Originele OPquote:
quote:Volgende week moet ik naar het ziekenhuis voor een zogenaamde gastroscopie, omdat ik al geruime tijd last heb van zuurbranden en een "brok" in mijn keel en pijn op de borst. Bij een gastroscopie kijken ze via een buis door je keel naar je maag en slokdarm.![]()
Nu heb ik even op internet gezocht en het klinkt allemaal niet zo plezant, zo'n gastroscopie. Ik zie erg tegen die ingreep op en ben benieuwd of er hier mensen zijn die ook een gastroscopie hebben gehad.
En hoe is dat bevallen, hoe gaat het in zn werk; ik haal me al de meest angstaanjagende scenario's in mijn hoofd van kokhalzend die buis eruit werken tot in paniek raken en half stikken omdat je niet kan slikken enzo.![]()
Ik hoop dat er gelijkgestemden zijn die me een beetje gerust kunnen stellen (of de angst nog erger maken...)
En trauma van de tweede keer?quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:18 schreef trainfreak het volgende:
Ik heb het al twee keer gehad.
1 keer onder totale verdoving. Ik was nog jong toen en het blijkt dat je daar trauma's aan kan overhouden (verbaast me niets).
Tweede keer was enkele jaren geleden, zonder verdoving. Wel plaatselijk in de keel.
Nee.quote:
Ik wil je niet bangmaken, maar een gastroscopie is niks vergeleken bij een colo(no)scopie....quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:19 schreef Ek-Mei het volgende:
Ik mag binnenkort dus ook, en daarna nog een coloscopie, op 1 dag dus. Maar ik ga het ziekenhuis even bellen of de gastroscopie echt nodig is, ze zeiden er aan de telefoon namelijk niks over, ze had het alleen over "een darmonderzoek", maar kreeg ineens wel een afspraak voor 2 onderzoeken thuisVan iedereen die ik ken die last van z'n darmen had hoor ik dat ze alleen een coloscopie kregen, en ik heb eigelijk vooral last van mn dikke darm... Dus als het even niet nodig is liever niet als ik dit allemaal lees!
quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:18 schreef trainfreak het volgende:
Ik heb het al twee keer gehad.
1 keer onder totale verdoving. Ik was nog jong toen en het blijkt dat je daar trauma's aan kan overhouden (verbaast me niets).
Tweede keer was enkele jaren geleden, zonder verdoving. Wel plaatselijk in de keel.
quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:28 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Ik wil je niet bangmaken, maar een gastroscopie is niks vergeleken bij een colo(no)scopie....
Hoe kan je daar nu een trauma van hebben?quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:32 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Heb je een trauma van de gastro onder totale verdoving?? Of ging het om een roesje?
Ik weet niet hou oud je bent maar normaal kun je dat op voorhand vragen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:34 schreef Ek-Mei het volgende:
[..]
het lijkt me beide vreselijk volgens mij moeten ze me maar een flinke roes geven
Nee maar dat leek zo door jouw post.quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:35 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Hoe kan je daar nu een trauma van hebben?
Ik heb lekker geslapen alsof er niets was gebeurd.
Ik had straks t ziekenhuis aan de telefoon en ik krijg voor beide (krijg dus wel beide onderzoeken omdat de arts dit blijkbaar wil) onderzoeken een roesje, t gaat ook zo achter elkaar aan 1 stuk door.quote:Op dinsdag 3 november 2009 22:37 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Ik weet niet hou oud je bent maar normaal kun je dat op voorhand vragen.
Ik vroeg ook of ze dat niet onder verdoving deden omdat dat de eerste keer zo was.
Ze doen dat enkel bij kinderen omdat die ervaring anders traumatisch kan zijn.
Da's het mooie van Dormicum, het geeft geheugenverlies praktisch vanaf het moment dat je het ingespoten krijgt/inslikt.quote:Op donderdag 5 november 2009 09:14 schreef Casos het volgende:
Ik heb een darmonderzoek gehad (coloscopie ?) iig, met zo'n camera mijn reet in.
Het enige vervelende was de voorbereiding, van die kleenprep zooi drinken en jezelf binnenste buiten schijten. Op het laatst gewoon helder water. En smerig dat ik die zooi vind. Geven ze er een vanille smaakje aan.... heel fijn.... sinds die tijd geen vanille meer gegeten.
Het onderzoek zelf kan ik mij niks van herinneren. Lag keurig op zo'n bed. Klein prikje gehad voor infuus, maar dat voel je amper. Laatste dat ik weet is dat het roesmiddel dormicum werd ingebracht. Volgende moment lig op een bijkom kamertje en mag ik na 3 dagen eindelijk weer een bruine boterham met roomboter en hagelslag eten. D
e rest van de dag was ik hartstikke vrolijk door het roesmiddel en heb met te barsten gevreten aan alles waar ik maar trek in had. Geen last van de darmen of anus gehad, helemaal niks.
Ze hebben natuurlijk behoorlijk lopen peuren in je mond, dus dat het wat pijn doet is niet gek. Als het uit de klauwen loopt zou ik een pijnstiller doen en als het te lang aanhoudt de arts toch maar 's bellen. Heb je ook een wond zitten in je mond, of dat niet?quote:Op zondag 13 december 2009 16:26 schreef Ek-Mei het volgende:
Even een schopje, afgelopen donderdag een gastroscopie ondergaan, nu nog mn hele gehemelte/begin van keel aan gort, doet behoorlijk pijn met eten, en lijkt niet minder te worden, vannacht zelfs een paar keer wakker van de pijn die ook door lijkt te trekken naar mn ogen en hoofd. Bah, iemand hier ook last van gehad? Is dit normaal? Toen ik na de gastro in het ziekenhuis een boterham at voelde ik ineens die pijn, verpleegkundige zei; goed drinken, is het zo over, maar dit duurt wel erg lang toch?
Klinkt toch niet helemaal goed eerlijk gezegt.quote:Op zondag 13 december 2009 16:26 schreef Ek-Mei het volgende:
Even een schopje, afgelopen donderdag een gastroscopie ondergaan, nu nog mn hele gehemelte/begin van keel aan gort, doet behoorlijk pijn met eten, en lijkt niet minder te worden, vannacht zelfs een paar keer wakker van de pijn die ook door lijkt te trekken naar mn ogen en hoofd. Bah, iemand hier ook last van gehad? Is dit normaal? Toen ik na de gastro in het ziekenhuis een boterham at voelde ik ineens die pijn, verpleegkundige zei; goed drinken, is het zo over, maar dit duurt wel erg lang toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |