Alle sjonnies gaan kiezen voor Opel, das logisch. Dus Opel gaat wel winnenquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:03 schreef yup het volgende:
Shit 3 tegen 1, we hebben tegengas nodig :-)
Citroën is als Marmite, dus.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:06 schreef Fulcrum_X het volgende:
[..]
Alle sjonnies gaan kiezen voor Opel, das logisch. Dus Opel gaat wel winnen![]()
En gelukkig maar, want Citroën is geen doorsnee merk![]()
You love it, or you don't![]()
quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:13 schreef Klonk het volgende:
1965
Opel Rekord L
[afbeelding]
Citroen DS
[afbeelding]
Opel probeert Amerikaans te doen, Citroen produceert een legende
quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:13 schreef Klonk het volgende:
1965
Opel Rekord L
[afbeelding]
Citroen DS
[afbeelding]
Opel probeert Amerikaans te doen, Citroen produceert ellende
gek genoeg doen ze het altijd prima in rally rijdenquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:26 schreef Klonk het volgende:
Da's appelen met peren vergelijken, Citroen was nooit echt sterk in sportwagens, maar je hebt wel gelijk Opel GT is een puik gebakje al heb ik liever z'n grote broer, een Stingray ofzo
oe, dat is een heel fraai exemplaar, speciale rally uitvoering, waar iemand van autovisie enkele jaren volgens mij ook nog een deuk in heeft geredenquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:30 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
gek genoeg doen ze het altijd prima in rally rijden
die oude DS heeft toch ook nog aardig wat rally's gewonnen?
[afbeelding]
[afbeelding]
Het probleem is dus dat veel mensen de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Dan vraag je waarom is opel zo slecht dan!? ja.. eh.. opel roest!quote:
1e verstandige keuze ...quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:34 schreef Tjabbo het volgende:
Mag ik dan ook kiezen om mijn geld te houden en te gaan fietsen?
dan doe ik dat.
Zonder die 2 merken zaten de jongens van toyota nog steeds rijst te plukken!!quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:34 schreef Tjabbo het volgende:
Mag ik dan ook kiezen om mijn geld te houden en te gaan fietsen?
dan doe ik dat.
Mja ok ik heb iig opel kadet gereden en ik vond et een grafbak,quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:35 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Het probleem is dus dat veel mensen de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Dan vraag je waarom is opel zo slecht dan!? ja.. eh.. opel roest!
Goh, heb je wel eens opel gereden? nee eigenlijk niet...
Dus dan lul je je stomme maatjes maar na? ja, eigenlijk wel...
Zoiets
Mja, ok dan gaat de vlieger voor jouw niet op, maar je begrijpt waar ik heen wil. Ik lul ook alleen maar mee omdat ik tot een van de weinige opel liefhebbers behoorquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:38 schreef KeessieX het volgende:
[..]
Mja ok ik heb iig opel kadet gereden en ik vond et een grafbak,
stroef, lelijk, gammel digi-dash, enz... Maargoed ik heb nooit Citroën gereden...
Ik heb zelf in een grijs verleden een XM gehad voor een blauwe maandag .quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:03 schreef yup het volgende:
Shit 3 tegen 1, we hebben tegengas nodig :-)
Pech met stijl ben ik het niet mee eens, CX en al die ouwe dingen zijn wel stijlvol, maar BX, XM, Xantia enzo zijn allemaal ouwe lullen bakken![]()
zegt degene die net een Renault Laguna heeft gekochtquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:46 schreef siekman het volgende:
[..]
Ik heb zelf in een grijs verleden een XM gehad voor een blauwe maandag .
Ze zitten en rijden heerlijk maar zien er niet uit
Mijn zwager heeft een xantia , dat ding rijd ook heerlijk maar het is allemaal niet speciaal
quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:36 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Zonder die 2 merken zaten de jongens van toyota nog steeds rijst te plukken!!
idd renault laguna , of een 525 , of xantia , of een astraquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:47 schreef Klonk het volgende:
[..]
zegt degene die net een Renault Laguna heeft gekocht![]()
en dan heet je 2Nutzquote:Op vrijdag 16 december 2005 16:36 schreef 2NutZ het volgende:
als ik een gun op mn slaap kreeg en moest kiezen dan werd et een Citroen, want Opel's zijn voor mafkezen.
nee, dan hadden ze nu perfecte naaimachines op grote schaal gemaakt (dat is hun oorsprong namelijk)quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:36 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Zonder die 2 merken zaten de jongens van toyota nog steeds rijst te plukken!!
Daar is niks mis meequote:Op vrijdag 16 december 2005 16:29 schreef dark_humanity774 het volgende:
Citroen is voor rare mensen.
komt daar de uitdrukking "hij loopt als een naaimachientje" vandaan?quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:44 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
nee, dan hadden ze nu perfecte naaimachines op grote schaal gemaakt (dat is hun oorsprong namelijk)!
OT: Ik zou Citroën kiezen.
Zou goed kunnenquote:Op vrijdag 16 december 2005 16:48 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
komt daar de uitdrukking "hij loopt als een naaimachientje" vandaan?
Oh!! JA!! Joh!!! Goed!! Onderbouwd!!! ook!!!quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:57 schreef Killaht het volgende:
Duidelijke zaak: OPEL! zkr citroen gare bakken ik haar citroen, gare modellen vooral de lelijkste ooit! die ene wweet nie met hele grote banden voor en kleine achter jaren 80 model ofzo te erg! franse rotzooi!
Opel heb je tenminste nog duitse degelijkheid en is kwalitatief veel beter! Opel veel mooiere modellen en veel beter dan die franse troep!
naar eigen zeggen heb ik t liefst AUDI!
hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:57 schreef Killaht het volgende:
Duidelijke zaak: OPEL! zkr citroen gare bakken ik haar citroen, gare modellen vooral de lelijkste ooit! die ene wweet nie met hele grote banden voor en kleine achter jaren 80 model ofzo te erg! franse rotzooi!
Opel heb je tenminste nog duitse degelijkheid en is kwalitatief veel beter! Opel veel mooiere modellen en veel beter dan die franse troep!
naar eigen zeggen heb ik t liefst AUDI!
hehe ik heb medelijden met je oudersquote:Op vrijdag 16 december 2005 16:57 schreef Killaht het volgende:
Duidelijke zaak: OPEL! zkr citroen gare bakken ik haar citroen, gare modellen vooral de lelijkste ooit! die ene wweet nie met hele grote banden voor en kleine achter jaren 80 model ofzo te erg! franse rotzooi!
Opel heb je tenminste nog duitse degelijkheid en is kwalitatief veel beter! Opel veel mooiere modellen en veel beter dan die franse troep!
naar eigen zeggen heb ik t liefst AUDI!
de ANWB maakt geen pechstatistieken openbaar, itt de ADAC.quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:08 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Daar komen we bij door de anwb testresultaten....
quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:12 schreef Repeat het volgende:
[..]
de ANWB maakt geen pechstatistieken openbaar, itt de ADAC. TÜV
de TUV test alleen shit, dus hebben geen gegevens over het aantal auto's dat stil komt te staan ed.quote:
Boeie hoe het heet, het gaat erom dat opel feitelijk betrouwbaarder is dan citroenquote:Op vrijdag 16 december 2005 17:14 schreef Repeat het volgende:
[..]
de TUV test alleen shit, dus hebben geen gegevens over het aantal auto's dat stil komt te staan ed.
Het heet nota bene ADAC-Pannenstatistik
Ah... My mistake... Dacht altijd dat het van de tuv vandaan kwam...quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:14 schreef Repeat het volgende:
[..]
de TUV test alleen shit, dus hebben geen gegevens over het aantal auto's dat stil komt te staan ed.
Het heet nota bene ADAC-Pannenstatistik
klik
Je hebt em al gevonde zie ikquote:Op vrijdag 16 december 2005 17:17 schreef Repeat het volgende:
-
Ja je pakt hier de modellen die jouw het beste uitkomen, dan kan ik het ookquote:Op vrijdag 16 december 2005 17:27 schreef Repeat het volgende:
Een citroen Picasso gaat minder vaak kapot dan een Zafira.... Een berlingo gaat ook minder vaak kapot dan een Zafira.... Een Saxo minder vaak dan een Agila... Een C5 ongeveer net zo vaak als een Vectra...
Alleen de astra scheelt flink met de Xsara, maar dat is dus een oud model....
Dus opel is niet zo superieur hoor, staat gewoon in die cijfertjes
Bijna alle gele vakjes zijn frans of italiaans....quote:Op vrijdag 16 december 2005 17:27 schreef Repeat het volgende:
Een citroen Picasso gaat minder vaak kapot dan een Zafira.... Een berlingo gaat ook minder vaak kapot dan een Zafira.... Een Saxo minder vaak dan een Agila... Een C5 ongeveer net zo vaak als een Vectra...
Alleen de astra scheelt flink met de Xsara, maar dat is dus een oud model....
Dus opel is niet zo superieur hoor, staat gewoon in die cijfertjes
Die C3, daar staat de Vectra direct boven en die doet 't amper beter.quote:Op vrijdag 16 december 2005 18:10 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Ja je pakt hier de modellen die jouw het beste uitkomen, dan kan ik het ookkijk eens naar de c3 bijvoorbeeld. En trouwens de saxo word nu ook niet meer gemaakt, en kijk dan eens naar de corsa van nu..
Boven de vectra is de c5, de c3 zit in een heel andere klassequote:Op vrijdag 16 december 2005 18:48 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Die C3, daar staat de Vectra direct boven en die doet 't amper beter.
Overigens zou ik voor Citroën kiezen, tenminste een auto met karakter.
Foutjequote:Op vrijdag 16 december 2005 19:14 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Boven de vectra is de c5, de c3 zit in een heel andere klasse
Klopt, tegenwoordig zijn er ook geen slechte auto's meer (bijna niet dan) maar met kwaliteitsverschil doelde ik vooral op het verleden. Toen was het nl. dramatisch gesteld met de kwaliteit van citroen. De cijfers van citroen nu vallen me ook absoluut niet tegen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Foutje![]()
Maar als je gemiddeld kijkt, staat Citroën net zo vaak boven Opel als andersom.
Da's wel waar. Vroeger stonden franse auto's slecht bekend.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:25 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Klopt, tegenwoordig zijn er ook geen slechte auto's meer (bijna niet dan) maar met kwaliteitsverschil doelde ik vooral op het verleden. Toen was het nl. dramatisch gesteld met de kwaliteit van citroen. De cijfers van citroen nu vallen me ook absoluut niet tegen.
De kwaliteit van Citroen doet niets onder voor die van Opel. Daarbij komt dat de wegligging van een Citroen veel beter is dan die van een Opel.quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:57 schreef Killaht het volgende:
Duidelijke zaak: OPEL! zkr citroen gare bakken ik haar citroen, gare modellen vooral de lelijkste ooit! die ene wweet nie met hele grote banden voor en kleine achter jaren 80 model ofzo te erg! franse rotzooi!
Opel heb je tenminste nog duitse degelijkheid en is kwalitatief veel beter! Opel veel mooiere modellen en veel beter dan die franse troep!
naar eigen zeggen heb ik t liefst AUDI!
qua comfort misschien maar niet qua weggedrag.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:00 schreef marky het volgende:
[..]
De kwaliteit van Citroen doet niets onder voor die van Opel. Daarbij komt dat de wegligging van een Citroen veel beter is dan die van een Opel.
Mwah... dat is maar net wat je wil maar ik weet wel dat het weggedrag van eenquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:02 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
qua comfort misschien maar niet qua weggedrag.
Erg mooie auto wel. Vermeld er maar niet bij dat die dingen zo slecht waren dat ze een eigen wegenwacht toegewezen kregenquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:46 schreef Shaman het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
![]()
Ach, áls je reed deed je dat wel in stijl, met de nieuwste techniek als DIRAVI stuurbekrachtiging (mét ovaal een spaaks stuurwiel), meedraaiende koplampen, hydropneumatische vering, & met een Maserati 2.7 of 3.0 liter V6 motor met drie dubbele Weber carburateurs of een Bosch D-Jetronic injectie systeem. En als je alwéér stilstond zag het er nog steeds stijlvol uitquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:48 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Erg mooie auto wel. Vermeld er maar niet bij dat die dingen zo slecht waren dat ze een eigen wegenwacht toegewezen kregenEen leraar bij mij op school rijdt zon ding, precies dezelfde kleur.
kapot gaan in stijl, wat ik al eerder zeiquote:Op vrijdag 16 december 2005 20:48 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Erg mooie auto wel. Vermeld er maar niet bij dat die dingen zo slecht waren dat ze een eigen wegenwacht toegewezen kregenEen leraar bij mij op school rijdt zon ding, precies dezelfde kleur.
quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:28 schreef marky het volgende:
[..]
Mwah... dat is maar net wat je wil maar ik weet wel dat het weggedrag van een
opel niet bijzonder is. In de Citroen voel ik me veilig omdat de auto ook bij rare stuurbewegingen altijd weer makkelijk recht op de baan komt. Dat een Citroen wat meer overhelt in een bocht (overigens bij de nieuwe modellen allang niet meer zo) neemt niet weg dat hij niet uit die bocht te rammen is. Opel is veel nerveuzer in de bocht.
waarom neem je nu alleen gtc, opc en gsi? dat zijn de topline modellen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:30 schreef yup het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Er zijn zoveel Opel's van Astra GTC tot Zafira OPC, en ze gedragen zich allemaal anders, hoe kan jij eigenlijk zeggen dat "Opel is veel nerveuzer in de bocht" terwijl ze allemaal andere weggedrag hebben...
Ik kan je zeggen, een Kadett GSi is nerveus in de bocht maar een Astra GSi dan weer niet...
quote:Op vrijdag 16 december 2005 16:16 schreef HPoi het volgende:
Citroen natuurlijk. Ik ga toch niet in een karakterloze Opel rijden.![]()
Precies!quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Op zeker Citroën. Opel is voor burgerlijke muffe zweethonden.
Dat is dan ook een Lotus met Opel labels.quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:23 schreef leolinedance het volgende:
Precies!
of je moet een speedster turbo bezitten![]()
Inderdaad. Plak er een Lotus embleem op en het is perfectquote:Op zaterdag 17 december 2005 00:25 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat is dan ook een Lotus met Opel labels.
Tjsa het rijdt vast erg goed (als je de occasionprijzen ziet + ¤20.000 ), maar ik vind het er niet uitzienquote:Op zaterdag 17 december 2005 00:30 schreef Klonk het volgende:
Opel en Lotus hebben meer leuks voortgebracht
[afbeelding]
De Lotus Omega
Om maar iets te noemen:quote:Op zaterdag 17 december 2005 00:15 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
waarom neem je nu alleen gtc, opc en gsi? dat zijn de topline modellen.
jan modaal rijdt vooral in de 'gewone' modelletjes en die hebben niet allemaal een verstevigd onderstel en aangepaste vering
Wat is dit nou voor topic, dit open je ook alleen maar zodat er een bash topic komtquote:Op vrijdag 16 december 2005 14:56 schreef yup het volgende:
Zag een interessante draadje op een ander forum.
Wat hebben jullie liever, een Citroen of Opel.
Ik zeg Opel. Want de Citroen kan je na een paar jaar in de urn strooien en op de schoorsteenmantel doen :-)
Ik kan het niet beter zeggenquote:Op zondag 18 december 2005 21:23 schreef Pumatje het volgende:
hahaha OPEL
opel opel opel.
Check de OPC versies van dat merk.. waanzinnig. Franse meuk boven duitse auto's kiezen, .... dan heb je gewoon nog nooit geneukt.
Ach ja.... De ZX GTI werd destijds de killer van de Golf GTI en de Astra GSI genoemd.quote:Op zondag 18 december 2005 21:23 schreef Pumatje het volgende:
hahaha OPEL
opel opel opel.
Check de OPC versies van dat merk.. waanzinnig. Franse meuk boven duitse auto's kiezen, .... dan heb je gewoon nog nooit geneukt.
Wel sterk dat ik dat :quote:Op zondag 18 december 2005 21:53 schreef marky het volgende:
[..]
Ach ja.... De ZX GTI werd destijds de killer van de Golf GTI en de Astra GSI genoemd.
En verder check de sjonnies die over het algemeen in een opel rijden.... daar wil je toch nooit mee vergeleken worden.
Zx 16v wordt ook wel gti genoemd.quote:Op zondag 18 december 2005 21:59 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Wel sterk dat ik dat :
A) Nog nooit gehoord heb, en
B) Nog nooit gezien heb.
C) Nauwelijks een ZX GTI ooit gezien heb.
Klopt, de ZX heeft 5 PK meer, maar een lager koppel, een hoger gewicht, trager van 0-100, en zelfs geen ABS of airbag!quote:Op zondag 18 december 2005 22:03 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Zx 16v wordt ook wel gti genoemd.
D) zx gti naar 100 in 8.5, astra gsi naar 100 in 8.0 lijkt me niet echt een killer
De Kadett GSi 16v kan je beter met dat ding vergelijken. En de Kadeath was een van de allersnelste GTi'tjes uit die tijd. Sterker nog, het was voor toen een bom op wielen (990 kilo en 158 pk voor de katloze versies...), in ieder geval is de ZX 16v geen probleem voor zo een ding...quote:Op zondag 18 december 2005 22:03 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Zx 16v wordt ook wel gti genoemd.
D) zx gti naar 100 in 8.5, astra gsi naar 100 in 8.0 lijkt me niet echt een killer
D'r was zelfs een speciale uitvoering met nog meer pk ... weet de naam ervan alleen niet meerquote:Op zondag 18 december 2005 22:26 schreef yup het volgende:
[..]
De Kadett GSi 16v kan je beter met dat ding vergelijken. En de Kadeath was een van de allersnelste GTi'tjes uit die tijd. Sterker nog, het was voor toen een bom op wielen (990 kilo en 158 pk voor de katloze versies...), in ieder geval is de ZX 16v geen probleem voor zo een ding...
Nee dat is een 1.8 geloof ik.quote:Op zondag 18 december 2005 22:29 schreef Klonk het volgende:
ZX Furio ?
Cosworth?quote:Op zondag 18 december 2005 22:31 schreef Googolplexian het volgende:
'k heb het over die Kadett GSi
naam van het blok tuningsbedrijf(?) stond op het kleppendeksel
Ik moet hier afhaken. Tering....quote:Op zondag 18 december 2005 22:37 schreef yup het volgende:
Ik weet iig dat er 2 koppen waren, coscast en kolben nog wat. Coscast was de betere, ging minder snel stuk (kop en koppakking)...
Motor (2 liter 16v) is een 2 liter 8v getuned door Lotus als het goed is...
geen van die twee "rings a bell"quote:Op zondag 18 december 2005 22:37 schreef yup het volgende:
Ik weet iig dat er 2 koppen waren, coscast en kolben nog wat. Coscast was de betere, ging minder snel stuk (kop en koppakking)...
Motor (2 liter 16v) is een 2 liter 8v getuned door Lotus als het goed is...
Was in de markt voor Vectra GT 16v/2000 16v, Astra/Kadett GSi 16v.quote:Op zondag 18 december 2005 22:37 schreef Cyberdogg het volgende:
[..]
Ik moet hier afhaken. Tering....![]()
Irmscher of Manzell zal het wel geweest zijn.quote:Op zondag 18 december 2005 22:31 schreef Googolplexian het volgende:
'k heb het over die Kadett GSi
naam van het blok tuningsbedrijf(?) stond op het kleppendeksel
godver ... nou klinkt alles ineens bekend!quote:Op zondag 18 december 2005 22:45 schreef GizartFRL het volgende:
Lexmaul?
quote:Op zondag 18 december 2005 22:43 schreef yup het volgende:
[..]
Was in de markt voor Vectra GT 16v/2000 16v, Astra/Kadett GSi 16v.
Paar tuning bladen gelezen en paar experts effe ondervraagd.
Die Kolbenschmidt dingen kan je beter vermijden want ze gaan snel stuk (koppakking dus), Coscast is gewoon beter (gaat minder snel stuk)... Het gaat alleen om kop + koppakking de rest is niet zo belangrijk... En een lekke pakking is niet leuk voor jezelf + je knip
quote:Op zondag 18 december 2005 22:49 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
godver ... nou klinkt alles ineens bekend!
van 8 v naar 16 v ?quote:Op zondag 18 december 2005 22:37 schreef yup het volgende:
Ik weet iig dat er 2 koppen waren, coscast en kolben nog wat. Coscast was de betere, ging minder snel stuk (kop en koppakking)...
Motor (2 liter 16v) is een 2 liter 8v getuned door Lotus als het goed is...
Zo simpel is dat niet, ik weet alleen dat Lotus de 2 liter 8v van Opel onder handen heeft genomen... (resultaat is 156 pk en 206 nm)...quote:
Mijn BX had 429.000 op de teller en liep ook nog als een zonnetje. Zijn ijzersterke motoren (was ook benzine)quote:Op zaterdag 17 december 2005 08:07 schreef Garbageman het volgende:
Er staat nu meer dan twee ton op de teller van de auto, vind ik netjes voor een benzinemotor.
Er komt nu wat onderhoud aan, maar dat zijn normale dingen, olie verversen e.d.
Die ex-BX van mij kon de 5 ton nog makkelijk halen zonder revisie. Was ook nog nooit gereviseerdquote:Op zaterdag 17 december 2005 13:41 schreef Giem het volgende:
Stond ik de autoweek nog een mooie. Een opel kadet camper, 1.6 op gas uit 1990, 1 keer raden wat er op de teller stond...
435.000 km![]()
Moest nog ook wel een nieuwe kop op want die was versleten.![]()
De BX GTI 16v had ook 160 pk en daarmee in 7.8 sec naar de 100. De CX GTI 2.5 Turbo deed hetzelfde met 168 pk. Die 2 zijn waren ook omstreeks '85quote:Op zondag 18 december 2005 22:26 schreef yup het volgende:
[..]
De Kadett GSi 16v kan je beter met dat ding vergelijken. En de Kadeath was een van de allersnelste GTi'tjes uit die tijd. Sterker nog, het was voor toen een bom op wielen (990 kilo en 158 pk voor de katloze versies...), in ieder geval is de ZX 16v geen probleem voor zo een ding...
quote:
Mên, zeg dan gewoon niks zegquote:Op vrijdag 16 december 2005 16:57 schreef Killaht het volgende:
Duidelijke zaak: OPEL! zkr citroen gare bakken ik haar citroen, gare modellen vooral de lelijkste ooit! die ene wweet nie met hele grote banden voor en kleine achter jaren 80 model ofzo te erg! franse rotzooi!
Opel heb je tenminste nog duitse degelijkheid en is kwalitatief veel beter! Opel veel mooiere modellen en veel beter dan die franse troep!
naar eigen zeggen heb ik t liefst AUDI!
Nee in een citroen ax of xsara val je opquote:Op maandag 19 december 2005 10:10 schreef Metro2005 het volgende:
Ik ga voor citroën.
Vind dat geflame hier nogal triest eerlijk gezegd. Opel en citroën zijn ewoon absoluut niet te vergelijken met elkaar. Opels zijn echt auto's voor de massa, ik vind ze lang niet allemaal mooi maar er zitten best mooie exemplaren tussen. Alleen door de slechte vering (je gaat hobbel over, wordt gelanceerd en daarna heeft de auto door dat ie moet veren) zou ik er nooit van zijn leven voor kiezen.
Citroëns zijn meer bijzondere wagens, je vindt ze mooi of je vindt ze lelijk.
En dat onbetrouwbare en roest imago is natuurlijk achterhaald.
Nou, dat veer verhaal gaat grotendeels wel op, het is maar net waarvoor je kiest.Kies je voor een zacht geveerde auto dan heb je wel meer comfort maar minder wegligging.Kies je voor een stuggere auto dan heb je minder comfort maar een betere wegligging.En daar is geen compromis in te vinden.quote:Op maandag 19 december 2005 16:38 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Nee in een citroen ax of xsara val je op![]()
En dat van die veren slaat nergens op. Heb je ooit van je leven in een opel gereden? Alle merken hebben mindere modellen.
Ik heb wel eens in zo'n nieuwe Astra gereden ja, die veert beduidend kutter dan mijn BX.quote:Op maandag 19 december 2005 16:38 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Nee in een citroen ax of xsara val je op![]()
En dat van die veren slaat nergens op. Heb je ooit van je leven in een opel gereden? Alle merken hebben mindere modellen.
Niet dat het er toe doet, maar ik vind dat Peugeot daar een goed compromis tussen gevonden heeft hoor.quote:Op maandag 19 december 2005 16:45 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Nou, dat veer verhaal gaat grotendeels wel op, het is maar net waarvoor je kiest.Kies je voor een zacht geveerde auto dan heb je wel meer comfort maar minder wegligging.Kies je voor een stuggere auto dan heb je minder comfort maar een betere wegligging.En daar is geen compromis in te vinden.
ook niet met hydropneumatischeveerwegboldwarsliginlegkruissysteem
c-kadett gt/equote:Op maandag 19 december 2005 16:51 schreef Dracar het volgende:
Ik ga voor Citroen, ik ben niet erg gecharmeerd van Opel
Beide merken hebben jaaaaaaaaaaaren spuuglelijke auto's gemaakt en beide merken zijn de laatste 3 jaar goed bezig qua design.
(Bij Citroen de DS daargelaten dat was een topdesign)
Maar je wordt niet vrolijk van het design een Visa of Corsa uit het verleden van beide merken
PRO:
Nieuwe Vectra
Xsara
C4
Con:
Astra 1
Kadett (alle types)
Corsa (alle types op de nieuwe na)
Visa
BX
AX
Prototype van 1 van de meest herkenbare, origineelste en langst in productie geweeste auto's.quote:
bij mijn weten was dat de kever, die tot voor 3 jaar terug nog werd gemaaktquote:Op maandag 19 december 2005 20:11 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Prototype van 1 van de meest herkenbare, origineelste en langst in productie geweeste auto's..
Kom daar maar eens om bij Opel.
Er staat "1 van de" voor.quote:Op maandag 19 december 2005 20:26 schreef Tjabbo het volgende:
bij mijn weten was dat de kever, die tot voor 3 jaar terug nog werd gemaakt
Er staat een komma na de eerste zin, wat impliceert dat de 1 alleen bij het eerste gedeelte hoortquote:Op maandag 19 december 2005 20:31 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Er staat "1 van de" voor..
Uit mijn hoofd tot en met 1986.quote:Op maandag 19 december 2005 20:35 schreef Tjabbo het volgende:
Er staat een komma na de eerste zin, wat impliceert dat de 1 alleen bij het eerste gedeelte hoort
Maar, true. hij was erg lang in productie.
tot wanneer eigenlijk?
De kadeath is de enige opel die daarbij in de buurt komtquote:Op maandag 19 december 2005 20:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Uit mijn hoofd tot en met 1986.
In gewijzigde vorm, weliswaar.quote:Op maandag 19 december 2005 20:45 schreef Tjabbo het volgende:
De kadeath is de enige opel die daarbij in de buurt komt
Precies, hetzelfde zie je nu ook gebeuren met de CX bijvoorbeeld, de goeden blijven over en stijgen in waarde. Met XM's gebeurt volgens mij over een jaar of 10 hetzelfde. En ik denk dat in de toekomst de C6 ook wel een klassieker wordt.quote:Op maandag 19 december 2005 21:03 schreef Tjabbo het volgende:
ja maar op de een of andere manier zijn de auto's die dan wel overgebleven zijn extra stoer.
Rij eens een Astra GSi 16v dan praten we verderquote:Op maandag 19 december 2005 21:19 schreef pAin het volgende:
Ik heb ze alle 2 de merken gereden (Saxo VTS en Astra 1.4, niet helemaal vergelijkbaar, maar ok) en ik kan er dit over zeggen:
Opel: No-nonesense autorijden, rijd erg rustig, maar er zit totaal geen plezier in
Citroen: het tegenovergestelde, hoge fun factor.
Dan gaat mijn keuze toch naar de Citroen. Zeker als je bijvoorbeeld de Astra en de C4 zou vergelijken, alleen het design al van die C4 (de Berline dan, niet de Coupe), terwijl ik de 5 deurs Astra weer spuuglelijk vind (maar de GTC gewoon erg mooi
).
Das een hele andere wagen als de VTSquote:Op maandag 19 december 2005 22:08 schreef yup het volgende:
[..]
Rij eens een Astra GSi 16v dan praten we verder
mn ma had een 2cv uit 1987quote:Op maandag 19 december 2005 20:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Uit mijn hoofd tot en met 1986.
Waarschijnlijk heeft een CItroën er niet eens zin in om jou dood rond te rijden.quote:Op dinsdag 20 december 2005 07:31 schreef Blackheart het volgende:
Ik wil niet eens dood gezien worden in een citroen.
Alle opels waar ik in gereden heb hadden dat. Inclusief de nieuwe vectra.quote:Op maandag 19 december 2005 16:38 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Nee in een citroen ax of xsara val je op![]()
En dat van die veren slaat nergens op. Heb je ooit van je leven in een opel gereden? Alle merken hebben mindere modellen.
Mijn Opel Astra uit 1993 is echt niet nerveus in de bochten en ik ben weleens iets te hard door de bocht gegaan en hij bleef echt plakken aan de weg en ik kwam veilig door de bocht heen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 23:30 schreef yup het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Er zijn zoveel Opel's van Astra GTC tot Zafira OPC, en ze gedragen zich allemaal anders, hoe kan jij eigenlijk zeggen dat "Opel is veel nerveuzer in de bocht" terwijl ze allemaal andere weggedrag hebben...
Ik kan je zeggen, een Kadett GSi is nerveus in de bocht maar een Astra GSi dan weer niet...
waarschijnlijk ;quote:Op dinsdag 20 december 2005 07:55 schreef patje74 het volgende:
Wat een geweldige motivatie om Opel te rijden en geen Citroën. Tja, je moet wat verzinnen he...
Historisch gezien zou je dan niet in een oude Opel gezien willen worden, maar weer wel in een oude Citroën? En een Record het comfortabelste? Ach als je met minder genoegen neemt dat natuurlijk mooi.
Mij zal je nooit horen zeggen dat Citroëns uitblinken in kwaliteit, maar als comfort belangrijk voor je is... Ik durf te wedden dat mijn '78-er jou comfortabeler van A naar B zal brengen dat jouw Opel. (als hij het uithoud...)
[..]
Waarschijnlijk heeft een CItroën er niet eens zin in om jou dood rond te rijden.![]()
Opel kadett liep van de jaren 30 tot 1992. Weet alleen niet of het continue wasquote:Op maandag 19 december 2005 20:45 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
De kadeath is de enige opel die daarbij in de buurt komt
Dat was natuurlijk niet in zo goed als ongewijzigde vorm, wat bij de 2cv wel zo was.quote:Op dinsdag 20 december 2005 17:18 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Opel kadett liep van de jaren 30 tot 1992. Weet alleen niet of het continue was
nou, ode aan de eend hoorquote:Op dinsdag 20 december 2005 17:50 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk niet in zo goed als ongewijzigde vorm, wat bij de 2cv wel zo was.
Ten eerste is het Rekord, ten tweede: wat versta jij onder comfortabel? Bij het instappen 30 cm wegzakken in een weke stoel om er vervolgens bij de eerstvolgende scherpe bocht weer uit te rollen? Ik niet.quote:Op dinsdag 20 december 2005 07:55 schreef patje74 het volgende:
Wat een geweldige motivatie om Opel te rijden en geen Citroën. Tja, je moet wat verzinnen he...
Historisch gezien zou je dan niet in een oude Opel gezien willen worden, maar weer wel in een oude Citroën? En een Record het comfortabelste? Ach als je met minder genoegen neemt dat natuurlijk mooi.
Als hij zo was, was het mijn maat niet.quote:Op dinsdag 20 december 2005 16:36 schreef Pumatje het volgende:
[..]
waarschijnlijk ;
-draag jij een bril met een dik montuur
-woon jij bij je ouders
-Ben je altijd de 1e met een vraag in de klas met je vinger omhoog, of was.
-Stem je Groenlinks
-Meet je jezelf een accent aan omdat dat werkt bij "de babes"
-Ben je tegen Kernenergie
-heeft je papa vroeger een Citroën gehad
-werd je altijd Nerd genoemd ?
quote:Op dinsdag 20 december 2005 23:26 schreef BX19GT het volgende:
Citroën uiteraard.![]()
Al vind ik het onzin om Citroën met O##l te vergelijken. Totaal andere auto's met een totaal ander publiek, en gelukkig maar. Als ik bij het Opel-soort zou moeten horen, zou ik elke dag m'n petje op moeten hebben.![]()
Nee, doe mij maar iets exclusiefs, en dat is dus geen Opel. Die staan op elke straathoek en zien er allemaal hetzelfde uit, of het nou Zafira, Vectra of Astraal is.![]()
Kijk maar eens wat voor een ruimte en comfort je bij een BX kijkt in vergelijk met andere auto's uit die prijsklasse en die tijd. In de kofferbak kun je met gemak twee Kadett's parkeren, dan hou je nog ruimte over. Bovendien blijft de BX dan mooi vlak geveerd door het unieke (exclusievequote:Op woensdag 21 december 2005 10:06 schreef Herr.Flick het volgende:
al kijkende naar zijn naam!
hoe kun je in hemelsnaam een BX exculsief noemen, hoe kun je in het algemeen al een gewone produktieauto exclusief noemen...![]()
U hebt gezocht op exclusief:
RESULTAAT (maximaal 20 woorden)
ex·clu·sief (bn.)
1 iets uitsluitend => niet inbegrepen; <=> inclusief
2 bijzonder omdat het maar aan enkelen voorbehouden is
Maw een ruime franse kuddekutwagen met een excusief veersysteem (wat zo excusief is dat geen enkel andere fabrikant het wil monteren)quote:Op woensdag 21 december 2005 10:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Kijk maar eens wat voor een ruimte en comfort je bij een BX kijkt in vergelijk met andere auto's uit die tijd. In de kofferbak kun je met gemak twee Kadett's parkeren, dan hou je nog ruimte over. Bovendien blijft de BX dan mooi vlak geveerd door het unieke (exclusieve) veersysteem.
quote:Op woensdag 21 december 2005 10:11 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Maw een ruime franse kuddekutwagen met een excusief veersysteem (wat zo excusief is dat geen enkel andere fabrikant het wil monteren)
Ja, da's echt exclusief!
als je jezelf niets verbeeld dan ben je ook niets....![]()
quote:
laat maar ... ik lig allang dubbelquote:Op woensdag 21 december 2005 10:29 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
![]()
ik noem gvd m'n astra met 2 ijskrabbers toch ook niet exclusief, tis gewoon een auto net als 99,8% van de rest van het nederlandse wagenpark.
wat een lelijk exclusief hok!quote:Op woensdag 21 december 2005 10:42 schreef KeessieX het volgende:
[afbeelding]
ff wat topic verfraaing...
haha duidelijk, 1 of andere demowagen, weet niet pcies waarvan...quote:Op woensdag 21 december 2005 10:46 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
wat een lelijk exclusief hok!
Citroën was het eerste automerk dat (op de SM) meedraaiende koplampen bouwde, een techniek die nu in de C4 zit. Ze waren voor die tijd enorm vooruitstrevend. Wat heeft Opel ooit voor vooruitstrevends gedaan, hebben ze geweldige technieken uitgevonden? Citroën heeft altijd gedurfde ontwerpen gebouwd, en met die heerlijke hydropneumatische vering ook een behoorlijk risico genomen. Dat is wat aanspreekt: een merk dat gekke dingen durft te proberen, in plaats van doorsudderen op oude technieken. Ze zijn misschien even betrouwbaar, maar opel heeft voor mij gewoon niet het imago. het is jouw goed recht om een citroen dan eng te noemen, maar laat anderen er lekker in rijden, zonder ze af te fakkelen op kuddekutwagen gedrag... De pot verwijt de ketel, does that ring a bell?quote:Op woensdag 21 december 2005 10:11 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Maw een ruime franse kuddekutwagen met een excusief veersysteem (wat zo excusief is dat geen enkel andere fabrikant het wil monteren)
Ja, da's echt exclusief!
Ja dat was te verw88, net als zoveel topics hierquote:Op woensdag 21 december 2005 10:49 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dit is toch een oneindig welles-niets topic aan het worden.
Nee, met andere woorden dus een goed alternatief voor mensen die in die tijd een comfortabele en ruime auto zochten voor de prijs van een roestend Duits kutkuddehok.quote:Op woensdag 21 december 2005 10:11 schreef Herr.Flick het volgende:
Maw een ruime franse kuddekutwagen met een excusief veersysteem (wat zo excusief is dat geen enkel andere fabrikant het wil monteren)
Ja, da's echt exclusief!
als je jezelf niets verbeeld dan ben je ook niets....![]()
in die tijd was citroën het roestmonster bij uitstek naast alfaquote:Op woensdag 21 december 2005 11:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, met andere woorden dus een goed alternatief voor mensen die in die tijd een comfortabele en ruime auto zochten voor de prijs van een roestend Duits kutkuddehok.. Maar blijkbaar kun jij die overduidelijke meerwaarde niet eens zien.
Ik neem aan dat je weet dat plastic niet kan roesten?quote:Op woensdag 21 december 2005 11:31 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
in die tijd was citroën het roestmonster bij uitstek naast alfa
Opel is in het verleden zeer vooruitstrevend geweest.quote:Op woensdag 21 december 2005 10:49 schreef Gripper het volgende:
[..]
Citroën was het eerste automerk dat (op de SM) meedraaiende koplampen bouwde, een techniek die nu in de C4 zit. Ze waren voor die tijd enorm vooruitstrevend. Wat heeft Opel ooit voor vooruitstrevends gedaan, hebben ze geweldige technieken uitgevonden? Citroën heeft altijd gedurfde ontwerpen gebouwd, en met die heerlijke hydropneumatische vering ook een behoorlijk risico genomen. Dat is wat aanspreekt: een merk dat gekke dingen durft te proberen, in plaats van doorsudderen op oude technieken. Ze zijn misschien even betrouwbaar, maar opel heeft voor mij gewoon niet het imago. het is jouw goed recht om een citroen dan eng te noemen, maar laat anderen er lekker in rijden, zonder ze af te fakkelen op kuddekutwagen gedrag... De pot verwijt de ketel, does that ring a bell?
Overigens heeft Mercedes op enkele van de zeer exclusieve modellen het hydropneumatische veersysteem van citroën ingebouwd. Zo exclusief of onbetrouwbaar is het dus ook niet dat andere merken het niet willen gebruiken. En ik kan tenminste met mijn lichte plastic BX elke drempel met 50 nemen....
Ook ik vind trouwens dat Opel en Citroen vergelijken iets met appels en peren is. vergelijk dan BMW en Audi, Volkswagen en Seat, Lada en Dacia. Dit is toch een welles-niets topic aan het worden.
Opel was 1 van de eersten met de zelfdragende chassis, dus what's your point?quote:Op woensdag 21 december 2005 10:49 schreef Gripper het volgende:
[..]
Citroën was het eerste automerk dat (op de SM) meedraaiende koplampen bouwde, een techniek die nu in de C4 zit. Ze waren voor die tijd enorm vooruitstrevend. Wat heeft Opel ooit voor vooruitstrevends gedaan, hebben ze geweldige technieken uitgevonden? Citroën heeft altijd gedurfde ontwerpen gebouwd, en met die heerlijke hydropneumatische vering ook een behoorlijk risico genomen. Dat is wat aanspreekt: een merk dat gekke dingen durft te proberen, in plaats van doorsudderen op oude technieken. Ze zijn misschien even betrouwbaar, maar opel heeft voor mij gewoon niet het imago. het is jouw goed recht om een citroen dan eng te noemen, maar laat anderen er lekker in rijden, zonder ze af te fakkelen op kuddekutwagen gedrag... De pot verwijt de ketel, does that ring a bell?
Overigens heeft Mercedes op enkele van de zeer exclusieve modellen het hydropneumatische veersysteem van citroën ingebouwd. Zo exclusief of onbetrouwbaar is het dus ook niet dat andere merken het niet willen gebruiken. En ik kan tenminste met mijn lichte plastic BX elke drempel met 50 nemen....
Ook ik vind trouwens dat Opel en Citroen vergelijken iets met appels en peren is. vergelijk dan BMW en Audi, Volkswagen en Seat, Lada en Dacia. Dit is toch een welles-niets topic aan het worden.
Dat is juist leuk imo.quote:Op woensdag 21 december 2005 12:24 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Het boeit me echt geen ene drol wie wat wanneer en hoe het heeft uitgevonden en/of ge-introduceerd.
zo exclusief dat geen enkele andere fabrikant het MAG monteren (patent!) .quote:Op woensdag 21 december 2005 10:11 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Maw een ruime franse kuddekutwagen met een excusief veersysteem (wat zo excusief is dat geen enkel andere fabrikant het wil monteren)
Ja, da's echt exclusief!
als je jezelf niets verbeeld dan ben je ook niets....![]()
Ik ben het met je verhaal eens.quote:Op woensdag 21 december 2005 12:42 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
zo exclusief dat geen enkele andere fabrikant het MAG monteren (patent!) .
Ohja, behalve Rolls royce, die hebben namelijk een deal met citroén dat ze het systeem tegen flinke betaling ook mogen gebruiken.
Maarja tis natuurlijk een baggersysteem. Vandaar dat RR het ook gebruikt en mercedes het ook graag wilde implementeren maar tegen de patenten opliep en daarom zelf iets bedacht heeft wat lang niet zo goed werkt.
Bovendien is de bx zeker geen kutwagen maar een heerlijk comfortabele voiture met een luxe en ruimte die ongeevaard was voor die tijd.
Even ter vergelijk, mijn BX uit 1993 heeft:
4 electrische ramen
2 electrische spiegels
Airconditioning
Centrale vergrendeling (incl achterklep) met afstandsbediening
stuurbekrachtiging (uiteraard via de hydrauliek, zodat je ook je auto met een klapband nog onder controle houdt)
4 schijfremmen met remdrukregelaar (via de hydrauliek uiteraard)
Genoeg vermogen om de meeste sjonnies het schijt voor de ogen te rijden (GTI versie)
Automatische niveauregeling
Hydraulische vering
Dat is nu misschien wat minder exclusief maar 15 jaar geleden toch wel redelijk.
Bovendien designed by bertone (oa ook de persoon die de lamborghini countagh ontworpen heeft)
best exclusief
Nouja, exclusief is inderdaad een wat extreem woord.quote:Op woensdag 21 december 2005 12:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Ik ben het met je verhaal eens.
Maar het is imo niet exclusief, aangezien er 100000000 () stuks rondrijden..
Precies, daar hou ik ook van.quote:Op woensdag 21 december 2005 12:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nouja, exclusief is inderdaad een wat extreem woord.
Apart en vooruitstrevend is citroën in elk geval altijd geweest.
En daar hou ik wel van![]()
nerdquote:Op woensdag 21 december 2005 14:37 schreef riceboy het volgende:
citroen want ik hep gister nog een opel gezien die spontan in de fik vloog hahahaha
In elk model is exclusiviteit te vinden. Van bijvoorbeeld de BX 19 Digit, waar er maar 4.000 van gebouwd zijn, en er nu nog waarschijnlijk 24 van bestaan in Nederland, is de exclusiviteit binnen het Citroën-wereldje goed geaccepteerd.quote:Op woensdag 21 december 2005 12:54 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nouja, exclusief is inderdaad een wat extreem woord.
Apart en vooruitstrevend is citroën in elk geval altijd geweest.
En daar hou ik wel van![]()
Dat ziet er wel zwaar retro uit mênquote:Op woensdag 21 december 2005 19:02 schreef BX19GT het volgende:
[..]
In elk model is exclusiviteit te vinden. Van bijvoorbeeld de BX 19 Digit, waar er maar 4.000 van gebouwd zijn, en er nu nog waarschijnlijk 24 van bestaan in Nederland, is de exclusiviteit binnen het Citroën-wereldje goed geaccepteerd.
Want de Digit had in 1985 standaard:
- 4 electrische ramen
- centrale vergrendeling op afstandsbediening
- 1900 cc 4-in-lijn motor met dubbeltraps carburateur (105 pk)
- standaard brons getinte ruiten
- etc
- etc
- etc
- standaard BOARDCOMPUTER![]()
- digitaal dashboard![]()
[afbeelding]
Ho... even wachten, ik heb niet gezegd dat een citroen een kut auto is, maar net zo'n kuddekut(lees kuddedier) auto als de rest...quote:Op woensdag 21 december 2005 12:42 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Bovendien is de bx zeker geen kutwagen maar een heerlijk comfortabele voiture met een luxe en ruimte die ongeevaard was voor die tijd.
Daarna werd er pas verteld dat opel een kutkuddeauto was, maar dat zijn mijn woorden niet!quote:Op woensdag 21 december 2005 10:11 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Maw een ruime franse kuddekutwagen met een excusief veersysteem (wat zo excusief is dat geen enkel andere fabrikant het wil monteren)
Ja, da's echt exclusief!
als je jezelf niets verbeeld dan ben je ook niets....![]()
en exclusief zijn ze echt niet...quote:Op woensdag 21 december 2005 11:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Nee, met andere woorden dus een goed alternatief voor mensen die in die tijd een comfortabele en ruime auto zochten voor de prijs van een roestend Duits kutkuddehok.. Maar blijkbaar kun jij die overduidelijke meerwaarde niet eens zien.
binnen het Citroën-wereldje, tjaquote:Op woensdag 21 december 2005 19:02 schreef BX19GT het volgende:
[..]
In elk model is exclusiviteit te vinden. Van bijvoorbeeld de BX 19 Digit, waar er maar 4.000 van gebouwd zijn, en er nu nog waarschijnlijk 24 van bestaan in Nederland, is de exclusiviteit binnen het Citroën-wereldje goed geaccepteerd.
Want de Digit had in 1985 standaard:
- 4 electrische ramen
- centrale vergrendeling op afstandsbediening
- 1900 cc 4-in-lijn motor met dubbeltraps carburateur (105 pk)
- standaard brons getinte ruiten
- etc
- etc
- etc
- standaard BOARDCOMPUTER![]()
- digitaal dashboard![]()
[afbeelding]
Leuk dat je het noemt, die zaten dus al op de SM.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:34 schreef Googolplexian het volgende:
binnen het Citroën-wereldje, tja
en al schroef je regensensoren......
Dit mag je mij even uitleggen... Je rijdt met die exclusieve auto van je door een bocht, achterbandje klapt, dan vangt de hydrauliek je hendige slip op door automatisch te gaan tegensturen omdat je stuurbekrachtiging dat vanzelf doet ofzow? Da's wel kewl, dan waren ze ook de eerste met een aktieve dynamische stabiliteitscontrole. Teer-ing man!!!!!quote:Op woensdag 21 december 2005 12:42 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
stuurbekrachtiging (uiteraard via de hydrauliek, zodat je ook je auto met een klapband nog onder controle houdt)
BX-en zie je niet veel. Slechts enkelen kunnen die wagen waarderen en daarom is de BX aan maar enkelen voorbehouden -> exclusief dus.quote:Op woensdag 21 december 2005 10:06 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
al kijkende naar zijn naam!
hoe kun je in hemelsnaam een BX exculsief noemen, hoe kun je in het algemeen al een gewone produktieauto exclusief noemen...![]()
U hebt gezocht op exclusief:
RESULTAAT (maximaal 20 woorden)
ex·clu·sief (bn.)
1 iets uitsluitend => niet inbegrepen; <=> inclusief
2 bijzonder omdat het maar aan enkelen voorbehouden is
bron
Allemaal lafaards dus.quote:Op woensdag 21 december 2005 10:11 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Maw een ruime franse kuddekutwagen met een excusief veersysteem (wat zo excusief is dat geen enkel andere fabrikant het wil monteren)
Ja, da's echt exclusief!
als je jezelf niets verbeeld dan ben je ook niets....![]()
Mercedes ookquote:Op woensdag 21 december 2005 10:49 schreef Gripper het volgende:
[..]
(...)
Overigens heeft Mercedes op enkele van de zeer exclusieve modellen het hydropneumatische veersysteem van citroën ingebouwd. Zo exclusief of onbetrouwbaar is het dus ook niet dat andere merken het niet willen gebruiken. (...)
Helaas wel ja ...quote:Op woensdag 21 december 2005 11:31 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
in die tijd was citroën het roestmonster bij uitstek naast alfa
Je vergeet de Eend. Eendjes uit de jaren '80 hadden nogal de neiging om zo hard te roesten, dat het een oorverdovend kabaal gaf/geeft. Thank God voor nieuwe chassis' en andere plaatdelen !quote:Op woensdag 21 december 2005 11:34 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je weet dat plastic niet kan roesten?Sinds halverwege de jaren tachtig roesten citroens niet meer. Visa's waren de laatste auto's die nog onder je kont wegroestten, de BX was de eerste die redelijk bestendig was tegen corrosie. Opel hield pas een paar jaar later op met roestbakken fabriceren. Maar ook die zijn tegenwoordig redelijk roestvrij, knap hoor!
![]()
Zelfdragende carosserie. En nee, Citroën moet niet geprezen worden als een jaguar. Dat zou een belediging zijn voor Citroën !quote:Op woensdag 21 december 2005 12:24 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Opel was 1 van de eersten met de zelfdragende chassis, dus what's your point?
Het boeit me echt geen ene drol wie wat wanneer en hoe het heeft uitgevonden en/of ge-introduceerd.Alleen word ik ontzettend moe van dat "exclusieve" ge-beweer.Citroen is gewoon een doorsnee merk met een aparte gedacjtengang, doe dan niet alsof het geprezen moet worden als een jaguar of weet ik wat.
in feite is citroen gewoon de opel van frankrijk!
opel C3 ? Waar HEB je het over ?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:14 schreef dancemacabre het volgende:
Opel is erg degelijk daarom rijd ik met een c3 exclusive,
veel comfort + zuinige automaat, 3jaar garantie, billijke prijs.
Zover gaat het ook weer niet. Normaal zou, als je op een rechte weg rijdt en 1 van je voorbanden knapt, je een scherpe bocht naar links/rechts (afhankelijk van welke band die klapt) maken. Nu merk je maar amper dat je band aan gort is. Dus je stuurt rustig naar de kant van de weg, stapt uit en wisselt het wiel.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:40 schreef R-Powa het volgende:
[..]
Dit mag je mij even uitleggen... Je rijdt met die exclusieve auto van je door een bocht, achterbandje klapt, dan vangt de hydrauliek je hendige slip op door automatisch te gaan tegensturen omdat je stuurbekrachtiging dat vanzelf doet ofzow? Da's wel kewl, dan waren ze ook de eerste met een aktieve dynamische stabiliteitscontrole. Teer-ing man!!!!!![]()
241 om exact te zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:37 schreef patje74 het volgende:
[..]
Leuk dat je het noemt, die zaten dus al op de SM.
Maar goed, met de geweldige roestpreventie die in de GS is toegepast, kan ik ondertussen oprecht zeggen dat ik exclusief rijd.
(slechts 245 in NL aanwezig)
Inderdaad. En voor dat confort rijd ik Citroën, omdat geen enkel merk maar in de buurt kan komen van een goed onderhouden BX / GS / CX / DS / SM.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:37 schreef patje74 het volgende:
Maar idd, een BX is niet exclusief, maar wel een bijzonder vooruitstrevende wagen die zijn betrouwbaarheid heeft bewezen. En dat is terug te vinden in de enorme aantallen die onze wegen nog sieren.
De techniek is vooruitstrevend geweest, daardoor waren de eerste types ook niet zo best. Maar de liefhebber neemt dat op de koop toe. Je krijgt er immers een berg comfort voor terug.
Welke slip zou er opgevangen moeten worden door te gaan tegensturen? Daar zal namelijk geen sprake van zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:40 schreef R-Powa het volgende:
Dit mag je mij even uitleggen... Je rijdt met die exclusieve auto van je door een bocht, achterbandje klapt, dan vangt de hydrauliek je hendige slip op door automatisch te gaan tegensturen omdat je stuurbekrachtiging dat vanzelf doet ofzow? Da's wel kewl, dan waren ze ook de eerste met een aktieve dynamische stabiliteitscontrole. Teer-ing man!!!!!![]()
quote:Op donderdag 22 december 2005 00:56 schreef 2cv het volgende:
[..]
BX-en zie je niet veel. Slechts enkelen kunnen die wagen waarderen en daarom is de BX aan maar enkelen voorbehouden -> exclusief dus. Je ziet ze niet veel omdat de meesten nu wel op zijn. Bovendien... ik heb een DelSol VTi met Roboroof. Ik durf te wedden dat er minder dan 241 van dat type in Nederland rijden. Is mijn CRX dat ineens exclusief?
[..]
Allemaal lafaards dus. Snappik niet
[..]
Mercedes ookIk dacht alleen Rolls Royce ! Nee... kennelijk is het Mercedes na 50 jaar gelukt om wat van Citoëns te maken. Best knap
[..]
Helaas wel ja ... Ach ... voor 1990 werden slechts weinig auto's goed behandeld tegen roest. Franse, Japanse en Italiaanse auto's roestten toen nu eenmaal hard
[..]
Je vergeet de Eend. Eendjes uit de jaren '80 hadden nogal de neiging om zo hard te roesten, dat het een oorverdovend kabaal gaf/geeft. Thank God voor nieuwe chassis' en andere plaatdelen! Niet alleen de Eend, hoor
[..]
Zelfdragende carosserie. En nee, Citroën moet niet geprezen worden als een jaguar. Dat zou een belediging zijn voor Citroën! Want!? Snappik al helemaal niet
[..]
opel C3 ? Waar HEB je het over ?Snappik inderdaad OOK niet
zal wel sarcasme zijn(?)
[..]
Zover gaat het ook weer niet. Normaal zou, als je op een rechte weg rijdt en 1 van je voorbanden knapt, je een scherpe bocht naar links/rechts (afhankelijk van welke band die klapt) maken. Nu merk je maar amper dat je band aan gort is. Dus je stuurt rustig naar de kant van de weg, stapt uit en wisselt het wiel. Vind je dat niet heel erg scary dat een auto niet z'n best doet om de vier wielen zo hard mogelijk op de weg te duwen? Het betekent eigenlijk alleen maar dat de zooi slap afgeveerd is, lijkt me. Geen probleem als je van Amerikanen en Citroëns houdt maar je moet er niet supersportief mee willen rijden.
BX-en zie je niet veel... Man al ooit eens bij pietje kiezer geweest?quote:Op donderdag 22 december 2005 00:56 schreef 2cv het volgende:
[..]
BX-en zie je niet veel. Slechts enkelen kunnen die wagen waarderen en daarom is de BX aan maar enkelen voorbehouden -> exclusief dus.
[..]
Allemaal lafaards dus.
[..]
Mercedes ookIk dacht alleen Rolls Royce !
[..]
Helaas wel ja ...
[..]
Je vergeet de Eend. Eendjes uit de jaren '80 hadden nogal de neiging om zo hard te roesten, dat het een oorverdovend kabaal gaf/geeft. Thank God voor nieuwe chassis' en andere plaatdelen !
[..]
Zelfdragende carosserie. En nee, Citroën moet niet geprezen worden als een jaguar. Dat zou een belediging zijn voor Citroën !
[..]
opel C3 ? Waar HEB je het over ?![]()
[..]
Zover gaat het ook weer niet. Normaal zou, als je op een rechte weg rijdt en 1 van je voorbanden knapt, je een scherpe bocht naar links/rechts (afhankelijk van welke band die klapt) maken. Nu merk je maar amper dat je band aan gort is. Dus je stuurt rustig naar de kant van de weg, stapt uit en wisselt het wiel.
okee ... "zie je niet veel rijden"quote:Op donderdag 22 december 2005 10:05 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
BX-en zie je niet veel... Man al ooit eens bij pietje kiezer geweest?
![]()
Als je het zo zwartwit gaat bekijken is zelfs een lamboghini of ferrari niet excuslusief.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
binnen het Citroën-wereldje, tja
en al schroef je regensensoren, 8 ruitenwissers en een gloednieuwe voorruit die altijd schoonblijft op een BX ... het blijft een BX waarvan het chassis en de beplating uit dezelfde machine komt als nagenoeg elke andere BX. Daar gaat de exclusiviteit dus.
Nee, zo werkt het niet. Doordat de stuurbekrachtiging gekoppeld staat aan het hydraulisch systeem wat ook de vering bedient én doordat de stuurbekrachtiging met een enorme overdruk werkt (150 bar meen ik) reageert het systeem nauwelijks op een klapband (je stuur wordt niet uit je handen geslagen en de vering zorgt voor de stabiliteit) zodat je veilig je wagen aan de kant kan zetten.quote:Op donderdag 22 december 2005 00:40 schreef R-Powa het volgende:
[..]
Dit mag je mij even uitleggen... Je rijdt met die exclusieve auto van je door een bocht, achterbandje klapt, dan vangt de hydrauliek je hendige slip op door automatisch te gaan tegensturen omdat je stuurbekrachtiging dat vanzelf doet ofzow? Da's wel kewl, dan waren ze ook de eerste met een aktieve dynamische stabiliteitscontrole. Teer-ing man!!!!!![]()
Dan zijn we het eensquote:apart (bn.)
1 gescheiden van anderen of iets anders, opzichzelfstaand => afzonderlijk, alleenstaand, eigensoortig, los, onafhankelijk, separaat
2 bijzonder, exclusief
3 buitenissig, excentriek => vreemd
Opel Vectra 2000 16 valvequote:Op woensdag 21 december 2005 19:02 schreef BX19GT het volgende:
[..]
In elk model is exclusiviteit te vinden. Van bijvoorbeeld de BX 19 Digit, waar er maar 4.000 van gebouwd zijn, en er nu nog waarschijnlijk 24 van bestaan in Nederland, is de exclusiviteit binnen het Citroën-wereldje goed geaccepteerd.
Want de Digit had in 1985 standaard:
- 4 electrische ramen
- centrale vergrendeling op afstandsbediening
- 1900 cc 4-in-lijn motor met dubbeltraps carburateur (105 pk)
- standaard brons getinte ruiten
- etc
- etc
- etc
- standaard BOARDCOMPUTER![]()
- digitaal dashboard![]()
[afbeelding]
Van wanneer is die wagenquote:Op donderdag 22 december 2005 10:50 schreef yup het volgende:
[..]
Opel Vectra 2000 16 valve
2 liter 1999 cc 4-in-lijn motor met multipoint (4 injectoren) injectiesysteem (156 pk)
Verder had de Vectra ook electrische ramen rondom, electrische spiegels, digitale dashboard, boordcomputer etc.
En dat was ook een vrij exclusieve auto...
Dus de waarde van je post ? :/
1989 was de productie begonnen van de Vectra 2000 16 valve. Blokje is al eerder gebruikt (volgens mij als eerst in de Kadett GSi 16v, weet niet zeker)... Auto is tot 1992 ofzo gebouwd dacht ik...quote:Op donderdag 22 december 2005 10:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Van wanneer is die wagen
De digit is tot '89 gemaakt, voor die tijd vrij veel vermogen hoor.
Achja, het 1.9 16v injectie blok uit de BX levert ook iets van 150pk.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:53 schreef yup het volgende:
[..]
1989 was de productie begonnen van de Vectra 2000 16 valve. Blokje is al eerder gebruikt (volgens mij als eerst in de Kadett GSi 16v, weet niet zeker)... Auto is tot 1992 ofzo gebouwd dacht ik...
Voor rally en race auto's zijn andere eigenschappen nodig om goed te kunnen presteren. Op het gebied van veiligheid wordt nog wel eens een gokje genomen en over comfort hoeven we niet eens te spreken.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:49 schreef yup het volgende:
Als die hydro zooi zo goed was waarom zie je het dan niet op rally auto's of andere race wagens
Serieuze question bij de weg...
Pffff, lul niet zo stom man! Heb in zat BX'en gereden en elke keer verbaasde ik me weer over het veer-en rijcomfort (nadat je jezelf van de voorruit had gekrabt omdat je was vergeten hoe foeking heftig die dingen remmen als je dat niet weet).quote:Op donderdag 22 december 2005 11:47 schreef patje74 het volgende:
Uit b.v. de opmerking van R-Powa kan je al zien dat de tegenstanders totaal geen fluit verstand van deze wagens hebben en eigenlijk gewoon met de massa mee lullen. Wat natuurlijk ook het gemakkelijkst is, daar worden velen bijzonder populair van, en wie wil dat niet! Van sommigen kan je gewoon geen beter gefundamenteerde bijdrage verwachten, jammer...
andere eigenschappen dan goede wegligging?quote:Op donderdag 22 december 2005 11:55 schreef patje74 het volgende:
[..]
Voor rally en race auto's zijn andere eigenschappen nodig om goed te kunnen presteren. Op het gebied van veiligheid wordt nog wel eens een gokje genomen en over comfort hoeven we niet eens te spreken.
Het is al eens geintroduceerd op racewagens. Werd toen verboden omdat het de bestuurder teveel hielp.quote:Op donderdag 22 december 2005 11:49 schreef yup het volgende:
Als die hydro zooi zo goed was waarom zie je het dan niet op rally auto's of andere race wagens
Serieuze question bij de weg...
Zo is het!quote:Deze discussie is oneindig. De ene kant roept 'Opel!!' de andere kant roept 'Citroën!'....zucht.
Bij conventionele technieken wel ja. Maar er is meer dan dat!quote:Op donderdag 22 december 2005 12:02 schreef Googolplexian het volgende:
wegligging staat vaak tegenover comfort, hè.
quote:Op donderdag 22 december 2005 12:02 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
andere eigenschappen dan goede wegligging?
wegligging staat vaak tegenover comfort, hè. Ik zou in een Citroën dan ook niet stevig willen bochten want voor mij houd rijplezier in dat ik me één voel met de weg. Comfort is voor mij dan ook niet zo belangrijk. Looks en wegligging wel.
Kennelijk niet als je voor ultiem gaat. Sorryquote:Op donderdag 22 december 2005 12:04 schreef patje74 het volgende:
[..]
Bij conventionele technieken wel ja. Maar er is meer dan dat!
Ze doen moeilijk die gasten van Citroen.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]nog nooit in een Citroën Xantia met Activa systeem gereden zeker
![]()
Ultiem comfort en bij geen overhellen in bochten, auto blijft gewoon vlak.
En dankzij licht meesturende achterwielen heb je een SUPERwegligging te pakken.
dat had meer te maken met de fietsbanden onder de 2CVquote:Op donderdag 22 december 2005 12:12 schreef patje74 het volgende:
Alleen de 2CV heeft al een wegligging waar diverse moderne wagens ten tijde van sneeuw en gladheid van kunnen dromen!
Ik zie het nog voor me, toen er vorig jaar een partij sneeuw was gevallen, al de golfjes, astra's... eh, welke auto eigenlijk niet? Ze stonden stuk voor stuk vast.![]()
@Taxi
Het zijn inderdaad draken om aan te sleutelen, daar heb je een punt.
maar de echte liefhebber slaat zich daar doorheen natuurlijk.
Ook die dragen bij aan de goede eigenschappen ja. Maar het veersystem van een 2CV is op zijn eigen manier ook bijzonder te noemen. Eenvoudig, maar zeer vernuft. Niet alle positieve eigenschappen zijn weg te boeken onder laag gewicht en dunne banden.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
dat had meer te maken met de fietsbanden onder de 2CV
maar grip bij gladheid is toch niet zozeer een kwestie van wegligging?quote:Op donderdag 22 december 2005 12:20 schreef patje74 het volgende:
[..]
Ook die dragen bij aan de goede eigenschappen ja. Maar het veersystem van een 2CV is op zijn eigen manier ook bijzonder te noemen. Eenvoudig, maar zeer vernuft. Niet alle positieve eigenschappen zijn weg te boeken onder laag gewicht en dunne banden.
En met het feit dat je met volgas in een 2CV ongeveer evenveel vermogen op de voorbandjes perst als een gemiddelde aircopomp van een moderne auto produceert. Rijdt wat makkelijker weg ook, enzow.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
dat had meer te maken met de fietsbanden onder de 2CV
Ford Focusquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:32 schreef thefunny het volgende:
Deze discussie is oneindig. De ene kant roept 'Opel!!' de andere kant roept 'Citroën!'....zucht.
Dat kan, maar als je met conventionele vering een bocht hard door wilt kom je niet uit onder een stugge vering. En dat is dan weer niet zo comfortabel.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:15 schreef yup het volgende:
[..]
Ze doen moeilijk die gasten van Citroen.
Je kan het ook simpel aanpakken: RWD, onafhankelijke achtervering en ultieme gewichtsverdeling toepassen. Doet een niet nader te noemen merk met blauw wit propellor logo en 3 letters, maar da's offtopic
En dan iedereen huilen op dit forum als het 1 nachtje even gevroren heeft.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:15 schreef yup het volgende:
[..]
Ze doen moeilijk die gasten van Citroen.
Je kan het ook simpel aanpakken: RWD, onafhankelijke achtervering en ultieme gewichtsverdeling toepassen. Doet een niet nader te noemen merk met blauw wit propellor logo en 3 letters, maar da's offtopic
Dit slaat echt werkelijk alles... ga eens naar een goede dokter en gun het eens een goed gesprek, met wat therapie en wat medicatie kun je straks ook weer normaal nadenken....quote:Op donderdag 22 december 2005 12:12 schreef patje74 het volgende:
Alleen de 2CV heeft al een wegligging waar diverse moderne wagens ten tijde van sneeuw en gladheid van kunnen dromen!
Ik zie het nog voor me, toen er vorig jaar een partij sneeuw was gevallen, al de golfjes, astra's... eh, welke auto eigenlijk niet? Ze stonden stuk voor stuk vast.![]()
@Taxi
Het zijn inderdaad draken om aan te sleutelen, daar heb je een punt.
maar de echte liefhebber slaat zich daar doorheen natuurlijk.
Ohjee, daar hebben we onze bmw rijdende LPG basherquote:Op donderdag 22 december 2005 12:38 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dit slaat echt werkelijk alles... ga eens naar een goede dokter en gun het eens een goed gesprek, met wat therapie en wat medicatie kun je straks ook weer normaal nadenken....![]()
Nee joh, dat klopt welquote:Op donderdag 22 december 2005 12:38 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dit slaat echt werkelijk alles... ga eens naar een goede dokter en gun het eens een goed gesprek, met wat therapie en wat medicatie kun je straks ook weer normaal nadenken....![]()
Eensch.quote:Op donderdag 22 december 2005 12:06 schreef Metro2005 het volgende:
[..]nog nooit in een Citroën Xantia met Activa systeem gereden zeker
![]()
Ultiem comfort en bij geen overhellen in bochten, auto blijft gewoon vlak.
En dankzij licht meesturende achterwielen heb je een SUPERwegligging te pakken.
quote:Op donderdag 22 december 2005 12:48 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ohjee, daar hebben we onze bmw rijdende LPG basher
Klopt niet, een paar winterbandjes onder je auto en die 2cv blijft nergens...quote:Op donderdag 22 december 2005 12:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Nee joh, dat klopt wel
er zitten van die smalle bandjes op een eend, dat is voor de sneeuw perfect, kijk maar naar de rally in de sneeuw is het net alsof ze met thuiskomertjes rijden..![]()
dat ookquote:Op donderdag 22 december 2005 12:24 schreef R-Powa het volgende:
[..]
En met het feit dat je met volgas in een 2CV ongeveer evenveel vermogen op de voorbandjes perst als een gemiddelde aircopomp van een moderne auto produceert. Rijdt wat makkelijker weg ook, enzow.
Dat vind ik niet erg hoorquote:Op donderdag 22 december 2005 12:33 schreef Repeat het volgende:
[..]
En dan iedereen huilen op dit forum als het 1 nachtje even gevroren heeft.
"oew het is zoooo glad, bij 30 km slipt mn achterkant al helemaal weg oww wat ergggg"
je meent het?quote:Op donderdag 22 december 2005 13:03 schreef Herr.Flick het volgende:
Klopt niet, een paar winterbandjes onder je auto en die 2cv blijft nergens...
(wegligging is meer dan alleen bandjes!!)
Hoho, de 4.000 exemplaren van de BX 19 Digit zijn gebouwd in november 1985.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:51 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Van wanneer is die wagen
De digit is tot '89 gemaakt, voor die tijd vrij veel vermogen hoor.
Soooo hey!quote:Op vrijdag 23 december 2005 05:39 schreef BX19GT het volgende:
[..]
Hoho, de 4.000 exemplaren van de BX 19 Digit zijn gebouwd in november 1985.![]()
Ja precies, geef mij maar lekkere grote ronde klokken.quote:Op vrijdag 23 december 2005 09:30 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Soooo hey!![]()
eind '84 kwamen de 1e kadetdielekt's al met digidash...geen porem trouwens, geef mij maar klokken![]()
quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:39 schreef Googolplexian het volgende:
1983 Austin Maestro:
[afbeelding]
nog zo'n tobber
Amerikaanse innovatie > Michelin geld > Peugeot powerquote:The story of Citroën begins with the founder of the company himself, André Citroën. After serving in the French army, he set up a gear-making business. In 1919, however, the business started to produce automobiles, beginning with the conventional Type A.
In 1924, Citroën began a relationship with American engineer Edward Gowan Budd. From 1899, Budd had worked to develop pressed-steel bodies for railroad cars, Pullman in particular. Budd went on to manufacture steel bodies for many automakers, Dodge being his first big auto client. In 1928, Citroën introduced the first all-steel body in Europe. By 1930, Budd had created a prototype for Citroën with a unibody and front wheel drive. It was this prototype that evolved into the Onze Légère and 7 CV (5 kW) Traction Avant of 1934. These cars would set the pattern to be followed thirty years later by the Mini, Volkswagen and nearly every other manufacturer.
In the beginning, the cars were successful. But soon competitors, who still used a wood structure for their bodies, introduced aerodynamic body designs on their cars. Citroën had no way to redesign the body of his cars and the cars began to be perceived as old-fashioned. The Citroëns sold in large quantities despite the stylistic drawback, but the car's low price was the main selling point and Citroën experienced heavy losses. That encouraged André Citroën to develop the Traction Avant, a car so innovative that to it the competition would have no response. Achieving quick development of the Traction Avant was, of course, expensive and contributed to the financial ruin of the company.
Citroën also sponsored some expeditions in Asia (Croisière Jaune) and Africa (Croisière Noire), intended to demonstrate the potential for motor vehicles to cross inhospitable regions. The expeditions conveyed scientists and journalists and were a publicity success.
In 1934, debt forced the company into foreclosure; it was then taken over by its biggest creditor, the tire company Michelin.
Citroën unveiled the 2CV at the Paris Salon in 1948. This car become a bestseller and even a 4wd version with 2 engines where sold in limited numbers.
1955 saw the introduction of the DS, which was the first full usage of Citroën's now legendary hydropneumatic suspension system that was first tested on the rear suspension of the last of the Tractions. The DS featured power steering, power brakes and suspension and directional headlights. The same high-pressure system was used to activate pistons located in the gearbox cover to operate the clutch on their "Citromatic", Citroën's version of a semi-automatic transmission. This high-pressure hydraulic system would form the basis of many Citroën cars , including the SM, GS, CX, BX, XM, Xantia and C5.
In 1965 Citroën took over the French carmaker Panhard in the hope of using Panhard's expertise in midsize cars to complement its own range of very small, cheap cars (e.g. 2CV/Ami) and large, expensive cars (e.g. DS/ID). In 1967 Citroën took control of Maserati, the Italian sports car maker and launched the sports car/Grand Tourer SM, which contained a V6 Maserati engine. This maneuver was unfortunately-timed, with the impending 1973 energy crisis soon to make GT manufacture unprofitable.
Huge losses caused by failure of the Maserati tie-up coupled with crippling warranty costs by the unreliable GS and high developement cost of CX led to Peugeot taking over Citroën in 1976. The combined company was known as PSA Peugeot Citroën, PSA sold off Maserati to DeTomaso soon after.
In the 1980s, Citroën models were increasingly Peugeot-based. The BX of 1982 still used the hydropneumatic suspension system, but was powered by Peugeot-derived engines. By the late 1980s, PSA used extensive platform sharing. The XM, for example, used the same engines and floorpan as the Peugeot 605, and the Xantia of 1993 was identical under the skin to the Peugeot 406.
Citroën developed a small car for production in Romania known as the Oltcit, which it also sold as the Citroën Axel.
Citroën's ambitious attitude to engineering and styling was squeezed out in favor of Peugeot conservatism. The ubiquitous 2CV was finally killed off in 1990, production having moved from France to Portugal.
In spite of the problems between Peugeot and Citroën, Citroën has continued its tradition for innovation, exemplified by new vehicles such as the C2 and the Xsara Picasso. It has even expanded into new markets, for example in China where the C3 and Xsara are alongside the ZX Fukang and Elysée local models. The introduction of even newer models, such as the long-awaited XM replacement, the C6, indicates Citroën's continued commitment to innovation in the 21st century.
Proof of this good health, in 2005, for the first time in its history, Citroën is planned to reach a total worldwide production of 1,000,000 cars.
VAUXHALL=OPEL ze behoren alle bij tot het GM concernquote:
Ach Ford roest tegenwoordig ook weer, en de navi spreekt ook.quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:02 schreef Jalu het volgende:
Volgens mij was het Renault die als eerste een digitaal dashboard toepaste in een personenauto, in de Renault 11. Ding had ook nog een sprekende boordcomputer, en dat was omstreeks 1982.
Zie je niet veel meer, was nog een "ouderwetse" Renault. (roest!)
ff een topic hijack...quote:Op vrijdag 23 december 2005 20:11 schreef GizartFRL het volgende:
Was vandaag nog iemand met een R11 bij ons op de zaak.
Heeft een knipperlichtje en een antenne besteld.
Morgen in huis.
Een motorplaat voor het nieuwe type Espace daarntegen staat wel in BackOrder.....
Haha, lekker onderbouwd.quote:Op vrijdag 23 december 2005 23:24 schreef Mattytrix het volgende:
Zeker weten Opel!, super auto's.
Wat is er nou weer mis met Opel rijders?quote:
Allemaal sjonnies ... weet je toch.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:06 schreef Mattytrix het volgende:
[..]
Wat is er nou weer mis met Opel rijders?.
het zijn Citroën-sjonnies.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik snap die mensen niet...
dat gaat ook op voor Civicsquote:Op zaterdag 24 december 2005 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom in godsnaam zoveel geld spenderen een kleine citroen te tunen, als je dat geld gewoon extra in de aanschaf van een auto steekt, rij je een luxe, grote bak.
Tja, daar kan ik me nog wat bij voorstellen, lekker een traction avant uit elkaar halen, onderdelen bezorgen, galvaniseren, opnieuw in elkaar zetten, en dan uiteindelijk een in nieuwe of beter dan nieuwe traction avant hebben.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:23 schreef Googolplexian het volgende:
Ieder zijn hobby, toch? Een old-timer restaureren, bijv., is ook een theoretische verkwisting van euro's maar wel erg leuk.
Wat zijn dat voor dikke pauper bakken dan?.. dat zijn pas echte auto's voor sjonnies.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Allemaal sjonnies ... weet je toch.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De afgelopen 2 jaar welgeteld 300 euro uitgegeven aan reparaties (=grote & kleine beurt), verbruik is gem. 1:18 en er staat inmiddels 392500 km op de teller.quote:Op zondag 25 december 2005 12:15 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vind je het gek dat niemand meer een xantia/xm willen hebben, reparaties zijn stervens duur en ze veroorzaken een draaikolk in de benzine tank.
Ze kosten ook geen drol meer, xantia uit 96 heb je wel voor 1500 euro
Opels daar in tegen![]()
quote:Op zondag 25 december 2005 12:26 schreef Gambolputty het volgende:
[..]
De afgelopen 2 jaar welgeteld 300 euro uitgegeven aan reparaties (=grote & kleine beurt), verbruik is gem. 1:18 en er staat inmiddels 392500 km op de teller.
En het is geen Opel maar een Xantia.
quote:
Wat voor motor heb je dan?quote:Op zondag 25 december 2005 12:26 schreef Gambolputty het volgende:
[..]
De afgelopen 2 jaar welgeteld 300 euro uitgegeven aan reparaties (=grote & kleine beurt), verbruik is gem. 1:18 en er staat inmiddels 392500 km op de teller.
En het is geen Opel maar een Xantia.
De motor is een 1.9D. Maar wat zou er nu zo reteduur moeten zijn aan Citroëns?quote:Op zondag 25 december 2005 16:44 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Wat voor motor heb je dan?![]()
En dat is heel erg mooi dat jij zo weinig kosten hebt, (ik heb nog minder met opel), maar het ging mij om de reparatie kosten, dus ALS er wat kapot gaat.
onderdelen en dan nog het veersysteem.quote:Op zondag 25 december 2005 17:48 schreef Gambolputty het volgende:
[..]
De motor is een 1.9D. Maar wat zou er nu zo reteduur moeten zijn aan Citroëns?
Onderdelen vallen volgens mij wel mee.quote:Op zondag 25 december 2005 17:54 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
onderdelen en dan nog het veersysteem.
Valt wel mee. Veerbollen vervangen is een tientjeskwestie. En verder zit er een heel normale motor in.quote:Op zondag 25 december 2005 17:54 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
onderdelen en dan nog het veersysteem.
Onderdelen zijn helemaal niet duur voor een citroën juist.quote:Op zondag 25 december 2005 17:54 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
onderdelen en dan nog het veersysteem.
Dus effe vergeten om olie in het systeem te gooien en je auto valt uit elkaar?quote:Op zondag 25 december 2005 21:23 schreef Metro2005 het volgende:
2 nieuwe veerpoten (vanwege te laat hydraulische olie wissel door vorige eigenaar)
nieuwe voorste hoogteregelaar (vanwege te laat hydraulische olie wissel door vorige eigenaar)
Nieuwe Debietregelaar (verdeelblok voor vering + stuurbekrachtiging) (WEDEROM vanwege te late oliewissel )
Allemaal inwendig vervuild of stroef geworden doordat men bezuinigd heeft op 4 liter LHM Olie (wat gvd net 4 tientjes kost![]()
)
Kost bij elkaar iets van 600 euro, maargoed daar kan de bx op zich niks aan doen, dat is gewoon achterstallig onderhoud.
Wat een onzin. Mijn Xantia is in onderhoud niet duurder dan andere europeanen. De grote beurt van de Ford van mijn vriendin was net zo duur als die van mijn Xantia. Vorig jaar reed ik met mijn 65 liter tank met gemak 850 kilometer en met een hoog gemiddelde. Was op reis naar spanje. Ik rijd met mijn Xantia 20i 16v nooit beneden de 1 op 10 overigens of ik nu veel stadsverkeer rijdt of niet.quote:Op zondag 25 december 2005 12:15 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Vind je het gek dat niemand meer een xantia/xm willen hebben, reparaties zijn stervens duur en ze veroorzaken een draaikolk in de benzine tank.
Ze kosten ook geen drol meer, xantia uit 96 heb je wel voor 1500 euro
Opels daar in tegen![]()
quote:Op maandag 26 december 2005 02:59 schreef PNG het volgende:
(snapt Tommy het nog ?)
en jij wil een auto met deze spullen aan boord die niet eens essentieel zijn voor het rijden alleen al de weg opquote:Op maandag 26 december 2005 02:59 schreef PNG het volgende:
Nee is niet helemaal waar. Wat er gebeurt is sowieso dit, sleutel om en de pomp gaat lopen, bij de DS en SM loopttie continu ook warm om de zoveel tijd, hoor je ook goed, bij de BX vandaag merkte je het ook, lage accu spanning, hoor je de pomp als een SM zeg maar continu aan begin. "hij maakt veel herrie", ja dat is de pomp die zijn druk wil opbouwen.
Wat gebeurt is dat ze ermee door rijden met laag niveau, en dan krijg je golf tekentje. En dan doorrijden, loopt de pomp droog of kapt een bol dermee.
(snapt Tommy het nog ?)
Wat heeft nadenken met observeren te maken ?quote:Op donderdag 22 december 2005 12:38 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dit slaat echt werkelijk alles... ga eens naar een goede dokter en gun het eens een goed gesprek, met wat therapie en wat medicatie kun je straks ook weer normaal nadenken....![]()
Grappig. Ik vern*uk m'n Eend nog wel eens, mar dat heeft geen bal met het weer te maken. Voorbeeldje: van Groningen naar Joure met de Eend bij storm (zijwind!). Geen centje pijn. Ja, het bewoog een beetje, maar nog nooit zoveel lol gehad in m'n Eendje. Inderdaad: n*uken in m'n Eend moet ik nog een ker doenquote:Op donderdag 22 december 2005 13:03 schreef Herr.Flick het volgende: (...)
C: Dat er 2CV races gehouden wordenwil niet zeggen dat een 2CV een goede wegligging heeft, sterker nog, een 2CV is zo'n beetje de zwabberbak bij uitstek.Boven windkracht 1 word het al gevaarlijk bij zijdelingse wind.
Je kunt het toch niet serieus gaan verdedigen dat een (lollige auto) zoals een 2CV een goede wegligging zou hebben, het is techniek van de jaren 30-40, geen enkele eend(2Cv of welk subtype dan ook) die een moderne auto overtreft daarin, kies maar een merk en type...
nogmaals, ik ben absoluut niet anti-citroen, alleen vind ik het "onnodig ophemelen" van dat merk nogal overbodig, sterker nog, dat vind ik overbodig van elk merk,en excusief zijn ze niet, ook niet bijzonder... elk merk heeft wel iets bijzonders
[..]
Klopt niet, een paar winterbandjes onder je auto en die 2cv blijft nergens...
(wegligging is meer dan alleen bandjes!!)
Grappig. Dat heb ik precies hetzelfde met BMW.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:02 schreef M5 het volgende:
Als ik moet kiezen tussen Citroën en Opel, ga ik lekker voor de Opel. Citroëns hebben op een enkele uitzondering na gewoon een wagelijk design imo.
Dus jij laat je beinvloeden door de mening van anderen? Bang om afgezeken te worden? Wat is er mis met het weggedrag? Mijn DS uit 1968 gaat knetterhard over een rotonde, zo week geveerd als ze is.quote:Op vrijdag 16 december 2005 19:25 schreef Nnelis het volgende:
[..]
Klopt, tegenwoordig zijn er ook geen slechte auto's meer (bijna niet dan) maar met kwaliteitsverschil doelde ik vooral op het verleden. Toen was het nl. dramatisch gesteld met de kwaliteit van citroen. De cijfers van citroen nu vallen me ook absoluut niet tegen.
De hoofdreden dat ik anti citroen ben is het imago en het weggedrag. UIterlijk speel natuurlijk ook me, al vind ik de c2, c4 en c6 wel leuke autos, maar ik heb er geen ervaring mee.
Een BX basis koste in 1986 rond de 19.500 gulden. De duurste BX was in 1988 de BX GTI 16V met 50000 gulden.quote:Op maandag 26 december 2005 02:33 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Dus effe vergeten om olie in het systeem te gooien en je auto valt uit elkaar?
En heeft elke Citroën zo'n systeem?
En kostte een BX nieuw niet iets van 4500 euro? Valt 600 eu dan niet onder de noemer "hoge onderhoudskosten"?
Als je alle rommel die niet essentieel zijn voor het autorijden er uit sloopt, heb je het equivalent van een 2CV.quote:Op maandag 26 december 2005 15:22 schreef Pumatje het volgende:
[..]
en jij wil een auto met deze spullen aan boord die niet eens essentieel zijn voor het rijden alleen al de weg op![]()
Opel! ....
( heb zelf honda )
ik heb een keer in een DS gereden en die discussie lijkt me heel goed mogelijk hoorquote:Op maandag 26 december 2005 17:41 schreef rashudo het volgende:
Het is natuurlijk een hele leuke discussie. Totdat je 1 keer in een DS hebt gereden. Dan is er geen discussie meer mogelijk.![]()
Ik ook, de stuurbekrachtiging van een Opel is ook inderdaad niet fijn.quote:Op maandag 26 december 2005 17:24 schreef 2cv het volgende:
Ik ben het best wel eens met Quint24.
Hangt van de Opel af. Vectra van 1998 vind ik het perfect (niet te licht, niet te zwaar). Astra diesel van 1991 (1.7d) nou weer niet, maar kan ook komen door de zware diesel voorin...quote:Op maandag 26 december 2005 18:06 schreef patje74 het volgende:
[..]
Ik ook, de stuurbekrachtiging van een Opel is ook inderdaad niet fijn.![]()
Natuurlijk is er nog wel discussie als je eenmaal DS gereden hebt; rijd een DS nu fijner, een GS of een SM, of natuurlijk een van die andere superieuren.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |