Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 11:23 | |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics Leg 2 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne In Port Race Cape Town [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2 Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race Kaapstad? De Route Huidige leg: 2 Cape Town (Zuid-Afrika) - Melbourne (Australie) (6100 zeemijl) Volgende In Port race: 4 Februari - In port race Melbourne Volgende Offshore leg: 12 Februari - Melbourne - Wellington (pitstop) (ETA: 16 februari, 1450nm) gehele race-schema | High-res afbeelding Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni )nb: deze race is 1 dag vervroegd wegens een wedstrijd van Nederland op het WK voetbal), en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Data updates Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 05h,11h,17h,23h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn. Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten. Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg Stop-overs Rotterdam Melbourne De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew) o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew) o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grae n: Marcel van Triest (overige crew) o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: Neal McDonald n: Steve Hayles (overige crew) o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cap (overige crew) o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew) o: Farr ING Real Estate / Brunel - Kortweg Brunel Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew) o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie Coordinate Calc - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates. Samenvatting: Leg 1 Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest. De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van. Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde. In Port Race 1 Cape Town 1. ABN AMRO ONE 2. movistar 3. ABN AMRO TWO Leg 2 In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden. Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner. Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven. Koers is nu de tweede ice gate, vervolgens de 2de scoring gate onder zuid-west australie en ten slot de finish in melbourne. De OP is hier te vinden | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 11:24 | |
En hier maar weer verder. Sorry @ The-Disheaver, ben zo vrij geweest om je aangepaste OP te gebruiken. | ||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 11:35 | |
Ah, kan ik ook een keer TVP'en ![]() | ||
Farr40 | donderdag 12 januari 2006 @ 11:40 | |
Die Mari-Cha heeft wel het nodige meegemaakt.![]() De POTC had idd haar neerhouder gesloopt. Ik vraag me trouwens uberhaupt af of er ook maar een boot in de vloot is die geen stapje terug heeft gedaan. Deze boten gaan zo onwijs veel sneller als andere boten maar op een gegeven moment houdt het toch eens op. Of het materiaal houdt het niet meer vol of de mensen (ik denk dat je knettergek word als je dagen lang met 30 knopen snelheid koude spray in je gezicht krijgt) Eigenlijk geloof ik niet dat je op zo'n boot onder deze omstandigheden 110% kan varen [ Bericht 0% gewijzigd door Farr40 op 12-01-2006 11:54:14 ] | ||
WEST | donderdag 12 januari 2006 @ 12:01 | |
TVP ![]() | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 12:02 | |
teeveepeetje | ||
hermandeperman | donderdag 12 januari 2006 @ 12:14 | |
![]() | ||
Farr40 | donderdag 12 januari 2006 @ 12:32 | |
Denk dat dit trouwens ook wel een MUSTSEE is http://team.abnamro.com/web/show/id=107902 | ||
jitzzzze | donderdag 12 januari 2006 @ 12:45 | |
Ik doe mee, met de oud-hollandsche tvp... | ||
JandeHoop | donderdag 12 januari 2006 @ 13:03 | |
De Piraten hebben last van "structural problems".... Wat een verassing | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 13:06 | |
quote:Ik denk dat ze proberen te gijpen, en zoals we gezien hebben tijdens de in-port in Kaapstad zijn ze daar niet erg goed in ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 13:08 | |
Vorige topic bijna 2900 views! Toch mooi wat een beetje extra media aandacht teweeg kan brengen. Had ik al gezegd dat ik blij ben dat studio sport de voetbalrechten kwijt is? | ||
WEST | donderdag 12 januari 2006 @ 13:16 | |
quote: ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 13:18 | |
PotC had toch meer problemen dan de neerhouder en weinig wind, zoals we al dachten. Ze hebben serieuze problemen met de kiel en varen op 80%. http://www.volvooceanrace(...)ortdamage/index.aspx Ericsson had vorige leg problemen met de kiel en nu weer. PotC idem. Waarom kunnen ze dit niet structureel oplossen? | ||
hermandeperman | donderdag 12 januari 2006 @ 13:22 | |
quote: ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 12 januari 2006 @ 13:22 | |
quote:Ik ben het totaal met je eens ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 13:31 | |
Okey. Alleen AAB1, 2 en Movi nog echt in de race. PotC serieuse problemen, brunel kan het zeil niet volledig hijsen Eric zal per boot naar australie gaan, en brasil vaart redelijk, maar alleen een beetje grote achterstand...
[ Bericht 66% gewijzigd door the_disheaver op 12-01-2006 13:38:38 ] | ||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 13:37 | |
dubbel met vertraging | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 13:38 | |
beetje jammer dat er een uitgestrekt hoge druk gebied tussen de boten en eclipse island ligt, anders was het duidelijk een 1 tweetje voor ABN ![]() | ||
JandeHoop | donderdag 12 januari 2006 @ 13:49 | |
quote:Bij allebei de boten ging het om verschillende problemen. Ericsson had in de eerste etappe problemen met de hydrauliek. De tweede etappe is er gewoon wat afgebroken. De Pirates de eerste etappe problemen met de afdichting van de kiel, de tweede etappe structurele problemen bij de aanhechting van de kiel. Overigens hebben ook de ABN AMRO boten last gehad van grote problemen alleen die voeren al veel eerder rond en hadden dus meer tijd om alles op te lossen. Ik vind het dan ook niet opmerkelijk dat de eerste drie boten die gebouwd zijn ook de eerste drie in deze etappe zijn. | ||
rubbereend | donderdag 12 januari 2006 @ 15:05 | |
POTC heeft een scheur en maakt water aldus studio sprot vanmiddag ![]() hebben nu alleen de ABN boten geen problemen gehad? | ||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 15:15 | |
quote:Jepz. Nou jah, geen problemen. In ieder geval geen problemen waardoor ze langdurig vaart moesten minderen (vuur, haai) | ||
rubbereend | donderdag 12 januari 2006 @ 15:17 | |
quote:nou het kost ze wel een plaatsje | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 16:33 | |
quote:Bron: http://www.bymnews.com/new/content/view/23371/48/ Een groot deel van de tekst kenden we al van de VOR site, maar die ene regel over dat water hadden ze daar weggelaten...... | ||
Landrot | donderdag 12 januari 2006 @ 16:36 | |
quote:Yep! Anderhalve maand geleden was ik qua zeilsport een volstrekte leek. Door een uitgebreid krantenartikel over de Volvo Ocean Race was ik echter verkocht: ik lees nu alles wat los en vast zit. (Dat wil overigens niet zeggen dat ik het zeilprincipe snap! Hoe kan je nou vooruit gaan als de wind van voren komt?) Vier keer per dag volg ik met spanning de nieuwe posities op internet, de e-mails van de boten verslind ik, voor het eerst van m'n leven heb ik de Waterkampioen gekocht en ik ben nu zelfs op een chatforum te vinden! De data 7-15 juni staan in m'n agenda gegrifd, want dan komt het hele circus in mijn woonplaats Rotjeknor. Nog een half uurtje voor de nieuwe posities doorkomen... [ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 13-01-2006 09:16:52 ] | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 16:41 | |
quote:Ook op de VS ziet het weer er rond dat gebied niet heel gunstig uit. Nou ja, dan moet de Movistar ook maar weer kapot gaan ![]() ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 16:48 | |
quote:Welkom in de zeilwereld en welkom op Fok! | ||
Ambrosius | donderdag 12 januari 2006 @ 16:51 | |
Toch jammer dat PotC nu ook problemen heeft, al is het gunstig voor AAB natuurlijk ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 16:54 | |
Het zit paul Cayard ook niet echt mee. Eerst problemen met de kielbak, toen konden ze tot drie keer toe niet gijpen en nu dit weer. Het wordt tijd dat Jack Sparrow het roer weer overneemt van de Black Pearl! | ||
jitzzzze | donderdag 12 januari 2006 @ 17:07 | |
quote:Tijd voor sabotage.. ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 17:10 | |
![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 17:13 | |
Movistar en AAB2 lopen iets in op AAB1 en de PotC kan toch nog goed meekomen met 392 mijl in 24 uur en een laatste snelheid van 17 Nm in 23 knts wind | ||
egilio | donderdag 12 januari 2006 @ 17:22 | |
quote:Idd rough sailing! | ||
WEST | donderdag 12 januari 2006 @ 17:32 | |
quote:Zwem jij er ff heen ![]() | ||
jitzzzze | donderdag 12 januari 2006 @ 17:33 | |
quote:Een container een halve meter onder water doet wonderen... Of een walvis, of een ijsbergje onder water ook altijd lachen ![]() | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 17:59 | |
ik zie trouwens net dat de AAB1 weer rechtsaf is geslagen richting zuiden, ze varen nu een koers van zo'n 153 graden.. | ||
WEST | donderdag 12 januari 2006 @ 18:11 | |
quote:dan vraag ik mij af, moeten ze vlak bij Eclips island varen of is het die lijn doorbreken? | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 18:14 | |
volgens mij moeten ze eclipse ten noorden ronden ![]() | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 18:29 | |
quote:Ze moeten inderdaad tussen het 'vaste' land van australie en eclipse island door. Vervolgens zo snel mogelijk naar Melbourne. Naar verwachting zullen de boten na Eclipse Island direct weer naar het zuiden vertrekken. Niet zo ver als nu, maar ze kiezen ook niet de kortste weg. In de '97-'98 race (met BrunelSunergy) zijn op dit traject al rare dingen gebeurd. Wat precies kan ik me niet meer herinneren, alleen dat er schepen toen ontiegelijk misgekleund hebben. Kortom de leg is zeker nog niet voorbij! ![]() ![]() | ||
SevenWonders | donderdag 12 januari 2006 @ 19:48 | |
quote:Was er toen niet een schuit met een zwaargewonde aan boord, die vervolgens op een rotspunt van de boot is gehaald/gestapt omdat doorvaren met hem aan boord onverantwoord was??? | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 21:27 | |
quote: ![]() | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 21:34 | |
quote:was iemand die gedehydrateerd was, door het eten niet goed te mengen met water weet je wel.. diegene moest dacht ik overboord springen en dan gered worden om een of andere reden | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 21:36 | |
En de Brunel is back in business:quote:Bron: http://www.bymnews.com/new/content/view/23409/48/ | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 21:41 | |
En de PotC moeten niet zeuren van de ontwerpers: quote: | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 21:45 | |
Ik zit een beetje te surfen en ik was nog geen foto's tegengekomen van de Potc in die Antonov (Vigo-CapeTown):![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 21:48 | |
En natuurlijk ook de ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Sandworm op 13-01-2006 11:04:33 ] | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 21:55 | |
En tot slot, omdat ze het verdiend hebben: ![]() ![]() ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 21:56 | |
quote:Was er toen ook al een topic op FOK!? Ik kan zo weinig terugvinden over vorige races.... | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 22:02 | |
quote:ze hebben het zwaard aan loef ipv lij naar beneden ![]() normaal gesproken doe je toch het zwaard aan lij naar beneden, is de VO70 zo anders dan? | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 22:06 | |
quote:Gebruik je die dagger boards niet alleen bij upwind? Volgens mij loeien ze hier downwind en heeft het gebruik van het zwaard niet heel veel zin, omdat de zwaarden alleen het verlijeren proberen te voorkomen. | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 22:09 | |
quote:maar ze hebben het stuurboord zwaard toch naar beneden? | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 22:13 | |
quote:Over vorige races staat de info gewoon op volvooceanrace.org: http://www.volvooceanrace.com/raceguide/history/ Dit is de etappe die ik bedoelde. Er is helaas geen info over de 'dehydrated sailor'. http://www.volvooceanrace(...)hitbread97_98/leg03/ Dit is het enige: quote:Wel waren er in die race ook problemen: quote: | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 22:17 | |
Kijk en als je iets verder leest blijken er wat verhalen gemixed te worden. Er zijn er in de vorige Volvo inderdaad mensen van boord gegaan. Nl. Keith Kilpatrick en .... rapapa, hoop in bange braziliaanse dagen Marcel van Triest: While most the fleet were smokin’, Keith Kilpatrick on Amer Sports One was having some serious problems with stomach pains and vomiting. It was an intestinal blockage that could prove fatal if not treated. The boat was out of range for an airborne medical evacuation, but as his condition worsened, the supplies of morphine and antibiotics began to dwindle. The Australian Air Force and Maritime Rescue Coordination centre were called in to airdrop new supplies on board and Roger Nilsson, a qualified doctor, was charged with the tricky job of setting up an intravenous drip while the boat was doing 20 knots through a violent and freezing Southern Ocean. As soon as Amer Sports One reached safer waters, Kilpatrick was taken off and Dalton breathed a sign of relief. Team SEB were also having their problems. Navigator Marcel van Triest learned his mother had died so, with the race office’s blessing, he dived off the boat as soon as they reached Eclipse Island and headed home. | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 22:19 | |
quote:Volgens mij niet hoor. Als je de foto's goed bekijkt zie je nog net een randje van het loefdaggerboard. | ||
Fendy | donderdag 12 januari 2006 @ 22:33 | |
quote:Is simpel, als de wind van schuin voor komt, wordt er aan de achterkant van het zeil een lagere luchtdruk gevormd en stroomt de lucht daar sneller langs hetgeen voortstuwing veroorzaakt. Heet aerofoil. Zelfde principe als waarom de vleugel van een vliegtuig draagkracht genereert. | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 22:48 | |
quote:Shit, wat is deze editie saai! | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 22:52 | |
quote:Kan ik toch niet helemaal uit deze foto opmaken of die nu up of down is. Kan ook net achter mast/zeil vallen | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 23:00 | |
quote:Ik zat net ook terug te lezen en dacht bij mezelf. Sh$&*$&t, hebben ze dat toen allemaal meegemaakt. Het is nu easy-going ![]() Alhoewel, ik las ook dat ze toen blij waren met een 24-uurs-run van 420 zeemijl. Het is weer update tijd! | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 23:01 | |
quote:idd, links van de mast zie je denk ik nog net een stukje zwaard het is trouwens toch wel een hele stoere boot ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:05 | |
quote:Maar daar doen we het toch niet voor. We weten dat ze snel kunnen (AAB campagne heet ook 40 knots) maar dit zijn toch de dingen waar we het voor doen. helaad was ik 4 jaar geleden nog niet zo into FOK! en andere fora. Laat de actie maar beginnen! | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 23:05 | |
quote:Inderdaad. Zo onder volle tuigage is ie inderdaad zwaar ok. Toen ik de boot voor het eerst zag liggen in Rotterdam, moest ik wel een keer extra kijken. Is dit nou dat racemonster dat records moet gaan breken: ![]() | ||
azaroth | donderdag 12 januari 2006 @ 23:06 | |
hmm alle boten zijn ingelopen op AAB1 | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:06 | |
Lijkt me wel geweldig om te zien, een vollopende PotC die nog net Eclipse Island weet te bereiken...... | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:08 | |
![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:09 | |
quote:Was ook conform verwachting van Mike Sanderson. Nog niet zo heel veel aan de hand. | ||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 23:09 | |
quote:Daar ga ik nu echt niks meer over zeggen... ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:10 | |
Movi en AAB2 nog wel steeds boven de 500 Nm! | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:11 | |
quote:Noord passeren toch? | ||
the_disheaver | donderdag 12 januari 2006 @ 23:13 | |
quote:Lijkt me wel, anders ga ik me afvragen of de finish wel in melbourne ligt | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 23:14 | |
Ik zat trouwens te mijmeren. Straks eind juni is de VOR voorbij, maar de boten blijven. Die worden verkocht en gaan onder andere namen mee varen in Fastnet of Sydney-Hobart enzo. Zouden de schepen niet geschikt zijn om met bemanning, tuurlijk aangepast, non stop rond de wereld te zeilen. Het zijn per slot van rekening de snelste monohulls op aarde. In <80 dagen moeten ze rond kunnen denk ik. Is het al eens gedaan in monohulls? Het record staat voor multihulls op 54(?) dagen geloof ik. Solo op 71 door Dame Ellen MacArhur. Ik denk dat het lastig wordt om voor 80 dagen voorraden mee te nemen voor 10 personen. | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:15 | |
Kijk ook naar VS naar de ideale lijn. Ligt toch te Norrden van Eclipse Island, howel moeilij te zien. Dat kan nog wat worden de rest van de leg!![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:18 | |
quote:Dame McArthur zal wel weer solo willen... Heb je maar voor 1 persoon proviand nodig. Ideale scenario: AAB1 wordt gevaren door Mark Slats en AAB2 door La dame McArthur. Is natuurlijk niet realistisch met deze race monsters, dus mag iedere solo zeiler een maatje meenemen. Mark neemt Sam mee! La dame MacArthur? Haar vriendin? [ Bericht 1% gewijzigd door Sandworm op 12-01-2006 23:30:49 ] | ||
Farr40 | donderdag 12 januari 2006 @ 23:20 | |
Die daggerboards zijn ook om lift te creeren op een reach. Dus niet allen voor upwind. Het lijkt me trouwens best frustrerend voor Cayard die met 25 knopen wind de boot water ziet maken. En dat een of andere naval architect die droog achter zijn bureau met een kop koffie zit zegt dat die boot nog wel wat meer helling kan maken. Dat de organisatie dan zegt je moet niet zo zeuren ![]() | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:24 | |
Ander scenario: AAB "schenkt" de boten aan technisch directeur Roy Heiner. Die gaat er management trainingen op geven vanuit Lelystad.....Heeft die dit jaar toch nog iets gewonnen (vrij naar Dick, wereldkampioen darten over een weddenschap met Co Stomé [of haal ik nu heel veel dingen door elkaar!]) ontopic: Roy heeft wel een geweldig risico gelopen door niet voor de FARR ontwerpen te kiezen. het lijkt nu een succes te worden, maar het had ook andersom kunnen gaan. En dan was het wel het laatste wat we over Roy gehoord hadden. Klasse hoe Roy een conservatieve bank als de AAB weet te hebben overtuigd. | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:27 | |
quote:Paul Cayard -> Jack Sparrow | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:29 | |
Valt me trouwens wel op dat de PotC eerder naar het zuiden is gedoken en dat ze dus eerder kunnn profiteren van de harde wind. Hebben ze de Ice gate aangetikt? Waarom zoeken ze juist de harde wind op? | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:32 | |
quote:Jij was er ook? Dan hadden we handen kunnen schudden! (of was jij ander die daar met camera liep?) | ||
Farr40 | donderdag 12 januari 2006 @ 23:34 | |
quote:Denk niet dat dat gebeurd. Na deze race zijn de boten gewoon op. De boten zijn uit niet al te hoge modules carbon gebouwd en krijgen nog aardig wat te voorduren in de komende tijd. Natuurlijk is carbon een stuk stijfer als het kevlarcomposiet waarvan de VO60's gemaakt werden. Maar toch zal de grootste stijfheid uit de boot zijn als de race afgelopen is. Je zag nu al bij de Brasil delaminatie optreden. Maar ook Kilian Bushe vertelde aan yachtingworld dat hij na het zien van de performance in veel wind zichzelf achter zjin oren krapte om zich af te vragen hoe lang de boten mee zouden gaan | ||
JoStro | donderdag 12 januari 2006 @ 23:38 | |
Ik was er ook idd. Ja, die ene met die camera... Ik vond het eigenlijk best een sneu zooitje. Ik weet niet welk bandje je om had. Ik stond tussen het kloot....bootjesvolk en niet op de partyschepen of in the 'inner circle' Ik vond het een redelijke happening. Kane deed een standaard optreden, maar dat was aan de helft van het publiek toch niet besteed. Vervolgens moest iemand van de Raad van Bestuur een praatje houden in zulk verschrikkelijk engels. Vreselijk. De act met Slagerij van Kampen, waarbij Black Betty binnen kwam drijven en ABN2 de boot als het ware ophaalde was wel erg mooi bedacht. | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:39 | |
quote:Eeens, zou er best een keertje mee willen knallen, maar heb er geen geld voor over. Zou ik liever de Mari-Cha-IV willen hebben die nu ook te koop ligt. BTW, wat moet je met een F1 racer? Daar kan je toch ook de openbare weg niet mee op? | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:42 | |
quote:Oh, ik had denk ik meer geluk. Ik had een opdracht bij het Havenbedrijf Rotterdam) precies, aan de overkant.... en zag aan de overkant wel een hele hoge mast liggen. Ben er om 17.00 uur maar even gaan kijken en inderdaad, daar lag ze..... | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:43 | |
.. [ Bericht 49% gewijzigd door Sandworm op 12-01-2006 23:44:36 ] | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:48 | |
// Of topic, maar wel te waarderen onder de zeilers onder onsquote: | ||
Sandworm | donderdag 12 januari 2006 @ 23:50 | |
quote:Bron: http://www.sailingscuttlebutt.com/polls/06/0104/ Zegt niets over het aantal respondenten, maar de uitslag is afschrikwekkend! | ||
Farr40 | donderdag 12 januari 2006 @ 23:52 | |
quote:Ik vind trouwens zoiezo dat er heel veel props naar Roy moeten gaan. Hij is de man achter de commercielicering (ik vraag me af of dit goed nedeland is, maar goed) in de Nederlandse zeilsport. Hij was de eerste die grote bedrijven betrok bij onze sport. En nu doet hij iets waar het Fundamentalistische Watersportverbond al 4 jaar mee bezig is. Meer exposure voor de zeilsport. Echt wel een hele goede zaak. Van mij mogen ze die man echt een standbeeld geven. Wat ik me trouwens wel afvraag is hoe het verder gaat lopen? Zal er ook na de VOR meer aandacht aan zeilen worden besteed in de media? Hoe vet zou het zijn als de abnamroNSR gewoon net zo weer gegeven wordt als een groot schaatstoernooi!! | ||
JoStro | vrijdag 13 januari 2006 @ 00:11 | |
quote:Roy heeft in het verleden iets te hoog van de toren geblazen. Bouscholte trouwens ook. Ze hebben het allebei als schipper in de Whitbread/VOR niet gered. Als manager doet Heiner het inderdaad helemaal niet verkeerd. Hij heeft toch gezorgd dat er een hele grote onNederlandse NEDERLANDSE campagne de lakens uitdeelt in de VOR. Misschien een beetje weinig Nederlandse zeilers erbij, maar goed... Ik ben blij dat ABN in heeft gezien dat ze met zeilen enorm veel exposure kunnen krijgen en de schepen als marketing instrument goed kunnen gebruiken. Zou de Heiner/ABN combinatie een America's Cup inschrijving aandurven. Dat is toch de grote droom van Heiner. Ik ben bang dat dat in het Nederlandse zeillandje te hoog gegrepen is. Alhoewel. Op mijn vakantie op Elba zag ik de thuisbasis van het Capitalia(?) syndicaat. Daar doet Heiner in Lelystad zeker niet voor onder. | ||
JandeHoop | vrijdag 13 januari 2006 @ 00:26 | |
quote:bijna goed. Vanwege de diepgang kunnen de boten echter niet in lelystad varen. Gelukkig voor Roy en de medewerkers kan de boot ook heel goed in Portugal komen te liggen. Is voor die manegers nog leuker ook..... Het mooie van Roy Heiner is zijn passie voor het wedstrijdzeilen. Hij mag dan mislukt zijn als schipper bij Assa Abloy (hij is een teamspeler en bij Assa zaten een paar ego's) maar als je met hem spreekt over het zeilen dan beginnen zijn ogen te twinkelen. Dat had ie tien jaar geleden maar heeft ie nu nog steeds. Hij stond ook met emotie te kijken terwijl de eerste boot uit de sluis bij Lelystad voer (op een ponton) om richting portugal verscheept te worden. En het grote verschil met Hans B is dat Hans liever als commentator op teevee wil dan een stukje te zeilen. | ||
JandeHoop | vrijdag 13 januari 2006 @ 00:29 | |
quote:Ik liep op krukken en mocht overal komen. Ondanks een klootjesvolk bandje. | ||
rubbereend | vrijdag 13 januari 2006 @ 01:15 | |
quote:maar dat had ik al wel gepost ![]() | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 09:24 | |
quote:Kan iemand mij uitleggen waarom er maar één schipper is op een VOR-boot? Slapen die gasten soms nooit? | ||
Farr40 | vrijdag 13 januari 2006 @ 09:44 | |
Een schipper hoeft niet altijd wakker te zijn ![]() Net zoiets als een voetbal coach dus, en ik neem aan dat als die ziek is of slaapt overdag dat het voetbal team ook gewoon doortrained En twee schippers, dat gaat zeker niet werken? geloof dat ze daar een gezegde over hebben:'twee kapiteinen op een schip' ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 10:03 | |
De stand van 05:00 uur vanmorgen:![]() | ||
SevenWonders | vrijdag 13 januari 2006 @ 10:05 | |
quote:Sinds wanneer wordt de movistar gesponsort door Ericsson???? | ||
pfaf | vrijdag 13 januari 2006 @ 10:09 | |
De rest komt nu toch aardig dichterbij, of niet? | ||
WEST | vrijdag 13 januari 2006 @ 10:40 | |
quote:ja, maar ze naderen ook al snel eclips island | ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 11:05 | |
quote:Thank you, aangepast | ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 11:06 | |
En de stand van 11.00 uur:![]() | ||
azaroth | vrijdag 13 januari 2006 @ 11:08 | |
movistar is voor het eerst deze leg het meest zuidelijke schip | ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 11:09 | |
Movistar gaat hard! Zitten al 30 uur boven de 500 mijl p/24 uur | ||
azaroth | vrijdag 13 januari 2006 @ 11:33 | |
ik ben benieuwd wanneer ze richting het noorden gaan | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 14:29 | |
quote:Hmmm... Bij Pirates of the Caribbean lees ik bij Onboard conditions: "Angle of Heel: No Data" Heeft Cayard soms de sensor verwijderd? Om die koffieleut aan wal te zieken? [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 13-01-2006 14:34:59 ] | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 14:37 | |
quote:Ken je een website waar dat principe van aerofoil wordt uitgebeeld? | ||
Fendy | vrijdag 13 januari 2006 @ 15:29 | |
quote:Tuurlijk ![]() Hier staat bijna alles wat je wilt weten denk ik... http://www.zeiltheorie.nl/zeilen.html | ||
The_Hives | vrijdag 13 januari 2006 @ 15:30 | |
tvp | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:08 | |
quote:Bedankt! Hé, de nieuwe posities worden pas om 17:35 uur bekend gemaakt! Wat is dat voor ongein? | ||
Fendy | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:19 | |
quote:Graag gedaan ![]() In VS staat het al geupdate... | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:20 | |
quote:Post het dan! ![]() | ||
Fendy | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:22 | |
quote: ![]() Ik krijg die code nooit mooi. Jij doen? ![]() | ||
Fendy | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:22 | |
ja, dat ziet er niet uit dus... | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:24 | |
Staat al op VOR.com
| ||
Fendy | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:25 | |
Edit jij het eerst in notepad of paste je regelrecht van vor.com? | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:28 | |
En nieuw: ![]() ![]() Nog 6 dagen en AAB1 is alweer binnen. Een dag later zowel de aab2 als movi, en potc nog een dag later. AAB1 is meer naar het noorden gegaan, de voorsprong is daardoor wat kleiner geworden, maar ze varen ook gewoon langzamer ![]() Brasil heeft nu toch een goede koers te pakken met 21 knopen! | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:29 | |
quote:Ik edit hem eers in kate ![]() En via replace de tab's vervangen door spaties. En dan het geheel een beetje netjes onder elkaar gooien (door hier en daar wat meer spaties toe te voegen | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:33 | |
quote:ETA stond er gisteren ook al op... Als Brasil en Brunel in hetzelfde tempo blijven doorgaan (21, versus 17 knopen), dan finisht Brasil maar één etmaal na de Brunel! [ Bericht 2% gewijzigd door Landrot op 13-01-2006 17:42:12 ] | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 17:52 | |
quote:hmmm... Waarom schreeuwt niemand dat dan uit? ![]() ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 18:17 | |
quote:Dat wordt klussen in Melbourne! | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:18 | |
quote:Tja, ik ben hier net nieuw... Dus ik ken jullie afspraken nog niet zo... | ||
komrad | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:19 | |
De verschillenen zijn wel iets afgenomen de laatste anderhalve dag maar de AAB1 en 2 moeten dat kunnen redden. Waar zit de 2e scoring gate? | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:25 | |
quote:eilandje onder zuidwest autstralie | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:26 | |
Bij ±118°E en ±35°S. | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:26 | |
Scoringgate 2 s35 18 33 e117 88 33 Melbourne s37 47 e144 58 | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:27 | |
quote:Hihi, welkom dan ![]() | ||
komrad | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:29 | |
sorry maar ik heb al die progjes niet om dat te zien. hoe ver is dat nog ongeveer? | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:30 | |
quote:Is al 3 keer langsgeweest in het vorige topic ![]() | ||
Landrot | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:30 | |
quote:e117 88 33? Moet dat niet e117 58 33 zijn? | ||
komrad | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:33 | |
quote:sorry ik ben er niet altijd hoor | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:35 | |
AAB1: 715.82 (koers 55.8) aab2: 886.25 (koers 63.1) movi: 965.03 (koers: 66.2) potc: 1080.29 (koers: 71.9) brasil: 3197.42 (107.7) | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:36 | |
quote:owja, dat was een beetje erg vaag... Waarschijnlijk dus wel ja. | ||
komrad | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:36 | |
quote:in de nacht van zaterdag op zondag dus waarschijnlijk | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:38 | |
hier dus: http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_Island | ||
komrad | vrijdag 13 januari 2006 @ 21:40 | |
leuk toeven daar ![]() | ||
JandeHoop | vrijdag 13 januari 2006 @ 23:28 | |
quote:Reken eerder op zondag overdag. Er zit nog wat licht weer voor ze. en bovendien is het beter als de boten er met licht langs varen (mooiere fotos en tv beelden) | ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 23:37 | |
![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 23:37 | |
quote:Maar dat laatste doen ze niet mijlen voor dat eiland... Als ze het al met opzet doen
| ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 23:38 | |
Denk niet dat ze dat met opzet zullen doen. Het zijn media mannen, maar vooral sportmannen. Dus daar geloof ik niets van! | ||
Sandworm | vrijdag 13 januari 2006 @ 23:40 | |
Light winds are coming up, het wordt spannend! | ||
the_disheaver | vrijdag 13 januari 2006 @ 23:50 | |
quote:Dan kan PotC ook weer volledig draaien. ING heeft geen last meer van de groot zeil? Anders zouden ze er nog meer nadeel van ondervinden. | ||
komrad | vrijdag 13 januari 2006 @ 23:50 | |
hoe is de movistar in licht weer? | ||
the_disheaver | zaterdag 14 januari 2006 @ 00:05 | |
quote:Geen idee, zoveel hebben ze niet gezeild :p Afgezien van de best wel lange trainingsperiode ![]() Beetje middelweg verwachtt ik. | ||
komrad | zaterdag 14 januari 2006 @ 00:06 | |
maar de AAB1 lijkt me duidelijk favoriet | ||
the_disheaver | zaterdag 14 januari 2006 @ 04:01 | |
quote:mja, ondenkbaar is een verassing echt niet. De voorsprong is 173nm op AAB2, en 230 op movistar die de laatste 6h 4knopen sneller dan AAB1 zijn gaan varen. 1 tot 1.5 knoop sneller varen dan de AAB1 is voor de Movistar voldoende om als eerste in melbrourne te komen. Het is veel, maar met een leuke wind onder australie zijn er genoeg keuzes te maken, dus ook genoeg fouten te maken. | ||
JandeHoop | zaterdag 14 januari 2006 @ 09:13 | |
quote:De geruchten zijn dat die eigenlijk de enige boot is die echt ontworpen is op licht weer. Volgens de kenners omdat je met licht weer grotere voorsprong kan pakken dan dat je met zwaar weer verliest. Als jij met 20 knopen ervandoor kan gaan en je tegenstander ligt met 2 knopen te genieten van de zon dan is het verschil groot. Dat hebben we al eerder gezien deze etappe. 60+ mijl per 6 uur verschil is dan zo gemaakt. Maar ja, licht weer kan ook een soort loterij worden. | ||
Chielus | zaterdag 14 januari 2006 @ 09:53 | |
aab1 verliest steeds meer van de voorsprong, nog maar 133 mijl | ||
Farr40 | zaterdag 14 januari 2006 @ 09:55 | |
Ik denk niet dat het een loterij word. Met zero wind op het holysnekerlake heb je misschien een grote dosis geluk nodig voor een redelijk resultaat. Maar de VOR-floot moet nog een behoorlijk eindje varen in wat minder wind. Daarbij is het wat ik zie weinig upwind dus zijn de verschillen klein zolang de floot dicht bij elkaar blijft en ongeveer de zelfde koers blijft varen. Wel is het zo dat de movistar theoretisch wat betere papieren heeft in dit soort omstandigheden met het minste nat wateropp. | ||
komrad | zaterdag 14 januari 2006 @ 10:11 | |
AAB2 komt idd hard dichterbij, wordt nog leuk voor de scoring gate | ||
Sandworm | zaterdag 14 januari 2006 @ 10:11 | |
De stand van 05:00 uur vanmorgen:![]() | ||
Sandworm | zaterdag 14 januari 2006 @ 11:10 | |
VOR is weer trager dan VS, dus vandaar... (edit: nu wel) ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Sandworm op 14-01-2006 11:16:46 ] | ||
Sandworm | zaterdag 14 januari 2006 @ 11:13 | |
Leuk om te zien dat AAB2 en Movistar de AAB1 nog niet volgen.![]() | ||
Farr40 | zaterdag 14 januari 2006 @ 11:19 | |
De kop van het veld loopt nog wel aardig in elkaar zo aan het eind van de etappe, maar dat maakt het nog even spannend. Zou wel mooi zijn nog een beetje sparren tot aan melbourne | ||
Sandworm | zaterdag 14 januari 2006 @ 11:19 | |
Oei. Movi loopt nu ruim 20 knopen en de AAB1 maar 13,4. Dat zijn wel grote verschillen! Die zullen samen met de AAB2 (18,1 knts) dus nog wel een heel stuk gaan inlopen. | ||
Sandworm | zaterdag 14 januari 2006 @ 11:20 | |
quote:Hoop het niet, want dan denk ik dat gezien de winstomstandigheden Bouwe in het voordeel is.... | ||
JandeHoop | zaterdag 14 januari 2006 @ 13:38 | |
Er is toch niets mooier dan dat de nederlandse schipper als eerste over de lijn komt ? Maakt het bovendien nog iets spannender. | ||
komrad | zaterdag 14 januari 2006 @ 13:40 | |
movistar is wel erg hard ingelopen de laatste 6 uur | ||
rubbereend | zaterdag 14 januari 2006 @ 17:19 | |
ik krijg dat plaatje met de tussenstand niet gekopieerd ![]() maar waarom vaart de ABN1 zo noordelijk? de rest vaart zuidelijker en gaat veel sneller. | ||
JoStro | zaterdag 14 januari 2006 @ 17:23 | |
Met deze rasse schreden van Movistar (& ABN2) wordt het knap lastig voor Sanderson en zijn makkers. Uit de mails te lezen laten ze het gewoon over zich heen komen. Ze hebben gegokt voor de meest ideale koers door het gebied, maar omdat de andere boten later komen hebben die meer mazzel. Het is te hopen dat ABN1 weer snel op gang komt en het afkalven van de voorsprong kan stoppen. | ||
Farr40 | zaterdag 14 januari 2006 @ 17:35 | |
quote:Nou ik ben nog wel voor een beetje competitie:) Als de abn1 alles wint word ook zo saai! | ||
the_disheaver | zaterdag 14 januari 2006 @ 23:10 | |
Movistar lijkt problemen te hebben, ff lezen | ||
the_disheaver | zaterdag 14 januari 2006 @ 23:10 | |
Ze zijn in iedergeval wel flink ingelopen op AAB1 | ||
the_disheaver | zaterdag 14 januari 2006 @ 23:15 | |
Movistar heeft problemen (geen defect) aan de hydraulic ramvoor de cantling keel. Ze varen wel met volledige snelheid. Ze hebben iig 2 hydraulische rammen, 1 aan bak en stuurboord. Bij uitvallen van eentje, kan de kiel wel normaal gebruikt worden? Ze gaan misschien een korte stop in Zuidwest australie maken om de problemen in kaart te brengen en snel te repareren. | ||
-Carioca- | zaterdag 14 januari 2006 @ 23:46 | |
quote:Yep, de kiel moet op 1 ram kunnen werken. Veiligheidseis van de organisatie. Benieuwd wat er overigens nu weer aan de hand is... | ||
Farr40 | zondag 15 januari 2006 @ 09:31 | |
![]() | ||
Farr40 | zondag 15 januari 2006 @ 09:40 | |
Het word nog zeker close zo rond die scoring gate. Abn1 zit volgens mij wel een beetje aan de verkeerde kant. Ze komen als laatste de wind en daarbij moeten ze straks ook nog eens een hogere koers dan de rest varen om bij de gate te komen. Wel jammer dat de Movistar straks na de gate aan de kant moet voor die hydraulic ram. Ze gingen net zo lekker:( | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 10:29 | |
De pirates komen ook zeer hard naderbij | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 11:10 | |
Jonkies aan de kop,. voor de black betty op 7nM en de movistar op 12 nM PotC gaan nog steeds erg goed en komen rap dichterbij | ||
Farr40 | zondag 15 januari 2006 @ 11:11 | |
![]() | ||
Ambrosius | zondag 15 januari 2006 @ 11:18 | |
Vanmiddag ook weer een item in Studio Sport, tijd is nog niet bekend, maar zal wel tijdens een dweilpauze bij het schaatsen zijn ergens tussen 15.30 en 16.30. | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 11:19 | |
Ik vrees trouwens wel voor de Black Betty richting de scoring gate, tempo is beroerd | ||
JoStro | zondag 15 januari 2006 @ 11:27 | |
Tempo is inderdaad beroerd. De talentenboot is er rechts langs geglipt. Movistar (bijna letterlijk) in het kielzog. Het is te hopen voor Sanderson en zijn mannen dat ze nu toch echt dat hoge drukgebiedje achter zich kunnen laten. Aan het weatherreport te zien zou ABN1 nu toch iets voordeel moeten hebben. ![]() | ||
Farr40 | zondag 15 januari 2006 @ 11:35 | |
Er gaat nog wel het een en ander gebeuren voordat ze bij de scoring gate zijn. Ze zijn nu richting het oosten om wind te pakken. Omdat de ABN1 noordelijker ligt als de rest zal ze iets westelijker liggen dan de ABN2 en de Movi als ze die wind vindt. Hierdoor heeft de ABN1 een closer reach dan haar opponenten waardoor ze in de aanloop richting de gate iets harder zal gaan. | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 11:39 | |
Dus er is nog hoop voor de black betty | ||
Ambrosius | zondag 15 januari 2006 @ 12:03 | |
18.10 dus bij Studio Sport. | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 14:05 | |
Zo laat pas? ![]() | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 14:36 | |
quote:vanwege het schaatsen he ![]() maar das mooi om 18:10 en daarna om 19:00 darten ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 15:57 | |
quote:Cool, dn kan ik een keer live kijken! ![]() ![]() | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 16:12 | |
ik zit nu al te wachten op de update van VOR.org | ||
rubbereend | zondag 15 januari 2006 @ 17:07 | |
ABN1 weer op 1 ![]() | ||
SevenWonders | zondag 15 januari 2006 @ 17:08 | |
En ABN-AMRO1 is er weer voorbij. +8 voor de nr. 2 en +26 voor mOvistar | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 17:11 | |
| ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 17:20 | |
Nog 234 nm voor de scoring gate voor AAB1, koers 47.8 gezien de vorige 6 uur, zal het (vanaf 17h) 15.6h duren voor de scoring gate te hebben bereikt. Om 8-9h nl-tijd morgen vroeg dus. AAB2 nog 240 nm, dus het verschil ik kleiner dan de VOR ons laat zien movi: 257nm | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 18:02 | |
18.40 VOR in SP | ||
Fendy | zondag 15 januari 2006 @ 18:03 | |
SP is? | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 18:10 | |
quote:studio sport.. ehhh, dat klopt niet echt... ![]() ![]() | ||
Fendy | zondag 15 januari 2006 @ 18:16 | |
quote: ![]() ![]() | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 18:34 | |
ik moet het jammer genoeg op internet bekijken morgen..., de kabelboer heeft weer eens storing voor de zoveelste keer deze maand en voor de 2e keer vandaag ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 18:45 | |
Nu journaal, vor zal werl ergens tussen 1855 - 1900 komen | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 18:53 | |
ja en dan begint het darten, keuzes maken dus | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 18:56 | |
quote:Vor kun je altijd terug kijken, darten niet. Maar aangezien darten mij weinig boeit is de keus voor mij zeker snel gemaakt ![]() | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 18:58 | |
hehe maar ik zie vooralsnog geen VOR | ||
Fendy | zondag 15 januari 2006 @ 18:59 | |
Vooralsnog niets dus...:{ | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 19:00 | |
tralalal... Lekker bezig met het schaatsen (nu nog een 10km...) | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 19:01 | |
Geen vor blijkbaar... | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 19:06 | |
Na de 10 km, dat is zeker 8*15 = 2h later. plus minstens 1 dweilpauze van 30 minuten (?) Niet half 10 dus.... Of misschien wel juist in de dweilpauze, dat kan natuurlijk ook nog ![]() | ||
rubbereend | zondag 15 januari 2006 @ 19:32 | |
om 19.50 de VOR bij SS | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 19:42 | |
quote:Waarschijnlijk dus om 19.58. Ik neem aan dat ze 1 keer gaan dweilen, en niet 2 keer (dus VOR na de rit na de huidige) | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 19:47 | |
Wel nu! ehh, na de ster... ![]() | ||
Fendy | zondag 15 januari 2006 @ 19:50 | |
quote:Veel dank, ik had de moed al opgegeven ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 19:54 | |
Nu! | ||
Tu5 | zondag 15 januari 2006 @ 20:02 | |
quote:Eindelijk! ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 20:12 | |
Ze gebruiken ook een 4tal verschillende termen voor die scorin gate ![]() | ||
Fendy | zondag 15 januari 2006 @ 20:14 | |
Hoop nieuwe informatie ook ![]() | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 20:15 | |
quote:welke? | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 20:20 | |
quote:routepunt is de enige die ik nog onthouden heb. Maar scoring gate is nooit genoemd voor dat eiland ![]() | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 20:21 | |
quote:ik heb geen tv nu vandaar klote essent ![]() | ||
JoStro | zondag 15 januari 2006 @ 20:35 | |
Zijn dit je vier termen??? Routepunt - Nederlandse term voor een punt waarlangs gevaren moet worden. Waypoint - Engelse term voor een punt waarlangs gevaren moet worden. Scoring Gate - Engelse term voor een 'poortje' waardoor gevaren moet worden om punten voor het klassement te verdienen Icegate - Engelse term voor een ' poortje' dat gepasseerd moet worden om bij ijsbergen uit de buurt te blijven. Eclipse Island is een scoring gate. Of liever gezegd het stuk zee tussen Eclipse Island en het vaste land van Australie is de scoring gate. Hier kunnen 3,5 punten verdiend worden voor de numero uno, 3 punten voor 2 enz. enz. Kerguellen was in deze etappe ook een scoring gate. Hier gold eigenlijk de hele 70e lengtegraad als scoring gate. De schepen hadden ook voor de kust van Sri Lanka de punten mogen pakken. Was wel wat minder verstandig geweest... ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 20:47 | |
quote:Het waren wat meer nederlandse termen. Kunnen er ook meer of minder dan 4 zijn, maar volgens mij heeft meneer B. en mevrouw P (presentator) niet het woordje 'scoring gate' gebruikt. | ||
JoStro | zondag 15 januari 2006 @ 20:56 | |
Hebben ze er een Volvo Oceaan Wedstrijd (VOW) voor Dummies van gemaakt. Ik ga zo effe kijken. De DVD Recorder heeft net zijn best voor mij gedaan. | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 21:16 | |
Maar 11 uur wordt weer spannend nu zo vlak bij de scoring gate Movistar gaat idd 2 uur straftijd pakken door de haven in te gaan bij Eclips Island | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 21:18 | |
quote:Nou ja, straftijd. Ze moeten minimaal 2 uur in de haven blijven, maar hebben sowieso reperatietijd nodig (al zou dat korter zijn dan de verplichte 2 uur. | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 21:34 | |
volgens mij mogen ze ook niets doen in die 2 uur en gaan ze zeilend repareren | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 21:41 | |
quote:Zo begreep ik het niet tijdens de reportage. FF de regels maar ff lezen ![]() | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 21:43 | |
waarom 2 uur straftijd ? | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 22:01 | |
quote:Omdat er extra artikelen aan boord komen. Ik kan dit vinden: artikel 6.3 B (ii): quote:Dus je mag best de haven in gaan, en er vervolgens direct uitgaan (om bv in rustig vaarwater te komen), maar wanneer je materiaal in of uit de boot haalt, zul je er minimaal 2 uur moeten blijven. | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 22:10 | |
mooi dat de uitzending nu al terug te zien is op internet ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 22:13 | |
quote:Nu al? Naja, door het voordurend uitstellen van de uitzending hadden ze dus wel wat tijd over ![]() *gaat tellen ![]() | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 22:16 | |
hoe zit het trouwens nu met dat sleuten als ze in de havne zijn ?? moeten ze nu wachten of niet met de reparaties | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 22:19 | |
quote:ja omdat ik geen TV had en toen wel weer zag ik nog net dat ze met dirk de ridder aan het lullen waren, heb toen darts verder gekeken. | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 22:47 | |
Ik ben echt blij dat de NOS de voetbalrechten kwijt is ![]() Wat een heerlijke reportage weer bij SP! Die beelden van de ABN boten waren echt ![]() | ||
komrad | zondag 15 januari 2006 @ 22:48 | |
ik vond het maar een kort stuk, dat mag en kan meer en beter | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 22:51 | |
Natuurlijk kan en mag het meer en beter, maar ik ben al blij dat ze IETS uitzenden. Heb je bijvoorbeeld ooit iets gezien van de America's Cup op TV? | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 23:00 | |
![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 23:10 | |
quote:SP ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 23:12 | |
tov 6 uur geleden is het gat tussen aab1 en de rest groter. Hetzelfde voor aab2 en movi/potc. Tussen movi en potc geen veranderingen. | ||
JoStro | zondag 15 januari 2006 @ 23:12 | |
Als ik dit:quote:lees, denk ik dat het niet uitmaakt wat je doet. Als je spullen aan boord brengt of van boord haalt, verandert je de starttijd van de etappe. De starttijd in Kaapstad dus. Kortom je doet er 'virtueel' 2 uur langer over. Of je in de haven repareert of niet, maakt dan niet uit. Maar goed, dat is mijn interpretatie van het regeltje. | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 23:13 | |
quote: ![]() | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 23:13 | |
quote:Mijn intepretatie was eigenlijk dat ze 2 uur later zouden starten bij de volgende Leg, maar dat is sowieso niet waar ![]() | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 23:16 | |
Nog 125.99 nm voor AAB1 tot scoring gate 2! koers 49.8. Nog 7 uur, al zal de snelheid lager worden dan 18 knopen. Tussen 0600 en 0900 nl-tijd | ||
JoStro | zondag 15 januari 2006 @ 23:17 | |
ABN1 is weer op dreef. Hogedrukgebied heeft echt een stoplicht-functie gehad. Net op het punt dat iedereen bij is, licht op groen en rammen maar weer richting Eclipse. Ben benieuwd wat het sprintje tussen Eclipse en Melbourne gaat opleveren. Kon tactisch nog wel eens heel interessant worden. ABN zoekt de harde wind op, desnoods aan de wind. Movistar en Pirates zullen met minder wind wat minder problemen hebben. Wat ik me van '97-'98 herinner is dat er toen aparte rakken gezeild zijn. Virtual spectator bestond toen helaas nog niet. [ Bericht 4% gewijzigd door JoStro op 15-01-2006 23:23:01 ] | ||
the_disheaver | zondag 15 januari 2006 @ 23:23 | |
quote:Absoluut is dat nog steeds 1300nm, 1/3 van de volledige leg afstand. Naast dat de korste route niet gevaard zal worden, zal het een stuk minder waaien. | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 23:41 | |
wat ik mij trouwens afvraag, (kan zijn dat het al gezegt is hier dat heb ik niet gezien) AAB1 heeft over de afgelopen 24 uur minder mijlen gemaakt dan AAB2 en toch loopt de AAB1 uit tenopzichte van de rest. hoe moet ik dat zien? | ||
rubbereend | zondag 15 januari 2006 @ 23:49 | |
quote:aangezien die andere boten zuidelijker hebben gevaren moeten ze nu omhoog terwijl ABN 1 meer noorderlijk vaart en dus niet veel meer omhoog moet. | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 23:49 | |
Verschil tussen absolute en relatieve afstand ![]() | ||
hermandeperman | zondag 15 januari 2006 @ 23:50 | |
Ah, ik ben weer aan het "Spuit-11"-en ![]() | ||
Sandworm | zondag 15 januari 2006 @ 23:50 | |
![]() ![]() En kan iedereen opeens de stand posten ![]() In ieder geval, spannend is het wel! ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Sandworm op 15-01-2006 23:57:26 ] | ||
WEST | zondag 15 januari 2006 @ 23:51 | |
quote:ok op die fiets ![]() | ||
Sandworm | zondag 15 januari 2006 @ 23:53 | |
PotC komen trouwens nog wel aardig mee. Ben benieuwd of het verhaal met de ontwerper en het kopje koffie achter het bureau nog een staartje zal gaan krijgen... | ||
the_disheaver | maandag 16 januari 2006 @ 00:03 | |
quote:welk verhaal? | ||
JandeHoop | maandag 16 januari 2006 @ 00:08 | |
quote:volgens mij hebben ze de afgelopen 24 uur minder afgelegd. Ze hadden echter een voorsprong. Ze lopen nu (de laatste 6 uur) weer uit. oftewel je vergelijkt een periode van 24 uur met een van 6 uur ..... | ||
Sandworm | maandag 16 januari 2006 @ 00:09 | |
Dat ze water hebben gemaakt en dat de ontwerpers zeiden dat ze niet zo moesten zeuren....... | ||
Sandworm | maandag 16 januari 2006 @ 10:03 | |
De stand van vanmorgen 05:00 uur![]() ![]() | ||
Landrot | maandag 16 januari 2006 @ 10:11 | |
quote:Inderdaad gave reportage! Niet alleen de woeste beelden van de ABN boten waren mooi, maar ook de beelden van die Virtual Spectator. Die zie ik normaal gesproken niet, want de PC van m'n vriendin is te langzaam voor dat programma ... Overigens zat de reportage vol met jargon, zonder vertaling voor landrotten: - 'hoog aan de wind' (i.p.v. tegenwind) - '550 mijl' (i.p.v. 1.018 km) - '17 knopen' (i.p.v. 31 km/uur) - 'ram' (i.p.v. hydraulische cilinder) - 'icegates', 'scoringgates', 'westerlies', enz. Het ging zó vaak over die kiel, dat ze de werking ervan nog wel effe hadden mogen toelichten. PS. Ook Teletekst heeft moeite met de zeiltaal: in een berichtje vorige week over het wereldrecord stond dat een zeemijl 1,04 km was... | ||
DeeBee | maandag 16 januari 2006 @ 10:26 | |
de ABN boten lijken toch net weer op tijd hersteld om de punten te pakken bij de scoring gate...ze hebben hem denk ik al gepasseerd maar nog niks van bekend toch voor zover ik op de site van de ocean race kan vinden? ![]() nou ja, over 40 minuten de volgende update, dan zal het wel duidelijker zijn... | ||
JandeHoop | maandag 16 januari 2006 @ 10:46 | |
quote:550 mijl is toch 991 km ? | ||
DeeBee | maandag 16 januari 2006 @ 10:49 | |
1 nautical mile = 1.85200 kilometers 550 nautical mile = 1018.6 kilometers 550 * 1.8 = 990 ![]() Dus gewoon een afrondingsfout die je maakt door snel met 1.8 te vermenigvuldigen ![]() | ||
Landrot | maandag 16 januari 2006 @ 10:50 | |
quote:Nee, 550 zeemijl x 1,852 km = 1.018 km. | ||
Sandworm | maandag 16 januari 2006 @ 11:02 | |
![]() ![]() | ||
DeeBee | maandag 16 januari 2006 @ 11:05 | |
en dus ABN1 en ABN2 ook al eerste en tweede voorbij de tweede scoringgate ![]() | ||
Sandworm | maandag 16 januari 2006 @ 11:06 | |
quote: ![]() ![]() | ||
WEST | maandag 16 januari 2006 @ 11:09 | |
quote:dankje das duidelijker dan op de site van VOR en ik heb geen VS hier op school ![]() | ||
Sandworm | maandag 16 januari 2006 @ 11:09 | |
En daarmee staat AAB2 in de overall standings nu ook op een tweede plaats, achter AAB1 | ||
WEST | maandag 16 januari 2006 @ 11:12 | |
quote: ![]() bij de PROJECTED OVERALL STANDINGS heeft AAB1 29 punten en AAB2 24 en dan een aardige achterstand voor de rest ![]() ![]() | ||
JandeHoop | maandag 16 januari 2006 @ 11:27 | |
quote:U heeft helemaal gelijkt Stom Stom Stom ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
rubbereend | maandag 16 januari 2006 @ 11:45 | |
![]() | ||
Landrot | maandag 16 januari 2006 @ 13:49 | |
quote:Ik vraag mij af: zouden er stalorders zijn binnen ABN? Bijvoorbeeld dat ABN 2 altijd ABN 1 voor moeten laten gaan bij scoringgates... Het zou mij niks verbazen! | ||
Laakie | maandag 16 januari 2006 @ 14:28 | |
Ik hoop toch echt van niet zeg ... | ||
JandeHoop | maandag 16 januari 2006 @ 14:32 | |
Natuurlijk zijn die er.... Daarom eindigde de AA2 ook voor de AA1 in de eerste race in Spanje ...... | ||
rubbereend | maandag 16 januari 2006 @ 15:05 | |
stalorders... ik niet dat ze dat risico kunnen nemen, als ABN2 achter ANB zou moeten blijven maar ondertussen komt bijvoorbeeld Movistar voorbij dan zijn ze dubbel genaaid. | ||
Landrot | maandag 16 januari 2006 @ 15:21 | |
quote:Nou, in dat geval vaart de ABN2 gewoon 'per ongeluk' tegen de boegspriet van de Movistar aan! Of gebeuren dat soort dingen niet in de zeilerij? [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 16-01-2006 15:29:48 ] | ||
hermandeperman | maandag 16 januari 2006 @ 15:35 | |
![]() ![]() Weer heerlijk punten gepakt die ABN boten ![]() | ||
WEST | maandag 16 januari 2006 @ 15:39 | |
teamorders worden alleen bij Ferrari in de F1 gebruikt ![]() | ||
JandeHoop | maandag 16 januari 2006 @ 16:11 | |
quote:En dat is nu net de reden waarom de Movistar ook nog een spinakerboom aan boord heeft ![]() | ||
Farr40 | maandag 16 januari 2006 @ 16:41 | |
quote: ![]() Opzich denk ik dat het wel meevalt. Aangezien er vaak geen judges op het water zijn. Zijn er al 30jaar lang een aantal hele wijze mannen bezig de Racing Rules of Sailing (RRS) samen te stellen. Deze regels zijn dan ook nagenoeg waterdicht. Artikel 2 van het RSS staat in dat je eerlijk en sportief moet zeilen. En teamzeilen in een race voor individuele boten is niet bepaald sportief. En op basis daarvan zou een boot er best uitgegooid kunnen worden. Daarbij is Artikel3 aanvaarding van de regels. Dus perongeluk tegen een boegspriet varen is wel vrij lastig zonder straf krijgen is vrij lastig Je zag al bij de start in capetown hoe hardtohard het werd bespeeld met de regels. | ||
azaroth | maandag 16 januari 2006 @ 17:13 | |
nou komop met die update ![]() | ||
WEST | maandag 16 januari 2006 @ 17:32 | |
quote:is er nu Is de PotC ook de haven in geweest? ze maken zo'n rare move bij dat eiland AAB1 en AAb2 varen langs de kust van australie nu. | ||
the_disheaver | maandag 16 januari 2006 @ 17:54 | |
quote:Post ze dan! Een uur later, en geen update hier? naja... ![]() | ||
the_disheaver | maandag 16 januari 2006 @ 17:57 | |
| ||
the_disheaver | maandag 16 januari 2006 @ 17:58 | |
AAB1 is weer flink uitgelopen op Movi. Maar komt misschien ook wel dat movi nog een bocht voor de scoring gate moest nemen. | ||
WEST | maandag 16 januari 2006 @ 18:31 | |
quote:sorry.., moest eten ![]() | ||
JandeHoop | maandag 16 januari 2006 @ 18:59 | |
quote:POC is naar de haven van Albany gegaan omdat ....... Ze problemen hebben met de hydraulica van de kiel. een van de rams is kapot. Ze gaan nu kijken of ze het kunnen repareren. | ||
WEST | maandag 16 januari 2006 @ 19:50 | |
quote:dirk de ridder zei gister nog dat ze doorgingen zo maken ze ABN wel heel eenvoudig ![]() | ||
JandeHoop | maandag 16 januari 2006 @ 20:05 | |
quote:Het gaat dan ook om een nieuw probleem. Het eerste probleem konden ze mee doorvaren het nieuwe blijkbaar niet. | ||
the_disheaver | maandag 16 januari 2006 @ 21:05 | |
Lijkt exact hetzelfde probleem als de movistar heeft... bah ![]() ![]() | ||
WEST | maandag 16 januari 2006 @ 22:52 | |
Het F1 gezegde gaat hier nu echt op ![]() To finish first, you first have to finish! | ||
the_disheaver | maandag 16 januari 2006 @ 23:46 | |
Het gaat langzamer... 10 knopen de afgelopen 6 uur, maar AAB1 loopt wat uit (terwijl de snelheid van AAB1 lager is dan 2 en movi... | ||
JoStro | dinsdag 17 januari 2006 @ 09:05 | |
Er is nu goed te zien in de plots hoe er gekruist wordt. ABN2 volgt numero uno wel heel gedwee. Door alleen volgen gaan ze de race niet winnen. Ik ben benieuwd wanneer Si-Fi zijn new set of tricks uit de hoge hoed haalt. | ||
Farr40 | dinsdag 17 januari 2006 @ 09:56 | |
Heeft vrij weinig met volgen te maken denk. Als je goed naar de wind en hun koersen kijkt was dat het juist moment om te gaan. Zowel de ABN1 als de ABN2 hebben een klap gemaakt kleiner dan 90 graden en later gaan ze over deze boeg gehead worden waardoor ze straks weer een tack kleiner dan 90 graden kunnen maken dus dan is dit zeker geen slechte tik. En daarbij een wedstrijd win je niet door iets extreems anders te doen. Volgen en wachten tot je concurrent een fout maken en zelf die fout niet maken zo win je wedstrijden. | ||
Farr40 | dinsdag 17 januari 2006 @ 11:09 | |
![]() | ||
JandeHoop | dinsdag 17 januari 2006 @ 11:21 | |
quote:Misschien win je zo een vaarkrantrace, een kampioenschap zal je op die manier niet binnen halen. Ook al is de taktiek "volg die ander en hoop dat hij een fout maakt" wel een interessante .... | ||
JoStro | dinsdag 17 januari 2006 @ 11:28 | |
quote:Mijn gevoel op het moment is dat ABN1 tactisch beter vaart dan ABN2. ABN2 pusht juist harder. Door tactisch beter te varen, hoeft ABN1 minder op de limit te varen. Nog een gedachtenspinsel: Zouden de Farr-boten juist kapot gaan omdat ze meer op de limit moeten varen dan de ABN/Juan-boten om deze Hollandse glorie bij te kunnen houden??? Over het algemeen lees ik voornamelijk dat het een verschil in voorbereidingstijd is, waarom bij de Farr boten het boeltje kapot gaat. Ik twijfel daaraan. Gebrek aan voorbereiding kun je echter niet aan movistar toeschrijven. Zij waren de enige boot met "Southern Ocean" ervaring. | ||
Farr40 | dinsdag 17 januari 2006 @ 11:39 | |
Hoe wou je dan een wedstrijd winnen? Iemand inhalen doe je niet. Zeker voorin in een veld zal vrijwel niemand de verkeerde kant van het rak kiezen. Dus je moet in de wachtkamer net zolang tot je voorganger een fout maakt om plaatsen te winnen. Het gezegde is niet voor niets: degene die de minste fouten maakt wint. Natuurlijk betekend dat niet dat je op precieze voet moet volgen maar in de buurt van het veld blijven is wel verstandig. [ Bericht 9% gewijzigd door Farr40 op 17-01-2006 11:48:47 ] | ||
JoStro | dinsdag 17 januari 2006 @ 11:54 | |
Inhalen zit er -zonder tegenslag van de boot voor je- zeker niet in. Dat klopt. Toch verwacht ik wel dat het moment van overstag gaan de beslissing zal brengen. De rakken zijn lang. En als jij op dat lange rak, omdat je net dat mijltje of 10 noordelijker/zuidelijker vaart, net dat zuchtje wind extra kan krijgen om die fractie van een knoop harder te varen, dan ben je met 1000 zeemijl te gaan koopman, euh bootsman. Kijk maar naar de start van deze leg. Daar zijn om over de rug van het hoge drukgebied te komen ook flinke koerswijzigingen geweest. | ||
hermandeperman | dinsdag 17 januari 2006 @ 12:22 | |
Heeft iedereen er btw last van dat je aan de Isobaren in de VS niets hebt...? Als je ze aanzet en je verschuift het beeld, schuiven de isobaren gewoon mee ![]() | ||
azaroth | dinsdag 17 januari 2006 @ 13:30 | |
quote:bij mij werkt ie gewoon goed.. | ||
Landrot | dinsdag 17 januari 2006 @ 14:55 | |
quote:Wat is harder 'pushen'? [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 17-01-2006 15:03:47 ] | ||
hermandeperman | dinsdag 17 januari 2006 @ 15:05 | |
quote: ![]() quote:Dat wanneer je gevoel zegt dat je eigenlijk moet reven vanwege de wind je toch maar niet reeft om net die ene knoop extra te pakken... | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 15:10 | |
Hij deed het wel goed? Anders kan het zijn dat je videokaart niet genoeg vermogen heeft. Maar als ie het wel heeft gedaan helpt misschien een herinstallatie (en anders eens proberen andere dingetjes uit te schakelen. Het zou kunnen dat naarmate de leg vorderd hij meer videogeheugen gebruikt. | ||
hermandeperman | dinsdag 17 januari 2006 @ 15:23 | |
quote:Hij deed het wel goed ja, en idd, m'n laptop heeft niet overdreven veel videogeheugen nee... Maar games spelen gaat prima ![]() | ||
Landrot | dinsdag 17 januari 2006 @ 15:39 | |
quote:Op vaartips.nl effe gekeken wat 'reven' is... ![]() Iedere boot vaart toch op de limiet om nog net die ene knoop extra te pakken? | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 15:46 | |
quote:Maar de grote vraag is: hoe ver kun je gaan. Enerzijds om het materiaal: je kunt moeilijk zonder reven met 20 knopen wind varen. Naast dat je er waarschijnlijk niet sneller door gaat (de boot gaat erg schuin, waardoor het windvangend oppervlakte kleiner wordt (de schuin stokje is minder hoog dan een stokje recht omhoog) heb je een grote kans dat het materiaal het niet aan kan, en kapot gaat. Bovendien is er ook nog de vraag aangezien ze onderbemand zeilen dat ze efficienter kunnen zeilen als ze wat makkelijker gaan zeilen. Zonder reef varen kost meer energie dan met 1 of 2 reven varen. Maar het gaat vooral om hoever het materiaal kan gaan. | ||
JandeHoop | dinsdag 17 januari 2006 @ 16:45 | |
quote:Nu denk ik dat de VO70's met 20 knopen wind nog lekker met een ongereefd grootzeil varen. Aan de wind zullen ze met een kleiner voorzeil varen maar zodra de wind wat van achter gaat komen gaat de grote spi er op. De ABN AMRO1 had vantevoren afgesproken met elkaar dat bij 25 knopen wind een kleinere spi gezet zou worden. Voor de rest klopt het verhaal wel. Maar zoals Gabbertje vroeger in een van zijn liedjes zei: "Reven is voor mietjes!" ![]() | ||
Landrot | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:07 | |
quote:Wat is nu weer een 'spi'? ![]() Maar gelukkig biedt vaartips.nl uitsluitsel... ![]() | ||
Landrot | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:09 | |
ABN1 is wederom uitgelopen. En the Pirates liggen nog steeds in de haven! | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:09 | |
quote:Een spinnacker. Een groot zeil die nog voor de fok zit (en de fok zit tussen de mast en de boeg (punt van schip) | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:10 | |
Ow, het is alweer 17h! | ||
azaroth | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:10 | |
de piraten liggen nog steeds aan de wal... | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:12 | |
| ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:13 | |
Is de movistar al wel al aan wal gegaan? | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:14 | |
AAB1 gaat weer sneller dan de rest. Nog 1000 mijl voor AAB1! | ||
azaroth | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:15 | |
quote:ja die hebben 3 uur aan de kant doorgebracht | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:19 | |
quote:Dus ze hadden geen last van de 2 uur penalty? | ||
JandeHoop | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:19 | |
quote:Om precies te zijn ongeveer drie uur voor de kant. Met een support schip zijn er reserve onderdelen gebracht en is de boel weer gefixet. En ook konden er nog wat interviews worden gegeven. De Pirates liggen echt aan de kant. Een nieuwe zuiger is onderweg vanuit Freemantle. Kijken of ze het dan wel goed in orde kunnen krijgen. Ze hebben hetzelfde probleem als de Ericsson eerder had. En die kreeg het niet goed gerepareerd in korte tijd. | ||
the_disheaver | dinsdag 17 januari 2006 @ 17:20 | |
poef, PotC ligt wel erg lang in de haven. Laatste 24 uur slechts 6 mijl gemaakt... En deeltje 9 alweer: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish! |