quote:ANWB ADVISERING OVER WINTERBANDEN
Hierboven is duidelijk gemaakt dat de winterband ook voor Nederland, met zijn relatief milde winters en vlakke wegen de veiligste band in de winter is. Wij adviseren winterbanden dan ook sterk aan voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen. Voor mensen die met de auto op wintersport gaan zijn winterbanden een must. Moderne zomerbanden zijn absoluut niet berekend op de omstandigheden die u op wintersport zoekt met grote waarschijnlijkheid zult tegenkomen. Ook de 4-seizoenenband is niet geschikt voor de winterse omstandigheden die u in de Alpenlanden kunt tegenkomen. Alleen voor gebruik in Nederland (vlakke wegen, relatief gering aantal dagen dat er sneeuw ligt) kan de 4-seizoenenband een alternatief zijn voor de winterband. Bedenk wel dat de prestaties in de winter niet kunnen tippen aan die van de winterband en in de zomer niet aan die van de zomerband maar op besneeuwde vlakke wegen biedt de 4-seizoenenband een stuk meer veiligheid dan de zomerband.
Hiermee adviseert de ANWB niet dat iedereen winter- of 4-seizoenenbanden moet aanschaffen. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan én de auto kunnen laten staan zijn winterbanden niet noodzakelijk. Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid en de volgafstand om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden. Alleen op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt moet dringend geadviseerd worden de auto zonder winterbanden (of 4-seizoenenbanden) te laten staan. Zoals we gezien hebben is sneeuw zo'n kritieke rijomstandigheid dat zelfs het aanpassen van de snelheid niet meer helpt.
De cijfers zijn duidelijk: een meer dan twee keer zo lange remweg als met winterbanden, zelfs bij lage snelheid, is niet veilig. Wij adviseren de auto zonder winterbanden (of 4-seizoenenbanden) te laten staan op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt.
Waarom zou de autoweek dan met een compleet andere uitslag komen dan de ANWB als het toch dezelfde test is. Kom nou maar eens op met het stukje en tot die tijd is het denk ik handig om een ander topic te gaan vervuilen.quote:Op donderdag 29 december 2005 22:15 schreef BadEend19 het volgende:
LOL, die test van de autoweek en autobild is van de ANWB en europese partners![]()
![]()
Damn reageer ik weer kon het niet laten![]()
Uiteraard kan Badeend als 19 jarige veel beter de testresutaten beoordelen op grond van een stukje in de autoidee dan dat de ANWB dat kanquote:Op donderdag 29 december 2005 22:19 schreef WaSTeiL het volgende:
Laatste stukje uit de link die PietVerdriet stuurde is denk ik wel doorslaggevend. Ik ben nog steeds erg benieuwd naar het stukje in de autoweek waar het tegendeel zou worden bewezen.
[..]
En?quote:Op donderdag 29 december 2005 22:25 schreef BadEend19 het volgende:
Autoweek is een NL zusterorganisatie van de Autobild
En dat zegt degene met die met een petje en een dikke boombox in de auto rijd!quote:Op donderdag 29 december 2005 22:25 schreef Fugie het volgende:
ik heb mijn rijbewijs al 1,5 jaar en weet nu al dat winterbanden 200000x beter zijn dan zomerbanden bij dit soort dagen, ben ik nu een einstein![]()
ik draag geen petjes en ik heb wat aandacht en geld besteed aan de audioinstallatie in mijn auto, iets mis meequote:Op donderdag 29 december 2005 22:36 schreef BadEend19 het volgende:
[..]
En dat zegt degene met die met een petje en een dikke boombox in de auto rijd!![]()
Ik ben trouwens 21 en 3,5 jaar in het bezit van een rbw.![]()
quote:Op vrijdag 30 december 2005 03:51 schreef BadEend19 het volgende:
http://www.autokampioen.n(...)9-wintertest.nl.html
Ik heb even een aantal zaken vet gemaakt uit het stukje wat ik erg vreemd vind.quote:Steeds beter
Moderne zomerbanden worden steeds beter onder zomerse omstandigheden. Ze kunnen steeds beter omgaan met toegenomen vermogens en snelheden van moderne auto’s. Consequentie is wel dat de wintereigenschappen van zomerbanden sterk zijn gereduceerd. Enkele jaren geleden waren de verschillen tussen zomer- en winterbanden op sneeuw duidelijk minder groot. Om de eigenschappen te optimaliseren kiezen bandenfabrikanten er tegenwoordig steeds vaker voor om verschillende banden te ontwikkelen voor verschillende weersomstandigheden.
Het ANWB-standpunt is en blijft dat winterbanden sterk aan te bevelen zijn voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen. Voor mensen die met de auto op wintersport gaan, zijn winterbanden een must. Voor mensen die niet met de auto op wintersport gaan en de auto eventueel kunnen laten staan, zijn winterbanden in Nederland niet noodzakelijk. Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden. Alleen – en dit deel van ons advies verandert wel – moet je de auto dan wel laten staan op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt.
Ijzel is eigenlijk niets anders dan een dunne versie van ijs toch? Zou moeten werken. Maar pas iig wel je snelheid erop aan. Ik moet ook nog de deur uit met mijn Wintertracs (voor) en Snowtracks (achter) en ik verwacht dat het wel te doen moet zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:57 schreef Djeez het volgende:
Helpen winterbanden ook tegen ijzel ? Of if helpt daar geen band aan, tenzij je spijkerbanden hebt ? Ik heb Vredesteins Snowtrac 2, en moet er vanavond nog met de auto erop uit. Nu wordt er wel ijzel verwacht vanavond, is het wel raadzaam de weg op te gaan ?
Ijzel is volgens mij gewoon superdun ijs. Het helpt zeker iets, maar verwacht geen wonderen, je kunt niet met 120kmh door een bocht waar je op zomerbanden met 30kmh al uit zou vliegen. Snelheid en rijgedrag aanpassen zijn vereiste, dat je wat meer marge hebt met winterbanden is mooi meegenomen. Geen gekke stuurbewegingen maken, en zo zacht mogelijk versnellen en remmen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:57 schreef Djeez het volgende:
Helpen winterbanden ook tegen ijzel ? Of if helpt daar geen band aan, tenzij je spijkerbanden hebt ? Ik heb Vredesteins Snowtrac 2, en moet er vanavond nog met de auto erop uit. Nu wordt er wel ijzel verwacht vanavond, is het wel raadzaam de weg op te gaan ?
Daar zullen winterbanden geen einde aan maken.quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
als je nu op de website van de ANWB kijkt, zie je hoe het effect van sneeuw is op het verkeer.
Randstad, vooral rotterdam-denhaag staat helemaal rood, terwijl deze week ik schat de helft van de mensen maar naar het werk is.
Als al die mensen op winterbanden zouden rijden stroomde het verkeer beter door en heb je minder kleine aanrijdingenquote:Op vrijdag 30 december 2005 17:54 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Daar zullen winterbanden geen einde aan maken.
dat blijft gebeuren, een goede slipcursus (en besef) zou misschien een beetje helpen.
met of zonder winterbanden, de meeste nederlanders kunnen niet rijden in de sneeuw.quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als al die mensen op winterbanden zouden rijden stroomde het verkeer beter door en heb je minder kleine aanrijdingen
quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:58 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
met of zonder winterbanden, de meeste nederlanders kunnen niet rijden in de sneeuw.
maar het zou enigzins kunnen schelen idd, maar de file blijft uiteraard.
met de invoering van de 80km zones staat het hier bijna altijd op roodquote:Op vrijdag 30 december 2005 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:
als je nu op de website van de ANWB kijkt, zie je hoe het effect van sneeuw is op het verkeer.
Randstad, vooral rotterdam-denhaag staat helemaal rood, terwijl deze week ik schat de helft van de mensen maar naar het werk is.
Je gaat wel heel selectief te werk.quote:Op vrijdag 30 december 2005 08:34 schreef WaSTeiL het volgende:
[..]
[..]
Ik heb even een aantal zaken vet gemaakt uit het stukje wat ik erg vreemd vind.Consequentie is wel dat de wintereigenschappen van zomerbanden sterk zijn gereduceerd.
De afgelopen jaren werden winterbanden sterk aangeraden voor de winter. Nu de zomerbanden in slechter presteren dan de afgelopen jaren raden ze toch aan om alleen je rijstijl aan te passen.Het ANWB-standpunt is en blijft dat winterbanden sterk aan te bevelen zijn voor mensen die iedere dag op de auto moeten kunnen vertrouwen.
Lijkt mij toch een erg goed standpunt voor de mensen die dagelijks naar hun werk rijden. Mensen die puur gebruiken voor een ritje naar de supermarkt zou ik het ook niet aanraden vanwege de kosten. Het is voor die groep mensen toch makkelijker om die boodschappen op een andere manier te doen.Onder droge en regenachtige omstandigheden in de winter volstaat het aanpassen van de snelheid om met goede zomerbanden veilig te kunnen rijden.
Wat nu de situaties dat je wel defensief rijd, maar door toedoen van andere in een situatie komt waar je veilig en op tijd moet stilstaan. Ik merk hierop uit dat je met winterbanden alsnog eerder stil zou staan als je ook nog defensief zou rijden. Winterbanden zijn dus alsnog beter in de winter.Alleen – en dit deel van ons advies verandert wel – moet je de auto dan wel laten staan op de dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt.
Dit kan je toch geen advies noemen? Er zijn gewoon situaties waar je dit niet kan uitvoeren. Denk aan situaties waarbij het plotseling gaat sneeuwen en/of ijzelen.
Maak dat de politiek maar eens duidelijkquote:Op vrijdag 30 december 2005 18:02 schreef GiSH het volgende:
[..]
met de invoering van de 80km zones staat het hier bijna altijd op rood
Hmm waarom debielen? Zij hebben wel normaal grip zoals in de zomer met zomerbanden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:39 schreef Sjabba het volgende:
Wat ik haat zijn die figuren met winterbanden en dus gewoon inhalen en doorscheuren om even duidelijk te maken dat ze winterbanden hebben, debielen!
Ah, we hebben een expert in ons midden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:00 schreef Kogando het volgende:
Beetje overdreven voor de gemiddelde automobilist in Nederland. Gewoon een slim marketing trucje waardoor men gaat denken dat het onveilig is als je het niet doet.
Voor een dergelijke redenering hoef je geen expert te zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ah, we hebben een expert in ons midden.
Ligt wel een centimer of 5 sneeuw.quote:Op vrijdag 30 december 2005 19:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe is het in Rotjeknor, JunkieXP? Ellende met sneeuw en ijzel`?
Gelukkig weet jij het beter dan menig test instantiequote:Op vrijdag 30 december 2005 20:09 schreef Kogando het volgende:
[..]
Voor een dergelijke redenering hoef je geen expert te zijn.
Maargoed, zo zit de gemiddelde consument nou eenmaal in elkaar. Net zoals Bar-le-duc bronwater wat uit exact dezelfde bron komt als het water wat in regio Utrecht uit de kraan komt.
Overigens beweer ik niet dat er geen verschil is, winterbanden zullen onder bepaalde omstandigheden vast meer grip hebben. Of je het in Nederland nodig hebt? Nee, dat niet.
Inderdaad, dat bespaart je weer een hoop geld.quote:Op vrijdag 30 december 2005 20:44 schreef _Arthur het volgende:
Gelukkig weet jij het beter dan menig test instantie![]()
Goh, je 'zomerbanden' slijten zeker niet in de winter? Mijn zomerbanden namelijk niet, mijn winterbanden op dat moment wel.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:09 schreef Kogando het volgende:
Inderdaad, dat bespaart je weer een hoop geld.
Banden verwisselen kost nog steeds tijd en geld volgens mij.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:23 schreef _Arthur het volgende:
Goh, je 'zomerbanden' slijten zeker niet in de winter? Mijn zomerbanden namelijk niet, mijn winterbanden op dat moment wel.
En als je het uitrekend ben je niet duurder uit wanneer je op winterbanden rijdt.
Je heb 1 keer de aanschaf van een set banden,en voor de rest maakt het dan niet meer uit.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:23 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Goh, je 'zomerbanden' slijten zeker niet in de winter? Mijn zomerbanden namelijk niet, mijn winterbanden op dat moment wel.
En als je het uitrekend ben je niet duurder uit wanneer je op winterbanden rijdt.
Mijn bandenboer doet dat gratis hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 21:34 schreef Kogando het volgende:
[..]
Banden verwisselen kost nog steeds tijd en geld volgens mij.
Maar ook de aanschaf van je nieuwe zomerbanden stel je uit. Dus wat dat aangaat maakt het financieel niets uit.quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:35 schreef junkiexp het volgende:
Je heb 1 keer de aanschaf van een set banden,en voor de rest maakt het dan niet meer uit.
Wiel verwisselen kan je zelf hoor (zomer en winterbanden dus op hun eigen velg).quote:Op vrijdag 30 december 2005 21:34 schreef Kogando het volgende:
Banden verwisselen kost nog steeds tijd en geld volgens mij.
rightquote:Op vrijdag 30 december 2005 19:45 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Hmm waarom debielen? Zij hebben wel normaal grip zoals in de zomer met zomerbanden.
Ik rij ook met winterbanden
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |