In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:28 schreef Repeat het volgende:
[..]
en waarom gaat dit dan niet op in de zomer?
How Come?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:30 schreef Rory78 het volgende:
Gelukkig een gedeeltelijke broodje aap dus dat Duitsland-verhaal...
johquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Het water wordt in de geultjes tussen de profielblokken geperst maar moet een te lange weg naar opzij afleggen om afgevoerd te worden. Dit vormt het begin van aquaplaning, ofwel de vorming van een laagje water tussen band en wegdek.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
johMaar waarom geeft met nat weer een bredere band dan ook niet meer grip?
Omdat je dan op asfalt staat en niet in de sneeuw zakt...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de zomer is het minder nat en geeft een bredere band meer grip?
Begrijp je zelf nog wat je zegt?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:44 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Als je een bredere band gebruikt veranderd het contactvlak met de weg in principe niet. Druk is een maat voor kg/cm2 en die blijft dus hetzelfde, of je nu met een 205 bandje op 2,5 bar rijd of dat je nu met 255 breed rijd.
Alleen het contactvlak met de weg van 255 is een stuk breder, en daardoor ook korter. Daardoor heb je met bredere banden ook sneller last van spoorvorming.
WTF?quote:Wanneer je naar smaller zou moeten is in principe wanneer je band niet aan de juiste temperatuur komt (elk type band heeft een temperatuur waarop het rubber de meeste grip geeft). Het totaal oppervlak word dan kleiner tegen hetzelfde contactvlak waardoor je gemiddelde temepratuur omhoog gaat. Omgekeerd ook als je banden te heet worden maat groter er op zetten en je gemiddelde temperatuur gaat omlaag.
ja, maar ook de druk op de band is belangrijk, veel rubber dat losjes op het asfalt wordt gedrukt of minder dat er steviger wordt opgedrukt.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:57 schreef Repeat het volgende:
Of ik mis hier iets, maar als je bredere banden hebt --> breder rubber --> groter contactvlak met de weg
Jaquote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:58 schreef heijx het volgende:
[..]
Begrijp je zelf nog wat je zegt?
De luchtdruk heeft er geen bal (bar) mee te maken, de breedte en de automassa wel.
[..]
WTF?![]()
Ha, daar is iets wat ik wilde wetenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:16 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.
Opmerking zonder enige inhoud!quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
Vertel eens. Waarom zouden ze in Duitsland, indien je bij een ongeluk betrokken bent, je een stuk van de schuld in de schoenen schuiven indien jij op zomerbandjes rond rijdt aldaar?quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:10 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Ja hoor GizartFRL (met zijn 205je)en consorte denken het nog steeds beter te weten
![]()
Gaan we weer,quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?![]()
Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 02:44 schreef BadEend19 het volgende:
Zijn jullie nou zo dom of ik zo slim?![]()
Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.quote:Zoals ik al zei en uit de testen bleek, winterbanden zijn goed op ijs, sneeuw
maar minder dan zomerbanden in de regen en op droog wegdek ook onder de 7graden!
Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!quote:Op donderdag 5 januari 2006 07:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gaan we weer,
En zoals ik je zei, is autobild daar zelf niet duidelijk over want ze spreken zichzelf daarover tegen op de website.
autobild
"Bei unseren Tests aber herrscht Eiszeit, das Thermometer erreicht, wie in unseren Breiten in der Winterzeit meist üblich, knapp die Fünf-Grad-Markierung. Und exakt ab dieser Temperatur sind Winterreifen wie der neue Conti TS 810 dem Sommersportler bei Nässe bereits überlegen."
http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=7702
Naief hahahaha dat is grappig!quote:Op donderdag 5 januari 2006 08:10 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Je bent gewoon een beetje naief. Niet erg hoor, kom je vanzelf wel een keer achter wat dat is.
[..]
Zie het stuk van gateway hier boven over het hoe en waarom van het gebruik van winterbanden in bv duitsland.
Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:36 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Is daar wel duidelijk over lees de test eens fatsoenlijk dan zie je dit!
Wer es im Sommer auf breiten Puschen so richtig brennen läßt, hat im Winter keine guten Karten. Denn sportliche Sommerreifen der Kategorie W, Y oder Z (bis 270 km/h und höher) kommen bei niedrigen Temperaturen schnell ins Rutschen.
Die Gründe dafür liegen in der Chemie der Gummis: Die Mischung eines sportlichen Hochleistungsreifens braucht nämlich eine Betriebstemperatur von mindestens 50 Grad, um Grip aufbauen zu können. Bei sommerlichen Temperaturen ist das durch die Walkarbeit überhaupt kein Problem, bereits nach wenigen Metern klebt der Reifen wie gewünscht auf dem Asphalt. Doch schon bei unter zehn Grad kommt das Gummi nicht mehr auf seine Betriebstemperatur und verliert seine Flexibilität. Und bei Werten um den Gefrierpunkt oder tiefer kommt es zu einer Verhärtung, der Grip bricht mess- und auch spürbar ein.![]()
Nee dat klopt bij minder snelle banden heb je dit probleem niet en zijn de zomerbanden wel beter in de regen en op droog wegdek dan winterbanden ongeacht de temperatuur.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Over niet lezen kunnen gesproken, je hebt het dus over BREDE banden, niet over winterbanden in het algemeen.
En je geeft hier al aan waarom zomerbanden en winterbanden verschillen, banden hebben een optimum range aan temperatuur waarin ze het beste functioneren. Het idee achter winterbanden is dat je rubber zo kan maken dat het bij lager temp optimaal zacht is..
Dat spreekt jouw Autobild dus tegenquote:Op donderdag 5 januari 2006 15:18 schreef BadEend19 het volgende:
Nee dat klopt bij minder snelle banden heb je dit probleem niet en zijn de zomerbanden wel beter in de regen en op droog wegdek dan winterbanden ongeacht de temperatuur.![]()
Bijzonder. Ik zag eergisteren een interview op tv met een hoge pief van de duitse verkeerspolitie welke beweerde dat het regels waren die gelden voor verkeersdeelnemers op Duitse wegen. Of die verkeersdeelnemers nu Duits of niet-Duits waren maakte niks uit.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:58 schreef BadEend19 het volgende:
Winterbanden verplichting in Duitsand geld niet voor toeristen omdat dit niet europees geregeld is!
http://www.vab.be/NL/viaVAB/Europa/detail.aspx?landid=5
Je doet je naam eer aan meer zeg ik er niet meer over misschien ligt het wel aan je leeftijd.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat spreekt jouw Autobild dus tegen
Waarom, omdat ik gelijk heb?quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:54 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Je doet je naam eer aan meer zeg ik er niet meer over misschien ligt het wel aan je leeftijd.![]()
![]()
Gelukkig weet je deze discussie volwassen te houdenquote:Op donderdag 5 januari 2006 15:54 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Je doet je naam eer aan meer zeg ik er niet meer over misschien ligt het wel aan je leeftijd.![]()
![]()
Ik heb vandaag net nieuwe winterbanden besteld, omdat er op mijn huidige banden praktisch geen profiel meer opzitquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:16 schreef Five_Aces het volgende:
Een 205 band heeft als vaste breedee 20,5 cm, waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 20,5 = 5,85 cm
Een 255 band heeft als vaste breedte 25,5 cm waaruit volgt dat de lengte van het oppervlak 120 / 25,5 = 4,70 cm
Daarom heb je dus bij een 255 zomerband meer last van spoorvorming als bij een 205 band.
Waarom een winterband smaller is is omdat je anders de sneeuw er niet voor weg gevoerd krijgt, en je dus grip verliest.
als je het topic had gelezen dan had je gelezen dat we het er wel over gehad hebben en dat het voor buitenlanders niet verplicht is, en verder is je berichtje een gevalletje klok en klepelquote:Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef Tique3 het volgende:
Volgens mij is dit nog niet gemeld in dit topic:
Als je in duitsland rijdt met winterbanden moet je een vignet (sticker) halen en die op je ruit plakken.
nogmaals, wat jij vertelt klopt van geen kant, je haalt dingen door de war enzoquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:02 schreef Tique3 het volgende:
Een vignet omdat je als buitenlander op winterbanden rijdt en je auto dus beperkt is (snelheid).
En waar moet je halen zou ik niet weten, mijn ouders zijn rijdend naar zwitserland door duitsland gegaan en ik heb gevlogen
Gelukkig jij wel met je plaatje!quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:46 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Gelukkig weet je deze discussie volwassen te houden
Dank u voor de bevestigingquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:05 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
Gelukkig jij wel met je plaatje!![]()
![]()
Ik heb hem van de bandenboer ook gekregen alleen zit hij geplakt aan de zijkant van mijn dashboard op de plek die je alleen maar ziet als je de deur open doet.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:07 schreef BadEend19 het volgende:
Tique3 bedoelt een sticker met de max snelheid omdat je met sommige winterbanden niet de topsnelheid mag rijden als snelheidsindex lager is, is verplicht.
http://www.autoxperience.tv/toontext.asp?id=7178
nogmaals, winterbanden in Duitsland zijn alleen verplicht voor inwoners van Duitsland, dat het gewoon raadzaam is om winterbanden te gebruiken is een ander verhaal.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:04 schreef Tique3 het volgende:
Ik heb een paar weken geleden een rijvaardigheidstraining gehad waar ons verteld werd dat het tegenwoordig wél verplicht is, het lijkt me sterk dat ze dat voor de grap zeggen
Ik gok dat mijn Duits beter is dan dat van jou.quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:38 schreef BadEend19 het volgende:
Naief hahahaha dat is grappig!![]()
Leer eerst eens fatsoenlijk lezen cq duits lezen!![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |