Volledig eensch is, dat alles zo 'perfect' moet zijn, is zo afgezaagd. Zolang je elkaar maar begrijpt. Volkomen gelijkquote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
zie ook mijn post hier Stelling over laaggeletterdheid
ik vind dat als je je concentreerd op elke grammaticale fout je behoorlijk autistisch bezig bent,
het enige doel van taal en schrift is dat men elkaar verstaat, meer niet
de hele poeha dat iets zo en zo moet is decoratie, simpele literaire luxe.
als mensen dat zelf willen doen, het mooi vinden.. kunscht!
maar ga het niet opleggen alsof je jehovahs getuige bent...
dat gezift op tekst moet maar eens afgelopen zijn, of zoek een hobby.
groeten aan alle taalpuristen!
BG.
Precies.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Het zal best allemaal, maar als iemand een verhaal neerzet dat qua grammatica en spelling echt om te huilen is, stop ik gelijk met lezen. Het is over het algemeen toch wel een indicatie voor het niveau van het verhaal.
Waarom zou diegene je niet begrijpen als je hondsberoerd formuleerTT ?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:06 schreef SHE het volgende:
het zorgvuldig wegen van je woorden zorgt er JUIST voor dat je beter begrepen kan worden.
dat is geen literaire luxe...alhoewel, in deze tijden bijna wel.
als ik weer eens met 30 dingen tegelijk bezig ben en mijn hoofd veel te snel gaat, merk ik dat ik mijn zinnen en woorden hondsberoerd formuleer. De kans dat iemand begrijpt wat je bedoelt is dan ook velen malen kleiner.
Ik neem aan dat als je iets wil zeggen, je ook echt iets wil zeggen en dus kun je maar beter je woorden zorgvuldig kiezen.
dat is een zwak vooroordeel, probeer voor de verandering eens zoiets te lezen, mischien brengt het nog inzicht ook (en dan heb ik het niet over fokbagger topics hey, maar over serieuze topics die mischien vol fouten staan.. gewoon eens doen)quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Het zal best allemaal, maar als iemand een verhaal neerzet dat qua grammatica en spelling echt om te huilen is, stop ik gelijk met lezen. Het is over het algemeen toch wel een indicatie voor het niveau van het verhaal.
Dus jij neemt sugarbabes ook serieus?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:14 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
dat is een zwak vooroordeel, probeer voor de verandering eens zoiets te lezen, mischien brengt het nog inzicht ook (en dan heb ik het niet over fokbagger topics hey, maar over serieuze topics die mischien vol fouten staan.. gewoon eens doen)
scholing brengt niet de enige kennis waarde,
er word juist gedacht dat mensen die dus alles toppie neerschrijven/tiepen serieuzer te nemen zijn omdat dat scholing bewijst, ik wil hiermee zeggen dat je je zou verbazen over het intellect van velen die juist niet geschoold zijn.
eerlijk waar.
ht s wtnschplk bwzn dt b ht ntbrkn vn klnkrs j ngstds ddlk knt bgrpn wt r sttquote:Op woensdag 26 april 2006 13:11 schreef Camplo het volgende:
Om elkaar zo volledig mogelijk te begrijpen is een DUIDELIJKE NEDERLANDSE taal opgesteld. Nu gaat het wel een beetje ver om op een forum elke typfout ofzo zwaar aan te halen, maar voor de rest vind ik dat je toch wel gewoon normaal moet kunnen communiceren. OF het nu duidelijk is of niet, dat niet doen oogt amateuristisch. Dat sommigen in dergelijke groepen verkeren tja...
Ja, dat had ik met de OP.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
dat is appels met peren vriend.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:15 schreef Camplo het volgende:
[..]
Dus jij neemt sugarbabes ook serieus?
lol, hoezo bevooroordeeld.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Op elke slak zout leggen is inderdaad vervelend, maar ik heb niet het gevoel dat dat overdreven vaak gebeurt op Fok...
quote:Op woensdag 26 april 2006 13:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ht s wtnschplk bwzn dt b ht ntbrkn vn klnkrs j ngstds ddlk knt bgrpn wt r stt
en nu jij weer
Helemaal waar!quote:Op woensdag 26 april 2006 13:10 schreef Hephaistos. het volgende:
Op elke slak zout leggen is inderdaad vervelend, maar ik heb niet het gevoel dat dat overdreven vaak gebeurt op Fok...
Misschien, maar iemand die in R&P een totaal onsamenhangend verhaal neerdumpt (en dat gebeurt nogal ooit) met taalfouten links en rechts, en 'raar' taalgebruik, die neem ik sowieso NEVER meer serieus.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:17 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
dat is appels met peren vriend.
de context is anders, sugababes is in de context van lallen en feesten
een serieuze post is in de context van een serieuze post of het nu veel fouten bevat of niet.
Nu maak je een grote fout. Dat gold voor de ENGELSE taal, die kan je makkelijk zonder klinkers lezen. Niet de Nederlandse.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:16 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ht s wtnschplk bwzn dt b ht ntbrkn vn klnkrs j ngstds ddlk knt bgrpn wt r stt
en nu jij weer
is niet van kunst houden dan een vorm van domheid?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:23 schreef TrenTs het volgende:
En taalfouten maken is een vorm van domheid.
"Een vrouw is net een vogelbekdier in een pedaalemmer yoghurt, niet in staat een goede vergelijking op waarde te schatten."quote:Op woensdag 26 april 2006 13:26 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
is niet van kunst houden dan een vorm van domheid?
aangezien taalpurisme een kunst is.
Dit is trouwens precies waar het Nederlandse taalonderwijs door aan het kapotgaan is.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Volledig eensch is, dat alles zo 'perfect' moet zijn, is zo afgezaagd. Zolang je elkaar maar begrijpt. Volkomen gelijk![]()
![]()
lijkt mij vanzelfsprekend, dat is geen taal meer.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:24 schreef doppelgänger het volgende:
Niet mee eens.
Een D of T fout schrijven, of een typfout, bijv. "neit" ipv "niet" kan gebeuren. Maar van zinnen als "ga um cker ff uitteste" mag je best wat zeggen.
Als ik cryptogrammen wil lezen koop ik wel een boekje van Denksport.
och gut en gaan we nu allemaal ten onder?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:28 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dit is trouwens precies waar het Nederlandse taalonderwijs door aan het kapotgaan is.
Als jij geen moeite doet om een fatsoenlijke post neer te zetten, doe ik geen moeite om je post te ontcijferen.quote:
oh ik heb er anders geen enkel probleem mee.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:22 schreef Camplo het volgende:
[..]
Nu maak je een grote fout. Dat gold voor de ENGELSE taal, die kan je makkelijk zonder klinkers lezen. Niet de Nederlandse.
groeten terugquote:Op woensdag 26 april 2006 13:01 schreef BaajGuardian het volgende:
[...] groeten aan alle taalpuristen!
BG.
weten we ook meteen hoe tolerant men is tegenover andersdenkenden in nederlandquote:Op woensdag 26 april 2006 13:30 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het wordt gewoon van je verwacht dat je goed kan schrijven. Op school, op je werk en gewoon tegenover andere mensen. Dus ook op Fok!...
Ik denk niet echt dat jij bevat hoe belangrijk taal is.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:29 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
och gut en gaan we nu allemaal ten onder?
Als je een brief met spelfouten naar een klant stuurt, dan komt je bedrijf nogal dom over en dat kost centjesquote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
weten we ook meteen hoe tolerant men is tegenover andersdenkenden in nederland
want het word van je verwacht jazeker, stel je voor je maakt tiepfouten op je werk
wat een ramp van formaat!
de wereld vergaat.
en zo is het, want als je op je werk niet kan tiepen ben je de lul.
erg triest.
En voor d/t heb je nog behoorlijk wat ezelsbruggetjes, dus als je dat niet kunt... dat is gewoon sneu en geeft blijk van veel desinteresse.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:34 schreef Frollo het volgende:
Juist d/t-fouten zijn het domst van allemaal. De regels voor de werkwoordsvervoeging zijn uiterst eenvoudig, zijn al decennia ongewijzigd en kennen praktisch geen uitzonderingen.
Als user X dát al fout doet, denk ik: wat kan user X nog meer allemaal niet?
quote:Op woensdag 26 april 2006 13:28 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Dit is trouwens precies waar het Nederlandse taalonderwijs door aan het kapotgaan is.
Ja, doe er maar lacherig over.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
want het word van je verwacht jazeker, stel je voor je maakt tiepfouten op je werk
de wereld vergaat.
erg triest.
kunt u dit gewoon lezen?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:31 schreef KWAKje het volgende:
[..]
groeten terug![]()
"Knut u dit gwoeon lzeen?
Vlgones een oznrdeeok op een eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odat we niet ekle ltteer op zcih lzeen, maar het wrood als gheeel." weet iemand de copyright?
Nou, dat is wel de manier waarop ik redeneer, mocht ik ooit in charge komen ergens. En dat valt niet uit te sluiten.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:32 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
de wereld vergaat.
erg triest.
quote:Op woensdag 26 april 2006 13:31 schreef KWAKje het volgende:
[..]
groeten terug![]()
"Knut u dit gwoeon lzeen?
Vlgones een oznrdeeok op een eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odat we niet ekle ltteer op zcih lzeen, maar het wrood als gheeel." weet iemand de copyright?
niet taal, taal is erg belangrijk, taalpurisme is een kunstquote:Op woensdag 26 april 2006 13:33 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik denk niet echt dat jij bevat hoe belangrijk taal is.
ach ja, professionaliteit.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja, doe er maar lacherig over.
Er wordt een zekere mate van professionaliteit van je verwacht en dat moet ook blijken uit je geschreven tekst. Als jij solliciteert naar een baan en jij hebt een brief gestuurd waar grove schrijffouten in staan, belandt jouw brief direct als een héél interessant vouwwerkje in de prullenmand... Zo simpel is het.
En, zoals terecht is opgemerkt, geldt hetzelfde voor de situaties waarin geschreven tekst vanuit het bedrijf naar buiten wordt gebracht. Het is geen goede reclame voor het bedrijf als daar fouten in staan.
Als je last hebt van dyslexie moet je dat gewoon aangeven, trouwens.
Ik bedoelde meer dat het tegenwoordig in de klassen veel belangrijker is dat een leerling begrepen wordt dan dat wat hij zegt grammaticaal correct is. Ik vind het niet jammer, ik vind dat een walgelijke manier om een taal te verkrachten met een vrijbrief. Een taal is stampen, en als je daar niet van houdt is dat heel vervelend, maar het is wél belangrijk.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
![]()
Ik moet toegeven mn nederlands is niet het beste. En door mn eigen verloedering is mijn eigen beheersing van 'het groene boekje' achtige nederlands drastisch achteruit gegaan. Maarja, iedereen begrijpt me iig wel
. Besides er zijn ook altijd nog mensen die zich willen distancieren door 'eliterair' te schrijven.
Sterker nog, als ik iets krijg van een bedrijf wat vol fouten staat gooi ik het weg.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:38 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ja, doe er maar lacherig over.
Er wordt een zekere mate van professionaliteit van je verwacht en dat moet ook blijken uit je geschreven tekst. Als jij solliciteert naar een baan en jij hebt een brief gestuurd waar grove schrijffouten in staan, belandt jouw brief direct als een héél interessant vouwwerkje in de prullenmand... Zo simpel is het.
En, zoals terecht is opgemerkt, geldt hetzelfde voor de situaties waarin geschreven tekst vanuit het bedrijf naar buiten wordt gebracht. Het is geen goede reclame voor het bedrijf als daar fouten in staan.
Als je last hebt van dyslexie moet je dat gewoon aangeven, trouwens.
In jouw geval zou ik inderdaad zeer zuinig met de aanwezige brain space omgaanquote:Op woensdag 26 april 2006 13:45 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ach ja, professionaliteit.
in het na-apen van een perfectie, een kunst.
nou als je het daar voor moet leren vind ik hete een waste of brain space.
nou ik hoor hun hartjes nu al breken, terwijl ze in paniek het uitschreeuwen...quote:Op woensdag 26 april 2006 13:46 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Sterker nog, als ik iets krijg van een bedrijf wat vol fouten staat gooi ik het weg.
Je vindt maar wat je niet laten kan kerel, maar zo simpel liggen de zaken. Jij kan je er natuurlijk wel heel stoer tegen verzetten door de de meest onzinnige dooddoeners te spammen, maar daar bereik je niets mee.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:45 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ach ja, professionaliteit.
in het na-apen van een perfectie, een kunst.
nou als je het daar voor moet leren vind ik hete een waste of brain space.
Taal is belangrijk en purisme is net zo belangrijk. Wat je schrijf moet netjes en zuiver zijn, zonder allerlei rommel en lompe fouten tussendoor. Het is een kwestie van respect, of vind jij het normaal als een vriend van je met je moeder gaat staan praten terwijl-ie in z'n broek even z'n ballen door z'n handen laat rollen en daarna even ruikt aan z'n handen?quote:Op woensdag 26 april 2006 13:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
niet taal, taal is erg belangrijk, taalpurisme is een kunst
en kunst is niet belangrijker dan wat de gek er voor betaald.
Ja, trek het maar weer in het belachelijke. Goed argumenteren is ook een kunst, hè.quote:Op woensdag 26 april 2006 13:47 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
nou ik hoor hun hartjes nu al breken, terwijl ze in paniek het uitschreeuwen...
TrenTs heeft ons foldertje weg gegooid !
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |