Ja dat las ik later iddquote:Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef Roel_spaarndam het volgende:
[..]
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te leren
Maar aangezien jij jouw klimtechniek voornamelijk in je eentje hebt ontwikkeld (no offence natuurlijk) ben je wel een beetje eenkennig bezig. Je zult van de zomer tijdens je cursus met andere mensen in contact komen waardoor je hele nieuwe inzichten krijgt.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef Roel_spaarndam het volgende:
[..]
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te leren
4quote:Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]Moet je dat nu vertellen?
Overigens was het 3 meter ofzo. En zodra ik door had dat het niet goed ging had ik ook alles weer onder controle. Gewoon Grigri dichtgooien en daarna rustiger verder laten zakken.
Daar heb je gelijk in, maar dat is ook een van de problemen hier. Je moet haast wel een Cursus gaan volgen om alles een keer in de praktijk te kunnen oefenen, omdat er voor de rest weinig ruimte is om te oefenen.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:45 schreef Gripper het volgende:
[..]
Maar aangezien jij jouw klimtechniek voornamelijk in je eentje hebt ontwikkeld (no offence natuurlijk) ben je wel een beetje eenkennig bezig. Je zult van de zomer tijdens je cursus met andere mensen in contact komen waardoor je hele nieuwe inzichten krijgt.
Ik ben het met je oneens dat je klimmen uit een boekje kunt leren. knoopjes leggen, soit, maar de enige manier om dat realistisch uit te voeren is om het ook eens te gaan doen terwijl je aan de wand hangt, niet aan de trapleuning thuis.
Zo heb ik vorige maand in de klimhal eens iemand uitgelegd hoe je de flaschenzug bouwt. Eerst deed ie m staand bij de wand, daarna liet ik m liggend op z'n buik (zoals het op de gletscher zal gaan) de oefening uitvoeren terwijl ik flink aan het touw trok. kostte toch heel wat meer moeite ineens...![]()
- Eerst benen, vervolgens armenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef freecell het volgende:
[..]
4
En ik zei je naam er expres niet bij
Was ook prima onder controle daarna en ik vertrouw je dan ook blindelings als je me zekert
Ik vind overhang klimmen zo moeilijk, ik kom er niet tegenop....
Iedereen roept steeds dat ik alleen aan mijn armen moet hangen en alles met mijn benen moet doen, maar het lukt gewoon niet.![]()
Ik kom drie stappen, dan begeven mijn armen het, of kan ik geen voetgrepen vinden en dan bungel ik weer in het touw....
Vaak doen, je wordt vanzelf sterk. Overhang klimmen is gewoon lomp beulen. Een goede techniek maakt het alleen maar minder moeilijk, maar zwaar blijft het.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik vind overhang klimmen zo moeilijk, ik kom er niet tegenop....
Iedereen roept steeds dat ik alleen aan mijn armen moet hangen en alles met mijn benen moet doen, maar het lukt gewoon niet.![]()
Ik kom drie stappen, dan begeven mijn armen het, of kan ik geen voetgrepen vinden en dan bungel ik weer in het touw....
Tja goed rusten, indraaien en route inlezen zijn eigenlijk de enige technieken die je moet beheersen om zonder al teveel kracht een overhang uit te klimmenquote:Op maandag 22 mei 2006 13:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
EDIT: whehe, sportlife, we vertellen precies hetzelfde. Zou overhangtechniek dan toch een universele waarheid zijn?![]()
-route inlezen *check*quote:Op maandag 22 mei 2006 13:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Tja goed rusten, indraaien en route inlezen zijn eigenlijk de enige technieken die je moet beheersen om zonder al teveel kracht een overhang uit te klimmen. T'is veel simpeler dan het lijkt!
(kan me nog herinneren dat ik ooit diep respect had voor iedereen die een 5 in de overhang wist uit te klimmen, tegenwoordig beuk ik menig 6B de overhang uit
).
Al hoewel ik meestal een overhang uitklim door gewoon flink door te beuken, en zodra ik merk dat ik goed sta stop ik even om te poffen, en mn handen te uit te schudden. Route inlezen werkt bij mij niet (behalve de greepjes die om de hoek zitten), dan ga ik teveel nadenken en dat gaat ten koste van het dynamisch klimmen.
Ik kan niet uitrusten terwijl ik op de kop aan een greep hang... word ik alleen maar doodop van...quote:Op maandag 22 mei 2006 13:21 schreef Sport_Life het volgende:
Ik mis bij jou de belangrijkste: Rusten tijdens de route. Liever een keer teveel dan een keer te weinig, zodra ik merk dat mijn spieren verzuren rust ik. Kijk vantevoren waar de rustpunten zitten (en die zitten in elke route, zeker een 5/6) of vraag desnoods aan iemand waar goede rustpunten zitten.
Overhang inderdaadquote:Op maandag 22 mei 2006 13:25 schreef Sport_Life het volgende:
Op de kop? Ik dacht dat we het over overhang hadden :p
* Sport_Life heeft gister het befaamde dakje van Cave weer eens geprobeerd .. dan hang je dus als een aap aan 2 handen te slingeren.
Maar echt, even rusten helpt.
net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.quote:Op maandag 22 mei 2006 13:23 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik kan niet uitrusten terwijl ik op de kop aan een greep hang... word ik alleen maar doodop van...
edit: en ik blijf maar aan mijn armen trekken![]()
Zwengelt u maarquote:Op maandag 22 mei 2006 13:35 schreef Gripper het volgende:
[..]
net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.
Dit leer je trouwens niet van het forum, je kunt zulke tips het best in real-live krijgen. Die meet is echt een must!![]()
Ik zal het meet-topic weer eens aanzwengelen...
haha ik zie het al voor me hoe FreeCell straks met een voethoek in een 5 aan het hangen is, die meet moet er idd snel komenquote:Op maandag 22 mei 2006 13:35 schreef Gripper het volgende:
[..]
net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.
Dit leer je trouwens niet van het forum, je kunt zulke tips het best in real-live krijgen. Die meet is echt een must!![]()
Ik zal het meet-topic weer eens aanzwengelen...
quote:Op maandag 22 mei 2006 13:39 schreef freecell het volgende:
[..]
Zwengelt u maar
Ik ben donderdagavond in Bjoeks te herkennen aan grijze lange broek, klungelige klimhouding en rode krullen
quote:Op maandag 22 mei 2006 14:03 schreef Sport_Life het volgende:
Jah het is maar goed dat er geen geluid bij de foto zit, was nogal een gekreun en gevloek.
Da's veuls te verquote:Op maandag 22 mei 2006 14:02 schreef Gripper het volgende:
En hier vindt u dus het meet topic
Komt allen!
Zal ik mijn camera donderdag mee nemen?quote:Op maandag 22 mei 2006 14:07 schreef freecell het volgende:
[..]Ik zal de volgende keer bij klimmen ook wat coole foto's van mezelf laten maken
Ga vrijdag mee, maak ik wel foto's met mn phonequote:Op maandag 22 mei 2006 14:07 schreef freecell het volgende:
[..]Ik zal de volgende keer bij klimmen ook wat coole foto's van mezelf laten maken
Da's wel een goeie ja: als iemand een camera heeft, die even meenemen. Ik heb alleen een analoge spiegelreflex, en zonder flitser. Heb je binnen niks aan.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:09 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ga vrijdag mee, maak ik wel foto's met mn phone![]()
quote:Op woensdag 24 mei 2006 00:11 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Uit pure verveling ben ik alvast begonnen aan een nieuwe OP voor deel 3![]()
Je hebt toch een auto? Dat is sowieso makkelijker dan met de trein komen denk ik...quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:08 schreef Lortnoc het volgende:
Poeh hee, doe er zowat 2 uur over, kan ik er op z'n vroegst om 20.00h zijn, even nadenken hoor.
Die auto heeft 't op z'n eerste trip naar de Alpen begevenquote:Op woensdag 24 mei 2006 10:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je hebt toch een auto? Dat is sowieso makkelijker dan met de trein komen denk ik...
Ooh, pity... Had een BX gekocht, al 5 probleemloze Alpentrips achter de rugquote:Op woensdag 24 mei 2006 10:32 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Die auto heeft 't op z'n eerste trip naar de Alpen begeven![]()
quote:Pssst, "Sziget is Europa's grootste oplucht festival.".Moet openlucht zijn gok ik
Ik klikte voor het eerst op je sigquote:Ik de grote lisdect, dat stond er al 4 maanden zo.
Dat was perongeluk het edit knopje ipv quote?quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:09 schreef maok het volgende:
[..]
[..]
Ik klikte voor het eerst op je sig. Wist niet dat je dyslectisch was
. Sorry
Jaja, vervuil het topic nou eens niet zo joh!quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat was perongeluk het edit knopje ipv quote?
En Maok heeft het recht om dyslect te zijn, want ze is gewoon tof
Weet ik dus nog nietquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:26 schreef Gripper het volgende:
[..]
Jaja, vervuil het topic nou eens niet zo joh!![]()
Komen jullie nog naar Bussum vrijdagavond?
Ben jij er vrijdag nou ook, Saaw?quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef saaw het volgende:
Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen
Niveau hal/rots : hal 7a, rots 6b
Niveau Alpinisme :-
Favoriete hal : rocksteady, bussum en TussenHemelEnAarde, Amsterdam
Voorklimmen : ja!
Begonnen: ehm...1996 ongeveer
Overige: tussendoor langere perioden [aantal maanden tot een jaar] niet geklommen ivm reuma [nu ook] en ik geef techniektraining aan de jeugd C & D
Jaquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat was perongeluk het edit knopje ipv quote?
ik hoop hetquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:45 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ben jij er vrijdag nou ook, Saaw?.
Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjesquote:Op woensdag 24 mei 2006 15:16 schreef superheist het volgende:
Zo gisteravond even naar Bever in Eindhoven geweest (was kortingsavond, 20%) en heb eigenlijk mijn eigen 'gear':
La sportiva - La Mythos schoentjes, waren de enige die een beetje lekker zaten ![]()
Petzl Calidris Gordel ATC XP belay master.
Nu hoef ik niks meer te huren![]()
Ik ben er om 18uur iig met Gripper en ik geloof nog wat andere, aantal komen later.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:16 schreef saaw het volgende:
[..]
ik hoop het
mn ouders gaan vrijdag verhuizen en dan moet ik helpen, maar in principe is dat van sochtends vroeg tot ergens in de middag
en savonds ben ik sowieso in Huizen, kan ik net zo goed even langs de klimhal komen
maar niet al te lang, dus wil wel even weten hoe laat iedereen er is? een deel red het niet om er rond 6 te zijn las ik
Een klimmaat van me is zo dol op zwart, en hij heeft zo'n schurfthekel aan paars, dat ie z'n mythossen met zwarte schoenpoets heeft gedaan.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:42 schreef Sport_Life het volgende:
Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjes. Zaten idd wel goed
. Heb jij die paarse ook?
Ik dacht al wat heb schreef ik daar nou weer, hier het lijstje opnieuw:quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |