Dan Osman, de leiperd. Toen zelfs solo klimmen geen uitdaging meer vormde, is ie gaan springen aan klimtouwen. Een soort bungee jumpen, maar dan met touwen die minder elastisch zijn (bungee touwen 20 % rek of meer, klimtouw 10%) Steeds grotere sprongen, en op gegeven moment brak er een keer een touw op de knoop...quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:51 schreef freecell het volgende:
[..]
Hier leeftie nog![]()
Doodgevallen waarschijnlijk?
Maar hij kon wel goed klimmen![]()
Tja, ik vind het ook gekkenwerk. Maar verplaats je eens in een klimmer die alles al kan, en toch een nieuwe uitdaging zoekt. Dan doe je diezelfde moeilijke route eerst zo vaak dat je zeker weet dat je m kan, en daarna laat je gewoon je touw beneden. Op zo'n moment is dat je nieuwe uitdaging: om ook mentaal koel te blijven. Schitterend, prachtig, knap, ik word er stil van als ik het zie. Maar er hoeft maar een greep je uit te breken, of een meeuw op een treetje te kakken waardoor ie uitglijdt, en het is <splat!>quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:03 schreef freecell het volgende:
Zijn die mensen nou zo maf? Het risico is zo belachelijk groot als je op zo'n manier soleert!
Ik heb nu wel de neiging om alles in de stad op klimbaarheid te beoordelen.
Was gisteren al bezig om in de weijert (Groningen) op een muur met uitsteekseltjes te klimmen. Met sandalen aan
Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:19 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dan Osman, de leiperd. Toen zelfs solo klimmen geen uitdaging meer vormde, is ie gaan springen aan klimtouwen. Een soort bungee jumpen, maar dan met touwen die minder elastisch zijn (bungee touwen 20 % rek of meer, klimtouw 10%) Steeds grotere sprongen, en op gegeven moment brak er een keer een touw op de knoop...
Ik denk niet dat hij hoopte dat de knoop brak...quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:41 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...
Dus dan moet je maar hopen dat je gordel cq, knoop breekt,....
Aangezien gropo.nl het nu niet lijkt te doen even een videootje van ze:quote:Op woensdag 17 mei 2006 14:16 schreef Gripper het volgende:
Je neiging om alles wat je ziet op beklimbaarheid te beoordelen is herkenbaar, je hebt het virus goed te pakken.Kijk eens op www.gropo.nl , een groep groningse klimmers die aan buildering (boulderen op buildings) doet in de stad. Er staan topo's op van bouldertjes die je kunt doen. Erg leuk. Zelf zit ik met lekker weer vaak op de rijnkade in arnhem, een muur van 3 a 4 meter hoge ruw gemetselde basaltblokken. Kun je erg leuke boulders op bedenken, alles wat je nodig hebt is een krijtje.
![]()
Zo werkt het dus niet, het heeft allemaal met de zgn. valfactor te makenquote:Op woensdag 17 mei 2006 14:41 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
Op een gegeven moment val je gewoon te ver, als je dan valt, is de kracht te groot en breekt je rug...
Dus dan moet je maar hopen dat je gordel cq, knoop breekt,....
Valt niet mee he, om te wennen aan het leven van een werkend mensch? Toen je nog studeerde had je heel wat meer vrije tijd...quote:Op woensdag 17 mei 2006 19:45 schreef Lortnoc het volgende:
[..]
Kom nog wel eens langs op de Rijnkade Gripper, mail je wel als ik tijd heb.
Ik heb me opgegeven samen met een vriendquote:Op woensdag 17 mei 2006 11:10 schreef Schuttingbeer het volgende:
Owja.. en komt allen naar het NSK!!!
nsk.climbing.nl
Georganiseerd door de GSAC
In de beste hal van het noorden: Bjoeks
Check ook de toren van pak'm beet 37m hoog en 11 overhangend
Varieert....quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:13 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb me opgegeven samen met een vriend. Alleen heb ik tegenwoordig geen tijd meer om veel te klimmen en bovendien zit mn vaste klimpartner in Frankrijk, dus ik ga mee voor de gezelligheid
.
Week erna trouwens een weekendje routes bouwen in de nieuwe hal in Leeuwarden!.
Freecell ik wil wel n keertje met je klimmen aangezien ik dus even geen klimpartner meer heb. Wanneer ben jij er meestal te vinden? Ik heb eigenlijk alleen op maandag tijd tegenwoordig.
Zo meteeenquote:Op zaterdag 20 mei 2006 11:09 schreef Sport_Life het volgende:
Oh grappig, een Fok-minimeet. Laat maar horen als je gaat!
.
5,5 uur dusquote:Op zondag 21 mei 2006 00:10 schreef Sport_Life het volgende:
damn 4,5 uur!! Da's lang! Ik heb vandaag niet geklommen, maar het is verschoven naar morgen. Waarschijnlijk paar 6atjes voorklimmen als training voor het NSK
.
Jah ik ken datquote:Op zondag 21 mei 2006 13:31 schreef freecell het volgende:
[..]
5,5 uur dusgeen 4,5
Vanavond even weer klimmen, niet zo lang, uurtje of twee/drie.
Valt vandaag wel mee met de spierpijn gelukkig
Ik kom echt achter het bestaan van mij totaal onbekende spiergroepen
Snap ik! Ik doe zelf nog niet voorklimmen, maar als ik geld genoeg heb en wat beter ben in klimmen, lijkt het me wel heel leuk.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:48 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Jah ik ken dat. Na het hardlopen heb ik het nog veel erger in m'n benen
.
Net even getraind voor het NSK, 6a voorgeklommen (Cave route, dus in Groningen 6B) en halverwege een 6B een grote val gemaakt, lekker voor het vertrouwen enzo. Blijf het eng vinden dat voorklimmen
.
De voorklimcursus is niet gratisquote:Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
hoezo heb je geld nodig om te kunnen voorklimmen? Je kan toch met iemand mee die zelf het materiaal heeft? of bij een vereniging? Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen![]()
Welke maat hebben de ouden?quote:Op zondag 21 mei 2006 18:41 schreef superheist het volgende:
Dat is waar ja, kost bij de Maassac 160 euro geloof ik.. schoenen zou ik eerder kijken of ze een beetje lekker zitten, ik heb nu ongeveer de goedkoopste klimschoen die er is (van Millet) en zit toch écht niet lekker, ga dinsdag dan ook nieuwe kopen.
Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaarquote:Op zondag 21 mei 2006 18:09 schreef freecell het volgende:
[..]
De voorklimcursus is niet gratis
En ik heb zelf alleen nog maar een pofzak![]()
Ben op zoek naar goedkope gordel en schoenen nu
Carabine en ATC zijn niet zo duur gelukkig
Ik heb nog steeds geen geldquote:Op zondag 21 mei 2006 22:06 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaar. Ik ga geregeld met een clubje richting Frankrijk/Duitsland/Belgie om te klimmen. En hoe meer er mee gaan des te gezelliger het wordt
.
Schoentjes zijn voor mij ook altijd een dilemma , ik heb nu 2 paar die ik regelmatig gebruik, 1 paar voor op de rotsen en in makkelijke routes en 1 paar om lastige routes mee te klimmen die een stuk kleiner zitten en ik niet langer dan een uurtje aan kan hebben
Ik ben toch wel geinteresseerd. Ik heb nml maat 44quote:Op zondag 21 mei 2006 19:57 schreef superheist het volgende:
hehe, euhm maat 44. Maar je wilt ze echt niet hoor, trust me![]()
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallenquote:Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen![]()
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijkquote:Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:
[..]
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen. Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
Zekers, was ook geen persoonlijke aanvalquote:Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:
[..]
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
Die Nederlandse voorzichtigheid is een beetje eng af en toe. We zijn allemaal zo bezeten van papiertjes, officiële dingetjes, licenties, en weet ik wat allemaal nog meer... Natuurlijk leer je tijdens een cursus hoe je veilig moet voorklimmen, maar het is net zoals met autorijden: na die cursus ben je niet ineens een goede voorklimmer. Je moet veel en vaak naar buiten, met ervaren mensen klimmen, en dan zul je al snel ontdekken dat er zoveel manieren zijn om veilig en lekker je klim-ding te doen, op manieren die anders werken dan hoe je het tijdens je cursus hebt geleerd. Ik heb bijna alles zonder cursussen geleerd: gewoon door mee te doen met ervaren klimmers. En met gezond verstand kom je natuurlijk ook een heel eindquote:Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:
[..]
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).quote:
Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwdquote:En ik ben veel te gezellig voor bjoeksheb aldoor neiging met andere klimmers te blaten, maar daar hebben ze volgens mij weinig behoefte aan, dus doe ik het maar niet
Jamaarquote:Op maandag 22 mei 2006 12:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).
[..]
Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwd.
En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:
[..]
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen. Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valtquote:Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ik ben het wel met Gripper eens. Lang niet alles in de bergsport hoef je te leren door middel van een cursus. Zo heb ik zelf voor het sportklimmen nog nooit een cursus gevolgt, maar ik klim nu wel 5c routes voor (zonder overhang)
quote:Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Dus als er nog is een meet komt in Spaarnwoude, dan denk ik dat Freecell best wel een keertje voorklimmen onder de deskundige begeleiding van de Fok! Klimmers.
![]()
Uhuh, 30+ groepen en dan kijken ze raar als je geirriteerd bentquote:Op maandag 22 mei 2006 12:28 schreef Bruce117 het volgende:
[..]
En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.
Wat die af en toe uithalen is echt te erg voor woorden.
Zo is er laatst bij ons iemand ruim 10 meter naar beneden gestort, op amper een halve meter boven de grond blokkeerde de GriGri pas. Zijn vriendin mocht het een keertje proberenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:
[..]Ik wil wel mee
Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
De vorige keer keken ze wel afkeurend
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lagerWas wel even schrikken.
Dus ik": "WHOOOOOO" en toen kwam er meteen een gozertje van Bjoeks aanrennen
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te lerenquote:Op maandag 22 mei 2006 12:30 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valt.
quote:Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:
[..]Ik wil wel mee
Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
De vorige keer keken ze wel afkeurend
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lagerWas wel even schrikken.
Dus ik": "WHOOOOOO" en toen kwam er meteen een gozertje van Bjoeks aanrennen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |