Geen idee, maar hier las ik hetquote:Op maandag 26 december 2005 14:29 schreef the_disheaver het volgende:
Waarom is Brunel maar met 9 man?
quote:1215GMT Perfact conditions for the Volvo Open 70s. ABN AMRO One rounds the mark now and look to have extended their lead over Pirates. ABN AMRO TWO are in third, but the battle for fourth is raging with perhaps Ericsson having come back from a poor first couple of legs to overtake movistar and Brasil 1. ING Real Estate Brunel are about three minutes behind, but considering they are sailing with only nine aboard it is not surprising they are struggling on the corners, but they look fast in these conditions in a straight line. Pirates round, two minutes 55 behind ABN AMRO ONE. Pirates and well ahead of ABN AMRO TWO.
Waarom is de race verkort?quote:1335GMT The Race Committee have shortened course and as ABN AMRO ONE rounds the last mark she takes the win, leading the fleet home by an immense distance.
1 2 3 4 5 6 7 | 2 movistar 15:38:24 3.0 points; 3 ABN AMRO TWO 2.5 points; 4 Brasil 1 15:41:56 2.0 points; 5 Pirates ot C 15:42:49 1.5 points; 6 Ericsson 15:54:32 1.0 points; 7 ING RE Brunel 15:55:25 0.5 points. |
Dank, en aangepastquote:Op maandag 26 december 2005 16:15 schreef Sandworm het volgende:
@ The_Disheaver
Zag nog een foutje staan in de OP. Bijnaam schip: "Black Pearl" is van PotC en niet van de Brunel
Tof. Is nu de tijdstip op de minuut exact bekend? Of ben jij degene die meeleest van de NOSquote:Op maandag 26 december 2005 23:17 schreef JandeHoop het volgende:
Morgen om 22.39 in het sportjournaal is er weer een reportage met spectaculaire beelden !
Lijkt er wel opquote:Op maandag 26 december 2005 23:36 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tof. Is nu de tijdstip op de minuut exact bekend? Of ben jij degene die meeleest van de NOS![]()
![]()
Dat is waar. Vrij suf dat je op zon manier een 2e plek weggeeft.quote:Op dinsdag 27 december 2005 00:11 schreef Sandworm het volgende:
Hé, ik mis vandaag Farr40 met zijn uitspraken over Paul Cayard. Hij kan dan wel de master van de korte baan wedstrijden zijn, maar als de bemanning niet kan gijpen (3 out of 3) schiet je er niets mee op. Complot-theorie?
De nos ligt er uitquote:Op dinsdag 27 december 2005 11:17 schreef the_disheaver het volgende:
In het NOS journaal zonet een aardige reportage over de inport race!
Ik het niet zo dat bij gehesen zeilen het voorlijk van de fok als voorstag dient, en de stag zelf dus los hangt? Dit is bij kleinere boten wel zo....quote:Op woensdag 28 december 2005 00:18 schreef the_disheaver het volgende:
Ik mag echt hopen dat dat geen voorstag is... Bij normale schepen kan speling in een stag weinig kwaad, maar met zo'n enorme mast wel best veel... Lijkt me eerder dat de stag bij de fok zit (waar de stag altijd zit)
stag = ijzerendraad die de mast op z'n plaats laat zitten.
Jandehoop: is de uitzending terug te zien?
Daar zou je gelijk in kunnen hebben. Eens zoeken naar een plaatje met alleen een spi.quote:Op woensdag 28 december 2005 00:47 schreef Tu5 het volgende:
[..]
Ik het niet zo dat bij gehesen zeilen het voorlijk van de fok als voorstag dient, en de stag zelf dus los hangt? Dit is bij kleinere boten wel zo....
Ik zag het, maar het is ook online terug te kijken (al is de kwaliteit wel lager...)quote:Op woensdag 28 december 2005 01:13 schreef Sandworm het volgende:
Driedubbel
(Wat is er mis met mijn verbinding?....)
nou soms ligt t ook aan fok hoorquote:Op woensdag 28 december 2005 01:13 schreef Sandworm het volgende:
Driedubbel
(Wat is er mis met mijn verbinding?....)
Ik kan het niet echt goed zien maar het lijkt wel een stag te zijn. Dat deze los hangt is eigenlijk normaal en kan weinig kwaad. De boot vaart hier met wind van achter dus staat er weinig druk op. Het zou ook een val kunnen zijn om een genaker mee te hijsen.quote:Op woensdag 28 december 2005 00:18 schreef the_disheaver het volgende:
Ik mag echt hopen dat dat geen voorstag is... Bij normale schepen kan speling in een stag weinig kwaad, maar met zo'n enorme mast wel best veel... Lijkt me eerder dat de stag bij de fok zit (waar de stag altijd zit)
stag = ijzerendraad die de mast op z'n plaats laat zitten.
Zag ik dat goed vanmiddag Farr40, ook een Quantum sails liefhebber?quote:Op woensdag 28 december 2005 11:53 schreef Farr40 het volgende:
Anticipate the shift hequote:Op woensdag 28 december 2005 23:00 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Zag ik dat goed vanmiddag Farr40, ook een Quantum sails liefhebber?
Ook lollig dat je Brenda hier nog over mag bellen, ze heeft haar nummer er gewoon bij staan.quote:Op donderdag 29 december 2005 20:01 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Anticipate the shift heQuantum is het betere spul, Als je echt hard wilt gaan.
BTW: Mr Bouscholte was toch niet goed genoeg om mee te mogen op de ING en ontkracht het door hemzelf eerder aan nossport bevestigde gerucht op zijn website http://www.bouscholte.nl/index2.asp
De dame die de geruchten om zeep hielp dat Bouscholte mee zou varen op de Brunel en dat hij alleen meevaart als gast tijdens de inport race. Hij mag echter geen schoot beetpakken en moet achter de stuurman blijven.quote:
quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:26 schreef komrad het volgende:
pijnlijk voro hem zeg, maar ik mocht hem toch al niet zo
Twee januari toch?quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:29 schreef the_disheaver het volgende:
Wanneer gaat leg 2 vanstart?
Klopt! Vertrek richting Melbourne.quote:
Ja. Het water rond de zuidpool waar de wind weinig weerstand ondervindt. Het is geloof ik ook de eerste keer dat de VOR (of whitbread) er gaat varen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:19 schreef komrad het volgende:
ik bedoel de meeste heftige leg qua omstandigheden
Dus de hele 2e leg is vergelijkbaar met het laatste deel van de vorige? Begrijp ik je dan goed?quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:23 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Vergelijkbaar met het laatste deel van de vorige leg, maar dan niet het laatste deel, maar de volledige leg.
Nou jah, vergelijkbaar. Het zit in iedergeval in hetzelfde stukje ocean.quote:Op vrijdag 30 december 2005 16:24 schreef Fendy het volgende:
[..]
Dus de hele 2e leg is vergelijkbaar met het laatste deel van de vorige? Begrijp ik je dan goed?
Is dat niet de leg naar Rio, dat is volgens mij de zuidelijkste leg en naar mijn weten zijn daar ook de monstergolven en veradelijke ijsbergen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:19 schreef komrad het volgende:
ik bedoel de meeste heftige leg qua omstandigheden
Ik heb het niet voorbij zien komen, volgens mij stond het verkeerd op Teletekst.quote:Op zondag 1 januari 2006 13:21 schreef Ambrosius het volgende:
Volgens Teletekst vanmiddag een item in Studio Sport, ergens tussen 13.40 en 15.30. Ik denk zelf dat het het laatste item is, dus niet voor 15.00 uur.
tis er wel op geweest hoor. Namelijk in de pauze van het schansspringenquote:Op zondag 1 januari 2006 15:47 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Ik heb het niet voorbij zien komen, volgens mij stond het verkeerd op Teletekst.
Aha, dat verklaart waarom ik nog geen tussenstanden kon vinden.quote:Op maandag 2 januari 2006 11:21 schreef WEST het volgende:
de start van leg 2 is om 11 uur GMT = 12:00 uur nederlandse tijd.dus nog zo'n 35 minuten
![]()
ze zijn gestart en de AAB1 en AAB2 zitten op 1 mijl achter de restquote:Op maandag 2 januari 2006 12:49 schreef jitzzzze het volgende:
Nou, ze zullen nu wel gestart zijn![]()
Toch maar even de site bekijken..
zo snel kan het weer gaanquote:Op maandag 2 januari 2006 13:47 schreef JandeHoop het volgende:
AAB2 ligt eerste bij boei1 !
AAB1 lijkt de tweede plaats te hebben.
1 2 3 4 5 6 7 | Brasil 1 34 12.40S 18 19.21E 6049 1 -1 165 7.8 4.5 No Data PotC 34 12.04S 18 19.46E 6049 1 1 143 8.4 4.5 No Data ING Brunel 34 11.19S 18 20.24E 6049 1 0 171 6.6 4.5 No Data Ericsson 34 11.49S 18 18.56E 6050 2 -1 154 7.4 4.3 No Data ABN AMRO ONE 34 12.24S 18 18.01E 6050 2 -1 154 7.9 4.3 No Data ABN AMRO TWO 34 11.50S 18 18.49E 6050 2 -1 151 7.8 4.3 No Data |
Mja...als ik het goed gelezen heb heeft er nog amper wind gestaan.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:44 schreef the_disheaver het volgende:
AAB staan laatste...Ook wel een keer leuk...
En het veld ligt slechts 2 mijl uit elkaar....quote:Op maandag 2 januari 2006 17:50 schreef Fendy het volgende:
[..]
Mja...als ik het goed gelezen heb heeft er nog amper wind gestaan.
Is ook zo goed als niets, zeker niet op een afstand van dik 6000 nm...quote:Op maandag 2 januari 2006 17:53 schreef Sandworm het volgende:
[..]
En het veld ligt slechts 2 mijl uit elkaar....
ik noem 23 knopen geen 'amper wind'quote:Op maandag 2 januari 2006 17:50 schreef Fendy het volgende:
[..]
Mja...als ik het goed gelezen heb heeft er nog amper wind gestaan.
Lijkt me niet. Hij was geen crew, alleen maar een gast.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:04 schreef WEST het volgende:
Vaart Hans Bouscholten nu ook mee ?
(wat een trage site...quote:Volvo Ocean Race Leg 2.
From Cape Town to Melbourne
Grant Wharington
Barney Walker
Jeff Scott
Matt Humphries
Adam Hawkins
Ben Jones
Mark Bartlett
Fraser Brown
Mark Fullerton
TBC
ok duidelijk.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:09 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Lijkt me niet. Hij was geen crew, alleen maar een gast.
edit: nee:
[..]
(wat een trage site...
En om 5h, 11h, 17, en 23h nederlandse tijd.quote:Op maandag 2 januari 2006 22:24 schreef hermandeperman het volgende:
22h GMT dus 23h onze tijd...
1 2 3 4 5 6 7 | movistar +0 Ericsson Racing Team +1 Pirates of the Caribbean +2 ABN AMRO ONE +2 ABN AMRO TWO +3 ING Real Estate Brunel +5 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | movistar 35 37.31S 20 23.39E 5919 0 0 115 8.0 6.6 Ericsson Racing Team 35 54.52S 19 58.19E 5930 11 -9 134 6.8 6.2 Pirates of the Caribbean35 55.13S 19 56.18E 5932 13 -5 122 7.3 6.1 ABN AMRO ONE 35 54.29S 19 55.50E 5932 13 -4 122 7.3 6.1 Brasil 1 36 02.53S 19 48.42E 5934 15 -14 150 6.9 6.0 ABN AMRO TWO 36 00.43S 19 49.49E 5934 15 -6 134 7.3 6.0 ING Real Estate Brunel 35 48.47S 19 49.42E 5939 20 -11 123 6.2 5.8 |
kunnen ze wel doen, maar dit is omdat het spannender te maken voor de deelnemersquote:Op dinsdag 3 januari 2006 14:49 schreef Fendy het volgende:
O ja. Ik vind dat de updates te ver uit elkaar liggen. 1 uur ertussen zou het veel leuker maken.
dat moest ik effe kwijt
Dat is wel zo, maar de deelnemers kunnen tegenwoordig ook internetten onderweg.. (jahaa, de techniek staat voor nietsquote:Op dinsdag 3 januari 2006 14:49 schreef Fendy het volgende:
O ja. Ik vind dat de updates te ver uit elkaar liggen. 1 uur ertussen zou het veel leuker maken.
dat moest ik effe kwijt
quote:First it was Paul Cayard who threw up his hands in disgust when Pirates of the Caribbean, who looked set to round the mark in second place after languishing helplessly for half an hour on the approach, appeared to brush the Volvo buoy as they passed. The mark became hooked onto their keel and as they struggled to free themselves, the congestion among the other boats waiting in their wake to pass the mark to starboard began to get nasty. ABN AMRO ONE, Ericsson, together with Brasil 1, which had been first to the mark after an impressive start, but took three goes to get round, were all trying to steal a march on each other to get into more favourable winds.
Chaos ensued as rights of way were tossed aside in favour of some plain old argy-bargy. Mike
Sanderson’s ABN AMRO ONE made contact with the side of Ericsson, leaving a stanchion bent double and the guard rails in disarray.
Protest flags were raised on both boats though Sanderson later dropped his and completed a penalty turn when he was advised the error had been ABN AMRO ONE’s.
quote:According to a statement issued by Volvo Ocean Race CEO, Glenn Bourke, the three offending boats made their penalty turns, 720 degree turns for collisions for ABN AMRO ONE and Brasil 1, and a 360 degree turn for hitting the mark for Pirates.
Ok, dat verklaart het gat inderdaad wat beter.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:06 schreef Sandworm het volgende:
Positie van de Movistar is vertekend omdat de rest van het veld overstag gegaan is. Movistar vaart nu als enige over bakboord en dichter bij de ideale lijn.
Ik neem aan dat voor het passeren van deze gates geen extra punten te verdienen zijn. Zijn deze gates ook opgenomen in de VS? Dan zouden ze pas echt de zaken op orde hebbenquote:Op vrijdag 30 december 2005 22:40 schreef Farr40 het volgende:
De organisatie en de schippers hebben vandaag besloten gezien het feit dat er een losdrijvende ijsberg tussen zuidafrika en australie ligt de komende leg van twee extra gates te voorzien. Deze gates zogenaamde ice waypoint gates genoemd zullen rond Kergulen Islands en Illes Crozet liggen en rond de 500 mijl lang zijn.
zie: http://www.volvooceanrace(...)rtpreview/index.aspx
Al, en bedankt!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:14 schreef hermandeperman het volgende:
Alles beter dan wat jij nu in je onderschrift hebt staan![]()
Ik heb de In Port Cape Town er niet voor niets ingezetquote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:13 schreef Sandworm het volgende:
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
is beter, maar misschien te lang?
past net, maar "[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - Op weg naar Australië" misschien?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:13 schreef Sandworm het volgende:
[Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2
is beter, maar misschien te lang?
Ik heb het even geprobeerd maar duidelijk wordt het er niet van. Als ik de isobaren aanzet wordt het 1 grote puinhoop, en de windpijlen zie ik alleen maar als ik zover uitzoom dat je het onderscheid tussen de boten niet meer ziet...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:15 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar is wel erg oostelijk aan het varen...
Koers van rond de 90 graden, terwijl de rest een koers ronde de 160 graden heeft
[afbeelding]
Zou iemand een screenshot van VS maken met windkracht/richting en drukgebieden?
soms.... maar nu ff niet...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:18 schreef Sandworm het volgende:
Linux rules?
De onderscheid van de boten boeit weinig... Ging me om welke koers beter zou zijn, maar er is al een plaatjequote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:18 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Ik heb het even geprobeerd maar duidelijk wordt het er niet van. Als ik de isobaren aanzet wordt het 1 grote puinhoop, en de windpijlen zie ik alleen maar als ik zover uitzoom dat je het onderscheid tussen de boten niet meer ziet...
Kan het niet echt opmaken uit het plaatje. Misschien kan Farr40 de Grib-files nog eens achterhalen en hier posten?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:20 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
De onderscheid van de boten boeit weinig... Ging me om welke koers beter zou zijn, maar er is al een plaatje
Woei, dankquote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:51 schreef Sandworm het volgende:
En tot slot, gevonden via www.oceanrace.nl, de Volvo Ocean Race Tracker on Google Maps
http://map.defoged.dk/VOR/
Ik heb wat veel mooiers gevondenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:22 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Kan het niet echt opmaken uit het plaatje. Misschien kan Farr40 de Grib-files nog eens achterhalen en hier posten?
quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:17 schreef Farr40 het volgende:
[..]
Ik heb wat veel mooiers gevonden, van de organisatie die ook de boten van weergegevens voorziet.
http://www.aoml.noaa.gov/phod/VOR/leg21.htm
Ja, flauw. Ze hebben het volledig flash van gemaakt, en geen tekst meer. Dus ben wel genoodzaakt om de volledige datastroom te copy pasten. Sandworm's manier werkt nog welquote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:08 schreef komrad het volgende:
ik krijg de stand er nu niet ingeplakt
1 2 3 4 5 6 7 8 | movistar 35 50.35S 22 51.27E 5804 0 0 95 8.6 7.6 No Data Ericsson Racing Team 37 12.29S 21 37.06E 5827 23 -6 164 11.4 7.0 No Data ABN AMRO ONE 37 26.21S 21 26.57E 5830 26 -8 169 12.5 6.9 No Data Pirates of the Caribbean 37 16.35S 21 29.44E 5831 27 -8 166 11.6 6.9 No Data Brasil 1 37 45.06S 21 03.35E 5840 36 -8 168 12.1 6.6 No Data ING Real Estate Brunel 37 06.23S 21 21.27E 5841 37 -10 167 11.0 6.6 No Data ABN AMRO TWO 37 40.14S 21 04.28E 5841 37 -9 169 12.3 6.6 No Data |
Inderdaad, die zijn vannacht om half 2 GMT terug gegaan lijkt het. Movistar is nu ook overstag gegaan, ik denk relatief laat waardoor de nummer 2 eerder in de juiste wind terecht kan komen en een voorsprong kan proberen te nemen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 08:09 schreef WEST het volgende:
Volgens mij heeft team Erricson problemen, ze varen wel een hele vreemde koers van rechts omkeer![]()
Een van de hydraulische cylinders van de kiel is kapot.quote:Op woensdag 4 januari 2006 08:09 schreef WEST het volgende:
Volgens mij heeft team Erricson problemen, ze varen wel een hele vreemde koers van rechts omkeer![]()
Waar haal je die info zo snel vandaan?quote:Op woensdag 4 januari 2006 09:03 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Een van de hydraulische cylinders van de kiel is kapot.
Ze gaan terug en proberen het te repareren.
Heb wat connecties bij Ericsson...quote:Waar haal je die info zo snel vandaan?
Denk inderdaad als je de situatie nu neemt. Nu de Movistar niet door is gevaren maar vroegtijdig overstag met het veld mee. Zal ze bij de volgende grote windverandering niet alleen een buitenbocht varen maar ook nog eens het verst van het windgebied af zijn.quote:Op woensdag 4 januari 2006 08:20 schreef Fendy het volgende:
Inderdaad, die zijn vannacht om half 2 GMT terug gegaan lijkt het. Movistar is nu ook overstag gegaan, ik denk relatief laat waardoor de nummer 2 eerder in de juiste wind terecht kan komen en een voorsprong kan proberen te nemen.
kortom verkeerde gok van movistarquote:Op woensdag 4 januari 2006 10:04 schreef Farr40 het volgende:
Hier vandaan.
http://www.ericssonracingteam.com/templates/News.aspx?id=207&newsid=1581
Stond vannacht al online
[..]
Denk inderdaad als je de situatie nu neemt. Nu de Movistar niet door is gevaren maar vroegtijdig overstag met het veld mee. Zal ze bij de volgende grote windverandering niet alleen een buitenbocht varen maar ook nog eens het verst van het windgebied af zijn.
Dacht ik inderdaad ook gisteravond al, alleen was het toen nog veel te vroeg om te zeggen. Ik durf er ook wel een gokje op te wagen dat ABN1 spoedig aan kop zal varenquote:
denk dat bij de volgende meeting het verschil wat vanmorgen 19quote:Op woensdag 4 januari 2006 10:37 schreef Fendy het volgende:
[..]
Dacht ik inderdaad ook gisteravond al, alleen was het toen nog veel te vroeg om te zeggen. Ik durf er ook wel een gokje op te wagen dat ABN1 spoedig aan kop zal varen.
www.newsnow.co.ukquote:Op woensdag 4 januari 2006 11:20 schreef Sandworm het volgende:
Ik zit op dit moment niet op mijn werk en heb de cookies niet bij de hand. Kan iemand mij helpen aan de link naar de portal met al die Engelse zeilberichten? Waar nieuws gesorteerd staat bij news laatste 10 minuten, laatste 2 uur? Ik hoop dat iemand begrijpt welke ik bedoel. Alvast dank!
dat vroeg ik mij ook af, Ik zit op me werk dus geen VS bij de hand alleen een plaatje van de VOR sitequote:Op woensdag 4 januari 2006 11:34 schreef Jojogirl het volgende:
Wat is er met de Brasil gebeurd? Het lijkt wel alsof die ook zijn omgekeerd.
Aha, dank je.quote:Op woensdag 4 januari 2006 11:45 schreef azaroth het volgende:
brasil1 hebben problemen met de romp
http://www.volvooceanrace(...)ck/index.aspx?bhcp=1
Ikke!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:40 schreef Sandworm het volgende:
[..]
![]()
![]()
Wie durft de eerste analyse over de beslissing van Movistar te doen?
en als de AAB1 en AAB2 geen probleem kennen waardoor ze vroegtijdig aan land moeten, maakt de concurrentie ze wel heel makkelijkquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:13 schreef rubbereend het volgende:lijkt de eerste etappe wel, we zijn goed en wel onderweg en de eersten moeten alweer naar de kant
Als de INGbrunel weer blijft varen snoepen ze weer leuk wat punten
Hoort er bij deze race, dat geven alle team zelf ook aan. Tja, de vergelijking is al vaker getrokken; net Formule 1. To finish first, first you have to finish.quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:41 schreef jitzzzze het volgende:
Dit is wel weer het nadeel van maar 7 deelnemers, van echt competitie is er geen sprake. Het lijkt erop dat het schip dat blijft varen bij voorbaat gaat winnen; snelheid doet er niet toe.
haal ik mijn F1 news vandaanquote:
Dat is zeker waar, het wordt volgens mij de zwaarste etappe genoemd (correct me if I'm wrong..)quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:15 schreef rubbereend het volgende:
maargoed die 2 gaan nu aan wal, maar wat de boten nog te wachten staat is zeker niet mals dus er kan natuurlijk van alles gebeuren.
Ach, ABN1 heeft toch goed gevaren in de 1e 3 wedstrijd-delen, dus helemaa 'by default' is het imo ook weer niet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:22 schreef Fendy het volgende:
Niet echt leuk voor het wedstrijdelement imo.
And the winner by default is...
Heb je gelijk in, het was dan ook maar een gechargeerd garpjequote:Op woensdag 4 januari 2006 14:00 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Ach, ABN1 heeft toch goed gevaren in de 1e 3 wedstrijd-delen, dus helemaa 'by default' is het imo ook weer niet.
Upwind hadden we nog niet echt gehad, dus problemen waren wel een beetje te verwachten. Het concept van een kantelkiel is niet nieuw, er varen wel meer schepen mee rond. Alleen denk ik dat ze bij de ontwikkeling van de VO70 een beetje te ver doorgeslagen zijn. Ieder grammetje gewichtsbesparing kan als extra ballast in de kiel gestopt worden. Ik heb een artikel gelezen over een gewichtbesparing door een jachtbouwer op een onderdeel. Maarliefst 12,8 gram! En daar hebben we het dus over. Ik denk dat er teveel concessies gedaan zijn aan de veiligheid.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:26 schreef SevenWonders het volgende:
Als ik al die uitval zo zie, dan vraag je je bijna af of door de nieuwe regelementen rond het ontwerp van de VO-70's, de lat niet te hoog is gelegd of dat de syndicaten zich te weinig tijd hebben gegund, waardoor er dit soort materiaalproblemen ontstaan. Movistar heeft flink wat zeilmijlen achter zich en ook ABN-AMRO heeft de nodige tijd en geld in de voorbereiding gestopt, waarvan geleerd is. Maar ja, laten we eerst maar eens zien wie er als eerste in Melbounre aankomt en of Brazil en Ericsson hun reis nog vervolgen.
Het is inderdaad maar afwachten wat er gaat gebeuren. Ik denk ook dat dit de volgende problemen zijn, en die uit de vorige VOR niet/nauwelijks meer zullen voorkomen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:45 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Upwind hadden we nog niet echt gehad, dus problemen waren wel een beetje te verwachten. Het concept van een kantelkiel is niet nieuw, er varen wel meer schepen mee rond. Alleen denk ik dat ze bij de ontwikkeling van de VO70 een beetje te ver doorgeslagen zijn. Ieder grammetje gewichtsbesparing kan als extra ballast in de kiel gestopt worden. Ik heb een artikel gelezen over een gewichtbesparing door een jachtbouwer op een onderdeel. Maarliefst 12,8 gram! En daar hebben we het dus over. Ik denk dat er teveel concessies gedaan zijn aan de veiligheid.
Maar aan de andere kant hebben we nog geen masten overboord gehad en dat was de vorige editie wel anders. Het kan dus ook zo zijn dat de boten goed doorontwikkeld zijn en dat dit gewoon de volgende problemen in de rij zijn.
quote:Yesterday we and Ericsson witnessed a pretty impressive display of boat speed by ABN AMRO ONE. Around 11:00 local time they were one mile dead astern of us and we were the same 1 mile astern of Ericsson, all lined up on starboard tack. As the wind built from 8 to 20-25 knots, ABN simply sailed through our lee and that of Ericsson and back up in front of both of us and put another two miles on us by sunset. The ABN design is very good in conditions where stability is required. Unfortunately, I think that will be most of the time in these boats.
Eric ook... Lijkt wel dat ze toch vinden dat Movistar een betere koers hebben gevarenquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:13 schreef Sandworm het volgende:
De AAB1 maakt wel een vreemde move. Hopen dat ze naar betere wind aan het zoeken zijn...
(Misschien proberen ze inderdaad het hoge druk gebied te omzeilen)
[afbeelding]
Maar de Ericsson gaat dan ook terug naar Cape Townquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Eric ook... Lijkt wel dat ze toch vinden dat Movistar een betere koers hebben gevaren![]()
Welke haven varen ze? Blijkbaar niet naar Cape Town.
Westen? Melbourne ligt toch echt ten oosten van Cape town...quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:12 schreef azaroth het volgende:
door meer naar het westen te gaan zullen ze wel meer wind hebben denk ik zo
en als er in het westen echt meer wind is dan is movistar natuurlijk de sigaar![]()
Of bedoel je die koers van 181 graden (zuidelijk, met een klein beetje westen...?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Westen? Melbourne ligt toch echt ten oosten van Cape town...![]()
Zuiden bedoel je?
Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar de Ericsson gaat dan ook terug naar Cape Town![]()
Verder snap ik niet echt wat voor move de beide ABN's maken... Iemand die het wel snapt, of een mogelijke verklaring heeft?
Gelukkig is een optimist geen VO70 .....quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:24 schreef Farr40 het volgende:
Volgens mij is het heel simpel. De Movistar zit in een heel andere situatie als de rest. Zij hebben wind en lift (windrichting word gunstiger)
De rest van de vloot heeft minder wind en zit in een header(windrichting word slechter)
Kortom: Als dit lang aanhoudt, gaat Movistar hier echt fikse klappen uitdelen aan de rest van het veld.
De move van de ABN1 snap ik helemaal niet aangezien mijn coach in de optimist mij er altijd verzekerde dat als nog een keer van het merkteken zou afvaren in een kruisrak dat ik beter kon gaan voetballen.
Waarschijnlijk omdat de boten sneller zijn door af te kruisen dan plat voor de wind te varen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?
Of dat ze naar een andere haven dan Cape Town gaan?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:28 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat de boten sneller zijn door af te kruisen dan plat voor de wind te varen.
Dat zal wel met de windrichting te maken hebben, en de snelheid waarmee ze varen. In het persbericht stond iets over langzaam, voor de wind varen om ze de krachten op het schip te verkleinen. Misschien dat ze daarom richting Noord-Oosten koersen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?
Bij een voor de windse koers zal er minder kracht ontstaan op vooral de kiel dan bij een halve wind.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:49 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat zal wel met de windrichting te maken hebben, en de snelheid waarmee ze varen. In het persbericht stond iets over langzaam, voor de wind varen om ze de krachten op het schip te verkleinen. Misschien dat ze daarom richting Noord-Oosten koersen.
Ook kan het zijn dat ze naar een andere haven gaan dan Cape Town, hoewel in het persbericht gezegd is dat ze naar Cape-Town gingen voor evaluatie en eventuele reparatie.
Dat klopt.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Bij een voor de windse koers zal er minder kracht ontstaan op vooral de kiel dan bij een halve wind.
Dat zou ik niet weten aangezien in niet weet wat beschadigd is.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:07 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar ook niet minder kracht op de romp zelf (en het deel van de cockpit wat beschadigd is) ?
Ja, bij de Ericsson is één van de hydraulische vijzels van de kiel wederom defect. En bij de Brasil1 is er structurele schade aan de cockpit.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dat zou ik niet weten aangezien in niet weet wat beschadigd is.
Ff kijken wat er loos. Met eric toch wel weer de kiel?
Waarschijnlijk wel, ja. Dat wordt dus afwachten...quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:17 schreef the_disheaver het volgende:
Op de website van brasil staat dat ze terug gaan naar Zuid afrika, en niet naar cape town. Zal dus wss wel een andere haven zijn.
net afgesproken werk om elkaar ff te begroetenquote:Op woensdag 4 januari 2006 20:23 schreef the_disheaver het volgende:
Leuk vaag plaatje ook op vor.com:
[afbeelding]
Even zwaaien, je gaat elkaar toch missen na een maand samen op de walquote:Op woensdag 4 januari 2006 20:33 schreef WEST het volgende:
[..]
net afgesproken werk om elkaar ff te begroeten![]()
ff naast elkaar liggen voor de dagelijkse bakkiequote:Op woensdag 4 januari 2006 20:35 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Even zwaaien, je gaat elkaar toch missen na een maand samen op de wal![]()
1 2 3 4 5 6 7 8 | movistar 38 56.53S 23 38.04E 5703 0 0 170 10.1 7.0 No Data Brasil 1 38 11.40S 22 47.22E 5754 51 -9 36 10.8 6.0 No Data Pirates otC 40 06.27S 21 59.51E 5757 54 -24 188 6.8 5.9 No Data ABN AMRO ONE 40 14.53S 21 46.30E 5765 62 -35 203 6.3 5.8 No Data ABN AMRO TWO 40 17.49S 21 33.27E 5774 71 -26 190 7.0 5.6 No Data ING Brunel 40 07.12S 21 09.45E 5794 91 -37 204 8.4 5.2 No Data Ericsson 35 36.40S 21 24.10E 5875 172 -29 24 10.9 3.7 No Data |
203 over de laatste 6 uur.quote:Op woensdag 4 januari 2006 22:43 schreef Fendy het volgende:
25 Minuutjes nog. Zou ABN1 nog steeds rond de 225 graden gevaren hebben of zijn weer naar het zuidoosten gekoerst? Ik vind het in ieder geval spannend
Ze zaten 6 uur gelede toch nog 6,25 mijl uitelkaar...quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:11 schreef WEST het volgende:
volgens mij zijn de AAB1 en de AAB2 met een thee kransje bezig
ben trouwens benieuwd naar de fotos als ze zo dicht bij zijn.![]()
posten die hap danquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:13 schreef Sandworm het volgende:
VS is al bij....
als ik in VS kijk varen ze naast elkaarquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:15 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ze zaten 6 uur gelede toch nog 6,25 mijl uitelkaar...
VS heeft blijkbaar al de nieuwe data (23h).quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:16 schreef WEST het volgende:
[..]
als ik in VS kijk varen ze naast elkaar
en zit er maar 2 mijl tussen.
Daarom zei ik dat ze een thee kransje dedenquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:21 schreef Sandworm het volgende:
Zijn toch weer de mooie plaatjes voor de AAB, ze doen alles voor de sponsor!
[afbeelding]
ze maken het spannend voor de boten die geen VS hebbenquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:25 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Begint wel erg lang te duren...![]()
En ze maken mensen met linux gefrustreerdquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:29 schreef WEST het volgende:
[..]
ze maken het spannend voor de boten die geen VS hebben![]()
tja neem dan een dualboot met windows en linuxquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En ze maken mensen met linux gefrustreerd![]()
![]()
1 2 3 4 5 6 7 | Brasil 1 37 02.42S 23 40.15E 5740 70 -19 31 13.5 5.6 No Data Pirates otC 40 24.49S 22 01.12E 5751 81 -27 177 3.1 5.4 No Data ABN AMRO ONE 40 36.01S 21 53.34E 5755 85 -23 166 3.6 5.4 No Data ABN AMRO TWO 40 35.45S 21 50.34E 5757 87 -16 144 3.7 5.3 No Data ING Brunel 40 18.24S 21 19.37E 5784 114 -23 146 2.3 4.9 No Data Ericsson 34 36.51S 22 01.10E 5874 204 -32 27 11.2 3.3 No Data |
Heb ik ook wel, maar om nou om een late update te gaan booten...quote:Op woensdag 4 januari 2006 23:33 schreef WEST het volgende:
[..]
tja neem dan een dualboot met windows en linux![]()
1 2 3 4 5 6 7 | Pirates of the Caribbean 41 25.59S 22 28.18E 5719 55 26 161 10.7 5.4 ABN AMRO TWO 41 30.49S 22 24.47E 5721 57 30 155 10.1 5.4 ABN AMRO ONE 41 45.58S 22 17.00E 5724 60 25 166 12.0 5.3 Brasil 1 35 55.15S 24 36.15E 5726 62 8 34 13.5 5.3 ING Real Estate Brunel 40 37.18S 21 39.01E 5765 101 13 142 4.0 4.7 Ericsson Racing Team 34 10.36S 22 08.43E 5881 217 -13 13 4.5 2.9 |
1 2 3 4 5 6 7 | ABN AMRO ONE 42 57.28S 23 13.14E 5673 37 23 150 13.8 5.6 Pirates of the Caribbean 42 54.20S 23 12.24E 5674 38 17 160 15.7 5.6 ABN AMRO TWO 43 01.43S 23 01.46E 5681 45 12 163 15.8 5.5 ING Real Estate Brunel 41 22.34S 22 18.45E 5727 91 10 146 9.0 4.9 Brasil 1 34 50.07S 25 15.38E 5727 91 -29 26 12.1 4.9 Ericsson Racing Team 34 10.36S 22 08.43E 5881 245 -28 0 0.0 2.7 |
Daar lijkt het inderdaad opquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:41 schreef WEST het volgende:
[afbeelding]
als ik het zo goed bekijk pakken de anderen boten op movistar na nu een aardige windsnelheid en de movistar juist niet.![]()
Tenzij het front met harde wind snel naar het noorden trekt en movistar een noorderlijker koers kan blijven varen dan de andere boten. Dan snijdt Bouwe het bochtje af, zeker als de rest nog weer naar het noorden zou moeten vanwege ijsbergen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:41 schreef WEST het volgende:
als ik het zo goed bekijk pakken de anderen boten op movistar na nu een aardige windsnelheid en de movistar juist niet.![]()
als 'ice gate' moeten ze toch kerguelen ten noorden ronden en dat ligt op 49 graden zuid, dus ze kunnen nog wel een stukje zuidelijkerquote:Op donderdag 5 januari 2006 14:13 schreef Things het volgende:
[..]
Tenzij het front met harde wind snel naar het noorden trekt en movistar een noorderlijker koers kan blijven varen dan de andere boten. Dan snijdt Bouwe het bochtje af, zeker als de rest nog weer naar het noorden zou moeten vanwege ijsbergen.
Er zijn twee extra gates ingelast (die geen score opleveren)quote:als 'ice gate' moeten ze toch kerguelen ten noorden ronden en dat ligt op 49 graden zuid, dus ze kunnen nog wel een stukje zuidelijker
Weet je ook wat de coordinaten van deze extra gates zijn?quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:25 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Er zijn twee extra gates ingelast (die geen score opleveren)
Dit omdat het ijs in verhouding tot andere jaren erg veer noordelijk was gekomen.
De "achterstand" wordt ook flink kleiner inderdaad.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:41 schreef WEST het volgende:
[afbeelding]
als ik het zo goed bekijk pakken de anderen boten op movistar na nu een aardige windsnelheid en de movistar juist niet.![]()
dat verschil is aardig opgelopen in het nadeel van movistarquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:07 schreef Fendy het volgende:
Zo, ABN 1 aan de leiding, wat is er met Movistar gebeurd? VS is nog niet geupdate
Sterker nog, als je VS goed bekijkt zie je dat Ericcson om 15.00 GMT weer uit is gevaren, en dus hopelijk weer in de race isquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:14 schreef WEST het volgende:
erricson en brasil zijn inmiddels weer op vaste wal![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |