tja verschil tussen 4 en 5/6 is iig de fmicquote:Op zondag 19 februari 2006 23:08 schreef Nerdmans het volgende:
Mja zover ik t heb begrepen is tot stage 6 alles goed mogelijk met Stock internals.
Ik heb echter wel mn vragen bij de verschillen tussen stage 4 tm 6. Ik heb namelijk niet t idee dat er veel meer zal gebeuren dan de druk opschroeven.
Prijs stage 4 is 4600
Prijs stage 5 is 6200
Prijs stage 6 is 7300
verder komen er de kosten bij van een uilaat en montage.
Iemand enig idee of t reele prijzen zijn?
inderdaadquote:Op zondag 19 februari 2006 23:25 schreef Repeat het volgende:
die powercontroller is dus eigenlijk gewoon een boostcontroller?
Volgens mij blijft de turbo hetzelfde ...quote:Op maandag 20 februari 2006 02:49 schreef Kolkie het volgende:
Ik denk het (dat er verschil in turbo's zit dus) wel. Je kunt zien dat bij elke stap het maximale koppel steeds later (bij een hoger toerental dus) vrijkomt waardoor ik meteen denk aan grotere turbo's (spoelt langzamer op) en ook zie je dat het vermogen steeds iets hoger toerental vrijkomt (daar heb je die grotere turbo's dus voor omdat de kleinere apparaten nog wel 'ns buiten adem raken op een gegeven moment.
Neemt niet weg dat ik de prijsverschillen tussen de verschillende stages ronduit riant vind!
edit: ik zag het intercoolerverhaaltje even over het hoofd. Een frontmounted intercooler monteren zal inderdaad flink cashen zijn want da's gewoon veel werk (leidingen verleggen etc.). Verschil tussen 5 en 6 valt nog wel mee; als er bv. al sprake is van een andere downpipe (ivm passing) dan valt deze stap nog wel mee.
Ik ben trouwens bij het vermogen van 340 pk en vooral de 390 Nm aan koppel meer bezorgd over de betrouwbaarheid van de bak en diff. dan over de betrouwbaarheid van het blok!
ik bedoel dat stage 456 met dezelfde turbo zijn.quote:Op maandag 20 februari 2006 11:51 schreef Kolkie het volgende:
Laat ik het dan zo zeggen: als alle hardware hetzelfde blijft vind ik het wel weer veel geld.
quote:ik bedoel dat stage 456 met dezelfde turbo zijn.
Stage 4 start met montage andere turbo
Aanpassen van de chip 2000 euro? Ik heb een AEM volledig programmeerbare ecu voor minder.quote:Op maandag 20 februari 2006 19:18 schreef ddx het volgende:
ach reken voor aanpassen van chip ed ook zo'n 1000 a 2000 euro
turbo + omleggingen ed om te monteren ook zoiets
is wel redelijk bedrag volgens mij
misschien dat ik binnenkort ook eens ga info of er nog stage3 ofzo voor mij mogelijk is
uitlaat en fmic heb ik al, nu zit ik op turbomax (270pk/430Nm)
Welke kleur en waar was dat?quote:Op vrijdag 14 april 2006 23:18 schreef Nerdmans het volgende:
Ik was vanavond zo onbeleefd om een Toyota supra uit te dagen.
Ik werd dan ook keurig zoekgereden....![]()
Ik denk ook zeker dat ik hem kan hebben als ik mn tuningpakketje heb.quote:Op zondag 16 april 2006 04:31 schreef StefanP het volgende:
Een mk4? Op enorme 20"velgen? Die is nog stock, die moet je wel kunnen hebben met wat mods
Een stock MKIV heeft toch al gauw 320 pk, dus het lijkt me sterk dat je die kan hebben, maar goed, je kan het altijd proberen natuurlijk, wie weet wil de suprarijder er wat benzine aan verspillenquote:Op zondag 16 april 2006 22:05 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ik denk ook zeker dat ik hem kan hebben als ik mn tuningpakketje heb.
Nu is t tot de 50 kmh gelijk en dan kan ik t vergeten hoor.
En idd grote velgen en in t oranje staat er supra.
Hij hoestte ook behoorlijk wat zwarte rook uit, bij t in de toeren jagen van t blok
Wheheh ja ja..quote:Op zondag 16 april 2006 23:36 schreef suprachick het volgende:
[..]
Een stock MKIV heeft toch al gauw 320 pk, dus het lijkt me sterk dat je die kan hebben, maar goed, je kan het altijd proberen natuurlijk, wie weet wil de suprarijder er wat benzine aan verspillen![]()
Dat is een goede vraag!quote:Op zondag 16 april 2006 22:41 schreef GSi het volgende:
Gaat het hier om 250 PK aan de wielen of de krukas?
Krukas dusquote:Op zondag 16 april 2006 23:52 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag!
Ik denk aan de Krukas. In eerste instantie ging ik uit van de wilen, maar ik weet t niet zeker.
Zal wel eens navragen. Wi toch een keer langs bij Jeroen om de zaken even te bespreken en alvast de spullen door te nemen die besteld dienen te worden.
Ik laat t wel weten
quote:Op woensdag 19 april 2006 15:55 schreef Nerdmans het volgende:
zoooo... vanmiddag keurig eenzijdig ongelukje gehad.
Stoep, heuvel, toen vliegen... bosjes en vervolgens flinke boom.
Duszzzz. ik vrees dat t een opknapbeurt gaat worden en dat de tuning er even niet aan zit
K*T![]()
![]()
With stupid...quote:Op woensdag 19 april 2006 18:16 schreef vosss het volgende:
156 pk al niet op de weg kunnen houden en dan naar 250 pk willen?
*proest*!!!
sorry, kon het niet laten![]()
quote:Op woensdag 19 april 2006 15:55 schreef Nerdmans het volgende:
zoooo... vanmiddag keurig eenzijdig ongelukje gehad.
Stoep, heuvel, toen vliegen... bosjes en vervolgens flinke boom.
Duszzzz. ik vrees dat t een opknapbeurt gaat worden en dat de tuning er even niet aan zit
K*T![]()
![]()
Vrachtwagen heeft toch ook remmen? Bosjes gaan niet aan de kant. Maar evengoed lullige situatie. Ik hoop dat de schade meevalt.quote:Op donderdag 20 april 2006 10:07 schreef Nerdmans het volgende:
Ik was op weg naar een afspraak.
Ik was te laat en was verkeerd gereden. Om wat tijd te besparen wilde ik snel keren op een punt waar dat niet echt goed kon. Ik zet de bocht toch in ( 180 ) en zie te laat dat er een vrachtwagen ook wat lompjes de bocht inzet vanaf de snelweg. Daar had ik even geen rekening mee gehouden. T was vrachtwagen, of frontaal of bosjes. Ik koos bosjes.
T ging niet echt hard of zo, 25-30. Was gewoon zo'n knullige situatie.
T nadeel was dat er voor de bosjes een hoge stoep was, gevolgd door een diepe kuil.
De bosjes hadden weer dekking van een boom.
Auto is nu bij garage, oordeel komt nog.
quote:Op donderdag 20 april 2006 10:15 schreef Nerdmans het volgende:
Als vervolg hierop:
Ik had een 2e afspraak in Breda.
Ik krijg de Fiat van een collega mee. Deze heeft echter zo'n maffe automaat, met een gewone versnellingsbak, alleen geen koppeling. In t begin hou je daar rekening mee, aalleen na een half uurtje snelweg in zn 5 vergeet je zoiets. Normaal zie je in een auotmaat zo'n pook in t midden.
Nu wil ik terug naar zn vier scahelen in druk verkeer en trap de koppeling in. . . .
haha. gelukkig had ik dat pas op de parkeerplaats toen ik voor het eerst in een automaat reed. met mijn tanden in het stuur (Figuurlijk) toen ik de auto wou laten uitrijden naar een plekje. geen schade of gevaar ofzo. alleen een scheldende collegaquote:Op donderdag 20 april 2006 10:15 schreef Nerdmans het volgende:
Als vervolg hierop:
Ik had een 2e afspraak in Breda.
Ik krijg de Fiat van een collega mee. Deze heeft echter zo'n maffe automaat, met een gewone versnellingsbak, alleen geen koppeling. In t begin hou je daar rekening mee, aalleen na een half uurtje snelweg in zn 5 vergeet je zoiets. Normaal zie je in een auotmaat zo'n pook in t midden.
Nu wil ik terug naar zn vier scahelen in druk verkeer en trap de koppeling in. . . .
ee gelukkig waren de mensen achter me erg scherp. de eerste pakte de vluchtstrook en de tweede had ook goede remmen. Heb wel een paar heeeeeeeele vieze blikken en gebaren toegeworpen gekregen.quote:Op donderdag 20 april 2006 12:00 schreef MikeyMan het volgende:
Dus, de fiat is ook gekort...?
Ouch.. dat is erg taaiquote:Op donderdag 20 april 2006 13:27 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
ee gelukkig waren de mensen achter me erg scherp. de eerste pakte de vluchtstrook en de tweede had ook goede remmen. Heb wel een paar heeeeeeeele vieze blikken en gebaren toegeworpen gekregen.
O ja en de Schade is 2700,- euo. Dus die 3k die ik had is weer op![]()
Voor de verzekering of voor jezelf... Beetje rondshoppen met je schade wil vaak nog wel helpen...quote:Op donderdag 20 april 2006 13:27 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
ee gelukkig waren de mensen achter me erg scherp. de eerste pakte de vluchtstrook en de tweede had ook goede remmen. Heb wel een paar heeeeeeeele vieze blikken en gebaren toegeworpen gekregen.
O ja en de Schade is 2700,- euo. Dus die 3k die ik had is weer op![]()
Voor mezelf.quote:Op donderdag 20 april 2006 17:56 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Voor de verzekering of voor jezelf... Beetje rondshoppen met je schade wil vaak nog wel helpen...
Op een week tijd 1 auto voor dik 3 roodjes schade rijden en een andere auto bijna schade rijden en dat terwijl het beide trage wagens zijn........dan denk ik niet dat meneer de TS zonodig 250pk nodig heeft (over not good gesprokenquote:Op donderdag 20 april 2006 23:20 schreef MikeyMan het volgende:
Ai... Dat zijn wel kosten ja... Not good...
hahaha heerlijk he open goal. Ik hou ook van inkoppertjesquote:Op vrijdag 21 april 2006 07:32 schreef vosss het volgende:
[..]
Op een week tijd 1 auto voor dik 3 roodjes schade rijden en een andere auto bijna schade rijden en dat terwijl het beide trage wagens zijn........dan denk ik niet dat meneer de TS zonodig 250pk nodig heeft (over not good gesproken)
aantal cilinders_______________ 3quote:
Whehehe...quote:Op zaterdag 22 april 2006 13:37 schreef Steve-O het volgende:
250 pk in een Diahatshu ?
dit is mn leenauto.quote:
Ik zie keer seat staan maar geen type sherlockquote:
heb de OP even verwisseld voor een van het vorige topic, is het wat duidelijker iddquote:Op zaterdag 22 april 2006 15:20 schreef Steve-O het volgende:
[..]
Ik zie keer seat staan maar geen type sherlock
Ik vind de Seat echt tofquote:Op zaterdag 22 april 2006 17:36 schreef Repeat het volgende:
zou je niet eens switchen naar een toffere basisauto?
daarbij is een 1.0 gti charade best tof
Ja dat...quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:00 schreef 1299 het volgende:
En wat vond de secetaresse van het kadootje?
Had je dit keer veel schade of niet?
Niemand wil m hebbenquote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:11 schreef BaraCuda het volgende:
Kun je die kromme seat van je niet beter verkopen en een rechte seat terug kopen en daar mee verder gaan?
Neeee. dat zou met die turbo maximaal kunnen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:14 schreef noidea het volgende:
jaaaa 380pk op de voorwielen, torquesteer all the way!
Sandra is terug, maar werkt alleen nog maar op de zaterdagen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:15 schreef Houniet het volgende:
Nerdmans! dan kom je nog sneller bij de supermarkt voor Sandra
total loss dusquote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:15 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja dat...
Nou, haar moeder had haar een keurige golf drie cadeau gedaan.
Dus de Charade was even naar t derde plan verwezen.
De huidige schade is aanzienlijk!
Ik ben door een enorme pick up van de weg af gedrukt.
De afdruk van de truck, staat keurig over de hele ( en dan bedoel ik ook echt de heeele)
Linkerzijkant van mn Seat.
Hij komt op de rechterbaan voorbij rijden, is ongeveer halverwege voorbij en voegt rechts in.
Ik denk dat hij een smart gewend was ofzo....
Anyway: ongeveer 5.700 euro schade.
daarnaast vind ik het persoonlijk altijd heel sneu over komen als iemand gas geeft met een voorwielaandrijver, om "snel" te doen.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:19 schreef noidea het volgende:
Ja maar er zit wel een limiet aan het aantal pk's dat je op een voorwielaangedreven auto kunt plempen. Tenminste wat nog nuttig gebruikt kan worden.
Daarom heb ik ook een achterwiel aangedreven auto, kan je in theorie veel meer pk's opzetten.
Zolang er geen bochten zijn is dat prima te doen hoorquote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:22 schreef Inorbit het volgende:
[..]
daarnaast vind ik het persoonlijk altijd heel sneu over komen als iemand gas geeft met een voorwielaandrijver, om "snel" te doen.
Mja vanaf de derde versnelling geen probleemquote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:19 schreef noidea het volgende:
Ja maar er zit wel een limiet aan het aantal pk's dat je op een voorwielaangedreven auto kunt plempen. Tenminste wat nog nuttig gebruikt kan worden.
Daarom heb ik ook een achterwiel aangedreven auto, kan je in theorie veel meer pk's opzetten.
makkelijkquote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:22 schreef BaraCuda het volgende:
Voor al dat geld had je ondertussen al 800 pk kunnen hebben![]()
o... dus je mag allen snel doen met een 4x4 of rwd.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:22 schreef Inorbit het volgende:
[..]
daarnaast vind ik het persoonlijk altijd heel sneu over komen als iemand gas geeft met een voorwielaandrijver, om "snel" te doen.
Eerst 156 toen iets van 200 en straks iets van 280quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:27 schreef VanDread het volgende:
Hoeveel PK had je voor die nieuwe turbo?
ja.. eerst eens kijken wat t doet.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:40 schreef noidea het volgende:
Ja maar de eerste 2 versnellingen dus wel. Sper lijkt me zowieso een goed idee.
ziet er leuk uit, maar staat in de catalogus voor 2450 pond. das 4000 euro ex verzend ex montage ex alles. No way...quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:47 schreef Jimmeh het volgende:
Sowieso als je boven de 250 gaat zou ik een Quaife diffje er op gooien![]()
500 pond voor zo'n nieuw dif (als ik het goed zie) vind ik ook niet duurquote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:47 schreef Jimmeh het volgende:
Sowieso als je boven de 250 gaat zou ik een Quaife diffje er op gooien![]()
Hoe spreek je dat uit?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:47 schreef Jimmeh het volgende:
Sowieso als je boven de 250 gaat zou ik een Quaife diffje er op gooien![]()
Ik denk: Kuwaffe.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:49 schreef GSi het volgende:
[..]
Hoe spreek je dat uit?
Laatst nog een meningsverschil gehad over als je het zo uitspreekt als ik "Kweef" of zoals mijn maat "Kwaffie"
Fonetisch geschreven.. mooi he![]()
Bel ze opquote:Op woensdag 16 augustus 2006 22:21 schreef GSi het volgende:
Hehehe, ik lees 5 verschillende dingen
Kuwaffe, Kuweef, Kwaif, Kweef en Kwaffie![]()
Hmmm iemand met een ander uitlaat systeem, intercooler en wat klein spul had al 250.... zonder andere turbo.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:41 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Eerst 156 toen iets van 200 en straks iets van 280
met de k03 ( standaard 156 pk turbo) kan max 215 pk worden gehaaldquote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:00 schreef VanDread het volgende:
[..]
Hmmm iemand met een ander uitlaat systeem, intercooler en wat klein spul had al 250.... zonder andere turbo.
Mjah, maar een turbo zal ook zo z'n max hebben kwa boost...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:01 schreef 1299 het volgende:
Beetje onzinnig om te stellen dat er een max met een type turbo gehaald kan worden. Zodra je meer boost gaat draaien kom je daar ook wel weer overheen!
Nou goed ik weet niet waar jij je bron hebt, maar ik heb m bj Jeroen dik nagevraagd.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 19:44 schreef 1299 het volgende:
Ja maar zeker niet bij 215PKJe kan altijd ook nog extra vermogen winnen door het blok te flowen/blueprinten en 101 andere aanpassingen.
280 pk ongeveer 3400 euroquote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:01 schreef MikeyMan het volgende:
En wat zijn de kosten voor al die juweeltjes?
Mja die Vag turbo's kunnen weinig leveren..quote:Op donderdag 17 augustus 2006 20:32 schreef 1299 het volgende:
Is die turbo zo fucking klein dan? Een Mitsubishi Lancer 1800 GSR (1.8 liter met relatief klein turbootje) kan met gesmeden zuigers zo over de 300PK heen.
Hoeveel haalt die race-eend dan bv op dat seat forum?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:48 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
met de k03 ( standaard 156 pk turbo) kan max 215 pk worden gehaald
met de k04 ( de 180 en 225 pk turbo bijv tt) kan max 248 pk worden gehaald.
lijkt me dus een hoge schatting...
Hij zegt 275 met dubbele intercooler, maar ik betwijfel t.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 23:59 schreef VanDread het volgende:
[..]
Hoeveel haalt die race-eend dan bv op dat seat forum?
Met die zilvere seat ibiza cupra
maja dat past weer niet in een Seatje...quote:Op maandag 21 augustus 2006 16:24 schreef 5chaap2k het volgende:
geef mij maar ongeblazen blok met van die mooie toeters erop
klinkt stukken lekkerder als een fohn
moet je heel wat andere aanpassingen doen als je die 380 daadwerkelijk wilt halenquote:Op woensdag 16 augustus 2006 15:58 schreef Nerdmans het volgende:
Update :
De Seat was weer keurig gerepareerd!
Echter eergisteren weer flinke schade door toedoen van een derde partij.
Jammer, maar als de verzekering betaald en hij is weer helemaal de oude, dan ga ik ermee naar t Noorden des lands.
Daar wordt er de Garret GT 28 RS opgezet.
Daarmee is de potentie tot 380 pk.
letys go!
Mja dat is de 3.2 he?quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:44 schreef pwnd het volgende:
gewoon blijven rondrijden met dat blok. Blok verkopen en met je gespaarde geld een Audi TT blok met bak halen. 6 versnellingen en een blok wat standaard al 250pk zowat heeft. Ik snap niet wat er zo moeilijk is.
Kloptquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 09:10 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Mja dat is de 3.2 he?
die is duur hoor.
De andere bokken van audi zijn t zelfde als in mn seat , de 1.8 20vt.
Deze zijn uitgerust met de k03 of k04 turbo.
daar heb je helemaal gelijk in!quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 09:32 schreef Viper_74 het volgende:
vindt trouwens de wegliggen van de seat belabberd. Moet een sport onderstel zijn maar het wiebelt en zwabbert echt door de bochten. Iets wat een goed setje vering met eventueel dempers waarschijnlijk een stuk zal verbeteren. Nieuwe Leon sport-up vond ik net iets beter, al was dat ook niet super. Voordeel van de Leon was dat de wielbasis langer was, helpt al natuurlijk
Tering met 3400 pleuro zit ik op 400pk inc. big brake kit. EDM turbocharged hokken zijn reteduur. Koop een jap en doe het zelf, als je met lego hebt gespeeld vroeger stelt het niks voor. Zit voor 2000 euro op ong. 300pk inc FMIC en 3" uitlaat. Is puur het afstellen en wat je zelf kan (WIL) doen.quote:
Kun je nagaan dat mn vorige offerte ongveer 7k was..quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 12:07 schreef wick het volgende:
[..]
Tering met 3400 pleuro zit ik op 400pk inc. big brake kit. EDM turbocharged hokken zijn reteduur. Koop een jap en doe het zelf, als je met lego hebt gespeeld vroeger stelt het niks voor. Zit voor 2000 euro op ong. 300pk inc FMIC en 3" uitlaat. Is puur het afstellen en wat je zelf kan (WIL) doen.
de ultieme ricers hequote:Op vrijdag 25 augustus 2006 23:37 schreef VanDread het volgende:
In zo'n snifik word je weer zo gestereotypeerd joh
Heb je je auto alweer gesloopt?quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:03 schreef Nerdmans het volgende:
o ja maandag komt de schade expert een kijkje nemen.
K ben benieuwd...
Jeps!quote:Op zondag 27 augustus 2006 13:26 schreef Cyberdogg het volgende:
[..]
Heb je je auto alweer gesloopt?
En 250 pk verkrijg je door gas te geven. Niet zo moeilijk lijkt me.
Nopes... Er staat 20v T... 20valve turbo... En de VW 20 klepper is de welbekende 1.8 turbo...quote:Op zondag 10 september 2006 19:22 schreef Mex_ het volgende:
Dat is toch gewoon een 2.0 en geen 1.8 zoals je in mijn topic vermelde? Mooie foto's trouwens, gemaakt achter de Boerenbond zo te zien
![]()
Ah, op die fiets, ik ben niet zo thuis in het europese auto wereldjequote:Op zondag 10 september 2006 19:33 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Nopes... Er staat 20v T... 20valve turbo... En de VW 20 klepper is de welbekende 1.8 turbo...
Ja dat weet ik wel....quote:Op woensdag 13 december 2006 19:53 schreef Wimo. het volgende:
Verstand komt met de jaren? Veel betere basis ..
Voorlopig even niets.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:22 schreef zBus het volgende:
Gefeli met je nieuwe aankoop, toffe bak. Al enig idee wat je er qua tuning aan gaat doen?
mja zo super veel heb ik er niet ingestoken hoor.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:50 schreef Repeat het volgende:
als je dit eerder beseft had, had je al dat geld niet in een auto hoeven stoppen die je nu verkoopt
Maarja achteraf is altijd makkelijker praten.
Wat voor impreza heb je? Dat klassieke - vierkante - model?
die bedoelde ik jaquote:Op woensdag 13 december 2006 20:57 schreef Nerdmans het volgende:
[afbeelding]
pcies dezelfde ook zelfde kleur.
Spoiler eraf, 1.6GL achterop en standaard wielen i.c.m. 400 PKquote:Op woensdag 13 december 2006 20:19 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja dat weet ik wel....![]()
Nu krijg ik echter wel meer commentaar.
Bij een Impreza ligt t er wat dikker bovenop.
Anyway, ik ben er wel happy mee!
Oe...quote:Op woensdag 13 december 2006 23:59 schreef Kolkie het volgende:
Al aangemeld op SCN/EM trouwens? Scheelt knaken zolang je je qua tuningsaankopen een beetje kunt inhouden.
Foto's?quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:29 schreef Nerdmans het volgende:
update:
De impreza bevalt tot nu toe goed.
Ik heb alleen constant t gevoel dat er iemand achter me zit te rijden.
Komt door die spoiler!
Ja, dat moet ik eik wl een keer doen he'?quote:
hij heeft ook minder vermogen dan die seat lijkt me. Zo'n impreza heeft er standaard "maar" 210 ofzo.quote:Op vrijdag 22 december 2006 16:49 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja, dat moet ik eik wl een keer doen he'?
Ik zit alleen altijd zo te prutsen met het hosten van die foto's
Ik ben er wel achter dat hij niet veel sneller is dan de Seat.
Het accelereren vanuit 1 is wel sneller, vanwege grip, maar van 30-160 bijt t elkaar weinig hoor.
T voelt allemaal wel wat beter, zo van, ik ben er meer voor gemaakt om harder te gaan.
Wel geinig dat ik nu veel meer mensen in en om me heb die een sprintje willen doen.
Een gozer was zo bezig met kijken en doen dat hij keurig een stoepje meenam wheheheh
Idd de vanaf de WRX serie is dat aangepast!quote:Op zaterdag 23 december 2006 01:19 schreef Wimo. het volgende:
Betrouwbaar ? Zolang je MAF het niet opgeeft ja .. Er is toch ook een hele reeks geweest die er mee ophield na een X-aantal minuten boven de 200 rijden? Subura NL heeft toen aangegeven dat ze daar niet voor zijn 'gemaakt' . Staan een aantal topics over op EM
www.tinypic.comquote:Op vrijdag 22 december 2006 16:49 schreef Nerdmans het volgende:
Ik zit alleen altijd zo te prutsen met het hosten van die foto's
Ja dat geloof ik best.quote:Op zaterdag 30 december 2006 15:35 schreef BaraCuda het volgende:
Toen ik laatst op Spa was reden er 2 van die auto's rond.
zwaar getuned reden die echt veel auto's zoek![]()
ja als je keertje wil raggen moet je daar maar eens op inschrijven...quote:Op zaterdag 30 december 2006 16:58 schreef Nerdmans het volgende:
Vet!
Even stevig gummen op het Circuit...
whehehequote:Op zaterdag 30 december 2006 15:33 schreef Nerdmans het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zo,
dat is m dan![]()
Ik denk dat er een nieuwe topic titel moet komen.
Hoe verkrijg ik 300 pk???
wheheh game on
Echt waar?quote:Op zondag 31 december 2006 18:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
wheheheIk denk dat je volgende topic dan zou moeten heten: Hoe hou ik 'm aan de praat?
Succes
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken maar een maat van me wel.quote:Op zondag 31 december 2006 18:34 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Echt waar?
Volgens mij zijn ze redelijk betrouwbaar toch?
Wat ik zo hoor en lees moet 260-270 wel te doen zijn hoor.
Ach jaaa. We zien wel wat t allemaal brengt!
Bij de nieuwe generatie Impreza kun je bijna je hele vuist tussen de wielkas en het wiel plaatsenquote:Op zondag 31 december 2006 18:07 schreef Nerdmans het volgende:
T kleine en grote broertje. Jammer dat t al donker is....
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tja,quote:Op zondag 31 december 2006 19:40 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik kan niet uit eigen ervaring spreken maar een maat van me wel.
Die had een Impreza, zwaar getuned en heeft 'm weggedaan onder het mom "Ik blijf niet repareren".
Blijkt dat die Impreza's redelijk slecht tegen tunen kunnen. Heeft een S3 gekocht.
De jongen waar ik het over heb heeft inmiddels wel weer een Impreza erbij gekocht omdat hij er toch wel erg gek op is... ook deze gaat toch weer getuned worden.
Impreza-liefhebbers kennen hem wel als Deep.
Ja, valt t jou ook op?quote:Op zondag 31 december 2006 20:04 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Bij de nieuwe generatie Impreza kun je bijna je hele vuist tussen de wielkas en het wiel plaatsen
Ja ga ik zeker eens doen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 17:41 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
ja als je keertje wil raggen moet je daar maar eens op inschrijven...
Duez days op spa.
Is ook veel anders als die trackdays in nederland waar je in een file achter elkaar aan rijdt.
Dit is gewoon doordeweeks en de drukte valt reuze mee. En omdat de baan zo enorm lang is kun je ronden achter elkaar rijden zonder iemand te zien voor of achter je![]()
8cm verlagen en een maat grotere velgen eronderquote:Op zondag 31 december 2006 20:34 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja, valt t jou ook op?
Ik zou m zeker 10 CM verlagen dat ding, ik vind t niet zo mooi.
Najaa niet mooi is ook weer niet waar.
Vette bak, alleen staat ie te hoog op zn poten.
Nee van een oom van me en een vriend van die oomquote:Op zondag 31 december 2006 20:37 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ja ga ik zeker eens doen.
Die lotus, heb je die gehuurd ofzo daar?
Zijn ook grappige auto's op een circuit!
Ik wil volgend jaar ook eens naar de Nurnberg ring toe.
Misschien moeten we eens pijlen of er meer liefhebbers zijn op fok.
Een Keer een Fok goes germany ding![]()
Eensch.. zo'n saaie impreza nr 4839248239842398 behoeft geen apart topic.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:53 schreef ptalover het volgende:
van een beste seat naar de sjonniebak van tegenwoordig/toekomst![]()
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:44 schreef 1299 het volgende:
[..]
Eensch.. zo'n saaie impreza nr 4839248239842398 behoeft geen apart topic.
Nerdmansquote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:23 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik zal t hem niet vertellen, anders wordt hij droevig
En dan als een slopel al een eigen topic heeft dan mag de Suub er ook wel 1.![]()
Ik heb een nieuwe!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:28 schreef Houniet het volgende:
[..]
Nerdmanshoest met die kassa chick dan
oe sorryontopic, Subaru
hier in de buurt rijdt een golf II met zn audi tt turbo blok a 250 pkquote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:44 schreef pwnd het volgende:
gewoon blijven rondrijden met dat blok. Blok verkopen en met je gespaarde geld een Audi TT blok met bak halen. 6 versnellingen en een blok wat standaard al 250pk zowat heeft. Ik snap niet wat er zo moeilijk is.
Jij bent een clutch dumper ofzo?quote:Op donderdag 4 januari 2007 22:26 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
De bak is echter wel afhankelijk van het gebruik, Ik rijd met 270 pk 2x een bak kapot, terwijl bv iemand op SCN 380 pk heeft, nog steeds met de originele bak.
relatief bij de Sub snellerquote:Op woensdag 7 februari 2007 16:11 schreef VanDread het volgende:
Leuke auto's, niet zo gek dat die bakken koppelingen slijten, met 4wd gaat je koppelingen altijd eerder piepen dan je bandjes![]()
Leuk dat je het vraagt.quote:Op maandag 23 juli 2007 18:31 schreef dheruer het volgende:
De legacy bak is niet super veel sterker heb ik juist begrepen.. Heb zelf voor een PAR set gekozen
Hoe gaat t nu verders met de wagens uit dit topic?
Zit je ook op de SCN?? Onder welke nick?quote:Op maandag 30 juli 2007 00:13 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Leuk dat je het vraagt.
De preza doet het prima, ik ben erg tevreden over de tuning.
Hij is zeer snel en ik heb me prima vermaakt tijdens een diversiteit aan races
Ik ben ondertussen al wel aan het kijken naar een volgende upgrade.
ik wil een VF 34 turbo met Fmic erop.
Ik ben die 265 pk wel weer gewend zeg maar.
Op naar de 340.
Dan nog half jaarte gummen en dan weer sneller instappen
Oke.. met 2.5 liter moet dat zeker mogelijk zijn met 1.2 bar jaquote:Op maandag 30 juli 2007 17:10 schreef dheruer het volgende:
Zit nu op 1.1 tot 1.2 ongeveer.. Maar ik heb t 2.5 liter blok he.. Ecutek, en volledig uitlaatsysteem (dus spruitstuk, en TB Invidia in 3". Merkte ook goed toen het spruitstuk er later opkwam dat ie vooral wat hoger in de toeren makkelijker doorging.
4G93T.. ik ga zelf een TD05 erop rossen over een halfjaartje ofzo denk... dan hoop ik richting de 300PK te gaan.quote:Op maandag 30 juli 2007 17:55 schreef dheruer het volgende:
Wat voor mitsu is dat???
Colt GTi met motorswapquote:Op maandag 30 juli 2007 18:11 schreef dheruer het volgende:
k ben niet zo thuis in de mitsu's
Colt, lancer, etc? vermoeden is nu dat t om een colt gaat?
Onder dezelfde Nick als hierquote:Op maandag 30 juli 2007 14:07 schreef dheruer het volgende:
[..]
Zit je ook op de SCN?? Onder welke nick?
Ik heb leuke spullen in bestelling staan.. Maar wat blijft voor de meesten nog even geheim.. Zijn n paar mensen die ik even n verassing (lees: beroerte) wil geven als alles erop zit
Zit nu rond de 310-320pk, wel de echte max voor de TD04 denk.. Op een 2 liter haal je max 290-305 geloof ik.
En t vermogen went wel snel jaMaar t is ook wel leuk om zo nu en dan een motor ff eruit te rijden
T is niet makkelijk, maar het kan ZEKER!!
Ik geloof dat op Extreme-machines nu zo'n turbo word aangebodenquote:Op dinsdag 31 juli 2007 01:04 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Onder dezelfde Nick als hier
om t makkelijk te houden.
De prijzen van de VF34 vallen mee, nog geen 900 nieuw.
Als ik hem voor minder dan de helft eens 2e hands kan scoren dan doe ik dat.
Beetje op SCN neuzen
o...quote:Op dinsdag 31 juli 2007 01:09 schreef dheruer het volgende:
[..]
Ik geloof dat op Extreme-machines nu zo'n turbo word aangeboden
wat is bijster feel. 10 % ?quote:Op maandag 30 juli 2007 22:46 schreef 1299 het volgende:
Ik heb het trouwens over krukas pk's.. maar wiel pk's schelen niet zo bijster veel bij een FWD
Getuige Rototest Research Institute
Voorbeeldje:quote:Op dinsdag 31 juli 2007 15:51 schreef riceboy het volgende:
[..]
wat is bijster feel. 10 % ?
impreza > ibiza
impresa FTW Y0!
Kijk maar in fotoboekquote:Op dinsdag 31 juli 2007 16:01 schreef Lircky het volgende:
post eens ff wat pics van die rag bakken dan!
Zit er maar zo weinig verschil aan?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 16:23 schreef 1299 het volgende:
[..]
Voorbeeldje:
Mitsubishi Colt CZT:
Fabrieksopgave krukas pk's: 150
Werkelijk vermogen aan de wielnaaf: 148
GOlf 5 GTI:
Fabrieksopgave krukas pk's: 200
Werkelijk vermogen aan de wielnaaf: 195
--
Dat kan 2 dingen betekenen: Of de fabrikanten zijn terughoudend met hun PK claims, of er gaat niet zo heel veel verloren aan aandrijfverliezen.
Ik gok een combinatie van.. maar om nu te stellen dat vliegwiel pk's mickey mouse waarden zijn vind ik een beetje onzinnigAl zijn vliegwiel pk's uit een rollerbank proberen te krijgen wel mickey mouse waardes.
Als je auto getuned is kan je pas echt iets claimen door wiel pk's te laten meten of door de motor los in een motororen benchmark te zetten
Preciesquote:Op dinsdag 31 juli 2007 18:39 schreef Nerdmans het volgende:
Mickey Mouse pk's met een donald duck koppel, een goofy acceleratie
Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 18:33 schreef dheruer het volgende:
[..]
Zit er maar zo weinig verschil aan?
K geloof bij een impreza standaard bijna 30 pk ofzo? :S
En ach.. of t nou mickey mouse pk's zijn of niet... 10000 mickey mouse pk's kun je ook hard mee gaan hoor, dat soort opmerkingen negeer ik dus meestal maar
Ach ja het is ook allemaal maar bla natuurlijk he?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:41 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.
met 1000mickey mouse pk's in je panda win je het nog steeds niet van die wielrenner met doping
30 pk's in een impreza komt door de 4wd aandrijflijn. daar zit meer verlies in.
www.pitbox.nlquote:Op dinsdag 31 juli 2007 20:33 schreef Nerdmans het volgende:
O enne aangezien er genoeg preza lurkers zijn:
Kent er iemand een goede garage met als specialisme Subaru?
En dan met name die verstand hebben van getunede impreza's ?
Ik loop er telkens tegen aan dat als er eens iets is, dan is het volgens de dealer altijd door het tunen.
Ik zoek een betrouwbare man die wat meer kijk heeft op getuned spul.
zodat ik daar mooi met mn vraagjes en beurten heen kan.
Pas bij de dealer nog zo'n mongool die um tjokvol olie plempt....![]()
Gaarne een goed adresje
Ik ben toe aan een nieuwe LMM
Zelf ervaringen mee?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 20:38 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
www.pitbox.nl
vragen naar Deep (Diep)
Op m'n corollatje had ik ook die dingen..quote:Op dinsdag 31 juli 2007 20:19 schreef 1299 het volgende:
Ja micky mouse pk's zijn idd zelf verzonnen pk's.
Je kent het wel.. Iemand heeft een brute verlaagde civic (zonder stuggere dempers). En gooit er dan een dying-moose exhaust op en een open luchtfilter die warme lucht hapt. Vervolgens gaat petje online om iedereen te vertellen dat hij 10PK meer heeft gekregen
Dat weet ik, weet alleen niet zeker of het 30pk is, of misschien zelfs meer... Ik had namelijk gedacht dat het wel iets minder zou zijn...quote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:41 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.
met 1000mickey mouse pk's in je panda win je het nog steeds niet van die wielrenner met doping
30 pk's in een impreza komt door de 4wd aandrijflijn. daar zit meer verlies in.
Enkel einddempers doet echt vrij weinig.. de kat zorgt verweg voor de meeste tegendruk. Voor de rest zou het best kunnen jaquote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:15 schreef dheruer het volgende:
[..]
Op m'n corollatje had ik ook die dingen..
Een ehm.. Remus einddemper geloof ik.. +6 pk.
Een Injen CAI (die dus in voorbumper uitkwam) +12pk
Een chiptuningkje van Bullpower +12pk..
En dit is allemaal STEEDS gemeten op dezelfde rollenbank. Dus geen verschillen door andere banken.
Dus opzich, het werkt allemaal wel... Alleen 30pk met die dingen.. Of 70pk+ met die dingen als je een impreza oid hebt
Nee, een geile Minniequote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:34 schreef 1299 het volgende:
[..]
Enkel einddempers doet echt vrij weinig.. de kat zorgt verweg voor de meeste tegendruk. Voor de rest zou het best kunnen jaMaar het zijn nog altijd mickey mouse pk's als ze niet gemeten zijn.. bij jouw dus blijkbaar geen micky mouse.
Ik ken de jongen erg goed ... zoek maar voor de gein eens op een Subaru Impreza forum op username Deepquote:
Ach een dubbele bevestiging van wat Deep kan/doet/weet moet geen probleem zijn toch?quote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:16 schreef Googolplexian het volgende:
dheruer's posts lees ik nu pasmijn excuus
Een M5 verliest volgens die site van hierboven een 35 pk, en dat is ook alleen maar RWD... Waarom is dat dan ook zoveelquote:Op dinsdag 31 juli 2007 19:41 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.
met 1000mickey mouse pk's in je panda win je het nog steeds niet van die wielrenner met doping
30 pk's in een impreza komt door de 4wd aandrijflijn. daar zit meer verlies in.
Kan best..quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:05 schreef Repeat het volgende:
[..]
Een M5 verliest volgens die site van hierboven een 35 pk, en dat is ook alleen maar RWD... Waarom is dat dan ook zoveel
En een RS4 70 pk![]()
Die heb ik gezien... Zag er strak uit, maar nog verre van klaarquote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:14 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik ken de jongen erg goed ... zoek maar voor de gein eens op een Subaru Impreza forum op username Deep
Iedereen in de Impreza kliek kent hem ... hij heeft een velgen/banden/uitlaten/ophanging zaak in Den Haag maar door z'n voorliefde voor Impreza's komen die gasten vaak bij hem voor advies, montage, etc.
Zelf heeft hij nu een Evo VII en een Preza Coupe (in de maak ... wordt compleet opnieuw opgebouwd).
Bron van info en advies![]()
S3 is wegquote:Op dinsdag 31 juli 2007 22:36 schreef dheruer het volgende:
[..]
Ach een dubbele bevestiging van wat Deep kan/doet/weet moet geen probleem zijn toch?
Die 22B word wel heeeeel dik denk ik!!
Had ie nou ook nog de M5?? Weet niet zeker meer of dat nou wel of niet is door gegaan toen, want hij had toen vrij recent een S3 gekocht...
quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:46 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Die heb ik gezien... Zag er strak uit, maar nog verre van klaar
Dat is dan ook alles wat het is. want je weet het niet.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 20:27 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Ach ja het is ook allemaal maar bla natuurlijk he?
Ik heb ook zo'n 265 mickey mouse pk's en een duck koppeltje van zo'n 370 nm want hij heeft nooit op de bank gestaan.
Het was ook geen flame.quote:Maar hoe disney het ook allemaal moge zijn, hij naait er in mijn ogen prima mee uit
![]()
![]()
![]()
Noooouw.....quote:Op donderdag 2 augustus 2007 00:06 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Dat is dan ook alles wat het is. want je weet het niet.
[..]
Het was ook geen flame.Als hij maar aan jou wensen voldoet, meting of niet.
er zal altijd iemand sneller zijn dan jij.
Dan nogquote:Op donderdag 2 augustus 2007 03:12 schreef dheruer het volgende:
[..]
Noooouw.....
K ben met vliegbrevet bezug
Nee, maar denk dat het voor dit topic voldoende isquote:Op donderdag 2 augustus 2007 03:43 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dan nogvast geen Black Bird of Space Shuttle ^^
1 Er zijn al zo'n 300 preza's op excact dezelfde manier getuned door de zelfde man.quote:Op donderdag 2 augustus 2007 00:06 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Dat is dan ook alles wat het is. want je weet het niet.
[..]
Het was ook geen flame.Als hij maar aan jou wensen voldoet, meting of niet.
er zal altijd iemand sneller zijn dan jij.
1: Daarmee kom je inderdaad tot een redelijke schatting, zeker binnen 20+/- pk...quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:36 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
1 Er zijn al zo'n 300 preza's op excact dezelfde manier getuned door de zelfde man.
100 daarvan hebben op een bank gestaan dus ik weet genoeg
2 Uiteraard
Duur setje zeg!!quote:Op donderdag 2 augustus 2007 20:43 schreef dheruer het volgende:
[..]
1: Daarmee kom je inderdaad tot een redelijke schatting, zeker binnen 20+/- pk...
2: Precies
3: Ik kan niet wachten tot de laatste spullen binnen zijn en ik mijn wagen kan gaan aanpakken
Zit alleen nog te twijfelen of k STi cilinderkoppen moet nemen.... Kan ie meteen 750 rpm meer aan
Leukste lijkt me dit:
http://www.briancrower.com/view.php?pn=BC0628![]()
S3 is betrokken geweest bij een ongeluk, daarna heeft ie een paar weken een M5 gehad en hij heeft daarna een Evo 6 gekocht die nu te koop staat.quote:Op woensdag 1 augustus 2007 01:08 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
S3 is wegEvo VII is ervoor in de plaats gekomen maar die is er ook niet lang meer geloof ik
Nou, ik heb eergister voor het eerst info gehad hoe het gewoon kanquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 00:28 schreef Kolkie het volgende:
[..]
S3 is betrokken geweest bij een ongeluk, daarna heeft ie een paar weken een M5 gehad en hij heeft daarna een Evo 6 gekocht die nu te koop staat.
Om het even correct te houden allemaal.
p.s. waarom zou een 6-bak niet passen? 400 pk op een aangepaste 5-bak vind ik namelijk nog steeds er ambitieus (link).
p.p.s. voor onderhoud van iets meer aangepaste auto's kun je ook heel fatsoenlijk terecht bij Broek in Waalwijk (aka scoobysport). Daarnaast zijn er in het westen van het land een aantal behoorlijk deskundige particulieren die dingen voor weinig voor je kunnen doen. Kunnen alleen geen boekjes voor je invullen.
p.p.p.s worden de remmen niet vergeten?
Ach, je kan t nog steeds spuiten hoorquote:
Alles is ingebouwd bij m'n garage...quote:Op woensdag 8 augustus 2007 21:42 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Dat denk ik wel, alleen ben ik bang dat PAR het in zulke gevallen op "installatiefouten" gaat gooien.
(Ergens ook wel terecht denk ik, omdat tig mensen al tijden rijden met een PAR set en 350+pk, en jij in 2500km een bak kapot hebt.)
Wie heeft alles ingebouwd, of heb je de bak zo gekocht
Ik vraag me dat echt af.. je remvertraging is altijd nog hoger dan de acceleratie volgens mij. Dus dan zouden je aandrijfassen bij het remmen ook al moeten breken.quote:
Hoe komt de kracht van remmen op de assen dan? O_Oquote:Op donderdag 9 augustus 2007 19:55 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik vraag me dat echt af.. je remvertraging is altijd nog hoger dan de acceleratie volgens mij. Dus dan zouden je aandrijfassen bij het remmen ook al moeten breken.
Bij accelereren moet je motor 1000+ kilo in beweging zetten, dus grote krachten op de overbrenging ed.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 19:55 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik vraag me dat echt af.. je remvertraging is altijd nog hoger dan de acceleratie volgens mij. Dus dan zouden je aandrijfassen bij het remmen ook al moeten breken.
Als je op de motor remt juist meer (compressie komt er dan bij) << edit ... niet meer dan acceleratiequote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:38 schreef Repeat het volgende:
[..]
Bij accelereren moet je motor 1000+ kilo in beweging zetten, dus grote krachten op de overbrenging ed.
Bij remmen hoeft alleen maar de motor(onderdelen) van enkele tientallen kilo's aangedreven te worden (als je op de motor remt), dus veel minder kracht lijkt me
Ja de remschijven zitten aan de wielen. Maar je aandrijfas zit aan je wielnaaf vast, dus als de rem intrapt en je wielen blokkeren geld datzelfde voor je aandrijfassen. (daarom kan je ook de rem intrappen om de aandrijfasbout los te draaien zonder momentsleutel wel zo handig).quote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:20 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Hoe komt de kracht van remmen op de assen dan? O_O
Remmen zitten toch aan de wielen? Of rem je alleen op de motor?
Ik heb het niet over remmen op de motor maar puur dmv het rempedaal.quote:Bij accelereren moet je motor 1000+ kilo in beweging zetten, dus grote krachten op de overbrenging ed.
Bij remmen hoeft alleen maar de motor(onderdelen) van enkele tientallen kilo's aangedreven te worden (als je op de motor remt), dus veel minder kracht lijkt me
Het klopt dat door het differentieel altijd meer kracht naar een bepaald wiel gaat maar of dat meer momentum geeft dan de rem intrappen durf ik te betwijfelen.quote:Alleen werkt remmen maar 1 kant op, terwijl de aandrijving 2 kanten op werkt
(Kracht van motor vs bandengrip, dan komt het snelste punt snel boven)
Je hebt met een aantal punten gelijk, maar ik zal t kort uitleggen..quote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:45 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ja de remschijven zitten aan de wielen. Maar je aandrijfas zit aan je wielnaaf vast, dus als de rem intrapt en je wielen blokkeren geld datzelfde voor je aandrijfassen. (daarom kan je ook de rem intrappen om de aandrijfasbout los te draaien zonder momentsleutel wel zo handig).
[..]
Ik heb het niet over remmen op de motor maar puur dmv het rempedaal.
[..]
Het klopt dat door het differentieel altijd meer kracht naar een bepaald wiel gaat maar of dat meer momentum geeft dan de rem intrappen durf ik te betwijfelen.
Kijk ls je bv 100 km/h rijdt en je trapt opeens vol de rem in staat je aandrijfas ook direct stil. Dat is van 100 km/h in 1 seconde. Daar komt veel meer kracht bij kijken dan in 4 seconde bv van 0>100 acceleren. (ik zeg niet dat dat peanuts is maar in verhouding wel)
Dat de aandrijfassen door schokken kapot gaan kan ik me goed voorstellenquote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:50 schreef dheruer het volgende:
[..]
Je hebt met een aantal punten gelijk, maar ik zal t kort uitleggen..
Door de acceleratie (en dan niet met gewoon optrekken, dan blijft alles heel, dit gebeurt bij sprintjes/clutchdumps, want daarvoor zijn deze tandwielen aangepast) heb je het over bijvoorbeeld 3500/4500 rpm, koppeling laten schieten. Door de schok breek je uiteindelijk een keer je assen.
Met remmen, ook al rijd je 100, of 200, ik heb iig abs, en de remmen grijpen aan, op een andere manier dan je koppeling dus het punt van kracht word op een heel andere manier ("soepeler") ontwikkeld. Daarbij gaan dan eventueel je banden gewoon slippen. Als je te hard optrekt kan dat natuurlijk ook, maar dat gebeurd bij een auto als een impreza niet zo snel...
Maar het grootste probleem voor je assen word de schokbelasting, dat is wat ze uiteindelijk om zeep helpt.. (Aldus de leverancier van de tandwielen zelf)
Toch wel, want je remmen moeten altijd druk opbouwen, als je 4500rpm je koppeling laat schieten (en je hebt geen koppeling van 20 jaar oudquote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:52 schreef 1299 het volgende:
[..]
Dat de aandrijfassen door schokken kapot gaan kan ik me goed voorstellen
Maar ik denk toch echt niet dat de opgewekte kracht zoveel minder momentum heeft bij een bruuske remactie dan bij een clutchdump
Klinkt als een stuk beter onderbouwdquote:Op donderdag 9 augustus 2007 20:58 schreef dheruer het volgende:
[..]
Toch wel, want je remmen moeten altijd druk opbouwen, als je 4500rpm je koppeling laat schieten (en je hebt geen koppeling van 20 jaar oud), dat ie meteen aangrijpt, of je remmen, hoe snel/hard je ook trapt, remmen moeten eerst de druk opbouwen, en door je voorwaartse snelheid zijn het eerder je banden die tractie verliezen.
Vanuit stilstand echter, je banden moeten eerst over het punt van max. grip heen...
Als je heeel makkelijk je diff wil slopen of je assen (ik weet dit helaas uit ervaring) Ga met 4 man in je auto zitten, rijd een stukje op dat een beetje een helling heeft, en probeer daar maar een paar x weg te sprinten. Bij mij was al de 1e keer m'n achterdiff eraan.
Als je je wiel draait, draait je aandrijfas evenredig mee. Je aandrijfas zit vrolijk 200 km/h te draaien en je trapt vol op de rem. Als je wielen stilstaan staat ook je aandrijfas stil. Dus je aandrijfas heeft exact dezelfde remvertraging!quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:01 schreef Googolplexian het volgende:
edit : ik wilde 1299 quoten
klopt niet heur ... bij remmen is het verschil tussen grip op de weg en weerstand van de motor de kracht op de aandrijfas. Als die as stil staat staan de wielen ook stil (remmen zitten op de wielen dus GEEN kracht op de as van die kant).
Juist omdat de as op de wielnaaf zit en dus los van het remsysteem (wat alleen het wiel vertraagd) komt er geen kracht van het wiel op de as bij remmen. Deze constructie (met zware remonderdelen aan de uiteinden van de aandrijving, wat eigenlijk heel ongunstig is voor wegligging) is bewust gekozen om de assen en onderdelen niet teveel te belasten. Anders zaten de remmen een stuk dichter bij de motor
klopt niet heurquote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:04 schreef 1299 het volgende:
[..]
Als je je wiel draait, draait je aandrijfas evenredig mee. Je aandrijfas zit vrolijk 200 km/h te draaien en je trapt vol op de rem. Als je wielen stilstaan staat ook je aandrijfas stil. Dus je aandrijfas heeft exact dezelfde remvertraging!
Ennuh je remschijven zitten rechtstreeks op je wielnaaf. Dus die staan 1 op 1 in verbinding
Waarom zou je meer last hebben van sturen tijdens het remmen? Dus volgens jouw als heel snel tot nul remt, remt je motor niet af? Welke relatie van 1 op 1 met de aandrijfassen en het wiel begrijp je niet? Je aandrijfassen kunnen niet draaien terwijl je wielen stilstaan.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:17 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
klopt niet heurals de kracht evenredig door zou spelen op de naaf en de as zou je "iets" meer last hebben van sturen tijdens het remmen en zouden onderdelen het nooit zo lang volhouden.
Je vergeet te zien waar de kracht vandaan komt. Bij optrekken kun je de weg niet een handje helpen om minder weerstand te geven ... ergo: alle kracht komt op de koppeling en de assen (en uiteindelijk het rubber). Bij remmen komt is de kracht bijna 100% afkomstig van het rubber (trap jij maar eens je remmen in met draaiende wielen op een brug ... snelheid maakt dan niet veel uit, je wielen staan dan nagenoeg meteen stil). Omdat de remmen bij de wielen zitten is alle kracht op de as dus een resultaat van alle niet ontkoppelde massa ... oftewel de as zelf en een gedeelte van de koppeling. Bij 4WD komt daar inderdaad wel de massa van de middenas cardan en diffs bij maar da's alles bij elkaar bij lange na niet genoeg om de krachten van acceleratie te evenaren.
Maar kom eens met een voorbeeld van gebroken assen bij remmen ^_^
+_+ Je wielen kunnen niet stilstaan als de weg beweegt ... gebeurt dit wel noemen we dat slippen en op dat moment zijn er geen krachten meer op de aandrijving zelf. Als je normaal remt zonder slip komt vrijwel alle kracht (behalve massa-traagheid) op de banden en de remmen.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:28 schreef 1299 het volgende:
[..]
Waarom zou je meer last hebben van sturen tijdens het remmen? Dus volgens jouw als heel snel tot nul remt, remt je motor niet af? Welke relatie van 1 op 1 met de aandrijfassen en het wiel begrijp je niet? Je aandrijfassen kunnen niet draaien terwijl je wielen stilstaan.
Er zit op de aandrijfassen maar een minieme speling qua rotatie en die rijkt tot zover als de splines op elkaar ingrijpen.
Je differentieel kan naar mijn weten ook niet vrij draaien. Dus als je wielen blokkeren staan je aandrijfassen ook stil.
Als je instuurt en je remt staan je wielen idd nog sneller stil omdat het rubber minder contact met het wegdek. Maar dat neemt niet weg dat je aandrijfassen dan net zo snel vertragen.
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Op het moment dat je slipt staan natuurlijk je wielen en aandrijfas al stil dan komt er niet veel kracht meer op te staan. Maar het moment dat de wielen hun draaisnelheid hebben en stilstaan geeft een bepaalde vertraging en aan diezelfde vertraging zijn ook je aandrijfassen onderhevig.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:37 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
+_+ Je wielen kunnen niet stilstaan als de weg beweegt ... gebeurt dit wel noemen we dat slippen en op dat moment zijn er geen krachten meer op de aandrijving zelf. Als je normaal remt zonder slip komt vrijwel alle kracht (behalve massa-traagheid) op de banden en de remmen.
Wat jij zegt zou voorkomen als de remmen op de assen zelf zaten (aan de motorkant) ... dan komen alle torsiekrachten op de as. De remmen zitten echter aan de wiel kant (om 1 of andere vage reden) en dus hebben de assen weinig last van vertraging van de remmen af.
Zie het als volgt:
Je pakt een naaf met een fietswiel eraan. Je draait het wiel hard rond. een vriend van je brengt het wiel ineens tot stilstand ... voelt je vriend de vertraging of jij?
edit: brake-steering = als de balans tussen de remkrachten links en rechts niet gelijk zijn. Hoe groter de krachten hoe groter het verschil. Goed voorbeeld is als je remzuigers vastzitten.
Nee ... zoals ik al zei : de enige kracht op de aandrijfas tijdens ontkoppeld remmen is de kracht die massa-traagheid en motor-compressie levert (en een beetje wrijving).quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:43 schreef 1299 het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Op het moment dat je slipt staan natuurlijk je wielen en aandrijfas al stil dan komt er niet veel kracht meer op te staan. Maar het moment dat de wielen hun draaisnelheid hebben en stilstaan geeft een bepaalde vertraging en aan diezelfde vertraging zijn ook je aandrijfassen onderhevig.
Of wou je soms beweren dat als ik bv 200 rij en ik trap vol de rem in > wielen blokkeren dat op dat moment de aandrijfassen nog 200 km/h gaan? Dat kan dus niet want als de aandrijfassen bewegen bewegen de wielen mee. Het zorgt niet voor niks voor de aandrijving.
Ik beweer niet dat de remenergie niet door de remschijven wordt opgenomen maar de aandrijfassen vertragen met dezeflde snelheid als de wielen dus die moeten toch die kracht verwerken.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Nee ... zoals ik al zei : de enige kracht op de aandrijfas tijdens ontkoppeld remmen is de kracht die massa-traagheid en motor-compressie levert (en een beetje wrijving).
Waarom denk je dat er zo'n groot verschil is tussen remmen met je remmen bij 200 km/h en remmen op de motor bij 200 km/h? De remmen vangen de energie op.
Simpele test ... Energie geeft warmte. Voel maar eens aan je aandrijfassen of die overdreven warm zijn na een partijtje heftig remmen(10 graden verschil is bewijs genoeg voor mij). Nog een makkelijke: aanhangers (leg die maar eens uit ... geen motor en toch remmen)
Maargoed. Ik weet niet zo onwijs veel van auto's. Logica is een ander verhaal![]()
Oke de kracht op het uiterste punt zijn sterker. Maar dat betekend niet dat als ik spontaan stop met draaien er geen kracht over gedragen wordt op mijn stoel.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:52 schreef Googolplexian het volgende:
Ow ... nog eentje ... ga op een bureaustoel zitten, draai rond, strek je armen uit ... jaja... krachten worden groter als ze van het middelpunt van een ronddraaiende beweging komen en verbonden zijn. Laten assen nou verrekte dicht bij het middelpunt van de beweging zitten.
Als jij met genoeg vermogen een clutchdump doet dan worden je assen echt wel warmer hoor (energie moet ergens naartoe) ... je banden het meest.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:52 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat de remenergie niet door de remschijven wordt opgenomen maar de aandrijfassen vertragen met dezeflde snelheid als de wielen dus die moeten toch die kracht verwerken.
Jouw voorbeeld van hitte is volgens mij niet valide want je aandrijfassen worden ook niet heet als je een clutchdump doet.
Tijdens het remmen ja! Maar wat bedoel je daar exact mee? Op het moment dat je remmen eenmaal bezig zjin en je wielen niet snel meer draaien geld het zelfde voor de aandrijfassen. Maar ergens is het vertragingsmoment er groot. (direct aan het beging als de remblokken tegen de schijf aangedrukt worden)quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:55 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Als jij met genoeg vermogen een clutchdump doet dan worden je assen echt wel warmer hoor (energie moet ergens naartoe) ... je banden het meest.
Vertragen zonder wrijving = geen kracht. Vertraging op assen tijdens remmen = ontkoppeld behalve massa. Als de assen vast zouden zitten aan de motor zonder koppeling zou je 100% gelijk hebben (maar zou de kracht op de assen nog steeds minder zijn dan bij acceleratie omdat je ander gratis energie gevonden zou hebben).
Om dat jij en de bureaustoel met elkaar verbonden zijn. Ga nou eens op een bureaustoel zitten met een goed lager tussen je reet en de stoel. Hoe beter het lager, des te minder jij merkt van de vertraging.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:54 schreef 1299 het volgende:
[..]
Oke de kracht op het uiterste punt zijn sterker. Maar dat betekend niet dat als ik spontaan stop met draaien er geen kracht over gedragen wordt op mijn stoel.
Iets wat beweegt en vertraagd moet energie verwerken volgens mij..
Je gaat er nog steeds van uit dat de assen tijdens remmen verbonden zijn. Die draaien vrij rond hoor ... als je ontkoppeld bent. Zo niet gaat je motor er eerder aan dan je assen.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:57 schreef 1299 het volgende:
[..]
Tijdens het remmen ja! Maar wat bedoel je daar exact mee? Op het moment dat je remmen eenmaal bezig zjin en je wielen niet snel meer draaien geld het zelfde voor de aandrijfassen. Maar ergens is het vertragingsmoment er groot. (direct aan het beging als de remblokken tegen de schijf aangedrukt worden)
Wie heeft het hier over ontkoppeld zijn? Als je de koppeling intrapt is het differentieel niet meer indirect verbonden met de frictieplaat.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:01 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Je gaat er nog steeds van uit dat de assen tijdens remmen verbonden zijn. Die draaien vrij rond hoor ... als je ontkoppeld bent. Zo niet gaat je motor er eerder aan dan je assen.
Het hele punt is dat je assen vrij draaien als ze ontkoppeld zijn vanaf de bak. Op het moment dat je vol in de remmen gaat mag ik hopen dat je tegelijk met je voet op de koppeling staat ... zo niet dan gaat jouw verhaal ineens een stuk meer op (motor staat dan gekoppeld aan de assen ... maar dan nog steeds in de versnelling die ervoor nodig was om op die snelheid te komen ... zie het als koppeling op laten komen bij 200 km/h in z'n 1 i.p.v. z'n 5 ... alles staat dan gekoppeld op maximum overdracht ... motor kaduuk is de voorspelling ... de aandrijfassen moeten dat nog kunnen houden).quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:08 schreef 1299 het volgende:
[..]
Wie heeft het hier over ontkoppeld zijn? Als je de koppeling intrapt is het differentieel niet meer indirect verbonden met de frictieplaat.
Maar je assen zitten fysiek in je wielnaaf:
[afbeelding]
Op het plaatje hierboven zit je de aandrijfas dus uitsteken. (eigenlijk cvjoint maar dat is verbonden uiteraard)
Dus als het wiel stopt stopt de aandrijfas ook..
Maar volgens mij heb je toch gelijkWant toen ik een keer bij 200 km/h vol op de rem ging blokkeerde mijn wielen maar maakte mijn motor niet direct 0 toeren. Maar dat betekend dus toch dat het differentieel vrij kan draaien. Dat neemt overigens niet weg dat mijn aandrijfassen toen ook direct stilstonden. (FWD)
Maar je aandrijfassen kunnen NIET onafhankelijk van je wielen draaien. Ik ben dan absoluut geen natuurkunde wonder (understatementquote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:19 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Het hele punt is dat je assen vrij draaien als ze ontkoppeld zijn vanaf de bak. Op het moment dat je vol in de remmen gaat mag ik hopen dat je tegelijk met je voet op de koppeling staat ... zo niet dan gaat jouw verhaal ineens een stuk meer op (motor staat dan gekoppeld aan de assen ... maar dan nog steeds in de versnelling die ervoor nodig was om op die snelheid te komen ... zie het als koppeling op laten komen bij 200 km/h in z'n 1 i.p.v. z'n 5 ... alles staat dan gekoppeld op maximum overdracht ... motor kaduuk is de voorspelling ... de aandrijfassen moeten dat nog kunnen houden).
Wat jij bedoeld: 200 rijden, in z'n 1 zetten, koppeling ineens op laten komen. DAN komen er bijna dezelfde krachten op de as als bij optrekken (nog steeds minder want gratis energie bestaat niet)
Dacht dat dat automatisch ging bij jou?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:21 schreef 1299 het volgende:
[..]
Want ik heb dit weekend nog de aandrijfassen van mijn auto eronder vandaan getrokken
Tsskquote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:22 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Dacht dat dat automatisch ging bij jou?
Dan moet je weten dat op het moment dat je de motor van de assen ontkoppeld, de assen (en de wielen) vrij draaien. Rem je dus ontkoppeld (met koppelingspedaal ingedrukt) dan draaien de assen en de wielen vrij rond. De kracht die je dan op de remschijven zet wordt in warmte en wrijving omgezet door de remschijven en de banden.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:21 schreef 1299 het volgende:
[..]
Maar je aandrijfassen kunnen NIET onafhankelijk van je wielen draaien. Ik ben dan absoluut geen natuurkunde wonder (understatement) maar ik weet wel hoe aandrijfassen e.d. in de bak steken. Want ik heb dit weekend nog de aandrijfassen van mijn auto eronder vandaan getrokken
De motor staat verder los van het verhaal.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:25 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dan moet je weten dat op het moment dat je de motor van de assen ontkoppeld, de assen (en de wielen) vrij draaien. Rem je dus ontkoppeld (met koppelingspedaal ingedrukt) dan draaien de assen en de wielen vrij rond. De kracht die je dan op de remschijven zet wordt in warmte en wrijving omgezet door de remschijven en de banden.
Zou je remmen met de motor nog gekoppeld aan de as (koppelingspedaal omhoog) dan heb je NOG dat de remmen de meeste krachten opvangen (en doorsturen naar de banden). Alles wat doorgespeeld wordt op de as en de motor is rest-energie.
Jij zegt 'tquote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:28 schreef 1299 het volgende:
[..]
De motor staat verder los van het verhaal.
Het klopt idd dat als je je koppeling intrapt de frictieplaat niet meer tegen het vliegwiel aandrukt omdat het druklager de veer op de drukgroep indrukt.
Maar dan neemt niet weg dat de remmen en de steekassen opdezelfde snelheid draaien en als je dus remt gaan je wielen langzamer draaien maar ook je steekassen. Daar ontkom je niet aan. Dat de kracht die daarbij vrijkomt minder groot is dan bij een clutchdump wil ik wel geloven want bij een clutchdump moet alle kracht via de as naar de wielen. Bij het remmen komt alleen de kracht van de massatraagheid vand de aandrijfas zelf er bij kijken.
Daar kan ik het volgens mij wel mee eens zjinquote:Op donderdag 9 augustus 2007 22:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Jij zegt 'tontkoppelde massa. Bij optrekken (als je wilt dat de rest van de auto met de wielen meegaat) is alles verbonden. Bij remmen ontkoppel je de massa van de auto van de wielen. Zoals ik al zei (en jij nu ook) heb je dan alleen nog maar te maken met de massatraagheid van de verbonden delen ... da's dus niets (na de koppeling) behalve de assen en de wielen (en de remmen). Omdat de wielen en de remmen deel uitmaken van de vertragende kracht zijn de as en en de helft van de koppeling dus vrij ronddraaiende delen. Deze KUNNEN geen krachten doorgeven omdat ze ontkoppeld zijn ... geen kracht door kunnen geven is gelijk aan geen kracht kunnen ontvangen (op massatraagheid en wrijving na). De enige krachten die dus op de as werken tijdens ontkoppeld remmen zijn wrijving (slechte lagers) en massatraagheid (reden voor titanium assen zoals in F1).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |