@ Raissa: Bij mij zagen ze ook niks bijzonders; wat was er bij jou uiteindelijk?quote:Uiteindelijk zijn ze erachter dat ze het bij mij alleen kunnen zien door middel van een CTscan..
Een ernstige vorm van de ziekte van crohn.. CTscan is niet zo goed voor je, maar ben toch blij dat een gastroscopie in ieder geval niet meer hoeft..quote:Op vrijdag 10 maart 2006 13:58 schreef missDemeanor het volgende:
@ Raissa: Bij mij zagen ze ook niks bijzonders; wat was er bij jou uiteindelijk?
Pariet heb ik ook, geweldig spulquote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:03 schreef Kimske het volgende:
bij mij zagen ze ook niets, alleen dat mijn maagwand er verouderd uit zag, maar toch niet die vrolijke bacterie zoals werd vermoedt. Slik nu al bijna een jaar Pariet en gaat helemaal goed!
Ik lag ook helemaal naar adem te happen en wilde uit ellende bijna die vent wegmaaien en die buis er zelf uitrukken, zo in paniek was ik.quote:Zo'n slang in je keel is gewoon heel onnatuurlijk en daar vecht je lichaam tegen...logisch...
Je kunt niet slikken, gaat kwijlen, stikt half...
Tja, over artsen kan ik al verschillende boeken schrijven, zoveel onderzoeken, zoveel onnodig leed, zoveel fouten en zoveel onkundigheid... En van hun ben je als het ware wel afhankelijk... Fijn dat onze gezondheid van hun afhankelijk is.... Daar zijn wel blij mee...quote:Op zondag 12 maart 2006 16:59 schreef missDemeanor het volgende:
@Hanneke1983: Nee ik heb geen roesje gehad, alleen zo'n keelverdoving wat je moet doorslikken. Serieus, het was de meest verschrikkelijke ingreep die ik ooit heb gehad.
[..]
Ik lag ook helemaal naar adem te happen en wilde uit ellende bijna die vent wegmaaien en die buis er zelf uitrukken, zo in paniek was ik.
Leuk dat jij ook zo;n fijne arts hebt; die van mij zei tegen me dat ie me maar naar het ziekenhuis stuurde omdat ik hem anders maar bleef lastigvallen met mijn maagklachten...
Morgen ben ik weer het haasje. Tweede gastroscopie in 1 jaar tijd. Erg lekker vind ik het niet. Ik vraag een lichte narcose (dormicum) en dan is het te doen voor mij. Moet dan wel iemand hebben die auto wil rijden voor mij (en die heb ik ookquote:Op vrijdag 3 maart 2006 21:42 schreef missDemeanor het volgende:
Volgende week moet ik naar het ziekenhuis voor een zogenaamde gastroscopie, omdat ik al geruime tijd last heb van zuurbranden en een "brok" in mijn keel en pijn op de borst. Bij een gastroscopie kijken ze via een buis door je keel naar je maag en slokdarm.![]()
Nu heb ik even op internet gezocht en het klinkt allemaal niet zo plezant, zo'n gastroscopie. Ik zie erg tegen die ingreep op en ben benieuwd of er hier mensen zijn die ook een gastroscopie hebben gehad.
En hoe is dat bevallen, hoe gaat het in zn werk; ik haal me al de meest angstaanjagende scenario's in mijn hoofd van kokhalzend die buis eruit werken tot in paniek raken en half stikken omdat je niet kan slikken enzo.![]()
Ik hoop dat er gelijkgestemden zijn die me een beetje gerust kunnen stellen (of de angst nog erger maken...)
ik meen me iets te herinneren dat er al iets is ter vervanging van dit onderzoek, maar dat is zo peperduur dat nog niemand er daadwerkelijk mee werkt, dus alleen in onderzoeksettingquote:Op maandag 13 maart 2006 14:24 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ze zijn tegenwoordig al zo ver met ontwikkelingen in de medische wereld en dat er nog zulke barbaarse onderzoeken bestaan is belachelijk
Je zou toch denken dat met het voortschreiden van de techniek die slang iig eens tukje dunnen zou moeten kunnen worden.quote:Op maandag 13 maart 2006 20:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
ik meen me iets te herinneren dat er al iets is ter vervanging van dit onderzoek, maar dat is zo peperduur dat nog niemand er daadwerkelijk mee werkt, dus alleen in onderzoeksetting
Volgens mij doen ze dit in Stockholm. Je slikt een soort van minicamera in, blijft de hele dag in het ziekenhuis, dichtbij een monitor en wacht tot de camera er weer uit is. Lijkt mij stukken beter!quote:Op maandag 13 maart 2006 20:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
ik meen me iets te herinneren dat er al iets is ter vervanging van dit onderzoek, maar dat is zo peperduur dat nog niemand er daadwerkelijk mee werkt, dus alleen in onderzoeksetting
Dat is iig ontwikkeld voor darmonderzoek, zou wel eens niet geschikt kunnen zijn om gastroscopei te vervangen omdat dat ding te snel door de slokdarm gaat en in de maag niet te sturen is waardoor je niet alles kan zien wat je wil zien. Eenmaal in de darm gaat dat ding niet zo snel natuurlijk, dan kun je idd alles op je gemak bekijken.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:42 schreef ennuik het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze dit in Stockholm. Je slikt een soort van minicamera in, blijft de hele dag in het ziekenhuis, dichtbij een monitor en wacht tot de camera er weer uit is. Lijkt mij stukken beter!
Als jij iedereen kan overtuigen om een paar honderd euro meer te betalen aan premie per maand, kan er heel veel gedaan worden hoor. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet financieel haalbaar als er een goedkoop alternatief is.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:19 schreef Hanneke1983 het volgende:
Dat bedoel ik weer... geld geld geld... Geld gaat boven de mens in deze samenleving...![]()
Johquote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:38 schreef Isabeau het volgende:
Nog heel even iets over het zogenaamde roesje. Verkijk je niet op de schattige naam, de anaesthesisten die ik kende moesten niets hebben van dit zogenaamde schattige vormpje van onder zeil brengen. Levensgevaarlijk. Amper bewaking en daardoor gevaarlijker dan een algehele narcose...
Jups, klopt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:42 schreef ennuik het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze dit in Stockholm. Je slikt een soort van minicamera in, blijft de hele dag in het ziekenhuis, dichtbij een monitor en wacht tot de camera er weer uit is. Lijkt mij stukken beter!
Same here, maar dan met het verschil dat ik het dus echt NOOIT meer laat doen. Ik bloed nog liever dood, dan dat ik dit onderzoek nog een keer moet ondergaan.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 09:09 schreef ennuik het volgende:
Bij mij ging het om mijn maag en ik vond het zo vreselijk dat ik het nooit ("Zeg nooit NOOIT") weer zou doen.
Als je een roesje krijgt zul je iets langer moeten blijven omdat je uit moet slapen. Neem dan ook iemand mee die je kan rijden.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:34 schreef Levitation het volgende:
Misschien een stomme vraag:
Ik heb om 9.00 uur 's morgens 't onderzoek en dacht zomaar daarna naar mijn werk te gaan, heb een vergadering om 11 uur. Ik wilde dus gewoon door naar mijn werk, zodra ik klaar ben in het ziekenhuis.
Is dat een reële gedachte of ben je er echt ziek van? En als je een roesje krijgt, hoe lang ben je dan van de kaart? Heb eigenlijk geen zin om die vergadering te verzetten.
Op zich lijkt me dat best mogelijk: na het onderzoek (zonder roesje) ben ik zo ongeveer het ziekenhuis uitgerend, mijn moeder kon me amper bijhouden!quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:34 schreef Levitation het volgende:
Misschien een stomme vraag:
Ik heb om 9.00 uur 's morgens 't onderzoek en dacht zomaar daarna naar mijn werk te gaan, heb een vergadering om 11 uur. Ik wilde dus gewoon door naar mijn werk, zodra ik klaar ben in het ziekenhuis.
Is dat een reële gedachte of ben je er echt ziek van? En als je een roesje krijgt, hoe lang ben je dan van de kaart? Heb eigenlijk geen zin om die vergadering te verzetten.
Bang voor kotsen is precies de reden waarom ik ook een paar jaar rond heb gelopen met vage klachten. Uiteindelijk toch maar gegaan en het is me honderd procent meegevallen. Voor zo`n onderzoek moet je nuchter zijn, dus of je nou gaat kokhalzen of niet, je hoeft sowieso niet echt over te geven. Het moment van kokhalzen is even vervelend, maar je bent ook zo bezig met slikken en luisteren naar de arts dat je er niet eens zo heel bewust mee bezig bent. Daarbij, het is ook zo weer voorbij en achteraf valt alles altijd mee.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:58 schreef Kings het volgende:
Heb vanochtend bij de dokter te horen gekregen dat ik ook een gastroscopie moet.....
Maar als ik dit allemaal lees.... ga ik er toch aan denken nog ff een nieuwe afspraak te maken, maar dan met roesje. Ik heb al meer dan 5 maanden last van mn maag, en stelde die gastroscopie de hele tijd uit omdat ik enorm bang ben voor kotsen.
Mijn dokter zei dat ik dan nog een maand moest wachten minstens, omdat ze iemand vrij moeten hebben om een roesje te geven. en anders zou ik dus over 2 weken terecht kunnen!
Ik ga nu toch twijfelen....
Voor mensen zoals jij (en ik) is er, het inmiddels vaak genoemde, "roesje" dusquote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:01 schreef Barb het volgende:
Same here, maar dan met het verschil dat ik het dus echt NOOIT meer laat doen. Ik bloed nog liever dood, dan dat ik dit onderzoek nog een keer moet ondergaan.
Als er te grote risico's aan zouden zitten dan zouden ze die roesjes echt niet geven. En reken erop dat er heel wat roesjes gegeven worden op een gemiddelde werkdag.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:45 schreef Faat het volgende:
[..]
Voor mensen zoals jij (en ik) is er, het inmiddels vaak genoemde, "roesje" dus
Mocht je weer eens moeten Barb ga dan gewoon en laat je platspuiten, resultaat is hetzelfde
maar je hebt het dan niet bewust meegemaakt dus geen enkel probleem.
Of euh....althans zo dacht ik er altijd over totdat Isabeau hier ging vertellen dat het wel risicovol is![]()
Amen to that!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:01 schreef Barb het volgende:
[..]
Same here, maar dan met het verschil dat ik het dus echt NOOIT meer laat doen. Ik bloed nog liever dood, dan dat ik dit onderzoek nog een keer moet ondergaan.
Moet je nagaan hoe dit dit trauma bij ons zit,quote:
Hehe zo voelde ik me ook na mijn walgelijke gastroscopie; heeel zielig en -als je dat zo mag zeggen- half aangerand omdat er maar iets in en uit je wordt gejast terwijl je dat eigenlijk niet wil.quote:Lichamelijk voelde ik me prima (geen last van zere keel of moeite met slikken) maar het was zo´n nare ervaring dat ik me zielig en bedrogen voelde en het liefst op de bank wilde hangen.
Daar heb ik nooit last van, ik heb juist geen enkel probleem met grote dingen doorslikken. Alleen bij dit onderzoek viel 't me zo ontzettend tegen. Juist omdat ik dacht dat 't wel zou meevallen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:44 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ik moet ook binnenkort ik ben benieuwd ik kokhals af en toe al bij mijn vitaminetabletten![]()
Ja het is mijn eerste onderzoek het is afwachten, eerst maar eens naar de dietiste en de chirurg en dan komt het onderzoekquote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:02 schreef Levitation het volgende:
[..]
Daar heb ik nooit last van, ik heb juist geen enkel probleem met grote dingen doorslikken. Alleen bij dit onderzoek viel 't me zo ontzettend tegen. Juist omdat ik dacht dat 't wel zou meevallen.![]()
Sterkte iig. Is 't je eerste onderzoek?
Gelukkig duurt 't onderzoek niet zo lang, probeer gewoon rustig te blijven en te blijven ademen. Ik had een hele lieve verpleegkundige die steeds zei dat ik 't heel goed deed.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:05 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Ja het is mijn eerste onderzoek het is afwachten, eerst maar eens naar de dietiste en de chirurg en dan komt het onderzoekmaar ja het hoort er allemaal bij
![]()
Tis jammer dat dit een serieus topic is, want zo'n opmerking vraagt eigenlijk om een pikante reactiequote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:02 schreef Levitation het volgende:
..... ik heb juist geen enkel probleem met grote dingen doorslikken......
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:00 schreef Faat het volgende:
[..]
Tis jammer dat dit een serieus topic is, want zo'n opmerking vraagt eigenlijk om een pikante reactie![]()
Maar heeft dat niet ook te maken met de smaak van de vitaminetabletten?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:44 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ik moet ook binnenkort ik ben benieuwd ik kokhals af en toe al bij mijn vitaminetabletten![]()
Ook als je geen keelontsteking hebt kan het ontzettend naar zijn. Het idee dat het lijkt alsof je geen lucht meer krijgt en ook nog eens compleet de controle kwijt zijn is echt niet prettig. De 1e keer ging het prima bij mij, wel vervelend, maar niet erg. De 2 keer ben ik echter redelijk in paniek geraakt en dan voel je je echt klote.quote:Op woensdag 10 mei 2006 19:36 schreef Sessy het volgende:
Gastroscopie valt reuze mee, tenzij je een keelontsteking hebt als ze dat doen. Maag en darmen komt denk ik eerder doordat je waarschijnlijk lang niet hebt gegeten voor de gastroscopie?
Ik voelde het anders prima.quote:Op woensdag 10 mei 2006 20:08 schreef Kings het volgende:
Daarnaast heb ik ook helemaal geen pijn gehad, zoiezo kun je nooit voelen dat die biopten genomen worden.
Bij mij hebben ze 't nou 6 keer gedaan onderhand, mja inderdaad je moet waarschijnlijk niet in paniek raken.quote:Op woensdag 10 mei 2006 20:22 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ook als je geen keelontsteking hebt kan het ontzettend naar zijn. Het idee dat het lijkt alsof je geen lucht meer krijgt en ook nog eens compleet de controle kwijt zijn is echt niet prettig. De 1e keer ging het prima bij mij, wel vervelend, maar niet erg. De 2 keer ben ik echter redelijk in paniek geraakt en dan voel je je echt klote.
Een roesje ga je niet krijgen, dat hebben ze mij ook verteld een een vriend van mij ook. De dokter zei tegen mij dat ze roesjes helemaal niet geven in verband met verslappen van spieren oid. De gel die op de tube zit zou wel wat 'rustgevender' moeten werken, tenminste dat werd dus bij mij verteld. Daar heb ik dus weinig van gemerkt.quote:Op maandag 31 juli 2006 10:28 schreef reepie het volgende:
Ik moet er op 31aug er ook aan geloven , maar ik krijg hem met een roesje dus ik zie er al minder tegenop maar wat ik me nu alleen afvraag als je hem met een roesje krijgt , krijg je dan ook nog z`on keelverdoving of moet je hier zelf om vragen ?
Want ik zie namelijk een beetje tegen die kokhals reflexen op.
Misschien kan iemand mij hierover iets meer vertellen ..
grtz ray
Ik heb meerdere malen een gastroscopie gehad, kokhalzen ga je en boeren ook van de ingespoten lucht. Het enige wat je kan doen is relaxen en door je neus ademhalen, hoe meer je paniekerig gaat doen hoe erger het onderzoek. Maar een roesje voor een gastroscopie lijkt me wat overtrokken, ze zijn vaak in een minuut of hooguit twee klaar.quote:Op maandag 31 juli 2006 10:28 schreef reepie het volgende:
Ik moet er op 31aug er ook aan geloven , maar ik krijg hem met een roesje dus ik zie er al minder tegenop maar wat ik me nu alleen afvraag als je hem met een roesje krijgt , krijg je dan ook nog z`on keelverdoving of moet je hier zelf om vragen ?
Want ik zie namelijk een beetje tegen die kokhals reflexen op.
Misschien kan iemand mij hierover iets meer vertellen ..
grtz ray
Dat valt makkelijker te beoordelen als je even uitlegt wat dat isquote:Op maandag 31 juli 2006 23:20 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Valt er enigzins een vergelijking te trekken met een bronchoscopie?
Een bronchoscopie is dat ze met zo'n buis in je luchtpijp en bronchiën gaan om je longen te bekijken.quote:Op maandag 31 juli 2006 23:50 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Dat valt makkelijker te beoordelen als je even uitlegt wat dat is
Ah, geen ervaring mee en ik denk dat ik dat ook graag zo wil houden, klinkt naarquote:Op maandag 31 juli 2006 23:52 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Een bronchoscopie is dat ze met zo'n buis in je luchtpijp en bronchiën gaan om je longen te bekijken.![]()
Ik ben erg benieuwd naar je ervaring ik hoop dat alles meevalt met een roesje .quote:ik moet donderdag een gastroscopie ondergaan maar gezien ik een angsthaas ben krijg ik wel een roesje ik ben benieuwd of ik nog wat mee krijg van het onderzoek,
een maand geleden was ik bij de internist en ik vroeg ook zelf om een roesje omdat ik al verschillende verhalen had gehoord en zelfs mijn pa (altijd grote mond) vond t erg vervelend, ze zei dat ze t eigelijk niet deden maar gezien ik mezelf ken en als ik flip doe ik t goed krijg ik toch een roesje
het onderzoek krijg ik om te kijken of ik coeliakie heb.
Vind ik onzin.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 23:47 schreef Mike het volgende:
Ik heb toen wel gevraagd om iets waardoor ik weg zou zijn, maar daar deden ze niet aan in het ziekenhuis. Als je er niet helemaal bij bent, zouden je slikreflexen anders kunnen worden en kan er maagsap in je longen komen. Ik heb het dus uiteindelijk van begin tot eind helder meegemaakt.
Sinds wanneer moet je je omkleden voor een scopie? Of is dat standaard als je een roesje krijgt ofzo? Moet je dan zo'n ziekenhuispyama aan?quote:Op donderdag 3 augustus 2006 14:24 schreef marimbaplayer het volgende:
ik was bloedje nerveus was om half 9 al in t ziekenhuis dus ruim van te voren, ben door een gastvrouw naar de opname gebracht en ben daarna 4x naar de wc geweest van de zenuwen,
half 10 heb ik me omgekleed en ben naar boven gebracht lag te bibberen van de zenuwenben maar net gaan doen of ik ging slapen tydens t wachten zodat ik wat tot rust kwam, werd de scopieruimte ingereden en stresde zelf al weer van de lucht die daar hing,maar de arts en verpleeger en ster stelde me op mijn gemak en de verpleegster had een naaldje gezet voor het roesje en toen spoot ze het wondermiddel erin t werkte niet meteen maar de zuster wou wel meteen die bijtring tussen mijn tanden doen heb me daar tegen verzet en mocht t zelf doen net voor ik in t zwarte gat verdween heb wel wat vlarden opgevangen van wat ze zeiden maar verder lag ik in ruste.
er was niks zichtbaars dus de biopten moet ik even afwachten
23 augustus uitslag van de biopten
Daar heb ik dus geen ervaring meequote:Op donderdag 3 augustus 2006 15:06 schreef DeBastaard het volgende:
Bij dagopname meestal wel.
Tjonge, wat een verschil met het ziekenhuis waar ik was...quote:Op donderdag 3 augustus 2006 14:24 schreef marimbaplayer het volgende:
ik was bloedje nerveus was om half 9 al in t ziekenhuis dus ruim van te voren, ben door een gastvrouw naar de opname gebracht en ben daarna 4x naar de wc geweest van de zenuwen,
half 10 heb ik me omgekleed en ben naar boven gebracht lag te bibberen van de zenuwenben maar net gaan doen of ik ging slapen tydens t wachten zodat ik wat tot rust kwam, werd de scopieruimte ingereden en stresde zelf al weer van de lucht die daar hing,maar de arts en verpleeger en ster stelde me op mijn gemak en de verpleegster had een naaldje gezet voor het roesje en toen spoot ze het wondermiddel erin t werkte niet meteen maar de zuster wou wel meteen die bijtring tussen mijn tanden doen heb me daar tegen verzet en mocht t zelf doen net voor ik in t zwarte gat verdween heb wel wat vlarden opgevangen van wat ze zeiden maar verder lag ik in ruste.
Precies. Heb zelf een tijdje terug ook een gastroscopie gehad. Leuk is het niet nee, maar gewoon rustig blijven, schouders ontspannen, en zo relaxed mogelijk ademhalen.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 15:21 schreef DrMarten het volgende:
[..]
naar binnen lopen, slang door de strot, paar minuten doffe ellende en weer naar buiten.
De volgende keer ga ik echt wel voor een roesje (mocht er een volgende keer komen).quote:Op donderdag 3 augustus 2006 15:30 schreef Helaaz het volgende:
[..]
Precies. Heb zelf een tijdje terug ook een gastroscopie gehad. Leuk is het niet nee, maar gewoon rustig blijven, schouders ontspannen, en zo relaxed mogelijk ademhalen.
Dus je hebt gelukkig niet die slang inslikken meegemaakt als ik het zo begrijp.quote:ik was bloedje nerveus was om half 9 al in t ziekenhuis dus ruim van te voren, ben door een gastvrouw naar de opname gebracht en ben daarna 4x naar de wc geweest van de zenuwen,
Ik bedoel ook niet te zeggen dat ik het een prima ervaring vond hoor. Ik ben een angsthaas eersteklas maar door een geweldige verpleegkundige (die ik naderhand nog een kaartje heb gestuurd om haar te bedankenquote:Op donderdag 3 augustus 2006 15:35 schreef DrMarten het volgende:
[..]
De volgende keer ga ik echt wel voor een roesje (mocht er een volgende keer komen).
nee dat heb ik gelukkig niet meegemaaktquote:Op donderdag 3 augustus 2006 22:33 schreef reepie het volgende:
[..]
Dus je hebt gelukkig niet die slang inslikken meegemaakt als ik het zo begrijp.
Maar ook geen last van kokhalsen gehad ?
En hoelang ben je weggeweest ?
Ik ben benieuwd naar je ervaringen aangezien ik nog moet ...
Ok dus wel veel napret van een roesje plus keelpijn nou ja dat neem ik dan maar voor lief i.p.v. van dat kokhalsgevoel , bedankt voor je verslag het stelt me wel een stuk geruster .quote:nee dat heb ik gelukkig niet meegemaakt en kokhalsen heb ik ook niks van gemerkt ben denk ik 10 min weg geweest maar durf t niet met zekerheid te zeggen, heb nog wel steed en zere keel en voede me vanmiddag knap beroerd toen ik bij een kalfje dat ernstig ziek was een maagsonde moest inbrengen daar mee voed je dan een kalf en t diertje is zwaar aan de diaree dus moet wel vocht binnen krijgen, mijn collega heeft t overgenomen, vanavond heb ik zonder probleem de voedingssonde bij t kalfje ingebracht het gaat ook al wat beter met t beesie, maar zelf had ik dr wel moeite mee met nog een zere keel
Niet eens zo lang.quote:Op maandag 28 augustus 2006 23:03 schreef het-is-mij het volgende:
Succes en je kunt het.
Als je rustig blijft is het met 10 minuten gepiept, voor ik het wist stond ik weer buiten.
Er zijn helaas nog steeds een zooi artsen die bij dergelijke onderzoeken geen roesje willen geven omdat ze dan een bed moeten regelen en dat gaat allemaal van het budget af enzo. Het komt dan dus voor dat ze je niet eens de mogelijkheid tot een roesje geven. Als je nog een keer moet, geef dan aan dat je graag een roesje wil. Dat moet je wel op tijd, doen en niet pas op de dag zelf. Gewoon bij het maken van de afspraak of als de arts zegt dat je nog een keer moet aangeven dat je een roesje wil. En als ze moeilijk doen gewoon vragen of je bij hun een keer die slang naar binnen mag douwen.quote:Op zaterdag 2 september 2006 10:40 schreef Sjannie het volgende:
Wanneer krijg je een roesje bij het onderzoek?
Ik heb gister het onderzoek gehad, zonder roesje. Ik was van te voren erg rustig en niet zenuwachtig, dacht dat het wel mee zou vallen. Maar ik begon al te kokhalzen van de xylocaine spray in mijn keel. Van de slang ging ik nog meer kokhalzen en dacht echt dat ik stikte. Ik kon geen adem halen door mijn neus en als ik het door mijn keel probeerde moest ik dus zo kokhalzen. Viel zwaar tegen. Heb nu nog steeds hele erge keelpijn en blijk een ontsteking in mijn slokdarm te hebben![]()
Een bed kost niet alleen geld, je houd ook een bed bezet voor iemand die het waarschijnlijk stukken harder nodig heeft dan jij. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er geen bedden genoeg zijn? Een gastroscopie is een KLEINE ingreep en daar is geen roesje voor nodig.quote:Op zaterdag 2 september 2006 11:30 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Er zijn helaas nog steeds een zooi artsen die bij dergelijke onderzoeken geen roesje willen geven omdat ze dan een bed moeten regelen en dat gaat allemaal van het budget af enzo.
Dat klopt. Maar ga er niet van uit dat je bij je eerste gastroscopie een roesje krijgt. Als je eerder een gastroscopie hebt gehad is de kans groter dat de arts het je toewijst.quote:Het komt dan dus voor dat ze je niet eens de mogelijkheid tot een roesje geven. Als je nog een keer moet, geef dan aan dat je graag een roesje wil. Dat moet je wel op tijd, doen en niet pas op de dag zelf. Gewoon bij het maken van de afspraak of als de arts zegt dat je nog een keer moet aangeven dat je een roesje wil.
Dokters zijn geen halve imbecielen. Ze hebben in hun studietijd vaak genoeg dit soort onderzoeken zelf ondergaan doordat medestudenten moesten oefenen.quote:En als ze moeilijk doen gewoon vragen of je bij hun een keer die slang naar binnen mag douwen.
Ja, dat klopt. Pas geleden op tv nog gezien dat alle dokters dit onderzoek moeten ondergaan zodat ze weten hoe het voelt. En maar goed ook, daardoor gaan ze een stuk voorzichtiger te werk dan alleen maar even die slang naar binnen proppen.quote:Op zaterdag 2 september 2006 12:26 schreef Kings het volgende:
Dokters zijn geen halve imbecielen. Ze hebben in hun studietijd vaak genoeg dit soort onderzoeken zelf ondergaan doordat medestudenten moesten oefenen.
Ja maar dan willen ze het allemaal met een roesje geloof me en ik heb dat uit betrouwbare bronnenquote:Dokters zijn geen halve imbecielen. Ze hebben in hun studietijd vaak genoeg dit soort onderzoeken zelf ondergaan doordat medestudenten moesten oefenen.
Blaat......leuke houding heb je wel zegquote:Op zaterdag 2 september 2006 12:26 schreef Kings het volgende:
Een bed kost niet alleen geld, je houd ook een bed bezet voor iemand die het waarschijnlijk stukken harder nodig heeft dan jij. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er geen bedden genoeg zijn? Een gastroscopie is een KLEINE ingreep en daar is geen roesje voor nodig.....
Ik zou afgelopen donderdag eigenlijk de uitslag krijgen maar hij had alleen de uitslag van wat ze met het cameraatje gezien hebben. De biopten waren nog niet klaar. Hij had niet het idee dat hij daar nog een parasiet in ging vinden, alhoewel hij daar wel naar op zoek was melde hij. Dus ik moet over 2 weken bellen voor de uitslag van de biopten. Als ze dan niets gevonden hebben, houd hij het op een B12 tekort zonder aantoonbare reden. Zowieso moet ik elke 2 maanden een B12 injectie krijgen.quote:Op vrijdag 8 september 2006 23:26 schreef marimbaplayer het volgende:
hoi beaver hebben z\e bij jou alleen maar biopten genomen van je maag en niet van je dunne darm?? want vit B12 tekort kan ook komen door coeliakie. bij mij is er verder niks uit de biopties gekomen
waarschijnlijk werken die medicijnen wel hoorquote:Op donderdag 14 september 2006 22:32 schreef reepie het volgende:
Nou eindelijk bij de dokter geweest i.v.m. de uitslag ,die luide scheurtje in het middenrif geen ontsteking in de slokdarm en geen bacterie in maag gelukkig , nu net een mega tas met omeprazol opgehaald bij de apotheek 180 stuks a 40 mg voor de komende 3 maanden, ik vroeg nog bij de apotheek ik krijg volgend zeker mijn eigen bijdrage niet terug hahaha ,nou ja nu maar hopen dat de klachten minder worden .
nu 1 na maand slikken van die omeprazol niet echt het gevoel dat het over gaat dus maar weer ff langs de dokterquote:waarschijnlijk werken die medicijnen wel hoor en anders terug naar de huisarts, en andere medicijnen vragen.
tis trouwens geen scheurtje maar een breuk (heb het zelf ook). en je vroeg nog wat eraan gedaan kon worden: niets, behalve medicijnen die je maagzuur remmen.
trouwens weet zo niet of je man of vrouw bent. maar bij vrouwen raden ze het ook aan om het te melden als je zwanger word. omdat de breuk dan groter kan worden, maar ook omdat het erfelijk kan zijn (dit weet ik doordat zowat mijn hele familie zo'n breuk heeft ) en de kinderen ook een grotere breuk kunnen krijgen (een echte hernia diafragmatica) waardoor bv darmen en maag in de borstkas kunnen zitten.
dit soort dingen weet ik vooral door mijn zus, die heeft deze info van haar huisarts en gynacoloog gekregen, op het moment dat zij zwanger was. en ja hoor, haar tweeling hebben allebei een breuk in het middenrif
hou er trouwens wel rekening mee dat je veel dingen niet of minder kan eten/drinken. bv cola is funest voor je, net zoals scherp gekruid eten, en vet eten. ikzelf slik de medicijnen alleen maar op de nacht door te komen, overdag neem ik wel wat extra melkproducten om mijn maag te kalmeren.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 08:30 schreef reepie het volgende:
[..]
nu 1 na maand slikken van die omeprazol niet echt het gevoel dat het over gaat dus maar weer ff langs de dokter
En ik ben een man dus dat verhaal over zwanger worden gaat voor mijn niet op
En Argento sterkte 16 oktober , ik zou je een roesje aanraden maar das persoonlijk anders gewoon proberen rustig te blijven dan is het zo voorbij.
Mwoahquote:Op donderdag 12 oktober 2006 22:50 schreef Argento het volgende:
En zodra ie eenmaal in de slokdarm is gegleden, is het vervelendste achter de rug, niet?
DAt vond ik dus wel meevallen.quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:11 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Mwoah
Ze moeten je maag opblazen om iets te kunnen zien, ze blazen er dus lucht in. Je licht daardoor constant te boeren en te kokhalzen. Niet echt prettig.
ogen dicht en een mantra 'opdenken' 'overeenkwartierishetoverovereenkwartierishetover" , en slikken slikken slikken slikken slikken slikken.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 11:35 schreef Mirage het volgende:
Hartelijk dank voor het delen van jullie ervaringen.
De 23e ben ik aan de beurt.... zie er als een berg tegen op....
Ik reserveer maar vast 6 man die mij vast gaan ketenen en moet het onderzoek maar gewoon ondergaan....
Heel goed!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:17 schreef Sentinel69 het volgende:
Ik heb deze topic dus uitgebreid gelezen en ik waag het er niet op zonder roesjeIk ben niet bang voor pijn , maar dat ik in paniek raak.
Ik heb hem twee keer zonder roes gehad, het is geen fijn onderzoek maar je zal zien dat het achteraf best mee valt. Niet vergeten door je neus te ademen, dat is belangrijk. Het onderzoek gaat relatief snel dus je bent er zo weer vanaf. Succes.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:17 schreef Sentinel69 het volgende:
Ik moet op 2 februari.Ik heb om een roesje gevraagd. Ik heb namelijk al een ervaring achter de rug met het zetten van een drain tussen mijn ribben die geen zeer zou doen met lokale verdoving en ik ga nog liever dood dan ooit nog eens een nare ervaring plus shock op te lopen.
Die verdoving leek namelijk niet te werken door mijn angst.Gebeurd mij ook altijd bij de tandarts .
Ik heb deze topic dus uitgebreid gelezen en ik waag het er niet op zonder roesjeIk ben niet bang voor pijn , maar dat ik in paniek raak.
Sinds ik weet dat er roesjes zijn voor dit soort dingen zal ik het ook nooit meer zonder doenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 22:10 schreef scrub_nurse het volgende:
als ik nog s zou moeten, alleen met roesje! nooit meer zonder![]()
met een roesje sta je ook binnen een uur buiten hoor en je merkt geeneens wat van het onderzoek dus hoef je het ziekenhuis uit te vluchten door de slechte ervaringen.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 22:47 schreef Dubbeldrank het volgende:
Lijkt me alleen maar irritant zo'n roesje, ik ga liever meteen weer naar huis na het onderzoek
Is een gastroscopie vergelijkbaar met het plaatsen van een voedingssonde?quote:Op donderdag 12 oktober 2006 14:42 schreef jovak het volgende:
Persoonlijk heb ik 90% van de gastrscopieen voor onderzoek als licht ervaren. De scopieen die nodig waren voor het plaatsen van de voedingssonde waren vervelender en langduriger.
NEE!!quote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is een gastroscopie vergelijkbaar met het plaatsen van een voedingssonde?
Zoo dik was 'ie toch niet??quote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:13 schreef DrMarten het volgende:
Bij een gastroscopie gaat er een slang ter dikte van een vinger naar binnen
Een coschappende vriend van me vertelde dat ze in het foldermateriaal van de afdeling waar hij nu is een dunnere maat sonde afbeelden omdat hun patiënten anders al bij voorbaat gillend wegrennenquote:
Misschiend at ze nieuwe hebben, bij was al zo'n 8 jaar geleden, maar hij was echt best dik (en ik heb gemiddelde vingers denk ikquote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:36 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Zoo dik was 'ie toch niet??
Dat herinner ik me in ieder geval helemaal niet! Ik dacht dat die slang veel dunner was.
Of jij hebt misschien hele magere vingers?...![]()
het is ook ongeveer een vinger. behalve als je bijvoorbeeld de gastroscopie doet bij babys, dan hebben ze plotseling wel hele dunne buizen (tenminste had ik een keer gezien bij dat reality ding van het erasmus mc) dus het is er wel, maar word in de meeste ziekenhuizen nog niet gebruiktquote:Op dinsdag 23 januari 2007 17:59 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Misschiend at ze nieuwe hebben, bij was al zo'n 8 jaar geleden, maar hij was echt best dik (en ik heb gemiddelde vingers denk ik)
Bij mij ook.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 17:59 schreef DrMarten het volgende: bij was al zo'n 8 jaar geleden,
Ik heb er niks van gemerkt destijds, ze nemen een miniscuul stukje weefsel weg. En inderdaad werkt zo'n keelverdoving voldoende, kan je tenminste gelijk weer weg als je klaar bent.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:14 schreef Damzkieee het volgende:
Ik mag over een maandje weer. Geen roesje nodig, de keelverdoving werkt voldoende. Alleen het ophalen van stukjes weefsel doet zeer
een breukje in mijn middenrif niets schokkends dus maar ik loop nu al een half jaar dokter in dokter uit omdat ik een brandend gevoel blijf houden achter mijn middenrif ondanks het slikken van allerlei maagzuurremmers gaat het niet over dus ze willen nu uitsluiten dat het maag is vandaar die 24uurs meting om te kijken of ik geen last van een reflux heb.quote:He reepie, nee, geen ervaring mee... wat hebben ze dan gevonden bij je gastroscopie?
Slangetje door m'n neus heb ik ook gehad voor een dunne darm onderzoek (sellink), je gaat er niet van kokhalzen. Het is slechts een apart gevoel als je moet slikken maar niets onoverkomelijks.quote:Op zaterdag 17 maart 2007 22:40 schreef reepie het volgende:
[..]
een breukje in mijn middenrif niets schokkends dus maar ik loop nu al een half jaar dokter in dokter uit omdat ik een brandend gevoel blijf houden achter mijn middenrif ondanks het slikken van allerlei maagzuurremmers gaat het niet over dus ze willen nu uitsluiten dat het maag is vandaar die 24uurs meting om te kijken of ik geen last van een reflux heb.
ze denken ook aan het syndroom van tietze maar ja eerst maar weers een slang in mijn neus, ik denk misschien heeft iemand dit ook gehad naar aanleiding van een gastroscopie en of je ook gaat kokhalzen van dat slangetje in je neus .
groetjes ray
Ik kreeg geen verdoving...quote:Op dinsdag 20 maart 2007 11:45 schreef Damzkieee het volgende:
Hadden jullie ook van die dikke rochels na het onderzoek door die vieze verdoving die je moet gorgelen ?
Ik slikte alleen een spulletje om schuimvorming in de maag tegen te gaan. Dit kan het visuele onderzoek nogal hinderen dus krijg je spul om de oppervlaktespanning van je maaginhoud wat omlaag te brengen. Maar gegorgeld heb ik niet.quote:Op dinsdag 20 maart 2007 11:45 schreef Damzkieee het volgende:
Hadden jullie ook van die dikke rochels na het onderzoek door die vieze verdoving die je moet gorgelen ?
Dat is de lieve behandeling, bij mij deden ze het gewoon zonder verdoving, vind ik zelf eigenlijk prettiger. Dan kun je erna gewoon meteen verder met je leven (en een gevulde koek gaan halen omdat ziekenhuiseten vies is!quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:15 schreef Damzkieee het volgende:
Oh ik moest echt met warme gelei rochelen om te verdoven. 1x rochelen en 1x inslikken. Mocht ook niet alleen thuis blijven de hele dag omdat de kans op verslikken groot was.
Het lijkt me echt heel persoonlijk. Ik vond het zonder keelverdoving en roesje echt helemaal niks. Maar ja, ik kan 's ochtends nog geen tandenborstel verder dan de achterkant van mijn voortanden hebben.quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:44 schreef Alcarin het volgende:
[..]
Dat is de lieve behandeling, bij mij deden ze het gewoon zonder verdoving, vind ik zelf eigenlijk prettiger. Dan kun je erna gewoon meteen verder met je leven (en een gevulde koek gaan halen omdat ziekenhuiseten vies is!).
bij mijn roesje had ik niet door dat er dingen gebeurden, maar moet nog wel normaal gereageerd hebben (dokter zei dat ik een breuk in het middenrif had, en ik heb hem nog verteld dat dit in de familie voorkwam). maar je bent wel redelijk snel weer "wakker" dus gok dat je niet echt onder zeil bent, maar zo suffig dat je er niets meer van weet.quote:Op maandag 6 augustus 2007 23:09 schreef svanviersen het volgende:
Ik moet morgen voor een gastroscopie, maar heb besloten om morgenochtend af te bellen en een nieuwe afspraak te maken maar dan met roesje!!!!! Risicovol lijkt me niet anders zouden ze het niet zo vaakk geven... maar dat kan me niet schelen als ik het maar niet bewust meemaak. De ass van de huisarts had mij een roesje uit me hoofd gepraat het zou allemaal wel meevallen.. ja dat kan zei wel zeggen makkelijk kletsen! Ik ben sind een paar dagen en vandaag gewoon beroerd van de zenuwen en het er gewoon buikkrampen van. ben blij dat ik besloten heb om aftebellen en een nieuwe afspraak te gaan maken. hoop dat het dan meevalt. Ben je met een roesje echt ondezeil of alleen wat suffig???
![]()
Bedankt gothic blackie!quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:16 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
bij mijn roesje had ik niet door dat er dingen gebeurden, maar moet nog wel normaal gereageerd hebben (dokter zei dat ik een breuk in het middenrif had, en ik heb hem nog verteld dat dit in de familie voorkwam). maar je bent wel redelijk snel weer "wakker" dus gok dat je niet echt onder zeil bent, maar zo suffig dat je er niets meer van weet.
verder vind ik het wel goed van je dat je toch de keuze gemaakt hebt om het niet te doen. ik had zelf precies hetzelfde, paar dagen ervoor heel slecht slapen en was op van de zenuwen. en heb toen ter plekke besloten dat ik een roesje wou, en als dat nu niet kon dan maar later (volgens mijn huisarts was het zo gedaan en was nergens voor nodig) en gelukkig was er nog plek op de uitslaapkamer dus kon het wel direct.
Omdat het woord roesje een belachelijk lief klinkend woord is voor een risicovolle anaesthesie.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 12:51 schreef svanviersen het volgende:
Hallo allemaal
waarom doen ze bij de huisarts en bij het ziekenhuis toch zo moeilijk dat ik een roesje wil!?
Volgens mij gaat svanviersen nou noooit meer haar gastroscopie laten doen!!quote:Op donderdag 9 augustus 2007 19:31 schreef Isabeau het volgende:
Omdat het woord roesje een belachelijk lief klinkend woord is voor een risicovolle anaesthesie.
sorry maar hier ben ik het echt niet mee eens. ik had dit onderzoek niet gedaan als ik geen roesje had gekregen, terwijl ik toch elke nacht een paar uur wakker was door maagzuurklachten (nu trouwens nog soms) en echt van die klachten af wou. en ja, sommige mensen doen een gastroscopie zo, vinden het niet erg zolang hun keel maar verdoofd word. maar ik ben daar niet een van, en zo zijn er meer die het niet willen zonder roesje.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:08 schreef lotje11 het volgende:
Dan is de kwaal niet erg genoeg. Als jet het onderzoek wat je kan helpen niet wilt ondergaan, heb je er niet genoeg last van.
nee dat weet ik ook niet, maar psychologisch is er zo'n grote blok (denk dat je het niet kan voorstellen als je het zelf niet meemaakt) dat je het echt niet kan zonder roesje. ik heb in die zaal (zou het bijna een ok willen noemen) in janken uitgebarsten, en wou gewoon echt niet meer (was op het moment dat het nog zonder roesje was). heb het ook aan de dokter uitgelegd, en die gaf mij groot gelijk, en gelukkig was er op dat moment een plekje om het meteen met roesje te doen. want anders was ik echt dat ziekenhuis uit gerend en had het niet gedaan.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:17 schreef lotje11 het volgende:
Je had het toch nog nooit gehad of wel? Dan kun je ook niet weten of je het niet kunt zonder medicatie.
Om even een wat completer beeld te geven:quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:14 schreef gothic-blackie het volgende: sommige mensen doen een gastroscopie zo, vinden het niet erg zolang hun keel maar verdoofd word.
Ik heb geen enkele vorm van verdoving gehad. Geen "roesje" en ook geen keelverdoving. Nu vond ik het echt een vreselijk onderzoek en ben ik er nog een dag ziek van geweest en ik hebnog een aantal dagen spierpijn gehad van het kokken. Toch zou ik als ik weer zo'n last van mijn maag zou hebben, het onderzoek weer ondergaan. Het risico dat er iets serieus met je aan de hand is kunnen uitsluiten (of de juiste diagnose stellen) vind ik de moeite/pijn van het onderzoek wel degelijk waard. Al zou ik misschien de volgende keer wel om een keelverdoving vragen... maar als je dat niet krijgt... het duurt uiteindelijk nog geen 10 minuten... er zijn -echt waar- ergere dingen in het leven.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:14 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
sorry maar hier ben ik het echt niet mee eens. ik had dit onderzoek niet gedaan als ik geen roesje had gekregen, terwijl ik toch elke nacht een paar uur wakker was door maagzuurklachten (nu trouwens nog soms) en echt van die klachten af wou. en ja, sommige mensen doen een gastroscopie zo, vinden het niet erg zolang hun keel maar verdoofd word. maar ik ben daar niet een van, en zo zijn er meer die het niet willen zonder roesje.
vast, maar ik was maar wat blij met die verdoving. denk dat ook wel meespeelde dat ik al wel wist wat er aan de hand was, maar de huisarts niet. komt omdat de halve familie een breuk in het middenrif heeft, en ik juist op aanraden van de dokter van mijn zus er ook maar naar moest laten kijken, want ik had grote kans het ook te hebben omdat mijn zus het ook heeft.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 09:08 schreef Levitation het volgende:
[..]
Ik heb geen enkele vorm van verdoving gehad. Geen "roesje" en ook geen keelverdoving. Nu vond ik het echt een vreselijk onderzoek en ben ik er nog een dag ziek van geweest en ik hebnog een aantal dagen spierpijn gehad van het kokken. Toch zou ik als ik weer zo'n last van mijn maag zou hebben, het onderzoek weer ondergaan. Het risico dat er iets serieus met je aan de hand is kunnen uitsluiten (of de juiste diagnose stellen) vind ik de moeite/pijn van het onderzoek wel degelijk waard. Al zou ik misschien de volgende keer wel om een keelverdoving vragen... maar als je dat niet krijgt... het duurt uiteindelijk nog geen 10 minuten... er zijn -echt waar- ergere dingen in het leven.![]()
nou, ik kreeg gewoon geen roesje, hoor, dus het was geen stoerigheid van mequote:Op vrijdag 10 augustus 2007 14:51 schreef Bora-Bora het volgende:
Goeie post van milagro.
Dat relativeert het allemaal wel even.
Doodbloeden voor een gastroscopie?... Kommop, Phileine..... Maak mensen nou niet onnodig bang. Dat is echt pure opklopperij.![]()
Een darm-endoscopie is zoals Milagro aangeeft, wel wat anders. Ik ben dan ook zwaar onder de indruk dat jij dat verdovingloos kunt ondergaan! Ik zou het niet kunnen/willen, want -zelfs met een roesje- is dat voor mij echt een verschrikking qua pijn. Maar: respect!![]()
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:06 schreef milagro het volgende:
mijn taktiek, ogen dicht, klakkeloos de 'commando's' opvoeren, in je hoofd een mantra opzeggen "het is zo voorbij, het is zo voorbij" , je wentelen in de onvermijdelijke 'complimentjes' van de internist "je doet het goed, hoor, we zijn zo klaar, nog even volhouden, ja, goed zo "en dan is het alweer gedaan en mag je trots zijn op jezelf en iets leuks kopen bij Bart Smit
Okee, dat was dus niet helemaal duidelijk. Sorry!quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:04 schreef phileine het volgende:(overigens kwam die opmerking over doodbloeden niet van mij, maar is dat gewoon een citaat uit het begin van dat topic
Alleen moet je wel uitkijken dat mensen onnodig bang kunnen worden door dergelijke uitspraken.quote:en vond ik het flauw dat mensen iets bagatelliseren dat voor velen een enorm traumatiserende ervaring kan zijn als je er niet goed op bent voorbereid)
Op deze manier uitgelegd is het inderdaad een stuk duidelijker dat het belangrijk is om goed te weten hoe het onderzoek precies verloopt.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:04 schreef phileine het volgende:
Nou je ziet dat het voor iedereen gewoon heel erg verschilt (en voor mensen die het meerdere keren hebben meegemaakt zelfs per keer). Als je een hele sterke kokhalsreflex hebt is het allemaal al veel zwaarder, als je 20 minuten lang echt vreselijk in paniek bent (zoals ik, ze hebben me met drie man vast moeten houden en ik woog toen nog geen 55 kilo) dan zijn dat 20 hele lange minuten. Tegen mij zei iedereen van te voren 'het valt wel mee, gewoon ontspannen dan komt het wel goed' en dat is me enorm vies tegengevallen. Als ik er beter op was voorbereid had in mezelf op zijn minst flink gedrogeerd.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 15:04 schreef phileine het volgende:Die endoscopieën en bronchoscopiën daar begrijp ik al helemaal niet van dat die nog onverdoofd gedaan worden, dat zijn gewoon middeleeuwse martelpraktijken.
Is dat zo risicovol dan? Ik was nog zo bij mijn verstand dat ik nog wel een meervoudige integraal had kunnen oplossen. Ik ken veel mensen die verder weg zijn als ze een avondje gaan stappen.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 19:31 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Omdat het woord roesje een belachelijk lief klinkend woord is voor een risicovolle anaesthesie.
Uitleg van Isabeau op eerste pagina van dit topicquote:Op zaterdag 11 augustus 2007 00:23 schreef Mister1977 het volgende:
Is dat zo risicovol dan? Ik was nog zo bij mijn verstand dat ik nog wel een meervoudige integraal had kunnen oplossen. Ik ken veel mensen die verder weg zijn als ze een avondje gaan stappen.
Als het dan nog zo risicovol is kiezen ze volgens mij voor het verkeerde stofje.
ik was er zelf ook van overtuigd dat het roesje geen effect had, beweerde dat ik alles had meegekregen, maar volgens het aanwezig personeel was ik toch echt even "weg" , hoor en bleek ik idd dus niet alles meegekregen te hebbenquote:Op zondag 12 augustus 2007 02:20 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Uitleg van Isabeau op eerste pagina van dit topic
Maar ik heb dezelfde ervaring als jij (maar bij een ander onderzoek dan de gastroscopie) dat het helemaal geen effect op me leek te hebben, dat hele roesje...
Ik denk dat het effect per persoon verschilt... (en dat weet je natuurlijk niet vantevoren...)
Oef, daar zou ik persoonlijk geen risico mee nemen!quote:Op maandag 13 augustus 2007 08:42 schreef svanviersen het volgende:
Hallo daar ben ik weer
nog even een vraagje, mag je ook zon roesje als je net 3 weken zwanger bent??? of is dat gevaarlijk voor de baby??![]()
Bij mij hebben ze dus achteraf toegegeven dat de dosis indd niet voldoende was geweest...quote:Op maandag 13 augustus 2007 10:20 schreef milagro het volgende:
ik was er zelf ook van overtuigd dat het roesje geen effect had, beweerde dat ik alles had meegekregen, maar volgens het aanwezig personeel was ik toch echt even "weg" , hoor en bleek ik idd dus niet alles meegekregen te hebben![]()
Ik had een roesje bij de gastroscopie en de colonoscopie. Bij de eerste vond ik al dat het weinig effect had al interesseerde het onderzoek me ineens niet zoveel meer (en dat is positiefquote:Op maandag 13 augustus 2007 14:30 schreef milagro het volgende:
voor gastroscopie zou ik geen roesje willen overigens.
roesje is voor mij puur om 'ondraaglijke pijnen' te doorstaan en een gastroscopie, ja er zijn leukere tijdsbestedingen , maar pijn doet het niet.
vaak is de gastroscopie dan alleen om de diagnose te maken, en niet om verbeteren te doen. dus waarschijnlijk word het gewoon daarna weer omeprazol. (als deze diagnose trouwens eerder gesteld is, kan het zijn dat ze op die manier controleren of je een maagzweer hebt gekregen van de medicijnen (jaja is mogelijk bij medicijnen die werken tegen maagzweren.)quote:Op zondag 19 augustus 2007 20:06 schreef OhmManiPadmeHumHri het volgende:
Joepie, ik mad donderdag. Tuurlijk zie ik er tegenop, zeker na lezen van alle leuke berichten op dit forum :-) Maar ik ga met roesje. Mijn wel aardige huisarts stelde dat direct al voor, 15 jaar geleden een keer zonder geprobeerd en toen is de arts gestopt omdat ie bang was dat ik zń dure gastroscoop stuk zou bijten. Nog niet van ring gehoord zeker :-)
Wat ik nu wel zou willen weten: is er iemand die een gastroscopie gehad heeft en daardoor beter behandeld kon worden tegen zijn klachten? (Bij mij dus reflux). Zo'n soort bericht zou me aardig motiveren om te gaan. want daar hoor ik dus niemand over. Als ik diebehandeling ga laten doen om daarna gewoon verder te gaan met Omeprazol slikken, tsja, waar doe je het dan voor. Ik zit nu dus op het punt dat ik me afvraag: waarom zou ik eigenlijk.
Nou dat was dus eerder een roes dan een roesje.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 20:53 schreef OhmManiPadmeHumHri het volgende:
Goed, ik ben geweest. In mijn ziekenhuis doen ze volgens de verpleegster alles met roesje - helemaaaal niet gevaarlijk - aldus de verpleegster. En hoe is dat dan met roesje? Ik heb helemaal NIETS van de scopie gemerkt, geen slang, geen zere keel, helemaal NIETS. Alleen jammer dat het twee dagen duurt voordat je die dormicum van dat roesje echt helemaal kwijt bent maar dat was het me dubbel en dwars waard. Ik ben in elk geval van een trauma af!
Precies, zo dacht ik er ook over. Het voordeel als je geen roesje neemt is dat je na het onderzoek gelijk weer weg kan. Het onderzoek zelf duur geen 20 minuten hoor, ze waren bij mij in 3 minuten klaar inclusief een stukje weefsel wegnemen.quote:Op maandag 3 september 2007 12:01 schreef roooosje het volgende:
Ik heb over anderhalve maand het onderzoek en ik ga niet voor een roesje. Ik neem alleen een roesje als iets heel erg pijn gaat doen, niet wanneer het 'tegennatuurlijk' of 'omprettig' voelt. Voor mensen met een fobie is het natuurlijk wel fijn dat die optie er bestaat. Ook na het lezen van dit topic, zie ik er nog steeds niet tegen op. Ik ben zelfs erg blij, dat ik dit onderzoek ondergaan mag, omdat mijn klachten erger zijn dan een onderzoek van 20 minuten
.
Geen spijt gehad dat je geen 'roesje' genomen had?quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:21 schreef roooosje het volgende:
Okee, ik heb het achter de rug.
Ik moest overgeven terwijl die slang erin zat.
Het voelt heel naar, meer zal ik er niet over zeggen.
Tja, ik weet niet, het was wel horror eigenlijk. Maar ik vond het wel relaxed dat ik gelijk naar huis kon en gewoon helemaal 'nuchter' was. Maar het blijft maar door mijn hoofd spokenquote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:34 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Geen spijt gehad dat je geen 'roesje' genomen had?
Toen ik het had, had de arts al besloten dat ik van die wazige medicijnen kreeg waardoor je het vergeet. Echt alsof je 30 minuten een flinke trip hebt![]()
Overgeven lijkt me sterk als je nuchter bent.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 13:21 schreef roooosje het volgende:
Okee, ik heb het achter de rug.
Ik moest overgeven terwijl die slang erin zat.
Het voelt heel naar, meer zal ik er niet over zeggen.
Mijn rechterarm werd spastisch tijdens het onderzoek, die ging telkens opweg om de slang er uit te trekken. Puur uit reflex.quote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:55 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Overgeven lijkt me sterk als je nuchter bent.
Kokhalzen moest ik wel, voelt wel apart. Je lichaam begint ook allerlei stuiptrekkingen te maken enzo
Roesje was niet nodig
Daarom werd ik door 2 zusters in bedwang gehouden, mijn benen gingen vooral ervandoorquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:57 schreef Levitation het volgende:
[..]
Mijn rechterarm werd spastisch tijdens het onderzoek, die ging telkens opweg om de slang er uit te trekken. Puur uit reflex.
Wat maf joh, ik lag gewoon vrij relaxt. Die 2 zusters stonden er gewoon naast, te kijkenquote:Op dinsdag 8 januari 2008 13:05 schreef Damzkieee het volgende:
Daarom werd ik door 2 zusters in bedwang gehouden, mijn benen gingen vooral ervandoor
Mwa, je kunt nog steeds overgeven als je nuchter bentquote:Op dinsdag 8 januari 2008 12:55 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Overgeven lijkt me sterk als je nuchter bent.
Kokhalzen moest ik wel, voelt wel apart. Je lichaam begint ook allerlei stuiptrekkingen te maken enzo
Roesje was niet nodig
Euhm of ze zetten een voedingssonde tijdens een gastroscopiequote:Op zaterdag 13 januari 2007 14:13 schreef DrMarten het volgende:
[..]
NEE!!
Een voedingssonde is een dun slangetje wat via de neus naar binnen gaat. Die glijdt redelijk makkelijk je slokdarm is (dat is mijn ervaring iig). En als dat ding eenmaal zit dan gebeurt er verder niks mee. Ik heb zelf anderhalve week met een voedingssonde gelopen en had er eigenlijk geen last van.
Bij een gastroscopie gaat er een slang ter dikte van een vinger naar binnen, het doorslikken hiervan is nogal kut. Bovendien wordt er bij een gastroscopie lucht in de maag geblazen waardoor je constant ligt te boeren, ook bewegen ze dat ding alle kanten op om het goed te kunnen zien.
Ja, als je weet te ontspannen, is het best goed te doen.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:27 schreef Pheno het volgende:
Het viel me reuze mee, geen verdoving/spray whatever. Ik hoefde dat ding niet eens naar binnen te slikken: kin op de borst en de arts stouwde dat ding wel naar beneden. Vreemde gewaarwording, dat wel. En af en toe willen overgeven, omdat al dat geschuif in je slokdarm nogal minder is. Maar niets gevonden, op zich goed, maar mijn klachten zijn er niet mee weg natuurlijk.
Ja, dat kan ik me zeker voorstelen!quote:Op maandag 18 februari 2008 13:15 schreef MinderMutsig het volgende:
Brrr, mijn spijsvertering is wat langzamer dan normaal maar dat wist ik niet op het moment dat ik dat onderzoek kreeg. Ik was dus braaf na het avondeten nuchter gebleven maar dat was niet voldoende. Een gastroscopie met een half volle maag is geen feest kan ik je vertellen.![]()
Ik heb bijna het volledige onderzoek lopen kokhalzen en kotsenTering wat heb je het dan benauwd!
Wegpuffen, ademen via je mond, rustig blijven, tot 100 tellen, het helpt allemaal geen donder. Als je maag niet compleet leeg is en ze blazen er lucht in en gaan met een slang wriemelen dan houdt je dat echt niet meer tegen.
De volgende keer eet ik van tevoren de hele dag niet.
Water mocht ik wel drinken, alleen niet vlak voor de handeling.quote:Op zondag 13 juli 2008 00:05 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik krijg maandag zo een onderzoek. Nu staat er wel dat je niet mag eten enzo, maar eén glas water dat kan wel of toch maar niet?
Water gaat sneller door de maag dan eten. Ze hebben inderdaad het liefst dat je gewoonweg niet drinkt. Het ligt een beetje aan het tijdstip, mag je om 9 uur al, dan eigenlijk niet meer in de ochtend drinken. Om 14:00 is het dan weer zo lulleig om in de ochtend niet even een glas water te nemenquote:Op zondag 13 juli 2008 00:05 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik krijg maandag zo een onderzoek. Nu staat er wel dat je niet mag eten enzo, maar eén glas water dat kan wel of toch maar niet?
Duurde het echt 30-40 minuten? Wat hebben ze dan allemaal gedaan? Hapjes nemen hebben ze bij mij ook altijd gedaan (maag & 12 vingerige darm) maar de slang was er toch altijd binnen 10 minuten weer uit.quote:Op maandag 18 februari 2008 15:53 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik ben het trouwens niet met iedereen eens die hier zegt dat het geen pijn doet. Ik had een ontsteking in mijn maag en door het gewriemel, gekots en de hapjes deed het wel degelijk pijn. En dat dan ruim 30-40 minuten![]()
Ik zal zo'n onderzoek niet snel nog eens laten doen.
Een gastroscopie is een endoscopie! Of bedoel je een echoscopie? Dat stelt ook niet zoveel voor (tenzij je er eentje moet doen van de achterkant van je hart).quote:Ze behandelen me maar voor wat ze vermoeden en desnoods onderga ik een kijkoperatie maar dit wil ik nooit meer meemaken.![]()
Ik onderga tien keer liever een endoscopie en het aan gruzelementen breken van mijn elleboog was vergeleken bij dit ook een rooskleurig moment in mijn leven.
Omdat ik continue aan het kotsen was en ze daardoor ook niet alles goed konden zien duurde het langer.quote:Op zondag 13 juli 2008 11:33 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Duurde het echt 30-40 minuten? Wat hebben ze dan allemaal gedaan? Hapjes nemen hebben ze bij mij ook altijd gedaan (maag & 12 vingerige darm) maar de slang was er toch altijd binnen 10 minuten weer uit.
Heb je soms een ERCP gehad?
Die endoscopie was via de achteruitgang, waren toch echt twee totaal verschillende onderzoeken.quote:Een gastroscopie is een endoscopie! Of bedoel je een echoscopie? Dat stelt ook niet zoveel voor (tenzij je er eentje moet doen van de achterkant van je hart).
Ja maar ik kots ook continu hoor! Ik kan hooguit een seconde zonder.quote:Op zondag 13 juli 2008 12:13 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Omdat ik continue aan het kotsen was en ze daardoor ook niet alles goed konden zien duurde het langer.![]()
[..]
Die endoscopie was via de achteruitgang, waren toch echt twee totaal verschillende onderzoeken.
Ik heb het over echt kotsen hè, niet alleen kokhalzen. Ik had het onderzoek rond 11 uur en ik had al sinds een uur of zes de vorige avond niets meer gegeten maar mijn maag zat nog gewoon vol.quote:Op zondag 13 juli 2008 14:23 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ja maar ik kots ook continu hoor! Ik kan hooguit een seconde zonder.![]()
Ow das niet zo prettig (en het is al niet prettig zonder kotsen).quote:Op zondag 13 juli 2008 14:49 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik heb het over echt kotsen hè, niet alleen kokhalzen. Ik had het onderzoek rond 11 uur en ik had al sinds een uur of zes de vorige avond niets meer gegeten maar mijn maag zat nog gewoon vol.Kotsen met een slang in je keel is niet fijn, en bij gesrek aan ruimte komt het dan gewoon door je neus naar buiten en krijg je helemaal geen lucht meer. Probeer dan maar eens niet in paniek te raken. Nog even afgezien van de pijn.
![]()
Ik heb later ook nog een onderzoek gehad met radioactieve jam om te zien hoe snel voedsel door mijn systeem ging.
Ik moest (voor mijn doen 's ochtends) keiveel eten!quote:Op zondag 13 juli 2008 14:54 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ow das niet zo prettig (en het is al niet prettig zonder kotsen).![]()
Ik heb ook een keer een radioactief ei naar binnen mogen werken.![]()
Had je volgens dat jamonderzoek ook een vertraagde maaglediging? Wat doen ze daar aan?
Wat is keiveel?quote:Op zondag 13 juli 2008 15:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik moest (voor mijn doen 's ochtends) keiveel eten!Ze kunnen het trouwens wel jam noemen maar het heeft echt helemaal niks met jam te maken.
![]()
Het was wel wat vertraagd inderdaad maar daar doen ze niks aan. (Ik zou ook niet weten wat daar aan gedaan kan worden trouwens.) Vind ik ook niet zo nodig, ik heb er nauwelijks last van en ik gebruik al genoeg medicijnen.
Ik tegenquote:Op zondag 13 juli 2008 15:14 schreef Trusten het volgende:
Ik stem voor de gastroscopie met een roesje![]()
Helemaal niks van dat hele onderzoek gemerkt al schijn ik wel half bij te zijn geweest, heerlijk
Twee beschuiten, twee koppen thee en twee boterhammen waarvan een met vieze radioactieve jam.quote:Op zondag 13 juli 2008 15:21 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Wat is keiveel?Ik eet 's ochtends erg moeilijk.
Vroeger (voor 2001 ofzo) was er Prepulsid voor vertraagde maaglediging maar dat wordt tegenwoordig alleen nog maar in extreme gevallen voorgeschreven ivm kans op ernstige hartritmestoornissen.
Ik zag er ook heel erg tegenop en kon in het ziekenhuis in Nieuwegein gewoon een roesje krijgen (ik was 10 minuutjes out) maar van te voren kreeg ik ook al verdovende spray in mijn keel tegen het kokken. Waarom zou dat onzin zijn? Omdat het een kort onderzoek is moet je maar even doorbijten ofzo?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 15:11 schreef malphas86 het volgende:
Ik mocht trouwens geen verdoving of iets, ze zeiden dat het onzin was.
Ik kan me verder wel vinden in het verhaal van waterfiets. Nu moet ik 26 oktober weer, bij een andere MDL-arts. Vorige keer (2006) hebben ze een dubieuze verhevenheid gevonden in de slokdarm. Ik had toen en heb nog steeds nogal last van reflux, en toentertijd kwam ik in een soort permanente hik terecht. Ik was allang blij dat er niets ernstigs was Nu heb ik omeprazol, in afwachting van het volgende onderzoek.quote:Op woensdag 23 september 2009 01:52 schreef AAAAAA het volgende:
Ik moet volgende maand weer. Ik heb het een keer eerder gedaan, zonder verdoving. Ik heb enorm hevige reflexen (kan bijv. geen lenzen indoen) en ik was bang dat het mis zou gaan, maar ik heb me er gewoon bij neergelegd en als de slang binnen is, dan alleen de lucht die ze pompen maar vervelend.
Hahaquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:59 schreef Alfons22 het volgende:
Waterfiets heeft mij hoop gegeven en ik probeer nu maar de nare verhalen van hier te vergeten.
Wat gek, bij mij gaven ze dat gewoon standaard. Omdat je logischerwijs bij het inkrijgen van de slang gaatquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:04 schreef Levitation het volgende:
Mocht ik ooit nog een keer moeten, vraag ik ook om een keel verdoving. Zo te horen werkt dat wel!
Mij is in het ziekenhuis helemaal niet verteld dat dat een optie was, ook roesje is niet genoemd. Het was meer lopende band werk, liggen, slang er in en gaan!
Ik was heel ontspannen, heb mezelf totaal niet druk gemaakt over het onderzoek en lag toch gedurende het hele onderzoek te kokhalzen. Kon dat gewoon niet onderdrukken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:20 schreef Pheno het volgende:
Bij mijn ziekenhuis geven ze het iig niet. Zo logisch is het ook niet dat je gaat kokhalzen overigens, als je maar ontspant.
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:43 schreef Adelante het volgende:
Ik moet volgende week ook weer zo'n behandeling ondergaanMét roesje, zeker te weten. Anders gaan ze er niet via de bovenkant in
Het is gewoon een rotonderzoek.....een roesje heeft vrijwel geen nadelen.....de reis naar het ziekenhuis is gevaarlijker dan de risico's van een roesje en je merkt er lekker niks vanquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:20 schreef AAAAAA het volgende:
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.
Waarom zou je in vredesnaam géén roesje nemenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:20 schreef AAAAAA het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.
Pardon? Dat ligt er maar net aan wat er aan de hand is. Het deed bij mij wel degelijk pijn.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:20 schreef AAAAAA het volgende:
[..]
Dat klopt ja, maar ik kon geen roesje krijgen omdat ik meteen moest. Ik heb gelukkig een heel aardige arts die mij behoorlijk geruststelde. Ik kan me voorstellen dat je als je iets aan je maag hebt ipv je slokdarm, je behoorlijk veel last kunt krijgen van die lucht die ze erin jagen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 02:05 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Pardon? Dat ligt er maar net aan wat er aan de hand is. Het deed bij mij wel degelijk pijn.
Dit was de eerste en de laatste keer voor mij. Die slang gaat ook met roesje niet meer mijn strot in.
Heb ik ook eens gehad. Ben je er mooi in één keer vanaf. Waarschijnlijk gastroscopie eerst en dan de colo(no)scopie: Je krijgt dan voor de gastroscopie geen (of een licht, kun je vragen) roesje en voor de coloscopie een gewoon roesje. Wat betreft het roesje voor de gastroscopie: dat verschilt per persoon die het onderzoek heb ik gemerkt. De één doet het liever niet, de ander heeft er geen problemen mee. Aangezien je voor de coloscopie er wel één krijgt moeten de voorzorgsmaatregelen er toch al voor genomen worden dus zal het niet zo'n probleem zijn er voor de gastroscopie ook eentje te krijgen: Eén lichte dosis voor de gastroscopie en dan meteen eentje erbovenop voor de coloscopie (een dubbele "lichte" dosis dus).quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 10:51 schreef Ek-Mei het volgende:
Ik heb binnenkort een gastroscopie en een coloscopie op 1 dag, pff als ik dit allemaal lees begin ik al te zweten, ik ben ook heel bang voor het "stik gevoel". In mijn folder staat niks over een roesje, wel over een slaapmiddel maar dat gaat alleen over de coloscopie volgens mij...
Ik moet toch even wat nuance aanbrengen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:09 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Het beste is een rijk ziekenhuis uit te kiezen...
Daar bedoel ik mee een ziekenhuis dat goed bekend staat en geen universiteit oid.
Mijn ervaring is dat men dan vaker goedkopere middelen gebruikt, terwijl het ook heel anders kan.
Dormicum is overigens een oud paardemiddel om te gaan slapen erg ouderwets, las het ergens hier in dit topic. Maar goed als het helpt?
Schandalig dat dit zonder verdoving gedaan wordt...bah wat kan ik me daar kwaad om maken zeg...
Alleen als er een vergelijkbaar of beter en goedkoper of gelijkwaardig alternatief is. Je kunt niet simpelweg mensen ongediagnostiseerd en onbehandeld laten lopen alleen maar omdat een onderzoek traumatisch kan zijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:06 schreef Kings het volgende:
Even voor de paniekzaaiers onder ons:
Als je dood kon gaan en/of een trauma op kon lopen van een gastroscopie, dan snap je zelf hopelijk
wel dat ziekenhuizen deze onderzoeksmethode meteen van de lijst zouden halen.
Het is natuurlijk een onderzoek dat over het algemeen als erg onprettig wordt evaren. Er is op dit moment en hoogstwaarschijnlijk ook in de nabije toekomst geen enkel ander onderzoek wat zo eenvoudig, snel en goedkoop zoveel informatie oplevert. Het zal dus ook nog lang blijven bestaan. Eigenlijk ook wel terecht want het geeft de arts de mogelijkheid iets met eigen ogen te zien en biopten te nemen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:06 schreef Kings het volgende:
Even voor de paniekzaaiers onder ons:
Als je dood kon gaan en/of een trauma op kon lopen van een gastroscopie, dan snap je zelf hopelijk
wel dat ziekenhuizen deze onderzoeksmethode meteen van de lijst zouden halen. Maar dit onderzoek wordt nog dagelijks gedaan, want het is een hele simpele ingreep, die je prima kunt doorstaan als je gewoon RUSTIG blijft.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 09:03 schreef mascarpone het volgende:
Key is om je te ontspannen. En de protesteerneigingen van je slokdarm over je heen te laten gaan.
Het duurde ongeveer 5 minuten. Totaal pijnloos oveigens bij mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |