abonnement Unibet Coolblue
pi_29023003
hallo allemaal

ik heb net een Seat Ibiza gekocht en wil hem graag tunen.
Het is een cupra uit 2001 ( 1800 20v Turbo met 156 pk)
Mijn einddoel is om hem ongeveer tot 250 pk te tunen.

Ik heb begrepen dat de eerste stap een het vervangen of herprogrammeren van de chip is
Daarna is t verstandig om de luchtinlaat/filter aan te passen, en een intercooler te monteren.

Met chip kom ik aan de 204 pk
Luchtinlaat/filter kom ik aan de 220 pk
Met intercooler nog een beetje.

Ik strand met deze aanpassingen op de 230 pk.
Mijn budget is maximaal 3.000 euro en ik zit op:
Chip is 900 euro
luchtinlaat / filter 1000 euro
intercooler 400euro

Ik heb dus nog ongeveer 700 euro te besteden.
! ik wil wel graag de motor goed houden en heb geen interesse in NOS systemen. !


Mensen met ervaring of tips?
Alvast bedankt
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:35:11 #2
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023406
Grotere turbo erop? Lijkt mij het makkelijkst haalbaar... Is naar mijn weten het enige verschil tussen de verschillende 1.8t blokken...
Of je moet aan je nokkenassen enzo gaan sleutelen, maar dat lijkt mij een vervelender klus...
Ander uitlaatje zal ook wel wat helpen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023491
HAHAHAHA (sorry)

goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.

chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
Calm down, please!
pi_29023497
Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
pi_29023557
mja een andere turbo is heel erg duur en dan moet t motormanegement systeem weer geherprogrammeerd worden.

als ik mijn uitlaatsysteem wil laten aanpassen ben ik voor 700 euro ook niet klaar....
Dat gefreubel aan de nokkenassen, geeft dat erg veel vermogenswinst dan? Voorbeelden?
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29023657
Je kan ook eerst een boostcontroller proberen, iets je boost opschroeven. Maar wat hierboven al gezegd is, die pk schattingen zijn echt niet realistisch.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:43:04 #7
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023680
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
Denk dat dat nog nieteens zo gek is... Zijn genoeg bedrijven die tegen de 200 pk aan zitten met chiptuning voor deze motor...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023710
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
HAHAHAHA (sorry)

goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.

chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
nou goed, de resultaten komen met een uitdraai van de rollerbank.
Een seat rijder die ik ken heeft de chip en het luchtinlaatsysteem laten vervangen en dat waren gewoon de eerlijke cijfers. Ik zal eens kijken og hij me die uitdraai niet kan mailen ofzo, dan zet ik hem wel online voor je.
Informeer ook eens bij Rica die zijn club tuner bij seat.
Verder heeft de audi tt ook 225 pk uit dit blok met andere chip en andere luchtinlaat en wat kleinen modificaties.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:45:12 #9
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023753
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:43 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

nou goed, de resultaten komen met een uitdraai van de rollerbank.
Een seat rijder die ik ken heeft de chip en het luchtinlaatsysteem laten vervangen en dat waren gewoon de eerlijke cijfers. Ik zal eens kijken og hij me die uitdraai niet kan mailen ofzo, dan zet ik hem wel online voor je.
Informeer ook eens bij Rica die zijn club tuner bij seat.
Verder heeft de audi tt ook 225 pk uit dit blok met andere chip en andere luchtinlaat en wat kleinen modificaties.
Das volgens mij niet helemaal waar, die heeft ook daadwerkelijk een dikkere turbo erin zitten... Is mij verteld...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023756
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:43 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Denk dat dat nog nieteens zo gek is... Zijn genoeg bedrijven die tegen de 200 pk aan zitten met chiptuning voor deze motor...
je bent serieus?

156 > 204 pk door een chip?

Dit geloof je toch niet, he... Waarom heeft seat dat dan niet zelf gedaan?
omg
Calm down, please!
pi_29023785
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:38 schreef noidea het volgende:
Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
Nee is niet nodig, heb ik navraag voor gedaan. Binnen deze marges blijft de auto veilig, verder zit esp op.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:46:22 #12
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023801
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:45 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

je bent serieus?

156 > 204 pk door een chip?

Dit geloof je toch niet, he... Waarom heeft seat dat dan niet zelf gedaan?
omg
Ow, jahoor... dat geloof ik wel... 204 niet, maar 195 moet volgens verschillende aanbieders wel werken...
En waarom seat dat niet gedaan heeft? Omdat die meer waarde hechten aan betrouwbaarheid, uitstoot, en inzet van finland tot spanje, zonder aanpassingen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023871
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:39 schreef Nerdmans het volgende:
mja een andere turbo is heel erg duur en dan moet t motormanegement systeem weer geherprogrammeerd worden.

als ik mijn uitlaatsysteem wil laten aanpassen ben ik voor 700 euro ook niet klaar....
Dat gefreubel aan de nokkenassen, geeft dat erg veel vermogenswinst dan? Voorbeelden?
wat denk je dat chiptuning is?

en die nokkenassen levert over het algemeen (bij NA motoren zeker) het aller meeste vermogenswinst.. nadeel is alleen dat de motorkarakterestiek enorm veranderd wordt waardoor het wel eens onprettig kan worden om gewoon je weg door het woon/werk verkeer te banen...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29023876
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:45 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Das volgens mij niet helemaal waar, die heeft ook daadwerkelijk een dikkere turbo erin zitten... Is mij verteld...
stiekemerds bij Audi....
Vlgns mij heb je idd gelijk...
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29023961
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:47 schreef Youp het volgende:

[..]

wat denk je dat chiptuning is?

en die nokkenassen levert over het algemeen (bij NA motoren zeker) het aller meeste vermogenswinst.. nadeel is alleen dat de motorkarakterestiek enorm veranderd wordt waardoor het wel eens onprettig kan worden om gewoon je weg door het woon/werk verkeer te banen...
Chip tuning is t vervangen of herprogrammeren van je chip. maar als je dat doet en daarna weer een andere turbo gaat monteren heb je 2 x werk.
Of ik moet beginnen met t vervangen van de turbo... maar das eik nie de bedoeling.


Heb je misschien een linkje waar ik me kan inlezen over de effecten van t aanpassen van je nokkenas, en de mogelijke kosten daarvan? Alvast bedankt
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29023998
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:46 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Ow, jahoor... dat geloof ik wel... 204 niet, maar 195 moet volgens verschillende aanbieders wel werken...
En waarom seat dat niet gedaan heeft? Omdat die meer waarde hechten aan betrouwbaarheid, uitstoot, en inzet van finland tot spanje, zonder aanpassingen...
ok!

35% vermogenswinst door chip! Waar halen ze 't vandaan, he ... technologie van tegenwoordig

* move to ONZ imo

-edit- het gaat nog steeds om een cupra? soort van snel model toch? en Seat heeft ECHT 40 pk laten liggen met de chip? echt?
Calm down, please!
pi_29024029
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:51 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

ok!

35% vermogenswinst door chip! Waar halen ze 't vandaan, he ... technologie van tegenwoordig

* move to ONZ imo
bij FI motoren is +-30% goed haalbaar
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024084
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:50 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Chip tuning is t vervangen of herprogrammeren van je chip. maar als je dat doet en daarna weer een andere turbo gaat monteren heb je 2 x werk.
Of ik moet beginnen met t vervangen van de turbo... maar das eik nie de bedoeling.


Heb je misschien een linkje waar ik me kan inlezen over de effecten van t aanpassen van je nokkenas, en de mogelijke kosten daarvan? Alvast bedankt
je moet eigenlijk alle mogelijke dingen die je wil veranderen als eerste doen en de chip pas als aller laatste... tenminste wanneer je de chip speciaal voor jou auto laat aanpassen.. als je gewoon een kant en klare "chip voor cupra" koopr maakt dat natuurlijk niks uit...

-edit-

ik heb trouwens geen linkjes voor je van nokkenassen enzo.. dat zijn toch wel grotere ingrepen en die worden meestal gemeden..
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024139
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:52 schreef Youp het volgende:

[..]

bij FI motoren is +-30% goed haalbaar
als het motormanagement nog niet is aangepast kan een chip 30% leveren. Cupra 1.8T is echter al geleverd met een motormanagement voor turbo.

Effe realistisch: een turbo of een SC geeft 30 to 40% meer power (kosten rond de 3000 eu)... chippie doet dus hetzelfde?
Calm down, please!
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:57:30 #21
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29024197
van tdsl.nl:
quote:
zie boven
van chipmeister.nl"
quote:
Seat Ibiza 1.8 20VT 156pk 4-cil.inspuitmotor, katalysator.
. Standaard Gewijzigd
Cilinderinhoud 1781
Compressieverhouding 9,5:1
Vermogen 115 kW / 156 pk 143 kW / 195 pk
Koppel 210 Nm bij 1750/min. 290 Nm bij 2750/min.
Aandrijving Voorwielaandrijving, 5-versnellingsbak ofwel automaat
Topsnelheid 218 km/h 225 km/h
Verbruik bij 90 km/h 4,1 l / 100 km 4,1 l / 100 km
Verbruik bij 120 km/h 5,3 l / 100 km 5,6 l / 100 km
Verbruik in de stad 6,1 l / 100 km 5,8 l / 100 km
van vandervelden.nl (en jah, dat is een dealer)
quote:
Ibiza Cupra 1.8T 156pk 200pk 210 290 ¤ 750
Op turbomotoren kun je een hoop met chiptuning hoor...

helemaal aangezien de 156pk een geknepen 180pk variant is
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29024220
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:55 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

als het motormanagement nog niet is aangepast kan een chip 30% leveren. Cupra 1.8T is echter al geleverd met een motormanagement voor turbo.

Effe realistisch: een turbo of een SC geeft 30 to 40% meer power (kosten rond de 3000 eu)... chippie doet dus hetzelfde?
als die chip van de cupra al zo veel performance levert is het toch echt een brakke motor die er in ligt 156pk uit een 1800 20v MET turbo
Hopeloos benzine verslaafd
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:58:23 #23
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29024229
Simpel, als je dit soort dingen al vragen moet hier op fok kan je je eerst beter even in de materie zelf verdiepen.

Zou ook eens even op www.seat-online.nl die weten daar wat meer specifiek van seat af.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29024277
Maar anyway...

laten we de discussie even in t midden.
Chip is pak m beet 200 pk
Luchtinlaat pak m beet 15 pk
cooler 10 pk.

kom ik er zeg 25 te kort..
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024305
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:58 schreef Youp het volgende:

[..]

als die chip van de cupra al zo veel performance levert is het toch echt een brakke motor die er in ligt 156pk uit een 1800 20v MET turbo
Mijn atmosferische 1.6 16klepper levert idd al 172 pk

zonder chip, welteverstaan.
Calm down, please!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')