abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 juni 2006 @ 21:00:34 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39049788
Hier alweer deel 25 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich.

Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus.

Interieur en exterieur.

RandstadRail
Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET.
Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september met de ombouw naar RandstadRail gereed zijn. De Zoetermeerstadslijn is dan uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem.
De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid.
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden:



NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden).
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt.
Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.Aanvulling, deze thalys heeft de sporters op 26 februari terug naar Zwolle gebracht en is nu waarschijnelijk z'n bestickering al weer kwijt.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein.
Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land.
Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans!
Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen..
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet.
De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm.
De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 juni 2006 @ 21:04:24 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39049986
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 20:54 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Was het je btw ook al opgevallen dat de 3222 een gele kap weer heeft ipv een groene?
Ik denk dat dat een nieuwe kap is, maar dat is een gok van me
ik heb eigenlijk daar niet op gelet toen ik vandaag de 3222 zag. Ik heb de 3222 in Zuidhorn kort gezien, omdat mijn trein naar leeuwarden, de 3229 er al aankwam.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:06:26 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39050082
TreinVrijePeriode
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:08:37 #5
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39050187
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:04 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ik heb eigenlijk daar niet op gelet toen ik vandaag de 3222 zag. Ik heb de 3222 in Zuidhorn kort gezien, omdat mijn trein naar leeuwarden, de 3229 er al aankwam.
De 3229 moet ik nog steeds op de gevoelige chip vastleggen

Ik hoef nog maar 2 nummers, de 3229 en de 3108
pi_39050245
Wadloper:

www.somda.nl aanmelden en zoeken
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:10:42 #7
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39050265
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:10 schreef Zug-Chef het volgende:
Wadloper:

www.somda.nl aanmelden en zoeken
Ben daar al lid van
Spot bijna elke dag
Alleen de voorspellingen kloppen nooit (Voor de wadlopers dan he )
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 20 juni 2006 @ 21:13:04 #8
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39050369
voorspellen ze ook wanneer wadlopers op hun kant gaan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39050379
Vandaag was t vanaf Lw richting Gn volgens mij aardig in orde.

Van/Naar Sneek en Harlingen was t chaos. Harinxmakanaalbrug voor de diesels stond uren open.
pi_39050548
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:10 schreef Wadloper het volgende:
[[url=http://img21.imagevenue.com/loc299/th_30630_IMG_6853.jpg]afbeelding][/URL]
[..]

Ben daar al lid van
Spot bijna elke dag
Alleen de voorspellingen kloppen nooit (Voor de wadlopers dan he )
Nou nog een x uit de kont genaamd Gn komen Dr is zoveel meer dan alleen die stad

Ik las op t forum van Somda een hele waslijst aan leuke spotplekjes, niet op stations. Vanaf maandag heb ik vakantie en dan nog 3 weken lang mn OV, dus daar gaan we ff flink gebruik van maken
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 juni 2006 @ 21:22:07 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39050808
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:13 schreef Zug-Chef het volgende:
Vandaag was t vanaf Lw richting Gn volgens mij aardig in orde.

Van/Naar Sneek en Harlingen was t chaos. Harinxmakanaalbrug voor de diesels stond uren open.
Tussen Leeuwarden en groningen waren vandaag geen vertragingen. Ben even heen en weer gegaan en alles reed mooi op tijd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:24:02 #12
86072 thatsme
and That's you!
pi_39050887
wanneer worden de eerste GTW's verwacht?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:24:24 #13
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39050907
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:16 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Nou nog een x uit de kont genaamd Gn komen Dr is zoveel meer dan alleen die stad

Ik las op t forum van Somda een hele waslijst aan leuke spotplekjes, niet op stations. Vanaf maandag heb ik vakantie en dan nog 3 weken lang mn OV, dus daar gaan we ff flink gebruik van maken
KLopt, maar de aanzet moet nog komen
Waarschijnlijk ben ik gewoon teveel vertrouwd aan de goede oude wadlopers
Ik ben wel al 1x naar Zwolle geweest
pi_39050930
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:24 schreef thatsme het volgende:
wanneer worden de eerste GTW's verwacht?
Oktober 06, tussen Gn en Leer (D) Ik kan niet wachten
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:25:59 #15
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39050989
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:13 schreef Dr_Flash het volgende:
voorspellen ze ook wanneer wadlopers op hun kant gaan?

Nee, maar de foto had ik op de kant genomen, vandaar dat ie scheef is
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:24 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Oktober 06, tussen Gn en Leer (D) Ik kan niet wachten
Klopt, dus ik sta mooi in Zuidbroek de trein op te wachten (en ff wat graffitybussen mee )
  dinsdag 20 juni 2006 @ 21:55:50 #16
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39052368
TreinVindPost .

En mensen met spuitbussen mogen ze opknopen
Wat ziet dát er lelijk uit, die "kunst-uitingen".
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39052542
Ze willen toch namen voor die GTW's he? Ik weet een geniale naam voor een van die treinen

"wadloper"
pi_39052613
Hé, er staat ook een foto van een RandstadRail-voertuig in de OP
pi_39052842
Gewoon Stadler GTWs houden. In Duitsland heten de treinen ook gewoon zoals ze uit de fabriek komen... tijd dus omdat hier ook in te voeren
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 juni 2006 @ 22:18:02 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39053434
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:06 schreef Zug-Chef het volgende:
Gewoon Stadler GTWs houden. In Duitsland heten de treinen ook gewoon zoals ze uit de fabriek komen... tijd dus omdat hier ook in te voeren
Dat is hier al het geval Denk maar eens aan de lint
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_39053760
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:18 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat is hier al het geval Denk maar eens aan de lint
die syntus-dingen hebben namen van "lokale beroemdheden"
dag
  dinsdag 20 juni 2006 @ 22:43:55 #23
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_39054640
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:18 schreef Alexxxxx het volgende:
goede zaak
hm, er schijnt zoveel mis te gaan in OV, maar zelf zie ik er eigenlij nooit wat van...
So we just called him Fred
pi_39054713
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:43 schreef FredvZ het volgende:

[..]

hm, er schijnt zoveel mis te gaan in OV, maar zelf zie ik er eigenlij nooit wat van...
beter opletten
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 20 juni 2006 @ 23:02:36 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39055615
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 22:26 schreef petre86 het volgende:

[..]

die syntus-dingen hebben namen van "lokale beroemdheden"
Klopt. Het ging hierbij om de typenaam voor de trein. Deze hebben ze bij Syntus niet aangepast.

Ik hoop dat een van de door mij ingediende namen uitgekozen wordt, want ik heb denk ik 10 namen van lokale beroemdheden ingediend.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 20 juni 2006 @ 23:54:23 #26
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_39058277
ben beetje leek, maarre, wat is de GTW?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_39058450
instroom GTW is mnd 9 2 stuks gaan meest in de nach rijden ivm
toelating Nederland
In maand 10,11 en 12 iedere keer 5 of 6 stellen
daarna 5 stellen per maand.
Dit is de laatste planning
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
pi_39058494
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 23:54 schreef Erosjuhhh het volgende:
ben beetje leek, maarre, wat is de GTW?
Gelenk Triebwagen oftwel gelede treinstel

ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
  woensdag 21 juni 2006 @ 00:10:10 #29
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_39058912
aah die dingen van arriva!, dacht al..zat maar te denken aan treinen van ns ofzo
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 12:21:32 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39070137
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 21:55 schreef JDude het volgende:
TreinVindPost .

En mensen met spuitbussen mogen ze opknopen
Wat ziet dát er lelijk uit, die "kunst-uitingen".
Kunst-uitingen het is gewoon je reinste vandalisme. Wegwezen met die mongolen

Ik dacht trouwens dat het Castellum-trammetje een tijdje weg was ivm het aanbrengen van grafitti-werende folie? Nou dat heeft lekker gewerkt zeg, sjonge jonge
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 juni 2006 @ 12:24:49 #31
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39070251
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Kunst-uitingen het is gewoon je reinste vandalisme. Wegwezen met die mongolen
Dat zei ik dus ook.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 21 juni 2006 @ 12:30:18 #32
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39070494
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Kunst-uitingen het is gewoon je reinste vandalisme. Wegwezen met die mongolen

Ik dacht trouwens dat het Castellum-trammetje een tijdje weg was ivm het aanbrengen van grafitti-werende folie? Nou dat heeft lekker gewerkt zeg, sjonge jonge
Het idee is toch dat je de folie eraf kunt halen zodat ie weer schoon lijkt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 13:42:56 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39073395
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 12:30 schreef Duvel het volgende:

[..]

Het idee is toch dat je de folie eraf kunt halen zodat ie weer schoon lijkt?
Er zitten drieduizend lagen folie op?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39073449
Het idee achter dat folie is toch dat de verf niet goed blijft plakken en de trein dus heel gemakkelijk weer schoongespoten kan worden? Ik dacht dat het een kwestie was van water erover en het is er weer af (zou dan logischerwijs ook met regen moeten werken..).
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 13:46:18 #35
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39073516
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 13:44 schreef Carport het volgende:
Het idee achter dat folie is toch dat de verf niet goed blijft plakken en de trein dus heel gemakkelijk weer schoongespoten kan worden? Ik dacht dat het een kwestie was van water erover en het is er weer af (zou dan logischerwijs ook met regen moeten werken..).
Vanmiddag nog maar eens kijken dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39077871
als 1 van die grafittie-spuitende-lui en nou iets moois op zou zetten.. een mooi berglandschap.. de skin van een oude trein oid.. dan staat het wel.. maar die namen en tags en joints die spuit je maar op je eigen voordeur

[ Bericht 1% gewijzigd door Peter op 21-06-2006 15:49:34 ]
dag
  woensdag 21 juni 2006 @ 15:46:00 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39078233
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 15:36 schreef petre86 het volgende:
als 1 van die grafittie-spuitende-lui en nou iets moois op zou zetten.. een mooi berglandschap.. de skin van een oude trein oid.. dan staat het wel.. maar die namen en tags en joints die spuit je maar op je eigen voordeel
Ze zouden die spuitbussen overdwars rectaal moeten inbrengen bij dat tuig...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 15:57:33 #38
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39078684
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 15:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze zouden die spuitbussen treinstellen overdwars rectaal moeten inbrengen bij dat tuig...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39079303
als er echt iets moois op komt.. of ècht kunstzinnig ( zoals die groninger-museum-trein van binnen)
dan vind ik het best kunnen.. heb alleen geen idee of de NS dat er ook even hard weer afhaald
dag
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 16:14:26 #40
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39079371
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 16:13 schreef petre86 het volgende:
als er echt iets moois op komt.. of ècht kunstzinnig ( zoals die groninger-museum-trein van binnen)
dan vind ik het best kunnen.. heb alleen geen idee of de NS dat er ook even hard weer afhaald
Als alle ramen van een bepaald rijtuig compleet dichtgeticheld worden met zilvergrijs, en ik zie hoe *hard* de NS dat er weer afhaalt, dan zakt me wat dat betreft de moed wel een beetje in de schoenen af en toe
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39082309
TVP!

en nu happie happies doen
  woensdag 21 juni 2006 @ 18:25:10 #42
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39084169
Er wordt hard gewerkt aan een nieuw station Rotterdam Centraal. Daardoor gaan echter ook kenmerkende zaken verloren, zoals deze mooie huisjes:

Deze bevindt zich op het perron van spoor 11/12, ernaast de zojuist gearriveerde intercity uit Utrecht.

Een paar perrons verder zijn ze bezig een doorgang te maken naar de Provenierstunnel die onder het emplacement loopt. Hiervoor is al zo'n perronhuisje gesneuveld helaas. De 6404 stond hier met een werktrein:


Het voorplein van het station is inmiddels een bende. Looproutes veranderen constant. Om afscheid te nemen van het station, is de pui beplakt met folie, en is het woord "EXIT" te zien:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 18:26:11 #43
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39084209
Wat hebben die huisjes nou weer misdaan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 21 juni 2006 @ 18:37:42 #44
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39084592
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat hebben die huisjes nou weer misdaan?
In de weg staan .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  woensdag 21 juni 2006 @ 18:43:40 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39084840
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:37 schreef JDude het volgende:

[..]

In de weg staan .
Ja... eikels!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 18:49:16 #46
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39085081
Hadden ze ze maar niet daar moeten bouwen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 juni 2006 @ 19:58:53 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39088108
Ik heb de OP iets bijgewerkt. Details heb ik op een overlegpagina gezet.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 21 juni 2006 @ 20:24:35 #48
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39089081
"een" overlegpagina?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39089409
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:24 schreef Dr_Flash het volgende:
"een" overlegpagina?
vast op de wiki
dag
  woensdag 21 juni 2006 @ 23:34:37 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39096407
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 18:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Hadden ze ze maar niet daar moeten bouwen
Het zijn mooie details van het station. Het is jammer dat ze gesloopt worden. Overigens is er ook al een artikel van verschenen in het AD/Rotterdams Dagblad: http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article417789.ece.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 22 juni 2006 @ 12:08:10 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39107177
quote:
Op woensdag 21 juni 2006 20:34 schreef petre86 het volgende:

[..]

vast op de wiki
Dat klopt. Is altijd makkelijk he.
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 22 juni 2006 @ 14:38:19 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39112790
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 12:08 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Dat klopt. Is altijd makkelijk he.
Zeker. En de wijzigingen lijken me prima!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39121153
Treinseries en Materieelinzet dienstregeling 2007 is bekend
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber060622bijl5.pdf

enkele opvallende zaken:

* SGMm op de 5500 (Stoptrein Utrecht - Baarn)
* DD-AR op de 4800 ( Stoptrein Amsterdam C - Haarlem - Uitgeest)
* DDM-1 op de 4600/4500/2200
* DD-AR op de 5400. (Intercity Amsterdam C - Zandvoort aan Zee)
* Mat64 op de 3300 (geen SGMm) ( Stoptrein Hoorn K - Hoofddorp)
* SGMm op de 5800. (Sneltrein (!) Amsterdam - Amersfoort Vathorst.)
* ICR op de 2000 (Intercity Den Haag C - Utrecht - Arnhem (-Nijmegen)
* ICR/ICK op de 1900 (Intercity Den Haag C - Venlo)
* Mat64 op de 7000 (Stoptrein Apeldoorn - Deventer - Almelo)
* Mat64 op de 9100 (Stoptrein Zwolle - Groningen)
* Mat64 op de 3700 (Intercity Zwolle - Arnhem - Nijmegen)
* ICR op de 3600 (Intercity Arnhem - Tilburg - Roosendaal
* VIRM/ICK (ICK !) op de 3500 (Intercity Eindhoven - Schiphol)

Toch Mat 64 op Zwolle - Arnhem - Nijmegen... vind het een enorme achteruitgang kwalitatief gezien op dit traject...

[ Bericht 5% gewijzigd door Zug-Chef op 22-06-2006 19:25:51 ]
pi_39122413
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 19:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Treinseries en Materieelinzet dienstregeling 2007 is bekend
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/ber060622bijl5.pdf

................
Wat zijn vleugeltreinen?
vliegtuigen die landen op water heb ik gezien, auto`s die kunnne varen heb ik gezien, zelfs vliegtuigjes die je tot auto kon omtoveren heb ik gezien maar ik heb nooit treinen die kunnen vliegen
(zie blad 4 onderaan)
  donderdag 22 juni 2006 @ 20:20:48 #55
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39123566
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 19:52 schreef Baan1980 het volgende:

[..]

Wat zijn vleugeltreinen?
vliegtuigen die landen op water heb ik gezien, auto`s die kunnne varen heb ik gezien, zelfs vliegtuigjes die je tot auto kon omtoveren heb ik gezien maar ik heb nooit treinen die kunnen vliegen
(zie blad 4 onderaan)
Dat is het afgekoppelde deel van een gecombineerde intercity. Zo rijdt bijvoorbeeld de IC van Enschede naar Den Haag en Rotterdam tussen Enschede en Utrecht gekoppeld in de 1700 serie (treinnummer). Vanaf Utrecht gaat het Haagse deel door als 1700, terwijl het Rotterdamse deel er een 2 voor krijgt, en doorgaat als 21700. Zelfde geldt voor de 500 serie (Groningen - Den Haag), die vanaf Utrecht naar Rotterdam de 20500 is (geen 2500, dat is Den Haag - Venlo).

Dit noemt men dus vleugeltreinen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39129160
* Mat64 op de 3700 (Intercity Zwolle - Arnhem - Nijmegen)
* ICR op de 3600 (Intercity Arnhem - Tilburg - Roosendaal)

bummers
betekend dat wel dat die lijnen het snelste nieuwe treinen krijgen?
en ik zie geen IRM ?
dag
pi_39129318
VIRM staat er vaak in?
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:23:07 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39129457
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:17 schreef petre86 het volgende:
betekend dat wel dat die lijnen het snelste nieuwe treinen krijgen?
Heb je proefgezeten in de hal van Utrecht Centraal een tijdje geleden? Ik hoop dat Mat'64 nog een tijd blijft rijden!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39129885
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heb je proefgezeten in de hal van Utrecht Centraal een tijdje geleden? Ik hoop dat Mat'64 nog een tijd blijft rijden!
net alsof ze SGM inzetten op Zwolle - arnhem
( *afklopt )
dag
  donderdag 22 juni 2006 @ 22:33:56 #60
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39130060
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:31 schreef petre86 het volgende:

[..]

net alsof ze SGM inzetten op Zwolle - arnhem
( *afklopt )
Dat was proefzitten voor de opvolger van Mat'64. 't Zat ietsjes minder beroerd dan SGMm. Maar ook maar een klein beetje minder beroerd!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39130403
Ik kan niet goed opmaken uit de documenten wat er gebeurt met de IC verbinding Rotterdam - Deventer. Blijft deze, net als nu, 2 maal in het uur te rijden (1 keer met overstap en 1 keer zonder), ook in de avonduren en in het weekend? En met dezelfde IC-stations maar dan met Gouda (Rotterdam Alexander, Gouda, Utrecht Centraal, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo, Hengelo, Enschede)?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 00:06:20 #62
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_39134364
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 19:19 schreef Zug-Chef het volgende:
* VIRM/ICK (ICK !) op de 3500 (Intercity Eindhoven - Schiphol)
Het is niet eens mogelijk om fatsoenlijk om te lopen op Schiphol
Laten ze de trein zeker doorrijden tot Hoofddorp om daar om te lopen.

ook opvallend:
Veenendaal C. - Utrecht C. Stoptrein met SGM II
CityPendels buiten de randstad

Amsterdam C. - Haarlem - Leiden C. - Den Haag HS - Rotterdam C. - Dordrecht - Breda IC met DDAR/DDM
Eindelijk DDM in Rotterdam

Wel minder dat ze nu DDAR/DDM en Mat '64 voor IC's gaan gebruiken
So we just called him Fred
pi_39138240
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:39 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
Ik kan niet goed opmaken uit de documenten wat er gebeurt met de IC verbinding Rotterdam - Deventer. Blijft deze, net als nu, 2 maal in het uur te rijden (1 keer met overstap en 1 keer zonder), ook in de avonduren en in het weekend? En met dezelfde IC-stations maar dan met Gouda (Rotterdam Alexander, Gouda, Utrecht Centraal, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo, Hengelo, Enschede)?
Volgens mij blijft er op die ICM lijnen veel hetzelfde... Maar pin me er niet op vast
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 00:06 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het is niet eens mogelijk om fatsoenlijk om te lopen op Schiphol
Laten ze de trein zeker doorrijden tot Hoofddorp om daar om te lopen.
Ja dat gebeurt nu ook al. Stond laatst op Hoofddorp wat te spotten, en toen reden er ook al veel ICM'etjes voorbij Hoofddorp om daar voorbij dan schoongemaakt te worden en te keren


Kijk is dit niet ook een goed idee voor de NS:





[ Bericht 21% gewijzigd door Zug-Chef op 23-06-2006 07:35:57 ]
  vrijdag 23 juni 2006 @ 08:34:26 #64
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39138726
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 00:06 schreef FredvZ het volgende:

Amsterdam C. - Haarlem - Leiden C. - Den Haag HS - Rotterdam C. - Dordrecht - Breda IC met DDAR/DDM
Is nu ook al zo, alleen heet het nu nog een sneltrein.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39138965
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 00:06 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Veenendaal C. - Utrecht C. Stoptrein met SGM II
CityPendels buiten de randstad
Die stoptreinsprinter komt erbij op dat lijntje, er gaat straks 2x per uur eentje naar Rhenen en 2x per uur een naar Veenendaal Centrum (wat ik op zich wel een hele verbetering vind).
Die SGM II's, zijn dat de afdankertjes van de Zoetermeer Stadslijn?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 09:01:17 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39139090
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 08:53 schreef SNArky het volgende:

[..]

Die SGM II's, zijn dat de afdankertjes van de Zoetermeer Stadslijn?
Ander SGM II is er niet volgens mij...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39139240
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 09:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ander SGM II is er niet volgens mij...
Dat dacht ik al, dan gaan ze van de ene hooliganlijn naar de andere .
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 23 juni 2006 @ 09:47:18 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39139962
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 00:06 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Het is niet eens mogelijk om fatsoenlijk om te lopen op Schiphol
Laten ze de trein zeker doorrijden tot Hoofddorp om daar om te lopen.
De treinen met als eindbestemming Schiphol rijden door naar Hoofddorp Opstel. Daar kunnen ze gereinigd worden en wachten ze op de volgende inzet vanaf schiphol naar plaatsen elders in het land. Deze treinen stoppen echter niet op station hoofddorp zelf, maar gaan als lege rit naar hoofddorp opstel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_39143249
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 09:47 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

De treinen met als eindbestemming Schiphol rijden door naar Hoofddorp Opstel. Daar kunnen ze gereinigd worden en wachten ze op de volgende inzet vanaf schiphol naar plaatsen elders in het land. Deze treinen stoppen echter niet op station hoofddorp zelf, maar gaan als lege rit naar hoofddorp opstel.
Waarom niet gewoon ook nog tot Hoofddorp baggeren? zit er toch nog volk in je trein
  vrijdag 23 juni 2006 @ 12:50:26 #70
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39145778
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 11:36 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon ook nog tot Hoofddorp baggeren? zit er toch nog volk in je trein
De capaciteit van het baanvak wordt daarmee nogal gereduceerd. En als je zo nodig in Hoofddorp moet zijn, pak je de stopper maar!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39147134
quote:
Op donderdag 22 juni 2006 22:17 schreef petre86 het volgende:
* Mat64 op de 3700 (Intercity Zwolle - Arnhem - Nijmegen)
* ICR op de 3600 (Intercity Arnhem - Tilburg - Roosendaal)

bummers
betekend dat wel dat die lijnen het snelste nieuwe treinen krijgen?
en ik zie geen IRM ?
Ligt er aan, met welke mat64 ze gaan rijden, als ze met treinen van ongeveer 40 jaar oud gaan rijden dan zal er nieuw materieel wel als eerste komen. Maar de laatste mat64 zijn nog geen 30 jaar oud, dus vrees het niet .
En daarbij, wat voor onmogelijk combinaties wil de NS mee gaan rijden dan Wordt het 4*Plan V, als je nu al ziet de 3600 tussen Nijmegen - Zutphen vol zit, en dat is een V-IRM VI.
En daarbij als ik voor een Intercity verbinding kies, dan mag ik toch ook wel fatsoenlijk materieel hebben .
  vrijdag 23 juni 2006 @ 17:09:18 #72
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_39154384
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 08:34 schreef JDude het volgende:
Is nu ook al zo, alleen heet het nu nog een sneltrein.
Er rijdt nu geen DDM op, alleen DDAR en af toe eens een VIRM.
So we just called him Fred
  vrijdag 23 juni 2006 @ 18:41:28 #73
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39156615
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 17:09 schreef FredvZ het volgende:

Er rijdt nu geen DDM op, alleen DDAR en af toe eens een VIRM.
Oh wacht, DDM is die meuk met een 1800-loc en zes bakken? Die zijn er nu niet, inderdaad .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39158710
ik dacht dat t 4 bakkig was? mDDM is wel weer 4 bakken?
  vrijdag 23 juni 2006 @ 21:16:43 #75
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39160894
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 20:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
ik dacht dat t 4 bakkig was? mDDM is wel weer 4 bakken?
Er zijn, meen ik, drie verschijningsvormen.
4 bakken met 1700'er.
6 bakken met 1800'er (en ander interieur, nl. rood).
4 bakken met motorwagen, feitelijk 3,5 passagiersbak.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39160929
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 21:16 schreef JDude het volgende:

[..]

Er zijn, meen ik, drie verschijningsvormen.
4 bakken met 1700'er.
6 bakken met 1800'er (en ander interieur, nl. rood).
4 bakken met motorwagen, feitelijk 3,5 passagiersbak.
Jah, stimmt ja
En af en toe nog wat van die bakken in een trein met ICR, maar dat valt niet onder DDM/DDAR vind ik.
pi_39162217
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 21:17 schreef Carport het volgende:

[..]

Jah, stimmt ja
En af en toe nog wat van die bakken in een trein met ICR, maar dat valt niet onder DDM/DDAR vind ik.
vind t toch best zonde om die 4500kW zuipende locs voor zo`n bagger trein te zetten
pi_39164679
Bah. Bij den dolder (net ervoor). Opeens een voelbare heuveltje op het spoor. anderhalve seconder erna: noodremming... Een oproep met 'noodremming ingezet, controle blabla en de machinist had iets gezien'.

Door die 'heuvel' vreesde ik het ergste... Na een kwartiertje bleek het 'dakpannen' op de rails te zijn....

Echter: het was midden in het bos, plus tijdens de spits tussen utrecht en amersfoort. Dus niet echt makkelijk om dakpannen op de rails te gooien. Bovendien voelde dat heuveltje totaal niet als dakpannen (na 140 meter trein zou er toch echt niets meer voelbaar moeten zijn neem ik aan...).

Ach, gelukkig geen gek. Maar ben wel benieuwd wat het wel was...
pi_39165258
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 22:59 schreef the_disheaver het volgende:
Bah. Bij den dolder (net ervoor). Opeens een voelbare heuveltje op het spoor. anderhalve seconder erna: noodremming... Een oproep met 'noodremming ingezet, controle blabla en de machinist had iets gezien'.

Door die 'heuvel' vreesde ik het ergste... Na een kwartiertje bleek het 'dakpannen' op de rails te zijn....

Echter: het was midden in het bos, plus tijdens de spits tussen utrecht en amersfoort. Dus niet echt makkelijk om dakpannen op de rails te gooien. Bovendien voelde dat heuveltje totaal niet als dakpannen (na 140 meter trein zou er toch echt niets meer voelbaar moeten zijn neem ik aan...).

Ach, gelukkig geen gek. Maar ben wel benieuwd wat het wel was...
nja wel fijn dat ze t dan vertellen dat t dak pannen waren?
pi_39165640
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 23:13 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nja wel fijn dat ze t dan vertellen dat t dak pannen waren?
Ja, en dan ook nog: Dit is de machinist, er is niets aan de hand. Er lagen dakpannen op de rails '

pi_39165698
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 23:22 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ja, en dan ook nog: Dit is de machinist, er is niets aan de hand. Er lagen dakpannen op de rails '

liever dan "dit is u machinist, we zijn helaas over iemand heen gereden en wachten nu op de politie voor een onderzoek"
pi_39165866
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 22:59 schreef the_disheaver het volgende:
Bah. Bij den dolder (net ervoor). Opeens een voelbare heuveltje op het spoor. anderhalve seconder erna: noodremming... Een oproep met 'noodremming ingezet, controle blabla en de machinist had iets gezien'.

Door die 'heuvel' vreesde ik het ergste... Na een kwartiertje bleek het 'dakpannen' op de rails te zijn....

Echter: het was midden in het bos, plus tijdens de spits tussen utrecht en amersfoort. Dus niet echt makkelijk om dakpannen op de rails te gooien. Bovendien voelde dat heuveltje totaal niet als dakpannen (na 140 meter trein zou er toch echt niets meer voelbaar moeten zijn neem ik aan...).

Ach, gelukkig geen gek. Maar ben wel benieuwd wat het wel was...
Die dakpannen zouden verbrijzeld of weggesprongen moeten zijn. Maar jij zat ergens achterin en voelde het nog steeds?
pi_39165965
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 23:23 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

liever dan "dit is u machinist, we zijn helaas over iemand heen gereden en wachten nu op de politie voor een onderzoek"
heb ik wel eens gehad ..
"Dames en Heren, onze excuses voor het ongemak, maar we staan nu stil omdat de machinist denkt dat we iets of iemand geraakt hebben, we gaan op onderzoek uit"

5 minuten later:
"Dames en heren, ik heb niets kunnen vinden, we denken dat het een vogel was, we zullen over enkelijke ogenblikken de reis voortzetten"
dag
pi_39166049
Naja, niet alleen de machinist dacht het, de hele trein (behalve de helft die niet oplette) voelde het. Bij mij was de vrees van een springer best wel groot...

edit: nu ik er over nadenk: ontterecht. Mocht het echt een springer zijn geweest, neem ik aan dat het wel eerder zou worden opgemerkt. Voor de 'heuvel'. Maar dat was dus niet het geval. De noodremming was anderhalve seconde ofzo na de bobbel...
pi_39166755
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 23:31 schreef petre86 het volgende:

[..]

heb ik wel eens gehad ..
"Dames en Heren, onze excuses voor het ongemak, maar we staan nu stil omdat de machinist denkt dat we iets of iemand geraakt hebben, we gaan op onderzoek uit"

5 minuten later:
"Dames en heren, ik heb niets kunnen vinden, we denken dat het een vogel was, we zullen over enkelijke ogenblikken de reis voortzetten"
liever een vogel of dakpannen dan een mensch toch?
  zaterdag 24 juni 2006 @ 10:35:06 #86
136283 knars
Teethgrinder
pi_39172086
Ik volg deze topic normaal niet, dus wellicht achterhaald feitje. De Citypendels van de zoetermeer Stadslijn rijden sinds de sluiting van de stadslijn in de spits als extra treinen tussen Gouda -Zoetermeer Oost - Zoetermeer - Den Haag CS vv, zonder stops in Voorburg of Ypenburg.
pi_39172605
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 10:35 schreef knars het volgende:
Ik volg deze topic normaal niet, dus wellicht achterhaald feitje. De Citypendels van de zoetermeer Stadslijn rijden sinds de sluiting van de stadslijn in de spits als extra treinen tussen Gouda -Zoetermeer Oost - Zoetermeer - Den Haag CS vv, zonder stops in Voorburg of Ypenburg.
En af en toe extra tussen Gouda en Rotterdam, en Rotterdam en Vlaardingen Centrum
  zaterdag 24 juni 2006 @ 12:08:35 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39173709
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 23:34 schreef the_disheaver het volgende:
Naja, niet alleen de machinist dacht het, de hele trein (behalve de helft die niet oplette) voelde het. Bij mij was de vrees van een springer best wel groot...

edit: nu ik er over nadenk: ontterecht. Mocht het echt een springer zijn geweest, neem ik aan dat het wel eerder zou worden opgemerkt. Voor de 'heuvel'. Maar dat was dus niet het geval. De noodremming was anderhalve seconde ofzo na de bobbel...
Bij een springer hoor je alle botten onder de trein doorgaan, en zet de machinist al voor de klap een noodremming in (wellicht nog vooraf gegaan door een flinke stoot lucht uit de tyfoon (=toeter)).

Inderdaad, één keer meegemaakt, niet voor herhaling vatbaar...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 24 juni 2006 @ 12:15:55 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39173882
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 11:13 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

En af en toe extra tussen Gouda en Rotterdam, en Rotterdam en Vlaardingen Centrum
Ze komen zelfs in Utrecht!



[ Bericht 3% gewijzigd door Duvel op 24-06-2006 12:24:30 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39175030
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 12:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ze komen zelfs in Utrecht!

[afbeelding]
Dan was het de stoptrein naar Utrecht die ik zag, idd i.c.m. SGMm
  zaterdag 24 juni 2006 @ 13:31:27 #91
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39175641
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 13:06 schreef Fluffy_Augurk het volgende:

[..]

Dan was het de stoptrein naar Utrecht die ik zag, idd i.c.m. SGMm
Op de betreffende foto waren ze nog niet of niet meer gekoppeld.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39176701
Oh ik zag ze dan ook vrijdag
pi_39177264
Ik zal de komende tijd af en toe ff foto's maken hier, ze zijn met het spoor bezig (Zoetermeer Stadslijn)
pi_39177664
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 14:34 schreef CasB het volgende:
Ik zal de komende tijd af en toe ff foto's maken hier, ze zijn met het spoor bezig (Zoetermeer Stadslijn)
http://picserver.bikkelsinc.nl/not-known/zsl/ ook nog wat foto's van de zsl ombouw

copyright bij not-known
  zaterdag 24 juni 2006 @ 18:28:58 #95
86072 thatsme
and That's you!
pi_39183700

I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  zondag 25 juni 2006 @ 00:39:22 #96
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39195830
Hier een paar foto's van de treinbotsing in Maastricht van vanmiddag, meer op http://www.brandweer-maastricht.com.

Hier de flinke deuk in de neus van een van de treinstellen:


Deze bak zal denk ik niet terugkeren in de dienst: geknikt en volgens mij niet tegen redelijke kosten te repareren:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 juni 2006 @ 01:32:49 #97
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_39197036
Daar hebben ze bij NS wel een oplossing voor: de twee bakken van de treinen die niet beschadigd worden aan elkaar gekoppeld en de 2 bakken die beschadigd zijn worden gestript en daarna afgevoerd.
So we just called him Fred
pi_39198070
quote:
Op zondag 25 juni 2006 01:32 schreef FredvZ het volgende:
Daar hebben ze bij NS wel een oplossing voor: de twee bakken van de treinen die niet beschadigd worden aan elkaar gekoppeld en de 2 bakken die beschadigd zijn worden gestript en daarna afgevoerd.
moet je wel een moterbak en een niet moterbak hebben?

en Plan T combineert toch niet echt lekker met een V dacht ik?
  zondag 25 juni 2006 @ 02:52:38 #99
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_39198378
quote:
Op zondag 25 juni 2006 02:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
moet je wel een moterbak en een niet moterbak hebben?
Das wel het makkelijkste. In theorie kunnen gelijke bakken ook, maar dan krijg je wel een apart geval met foutieve klassen en een trein zonder moter en pantograven is niet echt handig.
Maar bij de werkplaatsen van Nedtrain zijn ze zeer creatief met trein.
quote:
en Plan T combineert toch niet echt lekker met een V dacht ik?
Dat gaat inderdaad niet samen. Alleen de bak zonder moter kan met aanpassingen worden gebruikt.
So we just called him Fred
  zondag 25 juni 2006 @ 09:26:48 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39199633
quote:
Op zondag 25 juni 2006 02:52 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Das wel het makkelijkste. In theorie kunnen gelijke bakken ook, maar dan krijg je wel een apart geval met foutieve klassen en een trein zonder moter en pantograven is niet echt handig.
Maar bij de werkplaatsen van Nedtrain zijn ze zeer creatief met trein.
Gelijke bakken kunnen niet echt hoor, op maar één bak zitten stroomafnemers, en de compressor en zo zit ook maar onder één van de twee. Overigens: bij Plan V zijn beide bakken motorbakken!

Maar met een beetje mazzel is van deze twee stellen nog één te maken. Ik weet niet hoe het zit met de verschillende deelseries en koppelbaarheid (al kan ik me herinneren dat een tijdje twee Plan V's uit de series 400 en 900 gecombineerd zijn).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39204422
quote:
Op zondag 25 juni 2006 09:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gelijke bakken kunnen niet echt hoor, op maar één bak zitten stroomafnemers, en de compressor en zo zit ook maar onder één van de twee. Overigens: bij Plan V zijn beide bakken motorbakken!

Maar met een beetje mazzel is van deze twee stellen nog één te maken. Ik weet niet hoe het zit met de verschillende deelseries en koppelbaarheid (al kan ik me herinneren dat een tijdje twee Plan V's uit de series 400 en 900 gecombineerd zijn).
Wat ook zou kunnen, is dat het gebruikt gaat worden als pluk-materieel. Als er ergens een compressor kapot is, pak je hem daar uit etc.
pi_39207854
quote:
Op zondag 25 juni 2006 09:26 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gelijke bakken kunnen niet echt hoor, op maar één bak zitten stroomafnemers, en de compressor en zo zit ook maar onder één van de twee. Overigens: bij Plan V zijn beide bakken motorbakken!

Maar met een beetje mazzel is van deze twee stellen nog één te maken. Ik weet niet hoe het zit met de verschillende deelseries en koppelbaarheid (al kan ik me herinneren dat een tijdje twee Plan V's uit de series 400 en 900 gecombineerd zijn).
dus je zou wel 2 bakken met panto kunnen koppelen? alleen je moet de panto er afhalen?

2 bakken zonder panto koppelen lukt ook wel, alleen eh echt rijden doet t niet


Hoe zit dat bij een T eigenlijks? omdat daar op 1 van de middenbakken de panto zit? waar zit daar de moter? in zn 2 kopbakken?
  zondag 25 juni 2006 @ 16:39:26 #103
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39210439
quote:
Op zondag 25 juni 2006 15:18 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dus je zou wel 2 bakken met panto kunnen koppelen? alleen je moet de panto er afhalen?
Nee, dat gaat niet werken, omdat onder de beide bakken verschillende hulpapparatuur zit (motorgenerator, compressor).
quote:
2 bakken zonder panto koppelen lukt ook wel, alleen eh echt rijden doet t niet
Ja, je kunt alles wel koppelen, maar echt nuttig wordt het niet. Dit is meer een zweefvliegtuig. Net als een stel elektrische treinstellen in de Tweede Wereldoorlog: deze waren in aanbouw, maar er was geen materiaal meer voor de motoren, zodat ze ze hebben afgebouwd zonder motoren en tussen twee wel gemotoriseerde soortgenoten hebben ingezet. Deze treinen hadden destijds echt de naam "zweefvliegtuigen".
quote:
Hoe zit dat bij een T eigenlijks? omdat daar op 1 van de middenbakken de panto zit? waar zit daar de moter? in zn 2 kopbakken?
Plan T heeft vier gemotoriseerde draaistellen zitten onder de middelste twee bakken. De kopbakken zijn qua casco geheel gelijk, en zouden met een kleine ingreep uitwisselbaar moeten zijn (tenmiste, dat was oorspronkelijk het plan). Het voordeel van de tractie in het midden is dat bij een aanrijding de duurdere aangedreven bakken niet snel in de kreukels komen te liggen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 25 juni 2006 @ 22:46:39 #104
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39225533
Zug-chef kan je ff online komen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39228512
Ik ben toch op msn fles
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 26 juni 2006 @ 00:08:23 #106
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_39232907
ja ja cool
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 26 juni 2006 @ 01:40:42 #107
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39236934
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 21:56 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

vind t toch best zonde om die 4500kW zuipende locs voor zo`n bagger trein te zetten
Helemaal niet, dan komt het spul nog een beetje vooruit, en dat is juist de bedoeling van die treinen. Veel mensen, korte afstanden.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 26 juni 2006 @ 01:46:00 #108
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39237085
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 09:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ander SGM II is er niet volgens mij...
Nog niet.
De laatste plannen zijn toch modernisering a la SGM-III

Overgens worden wel alle SGM-II's rijvaardig gehouden, mochten ze morgen weer nodig zijn, of in de herfst of wanneer dan ook.

Ik heb ze afgelopen weekend weer zien staan, net als een van de laatste ongereviseerde drietjes, en een 1500, de 1253, wat zwarte 1700's en de 2992 of ander gloednieuw stel.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 26 juni 2006 @ 04:01:34 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39238302
quote:
Op maandag 26 juni 2006 01:46 schreef MREn het volgende:

zwarte 1700's
Dit zegt mij niets?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 juni 2006 @ 10:36:18 #110
86072 thatsme
and That's you!
pi_39241444
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 21:56 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

vind t toch best zonde om die 4500kW zuipende locs voor zo`n bagger trein te zetten
En daarnaast gebruikt de loc alleen vermogen in dat nodig is... Dat heb je bij natuurkunde wel gehad. Als de trein eenmaal rolt gebruikt hij echt geen 4500kW continue.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 26 juni 2006 @ 12:00:50 #111
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_39243910
quote:
Op maandag 26 juni 2006 01:46 schreef MREn het volgende:
Overgens worden wel alle SGM-II's rijvaardig gehouden, mochten ze morgen weer nodig zijn, of in de herfst of wanneer dan ook.
Ze moeten die dingen voor supporterstreinen gaan gebruiken... Dr zit zo weinig meubelair dat ze moeilijk wat kunnen slopen

Valt me wel op dat de spitspendels op de Hoekse lijn nu SGm-II uit een andere deelserie zijn. IIG de 2034, er staat er nog 1voor , maar die kon ik niet " herkennen".
So we just called him Fred
  maandag 26 juni 2006 @ 13:17:29 #112
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39246678
quote:
Op maandag 26 juni 2006 04:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dit zegt mij niets?
De 1700's met de lage nummers hebben maar aan een kant AK's, dus staan altijd met dezelfde kant naar de DD-AR-stam toe. Als je ze losgekoppeld ziet, is die kant geheel zwart.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  maandag 26 juni 2006 @ 14:32:24 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39249722
quote:
Op maandag 26 juni 2006 13:17 schreef MREn het volgende:

[..]

De 1700's met de lage nummers hebben maar aan een kant AK's, dus staan altijd met dezelfde kant naar de DD-AR-stam toe. Als je ze losgekoppeld ziet, is die kant geheel zwart.
Ah ja, nu snap ik 'm!

Toen die dingen net in dienst waren, hadden ze een hoop gezeik met de automatische koppelingen (spontaan ontkoppelen, doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet op de perrons). Ze hebben er toen een tijd lang voor gekozen om stammen te koppelen en niet meer te ontkoppelen. Alleen als die dingen een tijd gekoppeld hadden gereden, was de te bedienen cabine in het midden van die trein dus net zo zwart als jij laatst zag. Ik heb een keer een machinist verwoed zien boenen op Asd toen ie een toch weer ontkoppelde stam meekreeg die ze niet even door de wasstraat hadden gehaald...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 juni 2006 @ 16:00:38 #114
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_39252926
Ik vraag me trouwens al jaren af waarom de stam en 1700 eigenlijk ook niet gekoppeld zijn met een AK. Lijkt mij makkelijker met het uitwisselen van stammen en je hebt gelijk de mogelijkheid om 2 stammen aan 1 lok te hangen. Zo'n 1700 is daar toch sterk genoeg voor.
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Sport maandag 26 juni 2006 @ 16:25:56 #115
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_39254057
Ik heb in de wiki even een stukje over Veolia toegevoegd. Dit bedrijf neemt namelijk per 10 december de lijnen tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade over
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 26 juni 2006 @ 16:33:29 #116
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_39254378
Vant weekend in Cochum geweest, duitsland. Had geen camera bij, maar stonden op de camping met prachtig uitzicht op spoorbaan. Prachtig in de verte de bocht te zien met de berg op de achtergrond.
Veel serie 110 gezien en 111
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_111
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
pi_39256507
Ik zag vandaag een sgm2 en sgm3 samen in de sprinter naar Utrecht
pi_39280540
Gisteren dagje wezen spotten in de buurt van Veenendaal en 's middags nog ff in Maarssen, jammer van het sombere weer, al heeft het niet geregend.


mDDM 7878
Veenendaal West
26-06-2006


VIRM
Emminkhuizen (Veenendaal)
26-06-2006


(V)IRM
Emminkhuizen (Veenendaal)
26-06-2006


ICE3 4810
Emminkhuizen (Veenendaal)
26-06-2006


Railion 6425 + Cargo (onbekend)
Schalm (Veenendaal)
26-06-2006


(V)IRM
Schalm (Veenendaal)
26-06-2006


ICE3 4609
Schalm (Veenendaal)
26-06-2006


(V)IRM
Schalm (Veenendaal)
26-06-2006


ACTS 1251 + Cargo (onbekend)
Veenendaal de Klomp
26-06-2006


NS ICE3 4654
Maarssen
26-06-2006


ICM 4056 + 4037 + 4066
Maarssen
26-06-2006


Railion 1611 + Kalktrein 47750 (waarschijnlijk +120)
Maarssen
26-06-2006


Railion 6405 + 6406 + Essent Afvaltrein 57224
Maarssen
26-06-2006


NS 1762 + ICRm
Maarssen
26-06-2006


SGMm 2945 + 2955
Maarssen
26-06-2006


Railion 6405 + 6406 + Essent Afvaltrein 57224
Maarssen
26-06-2006


ICE3 4609
Maarssen
26-06-2006

[ Bericht 1% gewijzigd door Zug-Chef op 27-06-2006 13:04:18 ]
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:56:50 #119
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_39281328
Hoe maak je die foto's in Maarssen? Het lijkt haast alsof je in de baan staat, maar dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_39281555
Op het randje van t perron, halve meter verder en ik stortte naar beneden Ok die laatste (ICE) is iet wat ingezoomed
  dinsdag 27 juni 2006 @ 15:06:33 #121
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39285626
Mooie foto's

Ikzelf ga binnenkort ook weer wat platen in Groningen, maar ik ga in de vakantie naar andere plaatsen
pi_39287658
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 15:06 schreef Wadloper het volgende:
Mooie foto's

Ikzelf ga binnenkort ook weer wat platen in Groningen, maar ik ga in de vakantie naar andere plaatsen
Heb je die twee ontbrekende wadjes al gepicca'd of nog steeds niet

Waar gaat de reis heen van de zomer ?
pi_39287780
quote:
Op maandag 26 juni 2006 16:33 schreef 456 het volgende:
Vant weekend in Cochum geweest, duitsland. Had geen camera bij, maar stonden op de camping met prachtig uitzicht op spoorbaan. Prachtig in de verte de bocht te zien met de berg op de achtergrond.
Veel serie 110 gezien en 111
http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_111
zonde zonde, zijn mooie E-Loks die BR 110/111
  dinsdag 27 juni 2006 @ 18:21:09 #124
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39292344
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 16:10 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Heb je die twee ontbrekende wadjes al gepicca'd of nog steeds niet

Waar gaat de reis heen van de zomer ?
Nee, heb de 3108 en de 3229 nog steeds niet :S
Geen idee waar ze nou precies telkens zijn, ik heb alleen in het weekend echt tijd om te fotograferen

In de zomer gaat de reis naar Zwolle --> Emmen --> Marienberg ---> Zwolle (beetje omweg, maar zo bereik ik wel meer plaatsen)
Ik zal wel ff in de kaart tekenen welke route ik ga doen dan, die upload ik wel even hier




Geel is de reis die ik wil gaan maken Blauw heb ik al gereden
En onder zijn nog wat foto's van afgelopen zaterdag


[ Bericht 18% gewijzigd door Wadloper op 27-06-2006 18:26:30 ]
  dinsdag 27 juni 2006 @ 18:54:37 #125
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39293504
Hier nog wat liefhebbers te vinden voor iets leuks?
16 september: treintrekwedstrijd! Waar is het FOK! team?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_39294274
Jij wadloopliefhebber heeft nog niet eens alle wadloop-trajecten getreint? pfff

] (blauw: is gedaan)

Schiet niet echt op om meer trajecten te doen... ik doe alleen maar dezelfde...

[ Bericht 8% gewijzigd door the_disheaver op 27-06-2006 21:14:53 ]
  dinsdag 27 juni 2006 @ 19:50:29 #127
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39295483
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 19:18 schreef the_disheaver het volgende:
Jij wadloopliefhebber heeft nog niet eens alle wadloop-trajecten getreint? pfff

][[url=http://my.opera.com/the_disheaver/homes/albums/90805/thumbs/ns-mijnlijenen.png_thumb.jpg]afbeelding][/url] (blauw: is gedaan)

Schiet niet echt op om meer trajecten te doen... ik doe alleen maar dezelfde...
Ik weet het, het is slecht
Ga ze allemaal nog wel doen hoor
  dinsdag 27 juni 2006 @ 20:44:20 #128
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39297573
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 19:18 schreef the_disheaver het volgende:
Jij wadloopliefhebber heeft nog niet eens alle wadloop-trajecten getreint? pfff

][[url=http://my.opera.com/the_disheaver/homes/albums/90805/thumbs/ns-mijnlijenen.png_thumb.jpg]afbeelding][/url] (blauw: is gedaan)

Schiet niet echt op om meer trajecten te doen... ik doe alleen maar dezelfde...
Ik heb een paar weken geleden mijn laatste niet-internationale lijntje in Nederland gereden: Sauwerd - Roodeschool. Nu nog de grenstrajecten Arnhem - Emmerich, Venlo - Kaldenkirchen en Nieuweschans - Leer (en Neerpelt - Weert, maar daar rijden geen regulieren treinen). De laatste stond ook op het programma de dag dat ik naar Roodeschool ging, maar er reed geen trein. En sorry: een inderhaast ingezette taxi laat ik dan schieten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39298387


Blauwe lijn = geweest
Blauw station = uitgestapt
Blauwe lijn / Rood station = langsgereden, niet uitgestapt
Rode lijn = nog niet geweest
Rood station = niet geweest, niet uitgestapt

[ Bericht 16% gewijzigd door Zug-Chef op 27-06-2006 21:13:43 ]
pi_39298431
Misschien een kleiner plaatje met link naar de grote handig?

edit: en dank!

[ Bericht 11% gewijzigd door the_disheaver op 27-06-2006 21:15:34 ]
pi_39298562
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:10 schreef the_disheaver het volgende:
Misschien een kleiner plaatje met link naar de grote handig?
hij werd hier automatisch verkleind, maar heb m aangepast
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:31:25 #132
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_39299312
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:07 schreef Zug-Chef het volgende:
[[url=http://members1.chello.nl/ewo.nielsen/nskaartZugChefp.jpg]afbeelding][/url]

Blauwe lijn = geweest
Blauw station = uitgestapt
Blauwe lijn / Rood station = langsgereden, niet uitgestapt
Rode lijn = nog niet geweest
Rood station = niet geweest, niet uitgestapt
Jij bent ook al een eind op weg!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_39300552
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 21:31 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jij bent ook al een eind op weg!
Ja heb al 4,5 jaar mn OV kaart, en maak pas sinds 1 - 1,5 jaar bewust foto's als spotter. Daarvoor dus wel heel erg veel gereisd.
pi_39305447
Vind zelf de route Zwolle - Roosendaal de mooiste route, die ik heb gedaan.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 23:55:50 #135
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39305729
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:47 schreef Urvin het volgende:
Vind zelf de route Zwolle - Roosendaal de mooiste route, die ik heb gedaan.
Alleen het stuk Zwolle-Arnhem dan toch, daarna is er niet veel meer aan.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_39306201
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:55 schreef MREn het volgende:

[..]

Alleen het stuk Zwolle-Arnhem dan toch, daarna is er niet veel meer aan.
ijssel
en trouwens, jammer dat je niet in deventer over de ijsselbrug komt op dat traject .. ook prachtig gezicht..
en die havezaten, dijken, kasteeljtes, oude boerderijen, bomenrijen...
dat krijg je als je aan die lijn woonde en aan de ijssel bent opgegroeid
dag
pi_39306262
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 23:55 schreef MREn het volgende:

[..]

Alleen het stuk Zwolle-Arnhem dan toch, daarna is er niet veel meer aan.
Dat stukje na Nijmegen de grote brug (weet naam van rivier niet) dat uitzicht
pi_39307160
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 00:10 schreef Urvin het volgende:

[..]

Dat stukje na Nijmegen de grote brug (weet naam van rivier niet) dat uitzicht
De brug bij ravenstein . Wat is dat een vage brug, als je dan in de trein staat met je koffie ben je echt de sjaak . Met dik 100 wordt er overheen geramd, als of het niets is .

Vind zelf tussen Utrecht en Arnhem ook wel mooi, begin van Arnhem eerst de bult op. Daarna gebundeld met A12, daarna paar koeitjes en dan komt Utrecht .
Ook vanuit Arnhem naar Zutphen, net voorbij Centraal boven in V-iRM mooi uitzicht over de stad en dan een beetje rustig tuffen. Bij Velp gaat ie pas voluit , en dan net na Rheden dat je de IJssel ziet . En dan pas bij Zutphen dat je weer een brug hebt en de stad ziet.
pi_39307529
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 00:41 schreef Brembo het volgende:

[..]

De brug bij ravenstein . Wat is dat een vage brug, als je dan in de trein staat met je koffie ben je echt de sjaak . Met dik 100 wordt er overheen geramd, als of het niets is .

Vind zelf tussen Utrecht en Arnhem ook wel mooi, begin van Arnhem eerst de bult op. Daarna gebundeld met A12, daarna paar koeitjes en dan komt Utrecht .
Ook vanuit Arnhem naar Zutphen, net voorbij Centraal boven in V-iRM mooi uitzicht over de stad en dan een beetje rustig tuffen. Bij Velp gaat ie pas voluit , en dan net na Rheden dat je de IJssel ziet . En dan pas bij Zutphen dat je weer een brug hebt en de stad ziet.
Moet zeggen dat het station van Arnhem een vreselijk lelijk gebouw is
pi_39307633
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 01:03 schreef Urvin het volgende:

[..]

Moet zeggen dat het station van Arnhem een vreselijk lelijk gebouw is
Waren ze daar niet al bezig met de verbouwingen?
  woensdag 28 juni 2006 @ 01:12:32 #141
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39307660
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 01:03 schreef Urvin het volgende:

[..]

Moet zeggen dat het station van Arnhem een vreselijk lelijk gebouw is
Komt omdat het bouwkundig ook al in niet al te beste staat is (lees: tegen het gevaarlijke aan), het gaat daarom binnenkort dicht, met een noodstation een eind naar het noorden en zo'n beetje nieuwbouw (met extra perron) op de plaats van het huidige station.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_39307936
Overigens zonde van die Plan v

[ Bericht 47% gewijzigd door eBay op 28-06-2006 02:12:46 ]
  woensdag 28 juni 2006 @ 14:28:00 #143
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_39321163
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 16:14 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

zonde zonde, zijn mooie E-Loks die BR 110/111
Misschien dat een kameraad van me nog wat shots heeft, voor de grap.
Die 110 vind ik niet zo heel byzonder. Gewoon een goed werkpaard. Staat ook vaak voor onze Bergland Expres, rijdt ie van Aachen naar Innsbruck door (mag ook in oostenrijk rijden).
Wat ik wel een byzonder locje vind, lijkt op deze:
http://de.wikipedia.org/wiki/DR_Baureihe_243
Maar die ik daar zag, zagen er anders uit. Die hadden een raampartij, a la de 110. Reden vaak de kolentreinen, maar ook de lokale trek-duw treinen.
ERG veel spijt dat ik er niet wat meer mee heb gedaan...

edit: http://de.wikipedia.org/wiki/DB_Baureihe_151
deze is het.
Ook veel FRET kwam er langs viel me op. Fransen freten wel mee van de privatisering in het buitenland, maar zelf het spoor opengooien ho maar.
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
  woensdag 28 juni 2006 @ 15:00:13 #144
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39322248
De eerste GTW gaat trouwens 20 oktober de dienst in, als het goed gaat.



[ Bericht 37% gewijzigd door MREn op 28-06-2006 15:11:14 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 28 juni 2006 @ 15:04:06 #145
148385 Wadloper
Noorderling
pi_39322356
En wanneer komt hij om de machinisten 'om te scholen'?
Want hij zou al eerder naar Groningen toekomen, voor de machinisten

Vandaag alweer drie zwakko's die met de omroep zaten te kloten in de trein, machinist waarschuwde dat als het nog 1x gebeurde, de trein dichtbleef

Vind dat echt zo zielig gedrag he
  woensdag 28 juni 2006 @ 15:16:17 #146
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_39322744










"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_39323328
Dat trappetje
  woensdag 28 juni 2006 @ 16:17:51 #148
3269 Dixidito
*loves Joke*
pi_39325039
Het is wel geen trein, maar heeft wel met treinen te maken. Gisteren gezien op station Amersfoort:

pi_39325209
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 16:17 schreef Dixidito het volgende:
Het is wel geen trein, maar heeft wel met treinen te maken. Gisteren gezien op station Amersfoort:

[afbeelding]
Hij was al op een paar stations tussen amersfoort en zwolle geloof ik.

Zag vorige week dat ding ook op amersfoort, op spoor 1/2. Echter alleen maar helemaal achterin. Op de rest van het perron hing de oude bakken nog gewoon.
  woensdag 28 juni 2006 @ 16:29:09 #150
136283 knars
Teethgrinder
pi_39325414
Ik vind die digitale borden met de eerstvertrekkende treinen, die je nu op de meeste middelgrote stations hebt, ook zo grappig. Hoe vaak zie je daar geen mooie blauw windows scherm met een fatal error foutmelding op?
pi_39325685
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 16:29 schreef knars het volgende:
Ik vind die digitale borden met de eerstvertrekkende treinen, die je nu op de meeste middelgrote stations hebt, ook zo grappig. Hoe vaak zie je daar geen mooie blauw windows scherm met een fatal error foutmelding op?
Hij is wel blauw, maar niet met fatal error.

Maar erg stabiel zijn ze idd niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')