abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29023003
hallo allemaal

ik heb net een Seat Ibiza gekocht en wil hem graag tunen.
Het is een cupra uit 2001 ( 1800 20v Turbo met 156 pk)
Mijn einddoel is om hem ongeveer tot 250 pk te tunen.

Ik heb begrepen dat de eerste stap een het vervangen of herprogrammeren van de chip is
Daarna is t verstandig om de luchtinlaat/filter aan te passen, en een intercooler te monteren.

Met chip kom ik aan de 204 pk
Luchtinlaat/filter kom ik aan de 220 pk
Met intercooler nog een beetje.

Ik strand met deze aanpassingen op de 230 pk.
Mijn budget is maximaal 3.000 euro en ik zit op:
Chip is 900 euro
luchtinlaat / filter 1000 euro
intercooler 400euro

Ik heb dus nog ongeveer 700 euro te besteden.
! ik wil wel graag de motor goed houden en heb geen interesse in NOS systemen. !


Mensen met ervaring of tips?
Alvast bedankt
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:35:11 #2
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023406
Grotere turbo erop? Lijkt mij het makkelijkst haalbaar... Is naar mijn weten het enige verschil tussen de verschillende 1.8t blokken...
Of je moet aan je nokkenassen enzo gaan sleutelen, maar dat lijkt mij een vervelender klus...
Ander uitlaatje zal ook wel wat helpen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023491
HAHAHAHA (sorry)

goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.

chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
Calm down, please!
pi_29023497
Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
pi_29023557
mja een andere turbo is heel erg duur en dan moet t motormanegement systeem weer geherprogrammeerd worden.

als ik mijn uitlaatsysteem wil laten aanpassen ben ik voor 700 euro ook niet klaar....
Dat gefreubel aan de nokkenassen, geeft dat erg veel vermogenswinst dan? Voorbeelden?
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29023657
Je kan ook eerst een boostcontroller proberen, iets je boost opschroeven. Maar wat hierboven al gezegd is, die pk schattingen zijn echt niet realistisch.
If you can't smoke it, or light it, fuck it.
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:43:04 #7
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023680
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
Denk dat dat nog nieteens zo gek is... Zijn genoeg bedrijven die tegen de 200 pk aan zitten met chiptuning voor deze motor...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023710
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:37 schreef Googolplexian het volgende:
HAHAHAHA (sorry)

goos ... doe een dyno (auto op rollerbank) voordat je "berekend" hoeveel pk je erbij hebt. Ik ben bang dat je je het één en ander wijs hebt laten maken.

chip = + 48 pk kan je echt vergeten!
inlaat/filter = + 18 pk ook ... zoveel compressie maakt die turbo van je niet om zoveel winst te halen
nou goed, de resultaten komen met een uitdraai van de rollerbank.
Een seat rijder die ik ken heeft de chip en het luchtinlaatsysteem laten vervangen en dat waren gewoon de eerlijke cijfers. Ik zal eens kijken og hij me die uitdraai niet kan mailen ofzo, dan zet ik hem wel online voor je.
Informeer ook eens bij Rica die zijn club tuner bij seat.
Verder heeft de audi tt ook 225 pk uit dit blok met andere chip en andere luchtinlaat en wat kleinen modificaties.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:45:12 #9
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023753
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:43 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

nou goed, de resultaten komen met een uitdraai van de rollerbank.
Een seat rijder die ik ken heeft de chip en het luchtinlaatsysteem laten vervangen en dat waren gewoon de eerlijke cijfers. Ik zal eens kijken og hij me die uitdraai niet kan mailen ofzo, dan zet ik hem wel online voor je.
Informeer ook eens bij Rica die zijn club tuner bij seat.
Verder heeft de audi tt ook 225 pk uit dit blok met andere chip en andere luchtinlaat en wat kleinen modificaties.
Das volgens mij niet helemaal waar, die heeft ook daadwerkelijk een dikkere turbo erin zitten... Is mij verteld...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023756
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:43 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Denk dat dat nog nieteens zo gek is... Zijn genoeg bedrijven die tegen de 200 pk aan zitten met chiptuning voor deze motor...
je bent serieus?

156 > 204 pk door een chip?

Dit geloof je toch niet, he... Waarom heeft seat dat dan niet zelf gedaan?
omg
Calm down, please!
pi_29023785
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:38 schreef noidea het volgende:
Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
Nee is niet nodig, heb ik navraag voor gedaan. Binnen deze marges blijft de auto veilig, verder zit esp op.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:46:22 #12
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29023801
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:45 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

je bent serieus?

156 > 204 pk door een chip?

Dit geloof je toch niet, he... Waarom heeft seat dat dan niet zelf gedaan?
omg
Ow, jahoor... dat geloof ik wel... 204 niet, maar 195 moet volgens verschillende aanbieders wel werken...
En waarom seat dat niet gedaan heeft? Omdat die meer waarde hechten aan betrouwbaarheid, uitstoot, en inzet van finland tot spanje, zonder aanpassingen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29023871
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:39 schreef Nerdmans het volgende:
mja een andere turbo is heel erg duur en dan moet t motormanegement systeem weer geherprogrammeerd worden.

als ik mijn uitlaatsysteem wil laten aanpassen ben ik voor 700 euro ook niet klaar....
Dat gefreubel aan de nokkenassen, geeft dat erg veel vermogenswinst dan? Voorbeelden?
wat denk je dat chiptuning is?

en die nokkenassen levert over het algemeen (bij NA motoren zeker) het aller meeste vermogenswinst.. nadeel is alleen dat de motorkarakterestiek enorm veranderd wordt waardoor het wel eens onprettig kan worden om gewoon je weg door het woon/werk verkeer te banen...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29023876
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:45 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Das volgens mij niet helemaal waar, die heeft ook daadwerkelijk een dikkere turbo erin zitten... Is mij verteld...
stiekemerds bij Audi....
Vlgns mij heb je idd gelijk...
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29023961
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:47 schreef Youp het volgende:

[..]

wat denk je dat chiptuning is?

en die nokkenassen levert over het algemeen (bij NA motoren zeker) het aller meeste vermogenswinst.. nadeel is alleen dat de motorkarakterestiek enorm veranderd wordt waardoor het wel eens onprettig kan worden om gewoon je weg door het woon/werk verkeer te banen...
Chip tuning is t vervangen of herprogrammeren van je chip. maar als je dat doet en daarna weer een andere turbo gaat monteren heb je 2 x werk.
Of ik moet beginnen met t vervangen van de turbo... maar das eik nie de bedoeling.


Heb je misschien een linkje waar ik me kan inlezen over de effecten van t aanpassen van je nokkenas, en de mogelijke kosten daarvan? Alvast bedankt
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29023998
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:46 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Ow, jahoor... dat geloof ik wel... 204 niet, maar 195 moet volgens verschillende aanbieders wel werken...
En waarom seat dat niet gedaan heeft? Omdat die meer waarde hechten aan betrouwbaarheid, uitstoot, en inzet van finland tot spanje, zonder aanpassingen...
ok!

35% vermogenswinst door chip! Waar halen ze 't vandaan, he ... technologie van tegenwoordig

* move to ONZ imo

-edit- het gaat nog steeds om een cupra? soort van snel model toch? en Seat heeft ECHT 40 pk laten liggen met de chip? echt?
Calm down, please!
pi_29024029
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:51 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

ok!

35% vermogenswinst door chip! Waar halen ze 't vandaan, he ... technologie van tegenwoordig

* move to ONZ imo
bij FI motoren is +-30% goed haalbaar
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024084
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:50 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Chip tuning is t vervangen of herprogrammeren van je chip. maar als je dat doet en daarna weer een andere turbo gaat monteren heb je 2 x werk.
Of ik moet beginnen met t vervangen van de turbo... maar das eik nie de bedoeling.


Heb je misschien een linkje waar ik me kan inlezen over de effecten van t aanpassen van je nokkenas, en de mogelijke kosten daarvan? Alvast bedankt
je moet eigenlijk alle mogelijke dingen die je wil veranderen als eerste doen en de chip pas als aller laatste... tenminste wanneer je de chip speciaal voor jou auto laat aanpassen.. als je gewoon een kant en klare "chip voor cupra" koopr maakt dat natuurlijk niks uit...

-edit-

ik heb trouwens geen linkjes voor je van nokkenassen enzo.. dat zijn toch wel grotere ingrepen en die worden meestal gemeden..
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024139
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:52 schreef Youp het volgende:

[..]

bij FI motoren is +-30% goed haalbaar
als het motormanagement nog niet is aangepast kan een chip 30% leveren. Cupra 1.8T is echter al geleverd met een motormanagement voor turbo.

Effe realistisch: een turbo of een SC geeft 30 to 40% meer power (kosten rond de 3000 eu)... chippie doet dus hetzelfde?
Calm down, please!
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:57:30 #21
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29024197
van tdsl.nl:
quote:
zie boven
van chipmeister.nl"
quote:
Seat Ibiza 1.8 20VT 156pk 4-cil.inspuitmotor, katalysator.
. Standaard Gewijzigd
Cilinderinhoud 1781
Compressieverhouding 9,5:1
Vermogen 115 kW / 156 pk 143 kW / 195 pk
Koppel 210 Nm bij 1750/min. 290 Nm bij 2750/min.
Aandrijving Voorwielaandrijving, 5-versnellingsbak ofwel automaat
Topsnelheid 218 km/h 225 km/h
Verbruik bij 90 km/h 4,1 l / 100 km 4,1 l / 100 km
Verbruik bij 120 km/h 5,3 l / 100 km 5,6 l / 100 km
Verbruik in de stad 6,1 l / 100 km 5,8 l / 100 km
van vandervelden.nl (en jah, dat is een dealer)
quote:
Ibiza Cupra 1.8T 156pk 200pk 210 290 ¤ 750
Op turbomotoren kun je een hoop met chiptuning hoor...

helemaal aangezien de 156pk een geknepen 180pk variant is
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29024220
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:55 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

als het motormanagement nog niet is aangepast kan een chip 30% leveren. Cupra 1.8T is echter al geleverd met een motormanagement voor turbo.

Effe realistisch: een turbo of een SC geeft 30 to 40% meer power (kosten rond de 3000 eu)... chippie doet dus hetzelfde?
als die chip van de cupra al zo veel performance levert is het toch echt een brakke motor die er in ligt 156pk uit een 1800 20v MET turbo
Hopeloos benzine verslaafd
  donderdag 21 juli 2005 @ 22:58:23 #23
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29024229
Simpel, als je dit soort dingen al vragen moet hier op fok kan je je eerst beter even in de materie zelf verdiepen.

Zou ook eens even op www.seat-online.nl die weten daar wat meer specifiek van seat af.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29024277
Maar anyway...

laten we de discussie even in t midden.
Chip is pak m beet 200 pk
Luchtinlaat pak m beet 15 pk
cooler 10 pk.

kom ik er zeg 25 te kort..
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024305
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:58 schreef Youp het volgende:

[..]

als die chip van de cupra al zo veel performance levert is het toch echt een brakke motor die er in ligt 156pk uit een 1800 20v MET turbo
Mijn atmosferische 1.6 16klepper levert idd al 172 pk

zonder chip, welteverstaan.
Calm down, please!
  donderdag 21 juli 2005 @ 23:01:24 #26
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29024322
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:00 schreef Nerdmans het volgende:
Maar anyway...

laten we de discussie even in t midden.
Chip is pak m beet 200 pk
Luchtinlaat pak m beet 15 pk
cooler 10 pk.

kom ik er zeg 25 te kort..
kijk hier eens...

http://www.vandervelden.nl/tuningparts.php?id=14

met behoud van garantie
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29024363
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:58 schreef Five_Aces het volgende:
Simpel, als je dit soort dingen al vragen moet hier op fok kan je je eerst beter even in de materie zelf verdiepen.

Zou ook eens even op www.seat-online.nl die weten daar wat meer specifiek van seat af.
kijk, jij bent nuttig!
ik heb al zitten neuzen op www.seat-sport.nl, de club site, maar daar kom je er ook niet helemaal uit.
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024399
ik blijf erbij ... 94 pk voor 3000 uit een 1.8 is onmogelijk

maar ik ben erg benieuwd naar JOUW dyno-uitdraai
Calm down, please!
pi_29024428
ga je niet halen, niet zonder werk aan de turbo of zelfs helemaal vervangen.....
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  donderdag 21 juli 2005 @ 23:05:26 #30
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_29024460
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:03 schreef Googolplexian het volgende:
ik blijf erbij ... 94 pk voor 3000 uit een 1.8 is onmogelijk

maar ik ben erg benieuwd naar JOUW dyno-uitdraai
Kijk, daar ben ik het wel mee eens, maar dat zei je net niet...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_29024478
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:01 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

kijk hier eens...

http://www.vandervelden.nl/tuningparts.php?id=14

met behoud van garantie
chill!
Ik zal ze morgen eens bellen, kijken wat ze kunnen doen met mijn budgetje
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024493
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:04 schreef ThaFreak het volgende:
ga je niet halen, niet zonder werk aan de turbo of zelfs helemaal vervangen.....
ach... met nokkenasjes en zuigers enzo wel

ben je alleen wat meer dan 3000 euri kwijt
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024501
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:05 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Kijk, daar ben ik het wel mee eens, maar dat zei je net niet...
dat is wat TS claimt. Hij komt 20 pk te kort met 700 eu te gaan. Kommop, mensen. Help de man de realiteit in!
Calm down, please!
pi_29024592
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:03 schreef Googolplexian het volgende:
ik blijf erbij ... 94 pk voor 3000 uit een 1.8 is onmogelijk

maar ik ben erg benieuwd naar JOUW dyno-uitdraai
Ja ik ook wel.
Ik zeg ook niet dat t kan hoor, ik hoop wel in de buurt te komen. 220 pk uit een Ibiza is ook al leuk ! Lukt t me niet met dit budget dan zal ik moetemn doorsparen en er over een paar maanden verder mee moeten gaan.

Ik beloof jullie foto van de uitdraai! Ik hoop na de vakantie klaar te zijn!
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024627
die eerste 50 pk is easy, maar dan he
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024630
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:06 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

dat is wat TS claimt. Hij komt 20 pk te kort met 700 eu te gaan. Kommop, mensen. Help de man de realiteit in!
wat was het nog eens... 45 euro per pk?
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024651
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:10 schreef Nerdmans het volgende:
die eerste 50 pk is easy, maar dan he
ga eerst maar eens met die 220 pk rijden als je dat al haalt is toch al te veel op de voorwieltjes van zo'n licht gebakje
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024679
heel eerlijk denk ik dat van 156 pk naar 220 pk ook niet makkelijk is. Moet echter wel lukken met 3000 eu maar alleen door inlaat, chip, intercooler en 700 eu te gaan? I don't know, man... I just don't know NOS klinkt meer en meer als je oplossing.
Calm down, please!
pi_29024690
ow googelplexian,
ik heb gezien dat je zelf ook vanalles hebt gedaan aan je auto, heel lijstje.
Zijn dat zaken die vermogen laten toenemen of zaken die ervoor zorgen dat je meer toeren kan maken? T klinkt allemaal erg spannend moet ik zeggen !
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  donderdag 21 juli 2005 @ 23:14:36 #40
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29024742
Nee juist niet denk ik.

Naws + een chip die je ignitiontiming vervroegd is meestal niet zo'n goed idee.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29024811
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:06 schreef Youp het volgende:

[..]

ach... met nokkenasjes en zuigers enzo wel

ben je alleen wat meer dan 3000 euri kwijt
kun je binnen de kortste keren doei tegen je turbo zeggen
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_29024824
Nos is niet zo,n strak plan volgens mij.

Ik heb ook geruchten gehoord over een octaangehalte toeneem kastje ofzo. Zorgt ervoor dat je brandstof een hoger octaangehalte krijgt. Een soort professionele mottenbal in je benzine. Relatief goedkoop
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024827
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:16 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

kun je binnen de kortste keren doei tegen je turbo zeggen
vag producten ook
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024850
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:17 schreef Nerdmans het volgende:
Nos is niet zo,n strak plan volgens mij.

Ik heb ook geruchten gehoord over een octaangehalte toeneem kaste ofzo. Zorg ervoor dat je brandstof een hoger octaangehalte krijgt. Een soort professionele mottenbal in je benzine. Relatief goedkoop
heb je geen kut aan tenzij je je compressie er op aanpast.. bijkomend nadeel : je moet altijd dat hoge octaangehalte aan je motor voeren anders gaat hij pingelen...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_29024906
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:13 schreef Nerdmans het volgende:
ow googelplexian,
ik heb gezien dat je zelf ook vanalles hebt gedaan aan je auto, heel lijstje.
Zijn dat zaken die vermogen laten toenemen of zaken die ervoor zorgen dat je meer toeren kan maken? T klinkt allemaal erg spannend moet ik zeggen !
Meeste wat gedaan is is ten bate van de wegligging en de remkracht.
Gezien ik een 1.6 vtec heb ben ik vrij happy met de max revs die het blok standaard draait (8200 RPM).
In de planning:
- Chip (+ 5 tot 8 pk) @ 250 eu
- lichter vliegwiel @ 225 eu
- SC (+ max 40% pk en koppel) @ 3500 eu
- TODA 1.6 > 1.8 conversie @ 2500 dollar

alles ex montage
Calm down, please!
pi_29024919
hmzzz.

Ik krijg de indruk dat ik een beetje met t probleem zit van ik heb 1000 euro en wil een ferrari kopen...
250 pk gaat me waarschijnlijk gewoon simpelweg meer geld kosten.

Evenzogoed wil ik mijn 3000 zo goed mogelijk besteden...
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_29024949
De meest wijze woorden in dit topic:
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 22:38 schreef noidea het volgende:
Maar met een andere turbo moet je ook andere dingen gaan vervangen, kwa brandstof toevoer. En met meer pk is het ook wel verstandig wat aan de wegligging te doen.
Ik heb ook sterk het vermoeden dat de injectors en mogelijk ook brandstofpomp van een 1.8 die standaard 156 PK levert, niet genoeg peut aan kunnen voeren om de luchtstroom die benodigd is om de 250 PK te halen van benzine te voorzien. Misschien net wel, maar ik zou persoonlijk m'n injectors niet graag tegen de 100% duty cycle aan willen hebben als ik wat toeren maak Dat betekent dus een sterkere brandstofpomp, en grotere injectors. Dikke kans dat je standaard ECU die niet aan kan sturen, dus dat wordt een apart engine management system. Om even te vergelijken: in mijn 2 liter turbo gaan de standaard 440cc injectors mee tot zo'n 260 wiel-PK's. Ik ben benieuwd wat de injectors in jouw 20VT blok kunnen doorvoeren.

Daarnaast wil je het ook nog veilig houden. Bij een turbomotor betekent dat vooral detonation voorkomen. Dus niet proberen het onderste uit de kan te halen door het mengsel te verarmen (naast het verhogen van turbodruk en het scherper afstellen van timing is dit een veelgebruikte methode om vermogen mee te winnen bij chiptuning). Sowieso een flinke intercooler, en je zou nog aan waterinjectie kunnen denken voor extra bescherming bij flinke boost. De afweging is altijd tussen performance, prijs en betrouwbaarheid. Hooguit twee daarvan kunnen gunstig uitvallen; nooit alledrie.

Begin met het openen van de inlaat- en uitlaatlijn. Een luchtfilter alleen zal niet bijster veel uitmaken, maar een compleet open in- en uitlaattraject scheelt zeker. Leuke spaghettispruitstukken die je bij N/A's ziet kun je beter niet gebruiken bij turbo's; de turbo werkt grotendeels op thermische energie, die (gedeeltelijk) verloren gaat bij het gebruiken van langere runners. Hoe dichter de turbo bij je cilinderkop hoe beter.

Nokkenassen verleggen je bruikbare toerengebied naar boven, ten koste van koppel en vermogen onderin en ten gunste van topvermogen. Zou ik niet aan beginnen voordat je zeker weet dat je brandstofsysteem voldoende peut kan leveren bij erg hoge toerentallen. Sowieso kunnen nokkenassen bij turbo's veel minder agressief zijn dan bij N/A's; door de vuldruk zou het mengsel direct door de uitlaatpoort verdwijnen bij evenveel overlap als een high-rev N/A Of je moet juist anti-lag willen, maar dat vindt je turbo niet leuk

En tenslotte wat noidea ook al zei: het beste is om te beginnen met de remmen en het onderstel. Make sure you can stop what you create

[ Bericht 3% gewijzigd door johnwoo op 21-07-2005 23:27:51 ]
  donderdag 21 juli 2005 @ 23:21:47 #48
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_29024976
Niet als je een boost controller gebruikt.... kennis van mij rijd op 10 PSI met pumpgas en 26 PSI met 110 octaan racegas.

Maar ik denk dat je dan eerst een grotere turbo moet hebben, omdat die niet zo veel lucht aanleveren kan op een Ibiza. En natuurlijk injectoren, ECU enz enz.

Ook zal je bij een dergelijke toename wel een zwaardere koppeling nodig hebben.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_29024985
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 23:09 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Ja ik ook wel.
Ik zeg ook niet dat t kan hoor, ik hoop wel in de buurt te komen. 220 pk uit een Ibiza is ook al leuk ! Lukt t me niet met dit budget dan zal ik moetemn doorsparen en er over een paar maanden verder mee moeten gaan.

Ik beloof jullie foto van de uitdraai! Ik hoop na de vakantie klaar te zijn!
de turbo die in deze 1.8 turbo zit zal je max 230pk gaan leveren zonder teveel kosten op je te halen.....

wat cheaper is om een andere turbo op de kop te slaan.....turbo uit de 225pk audi tt is bv een leuke daarvoor......
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_29025004
ik ga slapen... moet morgen weer eens zorgen dat ik een 1/50e deel van mijn tuning project ga verdienen... ehr krijgen ghegheheh
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')