abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46077284
Leuke auto's, niet zo gek dat die bakken koppelingen slijten, met 4wd gaat je koppelingen altijd eerder piepen dan je bandjes
en toen.....
pi_46080934
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 16:11 schreef VanDread het volgende:
Leuke auto's, niet zo gek dat die bakken koppelingen slijten, met 4wd gaat je koppelingen altijd eerder piepen dan je bandjes
relatief bij de Sub sneller
Calm down, please!
pi_46092284
Kan ook niet anders opzich, bij een FWD of RWD auto te lomp op het gas en je wielen spinnen, bij en AWD krijgt je bak dat voor zn kiezen.
Voor de rest niet echt een clutchdumper, alleen wat pech.
De 1e bak ging meteen na aankoop (2e hands)
Bak 2 ging na montage van een te sterke koppeling, die niet slipte met overbelasting, maar gewoon aangreep
De bak die ik nu heb komt uit een JDM Legacy RSK, en is (volgens diverse fora) een stuk sterker.
pi_51755485
De legacy bak is niet super veel sterker heb ik juist begrepen.. Heb zelf voor een PAR set gekozen

Hoe gaat t nu verders met de wagens uit dit topic?
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51778317
Tering, de derde bak al, gaat hard
  maandag 30 juli 2007 @ 00:13:14 #206
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_51948416
quote:
Op maandag 23 juli 2007 18:31 schreef dheruer het volgende:
De legacy bak is niet super veel sterker heb ik juist begrepen.. Heb zelf voor een PAR set gekozen

Hoe gaat t nu verders met de wagens uit dit topic?
Leuk dat je het vraagt.

De preza doet het prima, ik ben erg tevreden over de tuning.
Hij is zeer snel en ik heb me prima vermaakt tijdens een diversiteit aan races
Ik ben ondertussen al wel aan het kijken naar een volgende upgrade.
ik wil een VF 34 turbo met Fmic erop.

Ik ben die 265 pk wel weer gewend zeg maar.
Op naar de 340 .

Dan nog half jaarte gummen en dan weer sneller instappen
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_51959160
quote:
Op maandag 30 juli 2007 00:13 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Leuk dat je het vraagt.

De preza doet het prima, ik ben erg tevreden over de tuning.
Hij is zeer snel en ik heb me prima vermaakt tijdens een diversiteit aan races
Ik ben ondertussen al wel aan het kijken naar een volgende upgrade.
ik wil een VF 34 turbo met Fmic erop.

Ik ben die 265 pk wel weer gewend zeg maar.
Op naar de 340 .

Dan nog half jaarte gummen en dan weer sneller instappen
Zit je ook op de SCN?? Onder welke nick?

Ik heb leuke spullen in bestelling staan.. Maar wat blijft voor de meesten nog even geheim.. Zijn n paar mensen die ik even n verassing (lees: beroerte) wil geven als alles erop zit

Zit nu rond de 310-320pk, wel de echte max voor de TD04 denk.. Op een 2 liter haal je max 290-305 geloof ik.

En t vermogen went wel snel ja Maar t is ook wel leuk om zo nu en dan een motor ff eruit te rijden T is niet makkelijk, maar het kan ZEKER!!
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51959214
320PK op een TD04 is idd wel heel erg extreem.. haal je dat echt? Hoeveel bar dan?
pi_51964176
Zit nu op 1.1 tot 1.2 ongeveer.. Maar ik heb t 2.5 liter blok he.. Ecutek, en volledig uitlaatsysteem (dus spruitstuk, en TB Invidia in 3". Merkte ook goed toen het spruitstuk er later opkwam dat ie vooral wat hoger in de toeren makkelijker doorging.
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51965078
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:10 schreef dheruer het volgende:
Zit nu op 1.1 tot 1.2 ongeveer.. Maar ik heb t 2.5 liter blok he.. Ecutek, en volledig uitlaatsysteem (dus spruitstuk, en TB Invidia in 3". Merkte ook goed toen het spruitstuk er later opkwam dat ie vooral wat hoger in de toeren makkelijker doorging.
Oke.. met 2.5 liter moet dat zeker mogelijk zijn met 1.2 bar ja

Ik heb zelf ook een TD04 op mijn Mitsubishi zitten.. maar als ik die op 1.2 bar zet dan ben ik nog niet veel verder dan 270pk ofzo schat ik
pi_51965152
Wat voor mitsu is dat???

Komt "binnenkort" een helix RR500 turbo op bij mij. APS DR525 FMIC, bijpassende injectoren, walbro pomp, APS 70mm intake.

Dan hoop ik richting de 400 te komen Dan nieuwe zuigers+drijfstangen, evt. STi spull (wat ik begrijp kan ik gewoon STi koppen + zuigers monteren, zelfs de drijfstangen zijn hetzelfde! maar denk dat ik liever meteen nieuw drijfstangen neem dan..) Dan word t setje op een 450pk afgesteld en is het mooi geweest.. Dan moet er eerst maar eens een lederen interieur inkomen
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51965360
quote:
Op maandag 30 juli 2007 17:55 schreef dheruer het volgende:
Wat voor mitsu is dat???
4G93T.. ik ga zelf een TD05 erop rossen over een halfjaartje ofzo denk... dan hoop ik richting de 300PK te gaan.
pi_51965506
k ben niet zo thuis in de mitsu's

Colt, lancer, etc? vermoeden is nu dat t om een colt gaat?
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51965581
quote:
Op maandag 30 juli 2007 18:11 schreef dheruer het volgende:
k ben niet zo thuis in de mitsu's

Colt, lancer, etc? vermoeden is nu dat t om een colt gaat?
Colt GTi met motorswap 1.8 turbo uit een Libero GT.. (station versie van de lancer uit het buitenland). Kleine broertje van de evo zeg maar
pi_51965958
Zit nu op 1.1 tot 1.2 ongeveer.. Maar ik heb t 2.5 liter blok he.. Ecutek, en volledig uitlaatsysteem (dus spruitstuk, en TB Invidia in 3". Merkte ook goed toen het spruitstuk er later opkwam dat ie vooral wat hoger in de toeren makkelijker doorging.

Gok je het vermogen van 320 ok of heb je dat ooit gemeten.
Td04 heeft op een 2 liter bij 5000 tpm al niks meer in te brengen, bij een 2 liter zal dat nog eerer zijn.
  maandag 30 juli 2007 @ 20:10:23 #216
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_51968818
hebben jullie het over pk's aan de wielen of micky mouse krukas pk's ?
pi_51974164
Ja de TD04 raakt bij mij al bij 6000 toeren buiten adem omdat hij die 1.8 liter motor niet meer kan vullen. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat dat bij een 2.5 liter motor nog sneller het geval is.

Ik heb het trouwens over krukas pk's.. maar wiel pk's schelen niet zo bijster veel bij een FWD

Getuige Rototest Research Institute
  dinsdag 31 juli 2007 @ 01:04:47 #218
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_51977829
quote:
Op maandag 30 juli 2007 14:07 schreef dheruer het volgende:

[..]

Zit je ook op de SCN?? Onder welke nick?

Ik heb leuke spullen in bestelling staan.. Maar wat blijft voor de meesten nog even geheim.. Zijn n paar mensen die ik even n verassing (lees: beroerte) wil geven als alles erop zit

Zit nu rond de 310-320pk, wel de echte max voor de TD04 denk.. Op een 2 liter haal je max 290-305 geloof ik.

En t vermogen went wel snel ja Maar t is ook wel leuk om zo nu en dan een motor ff eruit te rijden T is niet makkelijk, maar het kan ZEKER!!
Onder dezelfde Nick als hier
om t makkelijk te houden.

De prijzen van de VF34 vallen mee, nog geen 900 nieuw.
Als ik hem voor minder dan de helft eens 2e hands kan scoren dan doe ik dat.
Beetje op SCN neuzen
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_51977884
Deze vermogens zijn gemeten met zowel G-tech als RSM, en zijn volgens mij dus krukas pk's. Ik zou n kleine 3-4 weken geleden naar n rollenbank gaan, maar de avond ervoor besloot ik nog ff snel n auto in te halen... Waren inene alle tanden van m'n 3e versnelling verdwenen Zit nu n kleine 700km de PAR gearset in, maar ben nog niet helemaal tevreden. Als alles weer draait, loopt en voelt zoals ik wil, dan ga ik weer n afspraak maken. Wil namelijk weten wat voor effect alle spullen hebben die erop komen.. En da's best mooi spul

En naar ik begrijp zit op de 2.5 een iets andere versie van de Td04 als op de 2.0.

Mijn piekvermogen zit rond de 5200-5400 rpm.

Over de colt> Bij ColtCo wezen kijken??:)

Heb vandaag trouwens nog wel ff klop gehad van een nieuwe Porsche Carrera vanaf de 170-180 was er voor mij geen eer meer aan te behalen hehe...
Komt wel als m'n nieuwe setup er eindelijk op komt Dan moet ik naar de 400pk komen. Als dan de drijfstangen en zuigers er zijn wil ik hem "begrensd" hebben op 450pk om deze versnellingsbak maar heel te kunnen houden.. De STi bak paste helaas niet

[ Bericht 25% gewijzigd door dheruer op 31-07-2007 01:29:58 ]
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51977900
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 01:04 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Onder dezelfde Nick als hier
om t makkelijk te houden.

De prijzen van de VF34 vallen mee, nog geen 900 nieuw.
Als ik hem voor minder dan de helft eens 2e hands kan scoren dan doe ik dat.
Beetje op SCN neuzen
Ik geloof dat op Extreme-machines nu zo'n turbo word aangeboden
Never drive faster than your guardian angel can fly
  dinsdag 31 juli 2007 @ 01:32:43 #221
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_51978287
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 01:09 schreef dheruer het volgende:

[..]

Ik geloof dat op Extreme-machines nu zo'n turbo word aangeboden
o...

even koekeloeren
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  dinsdag 31 juli 2007 @ 15:51:18 #222
95811 riceboy
T00 Fur10us
pi_51991608
quote:
Op maandag 30 juli 2007 22:46 schreef 1299 het volgende:
Ik heb het trouwens over krukas pk's.. maar wiel pk's schelen niet zo bijster veel bij een FWD

Getuige Rototest Research Institute
wat is bijster feel. 10 % ?
impreza > ibiza
impresa FTW Y0!
R.I.P. Golf II GTi :( R.I.P. Ibiza 1.4 :(
pi_51991925
post eens ff wat pics van die rag bakken dan!
Blood in Blood out!!
360 Gametag: Lircky
pi_51992595
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 15:51 schreef riceboy het volgende:

[..]

wat is bijster feel. 10 % ?
impreza > ibiza
impresa FTW Y0!
Voorbeeldje:

Mitsubishi Colt CZT:

Fabrieksopgave krukas pk's: 150
Werkelijk vermogen aan de wielnaaf: 148

GOlf 5 GTI:

Fabrieksopgave krukas pk's: 200
Werkelijk vermogen aan de wielnaaf: 195

--

Dat kan 2 dingen betekenen: Of de fabrikanten zijn terughoudend met hun PK claims, of er gaat niet zo heel veel verloren aan aandrijfverliezen.

Ik gok een combinatie van.. maar om nu te stellen dat vliegwiel pk's mickey mouse waarden zijn vind ik een beetje onzinnig Al zijn vliegwiel pk's uit een rollerbank proberen te krijgen wel mickey mouse waardes.

Als je auto getuned is kan je pas echt iets claimen door wiel pk's te laten meten of door de motor los in een motororen benchmark te zetten
pi_51995758
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 16:01 schreef Lircky het volgende:
post eens ff wat pics van die rag bakken dan!
Kijk maar in fotoboek

of dheruer.mijnalbum.nl
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_51995808
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 16:23 schreef 1299 het volgende:

[..]

Voorbeeldje:

Mitsubishi Colt CZT:

Fabrieksopgave krukas pk's: 150
Werkelijk vermogen aan de wielnaaf: 148

GOlf 5 GTI:

Fabrieksopgave krukas pk's: 200
Werkelijk vermogen aan de wielnaaf: 195

--

Dat kan 2 dingen betekenen: Of de fabrikanten zijn terughoudend met hun PK claims, of er gaat niet zo heel veel verloren aan aandrijfverliezen.

Ik gok een combinatie van.. maar om nu te stellen dat vliegwiel pk's mickey mouse waarden zijn vind ik een beetje onzinnig Al zijn vliegwiel pk's uit een rollerbank proberen te krijgen wel mickey mouse waardes.

Als je auto getuned is kan je pas echt iets claimen door wiel pk's te laten meten of door de motor los in een motororen benchmark te zetten
Zit er maar zo weinig verschil aan?
K geloof bij een impreza standaard bijna 30 pk ofzo? :S

En ach.. of t nou mickey mouse pk's zijn of niet... 10000 mickey mouse pk's kun je ook hard mee gaan hoor, dat soort opmerkingen negeer ik dus meestal maar
Never drive faster than your guardian angel can fly
  dinsdag 31 juli 2007 @ 18:39:55 #227
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_51995961
Mickey Mouse pk's met een donald duck koppel, een goofy acceleratie
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_51996148
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 18:39 schreef Nerdmans het volgende:
Mickey Mouse pk's met een donald duck koppel, een goofy acceleratie
Precies

En hard dat t gaat! Van hier naar duckstad in 10 minuten man!

Never drive faster than your guardian angel can fly
  dinsdag 31 juli 2007 @ 19:41:28 #229
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_51997543
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 18:33 schreef dheruer het volgende:

[..]

Zit er maar zo weinig verschil aan?
K geloof bij een impreza standaard bijna 30 pk ofzo? :S

En ach.. of t nou mickey mouse pk's zijn of niet... 10000 mickey mouse pk's kun je ook hard mee gaan hoor, dat soort opmerkingen negeer ik dus meestal maar
Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.
met 1000mickey mouse pk's in je panda win je het nog steeds niet van die wielrenner met doping

30 pk's in een impreza komt door de 4wd aandrijflijn. daar zit meer verlies in.
pi_51998741
Ja micky mouse pk's zijn idd zelf verzonnen pk's.

Je kent het wel.. Iemand heeft een brute verlaagde civic (zonder stuggere dempers). En gooit er dan een dying-moose exhaust op en een open luchtfilter die warme lucht hapt. Vervolgens gaat petje online om iedereen te vertellen dat hij 10PK meer heeft gekregen
  dinsdag 31 juli 2007 @ 20:27:06 #231
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_51998991
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 19:41 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.
met 1000mickey mouse pk's in je panda win je het nog steeds niet van die wielrenner met doping

30 pk's in een impreza komt door de 4wd aandrijflijn. daar zit meer verlies in.
Ach ja het is ook allemaal maar bla natuurlijk he?
Ik heb ook zo'n 265 mickey mouse pk's en een duck koppeltje van zo'n 370 nm want hij heeft nooit op de bank gestaan.

Maar hoe disney het ook allemaal moge zijn, hij naait er in mijn ogen prima mee uit
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  dinsdag 31 juli 2007 @ 20:33:38 #232
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_51999178
O enne aangezien er genoeg preza lurkers zijn:

Kent er iemand een goede garage met als specialisme Subaru?
En dan met name die verstand hebben van getunede impreza's ?

Ik loop er telkens tegen aan dat als er eens iets is, dan is het volgens de dealer altijd door het tunen.
Ik zoek een betrouwbare man die wat meer kijk heeft op getuned spul.
zodat ik daar mooi met mn vraagjes en beurten heen kan.

Pas bij de dealer nog zo'n mongool die um tjokvol olie plempt....
Gaarne een goed adresje

Ik ben toe aan een nieuwe LMM
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  dinsdag 31 juli 2007 @ 20:38:18 #233
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_51999310
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 20:33 schreef Nerdmans het volgende:
O enne aangezien er genoeg preza lurkers zijn:

Kent er iemand een goede garage met als specialisme Subaru?
En dan met name die verstand hebben van getunede impreza's ?

Ik loop er telkens tegen aan dat als er eens iets is, dan is het volgens de dealer altijd door het tunen.
Ik zoek een betrouwbare man die wat meer kijk heeft op getuned spul.
zodat ik daar mooi met mn vraagjes en beurten heen kan.

Pas bij de dealer nog zo'n mongool die um tjokvol olie plempt....
Gaarne een goed adresje

Ik ben toe aan een nieuwe LMM
www.pitbox.nl

vragen naar Deep (Diep)
Calm down, please!
  dinsdag 31 juli 2007 @ 20:53:03 #234
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_51999728
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 20:38 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

www.pitbox.nl

vragen naar Deep (Diep)
Zelf ervaringen mee?
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_52000310
Deep is geen garage voor regulier onderhoud toch?? Banden is hij wel DE man hoor!!

Heb zowel m'n OZ's ultraleggera's bij hem vandaan als m'n Rota's En hij is ook echt de enige die de uitlijning bij mijn auto mag doen Ook het omkloppen van de randen van de wielkasten heeft ie super netjes gedaan!! (moet je wel durven hoor om naar te kijken, als ie ff zo'n grote hamer pakt om je wagen te bewerken! )

Voor service / onderhoud enzo, Scoobysport in Waalwijk, of Frank Vreede in... Ehm.. Een of ander gat in Zuid NL Vreede heeft over t algemeen zon beetje de beste naam

Maareh.. Dat kun je ook op SCN vinden eh

Doet er van hier nog iemand mee met de nachtrit??

[ Bericht 14% gewijzigd door dheruer op 31-07-2007 21:17:37 ]
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52000425
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 20:19 schreef 1299 het volgende:
Ja micky mouse pk's zijn idd zelf verzonnen pk's.

Je kent het wel.. Iemand heeft een brute verlaagde civic (zonder stuggere dempers). En gooit er dan een dying-moose exhaust op en een open luchtfilter die warme lucht hapt. Vervolgens gaat petje online om iedereen te vertellen dat hij 10PK meer heeft gekregen
Op m'n corollatje had ik ook die dingen..

Een ehm.. Remus einddemper geloof ik.. +6 pk.
Een Injen CAI (die dus in voorbumper uitkwam) +12pk
Een chiptuningkje van Bullpower +12pk..

En dit is allemaal STEEDS gemeten op dezelfde rollenbank. Dus geen verschillen door andere banken.

Dus opzich, het werkt allemaal wel... Alleen 30pk met die dingen.. Of 70pk+ met die dingen als je een impreza oid hebt
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52000440
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 19:41 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.
met 1000mickey mouse pk's in je panda win je het nog steeds niet van die wielrenner met doping

30 pk's in een impreza komt door de 4wd aandrijflijn. daar zit meer verlies in.
Dat weet ik, weet alleen niet zeker of het 30pk is, of misschien zelfs meer... Ik had namelijk gedacht dat het wel iets minder zou zijn...
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52000981
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:15 schreef dheruer het volgende:

[..]

Op m'n corollatje had ik ook die dingen..

Een ehm.. Remus einddemper geloof ik.. +6 pk.
Een Injen CAI (die dus in voorbumper uitkwam) +12pk
Een chiptuningkje van Bullpower +12pk..

En dit is allemaal STEEDS gemeten op dezelfde rollenbank. Dus geen verschillen door andere banken.

Dus opzich, het werkt allemaal wel... Alleen 30pk met die dingen.. Of 70pk+ met die dingen als je een impreza oid hebt
Enkel einddempers doet echt vrij weinig.. de kat zorgt verweg voor de meeste tegendruk. Voor de rest zou het best kunnen ja Maar het zijn nog altijd mickey mouse pk's als ze niet gemeten zijn.. bij jouw dus blijkbaar geen micky mouse.
pi_52001245
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 21:34 schreef 1299 het volgende:

[..]

Enkel einddempers doet echt vrij weinig.. de kat zorgt verweg voor de meeste tegendruk. Voor de rest zou het best kunnen ja Maar het zijn nog altijd mickey mouse pk's als ze niet gemeten zijn.. bij jouw dus blijkbaar geen micky mouse.
Nee, een geile Minnie

En die clarabella koe kan ook heeel onverwachts uit de hoek komen hoor!

Haha, nee.. Wil altijd alles laten meten voor EN na er wat gebeurd. Het liefst bij dezelfde bank, want dan heb je in ieder geval niet te maken met verschil in testbanken En het scheelt je dan inderdaad heeeeel veel ouwehoer pk's

M'n RSM bijvoorbeeld komt ook wel eens naar de 350/370pk zelfs.. Maarjah, dat kan ook een hobbeltje in de weg zijn geweest... Op strakke wegen kom ik over t algemeen op de 310/320 uit, zelfde als ik veelal met Gtech deed dus dat klopt wel ongeveer denk Binnenkort gaat ie een testbank op... Daarna komt het leuke speelgoed erop
Never drive faster than your guardian angel can fly
  dinsdag 31 juli 2007 @ 22:14:12 #240
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_52002319
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 20:53 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Zelf ervaringen mee?
Ik ken de jongen erg goed ... zoek maar voor de gein eens op een Subaru Impreza forum op username Deep

Iedereen in de Impreza kliek kent hem ... hij heeft een velgen/banden/uitlaten/ophanging zaak in Den Haag maar door z'n voorliefde voor Impreza's komen die gasten vaak bij hem voor advies, montage, etc.

Zelf heeft hij nu een Evo VII en een Preza Coupe (in de maak ... wordt compleet opnieuw opgebouwd).
Bron van info en advies
Calm down, please!
  dinsdag 31 juli 2007 @ 22:16:51 #241
61946 Googolplexian
Think Harder!
pi_52002413
dheruer's posts lees ik nu pas mijn excuus
Calm down, please!
pi_52003133
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 22:16 schreef Googolplexian het volgende:
dheruer's posts lees ik nu pas mijn excuus
Ach een dubbele bevestiging van wat Deep kan/doet/weet moet geen probleem zijn toch?

Die 22B word wel heeeeel dik denk ik!!

Had ie nou ook nog de M5?? Weet niet zeker meer of dat nou wel of niet is door gegaan toen, want hij had toen vrij recent een S3 gekocht...
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52004194
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 19:41 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Micky mouse pk's zijn niet gemeten pk's. bedachte pk's. omgerekende pk's whatever.
met 1000mickey mouse pk's in je panda win je het nog steeds niet van die wielrenner met doping

30 pk's in een impreza komt door de 4wd aandrijflijn. daar zit meer verlies in.
Een M5 verliest volgens die site van hierboven een 35 pk, en dat is ook alleen maar RWD... Waarom is dat dan ook zoveel

En een RS4 70 pk
pi_52004580
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 23:05 schreef Repeat het volgende:

[..]

Een M5 verliest volgens die site van hierboven een 35 pk, en dat is ook alleen maar RWD... Waarom is dat dan ook zoveel

En een RS4 70 pk
Kan best..

Aandrijfverliezen zitten niet alleen in 2wd of 4wd...

Maar hoe meer er aan je motor hangt aan roterende massa (vliegwiel, gewicht van de assen, gewicht van je velgen, en de plaats van het gewicht op de onderdelen) hoe zwaarder je motor het heeft om alleen al die massa draaiende te houden en dus ook hoe meer je kwijt bent van het vermogen van je motor.

Die 40" bling bling patser velgen maken je auto dus wel leuker van buiten, maar je word er wel ietsje trager door..

Daarvoor heb je dan weer speciale velgen, bijvoorbeeld de OZ's die ik heb, mijn 19" oz's zijn een STUK lichter dan m'n 18" rota's bijvoorbeeld, of echt gesmede velgen.
Never drive faster than your guardian angel can fly
  dinsdag 31 juli 2007 @ 23:46:57 #245
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_52005628
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 22:14 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Ik ken de jongen erg goed ... zoek maar voor de gein eens op een Subaru Impreza forum op username Deep

Iedereen in de Impreza kliek kent hem ... hij heeft een velgen/banden/uitlaten/ophanging zaak in Den Haag maar door z'n voorliefde voor Impreza's komen die gasten vaak bij hem voor advies, montage, etc.

Zelf heeft hij nu een Evo VII en een Preza Coupe (in de maak ... wordt compleet opnieuw opgebouwd).
Bron van info en advies
Die heb ik gezien... Zag er strak uit, maar nog verre van klaar
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_52007551
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 22:36 schreef dheruer het volgende:

[..]

Ach een dubbele bevestiging van wat Deep kan/doet/weet moet geen probleem zijn toch?

Die 22B word wel heeeeel dik denk ik!!

Had ie nou ook nog de M5?? Weet niet zeker meer of dat nou wel of niet is door gegaan toen, want hij had toen vrij recent een S3 gekocht...
S3 is weg Evo VII is ervoor in de plaats gekomen maar die is er ook niet lang meer geloof ik
Calm down, please!
pi_52007564
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 23:46 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Die heb ik gezien... Zag er strak uit, maar nog verre van klaar
tsja ... zaakje runnen enzo
Calm down, please!
  donderdag 2 augustus 2007 @ 00:06:30 #248
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_52033065
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 20:27 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Ach ja het is ook allemaal maar bla natuurlijk he?
Ik heb ook zo'n 265 mickey mouse pk's en een duck koppeltje van zo'n 370 nm want hij heeft nooit op de bank gestaan.
Dat is dan ook alles wat het is. want je weet het niet.
quote:
Maar hoe disney het ook allemaal moge zijn, hij naait er in mijn ogen prima mee uit
Het was ook geen flame. Als hij maar aan jou wensen voldoet, meting of niet.
er zal altijd iemand sneller zijn dan jij.
pi_52035653
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:06 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Dat is dan ook alles wat het is. want je weet het niet.
[..]

Het was ook geen flame. Als hij maar aan jou wensen voldoet, meting of niet.
er zal altijd iemand sneller zijn dan jij.
Noooouw.....

K ben met vliegbrevet bezug
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52035841
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 03:12 schreef dheruer het volgende:

[..]

Noooouw.....

K ben met vliegbrevet bezug
Dan nog vast geen Black Bird of Space Shuttle ^^
Calm down, please!
pi_52036586
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 03:43 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dan nog vast geen Black Bird of Space Shuttle ^^
Nee, maar denk dat het voor dit topic voldoende is
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52054963
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:06 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Dat is dan ook alles wat het is. want je weet het niet.
[..]

Het was ook geen flame. Als hij maar aan jou wensen voldoet, meting of niet.
er zal altijd iemand sneller zijn dan jij.
1 Er zijn al zo'n 300 preza's op excact dezelfde manier getuned door de zelfde man.
100 daarvan hebben op een bank gestaan dus ik weet genoeg

2 Uiteraard
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
pi_52055190
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 20:36 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

1 Er zijn al zo'n 300 preza's op excact dezelfde manier getuned door de zelfde man.
100 daarvan hebben op een bank gestaan dus ik weet genoeg

2 Uiteraard
1: Daarmee kom je inderdaad tot een redelijke schatting, zeker binnen 20+/- pk...

2: Precies

3: Ik kan niet wachten tot de laatste spullen binnen zijn en ik mijn wagen kan gaan aanpakken

Zit alleen nog te twijfelen of k STi cilinderkoppen moet nemen.... Kan ie meteen 750 rpm meer aan

Leukste lijkt me dit:
http://www.briancrower.com/view.php?pn=BC0628
Never drive faster than your guardian angel can fly
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 20:20:12 #254
106959 Nerdmans
krekwakwauw
pi_52082952
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 20:43 schreef dheruer het volgende:

[..]

1: Daarmee kom je inderdaad tot een redelijke schatting, zeker binnen 20+/- pk...

2: Precies

3: Ik kan niet wachten tot de laatste spullen binnen zijn en ik mijn wagen kan gaan aanpakken

Zit alleen nog te twijfelen of k STi cilinderkoppen moet nemen.... Kan ie meteen 750 rpm meer aan

Leukste lijkt me dit:
http://www.briancrower.com/view.php?pn=BC0628
Duur setje zeg!!
Als je auto klaar is, kom maar een keer pimpen dan
ooit kom ik aan die 1000 pk :)
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 00:28:37 #255
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_52089434
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 01:08 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

S3 is weg Evo VII is ervoor in de plaats gekomen maar die is er ook niet lang meer geloof ik
S3 is betrokken geweest bij een ongeluk, daarna heeft ie een paar weken een M5 gehad en hij heeft daarna een Evo 6 gekocht die nu te koop staat.

Om het even correct te houden allemaal.

p.s. waarom zou een 6-bak niet passen? 400 pk op een aangepaste 5-bak vind ik namelijk nog steeds er ambitieus (link).
p.p.s. voor onderhoud van iets meer aangepaste auto's kun je ook heel fatsoenlijk terecht bij Broek in Waalwijk (aka scoobysport). Daarnaast zijn er in het westen van het land een aantal behoorlijk deskundige particulieren die dingen voor weinig voor je kunnen doen . Kunnen alleen geen boekjes voor je invullen.
p.p.p.s worden de remmen niet vergeten ?
Life is too short don't stress every day
pi_52091916
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 00:28 schreef Kolkie het volgende:

[..]

S3 is betrokken geweest bij een ongeluk, daarna heeft ie een paar weken een M5 gehad en hij heeft daarna een Evo 6 gekocht die nu te koop staat.

Om het even correct te houden allemaal.

p.s. waarom zou een 6-bak niet passen? 400 pk op een aangepaste 5-bak vind ik namelijk nog steeds er ambitieus (link).
p.p.s. voor onderhoud van iets meer aangepaste auto's kun je ook heel fatsoenlijk terecht bij Broek in Waalwijk (aka scoobysport). Daarnaast zijn er in het westen van het land een aantal behoorlijk deskundige particulieren die dingen voor weinig voor je kunnen doen . Kunnen alleen geen boekjes voor je invullen.
p.p.p.s worden de remmen niet vergeten ?
Nou, ik heb eergister voor het eerst info gehad hoe het gewoon kan Terwijl ik, m'n dealer, diverse bekenden van de subaruclub, (gerrit, NMB) en wat bedrijven die de bakken verkopen toch echt van mening waren dat het technisch niet kon...

De tandwielenset die er nu inzit is tot 450pk gegarandeerd. De ervaringen zijn echter dat 600pk ook geen probleem is... Maar dan heb je grote kans je assen te breken

Remmen voor zijn al geupgrade.. Achter lukt niet omdat brembo tegenwerkt. Heb wel de klauwen, al heel lang zelfs, maar krijg geen schijven. Brembo wil namelijk per batch van 40 produceren, dus dat duurt nog wel ff

Scoobysport had k trouwens al vermeld
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52092541
Deze gaat trouwens Full Carbon worden heb de delen al zien liggen bij Deep moooooi spul, Fili!

Calm down, please!
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 09:11:20 #258
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_52092789
carbon is zooooo fugly
pi_52124020
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 09:11 schreef Tjabbo het volgende:
carbon is zooooo fugly
Ach, je kan t nog steeds spuiten hoor

Ik ga eerst weer op zoek naar nieuwe tandwielen Gisteren is m'n 5 naar z'n moer gegaan.. Zucht.. Houd ook nooit op eh..
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52133402
Waarschijnlijk zat er een PPG of PAR Gearset in, die zijn bijna allemaal 1-4, met de 5 origineel.
Nou maar hopen dat de andere tandwielen niet te veel gruis hebeb gegeten, anders kost het je aardig wat geld.
pi_52133744
Ik heb een PAR gearset, maar ik heb ook de 5 erbij genomen. Setje zit er pas 2500 km in.

Dus t lijkt me eigenlijk toch een soort garantiewerk?
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52210268
Dat denk ik wel, alleen ben ik bang dat PAR het in zulke gevallen op "installatiefouten" gaat gooien.
(Ergens ook wel terecht denk ik, omdat tig mensen al tijden rijden met een PAR set en 350+pk, en jij in 2500km een bak kapot hebt.)

Wie heeft alles ingebouwd, of heb je de bak zo gekocht
pi_52234995
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 21:42 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
Dat denk ik wel, alleen ben ik bang dat PAR het in zulke gevallen op "installatiefouten" gaat gooien.
(Ergens ook wel terecht denk ik, omdat tig mensen al tijden rijden met een PAR set en 350+pk, en jij in 2500km een bak kapot hebt.)

Wie heeft alles ingebouwd, of heb je de bak zo gekocht
Alles is ingebouwd bij m'n garage...

Zoals ik het nu begrijp, is het idd. een installatie fout, de bak zou namelijk olie gelekt hebben...
De par set zou op mijn auto gewoon niet mogen breken, ik heb nog lang geen 450pk. (de set is 450pk gegarandeerd) En ze hebben de ervaring dat 600pk ook geen probleem is, alleen breek je dan je assen
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52237226
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 18:28 schreef dheruer het volgende:

[..]


alleen breek je dan je assen
Ik vraag me dat echt af.. je remvertraging is altijd nog hoger dan de acceleratie volgens mij. Dus dan zouden je aandrijfassen bij het remmen ook al moeten breken.
pi_52237627
Alleen werkt remmen maar 1 kant op, terwijl de aandrijving 2 kanten op werkt
(Kracht van motor vs bandengrip, dan komt het snelste punt snel boven)
pi_52237938
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 19:55 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ik vraag me dat echt af.. je remvertraging is altijd nog hoger dan de acceleratie volgens mij. Dus dan zouden je aandrijfassen bij het remmen ook al moeten breken.
Hoe komt de kracht van remmen op de assen dan? O_O

Remmen zitten toch aan de wielen? Of rem je alleen op de motor?
Calm down, please!
pi_52238414
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 19:55 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ik vraag me dat echt af.. je remvertraging is altijd nog hoger dan de acceleratie volgens mij. Dus dan zouden je aandrijfassen bij het remmen ook al moeten breken.
Bij accelereren moet je motor 1000+ kilo in beweging zetten, dus grote krachten op de overbrenging ed.

Bij remmen hoeft alleen maar de motor(onderdelen) van enkele tientallen kilo's aangedreven te worden (als je op de motor remt), dus veel minder kracht lijkt me
pi_52238533
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:38 schreef Repeat het volgende:

[..]

Bij accelereren moet je motor 1000+ kilo in beweging zetten, dus grote krachten op de overbrenging ed.

Bij remmen hoeft alleen maar de motor(onderdelen) van enkele tientallen kilo's aangedreven te worden (als je op de motor remt), dus veel minder kracht lijkt me
Als je op de motor remt juist meer (compressie komt er dan bij) << edit ... niet meer dan acceleratie dan zou je wel heul heftige compressie hebben. Met de koppeling ingedrukt remmen geeft bijna geen last op de assen (alleen massa van de koppelingsgoep)
Calm down, please!
pi_52238619
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:20 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Hoe komt de kracht van remmen op de assen dan? O_O

Remmen zitten toch aan de wielen? Of rem je alleen op de motor?
Ja de remschijven zitten aan de wielen. Maar je aandrijfas zit aan je wielnaaf vast, dus als de rem intrapt en je wielen blokkeren geld datzelfde voor je aandrijfassen. (daarom kan je ook de rem intrappen om de aandrijfasbout los te draaien zonder momentsleutel wel zo handig).
quote:
Bij accelereren moet je motor 1000+ kilo in beweging zetten, dus grote krachten op de overbrenging ed.

Bij remmen hoeft alleen maar de motor(onderdelen) van enkele tientallen kilo's aangedreven te worden (als je op de motor remt), dus veel minder kracht lijkt me
Ik heb het niet over remmen op de motor maar puur dmv het rempedaal.
quote:
Alleen werkt remmen maar 1 kant op, terwijl de aandrijving 2 kanten op werkt
(Kracht van motor vs bandengrip, dan komt het snelste punt snel boven)
Het klopt dat door het differentieel altijd meer kracht naar een bepaald wiel gaat maar of dat meer momentum geeft dan de rem intrappen durf ik te betwijfelen.

Kijk ls je bv 100 km/h rijdt en je trapt opeens vol de rem in staat je aandrijfas ook direct stil. Dat is van 100 km/ naast stilstand in 1 seconde. Daar komt veel meer kracht bij kijken dan in 4 seconde bv van 0>100 acceleren. (ik zeg niet dat dat peanuts is maar in verhouding wel)

Hetzelfde geld trouwens voor mensen die zeggen: ja zoveel pk's op zo'n chassis dat houd het nooit. Ook daarbij geld dat de vertraging van het remmen vaak snelle is dan de versnelling met gasgeven. Of een zwak chassis wenselijk is voor bochten e.d. is een tweede natuurlijk
pi_52238750
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:45 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ja de remschijven zitten aan de wielen. Maar je aandrijfas zit aan je wielnaaf vast, dus als de rem intrapt en je wielen blokkeren geld datzelfde voor je aandrijfassen. (daarom kan je ook de rem intrappen om de aandrijfasbout los te draaien zonder momentsleutel wel zo handig).
[..]

Ik heb het niet over remmen op de motor maar puur dmv het rempedaal.
[..]

Het klopt dat door het differentieel altijd meer kracht naar een bepaald wiel gaat maar of dat meer momentum geeft dan de rem intrappen durf ik te betwijfelen.

Kijk ls je bv 100 km/h rijdt en je trapt opeens vol de rem in staat je aandrijfas ook direct stil. Dat is van 100 km/h in 1 seconde. Daar komt veel meer kracht bij kijken dan in 4 seconde bv van 0>100 acceleren. (ik zeg niet dat dat peanuts is maar in verhouding wel)
Je hebt met een aantal punten gelijk, maar ik zal t kort uitleggen..

Door de acceleratie (en dan niet met gewoon optrekken, dan blijft alles heel, dit gebeurt bij sprintjes/clutchdumps, want daarvoor zijn deze tandwielen aangepast) heb je het over bijvoorbeeld 3500/4500 rpm, koppeling laten schieten. Door de schok breek je uiteindelijk een keer je assen.

Met remmen, ook al rijd je 100, of 200, ik heb iig abs, en de remmen grijpen aan, op een andere manier dan je koppeling dus het punt van kracht word op een heel andere manier ("soepeler") ontwikkeld. Daarbij gaan dan eventueel je banden gewoon slippen. Als je te hard optrekt kan dat natuurlijk ook, maar dat gebeurd bij een auto als een impreza niet zo snel...

Maar het grootste probleem voor je assen word de schokbelasting, dat is wat ze uiteindelijk om zeep helpt.. (Aldus de leverancier van de tandwielen zelf)
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52238821
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:50 schreef dheruer het volgende:

[..]

Je hebt met een aantal punten gelijk, maar ik zal t kort uitleggen..

Door de acceleratie (en dan niet met gewoon optrekken, dan blijft alles heel, dit gebeurt bij sprintjes/clutchdumps, want daarvoor zijn deze tandwielen aangepast) heb je het over bijvoorbeeld 3500/4500 rpm, koppeling laten schieten. Door de schok breek je uiteindelijk een keer je assen.

Met remmen, ook al rijd je 100, of 200, ik heb iig abs, en de remmen grijpen aan, op een andere manier dan je koppeling dus het punt van kracht word op een heel andere manier ("soepeler") ontwikkeld. Daarbij gaan dan eventueel je banden gewoon slippen. Als je te hard optrekt kan dat natuurlijk ook, maar dat gebeurd bij een auto als een impreza niet zo snel...

Maar het grootste probleem voor je assen word de schokbelasting, dat is wat ze uiteindelijk om zeep helpt.. (Aldus de leverancier van de tandwielen zelf)
Dat de aandrijfassen door schokken kapot gaan kan ik me goed voorstellen

Maar ik denk toch echt niet dat de opgewekte kracht zoveel minder momentum heeft bij een bruuske remactie dan bij een clutchdump
pi_52238850
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52238978
Mjah vervelend

Ik wil best geloven dat het zo is maar graag zou ik een wat betere onderbouwing zien dan Als je de koppeling dump dan wordt dat ook enigsinds vertraagd door de veren in de frictieplaat, de priceas, versnellingsbak, differentieel. Ook daar zit een zekere opbouw in. Dat is ook niet 1/0.
pi_52238985
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:52 schreef 1299 het volgende:

[..]

Dat de aandrijfassen door schokken kapot gaan kan ik me goed voorstellen

Maar ik denk toch echt niet dat de opgewekte kracht zoveel minder momentum heeft bij een bruuske remactie dan bij een clutchdump
Toch wel, want je remmen moeten altijd druk opbouwen, als je 4500rpm je koppeling laat schieten (en je hebt geen koppeling van 20 jaar oud ), dat ie meteen aangrijpt, of je remmen, hoe snel/hard je ook trapt, remmen moeten eerst de druk opbouwen, en door je voorwaartse snelheid zijn het eerder je banden die tractie verliezen.

Vanuit stilstand echter, je banden moeten eerst over het punt van max. grip heen...

Als je heeel makkelijk je diff wil slopen of je assen (ik weet dit helaas uit ervaring) Ga met 4 man in je auto zitten, rijd een stukje op dat een beetje een helling heeft, en probeer daar maar een paar x weg te sprinten. Bij mij was al de 1e keer m'n achterdiff eraan.
Never drive faster than your guardian angel can fly
pi_52239078
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 20:58 schreef dheruer het volgende:

[..]

Toch wel, want je remmen moeten altijd druk opbouwen, als je 4500rpm je koppeling laat schieten (en je hebt geen koppeling van 20 jaar oud ), dat ie meteen aangrijpt, of je remmen, hoe snel/hard je ook trapt, remmen moeten eerst de druk opbouwen, en door je voorwaartse snelheid zijn het eerder je banden die tractie verliezen.

Vanuit stilstand echter, je banden moeten eerst over het punt van max. grip heen...

Als je heeel makkelijk je diff wil slopen of je assen (ik weet dit helaas uit ervaring) Ga met 4 man in je auto zitten, rijd een stukje op dat een beetje een helling heeft, en probeer daar maar een paar x weg te sprinten. Bij mij was al de 1e keer m'n achterdiff eraan.
Klinkt als een stuk beter onderbouwd

Maar dat zou dan ook betekenen dat als je je remsysteem upgrade (grotere remcylinder etc) dat je ook meer kans hebt om je aandrijfas te breken omdat je dan sneller druk opbouwt.

En hoe zit het bv bij remsystemen die bij prompt loslaten van het gaspedaal al remdruk opbouwen om een eventuele noodstop sneller in gang te zetten? Volgens mij wordt dat tegenwoordig op de duurdere auto's ingebouwd. Weet ik niet helemaal zeker hoor
pi_52239092
edit : ik wilde 1299 quoten

klopt niet heur ... bij remmen is het verschil tussen grip op de weg en weerstand van de motor de kracht op de aandrijfas. Als die as stil staat staan de wielen ook stil (remmen zitten op de wielen dus GEEN kracht op de as van die kant).

Juist omdat de as op de wielnaaf zit en dus los van het remsysteem (wat alleen het wiel vertraagd) komt er geen kracht van het wiel op de as bij remmen. Deze constructie (met zware remonderdelen aan de uiteinden van de aandrijving, wat eigenlijk heel ongunstig is voor wegligging) is bewust gekozen om de assen en onderdelen niet teveel te belasten. Anders zaten de remmen een stuk dichter bij de motor
Calm down, please!
pi_52239149
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:01 schreef Googolplexian het volgende:
edit : ik wilde 1299 quoten

klopt niet heur ... bij remmen is het verschil tussen grip op de weg en weerstand van de motor de kracht op de aandrijfas. Als die as stil staat staan de wielen ook stil (remmen zitten op de wielen dus GEEN kracht op de as van die kant).

Juist omdat de as op de wielnaaf zit en dus los van het remsysteem (wat alleen het wiel vertraagd) komt er geen kracht van het wiel op de as bij remmen. Deze constructie (met zware remonderdelen aan de uiteinden van de aandrijving, wat eigenlijk heel ongunstig is voor wegligging) is bewust gekozen om de assen en onderdelen niet teveel te belasten. Anders zaten de remmen een stuk dichter bij de motor
Als je je wiel draait, draait je aandrijfas evenredig mee. Je aandrijfas zit vrolijk 200 km/h te draaien en je trapt vol op de rem. Als je wielen stilstaan staat ook je aandrijfas stil. Dus je aandrijfas heeft exact dezelfde remvertraging!

Ennuh je remschijven zitten rechtstreeks op je wielnaaf. Dus die staan 1 op 1 in verbinding
pi_52239259
Hmm forum spoort niet meer.. als ik edit doe vallen er dingen weg enzo..

Ik zei dus:

Als je grotere remmen monteerd kunnen volgens mij je aandrijfassen ook knappen omdat het traagheidsmoment dan te groot wordt.

Overigens vermoed ik trouwens dat de kans dat je CV Joint (homokineet in het nederlands d8 ik) breekt groter is dan een solide steekas

[ Bericht 16% gewijzigd door 1299 op 09-08-2007 22:10:55 ]
pi_52239478
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:04 schreef 1299 het volgende:

[..]

Als je je wiel draait, draait je aandrijfas evenredig mee. Je aandrijfas zit vrolijk 200 km/h te draaien en je trapt vol op de rem. Als je wielen stilstaan staat ook je aandrijfas stil. Dus je aandrijfas heeft exact dezelfde remvertraging!

Ennuh je remschijven zitten rechtstreeks op je wielnaaf. Dus die staan 1 op 1 in verbinding
klopt niet heur als de kracht evenredig door zou spelen op de naaf en de as zou je "iets" meer last hebben van sturen tijdens het remmen en zouden onderdelen het nooit zo lang volhouden.

Je vergeet te zien waar de kracht vandaan komt. Bij optrekken kun je de weg niet een handje helpen om minder weerstand te geven ... ergo: alle kracht komt op de koppeling en de assen (en uiteindelijk het rubber). Bij remmen komt is de kracht bijna 100% afkomstig van het rubber (trap jij maar eens je remmen in met draaiende wielen op een brug ... snelheid maakt dan niet veel uit, je wielen staan dan nagenoeg meteen stil). Omdat de remmen bij de wielen zitten is alle kracht op de as dus een resultaat van alle niet ontkoppelde massa ... oftewel de as zelf en een gedeelte van de koppeling. Bij 4WD komt daar inderdaad wel de massa van de middenas cardan en diffs bij maar da's alles bij elkaar bij lange na niet genoeg om de krachten van acceleratie te evenaren.

Maar kom eens met een voorbeeld van gebroken assen bij remmen ^_^

edit : ennuh ... niet alles wat verbonden is deelt (gelukkig) de krachten 1 op 1.

[ Bericht 0% gewijzigd door Googolplexian op 09-08-2007 21:27:44 ]
Calm down, please!
pi_52239722
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:17 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

klopt niet heur als de kracht evenredig door zou spelen op de naaf en de as zou je "iets" meer last hebben van sturen tijdens het remmen en zouden onderdelen het nooit zo lang volhouden.

Je vergeet te zien waar de kracht vandaan komt. Bij optrekken kun je de weg niet een handje helpen om minder weerstand te geven ... ergo: alle kracht komt op de koppeling en de assen (en uiteindelijk het rubber). Bij remmen komt is de kracht bijna 100% afkomstig van het rubber (trap jij maar eens je remmen in met draaiende wielen op een brug ... snelheid maakt dan niet veel uit, je wielen staan dan nagenoeg meteen stil). Omdat de remmen bij de wielen zitten is alle kracht op de as dus een resultaat van alle niet ontkoppelde massa ... oftewel de as zelf en een gedeelte van de koppeling. Bij 4WD komt daar inderdaad wel de massa van de middenas cardan en diffs bij maar da's alles bij elkaar bij lange na niet genoeg om de krachten van acceleratie te evenaren.

Maar kom eens met een voorbeeld van gebroken assen bij remmen ^_^
Waarom zou je meer last hebben van sturen tijdens het remmen? Dus volgens jouw als heel snel tot nul remt, remt je motor niet af? Welke relatie van 1 op 1 met de aandrijfassen en het wiel begrijp je niet? Je aandrijfassen kunnen niet draaien terwijl je wielen stilstaan.

Er zit op de aandrijfassen maar een minieme speling qua rotatie en die rijkt tot zover als de splines op elkaar ingrijpen.

Je differentieel kan naar mijn weten ook niet vrij draaien. Dus als je wielen blokkeren staan je aandrijfassen ook stil.

Als je instuurt en je remt staan je wielen idd nog sneller stil omdat het rubber minder contact met het wegdek. Maar dat neemt niet weg dat je aandrijfassen dan net zo snel meeremmen.

Laten we hier eens mee beginnen: Ben je het met me eens dat als je remt en je wielen blokkeren dat je aandrijfassen op dat moment ook stilstaan?
pi_52239990
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:28 schreef 1299 het volgende:

[..]

Waarom zou je meer last hebben van sturen tijdens het remmen? Dus volgens jouw als heel snel tot nul remt, remt je motor niet af? Welke relatie van 1 op 1 met de aandrijfassen en het wiel begrijp je niet? Je aandrijfassen kunnen niet draaien terwijl je wielen stilstaan.

Er zit op de aandrijfassen maar een minieme speling qua rotatie en die rijkt tot zover als de splines op elkaar ingrijpen.

Je differentieel kan naar mijn weten ook niet vrij draaien. Dus als je wielen blokkeren staan je aandrijfassen ook stil.

Als je instuurt en je remt staan je wielen idd nog sneller stil omdat het rubber minder contact met het wegdek. Maar dat neemt niet weg dat je aandrijfassen dan net zo snel vertragen.
+_+ Je wielen kunnen niet stilstaan als de weg beweegt ... gebeurt dit wel noemen we dat slippen en op dat moment zijn er geen krachten meer op de aandrijving zelf. Als je normaal remt zonder slip komt vrijwel alle kracht (behalve massa-traagheid) op de banden en de remmen.

Wat jij zegt zou voorkomen als de remmen op de assen zelf zaten (aan de motorkant) ... dan komen alle torsiekrachten op de as. De remmen zitten echter aan de wiel kant (om 1 of andere vage reden) en dus hebben de assen weinig last van vertraging van de remmen af.

Zie het als volgt:
Je pakt een naaf met een fietswiel eraan. Je draait het wiel hard rond. een vriend van je brengt het wiel ineens tot stilstand ... voelt je vriend de vertraging of jij?


edit: brake-steering = als de balans tussen de remkrachten links en rechts niet gelijk zijn. Hoe groter de krachten hoe groter het verschil. Goed voorbeeld is als je remzuigers vastzitten.
Calm down, please!
pi_52240155
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:37 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

+_+ Je wielen kunnen niet stilstaan als de weg beweegt ... gebeurt dit wel noemen we dat slippen en op dat moment zijn er geen krachten meer op de aandrijving zelf. Als je normaal remt zonder slip komt vrijwel alle kracht (behalve massa-traagheid) op de banden en de remmen.

Wat jij zegt zou voorkomen als de remmen op de assen zelf zaten (aan de motorkant) ... dan komen alle torsiekrachten op de as. De remmen zitten echter aan de wiel kant (om 1 of andere vage reden) en dus hebben de assen weinig last van vertraging van de remmen af.

Zie het als volgt:
Je pakt een naaf met een fietswiel eraan. Je draait het wiel hard rond. een vriend van je brengt het wiel ineens tot stilstand ... voelt je vriend de vertraging of jij?


edit: brake-steering = als de balans tussen de remkrachten links en rechts niet gelijk zijn. Hoe groter de krachten hoe groter het verschil. Goed voorbeeld is als je remzuigers vastzitten.
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Op het moment dat je slipt staan natuurlijk je wielen en aandrijfas al stil dan komt er niet veel kracht meer op te staan. Maar het moment dat de wielen hun draaisnelheid hebben en stilstaan geeft een bepaalde vertraging en aan diezelfde vertraging zijn ook je aandrijfassen onderhevig.

Of wou je soms beweren dat als ik bv 200 rij en ik trap vol de rem in > wielen blokkeren dat op dat moment de aandrijfassen nog 200 km/h gaan? Dat kan dus niet want als de aandrijfassen bewegen bewegen de wielen mee. Het zorgt niet voor niks voor de aandrijving.
pi_52240368
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:43 schreef 1299 het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Op het moment dat je slipt staan natuurlijk je wielen en aandrijfas al stil dan komt er niet veel kracht meer op te staan. Maar het moment dat de wielen hun draaisnelheid hebben en stilstaan geeft een bepaalde vertraging en aan diezelfde vertraging zijn ook je aandrijfassen onderhevig.

Of wou je soms beweren dat als ik bv 200 rij en ik trap vol de rem in > wielen blokkeren dat op dat moment de aandrijfassen nog 200 km/h gaan? Dat kan dus niet want als de aandrijfassen bewegen bewegen de wielen mee. Het zorgt niet voor niks voor de aandrijving.
Nee ... zoals ik al zei : de enige kracht op de aandrijfas tijdens ontkoppeld remmen is de kracht die massa-traagheid en motor-compressie levert (en een beetje wrijving).

Waarom denk je dat er zo'n groot verschil is tussen remmen met je remmen bij 200 km/h en remmen op de motor bij 200 km/h? De remmen vangen de energie op.

Simpele test ... Energie geeft warmte. Voel maar eens aan je aandrijfassen of die overdreven warm zijn na een partijtje heftig remmen (10 graden verschil is bewijs genoeg voor mij). Nog een makkelijke: aanhangers (leg die maar eens uit ... geen motor, toch een as en toch remmen)


Maargoed. Ik weet niet zo onwijs veel van auto's. Logica is een ander verhaal
Calm down, please!
pi_52240461
Ow ... nog eentje ... ga op een bureaustoel zitten, draai rond, strek je armen uit ... jaja... krachten worden groter als ze van het middelpunt van een ronddraaiende beweging komen en verbonden zijn. Laten assen nou verrekte dicht bij het middelpunt van de beweging zitten.
Calm down, please!
pi_52240467
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:50 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Nee ... zoals ik al zei : de enige kracht op de aandrijfas tijdens ontkoppeld remmen is de kracht die massa-traagheid en motor-compressie levert (en een beetje wrijving).

Waarom denk je dat er zo'n groot verschil is tussen remmen met je remmen bij 200 km/h en remmen op de motor bij 200 km/h? De remmen vangen de energie op.

Simpele test ... Energie geeft warmte. Voel maar eens aan je aandrijfassen of die overdreven warm zijn na een partijtje heftig remmen (10 graden verschil is bewijs genoeg voor mij). Nog een makkelijke: aanhangers (leg die maar eens uit ... geen motor en toch remmen)


Maargoed. Ik weet niet zo onwijs veel van auto's. Logica is een ander verhaal
Ik beweer niet dat de remenergie niet door de remschijven wordt opgenomen maar de aandrijfassen vertragen met dezeflde snelheid als de wielen dus die moeten toch die kracht verwerken.

Jouw voorbeeld van hitte is volgens mij niet valide want je aandrijfassen worden ook niet heet als je een clutchdump doet.
pi_52240521
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:52 schreef Googolplexian het volgende:
Ow ... nog eentje ... ga op een bureaustoel zitten, draai rond, strek je armen uit ... jaja... krachten worden groter als ze van het middelpunt van een ronddraaiende beweging komen en verbonden zijn. Laten assen nou verrekte dicht bij het middelpunt van de beweging zitten.
Oke de kracht op het uiterste punt zijn sterker. Maar dat betekend niet dat als ik spontaan stop met draaien er geen kracht over gedragen wordt op mijn stoel.

Iets wat beweegt en vertraagd moet energie verwerken volgens mij..
pi_52240566
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:52 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ik beweer niet dat de remenergie niet door de remschijven wordt opgenomen maar de aandrijfassen vertragen met dezeflde snelheid als de wielen dus die moeten toch die kracht verwerken.

Jouw voorbeeld van hitte is volgens mij niet valide want je aandrijfassen worden ook niet heet als je een clutchdump doet.
Als jij met genoeg vermogen een clutchdump doet dan worden je assen echt wel warmer hoor (energie moet ergens naartoe) ... je banden het meest.

Vertragen zonder wrijving = geen kracht. Vertraging op assen tijdens remmen = ontkoppeld behalve massa. Als de assen vast zouden zitten aan de motor zonder koppeling zou je 100% gelijk hebben (maar zou de kracht op de assen nog steeds minder zijn dan bij acceleratie omdat je ander gratis energie gevonden zou hebben).
Calm down, please!
pi_52240636
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:55 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Als jij met genoeg vermogen een clutchdump doet dan worden je assen echt wel warmer hoor (energie moet ergens naartoe) ... je banden het meest.

Vertragen zonder wrijving = geen kracht. Vertraging op assen tijdens remmen = ontkoppeld behalve massa. Als de assen vast zouden zitten aan de motor zonder koppeling zou je 100% gelijk hebben (maar zou de kracht op de assen nog steeds minder zijn dan bij acceleratie omdat je ander gratis energie gevonden zou hebben).
Tijdens het remmen ja! Maar wat bedoel je daar exact mee? Op het moment dat je remmen eenmaal bezig zjin en je wielen niet snel meer draaien geld het zelfde voor de aandrijfassen. Maar ergens is het vertragingsmoment er groot. (direct aan het beging als de remblokken tegen de schijf aangedrukt worden)
pi_52240773
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:54 schreef 1299 het volgende:

[..]

Oke de kracht op het uiterste punt zijn sterker. Maar dat betekend niet dat als ik spontaan stop met draaien er geen kracht over gedragen wordt op mijn stoel.

Iets wat beweegt en vertraagd moet energie verwerken volgens mij..
Om dat jij en de bureaustoel met elkaar verbonden zijn. Ga nou eens op een bureaustoel zitten met een goed lager tussen je reet en de stoel. Hoe beter het lager, des te minder jij merkt van de vertraging.

Bij de auto komen de bijna volledig op de ophanging, banden, remmen. De rest is veilig.
Zelfs scheurende bodies zijn een groter risico bij accelereren ... veel meer bewijs is er niet.
Calm down, please!
pi_52240805
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:57 schreef 1299 het volgende:

[..]

Tijdens het remmen ja! Maar wat bedoel je daar exact mee? Op het moment dat je remmen eenmaal bezig zjin en je wielen niet snel meer draaien geld het zelfde voor de aandrijfassen. Maar ergens is het vertragingsmoment er groot. (direct aan het beging als de remblokken tegen de schijf aangedrukt worden)
Je gaat er nog steeds van uit dat de assen tijdens remmen verbonden zijn. Die draaien vrij rond hoor ... als je ontkoppeld bent. Zo niet gaat je motor er eerder aan dan je assen.
Calm down, please!
pi_52241024
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:01 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Je gaat er nog steeds van uit dat de assen tijdens remmen verbonden zijn. Die draaien vrij rond hoor ... als je ontkoppeld bent. Zo niet gaat je motor er eerder aan dan je assen.
Wie heeft het hier over ontkoppeld zijn? Als je de koppeling intrapt is het differentieel niet meer indirect verbonden met de frictieplaat.

Maar je assen zitten fysiek in je wielnaaf:



Op het plaatje hierboven zit je de aandrijfas dus uitsteken. (eigenlijk cvjoint maar dat is verbonden uiteraard)

Dus als het wiel stopt stopt de aandrijfas ook..

Maar volgens mij heb je toch gelijk Want toen ik een keer bij 200 km/h vol op de rem ging blokkeerde mijn wielen maar maakte mijn motor niet direct 0 toeren. Maar dat betekend dus toch dat het differentieel vrij kan draaien.

Hmm.. as kan niet rustig stoppen want het wiel zit er direct aan vast. De spiesvertanding valt ook precies in de wielnaaf. Dus als de wielen stoppen stopt de aandrijfas even snel. Dan krijgt hij toch de kracht van zijn eigen massatraagheid te verwerken. Kan niet anders.

[ Bericht 7% gewijzigd door 1299 op 09-08-2007 22:19:35 ]
pi_52241368
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:08 schreef 1299 het volgende:

[..]

Wie heeft het hier over ontkoppeld zijn? Als je de koppeling intrapt is het differentieel niet meer indirect verbonden met de frictieplaat.

Maar je assen zitten fysiek in je wielnaaf:

[afbeelding]

Op het plaatje hierboven zit je de aandrijfas dus uitsteken. (eigenlijk cvjoint maar dat is verbonden uiteraard)

Dus als het wiel stopt stopt de aandrijfas ook..

Maar volgens mij heb je toch gelijk Want toen ik een keer bij 200 km/h vol op de rem ging blokkeerde mijn wielen maar maakte mijn motor niet direct 0 toeren. Maar dat betekend dus toch dat het differentieel vrij kan draaien. Dat neemt overigens niet weg dat mijn aandrijfassen toen ook direct stilstonden. (FWD)
Het hele punt is dat je assen vrij draaien als ze ontkoppeld zijn vanaf de bak. Op het moment dat je vol in de remmen gaat mag ik hopen dat je tegelijk met je voet op de koppeling staat ... zo niet dan gaat jouw verhaal ineens een stuk meer op (motor staat dan gekoppeld aan de assen ... maar dan nog steeds in de versnelling die ervoor nodig was om op die snelheid te komen ... zie het als koppeling op laten komen bij 200 km/h in z'n 1 i.p.v. z'n 5 ... alles staat dan gekoppeld op maximum overdracht ... motor kaduuk is de voorspelling ... de aandrijfassen moeten dat nog kunnen houden).

Wat jij bedoeld: 200 rijden, in z'n 1 zetten, koppeling ineens op laten komen. DAN komen er bijna dezelfde krachten op de as als bij optrekken (nog steeds minder want gratis energie bestaat niet)


edit: as zit wel vast aan het wiel maar niet aan de overbrenging / motor ... daar heb je koppeling voor.
Calm down, please!
pi_52241436
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:19 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Het hele punt is dat je assen vrij draaien als ze ontkoppeld zijn vanaf de bak. Op het moment dat je vol in de remmen gaat mag ik hopen dat je tegelijk met je voet op de koppeling staat ... zo niet dan gaat jouw verhaal ineens een stuk meer op (motor staat dan gekoppeld aan de assen ... maar dan nog steeds in de versnelling die ervoor nodig was om op die snelheid te komen ... zie het als koppeling op laten komen bij 200 km/h in z'n 1 i.p.v. z'n 5 ... alles staat dan gekoppeld op maximum overdracht ... motor kaduuk is de voorspelling ... de aandrijfassen moeten dat nog kunnen houden).

Wat jij bedoeld: 200 rijden, in z'n 1 zetten, koppeling ineens op laten komen. DAN komen er bijna dezelfde krachten op de as als bij optrekken (nog steeds minder want gratis energie bestaat niet)
Maar je aandrijfassen kunnen NIET onafhankelijk van je wielen draaien. Ik ben dan absoluut geen natuurkunde wonder (understatement ) maar ik weet wel hoe aandrijfassen e.d. in de bak steken. Want ik heb dit weekend nog de aandrijfassen van mijn auto eronder vandaan getrokken
  donderdag 9 augustus 2007 @ 22:22:55 #294
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_52241481
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:21 schreef 1299 het volgende:

[..]

Want ik heb dit weekend nog de aandrijfassen van mijn auto eronder vandaan getrokken
Dacht dat dat automatisch ging bij jou?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_52241540
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:22 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dacht dat dat automatisch ging bij jou?
Tssk Ik had toch een koevoet nodig
pi_52241566
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:21 schreef 1299 het volgende:

[..]

Maar je aandrijfassen kunnen NIET onafhankelijk van je wielen draaien. Ik ben dan absoluut geen natuurkunde wonder (understatement ) maar ik weet wel hoe aandrijfassen e.d. in de bak steken. Want ik heb dit weekend nog de aandrijfassen van mijn auto eronder vandaan getrokken
Dan moet je weten dat op het moment dat je de motor van de assen ontkoppeld, de assen (en de wielen) vrij draaien. Rem je dus ontkoppeld (met koppelingspedaal ingedrukt) dan draaien de assen en de wielen vrij rond. De kracht die je dan op de remschijven zet wordt in warmte en wrijving omgezet door de remschijven en de banden.

Zou je remmen met de motor nog gekoppeld aan de as (koppelingspedaal omhoog) dan heb je NOG dat de remmen de meeste krachten opvangen (en doorsturen naar de banden). Alles wat doorgespeeld wordt op de as en de motor is rest-energie.

edit: Je assen kunnen WEL onafhankelijk van de motor draaien ^^ thank god
Calm down, please!
pi_52241708
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:25 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Dan moet je weten dat op het moment dat je de motor van de assen ontkoppeld, de assen (en de wielen) vrij draaien. Rem je dus ontkoppeld (met koppelingspedaal ingedrukt) dan draaien de assen en de wielen vrij rond. De kracht die je dan op de remschijven zet wordt in warmte en wrijving omgezet door de remschijven en de banden.

Zou je remmen met de motor nog gekoppeld aan de as (koppelingspedaal omhoog) dan heb je NOG dat de remmen de meeste krachten opvangen (en doorsturen naar de banden). Alles wat doorgespeeld wordt op de as en de motor is rest-energie.
De motor staat verder los van het verhaal.

Het klopt idd dat als je je koppeling intrapt de frictieplaat niet meer tegen het vliegwiel aandrukt omdat het druklager de veer op de drukgroep indrukt.

Maar dan neemt niet weg dat de remmen en de steekassen opdezelfde snelheid draaien en als je dus remt gaan je wielen langzamer draaien maar ook je steekassen. Daar ontkom je niet aan. Dat de kracht die daarbij vrijkomt minder groot is dan bij een clutchdump wil ik wel geloven want bij een clutchdump moet alle kracht via de as naar de wielen. Bij het remmen komt alleen de kracht van de massatraagheid vand de aandrijfas zelf er bij kijken.
pi_52241901
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:28 schreef 1299 het volgende:

[..]

De motor staat verder los van het verhaal.

Het klopt idd dat als je je koppeling intrapt de frictieplaat niet meer tegen het vliegwiel aandrukt omdat het druklager de veer op de drukgroep indrukt.

Maar dan neemt niet weg dat de remmen en de steekassen opdezelfde snelheid draaien en als je dus remt gaan je wielen langzamer draaien maar ook je steekassen. Daar ontkom je niet aan. Dat de kracht die daarbij vrijkomt minder groot is dan bij een clutchdump wil ik wel geloven want bij een clutchdump moet alle kracht via de as naar de wielen. Bij het remmen komt alleen de kracht van de massatraagheid vand de aandrijfas zelf er bij kijken.
Jij zegt 't ontkoppelde massa. Bij optrekken (als je wilt dat de rest van de auto met de wielen meegaat) is alles verbonden. Bij remmen ontkoppel je de massa van de auto van de wielen. Zoals ik al zei (en jij nu ook) heb je dan alleen nog maar te maken met de massatraagheid van de verbonden delen ... da's dus niets (na de koppeling) behalve de assen en de wielen (en de remmen). Omdat de wielen en de remmen deel uitmaken van de vertragende kracht zijn de as en en de helft van de koppeling dus vrij ronddraaiende delen. Deze KUNNEN geen krachten doorgeven omdat ze ontkoppeld zijn ... geen kracht door kunnen geven is gelijk aan geen kracht kunnen ontvangen (op massatraagheid en wrijving na). De enige krachten die dus op de as werken tijdens ontkoppeld remmen zijn wrijving (slechte lagers) en massatraagheid (reden voor titanium assen zoals in F1).

Calm down, please!
pi_52241985
Assen die warmte ontwikkelen? Nee, assen die warm worden van het blok en de bak eerder. En energie = warmte? Energie kan de vorm van warmte aannemen maar ook van allerlei andere soorten straling, of van beweging (kinetische energie) bijvoorbeeld.

Je assen krijgen bij hard remmen geen harde klap. De kinetische energie van de beweging wordt via wrijving met de remschijf omgezet in warmte en dat wordt afgevoerd via de remschijf naar de lucht. Je assen krijgen alleen een tikje van massatraagheid en ik denk dat dat te verwaarlozen is. Een clutchdump is dan weer een ander verhaal, dan komt de energie van de motor vandaan, via de bak naar de assen die het aan de wielen doorgeven en dan krijgen de assen idd een klap. Verder draait een as trouwens nooit onafhankelijk van het wiel simpelweg omdat die er aan vast zit.

Trouwens, ontkoppelen tijdens het remmen? Waarom zou ik, dat beetje extra massa aan de as zorgt voor sneller remmen, minder hard de rempedaal intrappen dus remblokken besparen en als ik hem gekoppeld laat dan hoeft de ECU ook geen benzine in te spuiten om hem draaiende te houden, dus benzinebesparing.
Deutsch ist ein tolle sprache
pi_52242030
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 22:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Jij zegt 't ontkoppelde massa. Bij optrekken (als je wilt dat de rest van de auto met de wielen meegaat) is alles verbonden. Bij remmen ontkoppel je de massa van de auto van de wielen. Zoals ik al zei (en jij nu ook) heb je dan alleen nog maar te maken met de massatraagheid van de verbonden delen ... da's dus niets (na de koppeling) behalve de assen en de wielen (en de remmen). Omdat de wielen en de remmen deel uitmaken van de vertragende kracht zijn de as en en de helft van de koppeling dus vrij ronddraaiende delen. Deze KUNNEN geen krachten doorgeven omdat ze ontkoppeld zijn ... geen kracht door kunnen geven is gelijk aan geen kracht kunnen ontvangen (op massatraagheid en wrijving na). De enige krachten die dus op de as werken tijdens ontkoppeld remmen zijn wrijving (slechte lagers) en massatraagheid (reden voor titanium assen zoals in F1).

Daar kan ik het volgens mij wel mee eens zjin Maar jij zei dat de aandrijfas los draait van de remmen dat is niet helemaal waar imo

Maar ff heel basic.. als de remmen de wielen vertragen vertragen die toch ook de steekassen.. dus moet er toch energie overdracht zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')