Misschien groeide de slak sneller dan het huis?quote:Op woensdag 28 juni 2006 15:06 schreef zoeperzazke het volgende:
Echt niet? Ik heb ineens een reusachtige naaktslak (levend) en een leeg slakkenhuisje.......
yepquote:Op donderdag 29 juni 2006 12:48 schreef Masegate het volgende:
Nou wil ik graag een drietal dingen van jullie weten:
1) Is het inderdaad onverstandig om een dwerg kogelvisje bij mijn guppen te zetten?
yepquote:2) Als dat inderdaad onverstandig is, hoe zit het dan met dat spul om je slakken uit te roeien? Is dat niet heel slecht voor je aquarium?
men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.quote:3) Zijn er nog andere opties? (Handmatig weghalen is geen optie, want daar ben ik echt al helemaal moe van en het werkt voor geen meter)
Nou kan je vertellen dat grind ook geen pretje is. En vind het zowiezo beter voor mijn grondbewoners.quote:Op donderdag 29 juni 2006 12:24 schreef Klonk het volgende:
oei, zandbodem is erg bewerkelijk (maar wel mooi)
Dat met die tomaat doe ik dus al een tijd, alleen niet met een tomaat, maar met komkommer.quote:Op donderdag 29 juni 2006 13:37 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
yep
[..]
yep
[..]
men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.
zo'n 30 literquote:Op vrijdag 30 juni 2006 20:56 schreef Klonk het volgende:
hoeveel liter is dat ook alweer, 50 liter ofzo ?
Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.quote:
tweedehands een grotere bak kopenquote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:28 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
[..]
Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.
Het is geen aqua 40 maar een andere bak die ik van een maat voor mijn verjaardag had gekregen.
ga morgen maar is naar de winkel voor info en mischien een aankoop![]()
Dat kan. Als ik diep in mijn hart kijk wil ik ook een grotere bak en een kolonie van de door mij geliefde Dario dario, of wellicht zelfs andere visjes erbij. Maar qua ruimte zit het er helaas niet in. Dit is echter een mooie oplossing, zo blijkt en het is nog een geweldige uitdaging ook om zo'n nanobakje perfect in balans te houden.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.
ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
Daarom vraag ik het ook hierquote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:31 schreef MadGuy het volgende:
Ik zou niet té enthousiast worden, maar eerst eens gewoon rustig kijken wa je nu wilt. Die tijd heb je wel, want het is sowieso verstandig om je bakje eerst ZONDER visjes, maar met planten, grind en filter een weekje of drie te laten rijpen. In de tussentijd kun je gaan beslissen over wat je in je bakje wilt.
Overigens zou ik me niet laten vertroebelen door wat winkeliers zeggen; zij willen echt van alles in je bakje proppen, zelfs vissen die eigenlijk niet zo geschikt zijn, zoals goudvissen of guppen...
Het is 2 keer de zelfde linkquote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:33 schreef Klonk het volgende:
deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html
of deze:
http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html
zo ben ik ook aan mijn bak gekomen, tweedehands scheelt een bult en je krijgt meer voor je geld
Als er ruimte is zou ik ook een grote bak nemen. Het is inderdaad makkelijker in balans te houden én je hebt meer kijkplezier en kunt voor grotere vissen gaan.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:36 schreef Klonk het volgende:
nog even over de bakken (en hun omvang), koop voor je budget een zo groot mogelijke bak (mits er ruimte is uiteraard)
ach, het licht eraan wat je ermee doet. een paar guppen doen het prima in een 60cm bak. voor garnalen is dat misschien nog wel overdreven groot. voor een fatsoenlijk aquarium heb je idd meer nodig. vanaf 1 meter wordt het interessant.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.
ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
Wat een onzin Klonk, niet iedereen wil 80 vissen in zijn aquarium.quote:Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.quote:Op maandag 3 juli 2006 20:29 schreef MadGuy het volgende:
Leuk! Ze worden zo'n 6 cm. Waarom niet gelijk een groter groepje eigenlijk?
Waarom te weinig?quote:Op maandag 3 juli 2006 21:18 schreef Byte_Me het volgende:
3 corries is te weinig, minimaal 6, beter is 8 en echt leuk wordt het pas vanaf 10. weleens een bak gezien met 25 corydoras sterbai, dat is echt een geweldig gezicht. maar dan moet je ze wel zelf kweken, want die vissen zijn stervensduur.
Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.quote:Op maandag 3 juli 2006 20:34 schreef Sandertje21 het volgende:
[..]
Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.
ligt nogal aan de garnalen die je hebt. ik heb altijd redtails gehad, die doen het prima in water van 15 tot 30 graden.quote:Op maandag 3 juli 2006 22:11 schreef MadGuy het volgende:
[..]
Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.
Het gaat redelijk goed in mijn bakje. De mannetjes doen wel aan pronkcompetities, maar voorlopig is het vaak nog gelijkspel. het lijkt erop dat het hout in het midden een mooie deler is van de territoria. Het vrouwtje paart met de mannetjes, mooi gezicht hoe het vrouwtje omkrult wordt door het mannetje.
De temperatuur stijgt alleen enorm in mijn bak. Nu kunnen de vissen daar wel een paar dagen tegen, maar de garnalen baren me wat zorgen. En ook het zuurstofgehalte is in warm water wat minder. Ik heb al even het licht uitgezet, maar op den duur is dat ook niets voor planten en leven in mijn bak en water verversen met kouder water is ook niet altijd super voor het balans.
Iemand tips?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |