abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 juli 2006 @ 13:12:48 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39873943
quote:
Peiling: CDA zit PvdA op de hielen
DEN HAAG (ANP) - Het electorale gat tussen CDA en PvdA wordt steeds kleiner. Als er nu verkiezingen voor de Tweede Kamer zouden zijn, zou het CDA 39 zetels halen (een verlies van vier) en de PvdA 43 (een winst van een). Dat blijkt uit een zondag gepubliceerde peiling van Maurice de Hond.

Vorige week haalde de PvdA bij De Hond nog 44 zetels en het CDA 38. Rond de gemeenteraadsverkiezingen in maart kwam de partij van premier Jan Peter Balkenende niet verder dan 33 Kamerzetels, terwijl de PvdA toen op vijftig stond. Als er op dit moment raadsverkiezingen waren, zou het CDA (dankzij de lagere opkomst) de grootste partij worden en niet de PvdA, aldus De Hond.

De VVD valt in de peiling van De Hond wat terug en scoort deze week 29 zetels, een minder dan vorige week en slechts een meer dan bij de Kamerverkiezingen van begin 2003.

Verder zijn er deze week weinig verschuivingen vergeleken met een week eerder. De SP blijft steken op zestien zetels (een winst van zeven vergeleken bij de laatste Kamerverkiezingen), GroenLinks haalt acht zetels (evenveel als in 2003), de LPF verliest haar 8 zetels, D66 zou drie van zijn huidige zes zetels kwijtraken. De ChristenUnie krijgt vijf zetels (twee meer dan nu in de Kamer) en de SGP blijft staan op twee. De Groep Wilders verliest ten opzichte van vorige week een zetel en zou er drie halen. Verder is er een zetel voor de Partij voor de Dieren en de partij van Marco Pastors, die nu niet in de Kamer zitten.
Bron

Even geordend

PvdA 43
CDA 39
VVD 29
SP 16
GL 8
D66 3
CU 5
D66 3
GWilders 3
SGP 2
PvdD 1
Pastors 1
LPF 0

Wat zou de rede zijn voor de stijging van het aantal zetels van het CDA en de daling van het aantal zetels van de PvdA?

Zou het toch aan de opgaande lijn van de economie liggen? Of laat de PvdA kansen liggen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39874032
Ik denk dat er steeds meer mensen vinden dat WB wel mooi praat en afgeeft op CDA en VVD, maar zelf met niet al te mooie voorstellen komt. (AOW) Waarom de VVD hier niet van kan profiteren weet ik niet, ik denk dat het gat VVD - PvdA voor veel switchers te groot is.
pi_39874155
Ik denk dat het een kwestie van beide is. Aan de ene kant kijken mensen door de retoriek van bos heen. En aan de andere kant zien ze langzaam maar zeker economisch herstel. Steeds meer ondernemers en werknemers krijgen vertrouwen in de economie. Ik geloof dat het laatste cijfer in 20 jaar tijd niet zo hoog was (maar dat weet ik niet 100% zeker).
Dus ik denk dat als puntje bij paaltje komt, we JPB gewoon weer als premier hebben.
pi_39874362
Een daling of stijging van één zetel in de peilingen zegt mij werkelijk niets, sorry.
Graag op anoniem
  zondag 16 juli 2006 @ 13:48:15 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39874886
Maar wat zou het volgende kabinet dan worden weer een combi van VVD met CDA en een derde partij of zou het CDA toch voor de PvdA kiezen?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39875351
Ik denk dat het CDA het liefst een CDA-VVD kabinet ziet, maar als dat geen meerderheid wordt, dan zullen ze eerder voor CDA-PvdA gaan dan voor CDA-VVD en weer een paar dropjes die de boel vergallen.
pi_39875547
quote:
Op zondag 16 juli 2006 13:48 schreef Martijn_77 het volgende:
Maar wat zou het volgende kabinet dan worden weer een combi van VVD met CDA en een derde partij of zou het CDA toch voor de PvdA kiezen?
PvdA/CDA zou gezien de peiling de juiste keuze zijn. Het probeer hierbij is alleen dat Balkenende en Bos elkaar niet kunnen luchten of zien. (maar daar moeten ze zich dan maar overheen zetten).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  zondag 16 juli 2006 @ 14:13:25 #8
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_39875566
Wat me bij de hoeveelheid zetels van de CDA altijd een beetje tegen staat is dat een hoop ouderen CDA stemmen 'omdat ze dat altijd al deden' of 'omdat dat een Christelijke partij is.' Ik weet dat iedere partij wel een 'harde kern' heeft op die manier, maar bij de CDA is die achterban altijd erg groot. Niet dat ik vind dat iedereen boven de 50 niet meer mag stem, maar ik vind het wel jammer.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_39875569
pvda VVD is ook nog een oplossing, wanneer de vvd een beetje groeit
pi_39875584
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:13 schreef De_Hertog het volgende:
Wat me bij de hoeveelheid zetels van de CDA altijd een beetje tegen staat is dat een hoop ouderen CDA stemmen 'omdat ze dat altijd al deden' of 'omdat dat een Christelijke partij is.' Ik weet dat iedere partij wel een 'harde kern' heeft op die manier, maar bij de CDA is die achterban altijd erg groot. Niet dat ik vind dat iedereen boven de 50 niet meer mag stem, maar ik vind het wel jammer.
dat geldt voor de pvda misschien nog wel meer.
  zondag 16 juli 2006 @ 14:14:37 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39875598
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:12 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

PvdA/CDA zou gezien de peiling de juiste keuze zijn. Het probeer hierbij is alleen dat Balkenende en Bos elkaar niet kunnen luchten of zien. (maar daar moeten ze zich dan maar overheen zetten).
Ja, Bos wil MP worden en dat zal Balkende ook wel willen. Daarnaast denk ik dat de CDA het huidige kabinets beleid het liefst zal door zetten en daar hebben ze toch echt de VVD voor nodig
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 16 juli 2006 @ 14:15:38 #12
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_39875623
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:14 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

Het zou kunnen, maar wat ik zei bij de ouderen in mijn omgeving (en dan heb ik het niet alleen over opa en oma ) is toch voornamelijk CDA. Ik weet dat dat geen representatieve steekproef is, maar toch
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 16 juli 2006 @ 14:16:46 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39875646
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:14 schreef 7th_wave het volgende:

[..]

Op de PvdA gaan ook steeds meer allochtonen stemmen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_39875671
cda
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_39875812
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Op de PvdA gaan ook steeds meer allochtonen stemmen
Op het CDA en de VVD ook. Komt namelijk omdat er steeds meer allochtonen in Nederland wonen .

Maar is het echt nuttig om over elke peiling een nieuw topic te openen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_39875971
Overigens ziet deze peiling erheel anders uit.
quote:
PvdA en VVD op winst in peiling

Uitgegeven: 14 juli 2006 16:37
DEN HAAG - De PvdA zou 47 zetels krijgen als de Nederlandse bevolking vrijdag zijn stem voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer had uitgebracht. Dat zijn vijf zetels meer dan de partij nu heeft. Dat blijkt vrijdag uit een peiling van televisie-programma Nova en onderzoeksbureau Interview NSS.

In de peiling vorige week stond de PvdA op 45 zetels. Deze week gaf partijleider Wouter Bos het startsein voor de verkiezingscampagne van de PvdA.

De VVD boekt ook winst en staat op 32 zetels, vier meer dan de liberalen bij de vorige verkiezingen in 2003 haalden. De ChristenUnie verdubbelt het aantal zetels van drie naar zes. Dat is eenzelfde aantal als in de peiling van vorige week.

CDA

Het CDA staat in de peiling op 36 zetels, acht minder dan het huidige aantal zetels in de Tweede Kamer en drie minder vergeleken met de steekproef vorige week. De SP stijgt van de huidige negen zetels, naar veertien. Vorige week waren het er nog vijftien. GroenLinks verliest een zetel, van acht in 2003 naar zeven.

D66 scoorde bij de verkiezingen in 2003 zes zetels, nu zijn dat er volgens de peiling vier, evenveel als vorige week. De SGP blijft staan op twee zetels. De LPF zou volgens de peiling uit de Kamer verdwijnen. Geert Wilders en zijn Partij voor de Vrijheid zouden uitkomen op twee zetels. De Partij voor de Dieren behaalt volgens de peiling geen enkele zetel.
[url=http://www.nu.nl/news/779(...)inst_in_peiling.html
]http://www.nu.nl/news/779(...)inst_in_peiling.html[/q][/url]
pi_39877547
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:15 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Het zou kunnen, maar wat ik zei bij de ouderen in mijn omgeving (en dan heb ik het niet alleen over opa en oma ) is toch voornamelijk CDA. Ik weet dat dat geen representatieve steekproef is, maar toch
mijn grootouders stemmen juist traditioneel pvda. en mijn vader ook. ze hebben nog nooit iets anders gestemd.

cda's traditionele achterban is conservatieve christelijken.
pvda's traditionele achterban is de typische arbeider, die niet al te christelijk is
vvd's traditionele achterban zijn de rijken

voor de rest is het wat minder duidelijk en/of niet relevant vanwege de grootte.
pi_39877661
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:23 schreef 7th_wave het volgende:

vvd's traditionele achterban zijn de rijken
Onzin, de echt traditionele achterban van de VVD zijn de middenstanders en die kun je met de beste wil van de wereld niet echt tot de rijken rekenen.

Valt me overigens wel op dat er steeds meer verschil komt tussen de peilingen van interview/nss en die van de Hond. Een tijdje terug gingen ze nog redelijk gelijk op qua verschuivingen.
  zondag 16 juli 2006 @ 15:28:42 #19
134435 Verlosser
Yeah that's right
pi_39877683
quote:
Op zondag 16 juli 2006 14:13 schreef De_Hertog het volgende:
Gelukkig dat ze bij de PvdA zo kritisch zijn
Ben ik nou zo doof of ben jij nou zo blind
pi_39877718
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Onzin, de echt traditionele achterban van de VVD zijn de middenstanders en die kun je met de beste wil van de wereld niet echt tot de rijken rekenen.
vroeger had je nog de ondernemerspartij (ofzo). toen stemden ze daarop. maar ok. je hebt wel gelijk. ondernemers zitten ook vaak richting de VVD rijken en ondernemers dus.
  zondag 16 juli 2006 @ 15:34:45 #21
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_39877801
Het wekelijkse wishfullthinking-uurtje is weer aangebroken.
pi_39879416
quote:
Op zondag 16 juli 2006 15:27 schreef Chewie het volgende:

[..]
Valt me overigens wel op dat er steeds meer verschil komt tussen de peilingen van interview/nss en die van de Hond. Een tijdje terug gingen ze nog redelijk gelijk op qua verschuivingen.
Inderdaad, erg opvallend. Ze hebben in ieder geval andere werkwijzen. Waardoor de verschillen van vooral de laatste tijd ontstaan is mij niet duidelijk. Ik weet niet waar je meer waarde aan moet hechten: de Hond of Interview/nss.

Maar deze week is het erg bont.: volgens nss gaat CDA van 39 naar 36 zetels en volgens de Hond gaat CDA van 38 naar 39......Dat is wel erg grof
pi_39879758
quote:
Op zondag 16 juli 2006 13:12 schreef Martijn_77 het volgende:

Even geordend

PvdA 43
CDA 39
VVD 29
SP 16
GL 8
D66 3
CU 5
D66 3
GWilders 3
SGP 2
PvdD 1
Pastors 1
LPF 0
D66 is vast blij met je. Staan ze eindelijk weer op 6 zetels

De peilingen lopen nogal uiteen. De Hond spreekt nu over 43-39, terwijl Interview/NSS spreekt over 47-36. Het ene verschilt 4 zetels, het andere 11.

CDA........ 36 ..... 39
PvdA....... 47 ..... 43
VVD........ 32 ..... 29
SP........... 14 ..... 16
GL............. 7 ...... 8
D66........... 4 ...... 3
CU ............ 6 ...... 5
SGP .......... 2 ...... 2
LPF ........... 0 ...... 0
Wilders ..... 2 ...... 3
Pastors ......- ...... 1
PvdD ......... 0 ..... 1
  maandag 17 juli 2006 @ 10:38:28 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_39899443
wat mensen toch in die 2 partijen zien?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_39899883
Stabiliteit, vertrouwd, continuiteit, behagen, veiligheid, familiegevoel.
Rodriguez interrogated him and stole his watch
pi_39900836
En vergeet niet: goedkope praatjes en op oud christelijke wijze matennaaien.
  maandag 17 juli 2006 @ 15:33:52 #27
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39908849
quote:

[..]

dat betekent dus dat het CDA een partij is die de belangen van die ouderen op een juiste manier behartigd. danwel door hun Christelijk karakter (dat is wellicht voor sommigen genoeg), danwel door directe beslissingen.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  maandag 17 juli 2006 @ 15:35:39 #28
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39908907
quote:
Op maandag 17 juli 2006 10:38 schreef McCarthy het volgende:
wat mensen toch in die 2 partijen zien?
als ik even voor mezelf mag spreken:

ik ben economisch liberaal en ethisch (Christelijk) conservatief.
wat is mijn alternatief?
CU is te links, Wilders te dom, VVD te liberaal.

vooralsnog is alleen CU een serieus alternatief voor mij, zeker als het CDA met WB gaat regeren.
?Porque no te calles?
  maandag 17 juli 2006 @ 15:40:16 #29
124377 pmb_rug
salvation received
pi_39909048
quote:
Op maandag 17 juli 2006 11:23 schreef en_door_slecht het volgende:
En vergeet niet: goedkope praatjes en op oud christelijke wijze matennaaien.
linkse stadjers praat
?Porque no te calles?
pi_39909890
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:33 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dat betekent dus dat het CDA een partij is die de belangen van die ouderen op een juiste manier behartigd. danwel door hun Christelijk karakter (dat is wellicht voor sommigen genoeg), danwel door directe beslissingen.
Denk dat traditie toch een grotere rol speelt.
pi_39910143
quote:
Op maandag 17 juli 2006 15:40 schreef pmb_rug het volgende:
linkse stadjers praat
Die eerste opmerking sloeg op WB met z'n geleuter. De tweede op Heerma, Brinkman en Djeep the Hoep Schieffer.
En daarnaast: de VVD te liberaal? Ik denk dat de SGP wel wat voor je is.
pi_39911646
Rouvoet

Dit lijkt me wel terecht in dit topic.
Rodriguez interrogated him and stole his watch
pi_39913824
Ik zie hier nog een aantal users die nog niet mee hebben gedaan aan de Moral Politics test.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 23 juli 2006 @ 13:06:54 #34
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40101213
quote:
Peiling: CDA en PvdA winnen zetels

RIJSWIJK (ANP) - Het CDA blijft aan populariteit winnen en de PvdA zit weer in een stijgende lijn. De SP verliest zetels en de VVD staat op 28 zetels, evenveel als de partij bij de Tweede Kamerverkiezingen in januari 2003 behaalde.

Dat blijkt uit de wekelijkse peiling van Maurice de Hond. Het CDA stijgt van 39 zetels een week geleden naar 41 zetels. Dat is nog altijd drie zetels minder dan bij de verkiezingen in 2003, maar negen meer dan een jaar geleden. De PvdA stijgt van 43 zetels een week geleden naar 45 zetels. Dat zijn er drie meer dan bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen, maar de sociaaldemocraten haalden bij de peiling op 5 maart nog vijftig zetels.

De SP gaat van zestien naar veertien zetels, nog altijd vijf meer dan in januari 2003 en de VVD zakt van 29 naar 28 zetels. D66 zou op grond van de peiling drie zetels in de nieuwe Kamer bezetten en GroenLinks zou van acht nu naar zeven zetels zakken.

De regeringspartijen CDA en VVD komen in de nieuwste peiling uit op 69 zetels. Dat zijn er drie meer dan de drie linkse partijen PvdA, SP en GroenLinks.

De Hond heeft de deelnemers aan het onderzoek dit keer ook gevraagd, hoe zeker zij bij de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november op de partij van hun huidige voorkeur zullen stemmen. Van alle mensen die hun stem gaan uitbrengen, zegt ruim de helft nu al zeker te zijn. Bij het CDA is dat 64 procent en bij de PvdA is dat met 61 procent nauwelijks minder. De VVD kent 47 procent 'zekere' kiezers, maar de twijfelaars noemen de liberalen het meest als de partij die kans maakt op hun stem.
Bron

De SP is zijn zetels aan het verliezen alleen jammer dat de PvdA nog steeds stijgt

Maar een nieuw CDA en VDD kabinet komt steeds dichter in de buurt
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40101813
quote:

[..]

In mijn (niet christelijke) omgeving stemmen bijna alle ouderen PvdA. Het licht er dus maar net aan waar je woont.
pi_40124667
Er dreigt een politieke patstelling zoals in 2003. Toen was het 44 om 42, nu 41 om 45. Zoals het er nu voor staat, worden PvdA en CDA tot elkaar veroordeeld. Maar peilingen in deze publiciteits-arme zomerweken moet je sowieso met een korrel zout nemen. Als straks de campagnes echt beginnen zal het alle kanten op schuiven. Zo verwacht ik dat de SP gaat zakken en dat VVD wellicht nog wel wat zetels kwijtraakt aan Pastors en/of Wilders.
  maandag 24 juli 2006 @ 14:08:10 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40132844
Het ziet er naar uit dat er weer eens strategisch gestemd moet gaan worden: op het CDA, om te voorkomen dat de PvdA de grootste wordt.

Als de linksen aan de macht komen dan zij de rapen gaar
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_40132972
CDA + VVD al op 69...

Het zal mij niets verbazen als deze twee partijen samen gewoon 80-85 zetels gaan halen bij de verkiezingen.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  maandag 24 juli 2006 @ 14:14:07 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40133062
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:11 schreef Tikorev het volgende:
CDA + VVD al op 69...

Het zal mij niets verbazen als deze twee partijen samen gewoon 80-85 zetels gaan halen bij de verkiezingen.
Ja en als ze een paar zetels tekort komen kunnen ze altijd nog D66 erbij nemen
Mijn reisverslagen
  maandag 24 juli 2006 @ 14:35:55 #40
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40133734
quote:
Op maandag 24 juli 2006 14:14 schreef SeLang het volgende:

[..]

NEE!

doe maar CU
?Porque no te calles?
  maandag 24 juli 2006 @ 15:22:34 #41
78918 SeLang
Black swans matter
pi_40135075
quote:

[..]

De CU is nog veel linkser dan D66 !
Mijn reisverslagen
  maandag 24 juli 2006 @ 15:25:32 #42
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40135158
quote:
Op maandag 24 juli 2006 15:22 schreef SeLang het volgende:

[..]

De CU is nog veel linkser dan D66 !
CU is ten minste stabiel, te vertrouwen, capabel en conservatief
?Porque no te calles?
pi_40136209
quote:

[..]

En reken maar dat die opportunisten van D66 het nog gerust doen ook.
pi_40178624
Ik hoop dat het CDA deze strijd in haar voordeel gaat beslechten en daarna (net als vorige keer) de PvdA buiten het kabinet houdt.
pi_40186007
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 20:53 schreef manhattan het volgende:
Ik hoop dat het CDA deze strijd in haar voordeel gaat beslechten en daarna (net als vorige keer) de PvdA buiten het kabinet houdt.
Ik hoop op het omgekeerde.
pi_40186206
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 20:53 schreef manhattan het volgende:
Idd... de economie weet nu op te krabbelen, beetje zonde omdat weer te vergooien.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_40186242
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:25 schreef highway101 het volgende:

[..]

Idd... de economie weet nu op te krabbelen, beetje zonde omdat weer te vergooien.
het herstel van de economie is ondanks het kabinetsbeleid ipv dankzij.
pi_40186460
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

bron?
  woensdag 26 juli 2006 @ 09:02:20 #49
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40192182
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 00:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

doe eens normaal.
serieus, ik ken weinig links radicalen die zo met oogkleppen op de politiek bekijken. wat weet jij eigenlijk van economie?
?Porque no te calles?
pi_40199071
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 09:02 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

doe eens normaal.
serieus, ik ken weinig links radicalen die zo met oogkleppen op de politiek bekijken. wat weet jij eigenlijk van economie?
We hebben hele discussies gevoerd over de rol van het kabinetsbeleid op de economie. We moeten die rol niet overdrijven. Wil ik ook niet doen. Woorden van een dergelijke strekking heb ik ook in jou bijdrage kunnen lezen. Dus ga nou niet zeggen dat we het huidige herstel te danken hebben aan dit regeringsbeleid en dat de economie per definitie alleen in goede handen is van deze regering.

Ik weet genoeg van de economie om zeker te weten dat het herstel voornamelijk te danken is aan het herstel van de wereld economie (zeer sterk aantrekken van de export) ipv de mooie woorden in het laatste jaar waain deze regering zo nodig zieltjes moet paaien. Ze gaan met de eer aan de haal, die hun niet toekomt....

Ik blijf van mening, dat met de kleine rol die de regering dan nog wel heeft, drie jaar lang de consument zo ongeveer de hel en verdoemenis heeft verkondigd (drie jaar een kopersstaking gehad) en de burger drie jaar lang angst heeft aangepraat. Je hoeft geen econoom te zijn om de rol van de (massa)psychologie vooral niet te onderschatten..... Ik vrees dat sommige economen dat helaas wel doen. (vakdeformatie c.q. tunnelvisie). Het herstel heeft de regering eerder m.i. jarenlang gefrusteerd. Het herstel had zeker eerder kunnen optreden (m.n. door aantrekken van nationale consumentenbestedingen, grote groepen mensen hebben jarenlang op nul of in de min gestaan vooral door het toedoen van deze regering , midden- en lagere inkomensgroepen vooral, groot in getal). Maar ik zal die factor niet gaan overdrijven, immers we zijn maar een heel klein dorp in een hele grote wereld economie.....en de invloed van de regering niet groter is dan ie feitelijk is...

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 26-07-2006 15:26:35 ]
pi_40199847
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf van mening, dat met de kleine rol die de regering dan nog wel heeft, drie jaar lang de consument zo ongeveer de hel en verdoemenis heeft verkondigd (drie jaar een kopersstaking gehad) en de burger drie jaar lang angst heeft aangepraat. Je hoeft geen econoom te zijn om de rol van de (massa)psychologie vooral niet te onderschatten..... Ik vrees dat sommige economen dat helaas wel doen. (vakdeformatie c.q. tunnelvisie). Het herstel heeft de regering eerder m.i. jarenlang gefrusteerd. Het herstel had zeker eerder kunnen optreden (m.n. door aantrekken van nationale consumentenbestedingen, grote groepen mensen hebben jarenlang op nul of in de min gestaan vooral door het toedoen van deze regering , midden- en lagere inkomensgroepen vooral, groot in getal). Maar ik zal die factor niet gaan overdrijven, immers we zijn maar een heel klein dorp in een hele grote wereld economie.....en de invloed van de regering niet groter is dan ie feitelijk is...
Je bent niet echt consequent aan de ene kant marginaliseer je de rol van de overheid maar in dit stukje juist weer niet. De groep mensen die stil heeft gestaan daarvan vergeet je overigens dat die eind jaren 90 en begin 2000 er teveel bijgekregen hebben en dat dit juist 1 van de oorzaken was van het dipje in de economie. De economie is dan ook voornamelijk gefrustreerd door werknemers die te hoge salariseissen gingen stellen waardoor arbeid hier in Nederland opeens wel zeer duur werd.

De invloed die deze regering eventueel op de economie kan hebben is overigens ook nog niet merkbaar en dat wordt het ook pas over enkele jaren als deze hervormingen doorgezet worden.
pi_40200353
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:22 schreef Chewie het volgende:

[..]

Je bent niet echt consequent aan de ene kant marginaliseer je de rol van de overheid maar in dit stukje juist weer niet.
Ik wil ook de invloed van het regeringbeleid niet overdrijven. Heb ik ook aangegeven. Ik wil dus ook niet mijn argument van "hel en verdoenenis" overdrijven. De invloed van de regering blijft beperkt. Ik wilde vooral ook duidelijk maken dat de regering de kleine rol die ze wel heeft op het gebied van de massapsychologie niet goed hebben gebruikt. Dat had wel het effect dat de consumentenbestedingen mede daardoor zijn achtergebleven. (drie jaar lang) Angst is altijd een slechte raadgever.....
quote:
De groep mensen die stil heeft gestaan daarvan vergeet je overigens dat die eind jaren 90 en begin 2000 er teveel bijgekregen hebben en dat dit juist 1 van de oorzaken was van het dipje in de economie. De economie is dan ook voornamelijk gefrustreerd door werknemers die te hoge salariseissen gingen stellen waardoor arbeid hier in Nederland opeens wel zeer duur werd.
De rencentelijk ressie zou ik niet bestempelen als een dipje.....Je hebt wel gelijk dat door extreme salaristijgingen zeker ook hebben bijgedragen. Maar de hoofdrol was m.i. weggelegd voor de wereldeconomie waar het bepaald niet goed mee ging. We zijn daarin niet achtergebleven....., onvermijdelijk trouwens
quote:
De invloed die deze regering eventueel op de economie kan hebben is overigens ook nog niet merkbaar en dat wordt het ook pas over enkele jaren als deze hervormingen doorgezet worden.
Dus is het thans niet terecht dat deze regering, met het CDA voorop, de eer van het huidige herstel opeist. Dat is volksverlakkerij. Balkenende en de Geus doen dit heel erg, terwijl ze goed weten dat het anders is. Maar ja, de verkiezigen zijn weer in beeld, en dan wordt er vaker een loopje met de waarheid genomen, toch? (Eerlijk: de VVD vind ik daarin wel eerlijker en slaan een gezondere toon aan).
pi_40200578
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik wil ook de invloed van het regeringbeleid niet overdrijven. Heb ik ook aangegeven. Ik wil dus ook niet mijn argument van "hel en verdoenenis" niet overdrijven. De invloed van de regering blijft beperkt. Ik wilde vooral ook duidelijk maken dat de regering de kleine rol die ze wel heeft op het gebied van de massapsychologie niet goed hebben gebruikt. Dat had wel het effect dat de consumentenbestedingen mede daardoor zijn achtergebleven. Angst is altijd een slechte raadgever.
Ben ik het niet mee eens, angst was wel een oorzaak maar zelfs daarin speelt de regering maar een kleine rol. Globale gebeurtenissen hebben daar ook een veel grotere invloed op.
[..]
quote:
De rencentelijk ressie zou ik niet bestempelen als een dipje.....Je hebt wel gelijk dat door extreme salaristijgingen zker ook hebben bijgedragen. Maaar de hoofdrol was m.i. weggelegd voor de wereldeconomie waar het bepaald niet goed mee ging. We zijn daarin niet achtergebleven..
Welke recessie? Volgens redelijk recente berekeningen is die er dus nooit geweest in Nederland.
[..]
quote:
Dus is het thans niet terecht dat deze regering, met het CDA voorop, de eer van het huidige herstel opeist. Dat is volksverlakkerij. Balenende en de Geus doen dit heel erg, terwijl ze goed weten dat het anders is. Maar ja, de verkiezigen zuijn weer in beeld, en dan wordt er vaker een loopje met de waarheid genomen, toch? (Eerlijk: de VVD vind ik daarin wel eerlijker en slaan een gezondere toon aan).
Waarom niet? De huidige regering heeft al van begin af aan al gezegd dat 2006 en 2007 beter worden, dat is dus wel waarheid gebleken.
pi_40200879
Ik zet een kratje bier in dat het een CDA - PvdA kabinet wordt. Wie wed iets anders?
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_40201645
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens, angst was wel een oorzaak maar zelfs daarin speelt de regering maar een kleine rol. Globale gebeurtenissen hebben daar ook een veel grotere invloed op.
Nee, we zijn het wel eens. Dit probeerde ik wel te zeggen. Maar ja, het is hier bijna 40 graden. Dus ik moet maar ff wachten tot het weer wat koeler wordt.
quote:
Welke recessie? Volgens redelijk recente berekeningen is die er dus nooit geweest in Nederland.
als je de definitie strikt hanteert heb je gelijk. Maar waar het om gaat is dat het drie jaar hier niet goed is gegaan. We waren zelfs een poosje het slechtste jongetje van de (europa)klas. Hier kun je tcoh niet omheen? Maar eerlijk: thans is de situatie echt veel beter....
quote:
Waarom niet? De huidige regering heeft al van begin af aan al gezegd dat 2006 en 2007 beter worden, dat is dus wel waarheid gebleken.
Ik hoop dat het allemaal uit gaat komen. Maar ja , wat is dan het aandeel van deze regering? wat zou het resultaat geweest zijn als er een centrum linkse regering was geweest. Onmogelijk te zeggen dus. Het alternatief is nl nooit geweest....
  woensdag 26 juli 2006 @ 18:30:48 #56
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_40210076
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 12:59 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik weet genoeg van de economie om zeker te weten dat het herstel voornamelijk te danken is aan het herstel van de wereld economie (zeer sterk aantrekken van de export) ipv de mooie woorden in het laatste jaar waain deze regering zo nodig zieltjes moet paaien. Ze gaan met de eer aan de haal, die hun niet toekomt....
als de economie van ons land zo veel belang heb aan import en export, dan zou je toch zeker wel kunnen stellen dat het belangerijk is hier in te inversteren? dmv arbeidsloon, vervoersnet, onderwijs en het verbeteren van ondernemingsschap. Het opkomen van im/export is niet alleen te wijten aan de buitelandse economie, maar ook aan het binnelandse. ik vind je visie serieus kortzichtig om te stellen dat de overheid wel invloed kan hebben op het vertragen van economisch voorspoed maar niet op het vergroten in duurzame economische voorspoed.
pi_40210269
qua vervoersnet is het sowieso een zooi de afgelopen 10 jaar. De files worden elk jaar exponentieel langer.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  woensdag 26 juli 2006 @ 18:43:00 #58
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_40210437
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 18:37 schreef highway101 het volgende:
qua vervoersnet is het sowieso een zooi de afgelopen 10 jaar. De files worden elk jaar exponentieel langer.
Kan zijn, maar je moet het wel in het licht zien van het aantal gereden km.
Des te meer km er gereden wordt des ter meer er verdient lijkt te worden.
lage werkloosheid -> meer km's
meer overslag van goeden -> meer km's
  woensdag 26 juli 2006 @ 21:37:49 #59
124377 pmb_rug
salvation received
pi_40216182
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 13:50 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik zet een kratje bier in dat het een CDA - PvdA kabinet wordt. Wie wed iets anders?
ik zou graag dat krat bier met je willen adten, want dat betekent rampspoed.
?Porque no te calles?
pi_40216956
quote:
CDA+VVD+(CU) met mr.dr. J.P. Balkenende wederom als opperhoofd. Al zet ik nog geen biertje voor in. Ik zie Verdonk ook nog voor zichzelf beginnen evt iets met Pastors. Dan ziet het electoraal landschap in de peilingen totaal anders uit.....Verdonk als premier?
pi_40217243
VVD wou toch niet met CU?
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_40217628
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 18:30 schreef Boomstam het volgende:

[..]

als de economie van ons land zo veel belang heb aan import en export, dan zou je toch zeker wel kunnen stellen dat het belangerijk is hier in te inversteren? dmv arbeidsloon, vervoersnet, onderwijs en het verbeteren van ondernemingsschap.
Het voortvarenheid van de Ned. economie is nogal afhankelijk van de export. Het vervoersnet is jaar in en jaar uit door allerlei regeringen verslonst. Verkeerde megabeslissingen genomen. De Betuwelijn bijvoorbeeld had er nooit moeten komen. In plaats daarvan veel meer wegen. Loonmatiging was idd nodig en heeft deze regering goed opgepakt. Echter de middeninkomens en de lage inkomens hebben de eerste jaren in koopkracht moeten inleveren, terwijl een nullijn ook goed genoeg moet zijn geweest. Verbetering van onderwijs geeft een langertermijn effect. De ondernemers klagen echter nog over de hoeveelheid regelgeving. Op dat terrein heeft deze regering teveel laten liggen, dat kon dus wat beter.
quote:
Het opkomen van im/export is niet alleen te wijten aan de buitelandse economie, maar ook aan het binnelandse. ik vind je visie serieus kortzichtig om te stellen dat de overheid wel invloed kan hebben op het vertragen van economisch voorspoed maar niet op het vergroten in duurzame economische voorspoed.
Het opkomen van import en export is te danken aan de opbloeiende economieen, het is immers postief toch? (wijten is negatief). Ik meen dat op korte termijn een regering de economie deels de put in kan praten. Maar ja daar is niet iedereen het overeens, erken ik. Maar ik geloof als je als regering jarenlang de consument en burgerij wanhoop aanpraat, dan heeft dat op korte termijn wel invloed op het koopgedrag (kopersstaking). Je hoeft daar geen volleerd econoom voor te zijn. Ik benadruk dat ik het effect vooral niet wil overdrijven. Een overheid kan op de lange termijn postieve invloed hebben op de economie, zeker, al zijn hier meerdere visies mogelijk over de manier waarop ze dat moeten doen. Welke keuzes je daarin maakt. Er is niet 1 enkele waarheid in deze. Het is niet voor niets dat er een skala aan politieke partijen zijn...
quote:
pi_40217680
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:04 schreef highway101 het volgende:
Ow, maar dat was toch in 2003? Dit kan toch nu zijn veranderd ? Ik geloof dat de VVD geen zin meer heeft in nog een rondje d66?

Of heb ik iets gemist
pi_40218210
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:04 schreef highway101 het volgende:
SGP was meer een probleem voor de VVD
pi_40234866
quote:
Op woensdag 26 juli 2006 22:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

SGP was meer een probleem voor de VVD
Precies. Zo herinner ik mij het ook.
pi_40235543
quote:
Vruchtensapje graag.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_40236040
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:16 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Vruchtensapje graag.
Mogen Joden ook geen alchohol? Het zijn ook net moslims.......

Eigen slager, eigen manier van eten bereiden, geen alchohol, schietgraag als het om een achterhaald boek gaat en vrijheid alleen als ze niet door een ander beledigd worden. En de verschillen?
pi_40236184
quote:
Op donderdag 27 juli 2006 13:33 schreef Arnem_ het volgende:

[..]

Mogen Joden ook geen alchohol? Het zijn ook net moslims.......

Eigen slager, eigen manier van eten bereiden, geen alchohol, schietgraag als het om een achterhaald boek gaat en vrijheid alleen als ze niet door een ander beledigd worden. En de verschillen?
Zou het niet weten lievurt.
Ik ben een kaaskop.

Ze mogen zeker wel alcohol drinken.
pi_40761880
De verschillen in de beide peilingen worden steeds groter. De Hond spreekt van een steeds kleiner verschil tussen PvdA en CDA, terwijl bij Interview/NSS de PvdA juist weer verder uitloopt. Grappig is trouwens dat de 'linkse' NOS laatstgenoemde peiling NIET op pagina 101 van Teletekst heeft gemeld, terwijl daar nu wel prominent staat dat het CDA volgens De Hond inloopt.

Links De Hond, rechts Interview/NSS:

CDA .....42... 39
PvdA ....45... 49
VVD .....28... 28

LPF........00... 00
GL..........07... 06
SP .........15 ...18
D66........02... 02

Chr.Unie..05... 05
SGP.........02 .. 02
PvdD ...... 00 .. 00
Wilders ...03 ... 01
Overige... 01... 00

Waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden...
pi_40762919
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:07 schreef dVTB het volgende:
Grappig is trouwens dat de 'linkse' NOS laatstgenoemde peiling NIET op pagina 101 van Teletekst heeft gemeld, terwijl daar nu wel prominent staat dat het CDA volgens De Hond inloopt.
De NOS heeft sinds ruim een jaar een contract met Peil.nl van Maurice de Hond dat het alleen die peilingen meldt.
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:07:30 #71
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40763229
quote:
De verschillen in de beide peilingen worden steeds groter. De Hond spreekt van een steeds kleiner verschil tussen PvdA en CDA, terwijl bij Interview/NSS de PvdA juist weer verder uitloopt. Grappig is trouwens dat de 'linkse' NOS laatstgenoemde peiling NIET op pagina 101 van Teletekst heeft gemeld, terwijl daar nu wel prominent staat dat het CDA volgens De Hond inloopt.

CDA .....42... 39
PvdA ....45... 49
VVD .....28... 28

LPF........00... 00
GL..........07... 06
SP .........15 ...18
D66........02... 02

Chr.Unie..05... 05
SGP.........02 .. 02
PvdD ...... 00 .. 00
Wilders ...03 ... 01
Overige... 01... 00

En nieuw kabinet van CDA / VVD komt dus steeds dichter bij

Met de CU er bij zouden ze het nu al kunnen volgens de peilingen van de Hond
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40763290
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:07 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Met de CU er bij zouden ze het nu al kunnen volgens de peilingen van de Hond
75 zetels is (net) geen meerderheid. En denk je nu echt dat een 'linkse' partij als de CU een coalitie van CDA en VVD aan een meerderheid zal helpen??
  zondag 13 augustus 2006 @ 14:17:44 #73
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40763450
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 14:10 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

75 zetels is (net) geen meerderheid. En denk je nu echt dat een 'linkse' partij als de CU een coalitie van CDA en VVD aan een meerderheid zal helpen??
Als vanuit het christelijke punt wat gedaan wordt denk ik dat wel en 75 kunnen er nog 76 of meer worden het zijn nog geen verkiezingen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_40763746
quote:

CDA .....42... 39
PvdA ....45... 49
VVD .....28... 28

LPF........00... 00
GL..........07... 06
SP .........15 ...18
D66........02... 02

Chr.Unie..05... 05
SGP.........02 .. 02
PvdD ...... 00 .. 00
Wilders ...03 ... 01
Overige... 01... 00

Denk het laatste ook.
Zal ik hem dan maar inkoppen? De linkse NOS die het CDA in de plus wel meldt en de pvdA niet. Ik vermoed een complot van CDA aanhangers op de redactie
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40763900
Ik begrijp nog steeds niet waarom zoveel mensen op de PvdA stemmen. Houden die mensen niet van Nederland?
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat het CDA de PvdA allang voorbijgestreefd is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')