the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:50 | |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics In Port Baltimore [Zeilen] Volvo Ocean Race (#14) inport Baltimore Leg 5 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#13) Leg 5 Baltimore Leg 4 - Inport Rio [Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio! Leg 3 - 4 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington In Port Race Melbourne [Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race Leg 2 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish! [Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne In Port Race Cape Town [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2 Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race? [Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race? De Route Huidige leg: geen. Leg 5 is zojuist afgelopen. 7 Mei: Offshore leg Baltimore - New York (pitstop) 400nm 11 Mei: Offshore leg 7 New York - Portsmouth (3200nm) 29 Mei: In Port Portsmouth gehele race-schema | High-res afbeelding Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Data updates Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 06h,12h,18h,00h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn. Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten. de laatste data in FOK-UBB formaat Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' nl-tijd = GMT + 2h Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg Stop-overs Rotterdam Melbourne Portsmouth De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" Scheepslied: Black Betty van RamJam s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew) o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. Bijnaam schip: "Streetfighter" Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew) o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew) o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew) o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew) o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew) o: Farr Brunel Teamwork - Kortweg Brunel s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew) o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer: Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates. Samenvatting: Leg 1 Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest. De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van. Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde. In Port Race 1 Cape Town 1. ABN AMRO ONE 2. movistar 3. ABN AMRO TWO Leg 2 In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden. Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner. Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven. Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne. Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel). Een nieuw 24h record voor AAB2 In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14) Leg 3 Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf. Leg 4 De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio. In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen. Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team. Leg 5 Na een slechte start in Rio van AAB1 was er weinig wind en werd er constant van plaats verwisseld door de 6 deelnemers, Brunel heeft zich ook uit deze leg getrokken. In de doldrums met grotendeels weinig wind was het zoeken naar een koers met wat meer wind, en daarom werd vaak, erg vaak van koers veranderd. Wat weer resulteerde in 'blaastest' geroep vanaf de wal. De movistar had als enige het vertrouwen om nagenoeg rechtdoor te zeilen. Dit leverde ze ook de eerste plaats in, alleen AAB1 was een inhaalrace begonnen. Bij de scoring gate pakte Movistar net de volle 3,5 punt, vervolgd door AAB1 die enkele mijlen na het scoring gate de eerste plaats van Movi overnam. Dit veranderde ook niet. Wel was AAB2 opmerkelijk langzaam, en voer het grootste deel van de leg achterin. Ook in baltimore. Het lijkt voorspelbaar te zijn, maar net voor de finish was er weer eens geen wind. Het voordeel van AAB1 was dat er totaal geen wind lag, dus de snellere boot van movi bij lage windsnelheden lag ook stil. Het duurde uren, de heli die voor het eerst live streaming beelden van de finish uitzond moest noodgedwongen ook maar een tank-stop gaan maken. Door opkomend vloed, en geen wind was AAB1 enkele meters voor de finish zelf gedwongen om de anker uit te gooien om te voorkomen dat ze achteruit gingen... AAB1 eerste, en door de laatste plaats van AAB2 en de tweede plaats van Movi heeft movi AAB2 van de tweede plaats gestoten in het klassement. Stand na InPort Baltimore
De OP is hier te vinden | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:51 | |
Klein uurtje na de start van leg 6, van maarliefst 400 nm... Bra 1 PotC Movi AAB 2 AAB 1 Eric Brunel | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:52 | |
6 heli's, en geen videostream ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:52 | |
huh? | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:53 | |
Kom op met die kut-update ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:54 | |
Whehehe, gewoon afdwingen ![]() quote:Nog steeds in spectator fleet ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:56 | |
aab2 is weer terug gegijpt naar de spectator fleet. Was er net bijna uit. Je zou toch denken dat daar meer wind-schaduw is? | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:57 | |
4 Eric 5 aab2 6 aab1 Eric over de AAB's... | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:57 | |
schaduw hebben ze geen last van natuurlijk ![]() Maarre dat zou je haast wel denken ja, maar als de spectator fleet precies in de wind ligt dan zou ik het ook wel weten ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:57 | |
Brunel niet ver achter aab1... | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:59 | |
quote:het zeil is misschien weg groot, maar het meeste ligt nog beneden... En het lijkt me ook niet dat er zoveel windverschil is... Het zullen wss wel voroal motorboten zijn | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 20:00 | |
Klein verschil tussen movi en potc Potc de Leader (met vraagtekens) | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 20:00 | |
Is die ajax-psv wedstrijd al afgelopen? | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:01 | |
quote:Mja, het zei is natuurlijk wel ontworpen voor open zee/oceaan... Maarja, het zal dus wel meer opbrengen om een beetje in de luwte te gaan varen... ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:01 | |
quote:Ik heb nog geen rellende gasten langs m'n deur zien komen dus ik denk van niet ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:02 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 20:03 | |
brasil 1 first, Pirates second, movistar third, Ericsson fourth, ABN AMRO TWO fifth, ABN AMRO ONE sixth, Brunel last. | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:06 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 20:06 | |
aab2 voor Eric vervolgens one | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:14 | |
quote:9 lengtes maar ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:18 | |
quote: | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:21 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 20:27 | |
aab1 laatste ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 20:31 | |
ja ![]() Maar: quote: | ||
SevenWonders | zondag 7 mei 2006 @ 21:02 | |
quote:Precies. 'Buiten' gaat het hard waaien en dan gooit Sanderson het gas los en spurt hij de Farr-boten voorbij. Zou leuk zijn als ABN2 mee zou kunnen komen, Maar een leuke matchrace tussen Movistar, ABN1 en The Pirates lijkt me ook wel ok. | ||
Sandworm | zondag 7 mei 2006 @ 22:15 | |
Ben er weer! Bedankt allen voor het posten, ik ben weer helemaal bij. Wat was de AAB1 nu aan het doen in het toeschouwersveld? En ik weet zeker dat we de 2000 toeschouwers gaan overtreffen in Rotterdam. Er wordt nu al afgeraden om met de boot te komen.... | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 22:32 | |
Iedereen zat zowat in het toeschouwersveld. Bleek meer wind te staan (er was sowieso nog al grote windverschillen op korte afstanden voor de start) | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 22:33 | |
quote:Maar zoveel 'buiten' is er deze leg niet... Wat meer dan de helft geloof ik. | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 23:04 | |
| ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 23:15 | |
AAB1 laatste ![]() | ||
masterr112 | maandag 8 mei 2006 @ 00:36 | |
tvp'tje ![]() | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 01:25 | |
| ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 01:25 | |
4.7 knopen ![]() | ||
JoStro | maandag 8 mei 2006 @ 08:50 | |
Update van 0400UTC: Brunel laat het al afweten ![]() ABN1 hoogste bootsnelheid ![]() Ericsson ook goede snelheid ( ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 8 mei 2006 @ 09:14 | |
AAB1 is AAB2 en Brunel voorbij en Movistar en Brasil liggen voor het g(r)ijpen. Iedereen loopt in op PotC behalve Brasil en Brunel. [ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2006 09:15:19 ] | ||
#ANONIEM | maandag 8 mei 2006 @ 09:17 | |
Een update tijdens mijn vorige post ![]() Movi aan kop, AAB1 op de tweede plek, dan Brasil, Ericsson, PotC, AAB2, dan een tijdje niets en dan Brunel. | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 09:22 | |
| ||
hermandeperman | maandag 8 mei 2006 @ 09:51 | |
Brunel gaat wel lekker rap ook al liggen ze laatste ![]() | ||
#ANONIEM | maandag 8 mei 2006 @ 10:06 | |
Ze varen dan ook een heel andere koers en zoeken hun geluk wat verder uit de kust. Of ze zijn al op weg naar Rotterdam, dat zou ook kunnen ![]() ![]() | ||
hermandeperman | maandag 8 mei 2006 @ 11:08 | |
Mja ik ben op mijn werk dus heb geen VS hier ![]() | ||
SevenWonders | maandag 8 mei 2006 @ 12:17 | |
Stand: ABN1 (nog 210 nm tegaan) Ericsson +2 Pirates +4 Movistar +5 Brunel + 12 Brasil1 + 13 ABN2 + 25 | ||
SevenWonders | maandag 8 mei 2006 @ 12:17 | |
Ik zei toch al dat het 'buiten' zou waaien :-) | ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 12:29 | |
AAB1 op papier weer aan kop!
| ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 12:31 | |
quote:Jij bent goed! quote: | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 12:48 | |
mja, 10 kn SMG lijkt niet echt op 'waaien'... | ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 12:53 | |
quote:Waarschijnlijk hebben ze de wind niet in de rug ![]() quote: | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 12:58 | |
quote:Maar met 27 kts wind maakt het weinig uit uit welke richting ie komt. Dan zul je wel sneller moeten gaan dan 10 kts... | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 12:59 | |
Bij AAB2 is het nog erger. Bootsnelheid van 8 knopen bij 42 knopen wind ![]() | ||
JoStro | maandag 8 mei 2006 @ 12:59 | |
Wat ik bijzonder vind iis dat ABN2 8 knopen snelheid heeft in ruim 40 knopen wind.....KLIK Ze zijn ver buitengaats gegaan in plaats van de rhumb line te varen. In de voorbeschouwing werd deze mogelijkheid beschreven (meer wind, profijt van stroming), maar vanwege de korte afstand en de extra te zeilen mijlen als niet realisitsch beschouwd. ABN2 zeilt hem dus toch. Ze tonen in ieder geval lef (zoals het hoort), maar of het verstandig is.... ze vertrouwen blijkbaar minder op hun pure snelheiid dan ABN1. Terecht denk ik op weg naar Eclipse Island kon ABN2 hetzelfde tempo varen als movistar en PoTC, maar niet aanzienlijk sneller. De verschillen tussen de boten zijn sindsdien eerder kleiner geworden dan groter | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 13:01 | |
quote:Je dat zei ik ook al ![]() | ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 13:05 | |
42 knopen, da's windkracht 9! Ben benieuwd wie het eerste uitvalt met materiaal pech... | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 13:12 | |
Ze doen het allemaal tenminste rustig aan. Zou Brunel niet beter het roer 180 graden kunnen draaien? Met 42 knopen kun je in 24h 1000nm zeilen. mooi nieuw record ![]() | ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 13:18 | |
En het mysterie van de dagger boards van de Brunel is ook opgelost, ze zijn er gewoon.![]() ![]() | ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 13:20 | |
quote: ![]() | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 13:50 | |
quote:Zou wat moeten zijn. Zijn ze er juist 3 legs uit gegaan om ook daggerboards te krijgen... | ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 14:05 | |
In het vorige topic stond een plaatje van een training tussen de nieuwe Brunel en de AAB. Bij de AAB zijn de dagger boards omhoog en duidelijk te zien. Bij de Brunel niet. Vandaar mijn vraag. Maar Misschien zijn ze op de Brunel naar beneden en net onder de waterlijn, zodat ze niet zichtbaar zijn op de foto. Toch gek, want bij deze aan-de-windse koers zou je verwachten dat het dagger board aan loef omhoog zou zijn. Anyway, Brunel heeft ze dus wel. ![]() | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 14:06 | |
quote:Misschien waren ze nog niet geheel af ofzo. | ||
WEST | maandag 8 mei 2006 @ 15:02 | |
tvp ![]() | ||
Landrot | maandag 8 mei 2006 @ 15:32 | |
Stand om 15:00 uur: 1. ABN ONE (176 nm tot New York) 2. movistar +6 (1nm verloren) 3. Pirates +10 (6 nm verloren) 4. Ericsson +10 (8 nm verloren) 5. Brunel +12 (gelijkgebleven) 6. Brasil 1 +13 (gelijkgebleven) 7. ABN TWO +27 (2 nm verloren) De wind trekt aan, en de vertrouwde top 3 ligt weer vooraan! ![]() De boten varen aan de wind. | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 16:19 | |
| ||
Sandworm | maandag 8 mei 2006 @ 16:23 | |
Iemand een VS plaatje bij de hand? Ben benieuwd hoever AAB2 naar buiten is gegaan. | ||
#ANONIEM | maandag 8 mei 2006 @ 16:32 | |
Ze zijn ver naar buiten gegaan, en daarna weer helemaal terug. Wacht, ik post wel een plaatje. | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 16:34 | |
![]() Niet erg ver opzich, ze zijn nu weer terug bij de groep. Stel je een driehoek voor, iedereen heeft via de schuine zijde gezeild, behalve aaab2, die ging voer de 2 rechte zijdes... | ||
#ANONIEM | maandag 8 mei 2006 @ 16:37 | |
![]() Pirates en Ericsson zie je richting de grote plas varen. De rest volgt min of meer de kust. AAB1 aan kop en AAB2 neemt de toeristische route. | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 16:43 | |
Ze waren even vergeten dat ze naar New York nog moesten. Ze wouden direct gaan oversteken | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 16:45 | |
Tijdens de inport, mag je toch niets van of aan boord gooien? In elk geval geen materialen, maar water en eten? Mag dat wel of hebben ze nu al voor 3 weken water en eten aan boord? | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 18:41 | |
| ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 19:03 | |
zonet vor beelden in SS | ||
#ANONIEM | maandag 8 mei 2006 @ 22:26 | |
Het zal nog wel een beetje in elkaar schuiven aangezien er lichter weer is voorspeld, maar een voorsprong van ruim 10% van de DTF geeft hoop. En Brunel moet al haast zinken om laatste te worden. | ||
the_disheaver | maandag 8 mei 2006 @ 22:33 | |
Grote baai met lage wind bij new york. 12 nm is dan niet veel. AAB2 is kansloos, brunel niet direct. | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 00:38 | |
| ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 00:46 | |
Wind is nog steeds laag. Eehh, beter gezegd. De bootsnelheid. | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 00:47 | |
Wind rond 22 knopen, bij Brunel en PotC 30+ | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 00:48 | |
quote:Maar AAB heeft toch alweer 11 mijl weten te pakken | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 00:53 | |
In 3 uur toch 1 mijl verloren. En dat straks sneller gaan. Kan nog leuk worden voor new york | ||
Landrot | dinsdag 9 mei 2006 @ 08:45 | |
Over drie kwartier is er een nieuwe update... 1. ABN ONE (35 nm tot New York) 2. Pirates +17 (1 nm verloren) 3. movistar +18 (2 nm verloren) 4. Brasil 1 +18 (1 nm verloren) 5. Ericsson +19 (2 nm verloren) 6. Brunel +35 (12 nm verloren) 7. ABN TWO +46 (16 nm verloren) Het wordt nog spannend voor de plaatsen 2, 3, 4 en 5! ![]() Snelheden van 7,5 tot 11 knopen. | ||
hermandeperman | dinsdag 9 mei 2006 @ 09:14 | |
Plaats 1 is ook absoluut nog niet zeker hoor ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 9 mei 2006 @ 09:18 | |
Plaats 1 is vrijwel zeker ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2006 09:19:31 ] | ||
hermandeperman | dinsdag 9 mei 2006 @ 09:20 | |
quote:Oke ![]() Nog 40 mins ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 9 mei 2006 @ 10:03 | |
http://www.myc.org/cam_north.htm North Cove Cam. Het is donker daar dus je ziet vrij weinig. | ||
hermandeperman | dinsdag 9 mei 2006 @ 10:04 | |
Nog 1,5 Mijl ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 9 mei 2006 @ 10:24 | |
quote:AAB1 is binnen [ Bericht 40% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2006 10:25:35 ] | ||
WEST | dinsdag 9 mei 2006 @ 10:29 | |
ook op de korte etappes lukt het AAB1 ![]() | ||
#ANONIEM | dinsdag 9 mei 2006 @ 10:33 | |
VS geeft trouwens aan dat PotC 2 knopen maakt en Movi en Ericsson 1 knoop bij een wind van 2 tot 3 knopen. Brunel zou 10 knopen maken in 22 knopen wind en AAB2 9 knopen in 14 knopen wind. Dat zijn zo te zien gegevens van anderhalf uur terug. | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 10:55 | |
Goedemorgen! Konden we wachten:quote: | ||
#ANONIEM | dinsdag 9 mei 2006 @ 10:56 | |
Kijk eens naar de posities van Ericsson en Brasil, die liggen letterlijk boord aan boord. Loefduelletjes vlak voor de finish ![]() En Movi ligt er ook vlakbij. | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 11:08 | |
AAB1 heeft nu 5 van de 6 legs gewonnen. Alleen voor leg Melbourne - Wellington kwamen ze 9 seconden te kort. Over superieur gesproken...... | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 12:18 | |
| ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 12:20 | |
Brazil, Ericsson en Movistar liggen op elkaar. Zou Brasil van de lichte wind kunnen profiteren en aanspraak maken op een plek ophet podium? | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 12:24 | |
quote:snelheidgegevens uit VS kloppen niet. Op een groot stuk lag de snelheid voor iedereen op 0 | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 12:28 | |
![]() ![]() | ||
JoStro | dinsdag 9 mei 2006 @ 12:57 | |
quote:De ellende van ABN2 verklaart wel waarom ze zo'n eind naar buiten zijn gegaan. Uit de email van SiFi: quote:Geen tactiek, maar pure noodzaak. Jammerdebammer voor ABN2. Een podiumplaats in Goteborg lijkt zo verspeeld. | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 12:58 | |
PotC is als 2e binnen | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:25 | |
Als de movistar inderdaad vijfde gaat worden, nemen de PotC de tweede plaats in de overall stand over. | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:32 | |
quote:Goeie Cam! Je ziet hier de PotC achteruit de haven invaren. AAB1 ligt er. ![]() | ||
JoStro | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:37 | |
Het is Ericsson. Pirates en Brasil liggen met ABN al binnen | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:37 | |
| ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:38 | |
quote:Zag het. ![]() | ||
JoStro | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:46 | |
Zou ABN2 met het kapotte materiaal dezelfde truc als Ericsson (in Wellington) toepassen en officieel NIET finishen? Vervolgens het boeltje met hulp van wie-maar-wil repareren en vlak voor de start van etappe 7 alsnog de 6e etappe finishen en zonder straftijd vrolijk op weg naar Europa. Ik wist het wel. | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 13:55 | |
Zou me niets verbazen, ze hebben niets te verliezen | ||
WEST | dinsdag 9 mei 2006 @ 14:03 | |
de movistar verliest wat plekker leuk voor de punten die ABN1 weer uit loopt op de movistar ![]() | ||
hermandeperman | dinsdag 9 mei 2006 @ 14:08 | |
Goede en aannemelijke theorie JoStro inderdaad ![]() En West, jammer alleen voor het wedstrijdelement ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 14:08 | |
PROJECTED OVERALL STANDINGS
| ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 14:11 | |
Ach, om de 2 de plaats zal nog erg gestreden worden. En ook de strijd tussen de plaatsen 2 tot en met 5 liggen nog zo goed als open. 4.5 punt verschil. AAB2 is niet kansloos voor een podium plek. Wel als ze niet even wat beter gaan zeilen ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 14:12 | |
| ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 15:01 | |
Brunel is ook binnen
| ||
WEST | dinsdag 9 mei 2006 @ 15:49 | |
is de AAB2 al binnen | ||
hermandeperman | dinsdag 9 mei 2006 @ 16:02 | |
Volgens VOR.org nog steeds 7 mijl. | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 22:49 | |
Ja dus ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 22:50 | |
Ik neem aan dat we dit topic niet in 2 dagen vol krijgen? Dan zal tzt de TT ff gewijzigd worden. | ||
hermandeperman | dinsdag 9 mei 2006 @ 22:55 | |
Daar gaat rubbereend ons vast mee helpen ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:04 | |
Maar nog niet! Want we zitten nog in NY. Nog iemand nieuws? AAB2 is wel gewoon gefinished? Dan zal de schade wel meevallen | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:12 | |
Leg 1, ABN AMRO ONE, 7 2, Pirates of the Caribbean, 6 3, Brasil 1, 5 4, Ericsson, 4 5, movistar, 3 6, Brunel, 2 7, ABN AMRO TWO, 1 Overall 1, ABN AMRO ONE, 70.5 2, Pirates of the Caribbean, 47.5 3, movistar, 47 4, Brasil 1, 42 (Tiebreak over ABN AMRO TWO) 5, ABN AMRO TWO, 42 6, Ericsson, 35.5 7, Brunel, 2.5 Donderdag om 19h nl tijd start leg 7. En ik ben er niet bij | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:13 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:37 | |
quote:Zal ff een handje helpen ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Sandworm op 09-05-2006 23:45:21 ] | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:38 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:38 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:39 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:39 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:40 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:40 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:40 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:41 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:41 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:42 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:42 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:42 | |
![]() | ||
Sandworm | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:42 | |
![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 9 mei 2006 @ 23:47 | |
Toffe foto's! Ze kunnen ook gewoon in een post ![]() | ||
Ambrosius | woensdag 10 mei 2006 @ 01:03 | |
AAB1 ![]() | ||
rubbereend | woensdag 10 mei 2006 @ 02:28 | |
zo ff topic niet meer gevolgd en een weekendje weg ![]() buiten dat het ![]() ![]() quote: ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 10 mei 2006 @ 08:29 | |
Mooie foto's, maar ze hadden idd ook in 1 post gekund ![]() | ||
JoStro | woensdag 10 mei 2006 @ 08:55 | |
Mooie foto's idd. Check ook mijn Flickr group. Ik probeer daar alle foto's van Flickr-fotografen over de VOR te verzamelen. Niet officiele foto's dus. Er zitten een aantal aardige foto's. Ook veel crap overigens. Ik snap er niets van, dat ABN gefinished is. Of de schade nu wel of niet meevalt maakt niet uit. Met 20 zeilmakers heb je het boeltje sneller gerepareerd dan met zijn 3-en. Kun je dus beter focussen op de volgende etappe. Toch. Misschien een kwestie van eer of de regelementen zijn veranderd na het maasje in het net dat doro Ericsson gevonden is. Aah nieuwe info: quote:Tjsa, als er niets te repareren valt, is de truc niet nodig. Het valt dus allemaal mee! [ Bericht 37% gewijzigd door JoStro op 10-05-2006 10:14:24 (Nieuwe info over kapotte zeilen) ] | ||
the_disheaver | woensdag 10 mei 2006 @ 15:45 | |
Er kan door 1 team maximaal 31.5 punten gehaald worden (elke scoring gate, leg en inport race winnen) (3 legs, 1 scoring gate, 2 inport) De voorsprong van AAB1 is 23 punten. Mocht AAB1 de volgende leg winnen, inclusief SG (10.5 punten => verschil loopt op tot min 24 punten, en 21 pnt te behalen) dan kunnen ze in Portsmouth de winst zeker stellen. De strijd om de plaatsen 2 tot 5 is nog steeds best spannend ![]() | ||
Sandworm | woensdag 10 mei 2006 @ 21:10 | |
quote:Doen ze niet, ze wachten tot Rotterdam (teamorders) ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 10 mei 2006 @ 21:18 | |
quote:En dan krijgen ze halverwege die leg pech, en worden ze laatste, worden ze het pas in Gothenburg ![]() | ||
Landrot | woensdag 10 mei 2006 @ 22:27 | |
quote:Kan iemand mij uitleggen wat een aantal termen uit bovenstaande quote betekent? ![]() - 'blowing out' - 'J4' - 'staysail' Hoe kan het dat twee zeilen gescheurd zijn? Is dat overmacht? Foutje van de bemannning? Of zijn de zeilen niet bestand tegen 40 knopen wind? Zijn de zeilen na reparatie even sterk als daarvoor? | ||
the_disheaver | donderdag 11 mei 2006 @ 03:00 | |
quote:rukwind type zeil (headsail neem ik aan) zeil om de stay = stag. Voorstag bedoeld. | ||
the_disheaver | donderdag 11 mei 2006 @ 03:02 | |
quote:Zorgen dat ze zo eindigen dat ze nog maar een halve punt nodig hebben. En dan hoef je alleen maar te finishen. En ik neem aan dat ze dat wel gaan doen ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 11 mei 2006 @ 03:04 | |
Bovendien hebben ze het ook niet helemaal in eigen hand. Ze kunnen best makkelijk laatste worden, maar als Movi en PotC respectievelijk 5 en 6de worden hebben ze nog steeds gewonnen (mits het voor zowel finish, sg als inport gebeurd) | ||
the_disheaver | donderdag 11 mei 2006 @ 03:05 | |
Scheelt overigens wel dat er 2 zijn, ehhh 4 zijn die nog om de 2de plaats strijden. Ze kunnen niet de AAB1 pesten. Naja, ze kunnen het wel, maar niet erg verstandig. | ||
Farr40 | donderdag 11 mei 2006 @ 11:19 | |
Wharington schipper van de brunel vaart de volgende etappe niet mee. Brunel zegt dat dit door ziekte komt. Echter het gerucht gaat dat hij langs de zijlijn is gezet vanwege de resultaten. Humpries neemt zijn taak als schipper over | ||
the_disheaver | donderdag 11 mei 2006 @ 11:46 | |
Een nieuw schip, een nieuwe schipper. Een nieuw 24hs record kan toch niet meer misgaan? | ||
JoStro | donderdag 11 mei 2006 @ 12:38 | |
Dat krijg je als je je boot laat sponseren door een detacheringscompany. Dan wordt het een komen en gaan van tijdelijke krachten. Het lijkt potverdikkie Ericsson wel... p.s. Ik blijf bij mijn Friese boeren verhaal als beste slot voor deze soap | ||
Sandworm | donderdag 11 mei 2006 @ 14:12 | |
quote:......die vaak wel de expertise op een bepaald gebied hebben. Je weet toch wat het verscil is tussen een Arnhemse trollybus en een consultant? Die bus stopt als die de draad kwijt is....... Anyway, ik zit weer klaar voor de start! Het zal een spannende etappe worden. Er staat inderdaad teveel op het spel om de AAB1 te gaaan sarren. [ Bericht 2% gewijzigd door Sandworm op 11-05-2006 14:18:08 ] | ||
Sandworm | donderdag 11 mei 2006 @ 14:16 | |
Poll: Wie wordt de winnaar van leg 7 (Portsmouth) Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | ||
Sandworm | donderdag 11 mei 2006 @ 14:17 | |
De vorige leg was een overwinning waar de AAB1 niet echt rekening mee gehouden had. Met oog op het mogelijke feest in Rotterdam, zullen ze behoudend gaan varen. Denk ik. | ||
Sandworm | donderdag 11 mei 2006 @ 14:19 | |
En dan nog maar een poll... Poll: Gaat de Brunel deze leg het 24-uurs record verbreken? Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | ||
hermandeperman | donderdag 11 mei 2006 @ 14:20 | |
AAB1 en NEE! gestemd ![]() | ||
Landrot | donderdag 11 mei 2006 @ 14:33 | |
Ik zet mijn geld op movistar. Menselijkerwijs zou ABN 1 toch één keertje met flinke pech te maken moeten krijgen... Brunel het 24-uursrecord verbreken? Ik geloof niet zo in wonderen! ![]() | ||
Landrot | donderdag 11 mei 2006 @ 14:34 | |
PS. Bijgaande vragen over de ABN 2 stonden nog open: ![]() Hoe kan het dat twee zeilen gescheurd zijn? Is dat overmacht? Foutje van de bemannning? Of zijn de zeilen niet bestand tegen 40 knopen wind? Zijn de zeilen na reparatie even sterk als daarvoor? | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 00:38 | |
3Hela, niemand de start gevolgd? Ik was helaas verhinderd. Maar gelukkig staat op de site van team.abnamro.com een verslag:quote:Ook duidelijk te zien in de VS, movistar heeft de time penalty van twee uur genomen vanwege reparaties. | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 00:47 | |
| ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 00:51 | |
movistar mocht weliswaar pas twee uur later starten, maar kon wel meer gebruik maken van de toegnomen stroom op de rivier. En wat hebben ze dit keer weer laten repareren? Jawel, de hydraulic keel ram.......Je verwacht het niet ![]() quote: | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 00:53 | |
Ik was er ook niet. | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 02:02 | |
quote:Maar jij had je al afgemeld. Ik wilde wel, maar kon helaas niet door werk. Moet zo af en toe toch ook gebeuren. Heeft iemand de reparatie van Movistar zien aankomen? Was voor mij een grote verrassing. Anders had ik wel anders gestemd in de polls | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 02:11 | |
quote:Ok, dan toch maar een poging. 40 knopen is precies op de grens van windkracht 8, windkracht 9. Voor dagjesmensen en ook voor ervaren recreatievaarders is dat een no-go op het water. Maar ook als ervaren zeiler kan je dat overkomen. En dat is geen pretje. Over het algemeen halen we de zeilen dan weg. Waarom? Je hebt niet te maken met constante wind (maar vlagen) en buien. Zeilen worden zwaar door water en dus ook door regen). Bovendien heb je heeeeeel veel last van buiswater, wat in de zeilen slaat. Dit is extra belasting/gewicht op de zeilen. Maar dit is formule 1, blazen en blehren. Do anything to make your project succesfull... Dus blijven de allergrootste zeilen erop staan. Je kunt zeilen zwaarder uitvoeren, dubbel stikken, maar dat brengt weer extra gewicht met zich mee. Hé en het is net formule 1, ieder gewicht wordt geminimaliseerd voor een maximaal rendement. En ja, dan gaat er wel eens iets kapot als het weer boven het gemiddelde uitkomt..... | ||
rubbereend | vrijdag 12 mei 2006 @ 02:20 | |
quote: ![]() | ||
rubbereend | vrijdag 12 mei 2006 @ 02:21 | |
owja, wat moet de TT worden? ![]() | ||
azaroth | vrijdag 12 mei 2006 @ 02:54 | |
quote:[Zeilen] Volvo Ocean Race (#15) Leg 7 to Portsmouth | ||
azaroth | vrijdag 12 mei 2006 @ 02:56 | |
Movistar laatste ![]() ![]() -edit ow wacht ik zie een heel verhaal over kiel problemen, maar ben te zat om het nu te lezen ![]() ![]() hup AAB1 ![]() [ Bericht 26% gewijzigd door azaroth op 12-05-2006 03:02:12 ] | ||
hermandeperman | vrijdag 12 mei 2006 @ 09:14 | |
AAB1 loop alweer uit ![]() Die keel van de Movi ![]() Ongekend dat zo'n syndicaat zulke fouten kan maken... Farr loopt ook een aardige deuk op in z'n imago denk ik zo, al hun boten hebben problemen, en de boten van Juan hebben nergens last van... | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 11:22 | |
Coordinaten Scoring Gate 49° 53’.58 N 05° 12’.13 W Coordinaten finish: 50° 46’.34 N 01° 08’.76 W | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 11:25 | |
Een VS update ! ![]() Met eindelijk brunel ipv ING brunel real nogwat | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 12:42 | |
Brasil, Brunel, PotC en AAB2 ingelopen op de AAB1, en Ericsson valt terug. Zijn er een aantal boten een andere koers gaan varen? | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 12:43 | |
laat maar ....moet je wel op het wijzig knopje drukken en niet op reply | ||
#ANONIEM | vrijdag 12 mei 2006 @ 13:32 | |
quote: ![]() Alles zit op een kluitje, alleen Movi volgt een iets andere lijn. | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 13:43 | |
quote:Thanks! Brunel en Brasil zijn dus gewoon goed bezig! | ||
rubbereend | vrijdag 12 mei 2006 @ 14:05 | |
quote: ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 14:08 | |
![]() Stippellijn is ideale lijn. | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 14:10 | |
Brunel en Ja gestemd ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 14:14 | |
AAB1 zal zich terugtrekken. AAB2 maakt wel een goede kans, maar is de laatste tijd slecht bezig. Misschien juist wel een motivatie om de leg te winnen. Brunel zoekt naar de juiste koers. Nieuwe boot, nieuwe bemanning zal wel een nieuw record moeten brengen. Dus dat zal ook een overwinning moeten brengen. Die 2h penalty van Movi zal weinig problemen brengen. Het is makkelijker om 2 uur achterstand in te halen dan om 2 uur uit te lopen aan kop. | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 14:17 | |
Ruime wind, 20+ kn | ||
Farr40 | vrijdag 12 mei 2006 @ 14:24 | |
Voor de liefhebbers: de 10e act van de Louis Vuitton is ook live via internet te volgen. www.americascup.com | ||
Landrot | vrijdag 12 mei 2006 @ 21:28 | |
quote:Precies. En daarom denk ik nog steeds dat Movistar deze etappe kan gaan winnen. ![]() Sandworm, bedankt voor je antwoord. | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 22:21 | |
Movi ligt plat! ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 22:24 | |
Valt mee. Movi is terug bij de rest gegaan, en daardoor hebben ze niet een rechte lijn kunnen varen.![]() Zie dat lijntje vertikaal links. Of zwengel VS aan. | ||
the_disheaver | vrijdag 12 mei 2006 @ 22:24 | |
Brunel de snelste samen met AAB1 | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 22:59 | |
quote:The_Disheaver en ik gaan gelijk krijgen!....... | ||
WEST | vrijdag 12 mei 2006 @ 23:16 | |
zie ik dat goed (heb wat gezopen) staat de brunel daar op P2 ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 23:36 | |
quote:Proost! En ja, movistar staat op de laatste plaats..... | ||
Sandworm | vrijdag 12 mei 2006 @ 23:42 | |
Valt me wel op dat het veld zich achter de AAB1 schaart. Geen alternatieve routes, gewoon erachteraan en er bij blijven. Valt me ook op dat de AAB1 nog niet uitloopt. Er staat meer dan 10 kn wind, dus moet de AAB1 een gaatje kunnen slaan. Zouden ze dan toch inhouden? | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 00:54 | |
Plaatje ingeleverd door de brunel... snif... Movi is weer sneller aan het gaan . AAB2 erg traag. | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 00:57 | |
plaatsje ingeleverd ~ | ||
Sandworm | zaterdag 13 mei 2006 @ 01:28 | |
Bij deze wil ik me graag afmelden voor de komende 10 dagen. Blijf alsjeblieft posten, heb ik wat te lezen als ik terug ben ![]() Go Brunel, go! ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 01:39 | |
quote:Waar gaat ge heen? (en hoe?) | ||
Sandworm | zaterdag 13 mei 2006 @ 01:47 | |
ff er tussen uit. Mexico en als compromis niet met de boot maar met vliegtuig. Kan ik straks wel drie weken met de boot weg ![]() Na het weekje Rotterdam - VOR natuurlijk....... | ||
Landrot | zaterdag 13 mei 2006 @ 07:55 | |
quote:Brunel verliest sinds de vorige tijdwaarneming 10 nm op ABN 1! ABN ONE (2683 nm tot Portsmouth) Brasil 1 +3 Pirates of the Caribbean +6 Ericsson Racing Team +7 ABN AMRO TWO +10 Brunel +12 movistar +39 Veel plezier in Mexico. ![]() | ||
WEST | zaterdag 13 mei 2006 @ 10:22 | |
quote:waarom niet met de boot jongen.., dan kan je ff zwaaien naar de AAB1 en de rest ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:47 | |
Waar is brunel heen gegaan? ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:50 | |
De rest is overstag gegaan, brunel en AAB2 nog niet. Maar het stuk tot de gijp is er door brunel beduidend langzamer gevaren![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 13:53 | |
Wind is na de gijp nagenoeg in de wind. Erg scherpe koers in elk geval, wel veel wind (26) | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:11 | |
Verschil is wat kleiner geworden. Brunel en Bra een goede snelheid | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:16 | |
Woehoe, alleen movi, brunel en brasil nemen dezelfde koers. De rest is een paar keer overstag gegaan. | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:18 | |
![]() Van links naar rechts: movi, AAB2 brunel (onderste) eric (bovenste), potc. aab1, bra | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:28 | |
![]() De groene lijn is de cirkel om de finish (eigenlijk de scoring gate). Volgens mij zit brasil daar eerder op, en zou brasil op 1 moeten staan (in elk geval niet op plaats 5... De juiste stand 1 Brasil 2 AAB2 3 Brunel (noordelijke koers is wat sneller, dus vertraagd de zuidelijke koers van brunel het enersinds 4 Potc 5 Eric 6= AAB2 6= Movi Een hogedruk gebied nu in het midden van de oceaan (wat onder een rechte lijn NY-GB) trekt lanzaam naar het westen. Ik neem aan dat de boten er bovenlangs gaan. | ||
WEST | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:31 | |
wie is 2 en wie is 6e er staat allebei AAB2 ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 13 mei 2006 @ 18:42 | |
Afstand tot Scoring Gate: AAB1 2422 nm Eric 2428 PotC 2433 AAB2 2434 Bra1 2442 Brun 2452 Movi 2462 Stand klopt dus wel, mits de coordinaten kloppen. Misschien deugt VS ff niet. | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 02:39 | |
| ||
Ambrosius | zondag 14 mei 2006 @ 03:47 | |
AAB1 is flink uitgelopen zeg. | ||
masterr112 | zondag 14 mei 2006 @ 06:04 | |
zoo aab 1 aardig gezakt.. wat zou de oorzaak hiervoor zijn? en movi een plaatsje opgeschoven.. | ||
#ANONIEM | zondag 14 mei 2006 @ 07:40 | |
![]() Ze tacken allemaal op verschillende punten. Daardoor is het veld aan het uitwaaieren. | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 10:42 | |
Als ze eenmaal achter Sint Pierre zijn, zal het wat harder, en vooral rechter kunnen gaan. | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 10:44 | |
1= bralsil 1= eric 3 AAB1 4 POTC 5 AAB2 6AAB 7 Movi | ||
komrad | zondag 14 mei 2006 @ 10:44 | |
is een eta van komend weekend nog realistisch of gaat het uitlopen? | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 10:48 | |
quote:Zal uitlopen. Anders zouden ze gemiddeld 18 nm moeten varen. Denk niet dat dat lukt. De eerste 48 uur zullen ze nog zo doorgaan vrees ik. | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 12:14 | |
| ||
WEST | zondag 14 mei 2006 @ 12:42 | |
AAB1 verliest veel plekken nu met hun tacktiek maar de rest volgt ook wel weer de tacktiek | ||
masterr112 | zondag 14 mei 2006 @ 12:46 | |
word er nog wat uitgezonden vandaag op nos? | ||
azaroth | zondag 14 mei 2006 @ 13:03 | |
quote:volgens teletekst om 17:30
AAB1 laatste, maar ze varen 2,5 knoop sneller dan de rest [ Bericht 32% gewijzigd door azaroth op 14-05-2006 13:08:22 ] | ||
JoStro | zondag 14 mei 2006 @ 13:11 | |
in VS liggen de kaarten er voor ABN beter voor. De lijn, waarop ABN1 vaart ligt voor die van PotC. Dat gaat helemaalm goed komen. Ook ABN2 ligt er goed bij, weliswaar achter PotC en Brasil1, maar movistar is in deze etappe het podium aan het verspelen. | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 13:38 | |
De echte, realistische stand: 1= aab1 1= Eric 3 Brasil 4=brunel 4=PotC 4=aab2 7 movi | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 13:39 | |
Waarom vaart movi in godsnaam zo dicht bij de kust? Movi heeft 9 knopen wind, aab1 (het zuidelijkste) 18... | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 13:41 | |
De groene lijn (circelachtig) klopt niet. Zoom maar uit, en kijk waar ongeveer het middelpunt ligt. Ergens in afrika | ||
JoStro | zondag 14 mei 2006 @ 15:38 | |
Ligt denk ik aan VS. Die gebruikt veel waypoints om de te varen lijn aan te geven.
Iedere keer wordt volgens mij de cirkel op die waypoints uitgerekend. | ||
azaroth | zondag 14 mei 2006 @ 17:42 | |
wie gaat er chatten met Hans Bousscholte? ![]() | ||
azaroth | zondag 14 mei 2006 @ 19:35 | |
iemand iets meegekregen van die chat? ik kwam er niet eens in | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 23:01 | |
quote:Ik heb er niks van gehoord. Maar SS ook niet kunen kijken. Was het wat? | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 23:02 | |
quote:ik weet niet. Aan de straal te zien zal het middelpunt ver weg liggen. In afrika ofzo. Hij is 'toevallig' ter hoogte van de ideale lijn ook loodrecht erop. Misschien is het gewoon een lijn om de ideale lijn ofzo. | ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 23:03 | |
| ||
the_disheaver | zondag 14 mei 2006 @ 23:05 | |
Eindelijk hebben ze een zelfde koers. Rond de 120 graden. Wind verschilt tussen 10 en 15 knopen | ||
Landrot | maandag 15 mei 2006 @ 00:29 | |
quote:Ja, ik vond het wel aardig. Ze zijn uitgebreid ingegaan op de materiaalpech van ABN 2. Schipper Josse was duidelijk over de schuldige: de walploeg! Commentator Hans Bouscholte nuanceerde dat een beetje: de schipper blijft hoe dan ook verantwoordelijk. Verder werd toegelicht wat de boten de komende dagen te wachten staat: koud weer (2° C), hoge golven, en daarna een hoge drukgebied dat overgestoken moet worden. ![]() | ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 00:36 | |
| ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 00:37 | |
De snelheid is wel verdacht lager van de movistar. Verder mooie snelheid van aab2, ff VS'en | ||
Landrot | maandag 15 mei 2006 @ 00:42 | |
De volgorde die de VOR-site aangeeft klopt volgens mij niet. ![]() Ik denk dat ie als volgt is: 1. ABN 1 2. Ericsson 3. Brasil 4. Pirates 5. Brunel/ABN 2 7. Movistar | ||
Landrot | maandag 15 mei 2006 @ 01:00 | |
quote:Oeps! 'k Was even vergeten dat het scoring point noordelijker ligt dan de boten nu varen... Nieuwsgierigheid houdt mij echter uit bed... En dus toch maar de exacte afstanden tot het scoring point berekend: - Brasil: 2201,89 nm - ABN 1: 2201,82 nm ABN 1 ligt dus 130 meter voor op Brasil! ![]() ![]() | ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 01:18 | |
quote:De groene lijn klopt niet, de stand wel. Al is de logische stand de door jou genoemde. AAB1 zit er beter voor dan brasil | ||
#ANONIEM | maandag 15 mei 2006 @ 10:10 | |
AAB1 heeft wat pech gehad deze leg: - een verkeerde tactische beslissing - het hydraulisch systeem van de kiel is leeggelopen - walvis geraakt met schade als gevolg (o.a. afgescheurd daggerboard) Lees het hele verhaal op de VOR site | ||
Qwie | maandag 15 mei 2006 @ 10:18 | |
| ||
SevenWonders | maandag 15 mei 2006 @ 12:23 | |
En ze varen weer voorop: ABN AMRO ONE 2255 DTF Ericsson Racing Team +10 Brasil 1 +14 Pirates of the Caribbean +22 ABN AMRO TWO +28 Brunel +40 movistar +78 Die twee uurs-tijdstraf van Movistar breekt hen wel op kennelijk. | ||
Landrot | maandag 15 mei 2006 @ 12:33 | |
quote:Ja, ze missen nu echt de boot: 9 knopen wind (movistar), of 13 knopen wind (ABN 1) scheelt wel errug veel! Ik ga de poll niet winnen! ![]() | ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 17:29 | |
| ||
Sandworm | maandag 15 mei 2006 @ 20:20 | |
Ola! Blijf posten, ze hebben hier ook internet..... Op de heenweg over New York gevlogen. Tegoed is nu op ![]() Laat de ETA maar over het weekend uitkomen, ben ik er weer bij! | ||
komrad | maandag 15 mei 2006 @ 20:48 | |
Black betty gaat weer goed ![]() | ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 21:00 | |
| ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 21:03 | |
Movi 5 knopen ![]() | ||
Landrot | maandag 15 mei 2006 @ 23:41 | |
quote:Nog erger: ze varen in noordwestelijke richting! ![]() | ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 23:45 | |
quote:wat!?! Gaan ze terug? FF vs aanzwengelen... | ||
the_disheaver | maandag 15 mei 2006 @ 23:46 | |
Noord oost bedoel je ![]() ![]() Op zich zou het nog kunnen, maar zorg wel voor een rechte koers... | ||
Landrot | maandag 15 mei 2006 @ 23:57 | |
quote:Nee, bij Onboard Conditions staat heel duidelijk Boat Heading 330°. Da's noordwestelijk! ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 16-05-2006 00:02:25 ] | ||
the_disheaver | dinsdag 16 mei 2006 @ 00:13 | |
Ow.. net te laat.. Nu is ie wel weeer noordoost
| ||
Landrot | dinsdag 16 mei 2006 @ 00:41 | |
De boten hebben ruime wind. Alleen Brunel en Movistar varen momenteel gelijk aan- respectievelijk langzamer dan de windsnelheid. De afstand die ABN 1 in het afgelopen etmaal heeft afgelegd (301 nm), is meer dan twee keer zo groot dan die van Movistar (148 nm)! ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 16 mei 2006 @ 03:06 | |
Lees de laatste stukje over de email van de brunel. Tsja... je breekt niet erg snel het 24h record als je het alleen over vis en milieu hebt... (maar verder wel alle hulde ervoor) Maar ehh, als je dan toch vis wilt eten, dan kun je juist toch wel beter een vis van 75 jaar (!) eten dan een veel jongere? Maar idd: ![]() | ||
Qwie | dinsdag 16 mei 2006 @ 13:08 | |
het gaat hard. | ||
the_disheaver | dinsdag 16 mei 2006 @ 18:24 | |
Brunel, wat doe je ![]() Ga sneller! ![]() | ||
rubbereend | dinsdag 16 mei 2006 @ 18:49 | |
quote:verdergaan waar ze me bezig waren ![]() | ||
hermandeperman | dinsdag 16 mei 2006 @ 20:44 | |
AAB1 loopt wel erg hard uit ![]() | ||
WEST | dinsdag 16 mei 2006 @ 21:07 | |
quote:straks zijn ze in portsmouth al kampioen ![]() | ||
azaroth | woensdag 17 mei 2006 @ 00:43 | |
![]() wat denken jullie gaan ze onder of boven het lagedruk gebied langs? | ||
the_disheaver | woensdag 17 mei 2006 @ 00:50 | |
Eng plaatje... Maar bovenlangs | ||
masterr112 | woensdag 17 mei 2006 @ 02:41 | |
nja iemand moet wat anders kiezen, dus onder dan maar ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 17 mei 2006 @ 02:48 | |
Geen poll? ![]() | ||
#ANONIEM | woensdag 17 mei 2006 @ 08:51 | |
Ik zeg onderlangs. | ||
Qwie | woensdag 17 mei 2006 @ 09:21 | |
| ||
#ANONIEM | woensdag 17 mei 2006 @ 09:25 | |
Wat doen de Pirates? ![]() | ||
Landrot | woensdag 17 mei 2006 @ 12:43 | |
Ze gaan onderlangs! ![]() De stand om 12:00 uur: 1. ABN ONE (1544 nm tot Portsmouth) 2. Ericsson +74 (11 nm verloren) 3. Brasil 1 +136 (27 nm verloren) 4. Pirates +154 (27 nm verloren) 5. ABN TWO +204 (16 nm verloren) 6. Brunel +226 (22 nm verloren) 7. movistar +322 (13 nm verloren) ABN 1 loopt steeds verder uit. Brunel en movistar zijn (wederom) de enige boten die langzamer varen dan de windsnelheid... En volgens de VOR-site komt ABN 2 als eerste aan in Portsmouth! ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 17 mei 2006 @ 12:47 | |
quote:daar ben ik nog niet zeker van... AAB1, Eric en Movi lijken naar zuiden-oosten te koersen, de rest (en meerderheid ![]() ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 17 mei 2006 @ 12:49 | |
Brunel heeft een interrestante koers. | ||
Landrot | woensdag 17 mei 2006 @ 12:55 | |
quote:Volgens Onboard Conditions is Movistar de enige die in zuidoostelijke richting gaat (Boat Direction 110 graden); de rest in noordoostelijke richting. Ik ben benieuwd hoe deze keuzes gaan uitpakken... ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 17 mei 2006 @ 13:01 | |
Het gebied zal wel nog naar beneden moeten gaan. Redelijke kans | ||
masterr112 | woensdag 17 mei 2006 @ 20:41 | |
| ||
Landrot | woensdag 17 mei 2006 @ 21:22 | |
Voor de Brunel-fans op dit forum: ze hebben wat pech met een spinnaker gehad... "At midnight local time Brunel’s masthead spinnaker halyard chafed through and dumped the A0, their biggest masthead asymmetric spinnaker, in the water. The sail streamed out astern and the resulting effort in getting the sail back aboard took over 40 minutes and lost them distance on ABN AMRO TWO, the boat that they have set their sights on catching." (VOR-site) | ||
the_disheaver | woensdag 17 mei 2006 @ 23:03 | |
quote: ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 18 mei 2006 @ 00:10 | |
| ||
masterr112 | donderdag 18 mei 2006 @ 09:11 | |
| ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 09:11 | |
AAB1 enige met ETA van de 20e, en ze lopen weer verder uit... Met een heerlijke 19 knopen ![]() | ||
Laakie | donderdag 18 mei 2006 @ 09:34 | |
Ik lees net dat een teamlid van ABN/AMRO2 is overleden ![]() A crew member aboard ABN AMRO TWO, one of the yachts competing in the Volvo Ocean Race 2005-06, died earlier this morning after failing to regain consciousness after being swept overboard from the boat. The crew member has been named as Hans Horrevoets, 32, of The Netherlands. ABN AMRO TWO was sailing in five metre seas and 30 knot winds about 1,300 miles from Land’s End, England when Horrevoets was washed overboard at 0211GMT. The crew of ABN AMRO TWO immediately turned the boat around, took the sails down and mounted a search and rescue effort. Horrevoets was located and lifted back on board. However, despite the efforts of fellow crew members to resuscitate him, under the direction of medical advisors from Derriford Hospital in Plymouth, Horrevoets failed to regain consciousness. Next of kin have been notified and more details will be released as soon as they become available. ![]() ![]() ![]() | ||
Bruce117 | donderdag 18 mei 2006 @ 09:35 | |
Zeezeiler Horrevoets verongelukt quote: | ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 09:41 | |
Nee ![]() ![]() ![]() Fuck man ![]() ![]() ![]() Vond het zo'n symphatieke vent ![]() | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 09:45 | |
dat meen je niet ![]() ![]() ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 09:48 | |
Ik ook ja ![]() | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 09:50 | |
en dan nog 1 van de meest sympatieke zeiler van deze oceanrace | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 09:52 | |
![]() RIP Hans ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 09:52 | |
Ja dat vond ik ook, supergoede vent, ook bij de NOS-reportages enzo. | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 09:55 | |
triest voor de vrouw van Hans en dochtertje ![]() | ||
Ko_9 | donderdag 18 mei 2006 @ 09:55 | |
heel triest dit ![]() Sterkte aan familie en z'n teamgenoten op de boot... | ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 09:56 | |
Idd ja, hij heeft nog een heel jong dochtertje ![]() | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 09:58 | |
Is het lichaam van Hans al van de boot af? | ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 10:00 | |
Geen idee, op VOR.org staat ook bijna niets.... | ||
Remco | donderdag 18 mei 2006 @ 10:02 | |
![]() Zijn er dit jaar al meer zeilers overleden? | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 10:04 | |
quote:niet in de oceanrace dit is volgens mij ook de eerste dode in de oceanrace sinds een hele lange tijd. | ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 10:05 | |
Volgens mij ook ja... Hoorde het net ook op de radio... Nu ineens is de VOR wel nieuws ![]() | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 10:12 | |
quote:ook wel begrijpelijk tis niet allerdaags dat een bemanningslid komt te overlijden. | ||
hermandeperman | donderdag 18 mei 2006 @ 10:15 | |
quote:Nee natuurlijk, maar bedoelde meer van "als het goed gaat hoor je niets, en als het slecht gaat ineens wel..." | ||
WEST | donderdag 18 mei 2006 @ 10:19 | |
quote:tuurlijk ik begrijp je wel dit is met meer sporten zo bijvoorbeeld 12 jaar geleden met Ayrton Senna toen die verongelukt is hoorde je er iedereen over die normaal geen moer om autosport gaf. Hans is gestorven in het harnas | ||
JoStro | donderdag 18 mei 2006 @ 10:54 | |
allemachtig.... respect voor Hans en de zijnen! | ||
zjroentje | donderdag 18 mei 2006 @ 10:55 | |
Sodeju zeg .... | ||
Farr40 | donderdag 18 mei 2006 @ 10:58 | |
Mijn medeleven aan de nabestaanden. Hans was een van de meest sympathieke en sociale pro zeilers die Nederland kenden http://www.clubracer.be/news_archive.php?news=national&nid=368/ | ||
ROG | donderdag 18 mei 2006 @ 11:04 | |
Tragisch nieuws.. | ||
Faithy | donderdag 18 mei 2006 @ 11:18 | |
quote:werk bij de ABN en vond dit net in mijn mailbox..... ![]() | ||
svenski | donderdag 18 mei 2006 @ 11:39 | |
Wat een verschrikkelijk nieuws.. | ||
svenski | donderdag 18 mei 2006 @ 11:39 | |
http://www.condoleance.nl/registers/register_6595.html | ||
rubbereend | donderdag 18 mei 2006 @ 11:51 | |
![]() | ||
the_disheaver | donderdag 18 mei 2006 @ 11:52 | |
kut | ||
NY_Giant | donderdag 18 mei 2006 @ 11:58 | |
Verschrikkelijk nieuws natuurlijk... Hoe gaat het nu verder met deze etappe? | ||
the_disheaver | donderdag 18 mei 2006 @ 11:58 | |
Gelukkig hebben ze hem nog kunnen vinden. | ||
the_disheaver | donderdag 18 mei 2006 @ 11:59 | |
quote:Op 'halve' kracht zal wel doorgevaren worden. | ||
Remco | donderdag 18 mei 2006 @ 12:02 | |
Hoe haal je eigenlijk een bewusteloze man binnen op z'n groot schip? Hij kan niets vastgrijpen of wat dan ook. | ||
JoStro | donderdag 18 mei 2006 @ 12:06 | |
Je kunt de giek als een kraantje gebruiken. Als het goed is heeft ie een harnas om, waaraan je hem kunt vastgrijpen en dergelijke. Of het echt zo is is gissen, en daar heb ik op het moment niet zo'n zin in. | ||
svenski | donderdag 18 mei 2006 @ 12:06 | |
quote:Nee duh.. hij is bewusteloos. Maar zij kunnen hem wel vastgrijpen.. | ||
svenski | donderdag 18 mei 2006 @ 12:06 | |
quote:-- Nederlander overlijdt tijdens Volvo Ocean Race |