Dat ligt eraan hoe groot je sensor/film is, de afstand van je onderwerp tot de camera, etc.quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:24 schreef Gizz het volgende:
Ik gebruik mijn 1.8 nooit op 1.8, meestal een kleiner diafragma. Op 1.8 is de DOF zo flinterdun dat het vrijwel nergens bruikbaar voor is, op 1.4 lijkt me dat nog erger.
Deze foto is gemaakt met behulp van een EF25 II extensiontubequote:Op dinsdag 19 april 2005 21:51 schreef Kokomo het volgende:
Mijn objektieven staan dus niet toe om op kortere afstand te fotograferen.
Met tubes lukt dat wel, ben alleen benieuwd of de kwaliteit eronder te lijden heeft en of er goedkopere tubes voor canon zijn die goed werken
Dit is een nieuwe lens van Sigma, gemaakt voor digitale camera's. Op specificaties ziet het er een goede lens uit, ik ben benieuwd naar je resultaat (als je'm gaat kopen)quote:Op woensdag 20 april 2005 12:40 schreef TripleM het volgende:
.....
sigma 18-50/2.8 dc ex if asph canon-af ¤ 409,00
Dankje!quote:Op woensdag 20 april 2005 14:51 schreef Gizz het volgende:
Super nieuw is hij niet, ik zie op internet reviews van Augustus vorig jaar. Maar de reviews zijn wel overwegend positief
Gefeliciteerd met je aankoop
quote:Op woensdag 20 april 2005 15:41 schreef TripleM het volgende:
[..]
Dankje!Waar had je die reviews gevonden als ik vragen mag? Ben wel benieuwd om er nog wat meer over te lezen, al heb ik gelet op budget, zoombereik en diafragma wel een goede keus gemaakt denk ik.
nog een keer nog een keerquote:Op woensdag 20 april 2005 20:30 schreef Kokomo het volgende:
nog een keer
http://www.photographyreview.com/35mm,Zoom
/Sigma/PRD_331078_3128crx.aspx#reviews
Euhmm, wel een aantalquote:Op donderdag 21 april 2005 21:08 schreef ultra_ivo het volgende:
Had je een speciale reden om juist dit objectief te kopen?
Bij teleobjectieven is dit bijna altijd het geval. Het perspectief wordt gecomprimeerd, de achtergrond komt dichterbij. De scherptediepte is klein. Hoe langer de brandpuntsafstand, hoe sterker het perspectief wordt gecomprimeerd.quote:Op vrijdag 22 april 2005 09:58 schreef TripleM het volgende:
Ik las in de nieuwe ZOOM het volgende, misschien wil iemand me dit uitleggen.. Er stond iets van "stel vooral bij lange lenzen beperkt scherp", oftewel met weinig scherptediepte.. Nu stond daaronder een foto, genomen van een of andere cheeta, met 450mm zoom genomen, F5, en die had een hele kleine scherptediepte! Ik heb altijd geleerd/gelezen dat scherptediepte wordt beperkt als je een groot diafragma neemt, en/of dichtbij het onderwerp staat. Maar 450mm zoom, dan zul je er niet dichtbij staan, en F5 is ook niet zo vreselijk groot. Hoe zit dit?
f5 is dan volgens jou niet vreselijk groot, maar dit is afhankelijk van de lens. Als je de specificaties van de lens weet, zal je zien dat deze f5 zo ongeveer de grootste opening van de lens is.quote:Bij objectieven met een korte brandpuntsafstand gaat de overgang van het scherptegebied naar het onscherpe gebied zeer geleidelijk. In de weliswaar onscherpe delen zijn toch nog aardig wat details waar te nemen.
Het gebied dat buiten de scherpte valt is toch nog zo "scherp", dat het beeld nog herkenbaar is. Bij lagere lichtsterkte of kleine diafragmaopening geldt dat nog sterker.
Bij lange brandpuntsafstanden is de mate van onscherpte buiten het scherptegebied groter.
Bij zeer lange telelenzen en een grote diafragmaopening is de overgang van scherpte naar onscherpte zó abrupt, dat in achter- en voorgrond totaal geen tekening meer aanwezig is.
Ik ga meteen zoeken. Maar het vergroten van je brandpuntafstand, wat zijn daar de voor- en nadelen van? Is dat hetzelfde als de 1.6 factor waarmee ik afstanden moet vermenigvuldigen omdat ik een 350D heb? Dus dan zou het (ik noem maar wat) 200 x 1.6 x 2 worden?quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:40 schreef Gizz het volgende:
De canon is zeker het scherpst.
Kijk ook eens naar de 80-200 2.8L als je die 2e hands kunt vinden. Kost rond de 500-600 2e hands en hij is scherper dan de 70-200 2.8L.
Met extenders vergroot je de brandpuntafstand met respectievelijk 1.4 en 2x.
zo ongeveer wel jaquote:Op vrijdag 29 april 2005 10:50 schreef TripleM het volgende:
[..]
Ik ga meteen zoeken. Maar het vergroten van je brandpuntafstand, wat zijn daar de voor- en nadelen van? Is dat hetzelfde als de 1.6 factor waarmee ik afstanden moet vermenigvuldigen omdat ik een 350D heb? Dus dan zou het (ik noem maar wat) 200 x 1.6 x 2 worden?
Ja, dat klopt.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:50 schreef TripleM het volgende:
[..]
Ik ga meteen zoeken. Maar het vergroten van je brandpuntafstand, wat zijn daar de voor- en nadelen van? Is dat hetzelfde als de 1.6 factor waarmee ik afstanden moet vermenigvuldigen omdat ik een 350D heb? Dus dan zou het (ik noem maar wat) 200 x 1.6 x 2 worden?
Niet helemaal. Die factor van 1.6 versmalt alleen de beeldhoek. Bij een toename van het brandpunt haal je je object als het ware dichterbij (net als een verrekijker). Het lijkt alsof het hetzelfde is maar dat is het niet. Een 35mm foto aan de boven-, onderkant en de zijkanten afknippen is hetzelfde als de 1.6 factor bij digitale toestellen. Bij een convertor verleng je daadwerkelijk de brandpuntafstand, met verlies van lichtsterkte (en scherpte, maar dat is een ander probleem).quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:50 schreef TripleM het volgende:
[..]
Dat verlies van scherpte is bij de canon extenders nauwelijks te merken. Misschien is ie er wel, maar de L lenzen (op normale lenzen past hij niet) zijn zo goed dat je het op normale afdrukken (tot 30x40) zeker niet merkt.quote:Op vrijdag 29 april 2005 13:21 schreef mbeis het volgende:
[..]
Niet helemaal. Die factor van 1.6 versmalt alleen de beeldhoek. Bij een toename van het brandpunt haal je je object als het ware dichterbij (net als een verrekijker). Het lijkt alsof het hetzelfde is maar dat is het niet. Een 35mm foto aan de boven-, onderkant en de zijkanten afknippen is hetzelfde als de 1.6 factor bij digitale toestellen. Bij een convertor verleng je daadwerkelijk de brandpuntafstand, met verlies van lichtsterkte (en scherpte, maar dat is een ander probleem).
Nee dat is niet per se beter. De beeldhoek wordt alleen kleiner. Bij de 1.6 factor haal je je object niet dichterbij zoals met een verrekijker (en zoals bij werkelijke toename van het brandpunt). Er wordt alleen aan de boven-, onder- en zijkanten als het ware een stuk vanaf geknipt t.o.v. 35mm.quote:Op vrijdag 29 april 2005 14:07 schreef TripleM het volgende:
Dus die 1.6 factor van mn 350D is eigenlijk 'beter' dan het verlengen van de brandpuntafstand? Omdat het met mn 350D straks lijkt of ik 320mm zoom heb, maar ik eigenlijk 200 heb. Toch?
Ik bedoel met beter dat ik meer zoom wil, zonder nadelige gevolgen als lichtsterkte kwijtraken. Alleen krijg ik dus maar niet begrepen wat nou het verschil is tussen de 1.6 factor en het gebruik van zo'n extender, als het gaat om een onderwerp zo 'groot mogelijk in beeld krijgen' (alsof het meer zoom is/zou zijn).quote:Op vrijdag 29 april 2005 14:14 schreef mbeis het volgende:
[..]
Nee dat is niet per se beter. De beeldhoek wordt alleen kleiner. Bij de 1.6 factor haal je je object niet dichterbij zoals met een verrekijker (en zoals bij werkelijke toename van het brandpunt). Er wordt alleen aan de boven-, onder- en zijkanten als het ware een stuk vanaf geknipt t.o.v. 35mm.
Wat er beter is(als je scherper/contrastrijker etc. bedoelt tenminste) hangt eerder af van de kwaliteit van het objectief.
Dat is nog heel erg beschaafd. Ik ben al eens moeten gaan zakken tot 2.0, 1/50, 1600 ISO en 85mm. Dat was met de Jupiter.quote:2.8, 1/100, 800 ISO, 50mm
Waarom is een zoom een must?quote:Op vrijdag 29 april 2005 18:56 schreef horney_dorney het volgende:
geen AF is in dit geval geen optie (de FD lenzen van canon werken niet op EOS) En een zoom is voor reportages een must, als dat een rol speelt althans. Eindig je toch in dat dure, vrij lichtsterke zoomsegment. Maar ik ben met je eens dat vaste lenzen kwalitatief beter zijn en veel goedkoper.
Ik kan zoals je zei de ISO-waarde verhogen.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:34 schreef Gizz het volgende:
Maar je hebt toch niks te klagen over de scherpte van de lens die je nu hebt? Met deze lens zul je met weinig licht op 200 iso ook bewogen foto's krijgen hoor.
Dat is de versie mét IS en USM, wel ietsje duurder, maar dat is zeker een fijn lensje. Je kunt ook de versie zonder nemen, die is 169¤. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat de lens is die ik had, of de prijs is drastisch gedaald.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:20 schreef roaddevil het volgende:
Je bedoelt deze ? Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS van ¤ 392.00 Iets over het richt-budget, maar idd wel nog een iets breder bereik.
Overigens was deze lens een half jaar terug nog 515¤, een behoorlijke prijsval gemaakt dus. Ik overwoog hem destijds, maar nam een 70-200 f4 L, die ligt duidelijk wel boven je budget, maar ik hoor op van de prijs eigenlijk.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:20 schreef roaddevil het volgende:
Je bedoelt deze ? Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS van ¤ 392.00 Iets over het richt-budget, maar idd wel nog een iets breder bereik.
ik weet niet of die met usm en IS optisch beter is maar dat ding zonder usm en is is zooooooooooooooooooooooooooquote:Op zondag 8 mei 2005 22:20 schreef roaddevil het volgende:
Ik heb de 90-300 en die lens is wel lekker voor natuurfotografie. Voor concerten is hij nogal lastig te gebruiken wegens helemaal niet lichtsterk.quote:Op zondag 8 mei 2005 22:15 schreef roaddevil het volgende:
Ik wil in de loop van deze maand een Eos 20D aanschaffen met een 18-55 kitlens.
Daarnaast zoek ik er voor het grotere bereik er een zoomlens naast.
Nu zag ik bij de bekende fotowinkel in Den Ham deze 2 objectieven staan:
Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM ø 58mm ¤ 199.00
Canon EF 100-300/4.5-5.6 USM ø 58mm ¤ 295.00
......
hmm interessante optiequote:Op maandag 9 mei 2005 16:02 schreef Gizz het volgende:
Aan die DO lens heb je ook niet super veel, dan krijg je veel bewegingsonscherpte (lens staat wel stil, maar springende artiesten op het podium niet.
Voor het geld van de 70-200 4L kun je beter een 80-200 2.8L of [b]sigma 70-200 2.8 kopen..[b]
Je hebt er niet overheen gelezen hoor, ik heb het bericht later aangepast. Sorry voor de onduidelijkheid. In ieder geval bedankt voor alle tips. Die L serie is uiteraard het meest interessant, maar ook bijzonder prijzig. Misschien dat ik ter overbrugging(moet toch ook eerst de camera leren kennen) een leuk 2e hands budget lensje er bij neem, en dan hard doorsparenquote:Op maandag 9 mei 2005 16:47 schreef elcastel het volgende:
Concertfotografie ....... oké vergeet mijn voorgaande advies over die goedkopere lenzen, (ook) hier had ik overheen gelezen, zoek maar meer in de f2.8 inderdaad.
(het scheelt 1000¤ maar ja)
Heb die lens al een tijdje en ben heel erg tevreden over, een absolute topper.quote:Op maandag 9 mei 2005 17:37 schreef TripleM het volgende:
Ik heb em nog niet echt heel goed kunnen testen, maar ik ben tot nu toe HEEL tevreden met mijn Canon 70-200 2.8L USM.. Hopelijk heb ik overmorgen wat goede foto's..
[afbeelding]
Is dit vanuit de hand gemaakt of met statief?quote:Op maandag 9 mei 2005 19:55 schreef Kokomo het volgende:
[..]
Heb die lens al een tijdje en ben heel erg tevreden over, een absolute topper.
[afbeelding]
B&H Photo & videoquote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:47 schreef Rewimo het volgende:
Weet je toevallig of de Canon EF 100mm macrolens daar ook goedkoper is? Kost hier ¤ 488 (goedkoopste wat ik heb kunnen vinden). Heb je misschien een site voor me met prijzen van Canonlenzen in Amerika?
De 70-300 is traag en onscherp, de 70-200 is het tegenovergestelde.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:39 schreef Schimmetje het volgende:
Ik ben wel benieuwd of mensen die Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS hebben vergeleken met de Canon EF 70-200mm f/4L USM. IK ga binnenkort naar amerika en zou deze daar dus kunnen aanschaffen. Dan is het prijsverschil maar 100 euro.
Ik heb prima ervaringen met die zaak, ik koop meestal aldaar maar heb ook wel eens een 50 mm F1.4 laten opsturen, hou er wel rekening mee dat je eventueel wat belasting erover moet betalen maar dan nog is het veel goedkoperquote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:18 schreef Rewimo het volgende:
Re, heb jij goede ervaringen met die zaak? De Canon 100mm kost daar omgerekend (inclusief verzendkosten) 326 euro. Dat scheelt dus nogal wat!
hmmm grappig,, ik heb vorige maand een stel lenzen en bijbehoren gekocht voor 850 Euro totaal, hier in Nederland zou ik 1500 Euro kwijt zijn, tel uit je winstquote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:37 schreef Gizz het volgende:
[..]
De 70-300 is traag en onscherp, de 70-200 is het tegenovergestelde.
Ik raad je trouwens af om de lens in de VS te kopen.
Bij B&H in New York kost hij 460 euro.
Hier in Nederland bij foto Konijnenberg na de rebate 502.
Door in de VS te kopen bespaar je misschien 42 euro, en als de douane je pakt ben je zelfs duurder uit. Koop hem dan lekker bij foto konijnenberg zodat je hem deze week al in huis hebt.
Ga je toevallig nog die kant uit binnenkort?quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:06 schreef Re het volgende:
Ik heb prima ervaringen met die zaak, ik koop meestal aldaar maar heb ook wel eens een 50 mm F1.4 laten opsturen, hou er wel rekening mee dat je eventueel wat belasting erover moet betalen maar dan nog is het veel goedkoper
In Juli pas weer, moet volgende week wel naar Atlanta, ik kan daar de prijzen wel even checkenquote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:10 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ga je toevallig nog die kant uit binnenkort?![]()
Kan met andere lenzen misschien veel schelen, maar die 70-200 4L is nu gewoon erg scherp geprijsd in Nederland. Trouwens niet alleen de 70-200, volgens mij krijg je op de 10-22 en 17-40 ook 100 euro korting.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:08 schreef Re het volgende:
[..]
hmmm grappig,, ik heb vorige maand een stel lenzen en bijbehoren gekocht voor 850 Euro totaal, hier in Nederland zou ik 1500 Euro kwijt zijn, tel uit je winst
Oeh, nou, als je dat wilt doen graag!quote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:15 schreef Re het volgende:
In Juli pas weer, moet volgende week wel naar Atlanta, ik kan daar de prijzen wel even checken
Helemaal mee eens. Al heb ik de 75-300 een tijdje gebruikt om te leren en hij viel me niet zo tegen als anderen, zo lees ik. Echter met de 70-200 f4 (die ik daarna heb gekocht) waan je je in een andere wereld, de USM is zeer snel en muisstil. Ook zijn de foto's retescherp, de f4 staat dan ook bekend als een zeer goede lens en is uitermate geschikt voor mensen die zich geen f2.8 willen of kunnen veroorloven.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:37 schreef Gizz het volgende:
Door in de VS te kopen bespaar je misschien 42 euro, en als de douane je pakt ben je zelfs duurder uit. Koop hem dan lekker bij foto konijnenberg zodat je hem deze week al in huis hebt.
Zeer interessante actie, vooral omdat het geldig is tot 31december !!! Kan ik nog lekker ff sparen, en in de herfst toch een EF 70-200/4.0 L kopen met 100 euro kortingquote:Op dinsdag 10 mei 2005 13:15 schreef Gizz het volgende:
[..]
Kan met andere lenzen misschien veel schelen, maar die 70-200 4L is nu gewoon erg scherp geprijsd in Nederland. Trouwens niet alleen de 70-200, volgens mij krijg je op de 10-22 en 17-40 ook 100 euro korting.
Hier staan alle kortingen
Zoals je ziet hebben ze het over een actie voor mensen die een 20D of 350D hebben, maar je kunt gewoon het bonnenboekje bestellen en gebruik maken van de korting.
Het past dus allemaal lekker met de extension tube. Het nadeel is dat je maar scherp kan stellen tot een meter of 5quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:26 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat suf dan dat die dingen wel allebei EF heten![]()
Maar zou het met zo'n extension tube op te lossen zijn? voeg je dan niet kunstmatig oneigenlijk lengte toe zodat je het nooit meer scherp krijgt?? En bestaat er dan wel een extension tube die EN aan de ene kant op de converter EN aan de andere kant op de lens past?
ehm... jahquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:30 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Deze combinatie 90-300 en 2xII samengevoegd met zeen extension tube (EF25 II)
[afbeelding]
ja, nou, dat zal me strikt genomen worst wezenquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:33 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Het past dus allemaal lekker met de extension tube. Het nadeel is dat je maar scherp kan stellen tot een meter of 5![]()
gelukkig heeft Canon een mooi overzicht van alle lenzen ism met extensions.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:36 schreef berc het volgende:
[..]
ehm... jah
hoeveel centimeter kom je dichterderbijder als je een 100mm macro gebruikt met eenne ef25 ll (tussenring toch?)
Ik bedoelde niet vanaf een meter of 5, maar echt TOT een meter of 5.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:40 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
ja, nou, dat zal me strikt genomen worst wezenAls ik die raket zo zie liggen ben je meteen al halverwege die 5 meter (bij wijze van spreken dan
) En sowieso, een TELEconverter heb je toch niet voor afstanden onder de 5 meter, dus zo spannend is dat allemaal niet. Dan koop ik er met liefde nog ff die extension tube bij, meer dan een paar tientjes zal dat ook niet zijn toch?
Het gaat er mij ff om dat ik die converter niet voor de kat z'n geslachtsopening gekocht heb
jezusquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:44 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet vanaf een meter of 5, maar echt TOT een meter of 5.
Ik kan de effectieve afstand niet opzoeken in het overzicht omdat er nergens sprake is van een combinatie extension en extender![]()
Heb je al eens naar die L lens gekeken die ik een paar posts hoger aangaf? Geen idee wat de prijs daar nu van is, maar die lens is echt super. De usm is sneller dan van eender welke andere lens die ik bezit, hij is echt scherp en met extender nog een behoorlijke f5.6 op 400mm. Als je ooit nog van plan bent een lichtsterke lens te kopen (dan kom je bijna vanzelf bij de L-serie terecht) is het bijhouden van die extender geen slecht idee.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:49 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
jezus
lekker dandus het past wel leuk, maar je hebt er geen ruk aan. Okee dan. Eens kijken of er nog wat te annuleren is. De rembours-postbode zomaar weer wegsturen is ook niet erg netjes natuurlijk
Ja daar zat ik ook aan te denken. Dan zou het toch nog ergens goed voor zijnquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:49 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
De EF25II heeft op de 90-300 een werkafstand van 1 meter tot 4 meter. Met de EF2xII lijkt deze afstand ongeveer behouden, maar je vergroting neemt sterk toe dus is de combinatie erg lekker voor macro's van insecten waar je niet echt dichtbij kan komen.
ehm waarom snap ik dit nietquote:Op woensdag 11 mei 2005 15:42 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
gelukkig heeft Canon een mooi overzicht van alle lenzen ism met extensions.
100mm f2.8 macro usm --> EF12II -> 139 - 827mm (working distance)
EF25II -> 129 - 416mm (working distance)
ja okee.... ruim 1100 euro kost die in f/2.8quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:52 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Heb je al eens naar die L lens gekeken die ik een paar posts hoger aangaf? Geen idee wat de prijs daar nu van is, maar die lens is echt super. De usm is sneller dan van eender welke andere lens die ik bezit, hij is echt scherp en met extender nog een behoorlijke f5.6 op 400mm. Als je ooit nog van plan bent een lichtsterke lens te kopen (dan kom je bijna vanzelf bij de L-serie terecht) is het bijhouden van die extender geen slecht idee.
Je hebt 2 extension tubes. De 12 en de 25, ze verlengen je brandpuntsafstand dus met 12 of 25mm. Als je een fotozaak binnenloopt (die Canon materiaal verkoopt) kan men hem bestellen.quote:Op woensdag 11 mei 2005 15:58 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja daar zat ik ook aan te denken. Dan zou het toch nog ergens goed voor zijnik zat wel naar een macrolens te kijken op zich, en dit zou wel een aardige, en ook nog relatief goedkope workaround kunnen zijn.. Maar daar ging het me niet om
Ik wou juist meer tele, en dacht dat hiermee te gaan oplossen... Maar goed. Moet ik nog steeds zo'n extension Tube hebben, en die kan ik bij Kamera Express niet vinden
Iemand enig idee wat dat ding kost en waar ik die kan halen? Of moet iedere fotozaak dat ding hebben?
Of zijn daar ook weer soorten en maten in en kan ik beter eerst wachten tot die converter in huis is?
Maar als ik het goed begrijp zou een 12 mm in principe een working distance tot ca 8 m hebben (nog veel te kort natuurlijk), ware het niet dat hij eigenlijk onvoldoende extra lengte levert om de 2 op elkaar te laten fitten? De 25 dus. Hmmm. straks maar eens ff de stad in dan. Ik wou die handel eigenlijk wel snel in huis hebben dan..quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:08 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Je hebt 2 extension tubes. De 12 en de 25, ze verlengen je brandpuntsafstand dus met 12 of 25mm. Als je een fotozaak binnenloopt (die Canon materiaal verkoopt) kan men hem bestellen.
Die werkt gewoon naar behoren, hij moet wel iets langer zoeken waar nu net het scherpe gebied zit. De extenders en extension tubes hebben pinnetjes waarmee ze alle info van de lens en toestel doorgeven. Daarom moet je opletten dat je de EF xx II neemt en niet de oude versie, want die heeft andere contacten en geeft niet alle info door.quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Nog een vraagje HGTAan je auto-focus heb je in de bedoelde opstelling ook geen zak meer zeker?
Een extensiontube verlengt je brandpuntsafstand niet, maar zorgt ervoor, dat je beeldafstand tot het brandpunt groter wordt, waardoor je dichter bij het objekt kunt komen dan je normale minimumafstandquote:Op woensdag 11 mei 2005 16:08 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Je hebt 2 extension tubes. De 12 en de 25, ze verlengen je brandpuntsafstand dus met 12 of 25mm. Als je een fotozaak binnenloopt (die Canon materiaal verkoopt) kan men hem bestellen.
Ja okee, maar de downside daarvan is dat je maximale objectafstand niet meer oneindig is...quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:56 schreef Kokomo het volgende:
[..]
Een extensiontube verlengt je brandpuntsafstand niet, maar zorgt ervoor, dat je beeldafstand tot het brandpunt groter wordt, waardoor je dichter bij het objekt kunt komen dan je normale minimumafstand
Waardoor je lens dus alleen nog schuin invallende stralen voldoende breekt om ze precies op je film/sensor te doen samenvallen. I.e. parallel invallende stralen worden zodanig gebroken dat ze 12 dan wel 25 mm VOOR de sensor samenkomen. Je krijgt dus een zowel onscherp als in principe omgekeerd beeld.. Dat snap ikquote:Op woensdag 11 mei 2005 18:02 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het brandpunt van een lens is de plaats waar de stralen van een 'oneindig' ver verwijderde lichtbron (die dus parallel lopen) na breking door een lens samenkomen. De afstand tussen het midden van de lens en het zo bepaalde brandpunt heet de brandpuntsafstand.
Deze wordt door een extension wel degelijk een aantal mm van je opnamemateriaal weggehaald.
Waarom ze het zo hebben geregeld weet ik niet maar *volgens mij* kun je sigma en tamron teleconverters op elk objectief zetten. Wel even een second opinion vragen bij bijvoorbeeld de winkelier of hier natuurlijk.quote:Op woensdag 11 mei 2005 16:23 schreef Dr_Flash het volgende:
okee ik kan hem nog annuleren, dus zuiver nog technische interesse hierIk blijf nog steeds op zoek naar een zinvolle teleconverter voor op mijn EF-objectief (voordat het helemaal extreem kostbaar gaat worden...). Zou het misschien zo zijn dat ze opzettelijk geen TC voor de EFserie bouwen om de L-serie niet uit de markt te prijzen of zoiets?
Met sigma converters kan het idd wel dacht'k. Ik heb wel niets van sigma, dus helaas ook geen converters. Ik las wel dat het lichtverlies en kwaliteit dan heel slecht wordt en dat is wel aan te nemen als je ze op een "standaard" zoomlens zet (je zit dan al snel aan f32 ofzo)quote:Op woensdag 11 mei 2005 18:56 schreef luap het volgende:
[..]
Waarom ze het zo hebben geregeld weet ik niet maar *volgens mij* kun je sigma en tamron teleconverters op elk objectief zetten. Wel even een second opinion vragen bij bijvoorbeeld de winkelier of hier natuurlijk.
Ik las wel ergens dat de extenders van sigma met bepaalde lenzen moeite hebben om dingen door te geven. Zo kan het zijn dat je AF niet meer naar behoren werkt.quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:03 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik snap er geen ruk vanDat kan toch noot werken als je zoveel verschillende fittingen hebt?? Of je moet die converters voorop schroeven in je 52, 58 mm draad of zo. Zal je AF motor wel fijn vinden
![]()
quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:37 schreef Gizz het volgende:
Kenko pro's zijn de beste non-canon converters die je kan krijgen voor het EF systeem.
Als ik het goed begrijp ga je er heen. Dan hoef je toch geen super-tele om het vanaf hier te schieten.quote:Op woensdag 11 mei 2005 19:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Mag je vragenIk ga volgend weekend naar Kopenhagen en ik heb gehoord dat het daar mooi is
EN ik vind dat ik tekort kom aan mijn huidige 300 mm
haha kwaliteit overhouden met zon k.. lens en zon extender er tussenquote:Op woensdag 11 mei 2005 19:43 schreef luap het volgende:
Dr Flash; een teleconverter voor een spiegelreflex zet je tussen je objectief en je body. Dat is anders dan een teleconverter voor een compactcamera zonder verwisselbaar objectief. Ze bestaan slechts in twee sterktes 1.4x en 2x. Zoals boven ook al staat verminderen ze de lichtsterkte (f getal) met een stop. je krijgt bij een 2x teleconverter dus een 600mm f11.
Ik zou je willen aanraden om eens voor de grap te kijken wat je met f11 allemaal nog kunt fotograferen. Gewoon je huidige lens op Av zetten en f11 instellen. Je zult zien dat je dan erg lange sluitertijden gaat krijgen. Daarbij is de kans groot dat je een extra stop wilt knijpen om toch nog wat beeldkwaliteit over te houden; dan zit je dus op f16. Je kunt dan bijna geen bewegende beelden meer fotograferen.
Kun je zoon tc niet ergens proberen met je eigen lens en body, dan kun je zien of het werkt en wat voor beeldkwaliteit je over houdt (want daar twijfel ik een beetje aan).
Niet zo krijsen, die lens is een prima dingquote:Op woensdag 11 mei 2005 20:58 schreef berc het volgende:
[..]
haha kwaliteit overhouden met zon k.. lens en zon extender er tussen
Hoe meer elementen in een objectief zitten, hoe minder vervorming en kleurverlies.quote:Op donderdag 12 mei 2005 11:09 schreef Dr_Flash het volgende:
Hmmmm ik zit ff bij Konijn te kijkenTamron heeft er ook een paar, veel goedkoper idd, die op "vrijwel elke lens" passen. Er is een AF 2x van 4 elementen (99 euro) en een AF 2x van 7 elementen (174 euro). Kan iemand bevestigen dat die inderdaad WEL gaan passen tussen mijn 300D en mijn 90-300 4.5-5.6 EF USM? En zo ja
wat is het verschil tussen die twee? Minder vervormingen of zo?
quote:Op donderdag 12 mei 2005 11:20 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Hoe meer elementen in een objectief zitten, hoe minder vervorming en kleurverlies.
De Tamron en Sigma extensions passen op de gewone EF lenzen.
Ja dat was ik sowieso van plan. Ik bel eerst wel of dat ding op voorraad is, dan ga ik langs en kan ik hopelijk ter plekke de 2 varianten tegen elkaar testen en afwegen of de kwaliteit van die 7elementenconverter zoveel beter is dan die 4elementen, dat ik daar bijna het dubbele voor wil betalen. Het schijnt wel dat de AF erg traag wordt, maar dat zien we dan wel weer, leer ik ook eens met MF omgaanquote:Op donderdag 12 mei 2005 11:24 schreef Kokomo het volgende:
Doordat Canon zijn specificaties niet aan derden beschikbaar stelt kunnen er aansluitings problemen zijn. Hier en daar wordt wel daarover gepraat. Vaak wordt aangeraden indien een en ander niet goed werkt, gewoon terug te gaan naar de dealer en evt. een ander exemplaar te proberen. Mocht je tot aankoop willen overgaan, neem dan je toestel mee om te kijken of het inderdaad werkt.
quote:Op donderdag 12 mei 2005 16:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Sigma 70-200 2.8 ligt morgen in m'n handen
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jemig een hele paradequote:Op donderdag 12 mei 2005 16:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Misschien had het ook wel met die 400 euro te makenquote:Op donderdag 12 mei 2005 23:40 schreef Gizz het volgende:
Waarom is het de sigma geworden Teken? Wou je per sé een nieuwe lens?
Ik had een 90-300 die (in tegenstelling tot wat iemand eerder aangaf) een prima lens is voor in de natuur op een mooie dag vogels en klein wild te schieten. Helaas is deze lens niet geschikt voor concertopname, en dat is (buiten macro want ik zie de insecten zo graag) wat ik wat vaker wil gaan doen. Ik heb wel een 85 - 1.8 en een 50 - 1.4 maar om constant lenzen te wisselen is bij grotere evenementen ook nogal lastig. Ik had dus een lichtsterke zoom nodig en deze sigma was deze week in aanbieding. Straks ophalen, maar ik verwacht dat de kwaliteit niet echt barslecht zal zijn (ook al is het geen Canon)quote:Op donderdag 12 mei 2005 23:40 schreef Gizz het volgende:
Waarom is het de sigma geworden Teken? Wou je per sé een nieuwe lens?
De Canon lenzen zijn iets beter dan de Sigma's en dat merk je aan de prijs. Voor de iets betere kwaliteit betaal je 1/3 meer.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:38 schreef mwvdlee het volgende:
Denk erover om een 350D te kopen inclusief lenzenkit (2 stuks).
Nu heb ik echter twee opties, 15-55 & 55-200mm USM (standaard lenzen) en 15-55 & 55-200mm Sigma. Verder specs (inclusief het prijsverschil) heb ik ff niet, maar kan iemand mij wellicht uitleggen wat het verschil is tussen de USM en de Sigma lenzen? Ik begrijp dat de Sigma lenzen wat beter zijn maar kan nergens vinden op welke manier ze dan beter zijn.
Da's een hele fijne lensquote:Op donderdag 12 mei 2005 16:10 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Klopt, past alleen op de 300D 350D en de 20Dquote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:42 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik dacht dat de Canon 15-55 een EFs lens is (speciaal ontwikkeld voor de digitale toestellen) maar daarin kan'k me vergissen.
Als je per sé een nieuwe lens wilt hebben wel ja.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 11:23 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Misschien had het ook wel met die 400 euro te maken(1100 - 700)
EF is toch enkel het type "aansluiting" waarmee je 'm op de camera kan plakken?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 12:42 schreef Het-Gele-Teken het volgende:Ik dacht dat de Canon 15-55 een EFs lens is (speciaal ontwikkeld voor de digitale toestellen) maar daarin kan'k me vergissen.
Ja dat klopt, maar je hebt nu EFs die s is voor de digitale toestellen.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:28 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
EF is toch enkel het type "aansluiting" waarmee je 'm op de camera kan plakken?
n00b qua lenzen, zoals je merktNouja, liever ff navragen dan dat ik m'n geld verspil!
Oh, ik heb nog geen Sigma lens, maar inzoomen is dus omgekeerd dan bij canon?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:38 schreef Re het volgende:
Ik vind het alleen rottig dat je bij Sigma altijd de verkeerde kant moet opdraaien om te zoomen, zit constant te kloten
t.o.v. Nikon in ieder gevalquote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:49 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Oh, ik heb nog geen Sigma lens, maar inzoomen is dus omgekeerd dan bij canon?
Waar heb ik dit meer gehoord?quote:Op vrijdag 13 mei 2005 13:28 schreef mwvdlee het volgende:
[..]
EF is toch enkel het type "aansluiting" waarmee je 'm op de camera kan plakken?
n00b qua lenzen, zoals je merktNouja, liever ff navragen dan dat ik m'n geld verspil!
t'is meer als die al op zijn max staat en je hem dan door wilt draaien om te verkleinenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 15:59 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Het klopt dat ie net omgekeerd werkt, maar dat zal wel lukken neem'k aan. Je ziet gelijk of je meer of minder zoomt, en dan snel de juiste richting opdraaien
Ik denk dat hij daar niet op doeldequote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:12 schreef Gizz het volgende:
Ach, een sigma 70-200 +2x converter geeft toch niet echt mooie resultaten, die dingen zijn voor primes bedoeld.
Of doelde je daar niet op?
Je hebt het steeds over 15mm objectieven, maar ze beginnen beide bij 18mmquote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:13 schreef mwvdlee het volgende:
Dussuuuuh, het algemene advies luidt "Als je de centjes hebt, ga voor de Canon lenzen".
Thanks guys!
Morgen eens kijken hoeveel armer mij die grap zou maken
nee idd.quote:
Er was gisteren een hoop tekst over Fles z'n extender die ie besteld had. De canon extender past alleen maar op de L serie van canon (en dan nog niet op alle L lenzen), niet op de gewone EF lenzen. De extender van Sigma past dan weer wel op de EF lenzen van canon en (tot nader order) ook op de L serie van Canon.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:27 schreef Gizz het volgende:
Mag ik dan weten waar je wel op doelde, want ik snap hem nu niet echt die opmerking
Je hebt een 70-200 2.8 van sigma gekocht en je roept opeens dat een canon converter niet op sigma's passen. Was het dan een willekeurige kreet?
Nikon converters passen niet op canon objectieven, hoppa
Helemaal recht! De, ehm, uhhh, 5 en 8 staan vlak bij elkaar... op het nummerieke toetsenbord, ow, snel ff de numlock aan zettenquote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:17 schreef Gizz het volgende:
Je hebt het steeds over 15mm objectieven, maar ze beginnen beide bij 18mm
Verder zit er tussen de sigma 18-50 en de canon 18-55 optisch niet veel verschil. De sigma voelt wel degelijker aan en je kunt hem op meer camera's gebruiken.
Ik weet niet over welke Sigma 18-50 je het hebt maar als je de 2.8 bedoeld is die kwalitatief aardig wat beter als het goedkope plastic van de Canon-18-55quote:Op vrijdag 13 mei 2005 16:17 schreef Gizz het volgende:
[..]
Je hebt het steeds over 15mm objectieven, maar ze beginnen beide bij 18mm
Verder zit er tussen de sigma 18-50 en de canon 18-55 optisch niet veel verschil. De sigma voelt wel degelijker aan en je kunt hem op meer camera's gebruiken.
De 3,5-5,6 DC natuurlijk, er wordt gevraagd welke budget set beter is voor de beginner. Dan vergelijk je natuurlijk de ene budget lens met de ander, je gaat niet de canon kitlens met een ¤400 kostende 2.8 vergelijken.quote:Op vrijdag 13 mei 2005 22:23 schreef Kokomo het volgende:
[..]
Ik weet niet over welke Sigma 18-50 je het hebt maar als je de 2.8 bedoeld is die kwalitatief aardig wat beter als het goedkope plastic van de Canon-18-55
Ik heb vandaag pas mijn 20D gekocht. De standaard 18-55 kitlens is heel leuk, maar voor dingen veraf natuurlijk te beperkt. Ik heb dus nu alléén maar de kitlens.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 11:11 schreef Re het volgende:
Als je al een 90-300 hebt dan vind ik het wat minder logisch dat je een nieuwe lens binnen die range gaat kopen
Misschien een budget 90-300? Maar het is inderdaad wel handig om een duidelijke vraag er in te zettenquote:Op zaterdag 14 mei 2005 19:46 schreef Kokomo het volgende:
Wat is je vraag dan ????
UV filter bij dig camera's is alleen voor bescherming, Maar heb ook gehoord dat het schadelijker is dan geen uv filter, omdat; als er een keer iets tegen de frontlens aanknalt het door die uv filter extra hard aankomt ofzo en de lens dan extra beschadigd. Zonder uv filter is de lens ook wel beschadigd maar niet heel erg kapot en makkelijk te vervangen.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 19:54 schreef Blur het volgende:
[..]
Misschien een budget 90-300? Maar het is inderdaad wel handig om een duidelijke vraag er in te zetten![]()
Laat ik ook gelijk even mijn vraag hierbij zetten, scheeld weer een postje.
Ik heb gisteren een Canon EOS-350D met 18-55 lens gekocht. Ben erg blij met dit speeltje, maar nu heb ik een vraag over een UV-filtertje. Ben zelf erg noob wat fotografie betrefd, maar, druk lerendeKon eigenlijk geen passend antwoord terugvinden binnen het forum. Maar goed, op mijn oude slr zat een 40mm UV-filter. Lijkt me duidelijk wat het doet, maar is het ook echt nuttig? Voor de 350D moet ik, als het een nuttige aanvullig is, een ander filter kopen namelijk want die gebruikt 50mm lenzen..
![]()
Je hebt helemaal gelijk. Ga maar meteen de bumper van je auto slopen.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 20:41 schreef berc het volgende:
[..]
UV filter bij dig camera's is alleen voor bescherming, Maar heb ook gehoord dat het schadelijker is dan geen uv filter, omdat; als er een keer iets tegen de frontlens aanknalt het door die uv filter extra hard aankomt ofzo en de lens dan extra beschadigd. Zonder uv filter is de lens ook wel beschadigd maar niet heel erg kapot en makkelijk te vervangen.
hoe denken 'jullie' hier over?
na mij idee maakt het niet veel uit en voorkomt een uv filter gewoon krasjes enzo. Ook is het natuurlijk zo dat beeldkwaliteit achteruit gaat met een uvfilter
tsss mijn auto staat bij de dealer voor een grote beurtquote:Op zaterdag 14 mei 2005 20:54 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk. Ga maar meteen de bumper van je auto slopen.
Vind ik een rare vergelijking, een bumper heb je om de remweg van de auto bij een ongeluk te verlengen en de inzittende te beschermen. Een bumper zit niet op je auto om te voorkomen dat je bij een ongeluk krasjes op je auto krijgt..quote:Ga maar meteen de bumper van je auto slopen
Die coating is om chromatische abberaties tegen te gaan en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk licht door het glas gaat en niet gereflecteerd word.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 21:04 schreef Gizz het volgende:
UV-filters gebruik je om te zorgen dat de coating van je lens niet aangevreten wordt door zeewater etc. Voor krassen hoef je het niet echt te doen, de frontlens van de kitlens ligt redelijk diep en dus vrij goed beschermd.
Ga mijn post ff extreem serieus nemen. Let vooral op de PI.quote:De beeldkwaliteit gaat vooral bij slechte filters achteruit. Je ziet dan bijvoorbeeld een stoplicht 2x op je foto staan doordat het filter voor allemaal reflecties zorgt.
Zelf heb ik geen filter op mijn kitlens, wel op mijn 80-200 2.8L want die is een stukje duurder en de frontlens is een grote plak van 72mm die vrij hoog ligt en daardoor ook makkelijk beschadigt.
Je hebt trouwens 58mm filters nodig, niet 50mm.
[..]
Vind ik een rare vergelijking, een bumper heb je om de remweg van de auto bij een ongeluk te verlengen en de inzittende te beschermen. Een bumper zit niet op je auto om te voorkomen dat je bij een ongeluk krasjes op je auto krijgt..
Sorry dat ik in een serieuze discussie een post met een zonnebril icoontje serieus neem en daar serieus op reageer. Zal je posts voortaan negeren.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 21:26 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ga mijn post ff extreem serieus nemen. Let vooral op de PI.
Dat dure zit hem vooral in coatings die de negatieve effecten van een filter (flares etc) opheffen, het maken van een stukje glas dat geen UV-licht doorlaat is opzich niet zo duur.quote:Wat zonde van al die moeite die B&W doet om een topkwaliteit filter te maken die UV straling moet tegen gaan en jullie gebruiken hem alleen maar om je dure objektief te beschermen.
UV filter zit er bij mij op om UV tegen te houden. En of dat ze helpen!quote:Op zaterdag 14 mei 2005 21:58 schreef Kokomo het volgende:
Wat zonde van al die moeite die B&W doet om een topkwaliteit filter te maken die UV straling moet tegen gaan en jullie gebruiken hem alleen maar om je dure objektief te beschermen.
Ik fotografeer al heel wat jaren maar heb nog nooit een krasje op mijn objektieven gehad. Overigens heb wel een filter op mijn objektieven, een KR1.5 en dat ook al sinds jaren met veel tevredenheid. Maar die zit er wel met een heel andere reden dan bescherming. En dat is een filter van de hoogste kwaliteitsklasse om de kwaliteit van mijn objektieven niet teniet te doen.
het enige nut van een UV filter is bescherming van je glas (althans voor mij)quote:Op zaterdag 14 mei 2005 19:54 schreef Blur het volgende:
[..]
Misschien een budget 90-300? Maar het is inderdaad wel handig om een duidelijke vraag er in te zetten![]()
Laat ik ook gelijk even mijn vraag hierbij zetten, scheeld weer een postje.
Ik heb gisteren een Canon EOS-350D met 18-55 lens gekocht. Ben erg blij met dit speeltje, maar nu heb ik een vraag over een UV-filtertje. Ben zelf erg noob wat fotografie betrefd, maar, druk lerendeKon eigenlijk geen passend antwoord terugvinden binnen het forum. Maar goed, op mijn oude slr zat een 40mm UV-filter. Lijkt me duidelijk wat het doet, maar is het ook echt nuttig? Voor de 350D moet ik, als het een nuttige aanvullig is, een ander filter kopen namelijk want die gebruikt 50mm lenzen..
![]()
Bij lenzen is over het algemeen belangrijker hoe lichtsterk ze zijn dan hoe dicht ze kunnen. De meeste gaan nl. tot F22 en dat zul je slechts in uitzonderlijke gevallen gaan gebruiken denk ik.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 14:39 schreef mwvdlee het volgende:
Om mijn n00b-schap nog maar eens te benadrukken:
Waarom staat bij advertenties van lenzen eigenlijk nooit de minimale aperature (hoogste nummer) opgegeven maar enkel de maximale (laagste nummer)? Lijkt me ook wel handig om te weten of mag je er bij losse lenzen sowieso wel van uitgaan dat ze zowat potdicht kunnen?
Om nog even terug te komen op de actie van canon. Het is voor diegene die geinteresseerd zijn wel handig om deze thread in de gaten te houden. Daar wordt ondermeer een stukje van een mail van Konijnenberg neergezet.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:37 schreef Gizz het volgende:
[..]
Verderop wordt wel het volgende gezegdquote:De objectieven zijn geïmporteerde modellen, gezien de scherpe prijs. Echter maakt dit geen enkel verschil wat service- en garantie betreft, het objectief wordt voor reparatie aangeboden bij Canon Nederland. Alleen is de voucher actie niet van toepassing op deze objectieven.
quote:Toch staat er in het voucher-boekje als enige voorwaarde dat de lens in de betreffende periode moet zijn gekocht in een 'deelnemend' land, waaronder dus NL.
Dat hebben we zondag gemerkt jaquote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:02 schreef Re het volgende:
Ik wilde even melden dat mijn 70-200mm F2.8 VR het echt prima doet met de 1.7x II TC
Nee, je aantal keer zoom verhoogt niet.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:20 schreef bees het volgende:
kan iemand vertellen hoe ik dit moet lezen?
1.75x Teleconverter (voorzetlens voor op een digicam) doet ie dan 1.75 keer je normale optische zoom??? dus stel ik heb nu 4x optische zoom dan wordt dat nu dus.. 7x???
Min of meer, je diepte gaat meer verloren in een tele dus je objecten worden meer op elkaar gedrukt. Je onderwerp ziet er dus iets anders uit als je vanop grotere afstand met een tele je foto maakt dan wanneer je met een kleiner objectief werkt.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:42 schreef bees het volgende:
*kuch*
........
houdt dat in dat wanneer ik nu iets vanaf 10meter fotografeer ik dat met zo'n converter vanaf 17.5m kan doen (en dat dan dus het object evengroot op de gevoelige ccd staat)? het lichtverlies even vergetend?
Ik had er ooit een gepost, maar kan het niet meer terugvinden. Daarop stond een onderwerp met verschillende brandpuntsafstanden geschoten.quote:(ik kwam gister zo'n mooi voorbeeld tegen met foto's en verschillende lensen.. en wat dan het effect was etc.... maar kan het zo gauw even niet terug vinden )
juist die bedoelde ik met een bootje ofzo ....quote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:51 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Min of meer, je diepte gaat meer verloren in een tele dus je objecten worden meer op elkaar gedrukt. Je onderwerp ziet er dus iets anders uit als je vanop grotere afstand met een tele je foto maakt dan wanneer je met een kleiner objectief werkt.
[..]
Ik had er ooit een gepost, maar kan het niet meer terugvinden. Daarop stond een onderwerp met verschillende brandpuntsafstanden geschoten.
Dat is'm iddquote:Op vrijdag 20 mei 2005 11:53 schreef bees het volgende:
[..]
juist die bedoelde ik met een bootje ofzo ....
ik kwam net in het groeitopic ook alweer wat leesvoer tegen... en het begint nu te dagen....
edit:
gevonden...Het grote Ik zoek een digitale camera topic - 13
Dat zou ik niet doen, volgens mij zit op veel lenzen een coating, en dat zal je er vast vakkundig afpoetsen als je alcohol gebruikt..quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:24 schreef DaveM het volgende:
Alcohol?
hoe doe jij dat dan?quote:Op zaterdag 21 mei 2005 19:09 schreef TripleM het volgende:
[..]
Dat zou ik niet doen, volgens mij zit op veel lenzen een coating, en dat zal je er vast vakkundig afpoetsen als je alcohol gebruikt..
In wc papier zitten houtvezels en die krassen je glas.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 18:24 schreef DaveM het volgende:
Ik heb het geprobeerd met een nat stukje wc papier.
Maar eenmaal opgedroogd zie je vaag van die strepen zitten.
Dat was precies wat ik wilde verwijderen.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 20:34 schreef TripleM het volgende:
Met een pluisvrije doek, een vingerafdruk haal je daar nog prima mee weg als je er snel bij bent..
Dat klinkt handig, zie het ook staan in het linkje van Kokomo. Bedankt allebei!quote:Verder heb ik pas een setje gezien met schoonmaakspulletjes voor je camera (body + lens) met speciale vloeistof, een blaasbalgje en een doekje, denk dat ik zoiets es ga kopen
Ik vind'm nogal donker, ik had liever de mus met kleurtjes gezien.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:15 schreef ReadMe het volgende:
Zelf heb ik een Nikon D70 met een tele(zoom)lens van Tamron.
Brandpuntafstand is van 70 tot 300 mm.
En ik ben er erg tevreden mee.
Ik gebruik hem vooral om foto's te maken van de natuur.
Dus dieren (vogels b.v.) en misschien binnenkort van dieren in het bos.
Dus vroeg opstaan en maar afwachten.
Dit is een foto van een musje die ik zag zitten op een tak.
De boom stond zo'n 20 meter bij mij vandaan.
[afbeelding]
Busjes perslucht inderdaad, erg handigquote:Op zaterdag 21 mei 2005 21:32 schreef Kokomo het volgende:
Er bestaat ook een spuitbusje met droge lucht, ook erg handig.
ik heb eens in een vage bui mijn lens schoongemaakt met aftershave, sloeg tie helemaal wit uit maar daarna oppoetsen met een lenzendoekje en hij ging weer primaquote:
Ja, het gaat meer om jullie te laten zien wat voor een zoom die heeft en hoe scherp die foto's kan maken.quote:Op zondag 22 mei 2005 22:18 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Ik vind'm nogal donker, ik had liever de mus met kleurtjes gezien.
Op welk diafragma zit je op 300?quote:Op maandag 23 mei 2005 00:13 schreef ReadMe het volgende:
[..]
Ja, het gaat meer om jullie te laten zien wat voor een zoom die heeft en hoe scherp die foto's kan maken.
Dat erg weinig kleur in zit, is omdat het al aan het schemeren was.
Ik zal morgen eens een mooie foto proberen te maken...
Die f6.3 op 200mm vind ik een behoorlijk nadeel. Ik kan met een 2x extender (en het nodige lichtverlies) nog met een 5.6 op 400mm werken.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 15:50 schreef Kokomo het volgende:
De Tamron 18-200mm f/3.5-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) Macro is door de TIPA uitgeroepen tot "Best Consumer Lens" van 2005. Prijs bij kamera-express ¤ 439,00.
Je verlies met een 2x extender is groter, van 2.8 ga je naar 5.6.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 16:23 schreef W4 het volgende:
Tja, moeilijk moeilijk.
@Kokomo: spreek je uit ervaring of puur op basis van specs ? Jij zou dus 90 EURO extra uitgeven en voor de Tamron ipv de Sigma (nr. 2) gaan begrijp ik ...
@Het-Gele-Teken:dus je hebt liever zo'n Sigma 18-125mm of 24-135mm met een 2x extender (kan ik altijd nog kopen) dan die Tamron ? Of begrijp ik het dan verkeerd? Want als ik een 2 x extender heb verlies ik 1 stop dacht ik ... Dus met die 24-135 kan ik dan op 270mm werken bij een diafragma van 5,6 ... toch ?? (even berekent zonder de cropfactor mee te nemen)
Wat ik wil fotograferen ? Tja, allround was de vraag, dus ik wil "alles" goed kunnen fotograferen eigenlijk. Dus portetfotografie, maar ook natuurdingetjes of landschappen en architectuur en af en toe rijdende auto's/motoren. tHoeft allemaal niet superhoogdravend goed te zijn, maar ik wil er ook geen spijt van krijgen achteraf ....
Moeilijk, moeilijk ...![]()
Als je nu tot 80 kan gaan en je wil meer tele, dan zou ik toch voor de 200mm gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 19:54 schreef W4 het volgende:
.....
En tja, hoe belangrijk is lichtsterk. Ik maak tot nu toe gewoon huis, tuin en keuken foto's, ook binnen, met m'n 28-80 - 3,3-5,6 Nikor objectiefje (goedkope). Op zich lukt dat gewoon goed en binnen zijn de foto's voor mij ook van kwaliteit die voldoende is. kMis alleen groothoek en tele hierin ...
.....
Zoals een panasonic DMC-FZ10 met 5 megapixels en 12x zoom (35-420mm).quote:Op woensdag 25 mei 2005 00:14 schreef Re het volgende:
het is inderdaad zonde een DSLR te kopen als je toch geen zin hebt om in lenzen te investeren, dan kan je voor hetzelfde geld wel wat leukers en meer passends kopen
Ook enig idee wat dat moet gaan kosten?quote:Op woensdag 25 mei 2005 00:44 schreef miekd het volgende:
Zijn er hier ook mensen die net als mij ontzettend aan het wachten zijn op de Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM
Lijkt mij een geweldig objectief voor op mijn D70, als aansluiting op mijn Kitlens.
neuh, ik heb de 12-24mm F4 Nikkor perfect voor de landschapjesquote:Op woensdag 25 mei 2005 00:44 schreef miekd het volgende:
Zijn er hier ook mensen die net als mij ontzettend aan het wachten zijn op de Sigma AF 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM
Lijkt mij een geweldig objectief voor op mijn D70, als aansluiting op mijn Kitlens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |