Ja, als je weet te ontspannen, is het best goed te doen.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:27 schreef Pheno het volgende:
Het viel me reuze mee, geen verdoving/spray whatever. Ik hoefde dat ding niet eens naar binnen te slikken: kin op de borst en de arts stouwde dat ding wel naar beneden. Vreemde gewaarwording, dat wel. En af en toe willen overgeven, omdat al dat geschuif in je slokdarm nogal minder is. Maar niets gevonden, op zich goed, maar mijn klachten zijn er niet mee weg natuurlijk.
Ja, dat kan ik me zeker voorstelen!quote:Op maandag 18 februari 2008 13:15 schreef MinderMutsig het volgende:
Brrr, mijn spijsvertering is wat langzamer dan normaal maar dat wist ik niet op het moment dat ik dat onderzoek kreeg. Ik was dus braaf na het avondeten nuchter gebleven maar dat was niet voldoende. Een gastroscopie met een half volle maag is geen feest kan ik je vertellen.![]()
Ik heb bijna het volledige onderzoek lopen kokhalzen en kotsenTering wat heb je het dan benauwd!
Wegpuffen, ademen via je mond, rustig blijven, tot 100 tellen, het helpt allemaal geen donder. Als je maag niet compleet leeg is en ze blazen er lucht in en gaan met een slang wriemelen dan houdt je dat echt niet meer tegen.
De volgende keer eet ik van tevoren de hele dag niet.
Water mocht ik wel drinken, alleen niet vlak voor de handeling.quote:Op zondag 13 juli 2008 00:05 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik krijg maandag zo een onderzoek. Nu staat er wel dat je niet mag eten enzo, maar eén glas water dat kan wel of toch maar niet?
Water gaat sneller door de maag dan eten. Ze hebben inderdaad het liefst dat je gewoonweg niet drinkt. Het ligt een beetje aan het tijdstip, mag je om 9 uur al, dan eigenlijk niet meer in de ochtend drinken. Om 14:00 is het dan weer zo lulleig om in de ochtend niet even een glas water te nemenquote:Op zondag 13 juli 2008 00:05 schreef HeaRt_woRm het volgende:
Ik krijg maandag zo een onderzoek. Nu staat er wel dat je niet mag eten enzo, maar eén glas water dat kan wel of toch maar niet?
Duurde het echt 30-40 minuten? Wat hebben ze dan allemaal gedaan? Hapjes nemen hebben ze bij mij ook altijd gedaan (maag & 12 vingerige darm) maar de slang was er toch altijd binnen 10 minuten weer uit.quote:Op maandag 18 februari 2008 15:53 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik ben het trouwens niet met iedereen eens die hier zegt dat het geen pijn doet. Ik had een ontsteking in mijn maag en door het gewriemel, gekots en de hapjes deed het wel degelijk pijn. En dat dan ruim 30-40 minuten![]()
Ik zal zo'n onderzoek niet snel nog eens laten doen.
Een gastroscopie is een endoscopie! Of bedoel je een echoscopie? Dat stelt ook niet zoveel voor (tenzij je er eentje moet doen van de achterkant van je hart).quote:Ze behandelen me maar voor wat ze vermoeden en desnoods onderga ik een kijkoperatie maar dit wil ik nooit meer meemaken.![]()
Ik onderga tien keer liever een endoscopie en het aan gruzelementen breken van mijn elleboog was vergeleken bij dit ook een rooskleurig moment in mijn leven.
Omdat ik continue aan het kotsen was en ze daardoor ook niet alles goed konden zien duurde het langer.quote:Op zondag 13 juli 2008 11:33 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Duurde het echt 30-40 minuten? Wat hebben ze dan allemaal gedaan? Hapjes nemen hebben ze bij mij ook altijd gedaan (maag & 12 vingerige darm) maar de slang was er toch altijd binnen 10 minuten weer uit.
Heb je soms een ERCP gehad?
Die endoscopie was via de achteruitgang, waren toch echt twee totaal verschillende onderzoeken.quote:Een gastroscopie is een endoscopie! Of bedoel je een echoscopie? Dat stelt ook niet zoveel voor (tenzij je er eentje moet doen van de achterkant van je hart).
Ja maar ik kots ook continu hoor! Ik kan hooguit een seconde zonder.quote:Op zondag 13 juli 2008 12:13 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Omdat ik continue aan het kotsen was en ze daardoor ook niet alles goed konden zien duurde het langer.![]()
[..]
Die endoscopie was via de achteruitgang, waren toch echt twee totaal verschillende onderzoeken.
Ik heb het over echt kotsen hè, niet alleen kokhalzen. Ik had het onderzoek rond 11 uur en ik had al sinds een uur of zes de vorige avond niets meer gegeten maar mijn maag zat nog gewoon vol.quote:Op zondag 13 juli 2008 14:23 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ja maar ik kots ook continu hoor! Ik kan hooguit een seconde zonder.![]()
Ow das niet zo prettig (en het is al niet prettig zonder kotsen).quote:Op zondag 13 juli 2008 14:49 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik heb het over echt kotsen hè, niet alleen kokhalzen. Ik had het onderzoek rond 11 uur en ik had al sinds een uur of zes de vorige avond niets meer gegeten maar mijn maag zat nog gewoon vol.Kotsen met een slang in je keel is niet fijn, en bij gesrek aan ruimte komt het dan gewoon door je neus naar buiten en krijg je helemaal geen lucht meer. Probeer dan maar eens niet in paniek te raken. Nog even afgezien van de pijn.
![]()
Ik heb later ook nog een onderzoek gehad met radioactieve jam om te zien hoe snel voedsel door mijn systeem ging.
Ik moest (voor mijn doen 's ochtends) keiveel eten!quote:Op zondag 13 juli 2008 14:54 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ow das niet zo prettig (en het is al niet prettig zonder kotsen).![]()
Ik heb ook een keer een radioactief ei naar binnen mogen werken.![]()
Had je volgens dat jamonderzoek ook een vertraagde maaglediging? Wat doen ze daar aan?
Wat is keiveel?quote:Op zondag 13 juli 2008 15:03 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik moest (voor mijn doen 's ochtends) keiveel eten!Ze kunnen het trouwens wel jam noemen maar het heeft echt helemaal niks met jam te maken.
![]()
Het was wel wat vertraagd inderdaad maar daar doen ze niks aan. (Ik zou ook niet weten wat daar aan gedaan kan worden trouwens.) Vind ik ook niet zo nodig, ik heb er nauwelijks last van en ik gebruik al genoeg medicijnen.
Ik tegenquote:Op zondag 13 juli 2008 15:14 schreef Trusten het volgende:
Ik stem voor de gastroscopie met een roesje![]()
Helemaal niks van dat hele onderzoek gemerkt al schijn ik wel half bij te zijn geweest, heerlijk
Twee beschuiten, twee koppen thee en twee boterhammen waarvan een met vieze radioactieve jam.quote:Op zondag 13 juli 2008 15:21 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Wat is keiveel?Ik eet 's ochtends erg moeilijk.
Vroeger (voor 2001 ofzo) was er Prepulsid voor vertraagde maaglediging maar dat wordt tegenwoordig alleen nog maar in extreme gevallen voorgeschreven ivm kans op ernstige hartritmestoornissen.
Ik zag er ook heel erg tegenop en kon in het ziekenhuis in Nieuwegein gewoon een roesje krijgen (ik was 10 minuutjes out) maar van te voren kreeg ik ook al verdovende spray in mijn keel tegen het kokken. Waarom zou dat onzin zijn? Omdat het een kort onderzoek is moet je maar even doorbijten ofzo?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 15:11 schreef malphas86 het volgende:
Ik mocht trouwens geen verdoving of iets, ze zeiden dat het onzin was.
Ik kan me verder wel vinden in het verhaal van waterfiets. Nu moet ik 26 oktober weer, bij een andere MDL-arts. Vorige keer (2006) hebben ze een dubieuze verhevenheid gevonden in de slokdarm. Ik had toen en heb nog steeds nogal last van reflux, en toentertijd kwam ik in een soort permanente hik terecht. Ik was allang blij dat er niets ernstigs was Nu heb ik omeprazol, in afwachting van het volgende onderzoek.quote:Op woensdag 23 september 2009 01:52 schreef AAAAAA het volgende:
Ik moet volgende maand weer. Ik heb het een keer eerder gedaan, zonder verdoving. Ik heb enorm hevige reflexen (kan bijv. geen lenzen indoen) en ik was bang dat het mis zou gaan, maar ik heb me er gewoon bij neergelegd en als de slang binnen is, dan alleen de lucht die ze pompen maar vervelend.
Hahaquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 12:59 schreef Alfons22 het volgende:
Waterfiets heeft mij hoop gegeven en ik probeer nu maar de nare verhalen van hier te vergeten.
Wat gek, bij mij gaven ze dat gewoon standaard. Omdat je logischerwijs bij het inkrijgen van de slang gaatquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:04 schreef Levitation het volgende:
Mocht ik ooit nog een keer moeten, vraag ik ook om een keel verdoving. Zo te horen werkt dat wel!
Mij is in het ziekenhuis helemaal niet verteld dat dat een optie was, ook roesje is niet genoemd. Het was meer lopende band werk, liggen, slang er in en gaan!
Ik was heel ontspannen, heb mezelf totaal niet druk gemaakt over het onderzoek en lag toch gedurende het hele onderzoek te kokhalzen. Kon dat gewoon niet onderdrukken.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:20 schreef Pheno het volgende:
Bij mijn ziekenhuis geven ze het iig niet. Zo logisch is het ook niet dat je gaat kokhalzen overigens, als je maar ontspant.
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:43 schreef Adelante het volgende:
Ik moet volgende week ook weer zo'n behandeling ondergaanMét roesje, zeker te weten. Anders gaan ze er niet via de bovenkant in
Het is gewoon een rotonderzoek.....een roesje heeft vrijwel geen nadelen.....de reis naar het ziekenhuis is gevaarlijker dan de risico's van een roesje en je merkt er lekker niks vanquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:20 schreef AAAAAA het volgende:
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.
Waarom zou je in vredesnaam géén roesje nemenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:20 schreef AAAAAA het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je een roesje wil? Ik kan me niet indenken wat daar het voordeel van is, aangezien het onderzoek niet echt pijnlijk te noemen is.
Pardon? Dat ligt er maar net aan wat er aan de hand is. Het deed bij mij wel degelijk pijn.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:20 schreef AAAAAA het volgende:
[..]
Dat klopt ja, maar ik kon geen roesje krijgen omdat ik meteen moest. Ik heb gelukkig een heel aardige arts die mij behoorlijk geruststelde. Ik kan me voorstellen dat je als je iets aan je maag hebt ipv je slokdarm, je behoorlijk veel last kunt krijgen van die lucht die ze erin jagen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 02:05 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Pardon? Dat ligt er maar net aan wat er aan de hand is. Het deed bij mij wel degelijk pijn.
Dit was de eerste en de laatste keer voor mij. Die slang gaat ook met roesje niet meer mijn strot in.
Heb ik ook eens gehad. Ben je er mooi in één keer vanaf. Waarschijnlijk gastroscopie eerst en dan de colo(no)scopie: Je krijgt dan voor de gastroscopie geen (of een licht, kun je vragen) roesje en voor de coloscopie een gewoon roesje. Wat betreft het roesje voor de gastroscopie: dat verschilt per persoon die het onderzoek heb ik gemerkt. De één doet het liever niet, de ander heeft er geen problemen mee. Aangezien je voor de coloscopie er wel één krijgt moeten de voorzorgsmaatregelen er toch al voor genomen worden dus zal het niet zo'n probleem zijn er voor de gastroscopie ook eentje te krijgen: Eén lichte dosis voor de gastroscopie en dan meteen eentje erbovenop voor de coloscopie (een dubbele "lichte" dosis dus).quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 10:51 schreef Ek-Mei het volgende:
Ik heb binnenkort een gastroscopie en een coloscopie op 1 dag, pff als ik dit allemaal lees begin ik al te zweten, ik ben ook heel bang voor het "stik gevoel". In mijn folder staat niks over een roesje, wel over een slaapmiddel maar dat gaat alleen over de coloscopie volgens mij...
Ik moet toch even wat nuance aanbrengen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:09 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Het beste is een rijk ziekenhuis uit te kiezen...
Daar bedoel ik mee een ziekenhuis dat goed bekend staat en geen universiteit oid.
Mijn ervaring is dat men dan vaker goedkopere middelen gebruikt, terwijl het ook heel anders kan.
Dormicum is overigens een oud paardemiddel om te gaan slapen erg ouderwets, las het ergens hier in dit topic. Maar goed als het helpt?
Schandalig dat dit zonder verdoving gedaan wordt...bah wat kan ik me daar kwaad om maken zeg...
Alleen als er een vergelijkbaar of beter en goedkoper of gelijkwaardig alternatief is. Je kunt niet simpelweg mensen ongediagnostiseerd en onbehandeld laten lopen alleen maar omdat een onderzoek traumatisch kan zijn.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:06 schreef Kings het volgende:
Even voor de paniekzaaiers onder ons:
Als je dood kon gaan en/of een trauma op kon lopen van een gastroscopie, dan snap je zelf hopelijk
wel dat ziekenhuizen deze onderzoeksmethode meteen van de lijst zouden halen.
Het is natuurlijk een onderzoek dat over het algemeen als erg onprettig wordt evaren. Er is op dit moment en hoogstwaarschijnlijk ook in de nabije toekomst geen enkel ander onderzoek wat zo eenvoudig, snel en goedkoop zoveel informatie oplevert. Het zal dus ook nog lang blijven bestaan. Eigenlijk ook wel terecht want het geeft de arts de mogelijkheid iets met eigen ogen te zien en biopten te nemen.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 13:06 schreef Kings het volgende:
Even voor de paniekzaaiers onder ons:
Als je dood kon gaan en/of een trauma op kon lopen van een gastroscopie, dan snap je zelf hopelijk
wel dat ziekenhuizen deze onderzoeksmethode meteen van de lijst zouden halen. Maar dit onderzoek wordt nog dagelijks gedaan, want het is een hele simpele ingreep, die je prima kunt doorstaan als je gewoon RUSTIG blijft.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 09:03 schreef mascarpone het volgende:
Key is om je te ontspannen. En de protesteerneigingen van je slokdarm over je heen te laten gaan.
Het duurde ongeveer 5 minuten. Totaal pijnloos oveigens bij mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |