Volledig eensch is, dat alles zo 'perfect' moet zijn, is zo afgezaagd. Zolang je elkaar maar begrijpt. Volkomen gelijkquote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
zie ook mijn post hier Stelling over laaggeletterdheid
ik vind dat als je je concentreerd op elke grammaticale fout je behoorlijk autistisch bezig bent,
het enige doel van taal en schrift is dat men elkaar verstaat, meer niet
de hele poeha dat iets zo en zo moet is decoratie, simpele literaire luxe.
als mensen dat zelf willen doen, het mooi vinden.. kunscht!
maar ga het niet opleggen alsof je jehovahs getuige bent...
dat gezift op tekst moet maar eens afgelopen zijn, of zoek een hobby.
groeten aan alle taalpuristen!
BG.
Precies.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Het zal best allemaal, maar als iemand een verhaal neerzet dat qua grammatica en spelling echt om te huilen is, stop ik gelijk met lezen. Het is over het algemeen toch wel een indicatie voor het niveau van het verhaal.
Waarom zou diegene je niet begrijpen als je hondsberoerd formuleerTT ?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:06 schreef SHE het volgende:
het zorgvuldig wegen van je woorden zorgt er JUIST voor dat je beter begrepen kan worden.
dat is geen literaire luxe...alhoewel, in deze tijden bijna wel.
als ik weer eens met 30 dingen tegelijk bezig ben en mijn hoofd veel te snel gaat, merk ik dat ik mijn zinnen en woorden hondsberoerd formuleer. De kans dat iemand begrijpt wat je bedoelt is dan ook velen malen kleiner.
Ik neem aan dat als je iets wil zeggen, je ook echt iets wil zeggen en dus kun je maar beter je woorden zorgvuldig kiezen.
dat is een zwak vooroordeel, probeer voor de verandering eens zoiets te lezen, mischien brengt het nog inzicht ook (en dan heb ik het niet over fokbagger topics hey, maar over serieuze topics die mischien vol fouten staan.. gewoon eens doen)quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Het zal best allemaal, maar als iemand een verhaal neerzet dat qua grammatica en spelling echt om te huilen is, stop ik gelijk met lezen. Het is over het algemeen toch wel een indicatie voor het niveau van het verhaal.
Dus jij neemt sugarbabes ook serieus?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
dat is een zwak vooroordeel, probeer voor de verandering eens zoiets te lezen, mischien brengt het nog inzicht ook (en dan heb ik het niet over fokbagger topics hey, maar over serieuze topics die mischien vol fouten staan.. gewoon eens doen)
scholing brengt niet de enige kennis waarde,
er word juist gedacht dat mensen die dus alles toppie neerschrijven/tiepen serieuzer te nemen zijn omdat dat scholing bewijst, ik wil hiermee zeggen dat je je zou verbazen over het intellect van velen die juist niet geschoold zijn.
eerlijk waar.
ht s wtnschplk bwzn dt b ht ntbrkn vn klnkrs j ngstds ddlk knt bgrpn wt r sttquote:Op woensdag 26 april 2006 13:11 schreef Camplo het volgende:
Om elkaar zo volledig mogelijk te begrijpen is een DUIDELIJKE NEDERLANDSE taal opgesteld. Nu gaat het wel een beetje ver om op een forum elke typfout ofzo zwaar aan te halen, maar voor de rest vind ik dat je toch wel gewoon normaal moet kunnen communiceren. OF het nu duidelijk is of niet, dat niet doen oogt amateuristisch. Dat sommigen in dergelijke groepen verkeren tja...
Ja, dat had ik met de OP.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
dat is appels met peren vriend.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:15 schreef Camplo het volgende:
[..]
Dus jij neemt sugarbabes ook serieus?
lol, hoezo bevooroordeeld.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Op elke slak zout leggen is inderdaad vervelend, maar ik heb niet het gevoel dat dat overdreven vaak gebeurt op Fok...
quote:Op woensdag 26 april 2006 13:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ht s wtnschplk bwzn dt b ht ntbrkn vn klnkrs j ngstds ddlk knt bgrpn wt r stt
en nu jij weer
Helemaal waar!quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Op elke slak zout leggen is inderdaad vervelend, maar ik heb niet het gevoel dat dat overdreven vaak gebeurt op Fok...
Misschien, maar iemand die in R&P een totaal onsamenhangend verhaal neerdumpt (en dat gebeurt nogal ooit) met taalfouten links en rechts, en 'raar' taalgebruik, die neem ik sowieso NEVER meer serieus.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:17 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
dat is appels met peren vriend.
de context is anders, sugababes is in de context van lallen en feesten
een serieuze post is in de context van een serieuze post of het nu veel fouten bevat of niet.
Nu maak je een grote fout. Dat gold voor de ENGELSE taal, die kan je makkelijk zonder klinkers lezen. Niet de Nederlandse.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ht s wtnschplk bwzn dt b ht ntbrkn vn klnkrs j ngstds ddlk knt bgrpn wt r stt
en nu jij weer
is niet van kunst houden dan een vorm van domheid?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:23 schreef TrenTs het volgende:
En taalfouten maken is een vorm van domheid.
"Een vrouw is net een vogelbekdier in een pedaalemmer yoghurt, niet in staat een goede vergelijking op waarde te schatten."quote:Op woensdag 26 april 2006 13:26 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
is niet van kunst houden dan een vorm van domheid?
aangezien taalpurisme een kunst is.
Dit is trouwens precies waar het Nederlandse taalonderwijs door aan het kapotgaan is.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Volledig eensch is, dat alles zo 'perfect' moet zijn, is zo afgezaagd. Zolang je elkaar maar begrijpt. Volkomen gelijk![]()
![]()
lijkt mij vanzelfsprekend, dat is geen taal meer.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:24 schreef doppelgänger het volgende:
Niet mee eens.
Een D of T fout schrijven, of een typfout, bijv. "neit" ipv "niet" kan gebeuren. Maar van zinnen als "ga um cker ff uitteste" mag je best wat zeggen.
Als ik cryptogrammen wil lezen koop ik wel een boekje van Denksport.
och gut en gaan we nu allemaal ten onder?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:28 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dit is trouwens precies waar het Nederlandse taalonderwijs door aan het kapotgaan is.
Als jij geen moeite doet om een fatsoenlijke post neer te zetten, doe ik geen moeite om je post te ontcijferen.quote:
oh ik heb er anders geen enkel probleem mee.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:22 schreef Camplo het volgende:
[..]
Nu maak je een grote fout. Dat gold voor de ENGELSE taal, die kan je makkelijk zonder klinkers lezen. Niet de Nederlandse.
groeten terugquote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
[...] groeten aan alle taalpuristen!
BG.
weten we ook meteen hoe tolerant men is tegenover andersdenkenden in nederlandquote:Op woensdag 26 april 2006 13:30 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het wordt gewoon van je verwacht dat je goed kan schrijven. Op school, op je werk en gewoon tegenover andere mensen. Dus ook op Fok!...
Ik denk niet echt dat jij bevat hoe belangrijk taal is.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:29 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
och gut en gaan we nu allemaal ten onder?
Als je een brief met spelfouten naar een klant stuurt, dan komt je bedrijf nogal dom over en dat kost centjesquote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
weten we ook meteen hoe tolerant men is tegenover andersdenkenden in nederland
want het word van je verwacht jazeker, stel je voor je maakt tiepfouten op je werk
wat een ramp van formaat!
de wereld vergaat.
en zo is het, want als je op je werk niet kan tiepen ben je de lul.
erg triest.
En voor d/t heb je nog behoorlijk wat ezelsbruggetjes, dus als je dat niet kunt... dat is gewoon sneu en geeft blijk van veel desinteresse.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:34 schreef Frollo het volgende:
Juist d/t-fouten zijn het domst van allemaal. De regels voor de werkwoordsvervoeging zijn uiterst eenvoudig, zijn al decennia ongewijzigd en kennen praktisch geen uitzonderingen.
Als user X dát al fout doet, denk ik: wat kan user X nog meer allemaal niet?
quote:Op woensdag 26 april 2006 13:28 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dit is trouwens precies waar het Nederlandse taalonderwijs door aan het kapotgaan is.
Ja, doe er maar lacherig over.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
want het word van je verwacht jazeker, stel je voor je maakt tiepfouten op je werk
de wereld vergaat.
erg triest.
kunt u dit gewoon lezen?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:31 schreef KWAKje het volgende:
[..]
groeten terug![]()
"Knut u dit gwoeon lzeen?
Vlgones een oznrdeeok op een eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odat we niet ekle ltteer op zcih lzeen, maar het wrood als gheeel." weet iemand de copyright?
Nou, dat is wel de manier waarop ik redeneer, mocht ik ooit in charge komen ergens. En dat valt niet uit te sluiten.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
de wereld vergaat.
erg triest.
quote:Op woensdag 26 april 2006 13:31 schreef KWAKje het volgende:
[..]
groeten terug![]()
"Knut u dit gwoeon lzeen?
Vlgones een oznrdeeok op een eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odat we niet ekle ltteer op zcih lzeen, maar het wrood als gheeel." weet iemand de copyright?
niet taal, taal is erg belangrijk, taalpurisme is een kunstquote:Op woensdag 26 april 2006 13:33 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik denk niet echt dat jij bevat hoe belangrijk taal is.
ach ja, professionaliteit.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja, doe er maar lacherig over.
Er wordt een zekere mate van professionaliteit van je verwacht en dat moet ook blijken uit je geschreven tekst. Als jij solliciteert naar een baan en jij hebt een brief gestuurd waar grove schrijffouten in staan, belandt jouw brief direct als een héél interessant vouwwerkje in de prullenmand... Zo simpel is het.
En, zoals terecht is opgemerkt, geldt hetzelfde voor de situaties waarin geschreven tekst vanuit het bedrijf naar buiten wordt gebracht. Het is geen goede reclame voor het bedrijf als daar fouten in staan.
Als je last hebt van dyslexie moet je dat gewoon aangeven, trouwens.
Ik bedoelde meer dat het tegenwoordig in de klassen veel belangrijker is dat een leerling begrepen wordt dan dat wat hij zegt grammaticaal correct is. Ik vind het niet jammer, ik vind dat een walgelijke manier om een taal te verkrachten met een vrijbrief. Een taal is stampen, en als je daar niet van houdt is dat heel vervelend, maar het is wél belangrijk.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
![]()
Ik moet toegeven mn nederlands is niet het beste. En door mn eigen verloedering is mijn eigen beheersing van 'het groene boekje' achtige nederlands drastisch achteruit gegaan. Maarja, iedereen begrijpt me iig wel
. Besides er zijn ook altijd nog mensen die zich willen distancieren door 'eliterair' te schrijven.
Sterker nog, als ik iets krijg van een bedrijf wat vol fouten staat gooi ik het weg.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja, doe er maar lacherig over.
Er wordt een zekere mate van professionaliteit van je verwacht en dat moet ook blijken uit je geschreven tekst. Als jij solliciteert naar een baan en jij hebt een brief gestuurd waar grove schrijffouten in staan, belandt jouw brief direct als een héél interessant vouwwerkje in de prullenmand... Zo simpel is het.
En, zoals terecht is opgemerkt, geldt hetzelfde voor de situaties waarin geschreven tekst vanuit het bedrijf naar buiten wordt gebracht. Het is geen goede reclame voor het bedrijf als daar fouten in staan.
Als je last hebt van dyslexie moet je dat gewoon aangeven, trouwens.
In jouw geval zou ik inderdaad zeer zuinig met de aanwezige brain space omgaanquote:Op woensdag 26 april 2006 13:45 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ach ja, professionaliteit.
in het na-apen van een perfectie, een kunst.
nou als je het daar voor moet leren vind ik hete een waste of brain space.
nou ik hoor hun hartjes nu al breken, terwijl ze in paniek het uitschreeuwen...quote:Op woensdag 26 april 2006 13:46 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Sterker nog, als ik iets krijg van een bedrijf wat vol fouten staat gooi ik het weg.
Je vindt maar wat je niet laten kan kerel, maar zo simpel liggen de zaken. Jij kan je er natuurlijk wel heel stoer tegen verzetten door de de meest onzinnige dooddoeners te spammen, maar daar bereik je niets mee.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:45 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ach ja, professionaliteit.
in het na-apen van een perfectie, een kunst.
nou als je het daar voor moet leren vind ik hete een waste of brain space.
Taal is belangrijk en purisme is net zo belangrijk. Wat je schrijf moet netjes en zuiver zijn, zonder allerlei rommel en lompe fouten tussendoor. Het is een kwestie van respect, of vind jij het normaal als een vriend van je met je moeder gaat staan praten terwijl-ie in z'n broek even z'n ballen door z'n handen laat rollen en daarna even ruikt aan z'n handen?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
niet taal, taal is erg belangrijk, taalpurisme is een kunst
en kunst is niet belangrijker dan wat de gek er voor betaald.
Ja, trek het maar weer in het belachelijke. Goed argumenteren is ook een kunst, hè.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nou ik hoor hun hartjes nu al breken, terwijl ze in paniek het uitschreeuwen...
TrenTs heeft ons foldertje weg gegooid !
Je doet kinderachtig.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Is er een reden dat je zo'n domme opmerking maakt? Dat is wat ik doe als ik dat soort troep krijg, niet ik alleen, duizenden bij mij. Daaruit kun je namelijk perfect opmaken wat het voor bedrijf is.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nee, aangezien we geen één volk, één fuhrer zijn.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:46 schreef Tha_Erik het volgende:
Is het niet zo dat als nu de taalfouten al toegestaan worden dat er dan steeds meer taalfouten toegstaan worden en uiteindelijk een taal voerblijft die niet aan te leren is, en waar geen enkele structuur meer in is te vinden?
Ha, dat viel vies tegen, ik zelf zit in mn examen jaar vw6. En je krijgt me toch aftrek voor fouten schrijvenquote:Op woensdag 26 april 2006 13:45 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat het tegenwoordig in de klassen veel belangrijker is dat een leerling begrepen wordt dan dat wat hij zegt grammaticaal correct is. Ik vind het niet jammer, ik vind dat een walgelijke manier om een taal te verkrachten met een vrijbrief. Een taal is stampen, en als je daar niet van houdt is dat heel vervelend, maar het is wél belangrijk.
Je zit op een forum en de enige manier van communicatie is typen. Is het dan zo moeilijk om normaal te schrijven?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nee, aangezien we geen één volk, één fuhrer zijn.
de wereld bestaat uit individuele mensen en taalpuristen mogen er zijn maar zodra ze hun kunst willen opdringen aan iedereen omdat het zogenaamd professioneel zou zijn of vul maar een medaille woordje in, dan vind ik dat ongezond.
maar het erop letten op zich, waar de TT op gericht is,
is een vorm van autisme.
meningen?
(even afk trouwens)
Stellen dat het letten op taalfouten een vorm van autisme is, is aperte onzin. Dat heeft niets met autisme te maken.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
de wereld bestaat uit individuele mensen en taalpuristen mogen er zijn maar zodra ze hun kunst willen opdringen aan iedereen omdat het zogenaamd professioneel zou zijn of vul maar een medaille woordje in, dan vind ik dat ongezond.
is een vorm van autisme.
meningen?
(even afk trouwens)
En terecht. Ik weet niet hoe dat precies bij Nederlands zit, maar bij mijn vak is het vooral belangrijk dat je de leerling begrijpt.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ha, dat viel vies tegen, ik zelf zit in mn examen jaar vw6. En je krijgt me toch aftrek voor fouten schrijven![]()
Je kunt het als een soort 'tik' beschouwen. Immers, volledig foutloos schrijven is maar voor weinigen bestemd. Waarom zou je dan continu je teksten maar weer overlezen op een foutje? Die tik kan doorslaanquote:Op woensdag 26 april 2006 13:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stellen dat het letten op taalfouten een vorm van autisme is, is aperte onzin. Dat heeft niets met autisme te maken.
Of noem het een preoccupatie, bijvoorbeeld ingegeven door liefde voor (de) taal.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je kunt het als een soort 'tik' beschouwen. Immers, volledig foutloos schrijven is maar voor weinigen bestemd. Waarom zou je dan continu je teksten maar weer overlezen op een foutje? Die tik kan doorslaan
Tic.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:55 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je kunt het als een soort 'tik' beschouwen. Immers, volledig foutloos schrijven is maar voor weinigen bestemd. Waarom zou je dan continu je teksten maar weer overlezen op een foutje? Die tik kan doorslaan
De preoccupatie kan leiden tot irritatie, ja.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:58 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Tic.
Of het een tic is weet ik niet, het kan ook best zijn dat het een vorm van irritatie is.
Nederlandse lessen zijn uhm, mja, beetje kletsen enzo. Soms wat teksten doorlezen en daar vragen over beantwoorden. Voor de rest, beetje bijpraten enzo?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:54 schreef TrenTs het volgende:
[..]
En terecht. Ik weet niet hoe dat precies bij Nederlands zit, maar bij mijn vak is het vooral belangrijk dat je de leerling begrijpt.Ik vind het te gek voor woorden, je bent elk moment dat je wakker bent en wellicht in je dromen zelfs nog met taal bezig; maar dat je die goed beheerst is niet nodig, laten we het vooral zo basaal mogelijk houden anders zouden de kindertjes moeten denken...
Haha, tic of tik. Je weet wat ik bedoel lolquote:Op woensdag 26 april 2006 13:58 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Tic.
Of het een tic is weet ik niet, het kan ook best zijn dat het een vorm van irritatie is.
is het dan niet zonde om geirriteerd te raken om zoiets doelloos, iets wat niks bijdraagt aan het leven dan wat franje aan de letterkunst.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De preoccupatie kan leiden tot irritatie, ja.
Franje aan de letterkunst? Het is gewoon de taal.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:03 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
is het dan niet zonde om geirriteerd te raken om zoiets doelloos, iets wat niks bijdraagt aan het leven dan wat franje aan de letterkunst.
zit je soms op zon rijkeluis school waar iedereen alles perfect moet doen?
Ik zit al een tijdje niet meer op school, hoor.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:03 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
is het dan niet zonde om geirriteerd te raken om zoiets doelloos, iets wat niks bijdraagt aan het leven dan wat franje aan de letterkunst.
zit je soms op zon rijkeluis school waar iedereen alles perfect moet doen?
integendeel, juist autisten hebben veelal problemen met taal, autisme gaat deels ook samen met een storing in de taalontwikkeling, sommige autisten leren nooit spreken, of juist heel laat...quote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
ik vind dat als je je concentreerd op elke grammaticale fout je behoorlijk autistisch bezig bent,
Exact. Zo is het vastgesteld en zo doen we het niet. Alles wat daar buiten valt is gewoon fout, dat heeft niks met opsmuk of wat dan ook te maken.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:05 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Franje aan de letterkunst? Het is gewoon de taal.
Slotje.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:07 schreef MissyMirjaM het volgende:
autisme is een vorm van contactstoornis
dus er klopt iets niet helemaal
Bij franje denk ik eerder aan omslachtig woordgebruik dat om de bedoeling heendraait. Het onnodig gebruiken van woorden is franje.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:14 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Exact. Zo is het vastgesteld en zo doen we het niet. Alles wat daar buiten valt is gewoon fout, dat heeft niks met opsmuk of wat dan ook te maken.
Op een binnenweggetje ga je toch ook geen 120 rijden omdat het naar jouw inzicht best kan?
En dan hebben we ook nog zon leuk groen boekje hae, die spelling soms verandert. Me dunkt ?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:14 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Exact. Zo is het vastgesteld en zo doen we het niet. Alles wat daar buiten valt is gewoon fout, dat heeft niks met opsmuk of wat dan ook te maken.
Op een binnenweggetje ga je toch ook geen 120 rijden omdat het naar jouw inzicht best kan?
Grammaticaal is de Nederlandse taal toch wel redelijk constant?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dan hebben we ook nog zon leuk groen boekje hae, die spelling soms verandert. Me dunkt ?![]()
Newsflash: in de grote mensenwereld worden bepaalde zaken van je verwacht. Er zijn bijvoorbeeld wetten en regels opgesteld om ervoor te zorgen dat alles wat beter verloopt... Die gelden gewoon voor iedereen. En daarnaast is er, om verwarring te voorkomen, ook gezamelijk afgesproken hoe je correct Nederlands schrijft... Daar is zelfs helemaal de Nederlandse Taalunie voor opgericht...quote:Op woensdag 26 april 2006 13:50 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Zodra je in staat bent om correct te schrijven, zie je het ook gelijk wanneer er fouten in een tekst staan. Net zo goed dat je het gelijk kan zien dat iemand zonder richting aan te geven van de rotonde rijdt, bijvoorbeeld (om maar eens iets te noemen).quote:
is een vorm van autisme.
meningen?
(even afk trouwens)
Zo mag je dat ook zien. Hoezo?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:15 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Bij franje denk ik eerder aan omslachtig woordgebruik dat om de bedoeling heendraait. Het onnodig gebruiken van woorden is franje.
Ja dat vind ik ook kansloos, maar daar kun je nou eenmaal niets tegenin brengen.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dan hebben we ook nog zon leuk groen boekje hae, die spelling soms verandert. Me dunkt ?![]()
hee jordy bquote:Op woensdag 26 april 2006 14:17 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Newsflash: in de grote mensenwereld worden bepaalde zaken van je verwacht. Er zijn bijvoorbeeld wetten en regels opgesteld om ervoor te zorgen dat alles wat beter verloopt... Die gelden gewoon voor iedereen. En daarnaast is er, om verwarring te voorkomen, ook gezamelijk afgesproken hoe je correct Nederlands schrijft... Daar is zelfs helemaal de Nederlandse Taalunie voor opgericht...
Het wordt van je verwacht dat je qua schrijven redelijk in de buurt van hun goede voorbeeld komt.
[..]
Zodra je in staat bent om correct te schrijven, zie je het ook gelijk wanneer er fouten in een tekst staan. Net zo goed dat je het gelijk kan zien dat iemand zonder richting aan tegeven van de rotonde rijdt, bijvoorbeeld (om maar eens iets te noemen).
Er mensen die iedere keer miepen dat er een fout wordt gemaakt, kom je eigenlijk niet meer tegen op Fok! (ja, bij de berichten op de frontpage, maar dat is terecht... zie dat modewoordje van je), omdat het door mensen zoals jij gewoon geen nut meer heeft. Iemand die het in zijn hoofd haald om behulpzaam te zijn en jou even op je typfoutje te wijzen, kan gelijk een stortvloed aan stront verwachten... want jij weet misschien niet hoe je correct schrijven moet, maar je bent ook absoluut niet van plan zijn om daar enige verandering in te brengen.
Het witte boekje (die door de kranten wordt aangehouden) is een goed alternatief.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:18 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook kansloos, maar daar kun je nou eenmaal niets tegenin brengen.
Gedichten zijn vaak zo bloemerig geschrven, dat vind ik franje. Het is ook niet iets negatiefs, maar een toevoegend iets aan de taal.quote:
Schrijf goed Nederlandsquote:Op woensdag 26 april 2006 14:19 schreef outcast_within het volgende:
[..]
hee jordy bkun je behulpzaam zijn en mij een taalcursus geven?
![]()
Gedichten zijn meer een vorm van expressie dan een middel van communicatie. Poëzie onttrekt zich ook aan regels van grammatica en soms ook spelling.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:20 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Gedichten zijn vaak zo bloemerig geschrven, dat vind ik franje. Het is ook niet iets negatiefs, maar een toevoegend iets aan de taal.
In de steentijd misschien. Inmiddels is het een ingewikkelde facade die ons een masker aanmeet en tegelijkertijd ook nog eens ons denken lijkt te bepalen.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
quote:Op woensdag 26 april 2006 14:18 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ja dat vind ik ook kansloos, maar daar kun je nou eenmaal niets tegenin brengen.
Er is een onderzoek geweest onder psychiaters waaruit bleek dat wanneer een patiënt er onverzorgd uitzag hij als 'zieker' beschouwd werd dan wellicht het geval was. Het omgekeerde geldt ook.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:16 schreef outcast_within het volgende:
Het is ook maar hoe je over wilt komen he?
als een hendig sjiepende mongool die de boel komt lopen verkankeren.
Of een serieuze student die hulp nodig heeft bij een bedrijfsopzet.
Wil je serieus opgevat worden, dan zul je ook afleidende factoren als vouten moeten minimaliseren
Zo erg vind ik dat niet. Maar er zijn wel grenzen.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
![]()
, das o.a de reden waarom ik schijt aan hoe ik woorden schrijf zoals kattebelletjes of kattenbak. Nu ik het zo neer zet, zie ik het wel, maar normaal heb ik daar 3 werf schijt aan.
![]()
Die kost geldquote:
Ja daar dacht ik ook al aan, eigenlijk en bij dingen als wat hier onder staat:quote:Op woensdag 26 april 2006 14:20 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het witte boekje (die door de kranten wordt aangehouden) is een goed alternatief.
Ach, het merendeel van de mensen zal je niet kunnen vertellen wat nou de precieze schrijfwijze is. Als ik heel eerlijk ben vind ik iets als een tussen-n ook niet echt zo'n ramp. Duidelijke, goedlopende zinnen en de d's en t's op de juiste plekken vind ik veel belangrijker.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:24 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
![]()
, das o.a de reden waarom ik schijt aan hoe ik woorden schrijf zoals kattebelletjes of kattenbak. Nu ik het zo neer zet, zie ik het wel, maar normaal heb ik daar 3 werf schijt aan.
![]()
wat ik ermee bedoelde is dat het een fixatie is, een soort eigen wereldje waarin iets opeens waarde heeft zonder een vaste vorm zonder een werkerlijk nuttig doel.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
integendeel, juist autisten hebben veelal problemen met taal, autisme gaat deels ook samen met een storing in de taalontwikkeling, sommige autisten leren nooit spreken, of juist heel laat...
3) De taal te leren?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:29 schreef Ringo het volgende:
Hoe scherper de formulering, hoe zorgvuldiger de spelling & interpunctie, hoe beter de boodschap overkomt.
Mensen die niet kunnen schrijven en/of spellen, raad ik aan 1) een secretaresse aan te nemen die hun ergste fouten corrigeert, of 2) zich verre te houden van de geletterde wereld.
Dat is ook heel mooi. Sommige schrijvers doen dat zelfs gewoon in hun boeken, dat vind ik echt heerlijk om te lezenquote:Op woensdag 26 april 2006 14:20 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Gedichten zijn vaak zo bloemerig geschrven, dat vind ik franje. Het is ook niet iets negatiefs, maar een toevoegend iets aan de taal.
mja bou die muurtjes van goed en fout maar om jezelf heen dan maar val mensen er niet mee lastig.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:14 schreef TrenTs het volgende:
[..]
zo dat is beterquote:Op woensdag 26 april 2006 14:29 schreef Ringo het volgende:
Hoe scherper de formulering, hoe zorgvuldiger de spelling & interpunctie, hoe beter de boodschap overkomt.
Mensen die niet kunnen schrijven en/of spellen, raad ik het volgende aan:
1) een secretaresse aan te nemen die hun ergste fouten corrigeert
2) zich verre te houden van de geletterde wereld
nee dat is een foute interpetatie van mijn vergelijking, zie een recente vorige post.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:16 schreef TrenTs het volgende:
Met autisten wordt het hier type mens bedoeld wat heel teruggetrokken leeft, niks heeft en daarom maar anderen gaat wijzen op wat ze fout doen. Andere mensen die wel een sociaal leven hebben en cool zijn. Té cool om zich bezig te houden met het juist schrijven van dingen. Een mislukte poging tot een lullige opmerking dus.
Je kan het ook omdraaien en zeggen dat de mensen die de spelling en grammatica van de Nederlandse taal niet goed beheersen dat maar lekker voor zich moeten houden en de mensen die dat wel kunnen er niet lastig moeten vallen.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
mja bou die muurtjes van goed en fout maar om jezelf heen dan maar val mensen er niet mee lastig.
Dat zeg je ook als je aangehouden wordt omdat je door het rode licht reed? Dat zeg je ook tegen de agent die de verkrachter van een meisje van 3 arresteert? Of als de deurwaarder op de stoep staat omdat je je energierekening niet betaalt?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
mja bou die muurtjes van goed en fout maar om jezelf heen dan maar val mensen er niet mee lastig.
Vergelijk je nou een grammaticale fout met het verkachten van een meisje van 3?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:34 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dat zeg je ook als je aangehouden wordt omdat je door het rode licht reed? Dat zeg je ook tegen de agent die de verkrachter van een meisje van 3 arresteert? Of als de deurwaarder op de stoep staat omdat je je energierekening niet betaalt?
appels en peren, mijn waarde mappyquote:Op woensdag 26 april 2006 14:34 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dat zeg je ook als je aangehouden wordt omdat je door het rode licht reed? Dat zeg je ook tegen de agent die de verkrachter van een meisje van 3 arresteert? Of als de deurwaarder op de stoep staat omdat je je energierekening niet betaalt?
Waarom is het zo erg om op je fouten gewezen te worden?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Ach, waardeloze kwestie dit eigenlijk. Waar trek je de grens? Taalpuristen moeten gewoon weer lekker terug naar hun eigen wereldje. En dan kunnen wij weer zonder de taalpuristen verder.
Het gaat om het principe van goed en fout, 'muurtjes van goed en fout' zelfs. Een taalregel is niet helemaal hetzelfde als de wet natuurlijk, maar het geeft aan hoe het hoort.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Vergelijk je nou een grammaticale fout met het verkachten van een meisje van 3?
c o n t e x tquote:Op woensdag 26 april 2006 14:34 schreef TrenTs het volgende:
[..]
dude... ben je zo vaak op je spelfouten gewezen dat je het niet meer aankan ofzo?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:38 schreef BaajGuardian het volgende:
ik val mensen die goed schrijfen toch niet lastig.. daar gaat je argument
het zijn juist degenen die zo gefixeerd zijn die altijd lopen te zeuren dat er een D niet goed staat oid.
Daar zal het inderdaad op neerkomen. Ik heb voor mezelf het gevoel dat mijn standaard voor anderen niet zo heel hoog ligt. Maar als ik hier zo de omschrijving van taalpuristen hoor, zou ik bijna mezelf tot die groep gaan rekenen.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Ach, waardeloze kwestie dit eigenlijk. Waar trek je de grens? Taalpuristen moeten gewoon weer lekker terug naar hun eigen wereldje. En dan kunnen wij weer zonder de taalpuristen verder.
dat weet ik wat het inhoud, en ik betitel het niet ik vergelijk het met de fixatie van.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:36 schreef matige_muis het volgende:
goh, alles wat een beetje anders wordt tegenwoordig met autisme betitelt. Ga eens kijken wat het uberhaubt inhoudt.s
Regels zijn regels. Daar heeft geen context iets mee te maken.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
c o n t e x t
ik ga dat woord echt een keer op een sneltoets zetten want ik gerbuik het letterlijk meerdere malen in elk topic.
denken jullie daar ook eens bij na.
dank je.
je weet togquote:Op woensdag 26 april 2006 14:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Daar zal het inderdaad op neerkomen. Ik heb voor mezelf het gevoel dat mijn standaard voor anderen niet zo heel hoog ligt. Maar als ik hier zo de omschrijving van taalpuristen hoor, zou ik bijna mezelf tot die groep gaan rekenen.
d / t fouten goedpraten met het argument 'Je bgrijpt toch wat ik bedoel?'. Tja...![]()
Mja, maar er zijn natuurlijk wel gradaties in goed en fout, zoals je zelf al aangeeft. Dan vond ik de vorige vergelijking met de jongen die in z'n kruis aan het graaien is sterkerquote:Op woensdag 26 april 2006 14:38 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Het gaat om het principe van goed en fout, 'muurtjes van goed en fout' zelfs. Een taalregel is niet helemaal hetzelfde als de wet natuurlijk, maar het geeft aan hoe het hoort.
Tiz maar wat je als fout ziet. En dus hoe je het bedoelde .. etc etc.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:37 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Waarom is het zo erg om op je fouten gewezen te worden?
nou mooie taalkundige ben je als je context niet aankan in je denkvermogen.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:41 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Regels zijn regels. Daar heeft geen context iets mee te maken.
waarom is de TT dan "taalpurisme is een vorm van autisme"quote:Op woensdag 26 april 2006 14:40 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
dat weet ik wat het inhoud, en ik betitel het niet ik vergelijk het met de fixatie van.
En de TS is niet bevooroordeeld in zijn aanname dat taalpurisme een vorm van autisme is? Vooroordelen zijn overal en deze zullen er altijd ook blijven; niets dat het tegen kan houden hoor. Je kan niet veranderen hoe mensen denken; zonder tot propaganda toevlucht te nemen. (Of andere dingen, maar die horen thuis in TRU.)quote:
Zoals het spreekwoord luidt: "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet." Jouw schrijfsel overtuigt mij niet van een hoge mate van tolerantie t.o.v. taalpuristen. De tolerantie waar jij zo prat op lijkt te gaan; ontbreekt bij jou; of daar lijkt het op.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
de wereld vergaat.
erg triest.
Er zijn, zoals TrenTs al zei; een hoeveelheid ezelsbruggetjes waar je u tegen zegt. Zeker als we het over D/T-fouten hebben. Iemand die een fout als "Ik wordt" maakt; neem ik meteen een stuk minder serieus. Bevooroordeeld? Ja. Een detail? Puur materiëel gezien wel. Fout? Jazeker. Een belangrijke fout? Helemaal. Fouten zoals "neit" in plaats van "niet" kan je nog aan een geval van té snel op je toetsenbord rammen, maar "ik wordt" is toch echt een fout die je niet zomaar maakt... De d en de t zitten toch wel zo ver weg van elkaar dat je ze niet tegelijk in kan drukken met één vinger.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:34 schreef Frollo het volgende:
Juist d/t-fouten zijn het domst van allemaal. De regels voor de werkwoordsvervoeging zijn uiterst eenvoudig, zijn al decennia ongewijzigd en kennen praktisch geen uitzonderingen.
Als user X dát al fout doet, denk ik: wat kan user X nog meer allemaal niet?
Tuurlijk zijn die er, maar ik bouw geen 'muurtjes van goed en fout', ik hou me alleen aan regels zoals me geleerd is.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, maar er zijn natuurlijk wel gradaties in goed en fout, zoals je zelf al aangeeft. Dan vond ik de vorige vergelijking met de jongen die in z'n kruis aan het graaien is sterker![]()
Er zijn op Fok! maar weinig mensen die altijd lopen te 'zeuren' over spelfouten...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:38 schreef BaajGuardian het volgende:
ik val mensen die goed schrijfen toch niet lastig.. daar gaat je argument
het zijn juist degenen die zo gefixeerd zijn die altijd lopen te zeuren dat er een D niet goed staat oid.
Ik weet niet precies wat jij met een context wil, maar grammaticaregels staan volledig los van de context. Of je nou een essay, een kort verhaal, een sollicitatiebrief of Het Bureau schrijft.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:42 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nou mooie taalkundige ben je als je context niet aankan in je denkvermogen.
aah ja natuurlijk, dom is het woordquote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Er zijn op Fok! maar weinig mensen die altijd lopen te 'zeuren' over spelfouten...
Het is gewoon dat jij zo gigantisch veel spelfouten maakt, dat je er veel commentaar op krijgt. Maar in plaats van je taal wat op te vijzelen (na het aantal verbeteringen dat je gekregen hebt, zou je toch in staat moeten zijn foutloos te schrijven), probeer je je enkel te verzetten tegen de mensen die je op je fouten wijzen. En da's gewoon dom.
Taal heeft wel degelijk een doel, het is een vorm van communicatie en deze bestaat niet enkel uit de boodschap, maar even belangrijk is de vorm waarin deze boodschap wordt overgebracht ....quote:Op woensdag 26 april 2006 14:30 schreef BaajGuardian het volgende:
wat ik ermee bedoelde is dat het een fixatie is, een soort eigen wereldje waarin iets opeens waarde heeft zonder een vaste vorm zonder een werkerlijk nuttig doel.
Dat kun je ook 'enkel vorm' noemen, en 'nutteloos', maar het is vooral een methode je boodschap over te brengen, zorg te besteden aan de presentatie ....quote:c o n t e x t
Ook een mooi hokje hoor, dat taalpuristen autistische trekjes hebben.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:46 schreef PeZu het volgende:
[..]
aah ja natuurlijk, dom is het woord
want iedereen die niet geheel correct kan schrijven is dom
mooi hokje hoor![]()
Blijkbaar heb je in ieder geval moeite met lezen. En da's ook vrij dom.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:46 schreef PeZu het volgende:
[..]
mooi hokje hoor![]()
waar heb ik dat beweerdquote:Op woensdag 26 april 2006 14:48 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ook een mooi hokje hoor, dat taalpuristen autistische trekjes hebben.
vraag je liever af waarom het niet ''Taalpurisme is autisme'' isquote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef matige_muis het volgende:
[..]
waarom is de TT dan "taalpurisme is een vorm van autisme"
Exact.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Zoals het spreekwoord luidt: "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet." Jouw schrijfsel overtuigt mij niet van een hoge mate van tolerantie t.o.v. taalpuristen. De tolerantie waar jij zo prat op lijkt te gaan; ontbreekt bij jou; of daar lijkt het op.
Lees de post nog maar een keer goed door en reageer er nog een keer op. Er staat namelijk helemaal niet dat iedereen die niet geheel correct kan schrijven dom is.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:46 schreef PeZu het volgende:
[..]
mooi hokje hoor![]()
Nergens; was een verkapte vergelijking richting de TS.quote:
Het is de hele strekking van het topic.quote:
Taalpuristen leven wel in een apart wereldjequote:Op woensdag 26 april 2006 14:48 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ook een mooi hokje hoor, dat taalpuristen autistische trekjes hebben.
Bron?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Taalpuristen leven wel in een apart wereldje
Daar komt jouw TT in principe op neer...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
vraag je liever af waarom het niet ''Taalpurisme is autisme'' is
want dat is jou vertaling.
context.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Er zijn op Fok! maar weinig mensen die altijd lopen te 'zeuren' over spelfouten...
Het is gewoon dat jij zo gigantisch veel spelfouten maakt, dat je er veel commentaar op krijgt. Maar in plaats van je taal wat op te vijzelen (na het aantal verbeteringen dat je gekregen hebt, zou je toch in staat moeten zijn foutloos te schrijven), probeer je je enkel te verzetten tegen de mensen die je op je fouten wijzen. En da's gewoon dom.
ja je noemt iemand die na corrigerende opmerkingen nog steeds fouten blijft maken dom, wat is iedereen, behalve bg, dan?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Lees de post nog maar een keer goed door en reageer er nog een keer op. Er staat namelijk helemaal niet dat iedereen die niet geheel correct kan schrijven dom is.
Omdat ze taal hanteren zoals het bedoeld is?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ja... en mensen die niet in staat zijn correct Nederlands te schrijven net zo goed...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
tja zoals je geleerd is, wees er maar trots op.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn die er, maar ik bouw geen 'muurtjes van goed en fout', ik hou me alleen aan regels zoals me geleerd is.
Aaah.. wacht. 'You think outside the box', je bent een open ziel, je trapt niet in wat Big Brother je wil leren, hebt een chemtrailssite als startpagina en de regering doet wat in ons drinkwater...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:53 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
tja zoals je geleerd is, wees er maar trots op.
ik ken het.
Nee.. ik noem iemand dom als hij regelmatig schrijffouten krijgt opgemerkt, maar in plaats van die opmerkingen gewoon aan te nemen en zijn taal wat te verbeteren, zich enkel bezighoudt met zich er tegen te verzetten.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:52 schreef PeZu het volgende:
[..]
ja je noemt iemand die na corrigerende opmerkingen nog steeds fouten blijft maken dom, wat is iedereen, behalve bg, dan?
Logisch, iedereen leeft in zijn eigen belevingswereld en die is voor iedereen anders.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dus ergeren aan mensen die dat niet doenquote:Op woensdag 26 april 2006 14:52 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Omdat ze taal hanteren zoals het bedoeld is?
RM-rf dit valt me serieus heel erg van je tegen want je staat bij mij in redelijk hoog aanzien als het om je posts gaat, die ik 'of ik het er nu mee eens ben of niet' graag lees...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Taal heeft wel degelijk een doel, het is een vorm van communicatie en deze bestaat niet enkel uit de boodschap, maar even belangrijk is de vorm waarin deze boodschap wordt overgebracht ....
Ik had het meer als groep, maar dat had je waarschijnlijk wel doorquote:Op woensdag 26 april 2006 14:57 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Logisch, iedereen leeft in zijn eigen belevingswereld en die is voor iedereen anders.
ik krijg ze ook regelmatig naar mij hoofd geslingerd, ik wil er wel wat mee doen maar dat gaat helaas niet... dus verzet ik me er tegenquote:Op woensdag 26 april 2006 14:57 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee.. ik noem iemand dom als hij regelmatig schrijffouten krijgt opgemerkt, maar in plaats van die opmerkingen gewoon aan te nemen en zijn taal wat te verbeteren, zich enkel bezig houdt met zich er tegen te verzetten.
TRU is op 28, niet op 3.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:53 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
tja zoals je geleerd is, wees er maar trots op.
ik ken het.
Wat ook omgekeerd zo is.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dus ergeren aan mensen die dat niet doen
Dat leent zich niet voor een 'en-dus'-redenatie.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dus ergeren aan mensen die dat niet doen
quote:
Mode. Jaren geleden was het dyslexie en nu is ADHD helemaal in.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:58 schreef Viking84 het volgende:waarom moet het woord 'autisme' te pas en te onpas gebruikt worden? Ook al in de Trouw laatst. Werden voetballers Aspergers genoemd
Perfectie is één ding, maar het toepassen van de basissregels is heel iets anders en toch echt niet zo moeilijk. Ik vind het ergerlijk als dat niet wordt toegepast.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:58 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
RM-rf dit valt me serieus heel erg van je tegen want je staat bij mij in redelijk hoog aanzien als het om je posts gaat, die ik 'of ik het er nu mee eens ben of niet' graag lees...
want ik zeg het hele topic al door dat ik het over het purisme heb
en niet taal zelf, Taal heeft een doel ja
purisme is een kunstvorm voor die taal.
alles tot in de puntjes perfect hebben is een purisme, waar een fixatie voor nodig is.
Taal is communicatie ja, en dat je het normaal en niet als een breezer schrijft lijkt me volstrekt fatsoenlijk, maar als je constant op je eigen, maar zelfs ook op anderen hun posts gaat letten en je ergerd aan de fouten dan is dat geen Taal waarde meer maar een fixatie, die naar de perfectie neigt, de kunstvorm.
(en de fixatie daarin is als het autistische)
en duidelijker kan ik dit niet uitleggen.
hoop iig dat jij snapt wat ik bedoel nu.
En dat is slim?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:58 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik krijg ze ook regelmatig naar mij hoofd geslingerd, ik wil er wel wat mee doen maar dat gaat helaas niet... dus verzet ik me er tegen![]()
vooorooordeeeeeel!quote:Op woensdag 26 april 2006 15:00 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Perfectie is één ding, maar het toepassen van de basissregels is heel iets anders en toch echt niet zo moeilijk. Ik vind het ergerlijk als dat niet wordt toegepast.
Ja, en zeggen dat "taalpuristen" wel in een eigen wereldje leven is zeker een goed argument? Dat is net zo stom als mijn reactie daarop.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:00 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
![]()
ik wist al dat de ''Bron'' post vaker als leeg argument werd gebruikt om de tafel in een discussie te trachten om te keren, maar dit slaat alles.
goh weer zon geweldig argument, je bent een echte forum koning hoor!quote:
ooh dyslexie was in? nooit van geprofiteerdquote:Op woensdag 26 april 2006 15:00 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Mode. Jaren geleden was het dyslexie en nu is ADHD helemaal in.
quote:Op woensdag 26 april 2006 15:01 schreef PeZu het volgende:
[..]
ooh dyslexie was in? nooit van geprofiteerd![]()
Het zoals het ridiculiseren van je tegenstanders dat ook is. Een leeg argument dus.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:00 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
![]()
ik wist al dat de ''Bron'' post vaker als leeg argument werd gebruikt om de tafel in een discussie te trachten om te keren, maar dit slaat alles.
Ook een inkoppertjequote:Op woensdag 26 april 2006 15:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
vooorooordeeeeeel! vooroordeel![]()
inkoppertje![]()
![]()
Waarom denk je dat het basisregels genoemd worden? Werkwoordsvervoegingen zijn bij lange na niet de lastigste zaken in de Nederlandse taal.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
vooorooordeeeeeel!![]()
inkoppertje![]()
![]()
nou nee want dat is een vergelijking en geen argument, de fixatie(het eigen wereldje leven oftewel autisme) is gebaseerd op die drang naar perfectie.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:01 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ja, en zeggen dat "taalpuristen" wel in een eigen wereldje leven is zeker een goed argument? Dat is net zo stom als mijn reactie daarop.
Que ?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:03 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Het zoals het ridiculiseren van je tegenstanders dat ook is. Een leeg argument dus.
In een gevecht is het ieder voor zich, in een discussie is het alsnog de partij met de beste argumenten, in combinatie met andere factoren zoals eloquentie en bij een gesproken debat de mate waarin je overtuigend over komt, die de discussie 'wint'.
En de "Winning a discussion on the Internet"-quotes mogen ook thuisblijven; té vaak gezien.
ja net als bier tappen toch?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:03 schreef Lienekien het volgende:
Taalpurisme is geen kunst, het is een ambacht.
Voortbordurende op mijn vorige post; het beledigen van je tegenstanders scoort ook geen punten in een discussie. En vaak zal je zien dat het niveau van een discussie even hoog is als het niveau van de laagst deelnemende. Trek hieruit je conclusie.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:01 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
goh weer zon geweldig argument, je bent een echte forum koning hoor!
nog nooit eerder gehoord.
maar dat het jou niet mogelijk is om buiten het *geleerde* te denken is mijn probleem niet.
Bron?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:03 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het basisregels genoemd worden? Werkwoordsvervoegingen zijn bij lange na niet de lastigste zaken in de Nederlandse taal.
dat was een verkapte-kijk-mij-ik-eet-woordenboken-postquote:
Buiten het geleerde om?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:01 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
goh weer zon geweldig argument, je bent een echte forum koning hoor!
nog nooit eerder gehoord.
maar dat het jou niet mogelijk is om buiten het *geleerde* te denken is mijn probleem niet.
Als jij niet bleef herhalen dat taalpurisme een kunst is, zou ik niet hoeven blijven herhalen dat het een ambacht is.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:04 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ja net als bier tappen toch?
heb je niks beters dan dat?
170 posts gemaakt en nu pas hoeft er iemand naar een woordenboek te grijpen. Apart.quote:
nee dyslexiequote:
ja ik begrijp nu ook wel dat jullie er van uit gaan dat ik taalpuristen autisten noemdequote:Op woensdag 26 april 2006 15:03 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Het zoals het ridiculiseren van je tegenstanders dat ook is. Een leeg argument dus.
In een gevecht is het ieder voor zich, in een discussie is het alsnog de partij met de beste argumenten, in combinatie met andere factoren zoals eloquentie en bij een gesproken debat de mate waarin je overtuigend over komt, die de discussie 'wint'.
En de "Winning a discussion on the Internet"-quotes mogen ook thuisblijven; té vaak gezien.
Matige interpretatie; het was een verkapte kijk-ik-let-wel-op-bij-de-lessen-post.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:05 schreef PeZu het volgende:
[..]
dat was een verkapte-kijk-mij-ik-eet-woordenboken-post
Wat was het nut dat je zo'n vaag woord gebruikte dan ?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:06 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
170 posts gemaakt en nu pas hoeft er iemand naar een woordenboek te grijpen. Apart.
elo·quen·tie (de ~ (v.))
1 welsprekendheid
Wat voor'n lessenquote:Op woensdag 26 april 2006 15:07 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Matige interpretatie; het was een verkapte kijk-ik-let-wel-op-bij-de-lessen-post.
pas maar op want de possabiliteit tot defenetratie extrengeertquote:Op woensdag 26 april 2006 15:07 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Matige interpretatie; het was een verkapte kijk-ik-let-wel-op-bij-de-lessen-post.
quote:Op woensdag 26 april 2006 15:08 schreef PeZu het volgende:
[..]
pas maar op want de possabiliteit tot defenetratie extrengeert![]()
Ik heb die vergelijking gelezen, ja. Ik vind die fixatie op dat taalpuristen een fixatie hebben gelijk aan sommige vormen van autisme een discussiepunt op zich waard.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:07 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ja ik begrijp nu ook wel dat jullie er van uit gaan dat ik taalpuristen autisten noemde
maar dat is niet het geval en heb ik al uitgelegd in mijn response aan RM-fr
het is een vergelijking van de fixatie.
thats it.
dus rustig maar mensen het is geen oorlog hier.
er hoeven geen forum battles te worden gewonnen met argumenten spelletjes en logical fallacy's
ach ja en niemand kan in jou realiteit natuurlijk een einstein zijnquote:Op woensdag 26 april 2006 15:06 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Buiten het geleerde om?Hou toch op.
Einstein dacht buiten het geleerde om, jij bent gewoon te lam om fatsoenlijk Nederlands te schrijven.
zaten er zoveel fouten inquote:
-d +tquote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
ik vind dat als je je concentreerd.....
Nadreunen van de opdracht die ik net moest maken; in feite.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat was het nut dat je zo'n vaag woord gebruikte dan ?![]()
quote:Op woensdag 26 april 2006 15:10 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Nadreunen van de opdracht die ik net moest maken; in feite.
Jij geeft taalpuristen een slechte naam.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:10 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Nadreunen van de opdracht die ik net moest maken; in feite.
in feite wel jaquote:Op woensdag 26 april 2006 15:13 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Jij geeft taalpuristen een slechte naam.![]()
Dit meen je niet serieus he?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:09 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ach ja en niemand kan in jou realiteit natuurlijk een einstein zijn
denk je dat einstein geleerd is wat hij later bedacht?
ik begin het moeilijk te vinden om met jou in discussie te zijn aangezien jij vastzit in een bepaalde waarheid.
dus vergeef het me als ik je door je eigen onbegrip weer beledig.
ik denk dat hij dat wel zo bedoeldquote:
Dus omdat jouw Nederlands vol zit met de meest trieste fouten denk jij buiten het geleerde om?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:19 schreef BaajGuardian het volgende:
een einstein begint waar iemand verder gaat dan waar het geleerde stopt.
ik hoop dat jij een cursus context neemt, echt.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:19 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dus omdat jouw Nederlands vol zit met de meest trieste fouten denk jij buiten het geleerde om?
Leg dan eens uit wat je wél bedoelt.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:22 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik hoop dat jij een cursus context neemt, echt.
Je kunt ook eens uitleggen wat je bedoelt met je 'context', in plaats van steeds hetzelfde te herhalen of je te beroepen op je goddelijke gave buiten alles om te denken.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:22 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Wij hopen met zijn allen dat jij een cursus Nederlands neemt!quote:Op woensdag 26 april 2006 15:22 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
hij was zwaar dyslectischquote:Op woensdag 26 april 2006 15:20 schreef Tha_Erik het volgende:
Einstein begreep de basis wel.
Hij was dan ook natuurkundige en geen linguïst.quote:
Bedoel je nou dat een dyslecticus geen linguïst kan worden?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:27 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Hij was dan ook natuurkundige en geen linguïst.
quote:Op woensdag 26 april 2006 15:24 schreef DaMart het volgende:
[..]
Wij hopen met zijn allen dat jij een cursus Nederlands neemt!
Sorry, maar die inkopper kon ik niet laten liggen!
nee maar mede door zijn dyslexie, dacht en formuleerde hij in korte simpel zinnen waardoor hij zo goed begrepen werd......zijn dyslexie bracht hem op andere denkwijzes dan die hem aangeleerd waren en voila hij werd briljantquote:Op woensdag 26 april 2006 15:27 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Lingo bestond dan ook nog niet in die tijd.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:27 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Lingu, daarentegen, was wel erg populairquote:Op woensdag 26 april 2006 15:29 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Lingo bestond dan ook nog niet in die tijd.
Whehe, dat lijkt me nogal een verkrachting van de werkelijkheid, maar dat is wellicht een andere discussie. Het gaat er gewoon om dat de vergelijking kant noch wal raakt. Einstein dacht buiten de paden en bracht daardoor de natuurwetenschappen verder, omdat je daar daadwerkelijk verder in kan raken, je kan vooruitgang boeken in kennis. Je kan universele wetten ontdekken door buiten de paden te denken.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:29 schreef PeZu het volgende:
[..]
nee maar mede door zijn dyslexie, dacht en formuleerde hij in korte simpel zinnen waardoor hij zo goed begrepen werd......zijn dyslexie bracht hem op andere denkwijzes dan die hem aangeleerd waren en voila hij werd briljant
Ja. Vandaar dat er al van oudsher (onder andere in jouw geliefde Soemerie) taalregels gelden. Allemaal decoratie, literaire luxe, etc. Miraculeus filologisch onderzoek!quote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:,
Nee. Dyslexie werkt in een soort van evenwichtsmodel. Het tekort aan taalinzicht wordt bijgevuld met groot getalinzicht.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:29 schreef PeZu het volgende:
[..]
nee maar mede door zijn dyslexie, dacht en formuleerde hij in korte simpel zinnen waardoor hij zo goed begrepen werd......zijn dyslexie bracht hem op andere denkwijzes dan die hem aangeleerd waren en voila hij werd briljant
het was idd iets aangedikt om de belachelijke vergelijk met albert ff aan te gevenquote:Op woensdag 26 april 2006 15:32 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Whehe, dat lijkt me nogal een verkrachting van de werkelijkheid, maar dat is wellicht een andere discussie. Het gaat er gewoon om dat de vergelijking kant noch wal raakt. Einstein dacht buiten de paden en bracht daardoor de natuurwetenschappen verder, omdat je daar daadwerkelijk verder in kan raken, je kan vooruitgang boeken in kennis. Je kan universele wetten ontdekken door buiten de paden te denken.
Taal is in feite gewoon een afspraak. Daar kan je je wel aan houden, of je kan je er niet aan houden. Maar je brengt het niet verder door buiten de paden te denken.
aah vandaar dat ik een onmetelijk groot ruimtelijk inzicht etc hebquote:Op woensdag 26 april 2006 15:33 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Nee. Dyslexie werkt in een soort van evenwichtsmodel. Het tekort aan taalinzicht wordt bijgevuld met groot getalinzicht.
taalregels die ze om de klip klap weer aanpassen cq veranderenquote:Op woensdag 26 april 2006 15:33 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja. Vandaar dat er al van oudsher (onder andere in jouw geliefde Soemerie) taalregels gelden. Allemaal decoratie, literaire luxe, etc. Miraculeus filologisch onderzoek!
Kom je ook nog met rédelijke argumenten of blijft het hierbij?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:34 schreef OllieA het volgende:
Binnen de context gezien heeft BaajGuardian natuurlijk volkomen gelijk.
We begrijpen elkaar prima wanneer we maar een beetje tussen de regels doorlezen. En die maffia van de taalpuristen maakt dat wederzijdse begrip alleen maar onmogelijk, met hun stadhuistaal, zinnen en bijzinnen - enkel om het nodeloos ingewikkeld te maken en te laten zien hoe geleerd ze wel zijn - waarmee ze het echte denken en begrijpen de nek omdraaien.
Ophangen, die taalpuristen, laat ze wapperend aan de hoogste bomen tot stof vergaan, zodat het weer menselijk wordt in dit land.
quote:Op woensdag 26 april 2006 15:34 schreef OllieA het volgende:
Binnen de context gezien heeft BaajGuardian natuurlijk volkomen gelijk.
We begrijpen elkaar prima wanneer we maar een beetje tussen de regels doorlezen. En die maffia van de taalpuristen maakt dat wederzijdse begrip alleen maar onmogelijk, met hun stadhuistaal, zinnen en bijzinnen - enkel om het nodeloos ingewikkeld te maken en te laten zien hoe geleerd ze wel zijn - waarmee ze het echte denken en begrijpen de nek omdraaien.
Ophangen, die taalpuristen, laat ze wapperend aan de hoogste bomen tot stof vergaan, zodat het weer menselijk wordt in dit land.
Ga je die context die velen hier niet begrijpen nog uitleggen?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:37 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
![]()
wapperend als een vlaggetje haha
ik ga er voor het gemak eens vanuit dat jij de context begrepen hebt die ik al 20x heb uitgelegdttdtdquote:Op woensdag 26 april 2006 15:38 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ga je die context die velen hier niet begrijpen nog uitleggen?
Hoofdletter-punt-regel is toch wel makkelijk.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:37 schreef PeZu het volgende:
[..]
taalregels die ze om de klip klap weer aanpassen cq veranderen
Doe het dan voor die anderenquote:Op woensdag 26 april 2006 15:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik ga er voor het gemak eens vanuit dat jij de context begrepen hebt die ik al 20x heb uitgelegdttdtd
quote:Op woensdag 26 april 2006 15:37 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Kom je ook nog met rédelijke argumenten of blijft het hierbij?
Veranderd is al een tijdje veranderd, om eens een voorbeeld te noemen.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:37 schreef PeZu het volgende:
[..]
taalregels die ze om de klip klap weer aanpassen cq veranderen
Persoonlijk neem ik puur de taalkwaliteit van de post ook als uitgangspunt ter beoordeling van de user achter de post.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:40 schreef Johan_de_With het volgende:
Het nare van d/t fouten is nu juist dat ze de communicatie NIET bevorderen; integendeel. Ze zetten de lezer op het verkeerde been met hun foutieve tijdsaanduiding.
ik ben pertinent tegen hoofdletters, punten ok maar waarom moeten er grotere letters zijn aleen maar omdat ze aan het begin van een zin staan of welke reden dan ook, ik vind het pure letter discrimnatiequote:Op woensdag 26 april 2006 15:39 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Hoofdletter-punt-regel is toch wel makkelijk.![]()
als je er op let, voor mij is het compleet non existant.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:40 schreef Johan_de_With het volgende:
Het nare van d/t fouten is nu juist dat ze de communicatie NIET bevorderen; integendeel. Ze zetten de lezer op het verkeerde been met hun foutieve tijdsaanduiding.
Maar door je gebrekkige spelling is die uitleg niet goed overgekomen!quote:Op woensdag 26 april 2006 15:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik ga er voor het gemak eens vanuit dat jij de context begrepen hebt die ik al 20x heb uitgelegdttdtd
Wat een zwaktebod, zeg.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen redelijke en onredelijke argumenten is - voor iemand die binnen de context weet te denken - natuurlijk volkomen zinloos. Het is meer een kwestie van je te willen openstellen voor de gedachte dat taalpurisme echt de doodklap voor communicatie - tussen mensen, uiteraard - is. Stel je er eens voor open, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:37 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Kom je ook nog met rédelijke argumenten of blijft het hierbij?
ja tis gewoon de kleine man tegen de grote en de grote komt eerst...wat is dat nouquote:Op woensdag 26 april 2006 15:41 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik ben pertinent tegen hoofdletters, punten ok maar waarom moeten er grotere letters zijn aleen maar omdat ze aan het begin van een zin staan of welke reden dan ook, ik vind het pure letter discrimnatie
dus vandaar mijn stelling hoofdletter puristen zijn racisten
johquote:Op woensdag 26 april 2006 15:41 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Veranderd is al een tijdje veranderd, om eens een voorbeeld te noemen.
't Is geen discriminatie. Alle letters aan het begin van de zin zijn hoofdletters, er wordt dus geen onderscheid gemaakt.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:41 schreef PeZu het volgende:
[..]
ik ben pertinent tegen hoofdletters, punten ok maar waarom moeten er grotere letters zijn aleen maar omdat ze aan het begin van een zin staan of welke reden dan ook, ik vind het pure letter discrimnatie
dus vandaar mijn stelling hoofdletter puristen zijn racisten
wat denken ze wel niet? dat ze meer zijn omdat ze toevallig aan het begin van een zin of een belangrijker woordje staan!!!quote:Op woensdag 26 april 2006 15:43 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ja tis gewoon de kleine man tegen de grote en de grote komt eerst...wat is dat nou
Een taalfout heeft zelfs een gezorgd voor een massal vliegtuigongeluk. Maar ja, dat zal wel 'toeval' zijn.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:40 schreef Johan_de_With het volgende:
Ja. Stel je eens open voor een groep mensen die geen Nederlands kan.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:42 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen redelijke en onredelijke argumenten is - voor iemand die binnen de context weet te denken - natuurlijk volkomen zinloos. Het is meer een kwestie van je te willen openstellen voor de gedachte dat taalpurisme echt de doodklap voor communicatie - tussen mensen, uiteraard - is. Stel je er eens voor open, zou ik zeggen.
Ik ben misschien een beetje gek, maar ik denk juist dat het correcte taalgebruik de communicatie verbetert. Geen verwarring meer over tijdsaanduidingen e.d.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:42 schreef OllieA het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen redelijke en onredelijke argumenten is - voor iemand die binnen de context weet te denken - natuurlijk volkomen zinloos. Het is meer een kwestie van je te willen openstellen voor de gedachte dat taalpurisme echt de doodklap voor communicatie - tussen mensen, uiteraard - is. Stel je er eens voor open, zou ik zeggen.
Ja, als jij een taalpurist definieert als iemand die nodeloos ingewikkeld zijn taal gebruikt. Dat heeft echter niks met taalpurisme te maken.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:42 schreef OllieA het volgende:
[..]
puur toeval, kon ook niet gebeurt zijnquote:Op woensdag 26 april 2006 15:44 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Een taalfout heeft zelfs een gezorgd voor een massal vliegtuigongeluk. Maar ja, dat zal wel 'toeval' zijn.
Nicequote:Op woensdag 26 april 2006 15:34 schreef OllieA het volgende:
Dat wordt er wel altijd aan gekoppeld...quote:Op woensdag 26 april 2006 15:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, als jij een taalpurist definieert als iemand die nodeloos ingewikkeld zijn taal gebruikt. Dat heeft echter niks met taalpurisme te maken.
Zoals altijd hebben de goeden weer te lijden onder de kwaden.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:48 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dat wordt er wel altijd aan gekoppeld...
Wellicht omdat puristen vaak van de taal houden en eerder de neiging hebben zich van 'mooier' taalgebruik te bedienen.
mensen worden ook wel eens door de bliksem getroffen.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:44 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Een taalfout heeft zelfs een gezorgd voor een massal vliegtuigongeluk. Maar ja, dat zal wel 'toeval' zijn.
Het dient tot het beter begrijpen van elkaar. En dat is iets wat toch wel erg belangrijk is.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Taalpurisme is dat niet, het dient geen enkel doel, het is een finishing touch, een toefje op de taart
bloemetjes gordijnen.
Taalpurisme houdt zich juist bezig met de basis, met de taal als instrument. Als je de regels goed beheerst, hoef je aan de toepassing ervan de minste energie te besteden. In plaats daarvan kun je je optimaal concentreren op de toepassing van je instrument, namelijk helder communiceren.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Taalpurisme is dat niet, het dient geen enkel doel, het is een finishing touch, een toefje op de taart
bloemetjes gordijnen.
(...)
Heb jij de BloodHoundFromHell-mode aan ofzo? Plank voor je kop en maar drammen zonder inhoud en argumenten. Je hebt het steeds over een 'context' en 'buiten het geleerde om' denken en niemand snapt je.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:51 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
mensen worden ook wel eens door de bliksem getroffen.
en jou argument kun je wederom niet vergelijken met deze context omdat het daar gaat om een menselijke fout die waarschijnlijk coordinaten betrof, dat is dus een context van de vliegkunst.
ook een perfectie/expertise.
als je dat wilt kunnen moet je daar ook een expert voor zijn.
net als een dokter expert moet zijn in opereren.
en een fietsenmaker je geen stang met wat losse onderdelen meegeeft maar de fiets ook echt goed maakt, zij zijn er voor opgeleid. omdat het serieuze constructieve beroepen zijn
bloemetjes gordijnen.
Taalpurisme en een menselijke fout in coordinatie vergelijken... waar haal je het vandaan.
het zal wel aan je discussievaardigheid zelve liggen.
had ie het maar simpel moeten zeggen en niet met zoveel mooie woorden.... waren ze vast niet neergestortquote:Op woensdag 26 april 2006 15:55 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Heb jij de BloodHoundFromHell-mode aan ofzo? Plank voor je kop en maar drammen zonder inhoud en argumenten. Je hebt het steeds over een 'context' en 'buiten het geleerde om' denken en niemand snapt je.
Daarnaast staat toch echt eerder jouw discussievaardigheid ter sprake want het is echt om te janken. Daarnaast was het vliegtuigongeluk toch echt de schuld van een taalfout, waardoor er wat totaal anders gezegd werd dan bedoeld werd.
nee dat doet het niet, dat doet de taalquote:Op woensdag 26 april 2006 15:53 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Het dient tot het beter begrijpen van elkaar. En dat is iets wat toch wel erg belangrijk is.
ah gezegd, nou dat is dan handig dat je dat even meldt want nu heb je jezelf zojuist uitgeluld.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:55 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Heb jij de BloodHoundFromHell-mode aan ofzo? Plank voor je kop en maar drammen zonder inhoud en argumenten. Je hebt het steeds over een 'context' en 'buiten het geleerde om' denken en niemand snapt je.
Daarnaast staat toch echt eerder jouw discussievaardigheid ter sprake want het is echt om te janken. Daarnaast was het vliegtuigongeluk toch echt de schuld van een taalfout, waardoor er wat totaal anders gezegd werd dan bedoeld werd.
Nou, pardon hoor, ik doe erg mijn best om te begrijpen wat je nou allemaal bedoelt, maar het komt gewoon niet over blijkbaar. En je spelling draagt daar ook al niet in bij.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nee dat doet het niet, dat doet de taal
moet ik nu alweer overnieuw gaan lopen uitleggen wat het verschil tussen taal en taalpurisme is?
en de context hierin...ook nog...straks...echt, geweldig joh..
Ik denk dat jij toch een heel beperkte definitie van taalpurisme hebt, hoor. Taalpurisme gaat namelijk niet alleen om spelling. Dus taalpurisme kan wel degelijk toegepast worden op gesproken taal. Daarin kun je geen d's en dt's verwarren, maar wel kromme zinnen bouwen of woorden verkeerd uitspreken.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:00 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ah gezegd, nou dat is dan handig dat je dat even meldt want nu heb je jezelf zojuist uitgeluld.
het lijkt mij niet mogelijk om purisme te uiten in spraak namelijk.
en purisme oplezen zal dat 100% zeker ook geen problemen opleveren,
al eens iemand horen oplezen dat iets met Dt staat als het fout is, waarbij je dat duidelijk kon onderscheiden en het je ook in die mate irriteerde dat je de macht over je vliegtuigje kwijtraakte?
haha echt kerel je weet niet meer wat je zegt
och arme, bg hij doet nu juist zo zijnbest om correct te typen ,wat mijn inziens ook aardig lukt. gooi je het over die boegquote:Op woensdag 26 april 2006 16:01 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Nou, pardon hoor, ik doe erg mijn best om te begrijpen wat je nou allemaal bedoelt, maar het komt gewoon niet over blijkbaar. En je spelling draagt daar ook al niet in bij.
quote:Op woensdag 26 april 2006 16:00 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ah gezegd, nou dat is dan handig dat je dat even meldt want nu heb je jezelf zojuist uitgeluld.
het lijkt mij niet mogelijk om purisme te uiten in spraak namelijk.
en purisme oplezen zal dat 100% zeker ook geen problemen opleveren,
al eens iemand horen oplezen dat iets met Dt staat als het fout is, waarbij je dat duidelijk kon onderscheiden en het je ook in die mate irriteerde dat je de macht over je vliegtuigje kwijtraakte?
haha echt kerel je weet niet meer wat je zegt
Ik wil je nou niet afvallen, hoor BaajGuardian, want je weet hoe ik denk over taalpuristen. Maar strikt genomen isquote:Op woensdag 26 april 2006 15:57 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nee dat doet het niet, dat doet de taal
moet ik nu alweer overnieuw gaan lopen uitleggen wat het verschil tussen taal en taalpurisme is?
en de context hierin...ook nog...straks...echt, geweldig joh..
Ja maar ach, worden die fouten ook niet constant gemaakt door engelssprekenden?quote:Op woensdag 26 april 2006 16:03 schreef Johan_de_With het volgende:
Nog erger; Nederlands die in de waan verkeren dat ze het Engels beheersen.
''They're daughter is SOOOO hot''
''DUDE YOUR MISSING THE POINT''
vanwege een taalpurisme fout?quote:Op woensdag 26 april 2006 16:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk dat jij toch een heel beperkte definitie van taalpurisme hebt, hoor. Taalpurisme gaat namelijk niet alleen om spelling. Dus taalpurisme kan wel degelijk toegepast worden op gesproken taal. Daarin kun je geen d's en dt's verwarren, maar wel kromme zinnen bouwen of woorden verkeerd uitspreken.
quote:Op woensdag 26 april 2006 16:03 schreef Johan_de_With het volgende:
Nog erger; Nederlands die in de waan verkeren dat ze het Engels beheersen.
''They're daughter is SOOOO hot''
''DUDE YOUR MISSING THE POINT''
Dus als ik zeg 'Hun hebben dat gedaan' snap jij niet wat een taalpurist daarop aan te merken zal hebben?quote:Op woensdag 26 april 2006 16:05 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
vanwege een taalpurisme fout?
lijkt me heel erg onrealistisch.
Ja, maar het aantal idioten neemt dus alleen maar toe.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:04 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Ja maar ach, worden die fouten ook niet constant gemaakt door engelssprekenden?
quote:Op woensdag 26 april 2006 16:04 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik wil je nou niet afvallen, hoor BaajGuardian, want je weet hoe ik denk over taalpuristen. Maar strikt genomen is
"gaan lopen uitleggen" toch een beetje overdreven.
Ik neem aan dat je gewoon zit te typen, qua context? Daar hoef je toch niet voor te gaan lopen?
* Tha_Erik moet denken aan Herman Finkers: "Hans zei Grietje ik denk dat ik vandaag maar eens mijn rokje aan doe..."quote:Op woensdag 26 april 2006 16:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus als ik zeg 'Hun hebben dat gedaan' snap jij niet wat een taalpurist daarop aan te merken zal hebben?
'Het zit nog in de pijplijn', 'is niet mijn ding'.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:04 schreef Johan_de_With het volgende:
Of uitdrukkingen letterlijk overnemen uit een andere taal;
''Aan het einde van de dag zijn we allemaal mensen.''
als jij vertrekt neemt het aantal af.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:06 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja, maar het aantal idioten neemt dus alleen maar toe.
Gisteren heb ik nog twee studenten deze fout horen maken.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus als ik zeg 'Hun hebben dat gedaan' snap jij niet wat een taalpurist daarop aan te merken zal hebben?
Ik hoop dat je ze met de koppen tegen elkaar hebt geknald!quote:Op woensdag 26 april 2006 16:08 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Gisteren heb ik nog twee studenten deze fout horen maken.
mesen die over zichzelf typen in de derde persoonsvormquote:Op woensdag 26 april 2006 16:07 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
* Tha_Erik moet denken aan Herman Finkers: "Hans zei Grietje ik denk dat ik vandaag maar eens mijn rokje aan doe..."
Ik hoor het dagelijks, maar dat zal wel Brabants zijnquote:Op woensdag 26 april 2006 16:08 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ach en wee, de verloedering.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:08 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:09 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Ik hoor het dagelijks, maar dat zal wel Brabants zijn.
quote:Op woensdag 26 april 2006 16:09 schreef TrenTs het volgende:
Ik moet denken aan dat raadslip van Leefbaar Rotterdam die over allochtonen 'ze motte gewoon Nederlands kenne lere spreke.' zei.
Dat kan niet, het was namelijk eerlijk verdeeld over twee verschillende colleges.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik hoop dat je ze met de koppen tegen elkaar hebt geknald!![]()
Dus je had het wel gewild.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:11 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Dat kan niet, het was namelijk eerlijk verdeeld over twee verschillende colleges.
Als jij van Nederland naar Belgie verhuist, neemt in beide landen het gemiddeld IQ toe. Maar die kende je al.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:07 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
als jij vertrekt neemt het aantal af.
hey, die had je nog niet bedacht he?
Klinkt bekend! Het is dan vooral erg irritant als ze na die 100 keer nog steeds dezelfde stomme taalfouten maken!quote:Op woensdag 26 april 2006 16:07 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik word gestressed van mensen die je 100x iets moet uitleggen
Dag dokter!quote:Op woensdag 26 april 2006 16:24 schreef BaajGuardian het volgende:
nou iig hartelijk bedankt voor je tijd Johan_de_With, we hebben weer veel van je geleerd
(vooral dat je graag forum battles speelt)
de conclusie van dit topic lijkt mij duidelijk.
Taalpuristen vinden het moeilijk om context in acht te nemen(en er uberhaupt in te denken)
en het blijft een Fixatie vergelijkbaar met autisme.
de groeten
quote:Op woensdag 26 april 2006 16:25 schreef DaMart het volgende:
[..]
Klinkt bekend! Het is dan vooral erg irritant als ze na die 100 keer nog steeds dezelfde stomme taalfouten maken!
Ja, lekker makkelijk. Je slaat gewoon alle posts over waar je geen zinnig antwoord op weet, dan houd je vanzelf de schijn op dat je stelling steek houdt.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:24 schreef BaajGuardian het volgende:
nou iig hartelijk bedankt voor je tijd Johan_de_With, we hebben weer veel van je geleerd
Taalpuristen vinden het moeilijk om context in acht te nemen(en er uberhaupt in te denken)
de groeten
... waarmee hij dus het beeld in stand houdt dat niet kunnen spellen en domheid bijna niet los van elkaar te zien zijnquote:Op woensdag 26 april 2006 16:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, lekker makkelijk. Je slaat gewoon alle posts over waar je geen zinnig antwoord op weet, dan houd je vanzelf de schijn op dat je stelling steek houdt.
Dat is inderdaad de overduidelijke conclusie van dit topicquote:Op woensdag 26 april 2006 16:24 schreef BaajGuardian het volgende:
Context, jongen, contextquote:Op woensdag 26 april 2006 16:32 schreef DaMart het volgende:
[..]
... waarmee hij dus het beeld in stand houdt dat niet kunnen spellen en domheid bijna niet los van elkaar te zien zijn
De context lijkt me duidelijk: BG vindt dat domheid en slechte spelling niet samengaan... maar in de context van zijn posts, bewijst hij eerder het tegenovergestelde!quote:
Geplaatst in dequote:Op woensdag 26 april 2006 16:24 schreef BaajGuardian het volgende:
de groeten
Maar een lagere opleiding EN slecht taalgebruik, staat garant voor een kansloos leven!quote:Op woensdag 26 april 2006 16:38 schreef Tha_Erik het volgende:
Lagere opleiding betekent lang niet altijd een slechter taalgebruik. En hogere opleiding dus ook niet een beter taalgebruik.
Als je in andere dingen uitblinkt heb je nog een kansquote:Op woensdag 26 april 2006 16:39 schreef DaMart het volgende:
[..]
Maar een lagere opleiding EN slecht taalgebruik, staat garant voor een kansloos leven!
wat leuk! bedanktquote:Op woensdag 26 april 2006 13:43 schreef Hephaistos. het volgende:
Mocht je geïinteresseerd zijn in wat achtergrondinformatie: klik
Grote onzin. Het belang van correct Nederlands schrijven, is dat je goed begrepen wordt. Dat je woorden niet voor meer dan één uitleg vatbaar zijn en dat mensen niet drie keer jouw zin hoeven na te lezen voordat ze die goed begrijpen.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
als mensen dat zelf willen doen, het mooi vinden.. kunscht!
maar ga het niet opleggen alsof je jehovahs getuige bent...
dat gezift op tekst moet maar eens afgelopen zijn, of zoek een hobby.
groeten aan alle taalpuristen! BG.
Hm, ik zal mijn fantasie maar niet de vrije loop laten over waarin uitgeblinken worden... we willen het wel netjes houden natuurlijkquote:Op woensdag 26 april 2006 16:40 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Als je in andere dingen uitblinkt heb je nog een kans.
Hoe lang nog tot de 300?
Ooit les gegeven op een VMBO?quote:Op woensdag 26 april 2006 16:38 schreef Tha_Erik het volgende:
Lagere opleiding betekent lang niet altijd een slechter taalgebruik. En hogere opleiding dus ook niet een beter taalgebruik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |