abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33074316
Klimtopic deel 2
[gripper modus]
Hier verder met het nieuwe centrale klimtopic. Omdat grenzen altijd verlegd worden heb ik van 5a ook maar even 6a gemaakt Hier dus verder met alles wat je bezighoudt als klimmer. Bergwandelaars ook welkom!

De laatste posting in het oude topic5a geklommen! [centraal] klimtopic ging over het feit of de kilimanjaro wel of geen "echte" beklimming is.
Ik vind van wel

Fotootje om in de stemming te komen: afgelopen zomer in de Ecrins, tijdens 2 weken alpien klimmen even een dagje lekker warm in de rotsen spelen rondom La Berarde. De route is een onbehaakte 5b op nuts en friends, 3 touwlengtes.

[/gripper modus]

Alexander Huber in zijn vrije beklimming van de Voie Petit op de Grand Capucin (Mont Blanc)

Kom ook naar de meet!

Nuttige url's
8a.nu
climbing.nl
forum.climbing.nl
Belclimb
Summitpost (Alpinisme)

[ Bericht 33% gewijzigd door Lortnoc op 14-12-2005 17:20:51 (gedoe :P) ]
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_33074452
Waarom had ik al zo'n vermoeden dat jij ook een deel 2 zou aanmaken... Ik vind die van mij mooier, en bovendien 6b. sluit deze maar

Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_33074491
Hehe, ik was een hele 5 minuten eerder

Laten we ze mergen
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
pi_33074602
Maar welke wordt er dan in welke gemerged?
EDIT: netjes opgelost zo, goed werk!

[ Bericht 17% gewijzigd door Gripper op 14-12-2005 16:38:49 ]
Mijn foto's op Flickr!
pi_33075123
Hehe, beetje rommeltje geworden zo, maar editten gaat niet meer.

Over de kilimanjaro: Mag zeker in dit topic, juist het leuke van klimmen dat er zo veel onder valt. Hier meer info over de Kilimanjaro.

Het schijnt dat de luchtdruk rond de evenaar hoger is dan richting de polen, dat is natuurlijk gunstig voor een beklimming van de Kilimanjaro. De K2 heeft om deze reden zuurstofarmere lucht dan de Everest.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:46:30 #6
88139 JoeyT
Ecoutez.. We komen hard...
pi_33075341
tvp
"Meisje kijk me aan en laat je tranen lopen.
Oog in oog met genialiteit sta je.
Hier had je toch niet op durven hopen.
Je gaat met Joey mee, want deze jongen komt zo hard."
pi_33075342
Na Poon Hill (3210m) in Nepal wilde ik het wel hoger opzoeken en waarschijnlijk wordt het dus volgend jaar de Kilimanjaro. Of het echt klimmen is betwijfel ik, hoog is het iig zeker.
pi_33075531
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef Lortnoc het volgende:
Hehe, beetje rommeltje geworden zo, maar editten gaat niet meer.
Jij bent TS... dan kun je toch tekst editten?
Mijn foto's op Flickr!
  woensdag 14 december 2005 @ 16:56:28 #9
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_33075576
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:54 schreef Gripper het volgende:

[..]

Jij bent TS... dan kun je toch tekst editten?
Dat kwam omdat ik de Openingspost uit het andere topic hier in ge-edit had, dan is het daarna automatisch onmogelijk om die post weer te editen.
Ik heb dat nu weer uitgezet, mocht de TS nog wat willen wijzigen...
pi_33075714
In dat geval Lortnoc, graag een opmerking bij mijn foto dat het een foto van gripper is, en jouw aanvankelijke tekstje was weggevallen. In de TT staat 6a en in mijn tekst 6b. maak van het tekstje dus ook maar 6a, dat klimmen we tenslotte ook allebei.

Mijn verhaaltje onder "De laatste posting in het oude topic t/m "Ik vind van wel" mag quote van gripper worden. En dan kunnen we na alle dubbeltopic gedoe nu eindelijk over klimmen gaan praten
Mijn foto's op Flickr!
pi_33076019
Ik heb een keer een 6a geklommen, maar blijf eerst nog een beetje oefenen met 5b's.
Tevens vorig weekend indoor ijsgeklommen, erg leuk!
Bij Bever in de Globe in Den Haag (Bij HS), was met wat mensen van de Maassac, dus voor 15 inplaats van 25 euro. Het wordt echter niet mijn sport, die ijsbijlen waar ik mee omhoog ging kostte 250 euro per stuk
pi_33076145
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:15 schreef superheist het volgende:
die ijsbijlen waar ik mee omhoog ging kostte 250 euro per stuk
Tja... Ze zijn er al vanaf 170 euro, en dan heb je ook topbijltjes hoor. Maar goedkoop is inderdaad anders. Daar staat tegenover dat de watervallen in de alpen elke winter weer gratis voor je bevriezen. Klimmen is geen goedkope hobby, maar ook zeker geen extreem dure.
*gripper vloekt al als hij een nutje van 8 euro laat vallen, laat staan als een bijl van 200 ¤ ooit de diepte in gaat... *
Mijn foto's op Flickr!
pi_33076217
Mmm, ik zou die bijlen dan ook vastmaken bij lange routes. Het argument dat je verwond kunt worden doordat je de bijl achter je aantrekt gaat ook niet meer op bij een val in de noordwand van Les Courtes want dan ga je toch wel dood.

Wil voor de zomer wel stijgijzers aanschaffen, die ijsbijlen komen dan later wel een keer. Tenzij ik in het voorjaar nog ergens couloirs ga klimmen ofzo (vrijwilligers?)
pi_33076553
Ben in Tanzania geweest, maar Kili is geen klimmen. Dat is bergwandelen. Niet dat het niet zwaar is, maar onder klimmen versta ik toch echt wat anders.
Jesus saves but death prevails.
pi_33086580
Leuk, weer een nieuw klimtopic.

Helaas zijn mijn klim/bergsportactiviteiten wat stilgevallen de laatste jaaaaaren.
Maar toch maar even een greep uit mijn gedane activitetien.

- Eerste ervaring met klimmen in de rots op mijn 9e.
- Heel veel geklommen tussen mijn 12e en mijn 20e.
- Aanwezig bij de opening van de eerste (of in ieder geval 1 van de eerste) klimmuren in nederland.
- Hoogtepunt in de rots een 8+ (duitse waardering) onsight voorgeklommen in de Frankenjura.
- Wolfgang Güllich in aktie gezien. (echt fantastisch)
- Aantal jaren cursus gegeven als instructeur.
- Een jaar of 10 in de alpen rondgetrokken.
- Hoogste top: Monta Rosa (Dufourspitze)
- Mooiste tocht: Lenszpitze noordwand gevolgd door overschreiding van de Nadelhorn.
- Dieptepunten: 3 sterfgevallen door de bergsport van te dichtbij meegemaakt.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_33094425
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:37 schreef Shivo het volgende:
Ben in Tanzania geweest, maar Kili is geen klimmen. Dat is bergwandelen. Niet dat het niet zwaar is, maar onder klimmen versta ik toch echt wat anders.
Zie mijn posting in het vorige topic..
Mijn foto's op Flickr!
pi_33094483
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:24 schreef Lortnoc het volgende:
Mmm, ik zou die bijlen dan ook vastmaken bij lange routes. Het argument dat je verwond kunt worden doordat je de bijl achter je aantrekt gaat ook niet meer op bij een val in de noordwand van Les Courtes want dan ga je toch wel dood.
Tuurlijk, je gebruikt technische pickels en bijltjes eigenlijk altijd wel met polslussen. Maar dan nog kan je iets raars doen waardoor ze vallen. En je zal net zien dat op dat moment die sneaky zwaartekracht weer eens toeslaat
quote:
Wil voor de zomer wel stijgijzers aanschaffen, die ijsbijlen komen dan later wel een keer. Tenzij ik in het voorjaar nog ergens couloirs ga klimmen ofzo (vrijwilligers?)
Had je al bedacht welke ijzers? Ik ben erg tevreden over Petzl Vasaks, met snelsluiters. Vandezomer gekocht bij decathlon voor 100 ¤. Hier al snel 20 euro duurder meen ik.
Tripje in het voorjaar sta ik niet afwijzend tegenover, maar dat is nog ver genoeg weg....

@Bruce,
klinkt goed allemaal! Met uitzondering van je dieptepunt, lijkt me verschrikkelijk om mee te maken. Ik heb het nog nooit van dichtbij hoeven meemaken, maar het is niet ondenkbaar dat ook in mijn kennissen~ en vriendenkring ooit een keer zoiets zal gebeuren. In een berghut waar ik afgelopen zomer was lagen nog wel de klimspullen van iemand die ze een week eerder met stoffer en blik uit een couloir hadden geveegd. De rugzak zag er nog redelijk uit, maar de kop van de pickel zat bijna tegen de punt gebogen. Eng...
Mijn foto's op Flickr!
  donderdag 15 december 2005 @ 08:26:15 #18
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_33094516
tvp
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_33107273
Ik klim/klom ook, laatste tijd wat weinig tijd voor helaas . (2x per week probeer ik dan nog wel te halen).
pi_33109475
Klimmen wordt demonstratiesport op de komende winterspelen, voor meer info www.nkbv.nl
pi_33110201
En officieel pas in 2008 .
pi_33202133
Als er iemand trouwens nog plannen heeft om een C1 beginnerscursus te gaan volgen voor alpine klimmen, dan moet je hier ook maar ff kijken.

C1 Alpine cursus
pi_33210751
Zo dan,

Gisteren de hele dag bij het NJK rondgehuppeld als cameraman Vorige week zondag het NK klimmen, deze zondag het NJK voor de junioren. Maar die klimmen ook al 8a hoor, tegen 8b+ bij de NK-selectie.

De hele dag op een hoog plekje in de hal in arnhem gestaan, het kraaiennest waarvandaan abgeseild wordt. Ik filmde de klimmers in de finaleroute, om bij twijfel over de bereikte grepen de beelden terug te kunnen zien. En het is zowaar nog 1 keer nodig geweest ook! Resultaten van de wedstrijd en een pop-up venster met foto's staan op www.climbing.nl, op dit moment nog het bovenste nieuwtje op de voorpagina.

Leuk dagje, en ik ben net zo moe van een dag lang zeulen met kabelhaspels en touwladders en camerstatieven als van een dag "normaal" klimmen. En wie heeft er nog meer niet op z'n luie reet gezeten dit weekend?
Mijn foto's op Flickr!
pi_33224687
Ben net weer terug van een middagje op mijn "prive" muur in Spaarnwoude Zoals bijna altijd in de winter was ik alleen dus had ik alles voor mezelf

Eerst ff ingeklommen op het deel met de verplaatsbare greepjes.

En daarna maar verder gegaan aan de kant zonder verplaatsbare greepjes.

Doordat het vannacht nog geregent had, wilde het nog wel eens gebeuren dat je je vinger weer in een gaatje persde dat vol met water zat Het was toch ook nog wel aardig koud waardoor op een gegeven moment het gevoel toch wel uit de vingers verdween. Dit resulteerde dan ook weer in een paar loshangende velletjes zonder dat ik het in eerste instantie doorhad. Al met al toch wel weer een lekker middagje met als resultaat een 6a+ en een 5c (L en K heb ik gedaan) Wel met het nodige vallen, en handen warmen Kijk hier voor de topo

Ik zeker mezelf met behulp van een shunt, zoals je hieronder kan zien. De karabiner wordt vastgemaakt aan de gordel en de tas (met baksteen erin ) hangt eraan om te zorgen dat het touw strak blijft en de shunt gemakkelijk omhoog kan glijden.

pi_33234493
Heb twee dagen gewerkt in het weekend dus echt lui was het niet.

Ik weet niet of ik me lang zou kunnen amuseren zonder klimpartner, ik boulder wel vaker alleen maar met meer mensen is het toch altijd leuker. Bovendien kun je dan ook van elkaars oplossingen leren.

Dat water wat in bakken staat is standaard in rots
pi_33234551
quote:
Op donderdag 15 december 2005 08:20 schreef Gripper het volgende:

[..]

[..]

Had je al bedacht welke ijzers? Ik ben erg tevreden over Petzl Vasaks, met snelsluiters. Vandezomer gekocht bij decathlon voor 100 ¤. Hier al snel 20 euro duurder meen ik.
Tripje in het voorjaar sta ik niet afwijzend tegenover, maar dat is nog ver genoeg weg....
Ik dacht aan Petzl Sarken's maar kan nergens reviews vinden, wil iig een allround ijzer waar je ook wat stijlere dingen mee aankan. Grivel G14 of Black Diamond Sabretooth zijn ook opties hoewel die wel wat zwaarder zijn.

Ik ga iig voor een new-matic binding, voor plastic beugel en achter snelsluiter. Dit is wat handiger want de inkeping voor op je zool slijt eraf na een aantal jaren en dan zit je te kijken met je snelsluiters.
pi_33236048
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:27 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ben net weer terug van een middagje op mijn "prive" muur in Spaarnwoude Zoals bijna altijd in de winter was ik alleen dus had ik alles voor mezelf

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Doordat het vannacht nog geregent had, wilde het nog wel eens gebeuren dat je je vinger weer in een gaatje persde dat vol met water zat Het was toch ook nog wel aardig koud waardoor op een gegeven moment het gevoel toch wel uit de vingers verdween. Dit resulteerde dan ook weer in een paar loshangende velletjes zonder dat ik het in eerste instantie doorhad. Al met al toch wel weer een lekker middagje met als resultaat een 6a+ en een 5c (L en K heb ik gedaan) Wel met het nodige vallen, en handen warmen Kijk hier voor de topo

Ik zeker mezelf met behulp van een shunt, zoals je hieronder kan zien. De karabiner wordt vastgemaakt aan de gordel en de tas (met baksteen erin ) hangt eraan om te zorgen dat het touw strak blijft en de shunt gemakkelijk omhoog kan glijden.

[afbeelding]
Persoonlijk vind ik het toch vrij link om "solo" te klimmen, stel er gebeurt wat... Je zal toch ff moeten voorklimmen om boven te komen en een val met pijnlijke afloop is snel gemaakt als je een beetje pech hebt. Daarnaast is het met klimpartner uiteraard ook veel gezelliger, klimmen is voor mij 70% gezelligheid en 30% sporten zegmaar.
pi_33236799
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 02:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het toch vrij link om "solo" te klimmen, stel er gebeurt wat... Je zal toch ff moeten voorklimmen om boven te komen en een val met pijnlijke afloop is snel gemaakt als je een beetje pech hebt. Daarnaast is het met klimpartner uiteraard ook veel gezelliger, klimmen is voor mij 70% gezelligheid en 30% sporten zegmaar.
Het is idd veel gezelliger om met iemand anders te gaan klimmen, maar je moet toch iets als er niemand mee wil . Voorklimmen is trouwens niet nodig aangezien je vanaf de zijkant via de blokken omhoog kunt lopen. Voor de zekerheid heb ik ook altijd me telefoon in me broekzak, maar bijeen serieuze val heb je daar ook niet echt veel meer aan.
pi_33236900
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 00:49 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Ik dacht aan Petzl Sarken's maar kan nergens reviews vinden, wil iig een allround ijzer waar je ook wat stijlere dingen mee aankan. Grivel G14 of Black Diamond Sabretooth zijn ook opties hoewel die wel wat zwaarder zijn.

Ik ga iig voor een new-matic binding, voor plastic beugel en achter snelsluiter. Dit is wat handiger want de inkeping voor op je zool slijt eraf na een aantal jaren en dan zit je te kijken met je snelsluiters.
Dat was precies mijn idee. De inkeping voor slijt veel sneller dan die aan de achterkant, en heelhooks zijn in alpien terrein toch vrij zeldzaam Ik heb voor de bekende plastic beugel, achter een snelsluiter. Petzl noemt dat trouwens een leverlock sluiting waar Grivel het Newmatic noemt.
Met mijn ijzers is ook steiler terrein nog goed te doen, hoewel de voorpunten natuurlijk niet gemaakt zijn als waterval ijzers. Die zou ik ook niet gebruiken voor gletschertochten: met die lange punten blijf je voortdurend haken en dat loopt niet fijn. Voor waterval klimmen koop ik dan nog wel eens een paar echte watervalijzers.
Die van mij zijn trouwens door een ingenieus beugeltje zowel flexibel als stijf te maken, en je kunt ook nog eens per halve schoenmaat de lengte verstellen. Ik neem ze wel mee naar de meet, als jij je D-tjes even meeneemt.
Sabretooths zien er ook goed uit, een klimmaat van mij heeft ze ook. Zij had wel opvallend veel sneeuwbalvorming, terwijl ik nergens last van had. komt omdat sabretooths harde stolplaten hebben, en ik zachte. Kennelijk pakt de sneeuw toch beter op harde ondergrond dan op rubber wat continue buigt en vervormt. (wel logisch eigenlijk)
De prijs en het gewicht van sabretooths vind ik een nadeel, de voorpunten zijn wel meer geschikit voor technisch werk dan die van de petzls. Maar ga jij de komende 2 jaar al mixed watervalroutes klimmen?
ik niet hoor...

@ Roel: leuke foto's! Misschien kunnen Lortnoc en ik als pré-meet een keer op een zonnige zondagmiddag die kant op komen? (Bij voorkeur 2e kerstdag, effe weg van alle zeurende familie )
Mijn foto's op Flickr!
pi_33253736
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 08:14 schreef Gripper het volgende:

[..]

@ Roel: leuke foto's! Misschien kunnen Lortnoc en ik als pré-meet een keer op een zonnige zondagmiddag die kant op komen? (Bij voorkeur 2e kerstdag, effe weg van alle zeurende familie )
Dat kan natuurlijk altijd , alleen als ik nu naar de vooruitzichten kijk rond 2e kerstdag dan lijkt het erop dat het een beetje wisselvallig en koud gaat worden, maar de tijd zal het leren Ik heb iig elk weekend op zondag de tijd (totdat de winterstop voorbij is )
pi_33341560
Voor de boulderaars onder ons een leuk spelletje
(p.s. sloper bedankt)

http://www.accessfund.org/extras/game.php
Ja en amen.
pi_33341584
Hehe, toevallig had ik die al open staan voordat ik hier kwam lezen
pi_33341719
In hoeveel pogingen lukt het jou?
Ja en amen.
pi_33341721
Gisteren weer eens geboulderd en ik begin het nu eindelijk leuk te vinden! (lees, ik weet nu eindelijk leuke spelletjes ipv gewoon hard trekken aan mn armen ).

Wel zwaar trouwens, zeker als je daarna nog een 6B in het dak wilt gaan voorklimmen.. (in Bjoeks, helemaal bovenaan bij dat voorklim-dak).
pi_33341734
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 13:25 schreef farfavour het volgende:
10x ofzo! . Ik probeer het altijd eerst voordat ik de instructies ga lezen..
pi_33378328
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 13:25 schreef farfavour het volgende:
32 raakte een beetje gefrustreerd na een tijdje
pi_33633638
Zo, na de kerstvakantie deze week maar weer eens naar de hal. Denk ook dat ik een bezoekje ga brengen aan de bever icewall. Heb zo'n kortingsbon uit de limits van 50%. Kan ik dan meteen m'n nieuwe D-schoenen proberen

pi_33698105
* Solitarias heeft 2 weken geleden voor het eerst sinds 2 jaar (blessureleed) weer eens geklommen (in Haarlem)

Tot mijn eigen verbazing deed ik nog makkelijk een 5b (benen waren supersterk door het wielrennen, armen moesten toch weer even wennen)

Ergo: I'm back!
pi_33847099
quote:
Op maandag 19 december 2005 20:27 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik denk dat ik een dezer dagen eens een bezoekje aan Spaarnwoude moet gaan brengen.
Ja en amen.
pi_34383799
Zo, gisteren lekker geklommen, bijna 6c+ en 7a getopt (ze hadden de crux wel mooi in de laatste meters gestopt, dat wel). Zo nog ff boulderen
  maandag 23 januari 2006 @ 17:36:23 #41
13520 gum
draws a blank
pi_34384097
Meldt zich ook even. Ik ben pas onlangs begonnen en zit dus nog met viertjes te vechten, maar dat drukt de pret geenszins .
Ik kom hier vast weer eens kijken.
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. (Douglas Adams)
pi_35119534

Ja en amen.
pi_35121619
Gisteren een 6a & 6a+ geklommen ging best goed

schijnt als ik echt goed m'n niveau wil verbeteren dat ik het beste 2 of meer keer in de week moet klimmen inplaats van 1 keer per week dat ik nu doe.
pi_35122294
* Sport_Life is ook weer hard aan het trainen!
Straks weer ffies boulderen!

en mn eerste klimlitteken is ook een feit . Had mezelf zaterdag in Monte Cervino opgehangen met mn hand aan touwen (na een val) en mn hand heeft een flinke opdonder gehad, huid is helemaal ribbelig geworden waar het touw liep.

[ Bericht 31% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2006 18:51:47 ]
  vrijdag 17 februari 2006 @ 16:20:47 #45
134142 -LadyJane-
- Jane op zoek naar Tarzan -
pi_35192847
oooh, spannend. Klimmen op Fok!
Mooi Gripper.
Ales goed trouwens? Druk aan het klimmen?
Ik ben weer eens ziek geweest, dus even helemaal geen conditie meer, maar daarvoor nog 7a voorgeklommen (goed he)
Zullen we weer eens samen klimmen?

Ow, voor alle andere mensen: na het trainen heb ik de afgelopen tijd steeds erg veel last van m'n onderarmen. Zo erg zelfs dat het me niet meer lukt om normaal een kopje thee vast te houden enzo. Hebben meer mensen hier ervaring mee? wat is het extreme spierpijn? Of eerder pezen ofzo? Ik heb het alleen in m'n onderarmen en het kan echt weken lang aanhouden. Heel irritant, inmiddels klim ik maar gewoon door. Het wordt er niet meteen minder van als ik even niet klim, dus tja...
pi_35279449
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:20 schreef -LadyJane- het volgende:
Der Pietzli is er braaf elke dinsdagavond hoor... Okee, afgelopen 3 weken niet, eerst 2 weken voor m'n werk naar de US of A geweest, en daarna een weekje sneeuwschoenlopen in de vogezen (dooi, nat, bah, proest) maar morgenavond ga ik m'n bij de decathlon gekochte nieuwe schoentjes even proberen. Zie je dan?
Mijn foto's op Flickr!
pi_35280352
7a voorklimmen... netjes hoor
pi_35304280
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 16:20 schreef -LadyJane- het volgende:
oooh, spannend. Klimmen op Fok!
Mooi Gripper.
Ales goed trouwens? Druk aan het klimmen?
Ik ben weer eens ziek geweest, dus even helemaal geen conditie meer, maar daarvoor nog 7a voorgeklommen (goed he)

Ow, voor alle andere mensen: na het trainen heb ik de afgelopen tijd steeds erg veel last van m'n onderarmen. Zo erg zelfs dat het me niet meer lukt om normaal een kopje thee vast te houden enzo. Hebben meer mensen hier ervaring mee? wat is het extreme spierpijn? Of eerder pezen ofzo? Ik heb het alleen in m'n onderarmen en het kan echt weken lang aanhouden. Heel irritant, inmiddels klim ik maar gewoon door. Het wordt er niet meteen minder van als ik even niet klim, dus tja...
Klint eigenlijk gewoon als verzuring maar die lang aanhoudt. Het ligt eigenlijk nooit aan de pezen als je iets niet vast kunt houden want pezen zelf leveren nauwelijks kracht. Misschien moet je minder intensief trainen als je er last van hebt of een ander soort kracht trainen (max.).

Zo ff boulderen, lekker muziekje erbij,
  maandag 20 februari 2006 @ 22:38:19 #49
134142 -LadyJane-
pi_35308217
Have fun met boulderen.
Ik heb net weer lekker geklommen. Vandaag was Nijmegen aan de beurt. Leuke routes daar, overhang, technisch etc.
Helaas Gripper, morgen heb ik al een halve dag geboulderd in Nijmegen, dus leek het me niet zo'n goed idee om daarna de onvermijdelijke routes te gaan beuken in Arnhem (de routes van het NJK)
En daarna ga ik naar Bleau, dusss sorry, over een paar weekjes pas weer.
Ciao
pi_35317821
quote:
Op maandag 20 februari 2006 22:38 schreef -LadyJane- het volgende:
dusss sorry, over een paar weekjes pas weer.
Ciao
Zit ik daar met die suffe kerels vanavond een beetje plepstik te rukken... Ik wil jouw inspirerende gezelschap!! en ik heb je gemist de laatste tijd

Nou, veel plezier in Bleau dan. Hopelijk wordt het een beetje droog daar...
Mijn foto's op Flickr!
  dinsdag 21 februari 2006 @ 23:22:14 #51
134142 -LadyJane-
pi_35349432
heej iedereen
ik zou dus dit weekend naar Bleau, maar, helaas, het groepje waarmee ik zou gaan, gaat opeens niet.
Dus nu ben ik op zoek naar een lift voor ergens in deze dagen (=vrijdag/zaterdag/zondag/maandag etc) om naar Bleau te gaan.
Wie kent er iemand???
Zet het op het forum!
Vele malen dank!
pi_35349927
heej ik lees nu pas weer dat meet-topic, maar het is inmiddels een maandje later hehe. K zou weleens willen meeten, ergens op een vrijdagavond? Wie hebben er zin om mee te gaan? .

trouwens Gripper, die foto in je fotoboek in Duitsland, is dat Ibbenbure(n?). Lijkt er wel verdomd veel op zo midden in de bossen .

[ Bericht 16% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2006 23:41:27 ]
  dinsdag 21 februari 2006 @ 23:44:56 #53
134142 -LadyJane-
pi_35350513
ik ga mee
waar gaan we meeten?
ben wel in voor nieuwe klimvriendjes (ben verder al bezet hoor )
pi_35350724
Nou ergens tussen Groningen en Utrecht wat mij betreft . Rock Steady (Bussum) wil ik nog een keertje heen eigenlijk. Veel goede verhalen over gehoord. En Amsterdam heeft ook leuke wandjes, schijnt.
pi_35350984
Ik ga lekker carnaval vieren
pi_35351018
pi_35351041
Ivm met de bleau vraag dus
pi_35351423
haha okej. Ik ben 't weekend ook druk
  woensdag 22 februari 2006 @ 00:04:21 #59
134142 -LadyJane-
pi_35351456
oh, das gemeen.
ben je wel eens in bleau geweest?
dan weet je dat in bleau boulderen leuker is dan bier zuipen in nederland
dus.
verder niks persoonlijks hoor
pi_35351566
Ja, ben er wel eens geweest en wil er zeker nog vaker heen. Zag dat je op climbing ook al een oproepje hebt staan.

En mensen die denken dat carnaval alleen maar bier zuipen is hebben het dan niet over de carnaval zoals ik en mijn vriendengroep die vieren (en zoals meer mensen in Limburg dat doen). Maar goed dat is een andere discussie, ik denk dat je ermee opgegroeid moet zijn.
pi_35358232
Tja, we kunnen natuurlijk wel een datum prikken voor een meet, maar dan moet er ook wel iemand komen. De vorige keer waren alleen Lortnoc en ik serieus geïnteresseerd, en wij hebben al een keer samen geklommen. Nu sportlife en Lady Jane ook wel willen, wordt het al iets interessanter. Aangezien LJ nog een weekje ofzo in Bleau zit (als je tenminste vervoer kunt vinden )
stel ik voor dat we ergens over een week of 2,3 eens op een zondagmiddagje een dagje in Bussum gaan hangen.

Datum voorkeuren?
Mijn foto's op Flickr!
  woensdag 22 februari 2006 @ 13:17:19 #62
134142 -LadyJane-
pi_35362732
Heej.
Ja, prima idee om dan ergens af te spreken.
Liever niet op 2 april, want dan ben ik al aan het klimmen in Nieuwegein. (promo)
Over Bleau, ja, ik heb vervoer, dus ik ga
pi_35372269
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 10:38 schreef Gripper het volgende:
Tja, we kunnen natuurlijk wel een datum prikken voor een meet, maar dan moet er ook wel iemand komen. De vorige keer waren alleen Lortnoc en ik serieus geïnteresseerd, en wij hebben al een keer samen geklommen. Nu sportlife en Lady Jane ook wel willen, wordt het al iets interessanter. Aangezien LJ nog een weekje ofzo in Bleau zit (als je tenminste vervoer kunt vinden )
stel ik voor dat we ergens over een week of 2,3 eens op een zondagmiddagje een dagje in Bussum gaan hangen.

Datum voorkeuren?
Ik ga liever doordeweeks, en anders kan ik pas weer op zaterdag 4 maart of zondag 26 maart.
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 13:17 schreef -LadyJane- het volgende:
Heej.
Ja, prima idee om dan ergens af te spreken.
Liever niet op 2 april, want dan ben ik al aan het klimmen in Nieuwegein. (promo)
Over Bleau, ja, ik heb vervoer, dus ik ga
Wat voor promo is er in Cave dan? Ik hoorde wel iets van Mammut, bedoel je dat? Oh en als je er toch bent, check dan ook even de witte route touw 5 (d8 ik), hij heet iig "Op z'n Groningens".

* Sport_Life gaat vanavond ook weer in N'gein klimmen .
  woensdag 22 februari 2006 @ 17:46:59 #64
134142 -LadyJane-
pi_35372768
Promo is een wedstrijd.
Promo/top heet het. Daar kan je aan meedoen als je het leuk vind en je als man 7a klimt en als vrouw 6c ofzo.
pi_35399746
quote:
Op dinsdag 21 februari 2006 23:32 schreef Sport_Life het volgende:
trouwens Gripper, die foto in je fotoboek in Duitsland, is dat Ibbenbure(n?). Lijkt er wel verdomd veel op zo midden in de bossen .
Nee, het is niet Ibbenburen

Ook een prima plekje voor een meet: uurtje vanaf Arnhem....
Mijn foto's op Flickr!
pi_35453876
Persoonlijk meet ik toch liever indoor .
pi_35591081

Ik was ff aan het kijken op Ebay en toen kwam ik bovenstaande carabinner achtig iets ( ? ) tegen, volgens de beschrijving is het een soort van zekersysteem? Welke creatieveling heeft een idee hoe je hiermee kunt zekeren zonder gebruik te maken van een halve mastworp oid?
quote:
Petzl ASCENSION Ascender / Rope Grab
Model No. B17 R

The Petzl ASCENSION Ascender consistently delivers the highest performance, best ease of use and most functionality for the weight. It is the lightest full size handled ascender on the market. This lightweight and versatile ascender is great for mountaineering, caving or any activity involving rope work, even when ascending several hundred feet. Features include:

Designed for ascending ropes from 8 to 13 mm
Anodized aluminum shell
Lightweight, durable and corrosion resistant
Wide, flared rope slot allows smooth action while climbing
Spring-loaded catch allows the cam to be held in the open position and facilitates one-handed installation or removal of the device
Chrome-plated, spring-loaded steel toothed cam has inclined teeth and self-cleaning slots to provide grip on wet, icy or muddy ropes
Knurled release lever offers easy, one-thumb operation
Ergonomically contoured polyethylene-coated grip provides a sure hold
Safety lug keeps rope from pulling cam through the top of the ascender in the event of a shock load
Upper and lower carabiner holes for use with other gear in hauling and self belay
CE, EN, and NFPA rated

This item shows some small scratches but I can assure you it have never actually been used and has never taken a fall or stress.

This auction is for the ascender only, no box or manual comes with it.

It is the responsibility of the user and the purchaser of this equipment to assure that they are trained in the correct care and use of, and are aware of the operating characteristics, application limits, and the consequences of improper use of this equipment. By purchasing this item you agree that the Seller assumes no liability for any accident, injury, or other losses resulting from the use of these items.

If you have questions, ask BEFORE bidding. Shipping will be $7 anywhere within Canada, and $10 anywhere within the continental United States. All others, please contact me for a shipping price.

PayPal is the only accepted form of payment, and payment is due immediately upon receipt of the invoice.

Thanks for looking and Happy Bidding !!!
Ook cool:

Deze is ook leuk:

"CMI Belay Device - 30 Years Old - Never Used" weheheh

[ Bericht 1% gewijzigd door Sport_Life op 28-02-2006 23:10:55 ]
pi_35594091
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 23:01 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]

Ik was ff aan het kijken op Ebay en toen kwam ik bovenstaande carabinner achtig iets ( ? ) tegen, volgens de beschrijving is het een soort van zekersysteem? Welke creatieveling heeft een idee hoe je hiermee kunt zekeren zonder gebruik te maken van een halve mastworp oid?
[..]

Ook cool:

[afbeelding]

Deze is ook leuk:

"CMI Belay Device - 30 Years Old - Never Used" weheheh
Een Petzl Jumar is het Het is een soort prussikknoop (met een handvat) die je steeds een stukje omhoog schuift. Vaak wordt het gebruikt bij al eerder gefixeerde touwen in lange routes. Je hoeft dan namelijk niet alles weer opnieuw te klimmen, maar je kunt jezelf als het ware omhoog. hijsen .

Ik kan alleen bedenken dat als je gezekerd soloklimt, je steeds de jumar met je mee omhoog verplaatst. Een beetje hetzelfde principe wat ik doe met een shunt, alleen glijdt die gemakkelijk achter je aan en een jumar niet. Al met al dus niet echt een zinnig apparaat voor sportklimmen, of je moet van artificieel klimmen houden

Mvg, Roelaano

[ Bericht 4% gewijzigd door Roel_spaarndam op 01-03-2006 00:42:39 (foto'tje) ]
  woensdag 1 maart 2006 @ 10:22:51 #69
130803 Gripper
Get a grip
pi_35598432
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 00:41 schreef Roel_spaarndam het volgende:

<verhaal>
Al met al dus niet echt een zinnig apparaat voor sportklimmen, of je moet van artificieel klimmen houden
Exactemundo! Al die leipe himalayagangers die 80.000 dollar betalen en dan verwachten dat sherpa's de hele berg van onder tot boven volhangen met die dingen zweren erbij.
Mijn foto's op Flickr!
pi_35602366
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 10:22 schreef Gripper het volgende:

[..]

Exactemundo! Al die leipe himalayagangers die 80.000 dollar betalen en dan verwachten dat sherpa's de hele berg van onder tot boven volhangen met die dingen zweren erbij.
Ja idd, mijn ding is het ook niet helemaal. Laat mij maar lekker me eigen zekeringen maken
  woensdag 1 maart 2006 @ 14:20:09 #71
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_35605577
wauw een klim topic ben ik hier niet al eens geweest? nja misschien het vorige deel ofzo

ik klimvanaf mijn 8ste [ben nu 18] en heb altijd in amsterdam, THEA getraind. vanaf mn 15e reuma gekregen en ruim 2 jaar niets gedaan. deze zomer weer buiten geklommen [in Presles, was heerlijk ], leek allemaal goed te gaan, weer wat gaan trainen, nu sinds kerst weer 2 keer een week niet kunnen lopen dus voorlopig weer niet klimmen ben ik bang
werk in RockSteady, de klimhal in Bussum. heel leuk daar gezellig mensen en zo kan ik toch nog een beetje bezig zijn met klimmen. doe daar de bar en kinderpartijtjes/introductielessen en geef op zaterdagochtend techniektraining aan de jongste jeugd van onze vereniging [kids van 9 tot 14]

en ik las iets over een meet?
an urge to help mankind overcomes me
  woensdag 1 maart 2006 @ 14:44:42 #72
130803 Gripper
Get a grip
pi_35606474
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:20 schreef saaw het volgende:
wauw een klim topic ben ik hier niet al eens geweest? nja misschien het vorige deel ofzo

ik klimvanaf mijn 8ste [ben nu 18] en heb altijd in amsterdam, THEA getraind. vanaf mn 15e reuma gekregen en ruim 2 jaar niets gedaan. deze zomer weer buiten geklommen [in Presles, was heerlijk ], leek allemaal goed te gaan, weer wat gaan trainen, nu sinds kerst weer 2 keer een week niet kunnen lopen dus voorlopig weer niet klimmen ben ik bang
werk in RockSteady, de klimhal in Bussum. heel leuk daar gezellig mensen en zo kan ik toch nog een beetje bezig zijn met klimmen. doe daar de bar en kinderpartijtjes/introductielessen en geef op zaterdagochtend techniektraining aan de jongste jeugd van onze vereniging [kids van 9 tot 14]

Ook welkom in dit topic dan! Wat vervelend als je door reuma niet kunt doen wat je graag wilt doen, ik zou er niet aan moeten denken... Toch leuk dat je in ieder geval op een leuke manier met klimmen bezig kunt zijn in de hal. RS is daar volgens mij wel een leuke hal voor, met al die kinderfeestjes met bekakte Gooise meneren en mevrouwen met een SUV vol krijsende kids... (Laurent, Jan-karel, Lodewijck, Anne-bet: opletten!! )
Het plan voor de meet was inderdaad om eens in RS te meeten: meest centraal gelegen, en nog een leuke hal ook. Voorkeur voor weekend of doordeweeks? Want we zitten natuurlijk niet aan weekenden vast...
Mijn foto's op Flickr!
pi_35606606
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 14:20 schreef saaw het volgende:

.

Meet is altijd leuk natuurlijk... .

Ik kan nu een week niet klimmen omdat ik mn klimspullen bij mn ouders heb laten liggen . Gordelhuren kan dan nog wel, maar mijn eigen klimschoentjes vind ik toch wel fijn om te hebben.
  woensdag 1 maart 2006 @ 14:50:01 #74
74276 saaw
pi_35606680
ik werk in principe alleen zaterdag de komende tijd, maar dan is het misschien wat druk voor een meet
anders zondag? dna is het vaak rustig
of een avond
pi_35606982
Mijn voorkeur gaat uit naar een vrijdagavond.. maar ik zit komende weken nogal met een druk schema ivm wintersport en drukke weekenden dus jullie prikken maar een datum dan laat ik wel weten of ik kan of niet.
  woensdag 1 maart 2006 @ 14:59:56 #76
130803 Gripper
Get a grip
pi_35607130
Ik had begrepen dat Sport_life zondagen niet zo goed uitkomen, maar hij is wel zo'n beetje de enige... Ik kan op zondagen eigenlijk altijd wel. Plan was ook al om zondag 12 maart af te spreken, we zien dan wel wie er kunnen.
Mijn foto's op Flickr!
pi_35612419
Zijn er nog studenten die mee gaan doen aan het NSK? http://nsk.climbing.nl/ Als ik de waardering zo bekijk ligt het niveau aardig hoog (6a -> 8A en alles voorklimmend).

* Sport_Life gaat zich inschrijven.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:22:40 #78
130803 Gripper
Get a grip
pi_35612645
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:14 schreef Sport_Life het volgende:
* Sport_Life gaat zich inschrijven.
Ik mag niet meer...
Mijn foto's op Flickr!
pi_35612898
Weleens meegedaan dan? .
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:32:01 #80
74276 saaw
pi_35612900
zijn hier trouwens ook mensen die met pasen naar Bleau gaan?
pi_35612952
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:32 schreef saaw het volgende:
zijn hier trouwens ook mensen die met pasen naar Bleau gaan?
Misschien eindelijk naar Freyr
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:35:32 #82
74276 saaw
pi_35612999
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:33 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Misschien eindelijk naar Freyr
hm ik ben nooit echt fan geweest van freyr eigenlijk
afgeklommen rotsen en vaak een hoop drukte
pi_35613072
Het wordt Freyr of de Vogezen. Mn klimmaat was wel goed te spreken over Freyr trouwens.
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:44:26 #84
74276 saaw
pi_35613248
ik ga zoiezo naar bleau met pasen, waarschijnlijk niet veel klimmen maar iig gezellig
hopelijk is in de zomer mijn knie wat stabieler. tot nu toe in de plannen staan Orpierre, de Verdon, Apt, [frankrijk] Finale Ligure en het Gardameer [italie]

[ Bericht 1% gewijzigd door saaw op 01-03-2006 17:53:50 ]
pi_35613338
Komende zomer weer Les Ecrin, ben plannen aan het smeden om volgend jaar C1 (en)/of C2 cursus te gaan doen van de Nsac. Maar eerst lekker snowboarden over 1,5 week
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:52:08 #86
130803 Gripper
Get a grip
pi_35613443
Grip zit met pasen een lang weekend in de alpen!
Mijn foto's op Flickr!
  woensdag 1 maart 2006 @ 17:53:15 #87
74276 saaw
pi_35613478
ecrin is ook mooi

en ik wil ook op wintersport klote-knie
pi_35613889
Nou ik heb niet echt veel vergelijkingsmateriaal met Les Ecrin, meestal pakten we de auto voor n weekend naar Ibbenburen. De laatste tijd gaan vrienden wel vaker naar het buitenland, maar ik heb momenteel een erg beperkt budget .
Komende zomer wordt 3e keer in Ecrin .
pi_35613955
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:52 schreef Gripper het volgende:
Denk jij trouwens dat een C2 instap mogelijk is zonder C1 te volgen? Het enige is dat ik nog geen ervaring heb met alpine lopen (naja behalve met wintersport dan als je weer eens in de poedersneeuw valt bij offpiste, ik weet hoe het is om in de sneeuw te "zwemmen" ), verder heb ik al die touw- en reddingstechnieken al gehad met sportklimmen.

K ga het uiteraard nog overleggen met de Nsac ter zijnertijd, maar ben ff benieuwd .

[ Bericht 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-03-2006 18:35:03 ]
pi_35614416
Ik klim ook, maar nog niet zo lang. Een enkele 6b is me gelukt. Vanavond maar weer in Eindhoven.
pi_35630482
@ sport_life Waar zit je ergens in de ecrin, en wanneer? Zelf zit ik er van 22 juli t/m 5 augustus in les vigneaux.

De meetings worden wel lekker gepland iedere keer Precies op de dagen dat ik weer niet kan haha. Maarja, als het weer wat warmer en zonniger word dan komen jullie maar een keertje naar spaarnwoude.
pi_35632646
ik zit er dan van 1 aug. tot ergens halverwege september. we zitten in Guilestre oid, zal morge ns kijken hoe die campigin heet waar we zitten ben nu btje gaat

/edit: het was érg gezellig vannacht in de kroeg!

[ Bericht 41% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2006 16:25:50 ]
pi_35634378
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 18:07 schreef Sport_Life het volgende:
Nou ik heb niet echt veel vergelijkingsmateriaal met Les Ecrin, meestal pakten we de auto voor n weekend naar Ibbenburen. De laatste tijd gaan vrienden wel vaker naar het buitenland, maar ik heb momenteel een erg beperkt budget .
Komende zomer wordt 3e keer in Ecrin .
De ecrins zijn ook niet toonaangevend voor het rotsklimmen in Frankrijk De meeste sportklimgebiedjes in plaatsen als Orpierre, Buoux, en de calanques zijn kalkwanden, overhangend en recht, pockets en colonnettes. In de ecrins is het allemaal plaatklimmen op perfect ruw graniet, ook heel mooi natuurlijk. Dat valt toch echter door de meerdere touwlengtes en de hoogte van alleen de plaatsjes al (Aillefroide: 1500 m, La Berarde:1700 m) al snel in de categorie "Alpine rotsklimmen"
Als je dat leuk vindt, is er voor jou nog veel leuks te ontdekken in Zwitserland: Engadin, Berner Oberland, Arolla (rondom de Matterhorn)

De beste manier om te zorgen dat je vergelijkingsmateriaal krijgt is natuurlijk om nou volgend jaar eens NIET naar de ecrins te gaan.
Er zijn nog zoveel mooie gebiedjes in de alpen... Ga bij briancon nou eens naar het noorden, inplaatsvan de weg naar argentiere op. Daar heb je ook wat mooie sportklimgebieden, en wat alpine rotsgraten, niet voorgeboorde routes. Erg mooi allemaal. Ook rondom chamonix is het erg mooi, maar stervensdruk in de zomer.
Mijn foto's op Flickr!
  donderdag 2 maart 2006 @ 12:23:34 #94
74276 saaw
pi_35638522
chamonix is ook erg fijn ja maar wel verdomd druk. kun je beter laat in het najaar gaan
pi_35660501
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 18:09 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Denk jij trouwens dat een C2 instap mogelijk is zonder C1 te volgen? Het enige is dat ik nog geen ervaring heb met alpine lopen (naja behalve met wintersport dan als je weer eens in de poedersneeuw valt bij offpiste, ik weet hoe het is om in de sneeuw te "zwemmen" ), verder heb ik al die touw- en reddingstechnieken al gehad met sportklimmen.

K ga het uiteraard nog overleggen met de Nsac ter zijnertijd, maar ben ff benieuwd .
No way dat je bij de NSAC bij C2 kunt instappen. ALLE saccers die een C1 gaan doen hebben jouw niveau.
pi_35660616
quote:
Op woensdag 1 maart 2006 17:52 schreef Gripper het volgende:
Ik ook hopelijk Zou trouwens niet zo snel de Ecrins of Chamonix aanraden voor beginnende alpinisten, allemaal erg heavy terrein.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 09:10:20 #97
130803 Gripper
Get a grip
pi_35668910
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:53 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Ik ook hopelijk Zou trouwens niet zo snel de Ecrins of Chamonix aanraden voor beginnende alpinisten, allemaal erg heavy terrein.
maar sport_life vroeg ook niet specifiek om alpine gebiedjes... Hij klimt alweer wat jaartjes rots in de ecrins. Er zijn wel wat eenvoudige alpine touren te maken in de ecrins, maar veel is het idd niet. Montagne des agneaux, dome des ecrins, roche faurio zijn leuke F-jes, maar wel op behoorlijke hoogte. Ook rondom chamonix is er wel wat te vinden, bijv. aiguille du tour.

Het rotsklimmen rondom chamonix is trouwens niet zozeer gericht op sportklimmen in klimtuintjes: het zijn bijna allemaal lange alpine rotstouren op de flanken van de bekende bergen. Schitterend spul allemaal, waar ik graag nog eens wat van wil proberen.
Mijn foto's op Flickr!
pi_35675818
Alpine wil ik idd pas volgend jaar gaan doen, met de C1 (en evt C2) cursus. Waarschijnlijk zitten vrienden van me rond augustus in de Ecrin die daar cursussen doen, dus dan ga ik der ook ff langs (ik zit tot begin augustus met andere vrienden in Italie en der is een aardige spoorverbinding). Vandaar Les Ecrin dus . Maar de kans is groot dat we eind augustus weer een weekje gaan als ik genoeg vrije dagen heb van mn werk, dan gaan we 'n ander gebiedje opzoeken.
pi_36214053
Woei....net twee ijsbijlen (Petzl Quark's) gekocht van m'n eerste loon, binnenkort een autootje en dan gaan die weekenden

De bergsportshop.com heeft nu een leuke deal met 18% korting voor NKBV leden.
pi_36214160
haha, eerst ijsbijlen en dan een auto ?
pi_36216072
quote:
Op donderdag 2 maart 2006 22:50 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

No way dat je bij de NSAC bij C2 kunt instappen. ALLE saccers die een C1 gaan doen hebben jouw niveau.
lol, sprak gisteren iemand die C1 en C2 gedaan heeft en die wist mij te vertellen dat C2 best te doen is met de ervaring en kennis die ik heb . Maar ik zie wel, eerst maar eens lid worden van die Gsac hier in Groningen.

Nog 4 weekjes dan lekker een lang weekend naar de Vogezen! .
pi_36218659
quote:
Op maandag 20 maart 2006 22:31 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

lol, sprak gisteren iemand die C1 en C2 gedaan heeft en die wist mij te vertellen dat C2 best te doen is met de ervaring en kennis die ik heb . Maar ik zie wel, eerst maar eens lid worden van die Gsac hier in Groningen.

Nog 4 weekjes dan lekker een lang weekend naar de Vogezen! .
Was dat bij de NSAC of bij de NKBV?

Je zegt dat je nog geen ervaring hebt in gaan in alpien basisterrein. Laat dat nou net datgene zijn wat retebelangrijk is én wat je leert tijdens een CI cursus. Veruit de meeste SAC leden hebben die takels die jij kent ook gehad en hebben ook al buitengeklommen, maar dat maakt je nog niet geschikt voor een CII (volgens de NSAC althans). Het is juist het al wat ervaring hebben in alpien basisterrein wat je moet hebben zodat je in een CII kunt leren 'klimmen' in alpien terrein (rots).

Ik zal niet ontkennen dat het qua kunde en conditie mogelijk zou zijn in te stappen in een CII maar erg verstandig lijkt me dat niet omdat je dan de basistechnieken om in basisterrein te gaan mist. Bovendien hoef je er niet op de rekenenen dat de instructeurs op de indelingsdag mensen zonder CI op een CII gaan plaatsen. Toevallig ben ik zelf alpien coördinator van de Nijsac en ik ben bij die vergaderingen geweest.

Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt gehad Anyways, sowieso heel veel plezier met klimmen enzo natuurlijk
pi_36218974
@ Lortnoc
Hey das handig, ik moet 1 april zelf meedoen aan de indelingsdag, en dan maar hopen dat ik ook echt op cursus mag (waarschijnlijk loten). Maar heb je mssn nog een paar tips en tricks zodat ik meer kans maak mee te mogen
pi_36219128
Gewoon zorgen dat je kunt wat er gevraagd wordt en serieus met de veiligheisgesprekken e.d. omgaan. Zorg gewoon dat mensen zien dat je gemotiveerd bent. Zeg me even hallo 1 april, ben er dan ook
pi_36219285
Owke, dan zal ik als oefening me zusje nog wel ff een paar keer omhoog takelen en voor de rest moet het dan wel allemaal goed gaan komen. Gemotiveerd ben ik zeker. Heb je trouwens enig idee hoeveel mensen er meekunnen op de cursus en hoeveel inschrijvingen er zijn
pi_36220211
Niet exact maar veel meer inschrijvingen dan plaatsen iig.
pi_36227638
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:33 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Was dat bij de NSAC of bij de NKBV?

Je zegt dat je nog geen ervaring hebt in gaan in alpien basisterrein. Laat dat nou net datgene zijn wat retebelangrijk is én wat je leert tijdens een CI cursus. Veruit de meeste SAC leden hebben die takels die jij kent ook gehad en hebben ook al buitengeklommen, maar dat maakt je nog niet geschikt voor een CII (volgens de NSAC althans). Het is juist het al wat ervaring hebben in alpien basisterrein wat je moet hebben zodat je in een CII kunt leren 'klimmen' in alpien terrein (rots).

Ik zal niet ontkennen dat het qua kunde en conditie mogelijk zou zijn in te stappen in een CII maar erg verstandig lijkt me dat niet omdat je dan de basistechnieken om in basisterrein te gaan mist. Bovendien hoef je er niet op de rekenenen dat de instructeurs op de indelingsdag mensen zonder CI op een CII gaan plaatsen. Toevallig ben ik zelf alpien coördinator van de Nijsac en ik ben bij die vergaderingen geweest.

Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt gehad Anyways, sowieso heel veel plezier met klimmen enzo natuurlijk
Was bij de NKBV. Maargoed ik zie wel hoe het loopt misschien zit ik tegen die tijd wel in Amerika .
pi_36628149
Wie van jullie is btw 2 of 3 weken terug in Eindhoven geweest? Was een boulder-wedstrijd. Erg gezellig vond ik het .

En als we het hebben over Bleau. 2 tot en met 5 Juni vertoef ik daar en tussendoor nog naar Nideggen en Base in Belgie uiteraard
pi_36628291
En dat spel krijg ik niet voor mekaar. Ik haal die toetsen door elkaar de hele tijd
pi_36628312
* Sport_Life gaat met Pasen naar de Vogezen en een week later naar Ibbenburen , maybe vd zomer ff bleau aandoen..

-LadyJane- hoeveelste ben je geworden zondag? Ik ben er vrijdag nog wezen klimmen, maar ze waren er aan het bouwen dus echt veel was er niet.. (had ook niet echt zin, kon amper lopen van de spierpijn ). Ga volgende week ff de nieuwe routes checken , nog leuke routes gevonden?
  dinsdag 4 april 2006 @ 20:09:21 #111
134142 -LadyJane-
pi_36651242
Hee! Voor iedereen op het forum die klimt:
aanstaande zaterdag is er in Klimmuur Utrecht een soort hallencompetitie.
Iedereen kan meedoen op z;n eigen niveau.
Er komen twee Dj's en er zijn serieuze prijzen te winnen.
Entree is 5 euro en je mag ook gewoon klimmen/kijken. (Geen geld voor een avondje klimmen met goeie muziek toch?)
Start: 1800uur enide = onbekend
Tot dan!
pi_36654284
hmmz jammer dan zit ik in Groningen .
  dinsdag 4 april 2006 @ 21:34:44 #113
134142 -LadyJane-
pi_36654642
heuj, wie is er hier sport-life? interessant
Ik ben dertiende geworden...stom he, ik gelled uit in m'n eerste route en toen heb ik dus de top niet gehaald. anders was ik wel hoger geindigd.
groningen? wat moet je nou in groningen
  dinsdag 4 april 2006 @ 21:35:28 #114
134142 -LadyJane-
pi_36654663
voor alle studenten trouwens: niet vergeten he: nk sportklimmen binnenkort weer, ga maar vast trainen en schrijf je in
pi_36655739
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:34 schreef -LadyJane- het volgende:
heuj, wie is er hier sport-life? interessant
Ik ben dertiende geworden...stom he, ik gelled uit in m'n eerste route en toen heb ik dus de top niet gehaald. anders was ik wel hoger geindigd.
groningen? wat moet je nou in groningen
Welke kleur/touw was het? Ga ik hem ook ff doen .

En ik studeer in Groningen, en komend weekend komt mn vriendinnetje langs .
Nou zul je je afvragen waarom ik zo vaak in nieuwegein klim, nou m'n ouders wonen daar nog (ook niet meer zo heel lang ben ik bang..) .
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 21:35 schreef -LadyJane- het volgende:
voor alle studenten trouwens: niet vergeten he: nk sportklimmen binnenkort weer, ga maar vast trainen en schrijf je in
'K ga me opgeven, samen met een klimmaat . Kom helaas niet zo aan trainen toe de komende weken, maar m'n klimmaat wel, dus ik word denk ik mental coach . En voor de gezelligheid natuurlijk! .
  woensdag 5 april 2006 @ 08:35:11 #116
134142 -LadyJane-
pi_36663988
hmm, en dan weet ik nog steeds niet wie je bent.
goedzo dat je je opgeeft voor het nsk, binnenkort trouwens ook weer een nsk boulderen.
de eerste routes voor de dames ongeveer 6c, zijn de twee blauwe routes tegenover de grote overhang, eentje op de liggende wand en eentje op de wand rechts daarvan met de groene module.
have fun, vooral de tweede is best lastig, zawere overhang, helemaal als je 'm moet voorklimmen.
  woensdag 5 april 2006 @ 09:06:17 #117
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_36664384
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 22:04 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Welke kleur/touw was het? Ga ik hem ook ff doen .

En ik studeer in Groningen, en komend weekend komt mn vriendinnetje langs .
Nou zul je je afvragen waarom ik zo vaak in nieuwegein klim, nou m'n ouders wonen daar nog (ook niet meer zo heel lang ben ik bang..) .
[..]

'K ga me opgeven, samen met een klimmaat . Kom helaas niet zo aan trainen toe de komende weken, maar m'n klimmaat wel, dus ik word denk ik mental coach . En voor de gezelligheid natuurlijk! .
In groningen kun je toch ook klimmen
Bij Bjoeks hebben ze de 37 meter hoge Excalibur, waar je strakjes weer heerlijk op kan klimmen
Ze hadden ook laatst de 2e hallencompetitie, maar vond het iets wat te rommelig. Vorige keer was het beter voor elkaar
  woensdag 5 april 2006 @ 09:14:20 #118
130803 Gripper
Get a grip
pi_36664522
quote:
Op woensdag 5 april 2006 09:06 schreef Jo0Lz het volgende:

[..]

Bij Bjoeks...
Ja, hoe staat het met die boulder-kei? Alleen de manier waarop ze dat ding hebben gebouwd vind ik al leuk, als het nou ook nog geinig boulderen is, wil ik wel eens een een reden bedenken om "even" naar het noorden te rijden
Mijn foto's op Flickr!
  woensdag 5 april 2006 @ 09:16:41 #119
134142 -LadyJane-
pi_36664571
in groningen hebben ze een affentittengeile hoge wand
pi_36665233
quote:
Op woensdag 5 april 2006 08:35 schreef -LadyJane- het volgende:
hmm, en dan weet ik nog steeds niet wie je bent.
goedzo dat je je opgeeft voor het nsk, binnenkort trouwens ook weer een nsk boulderen.
de eerste routes voor de dames ongeveer 6c, zijn de twee blauwe routes tegenover de grote overhang, eentje op de liggende wand en eentje op de wand rechts daarvan met de groene module.
have fun, vooral de tweede is best lastig, zawere overhang, helemaal als je 'm moet voorklimmen.
Die rechter blauwe ken ik wel ja, was m'n klimpartner ineens verdwenen, was hij de maker in die route aan het zekeren . Maar ik heb verder niet zo erg opgelet, was mn eigen route aan het inlezen

maareh wie ben jij dan? Als je regelmatig bij ngein klimt ken ik je vast wel! Ah Jalyssa, heb je op climbing.nl gevonden (nu is gelijk je nick ook een stuk duidelijker ).
quote:
Op woensdag 5 april 2006 09:06 schreef Jo0Lz het volgende:

[..]

Bij Bjoeks hebben ze de 37 meter hoge Excalibur, waar je strakjes weer heerlijk op kan klimmen
Ze hadden ook laatst de 2e hallencompetitie, maar vond het iets wat te rommelig. Vorige keer was het beter voor elkaar
In Groningen kom ik nooit echt aan klimmen toe op de een of andere manier.. . Deze week tentamens, dus word het ook weer lastig vandaar dat ik er zaterdag ook niet was bij de hallencomp. Het stond wel al in m'n agenda .
quote:
Op woensdag 5 april 2006 09:14 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ja, hoe staat het met die boulder-kei? Alleen de manier waarop ze dat ding hebben gebouwd vind ik al leuk, als het nou ook nog geinig boulderen is, wil ik wel eens een een reden bedenken om "even" naar het noorden te rijden
Bijna af .
quote:
Op woensdag 5 april 2006 09:16 schreef -LadyJane- het volgende:
in groningen hebben ze een affentittengeile hoge wand
bijna al een reden om hierheen te komen ja

maar ik vind Monte Cervino leuker/beter/mooier, zowel binnen als buiten!

[ Bericht 8% gewijzigd door Sport_Life op 05-04-2006 10:27:09 ]
  donderdag 6 april 2006 @ 17:07:08 #121
134142 -LadyJane-
pi_36712953
monte is inderdaad ook erg mooi en best gezellig daar
  donderdag 6 april 2006 @ 17:34:20 #122
130803 Gripper
Get a grip
pi_36713910
quote:
Op woensdag 5 april 2006 09:53 schreef Sport_Life het volgende:
maareh wie ben jij dan? Als je regelmatig bij ngein klimt ken ik je vast wel! Ah Jalyssa, heb je op climbing.nl gevonden (nu is gelijk je nick ook een stuk duidelijker ).
Nee, Jalyssa is het niet...
Mijn foto's op Flickr!
pi_36717694
Niet? 13e zei je toch? .

De keren dat ik in Monte was geweest was het idd erg gezellig, maar dat kwam vooral door onze eigen aanhang . Gezellige groep! .
  vrijdag 7 april 2006 @ 11:31:05 #124
130803 Gripper
Get a grip
pi_36733309
Zo, plekkie gekozen voor het paasweekend. Donderdagavond rijden, overnachten op een parkeerplaatsje in Vent, en van daaruit vrijdagochtend omhoog naar de Martin-Busch Hutte. Die is zowaar dit weekend open en bemand, want het paasweekend is populair bij de toerskiërs.

Het is voor het eerst dat we een totaal onervaren iemand meenemen, een halklimmert die het wel eens wil proberen. Ben benieuwd hoe dat gaat, en of ie het leuk vindt... We keizen dan geen supermoeilijke beklimmingen uit, om hem niet meteen af te schrikken. Tot PD ofzo (of aangezien we in duitstalig gebied zitten: ziemlich einfach)

Zaterdag en zondag lekker klimmen, keus genoeg in de omgeving voor een aantal 3300-3500 m toppen (Kreuzspitze, Saykogel, Finailspitze of Similaun) . maandagochtend terughobbelen naar de parkeerplaats, en maandagavond laat weer thuis. heb er zin in!

En wat doet de rest van klimmend fok dit paasweekend?
Mijn foto's op Flickr!
pi_36738258
Ik ga naar de Vogezen, maar dat wist je vast al denk ik . Wordt super gezellig! . En oh ja, klimmen wordt natuurlijk ook leuk .
  zaterdag 8 april 2006 @ 10:12:33 #126
134142 -LadyJane-
pi_36759478
Hee Gripper!
Ik ben echt zo jaloers dat je naar het Otztal gaat!
Het is daar echt prachtig. Heb de Wildspitze gedaan. Leuk om te doen. Als je de kans hebt moet je via de andere kan naar beneden gaan, mar misschien ligt daar nu wel teveel sneeuw voor. (Zie je de spalten niet...)
Ik ben inderdaad niet Jalysa...Hoe kom je daar bij? Ik heb meegedaan in de PROMO klasse, das iets anders dan de TOP klasse...Dus. Gelukkig weet Gripper het wel
Dus.
Kom je vanaaf nog even langs op onze super-hallencompetitie?
Ciao!
pi_36760980
Ik ga aan mijn scriptie werken denk ik
pi_36766667
@ Lortnoc

Heb jij enig idee wanneer de deelnemers voor de NSAC cursussen bekend worden gemaakt, want dat was ik vergeten te vragen op de indelingsdag.
  zaterdag 8 april 2006 @ 15:32:00 #129
130803 Gripper
Get a grip
pi_36767048
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 10:12 schreef -LadyJane- het volgende:
Heb de Wildspitze gedaan. Leuk om te doen. Als je de kans hebt moet je via de andere kan naar beneden gaan, mar misschien ligt daar nu wel teveel sneeuw voor. (Zie je de spalten niet...)
Een berg heeft meerdere kanten, dus afhankelijk van welke kant je omhoog gaat, is de "andere kant" een vrij breed begrip. maar we gaan m niet beklimmen, een jongen die meegaat gaat m van de zomer ook al doen, samen met de Similaun. Dus om hem niet teleur te stellen doen we het nu niet.
Om Spalten maak ik me niet zoveel zorgen, alle bruggen zijn dichtgesneeuwd, en er ligt een meter sneeuw op ofzo. Nuts kunnen wel thuisblijven
quote:
Kom je vanaaf nog even langs op onze super-hallencompetitie?
Ciao!
Totaal vergeten.. nee, sorry, pa&ma morgen 25 jaar getrouwd, vanavond feestje, en je weet wat er speelt, dus daar moet ik bij zijn...
Mijn foto's op Flickr!
  maandag 17 april 2006 @ 09:39:14 #130
134142 -LadyJane-
pi_37025256
Vandaag klimmen in Eindhoven.
Waarom? Omdat het pasen is ofzo, wat een k*t feest is dat. Sorry.
Heeft er iemand trouwens verstand van fitness voor klimmers om sterker te worden? Welke apparaten enzo je nodig hebt?
Ciao
pi_37033706
Zou niet gaan fitnessen, het is toch altijd handkracht en vingerkracht waar het aan ligt. Hoogstens buik- en rugspieren voor de lichaamsspanning. Verder gewoon veel boulderen om sterker te worden. Of campusboarden oid voor de echte fanatici.
pi_37036701
Boulderwand in Groningen is bijna af! .

Helaas niet veel kunnen klimmen in de Vogezen, maar wel mooie bergwandelingen gemaakt door de sneeuw! (lag halve meter sneeuw ).
  dinsdag 18 april 2006 @ 09:38:31 #133
130803 Gripper
Get a grip
pi_37054460
quote:
Op maandag 17 april 2006 17:26 schreef Sport_Life het volgende:
Helaas niet veel kunnen klimmen in de Vogezen, maar wel mooie bergwandelingen gemaakt door de sneeuw! (lag halve meter sneeuw ).
Idem in het Ötztal. Ik vond het al zo raar dat de hut propvol toerskiërs zat, en wij de enige klimmers waren... Veel sneeuw, alle gletschers ruimschoots bedekt, en we hebben alles op sneeuwschoenen gedaan. Vrij veel lawinegevaar ook nog, waardoor we niet zo veel leuke routes konden klimmen. Wel de Similaun via de normaalroute, in het spoor van de toerskiërs. Niet moeilijk dus. Ik wil ook zo snel naar beneden kunnen....

Foto-impressietje volgt nog wel.
Mijn foto's op Flickr!
  woensdag 19 april 2006 @ 11:05:02 #134
130803 Gripper
Get a grip
pi_37089798
Wat grappig, ik zie nu pas dat de ANWB-kampeer en vakantie dagen (a.s. weekend) waar ik als exposant wat mag komen vertellen in Spaarnwoude zijn. Roel_spaarndam, als er tijd is even wat routes op het beton doen?
Mijn foto's op Flickr!
pi_37092618
Waar ben jij exposant van? Ben erg benieuwd naar de foto's
pi_37114687
quote:
Op woensdag 19 april 2006 11:05 schreef Gripper het volgende:
Wat grappig, ik zie nu pas dat de ANWB-kampeer en vakantie dagen (a.s. weekend) waar ik als exposant wat mag komen vertellen in Spaarnwoude zijn. Roel_spaarndam, als er tijd is even wat routes op het beton doen?
Ik ben altijd in voor een beetje beton hangen Zal ff kijken wanneer ik kan. Zaterdag moet ik iig werken, maar zondagmiddag kan ik wel. Ik heb ook al een tijdje niet geklommen, dus het wordt wel weer eens tijd. NKBV regio Noord Holland zit er ook dat weekend, dus aan klimmers geen gebrek. Waar sta je trouwens ergens in spaarnwoude?

@ Lortnoc

Heb jij enig idee wanneer de uitslag van de indelingsdag komt?
pi_37120019
quote:
Op donderdag 20 april 2006 00:03 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[..]

Ik ben altijd in voor een beetje beton hangen Zal ff kijken wanneer ik kan. Zaterdag moet ik iig werken, maar zondagmiddag kan ik wel. Ik heb ook al een tijdje niet geklommen, dus het wordt wel weer eens tijd. NKBV regio Noord Holland zit er ook dat weekend, dus aan klimmers geen gebrek. Waar sta je trouwens ergens in spaarnwoude?
Ik sta hiero! Heb geen idee of dat in de buurt van de klimwand is...
Die beurs duurt beide dagen van 10 tot 17 uur, dus ik weet niet of het dan wel zo handig is...

@Lortnoc: ik ga de chestpack promoten, een soort bagagevak wat je kunt monteren op de heupband en schouderband van je rugzak, en wat voor je hangt. Daar stop je klein grut in wat je onderweg bij de hand wilt houden en wat je niet in je broekzakken wilt stoppen. Het ding is bedacht door een stel buitensporters (waaronder ik) die altijd opbergplek tekort hadden, en het ding wordt geproduceerd door radical design.
Mijn foto's op Flickr!
pi_37136927
Je zit niet echt in de buurt van de klimmur kan ik je vertellen

Jij zit bij het groene vlaggetje, en de klimmuur bij het zwarte geval. Echt dichtbij is het dus niet, zal een kilometertje of 10 zijn denk ik. Maja met de auto ben je er zo
pi_37288755
De uitslag van de indelingsdag zal denk ik binnenkort bekent gemaakt worden, het hangt nog even op instructeurs denk ik.

Heb je nog foto's Gripper?
pi_37317238
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:28 schreef Lortnoc het volgende:
De uitslag van de indelingsdag zal denk ik binnenkort bekent gemaakt worden, het hangt nog even op instructeurs denk ik.
Dan wacht ik nog maar ff "geduldig" af. Als ik niet mee kan moet ik nog wel ff een alternatief regelen, maar zo wordt dat ook steeds lastiger, maja we zien het wel.

Nog iemand die zin heeft om ff te gaan klimmen in spaarnwoude vanavond, anders moet ik weer alleen en dat is vrij saai.
  woensdag 26 april 2006 @ 17:47:15 #141
130803 Gripper
Get a grip
pi_37317448
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:28 schreef Lortnoc het volgende:
Heb je nog foto's Gripper?
Neej...
De foto's van 4 verschillende personen worden door een van het stel netjes verzameld en op cd gebakken. Ik moet dus zelf ook nog even geduld hebben...
Mijn foto's op Flickr!
pi_37317983
quote:
Op woensdag 26 april 2006 17:37 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[..]

Nog iemand die zin heeft om ff te gaan klimmen in spaarnwoude vanavond, anders moet ik weer alleen en dat is vrij saai.
Kom maar naar Groningen!
pi_37908888
Groningen?
Ben ik komende donderdag te vinden, misschien vanavond nog even en in ieder geval zaterdag
Ik ben alleen nog niet zo goed
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:10:45 #144
144084 Schuttingbeer
IBTL Special Ops
pi_37909318
Owja.. en komt allen naar het NSK!!!

nsk.climbing.nl

Georganiseerd door de GSAC
In de beste hal van het noorden: Bjoeks
Check ook de toren van pak'm beet 37m hoog en 11 overhangend
Wie, ik?
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:18:35 #145
74276 saaw
pi_37909605
iemand nog iets meegekregen over de climbing for kids wedstrijd van afgelopen zondag?
pi_37909816
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:10 schreef Schuttingbeer het volgende:

nsk.climbing.nl

Ik klim dus bij Bjoeks (maandabonnement) maar no way dat ik op die toren ga.
Sowieso mag je daar pas op als je kan voorklimmen en dan moet je ook nog een aansprakelijkheidsverklaring ondertekenen.
In Bjoeks vind ik het wel heel leuk
pi_37910008
quote:

nsk.climbing.nl

Er komen zeker een paar Maassaccers! Ik misschien ook, weet alleen nog niet of ga klimmen
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:32:21 #148
130803 Gripper
Get a grip
pi_37910081
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:24 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik klim dus bij Bjoeks (maandabonnement) maar no way dat ik op die toren ga.
Sowieso mag je daar pas op als je kan voorklimmen en dan moet je ook nog een aansprakelijkheidsverklaring ondertekenen.
In Bjoeks vind ik het wel heel leuk
Wat is er eigenlijk mis met een aansprakelijkheidsverklaring? Bij elke sport waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen van je handelen is het toch niet meer dan normaal dat jij aansprakelijk bent, en niet de haleigenaar? Je klimt met je eigen touw en setjes, dan kan een hal daarvoor geen verantwoordelijkheid dragen.

Ik moet nog steeds eens gaan kijken bij Bjoeks, hoor er zoveel leuks over... Maar heb het er gewoon niet voor over om alleen voor een klimhal helemaal naar groningen te gaan. Met twee uur rijden zit ik bij mij vandaan ook in Duitsland, buiten klimmen
Mijn foto's op Flickr!
pi_37910475
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:32 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat is er eigenlijk mis met een aansprakelijkheidsverklaring? Bij elke sport waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen van je handelen is het toch niet meer dan normaal dat jij aansprakelijk bent, en niet de haleigenaar? Je klimt met je eigen touw en setjes, dan kan een hal daarvoor geen verantwoordelijkheid dragen.

Ik moet nog steeds eens gaan kijken bij Bjoeks, hoor er zoveel leuks over... Maar heb het er gewoon niet voor over om alleen voor een klimhal helemaal naar groningen te gaan. Met twee uur rijden zit ik bij mij vandaan ook in Duitsland, buiten klimmen
Op zich is er niets mis mee, ik klim trouwens met hun setjes
Alleen het is me net iets te gevaarlijk De verklaring wordt over het algemeen de "val dood verklaring" genoemd
Hebben jullie dat filmpje op de weblog gezien?
Die idioot die ongezekerd een 5b klom? (buiten, niveau was ongeveer 5b)

edit: deze dus: http://www.metacafe.com/watch/37294/mountain_climber
pi_37910580
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:44 schreef freecell het volgende:

[..]

Op zich is er niets mis mee, ik klim trouwens met hun setjes
Alleen het is me net iets te gevaarlijk De verklaring wordt over het algemeen de "val dood verklaring" genoemd
Hebben jullie dat filmpje op de weblog gezien?
Die idioot die ongezekerd een 5b klom? (buiten, niveau was ongeveer 5b)

edit: deze dus: http://www.metacafe.com/watch/37294/mountain_climber
die dode ja
pi_37910716
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:47 schreef superheist het volgende:

[..]

die dode ja
Hier leeftie nog
Doodgevallen waarschijnlijk?
Maar hij kon wel goed klimmen
  woensdag 17 mei 2006 @ 12:19:09 #152
130803 Gripper
Get a grip
pi_37911671
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 11:51 schreef freecell het volgende:

[..]

Hier leeftie nog
Doodgevallen waarschijnlijk?
Maar hij kon wel goed klimmen
Dan Osman, de leiperd. Toen zelfs solo klimmen geen uitdaging meer vormde, is ie gaan springen aan klimtouwen. Een soort bungee jumpen, maar dan met touwen die minder elastisch zijn (bungee touwen 20 % rek of meer, klimtouw 10%) Steeds grotere sprongen, en op gegeven moment brak er een keer een touw op de knoop...
Mijn foto's op Flickr!
pi_37913057
Dan Osman was maar een matige klimmer. Op de site van de broertjes Huber www.huberbuam.de staat een filmpje van Kommunist 8b+ solo, ook de Hasse Brandler op de Cima Grande heeft hij gesoleerd (alex dus).
pi_37915225
Zijn die mensen nou zo maf? Het risico is zo belachelijk groot als je op zo'n manier soleert!
Ik heb nu wel de neiging om alles in de stad op klimbaarheid te beoordelen.
Was gisteren al bezig om in de weijert (Groningen) op een muur met uitsteekseltjes te klimmen. Met sandalen aan
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:16:33 #155
130803 Gripper
Get a grip
pi_37915593
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:03 schreef freecell het volgende:
Zijn die mensen nou zo maf? Het risico is zo belachelijk groot als je op zo'n manier soleert!
Ik heb nu wel de neiging om alles in de stad op klimbaarheid te beoordelen.
Was gisteren al bezig om in de weijert (Groningen) op een muur met uitsteekseltjes te klimmen. Met sandalen aan
Tja, ik vind het ook gekkenwerk. Maar verplaats je eens in een klimmer die alles al kan, en toch een nieuwe uitdaging zoekt. Dan doe je diezelfde moeilijke route eerst zo vaak dat je zeker weet dat je m kan, en daarna laat je gewoon je touw beneden. Op zo'n moment is dat je nieuwe uitdaging: om ook mentaal koel te blijven. Schitterend, prachtig, knap, ik word er stil van als ik het zie. Maar er hoeft maar een greep je uit te breken, of een meeuw op een treetje te kakken waardoor ie uitglijdt, en het is <splat!>
Hoe kleiner je je marge maakt... vul maar in.

Ik neem ook een risico als ik in alpien terrein een eenvoudig stukje soleer. Dat doe ik op stukken die ruim binnen m'n kunnen liggen, en waar ik normaal gesproken niet zou vallen. Uiteraard is het veiliger om ook daar je touw te gebruiken, maar dan loop je weer andere risico's omdat je te langzaam bent. Klimmen is nu eenmaal een sport waar bepaalde risico's aan verbonden zijn, en ik vind het erg mooi om daar op een beheerste manier mee om te gaan.

Je neiging om alles wat je ziet op beklimbaarheid te beoordelen is herkenbaar, je hebt het virus goed te pakken. Kijk eens op www.gropo.nl , een groep groningse klimmers die aan buildering (boulderen op buildings) doet in de stad. Er staan topo's op van bouldertjes die je kunt doen. Erg leuk. Zelf zit ik met lekker weer vaak op de rijnkade in arnhem, een muur van 3 a 4 meter hoge ruw gemetselde basaltblokken. Kun je erg leuke boulders op bedenken, alles wat je nodig hebt is een krijtje.
Mijn foto's op Flickr!
pi_37915677
Ik heb het virus inderdaad goed te pakken, maar ik heb eigenlijk geen geld om hierna weer een maandabonnement te kopen en ook geen geld voor eigen materiaal.
Maar ik heb nu een maandabonnement en als je me nog zoekt: Ik zit vanavond in Bjoeks
  woensdag 17 mei 2006 @ 14:41:31 #157
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_37916399
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 12:19 schreef Gripper het volgende:

[..]

Dan Osman, de leiperd. Toen zelfs solo klimmen geen uitdaging meer vormde, is ie gaan springen aan klimtouwen. Een soort bungee jumpen, maar dan met touwen die minder elastisch zijn (bungee touwen 20 % rek of meer, klimtouw 10%) Steeds grotere sprongen, en op gegeven moment brak er een keer een touw op de knoop...
Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...
Dus dan moet je maar hopen dat je gordel cq, knoop breekt,....
  woensdag 17 mei 2006 @ 15:11:14 #158
130803 Gripper
Get a grip
pi_37917484
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:41 schreef Jo0Lz het volgende:

[..]

Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...
Ik denk niet dat hij hoopte dat de knoop brak...
Dan Osman had al honderden van zulke sprongen gemaakt, van enorme hoogtes, door meerdere touwen aan elkaar te knopen. Hij rekende elke sprong van te voren heel nauwkeurig uit, en is gewoon begonnen met kleine sprongetjes, en telkens wat grotere.
Hij rekte al zijn touwen voor, om te weten hoe ver ze uitrekten, en om ze stugger en homogener qua rek te maken: zo zouden ze niet verder rekken dan de specificaties en zijn berekeningen aangaven, en hij alsnog te pletter zou slaan. De bewuste dag waarop hij z'n dood tegemoet sprong, wilde hij nog één keer een groots record neerzetten. Vrienden vonden m die dag al een beetje zenuwachtig, toch nog maar even het springtouw wat verlengen, om zeker te zijn van het record, een andere knoop leggen dan hij normaal deed en toen hij sprong, sprong hij onder een hele rare hoek (ver van de wand o.i.d, in plaats van recht naar beneden zoals hij normaal deed) . Allemaal factoren die misschien bijdroegen aan het breken van de knoop.

Het hele verhaal:
http://outside.away.com/magazine/0499/9904terminal.html
Mijn foto's op Flickr!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 mei 2006 @ 17:18:40 #159
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_37921809
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:16 schreef Gripper het volgende:
Je neiging om alles wat je ziet op beklimbaarheid te beoordelen is herkenbaar, je hebt het virus goed te pakken. Kijk eens op www.gropo.nl , een groep groningse klimmers die aan buildering (boulderen op buildings) doet in de stad. Er staan topo's op van bouldertjes die je kunt doen. Erg leuk. Zelf zit ik met lekker weer vaak op de rijnkade in arnhem, een muur van 3 a 4 meter hoge ruw gemetselde basaltblokken. Kun je erg leuke boulders op bedenken, alles wat je nodig hebt is een krijtje.
Aangezien gropo.nl het nu niet lijkt te doen even een videootje van ze:
http://video.google.com/videoplay?docid=-1069053938695109101&q=gropo.nl
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_37926559
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 14:41 schreef Jo0Lz het volgende:

[..]

Zo werkt het dus niet, het heeft allemaal met de zgn. valfactor te maken

Kom nog wel eens langs op de Rijnkade Gripper, mail je wel als ik tijd heb.
  donderdag 18 mei 2006 @ 09:11:01 #161
130803 Gripper
Get a grip
pi_37941695
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 19:45 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Kom nog wel eens langs op de Rijnkade Gripper, mail je wel als ik tijd heb.
Valt niet mee he, om te wennen aan het leven van een werkend mensch? Toen je nog studeerde had je heel wat meer vrije tijd...
Mijn foto's op Flickr!
pi_37999189
quote:

nsk.climbing.nl

Ik heb me opgegeven samen met een vriend . Alleen heb ik tegenwoordig geen tijd meer om veel te klimmen en bovendien zit mn vaste klimpartner in Frankrijk, dus ik ga mee voor de gezelligheid .
Week erna trouwens een weekendje routes bouwen in de nieuwe hal in Leeuwarden! .

Freecell ik wil wel n keertje met je klimmen aangezien ik dus even geen klimpartner meer heb. Wanneer ben jij er meestal te vinden? Ik heb eigenlijk alleen op maandag tijd tegenwoordig.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2006 20:21:11 ]
pi_38006862
quote:
Op vrijdag 19 mei 2006 20:13 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik heb me opgegeven samen met een vriend . Alleen heb ik tegenwoordig geen tijd meer om veel te klimmen en bovendien zit mn vaste klimpartner in Frankrijk, dus ik ga mee voor de gezelligheid .
Week erna trouwens een weekendje routes bouwen in de nieuwe hal in Leeuwarden! .

Freecell ik wil wel n keertje met je klimmen aangezien ik dus even geen klimpartner meer heb. Wanneer ben jij er meestal te vinden? Ik heb eigenlijk alleen op maandag tijd tegenwoordig.
Varieert....
Ik ben er komende maandag niet, maar daarna waarschijnlijk weer wel. Verder wisselt het nogal, gemiddeld op het moment zo'n drie a vier dagen in de week
Ik klim vaak met TARAraboemdijee en soms met nog wat andere mensen, maar als we op maandag gaan klimmen, meld ik het hier wel even, je kan dan altijd wel meeklimmen
We zijn wel vaker oneven
pi_38011988
Oh grappig, een Fok-minimeet . Laat maar horen als je gaat! .
pi_38013199
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 11:09 schreef Sport_Life het volgende:
Oh grappig, een Fok-minimeet . Laat maar horen als je gaat! .
Zo meteeen
Maar je kon alleen op maandag toch?
pi_38013945
Ik ben nu bij mn ouders in Utrecht en ga zo in Nieuwegein klimmen .
pi_38027835
Vanmiddag van half 2 tot 7 geklommen
Eindelijk een paar 5a's achter elkaar uitgeklommen
pi_38034627
damn 4,5 uur!! Da's lang! Ik heb vandaag niet geklommen, maar het is verschoven naar morgen . Waarschijnlijk paar 6atjes voorklimmen als training voor het NSK .
pi_38036642
4.5 uur in de hal heb ik dat nog nooit gedaan.. alleen buiten.. NSK fok mini-meet lijkt me wel grappig, als ik er heen ga laat ik het horen
pi_38037517
Toen ik net begon klom ik regelmatig 4 uur, maar toen klom ik nog 4tjes, dan is het nog wel uit te houden.
pi_38037705
ik meestal: eerste half uur 4+ - 5+ daarna een uur lang 6a - 6a+ op rechte wand, laatste uur: 5+ & 6a op overhang wand. totaal 2.5 uur, dan heb ik het toch echt gehad.. Hier is Maastricht kan je sowieso moeilijk 4 uur klimmen, aangezien je van het OV afhankelijk bent (klimhal is in Heerlen, iedereen gaat 's avonds)
pi_38038389
Oh dat gaat spannend worden op dat NSK als je komt!! .
pi_38040716
euh, denk niet dat ik ga klimmen hoor

1
2
        KW1   KW2   KW3   F1   F2
Heren   6a    6b+   7a+   7b   8a
pi_38040774
boeiend ik flikker er ook ergens bij de 6b uit, gaat om de fun toch
  zondag 21 mei 2006 @ 12:52:58 #175
74276 saaw
pi_38042735
* saaw kan/mag als het goed is van de zomer ook weer een beetje gaan klimmen
pi_38043854
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:10 schreef Sport_Life het volgende:
damn 4,5 uur!! Da's lang! Ik heb vandaag niet geklommen, maar het is verschoven naar morgen . Waarschijnlijk paar 6atjes voorklimmen als training voor het NSK .
5,5 uur dus geen 4,5
Vanavond even weer klimmen, niet zo lang, uurtje of twee/drie.
Valt vandaag wel mee met de spierpijn gelukkig
Ik kom echt achter het bestaan van mij totaal onbekende spiergroepen
pi_38049220
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:31 schreef freecell het volgende:

[..]

5,5 uur dus geen 4,5
Vanavond even weer klimmen, niet zo lang, uurtje of twee/drie.
Valt vandaag wel mee met de spierpijn gelukkig
Ik kom echt achter het bestaan van mij totaal onbekende spiergroepen
Jah ik ken dat . Na het hardlopen heb ik het nog veel erger in m'n benen .

Net even getraind voor het NSK, 6a voorgeklommen (Cave route, dus in Groningen 6B) en halverwege een 6B een grote val gemaakt, lekker voor het vertrouwen enzo . Blijf het eng vinden dat voorklimmen .
pi_38049459
quote:
Op zondag 21 mei 2006 16:48 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Jah ik ken dat . Na het hardlopen heb ik het nog veel erger in m'n benen .

Net even getraind voor het NSK, 6a voorgeklommen (Cave route, dus in Groningen 6B) en halverwege een 6B een grote val gemaakt, lekker voor het vertrouwen enzo . Blijf het eng vinden dat voorklimmen .
Snap ik! Ik doe zelf nog niet voorklimmen, maar als ik geld genoeg heb en wat beter ben in klimmen, lijkt het me wel heel leuk.
Maar ik doe mezelf nu al soms goed zeer als ik val, terwijl ik dan gewoon gezekerd ben. Ik ben op het moment werkelijk bont en blauw. 20 blauwe plekken op mijn rechterbeen
En zeker 15 komen van het klimmen van de afgelopen week
Dus of voorklimmen dan zo'n goed idee is?
pi_38049799
hoezo heb je geld nodig om te kunnen voorklimmen? Je kan toch met iemand mee die zelf het materiaal heeft? of bij een vereniging? Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen
pi_38051925
quote:
Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
hoezo heb je geld nodig om te kunnen voorklimmen? Je kan toch met iemand mee die zelf het materiaal heeft? of bij een vereniging? Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen
De voorklimcursus is niet gratis
En ik heb zelf alleen nog maar een pofzak
Ben op zoek naar goedkope gordel en schoenen nu
Carabine en ATC zijn niet zo duur gelukkig
pi_38053273
Dat is waar ja, kost bij de Maassac 160 euro geloof ik.. schoenen zou ik eerder kijken of ze een beetje lekker zitten, ik heb nu ongeveer de goedkoopste klimschoen die er is (van Millet) en zit toch écht niet lekker, ga dinsdag dan ook nieuwe kopen.
pi_38054023
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:41 schreef superheist het volgende:
Dat is waar ja, kost bij de Maassac 160 euro geloof ik.. schoenen zou ik eerder kijken of ze een beetje lekker zitten, ik heb nu ongeveer de goedkoopste klimschoen die er is (van Millet) en zit toch écht niet lekker, ga dinsdag dan ook nieuwe kopen.
Welke maat hebben de ouden?
pi_38056125
hehe, euhm maat 44. Maar je wilt ze echt niet hoor, trust me
pi_38063526
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:09 schreef freecell het volgende:

[..]

De voorklimcursus is niet gratis
En ik heb zelf alleen nog maar een pofzak
Ben op zoek naar goedkope gordel en schoenen nu
Carabine en ATC zijn niet zo duur gelukkig
Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaar . Ik ga geregeld met een clubje richting Frankrijk/Duitsland/Belgie om te klimmen. En hoe meer er mee gaan des te gezelliger het wordt .

Schoentjes zijn voor mij ook altijd een dilemma , ik heb nu 2 paar die ik regelmatig gebruik, 1 paar voor op de rotsen en in makkelijke routes en 1 paar om lastige routes mee te klimmen die een stuk kleiner zitten en ik niet langer dan een uurtje aan kan hebben
pi_38068101
quote:
Op zondag 21 mei 2006 22:06 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaar . Ik ga geregeld met een clubje richting Frankrijk/Duitsland/Belgie om te klimmen. En hoe meer er mee gaan des te gezelliger het wordt .

Schoentjes zijn voor mij ook altijd een dilemma , ik heb nu 2 paar die ik regelmatig gebruik, 1 paar voor op de rotsen en in makkelijke routes en 1 paar om lastige routes mee te klimmen die een stuk kleiner zitten en ik niet langer dan een uurtje aan kan hebben
Ik heb nog steeds geen geld
En ik ben veel te gezellig voor bjoeks heb aldoor neiging met andere klimmers te blaten, maar daar hebben ze volgens mij weinig behoefte aan, dus doe ik het maar niet

Vanavond een paar 5a's geklommen, een 5a+ (en met één greep gesmokkeld een 5b)

[ Bericht 3% gewijzigd door freecell op 21-05-2006 23:31:54 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 mei 2006 @ 23:27:00 #186
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_38068335
quote:
Op zondag 21 mei 2006 19:57 schreef superheist het volgende:
hehe, euhm maat 44. Maar je wilt ze echt niet hoor, trust me
Ik ben toch wel geinteresseerd. Ik heb nml maat 44
En alles is volgens mij beter dan die dingen van Bjoeks

Zoals Freecell al zegt. We zijn gister en vanavond bezig geweest met 5a. Vanavond ook wat 5a+ gedaan (succesvol). Ik ook met overhang (voor het eerst) en een 5b succesvol

Overigens, Sport_Life. Bevallen in Bjoeks? Freecell is niet zwanger hoor. En zwangere vrouwen moeten, lijkt mij, niet klimmen
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_38069325
quote:
Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen . Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
pi_38074616
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:

[..]

Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen . Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk ) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
pi_38074957
quote:
Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:

[..]

Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk ) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
Zekers, was ook geen persoonlijke aanval .

Het is alleen zo jammer dat de NKBV in een keer met 30+ personen naar de gebieden in Belgie trekken. Hele wand bezet en niemand kan meer klimmen om nog niet te spreken van de manier waarop er wordt omgesprongen met de natuur om de wand heen en de wand zelf. Ik persoonlijk ben er speciaal voor overgestapt van de NKBV naar de DAV.
  maandag 22 mei 2006 @ 09:39:12 #190
130803 Gripper
Get a grip
pi_38075309
quote:
Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:

[..]

Die Nederlandse voorzichtigheid is een beetje eng af en toe. We zijn allemaal zo bezeten van papiertjes, officiële dingetjes, licenties, en weet ik wat allemaal nog meer... Natuurlijk leer je tijdens een cursus hoe je veilig moet voorklimmen, maar het is net zoals met autorijden: na die cursus ben je niet ineens een goede voorklimmer. Je moet veel en vaak naar buiten, met ervaren mensen klimmen, en dan zul je al snel ontdekken dat er zoveel manieren zijn om veilig en lekker je klim-ding te doen, op manieren die anders werken dan hoe je het tijdens je cursus hebt geleerd. Ik heb bijna alles zonder cursussen geleerd: gewoon door mee te doen met ervaren klimmers. En met gezond verstand kom je natuurlijk ook een heel eind

Het mooie van klimmen is voor mij nou juist dat je volledig verantwoordelijk bent voor je eigen doen en laten, dat je lekker zelf mag bepalen hoe je het doet, en dat de gevolgen van niet verstandig bezig zijn volledig voor jezelf zijn. Er staat onderaan een alp geen klimpolitie die controleert of ik wel de papieren bij me heb om safe een gletcher op te gaan. Hoe ik klim en zeker zal misschien niet altijd volgens de standaarden van de NKBV zijn, maar het werkt, het is veilig, en inmiddels bedenk ik zelf ook alweer voortdurend varianten op zekermethoden die sneller, eenvoudiger, en nog steeds even safe zijn. Je leest dingen op internet, ziet tips van andere klimmers in de praktijk, enzovoort.

Wat ik maar wil zeggen: staar je niet zó blind op veilig bezig zijn dat je de lol in wat je doet kwijtraakt. Je hoeft eigenlijk alleen maar te zorgen dat je karabiners altijd dicht geschroefd zitten
Mijn foto's op Flickr!
pi_38079526
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:22 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik heb nog steeds geen geld
Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).
quote:
En ik ben veel te gezellig voor bjoeks heb aldoor neiging met andere klimmers te blaten, maar daar hebben ze volgens mij weinig behoefte aan, dus doe ik het maar niet
Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwd .

Over het leren voorklimmen: Wij gaan vaak met een groep tussen de 5-10 mensen waarvan er een aantal zelfs instructeur-in-opleiding zijn (OM, Groningen), dus er kan in principe niks gebeuren, gaan regelmatig nieuwelingen mee en er is nog nooit iemand dood gevallen . Als ik klim ( en zeker buiten) controleer ik alles 2x, zowel bij mij als mijn klimpartner. Maar 100% veilig voorklimmen bestaat gewoon niet, zelfs de meest ervaren voorklimmers kunnen hun nek breken doordat ze zo bezig zijn met de route en vergeten dat ze een voetfout maken..

Verder klopt het wel wat Gripper allemaal zegt, en eigenlijk het enige waar je constant aan moet denken (met name bij meerdere touwlengtes, standplaatsen bouwen) is of alle (schroef) karabiners dicht zitten, en of de (halve)mastworpen goed gelegd zijn (nogal cruciaal bij het zekeren.. ).
pi_38079659
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:19 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).
[..]

Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwd .
Jamaar Soms zie je iemand iets doen en dat vind je dan heel knap
Of je ziet de oplossing voor iemand die tegen de wand aan staat te worstelen
Dan moet je dat toch even kunnen zeggen?
pi_38079703
Ik ben het wel met Gripper eens. Lang niet alles in de bergsport hoef je te leren door middel van een cursus. Zo heb ik zelf voor het sportklimmen nog nooit een cursus gevolgt, maar ik klim nu wel 5c routes voor (zonder overhang )

Ik heb mijn kennis vooral opgedaan door heel veel te lezen over de verschillende technieken, en door daarna gewoon domweg een beetje te gaan experimenteren. Beetje takels oefenen op het balkon met me zusje aan het touw, (niet te hoog natuurlijk ) en gewoon zelf lekker gaan klimmen. Op een gegeven moment vroegen een paar klimmers aan mij of ik ook niet eens een keer wilde voorklimmen. Doordat ik de techniek etc. al kende ging dit vrij vlot, en sindsdien ben ik eigenlijk zelf ook voor gaan klimmen. Omdat het me ook wel leuk leek om meerdere touwlengtes te kunnen klimmen, ben ik toen ook maar begonnen met het oefenen van standplaatsen maken en van daaruit het zekeren van een naklimmer, en ook dit heb ik nu goed onder de knie. Zo heb ik mezelf eigenlijk bijna alles geleerd, van de Seilrolle-Flachenzug, en omhoog prussikken, tot het (om)bouwen van standplaatsen.

Het probleem is denk ik ook dat je bijna nergens in nederland zelf een beetje kan oefenen en experimenteren. In de klimhal zal je niet snel nieuwe dingen gaan testen, aangezien er dan meteen weer 3 man afkeurend zit te kijken, en zegt dat je onverantwoordelijk bezig bent. Ikzelf woon gelukkig dicht bij Spaarnwoude waar ik lekker op de buitenmuur kan doen en laten wat ik wil zonder dat er constant op me gelet word, en ik denk dat dat mijn leerproces heel veel goed heeft gedaan. Je kan dan lekker alle verschillende (nieuwe) technieken proberen, en de beste eruit kiezen.

Dus als er nog is een meet komt in Spaarnwoude , dan denk ik dat Freecell best wel een keertje voorklimmen onder de deskundige begeleiding van de Fok! Klimmers.
pi_38079766
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:

[..]

En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.
Wat die af en toe uithalen is echt te erg voor woorden.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_38079817
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ik ben het wel met Gripper eens. Lang niet alles in de bergsport hoef je te leren door middel van een cursus. Zo heb ik zelf voor het sportklimmen nog nooit een cursus gevolgt, maar ik klim nu wel 5c routes voor (zonder overhang )

De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valt .

Ik heb wel wat sportklimtechniekcursussen gedaan en ik moet zeggen dat dat zeker geholpen heeft! Niet alleen de techniek zelf, maar er staat een zeer ervaren klimmer onder je die overal op let. Maar de meeste techniek krijg je door veel te klimmen, met name met mensen die net iets beter klimmen dan jij en tips geven.
pi_38079868
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:

Dus als er nog is een meet komt in Spaarnwoude , dan denk ik dat Freecell best wel een keertje voorklimmen onder de deskundige begeleiding van de Fok! Klimmers.
Ik wil wel mee

Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
De vorige keer keken ze wel afkeurend
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lager Was wel even schrikken.
Dus ik": "WHOOOOOO" en toen kwam er meteen een gozertje van Bjoeks aanrennen
pi_38079870
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:28 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.
Wat die af en toe uithalen is echt te erg voor woorden.
Uhuh, 30+ groepen en dan kijken ze raar als je geirriteerd bent
pi_38079988
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik wil wel mee

Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lager Was wel even schrikken.
Zo is er laatst bij ons iemand ruim 10 meter naar beneden gestort, op amper een halve meter boven de grond blokkeerde de GriGri pas. Zijn vriendin mocht het een keertje proberen . Ik zie hem tegenwoordig weer regelmatig klimmen, dus ik geloof dat hij nu wel over het traume heen is.
pi_38080089
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:30 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valt .
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te leren
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 mei 2006 @ 12:38:37 #200
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_38080101
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik wil wel mee

Moet je dat nu vertellen?
Overigens was het 3 meter ofzo. En zodra ik door had dat het niet goed ging had ik ook alles weer onder controle. Gewoon Grigri dichtgooien en daarna rustiger verder laten zakken.
pi_38080305
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[..]

het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te leren
Ja dat las ik later idd . Persoonlijk vind ik het simpelweg onveilig om het voorklimmen uit een boek te leren en een beetje experimenteren (zoals jij het zelf ook noemt). Gewoon een keertje met ervaren lui de boel rustig doornemen, stap voor stap de knopen etc leren is veel verstandiger .
  maandag 22 mei 2006 @ 12:45:18 #202
130803 Gripper
Get a grip
pi_38080330
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[..]

Maar aangezien jij jouw klimtechniek voornamelijk in je eentje hebt ontwikkeld (no offence natuurlijk) ben je wel een beetje eenkennig bezig. Je zult van de zomer tijdens je cursus met andere mensen in contact komen waardoor je hele nieuwe inzichten krijgt.
Ik ben het met je oneens dat je klimmen uit een boekje kunt leren. knoopjes leggen, soit, maar de enige manier om dat realistisch uit te voeren is om het ook eens te gaan doen terwijl je aan de wand hangt, niet aan de trapleuning thuis.

Zo heb ik vorige maand in de klimhal eens iemand uitgelegd hoe je de flaschenzug bouwt. Eerst deed ie m staand bij de wand, daarna liet ik m liggend op z'n buik (zoals het op de gletscher zal gaan) de oefening uitvoeren terwijl ik flink aan het touw trok. kostte toch heel wat meer moeite ineens...
Mijn foto's op Flickr!
pi_38080696
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Moet je dat nu vertellen?
Overigens was het 3 meter ofzo. En zodra ik door had dat het niet goed ging had ik ook alles weer onder controle. Gewoon Grigri dichtgooien en daarna rustiger verder laten zakken.
4
En ik zei je naam er expres niet bij
Was ook prima onder controle daarna en ik vertrouw je dan ook blindelings als je me zekert

Ik vind overhang klimmen zo moeilijk, ik kom er niet tegenop....
Iedereen roept steeds dat ik alleen aan mijn armen moet hangen en alles met mijn benen moet doen, maar het lukt gewoon niet.
Ik kom drie stappen, dan begeven mijn armen het, of kan ik geen voetgrepen vinden en dan bungel ik weer in het touw....
pi_38080794
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:45 schreef Gripper het volgende:

[..]

Maar aangezien jij jouw klimtechniek voornamelijk in je eentje hebt ontwikkeld (no offence natuurlijk) ben je wel een beetje eenkennig bezig. Je zult van de zomer tijdens je cursus met andere mensen in contact komen waardoor je hele nieuwe inzichten krijgt.
Ik ben het met je oneens dat je klimmen uit een boekje kunt leren. knoopjes leggen, soit, maar de enige manier om dat realistisch uit te voeren is om het ook eens te gaan doen terwijl je aan de wand hangt, niet aan de trapleuning thuis.

Zo heb ik vorige maand in de klimhal eens iemand uitgelegd hoe je de flaschenzug bouwt. Eerst deed ie m staand bij de wand, daarna liet ik m liggend op z'n buik (zoals het op de gletscher zal gaan) de oefening uitvoeren terwijl ik flink aan het touw trok. kostte toch heel wat meer moeite ineens...
Daar heb je gelijk in, maar dat is ook een van de problemen hier. Je moet haast wel een Cursus gaan volgen om alles een keer in de praktijk te kunnen oefenen, omdat er voor de rest weinig ruimte is om te oefenen.

Het klimmen kun je idd niet helemaal uit een boekje leren, maar de voornaamste technieken etc. wel. Er zijn natuurlijk altijd andere mesnen met andere techieken, en ik denk dat het dan ook belangrijk is om voor andere technieken open te staan.

om 2 beginners nou samen te laten leren voorklimmen uit een boekje lijkt me idd ook niet zo'n goed idee. Maar als je al vaak bij andere mensen hebt gekeken, en een keertje met ze mee hebt (voor)geklommen, kan je daarna best zelf wat verder gaan, mits je wel binnen de grensen van je eigen kunnen blijft. Maar daar draait alles om bij de bergsport, het kunnen afwegen of je iets wel verantwoord zelf kunt doen, want anders moet je er al niet eens aan beginnen.
pi_38080812
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef freecell het volgende:

[..]

4
En ik zei je naam er expres niet bij
Was ook prima onder controle daarna en ik vertrouw je dan ook blindelings als je me zekert

Iedereen roept steeds dat ik alleen aan mijn armen moet hangen en alles met mijn benen moet doen, maar het lukt gewoon niet.
Ik kom drie stappen, dan begeven mijn armen het, of kan ik geen voetgrepen vinden en dan bungel ik weer in het touw....
- Eerst benen, vervolgens armen
- Niet frontaal klimmen, maar indraaien (vast wel iemand die dat uit kan leggen in de wand)
- Heupen zo dicht mogelijk tegen de wand, kont dus niet naar achteren
- Zodra je 2 grote blokken voor je handen hebt en je benen enigszins fatsoenlijk staan: RUSTEN!!! 1 arm gestrekt houden , andere hand poffen en beetje schudden, vervolgens andere hand vast houden.
- Van te voren goed de route inlezen, met name letten op rustpunten
- Als je een punt hebt waar je écht niet doorheen komt, probeer zo dynamisch en snel mogelijk erdoor heen te gaan, niet nadenken, maar gewoon doen! Komt met name vaak voor als je de overhang uit gaat klimmen, dat zijn de lastigste stukken.

Op die manier moet je wel een 5 in de overhang uit zien te klimmen
  maandag 22 mei 2006 @ 13:04:20 #206
130803 Gripper
Get a grip
pi_38080957
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef freecell het volgende:

[..]
Vaak doen, je wordt vanzelf sterk. Overhang klimmen is gewoon lomp beulen. Een goede techniek maakt het alleen maar minder moeilijk, maar zwaar blijft het.
Ga af en toe een klein stukje van de wand vandaan hangen, dan kun je goed rondkijken waar de treetjes zitten. Als je hangt, armen recht, nooit gebogen. Laat je botten het gewicht dragen, niet je spieren. Als je een loodrecht dakje door moet: kijk voordat je bovenlichaam over de rand is waar de treetjes zaten, en prent die in je geheugen. Daarna zie je ze nml. niet meer, maar dat had je vast al gesignaleerd.
Klim overhangen snel, ga niet langzaam klimmen, of erger nog: wanhopig aan je armen hangen totdat je het ziet. Dan zijn je onderarmen al volgelopen tegen de tijd dat je verder wilt gaan. Zoek een goede rustpositie, (in 5a-overhang routes zitten prima rustpunten, vaak vlak voor de moeilijkheden beginnen) vanaf dat plekje kun je mooi de rest van de route bestuderen. Probeer sowieso altijd minstens 4 passen vooruit te kijken.

Oh ja,: ga boulderen. Word je ook sterk van. Maar dan niet zeuren dat je damesbloesjes en colbertjes op gegeven moment te strak om je schouders zitten
(als je tenminste aanleg hebt om gespierd te worden)

EDIT: whehe, sportlife, we vertellen precies hetzelfde. Zou overhangtechniek dan toch een universele waarheid zijn?
Mijn foto's op Flickr!
pi_38081183
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:04 schreef Gripper het volgende:

[..]

EDIT: whehe, sportlife, we vertellen precies hetzelfde. Zou overhangtechniek dan toch een universele waarheid zijn?
Tja goed rusten, indraaien en route inlezen zijn eigenlijk de enige technieken die je moet beheersen om zonder al teveel kracht een overhang uit te klimmen . T'is veel simpeler dan het lijkt! (kan me nog herinneren dat ik ooit diep respect had voor iedereen die een 5 in de overhang wist uit te klimmen, tegenwoordig beuk ik menig 6B de overhang uit ).

Al hoewel ik meestal een overhang uitklim door gewoon flink door te beuken, en zodra ik merk dat ik goed sta stop ik even om te poffen, en mn handen te uit te schudden. Route inlezen werkt bij mij niet (behalve de greepjes die om de hoek zitten), dan ga ik teveel nadenken en dat gaat ten koste van het dynamisch klimmen.
pi_38081338
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:11 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Tja goed rusten, indraaien en route inlezen zijn eigenlijk de enige technieken die je moet beheersen om zonder al teveel kracht een overhang uit te klimmen . T'is veel simpeler dan het lijkt! (kan me nog herinneren dat ik ooit diep respect had voor iedereen die een 5 in de overhang wist uit te klimmen, tegenwoordig beuk ik menig 6B de overhang uit ).

Al hoewel ik meestal een overhang uitklim door gewoon flink door te beuken, en zodra ik merk dat ik goed sta stop ik even om te poffen, en mn handen te uit te schudden. Route inlezen werkt bij mij niet (behalve de greepjes die om de hoek zitten), dan ga ik teveel nadenken en dat gaat ten koste van het dynamisch klimmen.
-route inlezen *check*
-Indraaien *check*
-Armen alleen om aan te hangen *check*
-Snel doorklimmen *check*

En ik blijf maar vallen
Moet gewoon iemand hebben die een keer beneden gaat staan roepen wat ik fout doe
pi_38081524
Ik mis bij jou de belangrijkste: Rusten tijdens de route . Liever een keer teveel dan een keer te weinig, zodra ik merk dat mijn spieren verzuren rust ik. Kijk vantevoren waar de rustpunten zitten (en die zitten in elke route, zeker een 5/6) of vraag desnoods aan iemand waar goede rustpunten zitten.
pi_38081586
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:21 schreef Sport_Life het volgende:
Ik mis bij jou de belangrijkste: Rusten tijdens de route . Liever een keer teveel dan een keer te weinig, zodra ik merk dat mijn spieren verzuren rust ik. Kijk vantevoren waar de rustpunten zitten (en die zitten in elke route, zeker een 5/6) of vraag desnoods aan iemand waar goede rustpunten zitten.
Ik kan niet uitrusten terwijl ik op de kop aan een greep hang... word ik alleen maar doodop van...
edit: en ik blijf maar aan mijn armen trekken
pi_38081647
Op de kop? Ik dacht dat we het over overhang hadden :p
* Sport_Life heeft gister het befaamde dakje van Cave weer eens geprobeerd .. dan hang je dus als een aap aan 2 handen te slingeren .

Maar echt, even rusten helpt .
pi_38081676
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:25 schreef Sport_Life het volgende:
Op de kop? Ik dacht dat we het over overhang hadden :p
* Sport_Life heeft gister het befaamde dakje van Cave weer eens geprobeerd .. dan hang je dus als een aap aan 2 handen te slingeren .

Maar echt, even rusten helpt .
Overhang inderdaad Ik overdrijf
  maandag 22 mei 2006 @ 13:35:47 #213
130803 Gripper
Get a grip
pi_38081986
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:23 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik kan niet uitrusten terwijl ik op de kop aan een greep hang... word ik alleen maar doodop van...
edit: en ik blijf maar aan mijn armen trekken
net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.
Dit leer je trouwens niet van het forum, je kunt zulke tips het best in real-live krijgen. Die meet is echt een must!
Ik zal het meet-topic weer eens aanzwengelen...
Mijn foto's op Flickr!
pi_38082131
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:35 schreef Gripper het volgende:

[..]

net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.
Dit leer je trouwens niet van het forum, je kunt zulke tips het best in real-live krijgen. Die meet is echt een must!
Zwengelt u maar
Ik ben donderdagavond in Bjoeks te herkennen aan grijze lange broek, klungelige klimhouding en rode krullen
pi_38082295
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:35 schreef Gripper het volgende:

[..]

haha ik zie het al voor me hoe FreeCell straks met een voethoek in een 5 aan het hangen is, die meet moet er idd snel komen .
quote:
Op maandag 22 mei 2006 13:39 schreef freecell het volgende:

[..]

Zwengelt u maar
Ik ben donderdagavond in Bjoeks te herkennen aan grijze lange broek, klungelige klimhouding en rode krullen

Overigens ben ik te herkennen aan een opvallende gele broek (volgens mij de enige klimmer in heel Nederland met zo'n opvallende broek ) zie hieronder

Da's nou een dakje . Overigens werd de foto precies op tijd genomen, 1 sec later braken mn benen uit en viel ik .
pi_38082848
Ziet er wel indrukwekkend uit
Ik heb gisteren een filmpje gezien van een meid die dat met heel veel gemak leek te doen.
Liet ze even haar benen los, één hand los, poffen, andere hand los. Beide handen weer aan het dak, voeten omhoog en door maar weer. Heb echt met veel verbazing zitten kijken.

edit: http://video.google.com/videoplay?docid=-7421165006832214418&q=climbing deze dus
  maandag 22 mei 2006 @ 14:02:48 #217
130803 Gripper
Get a grip
pi_38082945
Mijn foto's op Flickr!
pi_38082967
Jah het is maar goed dat er geen geluid bij de foto zit, was nogal een gekreun en gevloek .
pi_38083125
quote:
Op maandag 22 mei 2006 14:03 schreef Sport_Life het volgende:
Jah het is maar goed dat er geen geluid bij de foto zit, was nogal een gekreun en gevloek .
Ik zal de volgende keer bij klimmen ook wat coole foto's van mezelf laten maken
pi_38083349
quote:
Op maandag 22 mei 2006 14:02 schreef Gripper het volgende:
En hier vindt u dus het meet topic
Komt allen!
Da's veuls te ver
  dinsdag 23 mei 2006 @ 00:11:34 #221
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_38108373
quote:
Op maandag 22 mei 2006 14:07 schreef freecell het volgende:

[..]

Zal ik mijn camera donderdag mee nemen?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_38113356
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 00:11 schreef maok het volgende:

[..]

JAAAAA
(maok is dus één van de mafkezen die met ons klimt, voor de duidelijkheid )
pi_38115410
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 00:11 schreef maok het volgende:

[..]

Pssst, "Sziget is Europa's grootste oplucht festival.".Moet openlucht zijn gok ik
pi_38128818
quote:
Op maandag 22 mei 2006 14:07 schreef freecell het volgende:

[..]

Ga vrijdag mee, maak ik wel foto's met mn phone
  dinsdag 23 mei 2006 @ 17:17:47 #225
130803 Gripper
Get a grip
pi_38129080
quote:
Op dinsdag 23 mei 2006 17:09 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ga vrijdag mee, maak ik wel foto's met mn phone
Da's wel een goeie ja: als iemand een camera heeft, die even meenemen. Ik heb alleen een analoge spiegelreflex, en zonder flitser. Heb je binnen niks aan.
Mijn foto's op Flickr!
pi_38129141
Mijn digitale camera heeft een klimweekend vorig jaar niet overleefd helaas . (exacte doodsoorzaak is mij nog steeds onbekend, ik denk datie verzopen is).
pi_38145920
Uit pure verveling ben ik alvast begonnen aan een nieuwe OP voor deel 3 , maar ik had ff een vraagje: Zou iedereen ff dit korte lijstje in willen vullen?, dan kan ik dat er weer in verwerken in een soort van overzicht van de klimmers hier

Disciplines: (sportklimmen, rotsklimmen, alpinisme, ijsklimmen, boulderen)
Niveau hal/rots : (4,5a,5b,5c etc)
Niveau Alpinisme : (F,PD(+), AD(+), D(+), ED(+))
Favoriete hal : (spreekt voor zich)
Voorklimmen : (ja/nee)
Overige: (kan vanalles zijn)

Op en/of aanmerkingen zijn altijd welkom
pi_38146108
Disciplines: Sportklimmen, rotsklimmen, heel af en toe boulderen
Niveau hal/rots : Hal 6A/B (Cave waardering = 6c rest van Nederland ), rots 5+ ong. (voorklimmen)
Niveau Alpinisme : nvt
Favoriete hal : Monte Cervino Bergsche Hoek en Cave Ngein toch wel
Voorklimmen : Jah.
Overige:
Thuishal:
Groningen doordeweeks, Cave Nieuwegein weekend
Begonnen: mei 2003 geloof ik.

Ben eigenlijk ook wel naar de rest benieuwd .
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 24 mei 2006 @ 00:32:24 #229
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_38146609
Disciplines: Sportklimmen
Niveau hal/rots : Hal 5A
Favoriete hal : Bjoeks, Groningen
Voorklimmen : nee
Overige: (?)
Thuishal: Bjoeks, Groningen
Begonnen: 1995 (herontdekt in april 2006)

Kan zijn dan ik op korte termijn verbeter met niveau en wel ga boulderen, maar dit is zoals het er nu naar uitziet.
  woensdag 24 mei 2006 @ 09:03:28 #230
130803 Gripper
Get a grip
pi_38151424
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 00:11 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Uit pure verveling ben ik alvast begonnen aan een nieuwe OP voor deel 3

Leuk initiatief!

Grips lijstje:

Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen, alpinisme, boulderen
Niveau hal/rots : 6b
Niveau Alpinisme : PD, AD
Favoriete hal : Monte Cervino, Rock Steady, Sloterdijk, Cave Arnhem&N'gein
Voorklimmen : jazekers
Overige: Slacklining is ook leuk!
Begonnen: Herfst 2002 in de hal, maar al jaren in de vakanties met paps&mams bergwandelen
Mijn foto's op Flickr!
pi_38151956
Goed idee inderdaad

Disciplines: sportklimmen, rotsklimmenen boulderen
Niveau hal/rots : Hal 6a,6b Rots idem
Favoriete hal : Rocca. Duh
Voorklimmen : ja!
Overige:
Thuishal: Rocca. Duh
Begonnen: Rond 1996 ongeveer
pi_38152930
Ik kom vrijdag ook wel mee, moet tot 17.45h werken in centrum Nijmegen dus ik haal de 18.00h niet. Iemand ideeën voor wat dan het handigste is?

Disciplines: sportklimmen, boulderen, alpinisme
Niveau hal/rots : Hal 6a, rots ook zoiets
Niveau Alpinisme : PD, AD
Favoriete hal : Nijmegen, Monte Cervino
Overige:
Thuishal: Nijmegen/Fliegerhorst
Begonnen: Rond 1993 voor een jaar, daarna gestopt toen weer in 2002 begonnen.
pi_38153036
Poeh hee, doe er zowat 2 uur over, kan ik er op z'n vroegst om 20.00h zijn, even nadenken hoor.
  woensdag 24 mei 2006 @ 10:14:45 #234
130803 Gripper
Get a grip
pi_38153211
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 10:08 schreef Lortnoc het volgende:
Poeh hee, doe er zowat 2 uur over, kan ik er op z'n vroegst om 20.00h zijn, even nadenken hoor.
Je hebt toch een auto? Dat is sowieso makkelijker dan met de trein komen denk ik...
Mijn foto's op Flickr!
pi_38153487
Overige: Builderen lijkt me ook zo leuk
Begonnen: 2006
pi_38153677
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 10:14 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je hebt toch een auto? Dat is sowieso makkelijker dan met de trein komen denk ik...
Die auto heeft 't op z'n eerste trip naar de Alpen begeven
  woensdag 24 mei 2006 @ 10:59:01 #237
130803 Gripper
Get a grip
pi_38154514
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 10:32 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Die auto heeft 't op z'n eerste trip naar de Alpen begeven
Ooh, pity... Had een BX gekocht, al 5 probleemloze Alpentrips achter de rug

En je kunt niet wat eerder van je werk weggaan? Als je naar Ede kunt komen kan je met me meerijden, ik had afgesproken met Sport_life om om 18 uur in Bussum bij het station te zijn, maar dat kan misschien nog wel een half uurtje opschuiven. Dan zou je wel uiterlijk kwart voor 6 in Ede moeten zijn, half uurtje trein, hoef je niet zo veel vroeger weg toch?
Laten we dit trouwens even verder bespreken in het meet topic
Mijn foto's op Flickr!
  woensdag 24 mei 2006 @ 13:09:35 #238
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_38159040
quote:
Pssst, "Sziget is Europa's grootste oplucht festival.".Moet openlucht zijn gok ik
quote:
Ik de grote lisdect, dat stond er al 4 maanden zo.
Ik klikte voor het eerst op je sig . Wist niet dat je dyslectisch was . Sorry

[ Bericht 26% gewijzigd door Tha_T op 24-05-2006 13:13:22 ]
pi_38159168
Sorry. Ik klikte op het verkeerde knopje
pi_38159520
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:09 schreef maok het volgende:

[..]

[..]

Ik klikte voor het eerst op je sig . Wist niet dat je dyslectisch was . Sorry
Dat was perongeluk het edit knopje ipv quote?
En Maok heeft het recht om dyslect te zijn, want ze is gewoon tof
  woensdag 24 mei 2006 @ 13:22:15 #241
74276 saaw
pi_38159524
Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen
Niveau hal/rots : hal 7a, rots 6b
Niveau Alpinisme :-
Favoriete hal : rocksteady, bussum en TussenHemelEnAarde, Amsterdam
Begonnen: ehm...1996 ongeveer
Overige: tussendoor langere perioden [aantal maanden tot een jaar] niet geklommen ivm reuma [nu ook] en ik geef techniektraining aan de jeugd C & D
  woensdag 24 mei 2006 @ 13:26:57 #242
130803 Gripper
Get a grip
pi_38159716
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef freecell het volgende:

[..]

En Maok heeft het recht om dyslect te zijn, want ze is gewoon tof
Jaja, vervuil het topic nou eens niet zo joh!

Komen jullie nog naar Bussum vrijdagavond?
Mijn foto's op Flickr!
pi_38159789
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:26 schreef Gripper het volgende:

[..]

Jaja, vervuil het topic nou eens niet zo joh!

Komen jullie nog naar Bussum vrijdagavond?
Weet ik dus nog niet
Mijn ouders zijn zaterdag 40 jaar getrouwd en dat geeft veel voorbereiding (cabaret en dergelijke)
Maok? kan jij vrijdag?
pi_38160457
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef saaw het volgende:
Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen
Niveau hal/rots : hal 7a, rots 6b
Niveau Alpinisme :-
Favoriete hal : rocksteady, bussum en TussenHemelEnAarde, Amsterdam
Begonnen: ehm...1996 ongeveer
Overige: tussendoor langere perioden [aantal maanden tot een jaar] niet geklommen ivm reuma [nu ook] en ik geef techniektraining aan de jeugd C & D
Ben jij er vrijdag nou ook, Saaw? .
pi_38163818
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef freecell het volgende:

[..]

Ja . Kwam er te laat achter
pi_38164151
Zo gisteravond even naar Bever in Eindhoven geweest (was kortingsavond, 20% ) en heb eigenlijk mijn eigen 'gear':
  • La sportiva - La Mythos schoentjes, waren de enige die een beetje lekker zaten
  • Petzl Calidris Gordel
  • ATC XP
  • belay master.

Nu hoef ik niks meer te huren

Mijn lijstje:
    Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen, ijsklimmen (1 keer in the globe gedaan)
    Niveau hal/rots : Binnen: 6a, buiten: geen idee, buiten is alles leuk.
    Favoriete hal : Alleen in Neoliet Heerlen en Uithof Den haag geweest, geen mening
    Overige: Volgend jaar in het bestuur van de MaasSac
    Begonnen: September 2005
  •   woensdag 24 mei 2006 @ 15:16:28 #247
    74276 saaw
    pi_38164166
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 13:45 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ben jij er vrijdag nou ook, Saaw? .
    ik hoop het
    mn ouders gaan vrijdag verhuizen en dan moet ik helpen, maar in principe is dat van sochtends vroeg tot ergens in de middag
    en savonds ben ik sowieso in Huizen, kan ik net zo goed even langs de klimhal komen
    maar niet al te lang, dus wil wel even weten hoe laat iedereen er is? een deel red het niet om er rond 6 te zijn las ik
    pi_38165375
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 15:16 schreef superheist het volgende:
    Zo gisteravond even naar Bever in Eindhoven geweest (was kortingsavond, 20% ) en heb eigenlijk mijn eigen 'gear':
  • La sportiva - La Mythos schoentjes, waren de enige die een beetje lekker zaten
  • Petzl Calidris Gordel
  • ATC XP
  • belay master.

Nu hoef ik niks meer te huren
  • Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjes . Zaten idd wel goed . Heb jij die paarse ook?
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 15:16 schreef saaw het volgende:

[..]

ik hoop het
    mn ouders gaan vrijdag verhuizen en dan moet ik helpen, maar in principe is dat van sochtends vroeg tot ergens in de middag
    en savonds ben ik sowieso in Huizen, kan ik net zo goed even langs de klimhal komen
    maar niet al te lang, dus wil wel even weten hoe laat iedereen er is? een deel red het niet om er rond 6 te zijn las ik
    Ik ben er om 18uur iig met Gripper en ik geloof nog wat andere, aantal komen later.

[ Bericht 26% gewijzigd door Sport_Life op 24-05-2006 15:49:57 ]
      woensdag 24 mei 2006 @ 15:56:06 #249
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38165940
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 15:42 schreef Sport_Life het volgende:

Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjes . Zaten idd wel goed . Heb jij die paarse ook?
    Een klimmaat van me is zo dol op zwart, en hij heeft zo'n schurfthekel aan paars, dat ie z'n mythossen met zwarte schoenpoets heeft gedaan. Maar alles aan z'n klimspul is dan ook zwart: zwarte karabiners, setjes, schlinges....
    (En nee, hij is geen gothic )

18 uur it is!
    Mijn foto's op Flickr!
      woensdag 24 mei 2006 @ 18:08:51 #250
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_38170912
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 13:13 schreef Tha_T het volgende:
    Sorry. Ik klikte op het verkeerde knopje
    Ik dacht al wat heb schreef ik daar nou weer, hier het lijstje opnieuw:

Overige:
    Begonnen: 2006

Ik moet nog even kijken of ik vrijdag kan, ik had eigenlijk al iets anders maar dat kan ook nog wel verplaatst.
    pi_38173126
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 15:42 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjes . Zaten idd wel goed . Heb jij die paarse ook?
    Nee, bruin rood achtig
    pi_38175791
    quote:
    Op woensdag 24 mei 2006 19:08 schreef superheist het volgende:

[..]

Nee, bruin rood achtig
    ooh die! Zijn iets anders dan de paarse versie.
    pi_38181671
    Nou, het is bekend, ik word MaasSac voorzitter 06/07 14 juni wordt het bekend gemaakt bij de Algemene Leden Vergadering en 17 September wordt het bestuur 'ingeslagen' Dat wordt veel klimmen! (was dit jaar niet super actief bij de MaasSac, pas de laatste paar maanden)
    pi_38198224
    Meestal ga je als bestuur minder klimmen omdat je je aan bestuurszaken gaat wijden, alhoewel ik dat dit jaar eigenlijk wel heb weten te voorkomen.

Feli van de NijSAC alvast!
      donderdag 25 mei 2006 @ 14:34:03 #255
    134142 -LadyJane-
    pi_38198657
    Disciplines: (sportklimmen, rotsklimmen, alpinisme, boulderen)
    Niveau hal/rots : hal: 7a/7b rots: geen idee, laatste keer 7a (Dave, Belgie) van de zomer 7b, hoop ik in Ceuse en alles wat daar in de buurt ligt...Boulderen buiten moeilijkste ooit: 7a, binnen moeilijkste ooit: 7b, maar gemiddeld beetje 6c.
    Niveau Alpinisme : moeilijkste ooit was ED verder, uh, gemiddeld, vanalles, wat er maar leuk is. Ik let niet zo op het niveau.
    Favoriete hal : Klimmuur Utrecht! En daarna Nijmegen.
    Voorklimmen : Voorklimmen, uh? Lijkt me logisch, liefst alles voorklimmen. Naklimmen is voor mietjes.
    Overige: Boulderen is super. Owja, hoe lang je klimt moet er ook nog bij en verder....hmmm, wat s jullie definitie van 'niveau'? Bij mij is dat: onsight kunnen voorklimmen. Hoeft niet altijd, maar wel gemiddeld. Toch? En bij boulderen: zolang je 'm op de legale manier klimt, dan klim je 'm. Dus proberen mag.

[ Bericht 27% gewijzigd door -LadyJane- op 25-05-2006 15:34:30 ]
      donderdag 25 mei 2006 @ 14:34:49 #256
    134142 -LadyJane-
    pi_38198682

[ Bericht 100% gewijzigd door -LadyJane- op 25-05-2006 15:35:01 ]
    pi_38198716
    Oei...ED, welke als ik vragen mag (mogen er ook meerdere zijn)?
      donderdag 25 mei 2006 @ 15:33:55 #258
    134142 -LadyJane-
    pi_38200382
    o.a. Pic Sans Nom, Eiger

Ik ben trouwens op zoek naar een klimmaatje. M/V. Leeftijd onbelangrijk. Plek onbelangrijk, maar ik geef de voorkeur aan Utrecht/Nijmegen. Niveau: minimaal 7b.
    Als je iemand weet, zeg het dan even. Dankje!
      donderdag 25 mei 2006 @ 15:35:16 #259
    74276 saaw
    pi_38200414
    quote:
    wat s jullie definitie van 'niveau'? Bij mij is dat: onsight kunnen voorklimmen.
    bij mij ook
    redelijk logisch ook lijkt me
    een keer een moeilijke route klimmen zegt niet dat dat altijd lukt
    zeker met die gekke waarderingen in verschillende hallen soms
      FOK!-Schrikkelbaas donderdag 25 mei 2006 @ 19:05:41 #260
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_38207251
    In Bjoeks heb ik alle of bijna alle 5a's en 5a+ nu gehad. Een groot aantal 5b's ook al. Zodoende dat ik dat tot niveau reken. Het grootste gedeelte van een niveau kunnen klimmen (on sight)
    Doe zelf niet aan voorklimmen, dus dat gaat niet op.
    pi_38229606
    De meeste 6a routes binnen Cave kan ik wel onsight voorklimmen, aantal lastige misschien niet. Toen ik nog veel klom lukte dat met 6B ook wel.
    Maar het is idd per hal verschillend en als je in een andere hal komt heb je vaak ook dat je de grepen niet kent. Als ik bij Cave een route inlees zie ik vanaf beneden hoe ik een greep vast kan pakken, in Bjoeks is dat maar de vraag (weleens lelijk in vergist dan denk je een leuk rustpunt te hebben, blijkt de greep af te lopen ). Maar dat maakt het dan ook weer uitdagend om ergens anders te klimmen .
    Ben bij Bjoeks weleens uit een (overhangende) 5B gevallen, terwijl ik bij Cave een 5b met gemak doe.

Moet wel zeggen dat ik de leukste klimtijd heb gehad toen 5a/5bs nog een uitdaging waren. Kon mijn geluk niet op toen ik weer een nieuwe 5B had gehaald terwijl klimpartners daar nog in aan het zwoegen waren (toch een beetje die onderlinge competitie ).
    quote:
    Op donderdag 25 mei 2006 15:33 schreef -LadyJane- het volgende:
    o.a. Pic Sans Nom, Eiger

Ik ben trouwens op zoek naar een klimmaatje. M/V. Leeftijd onbelangrijk. Plek onbelangrijk, maar ik geef de voorkeur aan Utrecht/Nijmegen. Niveau: minimaal 7b.
    Als je iemand weet, zeg het dan even. Dankje!
    In Nieuwegein zijn genoeg 7a klimmers (weet niet hoe dat in andere hallen zit, maar in Bjoeks valt het me best wel tegen, of ze klimmen op andere dagen/tijden), misschien ff briefie hangen?

[ Bericht 13% gewijzigd door Sport_Life op 26-05-2006 13:45:10 ]
    pi_38230710
    Gisteren mijn nichtje (dochter van mijn broer) van 13 meegenomen. Leek me een leuk idee. Haar eerst eens een 3C laten klimmen, ging prima. 4B idem, 4C idem, 5A idem.
    Uiteindelijk klom ze een 5a+ in de overhang uit, waar ik absoluut niet tegenop kom
    Ok, mijn nichtje van 13 klimt de eerste keer in haar leven, is nog geen 1.60 en klimt veel beter dan ik, al moest ze vaak springen
    Belachelijk
    pi_38230973
    haha jah zo nam ik eens een nieuweling mee van 2 meter nog_wat, wij hem een vrij lastige 4 laten klimmen (zonder overhang), klimtie m ook zo uit! .

Maar wel netjes 5+ in de overhang!
      vrijdag 26 mei 2006 @ 16:22:25 #264
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_38235413
    Hier verdwijnen de voeten van het nichtje van Freecell:

Ik kwam niet verder dan hier ergens:
    pi_38235856
    Dat is geen Bjoeks of wel? (beetje brakke monitor hier)
      vrijdag 26 mei 2006 @ 16:40:55 #266
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_38236028
    jawel hoor, helemaal in de hoek, gelijk naast de ingang (die is hier links van)
    pi_38468733
    Ik zit weer met een dilemma. Ik zit er namelijk aan te denken om de Suunto Observer ST te gaan kopen. Een horloge met de volgende mogelijkheden:

• Hoogtemeter
  • Barometer
  • Thermometer
  • Kompas
  • Chronometer (99 tussentijden)

Heeft 1 van jullie misschien ervaring met dit soort horloges, of kan ik beter alles los kopen In de winkel waren ze er zeer goed over te spreken, mede omdat dit een vrij compact horloge is met alle mogelijkheden. Ik hoor het wel.
  •   vrijdag 2 juni 2006 @ 16:56:18 #268
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38479884
    quote:
    Op vrijdag 2 juni 2006 11:33 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Ik zit weer met een dilemma. Ik zit er namelijk aan te denken om de Suunto Observer ST te gaan kopen. Een horloge met de volgende mogelijkheden:

[afbeelding]

• Hoogtemeter
  • Barometer
  • Thermometer
  • Kompas
  • Chronometer (99 tussentijden)

Heeft 1 van jullie misschien ervaring met dit soort horloges, of kan ik beter alles los kopen In de winkel waren ze er zeer goed over te spreken, mede omdat dit een vrij compact horloge is met alle mogelijkheden. Ik hoor het wel.
  • Doen!

Oh, je wilt ook nog een motivatie? Suunto's zijn niet echt heel compact hoor, het is een behoorlijke bonk om je pols... Daar moet je dus wel een beetje een goeie onderarm voor hebben. Dit is een van de oudere modellen, Suunto maakt sinds vorig jaar heuse polscomputers: met een hartslagmeter, uitlezing naar je PC, trainingsverloop, en hoogtegrafieken. En ach, die vertellen je wat je toch al wist: hoe hoger je komt, hoe hoger je hartslag. Erg mooi allemaal, die nieuwe apparaatjes, maar hoe serieus gebruik je dat? Als je serieuze hoogtetraining wilt doen, kan het mooi zijn om achteraf nog eens terug te zien dat je op nacht 1 en 2 in de hut beroerd sliep, en dat je op nacht 3 een normale hartslag kreeg en wel goed kon slapen. Nou, op het moment dat ik koppijn heb en niks wil eten is dat wel het laatste wat me bezig houdt. Wat ik bedoel: veel van de functies op zo'n sjieke polscomputer gebruik je nooit, en de functies van de ouderwetse suunto (nog steeds basisfuncties van die nieuwe polscomputertjes) gebruik je wél voortdurend in de bergen.

Ik heb zelf al een hartslagmeter (een Polar) en een hoogtemeter horloge (een huger) Zodra ze allebei kapot zijn verwen ik mezelf met een Polar T6 (ook hoogtemeter-barometer-thermometer-kompas-hartslag-horloge) , maar dat is nu nog niet zo aan de orde.

In de winkel hebben ze een prima punt: het is een alles in 1 apparaat, dus je hoeft niet meer de losse dingetjes mee te sjouwen. Als jij niet fietst of hardloopt zul je aan de chronometer functie op de observer weinig hebben, maar de andere functies zijn erg handig! Een hoogtemeter is onmisbaar in de bergen, bij de oriëntatie op de kaart. De barometer is net zo onmisbaar (hoogtemeter en barometer zijn trouwens 1 apparaatje) voor het bepalen van weersomslagen. Een voordeel van Suunto's boven mijn horloge: ze geven een alarmpje als de luchtdruk snel daalt of stijgt, tekenen van een weersomslag.
    Kompas, tja, handig, maar je moet m goed calibreren en horizontaal houden. Geef mij maar een ouderwets analoog kompas. Die heb ik sowieso altijd wel bij me, klein en licht stukje uitrusting.

Samenvattend: kopen dat ding, veel handiger dan alles los meenemen. Bovendien is een echt goede analoge hoogtemeter (zoals een Thommen) bijna net zo duur als deze Suunto. Houdt er echter wel altijd rekening mee dat het electronica is die kapot kan gaan, of dat de batterij je in de steek kan laten. Dus wel een reserve kompas mee. Suunto's zijn gewoon goede, robuuste horloges die jaren meegaan!!
    Mijn foto's op Flickr!
      zondag 4 juni 2006 @ 23:24:25 #269
    125402 Roel_spaarndam
    Spaarndam NH
    pi_38546227
    quote:
    Op vrijdag 2 juni 2006 16:56 schreef Gripper het volgende:

Samenvattend: kopen dat ding, veel handiger dan alles los meenemen. Bovendien is een echt goede analoge hoogtemeter (zoals een Thommen) bijna net zo duur als deze Suunto. Houdt er echter wel altijd rekening mee dat het electronica is die kapot kan gaan, of dat de batterij je in de steek kan laten. Dus wel een reserve kompas mee. Suunto's zijn gewoon goede, robuuste horloges die jaren meegaan!!
    Ik heb hem dit weekend dan toch maar aangeschaft, en ik ben er zeer goed over te spreken. Alles zit erop, en hij is niet zo verschrikkelijk groot als de Vector. Het enige lastige in het begin is het goed instellen van alles, en dan voornamelijk de hoogtemeter en barometer. Aangezien ze elkaar beïnvloeden moet je een goede afweging maken tussen beide, zodat je wel goede resultaten krijgt.

Als er trouwens nog iemand in Spaarnwoude wil klimmen morgen dan moet ie het maar ff zeggen. Zelf ben ik er waarschijnlijk ook wel te vinden, want het word weer een mooi weertje hier in het westen. (als het goed is)

[ Bericht 3% gewijzigd door Roel_spaarndam op 04-06-2006 23:30:16 ]
    pi_38549258
    Vandaag weer eens in Bergschenhoek geweest (sinds 1 jaar): ik klim buiten toch een stuk lekkerder dan in de hal (5c met 2 vingers in de neus).....
      dinsdag 6 juni 2006 @ 15:54:53 #271
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38594237
    Djiezzz...
    Als het zo simpel is, kunnen we best eens een fokmeet op de top houden.
    http://bergsteigen.at/de/bericht.aspx?ID=904

Er zit ook wel wat in: zo snel omhoog en weer naar beneden dat de hoogte geen vat op je krijgt. Tegen de tijd dat je lichaam doorheeft dat het moet gaan teren op reserves, lig je alweer in je tentje bij te komen.
    Ik herken het wel: bij het beklimmen van een 4000-er kom ik goed boven, en pas als ik in de hut terug ben krijg ik hoofdpijn. Een verlate reactie.

Flinke prestatie van die kerel hoor!
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38603637
    Die man is aardig gek ja
    En dan ook nog te bedenken dat hij zonder zuurstof geklommen heeft
    Ik doe het hem niet na.
    pi_38604683
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 00:49 schreef Solitarias het volgende:
    Vandaag weer eens in Bergschenhoek geweest (sinds 1 jaar): ik klim buiten toch een stuk lekkerder dan in de hal (5c met 2 vingers in de neus).....
    Bergschenhoek is mooi! . Tijdje geleden nog weer eens daar buiten wezen klimmen om het een beetje bij te houden, moet eerlijk bekennen dat ik blij was toen na een grote abseil eindelijk weer beneden stond, eng
    pi_38608432
    16 juli hoop ik op 5.895 meter te staan. Datum is een paar keer verschoven ivm annuleringen van reizen maar dit wordt als het goed is de juiste datum.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 22:45:47 #275
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38610040
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 22:16 schreef avw1982 het volgende:
    16 juli hoop ik op 5.895 meter te staan. Datum is een paar keer verschoven ivm annuleringen van reizen maar dit wordt als het goed is de juiste datum.
    Je bent er net op tijd bij, nu ligt er nog sneeuw Over een jaar of 10 niet meer....
    Wandel / Klim ze !!(wat vindt je zelf eigenlijk: is het een wandeling of beklimming? Dat was namelijk de laatste posting in het vorige klimtopic, en zo te zien zal ook dit topic weer eindigen met de discussie of de Kili een wandel of een klimberg is. ik vind trouwens dat je een beklimming gaat maken )
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38616510
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 22:45 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je bent er net op tijd bij, nu ligt er nog sneeuw Over een jaar of 10 niet meer....
    Wandel / Klim ze !!(wat vindt je zelf eigenlijk: is het een wandeling of beklimming? Dat was namelijk de laatste posting in het vorige klimtopic, en zo te zien zal ook dit topic weer eindigen met de discussie of de Kili een wandel of een klimberg is. ik vind trouwens dat je een beklimming gaat maken )
    Ik vind het een beklimming. Je gaat toch niet 'één van de zeven' op wandelen.
      woensdag 7 juni 2006 @ 11:27:22 #277
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38620027
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 08:43 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Ik vind het een beklimming. Je gaat toch niet 'één van de zeven' op wandelen.
    Vind ik ook, maar het zijn wel allemaal wandelbergen... De normaalroutes op elk van de 7 summits (met uitzondering van de carstenz pyramide) zijn zo eenvoudig dat iedere boerenlul zonder enige alpine kennis en klimvaardigheden een van de 7 summits kan beklimmen. De magie is er daardoor wel een beetje vanaf.

Ik heb meer bewondering voor iemand die een alpine route zonder vaste touwen opent in de noordwand van de everest, dan voor nummer 1132 die langs een spoor van weggegooide zuurstofflessen omhoog banjert.
    Daar is trouwens een hele leuke term voor: "expeditiewandelen"
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38623572
    Ik heb ff een vraagje over klimmen in een hal:

IK woon sinds enige tijd in Dordrecht, en op sportief gebied was ik vooral actief met tennis en squash maarja aangezien degene waar ik dat altijd mee deed hierdoor op 125km af woont is dat niet echt meer te doen.
    Nou wil ik wel een beetje in beweging blijven, maar iets zonder doel kan ik me niet echt goed voor motiveren, dus zwemmen of hardlopen vallen al af.

Nou ben ik al een jaar of 6 geinteresseerd in alpinisme, nog nooit gedaan maar wel veel boeken over gelezen. Nu zag ik dat ze in Dordrecht ook een klimhal hebben en nu lijkt het me toch wel eens leuk om daar eens mee te beginnen om te kijken of het wat is. Ik heb het al heel lang niet meer gedaan dus laten we zeggen dat ik geen/weinig ervaring heb.

Maar nu vraag ik me af, ik ben 22, is het nog leuk om te beginnen? en hoe werkt het nou precies, eerst heb ik een basiscursus nodig, dat heb ik gezien. Maar daarna kan je gewoon verschillende routes vrij klimmen? En iemand zal me toch moeten zekeren, hoe gaan dat soort dingen?
    En zijn er meer mensen van rond de 20-25 die dan ook pas beginnen?

Veel vragen, ben beniewd naar de antwoorden
    Even a broken clock is right twice a day.
    pi_38623900
    Ben ook (weer) begonnen op mijn 22e en mijn vriend op zijn 25e.
    Je kan gewoion de basiscursus doen, dan leer je elkaar zekeren. Je moet inderdaad wel een klimmaatje hebben, om elkaar om de beurt te zekeren. Meestal duikel je wel een klimmmaatje op tijdens de cursus en vaak hangen in de hal ook wel oproepen voor klimmaatjes.

Je kan ook eerst een keer een introductieles doen? Gewoon even één keer kijken of het iets voor je is. In Groningen kan dat in ieder geval wel.
      woensdag 7 juni 2006 @ 13:49:08 #280
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38624039
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 13:36 schreef danos het volgende:
    Maar nu vraag ik me af, ik ben 22, is het nog leuk om te beginnen? en hoe werkt het nou precies, eerst heb ik een basiscursus nodig, dat heb ik gezien. Maar daarna kan je gewoon verschillende routes vrij klimmen? En iemand zal me toch moeten zekeren, hoe gaan dat soort dingen?
    En zijn er meer mensen van rond de 20-25 die dan ook pas beginnen?

Veel vragen, ben beniewd naar de antwoorden
    Ik ben er ook laat mee begonnen, 20 ofzo. Helemaal niet ernstig hoor. In een klimhal klimmen mensen van 12 tot 60, bij ons hangen ook regelmatig wat ouwe kerels met baarden aan de wand. Alpinisten natuurlijk

Meestal gaat het zo: als je de eerste keer in een hal komt en aangeeft dat je wilt klimmen maar geen ervaring hebt, krijg je een basiscursus. Meestal op vaste avonden in de week, of als het rustig is, wachten ze even tot er een redelijk groepje is. Als je al een klimmaat hebt, mooi, anders vind je er misschien wel een op de cursus. Klimmen doe je in ieder geval minimaal met z'n tweeën, en ik zou als beginner niet met iedereen klimmen, maar 1 betrouwbare klimmaat uitzoeken die je goed kunt vertrouwen. Iemand die je al kent is dan een voordeel!

Als de instructeur ziet dat je goed en veilig zekert (basiscursussen richten zich alleen op veilig klimmen, klimtechniek leer je jezelf aan of leer je tijdens een techniekcursus) mag je zelfstandig de wand op. En dan maar lekker routes proberen, kijken welk niveau wel lukt en welk niveau nog niet, en dat voortdurend verleggen.
    Oh ja, als je niet zeker weet of je het helemaal geweldig gaat vinden: koop niet meteen alles, maar huur de eerste paar keer even een gordel en schoentjes. Je zult niet de eerste zijn die na een week alles alweer voor half geld op marktplaats zet omdat het toch net niet bevalt.

Veel plezier!
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38624182
    dank dank voor de antwoorden tot nu toe, ik was ook sowieso niet van plan om meteen alles te kopen. Ik neem gewoon even contact met ze op om te vragen hoe dit normaal gaat . Maar toch al leuk wat reply's te hebben!
    Even a broken clock is right twice a day.
    pi_38716770
    Gaan er nog mensen naar de NSK vandaag en morgen?
    TARA en ik gaan wel, maar we doen niet mee.
    Te herkennen aan blauw rokje en t-shirt met burgerkinglogo, maar dan met " burgertrut"
      maandag 12 juni 2006 @ 08:59:39 #283
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38770953
    Op climbing.nl kwam ik een linkje tegen naar een filmpje van Dan Osman. Iedereen kent inmiddels het filmpje wel waarin hij solo in 4 minuten een 200 meter hoge rotswand beklimt. Dit is een filmpje van het soort geintjes waaraan hij uiteindelijk ook is doodgegaan: aan klimtouwen van een rots springen...filmpje
    Mijn foto's op Flickr!
      dinsdag 13 juni 2006 @ 13:54:16 #284
    134142 -LadyJane-
    pi_38810797
    quote:
    Op zaterdag 10 juni 2006 10:28 schreef freecell het volgende:
    Gaan er nog mensen naar de NSK vandaag en morgen?
    TARA en ik gaan wel, maar we doen niet mee.
    Te herkennen aan blauw rokje en t-shirt met burgerkinglogo, maar dan met " burgertrut"
    hee, uuhhh, ja ik was er ook.
    sorry, beetje late reactie.
      dinsdag 13 juni 2006 @ 13:57:57 #285
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38810921
    Fijne oplossing voor als het in de hal veuls te warm is om meer dan 4 grepen achter elkaar vast te pakken: lekker in het avondzonnetje boulderen op de rijnkade (Arnhem) . Er zijn wat stukken waar de voegen tussen de basaltblokken goed dichtgemaakt zijn, en daar is het echt pittig. Meter of 3,5 hoog, dus redelijk goed oppassen bij afspringen....

Gripper straight-up:

LadyJane in het tegenlicht :

Klimmaat uit de hal in arnhem, aan het piazzen:

Prima avondje zo!

[ Bericht 73% gewijzigd door Gripper op 14-06-2006 10:14:04 ]
    Mijn foto's op Flickr!
      vrijdag 16 juni 2006 @ 12:37:07 #286
    134142 -LadyJane-
    pi_38914674
    Hee Grippertje,
    ja, het was echt super.
    Goede afwisseling met de afgelopen dag: routes gebouwd van 11 uur 's ochtneds tot 9 uur 's avonds...
    En nu over naar de vakantietijden, ahhh, heerlijk.
    Mensen, heeft er iemand tips? Chateauvert een mooie 7b geen dak wel overhang? Welke?
    Ceuse same thing same question. Mooie 7b ergens?
    Thanx voor de reacties.

[ Bericht 1% gewijzigd door -LadyJane- op 16-06-2006 16:34:41 ]
      vrijdag 16 juni 2006 @ 16:31:59 #287
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38923129
    Decathlon Amsterdam zoekt een verkoper voor de afdeling bergsport.
    http://www.decathlon.nl/nl/emploi/arena_verk_berg.asp

Een klimmer/student in die buurt die parttime of fulltime bezig wil zijn met klimspulletjes aansmeren?
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38985320
    Ik ga deze zomer voor een klimcursus.. Gewoon op de klimmuur.
    In de toekomst wil ik misschien ook in de Ardennen gaan klimmen of misschien meer, ik zie wel.
    Nu een vraag opzich, en dit leek mij het beste topic om hem te stellen: hoe zit het met de spieren?
    Hiermee bedoel ik dit. Basketballer hebben vaak grote delta-spieren, deze trainen ze flink. Bij tennisers zie je dat de (meestal) rechterarm veel breder is dan de linker, deze spieren worden getraind.
    Betekend klimmen ook flinke armspieren? Of moet je hier echt beroepsklimmer voor worden, wil je echt verschil zien? Met zwemmen gebruik je heel je lichaam, met klimmen lijkt me ook. Maar van zwemmen krijg je niet per se een extra gespierd lichaam, aangezien je elk deel een beetje traint (aldus een zwemmende vriend van mij, hij kan ongelijk hebben natuurlijk). Turnen daarentegen weer wel.
    De vraag dus of je van klimmen een mooi (niet te) gespierd lichaam krijgt, dat je in principe ook in de fitness ruimte kan kweken. Klimmen is natuurlijk veel leuker, dus dat zou ideaal zijn.
    Hallo
    pi_38985813
    Hmmm, ik klim nog niet zo lang, maar ik had altijd gewoon een kuit, standaard meisjeskuit, wel een beetje gespierd, maar gewoon rond.
    Nu heb ik opeens een kuit waarin je de twee verschillende spierbanen kan zien lopen als ik hem span
    Buikspieren train je ook behoorlijk.
    Armen ook, maar bij die laatste twee nog geen verschil te zien, maar ik voel wel dat ze sterker worden.
    En je wordt wat leniger
    pi_38987549
    Als je echt breed wil worden dan moet je toch je heil in de sportschool gaan zoeken , want van klimmen wordt je niet echt breder. Je krijgt mssn wat dikkere onderarmen, en je buikspieren doet het ook wel goed, maar voor de rest moet je je er niet teveel bij voorstellen.

Je zal over het geheel sterker worden, omdat je met je hele lichaam klimt, en zult ook zeker merken dat je vingers in kracht toenemen. En klimmen is sowieso veel leuker dan een beetje doelloos aan de apparaten van de sportschool sjorren
      maandag 19 juni 2006 @ 08:08:28 #291
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38992893
    quote:
    Op zondag 18 juni 2006 22:32 schreef snotje het volgende:
    <spiervraag>
    Wedstrijdklimmers zijn niet zwaar gespierd, maar pezig, dat gewicht moet je tenslotte allemaal meesjouwen. Een bodybuilderfiguur zul je van klimmen dan ook nooit krijgen. Routeklimmers zijn wel wat peziger dan boulderaars: boulderen is een vrij explosieve activiteit, waar je dus zwaardere spieren mee opbouwt.
    En inderdaad, met klimmen gebruik je elke spier in je lichaam.
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_39018175
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 08:08 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wedstrijdklimmers zijn niet zwaar gespierd, maar pezig, dat gewicht moet je tenslotte allemaal meesjouwen. Een bodybuilderfiguur zul je van klimmen dan ook nooit krijgen. Routeklimmers zijn wel wat peziger dan boulderaars: boulderen is een vrij explosieve activiteit, waar je dus zwaardere spieren mee opbouwt.
    Ik neem aan dat boulderen klimmen op die lage wanden is, met zo'n mat eronder?
    Hallo
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 19 juni 2006 @ 22:33:47 #293
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_39018533
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 22:27 schreef snotje het volgende:

[..]

Ik neem aan dat boulderen klimmen op die lage wanden is, met zo'n mat eronder?
    Ja, dat klopt
    pi_39020488
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 08:08 schreef Gripper het volgende:

[..]

Als je tonghoekt wel ja

Net weer lekker buiten geklommen, donderdag weer een keertje (en idd, paar 6a's geklommen zoals de topic titel zegt).
    pi_39023734
    Omdat het topic toch al aardig ten einde aan het lopen is, heb ik hier alvast de Openings Post voor deel 3. Jullie moeten maar ff kijken of er nog dingen bij en/of af moeten, maar dat kan allemaal door jullie zelf aangepast worden. Hoop dat jullie het wat vinden.

klikkerdeklik
    pi_39025511
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 23:12 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Als je tonghoekt wel ja

Net weer lekker buiten geklommen, donderdag weer een keertje (en idd, paar 6a's geklommen zoals de topic titel zegt).
    Ik voelde me net heul slim dat ik wist wat boulderen inhield....
    Wat is tonghoeken
    En wrom is dat dan beter voor de spieropbouw en krijg je hier minder pezige spieren van?
    Hallo
      dinsdag 20 juni 2006 @ 08:46:19 #298
    134142 -LadyJane-
    pi_39026094
    Hai Snotje,
    Van klimmen word je wel sterker, maar je gaat er niet zo vreemd droog gespierd uitzien als als die mensen in de fitnessschool.
    Je kweekt namelijke effectieve spieren, en die zijn veel dunner dan de explosieve spieren zonder uithoudingsvermogen uit de fitness.
    Ikzelf klim nu ruim twee jaar best fanatiek, ik schrok wel toen ik opeens mijn rug zag. Die is namelijk wel heel erg gespierd geworden. Verder train je voornamelijk je onderarmen, alleen als je er veel kracht mee zet, zie je daar de spieren lopen. En natuurlijk, hoe meer overhangende dingen je klimt, hoe meer buikspieren je krijgt. Door het evenwicht en de positie die lastig is te handhaven op een overliggende wand, gebruik je je buikspieren.
    Verder, hoe meer je klimt, hoe hoger je niveau wordt en hoe meer verschillende spieren je gaat gebruiken, omdat je passen die je moet maken steeds gecompliceerder worden.
    Verder raadt ik je aan eens een simpel klimboek te kopen, waarin alle begrippen staan uitgelegd. Dan weet je meteen wat een foothook, (je hak ergens achter een greep leggen aan dat been hard trekken zodat je omhoog kan) , bouderen, voorklimmen etc is.
    Succes en veel plezier.
    En pas op...voor je het weet ben je verslaafd aan het klimmen en kan je niet meer stoppen
    pi_39026847
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 08:46 schreef -LadyJane- het volgende:

En pas op...voor je het weet ben je verslaafd aan het klimmen en kan je niet meer stoppen

ja!

Maar we kunnen even niet meer klimmen tot de stufi binnen is. Dus van drie keer per week in de klimhal naar twee week niet
      dinsdag 20 juni 2006 @ 10:00:01 #300
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39027499
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 01:01 schreef Roel_spaarndam het volgende:

klikkerdeklik
    Vette shizzle! Uitgebreid, en veel info, netjes. Als je nog wat leuke plaatjes wilt om de OP op te fleuren, dan roep je maar, mail ik ze even. Of ik geef je de photobucket-link.

@ Lortnoc: Ik tonghoek regelmatig hoor, maar het moeilijkste blijkt elke keer weer om je tong te poffen.
    Mijn foto's op Flickr!
      dinsdag 20 juni 2006 @ 10:16:16 #301
    120482 mirugai
    very fishy
    pi_39027820
    Ok, ff. over die spieren. Je kunt niet zo makkelijk zeggen hoe de spierontwikkeling is van klimmers. Over het algemeen hebben goede klimmers stevige handen, onderarmen en een ontwikkelde schouder en rugpartij.
    Klimmen draait (erg) kort door de bocht om twee dingen: kracht-gewicht verhouding en techniek/inzicht. Omdat het een technische sport is kun je compenseren: ben je niet zo sterk, maar heb je een goede techniek, dan kun je wellicht dezelfde dingen als iemand die beresterk is, die nog niet eens weet wat indraaien is bijv. En stel dat je sterk bent, maar zwaar, dan kan een slappe broodmagere klimmer je toch strak voorbij klimmen. Neem bijv. een sport als wielrennen, daar heb je weliswaar ook kracht- en techniekwielrenners, daar draait het infeite om het rondraaien van de trappers, waardoor alle wielrenners erg ontwikkelde benen hebben. Bij klimmen is die belasting niet zo eenzijdig. Je kunt het het beste met ballet/dans vergelijken.
    En dan hebben we het nog niet eens over de discipline. Voor boulderen maakt het niet zoveel uit of je superlicht bent, belangrijker is dat je bovenlichaamkracht hebt en naarmate de boulders moeilijker worden wordt lichaamsspanning een belangrijke factor. Voor routes van 30+ meter wil je licht zijn, een goed duur hebben en dunne onderarmen hebben, zodat je niet snel verzuurd. En dan maakt het ook nog verschil of je binnen of buiten je routes doet. Iha. zijn routes buiten wat minder fysiek, dan binnen. Tegenwoordig zijn routes op wedstrijden van een meer boulderachtig karakter.
    Verder is er ook nog eens de enorme diversiteit in de routes/boulders: plaat, overhang, dak, gatenroutes, randjes etc. etc. die ieder weer andere dingen van je lichaam vergen.
    Kortom, hoe je er door je spieropbouw van jarenlang keihard klimmen uit komt te zien kun je niet zeggen; hangt ook nog van je lichamelijke aanleg af.

Hier in NL heeft het merendeel van de klimmers de techniek van een natte dweil, waardoor er vooral gefocused wordt op kracht. Je ziet best wel veel in het bovenlichaam te gespierde klimmers voor het niveau dat ze klimmen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')