abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 maart 2006 @ 20:41:16 #101
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36276595
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:46 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Erg mooie foto's! Waar heb je ze genomen?
oud-station van montzen
pi_36298900
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 19:22 schreef veldmuis het volgende:
Waarom zijn mijn RAW dingen zo bagger in vergelijking met deze shit? .
niet lullig bedoeld, maar je hebt gewoonweg het princiepe niet begrepen. Er moeten écht verschillende belichtingen onstaan. Stel je camera heeft een 8 stops dynamisch bereik, dat wil zeggen dat er een zichtbare -4 stops zijn, en een zichtbare +4. Als jij een RAW verwerkt kom je niet buiten dit. Dan is er gewoonweg te weinig verschil om daar werkelijk een HDR van te maken. Ga er vanuit dat je dus -8 stops tot zo'n +8 stops nodig hebt in totaal om het dus te doen. Dus als jij ev-2 hebt, en een ev+2 heb er feitelijk al 4 stops bij, en dan kun je al een redelijk resultaat halen. Doe je ev-4 en ev+4 heb je eigenlijk het best bruikbare. Verder is die tone mapping tool ENORM handig
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
pi_36299656
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 15:40 schreef ChatChewbacca het volgende:

[..]

niet lullig bedoeld, maar je hebt gewoonweg het princiepe niet begrepen. Er moeten écht verschillende belichtingen onstaan. Stel je camera heeft een 8 stops dynamisch bereik, dat wil zeggen dat er een zichtbare -4 stops zijn, en een zichtbare +4. Als jij een RAW verwerkt kom je niet buiten dit. Dan is er gewoonweg te weinig verschil om daar werkelijk een HDR van te maken. Ga er vanuit dat je dus -8 stops tot zo'n +8 stops nodig hebt in totaal om het dus te doen. Dus als jij ev-2 hebt, en een ev+2 heb er feitelijk al 4 stops bij, en dan kun je al een redelijk resultaat halen. Doe je ev-4 en ev+4 heb je eigenlijk het best bruikbare. Verder is die tone mapping tool ENORM handig
Ik bedoelde echt HDR waar ik RAW scheef .
Mijn fout.

Maar bedankt voor de duidelijke uitleg
pi_36318938
Het gebrek aan contrast in HDR foto´s vind ik persoonlijk een gemis.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 22:55:53 #105
15985 huiz
Man in Black
pi_36343267
Erg leuk om te zien! Het kán je foto's net dat kleine beetje geven waardoor ze speciaal worden.

Wie nog een gratis tool zoekt, dat kan hier. Tot max 32 foto's, ziet er wel erg gemakkelijk en netjes uit.
Scope Pure Colombia BV
  zaterdag 25 maart 2006 @ 17:24:01 #106
15985 huiz
Man in Black
pi_36358453
* huiz is er ook eens op uitgetrokken voor wat HDR gebeuren

De volgende foto's heb ik met EasyHDR gemaakt. Het is nog niet echt eenvoudig, voor het beste resultaat moet je op statief met opgeklapte spiegel en afstandsbediening werken Verder lijkt het me van belang dat je niet overdrijft. Er staan hier waanzinnig mooie foto's in dit topic maar ze zijn niet realistisch meer.

Dit is mijn auto, is gewoon een probeersel dus verder niet echt een knap staaltje fotografie

Deze vind ik ook het slechtst geworden. Het kan zijn dat Photoshop er fraaiere foto's uithaalt, die EasyHDR is tenslotte maar freeware (en kan niet eens fatsoenlijk 12.8MP bestanden aan )

Dit is mijn auto een oude rotte kraan:

Een tikkeltje scheef maar dat mag de pret niet drukken. Het HDR gebeuren in deze foto is minimaal, dit krijg je bijna zo uit de camera. Alleen onder de kraan worden de details beter. HDR is dus niet altijd alleen te gebruiken om surrealistische omgevingen te creëren

Dit begint er op te lijken:

Een bouwvallig schuurtje.

En dit is dan de beste foto (waarvan ik vind dat deze het beste gelukt is in het HDR proces):

Anyway, leuk om eens te proberen in ieder geval. Het zijn niet echt foto's om van te watertanden. De laatste foto vind ik zelf het mooist en hier is HDR best een toegevoegde waarde (hoewel met wat studioflitsers binnen kun je volgens mij hetzelfde of beter resultaat krijgen). Binnenkort ook maar eens proberen met nachtfoto's
Scope Pure Colombia BV
pi_36371992
Nou, als dit jouw HDRs zijn, dan vind ik ze niet gelukt. Want dit haal je ook met een normaal dynamisch bereik...
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
  zondag 26 maart 2006 @ 09:42:52 #108
23520 TomR
Fulltime kansloos
pi_36372158
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 17:24 schreef huiz het volgende:
[afbeelding]

Een tikkeltje scheef maar dat mag de pret niet drukken. Het HDR gebeuren in deze foto is minimaal, dit krijg je bijna zo uit de camera. Alleen onder de kraan worden de details beter. HDR is dus niet altijd alleen te gebruiken om surrealistische omgevingen te creëren
Jawel, alleen ben bang dat jij of je foto's niet goed hebt geschoten, of iets fout heb gedaan met het omzetten naar een hdr
pi_36372164
quote:
Op zondag 26 maart 2006 09:04 schreef ChatChewbacca het volgende:
Nou, als dit jouw HDRs zijn, dan vind ik ze niet gelukt. Want dit haal je ook met een normaal dynamisch bereik...
Bedenk eens hoe donker het in dat schuurtje zal zijn en hoeveel contrast er dus is. Ik weet bijna zeker dat dat wel het normale bereik te buiten gaat.
  zondag 26 maart 2006 @ 10:48:58 #110
15985 huiz
Man in Black
pi_36372604
SlaadjeBla heeft tenminste goede ogen

Schuurtje 1:

Schuurtje 2:
Scope Pure Colombia BV
  zondag 26 maart 2006 @ 11:39:58 #111
33800 FHR
Omhoog fietsen? Stoeltjeslift!
pi_36373271
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 17:24 schreef huiz het volgende:
[knip]
Da's de Blauwe Kamer toch? Daar heb ik ook nog wel 's wat foto's gemaakt, maar dan analoog (heb geen scanner, en echt super waren ze niet geworden). Wel mooi gebied om te fotograferen inderdaad!
Fietsen is gezond, eet meer fiets
pi_36377069
quote:
Op zondag 26 maart 2006 09:43 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Bedenk eens hoe donker het in dat schuurtje zal zijn en hoeveel contrast er dus is. Ik weet bijna zeker dat dat wel het normale bereik te buiten gaat.
misschien van een compact, maar een moderne sensor van een dSLR haalt 8 stops, en met een beetje goed licht meten lukt dit wel. Je hebt hier maar 2 exposures, en dat is eigenlijk niet genoeg voor echte HDR. Ga meer richting 8. En neem dan wat meer onderbelichte exposures, krijg je mooie luchten van
pi_36377456
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:21 schreef ChatChewbacca het volgende:

[..]

misschien van een compact, maar een moderne sensor van een dSLR haalt 8 stops, en met een beetje goed licht meten lukt dit wel. Je hebt hier maar 2 exposures, en dat is eigenlijk niet genoeg voor echte HDR. Ga meer richting 8. En neem dan wat meer onderbelichte exposures, krijg je mooie luchten van
Die foto had je met gemiddeldes best aardig kunnen schieten inderdaad. Dan was alleen het schuurtje van binnen onder belicht en alles daarbuiten overbelicht en was het totaal mislukt. Het contrast verschil is te groot om het goed weer te geven.

Dat je sensor het nog steeds kan "waarnemen" zegt niets over de juiste belichting.
pi_36377653
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:34 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Die foto had je met gemiddeldes best aardig kunnen schieten inderdaad. Dan was alleen het schuurtje van binnen onder belicht en alles daarbuiten overbelicht en was het totaal mislukt. Het contrast verschil is te groot om het goed weer te geven.

Dat je sensor het nog steeds kan "waarnemen" zegt niets over de juiste belichting.
Dit is met curves nog aardig op te trekken hoor, 't valt net buiten HDR zone.
  maandag 27 maart 2006 @ 00:49:35 #115
15985 huiz
Man in Black
pi_36394117
quote:
Op zondag 26 maart 2006 14:41 schreef ChatChewbacca het volgende:

[..]

Dit is met curves nog aardig op te trekken hoor, 't valt net buiten HDR zone.
Je zult msch wel gelijk hebben maar dit is mijn eerste poging met HDR. Verder beschik ik ook niet over de meest optimale software, dus ik vind het schuurtje op zich leuk gelukt voor zo'n proef. En ik had er 3 foto's voor gebruikt, geen twee, alleen deze heb in getoond om het verschil te laten zien.

Foto's zijn trouwens in de Blauwe Kamer in Rhenen gemaakt ja.
Scope Pure Colombia BV
  maandag 27 maart 2006 @ 01:33:45 #116
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36394591

even wat geklooi met de HDR software
geeft leuke beelden

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_36395877
quote:
Op maandag 27 maart 2006 00:49 schreef huiz het volgende:

[..]

Je zult msch wel gelijk hebben maar dit is mijn eerste poging met HDR. Verder beschik ik ook niet over de meest optimale software, dus ik vind het schuurtje op zich leuk gelukt voor zo'n proef. En ik had er 3 foto's voor gebruikt, geen twee, alleen deze heb in getoond om het verschil te laten zien.

Foto's zijn trouwens in de Blauwe Kamer in Rhenen gemaakt ja.
het gaat er meer om hoeveel exposures dit zijn, ik zie er maar 2, beetje weinig voor HDR..., ga eens richting de 8 ofzo, zul je zien, krijg je veel beter resultaat
  maandag 27 maart 2006 @ 12:52:22 #118
55396 Gose
doelloos
pi_36401637
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:33 schreef timbob het volgende:
[afbeelding]

geeft leuke beelden
dit vind ik dus wel echt een heel cool effect!
pi_36424528
quote:
Op maandag 27 maart 2006 01:33 schreef timbob het volgende:
[afbeelding]

geeft leuke beelden
dit heeft dus helemaal niets met HDR te maken, ik vind het net een miskloonde aap, exposures van verschillende beelden is leuk , mits het een doel heeft...als het kunst is ok, maar is net wat degene ermee wil bereiken...in dit geval mis ik beide eerlijk gezegd...

hier een voorbeeld van een HDR bij vol tegenlicht, dus vol zon op je lens, 1 van de moeilijkste situaties in fotografie, het bestaat dan ook uit 6 beelden , waarvan de donkerste op F16 , ISO 100, 1/4000 genomen is, waardoor je hem vrijwel helemaal dicht knijpt in het donkerste.

afbeelding

Edit RonaldV: lees deze sticky even: [MED] mod beleid FOT t.a.v. posten van plaatjes

[ Bericht 9% gewijzigd door RonaldV op 29-03-2006 22:09:18 ]
  dinsdag 28 maart 2006 @ 07:56:06 #120
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36424967
Ik krijg er een heel scheef gevoel bij...of het nu door de horizon komt of door de scheve molen dat weet ik niet. kleuren zijn wel erg mooi zo
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  Forum Admin dinsdag 28 maart 2006 @ 08:05:29 #121
58651 crew  murp
murp
pi_36430321
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 07:56 schreef Puckzzz het volgende:
Ik krijg er een heel scheef gevoel bij...of het nu door de horizon komt of door de scheve molen dat weet ik niet. kleuren zijn wel erg mooi zo
denk dat dat komt door de vervorming van z'n lens, ziet er uit als een ultra wide...
pi_36435582

Na even zoeken blijkt mijn camera (canon S50) ook een funktie te hebben waar hij 2 stappen naar boven en naar beneden kan belichten.

Een eerste test
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_36436792

Steenfabriek.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 16:29:31 #125
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36437655
Ik vind ze allebei wat flets en ze missen toch iets imho...

ik wil het dit weekend ook even gaan proberen, maar ik weet niet of dat gaat lukken met mijn cam.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  dinsdag 28 maart 2006 @ 17:45:07 #126
69726 timbob
Nu ook als webicon.
pi_36439989
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 04:33 schreef bsidez het volgende:

[..]

dit heeft dus helemaal niets met HDR te maken, ik vind het net een miskloonde aap, exposures van verschillende beelden is leuk , mits het een doel heeft...als het kunst is ok, maar is net wat degene ermee wil bereiken...in dit geval mis ik beide eerlijk gezegd...
nou en. ik vind het wel leuk
lekker puh

▀█▀ █ █▀█▀█
Last.fm || 8bc.org || Timbob.nl
pi_36441201
De foto's zijn inderdaad een beetje licht op mijn laptop, maar ik zie duidelijk effekt in de donkere partijen en wolken.....
Het nodigd uit om meer te experimenteren.
  dinsdag 28 maart 2006 @ 19:21:09 #128
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_36442728
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 08:05 schreef murp het volgende:

[..]

mooi hoor..
Danku
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 15:29 schreef longinus het volgende:
[afbeelding]

Na even zoeken blijkt mijn camera (canon S50) ook een funktie te hebben waar hij 2 stappen naar boven en naar beneden kan belichten.

Een eerste test
Deze vind ik mooi, Al kon die misschien wel iets donkerder vind ik.
Je 2e is wel grappig, maar mist nog iets.
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
pi_36442965
Met één opname kan je toch al aan de gang als je softwarematig je belichting varieerd en met die opnames gaat 'HDR-en'?
pi_36443042
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:21 schreef Zombine het volgende:
Deze vind ik mooi, Al kon die misschien wel iets donkerder vind ik.
Je 2e is wel grappig, maar mist nog iets.
Dank u,

Die tweede ga ik zeker overmaken, vanuit een andere hoek.
Het is de eerste keer dat ik met HDR werk dus gewoon blijven oefenen.
pi_36444351
ik vind die foto's heel erg lijken op het hyperrealisme (ook wel superrealisme) in de schilderkunst van de jaren 60 en 70...

(ja ik zit kunstgeschiedenis te leren )
koffie?
Nee, een Citroën!
pi_36447936
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 20:10 schreef gtsmrt het volgende:
ik vind die foto's heel erg lijken op het hyperrealisme (ook wel superrealisme) in de schilderkunst van de jaren 60 en 70...

(ja ik zit kunstgeschiedenis te leren )
Sur-realisme toch?
Hoe heet die Nederlandse schilder nou?
  dinsdag 28 maart 2006 @ 22:15:47 #133
92279 N.icka
Windforce 11
pi_36448125
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:10 schreef Braamhaar het volgende:

[..]

Sur-realisme toch?
Hoe heet die Nederlandse schilder nou?
Willink? Of was dat magisch realisme
pi_36448138
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 19:28 schreef Braamhaar het volgende:
Met één opname kan je toch al aan de gang als je softwarematig je belichting varieerd en met die opnames gaat 'HDR-en'?
Je kunt geen informatie uit een foto halen die er niet in zit. Overbelicht bevat teveel of te weinig informatie, hoe je het ook wil noemen, om iets weer te geven. Met onderbelichting hetzelfde.
pi_36454060
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:16 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Je kunt geen informatie uit een foto halen die er niet in zit. Overbelicht bevat teveel of te weinig informatie, hoe je het ook wil noemen, om iets weer te geven. Met onderbelichting hetzelfde.
Dat is heel kort door de bocht, een RAW file bijvoorbeeld laat heel veel aan informatie niet zien. Je kan 't een en 't ander er met levels helemaal uithalen, terwijl jij denkt dat je 't niet zag. Werkt érg handig.
pi_36457586
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 16:29 schreef Puckzzz het volgende:
maar ik weet niet of dat gaat lukken met mijn cam.
Tuurlijk lukt dat met jouw camera ook. Ook al mis het misschien een automatische bracketing, je kunt een tafereel 2 stoppen onderbelichten, 1 stop, normaal, 1 over en 2 over. Je hebt dan 5 opnames die je kunt bewerken. Met modellen is dit lastig heb ik ondervonden.

bsidez ik vind 'm geslaagd.
pi_36459016
Ik ben er achter dat het programma Photomatix een veel beter resultaat geeft als photoshop CS2.
Ik heb er even naar gezocht en er is een "demo" die je kan downloaden.
pi_36469428
ja maar bij mij lukt het niet met photomatix....
geen idee wat ik verkeerd doe maar ze komen er gewoon even saai weer uit....
<hr>
  woensdag 29 maart 2006 @ 18:26:47 #139
76170 Dacide
www.mixfight.nl
pi_36469429
tvp

Anyhows.. mooie beelden allemaal...
ik trek er dit weekend ook maar eens op uit met mijn 10d.
  woensdag 29 maart 2006 @ 23:54:57 #140
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36480475
hoeveel fotos kan ik achter elkaar maken met de 350d?

edit: ik heb 3 stops achter elkaar gekregen automatisch met AEB instelling (zo moet t toch?) en heb dit ff snel gemaakt (let niet op de troep op mijn buro) en lijkt t ergens op of is het totaal niet te zien dat t een hdr foto is?

[ Bericht 74% gewijzigd door sgoldie op 30-03-2006 00:22:30 ]
  donderdag 30 maart 2006 @ 08:12:12 #141
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36483950
wauw wat een troep op je buro Is dat wat die Sanex creme?

neh...ff zere neus...ik vind de hdr er niet afknallen, maar ik heb er zelf ook nog niet mee geexperimenteerd dus ik moet eerst zelf maar eens kijken of ik het wel kan voordat ik hdr kan/ga beoordelen
  donderdag 30 maart 2006 @ 08:52:16 #142
53731 Flipper01
Addicted Dolphin
pi_36484285
Ik zie hier heel wat foto's voorbij komen waarbij HDR absoluut geen toegevoegde waarde heeft. Voordat je met dit truukje gaat spelen kan je beter eerst rondkijken hoe anderen het doen. Een foto van je bureau met HDR is compleet onzin omdat je geen grote verschillen hebt tussen lichte en donkere gebieden. Volgens mij moet je HDR pas gaan gebruiken als je normale foto veel over en onderbelichte gebieden bevat.
I don't shine if you don't shine
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:41:23 #143
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36494710

Zo denkt mijn D200 een goede foto te maken als ik een "gewone" foto maak.

Na het samenvoegen... ik denk dat de foto onder deze omstandigheden wel zin heeft...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:43:36 #144
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36494793
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 08:12 schreef Puckzzz het volgende:
wauw wat een troep op je buro Is dat wat die Sanex creme?

neh...ff zere neus...ik vind de hdr er niet afknallen, maar ik heb er zelf ook nog niet mee geexperimenteerd dus ik moet eerst zelf maar eens kijken of ik het wel kan voordat ik hdr kan/ga beoordelen
haha i know, het is een grote troep hier...en ja die sanex helpt wel tegen uitgedroogde handen
ik ga binnenkort maar eens buiten goed experimenteren
pi_36495025
Shark.Bait, op 2e foto lijkt 't haast wel of je brandschade hebt...
  donderdag 30 maart 2006 @ 15:55:58 #146
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_36495213
LOL
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_36495279
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]
Na het samenvoegen... ik denk dat de foto onder deze omstandigheden wel zin heeft...
Juist bij dat soort foto's heeft het nut.
  donderdag 30 maart 2006 @ 16:47:54 #148
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_36496894
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]

Zo denkt mijn D200 een goede foto te maken als ik een "gewone" foto maak.

[afbeelding]

* Puckzzz realiseert zich dat het bij haar thuis wel verdomd netjes is altijd
  donderdag 30 maart 2006 @ 18:19:23 #149
46758 sgoldie
-= L.A.V.A.B =-
pi_36499348
hier nog een paar probeersels die ik 1.5u geleden heb gemaakt:

pi_36499552
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 18:19 schreef sgoldie het volgende:
hier nog een paar probeersels die ik 1.5u geleden heb gemaakt:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooi vooral 4
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')