mijn laatste bericht, nu ga ik Emma badderenquote:Op zaterdag 28 januari 2006 22:41 schreef Jelief het volgende:
Tips om urine in luier te detecteren: leg een tissue in de luier, daar zie je wel aan of het nat is, of een navelbandje, kan ook. Wij lieten de luier in het begin op de grond vallen, aan de dreun( of plof hoor je ook wel een beetje hoe zwaar hij is. Bij de meeste luiers is het zo dat als er in geplast is dat je de vulling dan tussen je vingers kunt rollen (gewoon van buiten af vastpakken) het voelt dan glad aan ipv korrelig ruw.
Nogmaals Randa, fijn dat het zo goed gaat!![]()
Mijn dank is grootquote:Op zaterdag 28 januari 2006 23:46 schreef poemojn het volgende:
[ img ]http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie-rc5.gif[/ img ] is zonder spaties
[afbeelding]
Zodra hij gaat trekken, zelf het vacuum verbreken door even je pink in het mondhoekje te doen. Scheelt je een hoop ellende met je tepelsquote:Op maandag 30 januari 2006 09:06 schreef Randa_v het volgende:
Alleen als hij aan mijn borst ligt en deze is zo goed als leeg gaat hij aan de tepel trekken en trekt ook als hij hem los wil laten. Dat doet dus echt pijn. Is er een manier om te voorkomen dat hij dat doet, of houdt het op bij gewoon goed in de gaten houden?
Ik moet het zelf beter in de gaten houden dus en dan loskoppelen.quote:Op maandag 30 januari 2006 09:10 schreef nebelung het volgende:
[..]
Zodra hij gaat trekken, zelf het vacuum verbreken door even je pink in het mondhoekje te doen. Scheelt je een hoop ellende met je tepels
Snap ik eigenlijk niet helemaal....ik bedoel..waarom zou er dan psychisch iets mankeren aan het kind? geen kritiek hoor..heb het alleen nog nooit zo bekeken dus snap het nietquote:Op zondag 29 januari 2006 22:58 schreef poemojn het volgende:
Natuurlijke speenleeftijd schijnt ergens tussen 2,5 en 7 te zijn, maar bij een kind dat daadwerkelijk op haar 7e nog bv krijgt zou ik me eigenlijk ook afvragen of dat psychisch nog wel zo gezond is (en vooral wanneer ze dan gaan stoppen)..
Aaaah Poemojn, ik maak er een zooitje van met mn gequote. Ik snap t denk ik al...je bedoelt dat het voor de moeder psychisch moeilijk zal zijn????quote:Op maandag 30 januari 2006 17:00 schreef MiSs-TaKe het volgende:
[..]
Snap ik eigenlijk niet helemaal....ik bedoel..waarom zou er dan psychisch iets mankeren aan het kind? geen kritiek hoor..heb het alleen nog nooit zo bekeken dus snap het niet![]()
Op een ander forum schrijft namelijk ook een mama waarvan het kind van 6 (en dochter van 3) nog wel eens borstvoeding drinken..niet regelmatig..maar het aanbod is er nog.
Mijn schoonmoeder heeft haar kinderen ook allemaal de borst gegeven, er werd toen nog erger tegen het voeden in het openbaar aangekeken dan bij nu. Bij mijn schoonvader thuis, als ze daar deden voeden 35 jaar geleden, moesten alle jongens/mannen weg, zodat de dames konden voeden. Een zwaar katholiek gezin was dat, dus ik kan me er iets bij voorstellen.quote:Op woensdag 1 februari 2006 23:06 schreef poemojn het volgende:
Fijn allebei!Erg goed van Emma!
En wat leuk dat je schoonmoeder je daarmee kan helpen Randa.
Gebruik je medicijnen? Sommige medicijnen zorgebn er voor dat er melkafscheiding kan ontstaan nlquote:Op donderdag 9 februari 2006 13:06 schreef Stiekemurd het volgende:
Ik heb iets heel bizars denk ik![]()
Toen ik gisteravond mijn borsten checkte, kwam er ineens melk uit, drupps. Nu geef ik al een jaar geen borstvoeding meer. Ik heb Google er al op na geslagen en kom alleen uit op allerlei zwanger/borstvoeding sites uit. Geen idee waar ik deze vraag anders neer moet zetten. Maar iemand bekend met zoiets???
Ik ben er naar rondvragen achter wat het probleem is van het trekken. Merlijn probeert om het toeschietreflex te stimuleren omdat er niet genoeg uitkomt naar zijn zin.quote:Op zondag 5 februari 2006 23:58 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb er moeite mee dat de momenten dat Merlijn drinkt hij verschrikkelijk kan trekken aan die tepel tijdens het drinken en daar vaak gewoon mee doorgaat. Echt pijn doet het niet, maar fijn is het ook niet. Is dit normaal?![]()
[update!]quote:Op maandag 23 januari 2006 13:17 schreef Jonnetje het volgende:
We hebben hier een verstokte flesweigeraar![]()
Ze heeft ooit een tijd wel gewoon af-en-toe bv uit een flesje gedronken. Maar nu...Ze doet het gewoon niet meer. Ik heb een tijd geoefend met een flesje, daarna geprobeerd met een tuitje (met én zonder anti-lek) en cupfeeden/uit een bekertje drinken.
[bla die bla]
Pff hier is dat dus heeeeel irritant soms. Jeremy móet áltijd in mijn ander tepel knijpenquote:Op donderdag 16 februari 2006 08:34 schreef bixister het volgende:
de laatste tijd is dat gelukkig heel liefdevol over mijn huid aaien. ze zoekt sowieso altijd een stukje blote huid op, (liefst buik/borst, maar desnoods hals/oor/gezicht/arm) om aan te raken tijdens het drinken.
tsja, als die van mij de kans krijgt doet ze 't ook (wel eens) maar dat vind ik dus echt niet fijn dus mag ze het niet. je hebt zelf toch ook nog wel wat in te brengen?quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:32 schreef MiSs-TaKe het volgende:
Pff hier is dat dus heeeeel irritant soms. Jeremy móet áltijd in mijn ander tepel knijpen![]()
Dit betekend dat ik áltijd 2 borsten moet ontbloten, {...} etc.
Volgens mij ging het over een beker met BV...quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:58 schreef bixister het volgende:
fijn jonnetje! en wat krijgt ze uit die beker, water? ik merk hier dat het wel handig is om duidelijk onderscheid te maken in wat ze uit welke beker krijgen. gekolfde melk alleen uit een fles, de nijntjesbeker bevat nooit anders dan water, en uit de avent-anti-lek bekers af en toe eens wat roosvicee of diksap oid.
ach..dat maak ik mezelf wel altijd wijs.quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:55 schreef bixister het volgende:
[..]
je hebt zelf toch ook nog wel wat in te brengen?
Ik legde Jeremy tussen ons in of aan de buitenzijde van mijn kant (tot 4 mnd, daarna alleen maar tussen ons in ivm eruit rollen) en viel altijd (bewust) in slaap tijdens de voedingen. Ik heb eigenlijk nooit niets aangepast aan het bed of wat dan ook, alleen legde ik mijn arm óver de deken zodat hij niet zo snel over jeremy heen zou komen te liggen. Dit hebben we zo gedaan tot hij 1 jaar was, daarna is hij de nacht door gaan slapen en kon ik hem in zijn eigen ledikant laten liggen.quote:
Als ze koemelkallergie heeft en je gaat borstvoeding geven zul je zelf ws ook die producten moeten vermijden. Misschien moet je het eens het eens op het borstvoedingsforum vragen daar zitten mensen die vrijwilleger zijn bij VBN of LLL, die weten misschien meer.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:59 schreef _evenstar_ het volgende:
koemelk allergie.. ze krijgt nu nutramigen ... en ze heeft ook die reflux.. daarom ook de vraag is het wel verstandig.. dacht dat misschien een van jullie dat wel wist![]()
Als je kindje zelf al kan vastpakken kun je de borst met 1 hand ondersteunen. Precies door dit probleem werd me na de bevalling in het ziekenhuis verteld dat ik geen bv zou kunnen geven. Simpelweg omdat er geen 1 zuster was die me even kon vertellen dat het voeden ook anders kon dan zittend en/of dat je met je hand de borst kan ondersteunen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:09 schreef pinquit het volgende:
hoe doe je zittend voeden als je borsten op je knieen hangen?![]()
Ik zou 'm ook nog maar niet proberen idd. TSR kan namelijk wee-opwekkend zijn. En zeker in dit stadium van je zwangerschap wil je dat niet.quote:
Kan het ook kwaad om een paar druppels uit je tepels te drukken? Ik heb gemerkt dat dat kleverige goedje wat er sinds een paar dagen uit komt mijn tepelkloofjes (ontstaan door de combi groeiende borsten/tepels en een extreem droge huid) binnen no-time geneest. Terwijl ik anders kan smeren wat ik wil.quote:Op woensdag 8 maart 2006 20:10 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik zou 'm ook nog maar niet proberen idd. TSR kan namelijk wee-opwekkend zijn. En zeker in dit stadium van je zwangerschap wil je dat niet.
was ik ook niet van plan hoorquote:Op woensdag 8 maart 2006 20:10 schreef E.T. het volgende:
[..]
Ik zou 'm ook nog maar niet proberen idd. TSR kan namelijk wee-opwekkend zijn. En zeker in dit stadium van je zwangerschap wil je dat niet.
Ah, that makes sense.quote:Op donderdag 9 maart 2006 08:52 schreef poemojn het volgende:
Het kan wel hoor. Er zijn genoeg moeders die een ouder kind voedden tijdens hun zwangerschap, en die krijgen ook niet meteen weeen.Het klopt wel dat oxytocine ook bij de weeen een rol speelt, maar er komt maar een erg kleine hoeveelheid van vrij bij de toeschietreflex. Alleen in uitzonderlijke situaties kan dat gevaar opleveren (maar dan mag je ook niet meer vrijen van je arts).
Ik heb Jessai inderdaad ook doorgevoed tijdens de hele zwangerschap. Ik had daardoor véél voorweeën, maar zolang deze binnen een half uur na het voeden verdwijnen is er niets aan de hand. Uiteindelijk werd Junah slechts twee dagen te vroeg geboren, terwijl ik de hele zwangerschap zeer frequent voedde.quote:Op donderdag 9 maart 2006 08:52 schreef poemojn het volgende:
Het kan wel hoor. Er zijn genoeg moeders die een ouder kind voedden tijdens hun zwangerschap, en die krijgen ook niet meteen weeen.Het klopt wel dat oxytocine ook bij de weeen een rol speelt, maar er komt maar een erg kleine hoeveelheid van vrij bij de toeschietreflex. Alleen in uitzonderlijke situaties kan dat gevaar opleveren (maar dan mag je ook niet meer vrijen van je arts).
Als ik schrijf dat het lekker is, is het niet zo raar dat je vraagtof het om te eten is...quote:
nee, ik had de oude ook al via marktplaats, en voor de geboorte van piet, dus weinig kans op garantie. en ik had ook niet de tijd om 'm eerst rustig na te laten kijken, moest vandaag echt een kolf hebben. ach ja, als ie makkelijk te repareren is verkoop ik er wel weer een.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 09:08 schreef Belana het volgende:
jeetje bix, helemaal nog weer een nieuwe kolf! Had je geen garantie meer op de oude trouwens? Jij hebt hem nieuw gekocht met de geboorte van Anna toch? Zo oud is ie nou ook weer niet dus!
Bij mij op mijn werk ook zo'n collega die zich afvraagtof het nietbeter is om op fles over te stappen omdat Emma niet goed drinkt (uit een flesquote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:49 schreef bixister het volgende:
op m'n werk waren meteen een paar mensen die vonden dat dit dan een goed moment was om te gaan afbouwen, maar eigenlijk staat mijn pet daar nog helemaal niet naar.
En ik ben er nog steeds blij mee! Geweldig dingquote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:49 schreef bixister het volgende:
dus ik heb 'm weer snel doorverkocht. (he saffier?).
Lekker toch? Hoe oud is Anna nu? Ik geef nu ruim 4 maanden bv aan Tobias en hier maakte het niet uit als hij een maaltijd oversloeg of een nacht doorhaalde. Nu heb ik wel het idee dat het terug aan het lopen isquote:en ach, knap, het is gewoon fijn dat het zo goed gaat.![]()
ja dat vind ik dus ook, maargoed, mensen zijn verschillend...quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:21 schreef E.T. het volgende:
Vaak zie je niets bij voeden in het openbaar. (qua borst dan).
Gebeurt me regelmatig dat ik zie dat een kindje gevoed wordt en dat mensen die niet 'weten' hoe dat er uit kan zien hooguit zullen denken dat 't kind lekker slaapt bij mama.
Ik vind 't altijd zo'n vertederend gezicht
quote:Yeah it's weird all right. We are lacking a lot of info as you said, but a
few thoughts. Pumping 400mls tells us nothing about how much the baby nurses at
any one time, as you said. I wouldn't be surprised if mom had delayed
feeding due to the MD visit/tests and this caused overfullness at that pumping
session. Another point is that human milk has a lower solute load that artificial
infant milks and therefore I would venture to say that if the baby had not
been breastfeeding this kidney issue might have been more severe and shown up
earlier anyway. That said, if the baby really does have kidney failure, I
would hypothesize that the baby has kidney malfunction inherently and not
because of breastfeeding, no matter how much milk he drank from mom...We all have
seen plenty of artificially fed babies having unnaturally large amounts of AIM
poured down their throats with traditional bottlefeeding - if those babies
had kidney failure, would the ped blame the mom for overfeeding?
I could be wrong, but I would look at those issues first before blaming...
nog best vaak dat merlijn komt zeg!quote:Op maandag 27 maart 2006 12:27 schreef Randa_v het volgende:
Nee ik heb niet echt een tip. Merlijn drinkt ook wel onrustig, lekker om zich heen kijken maar dan haal ik hem ook gewoon echt bij mijn borst weg tot hij echt honger heeft. Want een kwartiertje later blijft hij meestal wel hangen.
Hier gaat het ook lekker met de borstvoeding. We hebben een aantal dagen geleden eens de laatste voeding weg laten vallen omdat Merlijn doorsliep en ik zelf ook moe was. Niet echt een goed idee is gebleken want dan komt hij 's nachts twee keer.Daar ben ik dus behoorlijk moe van geweest. Wel krijgt hij nu af en toe zijn laatste voeding eerder rond 22.00 ipv 23.30 en dan komt hij wel maar één keer, meestal rond 2.00 en slaapt dan door tot 6.30 de volgende ochtend. Wel fijn die regelmaat.
Overdag is het regelmatig nog lekker om de 2 uur dat hij komt. Wel erg vaak, maar niet erg. Vrijdag toen ik zelf niet lekker was zijn we samen boven in bed gaan liggen en pakte hij om de drie kwartier of uur één borst en dan gingen we weer even slapen. Dat was wel lekker relaxt.![]()
Merlijn komt zo vaak omdat het beschikbaar is.quote:Op maandag 27 maart 2006 15:00 schreef pinquit het volgende:
[..]
nog best vaak dat merlijn komt zeg!
max zit nu al bijna aan om de 4 uur, maar waarschinlijk ook om dat ik zoveel melk kwijt moet ofzot arme kind verslikt zich vaak als ie de borst net in zn mond krijgt.
![]()
's nachts komt max ook meestal rond een uur of 2/3 en dan meestal wel om 6 uur. dan heeft ie ook vaak last van krampjes.![]()
iemand daar nog tips voor m.b.t de borstvoeding?
wel is het zo dat als max 's nachts komt dat ie dan ook nog half slaapt en geen hele borst leeg kan drinken. ik ga m daar ook niet voor wakker schudden ofzo.![]()
ik heb wel cinababy druppeltjes van vsm gekocht. die helpen volgens mij wel.
de laatste voeding alleen daar is ie meestal toch te moe voor. om 9 uur voed ik hem en dan is ie om 12 uur niet meer wakker te krijgen, of eventjes en dan valt ie snel aan de borst in slaap.
ja inderdaad, er is ook niet echt een reden voorquote:Op maandag 27 maart 2006 15:05 schreef Belana het volgende:
Pinquit, waarom zou je hem er dan voor wakker maken? Als ie honger heeft wordt ie wel wakker toch? Zo deden wij het ten minste en op die manier zat Liam heel snel op een nacht doorslapen![]()
als ie elke 2 uur krijgt, spuugt ie dan niet de helft weer terug? dat doet max wel namelijk..quote:Op maandag 27 maart 2006 15:05 schreef Randa_v het volgende:
[..]
Merlijn komt zo vaak omdat het beschikbaar is.Als ik er 's avonds niet ben, zoals laatst een avondje uit van 17.00 tot 23.30 heeft hij genoeg aan één fles van 150 cc.
Dan heb ik er voor gevoed en voed ik erna.
ik houd max nu nog een beetje wakker 's avonds, om te proberen of ie dan beter doorslaapt 's nachts. en dat werkt soms wel en soms niet. maarja kan ook nog niet teveel van hem verwachten nu natuurlijkquote:Op maandag 27 maart 2006 15:08 schreef Belana het volgende:
Ik kan me herinneren dat Liam al snel vanaf half 8 's avonds langer door ging slapen, eerst tot 12 uur, toen tot 1 uur en zo kwam er steeds een uurtje bij. Binnen no time was dat 6 uur de volgende ochtend, echt zalig!
Toch eventjes emoquote:Een terugblik....
Tja, na een moeilijke start, Merlijn heeft de eerste 4 dagen alleen maar live-BV gehad en daarna zag ik het even niet helemaal meer zitten. Ik was namelijk met kloven uit het ziekenhuis ontslagen. Maar ik gaf niet op. In overleg met verloskundige en kraamhulp zijn we meteen gaan kolven en vingervoeden en de rest kreeg hij er in KV bij. We hadden vanalles geprobeerd, het tepelhoedje en af en toe toch aanleggen. Maar Merlijn pakte verkeerd en daar hield het voor mij op die manier toen op. Ik heb de eerste drie weken alleen gekolft en hij kreeg het gewoon met de fles. Ik hoopte dat ik tegen de tijd dat hij vier weken was ik hem weer volledig aan de borst kon leggen. Gekolft kreeg hij wel meer dan de helft van de voedingen op een dag. Eind januari ben ik Merlijn weer aan gaan leggen. En het lukte, eigenlijk geen kloven meer gehad en hij pakte het geweldig op.
Februari en Maart waren de maanden dat hij alleen nog maar live-BV kreeg. Niks meer gekolft, alleen als ik er niet was en de KV ging heel vlug de vuilnisbak in. Heerlijk om mijn ventje nu al 3 maanden toch het beste te geven, al kreeg hij er in het begin KV bij.
Ben blij dat ik het niet opgegeven heb .....
Zoiets bedoelde ok ook met problemen.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 13:56 schreef snoopy het volgende:
Maar toch kan ik me ook voorstellen dat er vrouwen zijn die geen bv willen/kunnen geven. Mensen kunnen wel vervelende (lichamelijke) ervaringen vanuit het verleden hebben of er zijn medische redenen. Je weet maar nooit
Ik ben dan wel niet zwanger, maar ik weet al wel dat ik echt geen borstvoeding wil gaan geven.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 13:19 schreef Jelief het volgende:
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom iemand bij voorbaat al kan zeggen dat zegeen bv wil geven? Ik kan echt niet begrijpen dat je je kind niet de beste start wilt geven. Dat je door problemen op een gegeven moment stopt kan ik mij voorstellen maar al niet eens beginnen?
ik zou the world health organization en unicef niet zo snel een bv-maffia durven noemenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:07 schreef linda856763 het volgende:
Ik vind overigens wel dat er idd sprake is van moedermafia op het gebied van borstvoeden, alleen al omdat er over flesvoeding van 0-6 mnd niet eens voorlichting mag worden gegeven door fabrikanten.
* just me is oud-bestuurslid van de VBN maar ik hoor niet bij de maffiaquote:
ik had nog ff een knipoog moeten toevoegenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:22 schreef just me het volgende:
[..]
* just me is oud-bestuurslid van de VBN maar ik hoor niet bij de maffia
actie reactie lijkt me, als jij afgeeft op KV kan je een reactie verwachten dat BV tot weet ik veel hoe lang raar isquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:19 schreef Jelief het volgende:
Als dan ook de hele wereld wil stoppen met vreemd kijken als ik zeg dat ik Emma zo lang mogelijk (zeker tot een jaar en wellicht langer) bv wil geven dan zal ik niet meer vragen waarom kv ipv bv.
Er mag geen reclame gemaakt worden voor kv tot 6 maanden omdat bv bewezen het beste is, kv is slechts een alternatief.
* Jelief sluit zich aan bij de bvmaffia
begreep ik wel hoorquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:23 schreef Jelief het volgende:
[..]
ik had nog ff een knipoog moeten toevoegen
Maar dat soort info staat wel op het pak, ook hoeveel voeding je kindje nodig heeft bij welk gewicht.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:24 schreef linda856763 het volgende:
reclame is wat anders dan voorlichting. Op alle kv-fabrikanten-sites die ik zocht staat dat bv de beste keus is. Maar hoeveel schepjes ik in een fles moet doen als ik kv wil geven, dat kan ik er niet vinden. Is dat reclame als het er wel staat?
Heb je al eens op het bv-forum gekeken daar vind je zowel de succesverhalen als de rampen. Erg fijn om een aantal dingen al te weten voordat je er mee geconfronteerd wordt. zoals kloven enzoquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:28 schreef cattie het volgende:
Ik wil heel graag bv gaan geven en wil me er 100% voor inzetten. Dit heeft als reden dat ikzelf niet tegen koemelk kan (dus de baby misschien ook niet) en ik de ziekte van Crohn heb en kinderen die bv hebben gehad, hebben daar minder kans op.
Maar: ik vind het dood eng. En ook vreemd. Ik heb mijn borsten tot nu toe nog nooit als melkfabriekjes gezien, maar meer voor de mooi en het plezier. En dat is een omschakeling. Aan de andere kant vind ik het ook wel mooi. En ik vind het eng, want hoe voelt het, doet het pijn? Is het geen raar gevoel, een kind aan je borst? Of is het juist heel mooi en krijg je een bijzondere band? En omdat ik langere tijd bv wil geven zal ik ook moeten kolven. En dat lijkt me ook zo vreemd. Hmmm, bv maakt wel een heleboel gevoelens los!
Juist door die verhalen vind ik het eng!quote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:31 schreef Jelief het volgende:
[..]
Heb je al eens op het bv-forum gekeken daar vind je zowel de succesverhalen als de rampen. Erg fijn om een aantal dingen al te weten voordat je er mee geconfronteerd wordt. zoals kloven enzo![]()
dat had ik ook hoor, en ik had nog extra, weet niet of jij dat ook hebt. ik kreeg er echt een idee bij van " stel dat je er opgewonden van word" , bedoel die boopies zijn meestal betrokken bij een sexspel. stel je voor dat je dat krijgt terwijl je baby eruit drinkt. gelukkig geen last van gehadquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:28 schreef cattie het volgende:
Ik wil heel graag bv gaan geven en wil me er 100% voor inzetten. Dit heeft als reden dat ikzelf niet tegen koemelk kan (dus de baby misschien ook niet) en ik de ziekte van Crohn heb en kinderen die bv hebben gehad, hebben daar minder kans op.
Maar: ik vind het dood eng. En ook vreemd. Ik heb mijn borsten tot nu toe nog nooit als melkfabriekjes gezien, maar meer voor de mooi en het plezier. En dat is een omschakeling. Aan de andere kant vind ik het ook wel mooi. En ik vind het eng, want hoe voelt het, doet het pijn? Is het geen raar gevoel, een kind aan je borst? Of is het juist heel mooi en krijg je een bijzondere band? En omdat ik langere tijd bv wil geven zal ik ook moeten kolven. En dat lijkt me ook zo vreemd. Hmmm, bv maakt wel een heleboel gevoelens los!
Zo ervaar ik het ook hoor. En mij bekruipt ook altijd het gevoel dat ik maar een moeder van niks moet zijn, omdat ik meteen naar die fles grijp. Vooral zo'n opmerking als "je wilt je kindje toch de beste start geven" geeft maar weer eens aan dat men zich haast automatisch superieur gaat voelen als men wel voor BV kan en/of wil gaan. Ik vind het dan ook een erg kortzichtige en kwetsende opmerking, aangezien het, om uiteenlopende redenen niet voor iedereen is weggelegd om BV te kunnen of willen geven. Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om mij te verantwoorden voor mijn persoonlijke keuze en ik zou ook niet weten waarom een ander dat iets zou aangaan. Er bestaat wat dat betreft ook geen slechte keuze, zolang je voor de volle 100% achter je eigen keuze staat is het altijd goed.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 14:55 schreef m@x het volgende:
Het je afvragen mag altijd. Wat mij gewoon opviel, en dat is niet alleen hier, is dat mensen altijd willen weten waarom je geen borstvoeding geeft of hebt gegeven. Alsof je daarover verantwoording af moet leggen.
Nee precies. Maar volgens veel mensen heb ik mijn kind dus niet 'het beste' gegeven. Snap je ongeveer wat ik bedoel?quote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:03 schreef Jelief het volgende:
Dat is ook niet de bedoeling, en zeker niet de mijne. Je hebt het geprobeerd en het lukte niet, heel jammer (zeker omdat je wel bv wilde geven) maar ga je er niet schuldig over voelen. Je hebt Morris toch niet vergiftigd ofzo!
Dat deed mijn man ook... De dag dat ik vanuit het ziekenhuis thuis kwam kreeg ik een cadeautje... Een grote gekleurde koe... Hoe tactisch kun je zijnquote:Op dinsdag 2 mei 2006 14:18 schreef Jelief het volgende:
Een collega van mij vergeleek bv geven met een koe en daarom heeft ze geen bv gegeven.
En mensen die wel BV hebben gegeven, maar bv. wel mooi stug door bleven roken tijdens de zwangerschap hebben dat wel? Het is niet zo zwart/wit als jij het nu stelt, maar ik begrijp heel goed dat je er zo'n gevoel bij hebt.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:05 schreef snoopy het volgende:
[..]
Nee precies. Maar volgens veel mensen heb ik mijn kind dus niet 'het beste' gegeven. Snap je ongeveer wat ik bedoel?
Ze zijn wel ontzettend goed bereikbaar. Weet niet op welke tijden precies , maar zelfs op zondag kun je ze bellen als je vragen hebt. Itt. het consultatiebureau die hier tegenwoordig alleen van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 bereikbaar blijkt te zijn. Gelukkig was dat in de tijd van Isis nog 24 uur per dag.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:23 schreef Jelief het volgende:
edit, ik zie net op de site van nutricia dat je het servicecentrum kan bellen maar dat schiet natuurlijk ook niet op
Het is heus niet dat ik er wakker van lig maar de voorlichting over babyvoeding is wel erg op 1 ding gericht vind ik. En nogal dwingend ook.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:31 schreef just me het volgende:
Schuldgevoel laat je je toch ook aanpraten? Als jij de beste beslissing hebt genomen hoef je je er toch niet schuldig om te voelen?
Ik durfde het bij de 2e in eerste instantie ook niet aan om borstvoeding te geven. De borstvoeding bij de eerste ging ook helemaal niet goed (en heb me daar erg schuldig over gevoeld, nu niet meer). Tijdens de zwangerschap van de 2e heb ik een borstvoedingscursus voor zwangeren gevolgd, omdat ik eigenlijk wilde weten wat er eerst mis was gegaan en hoe ik dat kon voorkomen.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 16:37 schreef Xanthe het volgende:
Nu bij het volgende kindje wist ik aan het begin van mijn zwangerschap zeker dat ik geen bv zou gaan geven , totdat het heel erg begon te knagen. Ik wil het toch gaan proberen. Maar ik leg de lat niet zo hoog als de vorige keer. Ik probeer het gaat het net zoals de vorige keer bij Isis dan stappen we over op de kv. Ik wil niet dat het weer mijn hele dagen gaat beheersen , dat kan ook niet omdat ik nu ook nog een dreumes heb rond lopen die ook aandacht wil en moet hebben.
Dit had ik dus ook allemaal, maar wilde het toch proberen. uiteindelijk is het heel goed gegaan en had ik er helemaal geen problemen mee. zelfs mijn man mocht er in die tijd aanzitten (en daarna tot zijn grote verdriet niet meer). De gêne was ik na de bevalling toch al voorbij...quote:Op dinsdag 2 mei 2006 14:53 schreef MevrouwKoRn het volgende:
[..]
Ik ben dan wel niet zwanger, maar ik weet al wel dat ik echt geen borstvoeding wil gaan geven.
Omdat ik het gewoon echt geen fijn gevoel vind (nu ook al) als er iemand aan mijn borsten zit, laat staan zuigt, het gevoel van een kindje dat eraan zuigt en eventueel per ongeluk bijt lijkt me echt totaal helemaal niks. En in de 2de plaats omdat ik echt geen bv in het openbaar zou willen geven, gewoon een gevoel van schaamte ook al zou je het misschien niet eens zien met een lange trui erover..
En je kindje wordt ook harstikke goed groot op flesvoeding![]()
dubbel-au !quote:Op dinsdag 2 mei 2006 17:17 schreef phileine het volgende:
En het is nou ook niet zo dat je je kind iets (potentieel) vreselijks aandoet door geen bv te geven, het is niet zoiets als stug doorroken tijdens je zwangerschap waarbij je je kind willens en wetens in gevaar brengt. maar da's een wespennest-opmerking, dat weet ik ook
En dat is voor mij dus een reden om het toch weer te gaan proberen. Dit kindje is anders dan de 1e dus de kans dat de bv wel goed gaat is aanwezig.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 17:06 schreef Grijs het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft de 2e 14 maanden borstvoeding gehad. Vanaf het begin ging het al beter dan bij de 1e.
En vanuit jouw overtuiging en ervaring is dat ook niet te snappen of te bevattenquote:Op dinsdag 2 mei 2006 17:25 schreef Jelief het volgende:
Wat ik mij (vanuit mijn overtuiging en ervaring) afvraag is waarom iemand geen bv wil geven. En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
Precies! De discussies en oordelen (ook door mijquote:Op dinsdag 2 mei 2006 15:05 schreef _evenstar_ het volgende:
de rede waarom is voor mij heel duidelijk en ik vind niet dat iemand anders het recht heeft omdat te vragen en ja dat gebeurt veel!! en ik vind het oneerlijk als mensen je dan scheef aankijken. maar goed dat gebeurt wel met meer dingen![]()
Ja dat heb ik ook weleens gelezen. Dat lijkt me toch vreemd, ik bedoel een orgasme heb je niet ineens van het één op het andere moment, toch? Dat voel je aankomen, dan kan je bijv toch even stoppen met voeden of i.d. Niet dat het iets is om je schuldig over te voelen als het gebeurt, maar mij lijkt de associatie persoonlijk niet prettig.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:37 schreef Moonah het volgende:
<knip>
Oh, en over die evt opwinding waar het ook even over ging. ik heb wel eens gelezen dat sommige vrouwen zelfs een orgasme zouden hebben tijdens het voeden. Dat lijkt me wel vreemd, maar niet iets om me schuldig over te voelen. Tepels zíjn nu eenmaal (in veel gevallen) sexueel gevoelig.
Nou, soms kan het wel eens heel snel gaan.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:48 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook weleens gelezen. Dat lijkt me toch vreemd, ik bedoel een orgasme heb je niet ineens van het één op het andere moment, toch? Dat voel je aankomen, dan kan je bijv toch even stoppen met voeden of i.d. Niet dat het iets is om je schuldig over te voelen als het gebeurt, maar mij lijkt de associatie persoonlijk niet prettig.
er zijn inderdaad genoeg redenen waarom iemand geen borstvoeding kan geven!quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:53 schreef _evenstar_ het volgende:
jelief het is niet dat iemand niet wil, maar om wat voor reden dan ook niet kan
Nou, uh...Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik het niet kan, ik wil domweg om diverse redenen niet. En zelfs dat moet afdoende zijn.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 19:53 schreef _evenstar_ het volgende:
jelief het is niet dat iemand niet wil, maar om wat voor reden dan ook niet kan
Zal ik dan maar met m'n billen bloot enzo.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 17:25 schreef Jelief het volgende:
En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |