en als de AAB1 en AAB2 geen probleem kennen waardoor ze vroegtijdig aan land moeten, maakt de concurrentie ze wel heel makkelijkquote:Op woensdag 4 januari 2006 12:13 schreef rubbereend het volgende:lijkt de eerste etappe wel, we zijn goed en wel onderweg en de eersten moeten alweer naar de kant
Als de INGbrunel weer blijft varen snoepen ze weer leuk wat punten
Hoort er bij deze race, dat geven alle team zelf ook aan. Tja, de vergelijking is al vaker getrokken; net Formule 1. To finish first, first you have to finish.quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:41 schreef jitzzzze het volgende:
Dit is wel weer het nadeel van maar 7 deelnemers, van echt competitie is er geen sprake. Het lijkt erop dat het schip dat blijft varen bij voorbaat gaat winnen; snelheid doet er niet toe.
haal ik mijn F1 news vandaanquote:
Dat is zeker waar, het wordt volgens mij de zwaarste etappe genoemd (correct me if I'm wrong..)quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:15 schreef rubbereend het volgende:
maargoed die 2 gaan nu aan wal, maar wat de boten nog te wachten staat is zeker niet mals dus er kan natuurlijk van alles gebeuren.
Ach, ABN1 heeft toch goed gevaren in de 1e 3 wedstrijd-delen, dus helemaa 'by default' is het imo ook weer niet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 12:22 schreef Fendy het volgende:
Niet echt leuk voor het wedstrijdelement imo.
And the winner by default is...
Heb je gelijk in, het was dan ook maar een gechargeerd garpjequote:Op woensdag 4 januari 2006 14:00 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Ach, ABN1 heeft toch goed gevaren in de 1e 3 wedstrijd-delen, dus helemaa 'by default' is het imo ook weer niet.
Upwind hadden we nog niet echt gehad, dus problemen waren wel een beetje te verwachten. Het concept van een kantelkiel is niet nieuw, er varen wel meer schepen mee rond. Alleen denk ik dat ze bij de ontwikkeling van de VO70 een beetje te ver doorgeslagen zijn. Ieder grammetje gewichtsbesparing kan als extra ballast in de kiel gestopt worden. Ik heb een artikel gelezen over een gewichtbesparing door een jachtbouwer op een onderdeel. Maarliefst 12,8 gram! En daar hebben we het dus over. Ik denk dat er teveel concessies gedaan zijn aan de veiligheid.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:26 schreef SevenWonders het volgende:
Als ik al die uitval zo zie, dan vraag je je bijna af of door de nieuwe regelementen rond het ontwerp van de VO-70's, de lat niet te hoog is gelegd of dat de syndicaten zich te weinig tijd hebben gegund, waardoor er dit soort materiaalproblemen ontstaan. Movistar heeft flink wat zeilmijlen achter zich en ook ABN-AMRO heeft de nodige tijd en geld in de voorbereiding gestopt, waarvan geleerd is. Maar ja, laten we eerst maar eens zien wie er als eerste in Melbounre aankomt en of Brazil en Ericsson hun reis nog vervolgen.
Het is inderdaad maar afwachten wat er gaat gebeuren. Ik denk ook dat dit de volgende problemen zijn, en die uit de vorige VOR niet/nauwelijks meer zullen voorkomen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 16:45 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Upwind hadden we nog niet echt gehad, dus problemen waren wel een beetje te verwachten. Het concept van een kantelkiel is niet nieuw, er varen wel meer schepen mee rond. Alleen denk ik dat ze bij de ontwikkeling van de VO70 een beetje te ver doorgeslagen zijn. Ieder grammetje gewichtsbesparing kan als extra ballast in de kiel gestopt worden. Ik heb een artikel gelezen over een gewichtbesparing door een jachtbouwer op een onderdeel. Maarliefst 12,8 gram! En daar hebben we het dus over. Ik denk dat er teveel concessies gedaan zijn aan de veiligheid.
Maar aan de andere kant hebben we nog geen masten overboord gehad en dat was de vorige editie wel anders. Het kan dus ook zo zijn dat de boten goed doorontwikkeld zijn en dat dit gewoon de volgende problemen in de rij zijn.
quote:Yesterday we and Ericsson witnessed a pretty impressive display of boat speed by ABN AMRO ONE. Around 11:00 local time they were one mile dead astern of us and we were the same 1 mile astern of Ericsson, all lined up on starboard tack. As the wind built from 8 to 20-25 knots, ABN simply sailed through our lee and that of Ericsson and back up in front of both of us and put another two miles on us by sunset. The ABN design is very good in conditions where stability is required. Unfortunately, I think that will be most of the time in these boats.
Eric ook... Lijkt wel dat ze toch vinden dat Movistar een betere koers hebben gevarenquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:13 schreef Sandworm het volgende:
De AAB1 maakt wel een vreemde move. Hopen dat ze naar betere wind aan het zoeken zijn...
(Misschien proberen ze inderdaad het hoge druk gebied te omzeilen)
[afbeelding]
Maar de Ericsson gaat dan ook terug naar Cape Townquote:Op woensdag 4 januari 2006 17:34 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Eric ook... Lijkt wel dat ze toch vinden dat Movistar een betere koers hebben gevaren![]()
Welke haven varen ze? Blijkbaar niet naar Cape Town.
Westen? Melbourne ligt toch echt ten oosten van Cape town...quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:12 schreef azaroth het volgende:
door meer naar het westen te gaan zullen ze wel meer wind hebben denk ik zo
en als er in het westen echt meer wind is dan is movistar natuurlijk de sigaar![]()
Of bedoel je die koers van 181 graden (zuidelijk, met een klein beetje westen...?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Westen? Melbourne ligt toch echt ten oosten van Cape town...![]()
Zuiden bedoel je?
Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Maar de Ericsson gaat dan ook terug naar Cape Town![]()
Verder snap ik niet echt wat voor move de beide ABN's maken... Iemand die het wel snapt, of een mogelijke verklaring heeft?
Gelukkig is een optimist geen VO70 .....quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:24 schreef Farr40 het volgende:
Volgens mij is het heel simpel. De Movistar zit in een heel andere situatie als de rest. Zij hebben wind en lift (windrichting word gunstiger)
De rest van de vloot heeft minder wind en zit in een header(windrichting word slechter)
Kortom: Als dit lang aanhoudt, gaat Movistar hier echt fikse klappen uitdelen aan de rest van het veld.
De move van de ABN1 snap ik helemaal niet aangezien mijn coach in de optimist mij er altijd verzekerde dat als nog een keer van het merkteken zou afvaren in een kruisrak dat ik beter kon gaan voetballen.
Waarschijnlijk omdat de boten sneller zijn door af te kruisen dan plat voor de wind te varen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?
Of dat ze naar een andere haven dan Cape Town gaan?quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:28 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat de boten sneller zijn door af te kruisen dan plat voor de wind te varen.
Dat zal wel met de windrichting te maken hebben, en de snelheid waarmee ze varen. In het persbericht stond iets over langzaam, voor de wind varen om ze de krachten op het schip te verkleinen. Misschien dat ze daarom richting Noord-Oosten koersen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar waarom dan een nooroostelijke koers terwijl cape town in het noordwesten ligt?
Bij een voor de windse koers zal er minder kracht ontstaan op vooral de kiel dan bij een halve wind.quote:Op woensdag 4 januari 2006 19:49 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat zal wel met de windrichting te maken hebben, en de snelheid waarmee ze varen. In het persbericht stond iets over langzaam, voor de wind varen om ze de krachten op het schip te verkleinen. Misschien dat ze daarom richting Noord-Oosten koersen.
Ook kan het zijn dat ze naar een andere haven gaan dan Cape Town, hoewel in het persbericht gezegd is dat ze naar Cape-Town gingen voor evaluatie en eventuele reparatie.
Dat klopt.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Bij een voor de windse koers zal er minder kracht ontstaan op vooral de kiel dan bij een halve wind.
Dat zou ik niet weten aangezien in niet weet wat beschadigd is.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:07 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar ook niet minder kracht op de romp zelf (en het deel van de cockpit wat beschadigd is) ?
Ja, bij de Ericsson is één van de hydraulische vijzels van de kiel wederom defect. En bij de Brasil1 is er structurele schade aan de cockpit.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:12 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Dat zou ik niet weten aangezien in niet weet wat beschadigd is.
Ff kijken wat er loos. Met eric toch wel weer de kiel?
Waarschijnlijk wel, ja. Dat wordt dus afwachten...quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:17 schreef the_disheaver het volgende:
Op de website van brasil staat dat ze terug gaan naar Zuid afrika, en niet naar cape town. Zal dus wss wel een andere haven zijn.
net afgesproken werk om elkaar ff te begroetenquote:Op woensdag 4 januari 2006 20:23 schreef the_disheaver het volgende:
Leuk vaag plaatje ook op vor.com:
[afbeelding]
Even zwaaien, je gaat elkaar toch missen na een maand samen op de walquote:Op woensdag 4 januari 2006 20:33 schreef WEST het volgende:
[..]
net afgesproken werk om elkaar ff te begroeten![]()
ff naast elkaar liggen voor de dagelijkse bakkiequote:Op woensdag 4 januari 2006 20:35 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Even zwaaien, je gaat elkaar toch missen na een maand samen op de wal![]()
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | movistar 38 56.53S 23 38.04E 5703 0 0 170 10.1 7.0 No Data Brasil 1 38 11.40S 22 47.22E 5754 51 -9 36 10.8 6.0 No Data Pirates otC 40 06.27S 21 59.51E 5757 54 -24 188 6.8 5.9 No Data ABN AMRO ONE 40 14.53S 21 46.30E 5765 62 -35 203 6.3 5.8 No Data ABN AMRO TWO 40 17.49S 21 33.27E 5774 71 -26 190 7.0 5.6 No Data ING Brunel 40 07.12S 21 09.45E 5794 91 -37 204 8.4 5.2 No Data Ericsson 35 36.40S 21 24.10E 5875 172 -29 24 10.9 3.7 No Data |
203 over de laatste 6 uur.quote:Op woensdag 4 januari 2006 22:43 schreef Fendy het volgende:
25 Minuutjes nog. Zou ABN1 nog steeds rond de 225 graden gevaren hebben of zijn weer naar het zuidoosten gekoerst? Ik vind het in ieder geval spannend
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |