abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41392387
ja volgens mij wel ,omdat je zelf niet helemaal je slikken onder controle hebt zodat hun maar kunnen duwen met die slang in je keel ..
pi_41417960
Wanneer krijg je een roesje bij het onderzoek?

Ik heb gister het onderzoek gehad, zonder roesje. Ik was van te voren erg rustig en niet zenuwachtig, dacht dat het wel mee zou vallen. Maar ik begon al te kokhalzen van de xylocaine spray in mijn keel. Van de slang ging ik nog meer kokhalzen en dacht echt dat ik stikte. Ik kon geen adem halen door mijn neus en als ik het door mijn keel probeerde moest ik dus zo kokhalzen. Viel zwaar tegen. Heb nu nog steeds hele erge keelpijn en blijk een ontsteking in mijn slokdarm te hebben
pi_41418807
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 10:40 schreef Sjannie het volgende:
Wanneer krijg je een roesje bij het onderzoek?

Ik heb gister het onderzoek gehad, zonder roesje. Ik was van te voren erg rustig en niet zenuwachtig, dacht dat het wel mee zou vallen. Maar ik begon al te kokhalzen van de xylocaine spray in mijn keel. Van de slang ging ik nog meer kokhalzen en dacht echt dat ik stikte. Ik kon geen adem halen door mijn neus en als ik het door mijn keel probeerde moest ik dus zo kokhalzen. Viel zwaar tegen. Heb nu nog steeds hele erge keelpijn en blijk een ontsteking in mijn slokdarm te hebben
Er zijn helaas nog steeds een zooi artsen die bij dergelijke onderzoeken geen roesje willen geven omdat ze dan een bed moeten regelen en dat gaat allemaal van het budget af enzo. Het komt dan dus voor dat ze je niet eens de mogelijkheid tot een roesje geven. Als je nog een keer moet, geef dan aan dat je graag een roesje wil. Dat moet je wel op tijd, doen en niet pas op de dag zelf. Gewoon bij het maken van de afspraak of als de arts zegt dat je nog een keer moet aangeven dat je een roesje wil. En als ze moeilijk doen gewoon vragen of je bij hun een keer die slang naar binnen mag douwen.
A mind with a heart of it's own
pi_41419996
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 11:30 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Er zijn helaas nog steeds een zooi artsen die bij dergelijke onderzoeken geen roesje willen geven omdat ze dan een bed moeten regelen en dat gaat allemaal van het budget af enzo.
Een bed kost niet alleen geld, je houd ook een bed bezet voor iemand die het waarschijnlijk stukken harder nodig heeft dan jij. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er geen bedden genoeg zijn? Een gastroscopie is een KLEINE ingreep en daar is geen roesje voor nodig.
quote:
Het komt dan dus voor dat ze je niet eens de mogelijkheid tot een roesje geven. Als je nog een keer moet, geef dan aan dat je graag een roesje wil. Dat moet je wel op tijd, doen en niet pas op de dag zelf. Gewoon bij het maken van de afspraak of als de arts zegt dat je nog een keer moet aangeven dat je een roesje wil.
Dat klopt. Maar ga er niet van uit dat je bij je eerste gastroscopie een roesje krijgt. Als je eerder een gastroscopie hebt gehad is de kans groter dat de arts het je toewijst.
quote:
En als ze moeilijk doen gewoon vragen of je bij hun een keer die slang naar binnen mag douwen.
Dokters zijn geen halve imbecielen. Ze hebben in hun studietijd vaak genoeg dit soort onderzoeken zelf ondergaan doordat medestudenten moesten oefenen.
Find your prince, before you start kissing frogs
  zaterdag 2 september 2006 @ 12:36:47 #130
93082 Beaver
He! Ik ben je bitch niet!
pi_41420221
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:26 schreef Kings het volgende:
Dokters zijn geen halve imbecielen. Ze hebben in hun studietijd vaak genoeg dit soort onderzoeken zelf ondergaan doordat medestudenten moesten oefenen.
Ja, dat klopt. Pas geleden op tv nog gezien dat alle dokters dit onderzoek moeten ondergaan zodat ze weten hoe het voelt. En maar goed ook, daardoor gaan ze een stuk voorzichtiger te werk dan alleen maar even die slang naar binnen proppen.

Ik denk ook dat je voor een gastroscopie geen roesje nodig hebt. Het is een kloteonderzoek maar het doet zeker geen pijn. En buiten dat, met een roesje ben je nog wel een paar uur van de wereld en eerder in dit topic staat zelfs vermeld dat het gevaarlijk kan zijn.
pi_41445215
quote:
Ja maar dan willen ze het allemaal met een roesje geloof me en ik heb dat uit betrouwbare bronnen
het is gewoon een kwestie van geld je bent gewoon een stuk duurder als je een roesje wilt ,ik vindt het dan ook onzin om te zeggen dat je iemands bed bezet houdt ik heb op dat moment toch net zo goed recht op een bed als ieder ander of iemande die iets anders heeft of niet. ik betaal net zo veel premie als ieder ander dus ook net zoveel recht op zorg zoals ik dat graag wil vooral nu met dat nieuwe zorgstelsel. Maar goed ik vindt een gastroscopie goed te ondergaan met een roesje en ik raad het ook iedereen aan want je bent zeer zeker geen uren onder het zeil ,maar ja gaat weg uit het ziekenhuis zonder trauma`s . Dus voor iedereen die nog moet succes en neem vooral een roesje je ondergaat het dan een stuk relaxder
  zondag 3 september 2006 @ 09:49:58 #132
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_41445474
quote:
Op zaterdag 2 september 2006 12:26 schreef Kings het volgende:
Een bed kost niet alleen geld, je houd ook een bed bezet voor iemand die het waarschijnlijk stukken harder nodig heeft dan jij. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat er geen bedden genoeg zijn? Een gastroscopie is een KLEINE ingreep en daar is geen roesje voor nodig.....
Blaat......leuke houding heb je wel zeg

Wie ben jij om te bepalen dat er geen roesje nodig is?

Je hebt zo'n bed maar 2 uur nodig, en ik werd alle keren dat ik op de verkoeverkamer van de
afdeling gastro-endoscopie wakker ben geworden vergezeld door op zijn minst 10 lege bedden
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
  zondag 3 september 2006 @ 20:14:11 #133
156569 KeizerNero
Puzzled Panther
pi_41459705
Ik heb het ook gehad, viel niet echt mee om die slang door te slikken. Had gewoon het gevoel dat ik stikte (kokhalzen). Bovendien kreeg ik er een bloedneus van en zat die slang helemaal onder het bloed toen ie er weer uit kwam.
Nee het was zeker geen plezierige ervaring.
Evolution is a process too slow to save my soul
pi_41633670
hoi beaver hebben z\e bij jou alleen maar biopten genomen van je maag en niet van je dunne darm?? want vit B12 tekort kan ook komen door coeliakie. bij mij is er verder niks uit de biopties gekomen
will I became A master on marimba
  zaterdag 9 september 2006 @ 12:28:22 #135
93082 Beaver
pi_41644463
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:26 schreef marimbaplayer het volgende:
hoi beaver hebben z\e bij jou alleen maar biopten genomen van je maag en niet van je dunne darm?? want vit B12 tekort kan ook komen door coeliakie. bij mij is er verder niks uit de biopties gekomen
Ik zou afgelopen donderdag eigenlijk de uitslag krijgen maar hij had alleen de uitslag van wat ze met het cameraatje gezien hebben. De biopten waren nog niet klaar. Hij had niet het idee dat hij daar nog een parasiet in ging vinden, alhoewel hij daar wel naar op zoek was melde hij. Dus ik moet over 2 weken bellen voor de uitslag van de biopten. Als ze dan niets gevonden hebben, houd hij het op een B12 tekort zonder aantoonbare reden. Zowieso moet ik elke 2 maanden een B12 injectie krijgen.

Dus nog heel even afwachten voor de definitieve uitslag...
pi_41817798
Nou eindelijk bij de dokter geweest i.v.m. de uitslag ,die luide scheurtje in het middenrif geen ontsteking in de slokdarm en geen bacterie in maag gelukkig , nu net een mega tas met omeprazol opgehaald bij de apotheek 180 stuks a 40 mg voor de komende 3 maanden , ik vroeg nog bij de apotheek ik krijg volgend zeker mijn eigen bijdrage niet terug hahaha ,nou ja nu maar hopen dat de klachten minder worden .
pi_41900776
Mama helluppie, ik moet hem morgen weer. Ik kan me 10 jaar geleden herinneren dat ik er niet blij van was achteraf. Ik krijg ook een roesje nu (tenminste, dat is me toegezegd) maar ik weet het nog niet zo zeker. Zucht, was het maar morgen 11.00 uur. Ik voel me een piepklein and I shit the hell out of my pants...
  zondag 17 september 2006 @ 23:26:32 #138
93082 Beaver
pi_41906294
Succes morgen Laddertje, het komt helemaal goed!
pi_41908470
Het doet dus GEEN PIJN, zo'n gastroscopie! Dat is iets wat vaak niet duidelijk is als je het nog nooit hebt meegemaakt.

Het is een beetje een vervelend onderzoekje omdat je een buisje moet doorslikken en op dat moment even het gevoel hebt dat je niet meer kunt ademen. Als je dan gewoon rustig blijft, kom je er onmiddellijk achter dat je eigenlijk gewoon door je neus (en zelfs door je mond) kunt blijven doorademen!!

Het volgende hinderlijke is dat je (meestal) als een varken gaat liggen boeren waar arts en verplegers bijstaan... Je voelt je dus behoorlijk opgelaten, maar zij zijn dat dus gewoon gewend en kijken helemaal nergens van op!! Je kunt er toch niets aan doen, dus laat het maar gewoon gebeuren.

Verder zijn de biopten ook volledig pijnloos, en als je het gewoon op een rustige manier ondergaat, ben je er met een minuut of 10 vanaf (als ik me goed herinner). Het gaat harstikke snel!

De eerste keer dat ik het moest ondergaan had ik er ook op gestAAn dat ik een goedwerkend roesje zou krijgen, omdat ik er geen hout van geloofde dat het pijnloos was (na een vreselijk traumatiserende ervaring met een effectloos rotroesje voor een heel ander (zeer pijnlijk) onderzoek...).

Toen ik er uiteindelijk achterkwam dat het maar een kleine, een beetje vervelende, maar verder onschuldige ingreep was, heb ik op het laatste moment besloten om het toch zonder roesje te doen.

Het viel dus inderdaad reuze mee, en ik stapte harstikke opgelucht en superfit de onderzoeksruimte weer uit!

SUCCES dus, Laddertje!

[ Bericht 1% gewijzigd door Bora-Bora op 18-09-2006 23:24:25 ]
 FR
pi_41918759
Och, het is ook niet de pijn waar ik bang voor was, maar het kokhalzen. Maar het is achter de rug! Ik heb uiteindelijk toch maar voor het roesje gekozen en ben heelblij dat ik het heb gedaan. Ik kan me alleen nog vaag herinneren dat ze de slang naar binnen schoven. Ik heb niet eens gekokhalst, volgens de (hele lieve) verpleegkundige.
Ik zie de wereld nu wel voor unnen krentenbol aan.

Maar een roesje rules! Eg wel!

Hartstikke bedankt trouwens voor jullie bemoedigende woorden hier.
pi_41919146
quote:
Op donderdag 14 september 2006 22:32 schreef reepie het volgende:
Nou eindelijk bij de dokter geweest i.v.m. de uitslag ,die luide scheurtje in het middenrif geen ontsteking in de slokdarm en geen bacterie in maag gelukkig , nu net een mega tas met omeprazol opgehaald bij de apotheek 180 stuks a 40 mg voor de komende 3 maanden , ik vroeg nog bij de apotheek ik krijg volgend zeker mijn eigen bijdrage niet terug hahaha ,nou ja nu maar hopen dat de klachten minder worden .
waarschijnlijk werken die medicijnen wel hoor en anders terug naar de huisarts, en andere medicijnen vragen.

tis trouwens geen scheurtje maar een breuk (heb het zelf ook). en je vroeg nog wat eraan gedaan kon worden: niets, behalve medicijnen die je maagzuur remmen.

trouwens weet zo niet of je man of vrouw bent. maar bij vrouwen raden ze het ook aan om het te melden als je zwanger word. omdat de breuk dan groter kan worden, maar ook omdat het erfelijk kan zijn (dit weet ik doordat zowat mijn hele familie zo'n breuk heeft ) en de kinderen ook een grotere breuk kunnen krijgen (een echte hernia diafragmatica) waardoor bv darmen en maag in de borstkas kunnen zitten.

dit soort dingen weet ik vooral door mijn zus, die heeft deze info van haar huisarts en gynacoloog gekregen, op het moment dat zij zwanger was. en ja hoor, haar tweeling hebben allebei een breuk in het middenrif
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_41919249
Oh, ze hebben trouwens geen afwijkende dingen gezien. Dus terug naar het oorspronkelijke plan: er is al gruis in mijn galblaas aangetroffen en ik heb dus het afgelopen jaar 3 kolieken gehad (man, wat doet dat zeer!). De internist gaat me nu doorsturen naar de chirurg. Tsjakkaaaa, weg galzakkaaaa
pi_42507163
16 oktober is voor mij de dag...
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 9 oktober 2006 @ 16:15:43 #144
93082 Beaver
pi_42513943
Sterkte Agento! Probeer rustig te blijven en goed te luisteren naar de aanwijzingen. Weet je al of je een roesje krijgt of niet?
pi_42515214
Nee, geen roesje, maar ik zal wel om die verdovende spray vragen.

Ik vroeg nog aan de arts (die het ook zal doen volgende week) wat ik nou moet geloven van al die horrorverhalen. Volgens hem is het niet prettig (*duh*) maar hangt het in hoge mate van de patient af. Als de patient rustig blijft en meewerkt, is het binnen een paar minuten gepiept. Als de patient ´in gevecht gaat´ duurt het net zo lang totdat het klaar is. Het rationele advies luidt dus: rustig blijven. Dat is ook de teneur van de berichten in dit topic. Nu hoop ik maar dat ik mezelf op het moment supreme voldoende onder controle heb. Van de ene kant ben ik niet zon held als het om allerlei lichamelijke toestanden gaat, van de andere kant ben ik meestal ook wel in staat me ergens aan over te geven als ik weet dat dat noodzakelijk is. We´ll see.

Eigenlijk ging ik er vanuit dat het vandaag zou gebeuren, maar helaas... Nog een week wachten. Sommige dingen kun je maar beter achter de rug hebben.

Belangrijker is om weer helemaal de oude te worden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_42601437
quote:
waarschijnlijk werken die medicijnen wel hoor en anders terug naar de huisarts, en andere medicijnen vragen.

tis trouwens geen scheurtje maar een breuk (heb het zelf ook). en je vroeg nog wat eraan gedaan kon worden: niets, behalve medicijnen die je maagzuur remmen.

trouwens weet zo niet of je man of vrouw bent. maar bij vrouwen raden ze het ook aan om het te melden als je zwanger word. omdat de breuk dan groter kan worden, maar ook omdat het erfelijk kan zijn (dit weet ik doordat zowat mijn hele familie zo'n breuk heeft ) en de kinderen ook een grotere breuk kunnen krijgen (een echte hernia diafragmatica) waardoor bv darmen en maag in de borstkas kunnen zitten.

dit soort dingen weet ik vooral door mijn zus, die heeft deze info van haar huisarts en gynacoloog gekregen, op het moment dat zij zwanger was. en ja hoor, haar tweeling hebben allebei een breuk in het middenrif
nu 1 na maand slikken van die omeprazol niet echt het gevoel dat het over gaat dus maar weer ff langs de dokter
En ik ben een man dus dat verhaal over zwanger worden gaat voor mijn niet op

En Argento sterkte 16 oktober , ik zou je een roesje aanraden maar das persoonlijk anders gewoon proberen rustig te blijven dan is het zo voorbij.
pi_42601736
quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 08:30 schreef reepie het volgende:

[..]

nu 1 na maand slikken van die omeprazol niet echt het gevoel dat het over gaat dus maar weer ff langs de dokter
En ik ben een man dus dat verhaal over zwanger worden gaat voor mijn niet op

En Argento sterkte 16 oktober , ik zou je een roesje aanraden maar das persoonlijk anders gewoon proberen rustig te blijven dan is het zo voorbij.
hou er trouwens wel rekening mee dat je veel dingen niet of minder kan eten/drinken. bv cola is funest voor je, net zoals scherp gekruid eten, en vet eten. ikzelf slik de medicijnen alleen maar op de nacht door te komen, overdag neem ik wel wat extra melkproducten om mijn maag te kalmeren.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_42610393
Sterkte bij het onderzoek. Mijn laatste gastro heb ik 2 maanden geleden gehad. Zonder roesje. Alle keren dat ik een gastroscopie gehad heb is dit gedaan zonder roes. Deze is wel eerder gestopt omdat ik door problemen met me maaglediging te veel voedselresten in me maag had en begon over te geven. Ze wouden niet het risico lopen, nadat ik meerdere malen overgegeven had, dat ik maagzuur in me luchtweg zou krijgen. Over paar maanden mag ik weer en moet ik nog langer voor het onderzoek me eten aanpassen. ( wat toch wel gebeurt, omdat me nieuwe arts op de zelfde dag aansluitend een endoscopie wil doen. )

De keelpijn waar eerder overgesproken werd hangt erg af van hoe je tijdens het onderzoek was. Als je onrustig lag gaat de scope meer langs je keel. Boeren en de kokreflexen moet je gewoon rustig laten gebeuren. Verder helpt het om je kin zoveel mogelijk tegen de borst te houden tijdens het onderzoek. Hierdoor kan de arts de scoop makkelijker invoeren en bewegen.

Wat betreft de duur van het onderzoek, ik heb scopieen gehad die met 10 minuten klaar waren. De andere kant is dat ik ook wel 1,5 uur op de tafel heb gelegen. Dit omdat de sluitspier van de maag naar de 12vingerige darm te ontstoken was en ze er toch voorbij moesten om een voedingssonde voor bij de maag te leggen. Hierbij wordt de scoop gebruikt om een draad te sturen waarlangs de sonde gelegd word.

Persoonlijk heb ik 90% van de gastrscopieen voor onderzoek als licht ervaren. De scopieen die nodig waren voor het plaatsen van de voedingssonde waren vervelender en langduriger.

Een tip van mij. Eet niet te zwaar. Neem de laatste dag voor de gastro dus niet een lasagne of zo. maar doe meer met soepen en lichtverteerbaar spul.
pi_42619338
klinkt niet gezellig jovak,

Wat ik me afvraag, hoe is het moment dat de endoscoop daadwerkelijk de slokdarm inglijdt. Ik neem aan dat het noodzakelijk is dat de 'patient' dan slikt. Geeft de arts aan wanneer er geslikt moet worden, of gaat dat vanzelf ofzo? En lukt dat dan ook gewoon of is het een gevoel alsof je een dikke capsule moet wegslikken?
  donderdag 12 oktober 2006 @ 21:53:38 #150
93082 Beaver
pi_42623948
Bij mij gaf de arts het aan wanneer ik moest slikken. Ik heb daarna een paar keer geslikt maar toen hij al in mn maag was, heb ik niet meer hoeven slikken. Mijn vriend daarintegen heeft hetzelfde onderzoek gehad en heeft zoveel geslikt dat hij achteraf pijn in zn keel had... Denk dat het heel erg per persoon verschilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')