Jij bent TS... dan kun je toch tekst editten?quote:Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef Lortnoc het volgende:
Hehe, beetje rommeltje geworden zo, maar editten gaat niet meer.
Dat kwam omdat ik de Openingspost uit het andere topic hier in ge-edit had, dan is het daarna automatisch onmogelijk om die post weer te editen.quote:Op woensdag 14 december 2005 16:54 schreef Gripper het volgende:
[..]
Jij bent TS... dan kun je toch tekst editten?
Tja... Ze zijn er al vanaf 170 euro, en dan heb je ook topbijltjes hoor. Maar goedkoop is inderdaad anders. Daar staat tegenover dat de watervallen in de alpen elke winter weer gratis voor je bevriezen.quote:Op woensdag 14 december 2005 17:15 schreef superheist het volgende:
die ijsbijlen waar ik mee omhoog ging kostte 250 euro per stuk![]()
Zie mijn posting in het vorige topic..quote:Op woensdag 14 december 2005 17:37 schreef Shivo het volgende:
Ben in Tanzania geweest, maar Kili is geen klimmen. Dat is bergwandelen. Niet dat het niet zwaar is, maar onder klimmen versta ik toch echt wat anders.
Tuurlijk, je gebruikt technische pickels en bijltjes eigenlijk altijd wel met polslussen. Maar dan nog kan je iets raars doen waardoor ze vallen. En je zal net zien dat op dat moment die sneaky zwaartekracht weer eens toeslaatquote:Op woensdag 14 december 2005 17:24 schreef Lortnoc het volgende:
Mmm, ik zou die bijlen dan ook vastmaken bij lange routes. Het argument dat je verwond kunt worden doordat je de bijl achter je aantrekt gaat ook niet meer op bij een val in de noordwand van Les Courtes want dan ga je toch wel dood.
Had je al bedacht welke ijzers? Ik ben erg tevreden over Petzl Vasaks, met snelsluiters. Vandezomer gekocht bij decathlon voor 100 ¤. Hier al snel 20 euro duurder meen ik.quote:Wil voor de zomer wel stijgijzers aanschaffen, die ijsbijlen komen dan later wel een keer. Tenzij ik in het voorjaar nog ergens couloirs ga klimmen ofzo (vrijwilligers?)![]()
Ik dacht aan Petzl Sarken's maar kan nergens reviews vinden, wil iig een allround ijzer waar je ook wat stijlere dingen mee aankan. Grivel G14 of Black Diamond Sabretooth zijn ook opties hoewel die wel wat zwaarder zijn.quote:Op donderdag 15 december 2005 08:20 schreef Gripper het volgende:
[..]
[..]
Had je al bedacht welke ijzers? Ik ben erg tevreden over Petzl Vasaks, met snelsluiters. Vandezomer gekocht bij decathlon voor 100 ¤. Hier al snel 20 euro duurder meen ik.
Tripje in het voorjaar sta ik niet afwijzend tegenover, maar dat is nog ver genoeg weg....
Persoonlijk vind ik het toch vrij link om "solo" te klimmen, stel er gebeurt wat... Je zal toch ff moeten voorklimmen om boven te komen en een val met pijnlijke afloop is snel gemaakt als je een beetje pech hebt. Daarnaast is het met klimpartner uiteraard ook veel gezelliger, klimmen is voor mij 70% gezelligheid en 30% sporten zegmaar.quote:Op maandag 19 december 2005 20:27 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ben net weer terug van een middagje op mijn "prive" muur in SpaarnwoudeZoals bijna altijd in de winter was ik alleen dus had ik alles voor mezelf
![]()
Eerst ff ingeklommen op het deel met de verplaatsbare greepjes.
[afbeelding]
En daarna maar verder gegaan aan de kant zonder verplaatsbare greepjes.
[afbeelding]
[afbeelding]
Doordat het vannacht nog geregent had, wilde het nog wel eens gebeuren dat je je vinger weer in een gaatje persde dat vol met water zatHet was toch ook nog wel aardig koud waardoor op een gegeven moment het gevoel toch wel uit de vingers verdween. Dit resulteerde dan ook weer in een paar loshangende velletjes
zonder dat ik het in eerste instantie doorhad. Al met al toch wel weer een lekker middagje met als resultaat een 6a+ en een 5c (L en K heb ik gedaan) Wel met het nodige vallen, en handen warmen
Kijk hier voor de topo
Ik zeker mezelf met behulp van een shunt, zoals je hieronder kan zien. De karabiner wordt vastgemaakt aan de gordel en de tas (met baksteen erin) hangt eraan om te zorgen dat het touw strak blijft en de shunt gemakkelijk omhoog kan glijden.
[afbeelding]
Het is idd veel gezelliger om met iemand anders te gaan klimmen, maar je moet toch iets als er niemand mee wilquote:Op dinsdag 20 december 2005 02:39 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik het toch vrij link om "solo" te klimmen, stel er gebeurt wat... Je zal toch ff moeten voorklimmen om boven te komen en een val met pijnlijke afloop is snel gemaakt als je een beetje pech hebt. Daarnaast is het met klimpartner uiteraard ook veel gezelliger, klimmen is voor mij 70% gezelligheid en 30% sporten zegmaar.
Dat was precies mijn idee. De inkeping voor slijt veel sneller dan die aan de achterkant, en heelhooks zijn in alpien terrein toch vrij zeldzaamquote:Op dinsdag 20 december 2005 00:49 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Ik dacht aan Petzl Sarken's maar kan nergens reviews vinden, wil iig een allround ijzer waar je ook wat stijlere dingen mee aankan. Grivel G14 of Black Diamond Sabretooth zijn ook opties hoewel die wel wat zwaarder zijn.
Ik ga iig voor een new-matic binding, voor plastic beugel en achter snelsluiter. Dit is wat handiger want de inkeping voor op je zool slijt eraf na een aantal jaren en dan zit je te kijken met je snelsluiters.
Dat kan natuurlijk altijdquote:Op dinsdag 20 december 2005 08:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
@ Roel: leuke foto's! Misschien kunnen Lortnoc en ik als pré-meet een keer op een zonnige zondagmiddag die kant op komen? (Bij voorkeur 2e kerstdag, effe weg van alle zeurende familie)
10x ofzo!quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:25 schreef farfavour het volgende:
In hoeveel pogingen lukt het jou?
32quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:25 schreef farfavour het volgende:
In hoeveel pogingen lukt het jou?
Ik denk dat ik een dezer dagen eens een bezoekje aan Spaarnwoude moet gaan brengen.quote:Op maandag 19 december 2005 20:27 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ben net weer terug van een middagje op mijn "prive" muur in SpaarnwoudeZoals bijna altijd in de winter was ik alleen dus had ik alles voor mezelf
![]()
Eerst ff ingeklommen op het deel met de verplaatsbare greepjes.
[afbeelding]
En daarna maar verder gegaan aan de kant zonder verplaatsbare greepjes.
[afbeelding]
[afbeelding]
Doordat het vannacht nog geregent had, wilde het nog wel eens gebeuren dat je je vinger weer in een gaatje persde dat vol met water zatHet was toch ook nog wel aardig koud waardoor op een gegeven moment het gevoel toch wel uit de vingers verdween. Dit resulteerde dan ook weer in een paar loshangende velletjes
zonder dat ik het in eerste instantie doorhad. Al met al toch wel weer een lekker middagje met als resultaat een 6a+ en een 5c (L en K heb ik gedaan) Wel met het nodige vallen, en handen warmen
Kijk hier voor de topo
Ik zeker mezelf met behulp van een shunt, zoals je hieronder kan zien. De karabiner wordt vastgemaakt aan de gordel en de tas (met baksteen erin) hangt eraan om te zorgen dat het touw strak blijft en de shunt gemakkelijk omhoog kan glijden.
[afbeelding]
Der Pietzli is er braaf elke dinsdagavond hoor... Okee, afgelopen 3 weken niet, eerst 2 weken voor m'n werk naar de US of A geweest, en daarna een weekje sneeuwschoenlopen in de vogezen (dooi, nat, bah, proest) maar morgenavond ga ik m'n bij de decathlon gekochte nieuwe schoentjes even proberen. Zie je dan?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:20 schreef -LadyJane- het volgende:
Zullen we weer eens samen klimmen?
Klint eigenlijk gewoon als verzuring maar die lang aanhoudt. Het ligt eigenlijk nooit aan de pezen als je iets niet vast kunt houden want pezen zelf leveren nauwelijks kracht. Misschien moet je minder intensief trainen als je er last van hebt of een ander soort kracht trainen (max.).quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:20 schreef -LadyJane- het volgende:
oooh, spannend. Klimmen op Fok!
Mooi Gripper.
Ales goed trouwens? Druk aan het klimmen?
Ik ben weer eens ziek geweest, dus even helemaal geen conditie meer, maar daarvoor nog 7a voorgeklommen (goed he)![]()
Zullen we weer eens samen klimmen?
Ow, voor alle andere mensen: na het trainen heb ik de afgelopen tijd steeds erg veel last van m'n onderarmen. Zo erg zelfs dat het me niet meer lukt om normaal een kopje thee vast te houden enzo. Hebben meer mensen hier ervaring mee? wat is het extreme spierpijn? Of eerder pezen ofzo? Ik heb het alleen in m'n onderarmen en het kan echt weken lang aanhouden. Heel irritant, inmiddels klim ik maar gewoon door. Het wordt er niet meteen minder van als ik even niet klim, dus tja...
Zit ik daar met die suffe kerels vanavond een beetje plepstik te rukken... Ik wil jouw inspirerende gezelschap!! en ik heb je gemist de laatste tijdquote:Op maandag 20 februari 2006 22:38 schreef -LadyJane- het volgende:
dusss sorry, over een paar weekjes pas weer.
Ciao
Ik ga liever doordeweeks, en anders kan ik pas weer op zaterdag 4 maart of zondag 26 maart.quote:Op woensdag 22 februari 2006 10:38 schreef Gripper het volgende:
Tja, we kunnen natuurlijk wel een datum prikken voor een meet, maar dan moet er ook wel iemand komen. De vorige keer waren alleen Lortnoc en ik serieus geïnteresseerd, en wij hebben al een keer samen geklommen. Nu sportlife en Lady Jane ook wel willen, wordt het al iets interessanter. Aangezien LJ nog een weekje ofzo in Bleau zit (als je tenminste vervoer kunt vinden)
stel ik voor dat we ergens over een week of 2,3 eens op een zondagmiddagje een dagje in Bussum gaan hangen.
Datum voorkeuren?
Wat voor promo is er in Cave dan? Ik hoorde wel iets van Mammut, bedoel je dat? Oh en als je er toch bent, check dan ook even de witte route touw 5 (d8 ik), hij heet iig "Op z'n Groningens".quote:Op woensdag 22 februari 2006 13:17 schreef -LadyJane- het volgende:
Heej.
Ja, prima idee om dan ergens af te spreken.
Liever niet op 2 april, want dan ben ik al aan het klimmen in Nieuwegein. (promo)
Over Bleau, ja, ik heb vervoer, dus ik ga
Nee, het is niet Ibbenburenquote:Op dinsdag 21 februari 2006 23:32 schreef Sport_Life het volgende:
trouwens Gripper, die foto in je fotoboek in Duitsland, is dat Ibbenbure(n?). Lijkt er wel verdomd veel op zo midden in de bossen.
Ook cool:quote:Petzl ASCENSION Ascender / Rope Grab
Model No. B17 R
The Petzl ASCENSION Ascender consistently delivers the highest performance, best ease of use and most functionality for the weight. It is the lightest full size handled ascender on the market. This lightweight and versatile ascender is great for mountaineering, caving or any activity involving rope work, even when ascending several hundred feet. Features include:
Designed for ascending ropes from 8 to 13 mm
Anodized aluminum shell
Lightweight, durable and corrosion resistant
Wide, flared rope slot allows smooth action while climbing
Spring-loaded catch allows the cam to be held in the open position and facilitates one-handed installation or removal of the device
Chrome-plated, spring-loaded steel toothed cam has inclined teeth and self-cleaning slots to provide grip on wet, icy or muddy ropes
Knurled release lever offers easy, one-thumb operation
Ergonomically contoured polyethylene-coated grip provides a sure hold
Safety lug keeps rope from pulling cam through the top of the ascender in the event of a shock load
Upper and lower carabiner holes for use with other gear in hauling and self belay
CE, EN, and NFPA rated
This item shows some small scratches but I can assure you it have never actually been used and has never taken a fall or stress.
This auction is for the ascender only, no box or manual comes with it.
It is the responsibility of the user and the purchaser of this equipment to assure that they are trained in the correct care and use of, and are aware of the operating characteristics, application limits, and the consequences of improper use of this equipment. By purchasing this item you agree that the Seller assumes no liability for any accident, injury, or other losses resulting from the use of these items.
If you have questions, ask BEFORE bidding. Shipping will be $7 anywhere within Canada, and $10 anywhere within the continental United States. All others, please contact me for a shipping price.
PayPal is the only accepted form of payment, and payment is due immediately upon receipt of the invoice.
Thanks for looking and Happy Bidding !!!
Een Petzl Jumar is hetquote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:01 schreef Sport_Life het volgende:
[afbeelding]
Ik was ff aan het kijken op Ebay en toen kwam ik bovenstaande carabinner achtig iets ( ? ) tegen, volgens de beschrijving is het een soort van zekersysteem? Welke creatieveling heeft een idee hoe je hiermee kunt zekeren zonder gebruik te maken van een halve mastworp oid?
[..]
Ook cool:
[afbeelding]
Deze is ook leuk:
"CMI Belay Device - 30 Years Old - Never Used" weheheh![]()
Exactemundo! Al die leipe himalayagangers die 80.000 dollar betalen en dan verwachten dat sherpa's de hele berg van onder tot boven volhangen met die dingen zweren erbij.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:41 schreef Roel_spaarndam het volgende:
<verhaal>
Al met al dus niet echt een zinnig apparaat voor sportklimmen, of je moet van artificieel klimmen houden![]()
Ja idd, mijn ding is het ook niet helemaal. Laat mij maar lekker me eigen zekeringen makenquote:Op woensdag 1 maart 2006 10:22 schreef Gripper het volgende:
[..]
Exactemundo! Al die leipe himalayagangers die 80.000 dollar betalen en dan verwachten dat sherpa's de hele berg van onder tot boven volhangen met die dingen zweren erbij.
Ook welkom in dit topic dan! Wat vervelend als je door reuma niet kunt doen wat je graag wilt doen, ik zou er niet aan moeten denken...quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:20 schreef saaw het volgende:
wauw een klim topicben ik hier niet al eens geweest? nja misschien het vorige deel ofzo
ik klimvanaf mijn 8ste [ben nu 18] en heb altijd in amsterdam, THEA getraind. vanaf mn 15e reuma gekregen en ruim 2 jaar niets gedaan. deze zomer weer buiten geklommen [in Presles, was heerlijk], leek allemaal goed te gaan, weer wat gaan trainen, nu sinds kerst weer 2 keer een week niet kunnen lopen dus voorlopig weer niet klimmen ben ik bang
werk in RockSteady, de klimhal in Bussum. heel leuk daargezellig mensen en zo kan ik toch nog een beetje bezig zijn met klimmen. doe daar de bar en kinderpartijtjes/introductielessen en geef op zaterdagochtend techniektraining aan de jongste jeugd van onze vereniging [kids van 9 tot 14]
en ik las iets over een meet?
quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:20 schreef saaw het volgende:
wauw een klim topicben ik hier niet al eens geweest? nja misschien het vorige deel ofzo
ik klimvanaf mijn 8ste [ben nu 18] en heb altijd in amsterdam, THEA getraind. vanaf mn 15e reuma gekregen en ruim 2 jaar niets gedaan. deze zomer weer buiten geklommen [in Presles, was heerlijk], leek allemaal goed te gaan, weer wat gaan trainen, nu sinds kerst weer 2 keer een week niet kunnen lopen dus voorlopig weer niet klimmen ben ik bang
werk in RockSteady, de klimhal in Bussum. heel leuk daargezellig mensen en zo kan ik toch nog een beetje bezig zijn met klimmen. doe daar de bar en kinderpartijtjes/introductielessen en geef op zaterdagochtend techniektraining aan de jongste jeugd van onze vereniging [kids van 9 tot 14]
en ik las iets over een meet?
Ik mag niet meer...quote:
Misschien eindelijk naar Freyrquote:Op woensdag 1 maart 2006 17:32 schreef saaw het volgende:
zijn hier trouwens ook mensen die met pasen naar Bleau gaan?
hm ik ben nooit echt fan geweest van freyr eigenlijkquote:
Denk jij trouwens dat een C2 instap mogelijk is zonder C1 te volgen? Het enige is dat ik nog geen ervaring heb met alpine lopen (naja behalve met wintersport dan als je weer eens in de poedersneeuw valt bij offpiste, ik weet hoe het is om in de sneeuw te "zwemmen"quote:Op woensdag 1 maart 2006 17:52 schreef Gripper het volgende:
Grip zit met pasen een lang weekend in de alpen!
De ecrins zijn ook niet toonaangevend voor het rotsklimmen in Frankrijkquote:Op woensdag 1 maart 2006 18:07 schreef Sport_Life het volgende:
Nou ik heb niet echt veel vergelijkingsmateriaal met Les Ecrin, meestal pakten we de auto voor n weekend naar Ibbenburen. De laatste tijd gaan vrienden wel vaker naar het buitenland, maar ik heb momenteel een erg beperkt budget.
Komende zomer wordt 3e keer in Ecrin.
No way dat je bij de NSAC bij C2 kunt instappen. ALLE saccers die een C1 gaan doen hebben jouw niveau.quote:Op woensdag 1 maart 2006 18:09 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Denk jij trouwens dat een C2 instap mogelijk is zonder C1 te volgen? Het enige is dat ik nog geen ervaring heb met alpine lopen (naja behalve met wintersport dan als je weer eens in de poedersneeuw valt bij offpiste, ik weet hoe het is om in de sneeuw te "zwemmen"), verder heb ik al die touw- en reddingstechnieken al gehad met sportklimmen.
K ga het uiteraard nog overleggen met de Nsac ter zijnertijd, maar ben ff benieuwd.
Ik ook hopelijkquote:Op woensdag 1 maart 2006 17:52 schreef Gripper het volgende:
Grip zit met pasen een lang weekend in de alpen!
maar sport_life vroeg ook niet specifiek om alpine gebiedjes... Hij klimt alweer wat jaartjes rots in de ecrins. Er zijn wel wat eenvoudige alpine touren te maken in de ecrins, maar veel is het idd niet. Montagne des agneaux, dome des ecrins, roche faurio zijn leuke F-jes, maar wel op behoorlijke hoogte. Ook rondom chamonix is er wel wat te vinden, bijv. aiguille du tour.quote:Op donderdag 2 maart 2006 22:53 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Ik ook hopelijkZou trouwens niet zo snel de Ecrins of Chamonix aanraden voor beginnende alpinisten, allemaal erg heavy terrein.
lol, sprak gisteren iemand die C1 en C2 gedaan heeft en die wist mij te vertellen dat C2 best te doen is met de ervaring en kennis die ik hebquote:Op donderdag 2 maart 2006 22:50 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
No way dat je bij de NSAC bij C2 kunt instappen. ALLE saccers die een C1 gaan doen hebben jouw niveau.
Was dat bij de NSAC of bij de NKBV?quote:Op maandag 20 maart 2006 22:31 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
lol, sprak gisteren iemand die C1 en C2 gedaan heeft en die wist mij te vertellen dat C2 best te doen is met de ervaring en kennis die ik heb. Maar ik zie wel, eerst maar eens lid worden van die Gsac hier in Groningen.
Nog 4 weekjes dan lekker een lang weekend naar de Vogezen!.
Was bij de NKBV. Maargoed ik zie wel hoe het loopt misschien zit ik tegen die tijd wel in Amerikaquote:Op maandag 20 maart 2006 23:33 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Was dat bij de NSAC of bij de NKBV?
Je zegt dat je nog geen ervaring hebt in gaan in alpien basisterrein. Laat dat nou net datgene zijn wat retebelangrijk is én wat je leert tijdens een CI cursus. Veruit de meeste SAC leden hebben die takels die jij kent ook gehad en hebben ook al buitengeklommen, maar dat maakt je nog niet geschikt voor een CII (volgens de NSAC althans). Het is juist het al wat ervaring hebben in alpien basisterrein wat je moet hebben zodat je in een CII kunt leren 'klimmen' in alpien terrein (rots).
Ik zal niet ontkennen dat het qua kunde en conditie mogelijk zou zijn in te stappen in een CII maar erg verstandig lijkt me dat niet omdat je dan de basistechnieken om in basisterrein te gaan mist. Bovendien hoef je er niet op de rekenenen dat de instructeurs op de indelingsdag mensen zonder CI op een CII gaan plaatsen. Toevallig ben ik zelf alpien coördinator van de Nijsac en ik ben bij die vergaderingen geweest.
Ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt gehadAnyways, sowieso heel veel plezier met klimmen enzo natuurlijk
Welke kleur/touw was het? Ga ik hem ook ff doenquote:Op dinsdag 4 april 2006 21:34 schreef -LadyJane- het volgende:
heuj, wie is er hier sport-life? interessant
Ik ben dertiende geworden...stom he, ik gelled uit in m'n eerste route en toen heb ik dus de top niet gehaald. anders was ik wel hoger geindigd.
groningen? wat moet je nou in groningen
'K ga me opgeven, samen met een klimmaatquote:Op dinsdag 4 april 2006 21:35 schreef -LadyJane- het volgende:
voor alle studenten trouwens: niet vergeten he: nk sportklimmen binnenkort weer, ga maar vast trainen en schrijf je in
In groningen kun je toch ook klimmenquote:Op dinsdag 4 april 2006 22:04 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Welke kleur/touw was het? Ga ik hem ook ff doen.
![]()
En ik studeer in Groningen, en komend weekend komt mn vriendinnetje langs.
Nou zul je je afvragen waarom ik zo vaak in nieuwegein klim, nou m'n ouders wonen daar nog (ook niet meer zo heel lang ben ik bang..).
[..]
'K ga me opgeven, samen met een klimmaat. Kom helaas niet zo aan trainen toe de komende weken, maar m'n klimmaat wel, dus ik word denk ik mental coach
. En voor de gezelligheid natuurlijk!
.
Ja, hoe staat het met die boulder-kei? Alleen de manier waarop ze dat ding hebben gebouwd vind ik al leuk, als het nou ook nog geinig boulderen is, wil ik wel eens een een reden bedenken om "even" naar het noorden te rijdenquote:Op woensdag 5 april 2006 09:06 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
In groningen kun je toch ook klimmen
Bij Bjoeks...
Die rechter blauwe ken ik wel ja, was m'n klimpartner ineens verdwenen, was hij de maker in die route aan het zekerenquote:Op woensdag 5 april 2006 08:35 schreef -LadyJane- het volgende:
hmm, en dan weet ik nog steeds niet wie je bent.
goedzo dat je je opgeeft voor het nsk, binnenkort trouwens ook weer een nsk boulderen.
de eerste routes voor de dames ongeveer 6c, zijn de twee blauwe routes tegenover de grote overhang, eentje op de liggende wand en eentje op de wand rechts daarvan met de groene module.
have fun, vooral de tweede is best lastig, zawere overhang, helemaal als je 'm moet voorklimmen.
In Groningen kom ik nooit echt aan klimmen toe op de een of andere manier..quote:Op woensdag 5 april 2006 09:06 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
In groningen kun je toch ook klimmen
Bij Bjoeks hebben ze de 37 meter hoge Excalibur, waar je strakjes weer heerlijk op kan klimmen![]()
Ze hadden ook laatst de 2e hallencompetitie, maar vond het iets wat te rommelig. Vorige keer was het beter voor elkaar
Bijna afquote:Op woensdag 5 april 2006 09:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ja, hoe staat het met die boulder-kei? Alleen de manier waarop ze dat ding hebben gebouwd vind ik al leuk, als het nou ook nog geinig boulderen is, wil ik wel eens een een reden bedenken om "even" naar het noorden te rijden
bijna al een reden om hierheen te komen jaquote:Op woensdag 5 april 2006 09:16 schreef -LadyJane- het volgende:
in groningen hebben ze een affentittengeile hoge wand
Nee, Jalyssa is het niet...quote:Op woensdag 5 april 2006 09:53 schreef Sport_Life het volgende:
maareh wie ben jij dan? Als je regelmatig bij ngein klimt ken ik je vast wel! Ah Jalyssa, heb je op climbing.nl gevonden (nu is gelijk je nick ook een stuk duidelijker).
Een berg heeft meerdere kanten, dus afhankelijk van welke kant je omhoog gaat, is de "andere kant" een vrij breed begrip.quote:Op zaterdag 8 april 2006 10:12 schreef -LadyJane- het volgende:
Heb de Wildspitze gedaan. Leuk om te doen. Als je de kans hebt moet je via de andere kan naar beneden gaan, mar misschien ligt daar nu wel teveel sneeuw voor. (Zie je de spalten niet...)
Totaal vergeten.. nee, sorry, pa&ma morgen 25 jaar getrouwd, vanavond feestje, en je weet wat er speelt, dus daar moet ik bij zijn...quote:Kom je vanaaf nog even langs op onze super-hallencompetitie?
Ciao!
Idem in het Ötztal. Ik vond het al zo raar dat de hut propvol toerskiërs zat, en wij de enige klimmers waren... Veel sneeuw, alle gletschers ruimschoots bedekt, en we hebben alles op sneeuwschoenen gedaan. Vrij veel lawinegevaar ook nog, waardoor we niet zo veel leuke routes konden klimmen. Wel de Similaun via de normaalroute, in het spoor van de toerskiërs. Niet moeilijk dus. Ik wil ook zo snel naar beneden kunnen....quote:Op maandag 17 april 2006 17:26 schreef Sport_Life het volgende:
Helaas niet veel kunnen klimmen in de Vogezen, maar wel mooie bergwandelingen gemaakt door de sneeuw! (lag halve meter sneeuw).
Ik ben altijd in voor een beetje beton hangenquote:Op woensdag 19 april 2006 11:05 schreef Gripper het volgende:
Wat grappig, ik zie nu pas dat de ANWB-kampeer en vakantie dagen (a.s. weekend) waar ik als exposant wat mag komen vertellen in Spaarnwoude zijn. Roel_spaarndam, als er tijd is even wat routes op het beton doen?
Ik sta hiero! Heb geen idee of dat in de buurt van de klimwand is...quote:Op donderdag 20 april 2006 00:03 schreef Roel_spaarndam het volgende:
[..]
Ik ben altijd in voor een beetje beton hangenZal ff kijken wanneer ik kan. Zaterdag moet ik iig werken, maar zondagmiddag kan ik wel. Ik heb ook al een tijdje niet geklommen, dus het wordt wel weer eens tijd. NKBV regio Noord Holland zit er ook dat weekend, dus aan klimmers geen gebrek. Waar sta je trouwens ergens in spaarnwoude?
Dan wacht ik nog maar ff "geduldig" af. Als ik niet mee kan moet ik nog wel ff een alternatief regelen, maar zo wordt dat ook steeds lastiger, maja we zien het wel.quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:28 schreef Lortnoc het volgende:
De uitslag van de indelingsdag zal denk ik binnenkort bekent gemaakt worden, het hangt nog even op instructeurs denk ik.
Neej...quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:28 schreef Lortnoc het volgende:
Heb je nog foto's Gripper?
Kom maar naar Groningen!quote:Op woensdag 26 april 2006 17:37 schreef Roel_spaarndam het volgende:
[..]
Nog iemand die zin heeft om ff te gaan klimmen in spaarnwoude vanavond, anders moet ik weer alleen en dat is vrij saai.![]()
Ik klim dus bij Bjoeks (maandabonnement) maar no way dat ik op die toren ga.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:10 schreef Schuttingbeer het volgende:
Owja.. en komt allen naar het NSK!!!
nsk.climbing.nl
Georganiseerd door de GSAC
In de beste hal van het noorden: Bjoeks
Check ook de toren van pak'm beet 37m hoog en 11 overhangend
Er komen zeker een paar Maassaccers! Ik misschien ook, weet alleen nog niet of ga klimmenquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:10 schreef Schuttingbeer het volgende:
nsk.climbing.nl
Wat is er eigenlijk mis met een aansprakelijkheidsverklaring? Bij elke sport waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen van je handelen is het toch niet meer dan normaal dat jij aansprakelijk bent, en niet de haleigenaar? Je klimt met je eigen touw en setjes, dan kan een hal daarvoor geen verantwoordelijkheid dragen.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:24 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik klim dus bij Bjoeks (maandabonnement) maar no way dat ik op die toren ga.
Sowieso mag je daar pas op als je kan voorklimmen en dan moet je ook nog een aansprakelijkheidsverklaring ondertekenen.
In Bjoeks vind ik het wel heel leuk
Op zich is er niets mis mee, ik klim trouwens met hun setjesquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:32 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wat is er eigenlijk mis met een aansprakelijkheidsverklaring? Bij elke sport waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor de gevolgen van je handelen is het toch niet meer dan normaal dat jij aansprakelijk bent, en niet de haleigenaar? Je klimt met je eigen touw en setjes, dan kan een hal daarvoor geen verantwoordelijkheid dragen.
Ik moet nog steeds eens gaan kijken bij Bjoeks, hoor er zoveel leuks over... Maar heb het er gewoon niet voor over om alleen voor een klimhal helemaal naar groningen te gaan. Met twee uur rijden zit ik bij mij vandaan ook in Duitsland, buiten klimmen![]()
die dode jaquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:44 schreef freecell het volgende:
[..]
Op zich is er niets mis mee, ik klim trouwens met hun setjes
Alleen het is me net iets te gevaarlijkDe verklaring wordt over het algemeen de "val dood verklaring" genoemd
Hebben jullie dat filmpje op de weblog gezien?
Die idioot die ongezekerd een 5b klom? (buiten, niveau was ongeveer 5b)
edit: deze dus: http://www.metacafe.com/watch/37294/mountain_climber
Dan Osman, de leiperd. Toen zelfs solo klimmen geen uitdaging meer vormde, is ie gaan springen aan klimtouwen. Een soort bungee jumpen, maar dan met touwen die minder elastisch zijn (bungee touwen 20 % rek of meer, klimtouw 10%) Steeds grotere sprongen, en op gegeven moment brak er een keer een touw op de knoop...quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:51 schreef freecell het volgende:
[..]
Hier leeftie nog![]()
Doodgevallen waarschijnlijk?
Maar hij kon wel goed klimmen![]()
Tja, ik vind het ook gekkenwerk. Maar verplaats je eens in een klimmer die alles al kan, en toch een nieuwe uitdaging zoekt. Dan doe je diezelfde moeilijke route eerst zo vaak dat je zeker weet dat je m kan, en daarna laat je gewoon je touw beneden. Op zo'n moment is dat je nieuwe uitdaging: om ook mentaal koel te blijven. Schitterend, prachtig, knap, ik word er stil van als ik het zie. Maar er hoeft maar een greep je uit te breken, of een meeuw op een treetje te kakken waardoor ie uitglijdt, en het is <splat!>quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:03 schreef freecell het volgende:
Zijn die mensen nou zo maf? Het risico is zo belachelijk groot als je op zo'n manier soleert!
Ik heb nu wel de neiging om alles in de stad op klimbaarheid te beoordelen.
Was gisteren al bezig om in de weijert (Groningen) op een muur met uitsteekseltjes te klimmen. Met sandalen aan
Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:19 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dan Osman, de leiperd. Toen zelfs solo klimmen geen uitdaging meer vormde, is ie gaan springen aan klimtouwen. Een soort bungee jumpen, maar dan met touwen die minder elastisch zijn (bungee touwen 20 % rek of meer, klimtouw 10%) Steeds grotere sprongen, en op gegeven moment brak er een keer een touw op de knoop...
Ik denk niet dat hij hoopte dat de knoop brak...quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:41 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...
Dus dan moet je maar hopen dat je gordel cq, knoop breekt,....
Aangezien gropo.nl het nu niet lijkt te doen even een videootje van ze:quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:16 schreef Gripper het volgende:
Je neiging om alles wat je ziet op beklimbaarheid te beoordelen is herkenbaar, je hebt het virus goed te pakken.Kijk eens op www.gropo.nl , een groep groningse klimmers die aan buildering (boulderen op buildings) doet in de stad. Er staan topo's op van bouldertjes die je kunt doen. Erg leuk. Zelf zit ik met lekker weer vaak op de rijnkade in arnhem, een muur van 3 a 4 meter hoge ruw gemetselde basaltblokken. Kun je erg leuke boulders op bedenken, alles wat je nodig hebt is een krijtje.
![]()
Zo werkt het dus niet, het heeft allemaal met de zgn. valfactor te makenquote:Op woensdag 17 mei 2006 14:41 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...
Dus dan moet je maar hopen dat je gordel cq, knoop breekt,....
Valt niet mee he, om te wennen aan het leven van een werkend mensch? Toen je nog studeerde had je heel wat meer vrije tijd...quote:Op woensdag 17 mei 2006 19:45 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Kom nog wel eens langs op de Rijnkade Gripper, mail je wel als ik tijd heb.
Ik heb me opgegeven samen met een vriendquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:10 schreef Schuttingbeer het volgende:
nsk.climbing.nl
Varieert....quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb me opgegeven samen met een vriend. Alleen heb ik tegenwoordig geen tijd meer om veel te klimmen en bovendien zit mn vaste klimpartner in Frankrijk, dus ik ga mee voor de gezelligheid
.
Week erna trouwens een weekendje routes bouwen in de nieuwe hal in Leeuwarden!.
Freecell ik wil wel n keertje met je klimmen aangezien ik dus even geen klimpartner meer heb. Wanneer ben jij er meestal te vinden? Ik heb eigenlijk alleen op maandag tijd tegenwoordig.
Zo meteeenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 11:09 schreef Sport_Life het volgende:
Oh grappig, een Fok-minimeet. Laat maar horen als je gaat!
.
5,5 uur dusquote:Op zondag 21 mei 2006 00:10 schreef Sport_Life het volgende:
damn 4,5 uur!! Da's lang! Ik heb vandaag niet geklommen, maar het is verschoven naar morgen. Waarschijnlijk paar 6atjes voorklimmen als training voor het NSK
.
Jah ik ken datquote:Op zondag 21 mei 2006 13:31 schreef freecell het volgende:
[..]
5,5 uur dusgeen 4,5
Vanavond even weer klimmen, niet zo lang, uurtje of twee/drie.
Valt vandaag wel mee met de spierpijn gelukkig
Ik kom echt achter het bestaan van mij totaal onbekende spiergroepen
Snap ik! Ik doe zelf nog niet voorklimmen, maar als ik geld genoeg heb en wat beter ben in klimmen, lijkt het me wel heel leuk.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:48 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Jah ik ken dat. Na het hardlopen heb ik het nog veel erger in m'n benen
.
Net even getraind voor het NSK, 6a voorgeklommen (Cave route, dus in Groningen 6B) en halverwege een 6B een grote val gemaakt, lekker voor het vertrouwen enzo. Blijf het eng vinden dat voorklimmen
.
De voorklimcursus is niet gratisquote:Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
hoezo heb je geld nodig om te kunnen voorklimmen? Je kan toch met iemand mee die zelf het materiaal heeft? of bij een vereniging? Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen![]()
Welke maat hebben de ouden?quote:Op zondag 21 mei 2006 18:41 schreef superheist het volgende:
Dat is waar ja, kost bij de Maassac 160 euro geloof ik.. schoenen zou ik eerder kijken of ze een beetje lekker zitten, ik heb nu ongeveer de goedkoopste klimschoen die er is (van Millet) en zit toch écht niet lekker, ga dinsdag dan ook nieuwe kopen.
Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaarquote:Op zondag 21 mei 2006 18:09 schreef freecell het volgende:
[..]
De voorklimcursus is niet gratis
En ik heb zelf alleen nog maar een pofzak![]()
Ben op zoek naar goedkope gordel en schoenen nu
Carabine en ATC zijn niet zo duur gelukkig
Ik heb nog steeds geen geldquote:Op zondag 21 mei 2006 22:06 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaar. Ik ga geregeld met een clubje richting Frankrijk/Duitsland/Belgie om te klimmen. En hoe meer er mee gaan des te gezelliger het wordt
.
Schoentjes zijn voor mij ook altijd een dilemma , ik heb nu 2 paar die ik regelmatig gebruik, 1 paar voor op de rotsen en in makkelijke routes en 1 paar om lastige routes mee te klimmen die een stuk kleiner zitten en ik niet langer dan een uurtje aan kan hebben
Ik ben toch wel geinteresseerd. Ik heb nml maat 44quote:Op zondag 21 mei 2006 19:57 schreef superheist het volgende:
hehe, euhm maat 44. Maar je wilt ze echt niet hoor, trust me![]()
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallenquote:Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen![]()
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijkquote:Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:
[..]
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen. Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
Zekers, was ook geen persoonlijke aanvalquote:Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:
[..]
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
Die Nederlandse voorzichtigheid is een beetje eng af en toe. We zijn allemaal zo bezeten van papiertjes, officiële dingetjes, licenties, en weet ik wat allemaal nog meer... Natuurlijk leer je tijdens een cursus hoe je veilig moet voorklimmen, maar het is net zoals met autorijden: na die cursus ben je niet ineens een goede voorklimmer. Je moet veel en vaak naar buiten, met ervaren mensen klimmen, en dan zul je al snel ontdekken dat er zoveel manieren zijn om veilig en lekker je klim-ding te doen, op manieren die anders werken dan hoe je het tijdens je cursus hebt geleerd. Ik heb bijna alles zonder cursussen geleerd: gewoon door mee te doen met ervaren klimmers. En met gezond verstand kom je natuurlijk ook een heel eindquote:Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:
[..]
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).quote:
Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwdquote:En ik ben veel te gezellig voor bjoeksheb aldoor neiging met andere klimmers te blaten, maar daar hebben ze volgens mij weinig behoefte aan, dus doe ik het maar niet
Jamaarquote:Op maandag 22 mei 2006 12:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).
[..]
Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwd.
En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:
[..]
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen. Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valtquote:Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ik ben het wel met Gripper eens. Lang niet alles in de bergsport hoef je te leren door middel van een cursus. Zo heb ik zelf voor het sportklimmen nog nooit een cursus gevolgt, maar ik klim nu wel 5c routes voor (zonder overhang)
quote:Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Dus als er nog is een meet komt in Spaarnwoude, dan denk ik dat Freecell best wel een keertje voorklimmen onder de deskundige begeleiding van de Fok! Klimmers.
![]()
Uhuh, 30+ groepen en dan kijken ze raar als je geirriteerd bentquote:Op maandag 22 mei 2006 12:28 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.
Wat die af en toe uithalen is echt te erg voor woorden.
Zo is er laatst bij ons iemand ruim 10 meter naar beneden gestort, op amper een halve meter boven de grond blokkeerde de GriGri pas. Zijn vriendin mocht het een keertje proberenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:
[..]Ik wil wel mee
Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
De vorige keer keken ze wel afkeurend
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lagerWas wel even schrikken.
Dus ik": "WHOOOOOO" en toen kwam er meteen een gozertje van Bjoeks aanrennen
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te lerenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:30 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valt.
quote:Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:
[..]Ik wil wel mee
Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
De vorige keer keken ze wel afkeurend
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lagerWas wel even schrikken.
Dus ik": "WHOOOOOO" en toen kwam er meteen een gozertje van Bjoeks aanrennen
Ja dat las ik later iddquote:Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef Roel_spaarndam het volgende:
[..]
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te leren
Maar aangezien jij jouw klimtechniek voornamelijk in je eentje hebt ontwikkeld (no offence natuurlijk) ben je wel een beetje eenkennig bezig. Je zult van de zomer tijdens je cursus met andere mensen in contact komen waardoor je hele nieuwe inzichten krijgt.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef Roel_spaarndam het volgende:
[..]
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te leren
4quote:Op maandag 22 mei 2006 12:38 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]Moet je dat nu vertellen?
Overigens was het 3 meter ofzo. En zodra ik door had dat het niet goed ging had ik ook alles weer onder controle. Gewoon Grigri dichtgooien en daarna rustiger verder laten zakken.
Daar heb je gelijk in, maar dat is ook een van de problemen hier. Je moet haast wel een Cursus gaan volgen om alles een keer in de praktijk te kunnen oefenen, omdat er voor de rest weinig ruimte is om te oefenen.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:45 schreef Gripper het volgende:
[..]
Maar aangezien jij jouw klimtechniek voornamelijk in je eentje hebt ontwikkeld (no offence natuurlijk) ben je wel een beetje eenkennig bezig. Je zult van de zomer tijdens je cursus met andere mensen in contact komen waardoor je hele nieuwe inzichten krijgt.
Ik ben het met je oneens dat je klimmen uit een boekje kunt leren. knoopjes leggen, soit, maar de enige manier om dat realistisch uit te voeren is om het ook eens te gaan doen terwijl je aan de wand hangt, niet aan de trapleuning thuis.
Zo heb ik vorige maand in de klimhal eens iemand uitgelegd hoe je de flaschenzug bouwt. Eerst deed ie m staand bij de wand, daarna liet ik m liggend op z'n buik (zoals het op de gletscher zal gaan) de oefening uitvoeren terwijl ik flink aan het touw trok. kostte toch heel wat meer moeite ineens...![]()
- Eerst benen, vervolgens armenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef freecell het volgende:
[..]
4
En ik zei je naam er expres niet bij
Was ook prima onder controle daarna en ik vertrouw je dan ook blindelings als je me zekert
Ik vind overhang klimmen zo moeilijk, ik kom er niet tegenop....
Iedereen roept steeds dat ik alleen aan mijn armen moet hangen en alles met mijn benen moet doen, maar het lukt gewoon niet.![]()
Ik kom drie stappen, dan begeven mijn armen het, of kan ik geen voetgrepen vinden en dan bungel ik weer in het touw....
Vaak doen, je wordt vanzelf sterk. Overhang klimmen is gewoon lomp beulen. Een goede techniek maakt het alleen maar minder moeilijk, maar zwaar blijft het.quote:Op maandag 22 mei 2006 12:55 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik vind overhang klimmen zo moeilijk, ik kom er niet tegenop....
Iedereen roept steeds dat ik alleen aan mijn armen moet hangen en alles met mijn benen moet doen, maar het lukt gewoon niet.![]()
Ik kom drie stappen, dan begeven mijn armen het, of kan ik geen voetgrepen vinden en dan bungel ik weer in het touw....
Tja goed rusten, indraaien en route inlezen zijn eigenlijk de enige technieken die je moet beheersen om zonder al teveel kracht een overhang uit te klimmenquote:Op maandag 22 mei 2006 13:04 schreef Gripper het volgende:
[..]
EDIT: whehe, sportlife, we vertellen precies hetzelfde. Zou overhangtechniek dan toch een universele waarheid zijn?![]()
-route inlezen *check*quote:Op maandag 22 mei 2006 13:11 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Tja goed rusten, indraaien en route inlezen zijn eigenlijk de enige technieken die je moet beheersen om zonder al teveel kracht een overhang uit te klimmen. T'is veel simpeler dan het lijkt!
(kan me nog herinneren dat ik ooit diep respect had voor iedereen die een 5 in de overhang wist uit te klimmen, tegenwoordig beuk ik menig 6B de overhang uit
).
Al hoewel ik meestal een overhang uitklim door gewoon flink door te beuken, en zodra ik merk dat ik goed sta stop ik even om te poffen, en mn handen te uit te schudden. Route inlezen werkt bij mij niet (behalve de greepjes die om de hoek zitten), dan ga ik teveel nadenken en dat gaat ten koste van het dynamisch klimmen.
Ik kan niet uitrusten terwijl ik op de kop aan een greep hang... word ik alleen maar doodop van...quote:Op maandag 22 mei 2006 13:21 schreef Sport_Life het volgende:
Ik mis bij jou de belangrijkste: Rusten tijdens de route. Liever een keer teveel dan een keer te weinig, zodra ik merk dat mijn spieren verzuren rust ik. Kijk vantevoren waar de rustpunten zitten (en die zitten in elke route, zeker een 5/6) of vraag desnoods aan iemand waar goede rustpunten zitten.
Overhang inderdaadquote:Op maandag 22 mei 2006 13:25 schreef Sport_Life het volgende:
Op de kop? Ik dacht dat we het over overhang hadden :p
* Sport_Life heeft gister het befaamde dakje van Cave weer eens geprobeerd .. dan hang je dus als een aap aan 2 handen te slingeren.
Maar echt, even rusten helpt.
net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.quote:Op maandag 22 mei 2006 13:23 schreef freecell het volgende:
[..]
Ik kan niet uitrusten terwijl ik op de kop aan een greep hang... word ik alleen maar doodop van...
edit: en ik blijf maar aan mijn armen trekken![]()
Zwengelt u maarquote:Op maandag 22 mei 2006 13:35 schreef Gripper het volgende:
[..]
net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.
Dit leer je trouwens niet van het forum, je kunt zulke tips het best in real-live krijgen. Die meet is echt een must!![]()
Ik zal het meet-topic weer eens aanzwengelen...
haha ik zie het al voor me hoe FreeCell straks met een voethoek in een 5 aan het hangen is, die meet moet er idd snel komenquote:Op maandag 22 mei 2006 13:35 schreef Gripper het volgende:
[..]
net als een tennisser, continue in beweging blijven. Niet gaan stilhangen aan de rustgreep, maar je ene arm uitschudden, daarna snel je andere, en als je wilt, je eerste arm weer. Totdat je je goed voelt om weer verder te gaan. Niet te hard knijpen in die rustgreep, net zo losjes vasthouden dat je er niet vanaf knikkert. Als er een hoek in zit: een been op de zijwand, en dan kun je een no-hands rest maken. Als je je hiel kunt gebruiken om om de hoek te haken, kun je jezelf ook naar de wand toe trekken.
Dit leer je trouwens niet van het forum, je kunt zulke tips het best in real-live krijgen. Die meet is echt een must!![]()
Ik zal het meet-topic weer eens aanzwengelen...
quote:Op maandag 22 mei 2006 13:39 schreef freecell het volgende:
[..]
Zwengelt u maar
Ik ben donderdagavond in Bjoeks te herkennen aan grijze lange broek, klungelige klimhouding en rode krullen
quote:Op maandag 22 mei 2006 14:03 schreef Sport_Life het volgende:
Jah het is maar goed dat er geen geluid bij de foto zit, was nogal een gekreun en gevloek.
Da's veuls te verquote:Op maandag 22 mei 2006 14:02 schreef Gripper het volgende:
En hier vindt u dus het meet topic
Komt allen!
Zal ik mijn camera donderdag mee nemen?quote:Op maandag 22 mei 2006 14:07 schreef freecell het volgende:
[..]Ik zal de volgende keer bij klimmen ook wat coole foto's van mezelf laten maken
Ga vrijdag mee, maak ik wel foto's met mn phonequote:Op maandag 22 mei 2006 14:07 schreef freecell het volgende:
[..]Ik zal de volgende keer bij klimmen ook wat coole foto's van mezelf laten maken
Da's wel een goeie ja: als iemand een camera heeft, die even meenemen. Ik heb alleen een analoge spiegelreflex, en zonder flitser. Heb je binnen niks aan.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:09 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ga vrijdag mee, maak ik wel foto's met mn phone![]()
quote:Op woensdag 24 mei 2006 00:11 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Uit pure verveling ben ik alvast begonnen aan een nieuwe OP voor deel 3![]()
Je hebt toch een auto? Dat is sowieso makkelijker dan met de trein komen denk ik...quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:08 schreef Lortnoc het volgende:
Poeh hee, doe er zowat 2 uur over, kan ik er op z'n vroegst om 20.00h zijn, even nadenken hoor.
Die auto heeft 't op z'n eerste trip naar de Alpen begevenquote:Op woensdag 24 mei 2006 10:14 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je hebt toch een auto? Dat is sowieso makkelijker dan met de trein komen denk ik...
Ooh, pity... Had een BX gekocht, al 5 probleemloze Alpentrips achter de rugquote:Op woensdag 24 mei 2006 10:32 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Die auto heeft 't op z'n eerste trip naar de Alpen begeven![]()
quote:Pssst, "Sziget is Europa's grootste oplucht festival.".Moet openlucht zijn gok ik
Ik klikte voor het eerst op je sigquote:Ik de grote lisdect, dat stond er al 4 maanden zo.
Dat was perongeluk het edit knopje ipv quote?quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:09 schreef maok het volgende:
[..]
[..]
Ik klikte voor het eerst op je sig. Wist niet dat je dyslectisch was
. Sorry
Jaja, vervuil het topic nou eens niet zo joh!quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat was perongeluk het edit knopje ipv quote?
En Maok heeft het recht om dyslect te zijn, want ze is gewoon tof
Weet ik dus nog nietquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:26 schreef Gripper het volgende:
[..]
Jaja, vervuil het topic nou eens niet zo joh!![]()
Komen jullie nog naar Bussum vrijdagavond?
Ben jij er vrijdag nou ook, Saaw?quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef saaw het volgende:
Disciplines: sportklimmen, rotsklimmen
Niveau hal/rots : hal 7a, rots 6b
Niveau Alpinisme :-
Favoriete hal : rocksteady, bussum en TussenHemelEnAarde, Amsterdam
Voorklimmen : ja!
Begonnen: ehm...1996 ongeveer
Overige: tussendoor langere perioden [aantal maanden tot een jaar] niet geklommen ivm reuma [nu ook] en ik geef techniektraining aan de jeugd C & D
Jaquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:22 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat was perongeluk het edit knopje ipv quote?
ik hoop hetquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:45 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ben jij er vrijdag nou ook, Saaw?.
Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjesquote:Op woensdag 24 mei 2006 15:16 schreef superheist het volgende:
Zo gisteravond even naar Bever in Eindhoven geweest (was kortingsavond, 20%) en heb eigenlijk mijn eigen 'gear':
La sportiva - La Mythos schoentjes, waren de enige die een beetje lekker zaten ![]()
Petzl Calidris Gordel ATC XP belay master.
Nu hoef ik niks meer te huren![]()
Ik ben er om 18uur iig met Gripper en ik geloof nog wat andere, aantal komen later.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:16 schreef saaw het volgende:
[..]
ik hoop het
mn ouders gaan vrijdag verhuizen en dan moet ik helpen, maar in principe is dat van sochtends vroeg tot ergens in de middag
en savonds ben ik sowieso in Huizen, kan ik net zo goed even langs de klimhal komen
maar niet al te lang, dus wil wel even weten hoe laat iedereen er is? een deel red het niet om er rond 6 te zijn las ik
Een klimmaat van me is zo dol op zwart, en hij heeft zo'n schurfthekel aan paars, dat ie z'n mythossen met zwarte schoenpoets heeft gedaan.quote:Op woensdag 24 mei 2006 15:42 schreef Sport_Life het volgende:
Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjes. Zaten idd wel goed
. Heb jij die paarse ook?
Ik dacht al wat heb schreef ik daar nou weer, hier het lijstje opnieuw:quote:
Nee, bruin rood achtigquote:Op woensdag 24 mei 2006 15:42 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjes. Zaten idd wel goed
. Heb jij die paarse ook?
bij mij ookquote:wat s jullie definitie van 'niveau'? Bij mij is dat: onsight kunnen voorklimmen.
In Nieuwegein zijn genoeg 7a klimmers (weet niet hoe dat in andere hallen zit, maar in Bjoeks valt het me best wel tegen, of ze klimmen op andere dagen/tijden), misschien ff briefie hangen?quote:Op donderdag 25 mei 2006 15:33 schreef -LadyJane- het volgende:
o.a. Pic Sans Nom, Eiger
Ik ben trouwens op zoek naar een klimmaatje. M/V. Leeftijd onbelangrijk. Plek onbelangrijk, maar ik geef de voorkeur aan Utrecht/Nijmegen. Niveau: minimaal 7b.
Als je iemand weet, zeg het dan even. Dankje!
Doen!quote:Op vrijdag 2 juni 2006 11:33 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ik zit weer met een dilemma. Ik zit er namelijk aan te denken om de Suunto Observer ST te gaan kopen. Een horloge met de volgende mogelijkheden:
[afbeelding]Hoogtemeter Barometer Thermometer Kompas Chronometer (99 tussentijden)
Heeft 1 van jullie misschien ervaring met dit soort horloges, of kan ik beter alles los kopenIn de winkel waren ze er zeer goed over te spreken, mede omdat dit een vrij compact horloge is met alle mogelijkheden. Ik hoor het wel.
![]()
Ik heb hem dit weekend dan toch maar aangeschaft, en ik ben er zeer goed over te spreken. Alles zit erop, en hij is niet zo verschrikkelijk groot als de Vector.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 16:56 schreef Gripper het volgende:
Samenvattend: kopen dat ding, veel handiger dan alles los meenemen. Bovendien is een echt goede analoge hoogtemeter (zoals een Thommen) bijna net zo duur als deze Suunto. Houdt er echter wel altijd rekening mee dat het electronica is die kapot kan gaan, of dat de batterij je in de steek kan laten. Dus wel een reserve kompas mee. Suunto's zijn gewoon goede, robuuste horloges die jaren meegaan!!![]()
Bergschenhoek is mooi!quote:Op maandag 5 juni 2006 00:49 schreef Solitarias het volgende:
Vandaag weer eens in Bergschenhoek geweest (sinds 1 jaar): ik klim buiten toch een stuk lekkerder dan in de hal (5c met 2 vingers in de neus).....
Je bent er net op tijd bij, nu ligt er nog sneeuwquote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:16 schreef avw1982 het volgende:
16 juli hoop ik op 5.895 meter te staan. Datum is een paar keer verschoven ivm annuleringen van reizen maar dit wordt als het goed is de juiste datum.
Ik vind het een beklimming. Je gaat toch niet 'één van de zeven' op wandelen.quote:Op dinsdag 6 juni 2006 22:45 schreef Gripper het volgende:
[..]
Je bent er net op tijd bij, nu ligt er nog sneeuwOver een jaar of 10 niet meer....
Wandel / Klim ze !!(wat vindt je zelf eigenlijk: is het een wandeling of beklimming? Dat was namelijk de laatste posting in het vorige klimtopic, en zo te zien zal ook dit topic weer eindigen met de discussie of de Kili een wandel of een klimberg is. ik vind trouwens dat je een beklimming gaat maken)
Vind ik ook, maar het zijn wel allemaal wandelbergen... De normaalroutes op elk van de 7 summits (met uitzondering van de carstenz pyramide) zijn zo eenvoudig dat iedere boerenlul zonder enige alpine kennis en klimvaardigheden een van de 7 summits kan beklimmen. De magie is er daardoor wel een beetje vanaf.quote:Op woensdag 7 juni 2006 08:43 schreef avw1982 het volgende:
[..]
Ik vind het een beklimming. Je gaat toch niet 'één van de zeven' op wandelen.![]()
Ik ben er ook laat mee begonnen, 20 ofzo. Helemaal niet ernstig hoor. In een klimhal klimmen mensen van 12 tot 60, bij ons hangen ook regelmatig wat ouwe kerels met baarden aan de wand. Alpinisten natuurlijkquote:Op woensdag 7 juni 2006 13:36 schreef danos het volgende:
Maar nu vraag ik me af, ik ben 22, is het nog leuk om te beginnen? en hoe werkt het nou precies, eerst heb ik een basiscursus nodig, dat heb ik gezien. Maar daarna kan je gewoon verschillende routes vrij klimmen? En iemand zal me toch moeten zekeren, hoe gaan dat soort dingen?
En zijn er meer mensen van rond de 20-25 die dan ook pas beginnen?
Veel vragen, ben beniewd naar de antwoorden
hee, uuhhh, ja ik was er ook.quote:Op zaterdag 10 juni 2006 10:28 schreef freecell het volgende:
Gaan er nog mensen naar de NSK vandaag en morgen?
TARA en ik gaan wel, maar we doen niet mee.
Te herkennen aan blauw rokje en t-shirt met burgerkinglogo, maar dan met " burgertrut"
Wedstrijdklimmers zijn niet zwaar gespierd, maar pezig, dat gewicht moet je tenslotte allemaal meesjouwen. Een bodybuilderfiguur zul je van klimmen dan ook nooit krijgen. Routeklimmers zijn wel wat peziger dan boulderaars: boulderen is een vrij explosieve activiteit, waar je dus zwaardere spieren mee opbouwt.quote:Op zondag 18 juni 2006 22:32 schreef snotje het volgende:
<spiervraag>
Ik neem aan dat boulderen klimmen op die lage wanden is, met zo'n mat eronder?quote:Op maandag 19 juni 2006 08:08 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wedstrijdklimmers zijn niet zwaar gespierd, maar pezig, dat gewicht moet je tenslotte allemaal meesjouwen. Een bodybuilderfiguur zul je van klimmen dan ook nooit krijgen. Routeklimmers zijn wel wat peziger dan boulderaars: boulderen is een vrij explosieve activiteit, waar je dus zwaardere spieren mee opbouwt.
En inderdaad, met klimmen gebruik je elke spier in je lichaam.![]()
Ja, dat kloptquote:Op maandag 19 juni 2006 22:27 schreef snotje het volgende:
[..]
Ik neem aan dat boulderen klimmen op die lage wanden is, met zo'n mat eronder?
Als je tonghoekt wel jaquote:Op maandag 19 juni 2006 08:08 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wedstrijdklimmers zijn niet zwaar gespierd, maar pezig, dat gewicht moet je tenslotte allemaal meesjouwen. Een bodybuilderfiguur zul je van klimmen dan ook nooit krijgen. Routeklimmers zijn wel wat peziger dan boulderaars: boulderen is een vrij explosieve activiteit, waar je dus zwaardere spieren mee opbouwt.
En inderdaad, met klimmen gebruik je elke spier in je lichaam.![]()
Ik voelde me net heul slim dat ik wist wat boulderen inhield....quote:Op maandag 19 juni 2006 23:12 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Als je tonghoekt wel ja
Net weer lekker buiten geklommen, donderdag weer een keertje (en idd, paar 6a's geklommen zoals de topic titel zegt).
quote:Op dinsdag 20 juni 2006 08:46 schreef -LadyJane- het volgende:
En pas op...voor je het weet ben je verslaafd aan het klimmen en kan je niet meer stoppen
Vette shizzle! Uitgebreid, en veel info, netjes.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |