abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38043854
quote:
Op zondag 21 mei 2006 00:10 schreef Sport_Life het volgende:
damn 4,5 uur!! Da's lang! Ik heb vandaag niet geklommen, maar het is verschoven naar morgen . Waarschijnlijk paar 6atjes voorklimmen als training voor het NSK .
5,5 uur dus geen 4,5
Vanavond even weer klimmen, niet zo lang, uurtje of twee/drie.
Valt vandaag wel mee met de spierpijn gelukkig
Ik kom echt achter het bestaan van mij totaal onbekende spiergroepen
pi_38049220
quote:
Op zondag 21 mei 2006 13:31 schreef freecell het volgende:

[..]

5,5 uur dus geen 4,5
Vanavond even weer klimmen, niet zo lang, uurtje of twee/drie.
Valt vandaag wel mee met de spierpijn gelukkig
Ik kom echt achter het bestaan van mij totaal onbekende spiergroepen
Jah ik ken dat . Na het hardlopen heb ik het nog veel erger in m'n benen .

Net even getraind voor het NSK, 6a voorgeklommen (Cave route, dus in Groningen 6B) en halverwege een 6B een grote val gemaakt, lekker voor het vertrouwen enzo . Blijf het eng vinden dat voorklimmen .
pi_38049459
quote:
Op zondag 21 mei 2006 16:48 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Jah ik ken dat . Na het hardlopen heb ik het nog veel erger in m'n benen .

Net even getraind voor het NSK, 6a voorgeklommen (Cave route, dus in Groningen 6B) en halverwege een 6B een grote val gemaakt, lekker voor het vertrouwen enzo . Blijf het eng vinden dat voorklimmen .
Snap ik! Ik doe zelf nog niet voorklimmen, maar als ik geld genoeg heb en wat beter ben in klimmen, lijkt het me wel heel leuk.
Maar ik doe mezelf nu al soms goed zeer als ik val, terwijl ik dan gewoon gezekerd ben. Ik ben op het moment werkelijk bont en blauw. 20 blauwe plekken op mijn rechterbeen
En zeker 15 komen van het klimmen van de afgelopen week
Dus of voorklimmen dan zo'n goed idee is?
pi_38049799
hoezo heb je geld nodig om te kunnen voorklimmen? Je kan toch met iemand mee die zelf het materiaal heeft? of bij een vereniging? Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen
pi_38051925
quote:
Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
hoezo heb je geld nodig om te kunnen voorklimmen? Je kan toch met iemand mee die zelf het materiaal heeft? of bij een vereniging? Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen
De voorklimcursus is niet gratis
En ik heb zelf alleen nog maar een pofzak
Ben op zoek naar goedkope gordel en schoenen nu
Carabine en ATC zijn niet zo duur gelukkig
pi_38053273
Dat is waar ja, kost bij de Maassac 160 euro geloof ik.. schoenen zou ik eerder kijken of ze een beetje lekker zitten, ik heb nu ongeveer de goedkoopste klimschoen die er is (van Millet) en zit toch écht niet lekker, ga dinsdag dan ook nieuwe kopen.
pi_38054023
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:41 schreef superheist het volgende:
Dat is waar ja, kost bij de Maassac 160 euro geloof ik.. schoenen zou ik eerder kijken of ze een beetje lekker zitten, ik heb nu ongeveer de goedkoopste klimschoen die er is (van Millet) en zit toch écht niet lekker, ga dinsdag dan ook nieuwe kopen.
Welke maat hebben de ouden?
pi_38056125
hehe, euhm maat 44. Maar je wilt ze echt niet hoor, trust me
pi_38063526
quote:
Op zondag 21 mei 2006 18:09 schreef freecell het volgende:

[..]

De voorklimcursus is niet gratis
En ik heb zelf alleen nog maar een pofzak
Ben op zoek naar goedkope gordel en schoenen nu
Carabine en ATC zijn niet zo duur gelukkig
Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaar . Ik ga geregeld met een clubje richting Frankrijk/Duitsland/Belgie om te klimmen. En hoe meer er mee gaan des te gezelliger het wordt .

Schoentjes zijn voor mij ook altijd een dilemma , ik heb nu 2 paar die ik regelmatig gebruik, 1 paar voor op de rotsen en in makkelijke routes en 1 paar om lastige routes mee te klimmen die een stuk kleiner zitten en ik niet langer dan een uurtje aan kan hebben
pi_38068101
quote:
Op zondag 21 mei 2006 22:06 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ach je kan wel n keertje met ons mee, mits je in Bjoeks een beetje bevalt zegmaar . Ik ga geregeld met een clubje richting Frankrijk/Duitsland/Belgie om te klimmen. En hoe meer er mee gaan des te gezelliger het wordt .

Schoentjes zijn voor mij ook altijd een dilemma , ik heb nu 2 paar die ik regelmatig gebruik, 1 paar voor op de rotsen en in makkelijke routes en 1 paar om lastige routes mee te klimmen die een stuk kleiner zitten en ik niet langer dan een uurtje aan kan hebben
Ik heb nog steeds geen geld
En ik ben veel te gezellig voor bjoeks heb aldoor neiging met andere klimmers te blaten, maar daar hebben ze volgens mij weinig behoefte aan, dus doe ik het maar niet

Vanavond een paar 5a's geklommen, een 5a+ (en met één greep gesmokkeld een 5b)

[ Bericht 3% gewijzigd door freecell op 21-05-2006 23:31:54 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 mei 2006 @ 23:27:00 #186
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_38068335
quote:
Op zondag 21 mei 2006 19:57 schreef superheist het volgende:
hehe, euhm maat 44. Maar je wilt ze echt niet hoor, trust me
Ik ben toch wel geinteresseerd. Ik heb nml maat 44
En alles is volgens mij beter dan die dingen van Bjoeks

Zoals Freecell al zegt. We zijn gister en vanavond bezig geweest met 5a. Vanavond ook wat 5a+ gedaan (succesvol). Ik ook met overhang (voor het eerst) en een 5b succesvol

Overigens, Sport_Life. Bevallen in Bjoeks? Freecell is niet zwanger hoor. En zwangere vrouwen moeten, lijkt mij, niet klimmen
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_38069325
quote:
Op zondag 21 mei 2006 17:09 schreef superheist het volgende:
Ik ga volgend jaar de voorklimcursus doen, voor die tijd gewoon wat weekendjes naar Belgie en ervaring opdoen
Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen . Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
pi_38074616
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:

[..]

Ervaring opdoen waarin? Voorklimmen? Dat oefen ik veeel liever binnen als buiten. Al was het maar vanwege het feit dat je buiten verder kunt vallen . Nogal onverantwoord trouwens, buiten voorklimmen oefenen maar goed, dat zou dan weer wel kloppen met het beeld wat de Belgen over Hollanders in de buitenlucht hebben
Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk ) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
pi_38074957
quote:
Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:

[..]

Hoho, ik ben een hollander (of beter: een Nederlander, kom uit Groningen namelijk ) maar ik ben met klimmen heel voorzichtig.
Tenminste, ik klim niet bepaald voorzichtig, maar ik zorg wel dat ik altijd heel erg goed gezekerd ben, check het altijd twee keer. Ik zou dus ook nooit zonder cursus gaan voorklimmen.
Zekers, was ook geen persoonlijke aanval .

Het is alleen zo jammer dat de NKBV in een keer met 30+ personen naar de gebieden in Belgie trekken. Hele wand bezet en niemand kan meer klimmen om nog niet te spreken van de manier waarop er wordt omgesprongen met de natuur om de wand heen en de wand zelf. Ik persoonlijk ben er speciaal voor overgestapt van de NKBV naar de DAV.
  maandag 22 mei 2006 @ 09:39:12 #190
130803 Gripper
Get a grip
pi_38075309
quote:
Op maandag 22 mei 2006 09:04 schreef freecell het volgende:

[..]

Die Nederlandse voorzichtigheid is een beetje eng af en toe. We zijn allemaal zo bezeten van papiertjes, officiële dingetjes, licenties, en weet ik wat allemaal nog meer... Natuurlijk leer je tijdens een cursus hoe je veilig moet voorklimmen, maar het is net zoals met autorijden: na die cursus ben je niet ineens een goede voorklimmer. Je moet veel en vaak naar buiten, met ervaren mensen klimmen, en dan zul je al snel ontdekken dat er zoveel manieren zijn om veilig en lekker je klim-ding te doen, op manieren die anders werken dan hoe je het tijdens je cursus hebt geleerd. Ik heb bijna alles zonder cursussen geleerd: gewoon door mee te doen met ervaren klimmers. En met gezond verstand kom je natuurlijk ook een heel eind

Het mooie van klimmen is voor mij nou juist dat je volledig verantwoordelijk bent voor je eigen doen en laten, dat je lekker zelf mag bepalen hoe je het doet, en dat de gevolgen van niet verstandig bezig zijn volledig voor jezelf zijn. Er staat onderaan een alp geen klimpolitie die controleert of ik wel de papieren bij me heb om safe een gletcher op te gaan. Hoe ik klim en zeker zal misschien niet altijd volgens de standaarden van de NKBV zijn, maar het werkt, het is veilig, en inmiddels bedenk ik zelf ook alweer voortdurend varianten op zekermethoden die sneller, eenvoudiger, en nog steeds even safe zijn. Je leest dingen op internet, ziet tips van andere klimmers in de praktijk, enzovoort.

Wat ik maar wil zeggen: staar je niet zó blind op veilig bezig zijn dat je de lol in wat je doet kwijtraakt. Je hoeft eigenlijk alleen maar te zorgen dat je karabiners altijd dicht geschroefd zitten
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_38079526
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:22 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik heb nog steeds geen geld
Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).
quote:
En ik ben veel te gezellig voor bjoeks heb aldoor neiging met andere klimmers te blaten, maar daar hebben ze volgens mij weinig behoefte aan, dus doe ik het maar niet
Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwd .

Over het leren voorklimmen: Wij gaan vaak met een groep tussen de 5-10 mensen waarvan er een aantal zelfs instructeur-in-opleiding zijn (OM, Groningen), dus er kan in principe niks gebeuren, gaan regelmatig nieuwelingen mee en er is nog nooit iemand dood gevallen . Als ik klim ( en zeker buiten) controleer ik alles 2x, zowel bij mij als mijn klimpartner. Maar 100% veilig voorklimmen bestaat gewoon niet, zelfs de meest ervaren voorklimmers kunnen hun nek breken doordat ze zo bezig zijn met de route en vergeten dat ze een voetfout maken..

Verder klopt het wel wat Gripper allemaal zegt, en eigenlijk het enige waar je constant aan moet denken (met name bij meerdere touwlengtes, standplaatsen bouwen) is of alle (schroef) karabiners dicht zitten, en of de (halve)mastworpen goed gelegd zijn (nogal cruciaal bij het zekeren.. ).
pi_38079659
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:19 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Doorgaans kost een weekendje klimmen mij nog geen 80 euro (20 brandstof, 40 eten, 15/20 camping).
[..]

Die reputatie heb ik in Nieuwegein ook opgebouwd .
Jamaar Soms zie je iemand iets doen en dat vind je dan heel knap
Of je ziet de oplossing voor iemand die tegen de wand aan staat te worstelen
Dan moet je dat toch even kunnen zeggen?
pi_38079703
Ik ben het wel met Gripper eens. Lang niet alles in de bergsport hoef je te leren door middel van een cursus. Zo heb ik zelf voor het sportklimmen nog nooit een cursus gevolgt, maar ik klim nu wel 5c routes voor (zonder overhang )

Ik heb mijn kennis vooral opgedaan door heel veel te lezen over de verschillende technieken, en door daarna gewoon domweg een beetje te gaan experimenteren. Beetje takels oefenen op het balkon met me zusje aan het touw, (niet te hoog natuurlijk ) en gewoon zelf lekker gaan klimmen. Op een gegeven moment vroegen een paar klimmers aan mij of ik ook niet eens een keer wilde voorklimmen. Doordat ik de techniek etc. al kende ging dit vrij vlot, en sindsdien ben ik eigenlijk zelf ook voor gaan klimmen. Omdat het me ook wel leuk leek om meerdere touwlengtes te kunnen klimmen, ben ik toen ook maar begonnen met het oefenen van standplaatsen maken en van daaruit het zekeren van een naklimmer, en ook dit heb ik nu goed onder de knie. Zo heb ik mezelf eigenlijk bijna alles geleerd, van de Seilrolle-Flachenzug, en omhoog prussikken, tot het (om)bouwen van standplaatsen.

Het probleem is denk ik ook dat je bijna nergens in nederland zelf een beetje kan oefenen en experimenteren. In de klimhal zal je niet snel nieuwe dingen gaan testen, aangezien er dan meteen weer 3 man afkeurend zit te kijken, en zegt dat je onverantwoordelijk bezig bent. Ikzelf woon gelukkig dicht bij Spaarnwoude waar ik lekker op de buitenmuur kan doen en laten wat ik wil zonder dat er constant op me gelet word, en ik denk dat dat mijn leerproces heel veel goed heeft gedaan. Je kan dan lekker alle verschillende (nieuwe) technieken proberen, en de beste eruit kiezen.

Dus als er nog is een meet komt in Spaarnwoude , dan denk ik dat Freecell best wel een keertje voorklimmen onder de deskundige begeleiding van de Fok! Klimmers.
pi_38079766
quote:
Op zondag 21 mei 2006 23:46 schreef Tha_T het volgende:

[..]

En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.
Wat die af en toe uithalen is echt te erg voor woorden.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_38079817
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Ik ben het wel met Gripper eens. Lang niet alles in de bergsport hoef je te leren door middel van een cursus. Zo heb ik zelf voor het sportklimmen nog nooit een cursus gevolgt, maar ik klim nu wel 5c routes voor (zonder overhang )

De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valt .

Ik heb wel wat sportklimtechniekcursussen gedaan en ik moet zeggen dat dat zeker geholpen heeft! Niet alleen de techniek zelf, maar er staat een zeer ervaren klimmer onder je die overal op let. Maar de meeste techniek krijg je door veel te klimmen, met name met mensen die net iets beter klimmen dan jij en tips geven.
pi_38079868
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:25 schreef Roel_spaarndam het volgende:

Dus als er nog is een meet komt in Spaarnwoude , dan denk ik dat Freecell best wel een keertje voorklimmen onder de deskundige begeleiding van de Fok! Klimmers.
Ik wil wel mee

Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
De vorige keer keken ze wel afkeurend
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lager Was wel even schrikken.
Dus ik": "WHOOOOOO" en toen kwam er meteen een gozertje van Bjoeks aanrennen
pi_38079870
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:28 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

En dan valt het nog mee t.o.v. de commerciële instellingen.
Wat die af en toe uithalen is echt te erg voor woorden.
Uhuh, 30+ groepen en dan kijken ze raar als je geirriteerd bent
pi_38079988
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik wil wel mee

Ik ben trouwens rustig aan het uitproberen in Bjoeks. Ze kijken alleen afkeurend als je echt link bezig bent
Mijn zekeraar was even vergeten dat een grigri niet helemaal hetzelfde is als een tuber.
Dus: ik hang bovenaan en hij gooit de grigri helemaal open. Voordat hij door had dat hij hem beter even dicht kon gooien, was ik vijf meter lager Was wel even schrikken.
Zo is er laatst bij ons iemand ruim 10 meter naar beneden gestort, op amper een halve meter boven de grond blokkeerde de GriGri pas. Zijn vriendin mocht het een keertje proberen . Ik zie hem tegenwoordig weer regelmatig klimmen, dus ik geloof dat hij nu wel over het traume heen is.
pi_38080089
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:30 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

De sportklimtechniek waar jij het over hebt en wat je leest in boeken is TOTAAL anders dan de praktijk van het voorklimmen, dat leer je niet uit boeken, maar moet je in de praktijk zien en ervaren. Je arm verkeerd belasten en daarom (top-roped) uit een 6a vallen is wat anders dan tijdens het voorklimmen een knoop verkeerd maken waardoor iemand te pletter valt .
het is niet de sportklimtecniek waar ik op doel, maar meer op het voorklimmen in het algemeen. Dat kan je best kunt leren zonder een cursus te volgen, maar knopen etc moet je natuurlijk wel goed beheersen. Maar dit is ook prima uit een boek te leren
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 mei 2006 @ 12:38:37 #200
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_38080101
quote:
Op maandag 22 mei 2006 12:31 schreef freecell het volgende:

[..]

Ik wil wel mee

Moet je dat nu vertellen?
Overigens was het 3 meter ofzo. En zodra ik door had dat het niet goed ging had ik ook alles weer onder controle. Gewoon Grigri dichtgooien en daarna rustiger verder laten zakken.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')