Dat zeg je ook als je aangehouden wordt omdat je door het rode licht reed? Dat zeg je ook tegen de agent die de verkrachter van een meisje van 3 arresteert? Of als de deurwaarder op de stoep staat omdat je je energierekening niet betaalt?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
mja bou die muurtjes van goed en fout maar om jezelf heen dan maar val mensen er niet mee lastig.
Vergelijk je nou een grammaticale fout met het verkachten van een meisje van 3?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:34 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dat zeg je ook als je aangehouden wordt omdat je door het rode licht reed? Dat zeg je ook tegen de agent die de verkrachter van een meisje van 3 arresteert? Of als de deurwaarder op de stoep staat omdat je je energierekening niet betaalt?
appels en peren, mijn waarde mappyquote:Op woensdag 26 april 2006 14:34 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dat zeg je ook als je aangehouden wordt omdat je door het rode licht reed? Dat zeg je ook tegen de agent die de verkrachter van een meisje van 3 arresteert? Of als de deurwaarder op de stoep staat omdat je je energierekening niet betaalt?
Waarom is het zo erg om op je fouten gewezen te worden?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Ach, waardeloze kwestie dit eigenlijk. Waar trek je de grens? Taalpuristen moeten gewoon weer lekker terug naar hun eigen wereldje. En dan kunnen wij weer zonder de taalpuristen verder.
Het gaat om het principe van goed en fout, 'muurtjes van goed en fout' zelfs. Een taalregel is niet helemaal hetzelfde als de wet natuurlijk, maar het geeft aan hoe het hoort.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:35 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Vergelijk je nou een grammaticale fout met het verkachten van een meisje van 3?
c o n t e x tquote:Op woensdag 26 april 2006 14:34 schreef TrenTs het volgende:
[..]
dude... ben je zo vaak op je spelfouten gewezen dat je het niet meer aankan ofzo?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:38 schreef BaajGuardian het volgende:
ik val mensen die goed schrijfen toch niet lastig.. daar gaat je argument
het zijn juist degenen die zo gefixeerd zijn die altijd lopen te zeuren dat er een D niet goed staat oid.
Daar zal het inderdaad op neerkomen. Ik heb voor mezelf het gevoel dat mijn standaard voor anderen niet zo heel hoog ligt. Maar als ik hier zo de omschrijving van taalpuristen hoor, zou ik bijna mezelf tot die groep gaan rekenen.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:37 schreef sitting_elfling het volgende:
Ach, waardeloze kwestie dit eigenlijk. Waar trek je de grens? Taalpuristen moeten gewoon weer lekker terug naar hun eigen wereldje. En dan kunnen wij weer zonder de taalpuristen verder.
dat weet ik wat het inhoud, en ik betitel het niet ik vergelijk het met de fixatie van.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:36 schreef matige_muis het volgende:
goh, alles wat een beetje anders wordt tegenwoordig met autisme betitelt. Ga eens kijken wat het uberhaubt inhoudt.s
Regels zijn regels. Daar heeft geen context iets mee te maken.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
c o n t e x t
ik ga dat woord echt een keer op een sneltoets zetten want ik gerbuik het letterlijk meerdere malen in elk topic.
denken jullie daar ook eens bij na.
dank je.
je weet togquote:Op woensdag 26 april 2006 14:39 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Daar zal het inderdaad op neerkomen. Ik heb voor mezelf het gevoel dat mijn standaard voor anderen niet zo heel hoog ligt. Maar als ik hier zo de omschrijving van taalpuristen hoor, zou ik bijna mezelf tot die groep gaan rekenen.
d / t fouten goedpraten met het argument 'Je bgrijpt toch wat ik bedoel?'. Tja...![]()
Mja, maar er zijn natuurlijk wel gradaties in goed en fout, zoals je zelf al aangeeft. Dan vond ik de vorige vergelijking met de jongen die in z'n kruis aan het graaien is sterkerquote:Op woensdag 26 april 2006 14:38 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Het gaat om het principe van goed en fout, 'muurtjes van goed en fout' zelfs. Een taalregel is niet helemaal hetzelfde als de wet natuurlijk, maar het geeft aan hoe het hoort.
Tiz maar wat je als fout ziet. En dus hoe je het bedoelde .. etc etc.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:37 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Waarom is het zo erg om op je fouten gewezen te worden?
nou mooie taalkundige ben je als je context niet aankan in je denkvermogen.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:41 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Regels zijn regels. Daar heeft geen context iets mee te maken.
waarom is de TT dan "taalpurisme is een vorm van autisme"quote:Op woensdag 26 april 2006 14:40 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
dat weet ik wat het inhoud, en ik betitel het niet ik vergelijk het met de fixatie van.
En de TS is niet bevooroordeeld in zijn aanname dat taalpurisme een vorm van autisme is? Vooroordelen zijn overal en deze zullen er altijd ook blijven; niets dat het tegen kan houden hoor. Je kan niet veranderen hoe mensen denken; zonder tot propaganda toevlucht te nemen. (Of andere dingen, maar die horen thuis in TRU.)quote:
Zoals het spreekwoord luidt: "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet." Jouw schrijfsel overtuigt mij niet van een hoge mate van tolerantie t.o.v. taalpuristen. De tolerantie waar jij zo prat op lijkt te gaan; ontbreekt bij jou; of daar lijkt het op.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
weten we ook meteen hoe tolerant men is tegenover andersdenkenden in nederland
want het word van je verwacht jazeker, stel je voor je maakt tiepfouten op je werk
wat een ramp van formaat!
de wereld vergaat.
en zo is het, want als je op je werk niet kan tiepen ben je de lul.
erg triest.
Er zijn, zoals TrenTs al zei; een hoeveelheid ezelsbruggetjes waar je u tegen zegt. Zeker als we het over D/T-fouten hebben. Iemand die een fout als "Ik wordt" maakt; neem ik meteen een stuk minder serieus. Bevooroordeeld? Ja. Een detail? Puur materiëel gezien wel. Fout? Jazeker. Een belangrijke fout? Helemaal. Fouten zoals "neit" in plaats van "niet" kan je nog aan een geval van té snel op je toetsenbord rammen, maar "ik wordt" is toch echt een fout die je niet zomaar maakt... De d en de t zitten toch wel zo ver weg van elkaar dat je ze niet tegelijk in kan drukken met één vinger.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:34 schreef Frollo het volgende:
Juist d/t-fouten zijn het domst van allemaal. De regels voor de werkwoordsvervoeging zijn uiterst eenvoudig, zijn al decennia ongewijzigd en kennen praktisch geen uitzonderingen.
Als user X dát al fout doet, denk ik: wat kan user X nog meer allemaal niet?
Tuurlijk zijn die er, maar ik bouw geen 'muurtjes van goed en fout', ik hou me alleen aan regels zoals me geleerd is.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Mja, maar er zijn natuurlijk wel gradaties in goed en fout, zoals je zelf al aangeeft. Dan vond ik de vorige vergelijking met de jongen die in z'n kruis aan het graaien is sterker![]()
Er zijn op Fok! maar weinig mensen die altijd lopen te 'zeuren' over spelfouten...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:38 schreef BaajGuardian het volgende:
ik val mensen die goed schrijfen toch niet lastig.. daar gaat je argument
het zijn juist degenen die zo gefixeerd zijn die altijd lopen te zeuren dat er een D niet goed staat oid.
Ik weet niet precies wat jij met een context wil, maar grammaticaregels staan volledig los van de context. Of je nou een essay, een kort verhaal, een sollicitatiebrief of Het Bureau schrijft.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:42 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nou mooie taalkundige ben je als je context niet aankan in je denkvermogen.
aah ja natuurlijk, dom is het woordquote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Er zijn op Fok! maar weinig mensen die altijd lopen te 'zeuren' over spelfouten...
Het is gewoon dat jij zo gigantisch veel spelfouten maakt, dat je er veel commentaar op krijgt. Maar in plaats van je taal wat op te vijzelen (na het aantal verbeteringen dat je gekregen hebt, zou je toch in staat moeten zijn foutloos te schrijven), probeer je je enkel te verzetten tegen de mensen die je op je fouten wijzen. En da's gewoon dom.
Taal heeft wel degelijk een doel, het is een vorm van communicatie en deze bestaat niet enkel uit de boodschap, maar even belangrijk is de vorm waarin deze boodschap wordt overgebracht ....quote:Op woensdag 26 april 2006 14:30 schreef BaajGuardian het volgende:
wat ik ermee bedoelde is dat het een fixatie is, een soort eigen wereldje waarin iets opeens waarde heeft zonder een vaste vorm zonder een werkerlijk nuttig doel.
Dat kun je ook 'enkel vorm' noemen, en 'nutteloos', maar het is vooral een methode je boodschap over te brengen, zorg te besteden aan de presentatie ....quote:c o n t e x t
Ook een mooi hokje hoor, dat taalpuristen autistische trekjes hebben.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:46 schreef PeZu het volgende:
[..]
aah ja natuurlijk, dom is het woord
want iedereen die niet geheel correct kan schrijven is dom
mooi hokje hoor![]()
Blijkbaar heb je in ieder geval moeite met lezen. En da's ook vrij dom.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:46 schreef PeZu het volgende:
[..]
mooi hokje hoor![]()
waar heb ik dat beweerdquote:Op woensdag 26 april 2006 14:48 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ook een mooi hokje hoor, dat taalpuristen autistische trekjes hebben.
vraag je liever af waarom het niet ''Taalpurisme is autisme'' isquote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef matige_muis het volgende:
[..]
waarom is de TT dan "taalpurisme is een vorm van autisme"
Exact.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Zoals het spreekwoord luidt: "De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet." Jouw schrijfsel overtuigt mij niet van een hoge mate van tolerantie t.o.v. taalpuristen. De tolerantie waar jij zo prat op lijkt te gaan; ontbreekt bij jou; of daar lijkt het op.
Lees de post nog maar een keer goed door en reageer er nog een keer op. Er staat namelijk helemaal niet dat iedereen die niet geheel correct kan schrijven dom is.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:46 schreef PeZu het volgende:
[..]
mooi hokje hoor![]()
Nergens; was een verkapte vergelijking richting de TS.quote:
Het is de hele strekking van het topic.quote:
Taalpuristen leven wel in een apart wereldjequote:Op woensdag 26 april 2006 14:48 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ook een mooi hokje hoor, dat taalpuristen autistische trekjes hebben.
Bron?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Taalpuristen leven wel in een apart wereldje
Daar komt jouw TT in principe op neer...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
vraag je liever af waarom het niet ''Taalpurisme is autisme'' is
want dat is jou vertaling.
context.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Er zijn op Fok! maar weinig mensen die altijd lopen te 'zeuren' over spelfouten...
Het is gewoon dat jij zo gigantisch veel spelfouten maakt, dat je er veel commentaar op krijgt. Maar in plaats van je taal wat op te vijzelen (na het aantal verbeteringen dat je gekregen hebt, zou je toch in staat moeten zijn foutloos te schrijven), probeer je je enkel te verzetten tegen de mensen die je op je fouten wijzen. En da's gewoon dom.
ja je noemt iemand die na corrigerende opmerkingen nog steeds fouten blijft maken dom, wat is iedereen, behalve bg, dan?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:49 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Lees de post nog maar een keer goed door en reageer er nog een keer op. Er staat namelijk helemaal niet dat iedereen die niet geheel correct kan schrijven dom is.
Omdat ze taal hanteren zoals het bedoeld is?quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ja... en mensen die niet in staat zijn correct Nederlands te schrijven net zo goed...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
tja zoals je geleerd is, wees er maar trots op.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:43 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn die er, maar ik bouw geen 'muurtjes van goed en fout', ik hou me alleen aan regels zoals me geleerd is.
Aaah.. wacht. 'You think outside the box', je bent een open ziel, je trapt niet in wat Big Brother je wil leren, hebt een chemtrailssite als startpagina en de regering doet wat in ons drinkwater...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:53 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
tja zoals je geleerd is, wees er maar trots op.
ik ken het.
Nee.. ik noem iemand dom als hij regelmatig schrijffouten krijgt opgemerkt, maar in plaats van die opmerkingen gewoon aan te nemen en zijn taal wat te verbeteren, zich enkel bezighoudt met zich er tegen te verzetten.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:52 schreef PeZu het volgende:
[..]
ja je noemt iemand die na corrigerende opmerkingen nog steeds fouten blijft maken dom, wat is iedereen, behalve bg, dan?
Logisch, iedereen leeft in zijn eigen belevingswereld en die is voor iedereen anders.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dus ergeren aan mensen die dat niet doenquote:Op woensdag 26 april 2006 14:52 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Omdat ze taal hanteren zoals het bedoeld is?
RM-rf dit valt me serieus heel erg van je tegen want je staat bij mij in redelijk hoog aanzien als het om je posts gaat, die ik 'of ik het er nu mee eens ben of niet' graag lees...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Taal heeft wel degelijk een doel, het is een vorm van communicatie en deze bestaat niet enkel uit de boodschap, maar even belangrijk is de vorm waarin deze boodschap wordt overgebracht ....
Ik had het meer als groep, maar dat had je waarschijnlijk wel doorquote:Op woensdag 26 april 2006 14:57 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Logisch, iedereen leeft in zijn eigen belevingswereld en die is voor iedereen anders.
ik krijg ze ook regelmatig naar mij hoofd geslingerd, ik wil er wel wat mee doen maar dat gaat helaas niet... dus verzet ik me er tegenquote:Op woensdag 26 april 2006 14:57 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Nee.. ik noem iemand dom als hij regelmatig schrijffouten krijgt opgemerkt, maar in plaats van die opmerkingen gewoon aan te nemen en zijn taal wat te verbeteren, zich enkel bezig houdt met zich er tegen te verzetten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |