Reform Billquote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
En de Corn Laws werden afgezet nadat iedereen kiesrecht kreeg ofzo.
Hoe heette die beslissing ook weer? (dat grenzen van de kiesdistricten werden veranderd)?
De Corn Laws werden eerst in stand gehouden, maar na druk van een hele grote groep mensen toch uiteindelijk verworpen. Was dat niet de Reform Bill?quote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
Hoe heette die beslissing ook weer? (dat grenzen van de kiesdistricten werden veranderd)?
Wat wil je doen aan Nederlands? Je moet een tekst lezen en vragen beantwoorden, dat valt niet te oefenen als je dat nu nog moet doen is het hopeloosquote:Op maandag 23 mei 2005 16:10 schreef S-Two het volgende:
Omdat iedereen van het vwo hier reageert stel ik hier maar ff de vraag
Gaan jullie ook nog wat doen aan Nederlands? Geschiedenis is duidelijk wat we moeten leren, en dat heb ik wel onder de knie, maar voor nederlands heb ik eigenlijk geen idee
Corn Laws werden afgeschaft door de jarenlange inzet van de Anti Corn Law League. Uiteindelijk heeft prime minister Peel de boel afgeschaft, ondanks dat hij conservatief was. Hommeles in de partij dus.quote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
Reform Bill (1832)quote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
Dat dacht ik dus ook al, najah zometeen ff een oud examentje bekijken en dan vanavond die lijsten achterin de geschiedenis boekjes ff doornemen. Dan zijn we wel klaar voor morgenquote:Op maandag 23 mei 2005 16:11 schreef VoreG het volgende:
[..]
Wat wil je doen aan Nederlands? Je moet een tekst lezen en vragen beantwoorden, dat valt niet te oefenen als je dat nu nog moet doen is het hopeloos
En een samenvatting schrijven, dat is ook wel te doen. Kernzinnen onderstrepen en er iets moois van maken. Valt niet te leren.
Geschiedenis bestaat nu uit 2 onderwerpen. Vietnam en Lancashire/Industriele Revolutie. Dat is anders dan 6 jaar geledenquote:Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef greatgonzo het volgende:
staan ergens ook nog de examens van dit jaar online, met vraag en antwoord?
Wil wel weer eens zo'n examen maken, nadat ik er zelf 6 jaar terug aan moest geloven.
www.havovwo.nlquote:Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef greatgonzo het volgende:
staan ergens ook nog de examens van dit jaar online, met vraag en antwoord?
Wil wel weer eens zo'n examen maken, nadat ik er zelf 6 jaar terug aan moest geloven.
quote:Op maandag 23 mei 2005 16:17 schreef boyv het volgende:
tvp
Ik ook denk ik, twijfelde er eerst nog wel aan, maar na al die vragen snap ik het wel denk ikquote:
Die nomering ligt tussen 0 en 2 lees ik. Maar komt het echt wel eens voor dat er voor deze uitersten gekozen wordt? Meestal ligt het toch rond de 1 ofniet?quote:Op maandag 23 mei 2005 16:18 schreef VoreG het volgende:
http://www.havovwo.nl/vwo/vgs/bestanden/vgs05itab.pdf
60 punten
Eindcijfer tussen 6,8 en 8,8
Das vrij ruim
De normering bij examens als Engels en Frans ligt vaak op 0,1 of 0,2, omdat er een groot aantal meerkeuze vragen tussen zit. Echter kwamen er vorig jaar voor Engels duizenden klachten binnen over het VWO-examen, dat toen besloten is de normering op 1,1 te zetten.quote:Op maandag 23 mei 2005 16:52 schreef Lennn het volgende:
nee het gemiddelde ligt, tenminste bij frans, rond de 0,1
dus waarom het tot 2 gaat is mij ook een raadsel
valse hoop..
Een casus? Que?quote:Op maandag 23 mei 2005 17:49 schreef sn7ke het volgende:
Ik hoorde verschillende geruchten. Wat is waar en wat niet?
1. We moeten een betoog over Lancashire schrijven. We krijgen daarnaast alleen vragen over vietnam en niet over Lancashire
2. We moeten een betoog over Lancashire schrijven, daarnaast krijgen we een casus over vietnam.....
Wat is waar en wat niet?!! O_O!
Ja, als je naar vorige examens kijkt zoiets. Omdat bij Lancashire de betoogopdracht zit, heb je daar minder vragen dan bij Vietnam. Verder denk ik dat het aantal punten 50/50 verdeeld is.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:51 schreef VoreG het volgende:
casus?
We krijgen een betoog over lancashire + 2/3 vragen de rest is Vietnam
Een casus op een examen?quote:Op maandag 23 mei 2005 17:53 schreef sn7ke het volgende:
lol, een casus is een soort van eigen onderzoek dat je moet doen. Over een bepaald onderwerp. Zoals het tonkin incident (zie je loep op vietnam boek als je die hebt)
Anway, ik vraag me dus af waar dat betoog in godsnaam over gaat.....(ja lancashire dus, maar wat hoe?!)
eitje.. staat letterlijk in het boekquote:Op maandag 23 mei 2005 17:56 schreef sn7ke het volgende:
Ja een betoog over lancashire dus. De geen die ik had gemaakt ging over of de arbeiders er nou wel of niet op vooruiit waren gegaan...Iets in die richting
Alles wordt duidelijk aangegevenquote:Op maandag 23 mei 2005 18:00 schreef Skv het volgende:
Betoog
Moet zo'n ding lang worden dan?
Of iets van 100 woorden over dat het allemaal heel gezellig was daar?
Gingen ze er wel of niet op vooruit?quote:Op maandag 23 mei 2005 17:56 schreef sn7ke het volgende:
Ja een betoog over lancashire dus. De geen die ik had gemaakt ging over of de arbeiders er nou wel of niet op vooruiit waren gegaan...Iets in die richting
zoals het boek omschrijft is het niet duidelijk te zeggen of ze er op vooruit of op achteruit gingen.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:03 schreef Skv het volgende:
[..]
Gingen ze er wel of niet op vooruit?
Was toch iets dat ze er wel op vooruit gingen omdat de fabriekseigenaren hun meer hielpen, maar nog steeds tov het platteland een kutpositie hadden?
Het geven van steun aan regeringen (Zuid Vietnam ook meen ik?) waar het communisme begint op te rukken.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:16 schreef Ri-Klain het volgende:
Ik heb nog een vraagje over Vietnam:
De Marshall-hulp was toch een onderdeel van de Containment politiek?
Maar wat zijn dan andere onderdelen??
De wederopbouw van West-Europa natuurlijk. Wij blij, zij blij, want dan kunnen ze weer mooi handel drijven met ons in de toekomst. Verder ook een stukje containment ivm Griekenland die problemen had geloof ik ivm communisme.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:16 schreef Ri-Klain het volgende:
Ik heb nog een vraagje over Vietnam:
De Marshall-hulp was toch een onderdeel van de Containment politiek?
Maar wat zijn dan andere onderdelen??
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat de Marshall hulp hetzelfde is als de wederopbouw van West-Europa..quote:Op maandag 23 mei 2005 18:30 schreef Plantenbak het volgende:
[..]
De wederopbouw van West-Europa natuurlijk. Wij blij, zij blij, want dan kunnen ze weer mooi handel drijven met ons in de toekomst. Verder ook een stukje containment ivm Griekenland die problemen had geloof ik ivm communisme.
Economisch waren het dus vooral voordelen, sociaal gezien gingen ze er op achteruit.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:13 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
zoals het boek omschrijft is het niet duidelijk te zeggen of ze er op vooruit of op achteruit gingen.
er zijn een paar argumenten dat ze er op vooruit gingen zoals:
- ze waren niet meer afhankelijk van 1 inkomen, omdat de vrouw en kinderen ook werkten
- de gezinnen werden groter en er waren dus meer monden te voeden (klinkt als nadeel), maar nadat de kinderen ouder werden konden zij allemaal meehelpen om het gezinsinkomen te verhogen
* gezinnen werdern groter omdat de leeftijd van het trouwen omlaag ging
- De vraag naar arbeiders was vrij constant, waardoor er minder werkloosheid was. Hierdoor bleven de lonen op peil of werden verhoogd
- het werk in de fabrieken was vaak makkelijker (ze hoefden nog maar 1 ding te doen)
Argumenten waarom zij er op achteruit zijn gegaan
- Het leven in de fabriek was in het begin vaak onveilig
- de katoensector was gevoelig voor crises (met name door de onregelmatige afzet in Europa en Zuid Amerika)
- De meeste arbeiders leefden in embarmelijke omstandigheden (sloppenwijken - rugtegenrug woningen)
- Er kwam meer afstand tussen ouders en kinderen (het boek spreekt van dat het paternalisme verviel door het vroege werken van ouders en kinderen in de fabrieken, terwijl er vroeger gezamelijk binnenshuis werd gewerkt)
Ga zo maar door (heb een paar keer in het boek gekeken)
zoals ik al zei, geeft het boek geen uitsluitsel (volgens hen wordt er al jaren over gediscusieerd)quote:Op maandag 23 mei 2005 18:41 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Economisch waren het dus vooral voordelen, sociaal gezien gingen ze er op achteruit.
Maar ze verdienden niet genoeg om in betere woningen te wonen, dus eigenlijk gingen ze er in z'n totaal op achteruit.
Ja, dat is zo. Maar mijn conclusie zou dan zijn zoals ik hierboven zei.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:44 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
zoals ik al zei, geeft het boek geen uitsluitsel (volgens hen wordt er al jaren over gediscusieerd)
Het is maar net wat je belangrijker vind, economische vooruitgang of sociale.
Wat dacht je van het creeeren aan steun/vertrouwen voor Amerika? Zodat het communisme niet de overhand zou krijgen. De wederopbouw was mooi meegenomen.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:39 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat de Marshall hulp hetzelfde is als de wederopbouw van West-Europa..![]()
I know. Door de financiele steun stond Europa zeg maar in het krijt bij de VS .. Dus steun voor VS vanuit Europa..quote:Op maandag 23 mei 2005 18:46 schreef VoreG het volgende:
[..]
Wat dacht je van het creeeren aan steun/vertrouwen voor Amerika? Zodat het communisme niet de overhand zou krijgen. De wederopbouw was mooi meegenomen.
Ligt er maar net aan vanuit welke beginstelling je je betoog moet schrijven (of zou je die zelf mogen kiezen).quote:Op maandag 23 mei 2005 18:45 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Ja, dat is zo. Maar mijn conclusie zou dan zijn zoals ik hierboven zei.
quote:Op maandag 23 mei 2005 18:13 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
zoals het boek omschrijft is het niet duidelijk te zeggen of ze er op vooruit of op achteruit gingen.
er zijn een paar argumenten dat ze er op vooruit gingen zoals:
- ze waren niet meer afhankelijk van 1 inkomen, omdat de vrouw en kinderen ook werkten
De vrouw en kinderen werkten voor de industrialisatie ook gewoon hoor, op het platteland deed iedereen mee.
- de gezinnen werden groter en er waren dus meer monden te voeden (klinkt als nadeel), maar nadat de kinderen ouder werden konden zij allemaal meehelpen om het gezinsinkomen te verhogen
Je moet niet vergeten dat veel kinderen erg vroeg kwamen te overlijden, en dit kwam doordat veel kinderen al vroeg moesten werken. Dus er werd niet gewacht tot ze ouder waren. Ik betwijfel of dit een voordeel is. Zeker gezien het feit dat er op deze manier ook overbevolking in de steden ontstond
* gezinnen werdern groter omdat de leeftijd van het trouwen omlaag ging
- De vraag naar arbeiders was vrij constant, waardoor er minder werkloosheid was. Hierdoor bleven de lonen op peil of werden verhoogd
Vergeet niet dat er constant nieuwe arbeiders bijkwamen in de vorm van immigranten en mensen van het platteland. En als er een overschot aan aanbod van arbeid ontstaat gaan de fabriekseigenaren echt niet de lonen omhoog gooien. Zodra mensen over hun loon beginnen te zeuren vinden ze wel iemand anders die voor een hongerloontje wil werken
- het werk in de fabrieken was vaak makkelijker (ze hoefden nog maar 1 ding te doen)
Paternalisme was dat de werkgevers voor hun werknemers zorgden, bijvoorbeeld die huisjes die gebouwd werden. Dat heeft niks met de afstand tussen ouder en kind te makenquote:Op maandag 23 mei 2005 18:13 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
- Er kwam meer afstand tussen ouders en kinderen (het boek spreekt van dat het paternalisme verviel door het vroege werken van ouders en kinderen in de fabrieken, terwijl er vroeger gezamelijk binnenshuis werd gewerkt)
Ga zo maar door (heb een paar keer in het boek gekeken)
Wat jij zegt was volgens mij pas honderd jaar later niet in de begindagen van de industriele revolutiequote:
hoezo dat dan weerquote:Op maandag 23 mei 2005 18:57 schreef vilnius.inside het volgende:
[..]
Wat jij zegt was volgens mij pas honderd jaar later niet in de begindagen van de industriele revolutie![]()
Griekenland had veel problemen ( wrom geen idee ) en was arm (vooral de arbeiders). Arbeiders wilden dat alles eerlijk verdeeld werd in gelijke verhouding wat aansluit bij het communistische gedachtegoed waar ook alles eerlijk verdeeld is. Hierdoor zou Griekenland ( en dit geldt ook voor West-Europa ) snel in de handen van het gunstige lijkende communisme kunnen vallen. Hiervoor gebruikte de VS de Marshall-Hulp. Om die arme landen op te bouwen, en ze daarna producten van de VS te laten kopen, waardoor de VS daarvan weer zou profiteren. ( en waardoor het communisme dus niet kon uitbreiden = containment )quote:Op maandag 23 mei 2005 18:30 schreef Plantenbak het volgende:
[..]
De wederopbouw van West-Europa natuurlijk. Wij blij, zij blij, want dan kunnen ze weer mooi handel drijven met ons in de toekomst. Verder ook een stukje containment ivm Griekenland die problemen had geloof ik ivm communisme.
dank is groot (ook names klasgenoten op msnquote:Op maandag 23 mei 2005 19:08 schreef B4kst33n het volgende:
http://www.werkplaats.wolters.nl/lancashire.html
NL moet wel lukken tenzij er weer zo'n fijne tekst voor ons is uitgezochtquote:
Kwamen de problemen niet door de burgeroorlog?quote:Op maandag 23 mei 2005 19:00 schreef B4kst33n het volgende:
[..]
Griekenland had veel problemen ( wrom geen idee ) en was arm (vooral de arbeiders). Arbeiders wilden dat alles eerlijk verdeeld werd in gelijke verhouding wat aansluit bij het communistische gedachtegoed waar ook alles eerlijk verdeeld is. Hierdoor zou Griekenland ( en dit geldt ook voor West-Europa ) snel in de handen van het gunstige lijkende communisme kunnen vallen. Hiervoor gebruikte de VS de Marshall-Hulp. Om die arme landen op te bouwen, en ze daarna producten van de VS te laten kopen, waardoor de VS daarvan weer zou profiteren. ( en waardoor het communisme dus niet kon uitbreiden = containment )
Is er toch wel.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:21 schreef Z3R0-C00L het volgende:
[..]
NL moet wel lukken tenzij er weer zo'n fijne tekst voor ons is uitgezocht![]()
Neu.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:30 schreef s0k het volgende:
Hm...moet ook nog beginnen met leren. Zou een samenvatting doorlezen + tijdbalken en begrippen goed doornemen genoeg zijn?
Jewel zullen toch allemaal inzicht vragen zijn.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:30 schreef s0k het volgende:
Hm...moet ook nog beginnen met leren. Zou een samenvatting doorlezen + tijdbalken en begrippen goed doornemen genoeg zijn?
Opzich wel, maak anders ook nog een proefexamen of klik op dat linkje een paar posts hierboven.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:30 schreef s0k het volgende:
Ik denk omdat hij ook wel wist dat hij niet opnieuw herkozen zou worden omdat hij zich niet aan de afspraken had gehouden.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:40 schreef B4kst33n het volgende:
vraagje, waarom stelde Johnson zich niet herkiesbaar voor een tweede ambstermijn?
Kijk het vorige topic even door, daar staat het vrij duidelijk (al zeg ik het zelfquote:Op maandag 23 mei 2005 19:41 schreef Ri-Klain het volgende:
O ik heb nog een vraag![]()
Die Calico Act hield in dat import van katoen uit het oosten werd verboden en ook het dragen van katoen toch?
Maar Lancashire had daar geen last van. Gold die Act hier niet? Of was het omdat ze bombazijn maakte, en dus de wet 'omzeilden'?
calico act was vooral om de eigen wol-industrieproductieblablabla te beschermen tegen de goedkope 'katoentjes" uit India, Voor Lancashire gold dit niet want die maakte bombazijn bestaande uit linnen en katoen ... ofzoquote:Op maandag 23 mei 2005 19:41 schreef Ri-Klain het volgende:
Die Calico Act hield in dat import van katoen uit het oosten werd verboden en ook het dragen van katoen toch?
Maar Lancashire had daar geen last van. Gold die Act hier niet? Of was het omdat ze bombazijn maakte, en dus de wet 'omzeilden'?
Dat was de enige manier om ervoor te zorgen dat euhm... er een bepaald iets doorging. Ik weet niet meer precies watquote:Op maandag 23 mei 2005 19:40 schreef B4kst33n het volgende:
vraagje, waarom stelde Johnson zich niet herkiesbaar voor een tweede ambstermijn?
Volgens mijn boekje golden de Calico Acts niet in Lancashire. Dus zowel Calico als Bombazijn werd er gemaakt en gedragen in Lancashirequote:Op maandag 23 mei 2005 19:41 schreef Ri-Klain het volgende:
Calico Act was om de landeigenaren geld te laten verdienen.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:41 schreef Ri-Klain het volgende:
Hij was 'teleurgesteld' in de politiek.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:40 schreef B4kst33n het volgende:
Ik zou me niet druk maken als ik jou was. Is toch maar centraal examen en dat telt helemaal niet mee gelukkigquote:Op maandag 23 mei 2005 19:57 schreef Remzz het volgende:
Ow begin nu toch wel te twijfelen nog nooit van de Calico Act gehoort...
En ze golden niet in Lancashire omdat daar geen wolnijverheid was??quote:Op maandag 23 mei 2005 20:03 schreef Tom_Tom- het volgende:
'Calico is met kleurige patronen (dessins) bedrukt katoen. Het woord 'calico' is een vervorming van de plaatsnaam Calicut, een stad aan de Malabarkust (westkust) van India, waar al sinds de 17e eeuw veel bedrukt katoen vandaan kwam. Begin de 18e eeuw importeerde de Engelse Oost-Indische compagnie veel calico uit Bengalen (tegenwoordig Bangladesh).
De Calico Acts (calicowetten) waren bedoeld om de Engelse wolnijverheid te beschermen. Deze wetten verboden aanvankelijk alleen de import van bedrukte katoenen weefsels uit India. Maar al snel werd ook het gebruiken of zelfs dragen van alle bedrukte katoenen weefsels verboden, waar ze ook vandaan kwamen. Vrouwen die het verbod overtraden, werden soms op straat door woedende wolverevers aangevallen. In 1774 werden deze wetten afgeschaft.'
Volgens mijn boek zodat hij zich volledig kon gaan storten op de vredesonderhandelingen.quote:Op maandag 23 mei 2005 19:40 schreef B4kst33n het volgende:
Ik citeer uit mijn examenboekje:quote:Op maandag 23 mei 2005 19:40 schreef B4kst33n het volgende:
herverkaveling. De gemeenschappelijke gronden verdwenen en er werd grond uitgedeeld aan de hand van de grote van de bedrijven.quote:Op maandag 23 mei 2005 20:13 schreef s0k het volgende:
lama
Door vererving enzo werden de stukken landbouwgrond in Lancashire steeds verder opgedeeld in kleine stukjes waardoor ze eigenlijk onbruikbaar werden om echt op te verbouwen. Dus werden ze door de overheid verdeeld in verschillende kavels, omheind door heggen.quote:
niet door de overheid hoor, maar door het parlement, die via de Bill of Rights uit 1668 ofzo de feitelijke macht van de koning overnam, in het parlement zaten grootgrondbezitters en andere rijken, die van de enclosures profiteerdenquote:Op maandag 23 mei 2005 20:14 schreef Tom_Tom- het volgende:
[..]
Door vererving enzo werden de stukken landbouwgrond in Lancashire steeds verder opgedeeld in kleine stukjes waardoor ze eigenlijk onbruikbaar werden om echt op te verbouwen. Dus werden ze door de overheid verdeeld in verschillende kavels, omheind door heggen.
Amerika voer met boten in Noord-Vietnamese wateren --> (zogenaamde) aanval op die boten, uiting van agressie van Noord-Vietnam --> Reden voor oorlog, rest wat je zegt kloptquote:Op maandag 23 mei 2005 20:20 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
Wie kan mij in het kort uitleggen hoe het Tonkin-incident in elkaar steekt. Wat ik begrijp is dat Amerika aangevallen zou zijn op zee door torpedo's. Maar dat het gemanipuleerd is door de Amerikanen om een reden te hebben voor voeren van een oorlog tegen Noord Vietnam
Heb jij uberhaupt wel opgelet in de les?quote:Op maandag 23 mei 2005 20:24 schreef s0k het volgende:
waar gaat dit jaar de stelopdracht over? vietnam of lancashire?
http://werkplaats.wolters.nl/vietnam.htmlquote:Op maandag 23 mei 2005 20:26 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
Weet er iemand een beetje fatsoenlijke toets van Vietnam te vinden op internet? Op de Cd-rom heb ik al gemaakt dus heeft niet echt nut meer hehe
Misschien omdat Noord-Vietnam in ik meen 1974 alsnog de oorlog won door Zuid-Vietnam binnen te vallen en het land te verenigen?quote:
Het is toch nog steeds een redelijk communistisch beleid daar?? Vandaar de naam?quote:Op maandag 23 mei 2005 20:41 schreef B4kst33n het volgende:
nog 1 vraag, die weinig met de stof te maken heeft.
Waarom heet Saigon tegenwoordig Ho Chi Minh?
beetje tegenstrijdig, om de Zuid-Vietnamese hoofdstad de naam van een Noord-Vietnamese leider te geven
Weet je zeker dat dat Saigon is?quote:Op maandag 23 mei 2005 20:41 schreef B4kst33n het volgende:
nog 1 vraag, die weinig met de stof te maken heeft.
Waarom heet Saigon tegenwoordig Ho Chi Minh?
beetje tegenstrijdig, om de Zuid-Vietnamese hoofdstad de naam van een Noord-Vietnamese leider te geven
dit is van Wikipedia. Je hoeft vanaf 1975 niks meer over Vietnam te weten, maar omdat je zo geinteresseer bent ... :quote:Op maandag 23 mei 2005 20:46 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
Het is toch nog steeds een redelijk communistisch beleid daar?? Vandaar de naam?
Ik wilde het even zeker weten, als Saigon in januari 1975 viel had ik nog een aardig argument gehad voor 1974quote:Op maandag 23 mei 2005 20:50 schreef B4kst33n het volgende:
wikipedia doet wonderen hč VoreG
shame shame shamequote:Op maandag 23 mei 2005 20:47 schreef vanilla het volgende:
[..]
Weet je zeker dat dat Saigon is?
De 'tempel' van Ho Chi Minh staat namelijk in Hanoi, de hoofdstad ten tijde van de oorlog van Noord Vietnam. Ik denk eerder dat Hanoi nu ook bekend staat als Ho Chi Minh...
Nixonquote:Op maandag 23 mei 2005 21:04 schreef sn7ke het volgende:
Oh en bij NIXON moet dr nog ff bijstaan dat hij de N-vietnameze naar de onderhandelingstafel wou bombarderen (of was dat nou johnsons tactiek O_o)
Waar is Truman?quote:Op maandag 23 mei 2005 20:58 schreef sn7ke het volgende:
-knip-
Met dank aan vanilla
Ik heb een half uur gezocht om dit terug te vinden! Thanx
quote:Op maandag 23 mei 2005 21:12 schreef B4kst33n het volgende:
Truman = dood?
inderdaad, ik dacht ook dat dat truman was en niet eisenhowerquote:Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef Jaz het volgende:
[..]
Truman was toch van de containmentpolitiek...
iddquote:Op maandag 23 mei 2005 21:15 schreef Jaz het volgende:
[..]
Truman was toch van de containmentpolitiek...
Truman is van de Trumandoctrinequote:Op maandag 23 mei 2005 21:18 schreef Blu het volgende:
[..]
inderdaad, ik dacht ook dat dat truman was en niet eisenhower
Ja klopt:quote:Op maandag 23 mei 2005 21:21 schreef Bupatih het volgende:
Truman was na WO II (Truman-doctrine enzo) toch?
Dat zijn er wel meerdere denk k...quote:Op maandag 23 mei 2005 21:25 schreef Blu het volgende:
wie weet de volgende vraag:
vergelijk de ontwikkelingen, samenleving in lancashire met een andere katoenindustrie
Ongeveer hetzelfde als Gent in Belgiė en Twente hier.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:25 schreef Blu het volgende:
wie weet de volgende vraag:
vergelijk de ontwikkelingen, samenleving in lancashire met een andere katoenindustrie
Waar haal je die wijsheid vandaan? WAnt volgens mij klopt er geen fuck vanquote:Op maandag 23 mei 2005 21:36 schreef VoreG het volgende:
Het Tet-offensief was een aanval van binnenuit. De Vietcong bleek overal te zitten, in de legerbasissen in de steden en nog met groot materieel ook. Dit gaf de doorslag voor veel Amerikanen dat deze oorlog niet te winnen viel. De vietcong was ongrijpbaar
quote:Op maandag 23 mei 2005 21:37 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Waar haal je die wijsheid vandaan? WAnt volgens mij klopt er geen fuck van
Volgens mij klopt het wel degelijk.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:37 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Eehm dat klopt toch helemaal? Daar gaat het juist om de Vietcong was gewoon niet te verslaan omdat ze overal en nergens zaten.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:37 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
In Zuid Vietnam dachten de Amerikanen dat ze de stedelijke kernen in hun macht hadden maar dat bleek pijnlijk tegen te vallen toen de VC in januari / februari 1968 ineens wel geinfiltreerd bleek te zijn in die stedelijke kernen; Conclusie was dat de Amerikanen nu eigenlijk helemaal niks in hun macht haddenquote:Op maandag 23 mei 2005 21:38 schreef VoreG het volgende:
[..]
Waarom klopt er niks van?. Elke Zuid-Vietnamese stad lag onder vuur
Njaa hij introduceerde de domino-theorie .. wat het beleid zou gaan bepalen in Vietnam.. dus dat is het ongeveer.. (en hij begon met de steun voor Vietnam (financieel) of zit ik verkeerd)quote:Op maandag 23 mei 2005 21:47 schreef ChRoNiC het volgende:
Hmmz nou ja het zal wel.. Ik ben echt compleet in de war nu maar ik zie het morgen wel.
En wat heeft Eisenhower nou voor toegevoegde waarde voor Vietnam?
Geen enkele president heeft enige waarde gehad voro Vietnamquote:Op maandag 23 mei 2005 21:47 schreef ChRoNiC het volgende:
Hmmz nou ja het zal wel.. Ik ben echt compleet in de war nu maar ik zie het morgen wel.
En wat heeft Eisenhower nou voor toegevoegde waarde voor Vietnam?
Zoiets als jij dusquote:Op maandag 23 mei 2005 21:49 schreef B4kst33n het volgende:
Slijmballen, Je pakt je boek erbij typt het over en wordt ge-eerd door de fok!users die niet geleerd hebben maar zitten te fokken terwijl ze beter wel kunnen gaan leren ( is mij visie)
Of ik ben gewoon verrekte goedquote:Op maandag 23 mei 2005 21:49 schreef B4kst33n het volgende:
Slijmballen, Je pakt je boek erbij typt het over en wordt ge-eerd door de fok!users die niet geleerd hebben maar zitten te fokken terwijl ze beter wel kunnen gaan leren ( is mij visie)
Kan me niet voorstellen dat je alles goed had..quote:Op maandag 23 mei 2005 21:51 schreef ChRoNiC het volgende:
OKe dus domino theorie.
Ik heb wel geleerd trouwens, alleen had een paar vragen after all. Dus vandaar.
Verder ken ik het wel geod denk ik. Ik ga het gewoon proberen morgen. Net even Lancashire van vorig jaar gemaakt en had alles goed dus dat is een positief punt.
Volgens mij werd deze opgericht door een tal van groepen uit de Zuid-Vietnamese samenleving. Zij stichtten dus deze Nationale Bevrijdingsfront -> Vietcong. Maar ze zijn beide communistisch dus twijfel ik.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:53 schreef s0k het volgende:
de vietminh was van 'noorden' en onder leiding van ho chi minh. De vietcong was van de zuidelijke communisten. Maar stonden die ook onder bevel van ho chi minh?
nja ze werden gesteund en geleid door t noorden. door giap, de militaire vormgever die met Ho samenwerkte.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:53 schreef s0k het volgende:
de vietminh was van 'noorden' en onder leiding van ho chi minh. De vietcong was van de zuidelijke communisten. Maar stonden die ook onder bevel van ho chi minh?
oke ik zal eerlijk zijn ik had 1 punt niet.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:56 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat je alles goed had..![]()
Je hebt het over de Vietcong? Dat zeg ik tochquote:Op maandag 23 mei 2005 22:11 schreef Tali-banaan het volgende:
euhm VoreG, dit komt uit mijn boekie:
Het bevrijdingsfront bestond uit comm & niet-comm zuid-vietnamezen, maar werd geleid en gesteund vanuit noord vietnam. de amerikanen noemden hen zwarte pyamas (of spleetogen)
maar sja, in de visie van de vs waren t allemaal communisten natuurlijk
Ja oke dat klopt, maar dat had de Vietminh ook, maar daar mocht het niet duidelijk zijn.quote:Op maandag 23 mei 2005 22:15 schreef Tali-banaan het volgende:
nja je zei dat ze duidelijk communistisch waren, maar das dus nie zo. wel de leiding
Was de Vietminh niet bedoeld tegen de overheersing van de Japanners in WO 2 ?quote:Op maandag 23 mei 2005 22:07 schreef VoreG het volgende:
De vietminh waren het bevrijdingsleger om de Fransen eruit te schoppen, zij moesten neutraal lijken maar in feite stonden ze onder leiding van de communisten.
Lancashire it isquote:Op maandag 23 mei 2005 23:04 schreef Dinamiet het volgende:
Stelopdracht; vietnam of lancashire?
Dat is toch nog niet bekend? of wel?
Zelfde hier, daar besteed ik echt geen aandacht meer aan.. het lukt toch niet haha!quote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:01 schreef s0k het volgende:
jaartallen...pff, die leer ik al 3 jaar niet meer uit mn hoofd, haal ze toch wel weer door de war
Het gaat me natuurlijk om de volgorde van incidentenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:07 schreef Remzz het volgende:
Neu doe ik ook een beetje de volgorde weten maar echt jaartallen heb ik ook nooit geleerd
de examens daar moet je bestellen via cd, weet iemand waar oude examens nog online staan? Wil wel eens kijken of ik het nog kan na 6 jaar.quote:
examens.kennisnet.nlquote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:15 schreef greatgonzo het volgende:
[..]
de examens daar moet je bestellen via cd, weet iemand waar oude examens nog online staan? Wil wel eens kijken of ik het nog kan na 6 jaar.
Had ik ookquote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:14 schreef 2Drix het volgende:
Ben ik nou zo goed of zijn die oefenvragen op werkplaats.wolters nou gewoon supermakkelijk![]()
idd, ik ga straks ff naar laks toe mailen/bellen, want die vraag was echt belachelijk onduidelijkquote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:55 schreef 2Drix het volgende:
idd die bronnen die je zelf moest verzinnen wtf is dat![]()
Ik had een boek van Charles Dickens ofzo ingevuld...zal wel niet kloppen
Dat er veel werkgelegenheid was omdat ze de schade zo snel mogelijk wilde herstellen om de infrastructuur in stand te houden.quote:
dat is geen vwo toch ?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:17 schreef PLAE@ het volgende:
17. Door de bombardementen op Vietnam werd het dagelijks leven van de boeren erg zwaar, onder andere op het terrein van
* de voedselvoorziening
* de huisvesting
* de werkgelegenheid
Wat hadden jullie bij werkgelegenheid?
Ik zat ook zo van; wie the fuck is die generaal dan - en over die bronnen; gewoonweg achterlijkquote:Op dinsdag 24 mei 2005 11:52 schreef Djaser het volgende:
Hij was heel makkelijk.
Maar er waren twee dingen die echt nergens op sloegen: ten eerste die vraag over een Vietnamese generaal waar ik nog nooit van gehoord had, en die vier bronnen over de katoenindustrie die je zelf moest gaan verzinnen,
Ik had getuigenverklaringen van vrouwen die werkten in een fabriek en rapporten van inspecteurs ofzo, vraag mocht op zich wel duidelijker.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:22 schreef PLAE@ het volgende:
* Per prent met 1 argument uit te leggen waarom deze prent geen juist beeld geeft van de werkomstandigheden van vrouwen in de textielproductie.
*twee andere bronnen uit de periode 1750-1930 te noemen en per bron uit te leggen waarom die geschikter is om de gevolgen voor vrouwen van deze ontwikkelingen in Lancashire te tonen.
Let op: Deze bronnen staan niet in het bronnenboekje. Je moet zelf twee bronnen bedenken die volgens de leerlingen met kritiek geschikter zijn.
Ik dacht ook er komen natuurlijk allerlei inhoudelijke vragen over die acts enzo maar helemaal noppes....quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:30 schreef MuseMuse het volgende:
ik vond vietnam trouwens makkelijker dan lancashire, voor die laatste had ik net zo goed niet voor kunnen leren![]()
Zo goed als zeker geen lesstof inderdaad, die vraag 16. Heb het LAKS al op de hoogte gesteldquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:27 schreef PLAE@ het volgende:
die generaal khan is niks over te vinden met google![]()
Inderdaad, ik heb dat punt maar overgeslagenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:39 schreef 2Drix het volgende:
what the fuck bedoelen ze nou met die bronnen die je zelf moet verzinnen
ik snap er nog steeds geen zak van![]()
jaarverslagen van gemeenten of parochien?? dagboeken?? flikker lekker op...wat is dit voor bullshit
Volgens mij moest je gewoon voorbeelden noemen van bronnen die ze zouden kunnen gebruiken voor zoiets,... ik dacht een protestverslag van een illegale vakbond van de fabrieksarbeiders en een dagboek van een vrouw uit die tijd.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:09 schreef Zephyrus het volgende:
[..]
Inderdaad, ik heb dat punt maar overgeslagenmisschien is er iemand die wel weet waar je die vandaan dingen vandaan moest halen? Of moest je ze gewoon uit je duim zuigen ofzo...
lmfao! heb ik ook gedaan .. wat een KUT film zeg ... sjonge jonge, halverwege gewoon mee genoktquote:Op dinsdag 24 mei 2005 08:00 schreef Baloetjuh het volgende:
Gister nog ff the deer hunter gekeken, dacht t staat in mn boek, zal wel een interressante film zijn!
NOT!! was geen fuck aan.. heb er ook niet veel aan gehad. maar ik snap wel alles...
sterkte iedereen!!
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:19 schreef s0k het volgende:
de plantages die kapot werden gebombardeerd. Duh
Die boeren kunnen nou eenmaal niet fijn werken in zo'n krater
Iddquote:Op dinsdag 24 mei 2005 13:32 schreef s0k het volgende:
komt wel vaker voor dat er meerdere goede antwoorden zijn die niet op dat standaard formuliertje staan
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |