wil dan heeft Bos een probleem
Is dat zo? Als beide partijen even groot zijn, dan heeft het CDA toch hetzelfde probleem?
Al die beloften enzo die nu vóór de verkiezingen worden gemaakt, die moet je niet serieus nemen joh...

De combinatie CDA VVD D66 werd in januari 2003 ook niet als een reeële mogelijkheid gezien, vooral omdat D66 de kiezer beloofte niet met Balk en Zalm te gaan regeren. Tóch gebeurde het... Ik had toen op D66 gestemd en ga dus zeker niet meer af op die prietpraat.

Hypothetisch: Rutte wil niet met de PvdA, niet met de Christenunie, dus als we daarvan zouden uitgaan, zou Balkenende (of Rutte) toch net zo goed een probleem hebben?
pi_42705068
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 18:32 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

PvdA kan ook prima met de VVD regeren . Maar de VVD moet eerst maar weer even in de oppositie, zal die partij goed doen.
  zondag 15 oktober 2006 @ 22:18:25 #281
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42707833
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 20:40 schreef du_ke het volgende:
PvdA kan ook prima met de VVD regeren . Maar de VVD moet eerst maar weer even in de oppositie, zal die partij goed doen.
Nog een jaar of 4 in de oppositie zou de PvdA ook geen goed doen. Kunnen ze gelijk een wat reeler wereldbeeld ontwikkelen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:38:59 #282
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42745789

En CDA weer de grootste. Het zal wel een nek-aan-nek race blijven. En D66 hoeft zichzelf niet meer op te heffen, dat doet de kiezer wel.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:45:44 #283
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42745946
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:38 schreef mr.vulcano het volgende:
[afbeelding]

En CDA weer de grootste. Het zal wel een nek-aan-nek race blijven. En D66 hoeft zichzelf niet meer op te heffen, dat doet de kiezer wel.
ik zie de Liberaal Democratisce Partij niet terug in de peilingen? Iemand enig idee hoe dat komt?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_42746408
Ik snap echt niet waarom de SP zo groot is.
pi_42746467
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:45 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik zie de Liberaal Democratisce Partij niet terug in de peilingen? Iemand enig idee hoe dat komt?
Die zijn erg marginaal. Dat zal de reden zijn.
pi_42746487
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:07 schreef Nolius het volgende:
Ik snap echt niet waarom de SP zo groot is.
Jan Marijnissen, een van de weinige politici die op het volk overkomt als iemand die gewoon is gebleven, praat ook heel normaal en zonder dure woorden. Dat spreekt mensen aan.
Bovendien presenteert de partij zich ook altijd wel op een populistische manier.
pi_42747206
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:11 schreef Urquhart het volgende:

[..]

Jan Marijnissen, een van de weinige politici die op het volk overkomt als iemand die gewoon is gebleven, praat ook heel normaal en zonder dure woorden. Dat spreekt mensen aan.
Bovendien presenteert de partij zich ook altijd wel op een populistische manier.
En het is ook een heel actieve partij. Ze zijn vaak behoorlijk (bv activistisch) zichtbaar in het straatbeeld dat speelt ook mee.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 19:46:26 #288
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42749427
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:38 schreef mr.vulcano het volgende:
[afbeelding]

Idd, ruimt lekker op maar het zal een CDA / VVD / CU combi blijven als je de laatste peilingen zo ziet
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42749546
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:46 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd, ruimt lekker op maar het zal een CDA / VVD / CU combi blijven als je de laatste peilingen zo ziet
In die peiling staan ze samen op 74 zetels hoor .

En in geen enkele peiling zitten ze op meer dan een minimale (dus weinig stabiele) meerderheid.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:00:37 #290
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42749738
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 19:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

In die peiling staan ze samen op 74 zetels hoor .

En in geen enkele peiling zitten ze op meer dan een minimale (dus weinig stabiele) meerderheid.
Dus de enige optie is CDA en PvdA
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42750531
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:00 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Klopt maar dat was al tijden bekend toch?
pi_42750600
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:00 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

de peilingen verschillen van mening, maar een meerderheid van CDA/VVD/CU is allerminst zeker.

Ik denk zelf dat de PvdA de verkiezingen wint met 3 zetels verschil, en dat het gewoon een größe coalition wordt. Verdonk in de oppositiebanken.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:27:00 #293
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42750738
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:23 schreef Genverbrander het volgende:
de peilingen verschillen van mening, maar een meerderheid van CDA/VVD/CU is allerminst zeker.

Ik denk zelf dat de PvdA de verkiezingen wint met 3 zetels verschil, en dat het gewoon een größe coalition wordt. Verdonk in de oppositiebanken.
En Nederland bergafwaards en over een jaar weer verkiezingen want die größe coalition houdt het nooit lang vol
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:31:40 #294
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42750917
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:27 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

En Nederland bergafwaards en over een jaar weer verkiezingen want die größe coalition houdt het nooit lang vol
Ach veel knulliger qua stabiliteit dan de afgelopen regeringsperiodes kan het niet worden. PVD/CDA is gewoon de beste vertegenwoordiging van het volk die we maar bij elkaar kunnen schrapen, iedereen over het hele spectrum van links naar rechts heeft er een plekkie in. Alleen maar goed als je bedenkt dat we hier samen leven met zijn allen.
Vrijheid
pi_42751124
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:31 schreef jogy het volgende:

[..]

Ach veel knulliger qua stabiliteit dan de afgelopen regeringsperiodes kan het niet worden. PVD/CDA is gewoon de beste vertegenwoordiging van het volk die we maar bij elkaar kunnen schrapen, iedereen over het hele spectrum van links naar rechts heeft er een plekkie in. Alleen maar goed als je bedenkt dat we hier samen leven met zijn allen.
Mooi gesproken.
pi_42755623
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:27 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Zou het? De vorige keer hebben ze het gewoon volgehouden. Met paars 1 de enige coalitie die de het wel een periode heeft uitgehouden de laatste 20 jaar.
pi_42757676
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 20:31 schreef jogy het volgende:

[..]

Dan krijgen we dus vier jaar van laffe mengelmoesjes zonder een duidelijke koers. Dat kan niet goed zijn.
pi_42758868
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 23:39 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Dan krijgen we dus vier jaar van laffe mengelmoesjes zonder een duidelijke koers. Dat kan niet goed zijn.
Och Nederland heeft altijd wel gevaren bij een centrumkoers. Dat past bij ons land en is hier ook efficienter dan pogingen om elke keer het roer radicaal om te gooien.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 00:32:55 #299
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_42759182
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 23:39 schreef kreischer2000 het volgende:

[..]

Als dat gebeurt dan is ons politieke systeem kapot.
Vrijheid
  Moderator woensdag 18 oktober 2006 @ 00:50:50 #300
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_42759657
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 00:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Och Nederland heeft altijd wel gevaren bij een centrumkoers. Dat past bij ons land en is hier ook efficienter dan pogingen om elke keer het roer radicaal om te gooien.
Ja, dat is zo.

Het mag misschien saai zijn in Nederland met al die coalities, maar het zorgt er wel voor dat we een heel stabiel land zijn.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_42760055
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 00:50 schreef Mike het volgende:

[..]

Ja, dat is zo.

Het mag misschien saai zijn in Nederland met al die coalities, maar het zorgt er wel voor dat we een heel stabiel land zijn.
Ja het klinkt inderdaad suf en saai maar in de praktijk komt het er wel op neer .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')