abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37035508
Ah, dat verklaart het raadsel. Je had een verkeerd topic onder je CTRL+V, Bluezz?

Ik heb overigens geen ervaring met kasten, maar er zullen best mensen zijn die er meer verstand van hebben.
pi_37035645
quote:
Op maandag 17 april 2006 16:43 schreef MadGuy het volgende:
Ah, dat verklaart het raadsel. Je had een verkeerd topic onder je CTRL+V, Bluezz?
Mijn muis zwerft wel eens te ver (valt van muismatje af, en pikt dan zo een topic op die eronder of erboven staat ja
pi_37037918
is dat trouwens MAXTIJN zijn bak?

ziet er puik uit in ieder geval
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_37038710
Ik dacht dat MAXTIJN een discusbak had, eigenlijk. Maar zeker een puik bakje.
  maandag 17 april 2006 @ 19:02:25 #6
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_37039212
Tropische Visjes Post
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  maandag 17 april 2006 @ 19:07:21 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37039328
nou, hier is de grote verhuizing bijna zover, enige probleem is dat ik het kastje niet mooi waterpas krijg, dus morgen maar eens een bezoekje brengen aan de lokale bouwmarkt voor verstelbare pootjes en tegelijk maar eens langs de aquawinkel om te kijken om mijn probleem op te lossen (spoedvraagje was van mij )
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_37045227
Helaas....dit is niet onze bak!
Dit is de nr. 1 van de site Rate my Tank!
Dus geen copyright Maxtijn...

Klonk: volgens mij is de rand van het aquarium gelijk aan de rand van het meubel, dus valt er niet omheen.
pi_37045515
quote:
Op maandag 17 april 2006 21:54 schreef MAXTIJN het volgende:
Het was meer bedoeld als OPsamensmelting
En een errug mooie bak
pi_37046412
quote:
Op maandag 17 april 2006 21:54 schreef MAXTIJN het volgende:

Klonk: volgens mij is de rand van het aquarium gelijk aan de rand van het meubel, dus valt er niet omheen.
Er zitten echt hele mooie bakjes tussen, zeg...
pi_37046681
t v peeeee
  dinsdag 18 april 2006 @ 11:51:22 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37057255
zo, de verstelbare pootjes zitten eronder, het geheel staat waterpas, een dezer dagen de verhuizing.
  dinsdag 18 april 2006 @ 12:09:12 #13
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37057718
Ik en mijn vriend hebben ons aquarium geheel opgeschoond aangezien we helaas opnieuw moesten beginnen na een massale guppensterfte in de winter door temperatuurschommmelingen (warmte-element stopte ermee en lamp ging uit door stroomstoring in het weekend en wij waren er niet ). Nu willen we geen guppen meer omdat die zich toch wel erg makkelijk vermenigvuldigen. Misschien straks nog een paar mooie mannetjes.

We hebben nu een bak van 60 breed met daarin:
- 5 koperzalmpjes
- 1 rode betta (kempvis)
- 1 vuurstaart labeo
- 2 (paartje) antennebaarsjes

Dat gaat allemaal erg goed en ergens deze week of volgende week krijgen we 20 nieuwe vissen (die er uiteraard bijpassen als het goed is qua soort, oa purperkop-barbeel en kersebuikjes ) via iemand die zijn aquarium wegdoet. Uiteraard komt er meteen een grotere bak! Ik zal van de week nog wel een foto proberen te posten van de huidige bak (zonder uitbreiding).

Heeft iemand enig idee of kempvissen en antennebaarsjes elkaar niet liggen? We hadden eerst de kempvis in pracht en praal en sinds de eerste antennebaars erbij zit begint hij scheuren te krijgen in zijn vinnen. Daarom hebben we er een vrouwtje antenne bijgekocht en die vind het geweldig samen (horen ook in paar maar dat wist ik eerst niet). We hebben de baarsjes er nog nooit op betrapt dat ze happen maar de zwemmen altijd verdacht dicht in de buurt. In onze boeken staat dat deze soorten wel bij elkaar kunnen...
Lind@tje - aka - Peanuts - aka - Plurkske - aka - Linnie - aka - Poebeliewoepsie
Wat nou?
pi_37061339
Kersebuiker kunnen erg teritoriaal zijn, helemaal als ze jongen hebben, die zou ik niet in een bakje van 60 cm doen met zo veel vis erbij..

Ze jagen geheid een paar andere vissen de dood in als ze geslachtsrijp zijn en zin hebben om zich voort te planten..
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  dinsdag 18 april 2006 @ 15:19:56 #15
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37063114
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 14:16 schreef drdolittle het volgende:
Kersebuiker kunnen erg teritoriaal zijn, helemaal als ze jongen hebben, die zou ik niet in een bakje van 60 cm doen met zo veel vis erbij..

Ze jagen geheid een paar andere vissen de dood in als ze geslachtsrijp zijn en zin hebben om zich voort te planten..
Die kersebuik zit er nu nog niet in. Deze komen nog. Uiteraard stappen we dan direct over op een nieuwe bak anders gaat het mis. Ze hebben geen jongen maar ik moet eerst onderzoeken of het mannetjes of vrouwtjes zijn (of beide). De nieuwe bak wordt minimaal 2 keer zo groot...kan dat wel? En ik praat over 20 vissen maar met 10 tetra's zit ik daar natuurlijk al snel aan
Lind@tje - aka - Peanuts - aka - Plurkske - aka - Linnie - aka - Poebeliewoepsie
Wat nou?
pi_37077900
Je nieuwe bak wordt zo'n 1.20 m.
dan gaat het wel goed, een bak vanaf 80 cm zou wel kunnen maar liever eentje vanaf 1 meter lengte

Ik heb vanavond ook een "nieuwe" (2-dehands) aquarium opgehaald van 125x40x40.
Moet alleen nog bedenken wat voor vissen ik er in wil gaan houden

Ik denk dat ik er een Azie-bak of een zuid-amerikaanse dwerchichilden bak van maak
pi_37079121
Waar kopen jullie het kienhout en stenenpartij voor jullie aquarium??

Bij de dierenwinkel vragen ze zo 15-20 euro voor een belachelijk klein stukje hout?
Als ik mijn nieuwe bak dan met veel hout in wil richten word dat het duurst van mijn hele aquarium..

Kopen jullie dat gewoon bij diverse tuincentra.. en is dat hout en steen dan wel geschikt voor aquaria??

[ Bericht 0% gewijzigd door drdolittle op 18-04-2006 22:44:44 ]
pi_37079212
Ik heb het inderdaad bij het tuincentrum gehaald. Je moet gewoon het hout nemen bij de aquariumafdeling. Bij stenen zul je even moeten controleren of er kalk in zit. Volgens mij geldt dat niet zo zeer voor de maaskeien, die ze zo vaak verkopen.

Thuis kun je met een beetje azijn testen of er kalk in de stenen zit. Gaat het bruisen, zit er kalk in.
pi_37081355
Ik was niet van plan om eerst TIG-kilo stenen te kopen,
thuis te testen met azijn ,en er vervolgens achter komen dat de stenen kalk bevatten!

En dan weer terug te zeuelen naar de winkel / tuincetrum en te zeggen die stenen hoef ik niet want er zit kalk in!!
  woensdag 19 april 2006 @ 08:37:53 #20
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37086736
Sowww gisteren is onze partij vissen opgehaald!
Ze stonden vanaf 13.00 al in een emmer zonder warmte-element en wij kwamen ze om 19.30 halen. Met de auto mee...ik denk: dat overleven ze nooit. Thuis een voor een uitgezet in het aquarium en dat was wel even spannend aangezien er een aantal joekels bijzitten. Maar wonder boven wonder zwom een half uur elke vis sereen door de bak. Alleen onze antennebaars verdedigd zijn teritorium fel en de rest vind het allemaal wel prima.

We hebben nu nog niet direct een nieuwe bak gehaald aangezien de vissen helaas niet in topconditie verkeren. Als we nu een bak kopen en ze komen alsnog te overlijden door de stress, ondanks onze goede zorg, dan is dat wel erg zuur. Als het tot dit weekend goed gaat komt de nieuwe bak er direct.

Ik heb al foto's maar nog geen webspace om ze op de pleuren dus daar moet ik nog iets op verzinnen.
Wat nou?
  woensdag 19 april 2006 @ 11:17:33 #21
97868 Krullehoofd
Knap, intelligent en eerlijk.
pi_37090098
Hallo iedereen, hier even een vraagje die hier misschien wel beantwoord kan worden. Ik ben van plan om een buitenfilter voor mijn aquarium (juwel rekord 110) aan te schaffen. Op dit filter gaat nog wel het een en ander aan randapparatuur op worden aangesloten, zoals een Co2 reaktor en eventueel een wervelbedfilter. Het filter heeft dus wel wat pompkracht nodig. Nu zit ik te twijfelen tussen een Eheim 2026 of een Eheim 2028. Daarbij heeft de 2028 ook nog eens een groter filtervolume waardoor je je waterinhoud vergroot en meer ruimte voor de ozo belangrijke bacteriecultuur op je substraat.

Voor welk buitenfilter zouden jullie kiezen ? Alvast bedankt voor de hulp...
Een frigide vrouw beminnen is als een lekke fietsband oppompen....
pi_37101678
het hangt een beetje af van het aantal liters water dat er in je aquarium zit.....
en ook wat voor soort vissen en of je wel of geen planten in het aquarium doet
pi_37102031
Krullehoofd, omdat je extra apparatuur aan gaat sluiten, en omdat je een wervelbed fliter erbij heb,
zou ik voor de 2028(2228) gaan, voor het pompvermogen.
Je zou eventueeel het kraantje wat kunnen knijpen, als je het te heftig vindt.
pi_37102500
Moet ik nog een multiples en piepschuim plaat onder de bodemplaat van mijn nieuwe aquarium aanbrengen?? ( 200 liter)

ik vraag me afi hoe de belasting voor de bodemplaat is als ik al er stenen en kienhout in ga zetten

Het aquarium is voorzien van hoekstrippen, deze steunen op de randen van het stalen frame
onder het aquarium. Ik kan dus door de bodenmplaat de inhoud van de kastruimte onder het aquarium zien. De bodemplaat hangt dus vrij boven het (bijpassende) kastje.

Ik heb alleen ondersteuning lang de randen van de bak, in het midden zit geen extra steunbalk

of kan ik mijn bak gewoon vullen..
iemand tips want ik wil de bak natuurlijk zo snel mogelijk vullen met een wat er zand/ grind etc..

Zijn er ook nog mensen die zelf een achterwand hebben gemaakt van piepschuim en verf etc. of purschuim?? en heeft er iemand nog tips hoe ik zelf zoiets zou kunnen maken.. ??

Ik ben niet al te handig..
  woensdag 19 april 2006 @ 19:35:21 #25
97868 Krullehoofd
pi_37104757
quote:
Op woensdag 19 april 2006 17:52 schreef drdolittle het volgende:
het hangt een beetje af van het aantal liters water dat er in je aquarium zit.....
en ook wat voor soort vissen en of je wel of geen planten in het aquarium doet
Er kan ongeveer 110 liter in. Maar ik heb er al 20 kg grind ingestort, dus ik hou het nu op rond de 90 liter. Ik ben van plan om er een "Amano" aquarium van te maken met in ieder geval de japonica als bewoner. Qua vissen ben ik er nog niet uit
  woensdag 19 april 2006 @ 19:56:54 #26
97868 Krullehoofd
pi_37105474
quote:
Op woensdag 19 april 2006 18:04 schreef MAXTIJN het volgende:
Krullehoofd, omdat je extra apparatuur aan gaat sluiten, en omdat je een wervelbed fliter erbij heb,
zou ik voor de 2028(2228) gaan, voor het pompvermogen.
Je zou eventueeel het kraantje wat kunnen knijpen, als je het te heftig vindt.
Ik heb bij een ander aquarium een 2222 met dezelfde CO2 reaktor in werking, maar uiteindelijk stroomt het water er zo ontzettend traag uit. Je zou bijna zeggen dat dikke stroop nog sneller is.

Het wervelbedfilter heeft een doorstroming nodig van rond de 500 liter en de CO2 reaktor heeft een doorstroming nodig van rond de 600 liter. Dan zou je met een 2028 met een snelheid van 1050 liter (dit is wel zonder filtermateriaal) nog aan de krappe kant zitten en zou ik eventueel zelfs naar een 2080 moeten kijken....

Ik bedoel heb je die 2080 wel eens in het echt gezien die krijg ik nooit in m'n aquarium kast...
pi_37137692
Ik heb hier en daar gelezen dat er mensen zijn begonnen met garnalen.
Nu heb ik ook 3 kleine garnalen (glas garnaaltjes ofzo) en een dikke bruine garnaal met waaiertjes aan zn poten.
Nu heeft iedereen veel garnalen kindjes. Ik heb dit helaas nog niet mee gemaakt. Moet je om dit te bereiken nog iets speciaals hebben voor de garnalen? hoe zie je bijv. of je een mannetje of een vrouwtje heb?
En heb gelezen dat garnalen van komkommer houden.
Is dit bij elk garnalen soort? Heb na gevraagd bij de meneer de dierenspeciaalzaak man. Maar hij wist mij alleen te vertellen dat ze algen tabletten eten.
www.feestcafedekeijzer.nl
Its not why you do it, Its how you have done it!
pi_37139078
De glasgarnaal is waarschijnlijk de Caridina Japonica, oftewel de Amano garnaal. Deze kunnen alleen voortplanten in brak water. In zoet water zullen ze geen nakomelingen op de wereld zetten.

De andere garnaal waar je het over hebt is denk ik de waaierhandgarnaal, één van die soorten. DE Afrikaanse of Aziatische variant. Ook zij kweken moeilijk en vooral in brak water.

De garnaaltjes die het makkelijkst kweken zijn de cherrygarnaaltjes. De guppen onder de garnalen.

Garnalen houden inderdaad van een schijfje komkommer. Even blancheren en lekker dat ze het vinden. Overigens eten ze ook met de pot mee hoor, dus ik zou niet teveel gekkigheid uithalen als ze al genoeg meepikken van wat op de bodem valt.
pi_37141182
Ik heb vanmiddag veel tempex gekocht.. en een solderbout en sliconenkit..

Ga proberen zelf een achterwand te fabriceren.. ben benieuwd of het wat wordt.
pi_37142952
Oeh, daar had ik nog ergens een mooi linkje van.

Helaas werkt de link niet meer naar de beschrijving van deze achterwand, maar hij is wel heel tof.

Hier iets meer basic.

EDIT: Link gevonden!

Hierrrrr!

[ Bericht 15% gewijzigd door MadGuy op 20-04-2006 22:21:01 ]
pi_37143910
Het is en mooie achterwand.. maar ik houd zelf niet zo van dat kunst met zo'n gezicht erin..

Ik heb het liever natuurlijker, wat ook met die methode te doen moet zijn..
Nou moet ik vast wel iets moois kunnen maken..
pi_37143989
Ik denk dat je met die link voor een basic achterwand en een hoop fantasie ook ver komt. Het ziet er niet bijster moeilijk uit.
pi_37166127
quote:
Op donderdag 20 april 2006 20:40 schreef MadGuy het volgende:
De glasgarnaal is waarschijnlijk de Caridina Japonica, oftewel de Amano garnaal. Deze kunnen alleen voortplanten in brak water. In zoet water zullen ze geen nakomelingen op de wereld zetten.

De andere garnaal waar je het over hebt is denk ik de waaierhandgarnaal, één van die soorten. DE Afrikaanse of Aziatische variant. Ook zij kweken moeilijk en vooral in brak water.

De garnaaltjes die het makkelijkst kweken zijn de cherrygarnaaltjes. De guppen onder de garnalen.

Garnalen houden inderdaad van een schijfje komkommer. Even blancheren en lekker dat ze het vinden. Overigens eten ze ook met de pot mee hoor, dus ik zou niet teveel gekkigheid uithalen als ze al genoeg meepikken van wat op de bodem valt.
Ik ben zo hier en daar aan het rond kijken naar cherrygarnaaltjes. Maar weet je misschien ook de latijnse naam ervan? Want de dierenspeciaal zaken hier in de buurt weten niet precies waar ik het over heb
Het lijkt me best leuk om garnaaltjes te kweken. Net als vroeger maar toen had ik guppies
www.feestcafedekeijzer.nl
Its not why you do it, Its how you have done it!
  vrijdag 21 april 2006 @ 17:45:44 #34
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_37166187
Kijk eens op marktplaats, daar worden wel vaak garnalen aangeboden, scheelt ook meestal nog eens 50% in de prijs van de dierenwinkels
Wel minimaal een groepje van 10 nemen
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_37167640
@ Crazyrizio

Hier bij mij in kampen (omgeving Zwolle) is iemand die ze kweekt en verkoopt.
daar heb ik er een paar weken geleden ook een paar weggehaald
  vrijdag 21 april 2006 @ 19:18:14 #36
97868 Krullehoofd
pi_37168354
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 17:43 schreef CraZyRiZio het volgende:

[..]

Ik ben zo hier en daar aan het rond kijken naar cherrygarnaaltjes. Maar weet je misschien ook de latijnse naam ervan? Want de dierenspeciaal zaken hier in de buurt weten niet precies waar ik het over heb
Het lijkt me best leuk om garnaaltjes te kweken. Net als vroeger maar toen had ik guppies
http://www.kreeftengarnalen.nl
pi_37208091
Dit berichtje stond 22-4 op www.AD.nl

Dode door ongeval in sierviskwekerij

DEN HAAG - Bij een ongeval in een sierviskwekerij aan de Oude Haagweg in Den Haag is zaterdag een nog onbekende man om het leven gekomen.

Vermoedelijk is het slachtoffer geëlektrocuteerd’s hoe dat kon gebeuren is onduidelijk.
De man is zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht, waar hij in de loop van de middag is overleden, aldus een woordvoerder van de politie.

zou het een bezoeker of medewerker zijn?
pi_37208283
Nog onbekend, dus dat zal een bezoeker geweest zijn.
If those who are wiser always step down, we'd be ruled by the dumb... Why do the smart always step down?
pi_37208469
Man overlijdt bij ongeluk in sierviskwekerij
(Novum) - Den Haag. Bij een ongeluk in een sierviskwekerij in Den Haag is zaterdagmiddag een 35-jarige man uit Honselersdijk overleden. De man werkte in de aquariumspeciaalzaak. Dat meldt de politie.
Rond 14.00 uur raakte de man ernstig gewond in de winkel aan de Oude Haagweg. Hij werd overgebracht naar een ziekenhuis waar hij korte tijd later overleed.

De politie zegt in grote lijnen te weten wat er is gebeurd, maar wilde daarover uit privacyoverwegingen geen mededelingen doen. De Arbeidsinspectie onderzoekt het voorval.
/
wel medewerker dus.....(wel een vacature nu dus)
pi_37208565
Dan is het knap dat ze hem eerst niet kenden.
If those who are wiser always step down, we'd be ruled by the dumb... Why do the smart always step down?
pi_37208801
het was de eigenaar volgens dit stukje,
pi_37209039
Nou als het een stroomstoot van een vis is geweest??

Er zijn toch geen particulieren die zo gek zijn om Sidderalen aan te schaffen??
  zondag 23 april 2006 @ 14:17:01 #43
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37212225
Jeetje. Daar kwam ik wel eens.
  zondag 23 april 2006 @ 17:51:39 #44
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37219297
hoe doen jullie het trouwens met water wisselen, ik meng het water zo goed mogelijk op temperatuur maar ik ken ook iemand die er gewoon een emmer koud water bij doet
pi_37219434
Een emmer koud water? Arme beestjes, die krijgen de schok van hun leven! *ehm... juist*

Bij mij komt het eigenlijk gewoon uit de kraan. Zometeen maar even doen. Slang eraan leggen en dan inderdaad ongeveer gelijk temperatuur en dan via de filter de bak in.

Eruit net zo, slang aansluiten op het filter en dan pompt 'ie het water er zelf uit. Nadat er een laagje uit is de slang loskoppelen, duim erop en vervolgens in het filter hangen plus de pomp uitzetten.

Het is een systeem, maar het werkt!
  zondag 23 april 2006 @ 18:17:14 #46
97868 Krullehoofd
pi_37220080
Er staat toch ook altijd in de gebruiksaanwijzingen dat je eerst alle electrische apparaten moet uitschakelen die op een aquarium zijn aangesloten voordat je je handen in het water doet.

Daar niet van is het natuurlijk erg vervelend dat het gebeurt is. Sterkte aan de familie en het bedrijf in ieder geval.
  zondag 23 april 2006 @ 18:18:17 #47
97868 Krullehoofd
pi_37220114
quote:
Op zondag 23 april 2006 17:51 schreef Klonk het volgende:
hoe doen jullie het trouwens met water wisselen, ik meng het water zo goed mogelijk op temperatuur maar ik ken ook iemand die er gewoon een emmer koud water bij doet
Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat de vissen dit gewoon als een regenbuitje beschouwen en dat het juist goed is voor ze.
pi_37220157
hier gaat het waterwisselen als volgt:
Afzuigen 1 slang met 10 mm buis voor het precisiewerk, en een brede doorzichtige buis met 15 mm slang.
bijvullen :

voor de discusbakken:
ongeveer 20 liter osmose water in een cementkuip, dan bijvullen met warm leidingwater tot 30 graden en de juiste hardheid, ik hou 350 ms en 450 ms aan voor 2 verschillende bakken, vervolgens voeg ik een kleine dosering waterverbeteraar toe en een beetje eikenzuur.
dan emmertjes eruit scheppen en in de bak legen.

Bij de malawi's vul ik een emmer met 25 graden leidingwater waterverbeteraar erbij, en terug in de bak.

Hier de dagelijkse verversing van min 120 L uit de kweekbak met discussen:
  zondag 23 april 2006 @ 18:21:03 #49
97868 Krullehoofd
pi_37220192
quote:
Op zondag 23 april 2006 17:56 schreef EvilMistress het volgende:
Een emmer koud water? Arme beestjes, die krijgen de schok van hun leven! *ehm... juist*

Bij mij komt het eigenlijk gewoon uit de kraan. Zometeen maar even doen. Slang eraan leggen en dan inderdaad ongeveer gelijk temperatuur en dan via de filter de bak in.

Eruit net zo, slang aansluiten op het filter en dan pompt 'ie het water er zelf uit. Nadat er een laagje uit is de slang loskoppelen, duim erop en vervolgens in het filter hangen plus de pomp uitzetten.

Het is een systeem, maar het werkt!
Hoe doe je dat dan ?? Heb je speciale kraantjes op je aanvoer en afvoer van je buitenfilter zitten ?? Of gebruik je een bioloog onder je aquarium ?? Ik ben benieuwd, want dat gezeul met die emmers word ik niet echt vrolijk van eigenlijk.
pi_37220193
Koeler water in de bak door waterverversen stimuleert de voorplanting ook bij garnalen en vissen zoals bijvoorbeeld de corydoras.
pi_37220455
Buitenfilter? Nope, ik heb een binnenfilter. Gewoon nog de standaard van Juwel. En ik duw die slang gewoon in het ehm... (god hoe heet dat ding) pvcbuisje waar het water uitstroomt. Dan pompt ie het water er dus uit.
pi_37220502
als je het water via de filterslang laat weglopen, dan mis je toch heel veel vuil?

Koeler water toevoegen voor de kweek wil zeggen bijv 5 graden koeler, niet 9-12graden celcius wat nu uit de kraan komt
pi_37220605
Dat is alleen het begin. Na een laagje haal ik hem los, stop ik mn duim erop en kan ik dus daarna onder water stofzuigen. Anders moet ik aan de andere kant van die slang gaan zuigen en dat vind ik niet zo lekker... Besides, ik haal er aardige lagen uit, dan loopt mn pomp droog en daar doe ik niet aan. Ik zet m dan dus uit.

(zoals ik al schreef in mn vorige stukje)
  zondag 23 april 2006 @ 18:40:58 #54
97868 Krullehoofd
pi_37220781
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:29 schreef EvilMistress het volgende:
Buitenfilter? Nope, ik heb een binnenfilter. Gewoon nog de standaard van Juwel. En ik duw die slang gewoon in het ehm... (god hoe heet dat ding) pvcbuisje waar het water uitstroomt. Dan pompt ie het water er dus uit.
Tja, zo kan het dus ook.

Ik gebruik voor het aanzuigen van de slang gewoon een luchtpompje die kan aanzuigen, krijg je ook geen aquariumwater in je mond.
pi_37231984
quote:
Op zondag 23 april 2006 18:21 schreef drdolittle het volgende:
Koeler water in de bak door waterverversen stimuleert de voorplanting ook bij garnalen en vissen zoals bijvoorbeeld de corydoras.
idd, ik gebruik ook gewoon het water dat uit de (koude) kraan komt. maar ik ververs ook niet echt veel, ongeveer 10-15% per week. nog nooit gemerkt dat de vissen daar last van hadden
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_37252623
Ik gooide er ook altijd gewoon koud kraanwater bij hoor. Zakt maar een graad of 3 dan.
pi_37252904
Ik ben ook van plan weer een aquarium te nemen. Zit te denken aan zo'n trigon van Jewel, alleen wel erg jammer dat er slehcts 2 maten van zijn en niets hier tussenin. Weet iemand wat de grootste aquariumzaak is in (de buurt van) Rotterdam?
STRIJD MEE TEGEN HET STALINISME
GOOI DIE TOMAAT
TEGEN JANS MARXISTISCHE GELAAT
pi_37253048
Pfff, er zijn verschillende zaken in Rotterdam die ook bakken verkopen:

Eurofish ( ), Strijker Aquarium, Aqua-Compleet, Super Dierenland (tegenwoordig Pet's Place), Worldwide Fish, Hanselman... In Den haag heb je ook het übergrote Waterweelde zitten en Holgen is volgens mij ook een goede zaak. In Delft heb je Romberg.
pi_37253166
ZIe vorig topic Eddy_Huntington. (ergens laatste 2/3 pags dacht ik, was mijn vraag ook daar nl.)
pi_37256468
Mijn Dario dario mannetje weet zich al een dag zeer goed te verstoppen...
pi_37257265
quote:
Op maandag 24 april 2006 20:43 schreef MadGuy het volgende:
Mijn Dario dario mannetje weet zich al een dag zeer goed te verstoppen...
ik heb inmiddels ook alleen nog maar 1 mannetje over
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_37261706
De mijne verstopt zich wel vaker een gehele dag. Vervolgens zie ik hem ineens weer. Ik vraag me wel altijd af waar hij op zo'n dag dan wel niet is. Het vrouwtje zie ik dan we veelvuldig en het mannetje oogt gewoon gezond. Met andere woorden, we zien het morgen wel.

Zonde wel, gtsmrt. Hoe komt het, denk je?
  maandag 24 april 2006 @ 22:44:10 #63
97868 Krullehoofd
pi_37262325
Ik had 10 japonica's losgelaten in een 60x30x30 aquariumpje, volledig beplant, mooie verstopplekjes enzo, maar heb ze al weken niet gezien...

vrees het ergste...

pi_37262444
Die kunnen zich ENORM goed verstoppen, hoor Krullehoofd. Ik sta soms ook verbaasd over mijn garnaaltjes en recentelijk dus door mijn Dario visjes. Alhoewel ik wel hoop die laatste levend en gezond en wel morgen weer terug te vinden.
  maandag 24 april 2006 @ 23:01:09 #65
97868 Krullehoofd
pi_37263169
Ja, er zit wel een zwarte achterwand in en zwart bodemgrind. De achterzijde staat echt helemaal vol met cabomba en waterpest, verder een halve kokosnoot met javamos erop en verschillende mosbollen.
pi_37273854
bij mij zaten de japonica's allemaal op de dezelfde plek in het begin, namelijk in een holletje in mijn hout. het duurde ongeveer een maand (of 2) voordat ze zich een beetje lieten zien en nu zie ik ze altijd
koffie?
Nee, een Citroën!
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:48:25 #67
97868 Krullehoofd
pi_37274487
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 11:26 schreef gtsmrt het volgende:
bij mij zaten de japonica's allemaal op de dezelfde plek in het begin, namelijk in een holletje in mijn hout. het duurde ongeveer een maand (of 2) voordat ze zich een beetje lieten zien en nu zie ik ze altijd
In de winkel zaten ze allemaal onder zo'n halve kokosnoot te schuilen, maar dat doen die van mij niet. Ik heb die kokosnoot een keertje omgedraaid namelijk. Verder ben ik wel op zoek geweest. Maar ik denk dat ik zo'n blauwe nachtverlichting koop en dan gewoon 's nachts of 's avonds een stukje komkommer erin doen en dan wachten totdat ik wat zie.
pi_37287164
quote:
Op maandag 24 april 2006 22:46 schreef MadGuy het volgende:
Die kunnen zich ENORM goed verstoppen, hoor Krullehoofd. Ik sta soms ook verbaasd over mijn garnaaltjes en recentelijk dus door mijn Dario visjes. Alhoewel ik wel hoop die laatste levend en gezond en wel morgen weer terug te vinden.
Hm, ondertussen heb ik mijn mannetje ook nog niet gespot. Ik vrees het ergste...
  dinsdag 25 april 2006 @ 19:14:12 #69
97868 Krullehoofd
pi_37288227
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 18:39 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Hm, ondertussen heb ik mijn mannetje ook nog niet gespot. Ik vrees het ergste...
Das vervelend...

Kan je hem niet proberen te lokken met voer ofzo ?
pi_37288287
Als ze geen honger hebben eten ze gewoon niet. Ik voer elke dag, het vrouwtje kwam wel eten. Gisteren zag ik hem welgeteld één keer, in blakende gezondheid. Stom, ik had hem toen even moet volgen. Nu kon ik hem gewoon nergens vinden.
  dinsdag 25 april 2006 @ 19:25:09 #71
97868 Krullehoofd
pi_37288637
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:15 schreef MadGuy het volgende:
Als ze geen honger hebben eten ze gewoon niet. Ik voer elke dag, het vrouwtje kwam wel eten. Gisteren zag ik hem welgeteld één keer, in blakende gezondheid. Stom, ik had hem toen even moet volgen. Nu kon ik hem gewoon nergens vinden.
hoe groot is je aquarium dan?
pi_37289968
Dat is nog het meest bizarre: 40cm...
pi_37290663
Hahaha! En dan een vis kwitjraken. Dan kan hij zich wel ERG goed verstoppen.
Ik ben mijn manen weleens kwijt, dan denk ik ook meteen dat ie ergens drijft, maar dan zit ie gewoon ergens achter of tussen.... Laatst de planten eens gesnoeid, toen kwam ik ineens mijn fantoomzalmpjes weer tegen. Die had ik ook al weken niet meer gezien. Verrassend hoor!
pi_37291245
Ja, het is echt belachelijk. Vorige keer flikte die het ook al eens. Ik heel het bakje uitgekamd en niets gevonden. Zwemt die even later doodleuk voor het raampje. De beestjes worden ook maar drie centimeter, ze zijn gewoon klein en goed verstoppen kunnen ze zeker. Maar nu is die wel erg lang weg.
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:53:36 #75
97868 Krullehoofd
pi_37292010
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:55 schreef MadGuy het volgende:
Dat is nog het meest bizarre: 40cm...
40x?x?
pi_37293492
40 cm breed.

De rest is iets van 30 hoog en 30 diep geloof ik. Het is de Aqua-40, als dat je iets zegt.
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:41:06 #77
97868 Krullehoofd
pi_37293870
Ja ja, die heb ik nog staan als apart projectje...

Maar, maar, maar, hoe kan je daar nou een vis in kwijt raken...

dinsdag 25 april 2006 @ 21:42:22 #78
97868 Krullehoofd
pi_37293934
Zit dat irritante binnenfilter er ook in bij jou ?
pi_37294894
Ik weet het ook niet! De eerste keer was het ook totaal belachelijk.

Als het visje nu wel is gestopt met roken hebben de garnalen zijn lijk waarschijnlijk al opgeruimd, dus dat zou een hoop verklaren. Maar ik zou het gek vinden als die dood is. Gisteren zwom die nog in alle pracht rond en het vrouwtje doet het nog steeds.

En jep, die binnenfilter zit er inderdaad in. Al vind ik hem niet echt irritant.
  dinsdag 25 april 2006 @ 22:24:06 #80
97868 Krullehoofd
pi_37295733
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:02 schreef MadGuy het volgende:
Ik weet het ook niet! De eerste keer was het ook totaal belachelijk.

Als het visje nu wel is gestopt met roken hebben de garnalen zijn lijk waarschijnlijk al opgeruimd, dus dat zou een hoop verklaren. Maar ik zou het gek vinden als die dood is. Gisteren zwom die nog in alle pracht rond en het vrouwtje doet het nog steeds.

En jep, die binnenfilter zit er inderdaad in. Al vind ik hem niet echt irritant.
misschien moet je eens als de verlichting uit is met een zaklampje erin kijken....
pi_37296840
Ach, ik kijk het gewoon even aan. Zondag ga ik weer water verversen, komt die dan niet te voorschijn gooi ik wel een mini rouwkrans het water in ofzo.
  dinsdag 25 april 2006 @ 22:56:39 #82
97868 Krullehoofd
pi_37297237
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 22:46 schreef MadGuy het volgende:
Ach, ik kijk het gewoon even aan. Zondag ga ik weer water verversen, komt die dan niet te voorschijn gooi ik wel een mini rouwkrans het water in ofzo.
Ach misschien zit ie nog wel ergens onder of tussen het hout ofzo. Dario's schuimen het hout toch af naar voedsel ???
  dinsdag 25 april 2006 @ 23:02:18 #83
97868 Krullehoofd
pi_37297474
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:31 schreef MadGuy het volgende:
40 cm breed.

De rest is iets van 30 hoog en 30 diep geloof ik. Het is de Aqua-40, als dat je iets zegt.
Is dit je aqua 40 ??

woensdag 26 april 2006 @ 08:54:07 #84
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37303083
Joehoe onze nieuwe Juwel bak is er!
Twee keer zoveel inhoud als de vorige!
Alle vissen zitten nog in het kleinere aquarium. Deze gaan we scheiden omdat een aantal het niet zo goed doen en de pineut zijn. Die blijven in de kleine bak met een aantal andere vissen waar ze goed mee op kunnen schieten.

Doordat we zoveel vissen hebben gehad (stuk of 20, heb ze niet geteld tot nu toe) is de bak totaal uit harmonie dus dat moeten we opnieuw opbouwen. De vissen die we gehad hebben waren al niet in harmonie met elkaar dus tja dan wordt het moeilijk. 3 vissen zijn gesneuveld twee waren er al ziek en hebben we meteen apart gezet maar de wisseling van bak heeft ze t leven gekost. De andere vis zat met teveel van zijn vrouwelijke soortgenoten in een bak (weer die harmonie haha) en dat ging ook niet goed. De rest verkeerd in blakende gezondheid!

En tja ik kan nog steeds geen foto's plaatsen omdat ik geen webspace heb
Wat nou?
  woensdag 26 april 2006 @ 09:01:16 #85
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37303178
foto's kun je uploaden via bijvoorbeeld www.tinypic.com
pi_37305068
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 23:02 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Is dit je aqua 40 ??

[afbeelding]
Jep, dat is hem.
pi_37308121
Hoe blijft dat voorgrondplantje links voor bij jou zo goed??
bij mij doet die het heel slecht en gaat steeds verder achteruit??
Ik heb 'm in een bakje van 70x30x30.. maar daar verpietert die.

Heeft er iemand ervaring met de CO2-set van sera met gasfles icm electronische HP regelaar..??

Mischien dat ik die voor mijn 125x40x40 bak wil kopen.. maar moet dan wel ruim 400 euro investeren
  woensdag 26 april 2006 @ 14:40:49 #88
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37311725
Hey die link kende ik nog niet, super!

Goed, onze oude bak:

En onze betta splendens die het nu zwaar te verduren heeft en een stukje pracht en praal heeft moeten opofferen:

De foto's zijn niet echt duidelijk maar dit is toch de oude situatie. Binnenkort de nieuwe situatie zodra deze af is! Maandagavond zal de nieuwe bak helemaal af zijn.
Wat nou?
pi_37319092
quote:
Op woensdag 26 april 2006 12:37 schreef drdolittle het volgende:
Die van mij is inmiddels ook kapot hoor. De truc schijnt veel, heel veel licht te zijn en CO2. dan moet het zich gaan uitspreiden als een tapijt. Het lijkt me wel een mooi gezicht... Maar helaas! Misschien probeer ik het wel nog een keer, ooit.

Overigens heb ik mijn Dario dario mannetje gevonden. Vermagerd, beetje lusteloos, flets, maar nog steeds zwemmend. Hij nam geen voer aan. Ik vrees het ergste.

Mooie Betta trouwens, Lindatje.
  woensdag 26 april 2006 @ 19:07:52 #90
97868 Krullehoofd
pi_37319587
quote:

Heeft er iemand ervaring met de CO2-set van sera met gasfles icm electronische HP regelaar..??

Mischien dat ik die voor mijn 125x40x40 bak wil kopen.. maar moet dan wel ruim 400 euro investeren

Yeip ervaring mee, ik heb dat systeem op een aquarium
  woensdag 26 april 2006 @ 19:11:24 #91
97868 Krullehoofd
pi_37319706
quote:
Op woensdag 26 april 2006 18:50 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Die van mij is inmiddels ook kapot hoor. De truc schijnt veel, heel veel licht te zijn en CO2. dan moet het zich gaan uitspreiden als een tapijt. Het lijkt me wel een mooi gezicht... Maar helaas! Misschien probeer ik het wel nog een keer, ooit.

Overigens heb ik mijn Dario dario mannetje gevonden. Vermagerd, beetje lusteloos, flets, maar nog steeds zwemmend. Hij nam geen voer aan. Ik vrees het ergste.

Mooie Betta trouwens, Lindatje.
Misschien wat Easylife erbij gooien ?
  woensdag 26 april 2006 @ 19:14:21 #92
97868 Krullehoofd
pi_37319799
quote:
Is dat niet Glossostigma elatinoides ??

Die heeft heel veel licht nodig en CO2. Als er een achtergrondplant ofzo overheen hangt moet je die weghalen.
pi_37320072
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:14 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Is dat niet Glossostigma elatinoides ??

Die heeft heel veel licht nodig en CO2. Als er een achtergrondplant ofzo overheen hangt moet je die weghalen.
nope is een mircanteum (ofzoiets) soort
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_37320136
O ja, zo'n plantje heb ik in het begin ook een paar keer geprobeerd te kweken. Maar dat werkte voor geen meter. Erg jammer, want ze zien er leuk uit!
pi_37320214
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:11 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Misschien wat Easylife erbij gooien ?
Hoezo easylife? Volgens mijn testjes zijn de waterwaarden nog steeds stabiel én goed.

Temperatuur: 24 graden Celsius
pH: 7,5
KH: 5
GH: 8
NO2: < 0,3 mg/l
NH3/NH4: 0 mg/l
NO3: 0-12,5 mg/l

@ gtsmrt: Het is inderdaad de Micranthemum.
  woensdag 26 april 2006 @ 19:35:42 #96
97868 Krullehoofd
pi_37320539
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:22 schreef gtsmrt het volgende:

[..]

nope is een mircanteum (ofzoiets) soort
Ze lijken wel op elkaar, maar ik heb ff gecheckt.. dit is hem dus Micranthemum micranthemoides
  woensdag 26 april 2006 @ 19:44:20 #97
97868 Krullehoofd
pi_37320891
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:27 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Hoezo easylife? Volgens mijn testjes zijn de waterwaarden nog steeds stabiel én goed.

Temperatuur: 24 graden Celsius
pH: 7,5
KH: 5
GH: 8
NO2: < 0,3 mg/l
NH3/NH4: 0 mg/l
NO3: 0-12,5 mg/l

@ gtsmrt: Het is inderdaad de Micranthemum.
easylife is niet alleen maar goed voor je water, maar ook voor je visjes.
pi_37322877
@ Krullehoofd

Heb jij het complete pakket? dus de PH-meter en daarnaast dus ook die fles met dubbelle drukemeter..
Ik vind het een boel geld om er 400 euro voor uit tegeven.

Hoe zijn je ervaringen.. merk je sinds die set een flinke verbetering in de plantengroei, met name de moeilijke rode planten en lanzame planten.. heb je minder alggroei???

Met andere woorden is het de investering zeker's waard??
heb je allebei de pakktten in een keer gekocht of heb je het opbewoud door eerts het een te kopen en later het aanvullende pakket? Dat kan hier wel mooi mee aangezien het een modulair systeem is.

volgens mijn leverancier gaat de PH-naald 2 jaar mee en kost die zo'n 75-80 euro..
Mag ik vragen wat je voor de pakketten kwijt was?
  donderdag 27 april 2006 @ 18:33:13 #99
97868 Krullehoofd
pi_37352512
quote:
Op woensdag 26 april 2006 20:32 schreef drdolittle het volgende:
@ Krullehoofd

Heb jij het complete pakket? dus de PH-meter en daarnaast dus ook die fles met dubbelle drukemeter..
Ik vind het een boel geld om er 400 euro voor uit tegeven.
Yeip, ik heb het complete pakket. Het seramic regelsysteem met ph elektrode. En daarnaast ook de gasfles met uitwendig ventiel en de CO2 drukregelaar (naaldventiel en werkdruknanometer). In vergelijking met andere merken valt de prijs van deze set wel mee...
  donderdag 27 april 2006 @ 18:40:13 #100
97868 Krullehoofd
pi_37352745
quote:
Hoe zijn je ervaringen.. merk je sinds die set een flinke verbetering in de plantengroei, met name de moeilijke rode planten en lanzame planten.. heb je minder alggroei???
Het apparaat doet wat ie moet doen zolang die werkt. Dat is dus de ph waarde regelen van je aquarium. Ik merk wel een verbetering van de plantengroei, vooral van de langzame planten. Ik had vooral last van een een soort bruine alg op mijn planten. Ik had al van alles geprobeerd met het licht enzo, maar niks hielp. Totdat ik dus extra CO2 ging toevoegen, de bruine alg verdween als sneeuw voor de zon. Rode planten heb ik niet, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Oh ja, de groene aanslag op de aquarium ruiten is ook verdwenen. Schrappen met een magneetje hoef ik ook niet meer te doen.
  donderdag 27 april 2006 @ 18:48:19 #101
97868 Krullehoofd
pi_37353006
quote:
Met andere woorden is het de investering zeker's waard??
heb je allebei de pakktten in een keer gekocht of heb je het opbewoud door eerts het een te kopen en later het aanvullende pakket? Dat kan hier wel mooi mee aangezien het een modulair systeem is.
Een investering in een CO2 installatie voor een aquarium met planten is zeker de moeite waard. Planten gebruiken CO2 en licht om te groeien en zuurstof te produceren voor de vissen. Tevens zorgen planten voor een stabiel leefmilieu, dus gezonde planten -> gezond leefmilieu, dus gezonde vissen. Simpel is het eigenlijk...

Maar qua technisch ben ik niet zo tevreden over dit systeem, het is namelijk niet zo sterk, omdat alles ingebouwd is in het seramic systeem. Het magneetventiel kan niet meer druk aan dan 0,5 bar, en daar zit je zo overheen. Ik heb er nu ook al voor de tweede keer gezeik mee. Ik zou het systeem geen tweede keer meer kopen.

Ik heb het in 1x gekocht, ik had geen zin om nog al die rompslomp te hebben om met teststripjes mijn ph te meten of via een kleurtje te kijken in een buisje in het aquarium. Ook verandert de druk in de fles regelmatig waardoor je iedere keer de bellen kan aanpassen. TE veel nog dus zelf doen en dus reden voor mij om dit geautomatiseerd te doen.
  donderdag 27 april 2006 @ 18:53:56 #102
97868 Krullehoofd
pi_37353216
quote:
volgens mijn leverancier gaat de PH-naald 2 jaar mee en kost die zo'n 75-80 euro..
Mag ik vragen wat je voor de pakketten kwijt was?
Tussen de 60 en 80 euro ben je wel kwijt voor een ph elektrode. En het ligt eraan hoe je de elektrode verzorgt. Minder goede verzorging is minder lange gebruiksduur.

Ik heb mijn set bij Zoo Zajac gekocht in Duitsland. Zie de link voor de prijzen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Krullehoofd op 28-04-2006 00:17:04 ]
pi_37356752
Gisteren zijn we naar ARTIS geweest,
met name voor het aquarium, en de filmcamera meegenomen.
Het resultaat is een 5 minuten durend filmje met de meeste vissoorten die zijn tegen gekomen.
De leukste vond ik de roggen, de reuzengourami, de koffervis, de rode poon en de harlekijngarnaal.

14 mb versie:

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=vissen_van_artisS.wmv

de 27 mb versie:

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=1812vissen_van_artisL.wmv

(Ik raad je de 27 mb versie aan fullscreen, en om "download this file" te gebruiken.)

(de REUZENgourami van 60 cm)
pi_37358486
Die harlekijngarnalen zijn serieus weird.
pi_37361707
@krullehoofd zit de reactor van de sera set binnen of buiten het aquarium??
ik weet dat er versies voor binnen en buiten de bak zijn...
en zit er een magneetventiel of zoiets bij??

een medeaquarium hier in de stad heeft het erover dat ik er op moet letten dat er zo'n ""agneetventiel" en het liefst een reactor/diffusor ,voor buiten het aqarium bij moet hebben.
  vrijdag 28 april 2006 @ 00:11:12 #106
97868 Krullehoofd
pi_37364002
quote:
Op donderdag 27 april 2006 22:55 schreef drdolittle het volgende:
@krullehoofd zit de reactor van de sera set binnen of buiten het aquarium??
ik weet dat er versies voor binnen en buiten de bak zijn...
en zit er een magneetventiel of zoiets bij??

een medeaquarium hier in de stad heeft het erover dat ik er op moet letten dat er zo'n ""agneetventiel" en het liefst een reactor/diffusor ,voor buiten het aqarium bij moet hebben.
Magneetventiel zit in de PH controller, deze zit ingebouwd in het apparaat. De reactor die er standaard wordt bijgeleverd is er eentje om in het aquarium te plaatsen. Deze heb ik nooit gebruikt en ligt ergens stof te verzamelen. Ik gebruik zelf een reactor voor buiten het aquarium van Dupla.

Een magneetventiel is om je CO2 toevoer te stoppen of te starten. Je kunt een magneetventiel ook zonder PH controller gebruiken. Planten hebben 's nachts geen CO2 nodig, dus je kunt het magneetventiel ook aansluiten op je klok die je gebruikt voor de verlichting. Met een PH controller zal deze dus het magneetventiel aansturen.
  vrijdag 28 april 2006 @ 10:53:48 #107
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37370355
Hm, jammer. Mijn mannetje heeft de geest gegeven...
pi_37373622
quote:
Op vrijdag 28 april 2006 10:53 schreef MadGuy het volgende:
Hm, jammer. Mijn mannetje heeft de geest gegeven...
bij jouw ook al? bij mij is het andersom, mijn vrouwtjes zijn allemaal het hoekie om. ik heb nu nog 1 mannetje
koffie?
Nee, een Citroën!
  vrijdag 28 april 2006 @ 13:09:39 #109
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37374069
Jep. Ik was hem al een aantal dagen kwijt en een dag geleden zag ik hem weer; lusteloos en afgemat en sterk vermagerd. Naar eten taalde die niet meer.

Vanochtend vond ik hem dus, bedolven onder de garnalen. Het vrouwtje zwemt nog wel vrolijk rond...

Ik vind het heel erg raar eigenlijk. Geen uiterlijke ziekteverschijnselen, de vinnen waren nog perfect en tot voor zijn tijdelijke verdwijning zag hij er perfect en levendig uit. Ik baal hier altijd zo van...
pi_37389912
Ik zag vanmiddag bij de Intratuin hele gafe visjes namelijk een stel mini-haaitjes (Pangasius).
Nou ben ik heel m'n leven al gefascineerd door haaien en om er een stel te hebben lijkt me erg gaaf.

Maar voor een beginner zoals ik heb ik toch een paar vragen.

1: Hoe groot moet het aquarium zijn (voor 3 a 4 vissen) linkje linkje 2
2: Zijn ze lastig om te houden? (kwa onderhoud)
3: Welk water kan ik het best gebruiken? (mineraal, gedestileerd weet ik het??)
4: Wat eten ze?
5: Wat mag er wel en wat mag er niet in het aquarium als versiering (zat aan een soort verzonken stad te denken (ala Atlantis)
6: Hoe groot worden ze? (verkoopster begon moeilijke te kijken en wat uit te beelden met d'r handen)
7: Weet iemand nog handige links?
8: linkje3 Wat heb ik bij dit aquarium nog nodig om hem tropisch te maken?

Hoop vragen, maar ja, als je niets vraagt weet je niets
Liefde is niet blind, het is achterlijk
  vrijdag 28 april 2006 @ 22:02:27 #111
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37390063
Welke Pangasius bedoel je eigenlijk. Volgens mij zijn er meerdere soorten toch? En volgens mij is het niet zozeer een haai, maar een meervalsoort die wel 90 cm kan worden. Doe dat maar keer vier en dan heb je de lengte van de bak die je ongeveer moet hebben...

Als je het mij vraagt zijn ze eigenlijk niet echt geschikt voor het aquarium.
pi_37390277
Geen idee, op het kaartje stond Pangasius (Blauwe Haai)
  vrijdag 28 april 2006 @ 22:12:00 #113
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37390338
Blauwe haai? Is dat niet zo'n enorme haai?
pi_37390519
pangasius sutchi wordt 80 cm ongeveer!!!!
kan niet in 60cm bakje dus.
eet veel levend (diepvries)voer

wikepedie pangasius pangasius (familie):
Pangasius pangasius is een straalvinnige vis uit de familie van reuzenmeervallen (Pangasiidae) en behoort derhalve tot de orde van meervalachtigen (Siluriformes). De vis kan een lengte bereiken van 300 cm.
pi_37390775
http://www.aqua-archief.nl/artikel9866.htm

Nu kom ik deze link net tegen en daar zeggen ze dat je een Sutchi moet nemen, dat deze geremd worden in de groei door het aquarium en vaak niet groter worden dan 20cm. (als ik dat dan x4 doe kom ik rond de 80cm uit).
  vrijdag 28 april 2006 @ 22:44:35 #116
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37391249
Een vis groeit niet naar zijn bak, maar vergroeit juist naar zijn bak. dat is nogal een verschil.
  zaterdag 29 april 2006 @ 14:55:59 #117
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37403225
pfffff, de verhuizing in huize klonk is geslaagd, bak staat op de nieuwe plek, zoveel mogelijk water er uit (met de geniale tip van de tuinslang en het filterpompje ging het als de brandweer, klein laagje water over gelaten, vissen waren niet helemaal gelukkig.

het restant was goed te tillen met 2 personen, alleen het kastje wat waterpas stond is gaan schuiven, dus met een aquarium erop de boel nog een keer waterpas kunnen stellen, nu eerst de vissen maar eens laten ontstressen en dan morgen de boel fatsoeneren.
  zaterdag 29 april 2006 @ 15:09:32 #118
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37403498
Het is nogal een operatie hč?
  zaterdag 29 april 2006 @ 15:12:14 #119
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37403548
ja, en ik had het al een tijdje voor me uit liggen schuiven vanwege alle onzekere dingen, maar ik kon er nu toch niet aan ontkomen

wel blij dat het gedaan is trouwens en voorlopig ff niet meer....
pi_37405397
Wie heeft er wat tips om een leuk tropisch aquarium te maken, ik heb nog geen ervaring ermee, na de berichten hierboven gelezen te hebben en op wat andere sites wat info vergaard te hebben zie ik maar af van de mini-haaitjes, ze zijn helaas iets te weinig mini voor mij.

Ik zit eraan te denken om een bak van 80x40x40 of 60x30x30 te nemen en deze lekker kleurrijk in te richten.
Wie o wie kan mij aan wat info helpen welke visjes ik kan nemen (die niet te groot worden) en lekker kleurrijk zijn. (tetra's vind ik niet al te interessant).
  zaterdag 29 april 2006 @ 17:09:04 #121
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_37406067
groter is beter, dus als de plaats en het geld hebt sowieso voor een 80 cm bak gaan, zullen je visjes ook blij mee zijn
  zaterdag 29 april 2006 @ 17:12:31 #122
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37406149
Je zou eens in de database van www.punkyfish.nl kunnen kijken, of die van Aquavisie. Dan zie je gelijk hoe groot de vissen worden en in wat voor soort bak ze kunnen en aan welke eisen het aquarium allemaam moet voldoen.

Een tropisch aquarium begint natuurlijk met een verwarming, goede verlichting voor de plantjes en uiteraard een goede filter. Het ligt aan jezelf of je een biotoop wilt of niet.
pi_37410541
Ik heb een kast van 80cm breed waar ik hem op wil hebben, eventueel ergens anders, maar dan moet ik het 1 en ander verbouwen
pi_37410717
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 17:12 schreef MadGuy het volgende:
Je zou eens in de database van www.punkyfish.nl kunnen kijken, of die van Aquavisie. Dan zie je gelijk hoe groot de vissen worden en in wat voor soort bak ze kunnen en aan welke eisen het aquarium allemaam moet voldoen.

Een tropisch aquarium begint natuurlijk met een verwarming, goede verlichting voor de plantjes en uiteraard een goede filter. Het ligt aan jezelf of je een biotoop wilt of niet.
Uhm, hoop visjes, enig idee hoe ik kan filteren?
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:06:49 #125
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37414350
Hm ja, dat is wat moeilijk bij dat soort databases. Misschien eens in de aquariumzaak kijken wat je leuk vindt, vervolgens de (Latijnse) naam onthouden en dan in de databases checken of ze geschikt zijn in het aquarium dat jij wilt?
  zaterdag 6 mei 2006 @ 19:24:59 #126
129106 Chav
Oi Oi Oi !!!
pi_37609595
Ik doe het maar even hier ipv bij V&A.

Ik heb nog 3 flinke manen die gratis opgehaald mogen worden. Ze waren van een kennis waar ze weg moesten maar ze zijn veels te groot voor mijn bak.

Op te halen in Dordrecht.
In me Burberry......
  woensdag 10 mei 2006 @ 16:28:32 #127
97868 Krullehoofd
pi_37711197
Ongeloofelijk, al m'n mannetjes goudvissen zijn zo hitsig als het maar kan. Ik heb al m'n vrouwtjes uit het aquarium moeten halen, anders waren ze op zeker dood geweest. Iemand anders hier ervaringen mee...???
  vrijdag 12 mei 2006 @ 14:27:28 #128
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37760824
Zo even geleden dat ik gereageerd heb....
De nieuwe bak is helemaal klaar maar de betta werd ziek. Hij is nu aan de beterende hand maar helemaal er bovenop komen zal ie niet meer doen. Waarschijnlijk had een van de andere (voor ons nieuwe) vissen toch een virus bij zich maar de rest al resistent voor was
De betta heeft nu niet zo'n mooie vinnen meer en had een wazig ook maar dat is ook minder aan het worden.

De antennenbaarsjes hebben het geweldig naar hun zin. Ze hadden eitjes gelegd dus dat vonden wij wel bijzonder. Deze bewaaktten ze heel goed. We lazen ook dat je de eitjes niet weg hoeft te halen. Komen we later thuis: zitten ze zelf die eitjes op te eten!!! Dus toch apart doen?
Wat nou?
pi_37767084
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 14:27 schreef Lindatje het volgende:
Zo even geleden dat ik gereageerd heb....
De nieuwe bak is helemaal klaar maar de betta werd ziek. Hij is nu aan de beterende hand maar helemaal er bovenop komen zal ie niet meer doen. Waarschijnlijk had een van de andere (voor ons nieuwe) vissen toch een virus bij zich maar de rest al resistent voor was
De betta heeft nu niet zo'n mooie vinnen meer en had een wazig ook maar dat is ook minder aan het worden.

De antennenbaarsjes hebben het geweldig naar hun zin. Ze hadden eitjes gelegd dus dat vonden wij wel bijzonder. Deze bewaaktten ze heel goed. We lazen ook dat je de eitjes niet weg hoeft te halen. Komen we later thuis: zitten ze zelf die eitjes op te eten!!! Dus toch apart doen?
het duurt lang voordat de ouders de broedzorg doorhebben, dus waarschijnlijk is er iets fout gegaan.

de eitjes apart doen is ook moeilijk omdat ze dan vaak beschimmelen, met genoeg geduld snappen de ouders hoe ze de eitjes moeten verzorgen en dan gaat het vanzelf maar er kunnen nog wel een stuk of 10 mislukte nestjes overheen gaan.
koffie?
Nee, een Citroën!
  zaterdag 13 mei 2006 @ 00:09:39 #130
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37776982
Ah ok....thanx!
Het leek of ze het al wel doorhadden doordat ze de eitjes wel echt beschermden. Maar helaas. We wachten het gewoon af! Zal ze niet apart doen, bedankt voor de tip! Ik vrees dat als zij ze niet opeten dat andere het misschien wel weer doen maar op zich knokken ze de andere vissen dan wel weg. Dus we zullen zien!
Wat nou?
  zondag 14 mei 2006 @ 15:11:04 #131
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37815498
Hoi, ik heb een vraagje.
Ik wil m'n goudvis meer ruimte geven en zat eraan te denken om ipv gewoon een grotere bak, een Aqua 40 voor hem/haar te kopen. De vis is ongeveer 8 cm lang.
Ik vroeg me af of de Aqua 40 aan te raden is voor goudvissen? Misschien dat ik er een garnaaltje of een algenetertje bij wil doen, als dat kan tenminste.

Tap tap tap
  zondag 14 mei 2006 @ 15:33:04 #132
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37816002
Nee, in principe is een Aqua-40 niet geschikt voor een goudvis.

Garnaaltjes zullen overigens worden opgepeuzeld door de goudvis en bovendien houden goudvissen van 'koud water' en garnalen meer van een tropische bak.
  zondag 14 mei 2006 @ 16:18:31 #133
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37817312
Ok.
Dus ik moet hem loslaten in de vijver
Tap tap tap
  zondag 14 mei 2006 @ 16:31:38 #134
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37817715
Daar zijn ze het meest geschikt voor, maar ik vind het ook wat et ver voeren eigenlijk. Ideaal is een übergrote bak natuurlijk.
  zondag 14 mei 2006 @ 21:31:03 #135
142335 Kvaky
A.F.C.A
pi_37826787
Ik heb een vraagje. Ik heb gisteren een aqaurium plus een waterfilter gekocht en nog een pompje met een uitbruistablet. Maar het gaat mij nu even over het aqaurium en het waterfilter is het voor goudvisjes ( ze zijn zo ongeveer 4cm lang) erg als ze stroming in hun bak hebben? Het is een filter dat het water eerst opzuigt dan filtert en dan weer terug de bak in blaast! Het Aqaurium is 15 cm lang en 10 cm breed. Alvast Bedankt!
  zondag 14 mei 2006 @ 21:32:40 #136
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37826844
Jeetje, zo'n klein bakje?
  zondag 14 mei 2006 @ 22:50:32 #137
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37830180
quote:
Op zondag 14 mei 2006 16:31 schreef MadGuy het volgende:
Daar zijn ze het meest geschikt voor, maar ik vind het ook wat et ver voeren eigenlijk. Ideaal is een übergrote bak natuurlijk.
Als ik hem/haar in de vijver gooi dan eindigt ie binnen no time als reigerkak op m'n raam
Maar ik vond die Aqua 40 al een hele vooruitgang, en die bak is van een formaat dat ik hem ook ergens neer kan zetten zonder dat ie in de zon staat. En m'n ouders zien me al aankomen met zo'n bak. Ze vinden de bak van 20 x 15 al groot zat voor een goudvis, maar ik vind het krapjes zo. Kleine visjes worden groot M'n Curly-Sue was eerst 4 cm ofzo.
Tap tap tap
  zondag 14 mei 2006 @ 22:52:13 #138
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37830259
quote:
Op zondag 14 mei 2006 21:31 schreef Kvaky het volgende:
Ik heb een vraagje. Ik heb gisteren een aqaurium plus een waterfilter gekocht en nog een pompje met een uitbruistablet. Maar het gaat mij nu even over het aqaurium en het waterfilter is het voor goudvisjes ( ze zijn zo ongeveer 4cm lang) erg als ze stroming in hun bak hebben? Het is een filter dat het water eerst opzuigt dan filtert en dan weer terug de bak in blaast! Het Aqaurium is 15 cm lang en 10 cm breed. Alvast Bedankt!
Stromend water is volgens mij juist goed voor de zuurstof enzo. Oja, visjes van 4 cm groeien.
Tap tap tap
  zondag 14 mei 2006 @ 22:56:55 #139
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37830483
Ja, inderdaad. Het is soms moeilijk om het allemaal een beetje te rijmen inderdaad. Ik zou eerlijk gezegd ook een grote bak willen hebben maar heb geen ruimte. Toen is het een Aqua-40 geworden met mini-visjes.

Misschien is dat ook een idee?

@ Kvaky: een filterpompje zorgt voor zuivering van het water middels bacteriën en dus moet-ie constant aanstaan, anders gaan deze dood. Tevens zorgt stroming inderdaad voor zuurtstof (bewegend wateroppervlak zorgt voor betere opname zuurstof in het water). Maar ik vraag me af hoe jij dat én een bruissteentje in zo'n klein bakje kunt proppen?
  zondag 14 mei 2006 @ 23:04:09 #140
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37830847
quote:
Op zondag 14 mei 2006 22:56 schreef MadGuy het volgende:
Ja, inderdaad. Het is soms moeilijk om het allemaal een beetje te rijmen inderdaad. Ik zou eerlijk gezegd ook een grote bak willen hebben maar heb geen ruimte. Toen is het een Aqua-40 geworden met mini-visjes.

Misschien is dat ook een idee?

@ Kvaky: een filterpompje zorgt voor zuivering van het water middels bacteriën en dus moet-ie constant aanstaan, anders gaan deze dood. Tevens zorgt stroming inderdaad voor zuurtstof (bewegend wateroppervlak zorgt voor betere opname zuurstof in het water). Maar ik vraag me af hoe jij dat én een bruissteentje in zo'n klein bakje kunt proppen?
Nou ja, ik heb al een goudvis he, en die vind ik tof. Ik heb ook niet zo'n behoefte aan een heel uitgebreid tropisch aquarium met tetras enzo, vrienden van me zijn een half jaar geleden begonnen en wat een gedoe zeg. Ik vind gewone goudvissen al tof, en shubunkins of hoe je het in godsnaam schrijft. Misschien dat ik iets meer wil doen als m'n goudvis ter zielen is, maar ik ben al heel trots dat ze ruim drie is en er mooi uitziet, mooie vinnen enzo En dat ze mooi is gegroeid.

En ja, een filter en pompje enzo plus zo'n zuiveringssteen in zo'n bakje Ik heb een iets groetere bak nu en ik heb er net een nieuw bosje plantjes in en het zit echt vol, zonder filter of wat dan ook erbij.
Tap tap tap
  zondag 14 mei 2006 @ 23:08:09 #141
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37831013
Drie jaar is inderdaad te prijzen. Ik ken mensen die het presteren ze binnen een paar maanden steevast kapot te krijgen. Maar goed, mijn visje is helaas ook al snel gegaan, ondanks mijn goede zorgen. je kunt er soms weinig over zeggen.

Die opmerking over de filter enzo was eigenlijk gericht aan Kvaky.
pi_37831421
Jippie... vandaag zijn mijn eerste vuurgarnaaltjes geboren..

Wat zijn ze piepklein zeg.. Ik hoop dat ze snel groeien zijn zodat ze vanuit het drijfbakje los in het aquarium kunnen..

binnenkort komen er nog meer jonkies bij (vrouwtje met eitjes heb ik al weer apart gehouden)
  zondag 14 mei 2006 @ 23:33:53 #143
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37832043
Hehe, woei.

Je had vissen die de jonkies opeten? Anders kun je ze gewoon loslaten hoor. Die redden zich wel.

Ik heb ook weer zwangere vuurtjes gezien sinds mijn Dario dario mannetje dood is. Het vrouwtje is minder roofzuchtig blijkbaar. Die laat ik even uitkomen en dan ga ik op zoek naar een nieuw mannetje.
  zondag 14 mei 2006 @ 23:56:48 #144
97868 Krullehoofd
pi_37832843
quote:
Op zondag 14 mei 2006 23:04 schreef CherryLips het volgende:
Misschien dat ik iets meer wil doen als m'n goudvis ter zielen is, maar ik ben al heel trots dat ze ruim drie is en er mooi uitziet, mooie vinnen enzo En dat ze mooi is gegroeid.
3 jaar en dan nog maar 8 cm groot ????

Die van mij zijn misschien net 2 en zijn al 15 cm groot. Ik heb ze nog geen jaar, tel er een jaartje bij op, want dat zijn ze meestal als ze in dierenwinkel rondzwemmen.
pi_37836152
Damn! Ik was dit topic kwijt

Maar even wat fototjes van mijn kant dan

OverzichtjeMoest schuin want reflectie van zonlicht stond er recht op

Deze twee hadden een beetje ruzie wie er op de foto mocht

De manen toen ze net in de bak zaten!

Echt mooi hoe hun ogen rood zijn geworden.

Lekker chillen op de bladeren

Daarna even chillen op het hout

Hij speelt graag verstoppertje.... B)

Het plan is om tijdens mijn 1e week vakantie weer eens wat te gaan veranderen aan mijn bak. Na het geschuif met planten die nu aardig na mijn zin zijn ga ik nu toch echt over op 100% zandbodem. Ook haal ik het grote stuk kienhout eruit. Het is gewoon té lastig tijdens het schoonmaken van de bak en het neem teveel ruimte in met al zijn vertakkingen. Ik wil nu gaan werken met een stenen plateau en wat kleine stukjes hout.

Mijn visjes doen het trouwens geweldig! In de afgelopen maanden ben ik alleen één kardinaal kwijtgeraakt aan witte stip én mijn dwerg-kogelvis is (denk ik) opgevreten door mijn maanvissen Of hij is verhuist maar dat heb ik dan even gemist Ben in iedergeval nergens een lijkje tegen gekomen. De rest van mijn vissen groeien goed en de maanvissen beginnen echt hun goede kleuren te krijgen nu! Erg mooi om te zien.

Gister alleen even schrikken toen ik zag dat mijn filter bijna/helemaal geen uitstroom meer had. Maar de slang was alweer dichtgeslibt.... Denk dat er door het warme weer een bacterie explosie is geweest ofzo Kwam echt een partij meuk uit de slang terwijl ik het nog niet zo lang geleden had schoongemaakt.
  maandag 15 mei 2006 @ 10:19:28 #146
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37837649
quote:
Op zondag 14 mei 2006 23:56 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

3 jaar en dan nog maar 8 cm groot ????

Die van mij zijn misschien net 2 en zijn al 15 cm groot. Ik heb ze nog geen jaar, tel er een jaartje bij op, want dat zijn ze meestal als ze in dierenwinkel rondzwemmen.
Waren die van jou ook zo heel klein toen je ze kocht dan?
Tap tap tap
  maandag 15 mei 2006 @ 10:20:04 #147
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37837664
Jammer van dat kienhout zeg. Het is dat ik zelf geen grote bak had anders had ik hem graag van je over willen nemen.

Ik laat meestal mijn filter bijna dichtslibben alvorens ik hem schoonmaak.
pi_37838095
quote:
Op maandag 15 mei 2006 10:20 schreef MadGuy het volgende:
Jammer van dat kienhout zeg. Het is dat ik zelf geen grote bak had anders had ik hem graag van je over willen nemen.

Ik laat meestal mijn filter bijna dichtslibben alvorens ik hem schoonmaak.
Nah het was niet mijn filter...het waren mijn slangen. Water is nu weer mooi helder

@Maxtijn
Welke muziek heb je onder je Artis filmpje zitten?

[ Bericht 7% gewijzigd door Ebayzo.nl op 15-05-2006 10:56:45 ]
  maandag 15 mei 2006 @ 11:03:44 #149
97868 Krullehoofd
pi_37838748
quote:
Op maandag 15 mei 2006 10:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Waren die van jou ook zo heel klein toen je ze kocht dan?
Ja, zo'n 4 cm groot waren ze. Bij mij zwemmen ze in een aquarium van 100x40x50, dus zo'n 200 liter water. In een ander aquarium van 56 liter hebben we ook nog 3 sluierstaarten en een gewone goudvis, maar ook deze zijn in een jaar tijd explosief gegroeid. De combinatie van ruimte en stromend water is heel goed voor een goudvis om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Ik heb werkelijk waar medelijden met die kleine goudvisjes die ik de winkel zie verlaten met mensen met een hun net nieuw aangeschafte goudviskom of mini aquarium en wat waterpest voor de zuurstofvoorziening....
  maandag 15 mei 2006 @ 11:27:39 #150
97868 Krullehoofd
pi_37839375
quote:
Op zondag 14 mei 2006 23:08 schreef MadGuy het volgende:
Drie jaar is inderdaad te prijzen. Ik ken mensen die het presteren ze binnen een paar maanden steevast kapot te krijgen.
Ja, en dat terwijl de goudvis juist een hele sterke vis is die wel een stootje kan hebben...
  maandag 15 mei 2006 @ 11:33:08 #151
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37839531
quote:
Op maandag 15 mei 2006 11:03 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Ja, zo'n 4 cm groot waren ze. Bij mij zwemmen ze in een aquarium van 100x40x50, dus zo'n 200 liter water. In een ander aquarium van 56 liter hebben we ook nog 3 sluierstaarten en een gewone goudvis, maar ook deze zijn in een jaar tijd explosief gegroeid. De combinatie van ruimte en stromend water is heel goed voor een goudvis om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Ik heb werkelijk waar medelijden met die kleine goudvisjes die ik de winkel zie verlaten met mensen met een hun net nieuw aangeschafte goudviskom of mini aquarium en wat waterpest voor de zuurstofvoorziening....
Daarom leek die Aqua 40 me dus wel wat
Ik heb er trouwens een gemengd bosje waterplantjes in zitten, want die waterpest groeit als de pest of de vis vreet hem in 1 week helemaal kaal
Hoe kom je trouwens van slakjes af? Als er 1 of 2 rondzwerven: ok. Maar ik vond laatst een hele kolonie van die bewegende kleine stipjes op m'n ornamentje.
Tap tap tap
  maandag 15 mei 2006 @ 11:57:08 #152
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_37840247
Dat ornamentje eruit halen en alle slakjes eraf plukken.
  maandag 15 mei 2006 @ 12:05:16 #153
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37840477
quote:
Op maandag 15 mei 2006 11:57 schreef MadGuy het volgende:
Dat ornamentje eruit halen en alle slakjes eraf plukken.
Ik heb het ding in heet water gedompeld
Voelde me wel schuldig, maar die beesten planten zich a-sexueel voort geloof ik
Tap tap tap
  maandag 15 mei 2006 @ 14:25:48 #154
97868 Krullehoofd
pi_37844373
quote:
Op maandag 15 mei 2006 11:33 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Daarom leek die Aqua 40 me dus wel wat
Aqua40 is wel een verbetering tov de goudviskom of het miniaquarium van 15cm bij 10cm . Een aqua40 is vierkant, heeft tenminste een filtertje waarop je een luchtslangetje kan plaatsen en een verlichting wat plantjes nodig hebben om zuurstof te produceren en te groeien. Ik zou wel de blauwe verlichting omwisselen voor een wat geler type licht. Zonder licht verbruiken planten zuurstof en produceren ze CO2. Zonlicht tel ik niet mee als verlichting voor een aquarium daar krijg je alleen maar groene alg van.

Waarom neem je niet een 60x30 aquariumpje ?? Neem je nog een goudvisje erbij, alleen is ook maar alleen... het is tenslotte een groepsdiertje.
quote:
Ik heb er trouwens een gemengd bosje waterplantjes in zitten, want die waterpest groeit als de pest of de vis vreet hem in 1 week helemaal kaal
Mooie zuurstofvoorziening als ie helemaal kaalgevreten wordt...
quote:
Hoe kom je trouwens van slakjes af? Als er 1 of 2 rondzwerven: ok. Maar ik vond laatst een hele kolonie van die bewegende kleine stipjes op m'n ornamentje.
Ik heb glasgarnalen voor deze taak. Werkelijk een waar slakkenhuis kerkhof op de bodem van mijn aquarium
pi_37850890
Hallo allemaal,
Ik heb mij daarjuist 2 visjes gekocht, maar ik ben de naam terug vergeten :-S
Het zijn zwarte met redelijk grote puilogen. Ze zwemmen redelijk op de grond. Ze hebben 4 vinnen onderaan op de buik en hun staart bestaat ook uit 4 ā 5 stukskes.
Kan iemand mij helpen?
pi_37852337
Ze zijn ongeveer 4 ā 5 centimeter...
  maandag 15 mei 2006 @ 18:58:54 #157
97868 Krullehoofd
pi_37852444
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:02 schreef Just17 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb mij daarjuist 2 visjes gekocht, maar ik ben de naam terug vergeten :-S
Het zijn zwarte met redelijk grote puilogen. Ze zwemmen redelijk op de grond. Ze hebben 4 vinnen onderaan op de buik en hun staart bestaat ook uit 4 ā 5 stukskes.
Kan iemand mij helpen?
Oh ja, die, die worden minimaal een halve meter lang.
pi_37852849
quote:
Op maandag 15 mei 2006 18:58 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Oh ja, die, die worden minimaal een halve meter lang.
Nee..dit zijn degen die 23 meter lang worden
  maandag 15 mei 2006 @ 20:08:21 #159
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37854714
quote:
Op maandag 15 mei 2006 14:25 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Waarom neem je niet een 60x30 aquariumpje ?? Neem je nog een goudvisje erbij, alleen is ook maar alleen... het is tenslotte een groepsdiertje.

Ervaring heeft geleerd dat elke keer als ik een nieuw visje koop omdat er eentje dood is gegaan, er binnen een week weer eentje dood is. Vandaar dat ik het zo heb gelaten. Ik had eerst nl. 2 visjes.
Tap tap tap
  maandag 15 mei 2006 @ 20:41:09 #160
97868 Krullehoofd
pi_37855683
quote:
Op maandag 15 mei 2006 20:08 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ervaring heeft geleerd dat elke keer als ik een nieuw visje koop omdat er eentje dood is gegaan, er binnen een week weer eentje dood is. Vandaar dat ik het zo heb gelaten. Ik had eerst nl. 2 visjes.
Zeker altijd het nieuwe visje ?
  maandag 15 mei 2006 @ 22:35:41 #161
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37860992
quote:
Op maandag 15 mei 2006 20:41 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Zeker altijd het nieuwe visje ?
Nee, niet altijd. Anders was het een soort territoriumdrift geweest denk ik, maar ze aten stukjes uit elkaas vinnen, joegen elkaar op, totdat de nieuwe of de oude dood was
Als ik Curly-Sue in een groetere bak doe, zou er dan wel een nieuw visje bij kunnen of zou dat ook mis gaan?
Tap tap tap
  dinsdag 16 mei 2006 @ 11:03:23 #162
97868 Krullehoofd
pi_37872040
quote:
Op maandag 15 mei 2006 22:35 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Nee, niet altijd. Anders was het een soort territoriumdrift geweest denk ik, maar ze aten stukjes uit elkaas vinnen, joegen elkaar op, totdat de nieuwe of de oude dood was
Als ik Curly-Sue in een groetere bak doe, zou er dan wel een nieuw visje bij kunnen of zou dat ook mis gaan?
Dat bakje wat je nu hebt is die echt maar 20 cm bij 15 cm ?? Is dat zo'n plastic bakje met een rood of blauw dekseltje die open is aan de bovenkant ?
  dinsdag 16 mei 2006 @ 12:54:17 #163
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37875498
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 11:03 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Dat bakje wat je nu hebt is die echt maar 20 cm bij 15 cm ?? Is dat zo'n plastic bakje met een rood of blauw dekseltje die open is aan de bovenkant ?
Nee, die van mij is 30 x 20 x 20 ofzo, volglas.
Tap tap tap
  dinsdag 16 mei 2006 @ 13:58:20 #164
97868 Krullehoofd
pi_37877514
Welke soort goudvis heb je dan ?
  dinsdag 16 mei 2006 @ 14:33:06 #165
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37878696
een gewone
Tap tap tap
  dinsdag 16 mei 2006 @ 16:37:23 #166
97868 Krullehoofd
pi_37882932
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 14:33 schreef CherryLips het volgende:
een gewone
Oh ja, zo'n oranje zeker...
pi_37883542
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 16:37 schreef Krullehoofd het volgende:

[..]

Oh ja, zo'n oranje zeker...
ja met die ogen...en die vinnen!
  dinsdag 16 mei 2006 @ 16:57:34 #168
62419 CherryLips
chocoholic
pi_37883579
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 16:56 schreef Ebayzo.nl het volgende:

[..]

ja met die ogen...en die vinnen!
Ja, die ja!

Het is iig geen sluierstaart.
Tap tap tap
  dinsdag 16 mei 2006 @ 20:01:18 #169
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37888991
Heuh! We hebben weer kuit van de antennenbaarsjes! Wellicht gaat het deze keer goed. Ze vechten er iig flink om...broedzorg lijkt dus in orde te zijn. Iemand nog tips waar ik extra rekening mee moet houden? Zal straks proberen om een foto te plaatsen!
Wat nou?
  dinsdag 16 mei 2006 @ 22:21:02 #170
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37895181
Zoowww en hier de foto's...de tweede is een beetje onduidelijk.
Inmiddels weer heel wat eitjes erbij en gaat allemaal nog goed. Afwachten wat de nacht ons brengt haha. Vind het wel spannend Is de eerste keer dat we het zien (eerst hadden we guppen).

En de onduidelijke:

[ Bericht 12% gewijzigd door Lindatje op 16-05-2006 22:26:59 (andere upload gedoe deed het niet) ]
Wat nou?
  dinsdag 16 mei 2006 @ 22:55:03 #171
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_37897025
Wat leuk, Lindatje! En heel spannend wat er uit al dat broedgespuis voort zal gaan komen! Ik heb 2 aquaria staan die voornamelijk door marmerkreeften worden bewoond (ook errug leuk!). En wat bijlzalmpjes, guppen en kardinaaltjes erbij.... Maar dit soort dingen, kan ik beslist ook erg waarderen. Ben heel benieuwd wat er uit de eitjes tevoorschijn zal komen. Je plaatst daar tzt vast nog wel een fotootje van?
pi_37935790
Aquarium Massacre

Ik was vandaag de hele dag weg geweest met school. Kom vanavond thuis, werp een blik op mijn aquariumbak: bloed-rood doorzichtig en geen enkele vis meer die ik zie zwemmen. Ik loop er naartoe en zie daar bovenin mijn Pimelodus Pictus ( RIP ) dood liggen, samen met al mijn neontetra's, een paar cory's en mijn kersenbuikcichlidevrouwtje.

Ik zo snel mogelijk kijken naar mogelijke overlevers... Zie mijn kersenbuikmannetje nog wat kriperen/half dood onderin de bak, en mijn gemarmerde bijlzalm en wat cory's zwemmen nog gewoon vrolijk door. Noteer wel dat mijn kersenbuikcichliden, gewild of niet, net rond de 40 twee weken oude jongen hadden; allemaal mors dood. Ik de overlevers er asap dr uitgevangen en bij een kweekbak waar 2 man-guppen in zwommen gedaan.

2 v/d 3 bijlzalmen zijn nu helemaal bleek, weet niet of ze het nog redden, de andere doet het nog wel redelijk. De cory's die nog leefden zwemmen nog steeds gewoon vrolijk rond.

Nu is mijn grootste vraag: Wat is de oorzaak?
Ik had er blauwalg in, kan zijn dat die vissen zijn gestikt door de ammoniak, maar waarom dan allemaal zo snel in eens (vanmiddag had mijn moeder ze nog gevoerd en ze zwommen allemaal nog wel gewoon volgens haar, ook de neon's e.d. en ze zei dat het water niet troebel was) en waarom is het water bloodrood-troebel? Blauwalg is een taaie, maar het lijkt mij sterk dat alle vissen in eens spontaan het begeven.

Voor de rest weet ik ook echt niet wat de oorzaak kan zijn geweest. Weet alleen wel dat ik nu erg droevig ben, net als de rest van de familie. Iemand enig idee wat de oorzaak zou zijn kunnen geweest voor dit plotselinge bloedbad?
  donderdag 18 mei 2006 @ 08:53:15 #173
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37941375
Jeetje....dat sucks wel heel hard!!! Ik kan je helaas niet helpen, zal het eens aan mijn vriend vragen.
Kan het niet zijn dat je warmte-element of pomp uit is gevallen? Dat hebben wij een keer gehad toen we een dagje weg waren en toen was ook alles RIP....

Ik hoop dat je overlevers het gaan redden!!! Wellicht een zoutbadje (als deze vissen daar tegen kunnen)? Dat heeft bij ons al twee a drie keer wonderen gedaan!
Wat nou?
  donderdag 18 mei 2006 @ 09:08:22 #174
97868 Krullehoofd
pi_37941635
Heb je je water al getest ?
pi_37947346
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 08:53 schreef Lindatje het volgende:
Jeetje....dat sucks wel heel hard!!! Ik kan je helaas niet helpen, zal het eens aan mijn vriend vragen.
Kan het niet zijn dat je warmte-element of pomp uit is gevallen? Dat hebben wij een keer gehad toen we een dagje weg waren en toen was ook alles RIP....

Ik hoop dat je overlevers het gaan redden!!! Wellicht een zoutbadje (als deze vissen daar tegen kunnen)? Dat heeft bij ons al twee a drie keer wonderen gedaan!
water was nog wel op temp. en de filter- en zuurstofpomp fungeerden ook nog steeds gewoon. Water heb ik nog niet getest. De 2 kersenbuikcichliden lagen zojuist ook dood in de bak samen met een bijlzalmpje.

Remaining: 2 gemarmerde bijlzalmen en 3 cory's.
pi_37952384
ik denk overigens een virus...
  donderdag 18 mei 2006 @ 15:42:50 #177
97868 Krullehoofd
pi_37953634
hoe heb je eigenlijk die blauwalg bestreden ? Als je blauwalg in het donker zet gaat het dood en dan komt er stikstof vrij in je aquarium als ammoniak wat omgezet wordt in nitriet. De bacteriën die ammoniak omzetten in nitriet vermenigvuldigen zich heel langzaam t.o.v. andere bacteriën. Jouw bestaande kolonie kan deze hoeveelheid ammoniak niet aan en zal zich dus langzaam gaan vermenigvuldigen. Hierdoor krijg je langzaam meer nitriet in je water. Ook de bacteriën die nitriet naar nitraat omzetten vermenigvuldigen zich zeer langzaam, wat resulteert in een nitrietpiek die dodelijk is voor vissen.
  donderdag 18 mei 2006 @ 22:03:27 #178
146425 Lindatje
Appeltje voor de dorst
pi_37967369
Nou de eitjes zijn uitgekomen.....alleen de mini-visjes laten zich dus mooi niet zien. We hebben ze niet in een aparte kweekbak kunnen zetten omdat ze dan geen eitjes afzetten. Maar nu in de grote bak krijgen we die ienieminie vissies echt niet te pakken. Ze schieten door de gaatjes van het netje. Maar we wachten het maar even af. Er staat een apart bakkie voor ze klaar Hopelijk overleven ze de eerste uren zodat we ze kunnen vinden en veilig kunnen stellen voor andere vissen...

Als er nog iemand tips heeft hoor ik ze uiteraard graag
Wat nou?
pi_37972658
Probeer ze snacht's te vangen..
Vissen hebben ook een dag en nachtritme..

Wellicht dat het dan iets makkelijker gaat, als je ze tenminste in de bak terug kunt vinden
  vrijdag 19 mei 2006 @ 10:22:08 #180
97868 Krullehoofd
pi_37980744
Toch nog een japonica op de foto...

pi_38026516
Hee hallo mede-aquarianen. Ik heb een vis in mijn aqua 120, deze heb gekregen. Ik heb er geen benul van wat dit voor vis is, maar ik gok een kili vis. 't Is een rood/blauw geblokt visje met gele vinnetjes. Enfin waar het eigenlijk om gaat. Heeft deze speciale aandacht nodig en kan deze wel samen met e.a mijn maanvissen of mijn goerami's?
pi_38027576
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 22:03 schreef Lindatje het volgende:
Nou de eitjes zijn uitgekomen.....alleen de mini-visjes laten zich dus mooi niet zien. We hebben ze niet in een aparte kweekbak kunnen zetten omdat ze dan geen eitjes afzetten. Maar nu in de grote bak krijgen we die ienieminie vissies echt niet te pakken. Ze schieten door de gaatjes van het netje. Maar we wachten het maar even af. Er staat een apart bakkie voor ze klaar Hopelijk overleven ze de eerste uren zodat we ze kunnen vinden en veilig kunnen stellen voor andere vissen...

Als er nog iemand tips heeft hoor ik ze uiteraard graag
opzuigen met een slang, gaat prima met kleine visjes. ik weet alleen niet precies wat voor visjes het zijn, maar ik heb het meerdere malen gedaan met apistogramma cacatuoides. de moeder gaat dan wel de slang aanvallen
moeder gewoon met een netje gevangen en ook in de uitgroeibak gezet.

heb net gelezen dat het om antennebaarsjes gaat. aandachtspunten:
- veel vers water
- planten zoals waterpest, ter bescherming en hebben gunstige eigenschappen, zoals schuilplaatsen, natuurlijke antibiotica, veel oppervlak voor eencelligen, wat in de eerste stadia voedsel is voor je visjes
- daarna goed voer. levende artemia is ideaal
- daarna overwennen op gevriesdroogde artemia (voor het gemak)
- als je ze overzet in een nieuwe bak, controleer de waterkwaliteit dan heel goed. bij jonge vissen blijven er vaak voedsaelresten over, wat de waterkwaliteit niet ten goede komt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Byte_Me op 20-05-2006 21:24:05 ]
pi_38027635
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 23:08 schreef mrkanarie het volgende:
Aquarium Massacre

Ik was vandaag de hele dag weg geweest met school. Kom vanavond thuis, werp een blik op mijn aquariumbak: bloed-rood doorzichtig en geen enkele vis meer die ik zie zwemmen. Ik loop er naartoe en zie daar bovenin mijn Pimelodus Pictus ( RIP ) dood liggen, samen met al mijn neontetra's, een paar cory's en mijn kersenbuikcichlidevrouwtje.

Ik zo snel mogelijk kijken naar mogelijke overlevers... Zie mijn kersenbuikmannetje nog wat kriperen/half dood onderin de bak, en mijn gemarmerde bijlzalm en wat cory's zwemmen nog gewoon vrolijk door. Noteer wel dat mijn kersenbuikcichliden, gewild of niet, net rond de 40 twee weken oude jongen hadden; allemaal mors dood. Ik de overlevers er asap dr uitgevangen en bij een kweekbak waar 2 man-guppen in zwommen gedaan.

2 v/d 3 bijlzalmen zijn nu helemaal bleek, weet niet of ze het nog redden, de andere doet het nog wel redelijk. De cory's die nog leefden zwemmen nog steeds gewoon vrolijk rond.

Nu is mijn grootste vraag: Wat is de oorzaak?
Ik had er blauwalg in, kan zijn dat die vissen zijn gestikt door de ammoniak, maar waarom dan allemaal zo snel in eens (vanmiddag had mijn moeder ze nog gevoerd en ze zwommen allemaal nog wel gewoon volgens haar, ook de neon's e.d. en ze zei dat het water niet troebel was) en waarom is het water bloodrood-troebel? Blauwalg is een taaie, maar het lijkt mij sterk dat alle vissen in eens spontaan het begeven.

Voor de rest weet ik ook echt niet wat de oorzaak kan zijn geweest. Weet alleen wel dat ik nu erg droevig ben, net als de rest van de familie. Iemand enig idee wat de oorzaak zou zijn kunnen geweest voor dit plotselinge bloedbad?
ik gok op nitriet, maar meten is weten.
bovendien hoort nitriet niet thuis in een lopend aquarium, maar er kunnen altijd situaties ontstaan waarin het toch gebeurt.
pi_38054189
Ik heb er een derde bak bij

Eerst mijn 2e bak (125x40x40) maar eens afronden en dan met bak 3 aan de slag!!
pi_38167762
Ik denk dat ik via marktplaats een aquarium ga regelen, heeft iemand alvast een tip om aangekoekte algen enzo weg te krijgen?
Tap tap tap
pi_38168578
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 16:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik denk dat ik via marktplaats een aquarium ga regelen, heeft iemand alvast een tip om aangekoekte algen enzo weg te krijgen?
schuursponsje voor alsie nog leeg is, scheermesje voor als hij vol is.
pi_38177532
We hebben hier nu al drie maanden een nestje jonge discussen rondzwemmen,
en er is weer een filmpje van gemaakt, Van discus-ei tot minidiscus van 5 cm.

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=Discuskweek.wmv
(6minuten, 30mb)

Het zijn er dertig, ze krijgen elke dag 50% vers water (is 140 liter), en ze eten erg veel, meestal 6x per dag : 1 keer Artemia nauplien en verder diepvries muggelarven, artemia, mosselvlees, discus mix met knoflook,granulaat droogvoer etc.

Ze zwemmen nu in een MP aquarium, met zo'n holle/bolle voorruit, en het gaat best goed, hopen dat ze nog flink groeien.
  vrijdag 26 mei 2006 @ 21:28:21 #188
62419 CherryLips
chocoholic
pi_38246550
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 17:01 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

schuursponsje voor alsie nog leeg is, scheermesje voor als hij vol is.
Ok, lekker simpel Nog wat vraagjes
Is het bij goudvissen noodzakelijk om een pompje/filter te hebben?
Zou ik er een goudvisje bij kunnen doen (aangezien ik er nu 1 heb) zonder problemen?
Tap tap tap
pi_38254487
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 21:28 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Zou ik er een goudvisje bij kunnen doen (aangezien ik er nu 1 heb) zonder problemen?
Noodzakelijk, noodzakelijk, is misschien wel raadzaam. Een zuurstofpompje is overigens niet nodig.

En ik weet niet hoe groot je bak is, maar je kunt er vast wel een paar bij doen. Reken maar ongeveer 20 liter per goudvis ( zo even geschat).
pi_38256272
ik heb vanmiddag 2 :farlowella acus: oftwel naaldmeervallen gekocht..

erg mooie vissen
  dinsdag 30 mei 2006 @ 11:21:29 #191
97868 Krullehoofd
pi_38362898
quote:
Op vrijdag 26 mei 2006 21:28 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja, je hebt een filter nodig, goudvissen zijn nogal grote veroorzakers van afval in je aquarium. Ga voor een klein buitenfiltertje zoals de eheim 2211. Een extra zuurstofpompje is geen overbodige luxe. Goudvissen hebben meer zuurstof in het water nodig, vooral in de zomer wanneer het water opwarmt en minder zuurstof bevat.
quote:
Wanneer je ze beiden tegelijkertijd in de nieuwe bak introduceert hoeft dit geen problemen te geven. Ik zou eerder de voorkeur geven aan 2 nieuwe vissen zodat je er 3 hebt.
pi_38366058
Nouja, na de massacre van een paar weken geleden ben ik van plan toch maar weer helemaal overnieuw te beginnen. Heb nu alleen nog 3 cory's (paleatus) over, bijlzalmen hebben het ķf begeven ķf zijn uit de bak gesprongen (dekkap lag dr niet helemaal goed op ).
Iemand nog suggesties? Niet alleen voor vis, maar ook voor planten (heb nog javavaren en javamos kunnen redden). Bak is overigens 80*50*40 cm.
pi_38540361
En dan nog een vraag: Waarmee kan ik mijn achterwand van piepschuim verven? Is daar speciale verf voor oid?
pi_38541183
met tegellijm en een tubetje kleurstof..

heb ik mijn achterwand ook mee gemaakt.
wel goed laten drogen en de bak 3 keer vol zetten en na een dag leeg laten lopen,
het liefst ook nog met een popm met filterkool aansluiten (om de giftige stoffen eruit te filteren.
pi_38610286
quote:
Op zondag 4 juni 2006 21:15 schreef drdolittle het volgende:
met tegellijm en een tubetje kleurstof..

heb ik mijn achterwand ook mee gemaakt.
wel goed laten drogen en de bak 3 keer vol zetten en na een dag leeg laten lopen,
het liefst ook nog met een popm met filterkool aansluiten (om de giftige stoffen eruit te filteren.
kleurstof als in?
pi_38612066
als in een tubetje..
ik had histor.. is bij elke DHZ-zaak verkrijgbaar..

Er zit maar een maar millie-liter in!
pi_38775411
hallo mede-aquarianen!

ik heb al geruime tijd een Rekord 120 (101L x 46H x 31B cm) maar het wil eigenlijk niet vlotten met planten. Wat mij toch zorgen maakt bij dit aquarium is de hoeveelheid licht. Ik vrees dat het gewoon te zwak is. Er bevindt zich 1 tl-lamp van 25 watt in die maar 75 cm lang is, terwijl de bak 101 cm lang is. Dit geeft vooral in de hoeken achterin problemen met de hoeveelheid licht. Planten willen daar ook maar moeilijk gedijen. Ik vroeg me af hoe ik de hoeveelheid licht kan versterken. Een extra lichtbalk inmaken wil niet, omdat de kap daar geen ruimte toe laat. (En misschien is dit ook wel te overdreven?) Ikzelf ben al wel heen en weer geweest met aluminiumfolie, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat.

Jullie hier ideeën over?
pi_38776007
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:18 schreef PekkeMan het volgende:
hallo mede-aquarianen!

ik heb al geruime tijd een Rekord 120 (101L x 46H x 31B cm) maar het wil eigenlijk niet vlotten met planten. Wat mij toch zorgen maakt bij dit aquarium is de hoeveelheid licht. Ik vrees dat het gewoon te zwak is. Er bevindt zich 1 tl-lamp van 25 watt in die maar 75 cm lang is, terwijl de bak 101 cm lang is. Dit geeft vooral in de hoeken achterin problemen met de hoeveelheid licht. Planten willen daar ook maar moeilijk gedijen. Ik vroeg me af hoe ik de hoeveelheid licht kan versterken. Een extra lichtbalk inmaken wil niet, omdat de kap daar geen ruimte toe laat. (En misschien is dit ook wel te overdreven?) Ikzelf ben al wel heen en weer geweest met aluminiumfolie, maar ook dat heeft niet het gewenste resultaat.

Jullie hier ideeën over?
welke planten heb je in je bak, wat voor een bodembedekking heb je, filter, plantenvoeding die je toevoegd? Meer informatie zou handig zijn!
pi_38776798
Nog resterende planten:
- Vallisneria spiralis (doet het niet echt, blijft even groot)
- Hygrophila polysperma (doet het zeer uitbundig)

oa deze hebben het begeven:
- Cabomba aquatica
- Ceratopteris thalictroides
- Ludwigia Peruensis/Glandulosa

Filtersysteem is het standaard binnenfiltersysteem dat in de bak zelf zit, 400L per uur.
Bodem is een gewone grindlaag, en de planten voer ik bij met groeikorrels voor aquariumplanten.

verder nog 5 Corrydorassen en 10 kegelvlekken.

nog meer info nodig?
pi_38797832
Hoe houden jullie het aquarium koel..

Het is hier in huis 27 graden en, het waterin, beide aquariums is ook 27 graden...
pi_38798267
deksel open, verlichting niet aan, evt een kleine computer ventilator in de deksel inbouwen (niet bij gouramies.
pi_38798324
quote:
Op maandag 12 juni 2006 12:18 schreef PekkeMan het volgende:
hallo mede-aquarianen!

Jullie hier ideeën over?
reflector kopen, goede lamp kiezen, of een extra TL inbouwen (gaat wel, zijn meer mensen die dit doen).
pi_38799634
Hoop dat ik in het goede topic zit....

Vroeger hebben wij hier altijd een tropisch aquarium gehad met ciclieden ( fout geschreven neem ik aan ) Op een gegeven moment door verhuizing de bak aan een goede kennis over gedragen. Maar het begint weer een beetje te kriebelen. Op zich ben ik redelijk op de hoogte van alles, maar goed het is al wat jaren geleden dus ik ben me weer aan het inlezen op dit gebied. Nu vroeg ik me af, de prijzen zijn vast ook veranderd. Wat ben ik nu ongeveer kwijt aan apparatuur ? Hele globale vraag dus ook een heel globaal antwoord mogelijk
pi_38818031
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 00:26 schreef Pilootje het volgende:
Hoop dat ik in het goede topic zit....

Vroeger hebben wij hier altijd een tropisch aquarium gehad met ciclieden ( fout geschreven neem ik aan ) Op een gegeven moment door verhuizing de bak aan een goede kennis over gedragen. Maar het begint weer een beetje te kriebelen. Op zich ben ik redelijk op de hoogte van alles, maar goed het is al wat jaren geleden dus ik ben me weer aan het inlezen op dit gebied. Nu vroeg ik me af, de prijzen zijn vast ook veranderd. Wat ben ik nu ongeveer kwijt aan apparatuur ? Hele globale vraag dus ook een heel globaal antwoord mogelijk
cichliden

en globaal gezien bij nieuwkoop tussen de 200 (dwergcichliden in 60 liter), via 1000 (grote bak met grote cichliden) tot 100.000+ (voor een dierentuin-achtig aquarium, zoals dit: http://www.freshwaterstingray.nl/1Nederlands/Mega_Bak.html )

[ Bericht 0% gewijzigd door Byte_Me op 14-06-2006 11:15:41 ]
pi_38823703
quote:
Op maandag 12 juni 2006 23:49 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

reflector kopen, goede lamp kiezen, of een extra TL inbouwen (gaat wel, zijn meer mensen die dit doen).
- reflector heb ik...
- wat versta je onder een goede lamp?
- in deze kap kan ik geen extra lamp inbouwen aangezien de starter etc zo ongeveer al de helft inneemt en daar de tl balk aan zit, en als ik er nog een in zou bouwen kan ik niet meer bij/ in het aquarium om te voeren etc.. tenzij ik zelf er een kap voor ga maken.. (of heeft iemand anders tips hoe ik het wel zou kunnen inbouwen in de bestaande kap? )
pi_38833747
Ik zou sowieso proberen de voorschakelapparatuur buiten de lichtkap te plaatsen..
dat scheelt je een boel warmte.. vooral met dit weer
pi_38834023
Er kan makkelijk een extra TL bij, voorschakelapparaat in je kastje en de extra TL met klemmen om de bestaande vastzetten.

Byte Me, gave bak is dat zeg, ben erg benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit komt te zien!
pi_38842428
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 19:59 schreef PekkeMan het volgende:
- wat versta je onder een goede lamp?
iig geen growlux. verder zijn er veel megelijkheden. ik zweer bij bouwmarkt TL lampen, koel wit en warmwit. als je er maar 1 kunt kiezen zou ik voor koelwit gaan.
quote:
- in deze kap kan ik geen extra lamp inbouwen aangezien de starter etc zo ongeveer al de helft inneemt en daar de tl balk aan zit, en als ik er nog een in zou bouwen kan ik niet meer bij/ in het aquarium om te voeren etc.. tenzij ik zelf er een kap voor ga maken.. (of heeft iemand anders tips hoe ik het wel zou kunnen inbouwen in de bestaande kap? )
ik weet zeker dat het kan, maar ik ga niet voor je zoeken.
quote:
Byte Me, gave bak is dat zeg, ben erg benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit komt te zien!
ik ook! maar het is een ontzettend langlopend projekt, wat al ongeveer 2 jaar loopt. uiteindelijk moeten er zeldzame roggen in gekweekt worden.
pi_38844855
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 17:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

cichliden

en globaal gezien bij nieuwkoop tussen de 200 (dwergcichliden in 60 liter), via 1000 (grote bak met grote cichliden) tot 100.000+ (voor een dierentuin-achtig aquarium, zoals dit: http://www.freshwaterstingray.nl/1Nederlands/Mega_Bak.html )
fuck he, daar kun je gewoon bij in zwemmen als je wilt.

Ik was laatst trouwens in Munster waar ze ook een soort van pilaar hadden waar omheen ook een bak was gebouwd van ongeveer de helft van de inhoud van deze bak. Maar dat was ook echt een bak om u tegen te zeggen. Ze hadden overigens ook wel meer bakken, maar die sprong er echt uit! Zeker een aanrader.
pi_38845355

Dit is de betreffende kap, en heb em even beter bekeken, maar het deel waar de voorschakelaar inzit, is een geheel met de kap. Als ik die eruit zou willen halen moet ik hem eruit zagen en dat ben ik niet zo 1,2,3 van plan...

betreffende de 'goede' lamp. Groeien de planten daar goed op dan? Ik dacht dat ze vooral de blauwe en rode kleuren in de lamp nodig hebben om goed te kunnen groeien, zoals die in grolux lampen zitten (de bekende paarse kleur)
pi_38846537
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 13:04 schreef PekkeMan het volgende:
[afbeelding]

Dit is de betreffende kap, en heb em even beter bekeken, maar het deel waar de voorschakelaar inzit, is een geheel met de kap. Als ik die eruit zou willen halen moet ik hem eruit zagen en dat ben ik niet zo 1,2,3 van plan...
de tweede TL komt onder de open klepjes te zitten, en wordt bevestigd aan het schuine gedeelte. De balast komt ergens buiten je bak, bij voorkeur in het kastje eronder.
quote:
betreffende de 'goede' lamp. Groeien de planten daar goed op dan? Ik dacht dat ze vooral de blauwe en rode kleuren in de lamp nodig hebben om goed te kunnen groeien, zoals die in grolux lampen zitten (de bekende paarse kleur)
growlux is notoir slecht. er komt veel te weinig licht uit.
pi_38848783
bedankt!

ik ga het dan denk ik eerst proberen met een andere lamp dan een growlux, zoals hier eerder aangegeven (koel wit), om te kijken of er dan verbetering in zit, en anders ga ik voor de 2 tl-lampen
pi_39172100
10 dagen geen bericht?? is er een zomerstop hier ofzo?

We gaan zo even kijken bij aquaplants online, vandaag is de opening van hun winkel in Aalsmeer.
Weer wat nieuwe plantjes proberen en een opvoerpomp halen en vooral even kijken hoe het geworden is.
pi_39174743
Cool, vertel even of het iets is !!
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_39179596
Ik heb hier een klein koud water aquarium (40 cm) met wat guppies, nu wil ik er wat meer vissen in hebben, weten jullie mischien een paar leuke vissen die ik kan houden.

Zat zelf te denken aan wat garnaaltjes maar dan moet ik zeker een klein verwarmingsding kopen?
  zaterdag 24 juni 2006 @ 18:32:51 #216
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39183837
Ik denk dat je er niet meer in moet doen als je er al guppies in hebt zitten. Garnalen zullen door de guppen opgegeten worden, ben ik bang.

Woei, ik werd gisteren opgebeld door mijn aquariumspecialist dat er weer Dario dario te koop zijn. Ik ga denk ik toch weer een stelletje proberen, het vrouwtje leeft immers nog, dus ik denk gewoon dat ik vette pech met het mannetje heb gehad...
pi_39187224
Aquaplantsonline was wel aardig, maar er moet nog wel wat bijkomen.
Nu staan er 2 aquaria met wat bekende plantjes, en veel potjes voer testen etc.
Een demo van ph controler en flora-mate lichtdimmer.
verder wel gezellig enzo (zitje/koffie).

Madguy inderdaad gewoon nog een keer proberen!
  zaterdag 24 juni 2006 @ 20:33:15 #218
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39187351
Ah een winkel zelfs. Aalsmeer ligt net iets te ver weg om de proef op de som te nemen, maar het is dus groeiende? Grappig dat zij juist van online business naar fysieke winkel gaan.

En inderdaad, ik ga het zeker nog eens proberen. De visjes zelf zijn geweldig en aan mijn gebrek aan kennis/ zorg ligt het niet.
pi_39196156
Ja ik heb idd ook Dario Dario in de winkel gezien, maar er zaten alleen mannen, en ik heb al alleen mannen dus daar heb ik niets aan....
koffie?
Nee, een Citroën!
  zondag 25 juni 2006 @ 14:19:41 #220
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39206089
Dat is balen. Waar zag je ze overigens?

Ik wil het liefst een stelletje. Mochten er alleen mannen zijn wil ik een mannetje, want het vrouwtje leeft nog en hoe! Ik wil niet dat mannetjes elkaar de tent uit vechten.
  FOK!fotograaf zondag 25 juni 2006 @ 14:21:46 #221
13368 NiGeLaToR
pi_39206161
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 18:32 schreef MadGuy het volgende:
Ik denk dat je er niet meer in moet doen als je er al guppies in hebt zitten. Garnalen zullen door de guppen opgegeten worden, ben ik bang.

Woei, ik werd gisteren opgebeld door mijn aquariumspecialist dat er weer Dario dario te koop zijn. Ik ga denk ik toch weer een stelletje proberen, het vrouwtje leeft immers nog, dus ik denk gewoon dat ik vette pech met het mannetje heb gehad...
Mijn garnalen aten ooit mijn guppen op.. alle guppen in nette partjes geknipt
pi_39212648
Dit is niet leuk, 4 van mijn guppen zijn dood, waardoor het komt ik heb geen id. De overige 3 guppen zijn zwaargewond en kunnen niet meer recht stil liggen. dit komt omdat 1 van hun zijvinnen niet meer werkt.

Ik heb geen id waardoor het komt.

heb wel enig vermoeden dat het mijn pomp zou kunnen zijn en dat deze te hard blaast. hij staat al op zijn minimum.
  zondag 25 juni 2006 @ 18:43:36 #223
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39214904
Hoeveel guppen had je eigenlijk in je aquarium van 40 cm? Guppen zijn daar namelijk al gauw te groot voor en het kan zijn dat je er zoveel hebt dat de guppen daaraan onderdoor zij gegaan...
pi_39215924
7 guppen maar ze waren nog relatief klein. ( wel al kleur enzo)
pi_39217046
quote:
Op zaterdag 24 juni 2006 16:15 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Ik heb hier een klein koud water aquarium (40 cm) met wat guppies, nu wil ik er wat meer vissen in hebben, weten jullie mischien een paar leuke vissen die ik kan houden.

Zat zelf te denken aan wat garnaaltjes maar dan moet ik zeker een klein verwarmingsding kopen?
guppen en koudwater ... het zijn toch echt warmwatervissen.
Ja ik weet dat het sterke beestjes zijn, maar toch.. .

Misschien is dat een oorzaak...
  zondag 25 juni 2006 @ 21:12:12 #226
62419 CherryLips
chocoholic
pi_39220676
hebben ze elkaar niet opgevreten?
Tap tap tap
pi_39220718
ff topic doorlezen
  maandag 26 juni 2006 @ 19:34:11 #228
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39261032
Ter voorbereiding van de komst van mijn nieuwe Dario dario's heb ik zondag nog eens even kritisch gekeken naar de indeling van mijn bak. Over het hout ben ik zeer tevreden - deze begint nu ook een klein beetje te be-algen, op een mooie manier welteverstaan.

Over de planten was ik iets minder tevreden. Mijn cryptocyrone (sp?) moet eens flink gedeeld worden, want die groeit de pan uit. De plantjes die ik achterin heb staan zijn wat magertjes geworden en kunnen ook wel opgefrist worden, me dunkt... En misschien een nieuwe Anubias vooraan?

Hoe dan ook, ik heb wat zitten klooien afgelopen zondag en nu is mijn water nog steeds wazig door allerlei 'stofdeeltjes' die in het water zweven? Is dit van tijdelijke aard of kan ik hier nog snel iets aan doen?
  maandag 26 juni 2006 @ 19:53:39 #229
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39261492
filter ff schoonmaken, nieuwe watten willen nog wel eens wonderen doen of anders naar de chemicalien grijpen, in dit geval lijkt me aquatan van Sera een goed idee
  maandag 26 juni 2006 @ 20:19:38 #230
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39262364
Bedankt voor de suggesties.

Filter wil ik graag even zo laten; ik heb per slot van rekening ook al een aantal liters water ververst. Aquatan is misschien een goed idee. Ik zal eens kijken.
  maandag 26 juni 2006 @ 20:43:44 #231
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39262970
Ik heb een aquarium gekocht!

Hij staat nu al bijna een dag of 20 met alleen de plantjes te draaien, en tot nu toe gaat alles goed! (planten groeien als kool)

Dus nu Vrijdag water laten testen, en als alles goed gaat de eerste visjes er in!
.
..
...
....
  maandag 26 juni 2006 @ 20:45:36 #232
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39263046
Kunnen kleine slakjes trouwens kwaad?

Die zitten er nu namelijk ineens allemaal in.
.
..
...
....
  maandag 26 juni 2006 @ 20:49:50 #233
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39263186
Cool, Sandertje21!

Hoe groot is je bak en wat wil je gaan houden? Ik ben benieuwd!

Kleine slakjes kunnen niet zoveel kwaad, meestal leven ze van de alg. Aangezien je nog geen vissen voert zullen ze wel met de planten mee zijn gekomen. Wil je van ze af kun je ze kapot drukken als je ze tegenkomt of je plaatst een schijf komkommer in je bak, waar de rakkers zich op verzamelen, zodat je ze gemakkelijk kunt verwijderen met komkommer en alles.
  maandag 26 juni 2006 @ 20:54:51 #234
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39263396
quote:
Op maandag 26 juni 2006 20:49 schreef MadGuy het volgende:
Cool, Sandertje21!

Hoe groot is je bak en wat wil je gaan houden? Ik ben benieuwd!

Kleine slakjes kunnen niet zoveel kwaad, meestal leven ze van de alg. Aangezien je nog geen vissen voert zullen ze wel met de planten mee zijn gekomen. Wil je van ze af kun je ze kapot drukken als je ze tegenkomt of je plaatst een schijf komkommer in je bak, waar de rakkers zich op verzamelen, zodat je ze gemakkelijk kunt verwijderen met komkommer en alles.
125 liter!

Als het geen kwaad kan laat ik ze er wel in, ze zien er namelijk wel grappig uit.

Het wordt een 'gezelschapsaquarium' (tropisch) wat voor vissen ik er precies in ga doen weet ik nog niet, maar op zich heb ik er wel een ruim budget voor, dus ik kan er hopelijk wel wat leuks en aparts voor krijgen.

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken....
.
..
...
....
  maandag 26 juni 2006 @ 20:56:47 #235
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39263468
Oeh, jaloers!

En inderdaad, ik heb ook een stuk of wat slakjes in mijn bakje hoor. Soms wil het vrouwtje van de Dario dario er eentje pakken. Dat heb ik nu twee keer gezien. En soms druk ik de iets grotere kapot waar de garnaaltjes zich dan vervolgens op storten. De torenslakjes die in je grond kunnen zitten zijn vaak zelfs nuttig - tot op bepaalde hoogte dan.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Misschien is het leuk om een biotoopje te starten en eens niet voor de standaard visjes zoals neon tetra en dergelijke te gaan?
  maandag 26 juni 2006 @ 20:57:55 #236
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39263514
quote:
Op maandag 26 juni 2006 20:56 schreef MadGuy het volgende:
Oeh, jaloers!

En inderdaad, ik heb er ook een stuk of wat in mijn bakje hoor. Soms wil het vrouwtje van de Dario dario er eentje pakken. Dat heb ik nu twee keer gezien. En soms druk ik de iets grotere kapot waar de garnaaltjes zich dan vervolgens op storten.

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Misschien is het leuk om een biotoopje te starten en eens niet voor de standaard visjes zoals neon tetra en dergelijke te gaan?
Nee, ik wilde zelf ook al niet de standaardbeesten...

Garnaaltjes leek me ook wel leuk, maar zijn die scharen dan niet gevaarlijk voor de kleinere visjes?
.
..
...
....
  maandag 26 juni 2006 @ 21:00:35 #237
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39263624
Ik heb vuurgarnaaltjes. De schaartjes zijn ZO klein dat ze echt geen schade aan kunnen richten, zelfs van de volwassen beestjes. Je moet natuurlijk geen uit de kluiten gewassen soorten houden, deze zijn meer geschikt voor een speciaalaquarium.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:02:22 #238
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39263683
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:00 schreef MadGuy het volgende:
Ik heb vuurgarnaaltjes. De schaartjes zijn ZO klein dat ze echt geen schade aan kunnen richten, zelfs van de volwassen beestjes. Je moet natuurlijk geen uit de kluiten gewassen soorten houden, deze zijn meer geschikt voor een speciaalaquarium.
Hoe zien die vuurgarnaaltjes er uit?
.
..
...
....
  maandag 26 juni 2006 @ 21:02:52 #239
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39263700
En de foto....

.
..
...
....
  maandag 26 juni 2006 @ 21:05:36 #240
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39263781
Hier is een fotootje van mijn garnaaltjes op een stuk komkommer:

Ze worden niet groter dan zo'n drie centimeter en zijn rood van kleur als ze zich happy voelen.

Wat meer foto's:

Deze laatste is weer van mij. Een 'zwanger' vrouwtje.

Frisse bak trouwens.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:08:55 #241
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39263872
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:05 schreef MadGuy het volgende:
Hier is een fotootje van mijn garnaaltjes op een stuk komkommer:

[afbeelding]

Ze worden niet groter dan zo'n drie centimeter en zijn rood van kleur als ze zich happy voelen.

Wat meer foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

Deze laatste is weer van mij. Een 'zwanger' vrouwtje.

Frisse bak trouwens.
Die heb ik volgens mij ook gezien in de aquariumzaak!

Ze hadden ook grotere blaauwe, maar die hadden scharen, en dat was schijnbaar niet zo'n heel goed idee.

Die eitjes zijn dan zeker gewoon een soort extra visvoer?
.
..
...
....
  maandag 26 juni 2006 @ 21:13:58 #242
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39264063
LOL. Nee, ik zou me er niet aan wagen, zo een grote.

Nee hoor, zolang de eitjes onder het lijfje van het vrouwtje blijven plakken zijn ze relatief veilig. Als ze uitkomen staan de mini-garnaaltjes op zichzelf en is het voor hen oppassen geblazen; maar met genoeg groen als verstopplek zal dat ook wel loslopen. En anders zou je gewoon moeten beginnen met een grote groep vuurtjes; ze planten zich zo snel voort, heb je gelijk mooi levend kweekvoer voor je vissen.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:34:22 #243
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39299445
Woei! Morgen heb ik ze weer:

Als het goed is, maar daar ga ik wel van uit natuurlijk.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:58:57 #244
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39300484
ik heb sinds een paar dagen een koppeltje dwerg gourami (colisa lalia) in de bak, blauwe variant, wat zijn die toch mooi
  dinsdag 27 juni 2006 @ 22:03:49 #245
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39300713
Die zijn inderdaad ook mooi.
pi_39305901
Gisteren heb ik een schooltje dwerg Corridora's gekocht van 18 stuks.
Ik weet helaas 'nog' niet welke soort het precies is.

Ze zijn nog erg schuw maar als ze rondzwemmen met elkaar is het een leuk gezicht.
Verder heb ik er 2 naaldmeervallen bij.
Ik moet nog een leuk schooltje midden en of oppervlaktezwemmers erbij hebben, maar ben er nog niet uit wat dat voor soort gaat worden!
pi_39318546
Vraagje:

Kan een appelslak uit zijn huisje kruipen?
I had a signature once. It was awful.
pi_39318919
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 13:20 schreef zoeperzazke het volgende:
Vraagje:

Alleen als er sprake is van een hoge huurachterstand...
pi_39321008
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 13:20 schreef zoeperzazke het volgende:
Vraagje:

nee, hij kan er alleen uit wegrotten.
pi_39322420
Echt niet? Ik heb ineens een reusachtige naaktslak (levend) en een leeg slakkenhuisje.......
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 28 juni 2006 @ 15:18:22 #251
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39322824
slak wil ook wel eens op vakantie

maar ff serieus, ik heb er echt nog nooit van gehoord dat een appelslak uit z'n huisje kroop.
  woensdag 28 juni 2006 @ 15:44:37 #252
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39323790
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 15:06 schreef zoeperzazke het volgende:
Echt niet? Ik heb ineens een reusachtige naaktslak (levend) en een leeg slakkenhuisje.......
Misschien groeide de slak sneller dan het huis?

Dat gebeurt in het wild ook wel eens, dat een slak uit zijn huisje groeit, en dan op zoek gaat naar een nieuw onderkomen....
.
..
...
....
  woensdag 28 juni 2006 @ 18:42:08 #253
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39329135
Ik weet té weinig van slakken om dat te bevestigen of te ontkennen. Maar ik zou zeggen: snuffel eens rond op www.applesnail.net.

En WOEI! Ik heb ze weer hoor, de door mij zo geliefde Dario dario. De intentie was om een stelletje te kopen, maar zoals ik al vreesde heb ik waarschijnlijk twee mannetjes. De verkoper ging er prat op dat hij het goed kon zien, maar bij de eerste vangst was ik ervan overtuigd dat hij twee mannetjes had. Dus eentje ging er weer terug. De tweede keer viste hij er een meer twijfelachtiger exemplaar uit en ik vond hem in eerste instantie ook meer vrouw dan man. Maar helaas - zo vermoed ik - zijn het waarschijnlijk twee mannen.

Gelukkig heb ik het vrouwtje nog over van de eerste ronde, maar ik hoop dat de mannen elkaar niet de tent uit knokken (of dat er eentje duidelijk het onderspit delft) en dat het vrouwtje ook haar rust af en toe geniet.

Gelukkig heb ik ook wat nieuwe plantjes voor op de achtergrond gekocht en zijn er genoeg schuilmogelijkheden. Ik hoop dat het deze keer goed gaat en zal ze ook zeker sterk in de gaten gaan houden.
pi_39337566
ik heb vanavond zoveel mogelijk als uit de bak en van de planten verwiderd, wat een klus zeg!!!

ik heb de hele bak opnieuw ingericht. alle planten verplaatst behalve de crypto en de bossen reuzevallesineria eens flik uitgedund..het heeft me de nodige uurtjes gekost.....

nu maar hopen dat de planten weer aanslaan en volgende week of daarna een mooi schooltje middenzwemmers erbij kopen.. geen standaard kardinalen of kegelvlkebarbeeltjes ofzo...
Mischien een schooltje potlootjes of sherrybarbeeltjes
pi_39350806
Ik ga maandag inkopen doen voor de "grote" verbouwing van mijn aquarium.

Wat ga ik doen:
- Bodem vervangen door een 100% zandbodem
- Grote stuk kienhout eruit halen
- Mooie steen formatie maken
- Filter aanpassen (heb nu nogal veel last van troep in mijn slangen en zweefvuil)
- Nieuwe beplanting

Maar ik heb dus een vraag over het filter. Ik heb 4 compartimenten (waarvan 3 voor filtermaterialen). Wat is de beste invulling van deze compartementen?

Onderin het filter heb ik al bio-ballen en er moet ook een zakje met turf in.

En heeft er iemand een tip hoe ik de slangen meuk vrij kan houden? Om de week kan ik eigenlijk de slangen wel schoonmaken omdat het volzit met vieze bruine meuk.
  donderdag 29 juni 2006 @ 12:24:19 #256
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39350996
oei, zandbodem is erg bewerkelijk (maar wel mooi)
pi_39351683
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik mijn vraag het beste hier kan stellen, als ik een nieuw topic moet openen, moet je het maar even zeggen.

Na het uitvoerig inlezen op het internet dacht ik er uit te zijn:
Ik koop een kogelvisje om mijn slakkenplaag tegen te gaan. Tegelijkertijd ga ik slakjes kweken in een apart bakje, om de vis te kunnen blijven voeren.

Ik had al gelezen dat sommige kogelvisjes happen naar andere vissen (ik heb dus guppen, jong en oud), maar het overgrote deel van de ervaringen waren positief, dus dat risico was naar mijn mening niet zo groot.

Nu was ik dus net bij een dierenwinkel (dus geen aquariumspeciaalzaak) en daar hadden ze geen kogelvisjes. Toen ik er naar vroeg raadde hij het heel sterk af om zo'n vis te nemen. De betreffende man zei dat het echt heel slecht was, omdat ie geheid mijn guppen gaat aanvallen en hun staarten kapot bijt. Hij wilde mij toen een potje verkopen met spul, dat je slakken uitroeit.

Nou wil ik graag een drietal dingen van jullie weten:
1) Is het inderdaad onverstandig om een dwerg kogelvisje bij mijn guppen te zetten?
2) Als dat inderdaad onverstandig is, hoe zit het dan met dat spul om je slakken uit te roeien? Is dat niet heel slecht voor je aquarium?
3) Zijn er nog andere opties? (Handmatig weghalen is geen optie, want daar ben ik echt al helemaal moe van en het werkt voor geen meter)

Alvast heel erg bedankt!
pi_39352548
1) ja, dat is onverstandig, ook dwerg kogelvisjes zijn nogal humeurig waardoor je guppen binnen de kortste keren geen staart meer over hebben

2) ja, dat is heel slecht voor je aquarium en als je niet oppast ook voor je vissen

3) je kan een slakkenval proberen maar dat werkt meestal alleen bij de wat grotere slakken, met de hand verwijderen is en blijft het beste
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_39353086
Shit, dat is wel heel kut dan. Want met de hand verwijderen doe ik echt al heel lang, maar als ik er een keer best veel weg haal, zitten er de dag erna weer 2x zoveel bij.

De hele bak opnieuw inrichten lijkt me ook geen oplossing he? Omdat er altijd wel wat eitjes op de planten zitten, die ik over het hoofd zal zien...

Godver, stomme slakken! Toen ik er 10 had, vond ik het nog niet zo erg, maar nu ik er honderden heb...
pi_39353154
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 12:48 schreef Masegate het volgende:
Nou wil ik graag een drietal dingen van jullie weten:
1) Is het inderdaad onverstandig om een dwerg kogelvisje bij mijn guppen te zetten?
yep
quote:
2) Als dat inderdaad onverstandig is, hoe zit het dan met dat spul om je slakken uit te roeien? Is dat niet heel slecht voor je aquarium?
yep
quote:
3) Zijn er nog andere opties? (Handmatig weghalen is geen optie, want daar ben ik echt al helemaal moe van en het werkt voor geen meter)
men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.
pi_39353190
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 12:24 schreef Klonk het volgende:
oei, zandbodem is erg bewerkelijk (maar wel mooi)
Nou kan je vertellen dat grind ook geen pretje is. En vind het zowiezo beter voor mijn grondbewoners.
pi_39353286
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 13:37 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

yep
[..]

yep
[..]

men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.
Dat met die tomaat doe ik dus al een tijd, alleen niet met een tomaat, maar met komkommer.

Overvoederen... Ik dacht dat ik dat toch niet echt deed, het probleem is denk ik meer dat mijn filter het eten al heel snel door heel de bak spoelt, waardoor het al snel tussen plantjes en dergelijke gaat zitten. Dan krijgen de guppen het vaak niet meer te pakken. Ik kan eens proberen om tijdens het voederen het filter even 5 minuten uit te zetten. Bedankt in ieder geval!
pi_39364765
Het filter uitzetten voor het voeren zou ik zelf niet doen.

Ik heb dat een aantal keer gedaan en vergeten het filter weer aan te zetten.
Je filter mag niet langer dan een half uurtje uit staan, anders dan de goede bacterien, voor je biologisch , evenwicht, in je filter, dood!!!
probeer gewoon wat minder te voerenof wat meer de tijd te nemen om het voer in kleinere porties te geven zodat het niet tussen de planten terecht komt.
  donderdag 29 juni 2006 @ 19:33:56 #264
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39365109
Je kunt ook meerdere keren hele kleine plukjes geven en zo een beetje experimenteren wat de juiste hoeveelheid is. OF je neemt een troep garnaaltjes; die ruimen het zootje wel op.

En jep, ik heb twee mannelijke Dario dario. Ik zie het gewoon beter dan de winkelier.

Afijn er zijn nog geen echte problemen in de bak. Ik kijk het even aan. Wat wel opvalt is dat de mannetjes gulziger zijn dan het eerste mannetje dat ik had. Het vrouwtje eet nu ook behoorlijk mee. Eén van de mannetjes steelt zelfs van de garnaaltjes.

[ Bericht 54% gewijzigd door MadGuy op 29-06-2006 19:43:06 ]
pi_39405386
Zoals jullie uit mijn vorige post hebben gezien ben ik een aquarium leek met weinig geld en ruimte. Nu heb ik dus een bak(je) van 40 cm. (geld en ruimte voor een grotere bak heb ik niet). Ook heb ik een pompje met een mechanisch filter. Ik ben eventueel wel bereid om een heatertje te kopen.

Wat kan ik nu aan met deze bak? graag jullie advies
  vrijdag 30 juni 2006 @ 20:56:46 #266
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39405459
hoeveel liter is dat ook alweer, 50 liter ofzo ?
pi_39405555
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 20:56 schreef Klonk het volgende:
hoeveel liter is dat ook alweer, 50 liter ofzo ?
zo'n 30 liter
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:06:48 #268
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39405837
mag ik heel eerlijk zijn ?

en je advies te geven om er een bloemenbak ofzo van te maken, ik vind dat wel erg weinig voor een aquarium, kleinen bakjes zijn vaak moeilijker als grote omdat je in een kleine bak meer moeite hebt om een biologisch evenwicht te vinden.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:14:49 #269
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406103
Heb je toevallig een Aqua-40?

Ikkke dus wel. Het is een leuk klein bakje, waar je meer in kunt doen dan op eerste gezicht zo lijkt. Ik ben het dan ook niet echt met Klonk eens. Er is sowieso altijd een mooi garnalenbakje van te maken. En als je een beetje je best doet is het evenwicht heel gemakkelijk te bewaren. Mijn bak draait nu al bijna een jaar extreem stabiel qua waterwaarden.

Ik zou er niet al te grote vissen in doen. Vissen die zo 3 ā 4 centimeter groot worden lijkt me wel het maximum. Om mezelf als voorbeeld te nemen; ik heb een triootje Dario dario. Ze worden niet groter dan 3 centimeter, maar het zijn wel prachtvisjes, vooral de mannetjes. En ze hebben een uiterst pittig karakter en het paargedrag is erg leuk om te zien.

Daarnaast heb ik garnalen en daarvan kun je er zoveel houden als je wilt (de kleinere soorten). De kleintjes worden wel opgepeuzeld door de vissen, maar ze planten zich zo snel voort dat het geen echt probleem is. Het is gelijk een mooie aanvulling op het dieet.

En er zijn nog veel meer opties. Wat dacht je bijvoorbeeld van de kleinere pygmee corydorasjes? Of dwergrasbora's? Of endlers? Sommige killivisjes zijn zelfs geschikt, volgens mij. Het gaat vooral om kleine visjes en geen overdaad aan soorten en vissen.

Enne, een thermostaatje vergroot ZEKER de mogelijkheden. Ze zijn niet zo duur meer en je hebt er enorm veel plezier van.

Hier is een lijst met kleine vissen. Deze is zeker niet compleet, maar je krijgt wel een idee:

http://aquaclopedie.dyndns.org/informatie/kleintjes.html

Wat ook een leuke mini-site is om ideetjes op te doen is http://aquarium.schuitemaker.info/nl_aqua40.htm
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:15:32 #270
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406137
Ik wilde tevens even melden dat het met de concurrentiestrijd in mijn bakje vooralsnog meevalt. Het vrouwtje heeft al een vrijer over de vloer gehad.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:26:24 #271
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406515
mijn mening is slechts 1 mening
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:27:32 #272
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406561
Natuurlijk. Daarom wilde ik er even tegenin gaan.

Overigens ben ik wél van mening dat je er je koppie gewoon goed bij moet houden en je bak gewoon regelmatig bij moet houden.
pi_39406597
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:14 schreef MadGuy het volgende:
Heb je toevallig een Aqua-40?
Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.

Het is geen aqua 40 maar een andere bak die ik van een maat voor mijn verjaardag had gekregen.

ga morgen maar is naar de winkel voor info en mischien een aankoop
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:30:14 #274
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406658
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.

ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:30:35 #275
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406672
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:28 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:

[..]

Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.

Het is geen aqua 40 maar een andere bak die ik van een maat voor mijn verjaardag had gekregen.

ga morgen maar is naar de winkel voor info en mischien een aankoop
tweedehands een grotere bak kopen
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:31:09 #276
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406688
Ik zou niet té enthousiast worden, maar eerst eens gewoon rustig kijken wa je nu wilt. Die tijd heb je wel, want het is sowieso verstandig om je bakje eerst ZONDER visjes, maar met planten, grind en filter een weekje of drie te laten rijpen. In de tussentijd kun je gaan beslissen over wat je in je bakje wilt.

Overigens zou ik me niet laten vertroebelen door wat winkeliers zeggen; zij willen echt van alles in je bakje proppen, zelfs vissen die eigenlijk niet zo geschikt zijn, zoals goudvissen of guppen...
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:33:01 #277
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406741
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.

ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
Dat kan. Als ik diep in mijn hart kijk wil ik ook een grotere bak en een kolonie van de door mij geliefde Dario dario, of wellicht zelfs andere visjes erbij. Maar qua ruimte zit het er helaas niet in. Dit is echter een mooie oplossing, zo blijkt en het is nog een geweldige uitdaging ook om zo'n nanobakje perfect in balans te houden.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:33:32 #278
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406757
deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

of deze:
http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

zo ben ik ook aan mijn bak gekomen, tweedehands scheelt een bult en je krijgt meer voor je geld
pi_39406821
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:31 schreef MadGuy het volgende:
Ik zou niet té enthousiast worden, maar eerst eens gewoon rustig kijken wa je nu wilt. Die tijd heb je wel, want het is sowieso verstandig om je bakje eerst ZONDER visjes, maar met planten, grind en filter een weekje of drie te laten rijpen. In de tussentijd kun je gaan beslissen over wat je in je bakje wilt.

Overigens zou ik me niet laten vertroebelen door wat winkeliers zeggen; zij willen echt van alles in je bakje proppen, zelfs vissen die eigenlijk niet zo geschikt zijn, zoals goudvissen of guppen...
Daarom vraag ik het ook hier jullie hebben het zoiezo al beter voor met de diertjes dan menige winkel.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:36:59 #280
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406868
nog even over de bakken (en hun omvang), koop voor je budget een zo groot mogelijke bak (mits er ruimte is uiteraard )
pi_39406915
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:33 schreef Klonk het volgende:
deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

of deze:
http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

zo ben ik ook aan mijn bak gekomen, tweedehands scheelt een bult en je krijgt meer voor je geld
Het is 2 keer de zelfde link

Maar ik zal er eens rond kijken ofdat ik iets moois vind. (en ruimte kan maken)
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:41:11 #282
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39407018
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:36 schreef Klonk het volgende:
nog even over de bakken (en hun omvang), koop voor je budget een zo groot mogelijke bak (mits er ruimte is uiteraard )
Als er ruimte is zou ik ook een grote bak nemen. Het is inderdaad makkelijker in balans te houden én je hebt meer kijkplezier en kunt voor grotere vissen gaan.

Alhoewel ik als microvissengek de bak zou vullen met een kolonie aan mini's, denk ik
pi_39409623
ik merk ook wel aan mezelf dat ik steeds groter wil
mja heb er geen geld voor, geen ruimte en tijdgebrek

plannen voor de toekomst zijn daarentegen wel groots
  vrijdag 30 juni 2006 @ 23:24:41 #284
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39410200
Hier hetzelfde. Maar goed, voorlopig heb ik dit bakje en ik moet zeggen dat ik geheel niet ontevreden ben.
pi_39413620
quote:

ach, het licht eraan wat je ermee doet. een paar guppen doen het prima in een 60cm bak. voor garnalen is dat misschien nog wel overdreven groot. voor een fatsoenlijk aquarium heb je idd meer nodig. vanaf 1 meter wordt het interessant.
pi_39417997
quote:
Wat een onzin Klonk, niet iedereen wil 80 vissen in zijn aquarium.
Echt hoor, soms sta ik versteld van mensen op internet. Sommigen denken echt alles te weten en dat ze omdat ze veel op internet lezen 'kenners' zijn. Ja, soms is het heel handig om van mensen met ervaring te lezen en kunnen ze je hele goeie tips geven. Maar tegelijkertijd komt er ook een hoop onzin uit. Dat noem ik voor het gemak (uhum) maar even het bomenknuffelaars-effect voor aquarianen.

Als iemand een klein aquariumpje wil, omdat hij geen plek heeft voor een grote, of geen geld, of geen zin om zoveel aandacht aan de bak te besteden. Laat je niet tegenhouden! Ook ik heb een kleine bak en hij draait erg goed (goed genoeg voor mij in ieder geval). Af en toe moet ik wat alg weghalen of wat alg krabben, soms moet ik echt ff slakken ruimen, maar verder vind ik het keirelax. Lekker rustgevend en leuk om te zien hoe kleine gupjes groot worden en hoe hun kleuren zich ontwikkelen.

En JA! Ik noem het inderdaad 'mijn aquarium'.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:50:21 #287
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39418095
meningen verschillen, jij hebt alle recht om mijn mening als onzin af te doen , maar goed ik ben dan ook pas een jaar of 20 met aqauriums bezig, dus wie ben ik dan helemaal

en vissen hebben nu eenmaal net als jij en ik recht op voldoende leefruimte , dus doe wat je wilt doen, maar koop voor je budget het maximale wat je kunt betalen en plaatsen, ik snap echt wel dat je op een slaapkamer geen 2 meter bak neer kunt zetten...
pi_39418229
Ja, maar nu zeg je het al anders, dan dat je zegt dat kleiner dan 110 liter geen aquarium is. En begrijp me niet verkeerd, ik heb veel respect voor je mening en expertise. Maar ik vind het een beetje te makkelijk om te zeggen dat kleinere bakjes echt geen aquariums genoemd mogen worden. Er zijn echt wel vissen die aan 40 liter genoeg hebben.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:02:27 #289
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39418316
ik zeg het niet anders, mischien wat genuanceerder, maar het doet niets aan mijn mening af, maar ik heb een beter idee: Vissen en hun behuizing, discussie topic!

waarbij ik nu al zie dat ik met maten aan het rotzooien ben , in dat topic heb ik het over minimaal 80 liter

het is warm....
  zaterdag 1 juli 2006 @ 19:37:45 #290
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39429374
LOL, zo'n discussietopic is leuk, maar het blijft altijd een welles-nietes verhaal. Waar het mij om gaat is dat je de vissen die je neemt aanpast op de behuizing.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:15:03 #291
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39483670
Hoe groot wordt een volwassen Corydora Adolfoi eigenlijk?

Heb er nu 3 in zitten , waar ben vergeten te vragen hoe groot ze eigenlijk worden.
.
..
...
....
  maandag 3 juli 2006 @ 20:29:29 #292
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39484192
Leuk! Ze worden zo'n 6 cm. Waarom niet gelijk een groter groepje eigenlijk?
  maandag 3 juli 2006 @ 20:34:25 #293
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39484414
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:29 schreef MadGuy het volgende:
Leuk! Ze worden zo'n 6 cm. Waarom niet gelijk een groter groepje eigenlijk?
Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.

Heb nu 3 Corydora Adolfoi, 5 roodkopzalmpjes, een paartje Flamingoguppy's, en een Farlowela Acus als algeneter.

Als dit goed gaat ga ik over 1 a 2 weken er iets bij zetten.
.
..
...
....
pi_39486059
3 corries is te weinig, minimaal 6, beter is 8 en echt leuk wordt het pas vanaf 10. weleens een bak gezien met 25 corydoras sterbai, dat is echt een geweldig gezicht. maar dan moet je ze wel zelf kweken, want die vissen zijn stervensduur.
  maandag 3 juli 2006 @ 21:30:24 #295
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39486486
quote:
Op maandag 3 juli 2006 21:18 schreef Byte_Me het volgende:
3 corries is te weinig, minimaal 6, beter is 8 en echt leuk wordt het pas vanaf 10. weleens een bak gezien met 25 corydoras sterbai, dat is echt een geweldig gezicht. maar dan moet je ze wel zelf kweken, want die vissen zijn stervensduur.
Waarom te weinig?

Wat gebeurt er dan eigenlijk als ze met meerderen zijn?

En waarom zijn ze eigenlijk zo duur....?
.
..
...
....
pi_39486599
je hebt solitaire vissen, groepsvissen en scholenvissen. cory's zijn groepvissen, dus die moet je in een groepje houden. dwz, vanaf 6. en waarom sterbai zo duur zijn weet ik eigenlijk ook niet. ik denk omdat ze vrij groot worden en langzaam groeien.
  maandag 3 juli 2006 @ 22:11:17 #297
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39487933
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:34 schreef Sandertje21 het volgende:

[..]

Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.
Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.

Het gaat redelijk goed in mijn bakje. De mannetjes doen wel aan pronkcompetities, maar voorlopig is het vaak nog gelijkspel. het lijkt erop dat het hout in het midden een mooie deler is van de territoria. Het vrouwtje paart met de mannetjes, mooi gezicht hoe het vrouwtje omkrult wordt door het mannetje.

De temperatuur stijgt alleen enorm in mijn bak. Nu kunnen de vissen daar wel een paar dagen tegen, maar de garnalen baren me wat zorgen. En ook het zuurstofgehalte is in warm water wat minder. Ik heb al even het licht uitgezet, maar op den duur is dat ook niets voor planten en leven in mijn bak en water verversen met kouder water is ook niet altijd super voor het balans.

Iemand tips?
pi_39489286
quote:
Op maandag 3 juli 2006 22:11 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.

Het gaat redelijk goed in mijn bakje. De mannetjes doen wel aan pronkcompetities, maar voorlopig is het vaak nog gelijkspel. het lijkt erop dat het hout in het midden een mooie deler is van de territoria. Het vrouwtje paart met de mannetjes, mooi gezicht hoe het vrouwtje omkrult wordt door het mannetje.

De temperatuur stijgt alleen enorm in mijn bak. Nu kunnen de vissen daar wel een paar dagen tegen, maar de garnalen baren me wat zorgen. En ook het zuurstofgehalte is in warm water wat minder. Ik heb al even het licht uitgezet, maar op den duur is dat ook niets voor planten en leven in mijn bak en water verversen met kouder water is ook niet altijd super voor het balans.

Iemand tips?
ligt nogal aan de garnalen die je hebt. ik heb altijd redtails gehad, die doen het prima in water van 15 tot 30 graden.

een paar manieren om je bak af te koelen:
- verlichting uit (kan best voor een paar dagen tot een week)
- klep open: door de verdamping koelt het water een paar graden af. wel op tijd bijvullen
- computer ventilator in je deksel bouwen: werkt nog beter als klep open (niet doen indien je goeramies hebt zwemmen)
  maandag 3 juli 2006 @ 22:50:52 #299
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39489597
Die laatste lijkt me sowieso niet verstandig met ALLE labyrinthvissen. Maar goed, daar heb ik geen last van; ik heb slechts mijn Dario dario (die best wat hogere temperaturen kunnen hebben) en mijn garnalen. Ik heb vuurtjes. Ik hoop dat ze het gaan redden.

Misschien dat ik de klep inderdaad open ga zetten. Ventilator is lastig ivm stiopcontact ruimte. Bedankt voor de tips.
pi_39578021
Ik heb nu buiten een bak staan met guppen. lang leve het warme weer.
  donderdag 6 juli 2006 @ 17:14:48 #301
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39578104
mbt tot de warmte kap open/eraf en dan gewoon een normale ventilator op het water richten, door verdamping koelt de boel goed af.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')