@ Raissa: Bij mij zagen ze ook niks bijzonders; wat was er bij jou uiteindelijk?quote:Uiteindelijk zijn ze erachter dat ze het bij mij alleen kunnen zien door middel van een CTscan..
Een ernstige vorm van de ziekte van crohn.. CTscan is niet zo goed voor je, maar ben toch blij dat een gastroscopie in ieder geval niet meer hoeft..quote:Op vrijdag 10 maart 2006 13:58 schreef missDemeanor het volgende:
@ Raissa: Bij mij zagen ze ook niks bijzonders; wat was er bij jou uiteindelijk?
Pariet heb ik ook, geweldig spulquote:Op vrijdag 10 maart 2006 15:03 schreef Kimske het volgende:
bij mij zagen ze ook niets, alleen dat mijn maagwand er verouderd uit zag, maar toch niet die vrolijke bacterie zoals werd vermoedt. Slik nu al bijna een jaar Pariet en gaat helemaal goed!
Ik lag ook helemaal naar adem te happen en wilde uit ellende bijna die vent wegmaaien en die buis er zelf uitrukken, zo in paniek was ik.quote:Zo'n slang in je keel is gewoon heel onnatuurlijk en daar vecht je lichaam tegen...logisch...
Je kunt niet slikken, gaat kwijlen, stikt half...
Tja, over artsen kan ik al verschillende boeken schrijven, zoveel onderzoeken, zoveel onnodig leed, zoveel fouten en zoveel onkundigheid... En van hun ben je als het ware wel afhankelijk... Fijn dat onze gezondheid van hun afhankelijk is.... Daar zijn wel blij mee...quote:Op zondag 12 maart 2006 16:59 schreef missDemeanor het volgende:
@Hanneke1983: Nee ik heb geen roesje gehad, alleen zo'n keelverdoving wat je moet doorslikken. Serieus, het was de meest verschrikkelijke ingreep die ik ooit heb gehad.
[..]
Ik lag ook helemaal naar adem te happen en wilde uit ellende bijna die vent wegmaaien en die buis er zelf uitrukken, zo in paniek was ik.
Leuk dat jij ook zo;n fijne arts hebt; die van mij zei tegen me dat ie me maar naar het ziekenhuis stuurde omdat ik hem anders maar bleef lastigvallen met mijn maagklachten...
Morgen ben ik weer het haasje. Tweede gastroscopie in 1 jaar tijd. Erg lekker vind ik het niet. Ik vraag een lichte narcose (dormicum) en dan is het te doen voor mij. Moet dan wel iemand hebben die auto wil rijden voor mij (en die heb ik ookquote:Op vrijdag 3 maart 2006 21:42 schreef missDemeanor het volgende:
Volgende week moet ik naar het ziekenhuis voor een zogenaamde gastroscopie, omdat ik al geruime tijd last heb van zuurbranden en een "brok" in mijn keel en pijn op de borst. Bij een gastroscopie kijken ze via een buis door je keel naar je maag en slokdarm.![]()
Nu heb ik even op internet gezocht en het klinkt allemaal niet zo plezant, zo'n gastroscopie. Ik zie erg tegen die ingreep op en ben benieuwd of er hier mensen zijn die ook een gastroscopie hebben gehad.
En hoe is dat bevallen, hoe gaat het in zn werk; ik haal me al de meest angstaanjagende scenario's in mijn hoofd van kokhalzend die buis eruit werken tot in paniek raken en half stikken omdat je niet kan slikken enzo.![]()
Ik hoop dat er gelijkgestemden zijn die me een beetje gerust kunnen stellen (of de angst nog erger maken...)
ik meen me iets te herinneren dat er al iets is ter vervanging van dit onderzoek, maar dat is zo peperduur dat nog niemand er daadwerkelijk mee werkt, dus alleen in onderzoeksettingquote:Op maandag 13 maart 2006 14:24 schreef Hanneke1983 het volgende:
Ze zijn tegenwoordig al zo ver met ontwikkelingen in de medische wereld en dat er nog zulke barbaarse onderzoeken bestaan is belachelijk
Je zou toch denken dat met het voortschreiden van de techniek die slang iig eens tukje dunnen zou moeten kunnen worden.quote:Op maandag 13 maart 2006 20:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
ik meen me iets te herinneren dat er al iets is ter vervanging van dit onderzoek, maar dat is zo peperduur dat nog niemand er daadwerkelijk mee werkt, dus alleen in onderzoeksetting
Volgens mij doen ze dit in Stockholm. Je slikt een soort van minicamera in, blijft de hele dag in het ziekenhuis, dichtbij een monitor en wacht tot de camera er weer uit is. Lijkt mij stukken beter!quote:Op maandag 13 maart 2006 20:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
ik meen me iets te herinneren dat er al iets is ter vervanging van dit onderzoek, maar dat is zo peperduur dat nog niemand er daadwerkelijk mee werkt, dus alleen in onderzoeksetting
Dat is iig ontwikkeld voor darmonderzoek, zou wel eens niet geschikt kunnen zijn om gastroscopei te vervangen omdat dat ding te snel door de slokdarm gaat en in de maag niet te sturen is waardoor je niet alles kan zien wat je wil zien. Eenmaal in de darm gaat dat ding niet zo snel natuurlijk, dan kun je idd alles op je gemak bekijken.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:42 schreef ennuik het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze dit in Stockholm. Je slikt een soort van minicamera in, blijft de hele dag in het ziekenhuis, dichtbij een monitor en wacht tot de camera er weer uit is. Lijkt mij stukken beter!
Als jij iedereen kan overtuigen om een paar honderd euro meer te betalen aan premie per maand, kan er heel veel gedaan worden hoor. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet financieel haalbaar als er een goedkoop alternatief is.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:19 schreef Hanneke1983 het volgende:
Dat bedoel ik weer... geld geld geld... Geld gaat boven de mens in deze samenleving...![]()
Johquote:Op dinsdag 7 maart 2006 16:38 schreef Isabeau het volgende:
Nog heel even iets over het zogenaamde roesje. Verkijk je niet op de schattige naam, de anaesthesisten die ik kende moesten niets hebben van dit zogenaamde schattige vormpje van onder zeil brengen. Levensgevaarlijk. Amper bewaking en daardoor gevaarlijker dan een algehele narcose...
Jups, klopt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 14:42 schreef ennuik het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze dit in Stockholm. Je slikt een soort van minicamera in, blijft de hele dag in het ziekenhuis, dichtbij een monitor en wacht tot de camera er weer uit is. Lijkt mij stukken beter!
Same here, maar dan met het verschil dat ik het dus echt NOOIT meer laat doen. Ik bloed nog liever dood, dan dat ik dit onderzoek nog een keer moet ondergaan.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 09:09 schreef ennuik het volgende:
Bij mij ging het om mijn maag en ik vond het zo vreselijk dat ik het nooit ("Zeg nooit NOOIT") weer zou doen.
Als je een roesje krijgt zul je iets langer moeten blijven omdat je uit moet slapen. Neem dan ook iemand mee die je kan rijden.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:34 schreef Levitation het volgende:
Misschien een stomme vraag:
Ik heb om 9.00 uur 's morgens 't onderzoek en dacht zomaar daarna naar mijn werk te gaan, heb een vergadering om 11 uur. Ik wilde dus gewoon door naar mijn werk, zodra ik klaar ben in het ziekenhuis.
Is dat een reële gedachte of ben je er echt ziek van? En als je een roesje krijgt, hoe lang ben je dan van de kaart? Heb eigenlijk geen zin om die vergadering te verzetten.
Op zich lijkt me dat best mogelijk: na het onderzoek (zonder roesje) ben ik zo ongeveer het ziekenhuis uitgerend, mijn moeder kon me amper bijhouden!quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:34 schreef Levitation het volgende:
Misschien een stomme vraag:
Ik heb om 9.00 uur 's morgens 't onderzoek en dacht zomaar daarna naar mijn werk te gaan, heb een vergadering om 11 uur. Ik wilde dus gewoon door naar mijn werk, zodra ik klaar ben in het ziekenhuis.
Is dat een reële gedachte of ben je er echt ziek van? En als je een roesje krijgt, hoe lang ben je dan van de kaart? Heb eigenlijk geen zin om die vergadering te verzetten.
Bang voor kotsen is precies de reden waarom ik ook een paar jaar rond heb gelopen met vage klachten. Uiteindelijk toch maar gegaan en het is me honderd procent meegevallen. Voor zo`n onderzoek moet je nuchter zijn, dus of je nou gaat kokhalzen of niet, je hoeft sowieso niet echt over te geven. Het moment van kokhalzen is even vervelend, maar je bent ook zo bezig met slikken en luisteren naar de arts dat je er niet eens zo heel bewust mee bezig bent. Daarbij, het is ook zo weer voorbij en achteraf valt alles altijd mee.quote:Op woensdag 15 maart 2006 12:58 schreef Kings het volgende:
Heb vanochtend bij de dokter te horen gekregen dat ik ook een gastroscopie moet.....
Maar als ik dit allemaal lees.... ga ik er toch aan denken nog ff een nieuwe afspraak te maken, maar dan met roesje. Ik heb al meer dan 5 maanden last van mn maag, en stelde die gastroscopie de hele tijd uit omdat ik enorm bang ben voor kotsen.
Mijn dokter zei dat ik dan nog een maand moest wachten minstens, omdat ze iemand vrij moeten hebben om een roesje te geven. en anders zou ik dus over 2 weken terecht kunnen!
Ik ga nu toch twijfelen....
Voor mensen zoals jij (en ik) is er, het inmiddels vaak genoemde, "roesje" dusquote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:01 schreef Barb het volgende:
Same here, maar dan met het verschil dat ik het dus echt NOOIT meer laat doen. Ik bloed nog liever dood, dan dat ik dit onderzoek nog een keer moet ondergaan.
Als er te grote risico's aan zouden zitten dan zouden ze die roesjes echt niet geven. En reken erop dat er heel wat roesjes gegeven worden op een gemiddelde werkdag.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:45 schreef Faat het volgende:
[..]
Voor mensen zoals jij (en ik) is er, het inmiddels vaak genoemde, "roesje" dus
Mocht je weer eens moeten Barb ga dan gewoon en laat je platspuiten, resultaat is hetzelfde
maar je hebt het dan niet bewust meegemaakt dus geen enkel probleem.
Of euh....althans zo dacht ik er altijd over totdat Isabeau hier ging vertellen dat het wel risicovol is![]()
Amen to that!quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:01 schreef Barb het volgende:
[..]
Same here, maar dan met het verschil dat ik het dus echt NOOIT meer laat doen. Ik bloed nog liever dood, dan dat ik dit onderzoek nog een keer moet ondergaan.
Moet je nagaan hoe dit dit trauma bij ons zit,quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |