quote:
Op donderdag 12 oktober 2006 14:42 schreef jovak het volgende:Persoonlijk heb ik 90% van de gastrscopieen voor onderzoek als licht ervaren. De scopieen die nodig waren voor het plaatsen van de voedingssonde waren vervelender en langduriger.
Is een gastroscopie vergelijkbaar met het plaatsen van een voedingssonde?
Ik heb een voedingssonde gehad toen ik op de IC lag. Gelukkig wist ik niet dat er een geplaatst zou worden, anders had ik er alleen maar tegen opgekeken. Het was geen prettige ervaring, maar ook geen ramp. Ik had het gevoel dat er iets in mijn keel zat wat ik weg moest slikken (maar niet weg te slikken viel). Het vervelendste was dat de sonde uren en uren erin gezeten heeft. Ik begreep het nut er niet zo van, want de voeding werd al gauw gestaakt doordat ik er misselijk van werd en maar over bleef geven. Ze gebruikten de sonde ook om medicijnen toe te dienen, meen ik me te herinneren, maar dat moet toch ook op een andere manier kunnen?
Helaas had ik alle tijd om tegen het verwijderen van de voedingssonde op te kijken - waarom vraag ik ook wat me te wachten staat? - maar de verpleegkundige was er buitengewoon bekwaam in en wist me goed af te leiden. Niets dan lof voor het verplegend personeel waar ik in het ziekenhuis mee te maken heb gehad! En je kunt natuurlijk ook het heft in eigen handen nemen en vantevoren vertellen dat je nerveus bent, dat je wilt horen wat er gaat gebeuren, dat je begeleid wilt worden en aanwijzingen wilt krijgen wat te doen. Je hoeft als patiënt geen afwachtende houding in te nemen, en als het je te snel gaat, dan moet je zéker protesteren! Ik heb wel eens bij een gynaecoloog gezeten die een kweekje wilde afnemen (wat ongetwijfeld niks voorstelt, maar ik had net de hele ziekenhuisparade achter de rug en voelde me heel kwetsbaar) en ik heb dat op dat moment geweigerd. Als het je te snel gaat, dan moet je aan de rem trekken, ookal puilt de wachtkamer uit.
Ik heb er tegenstrijdige gedachten over... over vantevoren te horen krijgen wat je te wachten staat. Enerzijds voel je je daar minder 'geschonden' door, maar anderzijs kun je het met de spanning die je jezelf tevoren aanpraat alleen erger maken. (Niet dat je iets met die wetenschap kunt, want als je eenmaal kennis hebt genomen van de horrorverhalen dan is het vrijwel onmogelijk om níet gespannen te raken.)
Soms kunnen trouwens de meest simpele dingen al naar zijn. Ik had vantevoren niet kunnen vermoeden dat ik het zuurstofkapje op de IC zo vervelend en smerig zou vinden. En ik heb geen moeite met infusen en bloed prikken, maar tijdens een fietstest had ik een buisje in mijn arm in een slagader en ik viel bijna flauw toen het kraantje de eerste keer opengedraaid werd. Tegen het mezelf prikken keek ik weer heel erg op, maar juist dat stelde helemaal niks voor. Verschillende mensen, verschillende momenten, verschillende ervaringen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.