abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 april 2006 @ 12:16:39 #1
140497 KinkFM
The Alternative
pi_37307662
Vandaag behandelen we in Horizontaal op Kink FM een groot probleem, namelijk laaggeletterdheid.

In Nederland zijn naar schatting 1,5 miljoen laaggeletterden (slecht in lezen en schrijven, of zelfs volledig analfabeet), die in hun dagelijks leven en op hun werk minder goed kunnen functioneren.
De problemen beginnen al op jonge leeftijd, want 10% van de kinderen die de basisschool verlaat is niet eens in staat om zelfstandig Pluk van de Petteflet te lezen. En de achterstand die kinderen oplopen halen ze op de middelbare school nauwelijks in.

Kinderen zitten tegenwoordig niet meer met de neus in een boek, maar wel met de neus voor een monitor. Daarom de stelling: SMS-en en chatten werkt laaggeletterdheid in de hand.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken, laat het hier even weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door KinkFM op 26-04-2006 12:35:13 (Annie MG wist niet hoe je flat schrijft) ]
Reageer op de stelling!
Mail naar : radio@kinkfm.com
Bel naar: 0900 300 1900
SMS naar: 4006 (begin je bericht met "KINK")
  woensdag 26 april 2006 @ 12:26:04 #2
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37307871
Genoeg jongeren die MSN gebruiken zijn prima in staat om fatsoenlijk Nederlands te schrijven...

Wat de taalachterstand betreft (bijvoorbeeld het onvoldoende kunnen lezen), denk ik dat je de oorzaak eerder moet zoeken bij het niet regelmatig voorgelezen worden door je ouders (vroeg contact met boeken en lezen), en doordat er door de jeugd zelf weinig gelezen wordt. Maar je kunt niet schrijven zonder te kunnen lezen, dus dat MSN en chatten de oorzaak zouden zijn, lijkt wat onwaarschijnlijk.

Maar ik ben het met je eens dat het algemene schrijven wel achteruit gaat door het gebruik van MSN en SMS... Mensen doen voor iets als MSN geen moeite om correct Nederlands te typen. Dat maakt ook niet zoveel uit, omdat in MSN getypte tekst snel vervlogen is.
Maar hier op Fok! bijvoorbeeld, waar je geschreven tekst gewoon jaren blijft staan als je op "invoeren" drukt, struikel je ook over de taalfouten. Vooral werkwoordsvervoegingen lijken lastig te zijn. En dat heeft meer te maken met de aandacht die eraan gegeven wordt in het onderwijs.

Toen ik in de havo zat, werd er in het derde en vierde jaar volop geoefend op werkwoorden. Gewoon weken achter elkaar iedere les stampen en oefenen, net zolang tot de hele klas in staat was om tijdens een toetsje een voldoende te halen. De hele klas. En dat gebeurt tegenwoordig niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bebop op 26-04-2006 12:36:52 ]
I think it's time we blow this scene. Get everybody and their stuff together
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
pi_37307888
Juist, men gaat namelijk schriftelijk met elkaar communiceren op een informeel niveau, wat tot gevolg heeft dat men niet of nauwelijks let op spelling of grammatica.
Ook heeft het opzoeken van of leren uit officieuze bronnen vaak als nadeel dat deze niet gecontroleerd zijn op taalcorrectheid, wat bij boeken (gecontroleerd door de uitgever en een professionele schrijver) daarentegen wel het geval is.
pi_37307901
Je bent zelf een uitstekend voorbeeld van die laaggeletterdheid, dus het zal wel kloppen. .

Het boek heet: Pluk van de Petteflet.
twee violen en een trommel en een fluit
  woensdag 26 april 2006 @ 12:28:14 #5
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_37307915
Ik denk niet dat er echt een verband is. De mensen die toch al niet konden schrijven leren het ook niet als ze met elkaar gaan MSN'en, en mensen die wel een fatsoenlijke taalbeheersing hebben zullen grammaticaal ook veel correcter converseren via internet. Nog sterker, mochten mensen d/t fouten maken dan ben ik nooit te beroerd om ze daarop te wijzen, dus bij mensen die met mij MSN'en heeft het chatten juist een positieve uitwerking op hun taalbeheersing.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 26 april 2006 @ 12:30:39 #6
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37307970
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nog sterker, mochten mensen d/t fouten maken dan ben ik nooit te beroerd om ze daarop te wijzen, dus bij mensen die met mij MSN'en heeft het chatten juist een positieve uitwerking op hun taalbeheersing.
Als mensen op Fok! op hun fouten gewezen worden, krijgt men altijd zo'n dooddoener-opmerking als "je begrijpt toch wat er staat!?" en word je gelijk voor taalpurist uitgemaakt (terwijl dat iets heel anders is).

[ Bericht 5% gewijzigd door Bebop op 26-04-2006 12:47:22 ]
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
  woensdag 26 april 2006 @ 12:32:20 #7
11923 I.R.Baboon
pi_37308014
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:30 schreef Bebop het volgende:

[..]

Als mensen op Fok! op hun fouten gewezen worden, krijgt men altijd zo'n dooddoener-opmerking als "je begrijpt toch wat er staat!?"...
Ja, op Fok! ben ik er mee opgehouden (behalve bij bepaalde users, en van hen verwacht ik ook dat ze mij verbeteren als ik een fout maak), want dat blijft een druppel op een gloeiende plaat.
  woensdag 26 april 2006 @ 12:34:35 #8
140497 KinkFM
The Alternative
pi_37308057
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:27 schreef Roquefort het volgende:
Je bent zelf een uitstekend voorbeeld van die laaggeletterdheid, dus het zal wel kloppen. .

Het boek heet: Pluk van de Petteflet.
Ohjee, 1 lettertje verkeerd (sommige mensen moeten naast het zetten van berichten op Fok ook nog presenteren, plaatjes klaar zetten, reacties lezen en interviews regelen, do you mind? :S ) en het is meteen laaggeletterdheid... zucht
Reageer op de stelling!
  woensdag 26 april 2006 @ 12:35:40 #9
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37308081
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:34 schreef KinkFM het volgende:

[..]

Ohjee, 1 lettertje verkeerd (sommige mensen moeten naast het zetten van berichten op Fok ook nog presenteren, plaatjes klaar zetten, reacties lezen en interviews regelen, do you mind? :S ) en het is meteen laaggeletterdheid... zucht
Zo reageert de gemiddelde Fok!ker ook als er op een klein foutje gewezen wordt... Lekker kinderachtig.
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
pi_37308196
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:30 schreef Bebop het volgende:

[..]

Als mensen op Fok! op hun fouten gewezen worden, krijgt men altijd zo'n dooddoener-opmerking als "je begrijpt toch wat er staat!?"...

En word je gelijk voor taalpurist uitgemaakt (terwijl dat iets heel anders is)
Dat is één zin die je opschrijft als twee zinnen, zonder punt.
Die leestekens hebben ook een functie, maar gelukkig ben je geen taalpurist.

Ik vind overigens een spelfoutje hier en daar minder irritant dan mensen die een leuke discussie naar de gallemiezen helpen door te gaan mieren over taalfouten. Laat de discussie de discussie, en stuur een pm of een email als je echt behulpzaam wilt zijn om iemands taalgebruik te verbeteren.
Jouw offtopic taalberichtje maakt een forumdiscussie sterker onleesbaar dan een enkele gemiste d of t. Je spreekt je familie, vrienden, en mensen die je tegenkomt op straat toch ook niet aan over elke taalfout die er gemaakt word? Maar als ze anoniem zijn op een forum achter een beeldscherm veranderen veel mensen ineens in taalnazi's.
pi_37308212
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:34 schreef KinkFM het volgende:

[..]

Dat is toch precies waar je topic over gaat?
quote:
Daarom de stelling: SMS-en en chatten werkt laaggeletterdheid in de hand.
Door haast, drukte en andere dingen aan je hoofd maak je fouten... net als die chattende en sms-ende mensen waar je op doelt. Of ben je de enige die nog andere dingen te doen heeft naast het plaatsen en sturen van berichtjes denk je?

[ Bericht 25% gewijzigd door Roquefort op 26-04-2006 12:48:37 ]
  woensdag 26 april 2006 @ 12:43:34 #12
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37308243
ik denk dat je het om moet draaien,
dat er veel mierenneukers zijn.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  woensdag 26 april 2006 @ 12:44:21 #13
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37308256
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:35 schreef Bebop het volgende:

[..]

Zo reageert de gemiddelde Fok!ker ook als er op een klein foutje gewezen wordt... Lekker kinderachtig.
dus jij bent zoeen die een dagje vrij neemt om een post te maken?
  woensdag 26 april 2006 @ 12:45:39 #14
11923 I.R.Baboon
pi_37308285
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:44 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Welnee, als je gewoon goed opgelet hebt op school gaat het vanzelf.
pi_37308291
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:42 schreef Roquefort het volgende:

[..]

Over mensen die één 'spelfout' maken?
  woensdag 26 april 2006 @ 12:46:23 #16
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37308296
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:41 schreef Roquefort het volgende:
Dat is één zin die je opschrijft als twee zinnen, zonder punt.
Die leestekens hebben ook een functie, maar gelukkig ben je geen taalpurist.
nja...
quote:
Je spreekt je familie, vrienden, en mensen die je tegenkomt op straat toch ook niet aan over elke taalfout die er gemaakt word? [
Op straat niet, nee... maar als ik hun werk lees, haal ik wel de fouten eruit.
quote:
Maar als ze anoniem zijn op een forum achter een beeldscherm veranderen veel mensen ineens in taalnazi's.
Iemand die je op spelfouten wijst voor nazi uitmaken. Dat wordt echt gewaardeerd.
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
pi_37308347

"puiq topik" zegt Petra
Lurf is the message and the message is Lurf
  woensdag 26 april 2006 @ 12:52:14 #18
140497 KinkFM
The Alternative
pi_37308442
quote:

[..]

Nee, het gaat over laaggeletterdheid, dus over mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, en daar in het dagelijks leven flinke problemen mee kunnen krijgen (denk aan het invullen van formulieren). Mensen die 1 klein tikfoutje maken te beschuldigen van laaggeletterdheid is net zo grof en dom als iemand die jou even niet begrijpt uitmaken voor mongool.

Maar goed, laten we alsjeblieft weer on-topic gaan.
Reageer op de stelling!
  woensdag 26 april 2006 @ 12:56:18 #19
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_37308537
Mijn vriendin is dyslectisch en heeft dus soms ook problemen met woorden e.d.
Dat is op zich het probleem niet, ze is slim en heeft een lichte vorm waarbij ze heel veel woorden gewoonweg onthoudt. Het meest vervelende is wel dat andere mensen het verkeerd begrijpen en haar dan 'dom' vinden omdat ze sommige woorden of zinnen niet goed construeert. Heel irritant natuurlijk als iemand je daarom belachelijk maakt. Valt dat ook onder laaggeletterdheid of niet?
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  woensdag 26 april 2006 @ 12:56:23 #20
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37308540
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:44 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

neuh, maar snel posten betekent niet automatisch dat je post stikvol fouten moet staan... Dat zou niet best zijn. Als je iets neerzet waarvan je niet zeker weet hoe het geschreven wordt, is het maar drie seconden werk om even op google of van Dale te kijken hoe het dan wèl moet.

Zaken als werkwoordsvervoegingen, e.d. horen praktisch automatisch te gaan, dus daar hoef je geen dag voor uit te trekken.
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:52 schreef KinkFM het volgende:
Mensen die 1 klein tikfoutje maken te beschuldigen van laaggeletterdheid is net zo grof en dom als iemand die jou even niet begrijpt uitmaken voor mongool.
Er stond een " " bij...
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
  woensdag 26 april 2006 @ 12:57:29 #21
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37308570
maar eh, Bebop als je er zoveel vreugde in vind om grammatica te verbeteren.
mag je mijn posthistorie wel even afgaan en alles verbeteren, zeg maar wanneer je klaarbent,
ik ga namelijk zelf niet tijd schenken aan iets dat je niet tussen twee bammetjes kunt leggen, en ook nog eens niet constructief voor de wereld is.

het is maar een idee, net als dat onze vlag rood wit blau moet zijn.
hardstikke leuk voor de decoratie, maar niet belangrijker dan een schilderijtje in je 3 bij 3 woonparadijsje.

begrijpbaar zijn ok, ziften op interpunctie en dt kwesties, krijg zelf alsjeblieft het inzicht dat dat overdrijven is, of mischien kan ik het beter autistisch noemen.
  woensdag 26 april 2006 @ 13:04:07 #22
69438 Bebop
Space Cowboy
pi_37308729
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:57 schreef BaajGuardian het volgende:
bladiebla

begrijpbaar zijn ok, ziften op interpunctie en dt kwesties, krijg zelf alsjeblieft het inzicht dat dat overdrijven is, of mischien kan ik het beter autistisch noemen.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat er talloze mensen zijn die om het hardst schreeuwen dat de jeugd niet meer in staat is om fatsoenlijk Nederlands te schrijven, maar het tegelijkertijd absoluut niet kunnen waarderen als ze zelf op een foutje worden gewezen en dergelijke opmerkingen afdoen als mierenneuken... En als het even kan er nog een onbeschofte opmerking achteraan gooien ook, in plaats van er hun voordeel mee te doen (want je bent immers nooit te oud om te leren).

Ja de jeugd van tegenwoordig schrijft slecht, maar mensen zijn dan ook te beroerd om goed te leren schrijven.

het is "je vindt", btw... maar dat was vast een opzettelijke fout, hè...

[ Bericht 1% gewijzigd door Bebop op 26-04-2006 13:14:17 ]
Ok, 3..2..1.. Let's Jam.
pi_37308827
Die groep zal wel het grootst zijn in de regio Rotterdam Zuid, Schilderswijk, Laakkwartier, Bijlmer.
Vermoed ik zo. En ik schat dat Superdudes en Sugarbabes ook toch zeker 10-15% van die 1.5 miljoen uitmaken.

Maar SMS en MSN die denderen mijn taalgebruik niet omlaag as far as I'm concerned.
JOHNNY HEITINGA
pi_37311660
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:52 schreef KinkFM het volgende:

[..]

Nee, het gaat over laaggeletterdheid, dus over mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, en daar in het dagelijks leven flinke problemen mee kunnen krijgen (denk aan het invullen van formulieren). Mensen die 1 klein tikfoutje maken te beschuldigen van laaggeletterdheid is net zo grof en dom als iemand die jou even niet begrijpt uitmaken voor mongool.

Maar goed, laten we alsjeblieft weer on-topic gaan.
Ja, vergelijk mij met een mongool en laten we daarna weer ontopic gaan!
pi_37311773
jou stelling slaad nerges op, k MSn al zolang da als ik mijn kan herinren en ik heb in t leven nerges prooblemen mee mee lezen niet en ok gene prooblemen met schrjiven
  woensdag 26 april 2006 @ 15:21:25 #26
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37313019
quote:
Op woensdag 26 april 2006 13:04 schreef Bebop het volgende:

[..]

Wat ik niet helemaal begrijp is dat er talloze mensen zijn die om het hardst schreeuwen dat de jeugd niet meer in staat is om fatsoenlijk Nederlands te schrijven, maar het tegelijkertijd absoluut niet kunnen waarderen als ze zelf op een foutje worden gewezen en dergelijke opmerkingen afdoen als mierenneuken... En als het even kan er nog een onbeschofte opmerking achteraan gooien ook, in plaats van er hun voordeel mee te doen (want je bent immers nooit te oud om te leren).

Ja de jeugd van tegenwoordig schrijft slecht, maar mensen zijn dan ook te beroerd om goed te leren schrijven.

het is "je vindt", btw... maar dat was vast een opzettelijke fout, hè...
nee geen opzettelijke fout, en tbh i dont give a shit.
pi_37313389
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:57 schreef BaajGuardian het volgende:

net als dat onze vlag rood wit blau moet zijn.
Dat deed je expres!
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 26 april 2006 @ 15:40:28 #28
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37313631
quote:
Op woensdag 26 april 2006 15:33 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dat deed je expres!
nee dat was een ongelukje maar had geen zin om te editten voor zon klein foutje

het was uiteraard blauW
  woensdag 26 april 2006 @ 15:50:38 #29
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_37313987
quote:

[..]

[..]

Door haast, drukte en andere dingen aan je hoofd maak je fouten... net als die chattende en sms-ende mensen waar je op doelt. Of ben je de enige die nog andere dingen te doen heeft naast het plaatsen en sturen van berichtjes denk je?
je begrijpt het echt niet he ?
en nou kappen met dat gezeur
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')