Mijn muis zwerft wel eens te ver (valt van muismatje af, en pikt dan zo een topic op die eronder of erboven staat jaquote:Op maandag 17 april 2006 16:43 schreef MadGuy het volgende:
Ah, dat verklaart het raadsel. Je had een verkeerd topic onder je CTRL+V, Bluezz?
Het was meer bedoeld als OPsamensmeltingquote:Op maandag 17 april 2006 21:54 schreef MAXTIJN het volgende:
Helaas....dit is niet onze bak!
Dit is de nr. 1 van de site Rate my Tank!
Dus geen copyright Maxtijn...
Er zitten echt hele mooie bakjes tussen, zeg...quote:Op maandag 17 april 2006 21:54 schreef MAXTIJN het volgende:
Helaas....dit is niet onze bak!
Dit is de nr. 1 van de site Rate my Tank!
Dus geen copyright Maxtijn...
Klonk: volgens mij is de rand van het aquarium gelijk aan de rand van het meubel, dus valt er niet omheen.
Die kersebuik zit er nu nog niet in. Deze komen nog. Uiteraard stappen we dan direct over op een nieuwe bak anders gaat het mis. Ze hebben geen jongen maar ik moet eerst onderzoeken of het mannetjes of vrouwtjes zijn (of beide). De nieuwe bak wordt minimaal 2 keer zo groot...kan dat wel? En ik praat over 20 vissen maar met 10 tetra's zit ik daar natuurlijk al snel aanquote:Op dinsdag 18 april 2006 14:16 schreef drdolittle het volgende:
Kersebuiker kunnen erg teritoriaal zijn, helemaal als ze jongen hebben, die zou ik niet in een bakje van 60 cm doen met zo veel vis erbij..
Ze jagen geheid een paar andere vissen de dood in als ze geslachtsrijp zijn en zin hebben om zich voort te planten..
Er kan ongeveer 110 liter in. Maar ik heb er al 20 kg grind ingestort, dus ik hou het nu op rond de 90 liter. Ik ben van plan om er een "Amano" aquarium van te maken met in ieder geval de japonica als bewoner. Qua vissen ben ik er nog niet uitquote:Op woensdag 19 april 2006 17:52 schreef drdolittle het volgende:
het hangt een beetje af van het aantal liters water dat er in je aquarium zit.....
en ook wat voor soort vissen en of je wel of geen planten in het aquarium doet
Ik heb bij een ander aquarium een 2222 met dezelfde CO2 reaktor in werking, maar uiteindelijk stroomt het water er zo ontzettend traag uit. Je zou bijna zeggen dat dikke stroop nog sneller is.quote:Op woensdag 19 april 2006 18:04 schreef MAXTIJN het volgende:
Krullehoofd, omdat je extra apparatuur aan gaat sluiten, en omdat je een wervelbed fliter erbij heb,
zou ik voor de 2028(2228) gaan, voor het pompvermogen.
Je zou eventueeel het kraantje wat kunnen knijpen, als je het te heftig vindt.
Ik ben zo hier en daar aan het rond kijken naar cherrygarnaaltjes. Maar weet je misschien ook de latijnse naam ervan? Want de dierenspeciaal zaken hier in de buurt weten niet precies waar ik het over hebquote:Op donderdag 20 april 2006 20:40 schreef MadGuy het volgende:
De glasgarnaal is waarschijnlijk de Caridina Japonica, oftewel de Amano garnaal. Deze kunnen alleen voortplanten in brak water. In zoet water zullen ze geen nakomelingen op de wereld zetten.
De andere garnaal waar je het over hebt is denk ik de waaierhandgarnaal, één van die soorten. DE Afrikaanse of Aziatische variant. Ook zij kweken moeilijk en vooral in brak water.
De garnaaltjes die het makkelijkst kweken zijn de cherrygarnaaltjes. De guppen onder de garnalen.
Garnalen houden inderdaad van een schijfje komkommer. Even blancheren en lekker dat ze het vinden. Overigens eten ze ook met de pot mee hoor, dus ik zou niet teveel gekkigheid uithalen als ze al genoeg meepikken van wat op de bodem valt.
http://www.kreeftengarnalen.nlquote:Op vrijdag 21 april 2006 17:43 schreef CraZyRiZio het volgende:
[..]
Ik ben zo hier en daar aan het rond kijken naar cherrygarnaaltjes. Maar weet je misschien ook de latijnse naam ervan? Want de dierenspeciaal zaken hier in de buurt weten niet precies waar ik het over heb![]()
Het lijkt me best leuk om garnaaltjes te kweken. Net als vroeger maar toen had ik guppies
Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat de vissen dit gewoon als een regenbuitje beschouwen en dat het juist goed is voor ze.quote:Op zondag 23 april 2006 17:51 schreef Klonk het volgende:
hoe doen jullie het trouwens met water wisselen, ik meng het water zo goed mogelijk op temperatuur maar ik ken ook iemand die er gewoon een emmer koud water bij doet
Hoe doe je dat dan ?? Heb je speciale kraantjes op je aanvoer en afvoer van je buitenfilter zitten ?? Of gebruik je een bioloog onder je aquarium ?? Ik ben benieuwd, want dat gezeul met die emmers word ik niet echt vrolijk van eigenlijk.quote:Op zondag 23 april 2006 17:56 schreef EvilMistress het volgende:
Een emmer koud water? Arme beestjes, die krijgen de schok van hun leven! *ehm... juist*
Bij mij komt het eigenlijk gewoon uit de kraan. Zometeen maar even doen. Slang eraan leggen en dan inderdaad ongeveer gelijk temperatuur en dan via de filter de bak in.
Eruit net zo, slang aansluiten op het filter en dan pompt 'ie het water er zelf uit. Nadat er een laagje uit is de slang loskoppelen, duim erop en vervolgens in het filter hangen plus de pomp uitzetten.
Het is een systeem, maar het werkt!![]()
Tja, zo kan het dus ook.quote:Op zondag 23 april 2006 18:29 schreef EvilMistress het volgende:
Buitenfilter? Nope, ik heb een binnenfilter. Gewoon nog de standaard van Juwel. En ik duw die slang gewoon in het ehm... (god hoe heet dat ding) pvcbuisje waar het water uitstroomt. Dan pompt ie het water er dus uit.
idd, ik gebruik ook gewoon het water dat uit de (koude) kraan komt. maar ik ververs ook niet echt veel, ongeveer 10-15% per week. nog nooit gemerkt dat de vissen daar last van haddenquote:Op zondag 23 april 2006 18:21 schreef drdolittle het volgende:
Koeler water in de bak door waterverversen stimuleert de voorplanting ook bij garnalen en vissen zoals bijvoorbeeld de corydoras.
ik heb inmiddels ook alleen nog maar 1 mannetje overquote:Op maandag 24 april 2006 20:43 schreef MadGuy het volgende:
Mijn Dario dario mannetje weet zich al een dag zeer goed te verstoppen...
In de winkel zaten ze allemaal onder zo'n halve kokosnoot te schuilen, maar dat doen die van mij niet. Ik heb die kokosnoot een keertje omgedraaid namelijk. Verder ben ik wel op zoek geweest. Maar ik denk dat ik zo'n blauwe nachtverlichting koop en dan gewoon 's nachts of 's avonds een stukje komkommer erin doen en dan wachten totdat ik wat zie.quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:26 schreef gtsmrt het volgende:
bij mij zaten de japonica's allemaal op de dezelfde plek in het begin, namelijk in een holletje in mijn hout. het duurde ongeveer een maand (of 2) voordat ze zich een beetje lieten zien en nu zie ik ze altijd
Hm, ondertussen heb ik mijn mannetje ook nog niet gespot. Ik vrees het ergste...quote:Op maandag 24 april 2006 22:46 schreef MadGuy het volgende:
Die kunnen zich ENORM goed verstoppen, hoor Krullehoofd. Ik sta soms ook verbaasd over mijn garnaaltjes en recentelijk dus door mijn Dario visjes. Alhoewel ik wel hoop die laatste levend en gezond en wel morgen weer terug te vinden.
Das vervelend...quote:Op dinsdag 25 april 2006 18:39 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Hm, ondertussen heb ik mijn mannetje ook nog niet gespot. Ik vrees het ergste...
hoe groot is je aquarium dan?quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:15 schreef MadGuy het volgende:
Als ze geen honger hebben eten ze gewoon niet. Ik voer elke dag, het vrouwtje kwam wel eten. Gisteren zag ik hem welgeteld één keer, in blakende gezondheid. Stom, ik had hem toen even moet volgen. Nu kon ik hem gewoon nergens vinden.
40x?x?quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:55 schreef MadGuy het volgende:
Dat is nog het meest bizarre: 40cm...
misschien moet je eens als de verlichting uit is met een zaklampje erin kijken....quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:02 schreef MadGuy het volgende:
Ik weet het ook niet! De eerste keer was het ook totaal belachelijk.
Als het visje nu wel is gestopt met roken hebben de garnalen zijn lijk waarschijnlijk al opgeruimd, dus dat zou een hoop verklaren. Maar ik zou het gek vinden als die dood is. Gisteren zwom die nog in alle pracht rond en het vrouwtje doet het nog steeds.
En jep, die binnenfilter zit er inderdaad in. Al vind ik hem niet echt irritant.
Ach misschien zit ie nog wel ergens onder of tussen het hout ofzo. Dario's schuimen het hout toch af naar voedsel ???quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:46 schreef MadGuy het volgende:
Ach, ik kijk het gewoon even aan. Zondag ga ik weer water verversen, komt die dan niet te voorschijn gooi ik wel een mini rouwkrans het water in ofzo.
Is dit je aqua 40 ??quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:31 schreef MadGuy het volgende:
40 cm breed.
De rest is iets van 30 hoog en 30 diep geloof ik. Het is de Aqua-40, als dat je iets zegt.
Jep, dat is hem.quote:Op dinsdag 25 april 2006 23:02 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Is dit je aqua 40 ??
[afbeelding]
Die van mij is inmiddels ook kapot hoor. De truc schijnt veel, heel veel licht te zijn en CO2. dan moet het zich gaan uitspreiden als een tapijt. Het lijkt me wel een mooi gezicht... Maar helaas! Misschien probeer ik het wel nog een keer, ooit.quote:Op woensdag 26 april 2006 12:37 schreef drdolittle het volgende:
Hoe blijft dat voorgrondplantje links voor bij jou zo goed??
bij mij doet die het heel slecht en gaat steeds verder achteruit??
Ik heb 'm in een bakje van 70x30x30.. maar daar verpietert die.
quote:Op woensdag 26 april 2006 12:37 schreef drdolittle het volgende:
Ik heb 'm in een bakje van 70x30x30.. maar daar verpietert die.
Heeft er iemand ervaring met de CO2-set van sera met gasfles icm electronische HP regelaar..??
Mischien dat ik die voor mijn 125x40x40 bak wil kopen.. maar moet dan wel ruim 400 euro investeren
Misschien wat Easylife erbij gooien ?quote:Op woensdag 26 april 2006 18:50 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Die van mij is inmiddels ook kapot hoor. De truc schijnt veel, heel veel licht te zijn en CO2. dan moet het zich gaan uitspreiden als een tapijt. Het lijkt me wel een mooi gezicht... Maar helaas! Misschien probeer ik het wel nog een keer, ooit.
Overigens heb ik mijn Dario dario mannetje gevonden. Vermagerd, beetje lusteloos, flets, maar nog steeds zwemmend. Hij nam geen voer aan. Ik vrees het ergste.
Mooie Betta trouwens, Lindatje.
Is dat niet Glossostigma elatinoides ??quote:Op woensdag 26 april 2006 12:37 schreef drdolittle het volgende:
nope is een mircanteum (ofzoiets) soortquote:Op woensdag 26 april 2006 19:14 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Is dat niet Glossostigma elatinoides ??
Die heeft heel veel licht nodig en CO2. Als er een achtergrondplant ofzo overheen hangt moet je die weghalen.
Hoezo easylife? Volgens mijn testjes zijn de waterwaarden nog steeds stabiel én goed.quote:Op woensdag 26 april 2006 19:11 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Misschien wat Easylife erbij gooien ?
Ze lijken wel op elkaar, maar ik heb ff gecheckt.. dit is hem dus Micranthemum micranthemoidesquote:Op woensdag 26 april 2006 19:22 schreef gtsmrt het volgende:
[..]
nope is een mircanteum (ofzoiets) soort
easylife is niet alleen maar goed voor je water, maar ook voor je visjes.quote:Op woensdag 26 april 2006 19:27 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Hoezo easylife? Volgens mijn testjes zijn de waterwaarden nog steeds stabiel én goed.
Temperatuur: 24 graden Celsius
pH: 7,5
KH: 5
GH: 8
NO2: < 0,3 mg/l
NH3/NH4: 0 mg/l
NO3: 0-12,5 mg/l
@ gtsmrt: Het is inderdaad de Micranthemum.
Yeip, ik heb het complete pakket. Het seramic regelsysteem met ph elektrode. En daarnaast ook de gasfles met uitwendig ventiel en de CO2 drukregelaar (naaldventiel en werkdruknanometer). In vergelijking met andere merken valt de prijs van deze set wel mee...quote:Op woensdag 26 april 2006 20:32 schreef drdolittle het volgende:
@ Krullehoofd
Heb jij het complete pakket? dus de PH-meter en daarnaast dus ook die fles met dubbelle drukemeter..
Ik vind het een boel geld om er 400 euro voor uit tegeven.
Het apparaat doet wat ie moet doen zolang die werkt. Dat is dus de ph waarde regelen van je aquarium. Ik merk wel een verbetering van de plantengroei, vooral van de langzame planten. Ik had vooral last van een een soort bruine alg op mijn planten. Ik had al van alles geprobeerd met het licht enzo, maar niks hielp. Totdat ik dus extra CO2 ging toevoegen, de bruine alg verdween als sneeuw voor de zon. Rode planten heb ik niet, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Oh ja, de groene aanslag op de aquarium ruiten is ook verdwenen. Schrappen met een magneetje hoef ik ook niet meer te doen.quote:Op woensdag 26 april 2006 20:32 schreef drdolittle het volgende:
Hoe zijn je ervaringen.. merk je sinds die set een flinke verbetering in de plantengroei, met name de moeilijke rode planten en lanzame planten.. heb je minder alggroei???
Een investering in een CO2 installatie voor een aquarium met planten is zeker de moeite waard. Planten gebruiken CO2 en licht om te groeien en zuurstof te produceren voor de vissen. Tevens zorgen planten voor een stabiel leefmilieu, dus gezonde planten -> gezond leefmilieu, dus gezonde vissen. Simpel is het eigenlijk...quote:Op woensdag 26 april 2006 20:32 schreef drdolittle het volgende:
Met andere woorden is het de investering zeker's waard??
heb je allebei de pakktten in een keer gekocht of heb je het opbewoud door eerts het een te kopen en later het aanvullende pakket? Dat kan hier wel mooi mee aangezien het een modulair systeem is.
Tussen de 60 en 80 euro ben je wel kwijt voor een ph elektrode. En het ligt eraan hoe je de elektrode verzorgt. Minder goede verzorging is minder lange gebruiksduur.quote:Op woensdag 26 april 2006 20:32 schreef drdolittle het volgende:
volgens mijn leverancier gaat de PH-naald 2 jaar mee en kost die zo'n 75-80 euro..
Mag ik vragen wat je voor de pakketten kwijt was?
Magneetventiel zit in de PH controller, deze zit ingebouwd in het apparaat. De reactor die er standaard wordt bijgeleverd is er eentje om in het aquarium te plaatsen. Deze heb ik nooit gebruikt en ligt ergens stof te verzamelen. Ik gebruik zelf een reactor voor buiten het aquarium van Dupla.quote:Op donderdag 27 april 2006 22:55 schreef drdolittle het volgende:
@krullehoofd zit de reactor van de sera set binnen of buiten het aquarium??
ik weet dat er versies voor binnen en buiten de bak zijn...
en zit er een magneetventiel of zoiets bij??
een medeaquarium hier in de stad heeft het erover dat ik er op moet letten dat er zo'n ""agneetventiel" en het liefst een reactor/diffusor ,voor buiten het aqarium bij moet hebben.
bij jouw ook al? bij mij is het andersom, mijn vrouwtjes zijn allemaal het hoekie om. ik heb nu nog 1 mannetjequote:Op vrijdag 28 april 2006 10:53 schreef MadGuy het volgende:
Hm, jammer. Mijn mannetje heeft de geest gegeven...
Uhm, hoop visjes, enig idee hoe ik kan filteren?quote:Op zaterdag 29 april 2006 17:12 schreef MadGuy het volgende:
Je zou eens in de database van www.punkyfish.nl kunnen kijken, of die van Aquavisie. Dan zie je gelijk hoe groot de vissen worden en in wat voor soort bak ze kunnen en aan welke eisen het aquarium allemaam moet voldoen.
Een tropisch aquarium begint natuurlijk met een verwarming, goede verlichting voor de plantjes en uiteraard een goede filter. Het ligt aan jezelf of je een biotoop wilt of niet.
het duurt lang voordat de ouders de broedzorg doorhebben, dus waarschijnlijk is er iets fout gegaan.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 14:27 schreef Lindatje het volgende:
Zo even geleden dat ik gereageerd heb....
De nieuwe bak is helemaal klaar maar de betta werd ziek. Hij is nu aan de beterende hand maar helemaal er bovenop komen zal ie niet meer doen. Waarschijnlijk had een van de andere (voor ons nieuwe) vissen toch een virus bij zich maar de rest al resistent voor was
De betta heeft nu niet zo'n mooie vinnen meer en had een wazig ook maar dat is ook minder aan het worden.
De antennenbaarsjes hebben het geweldig naar hun zin. Ze hadden eitjes gelegd dus dat vonden wij wel bijzonder. Deze bewaaktten ze heel goed. We lazen ook dat je de eitjes niet weg hoeft te halen. Komen we later thuis: zitten ze zelf die eitjes op te eten!!! Dus toch apart doen?
Als ik hem/haar in de vijver gooi dan eindigt ie binnen no time als reigerkak op m'n raamquote:Op zondag 14 mei 2006 16:31 schreef MadGuy het volgende:
Daar zijn ze het meest geschikt voor, maar ik vind het ook wat et ver voeren eigenlijk. Ideaal is een übergrote bak natuurlijk.
Stromend water is volgens mij juist goed voor de zuurstof enzo. Oja, visjes van 4 cm groeien.quote:Op zondag 14 mei 2006 21:31 schreef Kvaky het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb gisteren een aqaurium plus een waterfilter gekocht en nog een pompje met een uitbruistablet. Maar het gaat mij nu even over het aqaurium en het waterfilter is het voor goudvisjes ( ze zijn zo ongeveer 4cm lang) erg als ze stroming in hun bak hebben? Het is een filter dat het water eerst opzuigt dan filtert en dan weer terug de bak in blaast! Het Aqaurium is 15 cm lang en 10 cm breed. Alvast Bedankt!
Nou ja, ik heb al een goudvis he, en die vind ik tof. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan een heel uitgebreid tropisch aquarium met tetras enzo, vrienden van me zijn een half jaar geleden begonnen en wat een gedoe zeg. Ik vind gewone goudvissen al tof, en shubunkins of hoe je het in godsnaam schrijft. Misschien dat ik iets meer wil doen als m'n goudvis ter zielen is, maar ik ben al heel trots dat ze ruim drie is en er mooi uitziet, mooie vinnen enzoquote:Op zondag 14 mei 2006 22:56 schreef MadGuy het volgende:
Ja, inderdaad. Het is soms moeilijk om het allemaal een beetje te rijmen inderdaad. Ik zou eerlijk gezegd ook een grote bak willen hebben maar heb geen ruimte. Toen is het een Aqua-40 geworden met mini-visjes.
Misschien is dat ook een idee?
@ Kvaky: een filterpompje zorgt voor zuivering van het water middels bacteriën en dus moet-ie constant aanstaan, anders gaan deze dood. Tevens zorgt stroming inderdaad voor zuurtstof (bewegend wateroppervlak zorgt voor betere opname zuurstof in het water). Maar ik vraag me af hoe jij dat én een bruissteentje in zo'n klein bakje kunt proppen?
3 jaar en dan nog maar 8 cm groot ????quote:Op zondag 14 mei 2006 23:04 schreef CherryLips het volgende:
Misschien dat ik iets meer wil doen als m'n goudvis ter zielen is, maar ik ben al heel trots dat ze ruim drie is en er mooi uitziet, mooie vinnen enzoEn dat ze mooi is gegroeid.
Waren die van jou ook zo heel klein toen je ze kocht dan?quote:Op zondag 14 mei 2006 23:56 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
3 jaar en dan nog maar 8 cm groot ????![]()
Die van mij zijn misschien net 2 en zijn al 15 cm groot. Ik heb ze nog geen jaar, tel er een jaartje bij op, want dat zijn ze meestal als ze in dierenwinkel rondzwemmen.
Nah het was niet mijn filter...het waren mijn slangen. Water is nu weer mooi helderquote:Op maandag 15 mei 2006 10:20 schreef MadGuy het volgende:
Jammer van dat kienhout zeg. Het is dat ik zelf geen grote bak had anders had ik hem graag van je over willen nemen.
Ik laat meestal mijn filter bijna dichtslibben alvorens ik hem schoonmaak.
Ja, zo'n 4 cm groot waren ze. Bij mij zwemmen ze in een aquarium van 100x40x50, dus zo'n 200 liter water. In een ander aquarium van 56 liter hebben we ook nog 3 sluierstaarten en een gewone goudvis, maar ook deze zijn in een jaar tijd explosief gegroeid. De combinatie van ruimte en stromend water is heel goed voor een goudvis om zich goed te kunnen ontwikkelen.quote:Op maandag 15 mei 2006 10:19 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Waren die van jou ook zo heel klein toen je ze kocht dan?
Ja, en dat terwijl de goudvis juist een hele sterke vis is die wel een stootje kan hebben...quote:Op zondag 14 mei 2006 23:08 schreef MadGuy het volgende:
Drie jaar is inderdaad te prijzen. Ik ken mensen die het presteren ze binnen een paar maanden steevast kapot te krijgen.
Daarom leek die Aqua 40 me dus wel watquote:Op maandag 15 mei 2006 11:03 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Ja, zo'n 4 cm groot waren ze. Bij mij zwemmen ze in een aquarium van 100x40x50, dus zo'n 200 liter water. In een ander aquarium van 56 liter hebben we ook nog 3 sluierstaarten en een gewone goudvis, maar ook deze zijn in een jaar tijd explosief gegroeid. De combinatie van ruimte en stromend water is heel goed voor een goudvis om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Ik heb werkelijk waar medelijden met die kleine goudvisjes die ik de winkel zie verlaten met mensen met een hun net nieuw aangeschafte goudviskom of mini aquarium en wat waterpest voor de zuurstofvoorziening....![]()
Ik heb het ding in heet water gedompeldquote:Op maandag 15 mei 2006 11:57 schreef MadGuy het volgende:
Dat ornamentje eruit halen en alle slakjes eraf plukken.![]()
Aqua40 is wel een verbetering tov de goudviskom of het miniaquarium van 15cm bij 10cmquote:Op maandag 15 mei 2006 11:33 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Daarom leek die Aqua 40 me dus wel wat
Mooie zuurstofvoorziening als ie helemaal kaalgevreten wordt...quote:Ik heb er trouwens een gemengd bosje waterplantjes in zitten, want die waterpest groeit als de pest of de vis vreet hem in 1 week helemaal kaal![]()
Ik heb glasgarnalen voor deze taak. Werkelijk een waar slakkenhuis kerkhof op de bodem van mijn aquariumquote:Hoe kom je trouwens van slakjes af? Als er 1 of 2 rondzwerven: ok. Maar ik vond laatst een hele kolonie van die bewegende kleine stipjes op m'n ornamentje.
Oh ja, die, die worden minimaal een halve meter lang.quote:Op maandag 15 mei 2006 18:02 schreef Just17 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb mij daarjuist 2 visjes gekocht, maar ik ben de naam terug vergeten :-S
Het zijn zwarte met redelijk grote puilogen. Ze zwemmen redelijk op de grond. Ze hebben 4 vinnen onderaan op de buik en hun staart bestaat ook uit 4 ā 5 stukskes.
Kan iemand mij helpen?
Nee..dit zijn degen die 23 meter lang wordenquote:Op maandag 15 mei 2006 18:58 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Oh ja, die, die worden minimaal een halve meter lang.
quote:Op maandag 15 mei 2006 14:25 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Waarom neem je niet een 60x30 aquariumpje ?? Neem je nog een goudvisje erbij, alleen is ook maar alleen... het is tenslotte een groepsdiertje.
Zeker altijd het nieuwe visje ?quote:Op maandag 15 mei 2006 20:08 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ervaring heeft geleerd dat elke keer als ik een nieuw visje koop omdat er eentje dood is gegaan, er binnen een week weer eentje dood is. Vandaar dat ik het zo heb gelaten. Ik had eerst nl. 2 visjes.
Nee, niet altijd. Anders was het een soort territoriumdrift geweest denk ik, maar ze aten stukjes uit elkaas vinnen, joegen elkaar op, totdat de nieuwe of de oude dood wasquote:
Dat bakje wat je nu hebt is die echt maar 20 cm bij 15 cm ?? Is dat zo'n plastic bakje met een rood of blauw dekseltje die open is aan de bovenkant ?quote:Op maandag 15 mei 2006 22:35 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nee, niet altijd. Anders was het een soort territoriumdrift geweest denk ik, maar ze aten stukjes uit elkaas vinnen, joegen elkaar op, totdat de nieuwe of de oude dood was
Als ik Curly-Sue in een groetere bak doe, zou er dan wel een nieuw visje bij kunnen of zou dat ook mis gaan?
Nee, die van mij is 30 x 20 x 20 ofzo, volglas.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 11:03 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Dat bakje wat je nu hebt is die echt maar 20 cm bij 15 cm ?? Is dat zo'n plastic bakje met een rood of blauw dekseltje die open is aan de bovenkant ?
Oh ja, zo'n oranje zeker...quote:
water was nog wel op temp. en de filter- en zuurstofpomp fungeerden ook nog steeds gewoon. Water heb ik nog niet getest. De 2 kersenbuikcichliden lagen zojuist ook dood in de bak samen met een bijlzalmpje.quote:Op donderdag 18 mei 2006 08:53 schreef Lindatje het volgende:
Jeetje....dat sucks wel heel hard!!! Ik kan je helaas niet helpen, zal het eens aan mijn vriend vragen.
Kan het niet zijn dat je warmte-element of pomp uit is gevallen? Dat hebben wij een keer gehad toen we een dagje weg waren en toen was ook alles RIP....
Ik hoop dat je overlevers het gaan redden!!! Wellicht een zoutbadje (als deze vissen daar tegen kunnen)? Dat heeft bij ons al twee a drie keer wonderen gedaan!
opzuigen met een slang, gaat prima met kleine visjes. ik weet alleen niet precies wat voor visjes het zijn, maar ik heb het meerdere malen gedaan met apistogramma cacatuoides. de moeder gaat dan wel de slang aanvallenquote:Op donderdag 18 mei 2006 22:03 schreef Lindatje het volgende:
Nou de eitjes zijn uitgekomen.....alleen de mini-visjes laten zich dus mooi niet zien. We hebben ze niet in een aparte kweekbak kunnen zetten omdat ze dan geen eitjes afzetten. Maar nu in de grote bak krijgen we die ienieminie vissies echt niet te pakken. Ze schieten door de gaatjes van het netje. Maar we wachten het maar even af. Er staat een apart bakkie voor ze klaarHopelijk overleven ze de eerste uren zodat we ze kunnen vinden en veilig kunnen stellen voor andere vissen...
Als er nog iemand tips heeft hoor ik ze uiteraard graag
ik gok op nitriet, maar meten is weten.quote:Op woensdag 17 mei 2006 23:08 schreef mrkanarie het volgende:Aquarium Massacre
![]()
Ik was vandaag de hele dag weg geweest met school. Kom vanavond thuis, werp een blik op mijn aquariumbak: bloed-rood doorzichtig en geen enkele vis meer die ik zie zwemmen. Ik loop er naartoe en zie daar bovenin mijn Pimelodus Pictus ( RIP) dood liggen, samen met al mijn neontetra's, een paar cory's en mijn kersenbuikcichlidevrouwtje.
![]()
Ik zo snel mogelijk kijken naar mogelijke overlevers... Zie mijn kersenbuikmannetje nog wat kriperen/half dood onderin de bak, en mijn gemarmerde bijlzalm en wat cory's zwemmen nog gewoon vrolijk door. Noteer wel dat mijn kersenbuikcichliden, gewild of niet, net rond de 40 twee weken oude jongen hadden; allemaal mors dood.Ik de overlevers er asap dr uitgevangen en bij een kweekbak waar 2 man-guppen in zwommen gedaan.
2 v/d 3 bijlzalmen zijn nu helemaal bleek, weet niet of ze het nog redden, de andere doet het nog wel redelijk. De cory's die nog leefden zwemmen nog steeds gewoon vrolijk rond.
Nu is mijn grootste vraag: Wat is de oorzaak?
Ik had er blauwalg in, kan zijn dat die vissen zijn gestikt door de ammoniak, maar waarom dan allemaal zo snel in eens (vanmiddag had mijn moeder ze nog gevoerd en ze zwommen allemaal nog wel gewoon volgens haar, ook de neon's e.d. en ze zei dat het water niet troebel was) en waarom is het water bloodrood-troebel?Blauwalg is een taaie, maar het lijkt mij sterk dat alle vissen in eens spontaan het begeven.
Voor de rest weet ik ook echt niet wat de oorzaak kan zijn geweest. Weet alleen wel dat ik nu erg droevig ben, net als de rest van de familie.Iemand enig idee wat de oorzaak zou zijn kunnen geweest voor dit plotselinge bloedbad?
schuursponsje voor alsie nog leeg is, scheermesje voor als hij vol is.quote:Op woensdag 24 mei 2006 16:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik denk dat ik via marktplaats een aquarium ga regelen, heeft iemand alvast een tip om aangekoekte algen enzo weg te krijgen?![]()
Ok, lekker simpelquote:Op woensdag 24 mei 2006 17:01 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
schuursponsje voor alsie nog leeg is, scheermesje voor als hij vol is.
Noodzakelijk, noodzakelijk, is misschien wel raadzaam.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:28 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ok, lekker simpelNog wat vraagjes
Is het bij goudvissen noodzakelijk om een pompje/filter te hebben?
Zou ik er een goudvisje bij kunnen doen (aangezien ik er nu 1 heb) zonder problemen?
Ja, je hebt een filter nodig, goudvissen zijn nogal grote veroorzakers van afval in je aquarium. Ga voor een klein buitenfiltertje zoals de eheim 2211. Een extra zuurstofpompje is geen overbodige luxe. Goudvissen hebben meer zuurstof in het water nodig, vooral in de zomer wanneer het water opwarmt en minder zuurstof bevat.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 21:28 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ok, lekker simpelNog wat vraagjes
Is het bij goudvissen noodzakelijk om een pompje/filter te hebben?
Wanneer je ze beiden tegelijkertijd in de nieuwe bak introduceert hoeft dit geen problemen te geven. Ik zou eerder de voorkeur geven aan 2 nieuwe vissen zodat je er 3 hebt.quote:Zou ik er een goudvisje bij kunnen doen (aangezien ik er nu 1 heb) zonder problemen?
kleurstof als in?quote:Op zondag 4 juni 2006 21:15 schreef drdolittle het volgende:
met tegellijm en een tubetje kleurstof..
heb ik mijn achterwand ook mee gemaakt.
wel goed laten drogen en de bak 3 keer vol zetten en na een dag leeg laten lopen,
het liefst ook nog met een popm met filterkool aansluiten (om de giftige stoffen eruit te filteren.
welke planten heb je in je bak, wat voor een bodembedekking heb je, filter, plantenvoeding die je toevoegd? Meer informatie zou handig zijn!quote:Op maandag 12 juni 2006 12:18 schreef PekkeMan het volgende:
hallo mede-aquarianen!![]()
ik heb al geruime tijd een Rekord 120 (101L x 46H x 31B cm) maar het wil eigenlijk niet vlotten met planten. Wat mij toch zorgen maakt bij dit aquarium is de hoeveelheid licht. Ik vrees dat het gewoon te zwak is. Er bevindt zich 1 tl-lamp van 25 watt in die maar 75 cm lang is, terwijl de bak 101 cm lang is. Dit geeft vooral in de hoeken achterin problemen met de hoeveelheid licht. Planten willen daar ook maar moeilijk gedijen. Ik vroeg me af hoe ik de hoeveelheid licht kan versterken. Een extra lichtbalk inmaken wil niet, omdat de kap daar geen ruimte toe laat. (En misschien is dit ook wel te overdreven?) Ikzelf ben al wel heen en weer geweest met aluminiumfolie, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat.
Jullie hier ideeën over?
reflector kopen, goede lamp kiezen, of een extra TL inbouwen (gaat wel, zijn meer mensen die dit doen).quote:Op maandag 12 juni 2006 12:18 schreef PekkeMan het volgende:
hallo mede-aquarianen!![]()
ik heb al geruime tijd een Rekord 120 (101L x 46H x 31B cm) maar het wil eigenlijk niet vlotten met planten. Wat mij toch zorgen maakt bij dit aquarium is de hoeveelheid licht. Ik vrees dat het gewoon te zwak is. Er bevindt zich 1 tl-lamp van 25 watt in die maar 75 cm lang is, terwijl de bak 101 cm lang is. Dit geeft vooral in de hoeken achterin problemen met de hoeveelheid licht. Planten willen daar ook maar moeilijk gedijen. Ik vroeg me af hoe ik de hoeveelheid licht kan versterken. Een extra lichtbalk inmaken wil niet, omdat de kap daar geen ruimte toe laat. (En misschien is dit ook wel te overdreven?) Ikzelf ben al wel heen en weer geweest met aluminiumfolie, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat.
Jullie hier ideeën over?
cichlidenquote:Op dinsdag 13 juni 2006 00:26 schreef Pilootje het volgende:
Hoop dat ik in het goede topic zit....
Vroeger hebben wij hier altijd een tropisch aquarium gehad met ciclieden ( fout geschreven neem ik aan ) Op een gegeven moment door verhuizing de bak aan een goede kennis over gedragen. Maar het begint weer een beetje te kriebelen. Op zich ben ik redelijk op de hoogte van alles, maar goed het is al wat jaren geleden dus ik ben me weer aan het inlezen op dit gebied. Nu vroeg ik me af, de prijzen zijn vast ook veranderd. Wat ben ik nu ongeveer kwijt aan apparatuur ? Hele globale vraag dus ook een heel globaal antwoord mogelijk
- reflector heb ik...quote:Op maandag 12 juni 2006 23:49 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
reflector kopen, goede lamp kiezen, of een extra TL inbouwen (gaat wel, zijn meer mensen die dit doen).
iig geen growlux. verder zijn er veel megelijkheden. ik zweer bij bouwmarkt TL lampen, koel wit en warmwit. als je er maar 1 kunt kiezen zou ik voor koelwit gaan.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 19:59 schreef PekkeMan het volgende:
- wat versta je onder een goede lamp?
ik weet zeker dat het kan, maar ik ga niet voor je zoeken.quote:- in deze kap kan ik geen extra lamp inbouwen aangezien de starter etc zo ongeveer al de helft inneemt en daar de tl balk aan zit, en als ik er nog een in zou bouwen kan ik niet meer bij/ in het aquarium om te voeren etc.. tenzij ik zelf er een kap voor ga maken.. (of heeft iemand anders tips hoe ik het wel zou kunnen inbouwen in de bestaande kap?)
ik ook! maar het is een ontzettend langlopend projekt, wat al ongeveer 2 jaar loopt. uiteindelijk moeten er zeldzame roggen in gekweekt worden.quote:Byte Me, gave bak is dat zeg, ben erg benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit komt te zien!
fuck he, daar kun je gewoon bij in zwemmen als je wilt.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 17:18 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
cichliden
en globaal gezien bij nieuwkoop tussen de 200 (dwergcichliden in 60 liter), via 1000 (grote bak met grote cichliden) tot 100.000+ (voor een dierentuin-achtig aquarium, zoals dit: http://www.freshwaterstingray.nl/1Nederlands/Mega_Bak.html )
de tweede TL komt onder de open klepjes te zitten, en wordt bevestigd aan het schuine gedeelte. De balast komt ergens buiten je bak, bij voorkeur in het kastje eronder.quote:Op woensdag 14 juni 2006 13:04 schreef PekkeMan het volgende:
[afbeelding]
Dit is de betreffende kap, en heb em even beter bekeken, maar het deel waar de voorschakelaar inzit, is een geheel met de kap. Als ik die eruit zou willen halen moet ik hem eruit zagenen dat ben ik niet zo 1,2,3 van plan...
growlux is notoir slecht. er komt veel te weinig licht uit.quote:betreffende de 'goede' lamp. Groeien de planten daar goed op dan? Ik dacht dat ze vooral de blauwe en rode kleuren in de lamp nodig hebben om goed te kunnen groeien, zoals die in grolux lampen zitten (de bekende paarse kleur)
Mijn garnalen aten ooit mijn guppen op.. alle guppen in nette partjes gekniptquote:Op zaterdag 24 juni 2006 18:32 schreef MadGuy het volgende:
Ik denk dat je er niet meer in moet doen als je er al guppies in hebt zitten. Garnalen zullen door de guppen opgegeten worden, ben ik bang.
Woei, ik werd gisteren opgebeld door mijn aquariumspecialist dat er weer Dario dario te koop zijn. Ik ga denk ik toch weer een stelletje proberen, het vrouwtje leeft immers nog, dus ik denk gewoon dat ik vette pech met het mannetje heb gehad...
guppen en koudwaterquote:Op zaterdag 24 juni 2006 16:15 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Ik heb hier een klein koud water aquarium (40 cm) met wat guppies, nu wil ik er wat meer vissen in hebben, weten jullie mischien een paar leuke vissen die ik kan houden.
Zat zelf te denken aan wat garnaaltjes maar dan moet ik zeker een klein verwarmingsding kopen?
125 liter!quote:Op maandag 26 juni 2006 20:49 schreef MadGuy het volgende:
Cool, Sandertje21!![]()
Hoe groot is je bak en wat wil je gaan houden? Ik ben benieuwd!
Kleine slakjes kunnen niet zoveel kwaad, meestal leven ze van de alg. Aangezien je nog geen vissen voert zullen ze wel met de planten mee zijn gekomen. Wil je van ze af kun je ze kapot drukken als je ze tegenkomt of je plaatst een schijf komkommer in je bak, waar de rakkers zich op verzamelen, zodat je ze gemakkelijk kunt verwijderen met komkommer en alles.
Nee, ik wilde zelf ook al niet de standaardbeesten...quote:Op maandag 26 juni 2006 20:56 schreef MadGuy het volgende:
Oeh, jaloers!
En inderdaad, ik heb er ook een stuk of wat in mijn bakje hoor. Soms wil het vrouwtje van de Dario dario er eentje pakken. Dat heb ik nu twee keer gezien. En soms druk ik de iets grotere kapot waar de garnaaltjes zich dan vervolgens op storten.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Misschien is het leuk om een biotoopje te starten en eens niet voor de standaard visjes zoals neon tetra en dergelijke te gaan?
Hoe zien die vuurgarnaaltjes er uit?quote:Op maandag 26 juni 2006 21:00 schreef MadGuy het volgende:
Ik heb vuurgarnaaltjes. De schaartjes zijn ZO klein dat ze echt geen schade aan kunnen richten, zelfs van de volwassen beestjes. Je moet natuurlijk geen uit de kluiten gewassen soorten houden, deze zijn meer geschikt voor een speciaalaquarium.
Die heb ik volgens mij ook gezien in de aquariumzaak!quote:Op maandag 26 juni 2006 21:05 schreef MadGuy het volgende:
Hier is een fotootje van mijn garnaaltjes op een stuk komkommer:
[afbeelding]
Ze worden niet groter dan zo'n drie centimeter en zijn rood van kleur als ze zich happy voelen.
Wat meer foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze laatste is weer van mij. Een 'zwanger' vrouwtje.
Frisse bak trouwens.![]()
Alleen als er sprake is van een hoge huurachterstand...quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:20 schreef zoeperzazke het volgende:
Vraagje:
Kan een appelslak uit zijn huisje kruipen?
nee, hij kan er alleen uit wegrotten.quote:Op woensdag 28 juni 2006 13:20 schreef zoeperzazke het volgende:
Vraagje:
Kan een appelslak uit zijn huisje kruipen?
Misschien groeide de slak sneller dan het huis?quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:06 schreef zoeperzazke het volgende:
Echt niet? Ik heb ineens een reusachtige naaktslak (levend) en een leeg slakkenhuisje.......
yepquote:Op donderdag 29 juni 2006 12:48 schreef Masegate het volgende:
Nou wil ik graag een drietal dingen van jullie weten:
1) Is het inderdaad onverstandig om een dwerg kogelvisje bij mijn guppen te zetten?
yepquote:2) Als dat inderdaad onverstandig is, hoe zit het dan met dat spul om je slakken uit te roeien? Is dat niet heel slecht voor je aquarium?
men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.quote:3) Zijn er nog andere opties? (Handmatig weghalen is geen optie, want daar ben ik echt al helemaal moe van en het werkt voor geen meter)
Nou kan je vertellen dat grind ook geen pretje is. En vind het zowiezo beter voor mijn grondbewoners.quote:Op donderdag 29 juni 2006 12:24 schreef Klonk het volgende:
oei, zandbodem is erg bewerkelijk (maar wel mooi)
Dat met die tomaat doe ik dus al een tijd, alleen niet met een tomaat, maar met komkommer.quote:Op donderdag 29 juni 2006 13:37 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
yep
[..]
yep
[..]
men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.
zo'n 30 literquote:Op vrijdag 30 juni 2006 20:56 schreef Klonk het volgende:
hoeveel liter is dat ook alweer, 50 liter ofzo ?
Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.quote:
tweedehands een grotere bak kopenquote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:28 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
[..]
Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.
Het is geen aqua 40 maar een andere bak die ik van een maat voor mijn verjaardag had gekregen.
ga morgen maar is naar de winkel voor info en mischien een aankoop![]()
Dat kan. Als ik diep in mijn hart kijk wil ik ook een grotere bak en een kolonie van de door mij geliefde Dario dario, of wellicht zelfs andere visjes erbij. Maar qua ruimte zit het er helaas niet in. Dit is echter een mooie oplossing, zo blijkt en het is nog een geweldige uitdaging ook om zo'n nanobakje perfect in balans te houden.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.
ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
Daarom vraag ik het ook hierquote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:31 schreef MadGuy het volgende:
Ik zou niet té enthousiast worden, maar eerst eens gewoon rustig kijken wa je nu wilt. Die tijd heb je wel, want het is sowieso verstandig om je bakje eerst ZONDER visjes, maar met planten, grind en filter een weekje of drie te laten rijpen. In de tussentijd kun je gaan beslissen over wat je in je bakje wilt.
Overigens zou ik me niet laten vertroebelen door wat winkeliers zeggen; zij willen echt van alles in je bakje proppen, zelfs vissen die eigenlijk niet zo geschikt zijn, zoals goudvissen of guppen...
Het is 2 keer de zelfde linkquote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:33 schreef Klonk het volgende:
deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html
of deze:
http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html
zo ben ik ook aan mijn bak gekomen, tweedehands scheelt een bult en je krijgt meer voor je geld
Als er ruimte is zou ik ook een grote bak nemen. Het is inderdaad makkelijker in balans te houden én je hebt meer kijkplezier en kunt voor grotere vissen gaan.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:36 schreef Klonk het volgende:
nog even over de bakken (en hun omvang), koop voor je budget een zo groot mogelijke bak (mits er ruimte is uiteraard)
ach, het licht eraan wat je ermee doet. een paar guppen doen het prima in een 60cm bak. voor garnalen is dat misschien nog wel overdreven groot. voor een fatsoenlijk aquarium heb je idd meer nodig. vanaf 1 meter wordt het interessant.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.
ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
Wat een onzin Klonk, niet iedereen wil 80 vissen in zijn aquarium.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.quote:Op maandag 3 juli 2006 20:29 schreef MadGuy het volgende:
Leuk! Ze worden zo'n 6 cm. Waarom niet gelijk een groter groepje eigenlijk?
Waarom te weinig?quote:Op maandag 3 juli 2006 21:18 schreef Byte_Me het volgende:
3 corries is te weinig, minimaal 6, beter is 8 en echt leuk wordt het pas vanaf 10. weleens een bak gezien met 25 corydoras sterbai, dat is echt een geweldig gezicht. maar dan moet je ze wel zelf kweken, want die vissen zijn stervensduur.
Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.quote:Op maandag 3 juli 2006 20:34 schreef Sandertje21 het volgende:
[..]
Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.
ligt nogal aan de garnalen die je hebt. ik heb altijd redtails gehad, die doen het prima in water van 15 tot 30 graden.quote:Op maandag 3 juli 2006 22:11 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.
Het gaat redelijk goed in mijn bakje. De mannetjes doen wel aan pronkcompetities, maar voorlopig is het vaak nog gelijkspel. het lijkt erop dat het hout in het midden een mooie deler is van de territoria. Het vrouwtje paart met de mannetjes, mooi gezicht hoe het vrouwtje omkrult wordt door het mannetje.
De temperatuur stijgt alleen enorm in mijn bak. Nu kunnen de vissen daar wel een paar dagen tegen, maar de garnalen baren me wat zorgen. En ook het zuurstofgehalte is in warm water wat minder. Ik heb al even het licht uitgezet, maar op den duur is dat ook niets voor planten en leven in mijn bak en water verversen met kouder water is ook niet altijd super voor het balans.
Iemand tips?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |