abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 juni 2006 @ 15:18:22 #251
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39322824
slak wil ook wel eens op vakantie

maar ff serieus, ik heb er echt nog nooit van gehoord dat een appelslak uit z'n huisje kroop.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 28 juni 2006 @ 15:44:37 #252
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39323790
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 15:06 schreef zoeperzazke het volgende:
Echt niet? Ik heb ineens een reusachtige naaktslak (levend) en een leeg slakkenhuisje.......
Misschien groeide de slak sneller dan het huis?

Dat gebeurt in het wild ook wel eens, dat een slak uit zijn huisje groeit, en dan op zoek gaat naar een nieuw onderkomen....
.
..
...
....
  woensdag 28 juni 2006 @ 18:42:08 #253
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39329135
Ik weet té weinig van slakken om dat te bevestigen of te ontkennen. Maar ik zou zeggen: snuffel eens rond op www.applesnail.net.

En WOEI! Ik heb ze weer hoor, de door mij zo geliefde Dario dario. De intentie was om een stelletje te kopen, maar zoals ik al vreesde heb ik waarschijnlijk twee mannetjes. De verkoper ging er prat op dat hij het goed kon zien, maar bij de eerste vangst was ik ervan overtuigd dat hij twee mannetjes had. Dus eentje ging er weer terug. De tweede keer viste hij er een meer twijfelachtiger exemplaar uit en ik vond hem in eerste instantie ook meer vrouw dan man. Maar helaas - zo vermoed ik - zijn het waarschijnlijk twee mannen.

Gelukkig heb ik het vrouwtje nog over van de eerste ronde, maar ik hoop dat de mannen elkaar niet de tent uit knokken (of dat er eentje duidelijk het onderspit delft) en dat het vrouwtje ook haar rust af en toe geniet.

Gelukkig heb ik ook wat nieuwe plantjes voor op de achtergrond gekocht en zijn er genoeg schuilmogelijkheden. Ik hoop dat het deze keer goed gaat en zal ze ook zeker sterk in de gaten gaan houden.
pi_39337566
ik heb vanavond zoveel mogelijk als uit de bak en van de planten verwiderd, wat een klus zeg!!!

ik heb de hele bak opnieuw ingericht. alle planten verplaatst behalve de crypto en de bossen reuzevallesineria eens flik uitgedund..het heeft me de nodige uurtjes gekost.....

nu maar hopen dat de planten weer aanslaan en volgende week of daarna een mooi schooltje middenzwemmers erbij kopen.. geen standaard kardinalen of kegelvlkebarbeeltjes ofzo...
Mischien een schooltje potlootjes of sherrybarbeeltjes
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
pi_39350806
Ik ga maandag inkopen doen voor de "grote" verbouwing van mijn aquarium.

Wat ga ik doen:
- Bodem vervangen door een 100% zandbodem
- Grote stuk kienhout eruit halen
- Mooie steen formatie maken
- Filter aanpassen (heb nu nogal veel last van troep in mijn slangen en zweefvuil)
- Nieuwe beplanting

Maar ik heb dus een vraag over het filter. Ik heb 4 compartimenten (waarvan 3 voor filtermaterialen). Wat is de beste invulling van deze compartementen?

Onderin het filter heb ik al bio-ballen en er moet ook een zakje met turf in.

En heeft er iemand een tip hoe ik de slangen meuk vrij kan houden? Om de week kan ik eigenlijk de slangen wel schoonmaken omdat het volzit met vieze bruine meuk.
  donderdag 29 juni 2006 @ 12:24:19 #256
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39350996
oei, zandbodem is erg bewerkelijk (maar wel mooi)
pi_39351683
Hallo allemaal,

Ik denk dat ik mijn vraag het beste hier kan stellen, als ik een nieuw topic moet openen, moet je het maar even zeggen.

Na het uitvoerig inlezen op het internet dacht ik er uit te zijn:
Ik koop een kogelvisje om mijn slakkenplaag tegen te gaan. Tegelijkertijd ga ik slakjes kweken in een apart bakje, om de vis te kunnen blijven voeren.

Ik had al gelezen dat sommige kogelvisjes happen naar andere vissen (ik heb dus guppen, jong en oud), maar het overgrote deel van de ervaringen waren positief, dus dat risico was naar mijn mening niet zo groot.

Nu was ik dus net bij een dierenwinkel (dus geen aquariumspeciaalzaak) en daar hadden ze geen kogelvisjes. Toen ik er naar vroeg raadde hij het heel sterk af om zo'n vis te nemen. De betreffende man zei dat het echt heel slecht was, omdat ie geheid mijn guppen gaat aanvallen en hun staarten kapot bijt. Hij wilde mij toen een potje verkopen met spul, dat je slakken uitroeit.

Nou wil ik graag een drietal dingen van jullie weten:
1) Is het inderdaad onverstandig om een dwerg kogelvisje bij mijn guppen te zetten?
2) Als dat inderdaad onverstandig is, hoe zit het dan met dat spul om je slakken uit te roeien? Is dat niet heel slecht voor je aquarium?
3) Zijn er nog andere opties? (Handmatig weghalen is geen optie, want daar ben ik echt al helemaal moe van en het werkt voor geen meter)

Alvast heel erg bedankt!
pi_39352548
1) ja, dat is onverstandig, ook dwerg kogelvisjes zijn nogal humeurig waardoor je guppen binnen de kortste keren geen staart meer over hebben

2) ja, dat is heel slecht voor je aquarium en als je niet oppast ook voor je vissen

3) je kan een slakkenval proberen maar dat werkt meestal alleen bij de wat grotere slakken, met de hand verwijderen is en blijft het beste
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_39353086
Shit, dat is wel heel kut dan. Want met de hand verwijderen doe ik echt al heel lang, maar als ik er een keer best veel weg haal, zitten er de dag erna weer 2x zoveel bij.

De hele bak opnieuw inrichten lijkt me ook geen oplossing he? Omdat er altijd wel wat eitjes op de planten zitten, die ik over het hoofd zal zien...

Godver, stomme slakken! Toen ik er 10 had, vond ik het nog niet zo erg, maar nu ik er honderden heb...
pi_39353154
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 12:48 schreef Masegate het volgende:
Nou wil ik graag een drietal dingen van jullie weten:
1) Is het inderdaad onverstandig om een dwerg kogelvisje bij mijn guppen te zetten?
yep
quote:
2) Als dat inderdaad onverstandig is, hoe zit het dan met dat spul om je slakken uit te roeien? Is dat niet heel slecht voor je aquarium?
yep
quote:
3) Zijn er nog andere opties? (Handmatig weghalen is geen optie, want daar ben ik echt al helemaal moe van en het werkt voor geen meter)
men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.
pi_39353190
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 12:24 schreef Klonk het volgende:
oei, zandbodem is erg bewerkelijk (maar wel mooi)
Nou kan je vertellen dat grind ook geen pretje is. En vind het zowiezo beter voor mijn grondbewoners.
pi_39353286
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 13:37 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

yep
[..]

yep
[..]

men neme een stukje tomaat en legt dit 's nachts op de bodem van het aquarium. 's morgens neme men de tomaat vol slakken uit het aquarium. zo vaak herhalen als nodig is. overigens is er slechts 1 simpele oorzaak van slakkenplagen: overvoederen. als je vissen niet al het voedsel opeten, kunnen slakken hiervan profiteren.
Dat met die tomaat doe ik dus al een tijd, alleen niet met een tomaat, maar met komkommer.

Overvoederen... Ik dacht dat ik dat toch niet echt deed, het probleem is denk ik meer dat mijn filter het eten al heel snel door heel de bak spoelt, waardoor het al snel tussen plantjes en dergelijke gaat zitten. Dan krijgen de guppen het vaak niet meer te pakken. Ik kan eens proberen om tijdens het voederen het filter even 5 minuten uit te zetten. Bedankt in ieder geval!
pi_39364765
Het filter uitzetten voor het voeren zou ik zelf niet doen.

Ik heb dat een aantal keer gedaan en vergeten het filter weer aan te zetten.
Je filter mag niet langer dan een half uurtje uit staan, anders dan de goede bacterien, voor je biologisch , evenwicht, in je filter, dood!!!
probeer gewoon wat minder te voerenof wat meer de tijd te nemen om het voer in kleinere porties te geven zodat het niet tussen de planten terecht komt.
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
  donderdag 29 juni 2006 @ 19:33:56 #264
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39365109
Je kunt ook meerdere keren hele kleine plukjes geven en zo een beetje experimenteren wat de juiste hoeveelheid is. OF je neemt een troep garnaaltjes; die ruimen het zootje wel op.

En jep, ik heb twee mannelijke Dario dario. Ik zie het gewoon beter dan de winkelier.

Afijn er zijn nog geen echte problemen in de bak. Ik kijk het even aan. Wat wel opvalt is dat de mannetjes gulziger zijn dan het eerste mannetje dat ik had. Het vrouwtje eet nu ook behoorlijk mee. Eén van de mannetjes steelt zelfs van de garnaaltjes.

[ Bericht 54% gewijzigd door MadGuy op 29-06-2006 19:43:06 ]
pi_39405386
Zoals jullie uit mijn vorige post hebben gezien ben ik een aquarium leek met weinig geld en ruimte. Nu heb ik dus een bak(je) van 40 cm. (geld en ruimte voor een grotere bak heb ik niet). Ook heb ik een pompje met een mechanisch filter. Ik ben eventueel wel bereid om een heatertje te kopen.

Wat kan ik nu aan met deze bak? graag jullie advies
  vrijdag 30 juni 2006 @ 20:56:46 #266
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39405459
hoeveel liter is dat ook alweer, 50 liter ofzo ?
pi_39405555
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 20:56 schreef Klonk het volgende:
hoeveel liter is dat ook alweer, 50 liter ofzo ?
zo'n 30 liter
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:06:48 #268
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39405837
mag ik heel eerlijk zijn ?

en je advies te geven om er een bloemenbak ofzo van te maken, ik vind dat wel erg weinig voor een aquarium, kleinen bakjes zijn vaak moeilijker als grote omdat je in een kleine bak meer moeite hebt om een biologisch evenwicht te vinden.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:14:49 #269
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406103
Heb je toevallig een Aqua-40?

Ikkke dus wel. Het is een leuk klein bakje, waar je meer in kunt doen dan op eerste gezicht zo lijkt. Ik ben het dan ook niet echt met Klonk eens. Er is sowieso altijd een mooi garnalenbakje van te maken. En als je een beetje je best doet is het evenwicht heel gemakkelijk te bewaren. Mijn bak draait nu al bijna een jaar extreem stabiel qua waterwaarden.

Ik zou er niet al te grote vissen in doen. Vissen die zo 3 à 4 centimeter groot worden lijkt me wel het maximum. Om mezelf als voorbeeld te nemen; ik heb een triootje Dario dario. Ze worden niet groter dan 3 centimeter, maar het zijn wel prachtvisjes, vooral de mannetjes. En ze hebben een uiterst pittig karakter en het paargedrag is erg leuk om te zien.

Daarnaast heb ik garnalen en daarvan kun je er zoveel houden als je wilt (de kleinere soorten). De kleintjes worden wel opgepeuzeld door de vissen, maar ze planten zich zo snel voort dat het geen echt probleem is. Het is gelijk een mooie aanvulling op het dieet.

En er zijn nog veel meer opties. Wat dacht je bijvoorbeeld van de kleinere pygmee corydorasjes? Of dwergrasbora's? Of endlers? Sommige killivisjes zijn zelfs geschikt, volgens mij. Het gaat vooral om kleine visjes en geen overdaad aan soorten en vissen.

Enne, een thermostaatje vergroot ZEKER de mogelijkheden. Ze zijn niet zo duur meer en je hebt er enorm veel plezier van.

Hier is een lijst met kleine vissen. Deze is zeker niet compleet, maar je krijgt wel een idee:

http://aquaclopedie.dyndns.org/informatie/kleintjes.html

Wat ook een leuke mini-site is om ideetjes op te doen is http://aquarium.schuitemaker.info/nl_aqua40.htm
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:15:32 #270
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406137
Ik wilde tevens even melden dat het met de concurrentiestrijd in mijn bakje vooralsnog meevalt. Het vrouwtje heeft al een vrijer over de vloer gehad.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:26:24 #271
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406515
mijn mening is slechts 1 mening
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:27:32 #272
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406561
Natuurlijk. Daarom wilde ik er even tegenin gaan.

Overigens ben ik wél van mening dat je er je koppie gewoon goed bij moet houden en je bak gewoon regelmatig bij moet houden.
pi_39406597
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:14 schreef MadGuy het volgende:
Heb je toevallig een Aqua-40?
Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.

Het is geen aqua 40 maar een andere bak die ik van een maat voor mijn verjaardag had gekregen.

ga morgen maar is naar de winkel voor info en mischien een aankoop
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:30:14 #274
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406658
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.

ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:30:35 #275
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406672
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:28 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:

[..]

Na de reactie van klonk zakte de moed bijna in mijn schoenen, maar dankzij jou is de lach op mijn gezicht herrezen.

Het is geen aqua 40 maar een andere bak die ik van een maat voor mijn verjaardag had gekregen.

ga morgen maar is naar de winkel voor info en mischien een aankoop
tweedehands een grotere bak kopen
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:31:09 #276
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406688
Ik zou niet té enthousiast worden, maar eerst eens gewoon rustig kijken wa je nu wilt. Die tijd heb je wel, want het is sowieso verstandig om je bakje eerst ZONDER visjes, maar met planten, grind en filter een weekje of drie te laten rijpen. In de tussentijd kun je gaan beslissen over wat je in je bakje wilt.

Overigens zou ik me niet laten vertroebelen door wat winkeliers zeggen; zij willen echt van alles in je bakje proppen, zelfs vissen die eigenlijk niet zo geschikt zijn, zoals goudvissen of guppen...
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:33:01 #277
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39406741
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:30 schreef Klonk het volgende:
mijn mening is eigenlijk heel duidelijk, alles onder de 80 cm (110 liter) is geen aquarium (hoogstens een quarantine bak, toegegeven een 40 cm bakkie is nog altijd beter dan een ronde vissenkom, maar da's dan ook alles.

ok, een beetje zwart wit is het wel, en ook bij mij zijn grijstinten, maar in principe vind ik zulke kleine bakken niets, niets persoonlijks
Dat kan. Als ik diep in mijn hart kijk wil ik ook een grotere bak en een kolonie van de door mij geliefde Dario dario, of wellicht zelfs andere visjes erbij. Maar qua ruimte zit het er helaas niet in. Dit is echter een mooie oplossing, zo blijkt en het is nog een geweldige uitdaging ook om zo'n nanobakje perfect in balans te houden.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:33:32 #278
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406757
deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

of deze:
http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

zo ben ik ook aan mijn bak gekomen, tweedehands scheelt een bult en je krijgt meer voor je geld
pi_39406821
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:31 schreef MadGuy het volgende:
Ik zou niet té enthousiast worden, maar eerst eens gewoon rustig kijken wa je nu wilt. Die tijd heb je wel, want het is sowieso verstandig om je bakje eerst ZONDER visjes, maar met planten, grind en filter een weekje of drie te laten rijpen. In de tussentijd kun je gaan beslissen over wat je in je bakje wilt.

Overigens zou ik me niet laten vertroebelen door wat winkeliers zeggen; zij willen echt van alles in je bakje proppen, zelfs vissen die eigenlijk niet zo geschikt zijn, zoals goudvissen of guppen...
Daarom vraag ik het ook hier jullie hebben het zoiezo al beter voor met de diertjes dan menige winkel.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:36:59 #280
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39406868
nog even over de bakken (en hun omvang), koop voor je budget een zo groot mogelijke bak (mits er ruimte is uiteraard )
pi_39406915
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:33 schreef Klonk het volgende:
deze bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

of deze:
http://www.marktplaats.nl(...)toebehoren/c395.html

zo ben ik ook aan mijn bak gekomen, tweedehands scheelt een bult en je krijgt meer voor je geld
Het is 2 keer de zelfde link

Maar ik zal er eens rond kijken ofdat ik iets moois vind. (en ruimte kan maken)
  vrijdag 30 juni 2006 @ 21:41:11 #282
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39407018
quote:
Op vrijdag 30 juni 2006 21:36 schreef Klonk het volgende:
nog even over de bakken (en hun omvang), koop voor je budget een zo groot mogelijke bak (mits er ruimte is uiteraard )
Als er ruimte is zou ik ook een grote bak nemen. Het is inderdaad makkelijker in balans te houden én je hebt meer kijkplezier en kunt voor grotere vissen gaan.

Alhoewel ik als microvissengek de bak zou vullen met een kolonie aan mini's, denk ik
pi_39409623
ik merk ook wel aan mezelf dat ik steeds groter wil
mja heb er geen geld voor, geen ruimte en tijdgebrek

plannen voor de toekomst zijn daarentegen wel groots
  vrijdag 30 juni 2006 @ 23:24:41 #284
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39410200
Hier hetzelfde. Maar goed, voorlopig heb ik dit bakje en ik moet zeggen dat ik geheel niet ontevreden ben.
pi_39413620
quote:

ach, het licht eraan wat je ermee doet. een paar guppen doen het prima in een 60cm bak. voor garnalen is dat misschien nog wel overdreven groot. voor een fatsoenlijk aquarium heb je idd meer nodig. vanaf 1 meter wordt het interessant.
pi_39417997
quote:
Wat een onzin Klonk, niet iedereen wil 80 vissen in zijn aquarium.
Echt hoor, soms sta ik versteld van mensen op internet. Sommigen denken echt alles te weten en dat ze omdat ze veel op internet lezen 'kenners' zijn. Ja, soms is het heel handig om van mensen met ervaring te lezen en kunnen ze je hele goeie tips geven. Maar tegelijkertijd komt er ook een hoop onzin uit. Dat noem ik voor het gemak (uhum) maar even het bomenknuffelaars-effect voor aquarianen.

Als iemand een klein aquariumpje wil, omdat hij geen plek heeft voor een grote, of geen geld, of geen zin om zoveel aandacht aan de bak te besteden. Laat je niet tegenhouden! Ook ik heb een kleine bak en hij draait erg goed (goed genoeg voor mij in ieder geval). Af en toe moet ik wat alg weghalen of wat alg krabben, soms moet ik echt ff slakken ruimen, maar verder vind ik het keirelax. Lekker rustgevend en leuk om te zien hoe kleine gupjes groot worden en hoe hun kleuren zich ontwikkelen.

En JA! Ik noem het inderdaad 'mijn aquarium'.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:50:21 #287
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39418095
meningen verschillen, jij hebt alle recht om mijn mening als onzin af te doen , maar goed ik ben dan ook pas een jaar of 20 met aqauriums bezig, dus wie ben ik dan helemaal

en vissen hebben nu eenmaal net als jij en ik recht op voldoende leefruimte , dus doe wat je wilt doen, maar koop voor je budget het maximale wat je kunt betalen en plaatsen, ik snap echt wel dat je op een slaapkamer geen 2 meter bak neer kunt zetten...
pi_39418229
Ja, maar nu zeg je het al anders, dan dat je zegt dat kleiner dan 110 liter geen aquarium is. En begrijp me niet verkeerd, ik heb veel respect voor je mening en expertise. Maar ik vind het een beetje te makkelijk om te zeggen dat kleinere bakjes echt geen aquariums genoemd mogen worden. Er zijn echt wel vissen die aan 40 liter genoeg hebben.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 11:02:27 #289
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_39418316
ik zeg het niet anders, mischien wat genuanceerder, maar het doet niets aan mijn mening af, maar ik heb een beter idee: Vissen en hun behuizing, discussie topic!

waarbij ik nu al zie dat ik met maten aan het rotzooien ben , in dat topic heb ik het over minimaal 80 liter

het is warm....
  zaterdag 1 juli 2006 @ 19:37:45 #290
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39429374
LOL, zo'n discussietopic is leuk, maar het blijft altijd een welles-nietes verhaal. Waar het mij om gaat is dat je de vissen die je neemt aanpast op de behuizing.
  maandag 3 juli 2006 @ 20:15:03 #291
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39483670
Hoe groot wordt een volwassen Corydora Adolfoi eigenlijk?

Heb er nu 3 in zitten , waar ben vergeten te vragen hoe groot ze eigenlijk worden.
.
..
...
....
  maandag 3 juli 2006 @ 20:29:29 #292
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39484192
Leuk! Ze worden zo'n 6 cm. Waarom niet gelijk een groter groepje eigenlijk?
  maandag 3 juli 2006 @ 20:34:25 #293
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39484414
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:29 schreef MadGuy het volgende:
Leuk! Ze worden zo'n 6 cm. Waarom niet gelijk een groter groepje eigenlijk?
Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.

Heb nu 3 Corydora Adolfoi, 5 roodkopzalmpjes, een paartje Flamingoguppy's, en een Farlowela Acus als algeneter.

Als dit goed gaat ga ik over 1 a 2 weken er iets bij zetten.
.
..
...
....
pi_39486059
3 corries is te weinig, minimaal 6, beter is 8 en echt leuk wordt het pas vanaf 10. weleens een bak gezien met 25 corydoras sterbai, dat is echt een geweldig gezicht. maar dan moet je ze wel zelf kweken, want die vissen zijn stervensduur.
  maandag 3 juli 2006 @ 21:30:24 #295
83128 Sandertje21
Ben er even niet.
pi_39486486
quote:
Op maandag 3 juli 2006 21:18 schreef Byte_Me het volgende:
3 corries is te weinig, minimaal 6, beter is 8 en echt leuk wordt het pas vanaf 10. weleens een bak gezien met 25 corydoras sterbai, dat is echt een geweldig gezicht. maar dan moet je ze wel zelf kweken, want die vissen zijn stervensduur.
Waarom te weinig?

Wat gebeurt er dan eigenlijk als ze met meerderen zijn?

En waarom zijn ze eigenlijk zo duur....?
.
..
...
....
pi_39486599
je hebt solitaire vissen, groepsvissen en scholenvissen. cory's zijn groepvissen, dus die moet je in een groepje houden. dwz, vanaf 6. en waarom sterbai zo duur zijn weet ik eigenlijk ook niet. ik denk omdat ze vrij groot worden en langzaam groeien.
  maandag 3 juli 2006 @ 22:11:17 #297
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39487933
quote:
Op maandag 3 juli 2006 20:34 schreef Sandertje21 het volgende:

[..]

Moest rustig aan beginnen van de aquariummevrouw.
Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.

Het gaat redelijk goed in mijn bakje. De mannetjes doen wel aan pronkcompetities, maar voorlopig is het vaak nog gelijkspel. het lijkt erop dat het hout in het midden een mooie deler is van de territoria. Het vrouwtje paart met de mannetjes, mooi gezicht hoe het vrouwtje omkrult wordt door het mannetje.

De temperatuur stijgt alleen enorm in mijn bak. Nu kunnen de vissen daar wel een paar dagen tegen, maar de garnalen baren me wat zorgen. En ook het zuurstofgehalte is in warm water wat minder. Ik heb al even het licht uitgezet, maar op den duur is dat ook niets voor planten en leven in mijn bak en water verversen met kouder water is ook niet altijd super voor het balans.

Iemand tips?
pi_39489286
quote:
Op maandag 3 juli 2006 22:11 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Ah. Dat is slim. Het is inderdaad fijner voor het beestje om een groepje van een stuk of 8 vissen te nemen. Dan voelen ze zich prettiger en veiliger. Minder stress in je bak en dus gezondere dieren.

Het gaat redelijk goed in mijn bakje. De mannetjes doen wel aan pronkcompetities, maar voorlopig is het vaak nog gelijkspel. het lijkt erop dat het hout in het midden een mooie deler is van de territoria. Het vrouwtje paart met de mannetjes, mooi gezicht hoe het vrouwtje omkrult wordt door het mannetje.

De temperatuur stijgt alleen enorm in mijn bak. Nu kunnen de vissen daar wel een paar dagen tegen, maar de garnalen baren me wat zorgen. En ook het zuurstofgehalte is in warm water wat minder. Ik heb al even het licht uitgezet, maar op den duur is dat ook niets voor planten en leven in mijn bak en water verversen met kouder water is ook niet altijd super voor het balans.

Iemand tips?
ligt nogal aan de garnalen die je hebt. ik heb altijd redtails gehad, die doen het prima in water van 15 tot 30 graden.

een paar manieren om je bak af te koelen:
- verlichting uit (kan best voor een paar dagen tot een week)
- klep open: door de verdamping koelt het water een paar graden af. wel op tijd bijvullen
- computer ventilator in je deksel bouwen: werkt nog beter als klep open (niet doen indien je goeramies hebt zwemmen)
  maandag 3 juli 2006 @ 22:50:52 #299
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_39489597
Die laatste lijkt me sowieso niet verstandig met ALLE labyrinthvissen. Maar goed, daar heb ik geen last van; ik heb slechts mijn Dario dario (die best wat hogere temperaturen kunnen hebben) en mijn garnalen. Ik heb vuurtjes. Ik hoop dat ze het gaan redden.

Misschien dat ik de klep inderdaad open ga zetten. Ventilator is lastig ivm stiopcontact ruimte. Bedankt voor de tips.
pi_39578021
Ik heb nu buiten een bak staan met guppen. lang leve het warme weer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')