abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39296462
Maar geen kansen meer.

Woensdagavond live op Nederland 3.
quote:
"Hirsi Ali zelf schuldig aan affaire"

Ayaan Hirsi Ali is en blijft Nederlandse. Dat schrijft minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) in een brief aan de Tweede Kamer.

Verdonk stelt na nader onderzoek dat het voormalige VVD-Kamerlid volgens het Somalische namenrecht ook de achternaam Hirsi Ali mag voeren, omdat de naam van haar grootvader Ali is.

Ze voegt eraan toe dat er "niet in het minst door toedoen van betrokkene" twijfel over de achternaam was ontstaan, waardoor ze nader onderzoek naar de kwestie heeft moeten doen.

Hirsi Magan
Ayaan Hirsi Ali heet eigenlijk Hirsi Magan van haar achternaam. Maar bij haar asielaanvraag in Nederland gaf ze de naam op waaronder ze nu bekend staat en die ze ook wil blijven voeren.

Hirsi Ali geeft in een verklaring toe dat ze minister Verdonk op het verkeerde been heeft gezet, omdat ze nooit heeft gezegd dat ze beide achternamen volgens het Somalische namenrecht mocht gebruiken.

"Mijn mededeling dat ik over mijn identiteit heb gelogen, geeft dus niet de werkelijkheid weer. Het gaat hier echter om feiten die de minister niet bekend konden zijn en ik heb er volledig begrip voor, dat zij heeft gehandeld zoals zij heeft gedaan."

De brief van Verdonk en de verklaring van Ayaan Hirsi Ali vindt u in de rechterbalk van deze pagina.

Haar advocate, Britta Böhler, zegt dat Hirsi Ali deze verklaring heeft ondertekend "omdat het in haar belang was dat de zaak snel wordt afgerond".

Ze wil niet zeggen of de woorden van Hirsi Ali zelf afkomstig zijn, maar ze betwijfelt of Verdonk zonder de verklaring het besluit zou hebben genomen over het Nederlanderschap van Hirsi Ali.

Spoeddebat
In een toelichting op haar brief haalt Verdonk hard uit: "De enige die dit heeft aangesticht, is Ayaan Hirsi Ali zelf geweest."

Als zij in mei niet zelf in het tv-programma Zembla had gezegd dat ze destijds had gelogen over haar naam en geboortejaar, had de hele kwestie volgens de minister nooit gespeeld.

GroenLinks heeft een spoeddebat over de kwestie aangevraagd, dat woensdagavond om 20.30 uur zal beginnen. De NOS zendt het debat live uit op Nederland 3.
pi_39296698
Hirsi heeft dus maar een verklaring getekend, die voor haar is opgesteld om van het hele gezeik en gezeur af te zijn.

Verdonk kan nu zeggen dat het AHA's schuld is omdat zij heeft gelogen over het liegen.

Vindt u het nog een beetje geloofwaardig?
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:26:08 #3
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39299022
Hopelijk wordt 't net zo'n feest als de vorige keer

* popcorn klaarzet *
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_39300029
quote:
Bijlage 1.

Verklaring van mevrouw Ayaan Hirsi Ali

Op 15 mei j.l. heb ik van de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie een brief ontvangen waarin mij werd meegedeeld dat de uitlatingen die ik over mijn identiteit heb gedaan zouden kunnen impliceren dat ik het Nederlanderschap nooit had verkregen.
Deze mededeling was gebaseerd op mijn verklaring, dat ik niet Ayaan Hirsi Ali, maar Ayaan Hirsi Magan heet. Deze naam is samengesteld uit mijn eigen naam, de naam van mijn vader en de naam van mijn vader’s vader. Deze wijze van naamsgebruik is in Somalië wettelijk en traditioneel gangbaar. De naam Magan is ook altijd door mijn vader gevoerd en ik ben met deze naam opgevoed. Bij mijn asielaanvraag en daarmee ook later bij mijn verzoek tot naturalisatie, heb ik deze naam echter niet gebruikt. Ik heb, om redenen die er nu niet meer toe doen, een andere naam gebruikt, te weten de naam Ali. Onder deze naam is mijn vader’s vader daadwerkelijk geboren, zoals mijn familieleden getuigen. Hij heeft zich pas later Magan genoemd. Anders dan ik in het verleden soms heb gezegd, hoort de naam Ali dan ook wezenlijk bij mij. De naam Ayaan Hirsi Ali is de naam die ik naar Somalisch recht en gewoonte mocht voeren en die daarmee ook uitgangspunt voor de Nederlandse naamsaanduiding kan zijn. Mijn mededeling, dat ik over mijn identiteit heb gelogen, geeft dus niet de werkelijkheid weer. Het gaat hier echter om feiten die de minister niet bekend konden zijn en ik heb er volledig begrip voor, dat zij heeft gehandeld zoals zij heeft gedaan. Ik betreur het dat ik haar met mijn mededeling op het verkeerde been heb gezet. Ik zal als Ayaan Hirsi Ali door het leven gaan.

w.g.

Ayaan Hirsi Ali
26 juni 2006
De verklaring, waarvan je mag aannemen dat AHA die niet heeft geschreven maar wel haar handtekening heeft gezet.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 22:04:35 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_39300758
Nog even geduld voor Rutte om fractieleider te worden dus. Tenzij er natuurlijk nog een lastige kwestie volgt, want dan moet hij nog blijven schuilen in het kabinet.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_39300873
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:26 schreef gronk het volgende:
Hopelijk wordt 't net zo'n feest als de vorige keer

* popcorn klaarzet *
yup .. ik ga ook alvast inslaan ..

ik ben trouwens benieuwd naar de internationale kranten morgen .. hoe dit soort rare gekonkel van "eigen schuld, had je me maar niet op het verkeerde been moeten zetten door te liegen over je leugens .. ondertekenen of anders .. " wordt opgepakt .. als ik een buitenlandse journalist was .. yummie ..
en ze lusten ons al rauw ..
pleased to meet you
pi_39302628
Mevrouw Verdonk is niet meer te geloven, hoeveel schuld Mevrouw Maga/Hirshi Ali hier dan ook heeft. Verdonk neemt een "weloverwogen besluit op basis van grondig onderzoek" en na een paar weken neemt ze opeens toch een ander besluit na blijkbaar grondiger onderzoek. Tel daar, met het oog op de lijsttrekkerstrijd, de timing en het rechtse, daadkrachtige karakter van de toentertijd genomen besluiten bij op en er kan niet anders geconcludeerd worden dan dat mevrouw Verdonk de 'leugen' van Hirshi Ali gebruikt heeft in haar strijd met Rutte.

Algemeen belang? Nee. Politiek te rechtvaardigen? Nee. In strijd met de afgelegde eed? Ja. Aftreden? Ja.

Als ze wijs is houdt ze de eer aan zichzelf en verdwijnt ze van het politieke toneel. Misschien dat ze weggepromoveerd kan worden richting Brussel of Straatsburg.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 23:26:59 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39304659
Aardige om in gedachten te houden: als je als 'twijfelgeval' een document tekent, waar staat dat je een leugenaar bent, krijg je je paspoort van de minister.

Ik geloof dat er zat asielzoekers zijn die zo'n deal met alle plezier aangaan.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_39304973
Het kon wel weer eens een leuk debat worden. Het verhaal van Verdonk rammelt weer/nog aan alle kanten.
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:02:20 #10
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39305942
De ministerraad heeft er vandaag uren over vergaderd en is uiteindelijk met dit besluit naar buiten gekomen. Een gedwongen aftreden van Verdonk zal dus waarschijnlijk automatisch ook een kabinetscrisis tot gevolg hebben.

Het *ayaaneffect* lijkt hoe dan ook een maximaal verstorende uitwerking te hebben op de nederlandse samenleving.

follow the money
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:06:17 #11
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39306092
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 00:02 schreef DeepThought het volgende:
De ministerraad heeft er vandaag uren over vergaderd en is uiteindelijk met dit besluit naar buiten gekomen. Een gedwongen aftreden van Verdonk zal dus waarschijnlijk automatisch ook een kabinetscrisis tot gevolg hebben.
Jaahaaaa, maar als die excuusbrief een eigen actie van verdonk is geweest....

(of, politiek gezegd, als de ministerraad opeens doet alsof ze van niets weten )
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:09:55 #12
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39306233
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:48 schreef SCH het volgende:

[..]

De verklaring, waarvan je mag aannemen dat AHA die niet heeft geschreven maar wel haar handtekening heeft gezet.
Klopt inderdaad
De advocaat van AHA heeft nadrukkelijk in de pers verklaard dat verklaring is opgesteld door het ministerie van Justitie. Het is eigenlijk nog erger ook want als verklaring niet getekend zou worden dan zou het ministerie vandaag OOK geen verklaring uitbrengen
penny wise, pound foolish
www.frisofeest.nl op 30 november 2012
Gezellig met een zachte gay
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:11:36 #13
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39306292
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 22:40 schreef Senang het volgende:
Mevrouw Verdonk is niet meer te geloven, hoeveel schuld Mevrouw Maga/Hirshi Ali hier dan ook heeft. Verdonk neemt een "weloverwogen besluit op basis van grondig onderzoek" en na een paar weken neemt ze opeens toch een ander besluit na blijkbaar grondiger onderzoek. Tel daar, met het oog op de lijsttrekkerstrijd, de timing en het rechtse, daadkrachtige karakter van de toentertijd genomen besluiten bij op en er kan niet anders geconcludeerd worden dan dat mevrouw Verdonk de 'leugen' van Hirshi Ali gebruikt heeft in haar strijd met Rutte.

Algemeen belang? Nee. Politiek te rechtvaardigen? Nee. In strijd met de afgelegde eed? Ja. Aftreden? Ja.

Als ze wijs is houdt ze de eer aan zichzelf en verdwijnt ze van het politieke toneel. Misschien dat ze weggepromoveerd kan worden richting Brussel of Straatsburg.
Wellicht is er in Washington nog wel een bureau beschikbaar naast dan van Ayaan.
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:13:09 #14
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39306354
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:34 schreef Scrutinizer het volgende:
Het kon wel weer eens een leuk debat worden. Het verhaal van Verdonk rammelt weer/nog aan alle kanten.
Ik wil geen spelbreker zijn, maar coalitiepartijen hebben vandaag alweer de rijen gesloten
Want het is belangrijker dat het kabinet overeind blijft dan dat de waarheid boven tafel komt
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:14:46 #15
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39306407
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 00:06 schreef gronk het volgende:

[..]

(of, politiek gezegd, als de ministerraad opeens doet alsof ze van niets weten )
Ja ik hoorde vandaag ook een geweldige quote van Rita.
"Ik mag toch aannemen dat een lid van de tweede kamer op camera de waarheid verteld"
dat geld zeker niet voor een minister
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:25:00 #16
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39306748
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 00:06 schreef gronk het volgende:

[..]

Nee joh, "Ze" (CDA vooral) willen al veel langer van dit kabinet af, Verdonk heeft het de vorige keer maar ternauwernood kunnen voorkomen (er lag immers een enorme zwartepiet op haar buro). Of denk je soms dat deze (eigenlijk vroegtijdige) samenloop van gebeurtenissen (alweer) op toeval berust, zo vlak voor het reces?
follow the money
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:27:37 #17
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39306828
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 00:25 schreef DeepThought het volgende:

[..]

Nee joh, "Ze" (CDA vooral) willen al veel langer van dit kabinet af, Verdonk heeft het de vorige keer maar ternauwernood kunnen voorkomen (er lag immers een enorme zwartepiet op haar buro). Of denk je soms dat deze (eigenlijk vroegtijdige) samenloop van gebeurtenissen (alweer) op toeval berust, zo vlak voor het reces?
Nee het is nog "te vroeg" voor vervroegde verkiezingen.
De kiezers hebben nog niet genoeg kunnen profiteren van het beloofde zoet dat we van dit kabinet kregen nadat ze ons eerst een overdosis zuur hebben gegeven.
Gerrit Zalm wil voor de VVD nog eerst het begrotingsoverschot veiligstellen en dan nog komende prinsjesdag wat extra cadeautjes uitdelen

Of de mensen van d66 moeten alsnog het licht zien en de oversteek maken naar de oppositie. Dat zou uiteindelijk wel een mooie kans zijn voor Pechtold om zich wat meer te profileren. Maar ja d66 heeft daar al diverse andere kansen voor gehad en die ook telkens laten liggen.
pi_39307176
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 00:27 schreef Stroekie het volgende:
Gerrit Zalm wil voor de VVD nog eerst het begrotingsoverschot veiligstellen en dan nog komende prinsjesdag wat extra cadeautjes uitdelen
ah ja, eerste kado'tje is al binnen hoor .. de verhoging van de kinderbijslag, iets hoger dan verwacht (5¤ meer of zo) wordt 3 maanden eerder ingevoerd .. hiep hooi
pleased to meet you
  woensdag 28 juni 2006 @ 00:51:14 #19
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39307321
Nog meer geboortepolitiek:

Om de levensloopregeling te stimuleren (slechts 7(?) % van de werkenden doet er aan mee) wil het CDA 10.000 euro per geboorte (van een kind) op je levenslooprekening storten, tot en met de derde dan.
follow the money
  woensdag 28 juni 2006 @ 07:47:11 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39310496
We hebben in het verleden Minsiters met een plaat voor hun hoofd gehad (links en rechts, om iedereen even voor te zijn), maar mevrouw Verdonk spant toch wel alle kronen op dit gebied, In de Telegraaf van vanochtend roept ze zelfs keihard dat het allemaal de schuld van HA is... Hoe ver moet je het contact met de politieke realiteit kwijt zijn om dat soort uitspraken te doen? :|(
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 28 juni 2006 @ 08:29:35 #21
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39310848
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 07:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
We hebben in het verleden Minsiters met een plaat voor hun hoofd gehad (links en rechts, om iedereen even voor te zijn), maar mevrouw Verdonk spant toch wel alle kronen op dit gebied, In de Telegraaf van vanochtend roept ze zelfs keihard dat het allemaal de schuld van HA is... Hoe ver moet je het contact met de politieke realiteit kwijt zijn om dat soort uitspraken te doen? :|(
He, da's nogal simpel. Hirschi ali heeft toch een document ondertekend waarin dat staat? Nou, dan is 't toch waar?
pi_39310869
quote:
Nu moet je de telegraaf en haar quotes natuurlijk met een korrel zout nemen.
  woensdag 28 juni 2006 @ 08:35:42 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_39310928
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 08:29 schreef gronk het volgende:

[..]

He, da's nogal simpel. Hirschi ali heeft toch een document ondertekend waarin dat staat? Nou, dan is 't toch waar?
Wie zegt dat ze niet liegt over haar gelogen leugens?

Ofzo.
pi_39310950
Het doet er niet toe of Hirschi Ali gelogen heeft of niet. Het doet er toe dat Verdonk ongegronde populistische beslissingen neemt. Of de betrokken persoon nou liegt of niet.
pi_39311057
De verklaring van Verdonk
quote:
Hierbij informeer ik u over de conclusie die ik heb getrokken ten aanzien van het Nederlanderschap van mevrouw Ayaan Hirsi Ali en over de uitvoering van de moties (TK 2005-2006, nr. 30559, nr. 1 en TK 2005-2006, nr. 30559, nr. 3) die zijn aangenomen in het debat van 16 mei jongstleden.
Daarop volgend zijn er tijdens de regeling van werkzaamheden op 23 mei jongstleden aan de minister-president en mij, door de leden Halsema (GroenLinks), Van der Vlies (SGP) en Nawijn (Groep Nawijn) vragen gesteld (Handelingen II, 2005-2006, blz. 81- 5002). Voorts heeft de vaste commissie voor Justitie in haar procedurevergadering van 24 mei 2006 een aantal vragen gesteld in relatie tot de naturalisatiekwestie van mevrouw Ayaan Hirsi Ali. In deze brief zal ik achtereenvolgens op de hierboven genoemde onderdelen ingaan.

Beslissing ten aanzien van het Nederlanderschap van mevrouw Ayaan Hirsi Ali en uitvoering van de moties (TK 2005-2006, 30559, nr. 1 en TK 2005-2006, 30559, nr. 3)

Op 15 mei jongstleden heb ik aan mevrouw Ayaan Hirsi Ali meegedeeld dat, gelet op haar publieke uitlatingen, met name die in de Zembla-uitzending van 11 mei jongsleden, waarin zij te kennen gaf over haar naam en geboortejaar te hebben gelogen, vooralsnog moest worden aangenomen dat zij door het naturalisatiebesluit van 1997 geen Nederlander was geworden. Haar mededeling hield in, dat zij ten onrechte de naam Ayaan Hirsi Ali, geboren op 13 november 1967, voerde, terwijl zij in werkelijkheid Ayaan Hirsi Magan heette en geboren is op 13 november 1969.

Ik heb met de brief van 15 mei gehandeld zoals ik in alle vergelijkbare gevallen handel. Steeds wanneer er reden is om aan te nemen dat iemand die zich op een naturalisatiebesluit beroept een andere naam en/of geboortedatum blijkt te hebben dan in het naturalisatiebesluit is opgenomen, wordt door mij een brief van deze strekking geschreven, met het doel duidelijkheid te verkrijgen over de identiteit en over de naturalisatie, in overeenstemming met de strekking van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Ik heb betrokkene, zoals in alle andere gevallen, uitgenodigd om binnen zes weken op mijn mededeling te reageren, zodat daarna definitief vastgesteld zou kunnen worden of zij inderdaad Nederlander was geworden.

De gemachtigde van mevrouw Ayaan Hirsi Ali heeft daarop in zijn reactie verklaard, dat
- Zij de naam Ayaan Hirsi Ali kon voeren, omdat haar vaders vader bij geboorte de naam Ali heeft verkregen en de naam Magan pas later heeft verworven;
- Zij gedwaald heeft in haar uitlatingen dat zij over haar identiteit heeft gelogen.

Ik onderschrijf de stelling, dat, als de naam van de grootvader inderdaad Ali is, zij de naam Ayaan Hirsi Ali kon voeren. Dit is door deskundigen bevestigd. Volgens het Somalisch namenrecht, zoals dat bekend is uit de tekst van de Codice civile Somalo en uit wat meer in het algemeen bekend is uit het Islamitisch namenrecht, is de namenreeks een geaccepteerde wijze van identificeren en wordt een persoon in dat geval aangeduid met de eigennaam, de naam van de vader en de naam van de vaders vader. Volgens de regels die als bestendige beleidspraktijk daarvoor worden gehanteerd, kan de naam van de grootvader in Nederland als geslachtsnaam worden geregistreerd.

De gemachtigde van mevrouw Ayaan Hirsi Ali voert daarnaast aan, dat zijn cliënte ook de naam Ali mocht voeren, omdat ook twee andere voorvaders die naam droegen. Ook uit het ambtsbericht dat ik aan de minister van Buitenlandse Zaken heb gevraagd blijkt dat het acceptabel kan zijn om een naam van één van de voorvaderen te gebruiken. Ik teken daarbij aan dat voor het gebruiken van deze naam in het algemeen nodig zal zijn het voorkomen van deze naam in het geslachtsregister aan te tonen. Vanwege het gebrekkige bestuurlijke en juridische systeem ter plaatse, is dat in dit geval echter niet mogelijk, nog daar gelaten dat niet is vast te stellen of deze handelwijze in het ter plaatse geldende recht in de desbetreffende tijd ook werkelijk geldig was.
Om de waarde van de argumenten van de gemachtigde te kunnen toetsen, heb ik zowel de gemachtigde om ondersteunende bewijsstukken gevraagd, als zelfstandig onderzoek gedaan door een ambtsbericht aan de minister van Buitenlandse Zaken te vragen.

Ook in andere gevallen, waarin twijfel over de identiteit bestaat van personen waarvan de geldigheid van het naturalisatiebesluit ter discussie staat pleeg ik nader onderzoek te doen.

Nu er twijfel is ontstaan over de identiteit van mevrouw Ayaan Hirsi Ali, niet in het minst door toedoen van betrokkene, heb ik het nodig geoordeeld materiaal te verkrijgen dat de verklaringen van de gemachtigde geloofwaardig ondersteunt.

De gemachtigde van mevrouw Ayaan Hirsi Ali heeft naar aanleiding van mijn verzoek om onderbouwing van zijn stelling omtrent de naam van de grootvader een aantal verklaringen van familieleden overgelegd, waaronder één van de broer en één van de schoonzuster van betrokkene, waarin wordt aangegeven, dat de grootvader van mevrouw Ayaan Hirsi Ali bij geboorte de naam Ali kreeg en dat deze later de naam Magan heeft gekregen. Deze getuigen maken, naar mij door de minister van Buitenlandse Zaken is bericht, een betrouwbare indruk.

In het ambtsbericht van de minister van Buitenlandse Zaken is een verklaring van de broer van mevrouw Ayaan Hirsi Ali opgenomen waarin hij uiteenzet dat de grootvader bij geboorte de naam Ali droeg en vanaf ± 1870 tot aan zijn dood in 1945 de naam Magan heeft gevoerd. Om deze reden komt deze laatste naam in de namenreeks van de volgende generaties voor.

Gezien het feit dat het mij niet mogelijk is om langs andere weg zekerheid te verkrijgen over naam of geboortejaar van betrokkene, ben ik genoodzaakt af te gaan op het materiaal dat mij door betrokkene is geleverd en het ambtsbericht van de minister van Buitenlandse Zaken. Ik ben bereid dit als voldoende ondersteunend te aanvaarden.

In mijn onderzoek zijn geen betekenisvolle blijken van het tegendeel gebleken. Dat uit het ambtsbericht van de minister van Buitenlandse Zaken blijkt dat de familie in de registers in Kenia uitsluitend onder de naam Magan geregistreerd staat, doen niet af aan het gegeven, dat als de grootvader de naam Ali heeft gedragen, mevrouw Ayaan Hirsi Ali deze naam mocht voeren.

Betrokkene heeft inmiddels verklaard, dat haar mededeling dat zij over haar identiteit heeft gedwaald, niet de werkelijkheid weergeeft, omdat zij naar Somalisch recht en gewoonte de naam Ali mocht voeren (bijlage 1). Daarom ben ik van mening dat er voldoende reden is om thans in rechte aan te nemen dat het naturalisatiebesluit de juiste naam bevat.

Bij acceptatie van de juistheid van de naam Ali, acht ik de onjuistheid van het geboortejaar op zichzelf onvoldoende om de identificatie van betrokkene in twijfel te stellen. Hoewel een onjuist geboortejaar in voorkomende gevallen wel kan leiden tot onderzoek naar de identiteit van betrokkene, is ook in andere gevallen waarin alleen het geboortejaar onjuist was, niet definitief door de rechter vastgesteld dat het Nederlanderschap niet verkregen is.

Alles in aanmerking nemende ben ik tot de conclusie gekomen, dat het naturalisatiebesluit van 1997 mevrouw Ayaan Hirsi Ali voldoende identificeert en dat zij daarom het Nederlanderschap inderdaad heeft verkregen.

Ik stel vast dat zonder de door mij gevolgde procedure de feiten die voor de conclusie die ik thans heb getrokken doorslaggevend zijn geweest, niet op tafel waren gekomen.

Toezegging lid Van der Vlies

Nu de uitkomsten van het onderzoek naar de identiteit en nationaliteit van mevrouw Ayaan Hirsi Ali bekend zijn, kan met de uitvoering van de toezegging aan het lid Van der Vlies tijdens het debat van 16 mei jongstleden, om het wettelijk systeem betreffende nationaliteit en identiteit aan een onderzoek te onderwerpen, worden gestart. Ik hoop u in het najaar daarover verder te berichten. De reden dat dit enige tijd neemt is, dat een eventuele herziening van het wettelijk systeem verregaande consequenties kan hebben en dus zorgvuldig in kaart moeten worden gebracht en na overleg met de nodige deskundigen tot stand zal moeten komen.

Vragen lid Halsema e.a.

Het lid Halsema heeft op een drietal onderdelen vragen gesteld.

Het eerste onderdeel betreft uitlatingen van de minister van Buitenlandse Zaken in het programma Kamerbreed.
Deze uitlatingen moeten worden gezien in het licht van de toezeggingen die ik tijdens het debat heb gedaan en er wordt mee bedoeld dat gelijke gevallen, gelijk dienen te worden behandeld. Dit is steeds de lijn die ik in mijn beleid hanteer.

Het tweede onderdeel betreft de vraag of ik een afspraak met de minister-president en vice-premier Zalm heb geschonden toen ik maandag 15 mei jongstleden de antwoorden op de kamervragen van de heer Nawijn over mevrouw Ayaan Hirsi Ali naar de Kamer stuurde. Mede namens de minister-president bericht ik u in antwoord op vraag 2 dat er geen concrete afspraken zijn gemaakt in het telefoongesprek dat ik op maandagochtend 15 mei jongstleden met de minister-president voerde. De minister-president vroeg mijn bijzondere aandacht voor een zorgvuldige afweging en vroeg mij ervoor zorg te dragen dat goede afstemming zou plaatsvinden. Eerst na verzending van de brieven aan mevrouw Ayaan Hirsi Ali en aan de Tweede Kamer terzake de beantwoording van de vragen van de heer Nawijn heb ik de minister-president geïnformeerd. In het gesprek op de daaropvolgende dag heb ik de minister-president geïnformeerd omtrent de toedracht van mijn beslissing en is vastgesteld dat de afstemming met de minister-president onvoldoende zorgvuldig heeft plaatsgevonden, zoals door mij in het debat van 16 mei jongstleden met Uw Kamer is aangegeven. Ook met vice-premier Zalm heb ik gesproken, ondermeer op maandagavond 15 mei jongstleden. Ook in dat gesprek is geen afspraak omtrent het tijdstip van verzending van de brief en de antwoorden op de kamervragen gemaakt.

Ten derde vraagt het lid Halsema of mijn belofte d.d. 19 mei jongstleden, dat mevrouw Ayaan Hirsi Ali haar Nederlanderschap behoudt of terugkrijgt, in de Ministerraad is besproken en of dit staand kabinetsbeleid is. In de Ministerraad van 19 mei jongstleden is intensief gesproken over de consequenties van de aangenomen moties tijdens het debat van 16 mei jongstleden. Uitgangspunt van het recht en dus van het kabinetsbeleid is dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Mijn uitlating tijdens het lijsttrekkersdebat van de VVD op 19 mei jongstleden stemt hiermee overeen.

Zowel het lid Halsema als het lid Nawijn hebben gevraagd naar het door mij toegezegde feitenrelaas over de gang van zaken in 2002, onder andere gebaseerd op de memoranda van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). In bijlage 2 van deze brief treft u het feitenrelaas aan. Ook de meer specifieke vragen over de gang van zaken op het ministerie van Justitie worden hiermee beantwoord.

Vragen vaste commissie voor Justitie

Per brief van 26 mei jongstleden (kenmerkt 06-JUST-B-51), heeft de vaste commissie voor Justitie naar aanleiding van de naturalisatiekwestie van mevrouw Ayaan Hirsi Ali mij verzocht om het volgende:
a. een overzicht van alle zaken van identiteitsfraude in relatie tot naturalisatie sinds 2000 en de gevolgen daarvan voor betrokkenen;
b. informatie of sinds 2003 een wijziging in het beleid terzake heeft plaatsgevonden en indien dat het geval is, wat daarvan de gevolgen zijn geweest;
c. inzicht in de positiebepaling van de Staat bij de uitspraak van de rechtbank Den Haag d.d. 28 april 2005 waartegen de Staat cassatie heeft aangetekend;
d. informatie over of er mij op dit moment identiteitsfraudezaken in relatie tot naturalisatie bekend zijn en welke gevolgen dit voor betrokkenen heeft.

Op deze verzoeken zal achtereenvolgens worden ingegaan.

Ad a: een overzicht van alle zaken van identiteitsfraude in relatie tot naturalisatie sinds 2000 en de gevolgen daarvan voor betrokkenen

In 74 zaken hebben onjuiste identiteitsgegevens geleid tot een (voorlopig of definitief) oordeel dat geen rechtsgevolg kan worden verbonden aan de verlening van het Nederlanderschap vanaf 2000. Deze 74 zaken kunnen als volgt worden onderverdeeld:
• In 11 zaken is een voorlopig oordeel omtrent het Nederlanderschap toegezonden aan de betrokkene, maar is door de IND nog niet gekomen tot een definitief oordeel omtrent het Nederlanderschap, omdat nog wordt gewacht op de zienswijze van de betrokkene, omdat nog onderzoek plaatsvindt of omdat de zaak wordt aangehouden (zie ad d);
• In 63 zaken is gekomen tot een definitief oordeel omtrent het Nederlanderschap. In 58 van deze zaken is definitief geoordeeld dat de betrokkene geen Nederlander is en in 5 van deze zaken is geconcludeerd dat de betrokkene wel Nederlander is geworden.

Hierop zijn 22 procedures gevolgd ex artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Deze civielrechtelijke procedure houdt in dat een direct belanghebbende de rechtbank kan verzoeken vast te stellen of hij al dan niet Nederlander is. Ik benadruk dat het hier geen bestuursrechtelijke bezwaar- of beroepsprocedure betreft; de rechter toetst de vraag of de betrokkene Nederlander is ten volle, niet alleen de rechtmatigheid van de beslissing. In dit totaal van 22 procedures:
• zijn 15 verzoekschriften afgewezen;
• zijn 2 verzoekschriften toegewezen;
• is 1 verzoekschrift ingetrokken; en
• staan 4 verzoekschriften open.
In 52 gevallen staat derhalve vast dat betrokkene geen Nederlander is geworden.

Alle voorgaande cijfers betreffen het aantal meerderjarige personen waarvan is geconcludeerd dat zij het Nederlanderschap wegens het gebruik van een onjuiste identiteit niet hebben verkregen. In een aantal gevallen zijn gezinsleden in hetzelfde dossier opgenomen, die in geval van fraude van de hoofdpersoon ook het Nederlanderschap niet hebben verkregen. Deze gezinsleden zijn in bovenstaand overzicht niet meegeteld. Ook de zaak van mevrouw Ayaan Hirsi Ali is niet meegeteld.

In een korte tijd is het merendeel van de zaken boven water gehaald. Echter, het is mogelijk dat een beperkt aantal zaken aan mijn aandacht is ontsnapt.

Ten aanzien van de gevolgen voor deze betrokkenen kan ik u het volgende meedelen. Op grond van de redenering zoals deze is vervat in de uitspraak van de Hoge Raad van 11 november 2005, die de vaste bestuurspraktijk steunt, moeten de betrokkenen geacht worden nooit Nederlander te zijn geworden.

Dat de betrokkenen nooit Nederlander zijn geworden, betekent dat zij steeds vreemdeling zijn gebleven en dat de Vreemdelingenwet 2000 derhalve bij voortduring op hen van toepassing is geweest.

Er kunnen zich hierbij drie situaties voordoen:
• Indien de vreemdeling voorafgaand aan de verlening of verkrijging van het Nederlanderschap in het bezit was van een verblijfsvergunning (regulier dan wel asiel) voor onbepaalde duur, kan deze geacht worden nog altijd voort te bestaan. De IND beziet in deze gevallen of de verblijfsvergunning wordt ingetrokken.
• Indien de vreemdeling voorafgaand aan de verlening of verkrijging van het Nederlanderschap in het bezit was van een verblijfsvergunning (regulier dan wel asiel) voor bepaalde duur en de geldigheidsduur van deze verblijfsvergunning is nog niet verstreken, dan kan deze worden geacht nog steeds voort te bestaan. De IND beziet in deze gevallen of de verblijfsvergunning wordt ingetrokken.
• Indien de vreemdeling voorafgaand aan de verlening of verkrijging van het Nederlanderschap in het bezit was van een verblijfsvergunning (regulier dan wel asiel) voor bepaalde duur en de geldigheidsduur van deze verblijfsvergunning is verstreken, dan is de vreemdeling niet meer in het bezit van die verblijfstitel en verblijft hij onrechtmatig in Nederland. Een eventueel in te dienen verblijfsaanvraag zal aan de hand van de merites van het individuele geval beoordeeld worden. Uiteraard is bij een verblijfsaanvraag van belang dat de identiteit ondubbelzinnig vaststaat.

Wanneer de betrokken vreemdeling de identiteit heeft rechtgezet met gebruikmaking van de daarvoor passende documenten en in het bezit is gesteld van een verblijfsvergunning kan een verzoek om naturalisatie of een optieverzoek ingediend worden. Wanneer aan alle geldende voorwaarden voor naturalisatie of optie wordt voldaan kan de betrokken vreemdeling alsnog worden genaturaliseerd.

Ad b: informatie of sinds 2003 een wijziging in het beleid terzake heeft plaatsgevonden en indien dat het geval is, wat daar de gevolgen van zijn geweest

In de wijze waarop met onjuiste identiteit werd omgegaan is geen wijziging gekomen in 2003 of daarna. Uitgaande van de vaste jurisprudentie op dit punt is in de in april 2003 herziene Handleiding voor de toepassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap toegelicht op welke wijze wordt gehandeld indien is gebleken van de verkrijging van het Nederlanderschap onder gebruikmaking van een valse identiteit.

Ad c: inzicht in de positiebepaling van de Staat bij de uitspraak van de rechtbank Den Haag d.d. 28 april 2005 waartegen de Staat cassatie heeft aangetekend

Op 28 april 2005 geeft de rechtbank ‘s-Gravenhage een beschikking op grond van artikel 17 Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN), die aanmerkelijk afwijkt van de bestendige jurisprudentielijn. Anders dan voorheen gaat in deze uitspraak de rechtbank uit van het wél hebben verkregen van het Nederlanderschap bij gebruikmaking van een valse identiteit. Zij stelt dat de met de invoering van artikel 14, eerste lid, RWN beoogde rechtszekerheid meebrengt dat het Nederlanderschap van betrokkene met een beschikking zou moeten worden ingetrokken.

Tegen deze uitspraak is op 27 juli 2005 cassatie aangetekend. Op dat moment was het de tweede zaak in cassatie; in de andere openstaande cassatiezaak heeft de Hoge Raad op 11 november 2005 uitspraak gedaan.

In het verzoek van 27 juli 2005 tot cassatie, waarop nog geen uitspraak is gedaan, voert de Staat aan dat, ook al is duidelijk dat betrokkene de persoon is die het naturalisatieverzoek heeft ingediend, betrokkene desondanks niet is genaturaliseerd, indien hij niet onder zijn juiste identiteitsgegevens staat vermeld op het Koninklijk Besluit tot naturalisatie. Wel wordt daarbij de aantekening gemaakt, dat dit niet betekent dat élke onjuiste gegevensverstrekking/vermelding op het besluit leidt tot het zonder rechtsgevolg blijven van het naturalisatiebesluit.

Immers, in iedere administratie kunnen foutieve vermeldingen voorkomen als gevolg van een vergissing of een verschrijving. Daarbij moet worden bedacht dat veel namen die op een Koninklijk Besluit worden opgenomen niet in oorsprong in het Latijnse alfabet zijn geregistreerd (maar bijvoorbeeld in het Arabisch of het Chinees), zodat deze namen een transcriptie naar het Latijnse alfabet hebben ondergaan. Het komt hierdoor voor dat dezelfde naam verschillende transcripties heeft gekregen (bijvoorbeeld de heer Al Amri is tegelijkertijd ook de heer El Amri ). Om vergissingen te voorkomen is de Minister van Justitie gemachtigd correcties aan te brengen in een Koninklijk Besluit tot naturalisatie. Deze machtiging is verleend voor het herstel van een aantal kennelijke administratieve misstellingen in naturalisatiebesluiten die een gevolg zijn van een andere interpretatie of onoplettendheid bij de vertaling of administratie van de namen van een persoon. Vanzelfsprekend wordt in deze gevallen er wel van uitgegaan dat het naturalisatiebesluit rechtsgevolg heeft gehad en betrokkene het Nederlanderschap heeft verkregen.

Ad d: informatie over of er mij op dit moment identiteitsfraudezaken in relatie tot naturalisatie bekend zijn en welke gevolgen dit voor betrokkenen heeft

Naar aanleiding van de eerdergenoemde moties is besloten alle zaken waarin sprake is van onjuiste persoonsgegevens en waarin nog geen definitief oordeel is gevormd omtrent het Nederlanderschap, voorlopig aan te houden, in elk
geval tot het onderzoek naar aanleiding van de toezegging aan het lid Van der Vlies tijdens het debat van 16 mei jongstleden is afgerond.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
pi_39311260
quote:
Artikel 14

1.
Onze Minister kan de verkrijging of verlening van het Nederlanderschap intrekken, indien zij berust op een door de betrokken persoon gegeven valse verklaring of bedrog, dan wel op het verzwijgen van enig voor de verkrijging of verlening relevant feit. De intrekking werkt terug tot het tijdstip van verkrijging of verlening van het Nederlanderschap. De intrekking is niet mogelijk indien sedert de verkrijging of verlening een periode van twaalf jaar is verstreken. De derde volzin is niet van toepassing indien de betrokken persoon is veroordeeld voor misdrijven als bedoeld in de Wet Oorlogsstrafrecht, de Uitvoeringswet folteringsverdrag en de Uitvoeringswet genocideverdrag.

Artikel 17

1.
Een ieder die, buiten een bij enige in een der delen van het Koninkrijk gevestigde rechterlijke instantie of een in administratief beroep aanhangige zaak, daarbij onmiddellijk belang heeft, kan bij de rechtbank te ’s-Gravenhage of, indien hij in de Nederlandse Antillen of Aruba woonachtig is, bij het Gemeenschappelijk Hof van Justitie van de Nederlandse Antillen en Aruba een verzoek indienen tot vaststelling van zijn Nederlanderschap of tot vaststelling dat hij het Nederlanderschap niet bezit. Het verzoek kan ook strekken tot de vaststelling dat de betrokkene op een bepaald tijdstip het Nederlanderschap al dan niet bezat.

2.
Een verzoek als in het vorige lid bedoeld kan ook ten aanzien van een overledene worden gedaan.

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2006 08:57:26 ]
pi_39311347
quote:
Nu er twijfel is ontstaan over de identiteit van mevrouw Ayaan Hirsi Ali,niet in het minst door toedoen van betrokkene, heb ik het nodig geoordeeld materiaal te verkrijgen dat de verklaringen van de gemachtigde geloofwaardig ondersteunt.
Dit zegt wat mij betreft alles over minister Verdonk.
  woensdag 28 juni 2006 @ 09:24:11 #28
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39311748
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 09:00 schreef Senang het volgende:

[..]

toch vreemd dat Mevr Verdonk in eerste instantie stellig overtuigt was dat ze correct gehandeld heeft en haar ambtenaren niet eerst een grondig onderzoek heeft laten uitvoeren.
als ze dat namelijk wel gedaan had was al die commotie dus 6 weken geleden niet nodig geweest. Maar ja kwam d'r natuurlijk wel heel goed uit zo vlak voor de verkiezing van de VVD lijsttrekker
  woensdag 28 juni 2006 @ 10:09:34 #29
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_39312655
quote:
Ze blijft erbij dat ze in deze zaak zorgvuldig heeft gehandeld en verwerpt het verwijt dat ze aanvankelijk te snel een besluit heeft genomen.
Bron: nu.nl

Voor iemand die in 6 weken tijd vier keer 180 graden is gedraaid is dit ongeloofwaardig.
pi_39312686
Verdonk zal gewoon nooit iets toegeven. Dat vind ik een hele slechte eigenschap.

Ze mag best foute inschattingen maken en verkeerde beslissingen nemen: maar geef het dan toe.
pi_39312783
uhm .. op nu.nl .. het laatste stukje
quote:
De minister ziet "met vertrouwen" het spoeddebat van woensdagavond tegemoet. Ze blijft erbij dat ze in deze zaak zorgvuldig heeft gehandeld en verwerpt het verwijt dat ze aanvankelijk te snel een besluit heeft genomen. Volgens Böhler is er in het geval van haar cliënte geen sprake van leugens en fraude omdat Ayaan bevoegd was de naam Ali te gebruiken. Een aantal mensen heeft ten onrechte verteld dat ze niet de naam Ali had mogen gebruiken, maar de naam Magan (een van de namen van haar grootvader). "Dit verklaart waarom Ayaan in het verleden heeft gezegd dat zij over haar identiteit heeft gelogen", aldus Böhler. In Somalië is het gewoon om verschillende achternamen te voeren.

Böhler zei dat zij de minister hierover al op 1 juni opheldering had verschaft. Verdonk schrijft in de brief dat ze onderbouwing daarvan wilde en vond die in getuigenverklaringen van de broer en schoonzus van Ayaan.
begrijp ik dat goed, broer en schoonzus van Ayaan hebben gezegd dat dat het somalische naamrecht is ? Geen somalische deskundige, niks officieëls maar gewoon familie ?
pleased to meet you
  woensdag 28 juni 2006 @ 10:18:42 #32
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39312857
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 09:00 schreef Senang het volgende:

[..]

Vanuit verdonks autistische wereldbeeld natuurlijk helemaal correct: als hirschi ali er niet was geweest had ze ook geen problemen kunnen veroorzaken. Ergo, alle problematiek rond hirschi ali is dus de schuld van AHA zelf.
  woensdag 28 juni 2006 @ 10:20:43 #33
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_39312897
Reconstructie in de Volkskrant:
quote:
VVD-top nam bewust een risico met Hirsi Ali

Reconstructie Van onze verslaggevers Michiel Kruijt, Raoul du Pré

DEN HAAG - Ambtenaren zetten in 2002 al vraagtekens bij de naturalisatie van VVD-coryfee Ayaan Hirsi Ali. Met hun waarschuwing gebeurde niets. De VVD besloot het risico met haar te nemen.
ARTIKELEN

Had de VVD eind 2002 kunnen weten dat het Nederlanderschap van Ayaan Hirsi Ali en dus haar aanstaande lidmaatschap van de Tweede Kamer in gevaar konden komen door het gesjoemel met haar naam? Het ‘feitenrelaas’ dat dinsdag door minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken naar buiten is gebracht, leidt naar een duidelijk antwoord op die vraag: De top van de VVD heeft het ‘risico-Ayaan’ welbewust genomen.

Ayaan Hirsi Ali dient op 29 juli 1992 in Nederland een verzoek in om als vluchteling te worden toegelaten. Drie weken later, op 19 augustus, wordt dat verzoek toegekend. Op 16 mei 1997 vraagt Hirsi Ali in de gemeente Leiden het Nederlanderschap aan. Bij de toekenning daarvan op 21 augustus 1997 wordt haar officiële achternaam vastgesteld als ‘Ali’ en de voornamen als ‘Ayaan Hirsi’.

Hirsi Ali zelf roept twijfels op over haar identiteit in de uitzending van Barend & Van Dorp op 11 september 2002. Zij vertelt zonder blikken of blozen dat zij bij haar asielaanvraag destijds een onjuiste identiteit heeft opgegeven. Vlak daarna volgt haar geruchtmakende overstap van de PvdA naar de VVD. Voor de liberalen wil zij de Tweede Kamer in. Zij krijgt een hoge plaats op de kieslijst.

Op het Bureau Bijzondere Zaken (BBZ) van de immigratiedienst IND schrikken dan enkele ambtenaren wakker. In een memorandum waarschuwen zij op 10 december hun hoofddirecteur, Dick Schoof. Hun boodschap is helder: als het klopt dat Hirsi Ali een onjuiste identiteit heeft, betekent dit feitelijk dat zij niet is genaturaliseerd en kan zij dus ook niet de Tweede Kamer in. Volgens de Grondwet is de Nederlandse nationaliteit daarvoor vereist.

Het BBZ besluit de zaak verder uit te zoeken en zoekt contact met twee medewerkers van de inlichtingendienst AIVD. Op 16 december vindt er een gesprek plaats. De AIVD’ers pakken de kwestie serieus op en rapporteren op 18 december aan hun politieke baas, minister Remkes van Binnenlandse Zaken.

Remkes laat weten dat hij, ‘gezien de wettelijke taken van de AIVD’, geen reden ziet voor een uitgebreider onderzoek. Hij vraagt de geheimde dienst wel VVD-partijvoorzitter Bas Eenhoorn op de hoogte te stellen van het mogelijke probleem. Eenhoorn ontkende in mei 2006 nog dat hij destijds contact met de AIVD heeft gehad, maar dat contact blijkt er nu toch te zijn geweest: volgens het feitenrelaas stelt de AIVD de VVD-voorzitter op 23 december 2002 op de hoogte. De dienst waarschuwt hem dat Hirsi Ali’s valse identiteit ‘mogelijke consequenties’ heeft voor haar Kamerlidmaatschap. Ook wordt gewezen op de ‘integriteitsrisico’s’ die dit met zich meebrengt en de ‘eigen verantwoordelijkheid’ die de VVD hierin volgens de AIVD moet nemen.

Verdonks onderzoek is niet duidelijk over wat er vervolgens gebeurt. Besprak Eenhoorn de kwestie met toenmalig partijleider Gerrit Zalm? Absoluut niet, is in mei 2006 het antwoord van Zalm op de persconferentie waar Hirsi Ali haar vertrek uit de Tweede Kamer aankondigt. Daar pleit hij zichzelf vrij: ‘Ayaan had een Nederlands paspoort, was een Nederlands staatsburger. Voor mij was er dus geen enkel beletsel om maar een seconde te twijfelen of Ayaan wel op de lijst kon (...) Dat nu, ruim drie jaar later, blijkt dat er ineens juridische complicaties zijn, konden wij toen niet bevroeden. Ik, en niet alleen ik, heb toen volledig te goeder trouw gehandeld.’

Maar Eenhoorn komt nu met een andere versie. Hij weet vrijwel zeker dat hij eind 2002 met Zalm over de kwestie heeft gesproken, verklaart hij tegenover de Volkskrant. ‘Ik weet niet meer precies hoe het is gegaan, maar ik heb het teruggekoppeld in het hoofdbestuur van de partij. Daar zat Zalm als politiek aanvoerder altijd bij. En Gerrit en ik spraken elkaar ook wel informeel.’

Zalm zelf kan zich daar inmiddels ook weer wat van herinneren. ‘Ik herinner me dat het destijds aan de orde is geweest’, laat hij dinsdag weten via een woordvoerder. ‘De politieke risico’s hebben we bewust genomen.’

Op 14 januari 2002, één week voor de verkiezingen, belt de AIVD nogmaals met Eenhoorn om te vragen wat hij met de zaak-Hirsi Ali gaat doen. Niets, is Eenhoorns antwoord. Hij zegt dat hij heeft gebeld met de Kiesraad (de organisatie die verantwoordelijk is voor de verkiezingen – red.) Dit orgaan ziet op dat moment geen problemen: Hirsi Ali wordt immers verondersteld Nederlander te zijn. Pas als bewezen is dat zij heeft gelogen, zou de Kiesraad in actie moeten komen. Eenhoorn acht dat een geruststellende conclusie en laat de zaak rusten. Op 22 januari 2003 wordt Hirsi Ali gekozen tot Tweede-Kamerlid.

Ook de IND, waar alles is begonnen, besluit het er dan bij te laten zitten. De enige aanwijzing dat er iets mis is met Hirsi Ali is gebaseerd op haar eigen uitlatingen op televisie. Dat is niet concreet genoeg voor verder onderzoek, vinden de ambtenaren. In een laatste intern memorandum uit januari 2003 staat dan ook dat de dienst voorlopig geen actie zal ondernemen. Het dossier Hirsi Ali gaat dicht, tenzij er nieuwe ‘concrete aanwijzingen’ opduiken dat Hirsi Ali heeft gelogen.

Die concrete aanwijzingen volgen pas op 11 mei 2006, als het tv-programma Zembla zich nog eens in Hirsi Ali’s naturalisatie verdiept. In die uitzending zegt zij opnieuw dat zij heeft gelogen over haar naam. Ook komen haar familieleden aan het woord die zeggen dat zij delen van haar vluchtverhaal heeft verzonnen.

Het Tweede-Kamerlid Nawijn eist opheldering van Verdonk. Die komt met een snelheid die velen verbijstert: volgens Verdonk is Hirsi Ali geen Nederlander. Veel uitzoekwerk is het niet geweest voor Verdonk: het dossier lag immers al klaar.

Op het ministerie van Justitie – waar de immigratiedienst IND onder valt – horen ambtenaren Zalm de volgende dag verklaren dat hij het bestaan van dit probleem ‘niet kon bevroeden’. Hun monden moeten zijn opengevallen van verbazing.

Bron: De Volkskrant
pi_39312944
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 08:37 schreef Senang het volgende:
Het doet er niet toe of Hirschi Ali gelogen heeft of niet. Het doet er toe dat Verdonk ongegronde populistische beslissingen neemt. Of de betrokken persoon nou liegt of niet.
prcs, Hirschi Ali kan dan wel liegen het gaat mijninziens om het gekontdraai van Verdonk eerst zeggen dat Ayaan nergens bang voor hoeft te zijn, daarna ineens beweren dat ze nooit het Nederlandse paspoort heeft gehad en na onderzoek blijkt het allemaal ineens wel te kunnen.
En elke keer beweert Verdonk het bij het rechte eind te hebben, terwijl ze 2 weken later dus het totaal tegenovergestelde beweert.
Evenals dat voorstel dat Ayaan nu kan tekenen om het Nederlands paspoort te houden, dat slaat toch nergens op Verdonk had zelf onderzoek moeten doen voordat ze met stoere uitspraken kwam dat Ayaan geen Nederlands paspoort bezit.

Wat was Verdonk's motto ook alweer?
Niet links, niet rechts maar recht door zee

Mag ze van mij uit leggen wat er recht door zee is aan deze hele situatie. Ze zal wel met het antwoord komen dat Ayaan gelogen heeft dat ze gelogen heeft en zodoende op het verkeerde been gezet is. Alsof liegende mensen een excuus zijn voor je eigen uitlatingen in mijn ogen ben je daar nog altijd zelf verantwoordelijk voor en heb je zelf de plicht om het een en ander te onderzoeken.

Het hele zaakje stinkt verschrikkelijk naar vriendjespolitiek, hoge VVD pieten zullen wel ineens besloten hebben dat Ayaan niet loog. Of loog ze nu dat ze loog?
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_39313057
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 10:15 schreef moussie het volgende:
uhm .. op nu.nl .. het laatste stukje
[..]

begrijp ik dat goed, broer en schoonzus van Ayaan hebben gezegd dat dat het somalische naamrecht is ? Geen somalische deskundige, niks officieëls maar gewoon familie ?
Nee, in de verklaring van Verdonk staat:
quote:
Volgens het Somalisch namenrecht, zoals dat bekend is uit de tekst van de Codice civile Somalo en uit wat meer in het algemeen bekend is uit het Islamitisch namenrecht, is de namenreeks een geaccepteerde wijze van identificeren en wordt een persoon in dat geval aangeduid met de eigennaam, de naam van de vader en de naam van de vaders vader. Volgens de regels die als bestendige beleidspraktijk daarvoor worden gehanteerd, kan de naam van de grootvader in Nederland als geslachtsnaam worden geregistreerd.
Dus het somalisch naamrecht is niet afkomstig van familie van Ayaan.

Wel de informatie over de naam van haar grootvader(s):
quote:
De gemachtigde van mevrouw Ayaan Hirsi Ali heeft naar aanleiding van mijn verzoek om onderbouwing van zijn stelling omtrent de naam van de grootvader een aantal verklaringen van familieleden overgelegd, waaronder één van de broer en één van de schoonzuster van betrokkene, waarin wordt aangegeven, dat de grootvader van mevrouw Ayaan Hirsi Ali bij geboorte de naam Ali kreeg en dat deze later de naam Magan heeft gekregen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_39313092
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 22:04 schreef Sidekick het volgende:
Nog even geduld voor Rutte om fractieleider te worden dus. Tenzij er natuurlijk nog een lastige kwestie volgt, want dan moet hij nog blijven schuilen in het kabinet.
Je bent een politicus of geen politicus. Politiek is niet voor bange mensen. Dus als ie een vent is....(gaat ie zeker niet schuilen)
pi_39313231
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 10:18 schreef gronk het volgende:

[..]
Ergo, alle problematiek rond hirschi ali is dus de schuld van AHA zelf.
In beginsel waar. Ze begon zelf erover dat ze gelogen had. Wat AHA zelf ook dacht. En ze heeft nog steeds gelogen over haar geboortdatum.

Maar twee kijven; twee schuld. Verdonk heeft het ook slecht gedaan. Zeker nu ze AHA onder druk een "politiek schoonveegstraatje Verdonk"moest ondertekenen om haar paspoort te redden. Terwijl het een juridisch ja of nee is.

Hoezo paspoort behouden? Is de naam meer zeggend dan een geboortedatum? Sind wanneer is dat? Het arrest van de Hoge raad heeft het volgens mij ook wel degelijk over een geboortedatum

Ben benieuwd wat ze met de andere foute geboortedatums gaan doen. Gaat de VVD die mensen persoonlijk terughalen? Als ze een fatsoenlijke partij zijn (en dat zijn ze wat mij betreft niet) dan doen ze dat.
pi_39314589
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 10:27 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee, in de verklaring van Verdonk staat:
[..]

Dus het somalisch naamrecht is niet afkomstig van familie van Ayaan.

Wel de informatie over de naam van haar grootvader(s):
[..]
aah thnx .. en tja, dat moeten we dan maar aannemen hé, dat dat idd de originele naam is van grootpapa ..

ben nu alleen dus wel benieuwd wat er gebeurt met de geboortedatum .. daar kan je nu mee wegkomen omdat er nog geen precedent was, die hebben we nu dus wel .. een leuke voor AMA's ed
pleased to meet you
pi_39314727
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:20 schreef moussie het volgende:

[..]

aah thnx .. en tja, dat moeten we dan maar aannemen hé, dat dat idd de originele naam is van grootpapa ..

ben nu alleen dus wel benieuwd wat er gebeurt met de geboortedatum .. daar kan je nu mee wegkomen omdat er nog geen precedent was, die hebben we nu dus wel .. een leuke voor AMA's ed
Waar jij het allemaal over hebt is een non-issue. Het gaat niet om het wel of niet bestaan van Hirsi Ali's Nederlanderschap. Het gaat oom de ongeloofwaardigheid van het optreden van Verdonk.
pi_39314830
quote:

[..]

Zie de verklaring van Verdonk. De getuigen zijn betrouwbaar en formeel bewijs kon niet verkregen worden:
quote:
Ik teken daarbij aan dat voor het gebruiken van deze naam in het algemeen nodig zal zijn het voorkomen van deze naam in het geslachtsregister aan te tonen. Vanwege het gebrekkige bestuurlijke en juridische systeem ter plaatse, is dat in dit geval echter niet mogelijk, nog daar gelaten dat niet is vast te stellen of deze handelwijze in het ter plaatse geldende recht in de desbetreffende tijd ook werkelijk geldig was.
()
Gezien het feit dat het mij niet mogelijk is om langs andere weg zekerheid te verkrijgen over naam of geboortejaar van betrokkene, ben ik genoodzaakt af te gaan op het materiaal dat mij door betrokkene is geleverd en het ambtsbericht van de minister van Buitenlandse Zaken. Ik ben bereid dit als voldoende ondersteunend te aanvaarden.
Wat dacht je daarvan? Als precedent?
quote:

Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_39314896
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:24 schreef Senang het volgende:

[..]

Waar jij het allemaal over hebt is een non-issue. Het gaat niet om het wel of niet bestaan van Hirsi Ali's Nederlanderschap. Het gaat oom de ongeloofwaardigheid van het optreden van Verdonk.
Nee hoor. Daar gaat het vandaag even om. Maar deze rel, en deze oplossing, en wie weet wat er nog uit een nieuw debat komt, heeft gevolgen voor meer mensen dan alleen Verdonk.

Verdonks positie hangt af van coalitiebelangen en de inschatting van haar geloofwaardigheid bij 'het volk' is onaantastbaar. Wie haar een draaikont vindt, vindt dat weer eens bevestigd, wie haar strak vindt, vindt juist dat bevestigd.
pi_39314960
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Nee hoor. Daar gaat het vandaag even om. Maar deze rel, en deze oplossing, en wie weet wat er nog uit een nieuw debat komt, heeft gevolgen voor meer mensen dan alleen Verdonk.
Nee daar gaat het niet om. Waarschijnlijk gaat de regering (en onverhoopt ook de coalitie) zich verschuilen achter deze formele details en regeltjes. Het gaat erom dat Verdonk maar wat aankloot, het gehele Binnenhof op de schandpaal zet.
pi_39315562
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:30 schreef Senang het volgende:

[..]

Nee daar gaat het niet om. Waarschijnlijk gaat de regering (en onverhoopt ook de coalitie) zich verschuilen achter deze formele details en regeltjes. Het gaat erom dat Verdonk maar wat aankloot, het gehele Binnenhof op de schandpaal zet.
Niet mee eens. Verdonk en deze regering, inclusief dit parlement zijn zeer beperkt houdbaar. De einddatum is bekend.

Dat regering, Verdonk en het parlement maar wat aankloten, dat is wél van belang. Niet vanwege Verdonk, maar vanwege de invloed die dat heeft op wat burgers vinden van de(ze) politiek. Het belang zit 'm er dan ook niet in of Verdonk vandaag weer aanblijft, maar welke indruk van al dit Haags gekrakeel uiteindelijk, op lange duur, de mensen bijblijft.

En de regels - die hiermee van nieuwe uitleg, dus nieuwe precedenten zijn voorzien - die blijven nog wel even. Die beïnvloeden volgende regeringen, en die beïnvloeden het leven van mensen.
pi_39315724
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Niet mee eens. Verdonk en deze regering, inclusief dit parlement zijn zeer beperkt houdbaar. De einddatum is bekend.

Dat regering, Verdonk en het parlement maar wat aankloten, dat is wél van belang. Niet vanwege Verdonk, maar vanwege de invloed die dat heeft op wat burgers vinden van de(ze) politiek. Het belang zit 'm er dan ook niet in of Verdonk vandaag weer aanblijft, maar welke indruk van al dit Haags gekrakeel uiteindelijk, op lange duur, de mensen bijblijft.

En de regels - die hiermee van nieuwe uitleg, dus nieuwe precedenten zijn voorzien - die blijven nog wel even. Die beïnvloeden volgende regeringen, en die beïnvloeden het leven van mensen.
Laat me de verloop van het komende debat schenken:

Oppositiepartijen + D66 hebben het niet over regeltjes maar over de ongeloofwaardigheid en onzorgvuldigheid van Verdonk.

Verdonk verschulit zich juist wel achter regeltjes waar vervolgens door de oppositiepartijen + D66 niet inhoudelijk wordt ingegaan, maar die het meteen weer op het imago van 'Den Haag' gooien.

CDA en VVD lullen met Verdonk mee, máár enkele CDA leden sluiten zich aan bij oppositie.

Gevolgen: Breuk binnen CDA-fractie en val van het kabinet. Verkiezingen begin september.
pi_39316035
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Is het gekloot bij Verdonk begonnen dan?
Ik heb het idee dat er sinds de LPF in de regering zat er maar een beetje aangeklooid wordt. Partijen die schrokken van de populariteit van Pim Fortuyn en hier niet mee om konden gaan, links of rechts is belangrijker geworden dan de daadwerkelijke standpunten van een partij, moddergooien (nota bene intern) is helemaal in (zie afgelopen maand bij de VVD en D66). Politieke partijen rennen van de ene politieke hype naar de andere en vergeten in mijn ogen daarbij dingen die echt belangrijk zijn.
Ik heb in het verleden eens D66 gestemt, maar die krijgen mijn stem voorlopig niet meer ik ga mijn stem niet uitbrengen aan mensen/partij die elkaar dingen verwijten en daarna ineens weer dikke vrienden zijn. In mijn ogen is er dan iets niet echt, of de verwijten zijn niet echt of ze zijn niet echt dikke vrienden mijn conclusie is dat ze dus zowiezo liegen.
Ook bij de aankomende verkiezingen gaat mijn stem onder geen beding naar een partij die dmv (intern) moddergooien stemmen probeert te trekken zorg eerst maar eens voor een duidelijk partijprogramma en probeer je van anderen te onderschijden omdat jouw punten goed zijn, niet omdat anderen zulke slechte punten hebben.

Wat mij ook verschrikkelijk stoort is bijvoorbeeld een Verdonk die zichzelf presenteert als recht door zee en regels zijn regels terwijl ze maar blijft draaikonten en de regels blijkbaar ook niet kent.

naja, m'n gal even gespuwt en we kunnen concluderen dat jouw verhaal voor mij in ieder geval deels van toepassing is
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_39319951
HEHEHEH
quote:
Au! Verd**Kl+;HU&#! Wat doet dat pijn! Ik denk dat ik ’m gebroken heb! Dat rotmens van Verdonk ook!
Pardon? Mijn kleine linkerteen natuurlijk! Ik stootte ’m tegen de tafelpoot en hij is nu al dubbel zo dik. En het is inderdaad de schuld van Rita Verdonk.
Kijk, normaal heb ik mijn schoenen ’s ochtends vroeg reeds aan. Nu niet. Ik wilde ze net aantrekken toen ik besefte dat er wel eens nieuws in de zaak-Ayaan zou kunnen zijn. Daardoor liep ik naar de tv om Teletekst aan te zetten. En ja hoor, daar stond het: ’Hirsi Ali behoudt Nederlanderschap.’ Waren al die toestanden dus voor niks geweest!
Nog denkend aan de doorgeslagen daadkracht destijds van Rita Verdonk ontwaarde ik vervolgens een vlieg. Ik probeerde het beest te vangen, maar hij was mij steeds te vlug af, totdat hij heel uitnodigend op de tafel ging zitten. Nou heb ik je, vader, grijnsde ik triomfantelijk. Ik deed een stap naar voren om ’m plat te slaan, maar vergat daarbij dat ik nog op kousenvoeten liep. Ik gleed uit en stootte dientengevolge keihard mijn kleine linkerteen tegen die poot. En nu sterf ik dus van de pijn, wat niet was gebeurd als minister Verdonk toen een wat meer overwogen beslissing had genomen. Want dan had ik ten eerste meteen na het opstaan mijn schoenen aangetrokken en zou ik ten tweede nooit de tv hebben aangezet omdat er dan geen zaak-Ayaan was geweest.
Nee, mevrouw, dat ís niet vergezocht.
Nee, meneer, dat kómt niet door die vlieg.
Nee, dames en heren, dat ís niet mijn eigen stomme schuld.

Het komt door Verdonk!
Ik zou het mij nooit hebben gerealiseerd als ik niet de column van Johan Cruyff had gelezen, waarin hij terugblikte op de prestaties van het Nederlands elftal op het WK in Duitsland. En wat beweerde El Salvador daarin? Dat Rita Verdonk medeschuldig is aan de uitschakeling omdat door haar toedoen Salomon Kalou niet kon worden ingezet.
O, al had ik maar eentiende van het verstand van Johan Cruyff. Dan had ik veel eerder ingezien dat Khalid Boulahrouz zijn noppen nooit in het dijbeen van Ronaldo had geramd als Kalou erbij was geweest. Dat John Heitinga de bal na een blessurebehandeling niet aan de Portugezen wilde teruggeven omdat hij Salomon zo miste. En dat ons middenveld niet het hele toernooi hopeloos had gefaald, zoals nu, maar juist zou hebben geschitterd wanneer Kalou op de bank had gezeten. ’Mosselseizoen een maand uitgesteld’, las ik gisteren ook.
Benieuwd of Verdonk zich daar nog kan uitkletsen.
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_39324833
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:52 schreef Senang het volgende:

[..]

Laat me de verloop van het komende debat schenken:

Oppositiepartijen + D66 hebben het niet over regeltjes maar over de ongeloofwaardigheid en onzorgvuldigheid van Verdonk.

Verdonk verschulit zich juist wel achter regeltjes waar vervolgens door de oppositiepartijen + D66 niet inhoudelijk wordt ingegaan, maar die het meteen weer op het imago van 'Den Haag' gooien.

CDA en VVD lullen met Verdonk mee, máár enkele CDA leden sluiten zich aan bij oppositie.

Gevolgen: Breuk binnen CDA-fractie en val van het kabinet. Verkiezingen begin september.
Ik wou dat het waar was. Maar na een hoop kritiek, het nodige gedraai vrees ik dat Mevrouw gewoon blijft zitten met de voltallige steun van de regeringsfracties

Politiek
Maar ik ga wel kijken natuurlijk (toch geen voetbal )
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_39326377
Ik liep net over het binnenhof/plein. Wat hebben die nietsnutten toch mooie auto's. Nog even geinterviewd door NOS maar ze zeiden dat het wrs niet uitgezonden werd; was alleen om eea te testen
  woensdag 28 juni 2006 @ 17:13:01 #49
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39326913
Het helpt natuurlijk als je niet meteen begint met 'kankâhhoeâhren'
pi_39327074
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 17:13 schreef gronk het volgende:
Het helpt natuurlijk als je niet meteen begint met 'kankâhhoeâhren'
Deed ik niet
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:21:09 #51
104871 remlof
Europees federalist
pi_39331731
Volgens mij heeft Verdonk gewoon niet netjes gedaan wat ze de kamer na de vorige motie van wantrouwen beloofd heeft, dus...

Popcorn pakt

woensdag 28 juni 2006 @ 20:22:41 #52
66444 Lord_Vetinari
pi_39331784
Popcorn kan weg. Coalitie heeft nu al aangegeven dat ze helemaal tevreden zijn en een motie niet zullen steunen. Verrassend, hoor
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:25:05 #53
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39331844
Jaaa.....daar gaan we weer.

edit: kutzooi.
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_39331934
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Popcorn kan weg. Coalitie heeft nu al aangegeven dat ze helemaal tevreden zijn en een motie niet zullen steunen. Verrassend, hoor
D66 niet.
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:28:59 #55
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39331974
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:27 schreef Senang het volgende:

[..]

D66 niet.
Dat is nota bene een regeringspartij. Kan het tóch nog leuk worden. D66 die nog even meehelpt aan een breuk binnen het kabinet.
pi_39332031
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:28 schreef Asskicker14 het volgende:

[..]

Dat is nota bene een regeringspartij. Kan het tóch nog leuk worden. D66 die nog even meehelpt aan een breuk binnen het kabinet.
Het lijkt me dé aanleiding voor Pechtold om te laten zien dat D66 met hem daadwerkelijk een andere, betere weg in wil slaan.
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:31:37 #57
66444 Lord_Vetinari
pi_39332067
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:27 schreef Senang het volgende:

[..]

D66 niet.
D66 ook.
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:34:17 #58
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_39332145
here we go again
don't give me that fucking bullshit
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:35:26 #59
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_39332187
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:30 schreef Senang het volgende:

[..]

Het lijkt me dé aanleiding voor Pechtold om te laten zien dat D66 met hem daadwerkelijk een andere, betere weg in wil slaan.
tja... alleen jammer dat het Pechtold is, daar heeft hij toch de ballen niet voor...

lousewies wel
pi_39332194
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

D66 ook.
bron?
pi_39332212
Ik ben weg. Benen languit op bank, chips rechts, bier links.
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:37:16 #62
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39332249
Zou D66 dan nu toch eindelijk de moed hebben om actie en daadkracht te laten zien?
dat gedoe rondom de verklaring kon nog wel eens voor een wending zorgen
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:37:58 #63
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_39332270
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:37 schreef Stroekie het volgende:
Zou D66 dan nu toch eindelijk de moed hebben om actie en daadkracht te laten zien?
dat gedoe rondom de verklaring kon nog wel eens voor een wending zorgen
ik vrees het niet...

femke is aan het woord
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:38:30 #64
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39332289
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:35 schreef haagse_elfje het volgende:

[..]

tja... alleen jammer dat het Pechtold is, daar heeft hij toch de ballen niet voor...

lousewies wel
Pechtold heeft vanavond nog geen rol
Debat zal volgens mij nog gewoon door Loesewies gevoerd worden aangezien Pechtold gewoon in vak K moet blijven zitten
pi_39332298
Heerliijk die kop van Hilbrand. Ik smul nu al
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:40:50 #66
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_39332366
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:38 schreef Stroekie het volgende:

[..]

Pechtold heeft vanavond nog geen rol
Debat zal volgens mij nog gewoon door Loesewies gevoerd worden aangezien Pechtold gewoon in vak K moet blijven zitten
i know thank god for that...

want pechtold vind ik zo een loser.... maar ja next year zijn ze opgezadeld met deze jojo

die van as ziet er weer heerlijk uit, lekker fout in zijn mafia pak
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:44:17 #67
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39332481
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:40 schreef haagse_elfje het volgende:

[..]

i know thank god for that...

want pechtold vind ik zo een loser.... maar ja next year zijn ze opgezadeld met deze jojo

die van as ziet er weer heerlijk uit, lekker fout in zijn mafia pak
Omdat Pechtold nu nog niets kan uitrichten kan hij dus vandaag ook niet beschadigd raken....
Dat geeft Loesewies wel wat extra bewegingsruimte
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:46:09 #68
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39332534
Oh en kan iemand even tegen Wilders zeggen dat hij hoognodig naar de kapper moet
Hij heeft iets te veel uitgroei
pi_39332562
Heerlijk to the point die Wilders.
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:49:00 #70
40566 Ericr
Livewrong
pi_39332626
Het is niet mijn vriend, maar hij heeft wel goede punten momenteel.
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:49:42 #71
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_39332647
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:46 schreef Stroekie het volgende:
Oh en kan iemand even tegen Wilders zeggen dat hij hoognodig naar de kapper moet
Hij heeft iets te veel uitgroei
het is niet alleen uitgroei
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:51:52 #72
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_39332739
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:49 schreef Ericr het volgende:
Het is niet mijn vriend, maar hij heeft wel goede punten momenteel.
Dûh. Lekker makkelijk achteraf zeggen dat iedereen het verkeerd heeft gedaan. Die punten heeft iedereen hier op het forum al gemaakt.
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:54:18 #73
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39332823
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:51 schreef Pool het volgende:

[..]

Dûh. Lekker makkelijk achteraf zeggen dat iedereen het verkeerd heeft gedaan. Die punten heeft iedereen hier op het forum al gemaakt.
ja een iets zorgvuldiger vooronderzoek had ons een hoop ellende bespaard
Nu hebben wij dat als kijker allemaal maar aanmoeten zijn...
Alhoewel dit natuurlijk wel een goede besteding van het kijk en luistergeld is
  woensdag 28 juni 2006 @ 20:56:47 #74
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39332915
quote:
Verdonk heeft voor mij afgedaan vanaf het moment dat ze haar gelijk ging halen in de telegraaf tegenover Pasic.
Dat doe je gewoon niet. Dat is geen enkele vorm van fatsoen of respect. Terecht dat ze daar nu een zaak aan haar broek voor heeft. Dat was het moment ook dat het compleet duidelijk is dat dit qua achterkamertjes een stuk erger is dan Paars

Of is iedereen vergeten dat deze pastijen zo hard riepen dat de achterkamertjes werden verbannen? Of komt zo verklaring die AHA tekent voort uit dualisme?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_39332989
Mooi hoe de SP van Verdonks poging tot rechts, daadkrachtig beleid, linkser beleid wil maken
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:00:09 #76
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39333031
Het wordt een saaaaie avond zo te zien
De crisissfeer is uit de lucht (of Maxime moet nog onverwacht uit de hoek gaan komen, denk het niet) en de zaak zelf is ook al de sop de kool niet waard.
follow the money
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:04:57 #77
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39333193
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 20:56 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Verdonk heeft voor mij afgedaan vanaf het moment dat ze haar gelijk ging halen in de telegraaf tegenover Pasic.
Dat doe je gewoon niet. Dat is geen enkele vorm van fatsoen of respect. Terecht dat ze daar nu een zaak aan haar broek voor heeft. Dat was het moment ook dat het compleet duidelijk is dat dit qua achterkamertjes een stuk erger is dan Paars

Of is iedereen vergeten dat deze pastijen zo hard riepen dat de achterkamertjes werden verbannen? Of komt zo verklaring die AHA tekent voort uit dualisme?
Ja hoe naief kan je als kiezer zijn als je het CDA aan de macht helpt en denkt dat er dan geen achterkamertjes politiek komt. Die hebben het juist uitgevonden
pi_39333195
Leuk dat Van As Gümüs erbij haalt, maar die is door de extreem-linkse altijd vriendelijk PvdA'er Kok het land uitgezet.
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:05:41 #79
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_39333216
Wat zit iedereen nou te zeuren over het Somalische recht?

Aan de ene kant wil je dat mensen hun eigen, oorspronkelijke naam noemen, maar aan de andere kant wil je niets te maken hebben met buitenlands naamrecht. Dat kan toch niet?

Nouja, het kan op één manier: iedereen die genaturaliseerd wordt, mag zelf een naam kiezen.
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:05:46 #80
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39333219
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 21:04 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Leuk dat Van As Gümüs erbij haalt, maar die is door de extreem-linkse altijd vriendelijk PvdA'er Kok het land uitgezet.
dat gebeurde toch toen Job Cohen over asielzaken ging?
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:06:34 #81
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39333242
Dit gaat weinig verheffend worden zo te zien.
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:11:50 #82
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39333392
Ze zitten nog in de eerste termijn?
pi_39333436
Hoorde ik dat goed?
Vergeleek Maxim dit debat met voetbal?
objectief en betrouwbaar
*O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:15:15 #84
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39333505
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 21:12 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Hoorde ik dat goed?
Dan heeft Verdonk nu toch zeker wel die 2e gele kaart verdiend
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 21:43:01 #85
7889 tong80
Spleenheup
pi_39334606
Wie is deze ambtenaar

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:44:51 #86
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39334677
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 21:43 schreef tong80 het volgende:
Wie is deze ambtenaar

de ad intrim voordat Mark Rutte na de vakantie het stokje als baas van de VVD mag overnemen
Hij luisterd naar de naam Willibrord van Beek
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:48:04 #87
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39334788
Wat een bananen republiek is het zeg.
We laten een kamerlid een verklaring ondertekenen die een minister vrijpleit van grove fouten over de zaak van hetzelfde kamerlid .
Het leiderschap van Balkenende is voor de zoveelste keer in gebreke gebleven. Het zoveelste geval van hypocrisie bij zalm en consorten. D66 die alles voor de macht doet. En het ergst. Men neemt het niet zo nauw met fatsoen. Het kabinet heeft Nederland voor heel de wereld voor lul gezet. inplaats van het drugsbeleid of onze andere vrijheden is dit een beschamend iets waar we niet trots op hoeven te zijn en wat te voorkomen was geweest. Buitenlands aanzien is niet het belangrijkste, dit kabinet is incompetent op sommige gebieden.
Ik zeg niet dat links het beter doet. al gaan de groep lazrak en Wilders de volgende coalitie vormen, alles beter dan dit. Achterkamertjes? Ze hebben er hotels van gemaakt.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:49:29 #88
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39334838
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 21:04 schreef Stroekie het volgende:

[..]

Ja hoe naief kan je als kiezer zijn als je het CDA aan de macht helpt en denkt dat er dan geen achterkamertjes politiek komt. Die hebben het juist uitgevonden
Ja precies. verhagen vind ik het ergst. Zo als die schaamteloos in naam van het geloof en de hoeksteen van de samenleving deze schaamteloze actie rechtpraat.
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 21:51:49 #89
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39334939
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 21:12 schreef kansloze_dertiger het volgende:
Hoorde ik dat goed?
en hij is scheidsrechter Ivanov, Blatter wordt gespeeld door Balkenende. Beckenbaur wordt gedaan door zalm. Verdonk schiet in eigen goal en krijgt rood wegens een elleboog.
And that is the news.''
pi_39335035
Verhagen was juist in het vorige debat zo sterk en duidelijk.

Dat vind ik zo akelig aan dit kabinet en vaak ook aan het CDA - het is zo opportunistisch allemaal.

Het zou toch gedaan zijn met het gekonkel in de achterkamertjes? Als er nou 1 zaak helemaal dichtgetimmerd is in een achterkamertje (lees: appartement van Jan Peter) dan is het deze Hirsi Ali kwestie wel.

Veronk: zij ondertekent die verklaring waarin ik van alle schuld gezuiverd word, dan krijgt zij haar paspoort en niet eerder.

Gerrit en Jan Peter en Laurens Jan zuchten en steunen maar gaan akkoord. Hirsi Ali vindt het allang best.

En Willibrord, Maxime en Lousewies krijgen een opdracht mee, verder niks meer aan doen.

En zo gaan die dingen dus
pi_39335205
quote:
Wie is deze ambtenaar

Als hij spreekt, ga ik altijd ff wat anders doen.
Mis je niks aan
pi_39335282
quote:
Wie is deze ambtenaar

Willibrord is nog 12 uur fractievoorzitter.

Deze man is veel te eerlijk en integer voor de politiek, hij komt er niet uit - past totaal niet bij dit soort politieke spelletjes en het gedraai van zijn partij.
pi_39335381
ogh, Weisglas gooide echt een keer de microfoon van halsema dicht !
pi_39335446
Rouvoet
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:07:36 #95
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39335514
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:03 schreef the_disheaver het volgende:
ogh, Weisglas gooide echt een keer de microfoon van halsema dicht !
Ach, die moet dat intussen wel gewend zijn.

Hoe is dat nou gegaan met die schuldbekentenis? Heeft Verdonk werkelijk aan AHA gevraagd de schuld op zich te nemen?
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:10:06 #96
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39335631
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ach, die moet dat intussen wel gewend zijn.

Hoe is dat nou gegaan met die schuldbekentenis? Heeft Verdonk werkelijk aan AHA gevraagd de schuld op zich te nemen?
Ja en hier wordt het dus helemaal fraai
er was eerst een verklaring die juridisch een en ander dicht moest zetten.
Maar nee dat vond mevrouw Verdonk niet voldoende, dus plakken we er nog een alinea aan vast waarin Ayaan moet verklaren dat het allemaal haar schuld is, en dat Rita d'r niks aan kon doen, en dus ook niks te verwijten viel

heerlijk zulke liberale vriendinnen
pi_39335662
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:07 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ja. Het was een verklaring van 'slikken of stikken'. Hij is opgesteld door de ambtenaren van AZ en Justitie. Of je tekent nu en de boel gaat heel snel goed komen of je tekent niet en het wordt allemaal nog een langdurig en ingewikkeld verhaal.

Op deze manier heeft Verdonk bedongen buiten schot te blijven, dat is ook meteen binnen de coalitie afgetimmerd. Ik denk alleen dat ze zich een beetje vergist hebben in de doorzichtigheid van dit hele verhaal.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:12:09 #98
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39335735
Als het waar is wat jullie zeggen, dan is dat echt bizar schofterig van Verdonk zeg.
pi_39335779
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Als het waar is wat jullie zeggen, dan is dat echt bizar schofterig van Verdonk zeg.
Dat is het ook. Het is matennaaierij maar dan bij vrouwen, hoe noem je dat?
pi_39335826
Klitnaaierij

Maar die heeft Ajaan ook weer niet
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:14:10 #101
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39335839
quote:
Ja het schijnt dat Mevr D66 hier redelijk van de hoed en rand weet, en die zou nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Die opmerking over een eerdere verklaring zonder die laatste schuldbelijdenis alinea van Ayaan zet een en ander toch weer in een ander licht
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 22:15:58 #102
7889 tong80
Spleenheup
pi_39335926
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Willibrord is nog 12 uur fractievoorzitter.

Deze man is veel te eerlijk en integer voor de politiek, hij komt er niet uit - past totaal niet bij dit soort politieke spelletjes en het gedraai van zijn partij.
Ik merk het hij zegt steeds :

'Dat is flauw.'

Terwijl Wouter Bos erg coulant is naar hem toe.

Alsof Bos denkt, ik moet m'n verhaal kwijt maar ik spaar deze aimabele man.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:16:05 #103
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39335929
Van Beek "dat is dan een conclusie die ik denk ik, absoluut niet met u deel"
pi_39335932
Kunnen ze die moties van wantrouwen niet afschaffen, elke keer wordt die crap voor niets gebruikt .
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:16:48 #105
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39335955
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:16 schreef pberends het volgende:
Kunnen ze die moties van wantrouwen niet afschaffen, elke keer wordt die crap voor niets gebruikt .
De afgelopen keren waren moties van afkeuring, niet van wantrouwen.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:17:07 #106
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39335978
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:16 schreef pberends het volgende:
Meestal worden het moties van afkeuring, omdat voor een motie van wantrouwen er geen kamermeerderheid te vinden is
pi_39335998
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:15 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik merk het hij zegt steeds :

'Dat is flauw.'

Terwijl Wouter Bos erg coulant is naar hem toe.

Alsof Bos denkt, ik moet m'n verhaal kwijt maar ik spaar deze aimabele man.

Dat is denk ik ook zo. Dit is een prima vent, zeker voor een VVD-er.

Hij mag dit onmogelijke klusje nog even opknappen en morgen komt Rutte het stokje overnemen.
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 22:17:55 #108
7889 tong80
Spleenheup
pi_39336003
Nu Rouvoet heb ik de vorige keer van genoten.

pi_39336025
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:13 schreef Bluezz het volgende:
Klitnaaierij

Maar die heeft Ajaan ook weer niet
pi_39336054
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:17 schreef Stroekie het volgende:

[..]

Meestal worden het moties van afkeuring, omdat voor een motie van wantrouwen er geen kamermeerderheid te vinden is
Maar ja, veel verschil zit er niet tussen die 2. resultaat zal hetzelfde zijn.
pi_39336071
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:17 schreef tong80 het volgende:

Hij is nu minder

Zeg, zullen er weer 20 topics komen? OF heoveel waren het er?

edit: 27
Ayaan # 27
pi_39336105
Wat een oninteressant debat eigenlijk. Links gaat hakketakken op Verdonk om zo zieltjes te winnen. D66 probeert zich weer te onderscheiden van het kabinet, ook om electoraal gewin, en doet precies hetzelfde. Uiteindelijk steunt D66 Verdonk toch, na veel gezeur, en als ze dat niet doen steunt de LPF Verdonk wel weer.

Altijd hetzelfde debiele onzinnige riedeltje. En dat om 1 persoon .
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:21:27 #113
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39336120
Nah, vorige keer liep het echt storm.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:22:43 #114
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39336161
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:17 schreef tong80 het volgende:

Rouvoet heb ik veel sympathie voor. Kan prima speechen.
Jammer dat hij van dat Christenclubje is.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_39336170
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:21 schreef pberends het volgende:
Wat een oninteressant debat eigenlijk. Links gaat hakketakken op Verdonk om zo zieltjes te winnen. D66 probeert zich weer te onderscheiden van het kabinet, ook om electoraal gewin, en doet precies hetzelfde. Uiteindelijk steunt D66 Verdonk toch, na veel gezeur, en als ze dat niet doen steunt de LPF Verdonk wel weer.

Altijd hetzelfde debiele onzinnige riedeltje. En dat om 1 persoon .
Oftewel: iedereen laat z'n tanden zien om 2 zetels in de peilingen, maar alles blijft bij het oude.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:23:28 #116
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39336186
"Stond er niet stiekum V.C. onder."
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:25:20 #117
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39336251
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:23 schreef pberends het volgende:

[..]

Oftewel: iedereen laat z'n tanden zien om 2 zetels in de peilingen, maar alles blijft bij het oude.
een oud Haagsch spreekwoord
De heren politici dronken een glas
ze lieten een plas
en alles bleef zoals het was
pi_39336313
rouvoet probeert populair te doen door het WK aan te halen...

psst: je bent CU'er!
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 22:27:11 #119
7889 tong80
Spleenheup
pi_39336318
Rouvoet over Kalou en Cruijff

pi_39336356
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:22 schreef golfer het volgende:

[..]

Rouvoet heb ik veel sympathie voor. Kan prima speechen.
Jammer dat hij van dat Christenclubje is.
Dat heb ik nou ook.
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 22:28:28 #121
7889 tong80
Spleenheup
pi_39336361
Nu de 'Vieze man.'

pi_39336427
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:23 schreef pberends het volgende:

[..]

Komt het niet bij je op dat het hier om iets heel wezenlijks gaat. En helemaal niet om electorale winst.

Dat het hier om ook de familie Ali Reza uit Iran gaat die na jaren met kinderen dreigt te worden uitgezet omdat ze zich de familie Reza noemden. Dat is net zoiets als dat ik zou zeggen dat ik Jaap heet terwijl in mijn paspoort Jakob staat en dus weg moet.
pi_39336443
gelijke monniken, gelijke kappen.

Wie heeft ze geteld?
pi_39336466
Bovendien worden er wel meer niet opzettelijke fouten gemaakt bij de geboortedata in landen waar dat niet relevant is.

*Ril* deze dominee.
pi_39336490
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:27 schreef tong80 het volgende:
Rouvoet over Kalou en Cruijff

Ja... Briljant van Rouvoet.
pi_39336512
Toch hoop ik dat ze haar laten zitten. Anders wordt ze een martelares en heeft ze een reden de VVD de rug toe te keren en wordt ze echt gevaarlijk.

Nu bloedt ze langzaam dood als minister en zal ze burgemeester van Rotterdam worden maar daar woon ik toch niet
pi_39336537
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:32 schreef SCH het volgende:
Toch hoop ik dat ze haar laten zitten. Anders wordt ze een martelares en heeft ze een reden de VVD de rug toe te keren en wordt ze echt gevaarlijk.

Nu bloedt ze langzaam dood als minister en zal ze burgemeester van Rotterdam worden maar daar woon ik toch niet
We zetten haar gewoon uit zeg.
Hop naar de VS met al die vage NL-ers
pi_39336568
die saaie man
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:34:27 #129
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39336572
quote:

Ik had wel verwacht dat jij als links figuur zou willen dat rechts versplintert.
pi_39336597
quote:
He, ze gaat niet bij de VVD weg !

net als dat ze geen lijsttrekker zou worden en dat Ali toch echt illegaal was, en toen weer niet en nu eigenlijk wel maar ze heeft een briefje getekend en dus weer niet. ofzo
pi_39336640
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ik had wel verwacht dat jij als links figuur zou willen dat rechts versplintert.
Links figuur

Nou nee, ik heb het wel een beetje gehad met al die populistische kutpartijtjes en gun het Pastors al helemaal niet. En ik ben bang dat het allemaal nog verder van de inhoud gaat als zij zich loszingt van de VVD, het gaat al veel te veel over personen tegenwoordig.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:39:34 #132
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39336741
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Links figuur

Nou nee, ik heb het wel een beetje gehad met al die populistische kutpartijtjes en gun het Pastors al helemaal niet. En ik ben bang dat het allemaal nog verder van de inhoud gaat als zij zich loszingt van de VVD, het gaat al veel te veel over personen tegenwoordig.
Ah, op die manier.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:40:27 #133
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39336758
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Links figuur

Ja dat is toch wel het spookbeeld een nieuwe partij met pastors wilders en consorten op rechts met Sint Rita als lijsttrekker.
vraag is natuurlijk of die haantjes wel inschikkelijk genoeg zijn om plaats te maken voor een vrouw aan de koppositie. Nou ja beter gezegd een Kenau
pi_39336847
weisglas? alles goed
pi_39336848
Dat wordt net zo'n flop als de LPF. Hun ego's zijn te groot. Jammer genoeg zullen er toch talloze xenofoben op stemmen.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:43:21 #136
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39336858
D'66 gaat voor spektakel zorgen
follow the money
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:43:55 #137
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39336879
plaspauze
pi_39336899
Van Lousewies krijg ik braakneigingen trouwens. Dat toontje en die gelaatstrekken ...

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2006 22:44:46 ]
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:44:26 #139
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39336901
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:43 schreef DeepThought het volgende:
Ik mag het hopen
want daar wachten we eigenlijk al vanaf 2003 toch op
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:45:08 #140
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39336924
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:43 schreef DeepThought het volgende:
Vermoed ik ook.
pi_39336945
D'66 gaat hetzelfde doen als de vorige keer. Foei Verdonk, we zijn boos. Niet weer doen he ?
pi_39336961
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:44 schreef gelly het volgende:
Van Lousewies krijg ik braakneigingen trouwens. Dat toontje en die gelaatstrekken ...
dat laatste is lief!

en lachwekkend
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:46:55 #143
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39336989
Zou Nawijn trouwens nu weer als een gek naar Nova onderweg zijn?
pi_39337008
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:46 schreef Stroekie het volgende:
Zou Nawijn trouwens nu weer als een gek naar Nova onderweg zijn?
Ik denk dat ie nu niet als laatste wil wachten...
pi_39337023
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:45 schreef gronk het volgende:

[..]

Vermoed ik ook.
ik niet...
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:50:14 #146
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39337118
quote:
AHA verklaarde dit zelf gisteren. Volgens mij is je conclusie dus terecht. Fijjn he, dat dualisme, die frisse wind van de ramen in de achterkamertjes.
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:51:41 #147
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39337175
De column van De Winter (zie Nova):
quote:
Een typische Verdonk-overval

Maandagmiddag was Ayaan Hirsi Ali onderweg in Washington, DC. Ze had die dag uitgetrokken om huurflats te bekijken. Later dit jaar gaat ze verhuizen, en aangezien ze geen werk heeft, en dus geen verplichtingen, kon ze deze week naar Amerika gaan om daar haar toekomstige woonruimte te regelen.

's Middags om 14.00 uur lokale tijd bereikte haar het bericht dat Rita Verdonk prijs stelde op een verklaring. Het was 20.00 uur 's avonds in Nederland. Ambtenaren van Verdonk hadden een verklaring opgesteld, en Ayaan kreeg anderhalf uur de tijd om die te ondertekenen.

Waar kon Ayaan de fax inzien? Zij was in een grote stad onderweg en het was moeilijk om zomaar ergens een faxapparaat te vinden. Maar het lukte.

De tekst was voor Ayaan onaanvaardbaar. Verdonk wilde dat Ayaan zich volledig aan haar overgaf, zich diep in het stof boog, in ruil voor het behoud van haar paspoort.

Haast
Veel tijd was er niet. Ayaan had anderhalf uur, en er was na het vinden van het faxapparaat nog maar 1 uur ruimte voor overleg. Als Ayaan haar paspoort niet kon behouden, was het zelfs nog maar de vraag op basis van welke titel zij in Amerika verbleef: in theorie had zij dan geen pas om terug te kunnen reizen naar Nederland. Haar visum zou in gevaar komen, net als haar baan bij het American Enterprise Institute.

Waarom was er opeens zoveel haast? Verdonk zou om 21.30 uur overleg met Balkenende en Zalm hebben, en daarbij wilde zij triomfantelijk een fax kunnen tonen die aangaf dat Ayaan alle schuld op zich nam.

Het was een typische Verdonk-overval, zo vlak voor het overleg met de top van het kabinet. De verklaring had Ayaan ook vóór het weekend kunnen bereiken, maar dan had zij genoeg tijd gekregen om uitvoerig te overleggen. Zoveel ruimte mocht Ayaan niet krijgen.

Gedoe
Met haar juridische adviseurs ontstond vlak voor het verstrijken van de deadline om 15.30 uur lokale tijd een tekst die Ayaan tekende. Niet omdat zij het er volledig mee eens was maar om van het gedoe met Verdonk af te zijn.

De vraag is: wisten de premier en vice-premier dat Ayaan de verklaring onder druk had getekend? Wisten zij dat de verklaring niet uit Ayaans koker maar uit de koker van Verdonk kwam?

Ayaan was niet direct met sancties bedreigd, maar er was grote druk op haar uitgeoefend om de verklaring te tekenen. De suggestie was ontstaan dat Ayaan nog zware tijden zou moeten doorstaan om haar pas te behouden, en die suggestie was voor haar afgelopen maandag te zwaar om te weerstaan.

Papier
Wat is de waarde van een verklaring die op deze manier tot stand is gekomen? De verklaring heeft geen enkele juridische status, de verklaring heeft de waarde van het papier waarop zij gedrukt staat.

Waarom wilde Verdonk een dergelijk stuk papier? Wat heeft dat stuk papier te maken met de juridische complicaties van Ayaans naturalisatie? Het antwoord: niets.

Verdonk was op zoek naar ruggensteun wanneer zij door de Kamer zou worden ondervraagd, en zij heeft Ayaan dusdanig onder druk gezet dat de laatste ten lange leste maar getekend heeft.

Klucht
Dit is een politieke klucht en tekent de machtswellust en gebrek aan morele integriteit van deze minister, die bereid is om alles te doen dat haar positie kan versterken.

Intussen moeten we niet vergeten hoe deze klucht is ontstaan: door de VARA-journalisten van Zembla.

De website zemblabla.nl heeft een artikel (pdf) afgedrukt uit de VARA gids van december 2002. Daarin vertelt Ayaan hoe zij eigenlijk heet en dat zij toen zij naar Nederland vluchtte niet uit Somalië maar uit Kenya kwam.

Zembla stelde dat Ayaan altijd mysterieus over haar vlucht had gedaan. Dat is pure laster, gezien de vele interviews en artikelen over haar. En nu blijkt dat de eigen VARA gids Ayaans verleden vier jaar vóór de uitzending al uit de doeken heeft gedaan.

Kees Driehuis, de eindredacteur van Zembla, is nu dus definitief de aanvoerder van een groepje lasteraars en bedriegers. Door hun leugens en bedrog heeft een prominent kamerlid haar zetel verloren en ligt een behoorlijke programmareeks voor altijd in de goot.

En Rita? Rita wilde Rutte verslaan. Een oud dossier, een overbodig en achterhaald verhaal, greep zij aan om haar gestaalde mentaliteit nog eens te demonstreren.

Gegoochel
We zitten nu met de gebakken peren. Dat gegoochel over Somalisch naamrecht is onzin, maar er was niks anders voorhanden. Alles moest gedaan worden om de schade, nationaal, internationaal, constitutioneel, te beperken, maar het is allemaal uitermate onbevredigend.

Ayaan had wel degelijk de intentie om de ambtenaren van de IND enigszins te misleiden toen zij in Nederland arriveerde. Wat mij betreft had zij gelijk. Zij was bang voor geweld van familieleden, wier eer zij beschadigd had. Nu willen de juristen dat zij naar de letter niet gelogen heeft. Wie kan de Somalische wetten en de jurisprudentie hierover controleren? Niemand.

In een behoorlijk politiek klimaat was Verdonk al lang teruggetreden. Zij heeft haar positie misbruikt om de race met Rutte te winnen. En opnieuw heeft zij nu haar positie misbruikt om Ayaan een verklaring te laten tekenen.

Zoals vaak in ons land, zijn de politieke mores het slachtoffer en kijkt de burger in verbijstering naar dit schaamteloze vertoon van politieke obsceniteit.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:52:29 #148
128950 sturky100
bijten bijten!
pi_39337205
god bless america!
pi_39337207
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:50 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

AHA verklaarde dit zelf gisteren. Volgens mij is je conclusie dus terecht. Fijjn he, dat dualisme, die frisse wind van de ramen in de achterkamertjes.
Wat is daar dualisme aan?

Achterkamertjes wel, maar dat kun je gewoon niet kwijt raken. Maar das een andere discussie.

in dit geval is het fout. punt.
  woensdag 28 juni 2006 @ 22:52:51 #150
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39337220
Wie zijn in deze zaak de ''schuldigen'' volgens jullie?
And that is the news.''
pi_39337254
het gaat nog wel ff duren, het zou me nog niet eens verbazen als Verdonk het nog erg zwaar gaat krijgen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_39337350
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:52 schreef sturky100 het volgende:
rita schrijft Ayaan:

http://www.rickvanvelthuysen.nl/fun4u/ritabrief.swf
Vooral de laatste zin
pi_39337376
2 uur zou nog zo kunnen.
pi_39337412
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:52 schreef One_of_the_few het volgende:
Ali kun je net als elke andere vluchteling niks kwalijk nemen, Verdonk en de VVD partijtop des te meer. Kennelijk is openlijk liegen in de kamer en de media door politici ook al politiek correct tegenwoordig. We wilden toch een eind aan excuus- en achterkamertjespolitiek, we als in rechts en anti-paars Nederland. Maar ja, het blijft moeilijk niet hypocriet te worden als die fijne vrouw die eindelijk eens wat aan die kutbuitenlanders doet zich er ook schuldig aan maakt.
pi_39337479
Wat een sukkels zijn die VVD-leden toch...

Rutte als lijsttrekker kiezen...
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:02:33 #156
104871 remlof
Europees federalist
pi_39337574
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:52 schreef One_of_the_few het volgende:
Verdonk, duidelijk. Eerst zeggen dat na onderzoek onomstotelijk vast is komen te staan dat ze niet haar ware naam heeft opgegeven bij naturalisatie (waarna AHA hals over kop haar tweedekamer lidmaatschap opzegde) en daar nu op terugkomen "ow nee, volgens het somalisch familierecht heeft ze toch de juiste naam opgegeven"...
Onvergevelijk, zelfs nog afgezien van die excuusbrief die van Ajaan verlangt werd.

Minister Verdonk moet aftreden, geen andere conclusie mogelijk mijns inziens.
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:03:14 #157
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39337602
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:00 schreef the_disheaver het volgende:
Wat een sukkels zijn die VVD-leden toch...

Rutte als lijsttrekker kiezen...
Nee een minister die door de kamer wordt weggestemd als lijsttrekker is een aanbeveling
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:03:40 #158
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39337624
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 22:52 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Wat is daar dualisme aan?
niet, was ook een cynische opmerking.
And that is the news.''
pi_39337647
Halsema wil ook een keer taktisch zijn
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:04:44 #160
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39337655
Hm, Halsema lijkt welhaast vrolijk.
pi_39337664
Ow dit wordt weer smullen, geen huiswerk vanavond.
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:05:01 #162
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39337667
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:02 schreef remlof het volgende:

[..]

Verdonk, duidelijk. Eerst zeggen dat na onderzoek onomstotelijk vast is komen te staan dat ze niet haar ware naam heeft opgegeven bij naturalisatie (waarna AHA hals over kop haar tweedekamer lidmaatschap opzegde) en daar nu op terugkomen "ow nee, volgens het somalisch familierecht heeft ze toch de juiste naam opgegeven"...
Onvergevelijk, zelfs nog afgezien van die excuusbrief die van Ajaan verlangt werd.

Eensch

Als Verdonk niet in blinde ambinatie haar daadkracht had willen etaleren, maar de zaken iets beter had onderzocht was heel deze poppenkast niet nodig geweest en had Ayaan met opgeheven hoofd de kamer kunnen verlaten, en was het beeld van tolerant Nederland in het buitenland nu niet aan gort
pi_39337683
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:03 schreef Stroekie het volgende:

[..]

Nee een minister die door de kamer wordt weggestemd als lijsttrekker is een aanbeveling
Ja, jammer dat ze geen kandidaat die gewoon in het midden staat ofzo.
pi_39337691
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Als Verdonk vertrekt trek ik ook een fles wijn open.
pi_39337713
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:04 schreef Rens_Wilders het volgende:
* the_disheaver trekt fles wijn open
pi_39337724
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:04 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik blijf niet weer tot half 3 kijken om te zien dat Verdonk toch mag blijven
pi_39337745
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:05 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik geniet van een debat, niet van een crisis
pi_39337772
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:06 schreef gelly het volgende:

[..]

En echt best veel mensen deden dat toen. Vooral van mensen waar je het echt nooit van verwachte...
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:08:17 #169
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39337802
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:02 schreef remlof het volgende:

[..]

Mee eens. De rest van de VVD top, cda top met verhagen en balkenende en de fractie in een tikki mindere mate ook. Door Verdonk het hand boven het hoofd te houden. Door de motie die ze zelf hadden ingediend de vorige keer te verdraaien zoals het ze uitkomt.
Om te kotsen allemaal. Wedden dat een groot gedeelte van de bevolking bij de verkiezingen op ze stemmen. Omdat ze bang zijn voor links, net of een geheel linkse regering reel is. En dat ze vinden dat het aantrekken van de economie door balkie komt.
And that is the news.''
pi_39337842
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:06 schreef gelly het volgende:

[..]

Mijn grens ligt op 24:00, dan zap ik naar Noppen en Naaldhakken op RTL5 (even wat anders ) en daarna om 01:00 nog even kijken hoe het gaat op 3. Ben benieuwd
pi_39337888
ferry met de geniale opmerking 'ja, dat dacht ik al'
pi_39337913
Volgens mij zit Weisglas ook al aan de drank.
pi_39337916
Gelukkig heeft Verdonk deze keer een minder opvallend jasje aan dan het vorige debat, dat knalroze jasje zal haar eeuwig blijven achtervolgen
pi_39337918
wat is er toch met iedereen?

Halsema is vrolijk, en Weisglas maakt flauwe opmerkingen.

'en dan zullen we weer zitten, ja waarom niet'....
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:14:34 #175
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39338028
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:05 schreef Stroekie het volgende:

[..]

Eensch

Als Verdonk niet in blinde ambinatie haar daadkracht had willen etaleren, maar de zaken iets beter had onderzocht was heel deze poppenkast niet nodig geweest en had Ayaan met opgeheven hoofd de kamer kunnen verlaten, en was het beeld van tolerant Nederland in het buitenland nu niet aan gort
Dat is ook zoiets. Dankzij de vvd is nu overal in de wereld het beeld ontstaan dat we niet meer tolerant zijn. Waar we altijd om bekend staan. al is dat zo, dan nog gooi je je eigen glazne als land niet in. En waarvoor was het allemaal?
Hirsi ali zegt dat ze bij de grens gelogen heeft over haar naam. Verdonk maakt er een zaak van. Kamer valt over haar heen,''bloed aan de handen'' volgens bibi de vries(vvd). Verdonk krijgt overal de schuld en wordt evenlater niet gekozen tot lijsttrekker. helemaal toen bekend werd dat mensen die op een bepaalde manier hadden gestemt dit elekronisch konden overrulen al was die regel daar niet voor bedoeld. Niet iedereen kon dat, maar toch. Verdonk wordt niet gekozen. Rutte komt in de Kamer en ineens die handtekening van AHA. Gedwongen door oa zalm. Verdonk wordt door het kabinet in bescherming genomen(witwassen ala Bos). Rutte is gekozen, Verdonk weer in bescherming. De VVD top heeft dus zijn kandidaat aan het roer zonder dat het de kop kost van Verdonk. En dan nog volhouden dat het niet van te voren bedacht was..
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:15:10 #176
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39338041
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
En verdonk die lacht
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:17:04 #177
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39338097
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:11 schreef the_disheaver het volgende:

ach nog een klein debatje en dan hebben ze weer een paar maanden zomerreces
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:17:43 #178
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39338121
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:11 schreef gelly het volgende:
Volgens mij zit Weisglas ook al aan de drank.
Frans (bassie) Weisglas. Ik moet altijd grinniken bij hem. hips bassie, op naar adriaan

overigens ben ik wel benieuwd wat de vvd weisglas allemaal wist over de hele zaak. Van voor debat 1 tot nu.
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:18:29 #179
5740 Stroekie
rimpelsauriër
pi_39338148
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:15 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

En verdonk die lacht
dat gaat strak nog wel over
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:18:56 #180
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39338166
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:11 schreef the_disheaver het volgende:

Misschien weten ze toch dat de regeringsfracties elkaar de hand boven het hoofd houden. Beetje aceren en af en toe ontspanning tussendoor. Zodat 1 iemand verslapt verkeerde opmerking maakt en iedereen erover valt
And that is the news.''
pi_39338186
Wat is nou het doel van dit verhaal van Balkenende? Ik val in slaap... ik wil sensatie
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:19:37 #182
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39338198
Balkenende zal door het stof moeten, wil hij dit kabinet nog kunnen redden.
Want wees nou eerlijk, erg consequent is dit beleid nu allemaal niet meer, en de wijze waarop het tot stand is gekomen is nog nauwelijks goed te praten (democratisch gezien zeg maar). Denk daarbij ook aan de precedentwerking die dit beleid veroorzaakt voor reeds afgewezen asielzaken, want je moet toch iets doen, om deze zaak nog enige inhoud te geven.

Voor D'66 is er natuurlijk ook niks meer te halen zo, in deze regering, en kan pas weer enigzins voor zichzelf spreken wanneer het kabinet demissionair is, gezien de muilkorf die Pechtold in de huidige situatie is aangemeten. En klaag nu niet over politiek opportunisme, want daar is D'66 al decennia lang het slachtoffer van, waarbij de meeste (en hardste) klappen tot nu toe door de PvdA zijn uitgedeeld overigens, hoewel met de VVD ook nog wel een appeltje te schillen valt.
Het CDA zat zoals altijd glimlachend in haar zetel, maar zal nu toch echt aan de bak moeten, hetgeen me doet terugdenken aan 'de nacht van Voorhoeve', toen de VVD plotseling in opstand kwam tegen het 'knevelende' gedrag van het CDA ...en Ruud Lubbers was niet blij!
follow the money
pi_39338206
bij balkenende? jep, sure
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:19:55 #184
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39338216
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:19 schreef Rens_Wilders het volgende:
Wat is nou het doel van dit verhaal van Balkenende? Ik val in slaap... ik wil sensatie
dat is het doel..
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:20:29 #185
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_39338231
Dit gaat toch helemaal nergens meer over, wat willen ze nou bereiken met dit debat?
pi_39338246
Misschien is er niets voor D66, maar als D66 eruit moet stappen, dan kan het CDA en VVD gewoon door met LPF. En of je daar zoveel mee bereikt...
pi_39338279
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:20 schreef Asskicker14 het volgende:
Dit gaat toch helemaal nergens meer over, wat willen ze nou bereiken met dit debat?
cda, vvd: niets

de rest: verdonk die weg gaat
d66: verdonk die zelf vertrekt.
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:22:06 #188
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39338286
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:20 schreef the_disheaver het volgende:
Misschien is er niets voor D66, maar als D66 eruit moet stappen, dan kan het CDA en VVD gewoon door met LPF. En of je daar zoveel mee bereikt...
Dan moet de LPF dat ook willen.
pi_39338345
Ik denk niet dat er kans is dat ze dan door gaan met de LPF, ik meen dat de LPF in de peilingen op 1 zetel staat?
pi_39338395
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dan moet de LPF dat ook willen.
Kost weinig moetie om ze te laten denken dat je ze veel geeft, maar in feite weinig van de CDA/VVD standpunten veranderd

Deels ook wel doordat alle dingen waar LPF tegen is, al doorgevoerd is.
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:26:37 #191
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39338453
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:05 schreef gelly het volgende:

Ik denk niet dat die fles opengetrokken moet worden.
Kabinet (lees Balkenende) en VVD en CDA houden haar de hand boven het hoofd en D66 zal op het laatst wel weer bijtrekken.
Poef.....gone! ©golfer
pi_39338467
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:23 schreef Rens_Wilders het volgende:
Ik denk niet dat er kans is dat ze dan door gaan met de LPF, ik meen dat de LPF in de peilingen op 1 zetel staat?
Als demissionair kabinet natuurlijk. Verkiezingen zullen gewoon om 15 mei blijven
pi_39338512
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:26 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik denk niet dat die fles opengetrokken moet worden.
Kabinet (lees Balkenende) en VVD en CDA houden haar de hand boven het hoofd en D66 zal op het laatst wel weer bijtrekken.
tsja, lijkt er op dat LPF ook niet voor zal stemmen. Ongeacht wat D66 doet zal het toch geen meerderheid krijgen. Dus ja, waarom zou je een kabinetscrisis uitlokken als je er totaal niets mee bereikt.

D66 heeft maar 6 zetels.
pi_39338521
Verdonk slaapt.
pi_39338632
Nawijn in the house!
pi_39338851
Balkenende raakt geïrriteerd
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:38:47 #197
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39338939
Verhagen die balkenende in de 1e zinnen gelijk een veer in zijn reet duwt
And that is the news.''
pi_39339084
11 september 2002? huh

complot?
pi_39339128
halsema, dat weten we toch alllaang??
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:43:27 #200
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39339133
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:28 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

tsja, lijkt er op dat LPF ook niet voor zal stemmen. Ongeacht wat D66 doet zal het toch geen meerderheid krijgen. Dus ja, waarom zou je een kabinetscrisis uitlokken als je er totaal niets mee bereikt.

D66 heeft maar 6 zetels.
D'66 kan natuurlijk altijd (eenzijdig) het vertrouwen in (het democratische gehalte van) deze regering opzeggen natuurlijk en uit dit kabinet stappen, op basis van de amateuristische wijze waarop deze (nieuwe?) 'wetgeving' tot stand is gekomen bijvoorbeeld -somalisch naamrecht dat teruggaat tot 1840, toen een 92 jarige man (die zich toen hij 20 was enige jaren 'Ali' noemde) een kind heeeft verwekt dat later de vader van Ayaan zou worden, en dergelijke zaken-.

follow the money
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:44:35 #201
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39339180
wat een slecht verweer van balkenende. Het kabinet wist niet van de kwestie AHA omdat de tekst van Zembla niet 100% overeenkwam met uitspraken die AHA in diverse landen en media heeft gedaan. Als je zo slecht ben in verbanden leggen en begrijpend lezen ben je premier onwaardig
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:46:03 #202
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39339227
Hehe, grappig altijd. Halsema & Balkenende die na verloop van tijd geirriteerd raakt.
pi_39339234
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:43 schreef DeepThought het volgende:

[..]

D'66 kan natuurlijk altijd (eenzijdig) het vertrouwen in (het democratische gehalte van) dit kabinet opzeggen natuurlijk en 'uit de regering stappen', op basis van de amateuristische wijze waarop deze (nieuwe?) 'wetgeving' tot stand is gekomen bijvoorbeeld -somalisch naamrecht dat teruggaat tot 1840, toen een 92 jarige man (die zich toen hij 20 was enige jaren 'Ali' noemde) een kind heeeft verwekt dat later de vader van Ayaan zou worden, en dergelijke zaken-.
Ja, maar wat bereikt D66 (zonder apestrofe!) ermee?
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:46:17 #204
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39339236
Balkendende wordt Boos, boos he boos. acteur speelt boos...
hij praat zo snel dat niemand hem meer volgt. En iedereen denkt, ach laat hem maar in zijn 2 maten te grote jas..
And that is the news.''
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:47:14 #205
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39339284
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:46 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hehe, grappig altijd. Halsema & Balkenende die na verloop van tijd geirriteerd raakt.
Balkenende is rondit slecht. hij praat vaak snel, maar dit slaat alles. De helft van de tijd ratelt hij maar wat. Wat een slecht optreden met tot nu toe slechte argumenten.
And that is the news.''
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 23:47:52 #206
7889 tong80
Spleenheup
pi_39339311
Daar is Rita

Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 23:48:26 #207
7889 tong80
Spleenheup
pi_39339331
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:46 schreef One_of_the_few het volgende:
Balkendende wordt Boos, boos he boos. acteur speelt boos...
hij praat zo snel dat niemand hem meer volgt. En iedereen denkt, ach laat hem maar in zijn 2 maten te grote jas..
Hij acteerde boosheid idd

pi_39339338
zucht...
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:49:08 #209
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39339348
Nu komt Rita.
Rita vs Halsema Bitch fight
rita: ''ik ben de opvolger van Pim, ik hou het lijntje met hem strak. God hebbe zijn ziel, hij chilt met biggie en 2Pac. aldus burorenkema
And that is the news.''
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 23:49:13 #210
7889 tong80
Spleenheup
pi_39339353
Slachten die kip kom op Wouter.

pi_39339354
eindelijk na ellenlang wachten ...
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:50:17 #212
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39339393
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:48 schreef tong80 het volgende:

[..]

Hij acteerde boosheid idd

tuurlijk, doet hij vaker. Net doen of je persoonlijk geraakt bent. Het doet mij ook wat(stemverheffing). een goed werkende bekende truc om aanvallen waar je geen zinnig antwoord op hebt te pareren.
And that is the news.''
pi_39339479
Wat is de gehele SP eigenlijk onzichtbaar in deze hele soap
pi_39339485
Grappig is ook weer dat Verdonk zich nu weer onderdanig opstelt, zometeen schiet ze weer uit d'r slof..
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 23:53:38 #215
7889 tong80
Spleenheup
pi_39339513
Wat een gehUh Uh Uhm uh Uh

woensdag 28 juni 2006 @ 23:53:43 #216
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_39339514
Ze is in het wit, zou dat wat betekenen?
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_39339524
Het lijkt wel een corrupt zooitje, alleen om het eigen hachie te redden.
En daar heeft Nederland dan ooit haar vertrouwen in gegeven?
  Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 23:54:10 #218
7889 tong80
Spleenheup
pi_39339533
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:52 schreef gelly het volgende:
Grappig is ook weer dat Verdonk zich nu weer onderdanig opstelt, zometeen schiet ze weer uit d'r slof..
Eeerst drie hondedrd uh's

Trouwste user 2022 woensdag 28 juni 2006 @ 23:54:44 #219
7889 tong80
Spleenheup
pi_39339553
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:53 schreef Hooghoudt het volgende:
Ze is in het wit, zou dat wat betekenen?
Knap gezien ja. Onschuld is wit uh uh

woensdag 28 juni 2006 @ 23:55:36 #220
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39339589
Nu heeft ze iedereen opeens bij de interuptiemicrofoon staan, inclusief de coalitie-genoot CDA.
Poef.....gone! ©golfer
pi_39339606
Ze zou eens met simone kuiters moeten praten...
pi_39339616
veel te soft dit...
pi_39339620
Nawijn staat er al een tijdje...niets te doen...

Niet populair bij weisglas
pi_39339635
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:55 schreef golfer het volgende:
Nu heeft ze iedereen opeens bij de interuptiemicrofoon staan, inclusief de coalitie-genoot CDA.
Verhagen doet ook even of het CDA zwaar verontwaardigd is, maar verder..
pi_39339681
Iedereen staat in een rijtje bij de interruptiemicrofoon
  woensdag 28 juni 2006 @ 23:59:37 #226
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39339728
Mijn god, nu krijgen we ook nog een discussie over somalisch naamrecht in de 2e kamer
pi_39339783
Verdonk gaat ontploffen.
pi_39339853
Ze BLIJFT er maar omheen lullen!
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:03:07 #229
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39339858
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:57 schreef gelly het volgende:

[..]

Verhagen doet ook even of het CDA zwaar verontwaardigd is, maar verder..
verder zo hypocriet als het maar kan, met allang afspraken in de zak met vvd.
And that is the news.''
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:03:45 #230
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39339888
Ze krijgt maar niet over haar lippen om toe te geven dat ze onzorgvuldig heeft gehandeld, ondanks alle vragen er over.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 donderdag 29 juni 2006 @ 00:04:31 #231
7889 tong80
Spleenheup
pi_39339917
Griezelig eigenlijk

pi_39339931
hoop dat ze zo gaat huilen
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:05:17 #233
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39339943
Ze valt bijna stil!
ja uh uh hu voorzitter uhuhuhu. ik heb uhuhuhuh..
And that is the news.''
pi_39339949
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:54 schreef tong80 het volgende:

[..]

Knap gezien ja. Onschuld is wit uh uh

Vallen de vlekken extra op!
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:06:02 #235
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_39339975
Wat is Verdonk toch een zwak politica...
pi_39340003
Ze wordt alleen maar gesteund om 't kabinet te redden...
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:07:40 #237
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340030
weisglas aan het woord.
Dit wordt leuk! een zeer ongebruikelijke procedure. Met gelijk een sneertje naar zalm.
And that is the news.''
pi_39340032
Wat een geschutter! Afhankelijk van de rol die RV na mei 2007 gaat krijgen moet ik misschien mijn VVD-stem nog maar eens heroverwegen.
pi_39340037
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:03 schreef golfer het volgende:
Ze krijgt maar niet over haar lippen om toe te geven dat ze onzorgvuldig heeft gehandeld, ondanks alle vragen er over.
Autisme
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:08:00 #240
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39340042
Dit is een voorgekookt een-tweetje tussen Bos en Weisglas, want hij heeft het antwoord al op papier staan.
Poef.....gone! ©golfer
pi_39340043
Weisglas doet een boekje open ..
pi_39340065
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:07 schreef knnth het volgende:
Wat een geschutter! Afhankelijk van de rol die RV na mei 2007 gaat krijgen moet ik misschien mijn VVD-stem nog maar eens heroverwegen.
Jij durft!
Hoop dat anderen er ook zo over denken!
pi_39340072
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:07 schreef knnth het volgende:
Ja, dat heb ik dus ook. Laten ze dat mens uit de partij schoppen.
pi_39340094
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Autisme
Onbekwaamheid...
pi_39340103
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:08 schreef golfer het volgende:
Dit is een voorgekookt een-tweetje tussen Bos en Weisglas, want hij heeft het antwoord al op papier staan.
idd
  Trouwste user 2022 donderdag 29 juni 2006 @ 00:09:42 #246
7889 tong80
Spleenheup
pi_39340105
GVD Nachtkaars ?

pi_39340110
dus als ik het goed begrijp...?
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:09:56 #248
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340114
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:08 schreef golfer het volgende:
gewoon goed voorbereid van weisglas, hij wist dat iemand die vraag zou stellen.
And that is the news.''
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:10:03 #249
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39340121
Regelement van Orde.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 donderdag 29 juni 2006 @ 00:10:20 #250
7889 tong80
Spleenheup
pi_39340127
Heropend

pi_39340133

'aan de voorzitter'

wie!
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:11:01 #252
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340150
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:08 schreef gelly het volgende:

[..]

Ja, dat heb ik dus ook. Laten ze dat mens uit de partij schoppen.
maar niet alleen verdonk, de rol van zalm vindt ik ook zeer dubieus.

bos ruikt bloed trouwens.
And that is the news.''
pi_39340160
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:10 schreef tong80 het volgende:
Heropend

Hoe laat is die herhaling van Villa BVD???
pi_39340228
Het is maar goed dat het Nederlands woorden als miscommunicatie en interpretatie kent.
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:15:20 #255
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39340300
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 23:46 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ja, maar wat bereikt D66 (zonder apestrofe!) ermee?
Toen Pechtold enige nieuwe discussie op gang wilde brengen rond de kwestie Uruzgan, werd hem hard de mond gesnoerd, met als voornaamste argument dat de terroristen overal oren hebben en dat het tonen van zwakheid hen slechts zou aanmoedigen in de strijd, en met als voornaamste dwangmiddel dat het kabinet slechts met één mond kan/mag spreken. Het feit dat D'66 het boeltje er ook bij neer zou kunnen gooien als het op die manier moet leek hen toen niet te deren, dus waarom nu eigenlijk wel?
Of denk bijvoorbeeld ook eens aan de weinig verheffende wijze waarop het 'wietdebat' vorige week gevoerd werd door het CDA.
Het zou me dan ook niet verbazen wanneer ook de VVD het voor gezien houdt (als ze tenminste nog een beetje liberaall zijn).

D'66 (tis nog een vrij land!)
follow the money
pi_39340315
Zet je telefoon uit!
pi_39340316
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:13 schreef gelly het volgende:
Het is maar goed dat het Nederlands woorden als miscommunicatie en interpretatie kent.
Kan je je lekker achter verbergen...
pi_39340326
gvd duurt lang, ik moet morgen vroeg op.. komt er nog een gsm door ook...

ik ga slapen hoor het morgen wel dag mensjes
pi_39340333
Erg vermakelijk, deze debatten.
pi_39340379
Nawijn weer nutteloos tussen 2 microfoons in
pi_39340391
Waar is Zalm?
pi_39340398
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:15 schreef Logician het volgende:
gvd duurt lang, ik moet morgen vroeg op.. komt er nog een gsm door ook...

ik ga slapen hoor het morgen wel dag mensjes
Ik moet morgen om 9 uur in enschede zijn

trusten
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:18:21 #263
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39340413
Vrij ongebruikelijk dat de voorzitter van de 2e Kamer (toevallig ook VVD-er) zo onder vuur genomen wordt.
Poef.....gone! ©golfer
pi_39340426
Heeft Nawijn last van aambeien ?
pi_39340443
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:18 schreef gelly het volgende:

[..]

Ik moet morgen om 9 uur in enschede zijn

trusten
tot hoe laat? ben om 6 uur weer thuis, als je er dan nog bent, ben je welkom

truste!
pi_39340508
toch verdacht, Weisglas is even geen voorzitter meer, en Nawijn kan eindelijk spreken...
pi_39340529
Bah...
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:22:09 #268
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340532
woow, weisglas die een vette hint geeft om zalm op het matje te roepen!
And that is the news.''
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:23:17 #269
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39340572
Zalm wordt uit zijn bed gebeld.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:23:59 #270
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340595
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:23 schreef golfer het volgende:
Zalm wordt uit zijn bed gebeld.
ik heb het gevoel dat dit debat een staartje gaat krijgen en dat er niet zo goede gevolgen zijn. men ruikt bloed.
en verhagen probeert alles weer dicht te timmeren. Weisglas is te eerlijk en open
And that is the news.''
pi_39340649
eerlijk, lul, praat Nederlands... (i.p.v. fair...)
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:28:12 #272
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39340736
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:23 schreef One_of_the_few het volgende:

Weisglas is te eerlijk en open
Hij kan niet anders als voorzitter van de kamer.
Zalm komt dus later als kwade genius en regiseur van alles naar buiten.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:28:43 #273
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39340757
Zalm is gewoon in het gebouw dus...

Ben benieuwd of ze hem ook zullen gaan oproepen en/of vinden?
follow the money
pi_39340769
Ja dus
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:29:13 #275
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39340771
Zalm gaat straks zijn kop verliezen.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:29:28 #276
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_39340780
Wie is nou de vice-voorzitter?
pi_39340787
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:28 schreef golfer het volgende:

[..]

Hij kan niet anders als voorzitter van de kamer.
Zalm komt dus later als kwade genius en regiseur van alles naar buiten.
Da's niet te hopen, want RV is de oorzaak!
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:29:38 #278
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340789
het word steeds leuker. Zalm naar de Kamer
And that is the news.''
pi_39340790
(ja ja moeilijk wegkomen van die tv)
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:30:02 #280
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_39340809
Goh, het lijkt Verdonk overbodig.
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_39340810
"Ik kan precies vertellen wat er gebeurd is..."
pi_39340814
pi_39340815
Het wordt écht leuk!
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:30:15 #284
146133 DeepThought
lower than ever
pi_39340816
Gelukkig heeft Wouter 'de hint' van Weissglas wel begrepen.
Wat is die Femke toch naief zeg....
Of probeerde zij deze zaak nog recht te trekken voor de VVD .... met haar vraag aan de fractievoorzitter van de VVD, terwijl Weissglas zojuist de openbaring van zijn leven heeft gedaan.

[ Bericht 78% gewijzigd door DeepThought op 29-06-2006 00:35:17 ]
follow the money
pi_39340833
lol!

Zalm wordt opgeroepen
pi_39340838
damnz wat een zooitje
pi_39340848
effe bvd kijken...
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:31:19 #288
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_39340852
Gefileerde Zalm is op zijn tijd ook best lekker.
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 donderdag 29 juni 2006 @ 00:31:30 #289
7889 tong80
Spleenheup
pi_39340860

donderdag 29 juni 2006 @ 00:31:31 #290
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340861
wat een minachting van verdonk en balkenende. Gatver. Wat laat die man(balkenende voor diegen die het zich afvraagt) zich kennen. Hij kan zijn kinachting voor bos niet verbergen.
And that is the news.''
pi_39340884
kinachting
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:33:10 #292
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_39340903
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:30 schreef DeepThought het volgende:
Gelukkig heeft Wouter 'de hint' van Weissglas begrepen.
als iemand die hint gemist heeft daar dan ligt die echt te slapen.

overigens:
Balkenende zegt dat hij de garantie kreeg van verdonk dat zonder zijn toestemming die brief niet de deur uitging. Terwijl na het gesprek met zalm, van beek, aha en weisglas de brief is verstuurd.
Hij ligt de kamer verkeerd in. Hij heeft dus geen gezag, ze luisteren niet meer. Genoeg stof voor einde kabinet deze zaak. Totale vertoning van incompetentie.
And that is the news.''
  donderdag 29 juni 2006 @ 00:33:59 #293
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39340927
Ik zie die pastors nu trouwens voor 't eerst, en wat een ontzettende lul is die vent zeg. Bah.
pi_39340928
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:19 schreef Logician het volgende:

[..]

tot hoe laat? ben om 6 uur weer thuis, als je er dan nog bent, ben je welkom

truste!
Ga in de loop van de dag weer richting grunn.. toch bedankt voor de uitnodiging
pi_39340932
toch maar slapen... maar goed dat ik geen tv meer op mijn slaapkamer heb staan
pi_39340961
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 00:34 schreef gelly het volgende: