the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:20 | |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics Leg 2 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne In Port Race Cape Town [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2 Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad? De Route Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl) Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm) gehele race-schema | High-res afbeelding Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni )nb: deze race is 1 dag vervroegd wegens een wedstrijd van Nederland op het WK voetbal), en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Data updates Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn. Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten. Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg Stop-overs Rotterdam Melbourne De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew) o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew) o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grae n: Marcel van Triest (overige crew) o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew) o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew) o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew) o: Farr ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew) o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates. Samenvatting: Leg 1 Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest. De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van. Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde. In Port Race 1 Cape Town 1. ABN AMRO ONE 2. movistar 3. ABN AMRO TWO Leg 2 In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden. Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner. Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven. Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. PotC en Movi kregen problemen met de kiel en hebben een pitstop in australie gemaakt. Movistar is al weer opweg, PotC ligt er momenteel nog. AAB1 heeft momenteel een mooie voorsprong. De OP is hier te vinden [ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 17:06:21 ] | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:22 | |
En laat het TVP´ en maar beginnen! ![]() ![]() Hoelang nog tot deeltje 10? En hoeveel zullen er nog komen voordat we in Gothenborg aankomen? | ||
komrad | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:27 | |
wie denken jullie dat er gaat winnen, AAB1 is favoriet maar wat vinden jullie van AAB2 en de movistar | ||
Landrot | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:27 | |
quote:Ik doe m'n best. ![]() Volgens Onboard Conditions vaart AAB1 14 knopen bij 17 knopen wind. AAB2 vaart 13 knopen bij 22 knopen wind. OK, de hoek die AABN2 maakt ten opzichte van de wind is 4 graden scherper, maar maakt dat dan zoveel uit? Of zijn deze gegevens niet zo betrouwbaar? | ||
Landrot | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:32 | |
quote:TVP? ![]() Die afkorting komt niet voor op vaartips.nl! | ||
Ambrosius | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:32 | |
Hopelijk een spannende finish met een AAB als winnaar ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:33 | |
quote: ![]() ![]() Maar wel op de wiki van Fok: http://wiki.fok.nl/index.php/TVP | ||
JandeHoop | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:37 | |
quote:Die onboard dingen geven wel vaker rare dingen aan. Leuk idee, slechte uitvoering..... | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:40 | |
quote:Die zijn lijkt me best wel betrouwbaar. Wel zit er verschil tussen de 2 koers-getallen. bij de onboard conditions is de koers een momentopname van de update-tijdstip. Mocht een boot net een windvlaag krijgen en opeens 180 graden draaien (je weet maar nooit...) dan zie je een vreemde koers daar. De koers bij de ´ getallen reeks´ (onder elke pagna in de data-deel) onder CMG is een betere: de Course Made Good, de gemiddelde koers van de laatste 6 uur (in feite de richting van positie A om 11h, en positie B om 17h. De afstand gedeeld door de tijd is de SMG > speed made good. Dus mocht als ze een keer gijpen en daardoor een andere koers nemen, dan kan de SMG best laag zijn terwijl ze toch snel zijn gegaan. Maar bij CMG is het verschil slecht 1 graad tussen AAB1 en 2. Dus dat valt wel mee | ||
hermandeperman | dinsdag 17 januari 2006 @ 18:18 | |
Tering wat Veel Posts! | ||
azaroth | dinsdag 17 januari 2006 @ 18:21 | |
post om topic terug te vinden | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 18:22 | |
quote:Eehh, dat geeft als afkorting TWVP geloof ik... ![]() quote:POTTTV ![]() | ||
Ambrosius | dinsdag 17 januari 2006 @ 19:09 | |
Vandaag opnieuw een item in het sportjournaal, met een kort interview met Dirk de Ridder. Zal vast om 22.30 weer komen. | ||
hermandeperman | dinsdag 17 januari 2006 @ 19:10 | |
quote:Niet als je de "w" van wat klein laat ![]() | ||
komrad | dinsdag 17 januari 2006 @ 19:14 | |
maareh iemand een voorspelling wie de beste koers heeft? | ||
WEST | dinsdag 17 januari 2006 @ 19:35 | |
quote:was er net al op, Dirk begint een beetje bang te worden ![]() ![]() | ||
Ambrosius | dinsdag 17 januari 2006 @ 19:51 | |
quote:Het was een verwijzing naar dat Sportjournaal ![]() | ||
SevenWonders | dinsdag 17 januari 2006 @ 19:55 | |
Hee the_disheaver, er staan nog een paar onvolkomendheden in je intro-post. De schuit van ING heet niet Black Pearl hoor. Dat is de schuit van The Pirates (maar dat wist je zelf ook wel en is het een typo). Verder schijnt de bijnaam van de ABN-AMRO 2 'Streetfighter' te zijn, althans dat heb ik eens ergens horen voorbijkomen. On topic: De ABN'ers zijn weer aardig uitgelopen. Ben heel benieuwd hoe het in de latere ettapes zal gaan als de rest van de boten de technische problemen (eindelijk) opgelost hebben. Ben ook benieuwd hoe snel ze de Atlantic over zullen crossen en wie dan de blauwe wimpel (dat is toch de wimpel voor het schip met de snelste overtochttijd??) zal gaan voeren... | ||
JandeHoop | dinsdag 17 januari 2006 @ 20:24 | |
quote:Om die blauwe wimpel te veroveren moeten ze sneller varen dan 41 knopen gemiddeld .... Dat zal haast wel niet gebeuren. Denk ik. Volgens mij is ie nu in bezit van een deense ferry. | ||
komrad | dinsdag 17 januari 2006 @ 20:29 | |
41 knopen, dat is enorm snel | ||
hermandeperman | dinsdag 17 januari 2006 @ 20:49 | |
Dat is bijna het snelheidsrecord voor mono-hulls ![]() | ||
JandeHoop | dinsdag 17 januari 2006 @ 21:47 | |
Die Deense ferry heeft trouwens een 24 uurs record van 1018 en een beetje mijl. dus de jongens van abnamro hebben nog wat om naar toe te werken. | ||
komrad | dinsdag 17 januari 2006 @ 21:56 | |
als je zo hard gaat, sloop je dan je boot niet? | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 22:44 | |
quote:ehhh... dan zal het TwVP worden... lijkt ook nog niet echt op TVP ![]() ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 22:46 | |
quote:Een catamaran heeft iig nog een 24h record van iets in de 700 nm. Dus eerst die maar ![]() | ||
Farr40 | dinsdag 17 januari 2006 @ 22:46 | |
Ik maar denken dat een blauwe wimpel alleen voor nederlandse kampioenen is ![]() | ||
Ambrosius | dinsdag 17 januari 2006 @ 23:00 | |
Nu weer in het sportjournaal. | ||
Sandworm | dinsdag 17 januari 2006 @ 23:12 | |
![]() | ||
JandeHoop | dinsdag 17 januari 2006 @ 23:29 | |
quote:Yep, 706.2 mijl door Orange II. 600 in de zuidelijke oceaan moet kunnen door een VO70. In de atlantische oceaan met de stroom mee misschien 650. | ||
rubbereend | woensdag 18 januari 2006 @ 01:39 | |
quote: ![]() ![]() zo jammer, na het lezen van dit topic en wat basis kennis heb ik er inmiddels meer verstand van dan vele krantenverslaggevers....... en dat zegt veel want ik voel me soms nog een n00b ![]() | ||
azaroth | woensdag 18 januari 2006 @ 09:13 | |
http://www.volvooceanrace(...)tsnotover/index.aspx movistar heeft weer problemen met de kiel, Bouwe is nou een beetje boos en gaat bij de volgende reparatie voor robuustheid ipv gewichtsbesparing/performance | ||
Fendy | woensdag 18 januari 2006 @ 09:37 | |
Hoi, ik was er ook weer ![]() eens iets anders dan tvp | ||
Tu5 | woensdag 18 januari 2006 @ 10:11 | |
Iemand op studio sport de beelden van de haai gezien die zich vastbeet in de kiel van PotC? die zat gewoon een paar minuten vast door de snelheid, echt bizarre beelden... | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 10:11 | |
quote:Even checken of ik het goed begrepen heb ![]() de gemiddelde snelheid over zes uur (SMG) wordt berekend door de kortste afstand tussen de twee positiebepalingen (CMG) te delen door de verstreken tijd. Klopt dat? [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 18-01-2006 10:23:32 ] | ||
Sandworm | woensdag 18 januari 2006 @ 10:18 | |
Voor de statistieken, de stand van vanmorgen 05:00 uur![]() | ||
JoStro | woensdag 18 januari 2006 @ 10:28 | |
quote:Blauwe wimpel is volgens mij voor de snelste oversteek tussen New York en Groot-Brittanie. Ik dacht Lizard Point in GBR. Volgens mij is er een blauwe wimpel voor motorschepen (de (welke?) Deense ferry) en een voor zeilschepen. Dame Ellen MacArthur heeft geprobeerd het record op deze route op haar naam te krijgen, maar ze heeft drie maanden vergeefs in New York gewacht op een goed moment, dat het weer ok was (een good 'weather window' Laat deze route nou net een VOR etappe zijn in het voorjaar.... ![]() | ||
Sandworm | woensdag 18 januari 2006 @ 11:06 | |
![]() | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 11:16 | |
quote:Het zeil record van Ambrose Light (NY) naar Lizard point (GBR) staat op naam van Playstation. Die grote Catamaran. Deze voer dat stuk met een gemiddelde van 25,7 knoop. Daar komen de VO70's niet aan denk ik zo. Voor een momohull is het in handen van Bob Miller (En Mike Sanderson!) aan boord van de Maria Cha IV. Deze had een gemiddelde van 18 knopen, iets wat hoogstwaarschijnlijk wel verbetert kan worden. Die Deense ferry was de Cat Link V. ![]() | ||
azaroth | woensdag 18 januari 2006 @ 11:18 | |
volgens de 'onboard conditions' is AAB2 overstag gegaan en koerst nu pal noord | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 11:22 | |
Brasil1 breekt zijn mast ! | ||
WEST | woensdag 18 januari 2006 @ 11:30 | |
quote:Crew is safe gelukkig maar | ||
Tu5 | woensdag 18 januari 2006 @ 11:32 | |
quote:WTF???? Wat een pech! quote: | ||
rubbereend | woensdag 18 januari 2006 @ 11:40 | |
gelukkig is alles oke met de bemanning. Wel toevallig dat de Ericsson transportboot de dichtst bijzijnde is ![]() | ||
WEST | woensdag 18 januari 2006 @ 11:43 | |
wat gaan ze nu verder doen? * WEST zijn engels is niet al te best | ||
rubbereend | woensdag 18 januari 2006 @ 11:48 | |
quote:als ik het goed begrepen heb; eerst het laatste stukje mast uit het water te krijgen en daarna doorzeilen naar de Eclipse eilanden, want dat is toevallig ook het dichtsbijzijnde stuk land waar ze aan land kunnen, dan kijken ze of ze doorvaren. | ||
Farr40 | woensdag 18 januari 2006 @ 11:56 | |
Gewoon een fitting dwars door de midden en mast in drieen. Dan komen er echt beste loads op het tuig als je ziet wat voor fittings het zijn. | ||
Da_Sandman | woensdag 18 januari 2006 @ 12:54 | |
Vraagje, Dirk de Ridder van de PotC, waar komt hij vandaan? Ik lees ergens Rotterdam maar het schijnt dat hij uit Zeeland komt? Iemand enig idee? | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 12:55 | |
quote:Terkaple, Friesland. | ||
JoStro | woensdag 18 januari 2006 @ 13:04 | |
quote:precies. Doorzeilen met een tijdelijk noodtuig is de beste oplossing. Op de motor duurt het (volgens het nieuwsbericht) 10 dagen voor ze australie bereiken. | ||
JoStro | woensdag 18 januari 2006 @ 13:14 | |
Als je nog een mooie VOR70 mast zoekt. Hier moet je zijn! | ||
Da_Sandman | woensdag 18 januari 2006 @ 14:02 | |
quote:Dus geen Colijnsplaat, Zeeland... Jammer ![]() | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 14:19 | |
quote:Huh? ![]() De motor aan boord is toch alleen voor het maken van drinkwater en voor de hydrauliek? | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 14:23 | |
quote:Ze hebben een generator aan boord voor electriciteit, hydrauliek en de watermaker. Daarnaast hebben ze een (volvo) motor om de haven in en uit te gaan. Deze heeft echter maar weinig vermogen dus de boten varen dan maar iets van 5-6 knopen. en als je nog 1300 mijl moet gaan doe je daar ongeveer 10 dagen over. | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 14:30 | |
quote:Dan moet er dus een schroef op die boot zitten. Maar zo'n ding heb ik nog op geen enkele tekening of foto gezien! ![]() | ||
JoStro | woensdag 18 januari 2006 @ 15:14 | |
Dit staat er op Sailing world:quote: ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 15:38 | |
Oei, spectakel! ![]() ![]() Maar wanneeer brasil de motor gebruiken, zijn ze wat ik weet gediskwalificeerd. Daarom zullen ze naar Eclipse Islands omdaar toch 1 punt te pakken. En dat zal met een geinproviseerde mast met zeilen gebeueren. Ik weet niet hoe, maar Brasil blijkt al een groot zeil te hebben. Een kleine groot zeil dan ![]() Spinaker zal er inmedels ook wel zijn. In Albany zullen ze een ´pitstop´ maken. Als de mast op tijd gemaakt kan worden, kunnen ze verder gaan zeilen naar Melbourne om toch 2 punten te pakken. Welliswaar duurt het even om zonder mast bij het scoring point te komen, maar er is sowieso ook nog tijd nodig om een mast in australie te krijgen. | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 15:41 | |
Ik heb wel foto's van het systeem. even zoeken. | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 15:51 | |
![]() Van de Ericsson. | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 16:00 | |
quote:En ook foto´s van de gebroken mast? ![]() | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 16:40 | |
Nog niet binnen gekregen. Zit er eigenlijk wel op te wachten maar ik denk dat ze het aan boord van Brasil1 wel even druk hebben met andere zaken. | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 16:59 | |
quote:De intro-post is nog niet gewijzigd... En wat die 'Streetfighter' betreft: ik ben ook ergens de bijnaam 'white shark' voor ABN-AMRO 2 tegen gekomen... | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 17:02 | |
quote:Ik kan deze foto jammergenoeg niet helemaal plaatsen: waar zit nou die propeller? | ||
komrad | woensdag 18 januari 2006 @ 17:04 | |
spannend wat de brasil 1 gaat doen | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 17:12 | |
quote:ehh, voor je neus... Dat ding zit aan een bewegende stuk vast, die omhoog in dat gat in de romp kan schuiven om weerstand tijdens het zeilen te beperken. | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 17:12 | |
A
| ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 17:13 | |
quote:done boeind die bijnamen... We noemen ze hier toch niet ![]() | ||
komrad | woensdag 18 januari 2006 @ 17:13 | |
AAB lijken nu toch wel voor de winst te gaan, mooie 1-2 coming up | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 17:22 | |
quote:Er ligt nog een hoge druk gebiedje op de loer .... Maar ze hebben goede papieren dat wel. | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 17:23 | |
quote:Wat zie je wel in de foto ? ![]() | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 17:27 | |
quote:Mooi dat de Black Betty en White Shark wederom zijn uitgelopen op de rest! ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 17:31 | |
quote:Nietes!ing is ingelopen op AAB ![]() | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 17:34 | |
quote:Ik heb nog eens zitten turen naar die foto... ![]() Zit dat rechthoekige roodoranje geval verzonken in de wand van het schip? Maar waar is dan dat gat van the_disheaver? ![]() | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 17:39 | |
quote:Van the_disheaver zijn gat weet ik niets. Maar ik zie toch duidelijk een schroef in het plaatje. Als je niet weet wat een schroef is dan betwijfel ik of je hier wel thuishoort .... | ||
hermandeperman | woensdag 18 januari 2006 @ 17:43 | |
quote:Deze scheg kan omhoogklappen de romp in (niet de wand, want daar zit geen water ![]() | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 17:47 | |
quote:Ja, die schroef zie ik óók wel. ![]() En volgens the_disheaver zou er een gat zijn waar de schroef in kon verdwijnen... ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 17:51 | |
quote:Nee juist niet. Dat roze ding kan omhoog bewegen met als draaaipunt de linker kant. (waar de romp en de onderkant van dat rode ding elkaar raken. Boven zie je een soort T vorm in de romp met rode kleur. Daar zit dat ´gat´ (Wat dus om wrijving te voorkomen afgedicht is met de bovenkant van dat rode ding). | ||
hermandeperman | woensdag 18 januari 2006 @ 17:53 | |
![]() Blauwe omlijning is het gat, en daar gaat in de richting van de pijl het onderste T-stuk in ![]() | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 17:55 | |
quote:Kijk, legde iederéen het maar zo goed uit als hermandeperman! ![]() | ||
JoStro | woensdag 18 januari 2006 @ 17:56 | |
quote:Hadden ze in de laatste mijlen naar Kaapstad ook niet een link met The Seven Nation Army van de WHITE Stripes!!?!! | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 18:05 | |
![]() | ||
hermandeperman | woensdag 18 januari 2006 @ 18:23 | |
quote: ![]() quote:Spuit 11 ![]() | ||
Sandworm | woensdag 18 januari 2006 @ 20:16 | |
quote: ![]() ![]() ![]() | ||
Sandworm | woensdag 18 januari 2006 @ 20:19 | |
Anyway, eindelijk eens spektakel behalve dan de kielproblemen. Denk dat Farr het een en ander uit te leggen heeft. Maar, behalve de kielproblemen heeft deze etappe tot nu toe slechts 1 slachtoffer in de vorm van een gebroken mast gekend. Dat valt op zich wel mee voor de etappe die van te voren als de Konninginne-etaape bekend stond. Naast gewichtsbesparing is er dus wel degelijk aan veiligheid van schip en emanning gedacht. | ||
komrad | woensdag 18 januari 2006 @ 20:19 | |
movistar heeft weer problemen met hydraulic rams, oud nieuws of niet? | ||
Sandworm | woensdag 18 januari 2006 @ 20:20 | |
quote:Verrassend, wie had dat nou gedacht? | ||
komrad | woensdag 18 januari 2006 @ 20:20 | |
quote:ik vroeg me alleen af of het bericht op VOR.org nieuw was?? | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 20:24 | |
quote: ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 20:25 | |
quote:Staat er een datum bij? ![]() Waar zie je het? ennuhh, ![]() | ||
komrad | woensdag 18 januari 2006 @ 20:32 | |
http://www.volvooceanrace(...)/january/itsnotover/ | ||
hermandeperman | woensdag 18 januari 2006 @ 20:32 | |
quote:Jij zocht het altijd op via google ofzo? ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 20:35 | |
quote:http://www.volvooceanrace(...)eronkeels/index.aspx [ Bericht 12% gewijzigd door the_disheaver op 18-01-2006 20:42:06 ] | ||
JandeHoop | woensdag 18 januari 2006 @ 20:36 | |
quote:Nu is het historisch gebleken dat de meeste mastbreuken in het tweede deel van de zuidelijke oceaan plaats vinden (dus van Australie naar Kaap Hoorn). Kijk maar naar Silk Cut, Amer Sports, EF Education, SEB (ook met van Triest aan boord) Persoonlijk zou ik ook eerder die etappe de koninginne etappe noemen. Meer ijs, meer wind en vooral meer golven. Maar dus ook meer snelheid en meer spektakel. | ||
komrad | woensdag 18 januari 2006 @ 20:38 | |
quote:dat is hetzelfde artikel als ik linkte | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 20:41 | |
quote: quote:Maar het is weer iets niews quote: | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 20:43 | |
quote:ehh, heb je die link wel bekeken? Het gequote zat toevallig ook in jou artikel, maar het artikel zelf is totaal verschillend (ja, het gaat dan wel over de kiel, maar daar gaat tegenwoordig elk artikel over... ![]() | ||
SevenWonders | woensdag 18 januari 2006 @ 21:09 | |
quote:Ben het wel met je eens. Het schijnt nogal orgastisch te zijn om als zeiler Kaap Hoorn te ronden en als je op de globe kijkt, dan lijkt het me idd een stuk meer zuidelijke oceaan die ze moeten doorkruisen. | ||
rubbereend | woensdag 18 januari 2006 @ 23:03 | |
quote: ![]() | ||
komrad | woensdag 18 januari 2006 @ 23:05 | |
is natuurlijk wel een mooie soap zo rond die kiel | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 23:09 | |
quote:mja, movistar heeft toch ook lang getraind. | ||
rubbereend | woensdag 18 januari 2006 @ 23:17 | |
quote:ja maar ik vond dit wel een opvallende uitspraak. Vooral dat ze duidelijk zeiden dat ze dit allemaal al tegen waren gekomen en daarna met de ontwerper rond de tafel zijn gegaan en de boot hebben aangepast. | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 23:20 | |
quote:Mja, zo vreemd is het niet. Een bewegende kiel bestaat niet erg lang. En dan in een VOR inbouwen zodat het naast erg sterk ook gewoon niet te veel mag wegen is een leuke uitdaging. | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 23:22 | |
Brasil heeft nog 7.2 knopen gemaakt laatste 6 uur! | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 23:23 | |
| ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 23:34 | |
quote:De wind helpt in ieder geval niet erg mee: volgens Onboard Conditions waait 't ter plekke maar 4 knopen! In het sportjournaal is trouwens met geen woord gerept over gebroken masten en gammele kielen... ![]() [ Bericht 19% gewijzigd door Landrot op 18-01-2006 23:53:57 ] | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 23:46 | |
quote:Kan iemand in VS kijken of dat al de hele dag het geval is? | ||
the_disheaver | woensdag 18 januari 2006 @ 23:48 | |
De wind zit ze ook niet echt mee. Westelijke wind bij een nooroostelijke koers... Waar blijven de foto´s nou ![]() | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 23:54 | |
Zolang het flink blijft waaien, lijkt de Black Betty verder uit te lopen. In hoeverre zijn de zeestromingen eigenlijk van invloed? ![]() | ||
azaroth | woensdag 18 januari 2006 @ 23:54 | |
quote:in die email van Bouwe Bekking staat dat ze na de voorbereiding die bouten hebben vervangen voor performancewinst | ||
Landrot | woensdag 18 januari 2006 @ 23:59 | |
quote:Daar hebben de Engelsen een mooi spreekwoord voor: pennywise, poundfoolish Weltrusten! ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 19 januari 2006 @ 00:19 | |
quote:Zijn er stuk minder dan in Gr. Oc. | ||
JandeHoop | donderdag 19 januari 2006 @ 09:07 | |
quote:Niet alleen de bouten maar eigenlijk de hele installatie. De nieuwe is er in Kaapstad ingekomen. Hij was lichter en werkte met een hogere druk dus sneller. Dat zou een voordeel op moeten leveren. Alleen waren de onderdelen niet goed in elkaar gezet. Ipv gemaakt van titanium waren er gerecycleden colablikjes gebruikt. En wat het gevolg daarvan is..... is bekend intussen. [ Bericht 5% gewijzigd door JandeHoop op 19-01-2006 18:54:34 ] | ||
JandeHoop | donderdag 19 januari 2006 @ 09:09 | |
quote:Ik weet niet zeker hoe ze die condities krijgen. Normaal zit er boven op de mast een windmeter (Nee Landrot, ik zal geen foto's plaatsen) Aangezien de mast gebroken is verwacht ik ook dat de windmeters het niet meer (goed) doen. Maar als de daadwerkelijk >7 knopen hebben gevaren met maar 4 knopen wind dan moeten ze gewoon deze nood mast gebruiken de rest van de race ![]() | ||
Landrot | donderdag 19 januari 2006 @ 09:39 | |
DTF DTL DTLC CMG SMG ABN AMRO ONE 41 55.03S 135 28.15E 516 0 0 99 15.3 13.9 ABN AMRO TWO 42 32.01S 134 33.03E 569 53 0 112 17.9 13.7 movistar 41 55.01S 131 39.03E 677 161 11 102 16.6 13.5 Pirates 38 23.04S 124 11.03E 1010 494 7 104 14.5 12.6 Brunel 35 47.01S 116 21.01E 1432 916 -23 37 10.3 11.6 Brasil 1 39 44.04S 91 24.04E 2634 2118 -49 45 6.8 8.6 Ericsson DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF DNF Zo, dit is het overzicht van 5:05 uur. Ik heb 't met de spatiebalk in elkaar geknutseld. ![]() ABN2 heeft niet verloren op ABN1. ![]() Maf dat ABN2, movistar en Pirates een grotere afstand hebben afgelegd (CMG), maar geen steek dichterbij zijn gekomen op ABN1! | ||
Landrot | donderdag 19 januari 2006 @ 09:41 | |
quote:Oeps! Dat is niet zo'n geweldig succes! ![]() Kan iemand anders dat effe beter doen? | ||
JandeHoop | donderdag 19 januari 2006 @ 10:08 | |
quote:Je CMG zegt helemaal niets over de afstand die je aflegt. Het is een koers die je gemiddeld hebt gevaren de laatste 6 uur. Daarnaast heb je de SMG die wel wat zegt over de snelheid (en dus afstand). Tenslotte heb je nog de VMG die een combinatie is van de snelheid, koers, en je volgende waypoint. Oftwel je kan heel hard varen maar je moet ook de juiste kant op varen ! Als je kijkt in je overzichtje zie je dat de AA1 ruim 10 graden meer naar Melbourne vaart dan AA2. Daardoor is hun VMG hoger dan die van AA2 en dus wordt de voorsprong groter ondanks dat ze langzamer varen. | ||
Landrot | donderdag 19 januari 2006 @ 10:24 | |
quote:Dat snap ik. Even voor mijn begrip: is het wereldrecord van 563 zeemijl/etmaal de som van vier CMG's geweest? | ||
the_disheaver | donderdag 19 januari 2006 @ 10:37 | |
quote:Nee, Ze mochten als het ware ook 4 rondjes varen zodat de SMG op nul komt te liggen. [ Bericht 1% gewijzigd door the_disheaver op 19-01-2006 10:43:33 ] | ||
Landrot | donderdag 19 januari 2006 @ 10:42 | |
quote:SPG? ![]() Volgens mij moet er weer een foto + uitleg van hermandeperman aan te pas komen... ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 19 januari 2006 @ 10:43 | |
quote:p=m | ||
Landrot | donderdag 19 januari 2006 @ 10:47 | |
quote:OK, maar hoe is dat wereldrecord dan wèl gemeten? | ||
the_disheaver | donderdag 19 januari 2006 @ 10:51 | |
quote:wss door GPS die elke paar seconde/minuten de positie opslaat en verzend. | ||
azaroth | donderdag 19 januari 2006 @ 11:55 | |
quote:er is een speciale commissie die dat afhandelt | ||
JoStro | donderdag 19 januari 2006 @ 12:30 | |
Die commissie is de World Speed Sailing Council Deze commissie krijgt van de boot en organisatie alle vaargegevens. En beslissen op basis daarvan of het record terecht gevaren is en er dus ergens tussen Kaapstad en Melbourne niet gesjoemeld is. Zij erkennen op dit moment alleen het record van Black Betty. Tussen het moment van varen en erkennen zat toen (in november) een week of drie. Check hier het betreffende nieuwsbericht. Ze zullen dus ergens tussen nu en de Melbourne InPort race het record wel erkennen (mits correct gevaren natuurlijk, maar daar twijfel ik niet aan) [ Bericht 11% gewijzigd door JoStro op 19-01-2006 12:32:38 (Nieuwsbericht toegevoegd) ] | ||
JandeHoop | donderdag 19 januari 2006 @ 13:40 | |
Of hier voor een nederlandse text. Het kan dus dat het record nog iets hoger komt te liggen. | ||
komrad | donderdag 19 januari 2006 @ 17:16 | |
![]() aan deze weergave te zien zal het echt tussen AAB1 en AAB2 gaan | ||
JoStro | donderdag 19 januari 2006 @ 18:45 | |
het wordt nog een spannende binnenkomst. Spannender dan de updates doen lijken. Er moet een stevig robbertje gevochten worden met de stroming (tot 5 knopen tegen als je pech hebt) (zie http://team.abnamro.com) en een aardig hogedrukgebied dat binnen komt drijven. Eclipse Island deel II??? | ||
komrad | donderdag 19 januari 2006 @ 18:46 | |
De vraag is wat de rol van de huidige posities tov de koers en het weer is, iemand daar een mooi plaatje van? | ||
JandeHoop | donderdag 19 januari 2006 @ 18:52 | |
quote:Bij Melbourne zelf zijn deze van groot belang. Stroom kan hier tot 4 knopen tegen staan. {edit} Sorry; Ik zie dat ik te laat was met deze reactie ..... | ||
azaroth | donderdag 19 januari 2006 @ 23:11 | |
stand 23:00 ziet er goed uit voor de AAB's ![]() | ||
azaroth | donderdag 19 januari 2006 @ 23:15 | |
en ING Brunel heeft weer es geluk met de wind, momenteel een dikke 5 knopen ![]() trouwens de onboard conditions van de drie leiders geven aan dat ze in een westnoordwesten wind varen terwijl VS noordoosten wind aangeeft ![]() | ||
Landrot | donderdag 19 januari 2006 @ 23:30 | |
quote:Maar ze zijn wèl ein-de-lijk bij de scoring-gate! ![]() quote:Ja, die Onboard Conditions ga ik hoe langer hoe meer wantrouwen. ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 20 januari 2006 @ 00:39 | |
Als aanvulling dan toch ook maar even de cijfers:![]() | ||
Sandworm | vrijdag 20 januari 2006 @ 00:44 | |
quote:Zet toch de muntjes op AAB1. Zitten iets hoger en kunnen meer bezeild naar Melbourne. Kan de finish niet meemaken op internet morgen ![]() | ||
komrad | vrijdag 20 januari 2006 @ 07:35 | |
De black betty moet nog 206 nM, AAb2 ligt 50nM achter en de movistar 176nM AAB1 is nu zwaar favoriet hoewel de visualisaties op de VOR site het relatief dicht bij elkaar laten zien | ||
azaroth | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:06 | |
nog 150 mijl voor AAB1 ![]() ETA 21:00 UTC | ||
azaroth | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:13 | |
![]() | ||
azaroth | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:33 | |
over 2,5 uur is er weer een update op de vor site ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 20 januari 2006 @ 11:43 | |
![]() | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 12:43 | |
quote:Ik heb thuis een joekel van een wereldatlas. Maar de informatie over zeestromingen is minimaal... Heeft iemand daar beeld- of kaartmateriaal van? ![]() Volgens de weerkaart is er een knoertharde westenwind bij de Brasil 1. (Onboard Conditions meldt iets anders, maar die informatie deugt niet. ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 20-01-2006 12:54:09 ] | ||
Farr40 | vrijdag 20 januari 2006 @ 12:58 | |
geostrophic currents![]() | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 14:32 | |
Interessant... ![]() Is de ABN 1 (ook wel Black Betty genaamd ![]() | ||
WEST | vrijdag 20 januari 2006 @ 15:30 | |
quote:je meent het ![]() ![]() 135 Nmijl nog voor AAB1 | ||
JandeHoop | vrijdag 20 januari 2006 @ 16:17 | |
quote:Bij de mastbreuk is ook de satcom apparatuur vernield. Het is dus niet mogelijk om op dit moment fotos van de boot te krijgen. Ook de windmeters boven op de mast zijn kapot (ze zijn zelfs verdwenen). De windcondities op de site kloppen dus niet. Maar dat mocht dus al duidelijk zijn. Verder vaart de boot niet meer naar Eclipse Island om daar nog een puntje te scoren maar direct naar Freemantle of Perth. Vandaar wordt de boot via de weg vervoerd naar Melbourne en hopelijk zijn ze dan net op tijd klaar om mee te doen met de in-port wedstrijd. Marcel en de rest van de crew zijn ok, ze vervelen zich alleen een beetje. Er zijn twee man nodig om de boot te varen en de rest kan rusten en nadenken over de zin van het leven als wedstrijdzeiler op de zuidelijke oceaan. | ||
azaroth | vrijdag 20 januari 2006 @ 17:14 | |
nog 111 mijl te gaan voor AAB1 | ||
komrad | vrijdag 20 januari 2006 @ 18:00 | |
bijna binnen ![]() | ||
azaroth | vrijdag 20 januari 2006 @ 18:27 | |
![]() | ||
rubbereend | vrijdag 20 januari 2006 @ 19:13 | |
![]() haven in zicht ![]() | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 19:29 | |
quote:Tjonge jonge, wat een getob voor die mannen... ![]() Filosoferen over de zin van het leven is trouwens een stuk leuker met een vrouw erbij. Maar ja, die hebben ze in Kaapstad van boord gehaald! ![]() | ||
SevenWonders | vrijdag 20 januari 2006 @ 20:15 | |
In 3 uur tijd heeft Black Betty slechts 13 mijl afgelegd....en Movistar lijkt wel stil te liggen volgens de update.. | ||
komrad | vrijdag 20 januari 2006 @ 20:18 | |
verkeerde stroming en weinig wind is niet zo fijn | ||
rubbereend | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:05 | |
leuk stukje tijdens het journaal vandaag ![]() | ||
komrad | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:08 | |
niet gezien helaas | ||
SevenWonders | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:26 | |
quote:heb het net online bekeken: http://www.nos.nl/nosjournaal/archief/index.html | ||
komrad | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:36 | |
idd mooi filmpje | ||
SevenWonders | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:36 | |
Gekke vraag. Volgens de regelementen mogen de schepen voor de hele race slechts een 'beperkte' zeilgarderobe hebben. Vandaar dat die jongens op de Brasil hun best deden om het zeil binnen te halen nadat de mast was gebroken. Maar nu zag ik een foto van de Australische boot, die in Leg 1 nog (opeens) Sunergy and Friends heette en nu dus ING REal Estate Brunel. Op de spinnaker staat met grote letters 'Brunel' . Het lijkt mij dat dit Brunel er pas in Kaapstad is opgezet. Nu is mijn vraag, zijn dit plakletters of is het in het zeil 'verweven', want dat laatste zou toch betekenen dat ze een 'nieuw' zeil hebben???? Als het 'plakletters' zijn oid, dan wordt dat zeil toch minder aerodynamisch ofzo of veel zwaarder??? Ik vroeg het me zomaar even af. * SW zit zich het heen en weer te vervelen. Vriendin werken enzo. | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:53 | |
quote:Ja, en? Ik dacht: leuk! Een reportage over de Volvo Ocean Race! ![]() Maar het enige dat iets met een oceaan te maken had ging over walvissen in de Theems... ![]() Of snap ik 't weer eens niet? ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 20-01-2006 22:06:23 ] | ||
Fendy | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:58 | |
quote:Je snapt het niet. Je kunt nieuwsitems aanklikken en 1 daarvan is gaat over de VOR. Klik hier maar even ![]() | ||
SevenWonders | vrijdag 20 januari 2006 @ 21:58 | |
quote:Onder het kopje: Reportages NOS-journaal staat een Item over: Het gaat voor de wind met ABN AMRO One en Two in zeilrace Het item gaat voornamelijk over de betrokkenheid van ABN-AMRO bij deze race en niet zozeer om de race zelf. Maar gelardeerd met wat leuke beelden van ABN-AMRO 1 en 2 is het een leuk item. | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:09 | |
quote:Bedankt! Helaas gaf de Windows Media Player wèl geluid, maar geen beeld... ![]() | ||
Fendy | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:15 | |
quote:Welke versie heb je? Codecs geinstalleerd? (divx enzo) | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:15 | |
Vandaag stond in AD/Rotterdams Dagblad een klein berichtje over de In-Port Race in Rotterdam: "(...) De schepen bereiken een snelheid van 70 km per uur. De race begint om 12:30 uur in Hoek van Holland en finisht rond 15:00 uur voor de Veerhaven. Er worden honderdduizenden bezoekers verwacht." Nog 5½ maand en dan is het hele festijn een week lang in m'n woonplaats! ![]() | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:28 | |
quote:M'n vriendin heeft versie Windows2000. Of bedoelde je iets anders? De termen 'codecs' en 'divx' zeggen mij niks... Ja sorry, zeilen is niet het enige waar ik geen verstand van heb... | ||
azaroth | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:42 | |
quote:een sterk stukje marketing ![]() | ||
Fendy | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:46 | |
quote:Nou ja, als je windows media player open hebt, zou je eens kunnen klikken op Help en dan op "check for player updates" Misschien dat het dan werkt.. ontopic. Ik ben er ook zeker bij in Rotterdam dan! ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:57 | |
Zijn ze er al? | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 22:59 | |
quote:Probeer eens onder instellingen met real player af te spelen. Of anders onderin ´afspelen in standaard player´ Of anders anders een andere browser gebruiken (welke gebruik je nu?) | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:00 | |
quote:Codex hoeft ook niet voor de NOS/omroep streams. Zou wat zijn als ze elke gebruiker ook eens moeten uitleggen wat codex zijn enzo. | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:02 | |
quote:En welke versie van Windows media player? start > bureauacces > media > windows media player. Kan ook totaal ergens anders staan, maar ergens in je startmenu zal windows media player moeten staan. Open deze en kijk onder help > about (oid, help > over ... zou ook kunnen) naar de versie nummer van WMP. Je hebt 9 of hoger nodig. | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:03 | |
Maar zijn ze er al??? | ||
WEST | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:04 | |
quote:nee morgenmiddag onze tijd pas ![]() ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:04 | |
Ow, nog lang niet. Nog 99nm 6 uur geleden, en snelheid van 5 knopen > nog 20 - 6 uur > 14 > morgen 13h. Ah, kans dat ik het ´live´ kan meemaken! | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:05 | |
quote:Ow... das niet zo handig ![]() | ||
WEST | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:06 | |
quote:dat mag ik hopen van wel anders schiet het geen donder op de bemanning zal het wel warm hebben met tempraturen tegen de 40 graden aan ![]() | ||
JandeHoop | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:19 | |
quote:De teams mogen slechts 24 zeilen gebruiken tijdens de hele race. Per etappe mogen er 11 zeilen aan boord zijn. (verplichte stormzeilen niet meegerekend) En omdat de Sunergy/ING/Brunel toch niet verder gaat dan australie hebben ze waarschijnlijk gewoon een ander zeil meegenomen. | ||
Landrot | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:35 | |
Dat schiet ook niet op met die nieuwe posities! ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:42 | |
AAB1 verliest terrein! En 12 nm gevaren de laatste 6 uur ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:43 | |
AAB2 heeft toch 13 knopen wind. | ||
WEST | vrijdag 20 januari 2006 @ 23:59 | |
quote:ze zijn iets anders gaan varen, een gewaagde gok maar lijkt wel iets te werken. 20 mijl in 6 uur ingelopen laten ze er nog eens 20 in 6 uurtjes mee pakken.., dan zitten ze zo op 10 mijl van de AAB1 en dan kunnen ze nog winnen ook. ![]() | ||
WEST | zaterdag 21 januari 2006 @ 00:03 | |
quote:volgens mij toch de laatste 3 uur ?? ze stonden namelijk op 111 mijl om 17:00 en 98 mijl om 20:00 ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 21 januari 2006 @ 00:24 | |
quote:huh? update om 20h ![]() | ||
JandeHoop | zaterdag 21 januari 2006 @ 00:43 | |
quote:Ze updaten nu om de drie uur. Om het extra spannend te maken. | ||
WEST | zaterdag 21 januari 2006 @ 00:56 | |
quote: ![]() kan merken dat jij weg was vandaag ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 21 januari 2006 @ 00:58 | |
quote: ![]() Okey, leuk. Straks eentje om 2h? | ||
Landrot | zaterdag 21 januari 2006 @ 01:09 | |
quote:OK, dat ga ik niet meemaken. ![]() Morgen met jullie tips die Windows Media Player aan de praat zien te krijgen. Want ik zag dat er nog veel meer filmbeelden van de VOR in dat NOS-archief staan! ![]() Mocht het toch niet lukken, dan roep ik de hulp in van hermandeperman. ![]() | ||
WEST | zaterdag 21 januari 2006 @ 01:10 | |
quote:next report 1:03.30 dus ja ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 21 januari 2006 @ 01:11 | |
quote: ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 21 januari 2006 @ 01:28 | |
quote:Succes! ![]() | ||
hermandeperman | zaterdag 21 januari 2006 @ 01:29 | |
quote:Dankje ![]() Ik denk dat ik maar iets moet gaan doen met de PABO enzo ![]() ![]() | ||
WEST | zaterdag 21 januari 2006 @ 02:07 | |
stand van 02:00 AAB1 nog 74 mijl AAB2 + 25 movi + 126 | ||
the_disheaver | zaterdag 21 januari 2006 @ 02:16 | |
Weer 6 mijl te pakken ![]() Gaat nog leuk worden ![]() | ||
komrad | zaterdag 21 januari 2006 @ 08:19 | |
AAB1 DTF 25nM AAB2 +27nM Movistar >+100nM | ||
Fendy | zaterdag 21 januari 2006 @ 09:15 | |
Ik ben er speciaal vroeg voor opgestaan, goedemorgen allen! ![]() | ||
JandeHoop | zaterdag 21 januari 2006 @ 09:18 | |
quote:Het is maar wat je vroeg noemt. | ||
Fendy | zaterdag 21 januari 2006 @ 09:25 | |
quote:Inderdaad...na een week van bijna 70 uur werken is dit wel vroeg voor me ![]() | ||
worsie | zaterdag 21 januari 2006 @ 10:18 | |
Van de race update-tracker op de ABN-AMRO site:quote: | ||
WEST | zaterdag 21 januari 2006 @ 11:01 | |
en het wordt voor de 2e maal een 1-2 voor ABN ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 21 januari 2006 @ 11:16 | |
quote:AAB2 is dus nog niet binnen. | ||
WEST | zaterdag 21 januari 2006 @ 11:21 | |
quote:nee maar die liggen 100 mijl voor op movistar, en met nog 31 mijl lijkt dat niet verkeerd te gaan | ||
hermandeperman | zaterdag 21 januari 2006 @ 12:23 | |
ABN1 heeft vannacht aardig doorgeklapt ![]() ABN ![]() ![]() quote: | ||
azaroth | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:06 | |
nog 3 mijl te gaan voor AAB2 ![]() | ||
worsie | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:11 | |
![]() | ||
JandeHoop | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:32 | |
En AA2 is ook binnen ! | ||
Ambrosius | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:34 | |
Eén-tweetje dus definitief ![]() | ||
zjroentje | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:35 | |
Doet de bank toch lekker. | ||
azaroth | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:39 | |
quote: | ||
hermandeperman | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:41 | |
quote:Zonde ![]() AAB ![]() | ||
rubbereend | zaterdag 21 januari 2006 @ 14:44 | |
quote:zo hamsterd de Brunel weer wat puntjes | ||
hermandeperman | zaterdag 21 januari 2006 @ 17:22 | |
![]() | ||
snellejelle | zaterdag 21 januari 2006 @ 22:39 | |
Vet zeg, hoe de ABN 1 onder de brug door ging ![]() ![]() net op NED2 ![]() | ||
Fendy | zaterdag 21 januari 2006 @ 23:49 | |
quote:Ergens op het net terug te zien? | ||
the_disheaver | zondag 22 januari 2006 @ 00:02 | |
quote:Natuurlijk: nos.nl/sport Erg leuke brug-shot inderdaad ![]() | ||
Ambrosius | zondag 22 januari 2006 @ 01:32 | |
Geweldige beelden ja. Morgen rond 15.00 weer een item. | ||
the_disheaver | zondag 22 januari 2006 @ 01:52 | |
quote:wat ik dus weer niet direc t zal kunnen bekijken...geen schaatsen zeker? | ||
Ambrosius | zondag 22 januari 2006 @ 01:56 | |
quote:Jawel, zal wel ergens in een dweilpauze komen. Waarschijnlijk na de 500m mannen. | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 10:13 | |
quote:ik zou eerder zeggen verstandig van Brasil | ||
JandeHoop | zondag 22 januari 2006 @ 11:05 | |
En zoals beloofd, Ik zou de foto's van Brasil plaatsen als ik ze binnen had. Hier is er een: ![]() | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 11:06 | |
volgens mij missne ze iets ![]() wel zuur voor ze | ||
snellejelle | zondag 22 januari 2006 @ 12:45 | |
quote:ik hoor net dat het pas om of na zessen zou zijn.. hele middag kijken dus ![]() | ||
Ambrosius | zondag 22 januari 2006 @ 12:59 | |
quote:Klopt, op TT staat nu weer 18.00. Gisteren werd er nog 15.00 gezegd, maar goed. | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 15:05 | |
bah, dan moet ik het missen | ||
the_disheaver | zondag 22 januari 2006 @ 16:09 | |
quote:Toch handig, zo´n spinakerboom ![]() | ||
snellejelle | zondag 22 januari 2006 @ 18:04 | |
het komt straks.... ![]() | ||
snellejelle | zondag 22 januari 2006 @ 18:15 | |
het is begonnen ![]() | ||
Ambrosius | zondag 22 januari 2006 @ 19:17 | |
Leuk item wederom, leuk ook die interviews met een aantal van de zeilers. | ||
hermandeperman | zondag 22 januari 2006 @ 19:36 | |
Gemist ![]() | ||
hermandeperman | zondag 22 januari 2006 @ 19:39 | |
Maar hij is al na te kijken ![]() | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 20:46 | |
hier ook gemist, wanneer is de volgende etappe ![]() | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 21:00 | |
dat stukje dat ze een 'hamster'aan het zoeken zijn ![]() | ||
JandeHoop | zondag 22 januari 2006 @ 21:29 | |
4 feb inport Melbourne 12 feb start etappe naar Wellington (Nzl) | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 21:34 | |
die etappe naar Wellington is toch niet zo heel lang | ||
WEST | zondag 22 januari 2006 @ 21:50 | |
quote:nee maar dat is een soort pitstop voor de grote oceaan oversteek naar rio. tussen de finish in wellington en de start naar rio is 3 dagen ofzo. of voor sommigen mischien wel 1 dag ![]() | ||
hermandeperman | zondag 22 januari 2006 @ 21:52 | |
Ik hoop dat Brunel nog wat centen in het project wil stoppen, anders blijven er nog maar 6 boten over ![]() | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 22:05 | |
quote:dan moet je geen masten in 3 stukken afleveren enzo | ||
the_disheaver | zondag 22 januari 2006 @ 22:32 | |
quote:Hallo, lees de OP eens voordat je iets vraagt.. ![]() ![]() quote: | ||
komrad | zondag 22 januari 2006 @ 22:33 | |
@ the disheaver, * komrad is lui | ||
Landrot | maandag 23 januari 2006 @ 10:18 | |
quote:Kortom: in de boot stinkt het als in een hamsterkooi! ![]() Ik zag in de reportage dat er droogruimten zijn voor de kleding. Kan iemand mij vertellen hoe die werken? Wordt er warme lucht langs geblazen ofzo? ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 23-01-2006 10:55:58 ] | ||
JandeHoop | maandag 23 januari 2006 @ 13:52 | |
De Pirates zijn ook gefinished. Nu is het nog wachten op de ING/Brunel. | ||
komrad | maandag 23 januari 2006 @ 19:27 | |
quote:moeten ze wel gebruikt worden he | ||
the_disheaver | maandag 23 januari 2006 @ 21:08 | |
quote:huh? | ||
komrad | maandag 23 januari 2006 @ 21:09 | |
in die reportage hingen al die kleren dwars door de boot heen | ||
Ambrosius | maandag 23 januari 2006 @ 21:09 | |
quote:Ze hingen de natte kleding buiten dat droogding. | ||
WEST | dinsdag 24 januari 2006 @ 00:45 | |
ook de ING Brunel is aan de finish gekomen om 21:42 GMT dus kwart voor 11 vanavond is laatste boot die varend melbourne bereikt aangekomen. Brasil dobbert nog ergens rond ![]() | ||
Landrot | dinsdag 24 januari 2006 @ 00:48 | |
quote:Ik stelde volgens mij een hartstikke relevante vraag... Oke, d'r is lekker over gekeuveld... ![]() Maar ik heb nog steeds geen antwoord! ![]() | ||
hermandeperman | dinsdag 24 januari 2006 @ 01:04 | |
quote:Ik heb geen idee, maar ik weet iig vrijwel zeker dat ze geen compressortje hebben staan die warme lucht daarlangs blaast. Hoogstens dat de uitlaatgassen van de motor erlangs gaan, maar die staat ook vrijwel nooit aan (alleen bij het bewegen van de kiel) . Ik denk gewoon dat het een verzamelplaats is voor natte kleding, zodat niet de hele boot onder de natte troep ligt... Maar dat is gewoon een gokje ![]() | ||
Ambrosius | dinsdag 24 januari 2006 @ 01:08 | |
Zou dat drogen niet gewoon met koude 'wind' kunnen? | ||
the_disheaver | dinsdag 24 januari 2006 @ 01:46 | |
quote:mja, maar die koude wind is waarschijnlijk niet echt erg droog... | ||
JandeHoop | dinsdag 24 januari 2006 @ 09:04 | |
quote:En het goede nieuws is dat Brunel als hoofdsponsor optred voor de rest van de race. Ze zullen dus ook tot het einde meevaren. Nadeel is het dan waarschijnlijk dat Hans B. echt aan boord komt (misschien pas in Brazilie) Brasiln heeft een escorte gekregen van een vissersboot en heeft diesel gekregen om verder te motoren. Ze varen naar Freemantle waar ze op een trailer gezet worden richting Melbourne. | ||
JandeHoop | dinsdag 24 januari 2006 @ 09:08 | |
quote:Ik weet niet hoe het aan boord de ABNAMRO is maar wel hoe het ging aan boord van enkele super catamarans (Club Med, Playstation). Daar zat een aparte ruimte waar warme lucht doorheen geblazen werd. Een warme lucht kachel kost bijna niets aan diesel of gewicht. Het mooie was dat er speciale laarzenhouders waren waardoor er ook warme lucht door de laarzen heen kwam. Een crew met droge kleding en laarzen vaart sneller de wereld om dan een crew met natte moeten ze hebben gedacht. ![]() | ||
JandeHoop | dinsdag 24 januari 2006 @ 09:10 | |
quote:Vergeet niet dat ze behalve een moter (die verzegeld is en dus helemaal niet aanstaat) ook een generator hebben (voor de stroom, Een VO70 verbruikt best veel stroom;kiel) | ||
Landrot | dinsdag 24 januari 2006 @ 12:31 | |
quote:Huh? Waarom is het een nadeel dat Hans Bouscholte aan boord komt? ![]() Omdat ie daardoor geen toelichting meer kan geven tijdens Studio Sport? (Da's ook trouwens het enige waarvan ik die man ken, dus wellicht heb ik een kennisachterstand... ) | ||
SevenWonders | dinsdag 24 januari 2006 @ 13:11 | |
In de voor vorige race werd Hans B. als schipper van de BrunelSunergy na de 1e etappe al vervangen door Roy Heiner. Ken de reputatie van Hans B. verder ook niete cht op zeilgebied, maar bij Studio S. komt hij op mij over als een zelfingenomen persoon die het allemaal wel even weet te vertellen enzo. Weet niet of je er als team blij mee moet zijn als er 'onder druk van de sponsor' opeens iemand uit jouw team moet en vervangen wordt door iemand die de media/sponsor garag aan boord ziet omdat hij toevallig ook een beetje kan zeilen. | ||
the_disheaver | dinsdag 24 januari 2006 @ 13:16 | |
quote:Ja, het zou juist een voordeel zijn... ![]() En veel langzamer kan de brunel niet gaan... ![]() | ||
hermandeperman | dinsdag 24 januari 2006 @ 13:24 | |
quote:Ik doelde dus op die generator, een genetator is ook gewoon een motor maar dan met een electro-motor erbij zodat hij stroom opwekt in plaats van krukasbewegingen ![]() Die generator gaat ook alleen aan als ze de kiel gaan bewegen, dus dat is niet bijster veel... | ||
JandeHoop | dinsdag 24 januari 2006 @ 16:40 | |
quote:Landrot ![]() ![]() ![]() | ||
the_disheaver | dinsdag 24 januari 2006 @ 17:01 | |
Nieuwe In Port Race, nieuwe poll: [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad? | ||
Taxi | dinsdag 24 januari 2006 @ 18:44 | |
Lees dit maar eens, dan krijg je al een heel ander beeld van Hans Bouscholte. Absolute wereldprestatie hebben beide mannen destijds geleverd. Het record is inmiddels alweer gebroken... Ik heb destijds de presentatie van hem mogen aanschouwen (in Hoorn) en hij kon het uiterst boeiend vertellen en presenteren. Of het een goede zeiler is? Hij heeft al meer dan genoeg overwinningen op z'n naam staan (in veel verschillende klassen) om dat te kunnen staven. Of het de beste zeiler is? Nee, dat denk ik niet, maar het is imo te kort door de bocht om te kunnen zeggen dat hij geen goede zeiler zou zijn. | ||
Farr40 | dinsdag 24 januari 2006 @ 19:25 | |
quote:Ik geloof dat deze discussie al een keer de revu gepasseerd is. Het is een man van 'zekervansucces-projecten' daarbij heeft hij de juiste mensen om zich heen verzameld. Persoonlijk denk ik dat als er een Nederlander/Belg het team van Wharrington komt versterken dat dat Gideon Messink of Mark Slats is | ||
komrad | dinsdag 24 januari 2006 @ 19:51 | |
hoe zit het met de sponsoring van de ING brunel?? | ||
JandeHoop | dinsdag 24 januari 2006 @ 20:40 | |
quote:Hans B is een hele goede zeiler maar geen teamspeler. (de successen die hij heeft geboekt is vooral in het solo/duo zeilen) Maar die discussie is al eerder geweest. Persoonlijk snap ik niet waarom de naam Mark Slats iedere keer weer opduikt. Ok, hij is een halve aussie maar de enige sportieve prestaties van hem zijn in het kickboksen. en ja hij is de wereld rond gevaren maar ik denk niet dat hij in staat is om zo maar even op een VO70 te stappen. Dus ik zou eerder denken aan iemand die al eerder rond is geweest (Gideon Messink, Peter Tans, Marc van Gelderen, Wouter Verbraak) of een topper uit het kleineboot zeilen (Pieterjan Postma?). Maar het schijnt ook dat Carolijn Brouwer in Melbourne is gesignaleerd. Toeval ? | ||
JandeHoop | dinsdag 24 januari 2006 @ 20:42 | |
quote:ING haakt af, Brunel gaat door. zullen nog wel een of meerdere subsponsoren bijkomen waarschijnlijk. | ||
komrad | dinsdag 24 januari 2006 @ 20:46 | |
maar nog niets echt duidelijk dus | ||
Farr40 | dinsdag 24 januari 2006 @ 21:40 | |
quote:Over Slats heb je gelijk denk. Peter Tans begint die niet wat ouder worden? Dat Carolijn en Sebbe in Melbourne zijn is geen toeval. Die hebben begin deze maand Sail Melbourne gevaren. Als ik hun was zou ik ook nog wel even blijven om een volvo inport te bekijken. Trouwens is Sebbe geen potentiele crew voor Wharington. Wel een beer van een kerel, sociaal en ook nog eens goede zeiler. | ||
JoStro | woensdag 25 januari 2006 @ 09:25 | |
Ik begreep van de InPort CapeTown dat Gideon Messink en Hans Bouscholte niet echt door een deur...euh vluchtluik kunnen. Ze hebben wel beide op de ING Brunel meegevaren, Gideon als zeiler, hans als gast, dus handjes thuis. Wat dat betreft gok ik dat niet Hans maar Gideon of een ander mee zal zeilen, als het uberhaupt gebeurd wat Wharington staat niet echt te juichen geloof ik. Brunel zal hopen op een herhaling van het BrunelSunergy (nu in eigedom van Gideon Messink???) avontuur in 97/98, waarbij ze ook lekker achter in het veld meezeilen, maar op een korte etappe toch hun 'dagsucces' gepakt hebben. | ||
JoStro | woensdag 25 januari 2006 @ 09:26 | |
laat maar, net gezien dat de Volvo Extreme 40 pas weer in Rio gaat zeilen. [ Bericht 30% gewijzigd door JoStro op 25-01-2006 09:33:10 (eerst doen, dan toch nog denken) ] | ||
JoStro | woensdag 25 januari 2006 @ 09:43 | |
Op zeilen.com staat meer informatie over de bedoelingen van Brunel:quote:Kort samengevat: De boel gaat dus stevig op de helling! Het lijkt mij een goede zaak | ||
SevenWonders | woensdag 25 januari 2006 @ 10:13 | |
quote:Wouter werkt/heeft gewerkt toch al voor de Pirates? (http://www.wouterverbraak.com) | ||
Landrot | woensdag 25 januari 2006 @ 10:24 | |
quote:Ik begrijp een paar dingen niet: 1. Dit soort eigenschappen moeten toch al in de testfase aan het licht zijn gekomen? 2. Hoe kunnen deze eigenschappen verbeterd worden? 3. Vanwaar de zoektocht naar een andere schipper, als Wharington gewoon de schipper blijft? PS. De discussie over Hans B. is misschien al eerder gevoerd op dit forum. Maar toen deed ik nog niet mee... ![]() | ||
JoStro | woensdag 25 januari 2006 @ 11:00 | |
Wharington staat volgens mij niet ter discussie. Hij is de drijvende (woordspeling) kracht achter het syndicaat. Wanneer een NL'aan boord komt is dat als bemanning, In het artikel wordt gescreven dat bemanningswijzigngen op het midden- en/of voordek zullen plaatsvinden. Dus niet bij schipper/navigator/watchcaptains e.d. Wharington heeft bijna geen voorbereiding gehad met dit schip. De bemanning is ervaren en voor een groot deel afkomstig van de Skandia, Wharington's eigen schip. Dit schip is echter bijna niet getest en na de bouw onmiddelijk per zeeschip naar Europa vervoerd. Daar is het in Zeebrugge/Antwerpen tot een week voor de InPort Sanxenxo afgebouwd. Vervolgens is het met een minimale bemanning (4 of 5 of zo) in megastorm naar Spanje gevaren, waar het een dag voor de InPort aankwam. Lees hierover de mooie verhalen maar op VolvoOceanRace.org. Enige team-kleding waren biijvoorbeeld de zeilpakken. Dus daar stonden ze in laarzen, zeilbroek/jack naast de andere teams in shorts/shirts... dat was de voorbereiding van (toen) Premier Challenge. Je kunt het schip hoger laten zeilen door het onderwaterschip aan te passen en door de zeilgarderobe aan te passen. Dat is precies wat ze gaan doen (zie artikel). Canard vervangen door Daggerboards en de zeilen aanpassen. Andere snit, bolling etc. etc. In het algemeen is het schip erg goed door de criticasters ontvangen. Don Jones is een goede ontwerper met succesvolle schepen, zoals de Skandia. Helaas pakt het in de race allemaal anders uit. Het lijkt mij heel verstandig om de komende zware etappes tussen Wellington-Rio-Baltimore te laten schieten en het schip eens goed te 'pimpen'. Wie weet zorgen ze op weg naar Europa nog voor een leuke verrassing. Vergeet niet dat het schip in de eerste etappe het hoogste 6-uurs gemiddelde heeft geklokt. Sneller dus dan ABN1 en 2. | ||
JoStro | woensdag 25 januari 2006 @ 11:07 | |
Nog even over de Brasil1: Dit is de vissersschuit die de Brasil1 aan het escorteren is: ![]() Ocean Wild II | ||
Landrot | woensdag 25 januari 2006 @ 11:15 | |
quote:Sorry, daar had ik overheen gelezen... Brunel zoekt dus mensen met spierkracht en uithoudingsvermogen. Als èchte landrot (nog nooit gezeild ![]() | ||
JoStro | woensdag 25 januari 2006 @ 11:19 | |
quote:Hoho, It wasn't me! ![]() | ||
Landrot | woensdag 25 januari 2006 @ 11:20 | |
quote:Is al gewijzigd! ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 25 januari 2006 @ 13:20 | |
De boot van Wharington ondergaat weer een naamsverandering, ze gaat nu heten: "Brunel Teamwork". Lijkt me wel wat als ze iedere etappe een andere naam aannemen ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 25 januari 2006 @ 13:26 | |
quote:Ze hebben in ieder geval mooie targets! | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 13:37 | |
quote:Weer een update voor VS ![]() | ||
hermandeperman | woensdag 25 januari 2006 @ 13:37 | |
quote:Ook dat nog ja ![]() | ||
rubbereend | woensdag 25 januari 2006 @ 13:51 | |
de vorige keer kwam Brunel toch aan de start met een nauwelijks geteste boot en werd het de hele Ocean Race ook niks behalve 1 etappe overwinning. Nu is het in principe weer een halfslachtig project geworden (zeker omdat ze er laat zijn ingestapt). Een idee is het misschien om voor de volgende OR eens meteen aan de gang te gaan en het goed te doen! | ||
Landrot | woensdag 25 januari 2006 @ 14:10 | |
quote:Tjonge jonge, zo'n naam is volgens mij de goden verzoeken. ![]() Die boot in korte tijd op orde krijgen is een klus van jewelste. Maar vervolgens moet óók nog de teamsamenstelling gewijzigd worden. Dat leidt natuurlijk tot stressvolle situaties waarin gedonder op de loer ligt... ![]() En dan heb je de naam "Teamwork"... ![]() | ||
JandeHoop | woensdag 25 januari 2006 @ 14:11 | |
quote:De vorige keer was het een project dat vanwege te weinig geld was afgeblazen maar toen weer opgestart in een kleine vorm. Vervolgens is er geen geld geweest om veel te testen en een goede boot te bouwen. Andere teams voeren al enige tijd met een of meerdere boten rond. De boot was gewoon niet snel genoeg (Te zwaar, foute kiel, foute zeilen, foute bemanning). Halverwege kon Roy H met dank aan wat extra geld van ABNAMRO weer aan boord stappen en kwamen er wat nieuwe zeilen. Daarna ging het nog steeds slecht maar ook een slechte boot met geluk (en wijsheid) kon toen winnen in een etappe en tweede worden in een andere. Om het goed te doen moet je gewoon een groot budget hebben. Dat heeft Brunel niet maar ze weten wel optimaal gebruik te maken van de aandacht. (tegen een spotprijs) | ||
JandeHoop | woensdag 25 januari 2006 @ 14:16 | |
quote:Natuurlijk ? Waarom. Het is in de topsport niet ongewoon om een team aan te passen. Het is zelfs niet ongewoon om een team aan te passen omdat de sponsor het wil. Vergeet niet dat dit ook allemaal profesionals zijn en niet zo maar een vriendengroepje wat besluit om mee te varen met de zwaarste oceaanrace. | ||
Landrot | woensdag 25 januari 2006 @ 14:25 | |
quote:Ik weet dat in de topsport teams aangepast worden. Maar de tijdsdruk van Brunel kan toch een risico vormen voor het functioneren van het team? [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 25-01-2006 14:58:25 ] | ||
JoStro | woensdag 25 januari 2006 @ 15:13 | |
volgens mij is dat juist de reden om twee of drie etappes te laten schieten. Ze willen een team maken, daarmee in Australie trainen (op de Skandia), de boot aanpassen en hop met het zwikkie richting Baltimore. in de dromen van Brunel ![]() ![]() ![]() | ||
Farr40 | woensdag 25 januari 2006 @ 15:14 | |
Ik denk dat dat niet een probleem is. Als je profzeilerij breed kijkt, gebeurt het vrij vaak dat meerdere individuele zeilers met een specialiteit samen op een boot worden gezet zonder al te veel voorbereiding maar toch goed als een team presteren. | ||
JandeHoop | woensdag 25 januari 2006 @ 15:53 | |
Ik denk ook dat ze de tijd nodig hebben om de boot te veranderen. En niet zo zeer om een team te bouwen. En het is natuurlijk wat goedkoper en Brazilie is toch geen markt van Brunel. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. | ||
komrad | woensdag 25 januari 2006 @ 18:10 | |
Ik vind het jammer dat we niet gewoon een race tussen 10 echte teams hebben. We hebben er 7 waarvan de brunel eigenlijk kansloos is en 2 boten van dezelfde sponsor. Feitelijk zijn er dus maar 5 deelnemers | ||
Ambrosius | woensdag 25 januari 2006 @ 18:46 | |
Zometeen in het Sportjournaal weer een item, zal wel over de Brunel gaan. | ||
komrad | woensdag 25 januari 2006 @ 19:02 | |
al geweest of nog niet? | ||
Ambrosius | woensdag 25 januari 2006 @ 19:04 | |
quote:Precies op het moment dat je het vroeg was het te zien. Als het een minuut was, is het veel. Niet boeiend eigenlijk, ook niks nieuws. | ||
komrad | woensdag 25 januari 2006 @ 19:08 | |
gemist maar niet belangrijk dus, on topic Ik heb zin in de volgende etappe ![]() | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 19:18 | |
Ik ga de OP ff aanpassen, iemand nog iets suggesties? | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 19:35 | |
hmm, mag dit topic wel ff vol worden.. nog 10 postjes! AAB1 heeft in het klasssement bijna 2x zoveel punten als de nr 3 Movistar ![]() nou ja, wat meer spanning zou ook wel mogen ![]() | ||
SevenWonders | woensdag 25 januari 2006 @ 20:15 | |
quote:Precies, als je de verhalen over de begintijd van de Whitbread leest. Verschillende klasses, handicap-klassement, prive-personen die meededen, 29 teams (!!), dat was/is wel bijzonder. Maar 29 syndicaten die nu om de eer, aandacht en overige media-exposure moeten strijden...ik denk niet dat dit hedentendage zal werken. Iedere schuit wordt de 'zoveelste' die over de finnish vaart in ver een nieuwe recordtijd. Maar, die 6 syndicaten die nu meedoen en 'Premier Challenge' die er voor twee legs even tussenuitknijpt vind ik ook wel erg mager. Maar volgens mij waren er bij de vorige race ook slechts 9 schepen en in de race daarvoor ook zoiets (met 1 syndicaat met twee schepen: EF Language en EF nogwat) | ||
JandeHoop | woensdag 25 januari 2006 @ 20:35 | |
quote:De schipper van Brasil heet grael (met l dus) | ||
komrad | woensdag 25 januari 2006 @ 20:36 | |
quote:komt natuurlijk ook wel omdat het een nogal dure hobby is | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 20:38 | |
quote:dank, wat te weinig gecopyed | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 20:40 | |
quote:En zoveel mediaaandacht kan het ook niet krijgen... Het kan niet even intensief gevolgd worden. Relatief weinig nieuw, plus weinig beelden. | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 20:46 | |
is ie al vol? | ||
komrad | woensdag 25 januari 2006 @ 20:55 | |
spammerd | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 20:58 | |
quote: ![]() duurt gewoon te lang ![]() | ||
komrad | woensdag 25 januari 2006 @ 21:05 | |
bijna ... | ||
the_disheaver | woensdag 25 januari 2006 @ 21:06 | |
Joepie! ![]() En nog meer ![]() Deel 10: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne´s inport race Met fout in TT ![]() ![]() |