quote:Dimension 195/65 R 15 T
Hinter dem "Overall-Winner" Goodyear UG 7 landen auf den Spitzenrängen der Dimension 195/65 R 15 T, der Dunlop Wintersport 3D (gleich gut auf Nässe, im Trockenen sogar noch angenehmer als der UG7) und der Vredestein Snowtrac 2 (optimierte Gummimischung schafft Bestwerte auf Schnee und leisen Auftritt).
Auch der nicht mehr ganz so junge Pirelli Snowcontroll (höchste Laufleistung) hält sich vorne.
Die gewohnten Sieger der Conti Gruppe leisten sich hingegen einen doppelten Ausrutscher: "Sowohl auf Schnee als auch auf Eis kann der neue Conti TS 810 die neuerdings bei uns sehr hoch angesetzten Hürden knapp nicht überspringen", berichtet Matzke. "Der Bruder Uniroyal MS plus 55 rutscht auf Schnee und Eis aus und hat obendrein den höchsten Rollwiderstand, was wiederum mehr Spritverbrauch bedeutet."
Bridgestone hat ein leichtes Manko im Schnee, der verwandte Firestone kann auch auf Nässe nicht voll überzeugen. Bei Michelin passt auch der Auftritt auf eisigem Parkett nicht mehr, nur im Verschleiß ist man noch vorne mit dabei.
ÖAMTC-Kaufempfehlung: "Der Dunlop Wintersport 3D ist ein sehr guter Allrounder, leise und etwas preiswerter als die übrigen Testsieger", begründet der Reifenexperte die Empfehlung.
in duitsland zijn winterbanden verplicht...quote:Op maandag 21 november 2005 21:28 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij niet echt nodig bij een voorwielaangedreven otoo.
Gewicht zat op de aangedreven wielen, helemaal met zo'n Audi 5 cylinderblok
Ik heb hier trouwens geen cijfers/BRON, maar in Duitsland worden iets van 3 keer zoveel winterbanden verkocht als 10-15 jaar geleden. Omdat er meer sneeuw ligt of omdat het een handige marketingtruc is van de bandenfabrieken?
BRON1
[..]
BRON2
Beide bronnen gebaseerd op dezelfde test (geloof ik)
Mijn ervaringen met Conti TS790 zijn erg goed, maar de Goodyear UG schijnt beter te zijn.
Goedkoper en ook prima Vredestein Snowtrac 2
Pas op dat je "verse" exemplaren krijgt, 2 jaar oude winterbanden zijn al een stuk minder.
Winterbanden zijn onder koude temparaturen altijd beter dan all weather banden.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef Aarschbaard het volgende:
Is het ook handig onder een Aygo? Het is niet alsof ik de 190 km/u haal met al mijn stadskilometers
Maar sneller optrekken dan de stakkers in hun GTI's is natuurlijk altijd mooi meegenomen, mits het niet te duur wordt
Het is zeker niet verkeerd, maar bij auto's als de Aygo is het minder snel nodig door:quote:Op donderdag 24 november 2005 15:07 schreef Aarschbaard het volgende:
Is het ook handig onder een Aygo? Het is niet alsof ik de 190 km/u haal met al mijn stadskilometers
Maar sneller optrekken dan de stakkers in hun GTI's is natuurlijk altijd mooi meegenomen, mits het niet te duur wordt
Alleen in de sneeuw heb je dus betere grip. En aangezien in de winter in nederland het veel vaker regent (en je dus MINDER grip hebt dan met je zomerbanden) zullen je juist meer files ontstaan.quote:Op woensdag 28 december 2005 08:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap eerlijk gezegt niet dat in NL winterbanden niet verplicht zijn, er is van alles en nog wat verplicht cq verboden als het om verkeersveiligheid gaat, maar winterbanden niet.
Je hebt echt beter grip.
ehhhquote:Op woensdag 28 december 2005 12:13 schreef Sloper het volgende:
[..]
Alleen in de sneeuw heb je dus betere grip. En aangezien in de winter in nederland het veel vaker regent (en je dus MINDER grip hebt dan met je zomerbanden) zullen je juist meer files ontstaan.
daar staat tegenover dat zomerbanden bij koud weer harder worden en daardoor minder grip leveren.quote:Op woensdag 28 december 2005 12:16 schreef Sloper het volgende:
Incorrect. De autoweek van afgelopen week bevestigde het vermoeden wat ikzelf al had. Bij nat weer geven winterbanden dus MINDER grip dan zomerbanden. Iemand die toevallig dat stukje in kan scannen?
Ik hoorde dat het in Duitsland tegenwoordig verplicht is om s'winters op winterbanden te rijden..quote:Op maandag 21 november 2005 21:28 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij niet echt nodig bij een voorwielaangedreven otoo.
Gewicht zat op de aangedreven wielen, helemaal met zo'n Audi 5 cylinderblok
Ik heb hier trouwens geen cijfers/BRON, maar in Duitsland worden iets van 3 keer zoveel winterbanden verkocht als 10-15 jaar geleden. Omdat er meer sneeuw ligt of omdat het een handige marketingtruc is van de bandenfabrieken?
BRON1
[..]
BRON2
Beide bronnen gebaseerd op dezelfde test (geloof ik)
Mijn ervaringen met Conti TS790 zijn erg goed, maar de Goodyear UG schijnt beter te zijn.
Goedkoper en ook prima Vredestein Snowtrac 2
Pas op dat je "verse" exemplaren krijgt, 2 jaar oude winterbanden zijn al een stuk minder.
quote:Winterbanden en aansprakelijkheid voor ongevallen in het buitenland
Het niet gebruiken van winterbanden kan leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en reden zijn voor strafrechtelijke vervolging. Reden daarvoor is dat een bestuurder met een auto zonder winterbanden in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.
Uit de recente winterbandentest gebleken dat het verschil tussen zomer- en winterbanden steeds groter wordt. Het gevolg is dat zomerbanden steeds ongeschikter zijn voor het gebruik in de winter.
Op grond van het Nederlandse Voertuigreglement moeten auto’s met Nederlands kenteken voorzien zijn van banden die voldoen aan richtlijn 92/23/EEG. Het Voertuigreglement kent geen onderscheid tussen zomer- en winterbanden.
In Europa kent alleen Finland een algehele verplichting voor winterbanden. Toch kan in andere wintersportlanden het niet gebruiken van winterbanden wel juridische consequenties hebben.
Overzicht per land
Duitsland
Nog geen verplichting, het wordt aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de bestuurder overgelaten. Rijgedrag moet aan omstandigheden worden aangepast. Bij twijfel auto laten staan. In 2006 wordt wetswijziging verwacht. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en in dat geval ook leiden tot verkeersboetes.
Als winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Deze maximum snelheid van de banden moet met een voor de bestuurder duidelijk stickertje op de voorruit worden aangebracht.
Italië
Geen algehele verplichting. Op bergwegen kan winteruitrusting (kettingen of winterbanden) verplicht zijn. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven. Niet gebruik van winterbanden bij winterse omstandigheden kan leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen en ook strafrechtelijke gevolgen hebben.
Frankrijk
Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben. Voor bergwegen kan winteruitrusting verplicht gesteld worden. Dit wordt met een verkeersbord aangegeven.
Oostenrijk
Geen algemene verplichting. Voor bergwegen kan wel “Winterausrüstung (sneeuwkettingen of winterbanden)” verplicht gesteld worden. Bij gebruik van winterbanden moeten banden minimaal 4 mm profiel hebben, winterbanden met minder dan 4 mm profiel worden gezien als zomerbanden. Niet gebruik van winterbanden kan van invloed zijn op aansprakelijkheid voor ongevallen en ook leiden tot verkeersboetes.
Zwitserland
Geen wettelijke regeling, wel aanbevolen. Bij een ongeval kan het niet gebruiken van winterbanden een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van de aansprakelijkheid en leiden tot strafrechtelijke vervolging.
Zweden
Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen, spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding wordt degene zonder winteruitrusting aansprakelijk gehouden voor de schade.
Noorwegen
Wanneer de weersomstandigheden dat vereisen moet de auto met winteruitrusting (winterbanden, sneeuwkettingen of spijkerbanden) worden uitgerust. Bij een aanrijding wordt degene zonder winteruitrusting aansprakelijk gehouden voor de schade. In Noorwegen kunnen zelfs in de maand juni nog gladde wegen voorkomen.
Finland
Winterbanden, ook voor buitenlandse bezoekers, verplicht van 1 december tot 1 maart.
Lees jij dan dit nog maar een keer: ANWB Winterbanden testquote:Op woensdag 28 december 2005 15:12 schreef 1299 het volgende:
Tja in de sneeuw rij ik gewoon als Opa Bokma. En voor de rest zijn zomerbanden superieur aan winterbanden onder alle omstandigheden.
Leer nog maar een keer lezen!quote:Op woensdag 28 december 2005 15:42 schreef 1299 het volgende:
En leer jij eerst maar eens lezen. Sneeuwt hier misschien 2 dagen van het jaar. Daar ga ik echt geen moeite voor doen.
En alleen in de sneeuw werken winterbanden beter. In de regen kan je beter zomerbanden hebben. En het regent toevallig net iets meer dan het sneeuwt.
Je moet verder lezen dan alleen sneeuw. De band is op alle eigenschappen van de winter getest.quote:Vier keer langere remweg met zomerband
Ook in deze bandenmaat is er een - in de zomer zeer goed geteste - zomerband op wintereigenschappen beproefd. De resultaten zijn ontstellend. De zomerband laat in deze bandenmaat nog slechtere resultaten zien dan in de 14 inch grootte (zie video). Zo is de remweg van een auto met zomerbanden op sneeuw vier keer langer dan met winterbanden (de referentiebanden)! De testauto met zomerbanden heeft bij een remming vanaf 50 km/h nog een restsnelheid van 36,5 km/h als de testauto met winterbanden al stilstaat! Dit geeft aan hoe belangrijk het is de voetgangersveiligheid van auto's te verbeteren.
Ik heb dan wel een lease-auto, maar bij mij worden ze op mijn lichtmetalenvelgen gezet. Kost je als consument denk ik wel iets extra.quote:Op woensdag 28 december 2005 17:01 schreef Halfgedraaide het volgende:
Wat ik zo jammer vind is dat je bij winterbanden meteen een dure set velgen erbij moet kopen. Want ik vind het zonde om de mooie velgen die de auto af maken maar een half jaar te gebruiken. Dus het is een flinke investering op die manier als je waarde hecht een strakke velgen.
Nee hoor gaat alleen maar om sneeuw. En ik zou zeggen kijk lekker naar de test hierboven dat bewijst toch dat ik gelijk heb.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:56 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
Leer nog maar een keer lezen!
[..]
Je moet verder lezen dan alleen sneeuw. De band is op alle eigenschappen van de winter getest.
Juist, op sneeuw. Ga jij 500 pleuro dokken om 2dgn per jaar veilig te zijn? Dan laat ik de auto gewoon staan. We wonen niet in polen ofzo.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:56 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
Leer nog maar een keer lezen!
[..]
Je moet verder lezen dan alleen sneeuw. De band is op alle eigenschappen van de winter getest.
Bullshit. Winterbanden werken het beste bij temperaturen onder de 7 graden. En dat zijn nogal wat dagen in NL.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:20 schreef Sloper het volgende:
[..]
Juist, op sneeuw. Ga jij 500 pleuro dokken om 2dgn per jaar veilig te zijn? Dan laat ik de auto gewoon staan. We wonen niet in polen ofzo.
Met regen is een zomerband beter. Nederland=regen. Winterband=zonde van je geld
Tests wijzen uit van niet. Zie Autbild en Autoweek voordat je BS begint je bleren...quote:Op woensdag 28 december 2005 18:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
Bullshit. Winterbanden werken het beste bij temperaturen onder de 7 graden. En dat zijn nogal wat dagen in NL.
Lezen.. Winterbanden werken op hun best onder de 7 graden..quote:Op woensdag 28 december 2005 19:11 schreef Sloper het volgende:
[..]
Tests wijzen uit van niet. Zie Autbild en Autoweek voordat je BS begint je bleren...
Mijn zomerbanden zijn ook nieuw, maar daar zou ik nu alle kanten mee uitglijden.quote:Op woensdag 28 december 2005 20:29 schreef 1299 het volgende:
Jullie ervaringen vind ik wat minder aannemelijk dan een test van adac. Alle sportieve zomerbanden horen overigens juist prima regeneigenschappen te hebben. Ga maar kijken op een willekeurige site van een fabrikant.
Waarschijnlijk merk je enkel het verschil van haast versleten zomerbanden t.o.v. gloednieuwe winterbanden.
Is omdat die F1's heel erg gevoelig zijn voor temperatuur, niet zozeer voor regenval. Rij er zelf ook mee, met zomerse temperaturen heb je met regen ook geen last, of er moet een dikke laag water staan. En dan nog moet je ze in de zomer redelijk goed op temperatuur rijden voor ze echt goed werken.quote:Op woensdag 28 december 2005 18:33 schreef Fugie het volgende:
mijn zomerbanden zuigen kont met regen. Het zijn gewoon pure droogweer banden (goodyear eagles f1 a 200 euro per stuk). Met mijn winterbanden heb ik merkbaar meer grip, en zeker als het koud is en het regent ofzo zijn mijn zomerbanden niet echt verstandig.
Ik vind het dan ook nogal een lompe opmerking als je zegt dat zomerbanden goed zijn in de regen... Ik bedoel het is zowiezo voor iedere band verschillend en voor zover ik weet zijn zomerbanden niet echt geschikt voor regen aangezien zomer bij mij zon oproept en niet regen. Bij bandenmakers vast ook.
mwa ik vind ze zowiezo minder in de regen, blijkt ook test dacht ik dat ze wat minder zijn bij regen. Maar als het droog is plakken ze wel erg lekker hoorquote:Op woensdag 28 december 2005 20:40 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Is omdat die F1's heel erg gevoelig zijn voor temperatuur, niet zozeer voor regenval. Rij er zelf ook mee, met zomerse temperaturen heb je met regen ook geen last, of er moet een dikke laag water staan. En dan nog moet je ze in de zomer redelijk goed op temperatuur rijden voor ze echt goed werken.
Winter kan je gewoon merken dat ze hun temperatuur niet halen en minder grip geven. Al heb ik er op droog/damp ook de afgelopen dagen nog geen last mee (kan minder hard op de limit maar normaal rijden gaat er gewoon mee). Sneeuw is wel zeuren![]()
Het gaat niet om hoe hard je door de bocht kan, maar om hoeveel grip je hebt als het nodig ísquote:Op woensdag 28 december 2005 20:59 schreef 1299 het volgende:
Ja ik merk ook dat mijn banden kouder zijn in bochten. Maar ik heb niet de illusie dat ik met winterbanden weer even hard door de bocht kan als met zomerbanden in de winter. Ik geef gewoon wat minder gas.
Als ik hard door de bocht wil heb ik ook grip nodig. Kwestie van je auto kennen, dan weet je in alle situaties hoe ver je kan gaan en wat je moet doen om weer je weg te vervolgen. Die ervaring heeft me al gered in een enkele bijna dood ervaring die overigens vaak door andere gebruikers veroorzaakt wordt.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Het gaat niet om hoe hard je door de bocht kan, maar om hoeveel grip je hebt als het nodig ís
Bij winterbanden van vroeger misschien ja.quote:Op donderdag 29 december 2005 04:50 schreef BadEend19 het volgende:
Nogmaals,zoals ik al in mijn vorige post zei, maar voor de eigenwijze mensen nog een keer , winterbanden zijn ALLEEN beter op sneeuw en ijs en NIET bij regen en droog wegdek!![]()
Dit geld ook voor temperaturen onder de 7 C voor er weer allerlei onzin geblaat word![]()
Het blijkt nl zo te zijn dat zomerbanden bij winterse temperaturen nauwelijks harder worden.
Zie de link in mijn vorige post!
Maar 2 winterbanden monteren? Je pa wilt op elke hoek van de straat dwars staan? Dan kan je nog beter je zomerbanden laten zitten.quote:Op dinsdag 27 december 2005 23:25 schreef GenesiZ het volgende:
Ik wil binnenkort ook winterbanden onder mijn auto zetten ivm 2 geplande wintersport-vakanties. In Nederland zie ik voor mij het nut er niet zo van in, aangezien ik niet veel kilometers maak.
Maar nu heeft mijn vader 2 winterbanden besteld, want hij vertelde dat je ze alleen op de aandrijfwielen nodig zou hebben, net als sneeuwkettingen. Klopt dit? Het lijkt mij niet, omdat je achterkant dan kan gaan schuiven.
natuurlijke selectie heet datquote:Op donderdag 29 december 2005 12:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Veel mensen vinden hun velgen belangrijker dan hun banden..
Dat somt het zo ongeveer wel op
da's zonde van de boomquote:Op donderdag 29 december 2005 14:13 schreef daNpy het volgende:
Maar dan liefst tegen een boom en niet tegen mensen die wé de moeite hebben genomen voor hun eigen veiligheid te zorgen
das wel zo gezellig rond de kerstdagen, van die bloemen en kaarsjes bij zo een boom.quote:Op donderdag 29 december 2005 14:13 schreef daNpy het volgende:
Maar dan liefst tegen een boom en niet tegen mensen die wé de moeite hebben genomen voor hun eigen veiligheid te zorgen
Ik vind het meer zonde van de auto. Alhoewel de meeste Nederlanders niet echt excentrieke auto's rijdenquote:
Dit is gruwelijk droogquote:Op donderdag 29 december 2005 14:18 schreef Pietverdriet het volgende:
das wel zo gezellig rond de kerstdagen, van die bloemen en kaarsjes bij zo een boom.
Als ik over zo'n provinciale weg rij, en dat weer eens zie, dan denk ik, he, wat gezellig met die donkere dagen..
Is uitgevoerd door bandenexperts (dit jaar en dus met de nieuwste winterbanden) van ADAC, ANWB maar jullie weten het allemaal beter tja moet je zelf weten, dat jullie denken dat ze beter zijn in regen en op droog wegdek zogenaamd uit praktijkervaringen. (eerst zelf vergelijken en dan echt goed natuurlijk in dezelfde omstandigheden voordat je het beter denkt te weten dan de echte experts)quote:Op donderdag 29 december 2005 07:52 schreef Pietverdriet het volgende:
grappig is wel dat een test in autobild/autoweek de winterbandencritikasters hier de doorslag zou geven.
Das de autovariant van Computer Idee
Nee die baan is wel alleen nat maar vanwege het soort wegdek vergelijkbaar met rijden op sneeuw/ijs.quote:Op donderdag 29 december 2005 05:57 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Bij winterbanden van vroeger misschien ja.
Heb dit jaar een Michelin testdag gehad via mijn werk.
2 keer op een natte baan geremd met een uitwijkproef met een Citroën C4.
Een met winterbanden, de andere op zomerbanden, beide zelfde bandenmaat, en net nieuw.
Scheelt je bij een snelheid van 60 km per uur meer dan 10 meter remweg.
Volgende test was het in een rondje rijden op een natgemaakte baan.
Auto: Saab 9-3 turbo met ESP, wederom eentje met en eentje zonder winterbanden.
Met winterbanden zat je na 1,5 ronde alweer achter de auto zonder winterbanden.
En dit lag niet aan de bestuurder....
Amenquote:Op donderdag 29 december 2005 21:21 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Is uitgevoerd door bandenexperts (dit jaar en dus met de nieuwste winterbanden) van ADAC, ANWB maar jullie weten het allemaal beter tja moet je zelf weten, dat jullie denken dat ze beter zijn in regen en op droog wegdek zogenaamd uit praktijkervaringen. (eerst zelf vergelijken en dan echt goed natuurlijk in dezelfde omstandigheden voordat je het beter denkt te weten dan de echte experts)
![]()
![]()
![]()
![]()
Of sowieso met autorijden opzich. ( zelf rijden dan he, niet naast papa of mama).quote:Op donderdag 29 december 2005 21:34 schreef Klonk het volgende:
vraagje aan 1299 en Badeend19: hebben jullie ervaring met het verschil tussen winter en zomerbanden ?
U is een beetje blind ?quote:Op donderdag 29 december 2005 21:36 schreef BadEend19 het volgende:
Yep zelf ervaring blaat dus niet zomaar in het rond net als jullie!
quote:Op donderdag 29 december 2005 21:31 schreef Klonk het volgende:
tja, mijn ervaringen zijn gewoon dat winterbanden in de winter fijner rijden en enige ervaring is mij niet vreemd voor werk en prive rij ik 150.000 + km per jaar.
ik speel niet graag op de man, maar een kleine blik op je postgeschiedenis maakt me niet vrolijk en doet me zeker niet denken aan ervaren chauffeurquote:
absoluut nietquote:Op donderdag 29 december 2005 21:44 schreef BadEend19 het volgende:
Uhm...ja zal wel![]()
![]()
![]()
M.a.w. jij vind jezelf beter dan ieder ander!![]()
het zet mij aan het denken, da's allesquote:Op donderdag 29 december 2005 21:49 schreef BadEend19 het volgende:
En dat zogenaamde "hoogtepunt" uit mijn postgeschiedenis heeft er al helemaal nx mee te maken is zoeken naar iets om het goed te praten wat je zei.![]()
Deze test die de ANWB ook publiceerd, en niet het sensatieverhaal in de AutoIdee?quote:Op donderdag 29 december 2005 21:21 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Is uitgevoerd door bandenexperts (dit jaar en dus met de nieuwste winterbanden) van ADAC, ANWB maar jullie weten het allemaal beter tja moet je zelf weten, dat jullie denken dat ze beter zijn in regen en op droog wegdek zogenaamd uit praktijkervaringen. (eerst zelf vergelijken en dan echt goed natuurlijk in dezelfde omstandigheden voordat je het beter denkt te weten dan de echte experts)
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat stukje uit autobild?quote:Op donderdag 29 december 2005 22:03 schreef BadEend19 het volgende:
Is geen test maar een hele grove indicatie, zie mijn link in een van mijn vorige posts voor een ECHTE test!
quote:Op donderdag 29 december 2005 22:03 schreef BadEend19 het volgende:
Is geen test maar een hele grove indicatie, zie mijn link in een van mijn vorige posts voor een ECHTE test!
Sterker nogquote:Op donderdag 29 december 2005 22:13 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
Waarom zou een test van autobild of autoweek een betere voorstelling zijn van de realiteit dan die van de ANWB en europese partners? Het lijkt mij dat een commercieel blad wat te maken heeft met adverteerders en andere geldschieters meer te maken heeft met conflicterende situaties dan een organisatie zoals de ANWV..
DIe jij niet kan laten zien en waarschijnlijk niet begrepen hebtquote:Op donderdag 29 december 2005 22:15 schreef BadEend19 het volgende:
LOL, die test van de autoweek en autobild is van de ANWB en europese partners![]()
![]()
Dus ze hebben niet de banden gewisseld en dezelfde stukken proberen te rijden met dezelfde auto en met verschillende type banden?quote:Op donderdag 29 december 2005 22:03 schreef BadEend19 het volgende:
Is geen test maar een hele grove indicatie, zie mijn link in een van mijn vorige posts voor een ECHTE test!
quote:ANWB ADVISERING OVER WINTERBANDEN
Hierboven is duidelijk gemaakt dat de winterband ook voor Nederland, met zijn relatief milde winters en vlakke wegen de veiligste band in de winter is. Wij adviseren winterbanden dan ook sterk aan voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen. Voor mensen die met de auto op wintersport gaan zijn winterbanden een must. Moderne zomerbanden zijn absoluut niet berekend op de omstandigheden die u op wintersport zoekt met grote waarschijnlijkheid zult tegenkomen. Ook de 4-seizoenenband is niet geschikt voor de winterse omstandigheden die u in de Alpenlanden kunt tegenkomen. Alleen voor gebruik in Nederland (vlakke wegen, relatief gering aantal dagen dat er sneeuw ligt) kan de 4-seizoenenband een alternatief zijn voor de winterband. Bedenk wel dat de prestaties in de winter niet kunnen tippen aan die van de winterband en in de zomer niet aan die van de zomerband maar op besneeuwde vlakke wegen biedt de 4-seizoenenband een stuk meer veiligheid dan de zomerband.
Hiermee adviseert de ANWB niet dat iedereen winter- of 4-seizoenenbanden moet aanschaffen. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan én de auto kunnen laten staan zijn winterbanden niet noodzakelijk. Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid en de volgafstand om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden. Alleen op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt moet dringend geadviseerd worden de auto zonder winterbanden (of 4-seizoenenbanden) te laten staan. Zoals we gezien hebben is sneeuw zo'n kritieke rijomstandigheid dat zelfs het aanpassen van de snelheid niet meer helpt.
De cijfers zijn duidelijk: een meer dan twee keer zo lange remweg als met winterbanden, zelfs bij lage snelheid, is niet veilig. Wij adviseren de auto zonder winterbanden (of 4-seizoenenbanden) te laten staan op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt.
Waarom zou de autoweek dan met een compleet andere uitslag komen dan de ANWB als het toch dezelfde test is. Kom nou maar eens op met het stukje en tot die tijd is het denk ik handig om een ander topic te gaan vervuilen.quote:Op donderdag 29 december 2005 22:15 schreef BadEend19 het volgende:
LOL, die test van de autoweek en autobild is van de ANWB en europese partners![]()
![]()
Damn reageer ik weer kon het niet laten![]()
Uiteraard kan Badeend als 19 jarige veel beter de testresutaten beoordelen op grond van een stukje in de autoidee dan dat de ANWB dat kanquote:Op donderdag 29 december 2005 22:19 schreef WaSTeiL het volgende:
Laatste stukje uit de link die PietVerdriet stuurde is denk ik wel doorslaggevend. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het stukje in de autoweek waar het tegendeel zou worden bewezen.
[..]
En?quote:Op donderdag 29 december 2005 22:25 schreef BadEend19 het volgende:
Autoweek is een NL zusterorganisatie van de Autobild
En dat zegt degene met die met een petje en een dikke boombox in de auto rijd!quote:Op donderdag 29 december 2005 22:25 schreef Fugie het volgende:
ik heb mijn rijbewijs al 1,5 jaar en weet nu al dat winterbanden 200000x beter zijn dan zomerbanden bij dit soort dagen, ben ik nu een einstein![]()
ik draag geen petjes en ik heb wat aandacht en geld besteed aan de audioinstallatie in mijn auto, iets mis meequote:Op donderdag 29 december 2005 22:36 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
En dat zegt degene met die met een petje en een dikke boombox in de auto rijd!![]()
Ik ben trouwens 21 en 3,5 jaar in het bezit van een rbw.![]()
quote:Op vrijdag 30 december 2005 03:51 schreef BadEend19 het volgende:
http://www.autokampioen.n(...)9-wintertest.nl.html
Ik heb even een aantal zaken vet gemaakt uit het stukje wat ik erg vreemd vind.quote:Steeds beter
Moderne zomerbanden worden steeds beter onder zomerse omstandigheden. Ze kunnen steeds beter omgaan met toegenomen vermogens en snelheden van moderne auto’s. Consequentie is wel dat de wintereigenschappen van zomerbanden sterk zijn gereduceerd. Enkele jaren geleden waren de verschillen tussen zomer- en winterbanden op sneeuw duidelijk minder groot. Om de eigenschappen te optimaliseren kiezen bandenfabrikanten er tegenwoordig steeds vaker voor om verschillende banden te ontwikkelen voor verschillende weersomstandigheden.
Het ANWB-standpunt is en blijft dat winterbanden sterk aan te bevelen zijn voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen. Voor mensen die met de auto op wintersport gaan, zijn winterbanden een must. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan en de auto eventueel kunnen laten staan, zijn winterbanden in Nederland niet noodzakelijk. Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden. Alleen – en dit deel van ons advies verandert wel – moet je de auto dan wel laten staan op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt.
Ijzel is eigenlijk niets anders dan een dunne versie van ijs toch? Zou moeten werken. Maar pas iig wel je snelheid erop aan. Ik moet ook nog de deur uit met mijn Wintertracs (voor) en Snowtracks (achter) en ik verwacht dat het wel te doen moet zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:57 schreef Djeez het volgende:
Helpen winterbanden ook tegen ijzel ? Of if helpt daar geen band aan, tenzij je spijkerbanden hebt ? Ik heb Vredesteins Snowtrac 2, en moet er vanavond nog met de auto erop uit. Nu wordt er wel ijzel verwacht vanavond, is het wel raadzaam de weg op te gaan ?
Ijzel is volgens mij gewoon superdun ijs. Het helpt zeker iets, maar verwacht geen wonderen, je kunt niet met 120kmh door een bocht waar je op zomerbanden met 30kmh al uit zou vliegen. Snelheid en rijgedrag aanpassen zijn vereiste, dat je wat meer marge hebt met winterbanden is mooi meegenomen. Geen gekke stuurbewegingen maken, en zo zacht mogelijk versnellen en remmen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:57 schreef Djeez het volgende:
Helpen winterbanden ook tegen ijzel ? Of if helpt daar geen band aan, tenzij je spijkerbanden hebt ? Ik heb Vredesteins Snowtrac 2, en moet er vanavond nog met de auto erop uit. Nu wordt er wel ijzel verwacht vanavond, is het wel raadzaam de weg op te gaan ?
Daar zullen winterbanden geen einde aan maken.quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
als je nu op de website van de ANWB kijkt, zie je hoe het effect van sneeuw is op het verkeer.
Randstad, vooral rotterdam-denhaag staat helemaal rood, terwijl deze week ik schat de helft van de mensen maar naar het werk is.
Als al die mensen op winterbanden zouden rijden stroomde het verkeer beter door en heb je minder kleine aanrijdingenquote:Op vrijdag 30 december 2005 17:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Daar zullen winterbanden geen einde aan maken.
dat blijft gebeuren, een goede slipcursus (en besef) zou misschien een beetje helpen.
met of zonder winterbanden, de meeste nederlanders kunnen niet rijden in de sneeuw.quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als al die mensen op winterbanden zouden rijden stroomde het verkeer beter door en heb je minder kleine aanrijdingen
quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:58 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
met of zonder winterbanden, de meeste nederlanders kunnen niet rijden in de sneeuw.
maar het zou enigzins kunnen schelen idd, maar de file blijft uiteraard.
met de invoering van de 80km zones staat het hier bijna altijd op roodquote:Op vrijdag 30 december 2005 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
als je nu op de website van de ANWB kijkt, zie je hoe het effect van sneeuw is op het verkeer.
Randstad, vooral rotterdam-denhaag staat helemaal rood, terwijl deze week ik schat de helft van de mensen maar naar het werk is.
Je gaat wel heel selectief te werk.quote:Op vrijdag 30 december 2005 08:34 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
[..]
Ik heb even een aantal zaken vet gemaakt uit het stukje wat ik erg vreemd vind.Consequentie is wel dat de wintereigenschappen van zomerbanden sterk zijn gereduceerd.
De afgelopen jaren werden winterbanden sterk aangeraden voor de winter. Nu de zomerbanden in slechter presteren dan de afgelopen jaren raden ze toch aan om alleen je rijstijl aan te passen.Het ANWB-standpunt is en blijft dat winterbanden sterk aan te bevelen zijn voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen.
Lijkt mij toch een erg goed standpunt voor de mensen die dagelijks naar hun werk rijden. Mensen die puur gebruiken voor een ritje naar de supermarkt zou ik het ook niet aanraden vanwege de kosten. Het is voor die groep mensen toch makkelijker om die boodschappen op een andere manier te doen.Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden.
Wat nu de situaties dat je wel defensief rijd, maar door toedoen van andere in een situatie komt waar je veilig en op tijd moet stilstaan. Ik merk hierop uit dat je met winterbanden alsnog eerder stil zou staan als je ook nog defensief zou rijden. Winterbanden zijn dus alsnog beter in de winter.Alleen – en dit deel van ons advies verandert wel – moet je de auto dan wel laten staan op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt.
Dit kan je toch geen advies noemen? Er zijn gewoon situaties waar je dit niet kan uitvoeren. Denk aan situaties waarbij het plotseling gaat sneeuwen en/of ijzelen.
Maak dat de politiek maar eens duidelijkquote:Op vrijdag 30 december 2005 18:02 schreef GiSH het volgende:
[..]
met de invoering van de 80km zones staat het hier bijna altijd op rood
Hmm waarom debielen? Zij hebben wel normaal grip zoals in de zomer met zomerbanden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:39 schreef Sjabba het volgende:
Wat ik haat zijn die figuren met winterbanden en dus gewoon inhalen en doorscheuren om even duidelijk te maken dat ze winterbanden hebben, debielen!
Ah, we hebben een expert in ons midden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:00 schreef Kogando het volgende:
Beetje overdreven voor de gemiddelde automobilist in Nederland. Gewoon een slim marketing trucje waardoor men gaat denken dat het onveilig is als je het niet doet.
Voor een dergelijke redenering hoef je geen expert te zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah, we hebben een expert in ons midden.
Ligt wel een centimer of 5 sneeuw.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe is het in Rotjeknor, JunkieXP? Ellende met sneeuw en ijzel`?
Gelukkig weet jij het beter dan menig test instantiequote:Op vrijdag 30 december 2005 20:09 schreef Kogando het volgende:
[..]
Voor een dergelijke redenering hoef je geen expert te zijn.
Maargoed, zo zit de gemiddelde consument nou eenmaal in elkaar. Net zoals Bar-le-duc bronwater wat uit exact dezelfde bron komt als het water wat in regio Utrecht uit de kraan komt.
Overigens beweer ik niet dat er geen verschil is, winterbanden zullen onder bepaalde omstandigheden vast meer grip hebben. Of je het in Nederland nodig hebt? Nee, dat niet.
Inderdaad, dat bespaart je weer een hoop geld.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:44 schreef _Arthur het volgende:
Gelukkig weet jij het beter dan menig test instantie![]()
Goh, je 'zomerbanden' slijten zeker niet in de winter? Mijn zomerbanden namelijk niet, mijn winterbanden op dat moment wel.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:09 schreef Kogando het volgende:
Inderdaad, dat bespaart je weer een hoop geld.
Banden verwisselen kost nog steeds tijd en geld volgens mij.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:23 schreef _Arthur het volgende:
Goh, je 'zomerbanden' slijten zeker niet in de winter? Mijn zomerbanden namelijk niet, mijn winterbanden op dat moment wel.
En als je het uitrekend ben je niet duurder uit wanneer je op winterbanden rijdt.
Je heb 1 keer de aanschaf van een set banden,en voor de rest maakt het dan niet meer uit.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:23 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Goh, je 'zomerbanden' slijten zeker niet in de winter? Mijn zomerbanden namelijk niet, mijn winterbanden op dat moment wel.
En als je het uitrekend ben je niet duurder uit wanneer je op winterbanden rijdt.
Mijn bandenboer doet dat gratis hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 21:34 schreef Kogando het volgende:
[..]
Banden verwisselen kost nog steeds tijd en geld volgens mij.
Maar ook de aanschaf van je nieuwe zomerbanden stel je uit. Dus wat dat aangaat maakt het financieel niets uit.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:35 schreef junkiexp het volgende:
Je heb 1 keer de aanschaf van een set banden,en voor de rest maakt het dan niet meer uit.
Wiel verwisselen kan je zelf hoor (zomer en winterbanden dus op hun eigen velg).quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:34 schreef Kogando het volgende:
Banden verwisselen kost nog steeds tijd en geld volgens mij.
rightquote:Op vrijdag 30 december 2005 19:45 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Hmm waarom debielen? Zij hebben wel normaal grip zoals in de zomer met zomerbanden.
Ik rij ook met winterbanden
Maar wel lichtmetalen velgen natuurlijk--quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:36 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ach, zeker geen winterbandjes zeker he?
Zij hebben wel normaal grip zoals in de zomer met zomerbanden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:36 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Ach, zeker geen winterbandjes zeker he?
Je leasebedrag is alleen een 10 of 15e per maand hoger.quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:44 schreef MacGyver1985 het volgende:
Gewoon leaseauto regelen, kun je gratis je banden laten verwisselen![]()
bij een werkgever die om zn mensen geeft niet hoor...quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:47 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Je leasebedrag is alleen een 10 of 15e per maand hoger.
humbugquote:Op vrijdag 30 december 2005 22:47 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Je leasebedrag is alleen een 10 of 15e per maand hoger.
Zeker nog nooit op wintersport geweest is het wel? Denk je dat de lokale lui daar netjes 20 of 30 rijden als een oud opaatje met hun winterbanden (op besneeuwde wegdelen).quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:46 schreef Repeat het volgende:
[..]
Zij hebben wel normaal grip zoals in de zomer met zomerbanden.
Als je dat denkt verdien je het om je auto op een besneeuwde weg tegen een boom te parkeren omdat je denkt dat je evenveel grip hebt als met zomerbanden op een droge weg in de zomer
Met winterbanden moet je nog steeds voorzichtig rijden met sneeuw enz.
Klopt, zijn niet duurder, maar leg dat de lease tokos eens uit.quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
humbug
gewoon met de garagist onderhandelen dat ie je die bandjes cadeau geeft als hij de lease auto mag leveren (en nog wat goodies)
Verder zijn winterbanden niet duurder want je zomerbanden gaan ook langer mee.
Raar eigenlijk, want het is toch veiliger?quote:Op vrijdag 30 december 2005 22:53 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Klopt, zijn niet duurder, maar leg dat de lease tokos eens uit.
[..]
Makkelijk praten dusquote:Op vrijdag 30 december 2005 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet heeft een lease wagen en winterbanden.
Was t gratis?quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:07 schreef Pietverdriet het volgende:
* Pietverdriet heeft een lease wagen en winterbanden.
Ja, heb ze van de dealer gekregen omdat hij de auto mocht leveren, samen met wat nog wat andere extra´s zoals gelaagde zijruiten en betere speakers.quote:
ik vind veiligheid belangrijk, dus heb ik abs en de hele shit, een veilige auto en winterbanden.quote:
Begrijp me niet verkeerd; als ik op een leasewagen winterbanden kan nemen, dan doe ik dat gelijk, maar ik vind het een beetje te makkelijk om winterbanden te propageren, wanneer je er niet voor hebt hoeven te betalen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ik vind veiligheid belangrijk, dus heb ik abs en de hele shit, een veilige auto en winterbanden.
Maar ja, als de lease rijders hier andere zaken belangrijk vinden, is hun keuze. Ze willen schijnbaar graag allerlei extra´s in hun auto waardoor hun lease bedrag stijgt, maar miepen over het geld voor winterbandenservice--
Hee, ik betaal sowieso niet voor de auto, das deel van mijn arbeidsmiddelen, en goodies van de baan.quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:20 schreef pAin het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd; als ik op een leasewagen winterbanden kan nemen, dan doe ik dat gelijk, maar ik vind het een beetje te makkelijk om winterbanden te propageren, wanneer je er niet voor hebt hoeven te betalen.
Zoals ik al eerder zei, men vind lichtmetalen velgen belangrijker dan winterbanden.quote:Winterbanden zijn goed, zonder meer, maar het effect van een winterband neemt psychologisch echt heel erg af wanneer je er voor hebt moeten betalen; onbewust krijg je voor je gevoel in het begin geen waar voor je geld. Totdat het eens je echt helpt, maar dat komt in Nederland weinig tot niet voor en vaak helpt het je dan tegen de stommiteiten van andere mensen.
stefimke heeft zelfbetaalde winterbandjes op een ook al helemaal zelfbetaalde auto...quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:04 schreef pAin het volgende:
Trouwens; de mensen die winterbanden hebben (en dan HEEL eerlijk zeggen), hoeveel daarvan hebben er een leasewagen?? Ik weet van JunkyXP dat ie geen leasewagen heeft.....
Hiero ook geen lease wagen en wel winterbanden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:04 schreef pAin het volgende:
Trouwens; de mensen die winterbanden hebben (en dan HEEL eerlijk zeggen), hoeveel daarvan hebben er een leasewagen?? Ik weet van JunkyXP dat ie geen leasewagen heeft.....
quote:Op zaterdag 31 december 2005 03:56 schreef BadEend19 het volgende:
Kansloos topic is dit geworden door sommige mensen helaas, gooi maar een slotje op!![]()
http://forum.fok.nl/misc/get_faq_question/44quote:Op zaterdag 31 december 2005 03:56 schreef BadEend19 het volgende:
Kansloos topic is dit geworden door sommige mensen helaas, gooi maar een slotje op!![]()
Ik heb geen leasedoos. Ook nooit gehad. Wel altijd met winterbanden gereden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:04 schreef pAin het volgende:
Trouwens; de mensen die winterbanden hebben (en dan HEEL eerlijk zeggen), hoeveel daarvan hebben er een leasewagen?? Ik weet van JunkyXP dat ie geen leasewagen heeft.....
Ik rij ook gewoon particulier.quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:04 schreef pAin het volgende:
Trouwens; de mensen die winterbanden hebben (en dan HEEL eerlijk zeggen), hoeveel daarvan hebben er een leasewagen?? Ik weet van JunkyXP dat ie geen leasewagen heeft.....
Jemig, dat lijkt me die paar centen wel waard.quote:Op zaterdag 31 december 2005 10:07 schreef GizartFRL het volgende:
Filmpje
Bron: http://www.anwb.nl/publis(...)-test-entree.nl.html
Leasetoko's bieden gewoon de mogelijkheid tot gebruik van winterbanden hoor.quote:Op zaterdag 31 december 2005 10:15 schreef MacGyver1985 het volgende:
[..]
Jemig, dat lijkt me die paar centen wel waard.
En als de leasemaatschappij het niet toestaat klaag je ze toch gewoon aan?![]()
Als jij naar grip aan het zoeken bent en met 30 aan het schuifelen bent, dan wil ik jou voorbij omdat ik wel 70 kan rijden op sneeuw. En nee, ik denk absoluut niet dat ik niet kan gaan glijden, maar slippen (ongecontroleerd glijden) gaat mij niet gebeuren, deels door mijn winterbanden en deels door mijn jarenlange ervaring op sneeuw (in Italië hadden we elke winter sneeuw, ja).quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:39 schreef Sjabba het volgende:
Wat ik haat zijn die figuren met winterbanden en dus gewoon inhalen en doorscheuren om even duidelijk te maken dat ze winterbanden hebben, debielen! Of andere die denken dat hun niet gaan glijden of slippen want ze hebben al zo lang rij ervaring en nog nooit iets gehad, nee dat maakt je inderdaad onaantastbaar...
winterbanden zijn meestal ook niet dezelfde maat als je zomerbanden!!quote:Op vrijdag 30 december 2005 23:04 schreef pAin het volgende:
Ik ben er wel serieus mee bezig geweest om winterbanden te kopen, maar voor de velgen die ik nu heb (die vervangen gaan worden en wilde ik dus de huidige velgen gebruiken om winterbanden om te leggen) past geen 1 leverbare winterband. Ze zijn niet extreem breed (maar 195), maar er is te weinig speling om er bijvoorbeeld een band met een wang van 50 of 55 omheen te leggen, ik MOET echt banden met een wang van 45 hebben en tot nu toe kon geen 1 bandenboer waar ik het heb nagevraagt die leveren. Van de enigzins betaalbare merken heeft Vredestein (de Snowtrac is leverbaar in 195/50R15) wel een mooie band, maar die past gewoon niet.
En nee, ik ben niet van plan om EN winterbanden EN stalen velgen te gaan kopen, aangezien ik dan niks meer kan met de velgen die ik dan heb liggen voor nop; ze zijn namelijk beschadigt en dan ben ik bijna gedwongen om ze voor niks weg te geven.
Ik red me op mn huidige zomerbanden (Michelin Pilot Exalto) prima, zeker wanneer er geen sneeuw of ijzel ligt. Ik merk persoonlijk GEEN verschil of het nou +15 of +7 graden celcius is, maar dat is heel persoonlijk en hiermee beroep ik me niet op een lullige testje in een autoweek / autobild.
Trouwens; de mensen die winterbanden hebben (en dan HEEL eerlijk zeggen), hoeveel daarvan hebben er een leasewagen?? Ik weet van JunkyXP dat ie geen leasewagen heeft.....
ligt dat niet aan je velgen?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:53 schreef gateway het volgende:
[..]
winterbanden zijn meestal ook niet dezelfde maat als je zomerbanden!!
mijn zomerbanden zijn 175/65/R13 en winter is 155/80/R13 ....
Ik laat ook altijd de banden die ik in het jaar ervoor achter had zitten naar voren zetten en andersomquote:
Ja dat doet mijn garage ook voor me...... nu welquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik laat ook altijd de banden die ik in het jaar ervoor achter had zitten naar voren zetten en andersom
Dan slijten je banden wat regelmatiger.
De boetes zijn alhier vrij beschaafd, itt NLquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:12 schreef Rory78 het volgende:
Iemand al iets gehoord over eventuele boetes in Duitsland?
Vanaf 1 januari moeten automobilisten daar van oktober tot maart uitgerust zijn met winterbanden. Dus ook wij Nederlanders die lekker een dagje gaan winkelen in Dusseldorf bijvoorbeeld...
Serieus? Wat een volledig onzinnige regel zeg... Lijkt me ook onhaalbaar. Er zijn genoeg mensen die nét of net niet kunnen rondkomen van een minimaal salarisje. Misschien rijden ze een of ander oud autootje en die mensen zouden dan bakken geld uit moeten geven aan winterbanden?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:12 schreef Rory78 het volgende:
Iemand al iets gehoord over eventuele boetes in Duitsland?
Vanaf 1 januari moeten automobilisten daar van oktober tot maart uitgerust zijn met winterbanden. Dus ook wij Nederlanders die lekker een dagje gaan winkelen in Dusseldorf bijvoorbeeld...
Gelukkig hebben ze daar lak aan en gaat het daar om de veiligheidquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:19 schreef BrauN het volgende:
[..]
Serieus? Wat een volledig onzinnige regel zeg... Lijkt me ook onhaalbaar. Er zijn genoeg mensen die nét of net niet kunnen rondkomen van een minimaal salarisje. Misschien rijden ze een of ander oud autootje en die mensen zouden dan bakken geld uit moeten geven aan winterbanden?
Beetje vreemd.
De meerkosten zijn een fabeltje, je zomerbanden slijten namelijk niet als je winterbanden er onder hebt. Enige meerkosten is de rente op het kapitaal van de auto.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:19 schreef BrauN het volgende:
[..]
Serieus? Wat een volledig onzinnige regel zeg... Lijkt me ook onhaalbaar. Er zijn genoeg mensen die nét of net niet kunnen rondkomen van een minimaal salarisje. Misschien rijden ze een of ander oud autootje en die mensen zouden dan bakken geld uit moeten geven aan winterbanden?
Beetje vreemd.
ligt ook aan je velgen, maar om in de winter goede grip te hebben, heb je smalere banden, zodat de druk per vierkante centimeter dat op de weg drukt groterquote:
Ah zo, dan vloeit water op de weg ook beter af!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:47 schreef gateway het volgende:
[..]
ligt ook aan je velgen, maar om in de winter goede grip te hebben, heb je smalere banden, zodat de druk per vierkante centimeter dat op de weg drukt groter
bronquote:Oostenrijk en Duitsland: In beide landen zijn winterbanden verplicht, maar vermits deze regelgeving niet Europees is, geldt die niet voor toeristen. VAB raadt u evenwel winterbanden en/of sneeuwkettingen aan voor uw verplaatsingen in de wintersportlanden.
Klopt! Mijn ouders wonen net over de grens in Duitsland. En die zeggen ook dat die regel alleen opgaat voor Duitsers, niet voor Ausländer!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:58 schreef Klonk het volgende:
ik hoorde laatst op de radio weer een nieuwe versie van dit verhaal, namelijk dat deze duitse winterbandenregel alleen van toepassing is voor Duitsers en bewoners van andere landen dus buiten deze regeling vallen....
[..]
bron
De eigenlijke oorzaak is dat winterbanden in de oorspronkelijke maat van de auto bedoeld zijn.quote:
en waarom gaat dit dan niet op in de zomer?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:47 schreef gateway het volgende:
[..]
ligt ook aan je velgen, maar om in de winter goede grip te hebben, heb je smalere banden, zodat de druk per vierkante centimeter dat op de weg drukt groter
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:28 schreef Repeat het volgende:
[..]
en waarom gaat dit dan niet op in de zomer?
How Come?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:30 schreef Rory78 het volgende:
Gelukkig een gedeeltelijke broodje aap dus dat Duitsland-verhaal...
johquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Het water wordt in de geultjes tussen de profielblokken geperst maar moet een te lange weg naar opzij afleggen om afgevoerd te worden. Dit vormt het begin van aquaplaning, ofwel de vorming van een laagje water tussen band en wegdek.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
johMaar waarom geeft met nat weer een bredere band dan ook niet meer grip?
Omdat je dan op asfalt staat en niet in de sneeuw zakt...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Begrijp je zelf nog wat je zegt?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:44 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Als je een bredere band gebruikt veranderd het contactvlak met de weg in principe niet. Druk is een maat voor kg/cm2 en die blijft dus hetzelfde, of je nu met een 205 bandje op 2,5 bar rijd of dat je nu met 255 breed rijd.
Alleen het contactvlak met de weg van 255 is een stuk breder, en daardoor ook korter. Daardoor heb je met bredere banden ook sneller last van spoorvorming.
WTF?quote:Wanneer je naar smaller zou moeten is in principe wanneer je band niet aan de juiste temperatuur komt (elk type band heeft een temperatuur waarop het rubber de meeste grip geeft). Het totaal oppervlak word dan kleiner tegen hetzelfde contactvlak waardoor je gemiddelde temepratuur omhoog gaat. Omgekeerd ook als je banden te heet worden maat groter er op zetten en je gemiddelde temperatuur gaat omlaag.
ja, maar ook de druk op de band is belangrijk, veel rubber dat losjes op het asfalt wordt gedrukt of minder dat er steviger wordt opgedrukt.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:57 schreef Repeat het volgende:
Of ik mis hier iets, maar als je bredere banden hebt --> breder rubber --> groter contactvlak met de weg
Jaquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:58 schreef heijx het volgende:
[..]
Begrijp je zelf nog wat je zegt?
De luchtdruk heeft er geen bal (bar) mee te maken, de breedte en de automassa wel.
[..]
WTF?![]()
Ha, daar is iets wat ik wilde wetenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:16 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.
Opmerking zonder enige inhoud!quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
Vertel eens. Waarom zouden ze in Duitsland, indien je bij een ongeluk betrokken bent, je een stuk van de schuld in de schoenen schuiven indien jij op zomerbandjes rond rijdt aldaar?quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
Gaan we weer,quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?![]()
Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?![]()
Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.quote:Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!quote:Op donderdag 5 januari 2006 07:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gaan we weer,
En zoals ik je zei, is autobild daar zelf niet duidelijk over want ze spreken zichzelf daarover tegen op de website.
autobild
"Bei unseren Tests aber herrscht Eiszeit, das Thermometer erreicht, wie in unseren Breiten in der Winterzeit meist üblich, knapp die Fünf-Grad-Markierung. Und exakt ab dieser Temperatur sind Winterreifen wie der neue Conti TS 810 dem Sommersportler bei Nässe bereits überlegen."
http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=7702
Naief hahahaha dat is grappig!quote:Op donderdag 5 januari 2006 08:10 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.
[..]
Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.
Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:36 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!
Wer es im Sommer auf breiten Puschen so richtig brennen läßt, hat im Winter keine guten Karten. Denn sportliche Sommerreifen der Kategorie W, Y oder Z (bis 270 km/h und höher) kommen bei niedrigen Temperaturen schnell ins Rutschen.
Die Gründe dafür liegen in der Chemie der Gummis: Die Mischung eines sportlichen Hochleistungsreifens braucht nämlich eine Betriebstemperatur von mindestens 50 Grad, um Grip aufbauen zu können. Bei sommerlichen Temperaturen ist das durch die Walkarbeit überhaupt kein Problem, bereits nach wenigen Metern klebt der Reifen wie gewünscht auf dem Asphalt. Doch schon bei unter zehn Grad kommt das Gummi nicht mehr auf seine Betriebstemperatur und verliert seine Flexibilität. Und bei Werten um den Gefrierpunkt oder tiefer kommt es zu einer Verhärtung, der Grip bricht mess- und auch spürbar ein.![]()
Nee dat klopt bij minder snelle banden heb je dit probleem niet en zijn de zomerbanden wel beter in de regen en op droog wegdek dan winterbanden ongeacht de temperatuur.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.
En je geeft hier al aan waarom zomerbanden en winterbanden verschillen, banden hebben een optimum range aan temperatuur waarin ze het beste functioneren. Het idee achter winterbanden is dat je rubber zo kan maken dat het bij lager temp optimaal zacht is..
Dat spreekt jouw Autobild dus tegenquote:Op donderdag 5 januari 2006 15:18 schreef BadEend19 het volgende:
Nee dat klopt bij minder snelle banden heb je dit probleem niet en zijn de zomerbanden wel beter in de regen en op droog wegdek dan winterbanden ongeacht de temperatuur.![]()
Bijzonder. Ik zag eergisteren een interview op tv met een hoge pief van de duitse verkeerspolitie welke beweerde dat het regels waren die gelden voor verkeersdeelnemers op Duitse wegen. Of die verkeersdeelnemers nu Duits of niet-Duits waren maakte niks uit.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:58 schreef BadEend19 het volgende:
Winterbanden verplichting in Duitsand geld niet voor toeristen omdat dit niet europees geregeld is!
http://www.vab.be/NL/viaVAB/Europa/detail.aspx?landid=5
Je doet je naam eer aan meer zeg ik er niet meer over misschien ligt het wel aan je leeftijd.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat spreekt jouw Autobild dus tegen
Waarom, omdat ik gelijk heb?quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:54 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Je doet je naam eer aan meer zeg ik er niet meer over misschien ligt het wel aan je leeftijd.![]()
![]()
Gelukkig weet je deze discussie volwassen te houdenquote:Op donderdag 5 januari 2006 15:54 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Je doet je naam eer aan meer zeg ik er niet meer over misschien ligt het wel aan je leeftijd.![]()
![]()
Ik heb vandaag net nieuwe winterbanden besteld, omdat er op mijn huidige banden praktisch geen profiel meer opzitquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:16 schreef Five_Aces het volgende:
Een 205 band heeft als vaste breedee 20,5 cm, waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 20,5 = 5,85 cm
Een 255 band heeft als vaste breedte 25,5 cm waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 25,5 = 4,70 cm
Daarom heb je dus bij een 255 zomerband meer last van spoorvorming als bij een 205 band.
Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.
als je het topic had gelezen dan had je gelezen dat we het er wel over gehad hebben en dat het voor buitenlanders niet verplicht is, en verder is je berichtje een gevalletje klok en klepelquote:Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef Tique3 het volgende:
Volgens mij is dit nog niet gemeld in dit topic:
Als je in duitsland rijdt met winterbanden moet je een vignet (sticker) halen en die op je ruit plakken.
nogmaals, wat jij vertelt klopt van geen kant, je haalt dingen door de war enzoquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:02 schreef Tique3 het volgende:
Een vignet omdat je als buitenlander op winterbanden rijdt en je auto dus beperkt is (snelheid).
En waar moet je halen zou ik niet weten, mijn ouders zijn rijdend naar zwitserland door duitsland gegaan en ik heb gevlogen
Gelukkig jij wel met je plaatje!quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:46 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Gelukkig weet je deze discussie volwassen te houden
Dank u voor de bevestigingquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:05 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Gelukkig jij wel met je plaatje!![]()
![]()
Ik heb hem van de bandenboer ook gekregen alleen zit hij geplakt aan de zijkant van mijn dashboard op de plek die je alleen maar ziet als je de deur open doet.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:07 schreef BadEend19 het volgende:
Tique3 bedoelt een sticker met de max snelheid omdat je met sommige winterbanden niet de topsnelheid mag rijden als snelheidsindex lager is, is verplicht.
http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=7178
nogmaals, winterbanden in Duitsland zijn alleen verplicht voor inwoners van Duitsland, dat het gewoon raadzaam is om winterbanden te gebruiken is een ander verhaal.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:04 schreef Tique3 het volgende:
Ik heb een paar weken geleden een rijvaardigheidstraining gehad waar ons verteld werd dat het tegenwoordig wél verplicht is, het lijkt me sterk dat ze dat voor de grap zeggen
Ik gok dat mijn Duits beter is dan dat van jou.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:38 schreef BadEend19 het volgende:
Naief hahahaha dat is grappig!![]()
Leer eerst eens fatsoenlijk lezen cq duits lezen!![]()
![]()
Dat merken wijquote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:40 schreef BadEend19 het volgende:
Ik weet duidelijk beter waar ik over praat!![]()
Al veel ervaring met de Duitse Autobahn Polizei? Volgens mij niet he. Men zegt niet voor niets dat Duitsers 'grundlich' zijn. Reken er maar op dat jij een deel van de schuld in je schoenen geschoven krijgt.quote:Ik zei nergens dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden dus jij leest zoals gewoonlijk weer niet goed en het is ook nog eens zo dat dat lang niet altijd gebeurd, alleen als duidelijk aangetoond kan worden dat jij het ongeluk had kunnen voorkomen met winterbanden!
Heb ik nergens gezegd.quote:Maar winterbanden zijn NIET verplicht voor buitenlanders zoals ik al zei wat wel in het stuk stond.
Dus, je wordt niet aangesprakelijk gesteld, maar toch weer wel als ze het eea aan kunnen tonen. Je spreek jezelf gewoon in dezelfde zin tegen.quote:Als je harder rijdt dan 130 word je als buitenlander niet aansprakelijk gesteld bij een ongeluk, alleen als ze kunnen aantonen dat je op dat moment zodanig te hard reed dat je het verkeer in gevaar bracht, dit kan vrijwel nooit dus....![]()
Waarom rijd je er dan op? Ze zijn toch zo slecht en bladiebla.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:06 schreef BadEend19 het volgende:
Ik rijd ook op winterbanden maar dus zie het probleem niet helemaal, is ook helemaal niet om winterbanden af te kraken alleen om aan te geven dat ze alleen op ijs/sneeuw beter zijn.
Dat doe je wel. Aangezien je eerst zegt dat men je niet aansprakelijk kan stellen en na de komma kan het opeens wel.quote:Ik spreek mezelf absoluut niet tegen, jij kan niet goed lezen that's the problem sorry hoor haha.
Al eens gedacht om een bril aan te schaffen?
Staat nergens dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:09 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Waarom rijd je er dan op? Ze zijn toch zo slecht en bladiebla.
[..]
Dat doe je wel. Aangezien je eerst zegt dat men je niet aansprakelijk kan stellen en na de komma kan het opeens wel.
Bij jou helpt een alleen een bril niet meer..
Goodyear Ultra grip (185-15-65)quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:49 schreef Hyperdude het volgende:
Welke winterbanden had je dan?
De laatste GoodYear UG7 zijn volgens de testen wel goed. De eerdere zijn wat minder vlgns de ADAC ed. Oudere exemplaren worden na een jaar of 4 ook snel minder.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:12 schreef ConQuestador het volgende:
[..]
Goodyear Ultra grip (185-15-65)
Vorig jaar gleed ik dus alle kanten op in de sneeuw. Zodra ik de rem aanraakte sprong ie al in de ABS. gewoon NIET mee te rijden in de sneeuw dus.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:49 schreef Hyperdude het volgende:
Sowiezo zou ik bij een 156 diesel geen winterbanden nemen. Flink gewicht op de aangedreven wielen, en niet al teveel vermogen. Daar kom je een heel eind met goede zomerbanden.
Is niet verplicht voor buitenlanders is immers niet europees geregeld!quote:Op vrijdag 20 januari 2006 19:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor de mensen die menen dat winterbanden niet verplicht zijn, hier zijn dit jaar al buitenlandse vrachtwagens op de "parkeerplaats gezet met een rijverbod omdat er geen winterbanden onder zaten, en mensen bekeurd omdat hun auto niet winterklaar was.
Is ook voor buitenlanders, net zo goed als de maximum snelheid in NL ook verplicht is voor buitenlanders. Overginds, nogmaal, je krijgt de boete niet voor het niet hebben van winterbanden, maar voor het niet "Wintertauglich" zijn van je auto.quote:Op zondag 22 januari 2006 16:56 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Is niet verplicht voor buitenlanders is immers niet europees geregeld!![]()
Voor vrachtwagens is het anders omdat het daar veel gevaarlijker is als ze gaan glijden.
Je kan leuk een link posten met duitse file informatie.quote:Op zondag 22 januari 2006 19:36 schreef BadEend19 het volgende:
http://www.vab.be/NL/viaVAB/Europa/detail.aspx?landid=5
Deze link gaf ik al eerder is dus niet waar wat jij zegt en een NL auto moet aan de NL wegenverkeerswet voldoen en niet aan de Duitse dus daarom hoeft je auto niet winterklaar te zijn zoals ze dat noemen!
Het zal de Duitse politie zeker worst wezen als jij niet betaald. Dan mag je bij ze gaan logerenquote:Op zondag 22 januari 2006 20:13 schreef BadEend19 het volgende:
Dat zal het zijn je woont in Duitsland, daarom geloof je dat niet en de Duitse politie zal het zeker wel worst zijn waar je vandaan komt simpelweg omdat ze je dan NIET mogen bekeuren!
Beter lezen, onderaan staat het!![]()
-mijn- auto is wel in orde. Dus ik hoef er niet eens bang voor te zijn.quote:Op maandag 23 januari 2006 12:52 schreef BadEend19 het volgende:
Tja... laat jij je maar lekker bekeuren dan.![]()
![]()
Ik hoop het voor jequote:Maarre ze zijn wel op de hoogte van de regels daar in DE hoor.![]()
Leuk, als je in je eigen hoofd je uitzonderingen creëert en goedpraat.quote:Op zondag 22 januari 2006 16:56 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Is niet verplicht voor buitenlanders is immers niet europees geregeld!![]()
Voor vrachtwagens is het anders omdat het daar veel gevaarlijker is als ze gaan glijden.
Mja, zonder winterbanden de sneeuw in gaanquote:Op vrijdag 27 januari 2006 21:22 schreef stefimke het volgende:
.... dan gaan we maar met z'n allen hopen dat het heel erg snel europees geregeld wordt.
Ben net terug van een weekje Sauerland (sneeuw dus). Ohohhoohoh wat is het toch grappig om al die Nederlanders bepakt en bezakt op zomerbanden te zien stunten op wegen waar de Duitsers en Nederlanders die wel op winterbanden rijden zich zonder problemen kunnen verplaatsen. Ze komen nog niet eens weg uit een besneeuwd parkeervak. Je schaamt je de ogen uit het hoofd om tot dit cheapo-volk te behoren die geen cent teveel uit willen geven. Zelfs niet voor hun eigen veiligheid.
Ze zijn amerikaans, en hadden fabrieken in Duitsland, waar ze het personeel hebben afgeknepen met lagere lonen, en nu wordt de productie toch verplaatst. Er is dus geen enkele reden voor de duitse pers om lief te zijn voor continental.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:07 schreef pAin het volgende:
Conti is toch duits??
Dat verklaard wel weer waarom hij die autobild test gewonnen heeft.
Ok, het was wat suggestief, aangezien de website ook in het duits bekeken kan wordenquote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze zijn amerikaans, en hadden fabrieken in Duitsland, waar ze het personeel hebben afgeknepen met lagere lonen, en nu wordt de productie toch verplaatst. Er is dus geen enkele reden voor de duitse pers om lief te zijn voor continental.
wat een bull, alsof Vredestein altijd wint in Nederlandse testen ofzoquote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:07 schreef pAin het volgende:
Conti is toch duits??
Dat verklaard wel weer waarom hij die autobild test gewonnen heeft.
Waar staat dat?quote:Op zondag 29 januari 2006 13:37 schreef Repeat het volgende:
[..]
wat een bull, alsof Vredestein altijd wint in Nederlandse testen ofzo
Nekgekletsquote:Op zondag 29 januari 2006 16:31 schreef pAin het volgende:
[..]
Waar staat dat?
Duitsers vinden hun eigen producten altijd het beste
In vergelijking met China merken winnen ze inderdaad op hun "sloffen".....quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:07 schreef pAin het volgende:
Conti is toch duits??
Dat verklaard wel weer waarom hij die autobild test gewonnen heeft.
Hey, ik heb die Conti Wintercontacts. Ik wist wel dat ze goed waren nadat we afgelopen week in Duitsland/Oostenrijk hebben rond gereden met prettig weersomstandigheden en vol beladen auto.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Goedkope winterbanden:
-etc etc-
winterbanden zijn meestal ook smaller dan je zomerbanden, om meer druk per cm2 te hebben...... (ik heb normaal 185/65/R13 en winterband 155/80/R13)quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:30 schreef ConQuestador het volgende:
Ik heb nu zo'n 2 maanden op winterbanden gereden en ik vond het KLOTE dingenToen het 1 keer sneeuwde was ik inderdaad blij met die dingen: ik kon immers nog remmen in de sneeuw wat vorig jaar niet lukte met 215 brede zomerbanden. Al die andere dagen dat het niet sneeuwde had ik echter totaal geen grip. In een bocht waar ik vorige week nog met 90 doorheen ging met 185 brede bandjes, had ik al onderstuur met mijn 185 brede winterbanden.
Ik heb ze inmiddels weer verkocht aan iemand die op wintersport gaat, maar ik denk niet dat ik weer winterbanden ga kopen...
hmmzz, inderdaad... Had net voor kerst een ongeluk in duitsland, was niet mijn schuld, schade expert die naar mijn auto kwam kijken (duitse expert van de duitse verzekering die mij mijn schade moest gaan betalen) en die schreef dikgedruk in het rapport dat ik op WINTERREIFEN reed, op de vooras met 8mm profiel en op de achteras met 8,5mm profiel. dus ze zullen er wel degelijk naar kijken!!!quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:14 schreef heijx het volgende:
[..]
Leuk, als je in je eigen hoofd je uitzonderingen creëert en goedpraat.
Maarreh, hier heb je uitsluitsel:
Bron: ANWB.
Duitsland
Nog geen algehele verplichting in winterse omstandigheden. Wel kan het niet gebruiken van winterbanden leiden tot (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen omdat de bestuurder van een auto op (zomer)banden minder goed kan reageren op onverwachte situaties. Immers zonder winterbanden is er in winterse omstandigheden minder grip en een langere remweg. Als er winterbanden gemonteerd zijn, dan moet men zich houden aan de voorgeschreven maximum snelheid van de band. Indien deze snelheid lager is dan die van de auto, moet deze maximum snelheid met een voor de bestuurder zichtbare sticker worden aangegeven. Vanaf mei 2006 moeten auto’s in winterse omstandigheden beschikken over een winteruitrusting. Onder die winteruitrusting vallen met name winterbanden en voldoende ruitensproeiervloeistof.
Kortom, het ìs niet verplicht maar je kan wel aansprakelijk gesteld worden voor schades.
Het wòrdt wel verplicht vanaf mei. Dus rijd jij volgende winter 30 in Duitsland met je lege sproeiertankje, een voorruit onder de smurrie en je zomerbandjes, dan krijg je een vette prent en een rijverbod van de Duitse hermandad, Nederlander of niet.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 19:17 schreef Razor21 het volgende:
Zijn we nu echt niets gewend? Meteen weer extreem lange files.....
File: A1 - Amsterdam - Amersfoort,
tussen Diemen en Laren - 19 km![]()
![]()
![]()
langzaam rijdend verkeer
File: A1 - Amersfoort - Amsterdam,
tussen Soest en knp. Watergraafsmeer - 26 km![]()
![]()
![]()
langzaam rijdend verkeer
Mensen leer toch eens rijden in de sneeuw.
...
Een vooroordeel is ook een oordeelquote:Op woensdag 1 maart 2006 21:41 schreef Sjabba het volgende:
.... Echt van die yuppen in lease-auto's die iets te compenseren hebben aangezien het niet hun eigen auto is maar ze hem wel mochten uitkiezen van de baas en uiteindelijk hun vrouw toch de doorslaggevend beslissing heeft genomen om voor de gezinsauto te kiezen. Tja wat heb je zelf dan nog in te brengen.. .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |