abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42505316
Het is niet onwaarschijnlijk dat er straks een nieuwe regering komt met CDA en VVD, en om aan een meerderheid te komen is er nog een splinterpartijtje nodig. Dat splinterpartijtje kan goed de ChristenUnie worden.

Ik zie deze ontwikkeling met angst en beven tegemoet. Een regering met CDA/VVD/CU betekent een conservatief-rechts-christelijke regering die de Nederlandse tolerantie in gevaar zal brengen. De ChristenUnie heeft de volgende zaken op het wenslijstje staan (ook al zwijgt de website www.christenunie.nl hierover in alle talen):

- Verbieden homohuwelijk
- Verbieden abortus
- Verbieden euthanasie
- Vrouwen weer traditionele huishoudrol in het huwelijk
- Scheiding moeilijker maken
- Vruchtbaarheidsbehandelingen alleen binnen het huwelijk
[bron]

De sterk bevochten en door Paars ingevoerde Nederlandse tolerantie staat dus op de tocht nu de CU wordt getipt als serieuze coalitiepartner. Binnen het CDA bestaat ook verradelijk grote steun voor dergelijke standpunten, die echter door de progressieve regeringspartners VVD maar vooral PvdA de kop in zijn gedrukt. Die tegenkracht lijkt te verdwijnen als de VVD steeds verder marginaliseert en de PvdA in wederom in de oppositiebanken moet plaatsnemen.

Als kers op de taart nog even een gezellig stukje uit het CU-kernprogram:
quote:
1.4 Wij geloven dat de overheid haar ambt van Godswege draagt en de opdracht heeft de publieke samenleving te richten op de dienst aan de Allerhoogste. Ze geeft leiding aan een goede cultuur- en maatschappij-ontwikkeling om deze dienstbaar te maken aan de ontplooiing van alle mensen en recht te doen aan de bedoeling van de Schepper met Zijn schepping. Wat de Bijbel kwaad noemt in het samenleven van mensen, gaat ze tegen met middelen die uit haar ambt voortvloeien.

2. De roeping van de overheid

2.1 Overheden en burgers leven in een wereld die haar oorsprong en bestemming in God heeft. De overheid kan daarom niet neutraal zijn, maar behoort te erkennen dat Christus Koning is en dat zij in Zijn dienst staat (Romeinen 13:2). Onze grondwet behoort daaraan uitdrukking te geven. In een vrije samenleving met een grote verscheidenheid aan opvattingen geeft de overheid goede leiding wanneer zij haar beleid voortdurend toetst aan de Bijbel.
Ik vind dit zelf een zeer zorgelijke ontwikkeling, en ik hoop dan ook dat we deze kant niet opgaan. ChristenUnie hoort NIET thuis in een Nederlandse regering!
  maandag 9 oktober 2006 @ 11:31:53 #2
48773 Icefire1971
Useravatariconpictogram
pi_42505673
Je gaat eraan voorbij dat de CU een heel stuk linkser is dan het CDA. Afgezien van een aantal confessionele standpunten durf ik te stellen dat ze momenteel zelfs linkser (lees: socialer) zijn dan de PVDA.

Dat de door jou gequote stukken nog ergens in een partijprogram staan heeft bij coalitievorming maar weinig invloed dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.

Overigens heeft de vvd (Zalm?) al geroepen geen coalitie incl. CU (überhaupt een derde partij) te willen.
Life in the so-called space age.
pi_42505683
Ik ben het honderd procent met je eens. CU in de regering betekent een stap terug in de tijd, hoe sympathiek Rouvoet ook mag overkomen en hoe uitstekend hij ook is als politicus. Het zou hoe dan ook een gotspe zijn wanneer onze regering voor tweederde uit Christelijke partijen zou bestaan, terwijl deze bij lange na niet aan eenderde van de zetels komen.

Maar ik houd m'n hart vast, moet ik bekennen. De uitspraken van Rutte hebben mijn onrust eerder aangewakkerd dan zorgen weggenomen. Ondubbelzinnig uitspreken dat je een regering van twee partijen wilt en dus NIET samen met de CU wilt regeren, maar ondertussen mompelen dat er natuurlijk wel geregeerd moet worden...

Ik vrees met grote vreze een conservatief kabinet van CDA-VVD-CU. Alles, echt alles liever dan dat. Dan nog liever een CDA-VVD regering.

ChristenUnie hoort niet thuis in een regering, omdat ze HUN geloofsopvattingen dwingend aan andere mensen willen gaan opleggen en anders- of niet-gelovigen onvoldoende respecteren.
pi_42505785
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:31 schreef Icefire1971 het volgende:
Je gaat eraan voorbij dat de CU een heel stuk linkser is dan het CDA. Afgezien van een aantal confessionele standpunten durf ik te stellen dat ze momenteel zelfs linkser (lees: socialer) zijn dan de PVDA.

Dat de door jou gequote stukken nog ergens in een partijprogram staan heeft bij coalitievorming maar weinig invloed dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.

Overigens heeft de vvd (Zalm?) al geroepen geen coalitie incl. CU (überhaupt een derde partij) te willen.
Je haalt hier in één post twee fabeltjes naar voren:

1) CU is links. Klopt niet. Ze zijn sociaal, maar wel volgens christelijke maatstaven. Verder zijn ze zo conservatief als de pest.
2) VVD wil niet met CU regeren. Klopt ook niet. Rutte heeft slechts zijn voorkeur uitgesproken, maar meteen eraan toegevoegd dat het anders kan liggen na de verkiezingen.

Laat je niet in de luren leggen door de vriendelijke lijsttrekker en kijk naar dat de partij daadwerkelijk wil.
pi_42505856
Ze hebben naast de in de OP benoemde standpunten verder wel goede standpunten. Toch vind ik dat we wat bereikt is moeten behouden. Daarom zal ik niet op CU stemmen zolang deze standpunten nog in het program staan.
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
pi_42506011
CU is niet links en houdt z'n 6 zetels in de peilingen nooit een keer vast. Daar gaan er nog 2 van naar het CDA en met 4 zetels in de regering, zo dom is Rouvoet niet .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 9 oktober 2006 @ 11:46:58 #7
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_42506146
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:16

[b]ChristenUnie hoort NIET thuis in een Nederlandse regering!
En dat bepaal jij? Niet bijster democratisch ingesteld of wel?
Say your prayers
pi_42506245
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:46 schreef Sickie het volgende:

[..]

En dat bepaal jij? Niet bijster democratisch ingesteld of wel?
in een democratie mag iedereen zijn mening geven en zelfs er topics over openen op forums
pi_42506666
Hm...

Allereerst is de ChristenUnie niet specifiek links maar ook absoluut niet rechts. Als je de verschillende verkiezingsprogramma's naast elkaar houdt lijkt dat van de CU het meest op dat van GroenLinks. Dit komt omdat zij vanuit hun levensbeschouwelijke visie een 'zorgende' en sociale samenleving voor ogen hebben; een samenleving waarin de zwakkeren beschermd worden door de sterkeren. (Vandaar het linkse karakter)

Overigens heeft Andre Rouvoet allang aangegeven dat de CU (indien zij in de regering komen) bepaalde verworvenheden (zoals het Homo-huwelijk e.d.) niet willen gaan verbieden danwel terugdraaien. De CU geeft aan dat zij een inhoudelijke discussie hierover willen voeren en bijvoorbeeld m.b.t. abortuswetgeving het niet zien van een alternatieve anticonceptiemethode maar een uiterst middel. (Vandaar het rechtste karakter)

NB:
Conservatief betekent behoudend. Hoe kun je spreken over iets behouden dat er niet eens is op dit moment. Er is al sprake van arbortuswetgeving en er is allang abortuswetgeving. Je kunt wel spreken over orthodox-christelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iced_Lips op 09-10-2006 14:34:28 ]
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:08:18 #10
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42506714
alsof die punten binnengesleept zouden worden bij de coalitie-onderhandelingen

belangrijker zijn punten als
quote:
Uitbreiding Europese Unie

De Europese Unie is in 2004 uitgebreid met tien nieuwe lidstaten, waarvan acht landen uit Midden- en Oost-Europa. Wanneer aan de criteria wordt voldaan, zullen Bulgarije en Roemenië in 2007 mogen toetreden. De ChristenUnie heeft zich altijd een warm voorstander getoond van de toetreding van landen uit Midden- en Oost-Europa. Het is goed dat de Midden- en Oost-Europese landen deelgenoot worden van de vrede, stabiliteit en welvaart die vijftig jaar Europese samenwerking heeft voortgebracht. Na de Balkanlanden, waaraan reeds perspectief op toetreding is geboden, mogen er geen nieuwe landen tot de Europese Unie toetreden. De ChristenUnie is tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_42506817
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:08 schreef teamlead het volgende:
alsof die punten binnengesleept zouden worden bij de coalitie-onderhandelingen

belangrijker zijn punten als
[..]
Ze zullen op ethisch vlak toch echt wel een paar harde eisen gaan stellen lijkt mij. Anders zijn ze zo hun aanhang weer kwijt..
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:13:56 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42506881
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ze zullen op ethisch vlak toch echt wel een paar harde eisen gaan stellen lijkt mij. Anders zijn ze zo hun aanhang weer kwijt..
ze zullen vast wel een paar eisen stellen ja, maar no way dat er genoeg draagvlak is om bijv. abortus en het homohuwelijk verboden te krijgen. Zelfs niet met steun van de conservatieve CDA'ers.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_42506910
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:06 schreef Iced_Lips het volgende:

NB:
Conservatief betekent behoudend. Hoe kun je spreken over iets behouden dat er niet eens is op dit moment. Er is al sprake van arbortuswetgeving en er is allang abortuswetgeving. Je kunt wel spreken over orthodox-christelijk.
ik bedoelde natuurlijk conservatief in de meest gangbare zin, dus: behoudend, tegen vooruitgang, dus tegen moderne maatregelen als abortus, homohuwelijk etc.
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:16:11 #14
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_42506944
Alsof ze er ook maar één van die anti-liberale dingen doorheen zouden kunnen drukken als ze met de VVD in een kabinet zitten.
Ik ga naar huis.
pi_42506966
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:16 schreef nietzman het volgende:
Alsof ze er ook maar één van die anti-liberale dingen doorheen zouden kunnen drukken als ze met de VVD in een kabinet zitten.
Jahoor de VVD is toch vaak meer conservatief dan liberaal. Dat is niet zo'n probleem.
pi_42507001
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:13 schreef teamlead het volgende:

[..]

ze zullen vast wel een paar eisen stellen ja, maar no way dat er genoeg draagvlak is om bijv. abortus en het homohuwelijk verboden te krijgen. Zelfs niet met steun van de conservatieve CDA'ers.
Wat wil je hier nou mee zeggen? Niemand weet nu al welke eisen ze erdoor krijgen met de coalitiebespreking. Het zou best kunnen dat ze samen met CDA de wetgeving over homohuwelijk en abortus aanpassen, dat is juist het enge. En het kan dat de VVD er ook genoegen mee neemt in ruil voor een belangrijke ministerpost.

Daarnaast is er ook een principieel punt. Het gaat erom dat het een partij is met een aantal zeer foute principes, en al wordt maar 10% daarvan doorgevoerd, het feit dat ze de ideeën hebben en ze via de Nederlande regering gaan uitdragen is gewoon zeer ernstig. Onze tolerante naam heeft al genoeg schade geleden zou ik zo zeggen.
pi_42507065
quote:
De Christenunie zal, om een nieuw rechts kabinet aan een meerderheid te helpen, toch echt wel wat terug willen zien. En de VVD zal er vast wel iets voor overhebben om de PvdA buiten de deur te houden.
pi_42507069
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:15 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

ik bedoelde natuurlijk conservatief in de meest gangbare zin, dus: behoudend, tegen vooruitgang, dus tegen moderne maatregelen als abortus, homohuwelijk etc.
Je hebt op het minst interresante stukje van mijn post gereageerd. Jammer, wat ik erboven typte was (naar mijn idee) inhoudelijker m.b.t. openingspost.

Zou jij uit het CU-program kunnen quoten waarin zij aangeven dat zij het homohuwelijk willen afschaffen of dat zij tegen abortus in de algemene zijn.
Wij hebben de juridische vrijheid om te zeggen wat we denken maar we hebben de morele verplichting om na te denken over hetgeen wat we zeggen!
pi_42507071
quote:
Dat zou toch best kunnen denk ik, zeker als de VVD steeds verder wegzakt. Zoveel hebben ze dan ook weer niet te zeggen... Regeren in Nederland is compromissen sluiten he.
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:24:33 #20
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42507193
overigens is de bron die TS aanvoert op z'n minst dubieus te noemen
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:26:23 #21
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42507248
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:17 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Wat wil je hier nou mee zeggen? Niemand weet nu al welke eisen ze erdoor krijgen met de coalitiebespreking. Het zou best kunnen dat ze samen met CDA de wetgeving over homohuwelijk en abortus aanpassen, dat is juist het enge. En het kan dat de VVD er ook genoegen mee neemt in ruil voor een belangrijke ministerpost.
Mooi systeem he, democratie
quote:
Daarnaast is er ook een principieel punt. Het gaat erom dat het een partij is met een aantal zeer foute principes, en al wordt maar 10% daarvan doorgevoerd, het feit dat ze de ideeën hebben en ze via de Nederlande regering gaan uitdragen is gewoon zeer ernstig. Onze tolerante naam heeft al genoeg schade geleden zou ik zo zeggen.
Tsja, ik vind de SP een partij met een aantal hele foute principes. Toch dreigt de dag eraan te komen dat ook zij eens een keer de daad bij het woord moeten voegen en echte verantwoordelijk nemen.
Los daarvan: de punten die je noemt staan niet op de site van de CU met een reden: ze kloppen niet
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:29:45 #22
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_42507353
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:17 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ik vind jou nu eigenlijk net zo eng. Jij wil jouw standpunten ook met alle moeite behouden, net zoals de CU hun standpunten wilt invoeren. En hoe tolerant ben je nou werkelijk als je alleen bepaalde ideeen wilt toestaan in een regering?

Niet dat ik het verder eens ben met de CU op deze punten, maar al zou het gebeuren, tja, dat is ook het risico dat gelopen wordt in een democratisch systeem. Maar ik zie het echt niet gebeuren dat homohuwelijk en abortuswetgeving worden teruggedraaid, daar zal nooit genoeg steun voor komen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:31:12 #23
3542 Gia
User under construction
pi_42507398
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 11:16 schreef Genverbrander het volgende:

- Verbieden homohuwelijk
Dat lukt echt niet met maar 5 of 6 zetels
quote:
- Verbieden abortus
Abortus als anticonceptiemiddel, ben ik ook op tegen. Abortus moet alleen mogen in geval van verkrachting, gevaar voor moeder, ernstig gehandicapt kind enzo....maar niet omdat je een keer onveilig gevreëen hebt.
quote:
- Verbieden euthanasie
Krijgen ze ook niet voor elkaar. Maar wel logisch dat zij hierop tegen zijn.
quote:
- Vrouwen weer traditionele huishoudrol in het huwelijk
Ben ik ook voor, in elk geval als er jonge kinderen zijn. Daarna mag moeder werken in de tijd dat de kinderen op school zijn, maar als de kids thuiskomen, moet ze er weer zijn. Als de kinderen 12 zijn, kan moeder weer fulltime aan de gang.
quote:
- Scheiding moeilijker maken
Helemaal mee eens. Tegenwoordig scheiden ze al als er een scheet dwars zit. Je kiest voor elkaar als je trouwt, dan moet je ook moeite voor doen om het huwelijk te laten werken. Ben dus tegen flitsscheidingen, maar gewone echtscheiding, als het echt niet meer gaat, moet natuurlijk mogelijk blijven.
quote:
- Vruchtbaarheidsbehandelingen alleen binnen het huwelijk
Uiteraard. Maar dan mag onder huwelijk wmb ook nog verstaan worden een samenlevingsovereenkomst. Het is voor kinderen minder goed om op te groeien zonder vader. (Ik zeg niet dat het slecht is, hè?) Waarom zou je dan IVF toe moeten staan aan een alleenstaande vrouw?
Er zijn al genoeg alleenstaande moeders, daar hoeven er niet ook nog een stel bewust ongebonden moeders bij te komen. Wie dat toch wil, die neukt maar wat rond, maar niet met een dure ivf behandeling.
  maandag 9 oktober 2006 @ 12:35:32 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_42507520
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:31 schreef Gia het volgende:

Abortus als anticonceptiemiddel, ben ik ook op tegen. Abortus moet alleen mogen in geval van verkrachting, gevaar voor moeder, ernstig gehandicapt kind enzo....maar niet omdat je een keer onveilig gevreëen hebt.
[..]
En wie ben jij om te bepalen wanneer iemand wel of niet een abortus mag nemen? Tis niet jouw eicel die weg wordt gehaalt.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_42507807
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 12:35 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

En wie ben jij om te bepalen wanneer iemand wel of niet een abortus mag nemen? Tis niet jouw eicel die weg wordt gehaalt.
Je kunt dat natuurlijk ook omdraaien: wie zijn toch die vrouwen die vinden dat dat in principe altijd moet kunnen (tot een zeker aantal weken althans)? Het is toch niet hun eigen leven dat ze beëindigen?

Dit even los van het feit dat ik vóór de mogelijkheid van aburtus ben. Maar er zijn twee belanghebbenden waarvan er één nog niet in staat is om voor zichzelf op te komen. Dan kun je er natuurlijk voor kiezen om dit embryo extra te beschermen, door abortus alleen in uitzonderingen toe te staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')