abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34563657
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 22:41 schreef Jelief het volgende:
Tips om urine in luier te detecteren: leg een tissue in de luier, daar zie je wel aan of het nat is, of een navelbandje, kan ook. Wij lieten de luier in het begin op de grond vallen, aan de dreun( of plof hoor je ook wel een beetje hoe zwaar hij is. Bij de meeste luiers is het zo dat als er in geplast is dat je de vulling dan tussen je vingers kunt rollen (gewoon van buiten af vastpakken) het voelt dan glad aan ipv korrelig ruw.
Nogmaals Randa, fijn dat het zo goed gaat!
mijn laatste bericht, nu ga ik Emma badderen

ennuh : Borstvoeding deel 12
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_34563746
Oké, bedankt daar heb ik wat aan. Dat van dat navelbandje stond me nog bij maar wist niet meer hoe het precies ging.
pi_34563785
super randa!!!
wij hebben in het begin een weegschaal gehuurd van de thuiszorgwinkel, en dan woog ik om de dag, en een tijdje later om de twee dagen, en zo steeds verder afbouwen. dit omdat piet destijds zo ongemerkt een tijd echt te weinig binnen gekregen had. maar je kunt natuurlijk ook gewoon naar een van de wekelijkse weeguurtjes op het CB. is een stuk goedkoper.
pi_34563964
Ja, wekelijks naar het CB toe kan ook ja. Ik moet alleen alles te voet doen, maar combineer dat wel weer met iets anders. Is namelijk bijna een half uur lopen. Mijn schoonmoeder woont wel lekker in de buurt en daar heb ik een sleutel van dus komt wel goed. Maar een aantal weken doen dus, wil het wel in de gaten houden.
  zaterdag 28 januari 2006 @ 23:24:16 #5
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_34565156
Ik heb zelf nooit extra gewogen bij Saskia. Nou had die ook redelijke plasluiers en je zag t spek groeien, dus daar was weinig bevestiging voor nodig

Wel lekker dat je bijna volledig live voedt!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_34565776
Wij hadden de eerste maand ook een weegschaal in huis van de Thuiszorg. Ik kwam er te laat achter dat als je voor langere termijn een weegschaal wilt het goedkoper is om hem bij de Babyrent te huren (en dan heb je ook een mooie digitale). Misschien kun jij er nog wat mee.

En verder wat veel goed nieuws hier!
Jdee, gefeliciteerd met de mijlpalen!
pi_34565796
Jdee wat goed zeg, hulde

En Randa, wat super dat je het toch hebt volgehouden en nu bijna helemaal live aan het voeden bent

[ Bericht 8% gewijzigd door Lewis.de.boxer op 28-01-2006 23:59:14 ]
pi_34565919
Ok ik geef het op. Hoe krijg ik die smilies nou goed. Ik heb alles geprobeerd
pi_34566050
[ img ]http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie-rc5.gif[/ img ] is zonder spaties
pi_34566565
quote:
Op zaterdag 28 januari 2006 23:46 schreef poemojn het volgende:
[ img ]http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie-rc5.gif[/ img ] is zonder spaties
[afbeelding]
Mijn dank is groot
pi_34597569
Er komt van de week een programma op tv, helaas alleen op een brits net. En dat gaat over extreme gevallen van geven van bv. Onder andere een 7 jarig meisje wat nog steeds uit de borst drinkt bij haar moeder. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat toch wel heel erg maf vond hoor. Bv geven is een natuurlijke manier van voeding geven aan je kind. Maar ik zou me niet kunnen voorstellen dat ik mijn kind tot haar zevende bv zou geven. Zeker niet in zo'n programma, maar dat is weer een ander verhaal
pi_34597859
Natuurlijke speenleeftijd schijnt ergens tussen 2,5 en 7 te zijn, maar bij een kind dat daadwerkelijk op haar 7e nog bv krijgt zou ik me eigenlijk ook afvragen of dat psychisch nog wel zo gezond is (en vooral wanneer ze dan gaan stoppen)..
Tijdje terug was er overigens bij 'Raymann is laat' (oid) een NLse basketballer die blijkbaar tot zijn 6e bv had gekregen (opm van Rayman: daarom ben je zeker zo lang geworden, je keek reikhalzend naar boven' of iets in die trant ).
pi_34598309
Ja ik ben ook wel benieuwd wat het verhaal erachter is.
pi_34605050
Gisteren heeft Merlijn alle voedingen aan de borst gelegen op 1 na. Daar heeft hij een flesje KV voorgehad. We gaan nu echt afbouwen met de KV. Hij slaapt goed op de borstvoeding, hij krijgt en drinkt dan wel twee hele borsten zowat. Alleen als hij aan mijn borst ligt en deze is zo goed als leeg gaat hij aan de tepel trekken en trekt ook als hij hem los wil laten. Dat doet dus echt pijn. Is er een manier om te voorkomen dat hij dat doet, of houdt het op bij gewoon goed in de gaten houden?
pi_34605103
quote:
Op maandag 30 januari 2006 09:06 schreef Randa_v het volgende:
Alleen als hij aan mijn borst ligt en deze is zo goed als leeg gaat hij aan de tepel trekken en trekt ook als hij hem los wil laten. Dat doet dus echt pijn. Is er een manier om te voorkomen dat hij dat doet, of houdt het op bij gewoon goed in de gaten houden?
Zodra hij gaat trekken, zelf het vacuum verbreken door even je pink in het mondhoekje te doen. Scheelt je een hoop ellende met je tepels
Variety is the spice of life
pi_34605220
quote:
Op maandag 30 januari 2006 09:10 schreef nebelung het volgende:

[..]

Zodra hij gaat trekken, zelf het vacuum verbreken door even je pink in het mondhoekje te doen. Scheelt je een hoop ellende met je tepels
Ik moet het zelf beter in de gaten houden dus en dan loskoppelen.
pi_34617570
quote:
Op zondag 29 januari 2006 22:58 schreef poemojn het volgende:
Natuurlijke speenleeftijd schijnt ergens tussen 2,5 en 7 te zijn, maar bij een kind dat daadwerkelijk op haar 7e nog bv krijgt zou ik me eigenlijk ook afvragen of dat psychisch nog wel zo gezond is (en vooral wanneer ze dan gaan stoppen)..
Snap ik eigenlijk niet helemaal....ik bedoel..waarom zou er dan psychisch iets mankeren aan het kind? geen kritiek hoor..heb het alleen nog nooit zo bekeken dus snap het niet
Op een ander forum schrijft namelijk ook een mama waarvan het kind van 6 (en dochter van 3) nog wel eens borstvoeding drinken..niet regelmatig..maar het aanbod is er nog.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_34617680
Oh ja..en dan over die basketballer. Een (Egyptische) kennis van me heeft ook tot zijn 6e borstvoeding gekregen..van zijn moeder én zijn tante .......dát vind ik dan een beetje 'freaky' om het zo maar te zeggen Dat was wel in Egypte...en niet in Nederland.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  maandag 30 januari 2006 @ 18:12:47 #19
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_34619719
waw, dat ik nog iemand mocht inspireren hihi.

Dank Bix, wat een geweldige kaart,
en dames
die smilies, gaaaaaaaaf...

Renzell> oepsie, doe maar naar duizend1nachten et hetepost.

hee, Ela BIJT me tegenwoordig in mn schouder, mn heupen, als ze wat moe wordt, hebben jullie dit ook (en ja ook in mn tepels, maar dat doet ze sneakier: langzaam de druk opvoeren met die boventanden zodat ik er maar niet vanaf kom dat ze dat doet, want afkoppelen en nee zeggen is niet interessant ofzo grrrrr)

trouwens... ik oorde vandaag van een vriendin die de ouders leest dat bijten een liefde-uiting is bij kleine kindjes... en dat eigenlijk alleen de mama gebeten wordt?! ken da?
..en laat gaan...
pi_34620630
Het kán wel zo zijn dat kindjes uit liefde bijten..maar dat is per geval en situatie verschillend.

http://www.ouders.nl/trouw/t2000019.htm
  maandag 30 januari 2006 @ 19:15:04 #21
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_34621915
jeetje, dat klinkt wel bekend in de oren als ik dat zo lees: "Vooral als het kind moe is (lage bloedsuikerspiegel) en het na een woede-aanval behoefte heeft aan nieuwe energie. Eerst samen iets drinken en daarna knuffelen kan voorkomen dat je die tanden in je nek krijgt tijdens het troosten."
ze heeft me tot nu toe (ook in de tepel) alleen gebeten als ze moe was en honger had. En bijvoorbeeld door een verdopde deus niet kon ademen maar wel wilde drinken.
thanx voor de link!!
..en laat gaan...
pi_34622688
quote:
Op maandag 30 januari 2006 17:00 schreef MiSs-TaKe het volgende:

[..]

Snap ik eigenlijk niet helemaal....ik bedoel..waarom zou er dan psychisch iets mankeren aan het kind? geen kritiek hoor..heb het alleen nog nooit zo bekeken dus snap het niet
Op een ander forum schrijft namelijk ook een mama waarvan het kind van 6 (en dochter van 3) nog wel eens borstvoeding drinken..niet regelmatig..maar het aanbod is er nog.
Aaaah Poemojn, ik maak er een zooitje van met mn gequote. Ik snap t denk ik al...je bedoelt dat het voor de moeder psychisch moeilijk zal zijn????
pi_34655457
Heerlijk, dit gaat de eerste dag worden met alleen borstvoeding.

Merlijn is nog niet echt veel gekomen vandaag. In de ochtend zit het rond de 2 a 3 uur. Maar tegen het einde van de middag zoals nu, zit hij op 3 a 4 uur. En dan dat hij vannacht voor het eerst heeft doorgeslapen op de borstvoeding vond ik wel mooi, ik had niet eens last van veel spanning op mijn borsten, waarschijnlijk omdat ze ook echt leeg waren toen ik ging slapen. Ik had er niet op durven hopen dat het zo goed zou gaan. Morgen ga ik waarschijnlijk ook voor het eerst openbaar voeden. Lijkt me heel spannend maar ook iets waar ik echt aan moet gaan wennen want als Merlijn honger heeft moet hij in principe ook gewoon te drinken krijgen. Ik heb nu alleen nog maar gevoed in huiselijke situaties.
pi_34656520
Fijn Randa!
En succes morgen

Ja dat ook MiSs-TaKe, maar ik vraag me dan vooral af waarom het kind zo lang nog bij de moeder drinkt.. Voor zover ik weet stoppen ze gewoonlijk wel eerder als ze bijv. kunnen beredeneren dat 't voor baby's/kleine kinderen is, en ze daar niet mee geassocieerd willen worden. En ze krijgen dan met groepsdruk te maken, als de groep ervan weet tenminste. Lijkt me ook niet prettig.
Plus dat ik me afvraag of het in zo'n geval nog 'zuivere' motieven vd moeder zijn of niet (wil ze bijv haar kind zo lang mogelijk klein & afhankelijk houden). Maar dat verschilt ook per situatie natuurlijk.. (en ik denk dat ik weet welke moeder jij bedoelt (nick is Xsmama?), en die komt wel 'zuiver' over vind ik ..
(In VS is ooit een moeder veroordeeld omdat ze haar kind 10 jaar voedde dacht ik.. )
pi_34665145
Aha.. Duidelijk hoor. Ik had er eerijk gezegd nog nooit eerder over nagedacht en nu wel.Maar die Xsmama ken ik niet hoor...de mama die ik bedoel is ook lerares

Succes Randa!!! Geniet er maar lekker van!
pi_34665875
Die ik bedoel dacht ik ook? X=naam zoontje, begint met D. Dochtertje begint met A. Niet dezelfde?
pi_34668769
ow ....ja, dan hebben we t over dezelfde
pi_34687284
De eerste tepelkloof is alweer aanwezig. Jammergenoeg is dat bij mijn borst waar Merlijn veel frustaties bij krijgt. Op een of andere manier krijgt hij de tepel nooit goed te pakken, hoe ik hem ook aanleg, (ik leg vooral liggend of zittend aan en pas me aan aan Merlijn, zittend lukt het hem beter om de tepel te pakken). Ik heb de tepel maar goed ingesmeerd met borstvoeding en aan de lucht laten drogen. Nu wordt het nog meer doorzetten, gelukkig doet het nog niet al te veel pijn. Ik ben nog steeds blij dat het verder zo goed gaat.
pi_34696949
Hè, jammer dat je weer een kloof hebt Randa. Ik kan wel alle tips uit de kast halen maar ik neem aan dat je die zo onderhand wel weet.
Hoe ging het met voeden in het openbaar?
pi_34698142
Tja het was tijdens een inloopochtend voor ouders met kindjes. Misschien niet openbaar genoeg, maar ik kon wel lekker een beetje afgezonderd Merlijn een troostborst geven voor de krampjes. De ouders met kindjes zaten allemaal naar een voorleesverhaaltje te luisteren en er waren er maar een paar die het in de gaten hadden. Het is toch anders dan een huiselijke situatie. Ik zal nu vaker in grote groepen en bij veel mensen moeten voeden, en het gaat mij goed af. Mijn schoonmoeder had een beetje uitgelegd hoe je het beste verdekt kunt voeden, dus onder de trui borst/tepel al ontbloten en dan met trui omhoog doen Merlijn meteen leggen.

Het kloofje valt nog mee, ik heb Merlijn er net de hele tijd aan laten "drinken" omdat hij veel zuigbehoefte heeft door krampjes en gelukkig is het niet erger geworden. Het is wel even doorbijten, maar ik wil nu het gewoon doorzetten. Dadelijk krijgt hij voor het slapen gaan nog de andere borst als laatste voeding. De kloofjes mogen even rust houden tot morgen vroeg. Ik smeer het nog steeds in met borstvoeding en laat het aan de lucht opdrogen.
pi_34698902
Dat zijn echt goede berichten Randa! Geweldig dat het nu betrekkelijk goed gaat na zo'n moeilijke start. Insmeren met melk is idd het beste, ik deed in het begin Bepanthenzalf op mijn tepels op aanraden van de kraamverzorgster maar daar werden ze allleen maar weker van. Zodra ik daarmee gestopt was ging het veel beter.
Dan nog een klein succesje hier, Emma heeft vandaag drie keer uit een flesje gedronken bij mijn moeder, nog niet echt veel maar wel 60,60 en 70 cc en de laatste keer dronk ze meteen goed ipv eerst hard te vechten tegen de speen.
pi_34698987
Fijn allebei! Erg goed van Emma!
En wat leuk dat je schoonmoeder je daarmee kan helpen Randa.
pi_34699829
Ik heb net het programma zitten kijken over extra ordinairy borstvoeden.

Mijn mening is wel een beetje bijgedraaid. Ze heeft haar eerste dochter gevoed totdat ze 5 jaar was en nu haar tweede dochter totdat ze 8 jaar was. Het staat stom en belachelijk, maar haar dochter wilde het toch echt heel erg graag, de borsten hadden namen en voor dat meisje was het echt heel belangrijk. Dus waarom stoppen!! Bij deze ging het dus gewoon niet meer omdat haar dochter de kunst van het spenen was verloren, dus er kwam gewoon niets meer uit. Haar moeder bood het aan maar liet toch echt haar dochters vrij in hun keuze om te stoppen.

Er was een ander gezin met een tweeling waarvan die vrouw aan het tandem voeden was. Die heeft haar kinderen tot 2 1/4 jaar gevoed. En soms wel 20 keer per dag. Overal haalde ze haar borsten eruit om ze te voeden, tijdens het koken, tijdens het eten, in bad enz...... Opzich neem ik absoluut mijn petje af dat ze dit heeft kunnen doen, want het is me nogal niet wat om 20x per dag 2 kinderen te voeden. Dat die niet in elkaar is geklapt van de narigheid verbaasde mij het meest. En ze heeft van narigheid ook weleens geprobeerd om te stoppen hoor, maar die poging mislukte. Inmiddels is ze gestopt, omdat ze ook nog een man heeft en 2 kinderen van haar vorige huwelijk die echt de aandacht van hun moeder misten. In dat geval weet ik niet of ik zolang had doorgegaan, want om de rest van je gezin er veel bij in te laten schieten vind ik persoonlijk wel heel erg ver gaan. Bij haar had het de bijkomende reden om het zolang vol te houden dat het borstkanker tegen gaat. Haar moeder was eraan overleden toen ze 34 jaar was. Het had dus ook wel 2 kanten het verhaal!!

En dan nog een moeder die haar zoontje van bijna 4 jaar nog steeds voedde en hun geadopteerde Chineze dochter ook wilde gaan geven. Helaas lukte dat niet zo erg, ze kreeg wel afgekolfde melk, maar aan de borst wilde ze niet.

En dan nu over het voeden van Chantel. Ik kan me niet voorstellen dat ik er nu zo mee zou stoppen, en ook niet als Chantel 1 jaar is. Zelf heb ik in mijn hoofd zitten om door te gaan totdat ze 2 jaar is. Ik ben benieuwd wat de praktijk gaat zijn. 1 jaar was mijn streven en dan zou ik ook enorm trots zijn op mijzelf, want dat is toch maar mooi een hele prestatie.

Al met al vond ik het toch wel heel interessant om te zien allemaal. En wat de mannen ervan vonden. Die van die dochter van 8 jaar vond het gewoon goed en had zelf ook weleens gedronken om te proeven. En de rest vond het ook wel goed eigenlijk.
pi_34709043
Het zou mooi zijn om door te gaan Lewis, zolang jij en chantel het leuk vinden. Ik zou ook zo lang mogelijk door willen gaan nu tot ik het genoeg vind of Merlijn natuurlijk.
pi_34709108
quote:
Op woensdag 1 februari 2006 23:06 schreef poemojn het volgende:
Fijn allebei! Erg goed van Emma!
En wat leuk dat je schoonmoeder je daarmee kan helpen Randa.
Mijn schoonmoeder heeft haar kinderen ook allemaal de borst gegeven, er werd toen nog erger tegen het voeden in het openbaar aangekeken dan bij nu. Bij mijn schoonvader thuis, als ze daar deden voeden 35 jaar geleden, moesten alle jongens/mannen weg, zodat de dames konden voeden. Een zwaar katholiek gezin was dat, dus ik kan me er iets bij voorstellen.
pi_34723173
Wat kan de oorzaak zijn van het niet kunnen geven van borstvoeding, ook afkolven gaat moeilijk
Komt dit vaker voor en is er iets aan te doen of is het een natuurlijk proces...
pi_34723323
Tja, dat kan heel veel zijn. Dat afkolven moeilijk gaat hoeft er niet eens mee samen te hangen omdat bij afkolven de productie gewoon veel lager is omdat het niet genoeg wordt gestimuleerd, zoals een baby dat doet.

Als je niet weet wat er aan de hand is zou je altijd contact op kunnen nemen met één van de borstvoedingsorganisaties of een lactatiekundige. Zij weten wat je er aan kunt doen, het ligt eraan wat het is maar er is vaak wel iets aan te doen.
pi_34724000
Er zijn weinig vrouwen die echt geen borstvoeding kunnen geven hoor (en dat zou dan kunnen komen door beschadigde melkklieren door bijv. operaties, ontstekingen, of als het niet kan samen met bepaalde medicijnen). Onvoldoende melkproductie hoeft niet voor te komen als je gezond bent en normaal eet. De productie is dan meestal wel op te krikken door meer water te drinken en vaker aan te leggen.

Met kolven is mijn productie ook altijd lager dan wat Tomas drinkt (tenminste, dat denk ik) dus dat hoeft niets te zeggen over wat je kindje binnenkrijgt...
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_34776377
jdee, jij had \'t toch laatst over die tandafdrukken van ela... nou ik begrijp nu precies wat je bedoelt. sinds een paar dagen heeft anna ook ineens de neiging om tijdens het drinken haar boventanden toch een béétje in m'n tepels te zetten. er is geen sprake van bijten, maar 't doet wel pijn. het lijkt wel of die tanden nu te groot worden om ze buiten spel te houden ofzo. geen pretje in ieder geval. hebben andere 'langvoeders' hier ervaring mee? en hoe kun je zoiets afleren? 'gewoon' bijten komt hier zelden meer voor, maar dit is juist zo lastig omdat het er heel langzaam insluipt tijdens het drinken.
pi_34780302
Moeilijk als die kleintjes gaan bijten.

Ik heb er moeite mee dat de momenten dat Merlijn drinkt hij verschrikkelijk kan trekken aan die tepel tijdens het drinken en daar vaak gewoon mee doorgaat. Echt pijn doet het niet, maar fijn is het ook niet. Is dit normaal?

Grappig vind ik het om te zien hoe gewend hij nu is aan borstvoeding. Hij begint nu werkelijk problemen te krijgen met de fles. Hij bijt de speen van de fles namelijk helemaal dicht eigenlijk zoals hij met de tepel doet bij de tepelhof van de speen. Ik moet toch maar regelmatig eens een flesje kolven om te zorgen dat hij het uit de fles drinken niet helemaal zal verleren. Ook mooi is het zien van het blind zoeken naar de tepel en de frustaties en boosheid op mij als hij afgekoppeld wordt. Schijnbaar ben ik ook elke keer te laat met mijn borst terugtrekken want hij is razendsnel met deze opnieuw pakken.
pi_34897061
Ik heb iets heel bizars denk ik
Toen ik gisteravond mijn borsten checkte, kwam er ineens melk uit, drupps. Nu geef ik al een jaar geen borstvoeding meer. Ik heb Google er al op na geslagen en kom alleen uit op allerlei zwanger/borstvoeding sites uit. Geen idee waar ik deze vraag anders neer moet zetten. Maar iemand bekend met zoiets???
pi_34897597
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 13:06 schreef Stiekemurd het volgende:
Ik heb iets heel bizars denk ik
Toen ik gisteravond mijn borsten checkte, kwam er ineens melk uit, drupps. Nu geef ik al een jaar geen borstvoeding meer. Ik heb Google er al op na geslagen en kom alleen uit op allerlei zwanger/borstvoeding sites uit. Geen idee waar ik deze vraag anders neer moet zetten. Maar iemand bekend met zoiets???
Gebruik je medicijnen? Sommige medicijnen zorgebn er voor dat er melkafscheiding kan ontstaan nl
pi_34898690
Nee ik gebruik helemaal niets. Ben zelfs pil-loos. En nee ben niet zwanger, ben net ongesteld geweest.
pi_34898815
Stiekemerd ik geef ook al enige tijd geen bv meer, maar ik heb er ook nog steeds dat er vocht uit komt ...
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_34899003
hmm okee. Maar zelfs ook een jaar daarna???
pi_34900409
quote:
Op zondag 5 februari 2006 23:58 schreef Randa_v het volgende:
Ik heb er moeite mee dat de momenten dat Merlijn drinkt hij verschrikkelijk kan trekken aan die tepel tijdens het drinken en daar vaak gewoon mee doorgaat. Echt pijn doet het niet, maar fijn is het ook niet. Is dit normaal?
Ik ben er naar rondvragen achter wat het probleem is van het trekken. Merlijn probeert om het toeschietreflex te stimuleren omdat er niet genoeg uitkomt naar zijn zin. Vind ik toch wel knap dat hij het zo doet. Ik doe nu dus bij trekken van borst wisselen, als hij aan beide trekt laat ik hem even huilen ( want daar loopt het meestal op uit) voor hij weer een borst krijgt.

Ik vind het nu ook mooi hoe hij zijn handjes gebruikt bij het drinken, hij gaat er dan zo leuk mee over de borst heen om meer melk te krijgen. Als ik Merlijn aan mijn borstzie liggen lijkt hij zo groot en wijs, als ik hem dan eraf haal is hij weer echt een baby. Raar dat ik het zo voel.
pi_34901698
@Stiekemurd: Check je ze vaker en heb je dan geen melk? Want dan kun je het beter wel bij de huisarts navragen. Op zich is het niet vreemd dat je nu nog melk hebt, dat kan zelfs tot 6 jaar na de bevalling/het stoppen met bv nog gebeuren. Het zou wel vreemd zijn als je het nu ineens wel hebt maar de afgelopen tijd niet.

Bij mij is het net andersom Randa
pi_34901847
Poemojn, ik hoopte al op een reactie van jou
Ik ben er niet bewust mee bezig geweest eik Totaal offtopic maar ik heb een oproep gekregen voor baarmoederhalsonderzoek, dus dacht ik: "laat ik dat ook ff checken".
Maar zou dat ernstig zijn dan? Ik heb volgende week een afspraak bij de HA voor dat baarmoederhals onderzoek dus dan zal ik het wel ff vragen.
pi_34901990
Nee hoor, als je het verder nooit gecheckt oid hebt is het juist wel normaal. Door dat 'checken' had je lichaam het idee dat 't melk moest leveren gebeurt wel meer vrouwen. Daar zou ik me dan geen zorgen om maken! Het kan wel zijn dat je huisarts dat niet weet trouwens, en je kunt je bloed laten onderzoeken als je wilt op hormonen (prolactinegehalte) ed. Maar gewoonlijk is er niets aan de hand.
oud topic op OOL hierover & nog een topic.
pi_34902092
Poemojn, Google kan niet tegen jou op
  donderdag 9 februari 2006 @ 15:42:58 #51
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_34902593
stiekemurd vaak is het zo dat als de borsten gestimuleerd worden ( tijdens vrijen /douchen oid) dat er dan wat melk uitkomt alleen gebeurt dat willekeurig
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_35135049
Merlijn wordt eigenlijk echt veel aangelegt. Een speen helpt bij hem jammergenoeg niet bij krampjes of zuigbehoefte, want die dingen vindt hij verschrikkelijk. De laatste dagen wist ik uiteindelijk niet eens meer welke borst ik hem nu weer moest geven, dus dan voel ik maar een keer welke vol zit en welke minder is.

Vandaag heeft hij haast ieder uur aangelegt gelegen, slechte dag vandaag, volgens mij heeft hij maar twee keer een "normale" voeding gehad. Hij laat zelf duidelijk merken als hij wil drinken en dat is vaak. Alleen na de laatste voeding tot de ochtend heeft hij een schema. Rond 23.15 krijgt hij de laatste voeding en afhankelijk van hoeveel hij gedronken heeft komt hij tussen 3.00 en 4.00 of rond 5.00.

En dan is het de hele dag op vraag. Als ik wil dat hij slaapt moet ik hem beide borsten aanbieden. Bij krampjes krijgt iedere 2 a 3 uur dezelfde borst. Als hij gaat trekken vindt er borstwissel plaats tot hij genoeg heeft.

Geeft best een rompslomp borstvoeding. Gelukkig gaat aanleggen perfect en het trekken wat vorige week nog zo een pijn deed, doet me niks meer. Ik word wel eens moedeloos als ik het idee heb dat mijn borsten leeg zijn. Verder kan ik zo makkelijk aanleggen en voeden, laatst zelfs staand in de keuken gedaan tijdens een verjaardag bij schoonzusje. Mijn schoonmoeder had niet eens in de gaten dat Merlijn aan het drinken was. Ben blij dat ik heb volgehouden en dat Merlijn nu toch al vele dagen de echte melk krijgt van mij.
pi_35142749
fijn hoor randa. en dat legeborstgevoel herken ik wel, soms lijkt het nooit genoeg. maar ook dat gaat weer voorbij. het extreem veel aanleggen is hier ook een tijd nodig geweest. vermoeiend, maar het is dan maar zo. en grappig/mooi he dat ze inderdaad op allerlei manieren proberen die toeschietreflex te bewerkstelligen. op een gegeven moment kent je kind je lichaam bijna beter dan jijzelf, is mijn ervaring. anna weet echt precies wat ze moet doen om 't op gang te brengen. de laatste tijd is dat gelukkig heel liefdevol over mijn huid aaien. ze zoekt sowieso altijd een stukje blote huid op, (liefst buik/borst, maar desnoods hals/oor/gezicht/arm) om aan te raken tijdens het drinken.
pi_35143004
Merlijn is ook al een beetje bezig met over e borst aaien, maar hij heeft altijd van die koude handen, brrr.
pi_35146160
Emma doet dat ook... da's zooo lief he! Maar soms lijkt het wel of ze me tegelijk wil wegduwen, en ze trekt dan ook aan de borst (net als Merlijn bij jou, Randa...grappig) en dat is minder leuk. Dat is ook een onderdeel van het onrustige drinken hier...
pi_35146885
Heel herkenbaar Randa; dat voelen welke borst aan de beurt is! Op een gegeven moment was dit zo'n automatisme van me dat ik in een volle Hema eerst in mijn tieten kneep om te voelen welke het meest geschikt was! Mijn man wees me erop dat ik dat deed en daarna ging ik daar toch wat bewuster mee om!
pi_35147281
Hahahah! Dat kan ik me voorstellen... ik zou het ook zó gedaan kunnen hebben. Inderdaad wel een raar gezicht...
pi_35154981
Haha, leuk dat alles zo herkenbaar is.
pi_35155534
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:17 schreef Jonnetje het volgende:
We hebben hier een verstokte flesweigeraar

Ze heeft ooit een tijd wel gewoon af-en-toe bv uit een flesje gedronken. Maar nu... Ze doet het gewoon niet meer. Ik heb een tijd geoefend met een flesje, daarna geprobeerd met een tuitje (met én zonder anti-lek) en cupfeeden/uit een bekertje drinken.

[bla die bla]
[update!]

(ik weet niet of dit de juiste plaats is maar aangezien het vorige bericht ook in het bvtopic stond plaats ik het toch maar hier)

Mag ik hier even dolenthousiast melden dat Hanne vandaag twee keer een beker met bv heeft leeg gedronken?

Ik had het hele drinken-uit-een-beker/flesje-gebeuren maar een tijdje op een laag pitje gezet. Het enige alternatief wat ik nog kon bedenken was een Tupperware-bekertje met een zacht silicone deksel/tuitje maar ik was dus het dekselgedeelte kwijt
Tot husbie hier gisteravond ineens het deksel terug vond!
Vandaag dus getest en het lukt!

Deze beker is het dus:

ik ben zo blij ik ben zo blij ik ben zo blij
W ~ H ~ T
pi_35155834
Met het aaien enzo..

Hanne wil ook het liefst een stukje blote huid. Vaak ook graait ze naar mijn lippen, dan moet ik haar kusjes in haar hand(palmp)je geven..
En owee als ik het (in haar ogen) niet snel genoeg doe
W ~ H ~ T
pi_35156075
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 08:34 schreef bixister het volgende:
de laatste tijd is dat gelukkig heel liefdevol over mijn huid aaien. ze zoekt sowieso altijd een stukje blote huid op, (liefst buik/borst, maar desnoods hals/oor/gezicht/arm) om aan te raken tijdens het drinken.
Pff hier is dat dus heeeeel irritant soms. Jeremy móet áltijd in mijn ander tepel knijpen
Dit betekend dat ik áltijd 2 borsten moet ontbloten, hij friemelt er wat aan, knijpt een keer, rolt het tussen zn vingers zoals sommige mensen snot tot bolletjes rollen wrijft er met zijn handpalm overheen enz enz. Vaak tutterd hij gerust nog een half uur aan 1 borst..op een gegeven moment gaat die andere dus echt zeer doen van het gewrijf en geknijp en hij wordt ook echt kwaad als ik er mijn hand overheen leg zodat hij er niet aan kan komen.
Het is voor hem z'on automatisme dat hij het zelfs doet als hij lichtjes slaapt.... volgens mij heeft hij dit ook altijd al gedaan...vanaf dat hij een maand of 3 was (is nu 17,5 mnd).
Ik vertelde het laatst tegen de verloskundige en die vond het zo gek...maar ik heb altijd gedacht dat alle baby's dit deden
pi_35156114
Ow Jonnetje!! Ik heb heel het verhaal nooit gevolgd...ik begrijp alleen dat je trubbels hebt gehad met uit een flesje drinken!! Hardstikke fijn dat het nu goed lijkt te gaan met dit tuitbekertje!!! Succes ermee hoor!!
pi_35156902
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:32 schreef MiSs-TaKe het volgende:
Pff hier is dat dus heeeeel irritant soms. Jeremy móet áltijd in mijn ander tepel knijpen
Dit betekend dat ik áltijd 2 borsten moet ontbloten, {...} etc.
tsja, als die van mij de kans krijgt doet ze 't ook (wel eens) maar dat vind ik dus echt niet fijn dus mag ze het niet. je hebt zelf toch ook nog wel wat in te brengen?
pi_35156987
fijn jonnetje! en wat krijgt ze uit die beker, water? ik merk hier dat het wel handig is om duidelijk onderscheid te maken in wat ze uit welke beker krijgen. gekolfde melk alleen uit een fles, de nijntjesbeker bevat nooit anders dan water, en uit de avent-anti-lek bekers af en toe eens wat roosvicee of diksap oid.
pi_35158326
Miss_Take, dat lijkt me dus écht niet leuk, als Emma dat zou gaan doen. Zou ik ook idd niet toelaten, maar ik ben wel heel gevoelig op mijn tepels natuurlijk. Bij mij wrijft/streelt ze over de borst heen, dat vind ik dan juist weer lieff... (maar dit is niet altijd zo, soms duwt en trekt ze ook)

Jonnetje, leuk dat het gelukt is!
pi_35158387
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:58 schreef bixister het volgende:
fijn jonnetje! en wat krijgt ze uit die beker, water? ik merk hier dat het wel handig is om duidelijk onderscheid te maken in wat ze uit welke beker krijgen. gekolfde melk alleen uit een fles, de nijntjesbeker bevat nooit anders dan water, en uit de avent-anti-lek bekers af en toe eens wat roosvicee of diksap oid.
Volgens mij ging het over een beker met BV...
  donderdag 16 februari 2006 @ 18:52:33 #67
3011 E.T.
pi_35161195
bix, er zat bv in

Wat fijn jonnetje! Ik kan me de stress nog goed herrinneren van 't geen fles willen drinken. Fijn dat je nu iets hebt gevonden waarmee je afgekolfde melk kunt geven
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:03:59 #68
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_35164279
Dat is inderdaad een hele fijne beker Jonnetje!

(Je moet alleen niet je vinger door het midden duwen om het - -je wat groter te maken maar dit terzijde).

Ben trouwens zelf met 9 maanden helemaal gestopt met bv. Toen had onze zoon er geen zin meer in. Hij had mij een paar keer écht hard gebeten, en daarop heb ik heel hard geschreeuwd (van pijn dus). Daar schrok hij natuurlijk weer van, en weigerde vanaf dat moment de borst. Nou ja, prima hoor. Ik vind dat we het prima gedaan hebben.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  donderdag 16 februari 2006 @ 20:19:52 #69
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35164927
Willen de bv-ers even naar mijn vraag in het grote kleine babytjes-topic kijken svp? Thanks!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_35165444
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:55 schreef bixister het volgende:

[..]

je hebt zelf toch ook nog wel wat in te brengen?
ach..dat maak ik mezelf wel altijd wijs.
Hij doet het nu al zo lang, dan had ik eigenlijk moeten beginnen met 'afleren' toen hij 3 mnd was, nu is dat niet meer eerlijk. En ik ga er niet dood van..het is soms irritant haha.
Als ik nu in het openbaar moest voeden dan zou ik het ábsoluut nooit goed gevonden hebben, maar dat heb ik nooit of te nimmer gedaan.
pi_35174521
ja, is nu inderdaad vast erg moeilijk af te leren. maar pfoeh ik moet er toch echt niet aan denken hoor, openbaar of niet.

en aha, BV zat er natuurlijk in jonnetje, verkeerd gelezen en ook wel een beetje logisch natuurlijk in dit topic...
pi_35207246
Ik heb net allemaal tips zitten zoeken op internet over het samen slapen met Merlijn in bed.

Gelukkig heb ik goede tips kunnen vinden die het mij wat makkelijker maken. Ik val namelijk iets te vaak in slaap als hij vacuum ligt. Ik legde het dekbed van ons dan zo neer dat het niet op Merlijn lag, maar ik denk ik dat ik zelf onder een lege dekbedhoes ga slapen als ik Merlijn weer bij me in bed pak, zodat hij niets zwaars op zich krijgt en met een gerust hart 's nachts bij de voeding in slaap kan vallen. Ik ga dan ook maar een handdoek opgerold onder het hoeslaken leggen zodat hij ook niet zomaar uit bed kan rollen.

Hoe deden jullie die nachtvoedingen?

Zittend voeden gaat mij de laatste tijd niet zo goed af omdat ik last heb van mijn pols waardoor ik een gefrustreerde Merlijn niet goed met één hand aan kan leggen

Ik heb gezocht of ik een indicatie kon vinden hoeveel voedingen een BV-kindje van 4 maanden ongeveer vraagt, maar ik heb er niets over kunnen vinden. Ik kan me nog niet eens voorstellen dat hier de nachtvoeding weg zou vallen, ik stel me er ook op in dat die misschien tot 10 maanden er in blijft. Nou is Merlijn ook nog geen 4,5 kilo (het gewicht waarop ze minder zouden kunnen gaan komen). Ik moet nu al, als Merlijn doorslaapt, dus langer dan 5 uur hem wakker maken omdat mijn borsten op ontploffen staan.

Op hoeveel voedingen zit een baby eigenlijk, weet iemand ongeveer een schemaatje hiervan?? Ik weet dat het per baby verschillend is, maar zou het stiekem graag willen weten als indicatie.

[ Bericht 15% gewijzigd door Randa_v op 17-02-2006 23:42:19 ]
pi_35305978
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 23:33 schreef Randa_v het volgende:

Hoe deden jullie die nachtvoedingen?
Ik legde Jeremy tussen ons in of aan de buitenzijde van mijn kant (tot 4 mnd, daarna alleen maar tussen ons in ivm eruit rollen) en viel altijd (bewust) in slaap tijdens de voedingen. Ik heb eigenlijk nooit niets aangepast aan het bed of wat dan ook, alleen legde ik mijn arm óver de deken zodat hij niet zo snel over jeremy heen zou komen te liggen. Dit hebben we zo gedaan tot hij 1 jaar was, daarna is hij de nacht door gaan slapen en kon ik hem in zijn eigen ledikant laten liggen.
pi_35306380
Wij deden het zoals in deze folder beschreven wordt, alleen lag Myrthe dan in een slaapzak op het dekbed. Na haar 1e jaar is ze de nacht in een eigen (1-persoons, makkelijker met voeden dan een ledikantje )bed begonnen, en kwam ze bij ons als ze 's nachts wakker werd. Nu slaapt ze gewoon de hele nacht in haar eigen bed.
pi_35307816
Chantel ligt altijd in slaapzakje naast me en dan frot ik het dekbed tussen haar en mij in zodat het niet over haar heen ligt. Maar het gebeurt zelden dat ik in slaap val tijdens de voeding. En als het gebeurde dan werd ik meestal wakker als ze klaar was.
pi_35309370
Bedankt, fijn om te weten hoe jullie het doen.

Ik heb nu dus een handdoekrol in bed liggen en slaap als merlijn er bij komt onder een dekbedhoes, Merlijn ligt zelf in een slaapzak en zo slapen we samen. Het dekbed waar ik met Magneet onder slaap is dan aan de kant gegooid. Magneet heeft liever niet dat Merlijn tussen ons in slaapt omdat hij bang is dat hij er op rolt. Merlijn ligt dus echt aan mijn kant. En het gaat prima.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 14:40:56 #77
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_35327564
zeg tot wanneer kan je beginnen met bv?.. zou dat nog kunnen? en hoe begin je dan? hoe krijg ik dan de boel op gang? .. kan het wel omdat ze nu de nuitramigen krijg? doe ik er dan wel goed aan als ze die allergie heeft en ik zelf echt niet zonder producten kan die die stoffen bevat?

heleboel vragen dus..
  dinsdag 21 februari 2006 @ 14:54:51 #78
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_35328080
Ik heb hier gelezen dat zelfs vrouwen die geen kinderen hebben gekregen soms borstvoeding kunnen geven door hun geadopteerde kind constant aan te leggen waardoor de borstvoeding op gang komt. Maar hoe oud het betreffende kind was stond er niet bij...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_35329165
welke allergie precies evenstar? eerst maar eens uitzoeken of jij dan niet op een onmogelijk dieet moet lijkt me. en verder is 't natuurlijk best te proberen, maar ik weet niet hoe handig arwen nog zal zijn in het goed 'toehappen' van de tepel. en daar hangt volgens mij wel veel van af.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 15:59:02 #80
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_35330640
koemelk allergie.. ze krijgt nu nutramigen ... en ze heeft ook die reflux.. daarom ook de vraag is het wel verstandig.. dacht dat misschien een van jullie dat wel wist
pi_35332742
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 15:59 schreef _evenstar_ het volgende:
koemelk allergie.. ze krijgt nu nutramigen ... en ze heeft ook die reflux.. daarom ook de vraag is het wel verstandig.. dacht dat misschien een van jullie dat wel wist
Als ze koemelkallergie heeft en je gaat borstvoeding geven zul je zelf ws ook die producten moeten vermijden. Misschien moet je het eens het eens op het borstvoedingsforum vragen daar zitten mensen die vrijwilleger zijn bij VBN of LLL, die weten misschien meer.
  dinsdag 21 februari 2006 @ 17:14:52 #82
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_35333876
randa, wij legde amber altijd terug na haar nachtvoeding.

Evenstar. Ik heb wel eens gelezen dat als je gestopt bent met bv dat je dan tot een week of 7 daarna de productie nog op kunt krikken. Ik zou het proberen Alleen goed aanleggen wordt misschien idd moeilijk, maar wie weet is ze een natuurtalent Ik zou alleen niet meer te lang wachten met proberen
Hoe het met de allergie zit weet ik niet eigenlijk. succes!
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  dinsdag 21 februari 2006 @ 17:26:33 #83
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_35334337
evenstar

Ik ken je voorgeschiedenis niet. Maar bv is wel "weer" op gang te krijgen door intensief aanleggen. Dus echt heel veel.
Over de allergie niet ieder kind reageert op de koemelk die in de bv terecht komt. Maar alleen door het te proberen kan je daar helaas achter komen.

Mijn dochtertje heeft bv gehad 2 jaar en 3 maanden en eigelijk sinds begin deze maand vind ze zich zelf te groot voor de borst

Maar ze heeft heel veel allergieen gehad waardoor ik 14 maanden op een heel streng dieet heb gestaan. En ook dit is iets waar je zelf achter moet staan om het te doen. Mij werd van te voren al gezegt dat het vaak niet te doen is niet echt motiverend van een dieetiste, cb en arts.

Mara kon niet tegen koemelkeiwit, noten, zaden, pitten, soja, ei, vis, schelp en schaaldieren zodra ik maar 1 hapje nam waar bv alleen al sporen in zaten zat ze weer heel erg onder het eczeem en had last van verstopping.

Het dieet is goed te doen en vol te houden hoor. Ze is nu van alle allergieen af Als je iets wilt vragen of weten kan vraag maar misschien kan ik je helpen.

Over de bv weer opgang krijgen. Mara is met 6 maanden heel erg ziek geweest en mij bv liep door het niet drinken en de stress heel erg terug (lees had zo goed als niets meer) en door haar heel veel aan te leggen minimaal om de 2 uur is mijn bv weer helemaal op peil gekomen en is nog nooit zo goed geweest als toen.

Kijk ook eens op www.borstvoedingsforum.nl

Groetjes
  dinsdag 21 februari 2006 @ 17:35:54 #84
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_35334735
thanx voor de reacties, ga zo zeker even rondneuzen speuren en eventueel vragen op het bv forum.
En morgen een gesprek met de huisarts er over hebben omdat hij mijn geschiedenis kent e.d. en dat ook een grote rol gaat spelen.. en ook weet ivm de gezondheid van de kleine hoe en wat
pi_35336288
hoe doe je zittend voeden als je borsten op je knieen hangen?
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  dinsdag 21 februari 2006 @ 20:33:42 #86
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_35342042
pinquit
Ik voedde altijd halfhangend op de bank (in de hoek), liggend voeden kon ik niet, weleens geprobeerd, maar vond het weinig comfortabel
  dinsdag 21 februari 2006 @ 20:38:29 #87
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_35342237
Met grote borsten kan je het beste in de rubyhouding voeden. Dat werkte voor mij of ons het beste.

Groetjes joyce

ps: ff voor de duidelijkheid reageer onder het account van mijn man die van mij doet het niet meer
pi_35352862
Evenstar, misschien kun je een verwijzing naar een dietist krijgen? Het kan zeker de moeite zijn om te proberen de borstvoeding weer op gang te krijgen. Vaak en kort aanleggen/kolven is daarbij beter dan lang aanleggen/kolven. Elke 1 a 2 uur is wel een minimum (ook 's nachts: tussen 2 en 6 uur is je prolactineniveau hoger, wat belangrijk is voor je productie). Het is dus erg intenstief.. en je hebt geen succesgarantie, je moet er rekening mee houden dat het je niet zal lukken de productie zo ver op te krikken dat je Arwen volledig kunt voeden, en dat ze dus Nutramigen ernaast zal moeten krijgen (om een teleurstelling te voorkomen, het kan natuurlijk best goed gaan).
Het http://www.borstvoedingsforum.nl/ heeft ook subfora over kolven en allergieen, misschien dat je daar nog meer info kunt vinden.
Via het http://www.moedermelknetwerk.nl/ kun je misschien ook melk krijgen, maar dan ben je wel erg afhankelijk van de donormoeder en haar dieet en hygiene.
Wat je ook kiest, veel succes!

Pinquit, misschien steunen met een hydrofiel doekje?
Ik weet zeker dat er een site was over borstvoeding met grote borsten maar kan hem niet meer vinden. In het engels is wel veel te vinden, http://www.breastfeeding.asn.au/bfinfo/large.html & http://www.storknet.com/cubbies/breast/AS-large.htm & http://www.ivillage.co.uk(...)0,,20_159110,00.html

Wat jammer voor je dat Mara niet meer wil Joyce.. maar 2 jaar en 3 maanden is bepaald niet kort Hoe gaat 't nu met haar? Kom eens langs in het peutertopic
pi_35358136
Evenstar, gericht zoeken op de term 'relactatie' kan ook helpen.
Er zijn hulpsetjes te koop waarbij je een klein slangetje naast je tepel plakt waardoor je kindje kunstvoeding binnen krijgt terwijl het aan de borst zuigt.
Misschien eens contact opnemen met een lactatiekundige?
pi_35372612
het lukt!! rugbyhouding gaat idd het best, en een beetje languit zitten

poemojn bedankt voor die sites ff snuffelen
  woensdag 22 februari 2006 @ 19:11:21 #91
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_35376186
Ik sluit me geheel aan bij het verhaal van SAINT over allergie. Twee van mijn vier kindjes waren allergisch en ik heb daardoor ook lang met dieet gevoed. Eentje twee jaar, de ander bijna vier jaar. Maar ze zijn wel van de allergie af!

Succes ermee. BV is ten alle tijde weer op gang te krijgen, je kunt zelfs, met veel moeite, geduld en wat extra hormonen, borstvoeding geven als je nooit zwanger bent geweest (en wel vrouw bent natuurlijk )
pi_35377813
Mannen kunnen 't soms ook Tan
pi_35380381
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 18:09 schreef pinquit het volgende:
hoe doe je zittend voeden als je borsten op je knieen hangen?
Als je kindje zelf al kan vastpakken kun je de borst met 1 hand ondersteunen. Precies door dit probleem werd me na de bevalling in het ziekenhuis verteld dat ik geen bv zou kunnen geven. Simpelweg omdat er geen 1 zuster was die me even kon vertellen dat het voeden ook anders kon dan zittend en/of dat je met je hand de borst kan ondersteunen.
pi_35488784
Ik wil ook bv gaan geven en ga proberen het op z'n minst een half jaar vol te houden, maar na 12 weken moet ik weer aan het werk. Dan wil ik dus gaan kolven. Maar waar moet ik letten bij het kopen van een kolf. Is handkolven te doen als je vier dagen per week werkt of is electrisch dan veel makkelijker. En is dubbelzijdig veel beter/sneller dan één borst tegelijk? En met welk type kolf hebben jullie goede ervaringen?
pi_35490166
tamea, het is echt lastig je hierin te raden, voor de een werkt dit beter, voor de ander dat. ik ben heel blij met m'n elektrische dubbelzijdige medela, daar kolf ik nu al meer dan een jaar bijna dagelijks mee (waarvan 3 dagen per week op m'n werk het laatste half jaar). maar ik ken ook zat mensen die zeer tevreden waren met een handkolf (meestal de Isis van Avent). misschien een idee om er eerst een te huren van de thuiszorgwinkel? (ik geloof tenminste dat dat een mogelijkheid is). om 't eens uit te proberen? verder is 't volgens mij ook maar net waar je zelf gewend aan raakt. succes met de keuze! op www.borstvoedingswinkel.nl staat wel een kleine 'kolfwijzer', maar daar moet je zelf al kiezen voor handmatig of elektrisch.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 21:51:18 #96
3011 E.T.
pi_35491105
zoals Bix zegt.. zo veel mensen, zo veel voorkeuren

Ik heb zelf met plezier de Avent Isis gebruikt. Heb daar 9 maanden (bijna) dagelijks mee gekolfd (ook op het werk) en dat ging snel en soepel. Ik heb een tijdje een Ameda gehuurd (dubbel en electrisch) maar was daarmee net zo lang van m'n werkplek af als met de Avent. (inclusief schoonmaken etc dus) Dat bood dus niet echt tijdwinst terwijl de opbrengst ongeveer gelijk was.

Ik zag trouwens dat Avent tegenwoordig ook een electrische kolf heeft.. deze doe je eerst handmatig ivm het ritme dat voor jou het prettigst is en dan een druk op de knop en de kolf neemt 't over.
Lijkt mij wel wat voor als er hier nog eentje komt.
pi_35491212
Ik heb de mini-electric medela gehad in de eerste week van Merlijn, het nadeel van zo een kolf is dat hij toch herrie maakt. Dat zorgde bij mij toch dat ik minder ontspannen kon kolven. Daarna heb ik nog zeker 3 weken zowat fulltime, iedere voeding, met de Avent Isis handkolf gekolfd. Dit vond ik fijner omdat het ook minder trok dan de medela en ik er zelf de controle over had en dus ook meer opbrengst. Die Avent Isis had ik zelf vantevoren aangeschaft en ik ben er heel blij mee.

Ik ken dus wel mensen die liever de handkolf hebben omdat deze dus geen herrie maakt.

Je moet zelf bekijken wat je prettig vind.
  zaterdag 25 februari 2006 @ 22:05:09 #98
24188 Belana
kloon van belana
pi_35491608
Ik heb net even de medela mini electric plus besteld, nu ik deze posts zag dacht ik er weer aan en ik wil dit keer echt volhouden. Ik had de vorige keer een enkele medela te leen en die beviel me heel goed. Die was echter al oud en inmiddels stuk... dus dan er maar 1 kopen.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 25 februari 2006 @ 23:04:27 #99
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_35494098
hier is de handkolf van Avent ook prima bevallen

Evenstar, weet jij al wat je gaat doen?
  zaterdag 25 februari 2006 @ 23:21:00 #100
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_35494809
ja, besloten om toch op de fv te blijven.. omdat het ivm de allergie en de reflux beter is voor haar en het teveel stress nu zou geven, en het voor mij dus ook onverstandig is.
Wel besproken dat bij de tweede ik direct met bv ga beginnen en via de huisarts extra begeleiding daarbij krijg.
pi_35503405
Goed plan Evenstar Ik heb deze keer een telefoonnummer van de VK gekregen van een kraamhulp die ook lactatiedeskundige is. Mischien is dat bij een eventuele 2e ook nog een ideetje?
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 26 februari 2006 @ 15:28:14 #102
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_35511899
Fijn dat je eruit bent evenstar Het lijkt mij ook een hele omschakeling, voor jullie allebei. Moeiljk ook om die afweging te maken
  donderdag 2 maart 2006 @ 14:08:28 #103
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35641152
vraagje,

kraamhulp heeft me verteld max +/- tien minuten aan elke borst te leggen.
nu heb ik gemerkt dat ik meer melk maak dan dat max er in tien minuten uitdrinkt, terwijl ik dus ook mijn borsten goed leeg moet laten drinken omdat er anders ontstekingen kunnen komen.
dus ik dacht dan maar langer aanleggen? maar dat houdt ie niet vol, dan valt ie in slaap en heeft ie ook echt genoeg gehad. ik dacht dan loopt de BV vanzelf wat terug zodat ik gewoon zoveel maak als ie in 10 mins. opdrinkt maar het blijft zoveel

wat te doen
  donderdag 2 maart 2006 @ 14:33:42 #104
45621 Suzanna
Mama van...
pi_35641976
Een oplossing is om 1 keer je borsten zo ver mogelijk leeg te kolven en je kindje dan aan allebei de ''lege'' borsten te laten drinken. Daarna laat je hem drinken zo vaak hij wil, maar telkens gedurende een periode van 3 uur aan dezelfde borst. Daarna, of na een periode van slaap bied je hem telkens de andere borst aan voor een periode van 3 uur. (dus bijvoorbeeld 3 uur telkens rechts en dan 3 uur telkens links). Eventueel moet je de volgende dag nog eens allebei de borsten leeg kolven. Op deze manier leer je je bosten om alleen melk te maken als die wordt gevraagd en zal je productie zich aan passen aan wat je kindje nodig heeft.

Wat ook zo is... vaak gaat dit probleem vanzelf wel over. Ik zie niet aan je post dat Max er last van heeft dat je 'teveel' melk hebt, dus waarschijnlijk zal het vanzelf wel goedkomen! Ik hoop dat je wat hebt aan m'n tip.

Overigens, over dat je maximaal tien minuten moet laten drinken... dat is iets wat juist helemaal niet klopt. Er zijn kindjes die er 10 minuten over doen, anderen een half uur, en bij Emma (mijn dochtertje) verschilt het per keer of ze er tien minuten, een half uur of drie kwartier over doet! Het gaat erom dat je kindje verzadigd is en geen honger meer heeft, zo'n maximale tijd is eigenlijk onzin. Het belangrijkste is dat je je kind goed aanlegt, zodat je geen tepelkloven krijgt.
  donderdag 2 maart 2006 @ 15:01:26 #105
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35642930
wauw bedankt voor je uitgebreide reactie vooral het laatste deel ben ik blij mee. ik vind die tijden namelijk ook vaag.. de ene keer laat ie tien keer los tussendoor, de andere keer zuigt ie aan een stuk door.
  donderdag 2 maart 2006 @ 15:18:22 #106
45621 Suzanna
Mama van...
pi_35643522
Ik heb zelf ook last van teveel melk gehad, dus vandaar mijn uitgebreide reactie! Fijn dat je er wat aan hebt. Veel plezier met het borstvoeden, als het goed gaat vanaf het begin kan het echt heerlijk zijn!! Geniet ervan
pi_35645843
volgens mij staat er niet maximaal 10 minuten, maar 't kindje heet max. ik las 't eerst ook zo. maar die 10 minuten is inderdaad maar een richtlijn, anna wilde eerst ook altijd veel langer drinken en nu juist korter.
  donderdag 2 maart 2006 @ 16:40:54 #108
45621 Suzanna
Mama van...
pi_35646629
Ja, ik zat het me al af te vragen toen ik later de naam zag... maar goed, ik heb zelf wel van de kraamzorg gehoord (bij Noa én Emma) dat ik ze maar 10 minuten 'mocht' laten drinken omdat het anders niet goed zou zijn voor de borsten...terwijl het juist heel goed is voor de borstvoeding om ze langer te laten drinken. Vandaar dat ik het zo opvatte
pi_35646980
Ik moest van de kraam op schema (6 voedingen) en dan maar 1 borst 20 minuten geven. Na de stuwing zou ik dan wel twee borsten mogen doen maar zover ben ik niet gekomen.

Merlijn krijgt hier op vraag 1 of 2 borsten. En het schema is er helemaal niet meer. Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet hoeveel voedingen ik geef op een dag. Vaak komt hij om de 2 a 3 uur. De enige voeding die echt vast staat is de laatste voeding van 23.30. 's Nachts komt hij meestal tussen 3 en 4. Iedere week is er wel een dag dat hij een keer doorslaapt, dat had hij gisteren ook gedaan maar vannacht was hij er weer op 4.00. Hij mag drinken wanneer hij het wil of hij nou echt honger heeft of mammahonger dat maakt niet uit. Ik vind het borstvoeding geven toch wel echt super

Hij is in 2 maanden tijd van 2800 gram naar 4640 gram gegaan, ben er echt trots op.
  donderdag 2 maart 2006 @ 16:54:34 #110
45621 Suzanna
Mama van...
pi_35647149
Cool zeg, Randa. Ik moet zeggen dat ik ook helemaaaaaal geen schema aanhoud, ik voed ook echt op verzoek. Dan kan het dus voorkomen dat er twee uur tussenzit, of vier uur, maakt niet uit. Maar als Emma echt geen honger heeft, gaat ze vaak wel huilen aan de borst dus echt 'sabbelen om bij mama te zijn' doet ze niet. Noa deed dat wel, die kon uuuuren aan de borst liggen als ik dat toe zou hebben gelaten ... grappig he, hoe ieder kind weer verschilt?

Ik ga morgen zien hoeveel Emma is aangekomen (en Noa ook, een gecombineerd consultatieburea-bezoek), ben wel benieuwd...want ze dronk niet zo geweldig de laatste tijd!
pi_35668620
Jeeh het wordt nu wel wennen zo. Eergisteren sliep Merlijn nog door tot 6.00, gisteren kwam hij weer normale tijd 's nachts maar vanmorgen was hij om 6.30 nog niet wakker. Heb hem er toch maar gauw uitgepikt want er begon iets pijn te doen. 's Nachts word ik wel rond 4.00 wakker en toen was hij flink op zijn handjes aan het sabbelen en dat vond hij schijnbaar goed genoeg want gemeldt heeft hij zich niet. Jeeh gewoon 7 uur gemaakt. Knap hoor. Ben benieuwd of hij door blijft slapen, zou op zich wel fijn zijn. Jammer genoeg ben ik dan wel het intieme van de nacht kwijt.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 12:54:16 #112
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35674833
ik geef ook op vraag, maar meestal komt ie echt om de 3 uur. 2 uur na de voeding heeft ie dan last van darmkrampjes, voeden helpt dan wel maar ik kijk er een beejte mee uit, omdat ik vroeger ook krampjes kreeg door overvoeding en dan kom je in een vicieuze cirkel. er zijn ook andere oplossingen, even bij mama hangen op zn buik liggen vind ie dan ook fijn en dan zie ik vanzelf wanneer ie met zn mond open zit te zoeken hij weet al precies waar ie moet zijn en probeert t ook bij opa en oma hahaha.

de laatste dagen sloeg ie de laatste voeding over en kwam ie pas om 4:00 maar dan is ie zo moeiig dat ie maar half drinkt dus ik heb besloten om m voor de laatste voeding maar gewoon wakker te maken anders komt ie straks te kort..

ik vind voeden ook heerlijk, behalve 's nachts, en dan niet vanwege de nacht, maar dan doet max zo moeilijk, hij is dan zo slaperig dat ie maar half hapt en steeds loslaat en dan doet ie mn tepel pijn.
dus dat vind ik wat jammer eerst even wakker schudden
vannacht hielp luier verschonen ook, uitkleden vind ie niet leuk
pi_35675151
Pinquit, mooi dat het zo goed gaat.

Als Merlijn krampjes heeft hou ik hem vaak wel aan de borst. Maar dan een vrijwel lege borst zodat hij niet teveel binnenkrijgt en zoals jij zegt overvoed raakt. Om met krampjes de borst te geven geldt dezelfde regel om je borsten leeg te laten drinken. Dus elke keer dezelfde borst aanbieden drie uur lang.

De laatste voeding is de voeding die bij ons nog steeds vast staat en de enige die dus niet op verzoek van Merlijn gaat. Is wel goed dat je die laatste voeding gewoon aan gaat bieden. Bij ons zit er dan meteen een ritueel omheen omdat hij alleen 's nachts in zijn wiegje slaapt.
  dinsdag 7 maart 2006 @ 18:09:57 #114
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35816068
* pinquit heeft een borstontsteking

auw.. en koorts.. bah bah bah

ik heb dus teveel voeding
pi_35816431
He wat rot Pinquit. Dat wordt dan goed warm houden, kolven en leeg laten drinken door Max. Hoop dat het snel over is.
  woensdag 8 maart 2006 @ 15:45:44 #116
24188 Belana
kloon van belana
pi_35847095
mijn medela mini electric is binnen
stormy waters...
sailin'
pi_35847674
Das mooi Belana! Kan je alvast beginnen!
  woensdag 8 maart 2006 @ 16:05:12 #118
24188 Belana
kloon van belana
pi_35847754
ik krijg er toeschietreflex van
stormy waters...
sailin'
  woensdag 8 maart 2006 @ 20:10:41 #119
3011 E.T.
pi_35855808
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 16:05 schreef Belana het volgende:
ik krijg er toeschietreflex van
Ik zou 'm ook nog maar niet proberen idd. TSR kan namelijk wee-opwekkend zijn. En zeker in dit stadium van je zwangerschap wil je dat niet.
pi_35857079
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 20:10 schreef E.T. het volgende:

[..]

Ik zou 'm ook nog maar niet proberen idd. TSR kan namelijk wee-opwekkend zijn. En zeker in dit stadium van je zwangerschap wil je dat niet.
Kan het ook kwaad om een paar druppels uit je tepels te drukken? Ik heb gemerkt dat dat kleverige goedje wat er sinds een paar dagen uit komt mijn tepelkloofjes (ontstaan door de combi groeiende borsten/tepels en een extreem droge huid) binnen no-time geneest. Terwijl ik anders kan smeren wat ik wil.

Maar weeën opwekken is natuurlijk niet de bedoeling!

edit: en hoe zit het eigenlijk met tandemvoeden, geeft dat ook een verhoogt risico op het opwekken van weeën?

[ Bericht 7% gewijzigd door owlet op 08-03-2006 21:15:49 ]
  woensdag 8 maart 2006 @ 20:53:24 #121
24188 Belana
kloon van belana
pi_35857578
quote:
Op woensdag 8 maart 2006 20:10 schreef E.T. het volgende:

[..]

was ik ook niet van plan hoor maar goed dat je het zegt natuurlijk.
Ik ben er gewoon heel blij mee en moest het ff melden
stormy waters...
sailin'
  woensdag 8 maart 2006 @ 21:34:03 #122
3011 E.T.
pi_35859557
owlet, zo veel weet ik ook niet
Ik weet alleen dat ik tijdens de zwangerschap de kolf niet mocht uitproberen om de reden die ik noemde. Het hoe en waarom enzo ben ik al weer helemaal kwijt (maar druppels lijkt me geen probleem, volgens mij ging 't meer om de TSR)
pi_35861459
pinguit wat ellendig. daar kun je goed ziek van zijn. gaat 't alweer wat beter? een beetje een late tip misschien, maar leg 'm maar vaak aan nu hoor, en 't liefst met z'n kin richting de harde plekken. beterschap!
pi_35869308
Het kan wel hoor. Er zijn genoeg moeders die een ouder kind voedden tijdens hun zwangerschap, en die krijgen ook niet meteen weeen. Het klopt wel dat oxytocine ook bij de weeen een rol speelt, maar er komt maar een erg kleine hoeveelheid van vrij bij de toeschietreflex. Alleen in uitzonderlijke situaties kan dat gevaar opleveren (maar dan mag je ook niet meer vrijen van je arts).
pi_35870774
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 08:52 schreef poemojn het volgende:
Het kan wel hoor. Er zijn genoeg moeders die een ouder kind voedden tijdens hun zwangerschap, en die krijgen ook niet meteen weeen. Het klopt wel dat oxytocine ook bij de weeen een rol speelt, maar er komt maar een erg kleine hoeveelheid van vrij bij de toeschietreflex. Alleen in uitzonderlijke situaties kan dat gevaar opleveren (maar dan mag je ook niet meer vrijen van je arts).
Ah, that makes sense.
Ik had het al voorgelegd aan een bevriend lactatiekundige maar die heeft denk ik haar mail nog niet gelezen. Niet dat ik me zorgen maakte, maar het lijkt me zo vreemd als al die tandemende (?) moeders een vehroogd risico hebben op een vroeggeboorte.
  donderdag 9 maart 2006 @ 12:52:18 #126
3011 E.T.
pi_35874935
Ik heb ergens de klepel gehoord en poemojn komt er met de klok achteraan rennen
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:30:41 #127
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35876135
bleeh..

zaterdag kreeg ik een zere plek in mijn borst, aan de onderkant, zondagavond kwam de koorts, die was 's ochtends nog niet weg. 's middags weggetrokken, maar even een lactatiekundige gebeld voor meer tips, want wrijven tijdens het drinken ging niet vanwege de plaats van de ontsteking..
maandagavond weer koorts maar die was dinsdag over. dinsdag geen koorts gehad dus ik dacht: dit gaat de goede kant op!!

krijg ik gisterenmiddag opeens weer koorts, zit er een nieuwe ontsteking!!! Jeetjemina! dat zei ik netjes he
deze zit wel aan de zijkant en die van de onderkant is zo goed als weg gelukkig.

maar inderdaad, goed mijn borst leegkolven en max lekker ( ) laten drinken. gelukkig heb ik er meer last van dan hij

btw, bij dat kolven, na een tijdje komt er geen melk meer, maar als ik even pauzeer (halve minuut) en de kolf er weer opzet weer wel.. dan is ie dus nog niet leeg?? maar ik heb het idee dat ik op deze manier uren door kan gaan
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:33:15 #128
24188 Belana
kloon van belana
pi_35876233
melk wordt vrij snel weer aangemaakt geloof ik, dus ik denk dat als ie de eerste keer leeg is, je dan ook moet stoppen.

gelukkig maar dat die ene bijna weg is en het is te hopen dat die andere sneller weg is, sterkte!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:42:07 #129
3011 E.T.
pi_35876551
pinquit wat vervelend (ook al zo netjes gezegd )

Idd, melk wordt bijna continue aangemaakt, dus na een korte pauze zal er weer nieuwe melk zijn.
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:42:24 #130
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35876569
ok dan moet ik dus vooral niet doorgaan
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:49:17 #131
62233 Jelief
ikke lief!
pi_35876784
Pinquit ik doe hetbij het kolven zo:
Borst 1 kolven tot het niet meer spuit maar drupt, dan borst 2, daar komt meestal minder uit, soms krijg ik aan die borst nog eens een tsr maar meestal niet. Dan borst 1 nog een keer, weer tot het niet meer spuit en dan borst 2 nog eens. Hierna stop ik. Anders kun je idd nog heel lang doorgaan.
Sterkte met de onsteking, heb je al gekneusde koolbladerengeprobeerd? Dat schijnt echt heel lekker te zijn,eventueel met een laagje kwark.
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:50:34 #132
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35876838
om te eten?
of als kompres?

ik vind warm lekkerder, ik heb rubberhandschoenen van die rekbare zegmaar ( ) gevuld met warm water die kan je er heerlijk tegenaan 'vormen' zegmaar.
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:55:21 #133
3011 E.T.
pi_35876994
als kompres pinquit
  donderdag 9 maart 2006 @ 13:57:05 #134
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35877052
ik voelde me opeens zo dom
  donderdag 9 maart 2006 @ 14:05:13 #135
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_35877337
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 08:52 schreef poemojn het volgende:
Ik heb Jessai inderdaad ook doorgevoed tijdens de hele zwangerschap. Ik had daardoor véél voorweeën, maar zolang deze binnen een half uur na het voeden verdwijnen is er niets aan de hand. Uiteindelijk werd Junah slechts twee dagen te vroeg geboren, terwijl ik de hele zwangerschap zeer frequent voedde.

Ze raden het alleen af als je echt gevoelig bent voor vroeggeboortes.
  donderdag 9 maart 2006 @ 14:58:26 #136
62233 Jelief
ikke lief!
pi_35879311
quote:
Op donderdag 9 maart 2006 13:57 schreef pinquit het volgende:
ik voelde me opeens zo dom
Als ik schrijf dat het lekker is, is het niet zo raar dat je vraagtof het om te eten is...
  donderdag 9 maart 2006 @ 15:13:33 #137
56471 pinquit
oh my lama!
pi_35879917
haha ik zag het al zo voor me in een schaaltje liggen met een laagje kwark erover
pi_35895224
ik had vandaag (op m'n werk) het kolven al wat lang uitgesteld, dus ik stond echt op knappen toen ik eindelijk even tijd nam om de 'rustkamer' zoals ze die bij ons noemen in gebruik te nemen voor het leveren van m'n dagelijkse melkquotum. tot mijn grote schrik bleek m'n kolfapparaat er echter doodleuk zomaar de brui aan te hebben gegeven, er kwam geen brommetje meer uit! sjonge, daar was ik mooi klaar mee. dan toch maar weer aan 't werk gegaan met pijnlijke tieten, want ik had een heel druk programma voor de laatste 2 werkuren van vandaag. tussendoor nog marktplaats afgeschuimd naar een tweedehands medela mini electric plus, want om nu nog een hele nieuwe te gaan kopen vond ik ook zowat... gelukkig een prima en niet te duur exemplaar gevonden, olé! G heeft 'm vanavond meteen opgehaald, was wel 2x 40 minuten rijden maar dat mag de opluchting niet drukken.
thuis gekomen 'mocht' anna natuurlijk meteen even drinken maar 't arme kind heeft daardoor denk ik veel te veel gekregen. of ze was al ziek, dat weet ik niet, in ieder geval heeft ze vanavond ontzettend moeten spugen. (had ze nog nooit eerder gedaan).
  vrijdag 10 maart 2006 @ 09:08:44 #139
24188 Belana
kloon van belana
pi_35902799
jeetje bix, helemaal nog weer een nieuwe kolf! Had je geen garantie meer op de oude trouwens? Jij hebt hem nieuw gekocht met de geboorte van Anna toch? Zo oud is ie nou ook weer niet dus!
stormy waters...
sailin'
pi_35911673
Ik heb Merlijn en mij opgegeven als ambassadeurs van de borstvoeding. Meer info vind je hier. tijdens de Negen maanden beurs wordt een recordpoging gedaan. Wel jammer dat de baby in maatje 62-68 moet kunnen passen, maar dat kan Merlijn wel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Randa_v op 10-03-2006 14:55:15 ]
pi_35924730
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 09:08 schreef Belana het volgende:
jeetje bix, helemaal nog weer een nieuwe kolf! Had je geen garantie meer op de oude trouwens? Jij hebt hem nieuw gekocht met de geboorte van Anna toch? Zo oud is ie nou ook weer niet dus!
nee, ik had de oude ook al via marktplaats, en voor de geboorte van piet, dus weinig kans op garantie. en ik had ook niet de tijd om 'm eerst rustig na te laten kijken, moest vandaag echt een kolf hebben. ach ja, als ie makkelijk te repareren is verkoop ik er wel weer een.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 22:16:39 #142
24188 Belana
kloon van belana
pi_35924982
nou, dan heb ik dat helemaal verkeerd in mijn geheugen bix
gelukkig red je je zo weer!
stormy waters...
sailin'
  vrijdag 10 maart 2006 @ 22:23:24 #143
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_35925171
Om die reden sjouwde ik altijd naar mijn werk zowel mijn elektrische als mijn handkolf mee. Een keer niet kolven was vrij dodelijk voor mijn borstvoeding (was het weer gaan werken uiteindelijk toch wel). Wat dat betreft vind ik het echt enorm knap dat je het zo goed volhoudt, Bix.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_35926118
ik heb dus geen handkolf. had er wel 1 gekocht vlak voor onze vakantie van de zomer, maar ik kreeg er maar 'n paar druppeltjes mee te voorschijn, dus ik heb 'm weer snel doorverkocht. (he saffier? ). en ach, knap, het is gewoon fijn dat het zo goed gaat. niet zozeer mijn verdienste hoor. ik merkte trouwens vandaag wel dat de productie inderdaad meteen flink terugloopt na zo'n dagje 'ophouden' zeg. vannacht heeft anna ook nog eens de hele nacht gewoon geslapen, ben ik normaal gesproken dolblij mee maar nu bleef ik maar overstromen en vandaag was 't dus al een stuk minder! op m'n werk waren meteen een paar mensen die vonden dat dit dan een goed moment was om te gaan afbouwen, maar eigenlijk staat mijn pet daar nog helemaal niet naar.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 23:20:12 #145
62233 Jelief
ikke lief!
pi_35927152
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:49 schreef bixister het volgende:
op m'n werk waren meteen een paar mensen die vonden dat dit dan een goed moment was om te gaan afbouwen, maar eigenlijk staat mijn pet daar nog helemaal niet naar.
Bij mij op mijn werk ook zo'n collega die zich afvraagtof het nietbeter is om op fles over te stappen omdat Emma niet goed drinkt (uit een fles )
Lekker doorgaan zolang als je het nog leuk/fijn vindt hoor!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 10:22:39 #146
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35934185
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 22:49 schreef bixister het volgende:
dus ik heb 'm weer snel doorverkocht. (he saffier? ).
En ik ben er nog steeds blij mee! Geweldig ding
quote:
en ach, knap, het is gewoon fijn dat het zo goed gaat.
Lekker toch? Hoe oud is Anna nu? Ik geef nu ruim 4 maanden bv aan Tobias en hier maakte het niet uit als hij een maaltijd oversloeg of een nacht doorhaalde. Nu heb ik wel het idee dat het terug aan het lopen is en dat vind ik helemaal niks . Ik geef de schuld aan een griep die maar blijft sluimeren hier (nu al 2 weken), vandaar dat ik gister ben begonnen met na elke voeding kolven, zo hoop ik het weer iets op te krikken. Tobias is tevreden en slaapt hele nachten door van ongeveer 21.00 uur naar 9.00 uur dan loop ik 's ochtends wel 'over' maar het doet gelukkig geen pijn. Als ik echt te weinig melk heb denk ik dat Tobias de eerste is die klaagt.
Ylana
  zaterdag 11 maart 2006 @ 10:24:18 #147
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35934197
Jelief, over dat antwoord is goed nagedacht van je collega, lekker snugger zeg!
Ylana
pi_35934328
Saffier als het terugloop kun je het beste een (of meerdere) borstvoedingsdagje inplannen. Om de twee uur voeden, want met kolven voer je het niet echt op, het beste voer je het op door Tobias lekker vaak aan te leggen. En als je overloopt 's ochtends omdat tobias zo lang slaap zou ik juist die voeding afkolven. 's Ochtend zit er het meeste in.

Hier gaat het nog steeds lekker. Merlijn slaapt ook vanaf 21.00. De laatste voeding bij ons van 23.00 daar hoef ik hem niet echt voor wakker te maken die vindt hij half slapend ook en hij is dan snel met pakken. Hij drinkt ze dan ook helemaal leeg. De nachtvoeding blijft er voorlopig ook nog wel in zitten, maar ook die is in 10 minuten klaar. En dan heeft hij ook beide borsten gehad. 's ochtend komt hij dan effe na 7 weer voor 1 borst. Tussen 8.30 en 10.00 drinkt hij dan de andere ook nog beetje voor beetje. Ben er nog steeds heel blij mee, zelfs bij het CB krijg ik geregeld de complimenten dat Merlijn het zo goed doet en ik het zo goed heb volgehouden in het begin met kolven.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 10:45:38 #149
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35934435
Randa wat fijn dat het zo goed gaat bij jou! Je doorzettingsvermogen is echt beloond!
De voeding 's ochtends hier wegkolven vind Tobias niet zo'n goed idee, hij drinkt dan alles zelf weg, ik kolf meestal wel het restant(je) weg om te zorgen dat ze goed leeg zijn. Tot nu toe is het bij mij steeds zo geweest dat als ik een dagje na elke voeding nog even kolfde ik de volgende dag al een hele voeding 'over' heb. Als dat niet werkt leg ik Tobias de dag erna vaker aan, maar dat heb ik maar 1 x hoeven doen. Bedankt voor het meedenken!
Ylana
pi_35935672
saffier, anna is inmiddels alweer 13 maanden, ik ben zelf ook verbaasd dat het zo lang goed gaat. maar we genieten er allebei nog van en ik ervaar het absoluut niet als een last dus we zien wel waar 't schip strandt. wat betreft dat teruglopen: zou best kunnen dat daar een griepje achter zit inderdaad. of misschien is je cyclus weer een beetje op orde aan 't komen? dat werkt bij mij altijd wel duidelijk door, vlak voor elke menstruatie heb ik een dip in de produktie. maar vaker aanleggen is inderdaad véél effectiever dan tussentijds kolven, is ook mijn ervaring.
pi_35936210
13 maanden... 14 maanden... Wat knap van jullie... Ben jaloers! Ik raakte een half jaar na de komst van Randy weer zwanger en toen liep de bv echt in heel snel tempo terug naar niets met 8 maanden. Ik was daar best verdrietig over, had ook een beetje het gevoel dat de 'nieuwe' baby dat van Randy 'afpakte'. Maar goed... binnenkort mag ik weer!
Wat mij heel erg opviel, was dat iedereen de borstvoeding toejuichte TOT Randy een half jaar was... daarna kwamen er steeds meer reacties van "Hoelang ga je dat nog doen" en dan met een afkeurend gezicht erbij, zéker als ik zei dat ik dat zo lang mogelijk wilde doen. Hebben jullie dat ook en hoe ga je daar dan mee om?
pi_35939453
Ik had afgelopen woensdag ook een flinke discussie met mijn schoonmoeder. Ik weet ook wel welke reacties ik vanuit die richting kan verwachten. Hun hebben allemaal tot een max van 9 maanden gevoed. Ik ben heel gemakkelijk want ik wil het liefst zolang mogelijk blijven voeden, misschien wel gewoon tot Merlijn 2 jaar is of langer. Zolang we het allebei leuk blijven vinden en het ook gaat met de voeding natuurlijk. Maar dat is dus meteen iets wat veel mensen tegenstaat, zo een groot kind aan de borst. Ik vind het leuk om te lezen, de verhalen van de mensen die al zolang voeden, hoop dat mij dat ook gewoon lukt. Ik heb ook voorzichtig verteld dat tandemvoeden mij ook wel leuk lijkt mocht er een tweede komen. . Maar dat schiet bij veel mensen helemaal in het verkeerde keelgat.
Bij mijn schoonmoeder moet ik nu maar wat meer op mijn woorden passen, maar ik wil al van te voren een beetje in de wereld hoe ik er over denk, misschien dat de afkeurende gezichten dan meevallen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:00:37 #153
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35943508
Bix, ik heb idd nog geen cyclus misschien speelt die ook wel mee. Ik kijk het nog even aan en anders ga ik hem vaker aanleggen!
Die afkeurende gezichten.........zucht. Twee weken geleden kreeg ik te horen (van een arts nota bene!!) waarom ik mezelf nu nog zou pesten door nog steeds bv te geven. De eerste paar weken was wel wat voor te zeggen bv boven fv, maar nu niet meer. Die heb ik mooi duidelijk gemaakt dat Tobias voorlopig nog geen 6 maanden is en zolang ik het heb hij het ook van me krijgt. Ik ben niet in discussie gegaan of het wel of niet beter is, daar had ik écht geen zin in, we waren op een verjaardag.
Ylana
  zaterdag 11 maart 2006 @ 17:03:05 #154
24188 Belana
kloon van belana
pi_35943569
saffier een arts notabene
stormy waters...
sailin'
pi_35951754
belachelijk zeg saffier! maar ik ken ze wel die afkeurende blikken ja. ik heb gelukkig ook andere ervaringen hoor. ik heb een arts als collega, die was laatst juist heel positief toen hij me die kolfspullen weer eens zag schoonmaken.

en mammietje, tsja, ik breng het gewoon zoals het is: dit is hoe wij het nu doen. ik vind ook echt dat ik (samen met anna) degene ben die bepaalt of we hier nog mee doorgaan, daar heeft niemand anders iets in te zeggen. ik denk dat ik dat wel wat uitstraal als ik erover vertel. maar ook vertel ik er vaak bij dat ik ook vooraf niet gedacht had het zolang vol te houden, maar dat het zo goed gaat dat het steeds erg onlogisch voelt om te stoppen. en dat we dus wel zien. en daar hebben de meeste mensen dan ook weinig op te zeggen hoor.

[ Bericht 50% gewijzigd door bixister op 11-03-2006 21:18:14 ]
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:16:58 #156
24188 Belana
kloon van belana
pi_35952008
zo vinden nog steeds heel veel mensen dat je niet in het openbaar mag voeden, vind ik ook zoiets idioots.
stormy waters...
sailin'
pi_35952209
nou ja, ik doe 't ook liever wat privé eigenlijk. als 't moet dan doe ik 't wel 'in het openbaar' maar het is in mijn beleving ook niet zo ideaal qua de nodige rust voor zowel mijzelf als voor anna. en ik kan het mensen ook niet kwalijk nemen als ze het een vervelend gezicht vinden, kan ik me zelfs wel iets bij voorstellen.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 21:24:04 #158
24188 Belana
kloon van belana
pi_35952337
nou, ik heb het er niet over dat je met je borsten open en loot moet gaan zitten, dat kan ook discreet en daar lijkt me niks mis mee, ik deed dat wel iig.
stormy waters...
sailin'
pi_35953693
nee hoor, ik vind er ook niks mis mee, maar ik kan me toch voorstellen dat niet iedereen zich er even gemakkelijk bij voelt.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:04:08 #160
24188 Belana
kloon van belana
pi_35954149
maar waarom dan? Is een oprechte vraag, want ik begrijp dat dus niet?
stormy waters...
sailin'
pi_35954496
omdat het een intieme bezigheid is, waar ze dan ongevraagd/onvoorbereid mee geconfronteerd worden.
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:15:09 #162
24188 Belana
kloon van belana
pi_35954676
mmm, ja... tja, ok...
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:21:59 #163
3011 E.T.
pi_35954965
Vaak zie je niets bij voeden in het openbaar. (qua borst dan).
Gebeurt me regelmatig dat ik zie dat een kindje gevoed wordt en dat mensen die niet 'weten' hoe dat er uit kan zien hooguit zullen denken dat 't kind lekker slaapt bij mama.

Ik vind 't altijd zo'n vertederend gezicht
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:23:03 #164
24188 Belana
kloon van belana
pi_35955023
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:21 schreef E.T. het volgende:
Vaak zie je niets bij voeden in het openbaar. (qua borst dan).
Gebeurt me regelmatig dat ik zie dat een kindje gevoed wordt en dat mensen die niet 'weten' hoe dat er uit kan zien hooguit zullen denken dat 't kind lekker slaapt bij mama.

Ik vind 't altijd zo'n vertederend gezicht
ja dat vind ik dus ook, maargoed, mensen zijn verschillend...
stormy waters...
sailin'
pi_35955186
Ja is het wel eens vaker over geweest in dit topic geloof ik. Ik vind het er ook absoluut niet aanstootgevend uitzien. Juist niet. Het is wel een intiem moment, maar dat was het ook toen ik mijn kinderen hun flesje in het openbaar gaf. En dan hoor je niemand dat het aanstootgevend is. Borstvoeding heeft niks met sexualiteit te maken of aanstootgevend gedrag. Mensen die er wel op die manier naar kijken sporen niet. Ik kan me wel voorstellen dat je je daarzelf ongemakkelijk door voelt.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:28:01 #166
24188 Belana
kloon van belana
pi_35955239
ja, ik dacht wel al dat er al eerder over zou zijn gepraat en was eigenlijk ook beetje bang voor heftige discussie hier waar ik dus niet op uit was.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:30:44 #167
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35955392
Die arts, tja. ik had wel op commentaar gerekend nu ik 'al zo lang voed' maar zeker niet van hem. Het is ook nog familie.
Was een maand geleden in het zh en Tobias had honger, dus heb ik hem eten gegeven, de drie heren in de buurt keken even vreemd op en hadden daarna zo'n blik van; 'tja dat kind moet ook gewoon eten' en een ouwe taart die vlakbij zat keek continue afkeurend naar me (ik kon haar niet zien, mijn moeder wel, die werd achteraf heel erg boos op die mevrouw!). In openbare gelegenheden probeer ik het wel zo discreet mogelijk te doen, maar ik probeer me van dat soort afkeurende blikken niets aan te trekken.
De keer ervoor in het zh, ook rond etenstijd voor Tobias kwam de assistente vragen of ik een aparte kamer wilde hebben om hem te voeden, dan zou de dokter wel even wachten, want het kindje gaat wel vóór zei ze, dat vond ik echt geweldig! Ben overigens gewoon op de gang blijven zitten, er was verder niemand.
Waar ik wel een beetje tegenopzie; morgen wordt Tobias gedoopt en tijdens de mis zal hij willen eten. We zitten helemaal vooraan dus zullen maar heel weinig mensen doorhebben dat ik hem dan zit te voeden, maar toch. Mijn moeder maakte de opmerking dat ik het in de kerk niet kon maken om hem te voeden, maar ik vind eigenlijk dat ik Tobias gewoon eten moet kunnen geven.
Ylana
pi_35955409
Soms komen dingen toch gewoon terug. Er komen ook steeds nieuwe mama's bij die vast niet alles terug lezen.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:33:09 #169
3011 E.T.
pi_35955508
Het zijn idd meestal vrouwen die afkeurend zijn over voeden in het openbaar
Mannen zijn meestal ook vertederd..
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:34:23 #170
24188 Belana
kloon van belana
pi_35955583
in de kerk zou je niet kunnen voeden? nou, als het ergens wel zou moeten kunnen is het daar! Ik ben niet gelovig zelf, maar als je gelloft dan geloof je toch ook dat dat dus door god gegeven is? En dit bedoel ik dus met respect. Is juist prachtig! Maar ik kan me je dilemma voorstelle saffier op die manier. Misschien is er een aparte ruimte?
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 11 maart 2006 @ 22:51:16 #171
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35956459
Ja die is er wel, als Tobias het niet 'redt' een uur op schoot zitten, kan ik naar de pastorie. Maar ik weet niet of ik dat wel wil, dan moet ik toch die dienst uitlopen. Als hij nou gaat huilen of vervelend wordt, wil ik best weglopen, maar om te voeden eigenlijk niet. Ik denk dat ik er toch morgen pas achterkom wat ik ga doen. Eén van mijn doopnamen is Maria en zij heeft haar kind ook borstgevoed. Je ziet heel veel beelden van Moeder Maria met kind (bij de Katholieken). Ik zei ook tegen mijn moeder, waarom zou het niet kunnen, ik heet tenslotte ook Maria Maar goed, voel me er nu dus een beetje genant onder. Overigens wordt Tobias gedoopt in de doopjurk die nog van mijn opa is geweest en nu 100 jaar oud is!

Typisch eigenlijk dat mannen veel minder moeite hebben met voeden in het openbaar als vrouwen, die zitten idd vaak heel vertederd te kijken.

Borstvoeding geven vind ik ook een heel intiem en meestal ontspannend iets. Wel één van de intieme dingen die ik zonder schroom met buitenstaanders kan delen, terwijl ik van te voren dacht dat ik er heel preuts onder zou zijn. Maar het is zo'n normaal iets dat ik me er helemaal niet beschaamd ofzo over voel. Moeten ze niet gaan zitten staren naar me, dat vind ik niet leuk. Maar kleine kindjes van 3 jaar oud die maar niet geloven dat er écht melk in de borst zit en dat mijn baby'tje dat eruit drinkt zijn wel heel erg lief.
Ylana
  zaterdag 11 maart 2006 @ 23:03:51 #172
24188 Belana
kloon van belana
pi_35956848
saffier, je moet doen wat je hart je ingeeft Het is een dienst voor Tobias ten slotte
stormy waters...
sailin'
pi_35956896
Ik heb ook altijd de neiging te gaan staren, maar alleen omdat ik het er zo mooi uit vind zien
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_35956948
Saffier, kun je niet vlak voor de dienst begint hem voeden? Dan kan hij 't toch wel uithouden tot na de dienst, of tot het jou weer uitkomt?
Ik heb Myrthe vrijwel nooit in 't openbaar gevoed, als ik ging winkelen oid en verwachtte dat ze in het winkelcentrum honger zou krijgen probeerde ik vlak voor vertrek eerst of ze wilde drinken, en dat was voldoende.
  zondag 12 maart 2006 @ 09:27:36 #175
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35960694
Bedankt meiden, ik laat zo snel mogelijk weten wat ik heb gedaan. En Belana, je hebt helemaal gelijk! Poejmon Tobias doet nog steeds vrij lang over een voeding, ik denk dat hij tijdens de dienst wel wil eten, maar misschien geeft het zo'n indruk dat hij helemaal geen honger heeft! Beefcake, je hebt staren en staren natuurlijk
Ylana
  zondag 12 maart 2006 @ 17:41:12 #176
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35970338
Het kwam zo uit dat ik na de doop zelf (nog wel tijdens de dienst) met Tobias naar de pastorie ben gegaan en hem daar eten heb gegeven en een schone broek Hij had al een half uur lief bij me op schoot gezeten en zitten brabbelen, maar het water was heel erg koud en er waren wel erg veel indrukken, de kaarsjes en alle glas-in-lood-licht vond hij heel erg mooi, dus was het voor Tobias wel zo prettig om naar de pastorie te gaan. Ik heb een hele fijne dag! Hij was zó lief!
Ylana
  zondag 12 maart 2006 @ 17:42:43 #177
24188 Belana
kloon van belana
pi_35970375
fijn saffier dat het zo goed is gegaan en logisch dat je dan even voor de rust koos Maar dat is een betere reden dan... nou ja, je snapt me lekker nagenieten nu!
stormy waters...
sailin'
  zondag 12 maart 2006 @ 17:58:25 #178
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_35970904
Het was helemaal ben voor het eerst lyrisch over mijn kind, hij was zo lief, snel weg hier dus, anders ga ik veel te veel offtopic
Ylana
  dinsdag 14 maart 2006 @ 15:10:55 #179
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36023914
ontsteking nr. 3
pi_36024020

heb je al antibiotica gehad? Dat hielp bij mij tegen het terugkomen van de ontstekingen (ik heb er ook 3 gehad). Flucloxacilline oid, ik weet de exacte naam niet meer, huisarts ongetwijfeld wel.

/edit
dat is dus wel de exacte naam
  dinsdag 14 maart 2006 @ 19:15:36 #181
3011 E.T.
pi_36031469
he getver pinquit
pi_36136601
Gisteren voor het eerst een avondje met zijn tweeën op stap geweest. Heb een uurtje of zes geen voeding gegeven of gekolfd dus. Merlijn dronk gelukkig bij de laatste voeding een borst helemaal en de andere voor een gedeelte leeg. Maar ik had beter die gedeeltelijk lege borst af kunnen kolven achteraf want ik werd om 5.15 wakker met een groot pijnlijk plakaat bij mij oksel en gedeeltelijk op mijn borst links. Meteen Merlijn wakker gemaakt en laten drinken en daarna toch nog even kunnen slapen. En 2,5 uur later maar weer aangelegd. Damn wat kan dat al pijn doen. Het is nu nog wel gevoelig maar de grootste pijn is er vanaf.
  woensdag 22 maart 2006 @ 14:17:04 #183
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36263618
Oeh Randa, dat is inderdaad erg pijnlijk! Ik herken het wel, ik kolf dan eigenlijk altijd af, want Emma kan zo'n volle borst niet ineens leegdrinken.

Even iets heel anders, wat ik net op het borstvoedingsforum las... dit draadje:

http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?p=60944&t=9427

Dacht dat het wel goed was voor jullie om ook te weten!
  woensdag 22 maart 2006 @ 14:42:30 #184
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36264471
hm das wel eng om te lezen...
pi_36264633
Ik heb het ook gelezen.

Het moet dan mijns inziens wel om enorme hoeveelheden gaan (dat zegt ze overigens ook). Net als wij liters water zouden drinken: dat is ook niet goed. Denk aan de studenten die daar epileptische aanvallen van kregen toen ze bij een ontgroening liters water moesten drinken.

Ik kan er ook niet uithalen of ze bijvoedt of zo of dat er andere dingen spelen. Maar naar is het wel
  woensdag 22 maart 2006 @ 15:09:20 #186
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36265443
hoelang drinkt dat kindje wel niet een uur aan elke tiet
pi_36268875
Dan nog is het vreemd, aangezien kinderen die in ontwikkelingslanden in draagdoeken gedragen worden continue toegang tot de borst hebben, en dus echt naar behoefte kunnen drinken.. Lijkt mij ook dat er meer factoren spelen dan alleen veel drinken. Maar ik zag dat Gonneke al andere lactatiekundigen erover gaat raadplegen.
pi_36270753
in ontwikkelingslanden komt het misschien minder vaak voor dat iemand meerdere liters per dag produceert? (want dat is de hoeveelheid waar het om zou moeten gaan voor het echt schadelijk kan zijn volgens die gonneke).
pi_36277087
Misschien.. maar gewoonlijk hebben baby's ook wel een gevoel voor 'ho, stop, dit is genoeg'. Dit zegt iemand op Lactnet:
quote:
Yeah it's weird all right. We are lacking a lot of info as you said, but a
few thoughts. Pumping 400mls tells us nothing about how much the baby nurses at
any one time, as you said. I wouldn't be surprised if mom had delayed
feeding due to the MD visit/tests and this caused overfullness at that pumping
session. Another point is that human milk has a lower solute load that artificial
infant milks and therefore I would venture to say that if the baby had not
been breastfeeding this kidney issue might have been more severe and shown up
earlier anyway. That said, if the baby really does have kidney failure, I
would hypothesize that the baby has kidney malfunction inherently and not
because of breastfeeding, no matter how much milk he drank from mom...We all have
seen plenty of artificially fed babies having unnaturally large amounts of AIM
poured down their throats with traditional bottlefeeding - if those babies
had kidney failure, would the ped blame the mom for overfeeding?
I could be wrong, but I would look at those issues first before blaming...
pi_36281443
Daar zit wel wat in. Vindt het erg onwaarschijnlijk dat de baby zijn niertjes zwaar zijn beschadigd door teveel voeding.
  zaterdag 25 maart 2006 @ 16:10:43 #191
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36356480
nieren worden toch beschadigd door teveel zout?
pi_36359760
Het verhaal is dat het kindje waar het hier omgaat teveel melk binnenkrijgt en niet zoals gewone kindjes stopt met drinken of overloopt, dus dat er melk terugkomt. Vreemde zaak, leek mij. Het kindje was in de ogen van de moeder wel een huilbaby, maar ook dan denk ik dat je verder gaat kijken, waardoor komt het dat een kindje veel huilt? Hij heeft in iedergeval al veel eerder last gehad van zijn nieren door dus wel een teveel aan vocht, doordat hij teveel dronk en dus niet teruggaf.
  maandag 27 maart 2006 @ 12:14:20 #193
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36400574
Ik vond het ook een heel erg vreemd verhaal, en geloofde het bijna niet.. .maar goed, als er een ziekenhuisopname is en de artsen zeggen dat het aan de hoeveelheid melk ligt, dan ga je toch twijfelen aan je eigen mening. Ben wel benieuwd hoe het nou met hun is en of er al meer bekend is.

Hier gaat gelukkig de borstvoeding een stukje beter dan een paar dagen geleden...toen wilde Emma elke keer niet drinken en weigerde de borst pertinent, tot ze héél erge honger had, en dan dronk ze snel en kort even de ergste honger weg, en verder niet. Nu gaat dat een stukje beter, ze wil nog steeds af en toe niet drinken (maar ja, er is ook zoveel te zien in de kamer altijd, ook al istie donker en is het er rustig ... ) maar dan laat ik het gewoon zitten en probeer het na een tijdje nog eens. Meestal drinkt ze dan gewoon, wel kort, maar ik heb geen zin om me er zorgen over te gaan maken als ze voor de rest alert is, vrolijk en beweeglijk en volgens het CB ook nog eens goed groeit.

Maar goed, misschien hebben jullie nog tips voor een onrustig drinkertje? Wat ik al doe is een doek over haar hoofdje leggen, maar die trekt ze zelf weg vaak (eigenwijsje). Ook doe ik meestal het geluid van de tv uit als tie aanstaat, en probeer ik Noa zoet te houden of voed ik Emma als Noa in bed ligt.
  † In Memoriam † maandag 27 maart 2006 @ 12:24:27 #194
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_36400914
* just me gooit de knuppel in het hoenderhok

Ik ga eerder op het oordeel van Gonneke af, zij is lactatiekundige van het 1e uur; zij heeft hier een opleiding voor gevolgd, er zijn zoveel artsen die niks over borstvoeding weten, wat zij weten hebben ze uit de boeken en niet uit de praktijk!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_36401020
Nee ik heb niet echt een tip. Merlijn drinkt ook wel onrustig, lekker om zich heen kijken maar dan haal ik hem ook gewoon echt bij mijn borst weg tot hij echt honger heeft. Want een kwartiertje later blijft hij meestal wel hangen .

Hier gaat het ook lekker met de borstvoeding. We hebben een aantal dagen geleden eens de laatste voeding weg laten vallen omdat Merlijn doorsliep en ik zelf ook moe was. Niet echt een goed idee is gebleken want dan komt hij 's nachts twee keer. Daar ben ik dus behoorlijk moe van geweest. Wel krijgt hij nu af en toe zijn laatste voeding eerder rond 22.00 ipv 23.30 en dan komt hij wel maar één keer, meestal rond 2.00 en slaapt dan door tot 6.30 de volgende ochtend. Wel fijn die regelmaat.

Overdag is het regelmatig nog lekker om de 2 uur dat hij komt. Wel erg vaak, maar niet erg. Vrijdag toen ik zelf niet lekker was zijn we samen boven in bed gaan liggen en pakte hij om de drie kwartier of uur één borst en dan gingen we weer even slapen. Dat was wel lekker relaxt.
pi_36401070
Volgens mij is dat geen knuppel hoor

Ik proef hier dat iedereen hier wel op het oordeel van Gonneke afgaat, of althans met d'r eens is. Ik wel althans. Ik zou sowieso eerder op een lactatiekundige afgaan, denk ik.

Suzanna, ik baker mijn meisje in als ze erg onrustig is (lees eigenlijk: ongeduldig ).
  maandag 27 maart 2006 @ 15:00:02 #197
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405301
quote:
Op maandag 27 maart 2006 12:27 schreef Randa_v het volgende:
Nee ik heb niet echt een tip. Merlijn drinkt ook wel onrustig, lekker om zich heen kijken maar dan haal ik hem ook gewoon echt bij mijn borst weg tot hij echt honger heeft. Want een kwartiertje later blijft hij meestal wel hangen .

Hier gaat het ook lekker met de borstvoeding. We hebben een aantal dagen geleden eens de laatste voeding weg laten vallen omdat Merlijn doorsliep en ik zelf ook moe was. Niet echt een goed idee is gebleken want dan komt hij 's nachts twee keer. Daar ben ik dus behoorlijk moe van geweest. Wel krijgt hij nu af en toe zijn laatste voeding eerder rond 22.00 ipv 23.30 en dan komt hij wel maar één keer, meestal rond 2.00 en slaapt dan door tot 6.30 de volgende ochtend. Wel fijn die regelmaat.

Overdag is het regelmatig nog lekker om de 2 uur dat hij komt. Wel erg vaak, maar niet erg. Vrijdag toen ik zelf niet lekker was zijn we samen boven in bed gaan liggen en pakte hij om de drie kwartier of uur één borst en dan gingen we weer even slapen. Dat was wel lekker relaxt.
nog best vaak dat merlijn komt zeg!
max zit nu al bijna aan om de 4 uur, maar waarschinlijk ook om dat ik zoveel melk kwijt moet ofzo t arme kind verslikt zich vaak als ie de borst net in zn mond krijgt.
's nachts komt max ook meestal rond een uur of 2/3 en dan meestal wel om 6 uur. dan heeft ie ook vaak last van krampjes. iemand daar nog tips voor m.b.t de borstvoeding?
wel is het zo dat als max 's nachts komt dat ie dan ook nog half slaapt en geen hele borst leeg kan drinken. ik ga m daar ook niet voor wakker schudden ofzo.
ik heb wel cinababy druppeltjes van vsm gekocht. die helpen volgens mij wel.
de laatste voeding alleen daar is ie meestal toch te moe voor. om 9 uur voed ik hem en dan is ie om 12 uur niet meer wakker te krijgen, of eventjes en dan valt ie snel aan de borst in slaap.
  maandag 27 maart 2006 @ 15:05:03 #198
24188 Belana
kloon van belana
pi_36405441
Pinquit, waarom zou je hem er dan voor wakker maken? Als ie honger heeft wordt ie wel wakker toch? Zo deden wij het ten minste en op die manier zat Liam heel snel op een nacht doorslapen
stormy waters...
sailin'
pi_36405447
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:00 schreef pinquit het volgende:

[..]

nog best vaak dat merlijn komt zeg!
max zit nu al bijna aan om de 4 uur, maar waarschinlijk ook om dat ik zoveel melk kwijt moet ofzo t arme kind verslikt zich vaak als ie de borst net in zn mond krijgt.
's nachts komt max ook meestal rond een uur of 2/3 en dan meestal wel om 6 uur. dan heeft ie ook vaak last van krampjes. iemand daar nog tips voor m.b.t de borstvoeding?
wel is het zo dat als max 's nachts komt dat ie dan ook nog half slaapt en geen hele borst leeg kan drinken. ik ga m daar ook niet voor wakker schudden ofzo.
ik heb wel cinababy druppeltjes van vsm gekocht. die helpen volgens mij wel.
de laatste voeding alleen daar is ie meestal toch te moe voor. om 9 uur voed ik hem en dan is ie om 12 uur niet meer wakker te krijgen, of eventjes en dan valt ie snel aan de borst in slaap.
Merlijn komt zo vaak omdat het beschikbaar is. Als ik er 's avonds niet ben, zoals laatst een avondje uit van 17.00 tot 23.30 heeft hij genoeg aan één fles van 150 cc. Dan heb ik er voor gevoed en voed ik erna.
  maandag 27 maart 2006 @ 15:05:59 #200
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405461
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:05 schreef Belana het volgende:
Pinquit, waarom zou je hem er dan voor wakker maken? Als ie honger heeft wordt ie wel wakker toch? Zo deden wij het ten minste en op die manier zat Liam heel snel op een nacht doorslapen
ja inderdaad, er is ook niet echt een reden voor
  maandag 27 maart 2006 @ 15:08:13 #201
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405532
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:05 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Merlijn komt zo vaak omdat het beschikbaar is. Als ik er 's avonds niet ben, zoals laatst een avondje uit van 17.00 tot 23.30 heeft hij genoeg aan één fles van 150 cc. Dan heb ik er voor gevoed en voed ik erna.
als ie elke 2 uur krijgt, spuugt ie dan niet de helft weer terug? dat doet max wel namelijk..
zeker als ie enthousiast begint te worden en te maaien en te gieren dan kan je de spuugdoekjes beter paraat houden!
  maandag 27 maart 2006 @ 15:08:31 #202
24188 Belana
kloon van belana
pi_36405537
Ik kan me herinneren dat Liam al snel vanaf half 8 's avonds langer door ging slapen, eerst tot 12 uur, toen tot 1 uur en zo kwam er steeds een uurtje bij. Binnen no time was dat 6 uur de volgende ochtend, echt zalig!
stormy waters...
sailin'
  maandag 27 maart 2006 @ 15:09:56 #203
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405572
quote:
Op maandag 27 maart 2006 15:08 schreef Belana het volgende:
Ik kan me herinneren dat Liam al snel vanaf half 8 's avonds langer door ging slapen, eerst tot 12 uur, toen tot 1 uur en zo kwam er steeds een uurtje bij. Binnen no time was dat 6 uur de volgende ochtend, echt zalig!
ik houd max nu nog een beetje wakker 's avonds, om te proberen of ie dan beter doorslaapt 's nachts. en dat werkt soms wel en soms niet. maarja kan ook nog niet teveel van hem verwachten nu natuurlijk
pi_36405730
Merlijn snoept graag, hij krijgt als hij zo vaak komt ook niet beide borsten aangeboden. Hij is omdat het geen echte honger is ook niet zo gulzig. Als hij echt honger heeft is hij het wel en verslikt zich dan ook regelmatig. Hij is gewoon graag bij mij, aan de borst en wat hij dan binnenkrijgt is niet echt veel. Het zal vooral mammahonger zijn. Maar hij gebruikt het ook om in slaap te vallen en als hij krampjes heeft bijvoorbeeld. Merlijn heeft dan ook geen speen voor zijn zuigbehoefte, die dingen snapt hij niet , dus komt hij bij mij.
  maandag 27 maart 2006 @ 15:18:59 #205
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36405862
ooh je bent zn levende speen!!! heerlijk!!
pi_36406023
Dit had ik net in het Borstvoedingsforum gepost.
quote:
Een terugblik....

Tja, na een moeilijke start, Merlijn heeft de eerste 4 dagen alleen maar live-BV gehad en daarna zag ik het even niet helemaal meer zitten. Ik was namelijk met kloven uit het ziekenhuis ontslagen. Maar ik gaf niet op. In overleg met verloskundige en kraamhulp zijn we meteen gaan kolven en vingervoeden en de rest kreeg hij er in KV bij. We hadden vanalles geprobeerd, het tepelhoedje en af en toe toch aanleggen. Maar Merlijn pakte verkeerd en daar hield het voor mij op die manier toen op. Ik heb de eerste drie weken alleen gekolft en hij kreeg het gewoon met de fles. Ik hoopte dat ik tegen de tijd dat hij vier weken was ik hem weer volledig aan de borst kon leggen. Gekolft kreeg hij wel meer dan de helft van de voedingen op een dag. Eind januari ben ik Merlijn weer aan gaan leggen. En het lukte, eigenlijk geen kloven meer gehad en hij pakte het geweldig op.

Februari en Maart waren de maanden dat hij alleen nog maar live-BV kreeg. Niks meer gekolft, alleen als ik er niet was en de KV ging heel vlug de vuilnisbak in. Heerlijk om mijn ventje nu al 3 maanden toch het beste te geven, al kreeg hij er in het begin KV bij.

Ben blij dat ik het niet opgegeven heb .....
Toch eventjes emo vandaag en voor het eerst een complimentje naar mezelf toe.
  † In Memoriam † maandag 27 maart 2006 @ 15:52:38 #207
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_36407101
goed zo Randa
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  maandag 27 maart 2006 @ 16:11:21 #208
56471 pinquit
oh my lama!
pi_36407680
randa! goed doorgezet meid
pi_36408614
Nou Randa ik vind het ook reuze knap hoor dat je hebt volgehouden

Belana, ik had dat ook in mijn achterhoofd om dan s'avonds niet wakker te maken en te wachten tot Chantel zelf kwam. Maar die kwam dan als ik net lag te slapen. Of het gewenning is ik weet het niet, maar ze komt automatisch s'avonds rond een uur of 11 voor een voeding en slaapt dan door tot ik heb geen idee wanneer. In ieder geval slaapt ze niet meer dan 6 uur aan een stuk.
  maandag 27 maart 2006 @ 16:51:42 #210
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36408803
Ik zou wel willen dat Emma wat vaker wilde drinken...nu net wilde ik haar aanleggen omdat ze niet wilde slapen én heel huilerig was (dus hongerig denk ik dan, was ook alweer drie uur geleden dat ze gedronken had) ... maar als ik haar dan probeer aan te leggen dan draait ze haar hoofdje weg, begint heel onrustig te doen en vaak zelfs steeds harder te huilen en uiteindelijk te krijsen. Ik was het zó zat dat ik haar in bed legde, maar daar ligt ze nu nog steeds te huilen (ingebakerd overigens). Ik kan daar écht helemaal van doordraaien, zeker als ik het al een paar keer geprobeerd heb met tussenpozen van aandacht geven, om haar aan te leggen. Ze wil niet slapen, ze wil niet drinken, ze wil helemaal NIETS.
  maandag 27 maart 2006 @ 16:52:56 #211
24188 Belana
kloon van belana
pi_36408848
Lewis, wat ik bedoelde te zeggen was dat ze meestal wel een eigen ritme hebben, dus dat je ze niet perse hoeft wakker te maken. Hoe iedereen dat dan precies doet is natuurlijk verschillend Ik moet het straks ook maar weer zien met de kleine natuurlijk hoe dat gaat
stormy waters...
sailin'
  maandag 27 maart 2006 @ 16:54:21 #212
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36408894
Randa, lijkt wel een beetje op mijn verhaal, ik had ook erge kloven en heel erge pijn in het begin en ben toen ook gaan kolven. Emma heeft ook een paar weken alleen gekolfde BV gehad en pakte het daarna heel goed vanzelf weer op met 'live' drinken. Wel zijn we blijven sukkelen met veel pijn, dan maar weer een poosje kolven, dan weer gewoon voeden, weer pijn, etc. Nu is het een maand lang al zonder pijn gelukkig, en ik ben blij dat ik heb volgehouden!
pi_36418529
Suzanna, ik zou je vraag stellen op het bv forum, want ik geloof ook niet dat ik er gerust op zou zijn als Chantel zo onrustig was en niet wilde drinken. Sterkte, het is echt helemaal niet fijn als het zo rottig gaat.

Belana, volgens mij had ik bij Joshua ook al veel sneller die late voeding afgeschaft. Het is nu bij Chantel dat ik het nog doe. De uren die ik s'nachts krijg zijn ontzettend kostbaar als je er 2 hebt En het zal ook wel gewenning zijn. Ach ik vind het prima zo

Wij zitten hier alweer op 10,5 maand probleemloos voeden. Knap is het niet echt, want Chantel is gewoon heel makkelijk met voeden. Alleen merk ik nu weleens dat ik overdags toch af en toe dat beetje vrijheid mis om eens lekker een dagje weg te kunnen. Maar ja, het is voor een goed doel en ze vaart er wel bij zo te zien aan haar spekken En zelf vind ik het gewoon ook heel leuk om te doen.
pi_36420465
suzanna, kan het zijn dat ze oorpijn heeft? drinken doet dan namelijk pijn, had anna laatst ook last van.

goed gedaan randa!
  dinsdag 28 maart 2006 @ 08:11:32 #215
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36425057
Dan zou ik het even aan de huisarts moeten vragen! Ik zou wel erg verdrietig zijn als dat het is, want dan heeft ze het al heeeeel lang... (dat vind ik dan zo zielig...)
Voor de rest is ze vrolijk en zo, behalve als ik haar wil aanleggen. Overigens drinkt ze soms wel normaal, ongeveer twee van de 7/8 voedingen, de rest is vaak aanrommelen.

Chantel: ik heb mijn vraag daar al gesteld en niet veel antwoorden gekregen. Viel me nogal tegen, eerlijk gezegd. Ik snap wel dat er zóveel vragen worden gesteld dat er niet altijd antwoord op kan komen, maar had wel verwacht dat er iets bruikbaars bij zou zitten. Niet dus helaas.
  † In Memoriam † dinsdag 28 maart 2006 @ 08:44:41 #216
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_36425351
Suzanna, waarom bel je niet even met de VBN of met LLL ?
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  vrijdag 31 maart 2006 @ 08:05:04 #217
45621 Suzanna
Mama van...
pi_36514975
Heb ik al eens gedaan, just me, en dat had niet veel opgeleverd. Maar kan het natuurlijk altijd nog eens proberen
Ben overigens niet meer naar de huisarts geweest, want ik ben zelf ziek geworden. Emma drinkt nog steeds erg onrustig, maar wel iets minder dan eerst.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:19:57 #218
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37484860
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom iemand bij voorbaat al kan zeggen dat zegeen bv wil geven? Ik kan echt niet begrijpen dat je je kind niet de beste start wilt geven. Dat je door problemen op een gegeven moment stopt kan ik mij voorstellen maar al niet eens beginnen?
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:22:55 #219
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37484872
oeps
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:26:49 #220
3011 E.T.
pi_37484904
ik zat me net hetzelfde af te vragen
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:29:31 #221
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37484931
gelukkig, ik dacht al even dat ik bvmaffiakwaliteiten heb
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:39:21 #222
640 snoopy
peanuts
pi_37485011
Waarom vragen jullie het niet even aan die persoon in Z&G? Misschien leest zij hier niet.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:41:19 #223
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485041
Ik heb het hier gepost omdat ik gezien mijn gemoedstoestand alleen een snerende opmerking kon verzinnen. Om dus niet meteen een rel te veroorzaken maar hier begonnen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:44:14 #224
640 snoopy
peanuts
pi_37485076
Misschien heeft zij wel een bepaalde reden die het begrijpelijk maakt?
pi_37485131

[ Bericht 51% gewijzigd door Jonnetje op 02-05-2006 14:34:58 ]
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 13:56:17 #226
640 snoopy
peanuts
pi_37485289
Vorige keer wilde ik BV geven. In de eerste week bleek al dat er te weinig melk was. Morris had bijna geen plasluiers en viel te veel af. Ik ben toen begonnen met kolven en de rest bijvoeden. Ik heb 3 a 4 weken gekolft en het werd nooit meer dan 30cc. Toen ben ik gestopt.

Achteraf vind ik dit (nog steeds) erg vervelend.
Ik ben me nu opnieuw gaan verdiepen in BV en las bijv. op internet dat er zelfs medicijnen zijn om de hoeveelheid omhoog te brengen. Nooit geweten en niemand heeft mij dit vertelt. Kraamhulp niet, verloskundige niet. Ik heb nu een kraamhulp geregeld die lactatiedeskundige is, ik ga een bv-cursus volgen en ben op zoek naar een prettig boek over BV.

Maar toch kan ik me ook voorstellen dat er vrouwen zijn die geen bv willen/kunnen geven. Mensen kunnen wel vervelende (lichamelijke) ervaringen vanuit het verleden hebben of er zijn medische redenen. Je weet maar nooit

[ Bericht 0% gewijzigd door snoopy op 02-05-2006 14:03:19 ]
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:01:34 #227
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485369
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 13:56 schreef snoopy het volgende:

Maar toch kan ik me ook voorstellen dat er vrouwen zijn die geen bv willen/kunnen geven. Mensen kunnen wel vervelende (lichamelijke) ervaringen vanuit het verleden hebben of er zijn medische redenen. Je weet maar nooit
Zoiets bedoelde ok ook met problemen.
Snoopy ik hoop echt voor je dat het straks beter gaat.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:04:34 #228
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_37485429
Ik heb bij voorbaat gezegd dat ik geen borstvoeding ging geven en ik had daar goede redenen voor. Opmerkingen in de trant van dat ik mijn kind geen goede start wil geven vind ik eigenlijk best wel kwetsend. Tuurlijk wil ik dat wel, maar er kunnen altijd factoren zijn die ervoor zorgen dat KV voor zowel moeder als kind een betere optie is. Oordeel dus niet te snel.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:07:53 #229
24188 Belana
kloon van belana
pi_37485488
Dat ben ik wel met M@x eens. Bovendien is het eigen keus toch? Er is voor zover ik weet niks slechts aan kv, daar worden kinderen ook groot van hoor.
stormy waters...
sailin'
pi_37485631
Ik vind het ook behoorlijk kwetsend die opmerking.
Er zijn soms redenen die bv echt onmogelijk maken en vaak heb je dat zelf niet eens in de hand.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:18:25 #231
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485688
juist daarom heb ik hier gepost. Ik ben echt een groot voorstander van bv. Ik kan echt wel begrijpen dat er een reden is waarom iemand geen bv kan geven. Misschien komt mijn felle(?) reactie wel door de fabriek-opmerking. Een collega van mij vergeleek bv geven met een koe en daarom heeft ze geen bv gegeven. Dat soort redenen kan en wil ik niet begrijpen ik vind ze kortzichtig. al realiseer ik mij ook wel dat ik dat op sommige puntenook wel ben
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:22:28 #232
640 snoopy
peanuts
pi_37485751
Het is en blijft een gevoelig onderwerp ben ik bang. Ik voelde me namelijk ook al een beetje aangevallen door jouw opmerking, terwijl ik er niet eens wat mee te maken heb
Aan de andere kant vind ik die koeien-opmerking ook weer zowat. Ik dacht daarbij nl ook: wat zou het mij 'fijn' lijken als dat gebeurt, dat betekent dat het werkt!
Pffff lastig hoor.
pi_37485776

[ Bericht 100% gewijzigd door Jonnetje op 02-05-2006 14:35:56 ]
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:25:29 #234
3142 m@x
pi_37485809
En dan nog vind ik niet dat je op die manier mag oordelen over mensen. Je kan niet in iemands hoofd kijken. Iemand kan wel heel grappig doen over het niet willen geven van bv, maar voor hetzelfde geld heeft die persoon een heel legitieme reden om aan de kv te gaan maar vindt ze het niet nodig om die aan jou te vertellen. Borstvoeding is de beste start, ik denk dat daar niet over te discussieren valt, maar het is niet alsof je je kind vergif geeft wanneer je kv geeft. Ik denk dat de BVmaffia daar een beetje in doorschiet
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:33:27 #235
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485939
Mijn post was niet bedoeld als persoonlijke aanval. Wat ik las was een aanleiding voor mijn post. Ik vraag mij in het algemeen af waarom mensen geen bv willen geven.
En ja ik ben het er mee eens dat kv prima is als vervanging van bv.
pi_37485948
Laat maar..
Ik krijg niet de siuatie ook niet goed genoeg uitgedrukt om er verder over in discussie te gaan..

Ik haal voorgaande posts wel weg want dit geval heeft niet met de discussie wel-of-niet-bv te maken..
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:36:10 #237
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37485997
Het is wel een ervaring over bv jonnetje, en kan dus prima in dit topic, lijkt mij...
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:36:34 #238
3011 E.T.
pi_37486007
Nou zie ik nergens een oordeel staan trouwens.

Ik vroeg me gewoon af, waarom iemand er toe besluit geen bv te proberen. En dat kunnen tal van redenen zijn, en zo lang dat voor diegene een legitieme reden is, zal ik de laatste zijn om daar over te oordelen (en dat zie ik hier ook nog steeds nergens gebeuren).
maar iemand mag zich dat toch wel afvragen?
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 14:39:49 #239
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486052
Als een vrouw om wat voor reden dan ook besluit om géén borstvoeding te geven is dat de enige en juiste keuze die door iedereen gerespecteerd hoort te worden!

Ik heb in mijn aktieve vbn-tijd ook moeders aan de telefoon gehad die wel moedermelk hadden maar geen borstvoeding wilden geven en ik heb ze ook geholpen met tips om van de moedermelk af te komen. Wie ben ik om te oordelen of te veroordelen ?
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:40:52 #240
640 snoopy
peanuts
pi_37486073
Tuurlijk mag je het je afvragen ET, dat zeg ik ook. Alleen ik bedacht me dat het beter in Z&G kon omdat ik denk dat de degene die aangaf geen bv te willen geven hier vast niet leest. Toch?
pi_37486119
Ik zeg toch ook niet dat ze (zus van vriendin) absoluut geen FV mag geven?

Bij Wilyan is BV geven ook mislukt omdat de melk ging schiften, en hij is toch écht (heel ) groot geworden of flesvoeding.
W ~ H ~ T
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:53:42 #242
77879 MevrouwKoRn
Uberrammelaar
pi_37486318
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 13:19 schreef Jelief het volgende:
Is er iemand die mij uit kan leggen waarom iemand bij voorbaat al kan zeggen dat zegeen bv wil geven? Ik kan echt niet begrijpen dat je je kind niet de beste start wilt geven. Dat je door problemen op een gegeven moment stopt kan ik mij voorstellen maar al niet eens beginnen?
Ik ben dan wel niet zwanger, maar ik weet al wel dat ik echt geen borstvoeding wil gaan geven.
Omdat ik het gewoon echt geen fijn gevoel vind (nu ook al) als er iemand aan mijn borsten zit, laat staan zuigt, het gevoel van een kindje dat eraan zuigt en eventueel per ongeluk bijt lijkt me echt totaal helemaal niks. En in de 2de plaats omdat ik echt geen bv in het openbaar zou willen geven, gewoon een gevoel van schaamte ook al zou je het misschien niet eens zien met een lange trui erover..

En je kindje wordt ook harstikke goed groot op flesvoeding
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
  dinsdag 2 mei 2006 @ 14:55:59 #243
3142 m@x
pi_37486350
Het je afvragen mag altijd. Wat mij gewoon opviel, en dat is niet alleen hier, is dat mensen altijd willen weten waarom je geen borstvoeding geeft of hebt gegeven. Alsof je daarover verantwoording af moet leggen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:05:02 #244
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_37486488
ik vind dat er te snel geoordeeld wordt over niet bv geven.. ik heb bewust gekozen voor het niet te doen..
heb nog met luchtbel gemailt en heb twijfels gehad.. maar mijn angst was zo groot dat ik het niet aan durfde.. en dan vind ik dat ik een juiste keuze heb gemaakt de beste keuze voor arwen.
achteraf denk ik had ik waarschijnlijk toch wel kunnen proberen.. maar daarentegen denk ik dat door de allergie-en die ze heeft het toch wel mis gegaan was.
de rede waarom is voor mij heel duidelijk en ik vind niet dat iemand anders het recht heeft omdat te vragen en ja dat gebeurt veel!! en ik vind het oneerlijk als mensen je dan scheef aankijken. maar goed dat gebeurt wel met meer dingen
bij een volgende wil ik wel bv gaan proberen, maar worden dan die twijfels en angsten net zo groot zal k weer voor fv gaan.
ik vind het zelf nogal vreemd dat mensen zo giftig worden omdat men fv geeft want bv is toch het beste.. ze noemen anderen dan kortzichtig .. maar ik vind zo giftig worden nog veel kortzichtiger.
pi_37486533
Ik lees hier al!
De druk is om eerlijk te zijn enorm (ik zie al op tegen reacties van sommige familieleden, maar er zijn gelukkig ook anderen die het allemaal prima vinden), en wellicht heb ik voor heel veel mensen niet voldoende reden om niet voor bv te kiezen. Maar gelukkig heb ik inderdaad een keus, die ik zelf (in overleg met mijn partner) moet maken, en dat is voor mij afdoende. Ik vind overigens wel dat er idd sprake is van moedermafia op het gebied van borstvoeden, alleen al omdat er over flesvoeding van 0-6 mnd niet eens voorlichting mag worden gegeven door fabrikanten.
Eva
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:11:18 #246
7074 moussy
kuttekop
pi_37486617
Ik snap niet waarom het open afgevragd moet worden, in de hoop dat er meiden met hun billen bloot gaan waarom ze voor KV kiezen?

Ik heb alleen maar KV aan mn kinderen gegeven, bewust, maar voel me niet gekwetst door de opmerking, vind het alleen wel bijzonder dat mensenz ich er druk om kunnen maken. Kijk lekker naar jezelf en doe wat je goed lijkt
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:19:03 #247
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486758
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:07 schreef linda856763 het volgende:
Ik vind overigens wel dat er idd sprake is van moedermafia op het gebied van borstvoeden, alleen al omdat er over flesvoeding van 0-6 mnd niet eens voorlichting mag worden gegeven door fabrikanten.
ik zou the world health organization en unicef niet zo snel een bv-maffia durven noemen
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:19:43 #248
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486768
Als dan ook de hele wereld wil stoppen met vreemd kijken als ik zeg dat ik Emma zo lang mogelijk (zeker tot een jaar en wellicht langer) bv wil geven dan zal ik niet meer vragen waarom kv ipv bv.
Er mag geen reclame gemaakt worden voor kv tot 6 maanden omdat bv bewezen het beste is, kv is slechts een alternatief.
* Jelief sluit zich aan bij de bvmaffia
pi_37486793
Ik zeg ook niet dat er niet gezegd mag worden dat borstvoeding de beste keus is, want dat geloof ik onmiddellijk, maar waarom je dan alles zelf maar moet uitvogelen als je er voor kiest om het niet te geven, dat begrijp ik weer niet.
Eva
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:22:45 #250
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486833
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:19 schreef Jelief het volgende:

* just me is oud-bestuurslid van de VBN maar ik hoor niet bij de maffia
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:23:02 #251
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486837
Dat is ook wel een manco ja, als je er dan voor kiest om fv te geven moet je daar ook wel alles over weten net als bij bv. Heb je al op de sites van de diverse fabrikanten gekeken? Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit meer info ben tegengekomen dan de info die op de verpakking staat.

edit, ik zie net op de site van nutricia dat je het servicecentrum kan bellen maar dat schiet natuurlijk ook niet op
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:23:50 #252
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486854
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:22 schreef just me het volgende:

[..]

* just me is oud-bestuurslid van de VBN maar ik hoor niet bij de maffia
ik had nog ff een knipoog moeten toevoegen
pi_37486867
reclame is wat anders dan voorlichting. Op alle kv-fabrikanten-sites die ik zocht staat dat bv de beste keus is. Maar hoeveel schepjes ik in een fles moet doen als ik kv wil geven, dat kan ik er niet vinden. Is dat reclame als het er wel staat?
Eva
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:24:23 #254
7074 moussy
kuttekop
pi_37486873
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:19 schreef Jelief het volgende:
Als dan ook de hele wereld wil stoppen met vreemd kijken als ik zeg dat ik Emma zo lang mogelijk (zeker tot een jaar en wellicht langer) bv wil geven dan zal ik niet meer vragen waarom kv ipv bv.
Er mag geen reclame gemaakt worden voor kv tot 6 maanden omdat bv bewezen het beste is, kv is slechts een alternatief.
actie reactie lijkt me, als jij afgeeft op KV kan je een reactie verwachten dat BV tot weet ik veel hoe lang raar is

Mijn schoonzus heeft er 1 van 2 jaar aan de borst hangen, moet zij weten, ik kan daar geen moment over piekeren.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:25:01 #255
3142 m@x
pi_37486884
Op de websites van fabrikanten is helemaal niks terug te vinden. Ze mogen eenvoudigweg geen informatie verstrekken over fv voor kinderen van 0-6 maanden.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 15:28:14 #256
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37486967
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:23 schreef Jelief het volgende:

[..]

ik had nog ff een knipoog moeten toevoegen
begreep ik wel hoor

het reclameverbod is, zoals ik net al aangaf, niet iets wat door de BV-organisaties tot stand is gekomen maar door toedoen van de World Health Organization

De bv-organisaties ondersteunen dit uiteraard wel en er is, lang geleden, een heksenjacht ontstaan om elke fabrikant die deze wet (staat dus ook in de warenwet) een boete te laten krijgen.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:28:24 #257
108648 cattie
lieve moeder
pi_37486971
Ik wil heel graag bv gaan geven en wil me er 100% voor inzetten. Dit heeft als reden dat ikzelf niet tegen koemelk kan (dus de baby misschien ook niet) en ik de ziekte van Crohn heb en kinderen die bv hebben gehad, hebben daar minder kans op.
Maar: ik vind het dood eng. En ook vreemd. Ik heb mijn borsten tot nu toe nog nooit als melkfabriekjes gezien, maar meer voor de mooi en het plezier. En dat is een omschakeling. Aan de andere kant vind ik het ook wel mooi. En ik vind het eng, want hoe voelt het, doet het pijn? Is het geen raar gevoel, een kind aan je borst? Of is het juist heel mooi en krijg je een bijzondere band? En omdat ik langere tijd bv wil geven zal ik ook moeten kolven. En dat lijkt me ook zo vreemd. Hmmm, bv maakt wel een heleboel gevoelens los!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:28:54 #258
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37486985
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:24 schreef linda856763 het volgende:
reclame is wat anders dan voorlichting. Op alle kv-fabrikanten-sites die ik zocht staat dat bv de beste keus is. Maar hoeveel schepjes ik in een fles moet doen als ik kv wil geven, dat kan ik er niet vinden. Is dat reclame als het er wel staat?
Maar dat soort info staat wel op het pak, ook hoeveel voeding je kindje nodig heeft bij welk gewicht.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:31:22 #259
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37487027
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:28 schreef cattie het volgende:
Ik wil heel graag bv gaan geven en wil me er 100% voor inzetten. Dit heeft als reden dat ikzelf niet tegen koemelk kan (dus de baby misschien ook niet) en ik de ziekte van Crohn heb en kinderen die bv hebben gehad, hebben daar minder kans op.
Maar: ik vind het dood eng. En ook vreemd. Ik heb mijn borsten tot nu toe nog nooit als melkfabriekjes gezien, maar meer voor de mooi en het plezier. En dat is een omschakeling. Aan de andere kant vind ik het ook wel mooi. En ik vind het eng, want hoe voelt het, doet het pijn? Is het geen raar gevoel, een kind aan je borst? Of is het juist heel mooi en krijg je een bijzondere band? En omdat ik langere tijd bv wil geven zal ik ook moeten kolven. En dat lijkt me ook zo vreemd. Hmmm, bv maakt wel een heleboel gevoelens los!
Heb je al eens op het bv-forum gekeken daar vind je zowel de succesverhalen als de rampen. Erg fijn om een aantal dingen al te weten voordat je er mee geconfronteerd wordt. zoals kloven enzo
pi_37487054
Ja, I know, ik zal er ook wel uitkomen (ik zag ook al een mooi topic op Fok maar ik blijf het raar vinden. Het slaat een beetje door.

Ik doe mijn best me niet aangevallen te voelen, maar het lukt me niet zo erg. Ik kan niet goed begrijpen dat als je moeder wordt, opeens de hele wereld een mening klaar heeft over je keuzes (niet alleen jullie) en je je voortdurend moet verdedigen en/of verantwoorden....
Eva
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:32:35 #261
3142 m@x
pi_37487057
Ja maar moet je dan eerst van alle merken een pak kopen om te weten voor welke voeding je uiteindelijk kiest. Dat vind ik zo krom. Ik heb destijds ook zo'n infolijn gebeld, gewoon omdat ik voorbereid wilde zijn voordat Kai geboren werd. De keus voor fv was toen al gemaakt, maar mooi dat ze me geen informatie mochten geven. Dan schiet het pro-bv gebeuren toch door?
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:36:39 #262
108648 cattie
lieve moeder
pi_37487153
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:31 schreef Jelief het volgende:

[..]

Heb je al eens op het bv-forum gekeken daar vind je zowel de succesverhalen als de rampen. Erg fijn om een aantal dingen al te weten voordat je er mee geconfronteerd wordt. zoals kloven enzo
Juist door die verhalen vind ik het eng! Een vriendin van me die met veel plezier haar dochter bv geeft (ook nog na 15 mnd) had het over kloven zo groot als de Grand Canyon.. Maar het heeft haar er niet van weerhouden en nou vindt ze het erg fijn om te geven. Tja, het doen zal de enige manier zijn om erachter te komen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:42:29 #263
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_37487282
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:28 schreef cattie het volgende:
dat had ik ook hoor, en ik had nog extra, weet niet of jij dat ook hebt. ik kreeg er echt een idee bij van " stel dat je er opgewonden van word" , bedoel die boopies zijn meestal betrokken bij een sexspel. stel je voor dat je dat krijgt terwijl je baby eruit drinkt. gelukkig geen last van gehad nam niet weg dat het wel een raar gevoel was de eerste tijd, plus dat het pijn deed de eerste 5 weken ongeveer. maar het is wel zo ontzettend mooi om mee te maken. en je word er zo trots van
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:47:50 #264
108648 cattie
lieve moeder
pi_37487415
Hmm, Martineke, jij schrijft precies wat ik bedoel!
Ik hoop dat alles goed zal gaan (en ik er ook niet opgewonden van word... )
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:48:39 #265
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37487441
ik kan niet anders zeggen dan dat het begin heelzwaar en heel pijnlijk was. Desondanks ben ik heel blij dat het gelukt is en dat we het nu onder de knie hebben.
De beste tip die ik je kan geven is tzt al jevragen en onzekerheden uiten irl of online.

@max,ja dat is wel geschift ja. Tijd voor een kv-forum
  dinsdag 2 mei 2006 @ 15:51:34 #266
640 snoopy
peanuts
pi_37487507
En toch blijf ik het bizar vinden dat ik me nu nog steeds 'rot' voel over het feit dat BV mislukte. Dat er zo ontzettend hard wordt geroepen dat BV het beste is voor je kind maakt dat ik me schuldig ga voelen. Dat kan de bedoeling toch niet zijn?
pi_37487752
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:55 schreef m@x het volgende:
Het je afvragen mag altijd. Wat mij gewoon opviel, en dat is niet alleen hier, is dat mensen altijd willen weten waarom je geen borstvoeding geeft of hebt gegeven. Alsof je daarover verantwoording af moet leggen.
Zo ervaar ik het ook hoor. En mij bekruipt ook altijd het gevoel dat ik maar een moeder van niks moet zijn, omdat ik meteen naar die fles grijp. Vooral zo'n opmerking als "je wilt je kindje toch de beste start geven" geeft maar weer eens aan dat men zich haast automatisch superieur gaat voelen als men wel voor BV kan en/of wil gaan. Ik vind het dan ook een erg kortzichtige en kwetsende opmerking, aangezien het, om uiteenlopende redenen niet voor iedereen is weggelegd om BV te kunnen of willen geven. Ik heb zelf nooit de behoefte gehad om mij te verantwoorden voor mijn persoonlijke keuze en ik zou ook niet weten waarom een ander dat iets zou aangaan. Er bestaat wat dat betreft ook geen slechte keuze, zolang je voor de volle 100% achter je eigen keuze staat is het altijd goed.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:03:19 #268
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37487811
Dat is ook niet de bedoeling, en zeker niet de mijne. Je hebt het geprobeerd en het lukte niet, heel jammer (zeker omdat je wel bv wilde geven) maar ga je er niet schuldig over voelen. Je hebt Morris toch niet vergiftigd ofzo!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:05:33 #269
640 snoopy
peanuts
pi_37487861
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:03 schreef Jelief het volgende:
Dat is ook niet de bedoeling, en zeker niet de mijne. Je hebt het geprobeerd en het lukte niet, heel jammer (zeker omdat je wel bv wilde geven) maar ga je er niet schuldig over voelen. Je hebt Morris toch niet vergiftigd ofzo!
Nee precies. Maar volgens veel mensen heb ik mijn kind dus niet 'het beste' gegeven. Snap je ongeveer wat ik bedoel?
pi_37488016
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:18 schreef Jelief het volgende:
Een collega van mij vergeleek bv geven met een koe en daarom heeft ze geen bv gegeven.
Dat deed mijn man ook... De dag dat ik vanuit het ziekenhuis thuis kwam kreeg ik een cadeautje... Een grote gekleurde koe... Hoe tactisch kun je zijn
pi_37488033
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:05 schreef snoopy het volgende:

[..]

Nee precies. Maar volgens veel mensen heb ik mijn kind dus niet 'het beste' gegeven. Snap je ongeveer wat ik bedoel?
En mensen die wel BV hebben gegeven, maar bv. wel mooi stug door bleven roken tijdens de zwangerschap hebben dat wel? Het is niet zo zwart/wit als jij het nu stelt, maar ik begrijp heel goed dat je er zo'n gevoel bij hebt.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:16:51 #272
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37488120
Ja ik snap wat je bedoelt. Je hebt Morris wel het beste gegeven, jouw liefdeen aandacht. Nog langer klooien met de bv was ws niet gezond geweest voor jou en Morris. Met de overstap naar kv heb je hem dus het beste gegeven.

Dit is misschien meteen een nuancering in mijn vraag. Waarom bv en waarom kv? Ik heb voor bv gekozen omdat ik er van overtuigd ben dat dat goed is voor Emma en dat het gratis is (nouja behalve al die kolfzooi enzo,,,) is ook mooi meegenomen.
Ik vergeet soms dat niet iedereen denkt zoals ik denk en dan zijn de keuzes die een ander maakt wat moeilijker te begrijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jelief op 02-05-2006 16:26:35 (typo) ]
pi_37488246
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:23 schreef Jelief het volgende:

edit, ik zie net op de site van nutricia dat je het servicecentrum kan bellen maar dat schiet natuurlijk ook niet op
Ze zijn wel ontzettend goed bereikbaar. Weet niet op welke tijden precies , maar zelfs op zondag kun je ze bellen als je vragen hebt. Itt. het consultatiebureau die hier tegenwoordig alleen van maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 bereikbaar blijkt te zijn. Gelukkig was dat in de tijd van Isis nog 24 uur per dag.
pi_37488291
Ik ben helemaal van plan borstvoeidng te gaan geven, maar ik vind wel dat het doorschiet. Inderdaad vanwege dat schulgevoel dat men je toch geeft als je het niet wil of het gewoonweg niet lukt.
En dat je je kind dan niet het beste geeft is onzin. Wat het beste is, is persoonlijk voor jullie tweeën, en geen moeder/kind stel is hetzelfde, dus wat het beste is, is voor iedereen ook anders. Dat het in de meeste gevallen borstvoeding zal zijn is prima, maar soms is flesvoeding gewoon beter voor moeder en kind en dan moet daar niet over gezeurd worden.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 16:31:11 #275
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37488447
Schuldgevoel laat je je toch ook aanpraten? Als jij de beste beslissing hebt genomen hoef je je er toch niet schuldig om te voelen?

Mijn kinderen zijn nooit naar een kinderdagverblijf geweest omdat ik "gewoon" thuis was, hoevaak heb ik niet gehoord dat het beter voor je kinderen is als ze in een sociale omgeving zijn, meerdere keren per week met kinderen horen te spelen! Ben je gek, ik heb me daar nooit druk om gemaakt, ik wist toch gewoon dat ik (in mijn situatie, met mijn kinderen) het goed deed
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:34:57 #276
24188 Belana
kloon van belana
pi_37488542
Ik kan me nog wel herinneren dat ik een enorm schuldgevoel heb gehad toen Liam bijgevoed moest worden omdat ie na de geboorte meer dan een pond was afgevallen. Ik voelde dat echt als falen van mezelf, ik heb er vreselijk om gehuild!
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:35:58 #277
640 snoopy
peanuts
pi_37488574
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:31 schreef just me het volgende:
Schuldgevoel laat je je toch ook aanpraten? Als jij de beste beslissing hebt genomen hoef je je er toch niet schuldig om te voelen?
Het is heus niet dat ik er wakker van lig maar de voorlichting over babyvoeding is wel erg op 1 ding gericht vind ik. En nogal dwingend ook.
pi_37488606
Ondanks dat het de vorige keer totaal mislukt is wil ik het dit maal toch weer gaan proberen. Maar ik ga echt niet zo'n drame en werk in stoppen als ik bij Isis heb gedaan. Ik heb tranen met tuiten gehuild omdat het niet lukte , voelde me schuldig naar Isis toe en vroeg me af wat ik verkeerd deed. Ik heb ontzettend veel hulp gekregen in het ziekenhuis (al ging het daar nogal eens hardhandig aan toe en leek me dat ook niet de gezonde manier) , thuis van de verloskundige en de kraamhulp. Het resulteerde erin dat ik bijna de hele dag met voeding bezig was. Aanleggen , flesje na (met bv) en afkolven. Op den duur was ik dood op , had de hele dag last van hoofdpijn en werd super labiel.
Na een aantal weken hebben we kv erbij gegeven en toen kwam ze goed aan en was ze na een voeding verzadigd , ze sliep ook meteen een stuk beter. Toen er in de prive sfeer ook nog wat gebeurde ben ik helemaal van de bv af gestapt en op kv over gegaan.

Nu bij het volgende kindje wist ik aan het begin van mijn zwangerschap zeker dat ik geen bv zou gaan geven , totdat het heel erg begon te knagen. Ik wil het toch gaan proberen. Maar ik leg de lat niet zo hoog als de vorige keer. Ik probeer het gaat het net zoals de vorige keer bij Isis dan stappen we over op de kv. Ik wil niet dat het weer mijn hele dagen gaat beheersen , dat kan ook niet omdat ik nu ook nog een dreumes heb rond lopen die ook aandacht wil en moet hebben.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 16:48:24 #279
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37488850
Vroeger (JustOma spreekt..) was borstvoeding heel gewoon, de kennis die er was werd van moeder op moeder overgedragen, van buurvrouw op buurvrouw, als de een het niet wist dat wist de ander had wel. Borstvoeding was iets vanzelfsprekends. Met de komst van de flesvoeding (flesvoeding was modern en borstvoeding was ouderwets) is er een hoop van die kennis jammergenoeg verdwenen. Tegenwoordig mag je geen kraamvrouw meer zijn, moet je meteen 100% huisvrouw en echtgenoot zijn, moet het huis er weer pico bello uitzien, krijg je niet de kans om aan je baby te wennen. Als een baby huilt zal het wel aan de borstvoeding liggen, als een baby die de fles krijgt huilt zal die vraag nooit gesteld worden! Slaapt ie al door? Joh, geef jij nog steeds nachtvoeding? Geef jij nog steeds om de 3 uur de borst? Moet ie nou alweer aan de borst? Joh geef toch de fles dat is makkelijker, je ziet precies wat er in gaat.

Een pas bevallen moeder is hartstikke emotioneel en wordt "gepakt" op de punten waar ze over kwetsbaar in is, dat kan in het ene geval de borstvoeding zijn en de andere kant de flesvoeding.

Ik ben hartstikke vóór borstvoeding, heb niet voor niks jaren en jaren voorlichting gegeven en heb lang in het bestuur van de VBN gezeten maar ik respecteer de vrouwen die flesvoeding gegeven hebben en vind het alleen jammer als zij flesvoeding gegeven hebben terwijl ze, met behulp van goede voorlichting én steun, borstvoeding hadden willen geven.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 16:52:29 #280
640 snoopy
peanuts
pi_37488946
Ik moet zeggen dat ik niet had gedacht dat een cursus of boek over bv zo handig zou zijn. Ik dacht dat het wel 'vanzelf' zou gaan. En vanuit de vk werd er ook niet zoveel over gesproken. Die vraagt alleen wat je gaat doen en geeft een foldertje over een bv-avond mee. Meer niet. En dat is dan 1 van de tientallen foldertjes.
Misschien zou er vanuit de vk al veel meer info gegeven moeten worden? En dan over beide varianten graag! BV en FV.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 17:06:20 #281
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_37489288
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 16:37 schreef Xanthe het volgende:
Nu bij het volgende kindje wist ik aan het begin van mijn zwangerschap zeker dat ik geen bv zou gaan geven , totdat het heel erg begon te knagen. Ik wil het toch gaan proberen. Maar ik leg de lat niet zo hoog als de vorige keer. Ik probeer het gaat het net zoals de vorige keer bij Isis dan stappen we over op de kv. Ik wil niet dat het weer mijn hele dagen gaat beheersen , dat kan ook niet omdat ik nu ook nog een dreumes heb rond lopen die ook aandacht wil en moet hebben.
Ik durfde het bij de 2e in eerste instantie ook niet aan om borstvoeding te geven. De borstvoeding bij de eerste ging ook helemaal niet goed (en heb me daar erg schuldig over gevoeld, nu niet meer). Tijdens de zwangerschap van de 2e heb ik een borstvoedingscursus voor zwangeren gevolgd, omdat ik eigenlijk wilde weten wat er eerst mis was gegaan en hoe ik dat kon voorkomen.
Ik had me voorgenomen om wel borstvoeding te gaan proberen te geven, maar net als jij, was ik niet van plan om te gaan 'aanmodderen'. Dan zou ik overstappen op de fles.
Uiteindelijk heeft de 2e 14 maanden borstvoeding gehad. Vanaf het begin ging het al beter dan bij de 1e.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 2 mei 2006 @ 17:17:23 #282
393 phileine
española
pi_37489548
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 14:53 schreef MevrouwKoRn het volgende:

[..]

Ik ben dan wel niet zwanger, maar ik weet al wel dat ik echt geen borstvoeding wil gaan geven.
Omdat ik het gewoon echt geen fijn gevoel vind (nu ook al) als er iemand aan mijn borsten zit, laat staan zuigt, het gevoel van een kindje dat eraan zuigt en eventueel per ongeluk bijt lijkt me echt totaal helemaal niks. En in de 2de plaats omdat ik echt geen bv in het openbaar zou willen geven, gewoon een gevoel van schaamte ook al zou je het misschien niet eens zien met een lange trui erover..
En je kindje wordt ook harstikke goed groot op flesvoeding
Dit had ik dus ook allemaal, maar wilde het toch proberen. uiteindelijk is het heel goed gegaan en had ik er helemaal geen problemen mee. zelfs mijn man mocht er in die tijd aanzitten (en daarna tot zijn grote verdriet niet meer). De gêne was ik na de bevalling toch al voorbij...

Ik heb trouwens het omgekeerde gevecht moeten voeren, vanwege de medicatie die ik gebruik vonden heel veel mensen het slecht dat ik borstvoeding zou geven. Terwijl ik me daar heus wel in had verdiept en de voordelen en nadelen met specialisten had besproken en tegen elkaar afgewogen.

Het grote voordeel van bv voor mij: het is zo ontzettend makkelijk (als het allemaal goed gaat), geen geklooi met flesjes en de juiste temperatuur enzo. Nadeel: je man raakt een beetje buitengesloten in dat eerste jaar. Dat is voor de binding met het kind soms best moeilijk. Maar uiteindelijk ben ik heel blij dat ik het heb gedaan, ik verlang er best nog wel eens naar terug.

Overigens, ik begrijp de vraag wel, maar ik vond wel dat Jelief hem wel op een beetje aanvallende manier stelde. Het is toch gewoon een hele persoonlijke keuze, en het geven van borstvoeding grijpt erg in op je leven. Ik vind niet dat je dat tegenover anderen zou moeten verdedigen. En het is nou ook niet zo dat je je kind iets (potentieel) vreselijks aandoet door geen bv te geven, het is niet zoiets als stug doorroken tijdens je zwangerschap waarbij je je kind willens en wetens in gevaar brengt. maar da's een wespennest-opmerking, dat weet ik ook
mooi he, alles
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 17:22:13 #283
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37489651
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:17 schreef phileine het volgende:
En het is nou ook niet zo dat je je kind iets (potentieel) vreselijks aandoet door geen bv te geven, het is niet zoiets als stug doorroken tijdens je zwangerschap waarbij je je kind willens en wetens in gevaar brengt. maar da's een wespennest-opmerking, dat weet ik ook
dubbel-au !

Godmother of Radio 49
How fragile we are
  dinsdag 2 mei 2006 @ 17:25:31 #284
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37489736
Ik heb nog eens terug gelezen wat ik nou geschreven had die eerste post. En ja die is idd behoorlijk aanvallend. Ik had hem ook al 4 keer geformuleerd, en dan nog bot .
Nogmaals dan: Ik vind bv de beste keuze, ik kan wel begrijpen dat mensen geen bv kunnen geven. Wat ik mij (vanuit mijn overtuiging en ervaring) afvraag is waarom iemand geen bv wil geven. En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
pi_37489842
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:06 schreef Grijs het volgende:

[..]

Uiteindelijk heeft de 2e 14 maanden borstvoeding gehad. Vanaf het begin ging het al beter dan bij de 1e.
En dat is voor mij dus een reden om het toch weer te gaan proberen. Dit kindje is anders dan de 1e dus de kans dat de bv wel goed gaat is aanwezig.
Nou heb wel lichamelijk wat problemen die het moeilijker maken om bv te geven , hiervan was ik me tijdens de zwangerschap van de 1e al van bewust (grote borsten en tepels die naar beneden wijzen). De kraamzorg ondersteunt nu zelfs een lactatiekundige , dat heeft voor mij de doorslag gegeven om het toch weer te proberen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 18:30:12 #286
96539 Wennie
Mama van Robin & Martijn
pi_37491050
Ik heb bv geven echt ervaren als iets ellendigs. Ik ben vooraf wel naar een voorlichtingsavond geweest.
Aangezien het in het zkh nog niet was gelukt, kreeg Robin voor we weggingen een klein beetje Nutrilon. Eenmaal thuis kwam de verloskundige en die schoot gigantisch ut haar slof toen ze dat hoorde, want "borstvoeding is het beste". Ik vond de gerustheid dat Robin iets binnen had gekregen toch ook wel prettig.
Robin kon de tepel niet vinden en als dat wel lukte liet hij na 3 trekjes weer los. Ik kon hem niet alleen aanleggen met die ellendig grote borsten, in welk standje dan ook Na 3 dagen was hij zo afgevallen, dat ik ben gaan kolven. Nou sorry, maar toen voelde ik me zeker wel een melkkoe. Zo'n electrisch ding met twee tuten op je borsten. Ik kon ze er niet eens behoorlijk op zetten, want als ik 'm bij de één er op had, kon ik bij m'n andere borst de tepel niet meer goed vinden, met flinke lekkage tot gevolg. Ik moest om de 2 uur kolven (want zodra je over gaat op flesjes moet er een bepaalde hoeveelheid in, ook al is dit niet te meten met bv uit de borst), m'n toeschietreflex kwam niet op gang en m'n tepels deden zelfs met op de laagste stand kolven zeer. En dan al die hormonen erbij (en idd Snoopy, dat schuldgevoel, omdat iedereen heel hard roept dat BV toch het beste is en daar was ik door die hormonen heel vatbaar voor), ik zat alleen maar huilend te kolven en was eigenlijk totaal niet van m'n kraamtijd en m'n kindje aan het genieten. Dus toen hebben we de knoop doorgehakt en zijn we na 5 dagen FV gaan geven. Heb ook geen last van stuwing o.i.d. gehad.

Ik moet wel zeggen dat ik nu erg twijfel om bij een tweede BV te gaan geven..
Verliefd, verloofd.. een prachtige knul, getrouwd en nog een mooi ventje erbij! *O*
Mijn afvalstrijd!
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 19:30:33 #287
7074 moussy
kuttekop
pi_37492434
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:25 schreef Jelief het volgende:
Wat ik mij (vanuit mijn overtuiging en ervaring) afvraag is waarom iemand geen bv wil geven. En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
En vanuit jouw overtuiging en ervaring is dat ook niet te snappen of te bevatten
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:37:36 #288
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37492596
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 15:05 schreef _evenstar_ het volgende:
de rede waarom is voor mij heel duidelijk en ik vind niet dat iemand anders het recht heeft omdat te vragen en ja dat gebeurt veel!! en ik vind het oneerlijk als mensen je dan scheef aankijken. maar goed dat gebeurt wel met meer dingen
Precies! De discussies en oordelen (ook door mij ) zijn hier in OUD niet van de lucht. Iedereen wil ws het beste voor haar kind. En denkt ws daarmee de wijsheid in pacht te hebben. Of het nou medicijngebruik, prenatale testen, inentingen, corrigerende tikken, of zoals nu BV betreft...

Maar ontopic:
Het lijkt mij dus echt fantastisch om BV te geven! Ik hoop heel erg dat het me gaat lukken. En liefst zo lang mogelijk. Een vriendin van me geeft haar jongste met 10 maanden nog steeds zelf 2 voedingen. Prachtig!
Ik heb ook echt zin in de BVcursus.

Oh, en over die evt opwinding waar het ook even over ging. ik heb wel eens gelezen dat sommige vrouwen zelfs een orgasme zouden hebben tijdens het voeden. Dat lijkt me wel vreemd, maar niet iets om me schuldig over te voelen. Tepels zíjn nu eenmaal (in veel gevallen) sexueel gevoelig.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:48:01 #289
102760 Igraine
Headache
pi_37492860
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:37 schreef Moonah het volgende:

<knip>
Oh, en over die evt opwinding waar het ook even over ging. ik heb wel eens gelezen dat sommige vrouwen zelfs een orgasme zouden hebben tijdens het voeden. Dat lijkt me wel vreemd, maar niet iets om me schuldig over te voelen. Tepels zíjn nu eenmaal (in veel gevallen) sexueel gevoelig.
Ja dat heb ik ook weleens gelezen. Dat lijkt me toch vreemd, ik bedoel een orgasme heb je niet ineens van het één op het andere moment, toch? Dat voel je aankomen, dan kan je bijv toch even stoppen met voeden of i.d. Niet dat het iets is om je schuldig over te voelen als het gebeurt, maar mij lijkt de associatie persoonlijk niet prettig.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:53:16 #290
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_37492980
jelief het is niet dat iemand niet wil, maar om wat voor reden dan ook niet kan
  dinsdag 2 mei 2006 @ 19:56:12 #291
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37493070
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:48 schreef Igraine het volgende:

[..]

Ja dat heb ik ook weleens gelezen. Dat lijkt me toch vreemd, ik bedoel een orgasme heb je niet ineens van het één op het andere moment, toch? Dat voel je aankomen, dan kan je bijv toch even stoppen met voeden of i.d. Niet dat het iets is om je schuldig over te voelen als het gebeurt, maar mij lijkt de associatie persoonlijk niet prettig.
Nou, soms kan het wel eens heel snel gaan.
En die associatie lijkt me ook niet prettig. Maar ik denk dat ik, als het me zou overkomen, het heel rationeel zou proberen te beschouwen. Als een puur fysieke reactie op een fysieke prikkeling.
Hoop niet dat het me overkomt hoor.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † dinsdag 2 mei 2006 @ 20:00:29 #292
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37493181
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:53 schreef _evenstar_ het volgende:
er zijn inderdaad genoeg redenen waarom iemand geen borstvoeding kan geven!
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_37493442
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 19:53 schreef _evenstar_ het volgende:
Nou, uh...Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik het niet kan, ik wil domweg om diverse redenen niet. En zelfs dat moet afdoende zijn.

Objectief gezien, alleen naar melkinhoud e.d. bekeken, is borstvoeding idd beter van samenstelling. Maar als ik bedenk wat het beste voor mijn kind is, is dat ook een niet gestresste moeder, die niet uit schuldgevoel zit te voeden, maar alleen omdat ze dat zelf wil. Voor mij is het ook belangrijk dat mijn kind dezelfde band op kan bouwen met de vader als met mij. Ik heb een aversie tegen het idee van borstvoeding, wat niet wil zeggen dat ik dat tegen borstvoeding in het algemeen heb. Ik vind dat het beste voor een kind niet alleen bepaald moet worden aan de hand van de voeding die je het geeft....
En nu trek ik me weer terug uit een topic waar ik tenslotte eigenlijk niets te zoeken heb
Eva
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:13:35 #294
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37493512
@ wennie, met zo'n electrische voelde ik mij ook een melkkoe, zeker toen ik in het ziekenhuis zo'n dubbele had.

@evenstar ik verbaas mij over het niet willen. dat het soms niet kan snap ik.

edit: En dat snap ik.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jelief op 02-05-2006 20:16:01 (post van linda gelezen) ]
pi_37493840
Jelief het wille word soms dwars gezeten door het kunnen en het kunnen door het willen. Je kan hoe dan ook geen mensen veroordelen die geen bv geven om wat voor een reden dan ook. Vaak vertelt men snel een smoes om mar van die vraag af te zijn en dan worden ze aangevallen omdat ze gezegd hebben het niet te willen.
Je weet niets van iemand zijn achtergrond, zijn reden of wat dan ook en dan kan je daar niet zomaar over oordelen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:29:45 #296
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_37493947
quote:
Op dinsdag 2 mei 2006 17:25 schreef Jelief het volgende:
En dan niet om te oordelen,dat is niet aan mij, maar omdat ik die keuze gewoonweg niet snap, niet kan volgen.
Zal ik dan maar met m'n billen bloot enzo.
Ik heb het bij Jolie wel geprobeerd en het daarna Evenstar aangeraden om te proberen.
Maar bij een volgend kind, eventueel ooit, ga ik het niet meer proberen want ik wil het niet.
Waarom? Ik heb dusdanig slechte ervaringen met dingen aan m'n tieten dat het voor mij niet fijn voelt om een kindje er aan te laten drinken. Niet alleen aan mijn tieten maar ook aan de rest van mijn lijf. Ik vond het zelfs ingewikkeld het kindje te kalmeren tegen mij aan, vind het soms niet fijn als ze overal aan me zit. Ik heb het geprobeerd en de eerste dagen vond ik het niet zo erg, toen voelde het nog zo alsof ze tegen mij aan hoorde. Maar dat ging snel over en ze dronk slechter of andersom, weet ik veel. Ik heb van alles geprobeerd, iedereen van alles laten proberen alleen maar om haar te laten drinken. Ik vond het verschikkelijk, als ik er aan denk springen de tranen me in de ogen. Ik voel me niet één met mijn lijf dus ook niet met een kindje erbij. Borstvoeding is het beste. Daar ben ik me van bewust. Maar als er een ander kindje komt hoef ik dat van mezelf niet allemaal op te rakelen weer, dat doe ik mezelf en het kindje (en andere mensen om mij heen niet aan) dan ga ik voor het alternatief. Minder goed en dat is een risico wat ik wel wil nemen. Ik zou nooit meer borstvoeding willen geven.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:43:02 #297
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37494300
Nogmaals, die eerste vraag is nogal krom uit mijn vingers gekomen.
Ik hoef en wil helemaal niet te oordelen, ik wil begrijpen waarom.
Met de verhalen van Linda en LB snap ik het beter.
pi_37494463
Maar juist door het willen begrijpen oordeel je wel.
Iedereen heeft zijn eigen rugzakje en maakt zijn eigen beslissing, jij bent voor borstvoeding, prima, ik ben voor inenting, ook goed, maar ik ga jou niet vertellen wat je wel of niet moet doen omdat dat het beste is voor je kind. En dat doe jij wel met de bv.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 20:53:10 #299
640 snoopy
peanuts
pi_37494580
Ik vind 'willen begrijpen' toch anders dan 'oordelen' denk ik.
Dat is toch niet erg Anitra?
pi_37494904
Het willen begrijpen is idd anders en helemaal niet erg.

ik word alleen behoorlijk pissig dat men perse wil weten waarom iemand kv gaat geven ipv bv n dus bljft gooien met dat bv het beste is wat je kind kan krijgen.
  dinsdag 2 mei 2006 @ 21:04:48 #301
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37494923
Ik weet niet waar jij leestdat ik hier iemand vertel dat ze borstvoeding moet geven omdat ik vind dat dat het beste is? Als ik zou oordelen zou ik tegen Linda zeggen dat ik vind dat ze een verkeerde keuze maakt, dat doe ik niet. Ik begrijp nu waar haar keuze vandaan komt. Of ik achter haar keuze sta is een ander verhaal maar dat doet er niet toe het is haar keuze. Hetzelfde geldt voor LB, ik begrijp waarom zij bij Jolie gestopt is en waarom ze er niet over peinst om een eventueel tweede kindje de borst te geven. Ik denk dat beide dames en kindjes beter af zijn met een rustige gelukkige mama.
en nou stop ik met uitleggen van mijn vraag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')