abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38173126
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 15:42 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Die heb ik ook gehad als eerste klimschoentjes . Zaten idd wel goed . Heb jij die paarse ook?
Nee, bruin rood achtig
pi_38175791
quote:
Op woensdag 24 mei 2006 19:08 schreef superheist het volgende:

[..]

Nee, bruin rood achtig
ooh die! Zijn iets anders dan de paarse versie.
pi_38181671
Nou, het is bekend, ik word MaasSac voorzitter 06/07 14 juni wordt het bekend gemaakt bij de Algemene Leden Vergadering en 17 September wordt het bestuur 'ingeslagen' Dat wordt veel klimmen! (was dit jaar niet super actief bij de MaasSac, pas de laatste paar maanden)
pi_38198224
Meestal ga je als bestuur minder klimmen omdat je je aan bestuurszaken gaat wijden, alhoewel ik dat dit jaar eigenlijk wel heb weten te voorkomen.

Feli van de NijSAC alvast!
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
  donderdag 25 mei 2006 @ 14:34:03 #255
134142 -LadyJane-
- Jane op zoek naar Tarzan -
pi_38198657
Disciplines: (sportklimmen, rotsklimmen, alpinisme, boulderen)
Niveau hal/rots : hal: 7a/7b rots: geen idee, laatste keer 7a (Dave, Belgie) van de zomer 7b, hoop ik in Ceuse en alles wat daar in de buurt ligt...Boulderen buiten moeilijkste ooit: 7a, binnen moeilijkste ooit: 7b, maar gemiddeld beetje 6c.
Niveau Alpinisme : moeilijkste ooit was ED verder, uh, gemiddeld, vanalles, wat er maar leuk is. Ik let niet zo op het niveau.
Favoriete hal : Klimmuur Utrecht! En daarna Nijmegen.
Voorklimmen : Voorklimmen, uh? Lijkt me logisch, liefst alles voorklimmen. Naklimmen is voor mietjes.
Overige: Boulderen is super. Owja, hoe lang je klimt moet er ook nog bij en verder....hmmm, wat s jullie definitie van 'niveau'? Bij mij is dat: onsight kunnen voorklimmen. Hoeft niet altijd, maar wel gemiddeld. Toch? En bij boulderen: zolang je 'm op de legale manier klimt, dan klim je 'm. Dus proberen mag.

[ Bericht 27% gewijzigd door -LadyJane- op 25-05-2006 15:34:30 ]
  donderdag 25 mei 2006 @ 14:34:49 #256
134142 -LadyJane-
pi_38198682

[ Bericht 100% gewijzigd door -LadyJane- op 25-05-2006 15:35:01 ]
pi_38198716
Oei...ED, welke als ik vragen mag (mogen er ook meerdere zijn)?
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:33:55 #258
134142 -LadyJane-
pi_38200382
o.a. Pic Sans Nom, Eiger

Ik ben trouwens op zoek naar een klimmaatje. M/V. Leeftijd onbelangrijk. Plek onbelangrijk, maar ik geef de voorkeur aan Utrecht/Nijmegen. Niveau: minimaal 7b.
Als je iemand weet, zeg het dan even. Dankje!
  donderdag 25 mei 2006 @ 15:35:16 #259
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_38200414
quote:
wat s jullie definitie van 'niveau'? Bij mij is dat: onsight kunnen voorklimmen.
bij mij ook
redelijk logisch ook lijkt me
een keer een moeilijke route klimmen zegt niet dat dat altijd lukt
zeker met die gekke waarderingen in verschillende hallen soms
an urge to help mankind overcomes me
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 25 mei 2006 @ 19:05:41 #260
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_38207251
In Bjoeks heb ik alle of bijna alle 5a's en 5a+ nu gehad. Een groot aantal 5b's ook al. Zodoende dat ik dat tot niveau reken. Het grootste gedeelte van een niveau kunnen klimmen (on sight)
Doe zelf niet aan voorklimmen, dus dat gaat niet op.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_38229606
De meeste 6a routes binnen Cave kan ik wel onsight voorklimmen, aantal lastige misschien niet. Toen ik nog veel klom lukte dat met 6B ook wel.
Maar het is idd per hal verschillend en als je in een andere hal komt heb je vaak ook dat je de grepen niet kent. Als ik bij Cave een route inlees zie ik vanaf beneden hoe ik een greep vast kan pakken, in Bjoeks is dat maar de vraag (weleens lelijk in vergist dan denk je een leuk rustpunt te hebben, blijkt de greep af te lopen ). Maar dat maakt het dan ook weer uitdagend om ergens anders te klimmen .
Ben bij Bjoeks weleens uit een (overhangende) 5B gevallen, terwijl ik bij Cave een 5b met gemak doe.

Moet wel zeggen dat ik de leukste klimtijd heb gehad toen 5a/5bs nog een uitdaging waren. Kon mijn geluk niet op toen ik weer een nieuwe 5B had gehaald terwijl klimpartners daar nog in aan het zwoegen waren (toch een beetje die onderlinge competitie ).
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 15:33 schreef -LadyJane- het volgende:
o.a. Pic Sans Nom, Eiger

Ik ben trouwens op zoek naar een klimmaatje. M/V. Leeftijd onbelangrijk. Plek onbelangrijk, maar ik geef de voorkeur aan Utrecht/Nijmegen. Niveau: minimaal 7b.
Als je iemand weet, zeg het dan even. Dankje!
In Nieuwegein zijn genoeg 7a klimmers (weet niet hoe dat in andere hallen zit, maar in Bjoeks valt het me best wel tegen, of ze klimmen op andere dagen/tijden), misschien ff briefie hangen?

[ Bericht 13% gewijzigd door Sport_Life op 26-05-2006 13:45:10 ]
pi_38230710
Gisteren mijn nichtje (dochter van mijn broer) van 13 meegenomen. Leek me een leuk idee. Haar eerst eens een 3C laten klimmen, ging prima. 4B idem, 4C idem, 5A idem.
Uiteindelijk klom ze een 5a+ in de overhang uit, waar ik absoluut niet tegenop kom
Ok, mijn nichtje van 13 klimt de eerste keer in haar leven, is nog geen 1.60 en klimt veel beter dan ik, al moest ze vaak springen
Belachelijk
pi_38230973
haha jah zo nam ik eens een nieuweling mee van 2 meter nog_wat, wij hem een vrij lastige 4 laten klimmen (zonder overhang), klimtie m ook zo uit! .

Maar wel netjes 5+ in de overhang!
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:22:25 #264
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_38235413
Hier verdwijnen de voeten van het nichtje van Freecell:

Ik kwam niet verder dan hier ergens:
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_38235856
Dat is geen Bjoeks of wel? (beetje brakke monitor hier)
  vrijdag 26 mei 2006 @ 16:40:55 #266
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_38236028
jawel hoor, helemaal in de hoek, gelijk naast de ingang (die is hier links van)
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_38468733
Ik zit weer met een dilemma. Ik zit er namelijk aan te denken om de Suunto Observer ST te gaan kopen. Een horloge met de volgende mogelijkheden:

• Hoogtemeter
  • Barometer
  • Thermometer
  • Kompas
  • Chronometer (99 tussentijden)

Heeft 1 van jullie misschien ervaring met dit soort horloges, of kan ik beter alles los kopen In de winkel waren ze er zeer goed over te spreken, mede omdat dit een vrij compact horloge is met alle mogelijkheden. Ik hoor het wel.
  •   vrijdag 2 juni 2006 @ 16:56:18 #268
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38479884
    quote:
    Op vrijdag 2 juni 2006 11:33 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Ik zit weer met een dilemma. Ik zit er namelijk aan te denken om de Suunto Observer ST te gaan kopen. Een horloge met de volgende mogelijkheden:

[afbeelding]

• Hoogtemeter
  • Barometer
  • Thermometer
  • Kompas
  • Chronometer (99 tussentijden)

Heeft 1 van jullie misschien ervaring met dit soort horloges, of kan ik beter alles los kopen In de winkel waren ze er zeer goed over te spreken, mede omdat dit een vrij compact horloge is met alle mogelijkheden. Ik hoor het wel.
  • Doen!

Oh, je wilt ook nog een motivatie? Suunto's zijn niet echt heel compact hoor, het is een behoorlijke bonk om je pols... Daar moet je dus wel een beetje een goeie onderarm voor hebben. Dit is een van de oudere modellen, Suunto maakt sinds vorig jaar heuse polscomputers: met een hartslagmeter, uitlezing naar je PC, trainingsverloop, en hoogtegrafieken. En ach, die vertellen je wat je toch al wist: hoe hoger je komt, hoe hoger je hartslag. Erg mooi allemaal, die nieuwe apparaatjes, maar hoe serieus gebruik je dat? Als je serieuze hoogtetraining wilt doen, kan het mooi zijn om achteraf nog eens terug te zien dat je op nacht 1 en 2 in de hut beroerd sliep, en dat je op nacht 3 een normale hartslag kreeg en wel goed kon slapen. Nou, op het moment dat ik koppijn heb en niks wil eten is dat wel het laatste wat me bezig houdt. Wat ik bedoel: veel van de functies op zo'n sjieke polscomputer gebruik je nooit, en de functies van de ouderwetse suunto (nog steeds basisfuncties van die nieuwe polscomputertjes) gebruik je wél voortdurend in de bergen.

Ik heb zelf al een hartslagmeter (een Polar) en een hoogtemeter horloge (een huger) Zodra ze allebei kapot zijn verwen ik mezelf met een Polar T6 (ook hoogtemeter-barometer-thermometer-kompas-hartslag-horloge) , maar dat is nu nog niet zo aan de orde.

In de winkel hebben ze een prima punt: het is een alles in 1 apparaat, dus je hoeft niet meer de losse dingetjes mee te sjouwen. Als jij niet fietst of hardloopt zul je aan de chronometer functie op de observer weinig hebben, maar de andere functies zijn erg handig! Een hoogtemeter is onmisbaar in de bergen, bij de oriëntatie op de kaart. De barometer is net zo onmisbaar (hoogtemeter en barometer zijn trouwens 1 apparaatje) voor het bepalen van weersomslagen. Een voordeel van Suunto's boven mijn horloge: ze geven een alarmpje als de luchtdruk snel daalt of stijgt, tekenen van een weersomslag.
    Kompas, tja, handig, maar je moet m goed calibreren en horizontaal houden. Geef mij maar een ouderwets analoog kompas. Die heb ik sowieso altijd wel bij me, klein en licht stukje uitrusting.

Samenvattend: kopen dat ding, veel handiger dan alles los meenemen. Bovendien is een echt goede analoge hoogtemeter (zoals een Thommen) bijna net zo duur als deze Suunto. Houdt er echter wel altijd rekening mee dat het electronica is die kapot kan gaan, of dat de batterij je in de steek kan laten. Dus wel een reserve kompas mee. Suunto's zijn gewoon goede, robuuste horloges die jaren meegaan!!
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
      zondag 4 juni 2006 @ 23:24:25 #269
    125402 Roel_spaarndam
    Spaarndam NH
    pi_38546227
    quote:
    Op vrijdag 2 juni 2006 16:56 schreef Gripper het volgende:

Samenvattend: kopen dat ding, veel handiger dan alles los meenemen. Bovendien is een echt goede analoge hoogtemeter (zoals een Thommen) bijna net zo duur als deze Suunto. Houdt er echter wel altijd rekening mee dat het electronica is die kapot kan gaan, of dat de batterij je in de steek kan laten. Dus wel een reserve kompas mee. Suunto's zijn gewoon goede, robuuste horloges die jaren meegaan!!
    Ik heb hem dit weekend dan toch maar aangeschaft, en ik ben er zeer goed over te spreken. Alles zit erop, en hij is niet zo verschrikkelijk groot als de Vector. Het enige lastige in het begin is het goed instellen van alles, en dan voornamelijk de hoogtemeter en barometer. Aangezien ze elkaar beïnvloeden moet je een goede afweging maken tussen beide, zodat je wel goede resultaten krijgt.

Als er trouwens nog iemand in Spaarnwoude wil klimmen morgen dan moet ie het maar ff zeggen. Zelf ben ik er waarschijnlijk ook wel te vinden, want het word weer een mooi weertje hier in het westen. (als het goed is)

[ Bericht 3% gewijzigd door Roel_spaarndam op 04-06-2006 23:30:16 ]
    pi_38549258
    Vandaag weer eens in Bergschenhoek geweest (sinds 1 jaar): ik klim buiten toch een stuk lekkerder dan in de hal (5c met 2 vingers in de neus).....
      dinsdag 6 juni 2006 @ 15:54:53 #271
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38594237
    Djiezzz...
    Als het zo simpel is, kunnen we best eens een fokmeet op de top houden.
    http://bergsteigen.at/de/bericht.aspx?ID=904

Er zit ook wel wat in: zo snel omhoog en weer naar beneden dat de hoogte geen vat op je krijgt. Tegen de tijd dat je lichaam doorheeft dat het moet gaan teren op reserves, lig je alweer in je tentje bij te komen.
    Ik herken het wel: bij het beklimmen van een 4000-er kom ik goed boven, en pas als ik in de hut terug ben krijg ik hoofdpijn. Een verlate reactie.

Flinke prestatie van die kerel hoor!
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38603637
    Die man is aardig gek ja
    En dan ook nog te bedenken dat hij zonder zuurstof geklommen heeft
    Ik doe het hem niet na.
    pi_38604683
    quote:
    Op maandag 5 juni 2006 00:49 schreef Solitarias het volgende:
    Vandaag weer eens in Bergschenhoek geweest (sinds 1 jaar): ik klim buiten toch een stuk lekkerder dan in de hal (5c met 2 vingers in de neus).....
    Bergschenhoek is mooi! . Tijdje geleden nog weer eens daar buiten wezen klimmen om het een beetje bij te houden, moet eerlijk bekennen dat ik blij was toen na een grote abseil eindelijk weer beneden stond, eng
    pi_38608432
    16 juli hoop ik op 5.895 meter te staan. Datum is een paar keer verschoven ivm annuleringen van reizen maar dit wordt als het goed is de juiste datum.
      dinsdag 6 juni 2006 @ 22:45:47 #275
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38610040
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 22:16 schreef avw1982 het volgende:
    16 juli hoop ik op 5.895 meter te staan. Datum is een paar keer verschoven ivm annuleringen van reizen maar dit wordt als het goed is de juiste datum.
    Je bent er net op tijd bij, nu ligt er nog sneeuw Over een jaar of 10 niet meer....
    Wandel / Klim ze !!(wat vindt je zelf eigenlijk: is het een wandeling of beklimming? Dat was namelijk de laatste posting in het vorige klimtopic, en zo te zien zal ook dit topic weer eindigen met de discussie of de Kili een wandel of een klimberg is. ik vind trouwens dat je een beklimming gaat maken )
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38616510
    quote:
    Op dinsdag 6 juni 2006 22:45 schreef Gripper het volgende:

[..]

Je bent er net op tijd bij, nu ligt er nog sneeuw Over een jaar of 10 niet meer....
    Wandel / Klim ze !!(wat vindt je zelf eigenlijk: is het een wandeling of beklimming? Dat was namelijk de laatste posting in het vorige klimtopic, en zo te zien zal ook dit topic weer eindigen met de discussie of de Kili een wandel of een klimberg is. ik vind trouwens dat je een beklimming gaat maken )
    Ik vind het een beklimming. Je gaat toch niet 'één van de zeven' op wandelen.
      woensdag 7 juni 2006 @ 11:27:22 #277
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38620027
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 08:43 schreef avw1982 het volgende:

[..]

Ik vind het een beklimming. Je gaat toch niet 'één van de zeven' op wandelen.
    Vind ik ook, maar het zijn wel allemaal wandelbergen... De normaalroutes op elk van de 7 summits (met uitzondering van de carstenz pyramide) zijn zo eenvoudig dat iedere boerenlul zonder enige alpine kennis en klimvaardigheden een van de 7 summits kan beklimmen. De magie is er daardoor wel een beetje vanaf.

Ik heb meer bewondering voor iemand die een alpine route zonder vaste touwen opent in de noordwand van de everest, dan voor nummer 1132 die langs een spoor van weggegooide zuurstofflessen omhoog banjert.
    Daar is trouwens een hele leuke term voor: "expeditiewandelen"
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38623572
    Ik heb ff een vraagje over klimmen in een hal:

IK woon sinds enige tijd in Dordrecht, en op sportief gebied was ik vooral actief met tennis en squash maarja aangezien degene waar ik dat altijd mee deed hierdoor op 125km af woont is dat niet echt meer te doen.
    Nou wil ik wel een beetje in beweging blijven, maar iets zonder doel kan ik me niet echt goed voor motiveren, dus zwemmen of hardlopen vallen al af.

Nou ben ik al een jaar of 6 geinteresseerd in alpinisme, nog nooit gedaan maar wel veel boeken over gelezen. Nu zag ik dat ze in Dordrecht ook een klimhal hebben en nu lijkt het me toch wel eens leuk om daar eens mee te beginnen om te kijken of het wat is. Ik heb het al heel lang niet meer gedaan dus laten we zeggen dat ik geen/weinig ervaring heb.

Maar nu vraag ik me af, ik ben 22, is het nog leuk om te beginnen? en hoe werkt het nou precies, eerst heb ik een basiscursus nodig, dat heb ik gezien. Maar daarna kan je gewoon verschillende routes vrij klimmen? En iemand zal me toch moeten zekeren, hoe gaan dat soort dingen?
    En zijn er meer mensen van rond de 20-25 die dan ook pas beginnen?

Veel vragen, ben beniewd naar de antwoorden
    Even a broken clock is right twice a day.
    pi_38623900
    Ben ook (weer) begonnen op mijn 22e en mijn vriend op zijn 25e.
    Je kan gewoion de basiscursus doen, dan leer je elkaar zekeren. Je moet inderdaad wel een klimmaatje hebben, om elkaar om de beurt te zekeren. Meestal duikel je wel een klimmmaatje op tijdens de cursus en vaak hangen in de hal ook wel oproepen voor klimmaatjes.

Je kan ook eerst een keer een introductieles doen? Gewoon even één keer kijken of het iets voor je is. In Groningen kan dat in ieder geval wel.
      woensdag 7 juni 2006 @ 13:49:08 #280
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38624039
    quote:
    Op woensdag 7 juni 2006 13:36 schreef danos het volgende:
    Maar nu vraag ik me af, ik ben 22, is het nog leuk om te beginnen? en hoe werkt het nou precies, eerst heb ik een basiscursus nodig, dat heb ik gezien. Maar daarna kan je gewoon verschillende routes vrij klimmen? En iemand zal me toch moeten zekeren, hoe gaan dat soort dingen?
    En zijn er meer mensen van rond de 20-25 die dan ook pas beginnen?

Veel vragen, ben beniewd naar de antwoorden
    Ik ben er ook laat mee begonnen, 20 ofzo. Helemaal niet ernstig hoor. In een klimhal klimmen mensen van 12 tot 60, bij ons hangen ook regelmatig wat ouwe kerels met baarden aan de wand. Alpinisten natuurlijk

Meestal gaat het zo: als je de eerste keer in een hal komt en aangeeft dat je wilt klimmen maar geen ervaring hebt, krijg je een basiscursus. Meestal op vaste avonden in de week, of als het rustig is, wachten ze even tot er een redelijk groepje is. Als je al een klimmaat hebt, mooi, anders vind je er misschien wel een op de cursus. Klimmen doe je in ieder geval minimaal met z'n tweeën, en ik zou als beginner niet met iedereen klimmen, maar 1 betrouwbare klimmaat uitzoeken die je goed kunt vertrouwen. Iemand die je al kent is dan een voordeel!

Als de instructeur ziet dat je goed en veilig zekert (basiscursussen richten zich alleen op veilig klimmen, klimtechniek leer je jezelf aan of leer je tijdens een techniekcursus) mag je zelfstandig de wand op. En dan maar lekker routes proberen, kijken welk niveau wel lukt en welk niveau nog niet, en dat voortdurend verleggen.
    Oh ja, als je niet zeker weet of je het helemaal geweldig gaat vinden: koop niet meteen alles, maar huur de eerste paar keer even een gordel en schoentjes. Je zult niet de eerste zijn die na een week alles alweer voor half geld op marktplaats zet omdat het toch net niet bevalt.

Veel plezier!
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38624182
    dank dank voor de antwoorden tot nu toe, ik was ook sowieso niet van plan om meteen alles te kopen. Ik neem gewoon even contact met ze op om te vragen hoe dit normaal gaat . Maar toch al leuk wat reply's te hebben!
    Even a broken clock is right twice a day.
    pi_38716770
    Gaan er nog mensen naar de NSK vandaag en morgen?
    TARA en ik gaan wel, maar we doen niet mee.
    Te herkennen aan blauw rokje en t-shirt met burgerkinglogo, maar dan met " burgertrut"
      maandag 12 juni 2006 @ 08:59:39 #283
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38770953
    Op climbing.nl kwam ik een linkje tegen naar een filmpje van Dan Osman. Iedereen kent inmiddels het filmpje wel waarin hij solo in 4 minuten een 200 meter hoge rotswand beklimt. Dit is een filmpje van het soort geintjes waaraan hij uiteindelijk ook is doodgegaan: aan klimtouwen van een rots springen...filmpje
    Mijn foto's op Flickr!
      dinsdag 13 juni 2006 @ 13:54:16 #284
    134142 -LadyJane-
    pi_38810797
    quote:
    Op zaterdag 10 juni 2006 10:28 schreef freecell het volgende:
    Gaan er nog mensen naar de NSK vandaag en morgen?
    TARA en ik gaan wel, maar we doen niet mee.
    Te herkennen aan blauw rokje en t-shirt met burgerkinglogo, maar dan met " burgertrut"
    hee, uuhhh, ja ik was er ook.
    sorry, beetje late reactie.
      dinsdag 13 juni 2006 @ 13:57:57 #285
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38810921
    Fijne oplossing voor als het in de hal veuls te warm is om meer dan 4 grepen achter elkaar vast te pakken: lekker in het avondzonnetje boulderen op de rijnkade (Arnhem) . Er zijn wat stukken waar de voegen tussen de basaltblokken goed dichtgemaakt zijn, en daar is het echt pittig. Meter of 3,5 hoog, dus redelijk goed oppassen bij afspringen....

Gripper straight-up:

LadyJane in het tegenlicht :

Klimmaat uit de hal in arnhem, aan het piazzen:

Prima avondje zo!

[ Bericht 73% gewijzigd door Gripper op 14-06-2006 10:14:04 ]
    Mijn foto's op Flickr!
      vrijdag 16 juni 2006 @ 12:37:07 #286
    134142 -LadyJane-
    pi_38914674
    Hee Grippertje,
    ja, het was echt super.
    Goede afwisseling met de afgelopen dag: routes gebouwd van 11 uur 's ochtneds tot 9 uur 's avonds...
    En nu over naar de vakantietijden, ahhh, heerlijk.
    Mensen, heeft er iemand tips? Chateauvert een mooie 7b geen dak wel overhang? Welke?
    Ceuse same thing same question. Mooie 7b ergens?
    Thanx voor de reacties.

[ Bericht 1% gewijzigd door -LadyJane- op 16-06-2006 16:34:41 ]
      vrijdag 16 juni 2006 @ 16:31:59 #287
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38923129
    Decathlon Amsterdam zoekt een verkoper voor de afdeling bergsport.
    http://www.decathlon.nl/nl/emploi/arena_verk_berg.asp

Een klimmer/student in die buurt die parttime of fulltime bezig wil zijn met klimspulletjes aansmeren?
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38985320
    Ik ga deze zomer voor een klimcursus.. Gewoon op de klimmuur.
    In de toekomst wil ik misschien ook in de Ardennen gaan klimmen of misschien meer, ik zie wel.
    Nu een vraag opzich, en dit leek mij het beste topic om hem te stellen: hoe zit het met de spieren?
    Hiermee bedoel ik dit. Basketballer hebben vaak grote delta-spieren, deze trainen ze flink. Bij tennisers zie je dat de (meestal) rechterarm veel breder is dan de linker, deze spieren worden getraind.
    Betekend klimmen ook flinke armspieren? Of moet je hier echt beroepsklimmer voor worden, wil je echt verschil zien? Met zwemmen gebruik je heel je lichaam, met klimmen lijkt me ook. Maar van zwemmen krijg je niet per se een extra gespierd lichaam, aangezien je elk deel een beetje traint (aldus een zwemmende vriend van mij, hij kan ongelijk hebben natuurlijk). Turnen daarentegen weer wel.
    De vraag dus of je van klimmen een mooi (niet te) gespierd lichaam krijgt, dat je in principe ook in de fitness ruimte kan kweken. Klimmen is natuurlijk veel leuker, dus dat zou ideaal zijn.
    Hallo
    pi_38985813
    Hmmm, ik klim nog niet zo lang, maar ik had altijd gewoon een kuit, standaard meisjeskuit, wel een beetje gespierd, maar gewoon rond.
    Nu heb ik opeens een kuit waarin je de twee verschillende spierbanen kan zien lopen als ik hem span
    Buikspieren train je ook behoorlijk.
    Armen ook, maar bij die laatste twee nog geen verschil te zien, maar ik voel wel dat ze sterker worden.
    En je wordt wat leniger
    pi_38987549
    Als je echt breed wil worden dan moet je toch je heil in de sportschool gaan zoeken , want van klimmen wordt je niet echt breder. Je krijgt mssn wat dikkere onderarmen, en je buikspieren doet het ook wel goed, maar voor de rest moet je je er niet teveel bij voorstellen.

Je zal over het geheel sterker worden, omdat je met je hele lichaam klimt, en zult ook zeker merken dat je vingers in kracht toenemen. En klimmen is sowieso veel leuker dan een beetje doelloos aan de apparaten van de sportschool sjorren
      maandag 19 juni 2006 @ 08:08:28 #291
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38992893
    quote:
    Op zondag 18 juni 2006 22:32 schreef snotje het volgende:
    <spiervraag>
    Wedstrijdklimmers zijn niet zwaar gespierd, maar pezig, dat gewicht moet je tenslotte allemaal meesjouwen. Een bodybuilderfiguur zul je van klimmen dan ook nooit krijgen. Routeklimmers zijn wel wat peziger dan boulderaars: boulderen is een vrij explosieve activiteit, waar je dus zwaardere spieren mee opbouwt.
    En inderdaad, met klimmen gebruik je elke spier in je lichaam.
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_39018175
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 08:08 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wedstrijdklimmers zijn niet zwaar gespierd, maar pezig, dat gewicht moet je tenslotte allemaal meesjouwen. Een bodybuilderfiguur zul je van klimmen dan ook nooit krijgen. Routeklimmers zijn wel wat peziger dan boulderaars: boulderen is een vrij explosieve activiteit, waar je dus zwaardere spieren mee opbouwt.
    Ik neem aan dat boulderen klimmen op die lage wanden is, met zo'n mat eronder?
    Hallo
      FOK!-Schrikkelbaas maandag 19 juni 2006 @ 22:33:47 #293
    334 TARAraboemdijee
    Vader!
    pi_39018533
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 22:27 schreef snotje het volgende:

[..]

Ik neem aan dat boulderen klimmen op die lage wanden is, met zo'n mat eronder?
    Ja, dat klopt
    In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
    pi_39020488
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 08:08 schreef Gripper het volgende:

[..]

Als je tonghoekt wel ja

Net weer lekker buiten geklommen, donderdag weer een keertje (en idd, paar 6a's geklommen zoals de topic titel zegt).
    pi_39023734
    Omdat het topic toch al aardig ten einde aan het lopen is, heb ik hier alvast de Openings Post voor deel 3. Jullie moeten maar ff kijken of er nog dingen bij en/of af moeten, maar dat kan allemaal door jullie zelf aangepast worden. Hoop dat jullie het wat vinden.

klikkerdeklik
    pi_39025511
    quote:
    Op maandag 19 juni 2006 23:12 schreef Lortnoc het volgende:

[..]

Als je tonghoekt wel ja

Net weer lekker buiten geklommen, donderdag weer een keertje (en idd, paar 6a's geklommen zoals de topic titel zegt).
    Ik voelde me net heul slim dat ik wist wat boulderen inhield....
    Wat is tonghoeken
    En wrom is dat dan beter voor de spieropbouw en krijg je hier minder pezige spieren van?
    Hallo
      dinsdag 20 juni 2006 @ 08:46:19 #298
    134142 -LadyJane-
    pi_39026094
    Hai Snotje,
    Van klimmen word je wel sterker, maar je gaat er niet zo vreemd droog gespierd uitzien als als die mensen in de fitnessschool.
    Je kweekt namelijke effectieve spieren, en die zijn veel dunner dan de explosieve spieren zonder uithoudingsvermogen uit de fitness.
    Ikzelf klim nu ruim twee jaar best fanatiek, ik schrok wel toen ik opeens mijn rug zag. Die is namelijk wel heel erg gespierd geworden. Verder train je voornamelijk je onderarmen, alleen als je er veel kracht mee zet, zie je daar de spieren lopen. En natuurlijk, hoe meer overhangende dingen je klimt, hoe meer buikspieren je krijgt. Door het evenwicht en de positie die lastig is te handhaven op een overliggende wand, gebruik je je buikspieren.
    Verder, hoe meer je klimt, hoe hoger je niveau wordt en hoe meer verschillende spieren je gaat gebruiken, omdat je passen die je moet maken steeds gecompliceerder worden.
    Verder raadt ik je aan eens een simpel klimboek te kopen, waarin alle begrippen staan uitgelegd. Dan weet je meteen wat een foothook, (je hak ergens achter een greep leggen aan dat been hard trekken zodat je omhoog kan) , bouderen, voorklimmen etc is.
    Succes en veel plezier.
    En pas op...voor je het weet ben je verslaafd aan het klimmen en kan je niet meer stoppen
    pi_39026847
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 08:46 schreef -LadyJane- het volgende:

En pas op...voor je het weet ben je verslaafd aan het klimmen en kan je niet meer stoppen

ja!

Maar we kunnen even niet meer klimmen tot de stufi binnen is. Dus van drie keer per week in de klimhal naar twee week niet
      dinsdag 20 juni 2006 @ 10:00:01 #300
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39027499
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 01:01 schreef Roel_spaarndam het volgende:

klikkerdeklik
    Vette shizzle! Uitgebreid, en veel info, netjes. Als je nog wat leuke plaatjes wilt om de OP op te fleuren, dan roep je maar, mail ik ze even. Of ik geef je de photobucket-link.

@ Lortnoc: Ik tonghoek regelmatig hoor, maar het moeilijkste blijkt elke keer weer om je tong te poffen.
    Mijn foto's op Flickr!
      dinsdag 20 juni 2006 @ 10:16:16 #301
    120482 mirugai
    very fishy
    pi_39027820
    Ok, ff. over die spieren. Je kunt niet zo makkelijk zeggen hoe de spierontwikkeling is van klimmers. Over het algemeen hebben goede klimmers stevige handen, onderarmen en een ontwikkelde schouder en rugpartij.
    Klimmen draait (erg) kort door de bocht om twee dingen: kracht-gewicht verhouding en techniek/inzicht. Omdat het een technische sport is kun je compenseren: ben je niet zo sterk, maar heb je een goede techniek, dan kun je wellicht dezelfde dingen als iemand die beresterk is, die nog niet eens weet wat indraaien is bijv. En stel dat je sterk bent, maar zwaar, dan kan een slappe broodmagere klimmer je toch strak voorbij klimmen. Neem bijv. een sport als wielrennen, daar heb je weliswaar ook kracht- en techniekwielrenners, daar draait het infeite om het rondraaien van de trappers, waardoor alle wielrenners erg ontwikkelde benen hebben. Bij klimmen is die belasting niet zo eenzijdig. Je kunt het het beste met ballet/dans vergelijken.
    En dan hebben we het nog niet eens over de discipline. Voor boulderen maakt het niet zoveel uit of je superlicht bent, belangrijker is dat je bovenlichaamkracht hebt en naarmate de boulders moeilijker worden wordt lichaamsspanning een belangrijke factor. Voor routes van 30+ meter wil je licht zijn, een goed duur hebben en dunne onderarmen hebben, zodat je niet snel verzuurd. En dan maakt het ook nog verschil of je binnen of buiten je routes doet. Iha. zijn routes buiten wat minder fysiek, dan binnen. Tegenwoordig zijn routes op wedstrijden van een meer boulderachtig karakter.
    Verder is er ook nog eens de enorme diversiteit in de routes/boulders: plaat, overhang, dak, gatenroutes, randjes etc. etc. die ieder weer andere dingen van je lichaam vergen.
    Kortom, hoe je er door je spieropbouw van jarenlang keihard klimmen uit komt te zien kun je niet zeggen; hangt ook nog van je lichamelijke aanleg af.

Hier in NL heeft het merendeel van de klimmers de techniek van een natte dweil, waardoor er vooral gefocused wordt op kracht. Je ziet best wel veel in het bovenlichaam te gespierde klimmers voor het niveau dat ze klimmen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')