Ik vind dit zelf een zeer zorgelijke ontwikkeling, en ik hoop dan ook dat we deze kant niet opgaan. ChristenUnie hoort NIET thuis in een Nederlandse regering!quote:1.4 Wij geloven dat de overheid haar ambt van Godswege draagt en de opdracht heeft de publieke samenleving te richten op de dienst aan de Allerhoogste. Ze geeft leiding aan een goede cultuur- en maatschappij-ontwikkeling om deze dienstbaar te maken aan de ontplooiing van alle mensen en recht te doen aan de bedoeling van de Schepper met Zijn schepping. Wat de Bijbel kwaad noemt in het samenleven van mensen, gaat ze tegen met middelen die uit haar ambt voortvloeien.
2. De roeping van de overheid
2.1 Overheden en burgers leven in een wereld die haar oorsprong en bestemming in God heeft. De overheid kan daarom niet neutraal zijn, maar behoort te erkennen dat Christus Koning is en dat zij in Zijn dienst staat (Romeinen 13:2). Onze grondwet behoort daaraan uitdrukking te geven. In een vrije samenleving met een grote verscheidenheid aan opvattingen geeft de overheid goede leiding wanneer zij haar beleid voortdurend toetst aan de Bijbel.
Je haalt hier in één post twee fabeltjes naar voren:quote:Op maandag 9 oktober 2006 11:31 schreef Icefire1971 het volgende:
Je gaat eraan voorbij dat de CU een heel stuk linkser is dan het CDA. Afgezien van een aantal confessionele standpunten durf ik te stellen dat ze momenteel zelfs linkser (lees: socialer) zijn dan de PVDA.
Dat de door jou gequote stukken nog ergens in een partijprogram staan heeft bij coalitievorming maar weinig invloed dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.
Overigens heeft de vvd (Zalm?) al geroepen geen coalitie incl. CU (überhaupt een derde partij) te willen.
in een democratie mag iedereen zijn mening geven en zelfs er topics over openen op forumsquote:Op maandag 9 oktober 2006 11:46 schreef Sickie het volgende:
[..]
En dat bepaal jij? Niet bijster democratisch ingesteld of wel?
quote:Uitbreiding Europese Unie
De Europese Unie is in 2004 uitgebreid met tien nieuwe lidstaten, waarvan acht landen uit Midden- en Oost-Europa. Wanneer aan de criteria wordt voldaan, zullen Bulgarije en Roemenië in 2007 mogen toetreden. De ChristenUnie heeft zich altijd een warm voorstander getoond van de toetreding van landen uit Midden- en Oost-Europa. Het is goed dat de Midden- en Oost-Europese landen deelgenoot worden van de vrede, stabiliteit en welvaart die vijftig jaar Europese samenwerking heeft voortgebracht. Na de Balkanlanden, waaraan reeds perspectief op toetreding is geboden, mogen er geen nieuwe landen tot de Europese Unie toetreden. De ChristenUnie is tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie
Ze zullen op ethisch vlak toch echt wel een paar harde eisen gaan stellen lijkt mij. Anders zijn ze zo hun aanhang weer kwijt..quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:08 schreef teamlead het volgende:alsof die punten binnengesleept zouden worden bij de coalitie-onderhandelingen
belangrijker zijn punten als
[..]
ze zullen vast wel een paar eisen stellen ja, maar no way dat er genoeg draagvlak is om bijv. abortus en het homohuwelijk verboden te krijgen. Zelfs niet met steun van de conservatieve CDA'ers.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ze zullen op ethisch vlak toch echt wel een paar harde eisen gaan stellen lijkt mij. Anders zijn ze zo hun aanhang weer kwijt..
ik bedoelde natuurlijk conservatief in de meest gangbare zin, dus: behoudend, tegen vooruitgang, dus tegen moderne maatregelen als abortus, homohuwelijk etc.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:06 schreef Iced_Lips het volgende:
NB:
Conservatief betekent behoudend. Hoe kun je spreken over iets behouden dat er niet eens is op dit moment. Er is al sprake van arbortuswetgeving en er is allang abortuswetgeving. Je kunt wel spreken over orthodox-christelijk.
Jahoor de VVD is toch vaak meer conservatief dan liberaal. Dat is niet zo'n probleem.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:16 schreef nietzman het volgende:
Alsof ze er ook maar één van die anti-liberale dingen doorheen zouden kunnen drukken als ze met de VVD in een kabinet zitten.
quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:13 schreef teamlead het volgende:
[..]
ze zullen vast wel een paar eisen stellen ja, maar no way dat er genoeg draagvlak is om bijv. abortus en het homohuwelijk verboden te krijgen. Zelfs niet met steun van de conservatieve CDA'ers.
De Christenunie zal, om een nieuw rechts kabinet aan een meerderheid te helpen, toch echt wel wat terug willen zien. En de VVD zal er vast wel iets voor overhebben om de PvdA buiten de deur te houden.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:16 schreef nietzman het volgende:
Alsof ze er ook maar één van die anti-liberale dingen doorheen zouden kunnen drukken als ze met de VVD in een kabinet zitten.
Je hebt op het minst interresante stukje van mijn post gereageerd. Jammer, wat ik erboven typte was (naar mijn idee) inhoudelijker m.b.t. openingspost.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:15 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ik bedoelde natuurlijk conservatief in de meest gangbare zin, dus: behoudend, tegen vooruitgang, dus tegen moderne maatregelen als abortus, homohuwelijk etc.
Dat zou toch best kunnen denk ik, zeker als de VVD steeds verder wegzakt. Zoveel hebben ze dan ook weer niet te zeggen... Regeren in Nederland is compromissen sluiten he.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:16 schreef nietzman het volgende:
Mooi systeem he, democratiequote:Op maandag 9 oktober 2006 12:17 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Wat wil je hier nou mee zeggen? Niemand weet nu al welke eisen ze erdoor krijgen met de coalitiebespreking. Het zou best kunnen dat ze samen met CDA de wetgeving over homohuwelijk en abortus aanpassen, dat is juist het enge. En het kan dat de VVD er ook genoegen mee neemt in ruil voor een belangrijke ministerpost.
Tsja, ik vind de SP een partij met een aantal hele foute principes. Toch dreigt de dag eraan te komen dat ook zij eens een keer de daad bij het woord moeten voegen en echte verantwoordelijk nemen.quote:Daarnaast is er ook een principieel punt. Het gaat erom dat het een partij is met een aantal zeer foute principes, en al wordt maar 10% daarvan doorgevoerd, het feit dat ze de ideeën hebben en ze via de Nederlande regering gaan uitdragen is gewoon zeer ernstig. Onze tolerante naam heeft al genoeg schade geleden zou ik zo zeggen.
Ik vind jou nu eigenlijk net zo eng. Jij wil jouw standpunten ook met alle moeite behouden, net zoals de CU hun standpunten wilt invoeren. En hoe tolerant ben je nou werkelijk als je alleen bepaalde ideeen wilt toestaan in een regering?quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:17 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Wat wil je hier nou mee zeggen? Niemand weet nu al welke eisen ze erdoor krijgen met de coalitiebespreking. Het zou best kunnen dat ze samen met CDA de wetgeving over homohuwelijk en abortus aanpassen, dat is juist het enge. En het kan dat de VVD er ook genoegen mee neemt in ruil voor een belangrijke ministerpost.
Daarnaast is er ook een principieel punt. Het gaat erom dat het een partij is met een aantal zeer foute principes, en al wordt maar 10% daarvan doorgevoerd, het feit dat ze de ideeën hebben en ze via de Nederlande regering gaan uitdragen is gewoon zeer ernstig. Onze tolerante naam heeft al genoeg schade geleden zou ik zo zeggen.
Dat lukt echt niet met maar 5 of 6 zetelsquote:
Abortus als anticonceptiemiddel, ben ik ook op tegen. Abortus moet alleen mogen in geval van verkrachting, gevaar voor moeder, ernstig gehandicapt kind enzo....maar niet omdat je een keer onveilig gevreëen hebt.quote:- Verbieden abortus
Krijgen ze ook niet voor elkaar. Maar wel logisch dat zij hierop tegen zijn.quote:- Verbieden euthanasie
Ben ik ook voor, in elk geval als er jonge kinderen zijn. Daarna mag moeder werken in de tijd dat de kinderen op school zijn, maar als de kids thuiskomen, moet ze er weer zijn. Als de kinderen 12 zijn, kan moeder weer fulltime aan de gang.quote:- Vrouwen weer traditionele huishoudrol in het huwelijk
Helemaal mee eens. Tegenwoordig scheiden ze al als er een scheet dwars zit. Je kiest voor elkaar als je trouwt, dan moet je ook moeite voor doen om het huwelijk te laten werken. Ben dus tegen flitsscheidingen, maar gewone echtscheiding, als het echt niet meer gaat, moet natuurlijk mogelijk blijven.quote:- Scheiding moeilijker maken
Uiteraard. Maar dan mag onder huwelijk wmb ook nog verstaan worden een samenlevingsovereenkomst. Het is voor kinderen minder goed om op te groeien zonder vader. (Ik zeg niet dat het slecht is, hè?) Waarom zou je dan IVF toe moeten staan aan een alleenstaande vrouw?quote:- Vruchtbaarheidsbehandelingen alleen binnen het huwelijk
En wie ben jij om te bepalen wanneer iemand wel of niet een abortus mag nemen? Tis niet jouw eicel die weg wordt gehaalt.quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:31 schreef Gia het volgende:
Abortus als anticonceptiemiddel, ben ik ook op tegen. Abortus moet alleen mogen in geval van verkrachting, gevaar voor moeder, ernstig gehandicapt kind enzo....maar niet omdat je een keer onveilig gevreëen hebt.
[..]
Je kunt dat natuurlijk ook omdraaien: wie zijn toch die vrouwen die vinden dat dat in principe altijd moet kunnen (tot een zeker aantal weken althans)? Het is toch niet hun eigen leven dat ze beëindigen?quote:Op maandag 9 oktober 2006 12:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En wie ben jij om te bepalen wanneer iemand wel of niet een abortus mag nemen? Tis niet jouw eicel die weg wordt gehaalt.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |