oud-station van montzenquote:Op woensdag 22 maart 2006 17:46 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Erg mooie foto's! Waar heb je ze genomen?
niet lullig bedoeld, maar je hebt gewoonweg het princiepe niet begrepen. Er moeten écht verschillende belichtingen onstaan. Stel je camera heeft een 8 stops dynamisch bereik, dat wil zeggen dat er een zichtbare -4 stops zijn, en een zichtbare +4. Als jij een RAW verwerkt kom je niet buiten dit. Dan is er gewoonweg te weinig verschil om daar werkelijk een HDR van te maken. Ga er vanuit dat je dus -8 stops tot zo'n +8 stops nodig hebt in totaal om het dus te doen. Dus als jij ev-2 hebt, en een ev+2 heb er feitelijk al 4 stops bij, en dan kun je al een redelijk resultaat halen. Doe je ev-4 en ev+4 heb je eigenlijk het best bruikbare. Verder is die tone mapping tool ENORM handigquote:Op woensdag 22 maart 2006 19:22 schreef veldmuis het volgende:
Waarom zijn mijn RAW dingen zo bagger in vergelijking met deze shit?.
Ik bedoelde echt HDR waar ik RAW scheefquote:Op donderdag 23 maart 2006 15:40 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
niet lullig bedoeld, maar je hebt gewoonweg het princiepe niet begrepen. Er moeten écht verschillende belichtingen onstaan. Stel je camera heeft een 8 stops dynamisch bereik, dat wil zeggen dat er een zichtbare -4 stops zijn, en een zichtbare +4. Als jij een RAW verwerkt kom je niet buiten dit. Dan is er gewoonweg te weinig verschil om daar werkelijk een HDR van te maken. Ga er vanuit dat je dus -8 stops tot zo'n +8 stops nodig hebt in totaal om het dus te doen. Dus als jij ev-2 hebt, en een ev+2 heb er feitelijk al 4 stops bij, en dan kun je al een redelijk resultaat halen. Doe je ev-4 en ev+4 heb je eigenlijk het best bruikbare. Verder is die tone mapping tool ENORM handig
Jawel, alleen ben bang dat jij of je foto's niet goed hebt geschoten, of iets fout heb gedaan met het omzetten naar een hdrquote:Op zaterdag 25 maart 2006 17:24 schreef huiz het volgende:
[afbeelding]
Een tikkeltje scheef maar dat mag de pret niet drukken. Het HDR gebeuren in deze foto is minimaal, dit krijg je bijna zo uit de camera. Alleen onder de kraan worden de details beter. HDR is dus niet altijd alleen te gebruiken om surrealistische omgevingen te creëren
Bedenk eens hoe donker het in dat schuurtje zal zijn en hoeveel contrast er dus is. Ik weet bijna zeker dat dat wel het normale bereik te buiten gaat.quote:Op zondag 26 maart 2006 09:04 schreef ChatChewbacca het volgende:
Nou, als dit jouw HDRs zijn, dan vind ik ze niet gelukt. Want dit haal je ook met een normaal dynamisch bereik...
Da's de Blauwe Kamer toch? Daar heb ik ook nog wel 's wat foto's gemaakt, maar dan analoog (heb geen scanner, en echt super waren ze niet geworden). Wel mooi gebied om te fotograferen inderdaad!quote:Op zaterdag 25 maart 2006 17:24 schreef huiz het volgende:
[knip]
misschien van een compact, maar een moderne sensor van een dSLR haalt 8 stops, en met een beetje goed licht meten lukt dit wel. Je hebt hier maar 2 exposures, en dat is eigenlijk niet genoeg voor echte HDR. Ga meer richting 8. En neem dan wat meer onderbelichte exposures, krijg je mooie luchten vanquote:Op zondag 26 maart 2006 09:43 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Bedenk eens hoe donker het in dat schuurtje zal zijn en hoeveel contrast er dus is. Ik weet bijna zeker dat dat wel het normale bereik te buiten gaat.
Die foto had je met gemiddeldes best aardig kunnen schieten inderdaad. Dan was alleen het schuurtje van binnen onder belicht en alles daarbuiten overbelicht en was het totaal mislukt. Het contrast verschil is te groot om het goed weer te geven.quote:Op zondag 26 maart 2006 14:21 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
misschien van een compact, maar een moderne sensor van een dSLR haalt 8 stops, en met een beetje goed licht meten lukt dit wel. Je hebt hier maar 2 exposures, en dat is eigenlijk niet genoeg voor echte HDR. Ga meer richting 8. En neem dan wat meer onderbelichte exposures, krijg je mooie luchten van
Dit is met curves nog aardig op te trekken hoor, 't valt net buiten HDR zone.quote:Op zondag 26 maart 2006 14:34 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Die foto had je met gemiddeldes best aardig kunnen schieten inderdaad. Dan was alleen het schuurtje van binnen onder belicht en alles daarbuiten overbelicht en was het totaal mislukt. Het contrast verschil is te groot om het goed weer te geven.
Dat je sensor het nog steeds kan "waarnemen" zegt niets over de juiste belichting.
Je zult msch wel gelijk hebben maar dit is mijn eerste poging met HDR. Verder beschik ik ook niet over de meest optimale software, dus ik vind het schuurtje op zich leuk gelukt voor zo'n proef. En ik had er 3 foto's voor gebruikt, geen twee, alleen deze heb in getoond om het verschil te laten zien.quote:Op zondag 26 maart 2006 14:41 schreef ChatChewbacca het volgende:
[..]
Dit is met curves nog aardig op te trekken hoor, 't valt net buiten HDR zone.
het gaat er meer om hoeveel exposures dit zijn, ik zie er maar 2, beetje weinig voor HDR..., ga eens richting de 8 ofzo, zul je zien, krijg je veel beter resultaatquote:Op maandag 27 maart 2006 00:49 schreef huiz het volgende:
[..]
Je zult msch wel gelijk hebben maar dit is mijn eerste poging met HDR. Verder beschik ik ook niet over de meest optimale software, dus ik vind het schuurtje op zich leuk gelukt voor zo'n proef. En ik had er 3 foto's voor gebruikt, geen twee, alleen deze heb in getoond om het verschil te laten zien.
Foto's zijn trouwens in de Blauwe Kamer in Rhenen gemaakt ja.
dit vind ik dus wel echt een heel cool effect!quote:Op maandag 27 maart 2006 01:33 schreef timbob het volgende:
[afbeelding]
even wat geklooi met de HDR software
geeft leuke beelden
dit heeft dus helemaal niets met HDR te maken, ik vind het net een miskloonde aap, exposures van verschillende beelden is leuk , mits het een doel heeft...als het kunst is ok, maar is net wat degene ermee wil bereiken...in dit geval mis ik beide eerlijk gezegd...quote:Op maandag 27 maart 2006 01:33 schreef timbob het volgende:
[afbeelding]
even wat geklooi met de HDR software
geeft leuke beelden
mooi hoor..quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:28 schreef Zombine het volgende:
En nog eentje![]()
Voor:
[[url=http://xs73.xs.to/pics/06123/anderenaamdanmaarhe.JPG.xs.jpg]afbeelding][/url]
En na:
[[url=http://xs73.xs.to/pics/06123/stoer.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
denk dat dat komt door de vervorming van z'n lens, ziet er uit als een ultra wide...quote:Op dinsdag 28 maart 2006 07:56 schreef Puckzzz het volgende:
Ik krijg er een heel scheef gevoel bij...of het nu door de horizon komt of door de scheve molen dat weet ik niet. kleuren zijn wel erg mooi zo
nou en. ik vind het wel leukquote:Op dinsdag 28 maart 2006 04:33 schreef bsidez het volgende:
[..]
dit heeft dus helemaal niets met HDR te maken, ik vind het net een miskloonde aap, exposures van verschillende beelden is leuk , mits het een doel heeft...als het kunst is ok, maar is net wat degene ermee wil bereiken...in dit geval mis ik beide eerlijk gezegd...
Dankuquote:
Deze vind ik mooi, Al kon die misschien wel iets donkerder vind ik.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 15:29 schreef longinus het volgende:
[afbeelding]
Na even zoeken blijkt mijn camera (canon S50) ook een funktie te hebben waar hij 2 stappen naar boven en naar beneden kan belichten.
Een eerste test
Dank u,quote:Op dinsdag 28 maart 2006 19:21 schreef Zombine het volgende:
Deze vind ik mooi, Al kon die misschien wel iets donkerder vind ik.
Je 2e is wel grappig, maar mist nog iets.
Sur-realisme toch?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:10 schreef gtsmrt het volgende:
ik vind die foto's heel erg lijken op het hyperrealisme (ook wel superrealisme) in de schilderkunst van de jaren 60 en 70...
(ja ik zit kunstgeschiedenis te leren)
Willink? Of was dat magisch realismequote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:10 schreef Braamhaar het volgende:
[..]
Sur-realisme toch?
Hoe heet die Nederlandse schilder nou?
Je kunt geen informatie uit een foto halen die er niet in zit. Overbelicht bevat teveel of te weinig informatie, hoe je het ook wil noemen, om iets weer te geven. Met onderbelichting hetzelfde.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 19:28 schreef Braamhaar het volgende:
Met één opname kan je toch al aan de gang als je softwarematig je belichting varieerd en met die opnames gaat 'HDR-en'?
Dat is heel kort door de bocht, een RAW file bijvoorbeeld laat heel veel aan informatie niet zien. Je kan 't een en 't ander er met levels helemaal uithalen, terwijl jij denkt dat je 't niet zag. Werkt érg handig.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:16 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Je kunt geen informatie uit een foto halen die er niet in zit. Overbelicht bevat teveel of te weinig informatie, hoe je het ook wil noemen, om iets weer te geven. Met onderbelichting hetzelfde.
Tuurlijk lukt dat met jouw camera ook. Ook al mis het misschien een automatische bracketing, je kunt een tafereel 2 stoppen onderbelichten, 1 stop, normaal, 1 over en 2 over. Je hebt dan 5 opnames die je kunt bewerken. Met modellen is dit lastig heb ik ondervonden.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 16:29 schreef Puckzzz het volgende:
maar ik weet niet of dat gaat lukken met mijn cam.
haha i know, het is een grote troep hier...en ja die sanex helpt wel tegen uitgedroogde handenquote:Op donderdag 30 maart 2006 08:12 schreef Puckzzz het volgende:
wauw wat een troep op je buroIs dat wat die Sanex creme?
neh...ff zere neus...ik vind de hdr er niet afknallen, maar ik heb er zelf ook nog niet mee geexperimenteerd dus ik moet eerst zelf maar eens kijken of ik het wel kan voordat ik hdr kan/ga beoordelen
Juist bij dat soort foto's heeft het nut.quote:Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]
Na het samenvoegen... ik denk dat de foto onder deze omstandigheden wel zin heeft...
* Puckzzz realiseert zich dat het bij haar thuis wel verdomd netjes is altijdquote:Op donderdag 30 maart 2006 15:41 schreef Shark.Bait het volgende:
[afbeelding]
Zo denkt mijn D200 een goede foto te maken als ik een "gewone" foto maak.
[afbeelding]
Na het samenvoegen... ik denk dat de foto onder deze omstandigheden wel zin heeft...
Mooiquote:Op donderdag 30 maart 2006 18:19 schreef sgoldie het volgende:
hier nog een paar probeersels die ik 1.5u geleden heb gemaakt:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |