Reform Billquote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
En de Corn Laws werden afgezet nadat iedereen kiesrecht kreeg ofzo.
Hoe heette die beslissing ook weer? (dat grenzen van de kiesdistricten werden veranderd)?
De Corn Laws werden eerst in stand gehouden, maar na druk van een hele grote groep mensen toch uiteindelijk verworpen. Was dat niet de Reform Bill?quote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
Hoe heette die beslissing ook weer? (dat grenzen van de kiesdistricten werden veranderd)?
Wat wil je doen aan Nederlands? Je moet een tekst lezen en vragen beantwoorden, dat valt niet te oefenen als je dat nu nog moet doen is het hopeloosquote:Op maandag 23 mei 2005 16:10 schreef S-Two het volgende:
Omdat iedereen van het vwo hier reageert stel ik hier maar ff de vraag
Gaan jullie ook nog wat doen aan Nederlands? Geschiedenis is duidelijk wat we moeten leren, en dat heb ik wel onder de knie, maar voor nederlands heb ik eigenlijk geen idee
Corn Laws werden afgeschaft door de jarenlange inzet van de Anti Corn Law League. Uiteindelijk heeft prime minister Peel de boel afgeschaft, ondanks dat hij conservatief was. Hommeles in de partij dus.quote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
Reform Bill (1832)quote:Op maandag 23 mei 2005 16:09 schreef Skv het volgende:
Dat dacht ik dus ook al, najah zometeen ff een oud examentje bekijken en dan vanavond die lijsten achterin de geschiedenis boekjes ff doornemen. Dan zijn we wel klaar voor morgenquote:Op maandag 23 mei 2005 16:11 schreef VoreG het volgende:
[..]
Wat wil je doen aan Nederlands? Je moet een tekst lezen en vragen beantwoorden, dat valt niet te oefenen als je dat nu nog moet doen is het hopeloos
En een samenvatting schrijven, dat is ook wel te doen. Kernzinnen onderstrepen en er iets moois van maken. Valt niet te leren.
Geschiedenis bestaat nu uit 2 onderwerpen. Vietnam en Lancashire/Industriele Revolutie. Dat is anders dan 6 jaar geledenquote:Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef greatgonzo het volgende:
staan ergens ook nog de examens van dit jaar online, met vraag en antwoord?
Wil wel weer eens zo'n examen maken, nadat ik er zelf 6 jaar terug aan moest geloven.
www.havovwo.nlquote:Op maandag 23 mei 2005 16:13 schreef greatgonzo het volgende:
staan ergens ook nog de examens van dit jaar online, met vraag en antwoord?
Wil wel weer eens zo'n examen maken, nadat ik er zelf 6 jaar terug aan moest geloven.
quote:Op maandag 23 mei 2005 16:17 schreef boyv het volgende:
tvp
Ik ook denk ik, twijfelde er eerst nog wel aan, maar na al die vragen snap ik het wel denk ikquote:
Die nomering ligt tussen 0 en 2 lees ik. Maar komt het echt wel eens voor dat er voor deze uitersten gekozen wordt? Meestal ligt het toch rond de 1 ofniet?quote:Op maandag 23 mei 2005 16:18 schreef VoreG het volgende:
http://www.havovwo.nl/vwo/vgs/bestanden/vgs05itab.pdf
60 punten
Eindcijfer tussen 6,8 en 8,8
Das vrij ruim
De normering bij examens als Engels en Frans ligt vaak op 0,1 of 0,2, omdat er een groot aantal meerkeuze vragen tussen zit. Echter kwamen er vorig jaar voor Engels duizenden klachten binnen over het VWO-examen, dat toen besloten is de normering op 1,1 te zetten.quote:Op maandag 23 mei 2005 16:52 schreef Lennn het volgende:
nee het gemiddelde ligt, tenminste bij frans, rond de 0,1
dus waarom het tot 2 gaat is mij ook een raadsel
valse hoop..
Een casus? Que?quote:Op maandag 23 mei 2005 17:49 schreef sn7ke het volgende:
Ik hoorde verschillende geruchten. Wat is waar en wat niet?
1. We moeten een betoog over Lancashire schrijven. We krijgen daarnaast alleen vragen over vietnam en niet over Lancashire
2. We moeten een betoog over Lancashire schrijven, daarnaast krijgen we een casus over vietnam.....
Wat is waar en wat niet?!! O_O!
Ja, als je naar vorige examens kijkt zoiets. Omdat bij Lancashire de betoogopdracht zit, heb je daar minder vragen dan bij Vietnam. Verder denk ik dat het aantal punten 50/50 verdeeld is.quote:Op maandag 23 mei 2005 17:51 schreef VoreG het volgende:
casus?
We krijgen een betoog over lancashire + 2/3 vragen de rest is Vietnam
Een casus op een examen?quote:Op maandag 23 mei 2005 17:53 schreef sn7ke het volgende:
lol, een casus is een soort van eigen onderzoek dat je moet doen. Over een bepaald onderwerp. Zoals het tonkin incident (zie je loep op vietnam boek als je die hebt)
Anway, ik vraag me dus af waar dat betoog in godsnaam over gaat.....(ja lancashire dus, maar wat hoe?!)
eitje.. staat letterlijk in het boekquote:Op maandag 23 mei 2005 17:56 schreef sn7ke het volgende:
Ja een betoog over lancashire dus. De geen die ik had gemaakt ging over of de arbeiders er nou wel of niet op vooruiit waren gegaan...Iets in die richting
Alles wordt duidelijk aangegevenquote:Op maandag 23 mei 2005 18:00 schreef Skv het volgende:
Betoog
Moet zo'n ding lang worden dan?
Of iets van 100 woorden over dat het allemaal heel gezellig was daar?
Gingen ze er wel of niet op vooruit?quote:Op maandag 23 mei 2005 17:56 schreef sn7ke het volgende:
Ja een betoog over lancashire dus. De geen die ik had gemaakt ging over of de arbeiders er nou wel of niet op vooruiit waren gegaan...Iets in die richting
zoals het boek omschrijft is het niet duidelijk te zeggen of ze er op vooruit of op achteruit gingen.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:03 schreef Skv het volgende:
[..]
Gingen ze er wel of niet op vooruit?
Was toch iets dat ze er wel op vooruit gingen omdat de fabriekseigenaren hun meer hielpen, maar nog steeds tov het platteland een kutpositie hadden?
Het geven van steun aan regeringen (Zuid Vietnam ook meen ik?) waar het communisme begint op te rukken.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:16 schreef Ri-Klain het volgende:
Ik heb nog een vraagje over Vietnam:
De Marshall-hulp was toch een onderdeel van de Containment politiek?
Maar wat zijn dan andere onderdelen??
De wederopbouw van West-Europa natuurlijk. Wij blij, zij blij, want dan kunnen ze weer mooi handel drijven met ons in de toekomst. Verder ook een stukje containment ivm Griekenland die problemen had geloof ik ivm communisme.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:16 schreef Ri-Klain het volgende:
Ik heb nog een vraagje over Vietnam:
De Marshall-hulp was toch een onderdeel van de Containment politiek?
Maar wat zijn dan andere onderdelen??
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat de Marshall hulp hetzelfde is als de wederopbouw van West-Europa..quote:Op maandag 23 mei 2005 18:30 schreef Plantenbak het volgende:
[..]
De wederopbouw van West-Europa natuurlijk. Wij blij, zij blij, want dan kunnen ze weer mooi handel drijven met ons in de toekomst. Verder ook een stukje containment ivm Griekenland die problemen had geloof ik ivm communisme.
Economisch waren het dus vooral voordelen, sociaal gezien gingen ze er op achteruit.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:13 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
zoals het boek omschrijft is het niet duidelijk te zeggen of ze er op vooruit of op achteruit gingen.
er zijn een paar argumenten dat ze er op vooruit gingen zoals:
- ze waren niet meer afhankelijk van 1 inkomen, omdat de vrouw en kinderen ook werkten
- de gezinnen werden groter en er waren dus meer monden te voeden (klinkt als nadeel), maar nadat de kinderen ouder werden konden zij allemaal meehelpen om het gezinsinkomen te verhogen
* gezinnen werdern groter omdat de leeftijd van het trouwen omlaag ging
- De vraag naar arbeiders was vrij constant, waardoor er minder werkloosheid was. Hierdoor bleven de lonen op peil of werden verhoogd
- het werk in de fabrieken was vaak makkelijker (ze hoefden nog maar 1 ding te doen)
Argumenten waarom zij er op achteruit zijn gegaan
- Het leven in de fabriek was in het begin vaak onveilig
- de katoensector was gevoelig voor crises (met name door de onregelmatige afzet in Europa en Zuid Amerika)
- De meeste arbeiders leefden in embarmelijke omstandigheden (sloppenwijken - rugtegenrug woningen)
- Er kwam meer afstand tussen ouders en kinderen (het boek spreekt van dat het paternalisme verviel door het vroege werken van ouders en kinderen in de fabrieken, terwijl er vroeger gezamelijk binnenshuis werd gewerkt)
Ga zo maar door (heb een paar keer in het boek gekeken)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |