Carport | zondag 9 april 2006 @ 16:10 |
Hier alweer deel 17 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich. Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS. ![]() De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. Interieur en exterieur. NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. Het ICK van buiten. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.Aanvulling, deze thalys heeft de sporters op 26 februari terug naar Zwolle gebracht en is nu waarschijnelijk z'n bestickering al weer kwijt. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein. Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land. Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans! Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm. De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden [/quote] | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 16:12 |
quote: ![]() ![]() kweenie hoe streng er op gecontroleerd wordt met trein lengte, en hoe hoog een boete zal zijn, 16 is ergens een logischer getal ![]() | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 16:28 |
quote:Zovaak kont een 5x3 toch niet voor? Maar 16 is idd wat makkelijker. Al is het niet deel baar daar 3. 12 is praktisch aantal (deelbaar door 2,3 en 4). Alleen een beetje klein. 24 is weer erg groot ![]() 15 is alleen deelbaar door 3, en ik heb niet het idee dat de meeste treincombinaties 3 bakken lang zijn. Naast de ICM kan ik alleen de buffel bedenken. Maar gezien de trajecten zie ik niet snel 5 buffels achter elkaar... | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 16:30 |
quote:Buffel is toch 2 bakken? volgens mij is al het rijdende diesel materiaal 1 of 2 bakkig, Plan u was drie maar die rijden niet meer ![]() en 16 kan je ook nog een 2x 6 IRM en 1x 4 IRM pakken. zelfde voor de DD-AR stammen, kan je net 1 set meer mee combineren.. mocht het nodig zijn ![]() als je op de noordelijke lijnen met 6 of 4 bakkig dubbeldeks spul gaat rijden heb minder treinen nodig? omdat de capaciteit groter is? | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 16:32 |
quote:De strengheid zal er niet meer of minder door worden (bij een lange trein gaan ze niet soepeler worden met het uitschrijven van een boete dan een korte trein..). de boete ook niet (35¤ + normaal kaartjeprijs). De kans dat je gecontroleerd wordt in een 5x3 zonder doorloopmogelijkheid is wel kleiner. Vooral als het een IC dienst is. Tussen zl en gn of lw kan het nog als het de stop-IC is. Maar daar zal de trein niet snel 15 bakken lang zijn ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 16:33 |
quote:doelde meer een boete die de NS(of wie dan ook) maar krijgt als ze met 16 bakken een reizigerstrein uitvoeren ![]() | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 16:35 |
quote:3 bak. Eerst een klein (12 personen) coupe eerste klas. coupe 2de klas. nieuwe bak 3de klas (klapstoeltjes aan zijkanten, en stastangen. (24 geloof ik...). En nieuwe bak met 2 klas. | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 16:37 |
quote:volgens mij kun je niet een volledige dienstregeling vullen met DD's tussen zl - lw/gn. (infra gebreken), maar daar was ik de enige in... | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 16:38 |
quote: ![]() | |
Bullit | zondag 9 april 2006 @ 16:47 |
quote:Mag jij mij uitleggen uit hoeveel bakken deze buffel bestaat..... ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 16:56 |
quote:V-IRM kan op zw-lw rijden.. als die ook op zl-gn kan weet ik niet.. aangezien Alexxx een V-IRM op leeuwarden heeft gefotografeerd ![]() | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 17:05 |
quote:Op Gn staat zo nu en dan ook een DD-IRM. Gister bijvoorbeeld. Maar wat ik heb via via gehoord (van meerdere personen) dat er een bocht ofzo is waar niet 2 DD's naast elkaar kunnen rijden, en daarom dat er geen volledige dienstregeling met DD'ers gereden mogen worden. Maar niemand hier kan me bevestigen... dus ik kweet niet... | |
JDude | zondag 9 april 2006 @ 17:06 |
quote:Er is een keer een proefje gedaan met enkele tientallen. 60 geloof ik. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 17:07 |
quote:Dat zou kunnen dat ze tever uitsteken, en elkaar niet kunnen passeren, maar dat wordt dan waarschijnlijk toch wel eens opgelost? ICMs hebben ook geen onbeperkt leven ![]() | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 17:09 |
quote:ja... je hebt gelijk... ik dacht toch echt dat je 2 keer van bak kon wisselen... maar is idd maar 1 keer... ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 17:13 |
quote:al het rijdene dieselspul is max 2 bakken per stel, DM'90, DH-2 en Lint 41.. | |
Carport | zondag 9 april 2006 @ 17:16 |
quote:Hmm, ICM met 60 bakken? Waarschijnlijk bedoel je de LRT (Langste Reizigers Trein). Een aantal jaar terug (1989) is er een recordpoging geweest, waarbij één loc 60 ICR-rijtuigen trok. Een erg boeiend en uitgebreid verhaal van één van de twee machinisten is hier te lezen: http://home.hetnet.nl/~cor-de-rijke/ | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 17:17 |
quote:kon dat locje ook makkelijk dus ![]() | |
JDude | zondag 9 april 2006 @ 17:18 |
quote:Bedoel ik inderdaad ![]() Mijn quote deed per ongeluk vermoeden dat ik het over ICM zou hebben. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 17:50 |
quote:60 bak icm.. hebben ze daar genoeg materiaal voor dan? ![]() hmm maar 20 stellen.. valt mee ja ![]() | |
thatsme | zondag 9 april 2006 @ 18:02 |
quote:Heel makkelijk! Hij trekt met gemak de zwaarste erts treinen! 4540kW vermogen! | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 18:06 |
quote:echte werkpaarden ![]() | |
Brembo | zondag 9 april 2006 @ 18:09 |
quote:Ertstreinen zijn meestal zwaar van de inhoud en niet de gehele lengte ![]() ![]() ![]() Geloof de dispolok van siemens die is echt vet ![]() ![]() Trouwens 7*Plan V lijkt me ook wel vet als treintje in de spits. 5*Plan V is wel is gefotografeerd. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 18:27 |
quote:alleen met Plan V ben je heel veel perron ruimte kwijt door de neuzen ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 20:23 |
waarom zijn die zo snel afgevoerd eigenlijks? | |
jorienvdherik | zondag 9 april 2006 @ 22:00 |
waar zal ik heen gaan vrijdag met de trein ? leuke stations enzo schiphol he | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 22:04 |
quote:vanaf waar begin je? | |
jorienvdherik | zondag 9 april 2006 @ 22:04 |
rotterdam lombardijen | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 22:06 |
quote:moet je ff op de kaart kijken als je een leuk rondje nederland kan maken ![]() | |
Carport | zondag 9 april 2006 @ 22:21 |
Geen idee hoe lang je onderweg wilt zijn, maar misschien is Lombardijen - Dordrecht - Geldermalsen - Tiel/Kesteren -(bus)- Rhenen - Utrecht - Schiphol (- Den Haag - ZoetermeerStadslijn/Hofpleinlijn) - Lombardijen wat? Eventueel kan je bij Geldermalsen ook naar Utrecht en pak je onderweg nog even de supertram bij Houten. | |
Alexxxxx | zondag 9 april 2006 @ 22:34 |
![]() ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 22:47 |
quote:waar ken jij Fludizz van? (forum host) | |
jorienvdherik | zondag 9 april 2006 @ 22:48 |
wat betekend tvp nou ? | |
Duvel | zondag 9 april 2006 @ 22:48 |
quote:Gave plaat! Purmerend met een diesel vijf èn verse bovenleiding. Dat moet dus ergens in de eerste helft van 1974 zijn geweest! ![]() Waarom zo snel afgevoerd? Valt wel mee hoor, het spul is uit 1940, en in 1974 gingen ze aan de kant. Da's 34 jaar, en dat is voor een trein uit die jaren ongeveer de tijd die zo'n ding meeging. De diesel vijven waren trouwens wel bekend om hun koelproblemen in de zomer, bedrijfszekerheid was een aandachtspunt, zeg maar. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 22:54 |
quote:staan meer op nicospilt.com ![]() maar ik hoorde dat de Diesel vijf nog trager was dan een DH1/2? | |
Alexxxxx | zondag 9 april 2006 @ 22:56 |
quote:Uit de kroeg ![]() en tvp is terugvindpost http://wiki.fok.nl/index.php/Categorie:Fok!Woordenboek | |
Duvel | zondag 9 april 2006 @ 23:05 |
quote:Ik heb ze (na enig zoeken) gevonden! Leuk! De DE5 was inderdaad geen wonder van snelheid. Tenminste, met optrekken. Hij was ooit ontworpen om snelle internationale treinen te rijden met 140km/h, met een actieradius van meer dan duizend kilometer als ik me niet vergis. Ik heb hier een mooi boek in de kast waar het een en ander in staat, maar ik ga nu eerst pitten. ![]() | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 23:07 |
quote:http://wiki.fok.nl/index.php/Categorie:Fok!Woordenboek Ik kan het wel ![]() Geen foto-tvp? | |
Alexxxxx | zondag 9 april 2006 @ 23:25 |
quote:klopt | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 23:38 |
quote:zit er mee opgescheept op irc ![]() | |
Alexxxxx | zondag 9 april 2006 @ 23:39 |
quote:Doe m de groeten ![]() | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 23:41 |
quote:als die t eens leest ![]() | |
MREn | maandag 10 april 2006 @ 07:17 |
quote:ma-vr dagelijks meerdere malen. daarom is het ook redelijk van belang om 3tjes en 4tjes in een redelijk gescheiden omloop te hebben overdag. Als je 's avonds eens een 4tje ipv een 3tje stuurt omdat die ergens manco is, is dat geen probleem. Maar als een trein die gepland is op 5*ICM-III, en Gn stuurt er planmatig 3 maar Lw stuurt per ongeluk 3+4, heb je toch een probleem. 16 bakken mag officieel niet, maar er zijn wel aardig wat mcn'en die het zaakje gewoom mee zullen nemen uit Zl, omdat het nogal een gedoe is om eerst alle mensen uit het achterste stel te jagen en deze dan in de resterende 13 bakken te frotten (wat in de spits zitten die 15 bakken dus gewoon vol). quote:15 is dan wel alleen deelbaar door 3, maar met 3+ICM-IV+III ben je er ook, dus in die zin is 15bakken net zo practisch als 16. Buffels bestaan trouwens uit 2 bakken, en max. lengte in de normale dienst is -ivm perronlengten- 3 stellen, dus 6 bakken. Ma-vr in trein 7924. | |
MREn | maandag 10 april 2006 @ 07:19 |
quote:Ja hoor, kan best. Is een paar jaar geleden als test gedaan: een paar composities in de NoordOost vervangen door IRM, maar ivm comfort en het materieelheterogeniteit totaal geen succes. | |
Tfz | maandag 10 april 2006 @ 11:27 |
De inzet van VIRM betrof de treinen 501 en 502 vanwege de materieelbekendheid van het personeel. Vanwege comfort en kosten heeft inzet in de volledige Noord-Oost niet plaatsgevonden. | |
Duvel | maandag 10 april 2006 @ 12:03 |
quote:Dat waren idd de eerste treinen die met VIRM-6 werden gereden, zag er wel indrukwekkend uit. | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 12:15 |
quote:3e klas ![]() | |
JDude | maandag 10 april 2006 @ 12:19 |
quote:Derde klas bestaat niet, dit is gewoon een 2e-klasruimte die wat opener is ingedeeld, hetgeen op zich best aantrekkelijk is op korte stoptreinverbindingen. | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 12:28 |
het balkon is een ander begrip van vroeger voor die ruimte ![]() en omdat ieman laatst zei dat dit een verkapt Frysk topic was: Fryske Fok meet (ongeveer deel 3) | |
Duvel | maandag 10 april 2006 @ 12:34 |
quote:Als tweede klasse zit, zit je eigenlijk in wat vroeger de derde klasse is. quote:Dat "meet" klinkt niet heel Fries moet ik zeggen. ![]() | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 12:36 |
quote:Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weet 90% van de mensen met een mening niet ![]() en meet in het Frysk is moet, en dat geeft weer verwarring voor Nederlandstaligen. | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 13:11 |
quote:ja en als je dat roept in de trein heeft iedereen zo iets van "HUH? balkon??? wat lul je vent" | |
MREn | maandag 10 april 2006 @ 13:17 |
quote:Nee hoor, balkon is bij de deuren. DM'90 heeft een apart ruim ingedeelde coupe met enkel zijdelings geplaatste klapstoelen en twee hangtafels in het midden. | |
JDude | maandag 10 april 2006 @ 13:20 |
quote:Een aantal T'tjes of V'tjes heeft ook zo'n ruimte, helemaal voorin. Weet zogauw niet welke. | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 13:25 |
oow het balkon, ja tuurlijk, zeg dat dan ![]() | |
Carport | maandag 10 april 2006 @ 13:32 |
quote:Citypendels en de vernieuwde Sprinters hebben dat ook ![]() Ik noem dat ook altijd de derde klas ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 13:40 |
de derde klas heet al een hele tijd Groep Vijf ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 13:59 |
quote:ja bij de machiniest ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 14:06 |
(sommigen van) de DH2-tjes hadden in die ruimte vroegah een blikkenkast staan waar je cola en zo uit kon halen ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 14:09 |
quote:vanmorgen nog met een dh2 gereden, WAT EEN KUT treinen zijn dat toch, geen ander woordt voor :/ | |
Duvel | maandag 10 april 2006 @ 14:21 |
quote:Wat vind je er zo erg aan? Ik vind het wel grappige treinen eigenlijk... | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 14:22 |
quote:k vind t voor geen meter zitten, en t maakt een bak lawaai :/ vond t Vtje van laatst al lawaaierig maar die DH2 vanmorgen was de overtreffende trap :/ | |
JDude | maandag 10 april 2006 @ 14:23 |
quote:Nog nooit in een Syntus Lint gezeten zeker? | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 14:25 |
quote:jawel, zit ook voor geen meter, en ook lawaaierig, | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 14:26 |
quote:Ik vind dat juist wel wat hebben als je zo aan de rafelrand van de planeet onderweg bent ![]() ![]() ![]() ![]() Mwoa, misschien niet als je er noodgedwongen iedere dag in zit ![]() | |
the_disheaver | maandag 10 april 2006 @ 14:29 |
quote:Ja, alleen jammer dat het alleen in de sneltrein zit... Het is een ruimte met wat klapstoeltjes en staruimte. Meer (niet-bestaande) 3de klas dan 2de klas wat er boven de deuren staat. Balkon is het idd niet. | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 14:29 |
quote: ![]() laat ze maar snel naar de schroothoop verdwijnen | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 14:59 |
nou ik zou best een DH1 in de achtertuin willen hebben hoor ![]() maar ik heb geen achtertuin ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 15:00 |
quote:of een DH-2 gestript? leuk als woning ![]() | |
MREn | maandag 10 april 2006 @ 15:37 |
quote:Een Wadje is treinhistorie, een Lint goedkope brol ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 15:38 |
quote:treinhistorie... Plan U is veel gaver dan een wadsloper | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 15:41 |
quote:precies. Ombouwen, breeje rupsbanden eronder en bij laagwater mee naar Ameland knorren ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 15:42 |
quote:onder een wadsloper? of een lint? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 15:51 |
Lint ![]() Wadlopert ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 15:51 |
quote:zet er dan pootjes onder ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 15:57 |
dan zaktie toch weg gaperd ![]() | |
MREn | maandag 10 april 2006 @ 16:01 |
quote:Ligt er aan hoe groot zn voeten zijn. Een eend zakt door zn grote pootoppervlakte ook niet naar beneden. Een Eskimo op tennisrackets ook niet ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 16:01 |
quote:als je ze groot genoeg maakt niet ![]() | |
thatsme | maandag 10 april 2006 @ 19:00 |
![]() ![]() | |
SevenWonders | maandag 10 april 2006 @ 19:30 |
quote:Scherp ![]() | |
verzameldirk | maandag 10 april 2006 @ 19:55 |
Wie weet wat de Plan U in het rood nr. 113 in Delfzijl deed hedenmiddag ? hij was daar van 15:55 tot 17:55 uur ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 20:04 |
twee uur, en jij hebt GEEN foto's? ![]() Dude... ![]() | |
verzameldirk | maandag 10 april 2006 @ 20:11 |
geen camera bij me helaas ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 10 april 2006 @ 20:25 |
quote:Eensch! ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 20:27 |
quote: ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 10 april 2006 @ 21:18 |
Ja, bedankt voor de illustratie. ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 21:20 |
quote:blijft mooi ![]() | |
Duvel | maandag 10 april 2006 @ 21:22 |
quote:Dat wel. Ze hebben de deuren toch wel grijs gemaakt hè? Anders is ie historisch niet correct. ![]() | |
verzameldirk | maandag 10 april 2006 @ 21:29 |
deuren zijn inderdaad grijs, als je foto wilt moet je me mailen | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 21:30 |
quote:post maar ![]() | |
verzameldirk | maandag 10 april 2006 @ 21:33 |
ik heb geen idee hoe dat moet | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 21:43 |
quote:mailen naar dr.flash <<apelul>> gmail.com en de vliegen doen de rest ![]() | |
Tfz | maandag 10 april 2006 @ 21:45 |
quote:Een ritje voor genodigden rijden. | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 21:45 |
quote:Voornamelijk stilstaan overigens, denk ik ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 22:08 |
![]() Met de groeten van Verzameldirk ![]() | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 22:24 |
mooie trein ![]() maar waarom heb je niet aan die man met die hippe jas gevraagd wat die trein daar deed? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 22:33 |
dit ziet er uit als een godverraden oord, dit zal echt wel Delfzijl zijn ![]() Maar idd, mooie trein ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 22:34 |
quote:zou niet weten waar het anders is ![]() zou die zelfstandig gereden hebben?? | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 22:35 |
Waren die plan-U's ook niet die dingen met die vette restauratierijtuigen? Met die lange tafels en die bordjes "Bij bediend buffet is consumptie verplicht en kaartspelen verboden"? ![]() Jammer dat ik destijds niet wat meer foto's gemaakt heb ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 22:40 |
quote:Tot 1 juli 2002 bleef de 113 rijden voor Syntus, nieuwe Lint-treinstellen maakten de plan U’s overbodig bij Syntus en dus ging de 113 weer terug naar de NS. Deze laatste maakte echter geen gebruik meer van het stel, de 113 heeft geen nieuwe dieselmotor meer gekregen en dus de korte heropleving van plan U bij NS niet van nabij meegemaakt. De verdere lotgevallen mogen bekend worden verondersteld, samen met soortgenoot 115 en de dieseltweetjes 164 en 180 belandde de 113 bij de HIJSM te Haarlem. Inmiddels rijdt de 113 weer en is zelfs overgeschilderd in het rood met grijze deuren, een fraaie kleurencombinatie... | |
JDude | maandag 10 april 2006 @ 22:40 |
quote:Daar staat een deel van bij mij op de opleiding, als zithoek ![]() Al waren dat volgens mij niet de U's maar Mat'54. | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 22:43 |
quote:ook,ja ![]() weet ik veel ![]() ![]() | |
JDude | maandag 10 april 2006 @ 22:45 |
quote:More or less. Kijk maar naar de neus. Plan U heeft een neus die op Mat'64 lijkt, Mat'54 is duidelijk anders. | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 22:45 |
quote:Plan U valt volgens mij nog onder Mat 54? | |
JDude | maandag 10 april 2006 @ 22:48 |
quote: quote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_U Een tussenvorm dus, als het ware ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 22:50 |
godverredomme kunnen die lijers niet ff gewoon 20 jaar lang HETZELFDE model bouwen jah ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | maandag 10 april 2006 @ 23:00 |
quote:Jawel, nou ja, ongeveer. De eerste Plan U dus in 1961 of zo, en de laatste Plan V in 1976 of zo. Dus dat is toch wel 15 jaar. En Koplopers: eerste in 1977, laatste in 1994. Ook een tijd. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:04 |
Duvel je sig ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:05 |
nog wat leuke gifjes ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() lenen? prima zet dan wel op je eigen webhost [ Bericht 3% gewijzigd door Ou-Tannu op 11-04-2006 12:00:55 ] | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:05 |
![]() kan je daar een zipje van uploaden ou? | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:06 |
quote:http://rjb.bikkelsinc.nl/zooi/treingif.rar ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:07 |
coolness ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:07 |
quote:Zelfmoord smilies ![]() | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:08 |
quote: ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:08 |
rood is rood ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:09 |
quote:heb ze zelf niet gemaakt, :p maatje van me gedaan :p | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:11 |
quote:Worden ze niet minder geniaal van | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:13 |
quote: ![]() moet je de wadloper eens opslaan en in de windows vierer kijken ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:15 |
quote: ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:15 |
quote:als je hem in de windows viewer bekijkt dan is de smily sterker dan de dh1 ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:18 |
quote:Whaaah loemp ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:20 |
quote:baggertreinen ![]() | |
Jump | maandag 10 april 2006 @ 23:22 |
Ik heb maar even die Benelux "geclaimed" ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:22 |
quote:niet man ![]() ![]() | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:23 |
![]() ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:23 |
quote:doe jij niet mee dan? :/ quote:Dan ist geen trein meeR? | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:24 |
quote:Nee, ik ben erg gehecht aan mn Niva en mn Fryske vlag ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 april 2006 @ 23:24 |
quote:zou wel cool zijn ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:24 |
quote:vind um wel saai worden hoor ![]() | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:25 |
quote:vraag aan je vriend of hij een versie maakt met een Lada Niva en een Fryske vlag op de achtergrond, en ik doe mee ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:26 |
quote:ROFL! en dan kijken wat sterker is ? de niva of de trein? ![]() | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:27 |
quote:nee man de Niva die over de smilie heenwalst ![]() ![]() | |
JDude | maandag 10 april 2006 @ 23:28 |
quote:The IRM is mine ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:29 |
quote:BITCH! zet op je eigen webhost ![]() | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:29 |
quote:je ondertitel | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:31 |
quote: ![]() | |
jorienvdherik | maandag 10 april 2006 @ 23:33 |
denk vrijdag van rotterdam naar schiphol en dan savonds naar haarlem wedstrijd bekijken | |
Alexxxxx | maandag 10 april 2006 @ 23:34 |
quote:Die van jou wel ja ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:37 |
quote:;Y | |
Carport | maandag 10 april 2006 @ 23:42 |
Jongens, jongens, het is niet te hopen dat jullie veel in R&P posten ![]() | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:42 |
quote: ![]() ![]() t zijn maar zelfmoord smilies hoor ![]() | |
verzameldirk | maandag 10 april 2006 @ 23:47 |
Plan U heeft nooit restauratie gehad ============================ De plan U zag ik vanmiddag zelf niet eens maar mijn vrouw schreeuwde een rooie hondekop, waarop ik zei dat kan niet, hoogstens een plan U. Dat was dus terwijl wij door Delfzijl reden komende uit Duitsland en op weg naar Warffum onze woon en verblijfplaats. Ik had helaas geen camera bij me. Direct contact gezocht met mijn kameraad uit Farmsum , vlakbij Delfzijl, maar die zat in de trein van Gouda naar Delfzijl, zo aldus vertelde zijn vader mij. Niet gedraald en zijn mobieltje gebeld en jawel hij was te bereiken. Heb hem het een en ander verteld en toen hij in Delfzijl aankwam stond de trein op het punt van vertrek. Hij moest om 17.45 uur vertrekken en het was intussen 17.50 uur. Wat je ook ziet op de foto van mijn vriend is een druk bellende persoon, die niet aanspreekbaar was om te vragen van het hoe en wat van deze reis. Vandaar dat er geen verder gegevens bekend zijn.. | |
Ou-Tannu | maandag 10 april 2006 @ 23:49 |
quote:ach t blijven mooi treinen ![]() | |
jorienvdherik | maandag 10 april 2006 @ 23:58 |
12:04 i Rotterdam Lombardijen 2 Rotterdam Centraal Sneltrein 2234 NS 12:10 Rotterdam Blaak 12:15 Rotterdam Centraal 12:20 Schiedam Centrum 12:28 Delft 12:36 Den Haag HS 12:46 i Leiden Centraal 4b 12:49 Leiden Centraal 4a Schiphol Stoptrein 5745 NS 12:59 Nieuw Vennep 13:04 Hoofddorp 13:08 i Schiphol 1 15:01 i Schiphol 1 Amsterdam Centraal Sneltrein 2642 NS 15:08 Amsterdam Lelylaan 15:13 i Amsterdam Sloterdijk 12 -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- 15:22 Amsterdam Sloterdijk 7 Haarlem Sprinter 4861 NS 15:29 Haarlem Spaarnwoude 15:33 i Haarlem 6a 22:28 i Haarlem 3a Leiden Centraal Sneltrein 2289 NS 22:32 Heemstede-Aerdenhout 22:48 Leiden Centraal 22:57 Den Haag Laan v NOI 23:00 Den Haag HS 23:06 Delft 23:13 Schiedam Centrum 23:20 Rotterdam Centraal 23:23 Rotterdam Blaak 23:29 i Rotterdam Lombardijen 3 dit maar doen vrijdag ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 00:02 |
zo een groot gat bij haarlem? | |
jorienvdherik | dinsdag 11 april 2006 @ 00:03 |
ja voetbalwedstrijd ![]() tijden staan niet helemaal vast wedstrijd is 8 uur dus 22:28 of 22:00 is weg maar heen denk wel deze tijd ongeveer | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 00:03 |
quote:denk al ![]() | |
jorienvdherik | dinsdag 11 april 2006 @ 00:05 |
nog iets aan te raden qua stations ofzo ? ![]() | |
Tfz | dinsdag 11 april 2006 @ 00:49 |
quote:Die zijn er wel, kijk maar eens naar de berichten die eerder in dit topic zijn gepost. @ hierboven: Geerdijk moet je echt bezoeken! Mooi station! | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 00:52 |
quote:maar niet wat die daar nou echt deed. ![]() | |
Peter | dinsdag 11 april 2006 @ 03:15 |
http://www.nicospilt.com/index2.html Klik! ik dacht dat ik grote treinen-site's had gezien.. maar deze.. | |
jorienvdherik | dinsdag 11 april 2006 @ 08:38 |
pff ik kan vrijdag niet gratis rijden, ov is niet geldig op goede vrijdag ![]() maar van rotterdam lombardijen naar haarlem is met korting 12.10 Kan ik dan wel eerst naar schiphol toe vanaf rotterdam lombardijen met dat kaartje, om vanaf daar naar haarlem te gaan ? [ Bericht 22% gewijzigd door jorienvdherik op 11-04-2006 08:52:22 ] | |
Duvel | dinsdag 11 april 2006 @ 08:52 |
quote:Van Drs. P! Het lied heet Veerpont. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 09:08 |
quote:daar moet ik ook nogeens een bordje van scoren ja ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 09:10 |
quote:Gaaf ![]() ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 11:50 |
quote:who known? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 11:52 |
wel kut irritant, hier op kantoor kan ik geen animated gifjes zien ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 11:53 |
quote:Rofl ![]() | |
PICHT | dinsdag 11 april 2006 @ 11:58 |
Waarom staat er een kameel in Zwolle? | |
jorienvdherik | dinsdag 11 april 2006 @ 12:39 |
quote: | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 12:47 |
als je een via-station Schiphol aangeeft wel ![]() ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 11 april 2006 @ 12:54 |
Prijzen (in ¤) van Rotterdam Lombardijen naar Haarlem via Schiphol (104 tariefeenheden) Soort kaart 2e klas 1e klas vol tarief reductie vol tarief reductie Enkele reis 14,80 8,90 24,10 14,50 Retour 25,90 15,50 42,20 25,30 | |
jorienvdherik | dinsdag 11 april 2006 @ 13:00 |
15.50 dus valt mee hoe geef ik dat aan eigenlijk | |
the_disheaver | dinsdag 11 april 2006 @ 13:05 |
volgens mij kan het met de nieuwe automaten. Anders naar het loket | |
JDude | dinsdag 11 april 2006 @ 13:14 |
quote:http://webdemo.ns.nl/e2000.html Hier kun je oefenen ![]() | |
Duvel | dinsdag 11 april 2006 @ 13:43 |
quote:Geinig! Als je een "heen via" neemt, en dus van Haarlem rechtstreeks teruggaat naar Rotterdam, betaal je ¤ 12,10. | |
jorienvdherik | dinsdag 11 april 2006 @ 14:41 |
zal ff kijken. wil wel vrijdag ![]() | |
verzameldirk | dinsdag 11 april 2006 @ 17:27 |
kennen jullie deze site http://www.rolandrail.net/ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 11 april 2006 @ 18:21 |
quote:Ja, natuurlijk! Kennen jullie deze ook: http://home.hetnet.nl/~marctiny ? | |
Tfz | dinsdag 11 april 2006 @ 18:54 |
quote:Volgens mij staat dé kameel helemaal niet in Zwolle. | |
Duvel | dinsdag 11 april 2006 @ 19:38 |
quote:Ontsnapt uit het Noorder Dierenpark wellicht? | |
the_disheaver | dinsdag 11 april 2006 @ 20:03 |
Waar gaat dit over? ![]() | |
Metalex | dinsdag 11 april 2006 @ 20:13 |
Hallow ![]() Voor mijn studie ben ik verplicht bijna elke dag de trein te nemen (Rotterdam Alexander - Delft). Dus sinds mijn studie aardig wat tijd in de trein doorgebracht (zeker in vergelijking met daarvoor). Al snel kreeg ik een favo trein Zit heerlijk en ziet er mooi uiy ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 20:30 |
quote:wheheh ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 20:37 |
quote:ik hoef alleen maar met de bus :/ das pas gaar ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 20:46 |
en nog 2 gifjes![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 20:47 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 20:59 |
smilie vs DH1 ![]() | |
PICHT | dinsdag 11 april 2006 @ 21:28 |
quote:Vanochtend om 8:15 stond hij op een zijspoor bij spoor 7 in de buurt. Jammer dat ik geen pics heb geschoten. | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 21:41 |
quote:zelfde reden als de Plan U en DE2(?) er vorige week stonden? | |
Peterselieman | dinsdag 11 april 2006 @ 21:43 |
quote:Heel erg mooi ![]() Vooral die van de wadsloper is mooi. Zou je ook een van een DM'90 kunnen maken? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 21:46 |
of een smiley die geprakt wordt tussen twee botsende DM90s ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 21:49 |
Reqs ingedient ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 21:53 |
of iets met goederentreinen, en dan niet die suffe heineken shit maar bijvoorbeeld een smiley die staat te zwaaien langs de rails en dat er dan een ballaststortwagen over hem heen leegloopt: gastje helemaal onder het grind aan stukken met bloed en zo ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 21:53 |
Of een gastje wat eerst een invalidenbrug op de rails gooit, die dan aan de kant gebeukt wordt door een ICM met zo'n koeienvanger erop ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 april 2006 @ 21:54 |
Oh sorry, mijn fantasie een beetje op de loop ![]() | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 22:49 |
quote:maak ze zelf dan? | |
Metalex | dinsdag 11 april 2006 @ 22:50 |
quote:Ja, beetje jammer ![]() ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 11 april 2006 @ 22:54 |
Merk en type: DM'90 met DH2 Eigenaar: Arriva Land van herkomst: Nederland Locatie: Leeuwarden Datum: 11-04-2006 Fotograaf/Bron: Alex Miedema | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 23:16 |
quote:lijkt wel als die dh2 een beste rookwolk heeft uigespuugt? is een dh2 trouwens wel elektrisch koppelbaar met een dm90? | |
Peterselieman | dinsdag 11 april 2006 @ 23:17 |
Het blijft vreemd om te zien dat de beide treintypes zowel mechanisch als elektrisch gekoppeld kunnen worden. Vraag me af welke buffel nu weer met panne kampt. In ieder geval niet de 3447 en de 3449. | |
Peterselieman | dinsdag 11 april 2006 @ 23:20 |
quote:De DH2 is elektrisch koppelbaar met een DM'90. Dit kun je zo horen. Als de machinist wil versnellen dan werken alle motoren samen om dit te bereiken. Ook remmen de treinen samen af. Als er een wadsloper aan een buffel gehangen wordt dan wordt de maximale snelheid van de buffel automatisch aangepast aan die van de wadsloper. | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 23:31 |
quote:wadsloper is gebouwt op een max van 100km/h toch? echter ik heb wel eens mee gemaakt dat ze 120 reden? (trein vertraging etc en dan toch maar door gassen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 april 2006 @ 23:36 |
Ze kunnen bij mijn weten idd 120, maar halen dat meestal niet. Als je een wadsloper op de sneltrein treft dan hoor je bij stilstand al een ander motorgeluid dan bij normale wadlopers. Namelijk een diepe brom. Verder rijdt de wadsloper op de sneltrein op het 2 baansstuk constant tegen het maximum aan wat qua geluid ook te merken is. Dit allemaal weer in tegenstelling tot de gewone diensten waar het niet voorkomt. Het klinkt vreemd, maar ik heb er eens op gelet. | |
Alexxxxx | dinsdag 11 april 2006 @ 23:39 |
quote:Ja, maar dat is dus niet zo. De DM 90 rijdt voorop | |
Ou-Tannu | dinsdag 11 april 2006 @ 23:52 |
quote:stoptrein leeuwarden - sneek was dat ![]() t schoot wel voor de verandering eens op dat traject ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 11 april 2006 @ 23:55 |
quote:Bomen heet zoiets ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 00:01 |
quote:t lijkt net een beste rookpluim ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 april 2006 @ 00:03 |
quote:Zeker. De uitlaat zit net op dat punt | |
jorienvdherik | woensdag 12 april 2006 @ 00:03 |
21 april van lombardijen naar doetichem ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 00:04 |
quote:precies ![]() | |
Tfz | woensdag 12 april 2006 @ 00:09 |
quote:Dan vraag ik me af of je weet wat de kameel is. De enige kameel is die van het Spoorwegmuseum en die staat in Tilburg. Zoek via Google maar eens naar "NS Kameel" en dan afbeeldingen; dát is de kameel. Jij bedoelt ongetwijfeld DE II ("Blauwe engel") 186 van de HSA of plan U 115 van de HIJSM. | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 00:12 |
quote:of je loert naar mn icon ![]() | |
Tfz | woensdag 12 april 2006 @ 00:30 |
Alleen ziet de kameel er tegenwoordig niet meer zo uit. ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 00:35 |
quote:? andere kleurtjes? | |
Tfz | woensdag 12 april 2006 @ 01:33 |
quote: ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 12 april 2006 @ 01:34 |
http://www.nicospilt.com/Kameel.htm | |
PICHT | woensdag 12 april 2006 @ 08:46 |
quote:Ah, dan was het de DE II die ik gezien heb. Erg matig, het ding lijkt wel degelijk op een kameel. | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 09:20 |
quote: ![]() | |
PICHT | woensdag 12 april 2006 @ 09:29 |
quote:Ik zat er dus niet zo gruwelijk naast ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 10:31 |
quote:Kameel is wel gaaf om te zien ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 11:04 |
Ik heb wel zin om zondag 7 mei een NS lentetoer te gaan doen. Gewoon lekker de hele dag in de trein zitten en een beetje door het hele land crossen. Eerste klas, 32,50 voor 2 man. Ik en wie? www.nslentetoer.nl | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:05 |
quote:je komt niet uit t noorden he? :/ | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 11:09 |
neuj, ik woon in Utrecht. Maar ik kan best bijvoorbeeld in mn eentje naar Gn of Lwd komen en dat iemand anders er dan bij in springt of zo hoor ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:14 |
quote:wadlopertjes heb ik dus geen zin in ![]() | |
the_disheaver | woensdag 12 april 2006 @ 11:15 |
quote:Zit immers geen eerste klas in ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:15 |
quote:in sommige stellen toch weer wel? maar ik t gros niet dacht ik ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 11:16 |
oh okee ![]() iemand anders misschien? Anders ga ik gewoon alleen hoor, boeit me ook niet ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:17 |
quote:moet alleen nog een stuk in noordholland zie hier | |
the_disheaver | woensdag 12 april 2006 @ 11:18 |
quote:In de meeste zit wel eerste klas, alleen is daar alleen de kleur van de stoelen verschillend met de 2de klas. Je betaalde er op de Friesche lijnen ook niets voor. Alleen op de groningse lijnen moest je een 1ste klas kaartje hebben (geen idee of dat met Arriva nog steeds is. | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:19 |
quote:tis me nooit opgevallen ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 11:26 |
Oh wacht, dat is meteen een mooie gelegenheid om Enschede - Gronau te doen ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:28 |
quote:moet ik ook nog heen ![]() | |
the_disheaver | woensdag 12 april 2006 @ 11:41 |
ff ook ingekleurd waar ik al getreind heb. En hij is nog best rood (rood is niet, blauw wel). Zelfs nog geen enkele groningse lijn gehad (uitgezonderd het stukje groningen - groningen noord) | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:41 |
quote:post dan je kaart eens? | |
Peterselieman | woensdag 12 april 2006 @ 11:47 |
quote:Bij mijn weten wordt de eerste klasse bij arriva nu wel strikt nageleefd. Zeker op Leeuwarden-Groningen. Zo gingen er bij de stop in buitenpost een stuk of 10 scholieren in de eerste klas zitten. Er waren echter conducteurs op de trein, dus na een minuut konden ze allemaal een andere plaats zoeken. Ik ben overigens net een leuke site tegengekomen. Er staan stukjes op over de blauwe engel, de wadloper, de buffel, de GTW en van wat locomotieven geloof ik. Link | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 11:49 |
quote:Mijn kaart is simpel ![]() ![]() | |
the_disheaver | woensdag 12 april 2006 @ 11:50 |
quote:http://tinyurl.com/mfn7p [ Bericht 5% gewijzigd door the_disheaver op 12-04-2006 12:00:46 ] | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 11:52 |
quote:heb ik toch aanzienlijk meer gedaan ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 12:01 |
quote:oh ja, dus ook alle (overige) buitenlandverbindingen ![]() die zie ik er bij jullie nog niet op staan mannen ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 12:02 |
quote: ![]() quote:standaard info in mijn ogen wat ![]() | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 12:18 |
quote:Die is leuk, moet je een keer doen! ![]() Ik moet alleen Venlo - Kaldenkirchen nog, en in het noorden Nieuweschans - Leer en Sauwerd - Roodeschool. De rest ben ik allemaal al eens geweest (inclusief Havenspoorlijn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 12:20 |
Nieuweschans-Leer is moeilijk, die gaat maar een paar keer per dag. Toen ik nog in een klein dorpje in Brabant woonde was het zelfs totaal onmogelijk (of ik moest om half zeven de deur uit en fietsen naar het volgende dorp etc) ![]() | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 12:26 |
quote:Dat wordt dan wel lastig ja. Wat aan Enschede - Gronau leuk is, zijn de armseinen op station Gronau. Ik heb er wel foto's van, maar niet op m'n werk. | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 12:31 |
quote:heb ik t makkelijk mee als noordeling ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 13:14 |
quote:ja idd, met de klok mee gaan ze steeds vaker, die buitenlanddingen (muv Enschede-Gronau dan weer ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 14:13 |
quote:Ik wel, oude armsseinen, maar wel met LED's ![]() * MREn woont een paar meter van Gronau vandaan. | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 14:14 |
quote:Frequenties Venlo, Heerlen en Maastrict zijn toch gelijk (eens per uur)? | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 14:20 |
quote:ik zie dat er een hoop veranderd is idd ![]() vroegah ging Nieuweschans maar 1 keer per 4 uur, en Bentheim, Zevenaar, Venlo iedere 2 uur tegenwoordig gaan ze blijkbaar vaker dus ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 14:20 |
quote:Cool ![]() ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 14:56 |
quote: | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 14:57 |
Lief ![]() zo zagen ze er vroegah allemaal uit ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 15:06 |
quote:Nieuweschans: eens per 2 uur (7 keer per dag) Enschede: eens per 30 minuten (35 keer per dag) Zevenaar: geen regelmatig patroon (8 keer per dag ICE/CNL, 4x Syntus in het weekend) Venlo: elk uur (18 per dag) Heerlen: elk uur (17 per dag) Maastricht: elk uur (19 per dag) Roosendaal: ongeveer elk halfuur (34 keer per dag: 18 IC's, 16 stoptreinen) | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 15:06 |
quote:Maar dan zonder moderne LED's ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 15:11 |
quote:als je toch bezig bent ![]() Hengelo (Oldenzaal)? | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 15:17 |
4 keer per dag dus ![]() 9:00 13:00 17:00 19:00 dat is alles ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 15:24 |
quote:Ow ja, vergeten ![]() Maar zoals je al ziet: totaal waardeloos. En als het niet rendabel is, schrappen we gewoon een trein. En dan denken dat de mensen uit die geschrapte trein in die anderen gaan...nou mooi niet! Enschede-Gronau en Roosendaal-Antwerpen laten duidelijk zien hoe het wel moet: frequentie omgoog gooien, en dan komen de reizigers vanzelf! Het is echt belachelijk dat Hengelo als IC/stoptreinknooppunt 12 treinen per uur heeft, dat Rheine zo'n beetje net zo druk is, met veel lange afstands-IC's en dat de enige trein die tussen die twee steden slechts 4 keer per dag (op zondag zelfs maar drie) rijdt. Dan rijdt Syntus nog elke 30/60 minuten naar Oldenzaal, en DB aan de andere kan nog elk uur van Rheine naar Bentheim. Blijft er een nagenoeg treinloos stuk van net 2 kilomoter over *zucht* | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 15:26 |
quote:was het maar 2 kilometer ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 16:38 |
quote:zou het ook lukken om te joyriden met een trein? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 16:40 |
oh vast wel ![]() doe maar zelf dan ![]() met een pomplorrie zou ik het nog wel durven trouwens ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 16:43 |
quote:goederen over bestaand spoor best rendabel, ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 16:47 |
hmm ja dan kan je er net zo goed op springen ![]() ![]() dus niet pas als jij al uren lang doodgevroren bent van de kou, niet als je eten en drinken al dagen op zijn, en niet in de ochtendspits als de spoorwegpolitie de kortste weg naar een kop koffie is ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 16:51 |
quote:heb dr wel es aanzitten denken om met de goederen trein naar nieuweschans ( of verder ) mee te liften, alleen ik weet dus niet waar die begint ![]() volgens mij kan je best lekker tussen 2 containers gaan zitten oid. of op een container, alleen kweenie als dat zo lekker is in de wind, en met die 1500 volt boven je hoofd ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 16:53 |
Mwoaaa doe mij dan toch maar liever die lentetoer ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 16:54 |
quote:mja, ach ![]() ![]() wel handig als je geen geld heb ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 17:13 |
quote:Regen icm bovenleiding heb je totaal geen last van uiteraard, en nieuweschans en omgeving is alleen diesel. Cargo's voor de avontuurlijke treinlifter morgen: 10.11 47729 ACTS Leer - Gnl 14.00 45767 Railion On - Wr 15.42 45766 Railion Wr - On | |
the_disheaver | woensdag 12 april 2006 @ 17:15 |
quote:Ook al heb je wel geld, lijkt me wel wat. Wel oordopjes mee nemen. Als je op het perron staat is het al erg. Laat staan als je er continue op zit... | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 17:16 |
quote:Vraag dat maar aan die Duitser die een paar maanden geleden met een cargo Venlo binnen kwam. Tenminste, sommige delen van hem...de rest lag ergens anders... | |
Fred | woensdag 12 april 2006 @ 17:59 |
quote:Zonder geld kan je in de gewone trein ook een heel eind komen hoor, je moet alleen zorgen dat je de conducteur niet tegenkomt. | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 18:00 |
quote:ja maar die snapt het begrip treinen niet ![]() | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 18:39 |
Ah ik zie dat het topic weer voortraast en ik dus geen dia van seinen meer hoef in te scannen! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 18:50 |
quote:ik wil daarHEEEEEN!!! | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 18:54 |
quote:Goed nieuws, het is per spoor bereikbaar. En nu niet meer huilen verder! Tip. | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 19:02 |
quote:ja papa ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 19:14 |
quote:k wil een modelbaan ![]() maar mn locs zijn naar de gruzelementen ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 19:30 |
quote:Dan ga je toch lekker ![]() Als je wil, kan ik zelfs nog naar je komen zwaaien als dat bijdraagt aan je reisvreugde | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 19:31 |
quote:Ik heb nog drie werkende Trix HO locs ![]() (en een paar honderd meter spoor, wat huisjes, een ton aan kabels en andere zooi...) | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 19:33 |
quote:k heb ook H0 locs, alleen 1 heeft nu rook effecten, de andere kan de bocht niet maken (KUT NS model met 6 assen :/ ) en en ander heeft geen isolatie en sluit de boel gewoon kort :/ | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 19:41 |
PS. voor wie zich verveelt: NS afzeik topic ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 19:57 |
Ik had vroegah een Roco / Piko HO baan ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:17 |
quote:k heb hier een volgens mij echt van alles door elkaar ![]() heb iig wat trix en Roco spul. :p | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 20:21 |
Zou best weer willen beginnen, maar dan eerstgeld en ruimte regelen ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:23 |
quote:same here :/ en nieuw spoor! mn spoor is allemaal geoxideert ![]() ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 20:29 |
quote:Dat is niet erg hoor, dat rij je er wel weer af. Wel eens gezien hoe een 'echte' spporstaaf er uit ziet als ie op zn plaats wordt gelegt, al dan niet af-fabriek? | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:32 |
quote:ja maar als ik nu mn 2 assig modeltje van de SIK er op pleur doet die dus mooi niks ![]() mischien maar een schuurtrein maken ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 20:33 |
zit net ff op www.fleischmann.de te kijken ![]() ![]() Dit is toch wel de geilste lok ooit hoor ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 20:36 |
quote:Nieuw spoor wordt dan ook intensief ontroest voor het officieel in dienst gaat. ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:37 |
quote:zo iets heb ik hier ook ![]() ![]() | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 20:37 |
quote:http://speno.vhost.virtua.ch/content_template.php?section=presentation&subsection=contact&prm_lang=en | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:40 |
k heb trouwens een NS 1220 ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 20:43 |
quote:Wat had die 1600 ook weer die de langste trein ooit trok? 4740 kW? Deze heeft gewoon 10.300 kW ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:44 |
quote:Geil! wat voor rijtuigen horen dr nou officieel bij een 1200? D of E? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 20:48 |
hier kan ik trouwens ook helemaal verliefd van worden ![]() ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:48 |
quote:ben dr niet helemaal uit wat het is? | |
Peterselieman | woensdag 12 april 2006 @ 20:49 |
quote:Ze wilden bij het trekken van de langste trein overigens niet boven de 3000 A gaan. Dit omdat ze schokken wilden voorkomen in verband met te weinig spanning of andere soortgelijke zaken | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 20:50 |
quote:Edelweiss Lokalbahn | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:51 |
quote:mja als je bij een onderstation ben kan je dat makkelijk trekken, kom je er verder vanaf dan wordt dat een STUK minder vermogen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 20:54 |
quote:hmm dat soort gezeik heb je met diesel of kolen niet natuurlijk.... weet iemand iets van maximale vermogens van die machines? De Mallard bijvoorbeeld? | |
Zug-Chef | woensdag 12 april 2006 @ 20:56 |
Modeltreintjes ![]() ![]() DB BR212 ![]() DB V200 ![]() 2x DB 216 ![]() DB BR 141 ![]() DB BR 628/928 en een boel rijtuigen: ![]() DB Citybahn ![]() DB Silberlingen ![]() DB Rheingold serie ![]() Nu nog ruimte vinden om er echt iets van te maken ![]() | |
Ou-Tannu | woensdag 12 april 2006 @ 20:58 |
* Ou-Tannu eist kelder! ![]() maar die hebben we niet ![]() en graven is ook geen optie :/ kut riolering | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 21:00 |
quote:Niet, als je halverwege twee onderstations komt, en je trekt 3000A, komt er 1500A uit de ene en 1500A uit de andere! | |
Duvel | woensdag 12 april 2006 @ 21:01 |
quote:Een zolder er bovenop? | |
Zug-Chef | woensdag 12 april 2006 @ 21:02 |
quote:verhuizen ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:03 |
Wat kost een beetje startsetje tegenswoordigs eigenlijk? ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 12 april 2006 @ 21:07 |
ik wou op zolder een modeltreinbaan.... De dozen met spulletjes dachten daar anders over ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 12 april 2006 @ 21:08 |
quote:Ligt er in ieder geval aan wat je wilt (bv Nederlands, Duits of iets anders). Ik denk zo tussen de 100 - 200 euro minstens (startset) Een mooie E-Lok los, tja bij Marklin wordt dat toch al snel richting 200 - 250 euro, maar dat is nieuwprijs | |
Alexxxxx | woensdag 12 april 2006 @ 21:09 |
quote:Kruidvat had vorig jaar een mooie aanbieding die ik met moeite moets alten staan.. Destijds was er ook een apart modelspoor topic Modelspoor Modelspoor deel II Modelspoor deel III | |
MREn | woensdag 12 april 2006 @ 21:11 |
quote: | |
Zug-Chef | woensdag 12 april 2006 @ 21:11 |
quote:Alleen leeft dit topic wel en die modelspoor topics niet echt ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 12 april 2006 @ 21:12 |
quote:V200... toch eigenlijk wel de mooiste Diesel-Lok ever ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 april 2006 @ 21:14 |
quote:Sorry,dan geef ik toch de voorkeur aan deze: ![]() |