abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36215767
Op DPZ reeds een rage, ik vind het helemaal tof, dus waarom niet hier ook een mooi topic!
HDR (High Dynamic Range) foto's zijn afbeeldingen die bestaan uit meerdere foto's met verschillende belichtingen. Daardoor ontstaat dus een grotere "dynamic range", waardoor de foto's een surrealistisch uiterlijk krijgen.
Ik moet nog flink wat oefenen en proberen, maar het begin is er:
De HDR foto, waarbij de normale belichting en een 2 stops over- en onderbelichting gebruikt is. Verder als enige bewerking een sleur aan de curves in Photoshop:

En de normaal belichtte foto, met een exact zelfde sleur aan de curves:

Het lijkt dus alsof er een stuk meer diepte is ontstaan in de foto's! .

Ik vind het prachtig, al zijn mijn resultaten nog minimaal. Moet zeker nog meer gaan oefenen, maar ik vind het zo'n mooie techniek dat ik het jullie niet wilde besparen.
pi_36215805
Helemaal prachtig.
pi_36215872
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:24 schreef martinlutherking het volgende:
Helemaal prachtig.
Als ik een baggertopic wilde was ik wel naar KLB gegaan.
pi_36215884
Dat ga ik ook eens proberen
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36216201
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:26 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Als ik een baggertopic wilde was ik wel naar KLB gegaan.
Helemaal goed. Schopje, omdat jij het bent.

Groetjes,

skiczukie
  maandag 20 maart 2006 @ 22:38:52 #6
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_36216333
Ik zie slechts een gewone en een donkere foto. Ben ik nou een freak of nature?
Ik ga naar huis.
pi_36216368
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:38 schreef nietzman het volgende:
Check de lucht even goed out! 14.gif
pi_36216369
quote:
Curves, je weet wel.
  maandag 20 maart 2006 @ 22:42:37 #9
118212 r4uz
Die 4 moet een a voorstellen.
pi_36216482
Zeer zeker een verbetering. Maar kan dit ook niet met een enkele foto met een juiste instelling van de sluitertijd en wat werk in photoshop met de levels?
http://www.xs4all.nl/~burter/ <-- mijn liedjes.
pi_36216502
De lucht heeft een groter bereik van tinten als dat je krijgt met een foto (ook het water)
De donkere partijen kan je ook veel meer detail geven als je het goed doet.
pi_36216505
Dit is imho niet een perfect voorbeeld van wat er met HDR allemaal te doen is. Wanneer het goed wordt toegepast, krijg je een zeer surrealistisch effect aan foto's, alsof het 3D-renders zijn.
Ik ga er in ieder geval ook binnenkort eens mee spelen!
fotografie FTW
pi_36216543
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:43 schreef Matrixxx het volgende:
Dit is imho niet een perfect voorbeeld van wat er met HDR allemaal te doen is. Wanneer het goed wordt toegepast, krijg je een zeer surrealistisch effect aan foto's, alsof het 3D-renders zijn.
Dat ben ik helemaal met je eens, ik moet ook nog lekker experimenteren om tot wat leukere resultaten te komen! ,
  maandag 20 maart 2006 @ 22:44:42 #13
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36216592
quote:
HDR (High Dynamic Range) foto's zijn afbeeldingen die bestaan uit meerdere foto's met verschillende belichtingen. Daardoor ontstaat dus een grotere "dynamic range", waardoor de foto's een surrealistisch uiterlijk krijgen.
Ik weet niet hoor, maar volgens mij klopt dit niet. Zijn HDR images geen images die kleurwaardes hoger dan 255 hebben?
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
pi_36216734
quote:
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 20 maart 2006 @ 22:56:10 #15
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36217141
ben hier gister mee aan het experimenteren geweest, zie http://www.tomroelofs.nl/urbex/?album=./Montzen_Gare_@_19-03-06
pi_36217253
Geef eens een gelikt voorbeeld, want wat in de OP staat is vrij eenvoudig te doen in photoshop volgens mij.
pi_36217461
Hey Tom mooie foto's man. Ik wilde eerst zeggen dat de meeste HDR foto's die ik heb gezien eruit zagen alsof er teveel met de shadow/highlight tool van photoshop was gespeeld, maar jouw foto's doen me toch anders denken erover. Mooi. Hoeveel foto's neem je met hoeveel stops verschil?
pi_36217548
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:56 schreef TomR het volgende:
ben hier gister mee aan het experimenteren geweest, zie http://www.tomroelofs.nl/urbex/?album=./Montzen_Gare_@_19-03-06
nice!
Dat zijn idd net renders
Heel ander effect dan in de OP iig...
  maandag 20 maart 2006 @ 23:05:25 #19
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36217561
3 foto's, bracketing @ -2 0 2
pi_36217585
Maar gaat er ook nog verteld worden hoe je dit precies kan doen?
  maandag 20 maart 2006 @ 23:07:48 #21
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_36217669
quote:
Ah, oké.

Nou wil ik het ook kunnen.
Ik ga naar huis.
pi_36217673
in hoeverre kan photoshop tegenwoordig omgaan met HDR dan?
[Love] Beyond this dejection there's beauty and grace
A glorious future we long to embrace
[Rage] (PAIN!) All the time, I have waited with rage
All the time, I was promised my salvation
pi_36217690
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:05 schreef TomR het volgende:
3 foto's, bracketing @ -2 0 2
ok, interessant, en je gebruikt de HDR tool van photoshop neem ik aan?
pi_36217765
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:44 schreef Zombine het volgende:

[..]

Ik weet niet hoor, maar volgens mij klopt dit niet. Zijn HDR images geen images die kleurwaardes hoger dan 255 hebben?
ja. maar misschien bestaan er nog geen camera's die dit native kunnen. vandaar.

edit:
overigens is uiteraard niet per se de waarde 255 van belang. als we het kleurenspectrum van 0 tot 1 aangeven als floating point, dan is 0 dus zwart, en 1 dus wit. van belang is dan dat je ook een waarde van 2, 3 of 100 kunt opslaan. dit is van essentieel belang voor het creeeren van leuke special FX met je foto's.

[ Bericht 22% gewijzigd door electricity op 20-03-2006 23:17:34 ]
  maandag 20 maart 2006 @ 23:14:04 #25
36752 timmeeeh
provocateur et penseur
pi_36217960
quote:
nou ben ik een foto-leek. maar dit ziet er echt supergaaf uit!
ik krijg een beetje een videogame gevoel erbij, alsof je in een 3d shooter zit. vooral bij die foto met die rode wagon.
"Maar ja, echt ontspannen zaten we niet meer te bingoën"
pi_36218227
Ok ik heb maar gelijk ff photoshop geraadpleegd, hier de info die ik gevonden heb.

Hoe je het moet doen in Photoshop

Do one of the following:
(Photoshop) Choose File > Automate > Merge To HDR.
(Bridge) Select the images you want to use and choose Tools > Photoshop > Merge To HDR.

Over wat het is:

The dynamic range (ratio between dark and bright regions) in the visible world far exceeds the range of human vision and of images that are printed or displayed on a monitor. But whereas human eyes can adapt to very different brightness levels, most cameras and computer monitors can capture and reproduce only a fixed dynamic range. Photographers, motion picture artists, and others working with digital images must be selective about what’s important in a scene because they are working with a limited dynamic range.

High Dynamic Range (HDR) images open up a world of possibilities because they can represent the entire dynamic range of the visible world. Because all the luminance values in a real-world scene are represented proportionately and stored in an HDR image, adjusting the exposure of an HDR image is like adjusting the exposure when photographing a scene in the real world. This capability lets you create blurs and other real-world lighting effects that look realistic. Currently, HDR images are used mostly in motion pictures, special effects, 3D work, and some high-end photography.

You can create an HDR image using multiple photographs, each captured at a different exposure. In Photoshop, the Merge To HDR command lets you create HDR images from multiple photographs. Because an HDR image contains brightness levels that far exceed the display capabilities of a standard 24‑bit monitor or the range of tones in a printed image, Photoshop lets you adjust the preview of the HDR image so it can be viewed on a computer monitor. Some Photoshop tools, adjustments, and filters can be used with HDR images. If you need to print the image or use Photoshop tools and filters that don’t work with HDR images, you can convert the HDR image to an 8‑ or 16‑bits-per-channel image.
(bron: Photoshop Help)
  maandag 20 maart 2006 @ 23:39:28 #27
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36218847
curves is ouderwets, levels is een betere manier om aan je foto's te 'prutsen'--dat geeft je meer grip op je veranderingen, heb ik mij laten vertellen...

Wel grappig, ik las er vandaag ook over op DPZ...ik ben mijn camera aan het instellen om dat ook te kunnen doen....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 20 maart 2006 @ 23:41:01 #28
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_36218892
en wie maakt er een duidelijke tutorial van?
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
pi_36218954
Ah ik heb het al, het zit alleen in CS2, die stond op een andere pc
Ga er morgen even mee klooien
  maandag 20 maart 2006 @ 23:43:48 #30
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36218967
ik gebruik photomatix ervoor, geen photoshop, geeft een beter resultaat vind ik
pi_36219221
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:39 schreef Shark.Bait het volgende:
curves is ouderwets, levels is een betere manier om aan je foto's te 'prutsen'--dat geeft je meer grip op je veranderingen, heb ik mij laten vertellen...

Wel grappig, ik las er vandaag ook over op DPZ...ik ben mijn camera aan het instellen om dat ook te kunnen doen....
curves geven je een heel directe controle over wat er gebeurt. vanuit een artistiek perspectief kan dat idd wel wat onhandig zijn.
pi_36219257
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:53 schreef electricity het volgende:

[..]

curves geven je een heel directe controle over wat er gebeurt. vanuit een artistiek perspectief kan dat idd wel wat onhandig zijn.
Artistiek doen met PS.
pi_36219275
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:54 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Artistiek doen met PS.
Artistiek 'doen'.
pi_36219361
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:54 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Artistiek doen met PS.
weet jij iets beters?
pi_36219395
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:57 schreef electricity het volgende:

[..]

weet jij iets beters?
Ga de politiek in.
pi_36219540
Ik heb er in een ander topic al naar gevraagd (wat meer uitleg).
Nu hier nog even een vraag: Kun je ook gewoon zelf die drie foto's apart nemen, door ze zelf wat onder- en over te belichten? Geen idee namelijk of mijn camera die functie heeft.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_36219598
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:43 schreef Repeat het volgende:
Ah ik heb het al, het zit alleen in CS2, die stond op een andere pc
Ga er morgen even mee klooien
Ik heb geen CS2, maar volgens mij kan het in eerdere versie(s) ook door: File, automate, photo merge. En dan de foto's kiezen die je wilt mergen. Maar ik ben er niet helemaal zeker van (nog niet uitgeprobeerd met foto's die op elkaar horen).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  dinsdag 21 maart 2006 @ 00:11:55 #38
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36219631
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 00:05 schreef Elefes het volgende:
Ik heb er in een ander topic al naar gevraagd (wat meer uitleg).
Nu hier nog even een vraag: Kun je ook gewoon zelf die drie foto's apart nemen, door ze zelf wat onder- en over te belichten? Geen idee namelijk of mijn camera die functie heeft.
je moet juist de foto's apart nemen (mwa, ik lieg, je kan op RAW schieten en hier 3 JPG's van maken)
  dinsdag 21 maart 2006 @ 00:13:43 #39
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36219669
mag het ook direct uit de camera komen?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_36219849
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:58 schreef martinlutherking het volgende:

[..]

Ga de politiek in.
lief doen
pi_36221253
Leuk een HDR topic!
Ik zou zeggen kijk eens op mijn site : http://www.xphoto.nl ik ben al een tijdje bezig met HDR

Op dpz heb ik een topic waar het 1 en ander uitgelegd wordt en waar ik een filmpje op heb staan wat ik gemaakt heb::
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=29105

De volgende foto staan nu op de frontpage van DPZ:

[afbeelding]

Nog een paar:

[afbeelding]

[afbeelding]

De hele serie kan je hier zien:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=29396

Leuke techniek met veel mogelijk heden!

Vergeet ook http://www.hdrsoft.com niet en http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

Edit RonaldV: lees deze sticky even: http://forum.fok.nl/topic/827705

[ Bericht 5% gewijzigd door Dagonet op 21-03-2006 22:41:38 ]
pi_36223133
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 01:58 schreef bsidez het volgende:
Leuk een HDR topic!
Ik zou zeggen kijk eens op mijn site : http://www.xphoto.nl ik ben al een tijdje bezig met HDR

Op dpz heb ik een topic waar het 1 en ander uitgelegd wordt en waar ik een filmpje op heb staan wat ik gemaakt heb::

[afbeelding]

Nog een paar:

[afbeelding]

[afbeelding]

De hele serie kan je hier zien:
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=29396

Leuke techniek met veel mogelijk heden!

Vergeet ook http://www.hdrsoft.com niet en http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging
Oh netjes!

Ik ga ook eens kijken of ik zoiets kan.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:40:27 #43
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36223571
Ik vind dit echt heeel erg mooi

begrijp ik het goed dat je dus drie verschillende foto's maakt met verschillende sluitertijden of over of onderbelichten (op statief uiteraard) en die drie worden dan samengesmolten via een proces in Photoshop?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 09:45:58 #44
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36223686
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 00:13 schreef Re het volgende:
mag het ook direct uit de camera komen?
Ik zag dat de mijne het ook kan, maar ik vraag me af of externe software het beter doet dan de camera....
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_36223706
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 00:09 schreef Elefes het volgende:

[..]

Ik heb geen CS2, maar volgens mij kan het in eerdere versie(s) ook door: File, automate, photo merge. En dan de foto's kiezen die je wilt mergen. Maar ik ben er niet helemaal zeker van (nog niet uitgeprobeerd met foto's die op elkaar horen).
dat is een merge voor panoramafoto's Ik dacht ook eerst dat die het was. Maar in mn CS2 zit echt een Merge to HDR optie oid
pi_36224022
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 01:58 schreef bsidez het volgende:
Leuk een HDR topic!

[afbeelding]
Die had van mij al een mooie 8 gekregen! Erg mooi! .

Jammer dat ik gewoon geen mooie urban plekken in de omgeving weet, want daarvoor is het wel ideaal! .
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:03:28 #47
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36224052
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:01 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Die had van mij al een mooie 8 gekregen! Erg mooi! .

Jammer dat ik gewoon geen mooie urban plekken in de omgeving weet, want daarvoor is het wel ideaal! .
OEH! en dan met van die heerlijke dreigende bewolking

Ik heb wel een paar ideetjes voor locaties, maar dat is allemaal binnen
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:05:40 #48
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36224099
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 09:40 schreef Puckzzz het volgende:
Ik vind dit echt heeel erg mooi

begrijp ik het goed dat je dus drie verschillende foto's maakt met verschillende sluitertijden of over of onderbelichten (op statief uiteraard) en die drie worden dan samengesmolten via een proces in Photoshop?
drie kan, meer is wenselijk (had ik begrepen) je kan alles aanpassen zolang je diafragma maar hetzelfde blijft. De betere camera's hebben natuurlijk een instelbare bracketing, zodat met 1 druk op de knop de camera meerdere foto's achter elkaar neemt.
pi_36224101
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:03 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

OEH! en dan met van die heerlijke dreigende bewolking

Ik heb wel een paar ideetjes voor locaties, maar dat is allemaal binnen
Weet je toevallig ook nog iets moois dat niet al te ver van Breda af is? .
pi_36224115
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:05 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

drie kan, meer is wenselijk (had ik begrepen) je kan alles aanpassen zolang je diafragma maar hetzelfde blijft. De betere camera's hebben natuurlijk een instelbare bracketing, zodat met 1 druk op de knop de camera meerdere foto's achter elkaar neemt.
Stom dat m'n D70s er maar max. 3 doet .
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:06:30 #51
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_36224122
Dit ziet er wel mooi uit. Met die -2 = 0 = +2 belichting kan je ook 3 kopieën van je RAW foto maken, waarbij je de exposure balk voor elk wat schuift, of zie ik dat fout?
Life is what you make it.
pi_36224136
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:06 schreef Schanulleke het volgende:
Dit ziet er wel mooi uit. Met die -2 = 0 = +2 belichting kan je ook 3 kopieën van je RAW foto maken, waarbij je de exposure balk voor elk wat schuift, of zie ik dat fout?
Daarmee krijg je toch een net wat minder resultaat als met 3 losse JPEGs, als ik de mensen op DPZ moet geloven. Heb het zelf nog niet geprobeerd eigelijk .
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:12:44 #53
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36224238
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:05 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

jouw Bracketing betekend voor mijn camera iets heel anders geloof ik. Ik heb het veel gebruikt bij bepaalde foto's (wedstrijd beweging bijv.) en mijn camera maakt dus een stuk of 8 of 16 foto's achter elkaar met een instelbare tussentijd maar hij doet niets met over of onderbelichting. Tenminste ik heb het niet gezien en ik denk dat er naar aanleiding van jouw uitleg ergens anders best een verschil in belichting zou moeten zitten.

@Veldmuis: wat vind je ver weg? Ik woon ook in Noord Brabant. Vlakbij Erp weet ik een vervallen boererijtje bijvoorbeeld, verder staan er in heel veel weilanden en tuinen van boerderijen vaak hele mooie vervallen schuurtjes enzo.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:20:22 #54
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_36224412
Gave foto's bsidez. Ik zag ze ook al op DPZ. Zal dit weekend eens een kijken of ik er wat van kan.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:22:51 #55
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36224468
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:06 schreef veldmuis het volgende:
Stom dat m'n D70s er maar max. 3 doet .
Dan zal ik maar niets zeggen over de mijne
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:32:43 #56
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36230056
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:05 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Weet je toevallig ook nog iets moois dat niet al te ver van Breda af is? .
turnhout staat genoeg leeg
  dinsdag 21 maart 2006 @ 13:35:38 #57
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36230141
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:32 schreef TomR het volgende:

[..]

Vertel! Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Turnhout die weet vast wel welke pandjes je bedoeld en waar die zitten
pi_36230179
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 13:32 schreef TomR het volgende:

[..]

Staat Brepols daar nogsteeds?
pi_36230910
Ik heb wat geprobeerd, maar wat eruitkomt ziet er niet echt relaxed uit
Heb 10 foto's gemaakt, EV -5 tot +5.
Maar meer dan dit krijg ik er niet uit

pi_36231406
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 14:02 schreef Repeat het volgende:

[afbeelding]
Mik die foto's eens in een zipje en upload het? .
pi_36232145
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 14:16 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Mik die foto's eens in een zipje en upload het? .
Originelen zijn al gedelete
Ik zal nog wel eens een nieuwe serie maken
  dinsdag 21 maart 2006 @ 19:00:49 #62
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36240314
ik ben nu al verliefd op HDR
eerst maar 's zelf proberen

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_36240625
HDR

M'n eerste probeerseltje
D200|D50|50 1.8|18-55|70-300|SB600
pi_36240894
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:12 schreef cyberrobin het volgende:
HDR
[afbeelding]

M'n eerste probeerseltje
Hoeveel exposures?
pi_36241101
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:21 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Hoeveel exposures?
-1.7 0 +1.7

Dacht ik..
kan ook -2.0 0 +2.0 zijn
  dinsdag 21 maart 2006 @ 19:34:45 #66
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36241282
Whoo sommige resultaten zijn echt mooi. Het lijken soms net screenshots uit een game. Balen dat ik geen statief heb.

http://www.hdrsoft.com/images/viaduc/tm.html
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
  dinsdag 21 maart 2006 @ 19:53:35 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_36241864
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:34 schreef Zombine het volgende:
Het lijken soms net screenshots uit een game.
En daarmee heb je ook de makke aan dit soort foto's gezegd, ziet er leuk uit een of 2 keer maar het ziet er na een tijdje gewoon uit als een gerenderd/gefabriceerd plaatje, leuk voor op de computer af en toe maar gaat al snel vervelen imho.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:00:28 #68
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36242096
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:34 schreef Zombine het volgende:
Whoo sommige resultaten zijn echt mooi. Het lijken soms net screenshots uit een game. Balen dat ik geen statief heb.

http://www.hdrsoft.com/images/viaduc/tm.html
Een auto of een hoekje of een stapel boeken werkt soms verrassend goed als statief

▀█▀ █ █▀█▀█
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:08:14 #69
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36242351
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:53 schreef Re het volgende:

[..]

En daarmee heb je ook de makke aan dit soort foto's gezegd, ziet er leuk uit een of 2 keer maar het ziet er na een tijdje gewoon uit als een gerenderd/gefabriceerd plaatje, leuk voor op de computer af en toe maar gaat al snel vervelen imho.
ik weet het niet. Sommige foto's krijgen stukken meer sfeer. Komt nog bij dat ik gek ben op gerenderde plaatjes

Deze vind ik ook heel mooi
pi_36242964
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:08 schreef Zombine het volgende:

[..]
Deze vind ik ook heel mooi
Staat op DPZ, die is zeker erg mooi!
pi_36251062
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:12 schreef cyberrobin het volgende:
HDR
[afbeelding]

M'n eerste probeerseltje
wtf, hoe doe je dit. Ik maak nota bene 10 foto's van -5 tot +5 en dan krijg ik nog zon armoedig resultaat...
Morgen toch nog eens proberen met een meer overzichtsfoto ofzo, misschien dat je het dan wel ziet.
  woensdag 22 maart 2006 @ 00:34:09 #72
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36252355
mijn probeersel ... en daarna was mijn accu leeg

9 exposures, telkens 1 stop verschil (ja, dat kan de D200 )

Het uitzicht van mijn balkon dus...
pi_36254277
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 14:02 schreef Repeat het volgende:

[afbeelding]
statief kopen? Camera absoluut stil houden? Alleen je onderwerp heeft weinig aan HDR nodig, omdat deze binnen de DR van je camera valt. HDR is niet een speeltje, je kan er ook werkelijk goede prachtige resultaten uithalen die er minder gerendered uitzien..
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
  woensdag 22 maart 2006 @ 08:07:50 #74
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_36254466
Leuk hoor Shark.Bait. Mooie lucht heb je er zo uitgekregen. Is het bij de D200 nog steeds zo dat bracketing niet voor RAW werkt?
pi_36255444
Misschien een hele domme vraag, maar dit soort foto's maken kan dat ook met de Sony DSC P200 (een compacte cybershot) ? Of zit daar geen instelbare EV op?

Ik heb namelijk zo'n camera, maar heb de ballen verstand niet van die instellingen. Photoshop gaat me beter af.
pi_36256461
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 00:34 schreef Shark.Bait het volgende:
9 exposures, telkens 1 stop verschil (ja, dat kan de D200 )
*@)(%*()* $^($\

.
Mooi resultaat!
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:58:42 #77
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36257720
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 08:07 schreef Schanulleke het volgende:
Leuk hoor Shark.Bait. Mooie lucht heb je er zo uitgekregen. Is het bij de D200 nog steeds zo dat bracketing niet voor RAW werkt?
jawel hoor, dat werkt heel goed zelfs. Ik vind het alleen raar dat ik zelf elke keer de knop moet indrukken ipv dat het ding zelf 9 keer afdrukt. (ik ga de handleiding napluizen of ik iets gemist heb)

Volgende keer mirror lockup en een draadontspanner (die op de D200 werkt) gebruiken.
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:15 schreef veldmuis het volgende:
*@)(%*()* $^($\

.
Mooi resultaat!
tx, ik sta er zelf ook van te kijken....
pi_36262482
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 23:49 schreef Repeat het volgende:

[..]

wtf, hoe doe je dit. Ik maak nota bene 10 foto's van -5 tot +5 en dan krijg ik nog zon armoedig resultaat...
Morgen toch nog eens proberen met een meer overzichtsfoto ofzo, misschien dat je het dan wel ziet.
Statiefje en photomatrix.. Daarin Auto align je ze, dan maak je er een HDR van, dan nog tone mapping tot je gewenste resultaat krijgt, niet zo moeilijk hoor!
  woensdag 22 maart 2006 @ 13:44:32 #79
92279 N.icka
Windforce 11
pi_36262565
Mooie effecten hoor
pi_36264281
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 19:53 schreef Re het volgende:

[..]

Mee eens. Het is een nieuw trucje, iedereen enthousiast, trucje wordt een hype, hype neemt weer af, klaar.

Het punt met dit soort trucjes is dat mensen ze doen om het trucje, en dat boeit maar heel kort. Het wordt pas boeiend als je er naast het trucje ook nog wat mee doet. Daar heeft dit trucje denk ik wel potentie voor (mn in de urban-hoek), maar ik heb het tot nu toe nog niet gezien.

Dus ik wacht nog even af.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  woensdag 22 maart 2006 @ 15:20:13 #81
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36265826
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 14:37 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Mee eens. Het is een nieuw trucje, iedereen enthousiast, trucje wordt een hype, hype neemt weer af, klaar.

Het punt met dit soort trucjes is dat mensen ze doen om het trucje, en dat boeit maar heel kort. Het wordt pas boeiend als je er naast het trucje ook nog wat mee doet. Daar heeft dit trucje denk ik wel potentie voor (mn in de urban-hoek), maar ik heb het tot nu toe nog niet gezien.

Dus ik wacht nog even af.
pssssssssssst V. V. ik mag ook niet blijven
  woensdag 22 maart 2006 @ 16:22:33 #82
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36268192
m'n computer zit nu lekker te renderen voor een HDR. kijken of het wat word
ik had niet echt een statief dus ik denk dat ie wel wat verschoven is her en der.

verder moet ik ff uitzoeken of m'n camera zelf ook aan bracketing doet .. zou mooi zijn

▀█▀ █ █▀█▀█
  woensdag 22 maart 2006 @ 16:31:00 #83
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36268463
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:22 schreef timbob het volgende:
m'n computer zit nu lekker te renderen voor een HDR. kijken of het wat word
ik had niet echt een statief dus ik denk dat ie wel wat verschoven is her en der.

verder moet ik ff uitzoeken of m'n camera zelf ook aan bracketing doet .. zou mooi zijn
Als alternatief kan je ervoor zorgen dat je camera de instellingen behoud en met je iso spelen.
  woensdag 22 maart 2006 @ 16:38:51 #84
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36268757
ZO!
viel dat ff tegen
nou had ik ook niet het mooiste uitzicht

ik heb de bracketingfunctie gevonden op de camera even wat mooiere scenario's vinden

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_36268824
Ik dacht, het ligt misschien aan photoshop, dus ik speciaal dat photomatix gedownload... Nou het enige wat ik eruit krijg is een soort hoogcontrast foto. Dat kan ik met fotoshop veel makkelijker fixen als ik zo'n resultaat zou willen
Ik geef het op, heb hier geen zin in hoor
  woensdag 22 maart 2006 @ 16:40:57 #86
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36268826
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:38 schreef timbob het volgende:
ZO!
viel dat ff tegen
nou had ik ook niet het mooiste uitzicht

ik heb de bracketingfunctie gevonden op de camera even wat mooiere scenario's vinden
Voor de eerste keer is het belangrijker (denk ik) dat je de techniek leert. Daarna kan je jezelf richten op compositie en andere "regels" van de fotografie. Ik denk dat als je foto al op zich interessant is, dat de HDR techniek em beter kan maken, mits goed toegepast.
  woensdag 22 maart 2006 @ 16:44:55 #87
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36268960
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:40 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Voor de eerste keer is het belangrijker (denk ik) dat je de techniek leert. Daarna kan je jezelf richten op compositie en andere "regels" van de fotografie. Ik denk dat als je foto al op zich interessant is, dat de HDR techniek em beter kan maken, mits goed toegepast.
ik had foto's genomen uit m'n raam. maar het is nogal grijs buiten. dus meerdere keren een grijze foto is nog steeds best grijs.

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_36269467
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:40 schreef Repeat het volgende:
Ik dacht, het ligt misschien aan photoshop, dus ik speciaal dat photomatix gedownload... Nou het enige wat ik eruit krijg is een soort hoogcontrast foto. Dat kan ik met fotoshop veel makkelijker fixen als ik zo'n resultaat zou willen
Ik geef het op, heb hier geen zin in hoor
Heb je na het renderen al geprobeerd om bij HDRI -> Tone mapping te doen?
pi_36269553
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:58 schreef cyberrobin het volgende:

[..]

Heb je na het renderen al geprobeerd om bij HDRI -> Tone mapping te doen?
Nee
Maargoed, ik heb er nu ook geen zin meer in, en zoals al eerder gezegd, het is leuk om even mee te klooien, maar normale foto's zijn toch beter voor series ofzo
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:20:16 #90
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36270157

De lucht is wel mooi!
de rest lijkt nog nergens op

er is dus nog aardig wat uit te zoeken.
Deze heb ik trouwens gedaan door een raw te maken en die in photoshop op -2 0 +2 naar jpg om te zetten en daarna weer in photomatix naar HDR om te bouwen.

niet het beste resultaat dus

▀█▀ █ █▀█▀█
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:39:57 #91
92279 N.icka
Windforce 11
pi_36270741
Het is net een jaren 50 tekening zo , leuk
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:42:16 #92
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36270813
als je een raw omzet in photoshop naar 3 of meer exposures dan pakt PS ze zelf niet meer in de HDR optie. en bij photomatix krijg je dan erg veel ruis.

maar misschien doe ik iets fout

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_36270934
quote:
Erg mooie foto's! Waar heb je ze genomen?
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:54:11 #94
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36271152

het begint al ergens op te lijken.

ok, ik zal nu niet meer elk experimentje prakken hier.

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_36271212
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:20 schreef timbob het volgende:
[afbeelding]

De lucht is wel mooi!
de rest lijkt nog nergens op

er is dus nog aardig wat uit te zoeken.
Deze heb ik trouwens gedaan door een raw te maken en die in photoshop op -2 0 +2 naar jpg om te zetten en daarna weer in photomatix naar HDR om te bouwen.

niet het beste resultaat dus
Jammer van de ruis , maybe Noise Ninja er ff overheen gooien?
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:57:50 #96
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36271266
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:55 schreef cyberrobin het volgende:

[..]

Jammer van de ruis , maybe Noise Ninja er ff overheen gooien?
die ruis komt doordat ik met raw werkte. of iets fout deed met de raw
als ik gewoon 3 losse foto's maak komt er wel puik beeld uit.

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_36271322
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:57 schreef timbob het volgende:

[..]

die ruis komt doordat ik met raw werkte. of iets fout deed met de raw
als ik gewoon 3 losse foto's maak komt er wel puik beeld uit.
Idd die hier boven ziet er al veel beter uit! binnenkort maar eens op pad met m'n camera en statief en buiten wat proberen. .
  woensdag 22 maart 2006 @ 19:15:01 #98
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36273518
Ok, ik heb het ook even geprobeerd. Foto's genomen met de losse hand. Dus is niet haarscherp.
Maar vind hem zelf wel leuk gelukt. Wat vinden jullie?

Ook nog een beetje bewerkt met photoshop.
pi_36273760
Waarom zijn mijn RAW dingen zo bagger in vergelijking met deze shit? .
  woensdag 22 maart 2006 @ 19:28:00 #100
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36273913
En nog eentje

Voor:

En na:
  woensdag 22 maart 2006 @ 20:41:16 #101
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36276595
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:46 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Erg mooie foto's! Waar heb je ze genomen?
oud-station van montzen
pi_36298900
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 19:22 schreef veldmuis het volgende:
Waarom zijn mijn RAW dingen zo bagger in vergelijking met deze shit? .
niet lullig bedoeld, maar je hebt gewoonweg het princiepe niet begrepen. Er moeten écht verschillende belichtingen onstaan. Stel je camera heeft een 8 stops dynamisch bereik, dat wil zeggen dat er een zichtbare -4 stops zijn, en een zichtbare +4. Als jij een RAW verwerkt kom je niet buiten dit. Dan is er gewoonweg te weinig verschil om daar werkelijk een HDR van te maken. Ga er vanuit dat je dus -8 stops tot zo'n +8 stops nodig hebt in totaal om het dus te doen. Dus als jij ev-2 hebt, en een ev+2 heb er feitelijk al 4 stops bij, en dan kun je al een redelijk resultaat halen. Doe je ev-4 en ev+4 heb je eigenlijk het best bruikbare. Verder is die tone mapping tool ENORM handig
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
pi_36299656
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 15:40 schreef ChatChewbacca het volgende:

[..]

niet lullig bedoeld, maar je hebt gewoonweg het princiepe niet begrepen. Er moeten écht verschillende belichtingen onstaan. Stel je camera heeft een 8 stops dynamisch bereik, dat wil zeggen dat er een zichtbare -4 stops zijn, en een zichtbare +4. Als jij een RAW verwerkt kom je niet buiten dit. Dan is er gewoonweg te weinig verschil om daar werkelijk een HDR van te maken. Ga er vanuit dat je dus -8 stops tot zo'n +8 stops nodig hebt in totaal om het dus te doen. Dus als jij ev-2 hebt, en een ev+2 heb er feitelijk al 4 stops bij, en dan kun je al een redelijk resultaat halen. Doe je ev-4 en ev+4 heb je eigenlijk het best bruikbare. Verder is die tone mapping tool ENORM handig
Ik bedoelde echt HDR waar ik RAW scheef .
Mijn fout.

Maar bedankt voor de duidelijke uitleg
pi_36318938
Het gebrek aan contrast in HDR foto´s vind ik persoonlijk een gemis.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 22:55:53 #105
15985 huiz
Man in Black
pi_36343267
Erg leuk om te zien! Het kán je foto's net dat kleine beetje geven waardoor ze speciaal worden.

Wie nog een gratis tool zoekt, dat kan hier. Tot max 32 foto's, ziet er wel erg gemakkelijk en netjes uit.
Scope Pure Colombia BV
  zaterdag 25 maart 2006 @ 17:24:01 #106
15985 huiz
Man in Black
pi_36358453
* huiz is er ook eens op uitgetrokken voor wat HDR gebeuren

De volgende foto's heb ik met EasyHDR gemaakt. Het is nog niet echt eenvoudig, voor het beste resultaat moet je op statief met opgeklapte spiegel en afstandsbediening werken Verder lijkt het me van belang dat je niet overdrijft. Er staan hier waanzinnig mooie foto's in dit topic maar ze zijn niet realistisch meer.

Dit is mijn auto, is gewoon een probeersel dus verder niet echt een knap staaltje fotografie

Deze vind ik ook het slechtst geworden. Het kan zijn dat Photoshop er fraaiere foto's uithaalt, die EasyHDR is tenslotte maar freeware (en kan niet eens fatsoenlijk 12.8MP bestanden aan )

Dit is mijn auto een oude rotte kraan:

Een tikkeltje scheef maar dat mag de pret niet drukken. Het HDR gebeuren in deze foto is minimaal, dit krijg je bijna zo uit de camera. Alleen onder de kraan worden de details beter. HDR is dus niet altijd alleen te gebruiken om surrealistische omgevingen te creëren

Dit begint er op te lijken:

Een bouwvallig schuurtje.

En dit is dan de beste foto (waarvan ik vind dat deze het beste gelukt is in het HDR proces):

Anyway, leuk om eens te proberen in ieder geval. Het zijn niet echt foto's om van te watertanden. De laatste foto vind ik zelf het mooist en hier is HDR best een toegevoegde waarde (hoewel met wat studioflitsers binnen kun je volgens mij hetzelfde of beter resultaat krijgen). Binnenkort ook maar eens proberen met nachtfoto's
Scope Pure Colombia BV
pi_36371992
Nou, als dit jouw HDRs zijn, dan vind ik ze niet gelukt. Want dit haal je ook met een normaal dynamisch bereik...
  zondag 26 maart 2006 @ 09:42:52 #108
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36372158
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 17:24 schreef huiz het volgende:
[afbeelding]

Een tikkeltje scheef maar dat mag de pret niet drukken. Het HDR gebeuren in deze foto is minimaal, dit krijg je bijna zo uit de camera. Alleen onder de kraan worden de details beter. HDR is dus niet altijd alleen te gebruiken om surrealistische omgevingen te creëren
Jawel, alleen ben bang dat jij of je foto's niet goed hebt geschoten, of iets fout heb gedaan met het omzetten naar een hdr
pi_36372164
quote:
Op zondag 26 maart 2006 09:04 schreef ChatChewbacca het volgende:
Nou, als dit jouw HDRs zijn, dan vind ik ze niet gelukt. Want dit haal je ook met een normaal dynamisch bereik...
Bedenk eens hoe donker het in dat schuurtje zal zijn en hoeveel contrast er dus is. Ik weet bijna zeker dat dat wel het normale bereik te buiten gaat.
  zondag 26 maart 2006 @ 10:48:58 #110
15985 huiz
Man in Black
pi_36372604
SlaadjeBla heeft tenminste goede ogen

Schuurtje 1:

Schuurtje 2:
Scope Pure Colombia BV
  zondag 26 maart 2006 @ 11:39:58 #111
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_36373271
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 17:24 schreef huiz het volgende:
[knip]
Da's de Blauwe Kamer toch? Daar heb ik ook nog wel 's wat foto's gemaakt, maar dan analoog (heb geen scanner, en echt super waren ze niet geworden). Wel mooi gebied om te fotograferen inderdaad!
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_36377069
quote:
Op zondag 26 maart 2006 09:43 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Bedenk eens hoe donker het in dat schuurtje zal zijn en hoeveel contrast er dus is. Ik weet bijna zeker dat dat wel het normale bereik te buiten gaat.
misschien van een compact, maar een moderne sensor van een dSLR haalt 8 stops, en met een beetje goed licht meten lukt dit wel. Je hebt hier maar 2 exposures, en dat is eigenlijk niet genoeg voor echte HDR. Ga meer richting 8. En neem dan wat meer onderbelichte exposures, krijg je mooie luchten van
pi_36377456
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:21 schreef ChatChewbacca het volgende:

[..]

misschien van een compact, maar een moderne sensor van een dSLR haalt 8 stops, en met een beetje goed licht meten lukt dit wel. Je hebt hier maar 2 exposures, en dat is eigenlijk niet genoeg voor echte HDR. Ga meer richting 8. En neem dan wat meer onderbelichte exposures, krijg je mooie luchten van
Die foto had je met gemiddeldes best aardig kunnen schieten inderdaad. Dan was alleen het schuurtje van binnen onder belicht en alles daarbuiten overbelicht en was het totaal mislukt. Het contrast verschil is te groot om het goed weer te geven.

Dat je sensor het nog steeds kan "waarnemen" zegt niets over de juiste belichting.
pi_36377653
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:34 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Die foto had je met gemiddeldes best aardig kunnen schieten inderdaad. Dan was alleen het schuurtje van binnen onder belicht en alles daarbuiten overbelicht en was het totaal mislukt. Het contrast verschil is te groot om het goed weer te geven.

Dat je sensor het nog steeds kan "waarnemen" zegt niets over de juiste belichting.
Dit is met curves nog aardig op te trekken hoor, 't valt net buiten HDR zone.
  maandag 27 maart 2006 @ 00:49:35 #115
15985 huiz
Man in Black
pi_36394117
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:41 schreef ChatChewbacca het volgende:

[..]

Dit is met curves nog aardig op te trekken hoor, 't valt net buiten HDR zone.
Je zult msch wel gelijk hebben maar dit is mijn eerste poging met HDR. Verder beschik ik ook niet over de meest optimale software, dus ik vind het schuurtje op zich leuk gelukt voor zo'n proef. En ik had er 3 foto's voor gebruikt, geen twee, alleen deze heb in getoond om het verschil te laten zien.

Foto's zijn trouwens in de Blauwe Kamer in Rhenen gemaakt ja.
Scope Pure Colombia BV
  maandag 27 maart 2006 @ 01:33:45 #116
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36394591

even wat geklooi met de HDR software
geeft leuke beelden

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_36395877
quote:
Op maandag 27 maart 2006 00:49 schreef huiz het volgende:

[..]

Je zult msch wel gelijk hebben maar dit is mijn eerste poging met HDR. Verder beschik ik ook niet over de meest optimale software, dus ik vind het schuurtje op zich leuk gelukt voor zo'n proef. En ik had er 3 foto's voor gebruikt, geen twee, alleen deze heb in getoond om het verschil te laten zien.

Foto's zijn trouwens in de Blauwe Kamer in Rhenen gemaakt ja.
het gaat er meer om hoeveel exposures dit zijn, ik zie er maar 2, beetje weinig voor HDR..., ga eens richting de 8 ofzo, zul je zien, krijg je veel beter resultaat
  maandag 27 maart 2006 @ 12:52:22 #118
55396 Gose
doelloos
pi_36401637
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:33 schreef timbob het volgende:
[afbeelding]

geeft leuke beelden
dit vind ik dus wel echt een heel cool effect!
pi_36424528
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:33 schreef timbob het volgende:
[afbeelding]

geeft leuke beelden
dit heeft dus helemaal niets met HDR te maken, ik vind het net een miskloonde aap, exposures van verschillende beelden is leuk , mits het een doel heeft...als het kunst is ok, maar is net wat degene ermee wil bereiken...in dit geval mis ik beide eerlijk gezegd...

hier een voorbeeld van een HDR bij vol tegenlicht, dus vol zon op je lens, 1 van de moeilijkste situaties in fotografie, het bestaat dan ook uit 6 beelden , waarvan de donkerste op F16 , ISO 100, 1/4000 genomen is, waardoor je hem vrijwel helemaal dicht knijpt in het donkerste.

afbeelding

Edit RonaldV: lees deze sticky even: [MED] mod beleid FOT t.a.v. posten van plaatjes

[ Bericht 9% gewijzigd door RonaldV op 29-03-2006 22:09:18 ]
  dinsdag 28 maart 2006 @ 07:56:06 #120
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36424967
Ik krijg er een heel scheef gevoel bij...of het nu door de horizon komt of door de scheve molen dat weet ik niet. kleuren zijn wel erg mooi zo
  Forum Admin dinsdag 28 maart 2006 @ 08:05:29 #121
58651 crew  murp
murp
pi_36430321
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 07:56 schreef Puckzzz het volgende:
Ik krijg er een heel scheef gevoel bij...of het nu door de horizon komt of door de scheve molen dat weet ik niet. kleuren zijn wel erg mooi zo
denk dat dat komt door de vervorming van z'n lens, ziet er uit als een ultra wide...
pi_36435582

Na even zoeken blijkt mijn camera (canon S50) ook een funktie te hebben waar hij 2 stappen naar boven en naar beneden kan belichten.

Een eerste test
pi_36436792

Steenfabriek.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 16:29:31 #125
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36437655
Ik vind ze allebei wat flets en ze missen toch iets imho...

ik wil het dit weekend ook even gaan proberen, maar ik weet niet of dat gaat lukken met mijn cam.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 17:45:07 #126
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36439989
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 04:33 schreef bsidez het volgende:

[..]

dit heeft dus helemaal niets met HDR te maken, ik vind het net een miskloonde aap, exposures van verschillende beelden is leuk , mits het een doel heeft...als het kunst is ok, maar is net wat degene ermee wil bereiken...in dit geval mis ik beide eerlijk gezegd...
nou en. ik vind het wel leuk
lekker puh

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_36441201
De foto's zijn inderdaad een beetje licht op mijn laptop, maar ik zie duidelijk effekt in de donkere partijen en wolken.....
Het nodigd uit om meer te experimenteren.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:21:09 #128
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36442728
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 08:05 schreef murp het volgende:

[..]

mooi hoor..
Danku
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 15:29 schreef longinus het volgende:
[afbeelding]

Na even zoeken blijkt mijn camera (canon S50) ook een funktie te hebben waar hij 2 stappen naar boven en naar beneden kan belichten.

Een eerste test
Deze vind ik mooi, Al kon die misschien wel iets donkerder vind ik.
Je 2e is wel grappig, maar mist nog iets.
pi_36442965
Met één opname kan je toch al aan de gang als je softwarematig je belichting varieerd en met die opnames gaat 'HDR-en'?
pi_36443042
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:21 schreef Zombine het volgende:
Deze vind ik mooi, Al kon die misschien wel iets donkerder vind ik.
Je 2e is wel grappig, maar mist nog iets.
Dank u,

Die tweede ga ik zeker overmaken, vanuit een andere hoek.
Het is de eerste keer dat ik met HDR werk dus gewoon blijven oefenen.
pi_36444351
ik vind die foto's heel erg lijken op het hyperrealisme (ook wel superrealisme) in de schilderkunst van de jaren 60 en 70...

(ja ik zit kunstgeschiedenis te leren )
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36447936
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 20:10 schreef gtsmrt het volgende:
ik vind die foto's heel erg lijken op het hyperrealisme (ook wel superrealisme) in de schilderkunst van de jaren 60 en 70...

(ja ik zit kunstgeschiedenis te leren )
Sur-realisme toch?
Hoe heet die Nederlandse schilder nou?
  dinsdag 28 maart 2006 @ 22:15:47 #133
92279 N.icka
Windforce 11
pi_36448125
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:10 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Sur-realisme toch?
Willink? Of was dat magisch realisme
pi_36448138
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:28 schreef Braamhaar het volgende:
Met één opname kan je toch al aan de gang als je softwarematig je belichting varieerd en met die opnames gaat 'HDR-en'?
Je kunt geen informatie uit een foto halen die er niet in zit. Overbelicht bevat teveel of te weinig informatie, hoe je het ook wil noemen, om iets weer te geven. Met onderbelichting hetzelfde.
pi_36454060
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:16 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Je kunt geen informatie uit een foto halen die er niet in zit. Overbelicht bevat teveel of te weinig informatie, hoe je het ook wil noemen, om iets weer te geven. Met onderbelichting hetzelfde.
Dat is heel kort door de bocht, een RAW file bijvoorbeeld laat heel veel aan informatie niet zien. Je kan 't een en 't ander er met levels helemaal uithalen, terwijl jij denkt dat je 't niet zag. Werkt érg handig.
pi_36457586
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 16:29 schreef Puckzzz het volgende:
maar ik weet niet of dat gaat lukken met mijn cam.
Tuurlijk lukt dat met jouw camera ook. Ook al mis het misschien een automatische bracketing, je kunt een tafereel 2 stoppen onderbelichten, 1 stop, normaal, 1 over en 2 over. Je hebt dan 5 opnames die je kunt bewerken. Met modellen is dit lastig heb ik ondervonden.

bsidez ik vind 'm geslaagd.
pi_36459016
Ik ben er achter dat het programma Photomatix een veel beter resultaat geeft als photoshop CS2.
Ik heb er even naar gezocht en er is een "demo" die je kan downloaden.
pi_36469428
ja maar bij mij lukt het niet met photomatix....
geen idee wat ik verkeerd doe maar ze komen er gewoon even saai weer uit....
<hr>
  woensdag 29 maart 2006 @ 18:26:47 #139
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_36469429
tvp

Anyhows.. mooie beelden allemaal...
ik trek er dit weekend ook maar eens op uit met mijn 10d.
  woensdag 29 maart 2006 @ 23:54:57 #140
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36480475
hoeveel fotos kan ik achter elkaar maken met de 350d?

edit: ik heb 3 stops achter elkaar gekregen automatisch met AEB instelling (zo moet t toch?) en heb dit ff snel gemaakt (let niet op de troep op mijn buro) en lijkt t ergens op of is het totaal niet te zien dat t een hdr foto is?

[ Bericht 74% gewijzigd door sgoldie op 30-03-2006 00:22:30 ]
  donderdag 30 maart 2006 @ 08:12:12 #141
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36483950
wauw wat een troep op je buro Is dat wat die Sanex creme?

neh...ff zere neus...ik vind de hdr er niet afknallen, maar ik heb er zelf ook nog niet mee geexperimenteerd dus ik moet eerst zelf maar eens kijken of ik het wel kan voordat ik hdr kan/ga beoordelen
  donderdag 30 maart 2006 @ 08:52:16 #142
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_36484285
Ik zie hier heel wat foto's voorbij komen waarbij HDR absoluut geen toegevoegde waarde heeft. Voordat je met dit truukje gaat spelen kan je beter eerst rondkijken hoe anderen het doen. Een foto van je bureau met HDR is compleet onzin omdat je geen grote verschillen hebt tussen lichte en donkere gebieden. Volgens mij moet je HDR pas gaan gebruiken als je normale foto veel over en onderbelichte gebieden bevat.
I don't shine if you don't shine
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:41:23 #143
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36494710

Zo denkt mijn D200 een goede foto te maken als ik een "gewone" foto maak.

Na het samenvoegen... ik denk dat de foto onder deze omstandigheden wel zin heeft...
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:43:36 #144
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36494793
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 08:12 schreef Puckzzz het volgende:
wauw wat een troep op je buro Is dat wat die Sanex creme?

neh...ff zere neus...ik vind de hdr er niet afknallen, maar ik heb er zelf ook nog niet mee geexperimenteerd dus ik moet eerst zelf maar eens kijken of ik het wel kan voordat ik hdr kan/ga beoordelen
haha i know, het is een grote troep hier...en ja die sanex helpt wel tegen uitgedroogde handen
ik ga binnenkort maar eens buiten goed experimenteren
pi_36495025
Shark.Bait, op 2e foto lijkt 't haast wel of je brandschade hebt...
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:55:58 #146
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36495213
LOL
pi_36495279
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]
Na het samenvoegen... ik denk dat de foto onder deze omstandigheden wel zin heeft...
Juist bij dat soort foto's heeft het nut.
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:47:54 #148
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36496894
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]

Zo denkt mijn D200 een goede foto te maken als ik een "gewone" foto maak.

[afbeelding]

* Puckzzz realiseert zich dat het bij haar thuis wel verdomd netjes is altijd
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:19:23 #149
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36499348
hier nog een paar probeersels die ik 1.5u geleden heb gemaakt:

pi_36499552
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:19 schreef sgoldie het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi vooral 4
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:49:58 #151
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36500325
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:27 schreef longinus het volgende:

[..]

Mooi vooral 4
wel beter zo zonder watermerk
pi_36500630
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:10 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Sur-realisme toch?
Ja dat kan je er ook van maken, omdat er ook wel enigzins iets surrealistisch aan is

maar als je een schilderij uit het super/hyper realisme ziet snap je het wel
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36504038
kun je ook instellen dat je cam automatisch 3 stops foto's maakt..

want als ik steeds stops instel is de foto niet 100% zelfde (zelfs niet met statief)
<hr>
pi_36506035
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 20:49 schreef Dawnbreaker het volgende:
kun je ook instellen dat je cam automatisch 3 stops foto's maakt..

want als ik steeds stops instel is de foto niet 100% zelfde (zelfs niet met statief)
Met mijn camera (Minolta 7D) kan ik een exposure-bracket doen met verschillen van 0.3 of 0.5 stops per foto, in brackets van 3 of 5.
Dus -1, -0.5, 0, +0.5, +1 als maximale bereik. Schiet dus niet echt op voor HDR denk ik zo.
Ik heb geen idee hoe het met andere camera's zit, maar ik gok dat die niet veel meer mogelijkheden hebben. Tenslotte gaat het bij "normale' foto's om vrij subtiele verschillen, niet om een paar stops per foto.
Oja, wat voor statief heb je dan? Normaal gesproken zou een hengst aan een knopje geven je camera niet meteen moeten verplaatsen
pi_36506175
Mijn Canon S50 kan ik instellen op 3 foto's met een maximum bereik van -2,0,+2 in stapjes van 0,25.
Hij neemt dus na elkaar 3 foto's
  donderdag 30 maart 2006 @ 21:44:14 #156
15985 huiz
Man in Black
pi_36506226
Het kan zijn dat je nog moet instellen dat je in continuous mode moet schieten, dan kun je de knop gewoon ingedrukt houden.
Scope Pure Colombia BV
  donderdag 30 maart 2006 @ 21:53:07 #157
118212 r4uz
pi_36506558
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:19 schreef sgoldie het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De plassen water op #3 zijn fascinerend mooi!
  vrijdag 31 maart 2006 @ 19:36:54 #158
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36532338
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 21:53 schreef r4uz het volgende:

[..]

De plassen water op #3 zijn fascinerend mooi!
klik hier voor het origineel
  vrijdag 31 maart 2006 @ 20:35:40 #159
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_36533970
Het kan me (nog) niet boeien. Ik vind het vooral (alleen) mooi in bepaalde omstandigheden, zoals oude gebouwen of roestige rommel. Ik krijg er hetzelfde gevoel bij als met X-proces, het is soms geniaal en vaak totaal verkeerd toegepast. Maar het blijft natuurlijk een persoonlijk verhaal.
  vrijdag 31 maart 2006 @ 22:30:28 #160
118212 r4uz
pi_36537298
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 19:36 schreef sgoldie het volgende:

[..]

Hmm. Het origineel lijkt dan weer op een doodnormale foto. Komt dan zeker door de pixeldichtheid dat het water er op de kleinere foto zo uitziet.
pi_36539367
quote:
Op vrijdag 31 maart 2006 19:36 schreef sgoldie het volgende:

[..]

Hij is lekker dramatisch, maar jammer van de gebouwen op de achtergrond.
pi_36548236
Samengesteld uit een serie van 10 foto's met Photomatix

Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zaterdag 1 april 2006 @ 18:51:06 #163
78150 Astridj0h
He shot me down, BANG BANG
pi_36557388
als je photomatix gebruikt, krijg je dan in de freeware dat irritante logootje er over heen?

en ik heb ff gemist waar het te downen is of hoe ik het anders in ps moet *blush*

Vind de meeste foto's er heerlijk surrealistisch door worden, dus wil er binnenkrot mee experimenteren. Zelfs de bouwfoto wordt er leuk door!
[Hoe trager je drinkt, des te langer dat het duurt. En zo is het goed...]
Foto's
pi_36563687

even zelf wat gespeeld...

Zo, bedankt, SubHuman

[ Bericht 21% gewijzigd door ChatChewbacca op 03-04-2006 18:53:41 ]
pi_36565179
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 23:09 schreef ChatChewbacca het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Geschoten in zwart / wit?

Ik heb wel wat geprobeerd met de photoshop HDR functie met 3 foto's ( 350d doet bracketing met 3 fotos) krijg wel wat betere lucht fotos maar vindt het nog niet zo mooi als sommige resultaten hier.
pi_36570433
RonaldV, ik kan ze zo kleiner maken dankzij script, maar nu jij er aan hebt gezet kan dat niet meer. Handige harrie.
  zondag 2 april 2006 @ 10:41:13 #167
93304 Orealo
Tsu Tsu Tsunami!!!
pi_36571027
quote:
Op zondag 2 april 2006 08:40 schreef ChatChewbacca het volgende:
RonaldV, ik kan ze zo kleiner maken dankzij script, maar nu jij er aan hebt gezet kan dat niet meer. Handige harrie.
Als jij dat gelijk had gedaan had hij er niet aan hoeven te zitten, drommels drommels drommels.
  zondag 2 april 2006 @ 10:55:25 #168
15985 huiz
Man in Black
pi_36571190
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit RonaldV: lees even > Eerst lezen: Fotografie FAQ [1 feb 2006]
En dan heb je zoveel commentaar op ons gehad terwijl jouw foto's nou ook niet heel overtuigend HDR zijn
Door niet in kleur te werken komt het niet echt krachtig over, zo lijken het net zwart-wit fotootjes waarmee een beetje in PS gespeeld is.
Scope Pure Colombia BV
pi_36571272
ik zeg ook gespeeld, huiz, ging net regenen toen ik verder wou, weer is nog steeds regenachtig. Hopelijk straks meer.
  zondag 2 april 2006 @ 11:05:17 #170
15985 huiz
Man in Black
pi_36571311
Nou, 'k ben benieuwd dan
Scope Pure Colombia BV
pi_36571506
het is helemaal grijs buiten, ik heb ook altijd pech
  zondag 2 april 2006 @ 11:21:43 #172
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36571583
quote:
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Edit RonaldV: lees even > Eerst lezen: Fotografie FAQ [1 feb 2006]
Wel cool, maar vind de kleur rood die je gebruikt hebt niet echt mooi. Donker blauw en oranje-bruin zou beter werken denk ik!
pi_36571688
quote:
Op zondag 2 april 2006 00:11 schreef vroem_nl het volgende:

[..]

Geschoten in zwart / wit?

Ik heb wel wat geprobeerd met de photoshop HDR functie met 3 foto's ( 350d doet bracketing met 3 fotos) krijg wel wat betere lucht fotos maar vindt het nog niet zo mooi als sommige resultaten hier.
Geen photoshop maar photomatix gebruiken!
HDRI / Generate HDR
images laden
HDRI / tone mapping
en dan opslaan enzo
  zondag 2 april 2006 @ 11:37:07 #174
40714 Subhuman
Televised confession
pi_36571917
quote:
Op zondag 2 april 2006 08:40 schreef ChatChewbacca het volgende:
Je kunt je bericht nu weer wijzigen om de 550 pixels brede foto's erin te zetten.
  maandag 3 april 2006 @ 00:15:06 #175
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_36596071
is er ook een manier om in 1x een aantal fotos te maken met verschillende exposures? de 300D heeft wel die bracketing maar dan kan je alleen 3 fotos nemen en ik denk dat dat niet geneog is. Ik zou ook graag bewegende dingen willen fotograferen in hdr...
Life is a Journey, Not a Destination. Enjoy the Ride!
  maandag 3 april 2006 @ 00:38:24 #176
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_36596661
Heb eens nagezocht maar m'n 7d kan maar in halve of 1/3 stops bracketen Lijkt me niet echt heel nuttig om van 5 foto's die slechts 2.5 stops uit elkaar liggen een hdr foto proberen te maken of wel?
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_36600326

Zo, even bij de ondergelopen uiterwaarden geweest, dit keer alleen geen 'tooltjes' gebruikt, gewoon de exposures er handmatig over elkaar gelegd in PS. Krijg je niet van die nare brandplekken effecten..

[ Bericht 2% gewijzigd door ChatChewbacca op 03-04-2006 18:55:44 ]
  maandag 3 april 2006 @ 10:14:09 #178
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36600719
quote:
Op maandag 3 april 2006 09:49 schreef ChatChewbacca het volgende:
[[url=http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/438/hugethumb]afbeelding][/url]

Zo, even bij de ondergelopen uiterwaarden geweest, dit keer alleen geen 'tooltjes' gebruikt, gewoon de exposures er handmatig over elkaar gelegd in PS. Krijg je niet van die nare brandplekken effecten..
mooii!!
pi_36602805
mijn eerste, tevens mislukte poging als ik die van jullie zie. Ik heb alle stops gepakt tussen -2 en +2 en nog geen resultaat

maandag 3 april 2006 @ 12:32:49 #180
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36604159
quote:
Op maandag 3 april 2006 11:40 schreef 4Vita het volgende:
mijn eerste, tevens mislukte poging als ik die van jullie zie. Ik heb alle stops gepakt tussen -2 en +2 en nog geen resultaat

[afbeelding]
lijkt wel alsof die ernstig door Neat Image is gehaald

maar je hoeft toch niet alleen maar over of onder te belichten? Je kan toch ook je sluitertijden heel lang of heel kort maken, zolang het diafragma maar gelijk blijft?
  maandag 3 april 2006 @ 12:39:01 #181
40714 Subhuman
Televised confession
pi_36604317
quote:
Op maandag 3 april 2006 12:32 schreef Puckzzz het volgende:

maar je hoeft toch niet alleen maar over of onder te belichten? Je kan toch ook je sluitertijden heel lang of heel kort maken, zolang het diafragma maar gelijk blijft?
Dat is ook over- en onderbelichten.
pi_36604444
quote:
Op maandag 3 april 2006 12:39 schreef Subhuman het volgende:

[..]

Dat is ook over- en onderbelichten.
precies. ik heb gewoon de sluitertijd elke keer dusdanig gevarieerd tot hij een stop verder ging. Neatimage ken ik trouwens niet..
  maandag 3 april 2006 @ 12:47:32 #183
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36604551
Dan denk ik dat je de volgende keer iets extremere verschillen moet proberen ofzo....
  maandag 3 april 2006 @ 12:48:19 #184
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_36604580
Mooie foto ChatChewbacca
  maandag 3 april 2006 @ 12:49:44 #185
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_36604630
Voor zover ik mee heb gelezen is het belangrijkste deel van het effect afkomstig uit de onderbelichtte stukken. Misschien dat je hem zonder de +2 moet proberen? Of opnieuw proberen natuurlijk.
pi_36605652
Thanks voor de tip Schanulleke. Ik zie vordering maar helaas nog geen geslaagde poging. Ik denk dat ik even ga spelen met de verschillen in belichting, gezien het ruime assortiment aan soorten belichting op deze foto moet er hopelijk toch wel iets uitkomen :S ;

de eerste van net:

Alles na +0,33 weggehaald
  maandag 3 april 2006 @ 13:46:46 #187
49006 Glatze
The world is flat!
pi_36606318
Kun je dit met alle fatsoenlijke camera's van tegenwoordig fabriceren?
  maandag 3 april 2006 @ 13:48:31 #188
40714 Subhuman
Televised confession
pi_36606373
4Vita, ik heb het idee dat er in de donkere delen van deze foto niet genoeg te zien is om het een echt interessante foto voor deze techniek te maken. Zoals je ziet is de (relatief donkere) straat al behoorlijk goed verlicht. Wat wil je verder nog bereiken?
pi_36606472
quote:
Op maandag 3 april 2006 13:48 schreef Subhuman het volgende:
4Vita, ik heb het idee dat er in de donkere delen van deze foto niet genoeg te zien is om het een echt interessante foto voor deze techniek te maken. Zoals je ziet is de (relatief donkere) straat al behoorlijk goed verlicht. Wat wil je verder nog bereiken?
ik denk dat je gelijk hebt. Ik wou dat de brug,water en stoep echt gerendert uitkwamen.
  maandag 3 april 2006 @ 14:01:53 #190
40714 Subhuman
Televised confession
pi_36606794
quote:
Op maandag 3 april 2006 13:51 schreef 4Vita het volgende:

[..]

ik denk dat je gelijk hebt. Ik wou dat de brug,water en stoep echt gerendert uitkwamen.
De brug is bij alle foto's nog steeds overbelicht. Misschien kun je het eens proberen met een correctie van bijvoorbeeld -5 op de door de camera vastgestelde waarde, dan onderbelicht je nog meer en komt de brug er misschien goed uit. Daar valt zeker nog wel wat winst te halen denk ik.
pi_36625545
Wow Chewbacca, ziet er goed uit, ik heb ook een poging gedaan:
  maandag 3 april 2006 @ 22:52:32 #192
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_36625603
Leuke foto, maar typisch hdr vind ik hem niet. Had ook een lange sluitertijd kunnen zijn (ivm wolken.)
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  maandag 3 april 2006 @ 22:53:22 #193
68154 blackbully
pi_36625641
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:51 schreef aapstok het volgende:
Wow Chewbacca, ziet er goed uit, ik heb ook een poging gedaan:
[afbeelding]
mooie foto hoor.

vooral die fel blauwe lucht vind ik wel wat hebben

(zit wel veel stof op je sensor )
[/quote]
pi_36625705
ja rotstof viel me ook al op. Ik heb de sensor nageken en die was schoon, ik denk dat het de lens was, of ziet het er dan niet zo uit?

edit: ik heb op mn website nog meer hdr's staan, ze zijn niet heel boeiend ofzo, ik moest in het Oosterpark wat foto's maken voor ene grafisch vormgever, besloot om er maar gelijk een beetje te experimenteren

http://florianvanroekel.com/v/restaurants/pangea/
  maandag 3 april 2006 @ 22:54:50 #195
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36625708
Gras ziet er altijd vet uit op hdr foto's.
  maandag 3 april 2006 @ 22:57:13 #196
90400 longinus
Hollander
pi_36625825

even een experimentje
  maandag 3 april 2006 @ 22:57:49 #197
68154 blackbully
pi_36625852
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:54 schreef aapstok het volgende:
ja rotstof viel me ook al op. Ik heb de sensor nageken en die was schoon, ik denk dat het de lens was, of ziet het er dan niet zo uit?

edit: ik heb op mn website nog meer hdr's staan, ze zijn niet heel boeiend ofzo, ik moest in het Oosterpark wat foto's maken voor ene grafisch vormgever, besloot om er maar gelijk een beetje te experimenteren

http://florianvanroekel.com/v/restaurants/pangea/
ben bang dat het toch de sesor is
[/quote]
pi_36626092
quote:
Op maandag 3 april 2006 22:57 schreef longinus het volgende:
[afbeelding]

even een experimentje
het is er wel hei(l)iger op geworden ja

Ik vind dat Photomatix niet zo fijn, mis de controle. Ik gebruik nu gewoon photoshop en layers. Zo doe ik dat ook als ik her en der met scherpte diepte wil spelen, 2 fotos ander diafragma, en dan over elkaar leggen. Gaat vaak prachtig.
pi_36626206
wow, echt ongelooflijk mooie foto's in dit topic. heb je nou een statief nodig om steeds dezelfde foto te maken, of kan de software kleine verschillen corrigeren?
pi_36626281
quote:
Op maandag 3 april 2006 09:49 schreef ChatChewbacca het volgende:
[[url=http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/140/hugethumb]afbeelding][/url]

Zo dat vind ik een mooie poging tot HDR
  maandag 3 april 2006 @ 23:15:32 #201
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36626584
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:06 schreef Byte_Me het volgende:
wow, echt ongelooflijk mooie foto's in dit topic. heb je nou een statief nodig om steeds dezelfde foto te maken, of kan de software kleine verschillen corrigeren?
Ik heb 2 pogingen gedaan zonder statief, en allebeide zagen er niet bewogen uit. Het is dus mogelijk
pi_36629290
Ik ga dit eens even goed volgen .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_36629683
quote:
Op maandag 3 april 2006 23:15 schreef Zombine het volgende:

[..]

Ik heb 2 pogingen gedaan zonder statief, en allebeide zagen er niet bewogen uit. Het is dus mogelijk
ik kan niet automatisch een serie opnames laten maken met verschillende belichtingen. ik moet het telkens opnieuw instellen. lijkt me toch lastig.
  dinsdag 4 april 2006 @ 01:24:44 #204
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_36629787
Ziet er allemaal erg goed uit, nog een kleine tvp zodat ik dit topic niet kwijtraak
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  dinsdag 4 april 2006 @ 18:05:03 #205
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36647225
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 01:18 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik kan niet automatisch een serie opnames laten maken met verschillende belichtingen. ik moet het telkens opnieuw instellen. lijkt me toch lastig.
Tja, dan wordt het inderdaad een stuk lastiger
Uiteraard heb ik gebruik gemaakt van zo'n bracketing optie.
  woensdag 5 april 2006 @ 00:46:48 #206
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_36661405
kheb daarnet ff snel een aantal fotos geschoten om gewoon te proberen hoe het eruit zou zien in hdr. Kheb toen photomatix basic gedownload en met die auto functie een hdri gemaakt. Maar het resultaat zag er niet echt goed uit. Kmote ook wel zeggen dat ik er sceptisch tegenover stond en niet echt verwachte dat mijn foto, waarvan de compositie zich niet echt goed leende voor hdri, om getoverd zou worden naar een prachtig resultaat met perfecte belichting, maar ik zie hier en daar fotos waarvan opzich de compositie ook niet echt geweldig is, maar in hdr ljikt te foto toch cool.

Ik vraag me af hoeveel fotos jullie maken met verschillende exposures voor hdri. En welk proggie gebruiken jullie. Kheb gehoord daar dus photomatix wel goed is, maar kan iemand mij uitleggen wat nou het verschil is tussen dan programma met en zonder die tone mapping plugin. Wat houdt het in?
  woensdag 19 april 2006 @ 00:32:21 #207
139394 pleon
vette shizzel
pi_37083715
Ik heb een vraagje over HDR foto's en meer specifiek over mijn Nikon D50. Ik weet dat er een aantal forummers ook een Nikon D50 hebben en ik vroeg me af welke instellingen zij hiervoor gebruiken bij het maken van HDR foto's. Ik heb de bracketing-functie gevonden, maar als ik hiermee foto's maak krijg ik geen overbelichte, normale en overbelichte foto. Hoe kan ik dit instellen dat ik wel het gewenste resultaat krijg?
Hopelijk kan iemand me ff op weg helpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door pleon op 19-04-2006 09:22:00 ]
  FOK!fotograaf woensdag 19 april 2006 @ 08:26:38 #208
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_37086626
Staat de instelling van je bracketing wel goed? Hij kan ook ingesteld staan voor witbalanstrapjes. (blz 87 handl.)
Als ik gebruik maak van het belichtingstrapje stel ik hem in op [ 3F 2.0 +<=>- ]
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
  woensdag 19 april 2006 @ 09:19:30 #209
139394 pleon
vette shizzel
pi_37087346
Maar hoe kun je de bracketing dan anders instellen?
  FOK!fotograaf woensdag 19 april 2006 @ 10:20:45 #210
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_37088655
- Bracketing instellen bij een D70 -
Kijk ff hier voor een pdfje

lé-zen CM, het ging om een D50 en niet om een D70...

[ Bericht 27% gewijzigd door CompuMess op 19-04-2006 22:03:19 ]
Fotooz
  woensdag 19 april 2006 @ 13:12:04 #211
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_37093021
quote:
Op woensdag 19 april 2006 00:32 schreef pleon het volgende:
Ik heb een vraagje over HDR foto's en meer specifiek over mijn Nikon D50. Ik weet dat er een aantal forummers ook een Nikon D50 hebben en ik vroeg me af welke instellingen zij hiervoor gebruiken bij het maken van HDR foto's. Ik heb de bracketing-functie gevonden, maar als ik hiermee foto's maak krijg ik geen overbelichte, normale en overbelichte foto. Hoe kan ik dit instellen dat ik wel het gewenste resultaat krijg?
Hopelijk kan iemand me ff op weg helpen.
hou je de shutterbutton wel ingedrukt? Dus als je die bracketing functie aanzet, moet je bij het maken van de foto wel de knop ingedrukt houden. Dan worden er fotos gemaakt met verschillende exposures..
  woensdag 19 april 2006 @ 16:27:08 #212
139394 pleon
vette shizzel
pi_37098847
Volgens mij kun je met de D50 de sluitertijd niet instellen bij de bracketing functie. In het boekje staat ook dat er drie verschillende belichtingen worden gebruikt, waaronder eentje voor een warmer effect etc.

Wel jammer eigenlijk
  woensdag 19 april 2006 @ 16:29:25 #213
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_37098931
Wie weet hier ergens een tutorialtje over te vinden??
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_37103880
Kan iemand mij helder uitlegge hoe ik dit me mijn d70 fabriceer?
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_37104762
eh, meerdere exposures + g000gle
pi_37107950
mooi, ik heb de bracketing functie gevonden
  woensdag 19 april 2006 @ 21:48:58 #217
68154 blackbully
pi_37109655
quote:
Op woensdag 19 april 2006 21:05 schreef Byte_Me het volgende:
mooi, ik heb de bracketing functie gevonden
ik ook.
maar verder nog niks mee gedaan

waarom springt hij trouwens een stap terug van formaat?
[/quote]
pi_37184345
quote:
Op woensdag 19 april 2006 19:35 schreef ChatChewbacca het volgende:
eh, meerdere exposures + g000gle
ja joh? g000gle.....dan is bijna heel fok overbodig....alles is namelijk te vinden op google, da vraag ik toch niet?? ik vraag hier in DIT topic hoe het werkt.....echt een hekel aan mensen met hun google gezwans
Diepzinnige deepart.
  zondag 23 april 2006 @ 19:58:04 #219
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_37223463
Denk aan je hart.
deed het licht uit
pi_37227984
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 14:01 schreef deepart het volgende:

[..]

ja joh? g000gle.....dan is bijna heel fok overbodig....alles is namelijk te vinden op google, da vraag ik toch niet?? ik vraag hier in DIT topic hoe het werkt.....echt een hekel aan mensen met hun google gezwans
man man man, ongelooflijk gezeur. PHOTOMATIX. Verder moet je niets weten. Gebruik google en zorg dat er geen domme antwoorden op onnuttige vragen ontstaan. Daarnaast wordt 't wel meerdere keren uitgelegd.
pi_37257498

staat niet helemaal recht, beetje halos

valt alleen beetje achterover.
  maandag 24 april 2006 @ 21:13:37 #222
55396 Gose
doelloos
pi_37257846
Mooi CCB, heb je hier nou meer onderbelichte foto's genomen dan overbelichte? en heb je er verder nog wat aan geshopt of alleen Merge to HDR gedaan?
  maandag 24 april 2006 @ 21:38:35 #223
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_37258990
Die wolken in de eerste foto zijn mooi chatchewblabla!
pi_37265228
Mooie effecten hoor, zal er ook eens naar kijken Lijkt net een computerspelletje!
  dinsdag 25 april 2006 @ 00:11:49 #225
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_37266180
Die vignettering, is die bewust of een kwaal? Vind het eigenlijk alleen bij b/w mooi.
deed het licht uit
  woensdag 26 april 2006 @ 13:50:45 #226
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_37310248
die is of bewust, of ligt aan zn lens, inprincipe krijg je geen vignettering met dit.
pi_37314835
bewust, inderdaad, sowieso geen vignetting @ f/11...
  woensdag 26 april 2006 @ 22:37:50 #228
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_37328170
quote:
Op maandag 24 april 2006 21:06 schreef ChatChewbacca het volgende:
[afbeelding]

staat niet helemaal recht, beetje halos

[afbeelding]

valt alleen beetje achterover.
mooie fotos!
kma?
pi_37344839
kma?
pi_37344921
quote:
Op donderdag 27 april 2006 14:36 schreef ChatChewbacca het volgende:
kma?
Koninklijke Militaire Academie

dacht ik
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  donderdag 27 april 2006 @ 14:43:47 #231
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_37345086
quote:
Op donderdag 27 april 2006 14:38 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Koninklijke Militaire Academie

dacht ik
Breda. Volgens mij kan ik me het nog wel herinneren.
pi_37345823
wat heb ik met KMA te maken? Dat is gewoon den haag
  donderdag 27 april 2006 @ 17:23:52 #233
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_37350454
KMA = ka ma ra

bijna als je het snel zegt

▀█▀ █ █▀█▀█
pi_37463506
Mijn eerste poging met mijn Minolta Dimage 7i...

maandag 1 mei 2006 @ 22:10:00 #235
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_37468862
geen KMA dus...
hier dan nog een hdr van mij.
  maandag 1 mei 2006 @ 22:12:35 #236
73888 DIA
die ja .....
pi_37469160
pi_37469518
Stond ook op GoT, en het is nu mijn bureaublad:P
Diepzinnige deepart.
pi_37471217
Prachtige foto

Wat ik me wel afvroeg, heb je dit gebracket?
Ik vraag me namelijk af of je nog snel een rare (bewogen) lucht krijgt als je een paar seconden nodig hebt om steeds een hengst aan je sluitertijdwieltje te geven (nu ziet deze bewolking er vrij hoog en rustig uit, maar toch)
pi_37471598
quote:
Op maandag 1 mei 2006 22:53 schreef MarBu het volgende:
Wat ik me wel afvroeg, heb je dit gebracket?
Ik vraag me namelijk af of je nog snel een rare (bewogen) lucht krijgt als je een paar seconden nodig hebt om steeds een hengst aan je sluitertijdwieltje te geven (nu ziet deze bewolking er vrij hoog en rustig uit, maar toch)
Ja, met AEB op -2, +2.Camera op standje snel en uit de hand drie opnames geschoten.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 01:19:35 #241
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_37476218
quote:
Op maandag 1 mei 2006 23:00 schreef djengizz het volgende:

[..]

Ja, met AEB op -2, +2.Camera op standje snel en uit de hand drie opnames geschoten.
Met welke camera? Ik kan alleen +0,3 of +0.5 bracketen, in 3 of 5 shots. Zwaar frustrerend
deed het licht uit
pi_37476559
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:19 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Met welke camera? Ik kan alleen +0,3 of +0.5 bracketen, in 3 of 5 shots. Zwaar frustrerend
Aha, een gefrustreerde Minolta gebruiker zeker?
Ik zit met exact hetzelfde namelijk (Minolta 7D)
pi_37477947
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:19 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

Foto is gemaakt met een 30D. Je kunt met een statief natuurlijk ook gewoon je sluitertijden variëren voor hetzelfde effect
  dinsdag 2 mei 2006 @ 12:50:49 #244
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_37484457
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 01:40 schreef MarBu het volgende:

[..]

Aha, een gefrustreerde Minolta gebruiker zeker?
Ik zit met exact hetzelfde namelijk (Minolta 7D)
Klopt. Heerlijke camera, maar dit is wel een dik minpunt
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 08:06 schreef djengizz het volgende:

[..]

Foto is gemaakt met een 30D. Je kunt met een statief natuurlijk ook gewoon je sluitertijden variëren voor hetzelfde effect
Helaas heb ik niet altijd een enorm statief in mn broekzak
deed het licht uit
pi_37495235
Mooie fotos, helaas speel ik nog met PS 6 waar de funktie HDR niet in zit. Heb de Photomatix basis gedowload en gelijk wezen spelen. Ziet er vaag uit maar op viewer window ziet het anders uit. Vraag is wat die Viewer window doet?
pi_37693816

voorproefje voor de rest van de serie, portretje van Egmond aan Zee.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 17:39:48 #247
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_37694560
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 17:08 schreef ChatChewbacca het volgende:
[afbeelding]

voorproefje voor de rest van de serie, portretje van Egmond aan Zee.
. Super.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_37712260
Ik vind HDR foto's zo'n mooie sfeer hebben Wil het zelf binnenkort ook eens uitproberen...
Maar er is een klein probleempje Ik kan het niet vinden in Photoshop .. Kan iemand dat mij vertellen .
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
pi_37712755
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 17:04 schreef Esto het volgende:
Ik vind HDR foto's zo'n mooie sfeer hebben Wil het zelf binnenkort ook eens uitproberen...
Maar er is een klein probleempje Ik kan het niet vinden in Photoshop .. Kan iemand dat mij vertellen .
"Photomatix" is het woord dat u zoekt.
pi_37713167
Ah oke... Dus het is een apart tooltje dat je moet downloaden ?
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
pi_37713541
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 17:38 schreef Esto het volgende:
Ah oke... Dus het is een apart tooltje dat je moet downloaden ?
Ik kan die vraag helaas niet met een eenduidige ja of nee beantwoorden.
Ja, het is een los programma die je kunt downloaden. En nee, je moet de foto's die je gemaakt hebt naar het email adres van ChatChewbacca (of een andere persoon in dit topic) die vervolgens een mooie HDR versie van jouw foto's zult samenstellen.
pi_37714897
pi_37716583
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 18:50 schreef RuDe1234 het volgende:
[afbeelding]
Dat is echt mooi. Screenshotje uit Doom VII?
pi_37716750

Het lijkt er wel op hè, maar nee, foto is gemaakt in een verlaten opleidingscentrum van de luchtmacht ergens in België.
  woensdag 10 mei 2006 @ 23:57:02 #255
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_37724485
ej rude, jij ook hier

2 wat nieuwere hdr's van mijn hand:

en

pi_37728620
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 18:50 schreef RuDe1234 het volgende:
[afbeelding]
Mooie foto!
Waar heb je die gemaakt. Het heeft wat van een hotelkamer, maar dan klopt die tegelvloer niet.

[edit]beter lezen [/edit]

[ Bericht 12% gewijzigd door SuperRembo op 11-05-2006 09:41:37 ]
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_37739692
Geweldig dat HDR, TomR's foto's zijn bijvoorbeeld erg mooi. Ik zal het ook eens proberen.
pi_37748648
Een experimentje, los uit de hand geschoten, van een watermolen vlak in de buurt:

Het is me gelijk duidelijk, waarom een statief aan te raden is bij dit soort foto's.
De molen is heel donker gebeitst, dus normaal gesproken is die al snel onderbelicht, of de rest overbelicht.

Photomatix watermerken in de foto, omdat ik een proefversie van dit programma gebruikt heb.
  donderdag 11 mei 2006 @ 22:11:48 #259
15460 Mr.Natural
Going postal
pi_37748874
Heb er ook nog een, zal volgende keer even tegen die koe zeggen dat ie zn kop stil moet houden
  donderdag 11 mei 2006 @ 23:04:04 #260
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_37749468
iso omhoog gooien diafragma open waardoor de sluitertijden sneller worden van je bracket zou dit grotendeels oplossen. Als het moet heb ik binnen een sec alles gemaakt, beweging die de koe maakt in die tijd is klein.
  FOK!fotograaf dinsdag 23 mei 2006 @ 08:27:27 #261
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_38111758
Een voorzichtige HDR poging...

Info: uit de hand geschoten, 3 opnamen (+2, 0, -2 bracketing), daarna door Photomatix / tone mapping gehaald
Fotooz
pi_38134432
Deze wil ik met jullie delen:
De Waalkade gezien vanuit Lent

(klik ze even aan voor een stuk betere 800px brede versie)

Kritiek is welkom!
  woensdag 24 mei 2006 @ 00:03:21 #263
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_38145653
Ik vind ze aardig, maar je kunt meer uit de techniek halen. Vooral foto 1 lijkt op een gewone lange sluitertijd.
deed het licht uit
pi_38211013
Ook maar eens geprobeerd om een hdr plaatje te maken. Deze komen van 1 RAW foto... dus eigelijk zijn het niet eens echte hdr foto's toch?

1:

2:

[ Bericht 16% gewijzigd door _maniax_ op 26-05-2006 01:05:54 ]
pi_38212641
Jawel, raw heeft een grotere DR dan je beeldscherm kan tonen
  vrijdag 26 mei 2006 @ 03:26:47 #266
59816 PartyAddict
Fuji S-602Z & Canon S45
pi_38221779
Domme vraag misschien, maar ik krijg t zo 1,2,3 niet voor elkaar.
Hoe sla ik een HDR op als JPG in Photoshop cs2
...::: Party Addict :::...
The Digital Party Resource...
pi_38223586
Eerst omzetten naar 8 bits (bij edit -> mode)
  vrijdag 26 mei 2006 @ 09:41:05 #268
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_38223616
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 20:59 schreef _maniax_ het volgende:
Ook maar eens geprobeerd om een hdr plaatje te maken. Deze komen van 1 RAW foto... dus eigelijk zijn het niet eens echte hdr foto's toch?

1:
[afbeelding]

2:
[afbeelding]
_maniax_, zou je je foto's even willen aanpassen aan het formaat dat in de FAQ staat? Dank je wel!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 26 mei 2006 @ 12:31:02 #269
128964 furore
scharlaken-groen
pi_38227507
quote:

1:
[afbeelding]

2:
[afbeelding]
Wat je allemaal niet kunt doen met het dorpsplein van Ridderkerk!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:17:48 #270
140050 ableton
stereotyped invader
pi_38231175
Ikh eb geen zin om het ergens hier op te zoeken in dit topic,
maar die wolken partijen, maak je die nou met bracketing over belicht, normaal, onerbelicht of met 3 verschillende witbalansen? (dat zijn de enige mogelijkheden bracketing op mijn nikon)
of nog anders?
arthur bostrom : held voor het leven!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 14:46:10 #271
78150 Astridj0h
He shot me down, BANG BANG
pi_38232182
die met belichtingen
[Hoe trager je drinkt, des te langer dat het duurt. En zo is het goed...]
Foto's
  zaterdag 27 mei 2006 @ 01:02:52 #272
140050 ableton
stereotyped invader
pi_38255545
Mijn eerste aanvaring met HDR. Op zich vind ik het leuk om te proberen, maar toch erg moeilijk toepasbaar. bij deze de A-kerk te Groningen in de stijgers met sfeerlicht.

1.

2.

3.

commentaar is welkom

[ Bericht 4% gewijzigd door ableton op 27-05-2006 01:20:29 ]
  zaterdag 27 mei 2006 @ 14:29:44 #273
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_38267484
Ik vind die onderste helemaal geweldig

▀█▀ █ █▀█▀█
  zaterdag 27 mei 2006 @ 14:51:30 #274
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_38268633
Die is idd leuk! Bij de bovenste is het blauwe licht wat teveel aanwezig (overbelicht) naar mijn mening.
deed het licht uit
pi_38323310
Leuk dat dit topic zichzelf nog steeds in ere houdt!
Ook ik doe even een bijdrage. Vandaag ben ik naar de dijk bij Lelystad geweest en toevallig kwam ik onderweg de Flevocentrale tegen, die mij al van afstand aan het roepen was. Hij smeekte bijna om wat HDR-foto's dus hier komen ze!

Hierboven de centrale in z'n geheel.

Even wat ingezoomed.

Water doet erg veel, perspectief vond ik wel wat hebben.

En toen ontdekte ik het rood van de brug!

En ook onder de brug een interessante HDR kunnen maken.

Klik op de foto's voor de grotere versies.

De foto's heb ik genomen met m'n Canon EOS 350D, met m'n 18-200mm f/3.5 lens.
Graag reacties!
  maandag 29 mei 2006 @ 02:51:02 #276
82456 teig
oh my gow
pi_38323363
ik vind ze erg mooi, verder heb ik er technisch geen verstand van...

maar had ik al gezegd dat ik ze mooi vind????
pi_38323367
quote:
[b]Op maandag 29 mei 2006 02:51
maar had ik al gezegd dat ik ze mooi vind????
Haha al 2 keer nu, ook al keertje op de chat But thanx!
pi_38331166
Ik ben net pas een beetje aan het proberen en ik heb ook nog niet zo heel lang mijn camera. Wat ik me afvraag, is wat jullie met bracketing bedoelen (2-stops?). Ik denk dat ik de foto's gewoon niet op de goede (verschillende) standen neem.
  maandag 29 mei 2006 @ 13:43:01 #279
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_38331801
Bracketing is een instelling die sommige camera's hebben waarbij je de camera volautomatisch foto's op verschillende belichtingsstanden kan laten nemen.
Zo kan je hem bijvoorbeeld instellen om een goed belichte foto te nemen, en eentje die maar half zoveel lichting heeft (-1 stop) en dan ook nog eentje die twee keer zoveel belichting heeft (+ 1 stop).
Heb je geen bracketing op je camera, dan moet je het geheel handmatig doen. Sowieso is 3 opnames eigenlijk te weinig voor HDR, dus met de doorsnee bracketing instelling kom je er ook nog niet.
pi_38332014
En die stops doe ik dat met de knop "Aperture/Exposure compensation button"? Dat kan ik dan namelijk instellen tussen -2 en 2 in 13 stappen.
  maandag 29 mei 2006 @ 13:55:24 #281
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_38332100
Nou, ik ken je camera niet natuurlijk, maar normaliter stel je dat voor een HDR in met exposure alleen. Alleen de sluitertijd aanpassen dus. Een halvering van de sluitertijd (1/250 ipv 1/125) is - 1 stop, en een verdubbeling is + 1 stop.
pi_38332139
Ah zo... ik denk dat ik het idee erachter nu wel snap ja.

Ik heb trouwens een Canon EOS 350D, maar ik zal wel weer eens wat dingetjes proberen. Als het nog niet lukt (of juist wel) dan zal ik het hier wel laten weten.
pi_38333091
Ik heb het ook eens geprobeerd, en geleerd dat je geen bewegende schapen moet gebruiken

--&gt;
ik word er vrolijk van.
--&gt;
http://www.surfrace.nl/index.php?r=50877
pi_38333865
quote:
Op maandag 29 mei 2006 13:56 schreef Masegate het volgende:
Ah zo... ik denk dat ik het idee erachter nu wel snap ja.

Ik heb trouwens een Canon EOS 350D, maar ik zal wel weer eens wat dingetjes proberen. Als het nog niet lukt (of juist wel) dan zal ik het hier wel laten weten.
Volgens mij zit er een bracketing functie op die camera, zoiets kwam ik tegen toen ik de handleiding aan het doornemen was.
  maandag 29 mei 2006 @ 15:26:17 #285
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_38333884
Oei, spookschapen! Ik zou in deze foto sowieso de horizon lager gelegd hebben Stil.
  maandag 29 mei 2006 @ 18:28:20 #286
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_38339882
quote:
Op maandag 29 mei 2006 02:41 schreef HansHeino het volgende:
Leuk dat dit topic zichzelf nog steeds in ere houdt!
Ook ik doe even een bijdrage. Vandaag ben ik naar de dijk bij Lelystad geweest en toevallig kwam ik onderweg de Flevocentrale tegen, die mij al van afstand aan het roepen was. Hij smeekte bijna om wat HDR-foto's dus hier komen ze!

[[url=http://www.hansheino.nl/28-05-2006/fok/Foto_25.jpg]afbeelding][/url]

Hierboven de centrale in z'n geheel.

[[url=http://www.hansheino.nl/28-05-2006/fok/Foto_29.jpg]afbeelding][/url]

Even wat ingezoomed.

[[url=http://www.hansheino.nl/28-05-2006/fok/Foto_31.jpg]afbeelding][/url]

Water doet erg veel, perspectief vond ik wel wat hebben.

[[url=http://www.hansheino.nl/28-05-2006/fok/Foto_33.jpg]afbeelding][/url]

En toen ontdekte ik het rood van de brug!

[[url=http://www.hansheino.nl/28-05-2006/fok/Foto_35.jpg]afbeelding][/url]

En ook onder de brug een interessante HDR kunnen maken.

Klik op de foto's voor de grotere versies.

De foto's heb ik genomen met m'n Canon EOS 350D, met m'n 18-200mm f/3.5 lens.
Graag reacties!
Die zijn echt te goed.
pi_38340235
quote:
Op maandag 29 mei 2006 15:25 schreef Elefes het volgende:

[..]

Volgens mij zit er een bracketing functie op die camera, zoiets kwam ik tegen toen ik de handleiding aan het doornemen was.
Ik kan het helaas niet terugvinden in de handleiding. Ik neem aan dat bracketing gewoon de engelse term is, toch?

Edit:
Als ik zo naar mijn eigen probeerseltjes kijk en ook die laatste foto's van HansHeino, dan valt me op dat sommige stukken erg korrelig zijn. Hierdoor lijkt de foto al gauw van slechte kwaliteit.

Wat kun je doen om dat korrelige te voorkomen?
  maandag 29 mei 2006 @ 22:57:48 #288
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_38351259
Bah, daar baal ik altijd van als ik een heel verhaal type en het verdwijnt in een van de vele Fok-storingen.

Affijn, om het nog maar weer eens te typen:
Ruis wordt primair veroorzaakt door een hoge iso-waarde. Als ruis je stoort is het dus aan te raden om, als de omstandigheden het toelaten (Bij HDR altijd dus) met een zo laag mogelijke ISO waarde te schieten. Op jouw camera 100 geloof ik. Daarnaast wil een goed UV-filter op de camera wel schelen schijnt het, maar dat heb ik niet met eigen ogen kunnen constateren. Achteraf kan je altijd nog Neat-image gebruiken, een programma dat de ruis weghaald, maar dat laat wel een redelijk plastic-look achter vind ik zelf.
pi_38351733
Jaja, ik snap dat je dan een lage iso-waarde moet gebruiken. Maar ook als je ISO-100 gebruikt krijg je ruis. In de losse foto's is dit niet, maar zodra je het samenvoegt tot een HDR zie je het wel.

Je kunt het zien bij de een-na-laatste foto van HansHeino. Rechtsonder, waar wat schaduw over het water valt. Dat is geen ruis die in de enkele foto's zat (weet ik bijna zeker).

Edit: Dit is overigens mijn eerste poging met enigszins resultaat. Let niet op de compositie, ik ben nu alleen maar bezig geweest om de techniek te begrijpen.
  dinsdag 30 mei 2006 @ 02:28:26 #290
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_38357332
quote:
Op maandag 29 mei 2006 23:06 schreef Masegate het volgende:
Jaja, ik snap dat je dan een lage iso-waarde moet gebruiken. Maar ook als je ISO-100 gebruikt krijg je ruis. In de losse foto's is dit niet, maar zodra je het samenvoegt tot een HDR zie je het wel.
Dashet nadeel van photomatix, deze wil geen donkere delen in een foto. Alle delen die donker zijn zal hij lichter maken met de daarbij behorende ruis.

Als je redelijk wat zwarte/donkere stukken hebt maak ik de hdr altijd in photoshop, deze gaat hier velen malen beter mee om, hierna kun je evt de tonemapping plugin gebruiken om het effect te krijgen.
  dinsdag 30 mei 2006 @ 10:22:06 #291
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_38360852
ja, hoi, wat een mooie foto's!
kan ik dat ook met mijn nikon d50?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 30 mei 2006 @ 11:05:02 #292
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_38362334
Dat kan jij ook met je D50. als het het software maar hebt waar je het mee kan maken.
pi_38363346
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 02:28 schreef TomR het volgende:

[..]

Dashet nadeel van photomatix, deze wil geen donkere delen in een foto. Alle delen die donker zijn zal hij lichter maken met de daarbij behorende ruis.

Als je redelijk wat zwarte/donkere stukken hebt maak ik de hdr altijd in photoshop, deze gaat hier velen malen beter mee om, hierna kun je evt de tonemapping plugin gebruiken om het effect te krijgen.
Kun je mij vertellen hoe je aan die plug-in komt?
  dinsdag 30 mei 2006 @ 12:44:17 #294
140050 ableton
stereotyped invader
pi_38366112
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 10:22 schreef MissyMirjaM het volgende:
ja, hoi, wat een mooie foto's!
kan ik dat ook met mijn nikon d50?
menu >> (volgens mij) potlood tabblad >> optie 13
  dinsdag 30 mei 2006 @ 13:21:00 #295
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_38367387
ah, ik heb een bracketing functie
ik snap er nog niks van, maar het is een begin
  dinsdag 30 mei 2006 @ 13:48:15 #296
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_38368359
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 11:34 schreef Masegate het volgende:

[..]

Kun je mij vertellen hoe je aan die plug-in komt?
http://www.hdrsoft.com/download.html
pi_38370391
quote:
Ok, dat werkt inderdaad. Maar ja, echt handig is het niet, als daardoor ineens 3x "Photomatix" in je foto verschijnt...
  dinsdag 30 mei 2006 @ 16:45:36 #298
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_38375031
maarre, als ik het goed begrijp, moet je, nadat je de foto's hebt gemaakt, ze nog over elkaar heen plakken met software op de pc, of zit ik er nu compleet naast?
  dinsdag 30 mei 2006 @ 16:59:36 #299
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_38375543
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 14:44 schreef Masegate het volgende:

[..]

Ok, dat werkt inderdaad. Maar ja, echt handig is het niet, als daardoor ineens 3x "Photomatix" in je foto verschijnt...
zodra je versie geregistreerd is ben je het kwijt
pi_38378220
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 16:45 schreef MissyMirjaM het volgende:
maarre, als ik het goed begrijp, moet je, nadat je de foto's hebt gemaakt, ze nog over elkaar heen plakken met software op de pc, of zit ik er nu compleet naast?
Als je het topic doorleest kom je er wel achter
--&gt;
ik word er vrolijk van.
--&gt;
http://www.surfrace.nl/index.php?r=50877
  dinsdag 30 mei 2006 @ 18:18:01 #301
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_38378319
quote:

1:
[afbeelding]

2:
[afbeelding]
Hey, die eerste is in Ridderkerk he?
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')