quote:Allitas de pollo en escabeche
Kippenvleugeltjes in kruidenazijn
Ingrediënten
12 kippenvleugeltjes - 250 ml olijfolie -100 ml wijnazijn (wit) - 1 eetlepel honing - ½ bol knoflook, teentjes geplet met de zijkant van een mes - 2 blaadjes laurier - 1 eetlepel paprikapoeder (mild) - 1 grote ui, in ringen - bloem - 2 takjes tijm (of 2 theelepels gedroogde) - versgemalen, zwarte peper - 1 takje peterselie - zout
Bereiding
Bestrooi de kippenvleugeltjes met zout en peper en haal ze vervolgens door de bloem. Bak ze in de olijfolie tot ze goed bruin zijn. Leg ze dan even apart.
Fruit in dezelfde olie de knoflook, de laurier, de ui en de tijm. Voeg wanneer de ui begint te kleuren, de peterselie, de paprikapoeder en onmiddellijk daarna de wijnazijn en de honing toe. Laat dit enkele minuten zachtjes koken en giet het dan over de kippenvleugeltjes.
Laat dit enkele uren intrekken, af en toe omscheppen. Alvorens te serveren nog even opwarmen. Serveren met krielaardappeltjes en de saus.
quote:Atún con naranja
Tonijn met sinaasappel
Ingrediënten
400 gr verse tonijn - 2 el olijfolie - 4 sinaasappels - 2 el citroensap - 2 el droge sherry - 2 tl mosterd - fijne suiker - 2 takjes tijm - peper en zout
Bereiding
Schil 2 sinaasappels tot op het vruchtvlees en snij dit tussen de fijne vliesjes uit. Vang het sap dat eruit loopt op. Schil een sinaasappel met een dunschiller en snij de schil in flinterdunne reepjes (of gebruik een zesteur), tot u ongeveer 1 eetlepel sinaasappelrasp hebt. Pers de andere 2 sinaasappelen uit. Verdeel de tonijn in 4 steaks en kruid ze met peper en zout. Bak de tonijnsteaks aan beide kanten 3 minuten in hete olijfolie, ze moeten binnenin nog rose zijn. Snij de tonijn in reepjes van circa 1 cm dik en doe ze in een schaal. Vermeng het citroensap met de sherry, de mosterd, het sinaasappelsap, een mespunt suiker en peper en zout. Schenk het sausje over de warme tonijn. Werk af met tijmblaadjes, de sinaasappelpartjes en sinaasappelrasp.
quote:Atún con naranja
Tonijn met sinaasappel
Ingrediënten
400 gr verse tonijn - 2 el olijfolie - 4 sinaasappels - 2 el citroensap - 2 el droge sherry - 2 tl mosterd - fijne suiker - 2 takjes tijm - peper en zout
Bereiding
Schil 2 sinaasappels tot op het vruchtvlees en snij dit tussen de fijne vliesjes uit. Vang het sap dat eruit loopt op. Schil een sinaasappel met een dunschiller en snij de schil in flinterdunne reepjes (of gebruik een zesteur), tot u ongeveer 1 eetlepel sinaasappelrasp hebt. Pers de andere 2 sinaasappelen uit. Verdeel de tonijn in 4 steaks en kruid ze met peper en zout. Bak de tonijnsteaks aan beide kanten 3 minuten in hete olijfolie, ze moeten binnenin nog rose zijn. Snij de tonijn in reepjes van circa 1 cm dik en doe ze in een schaal. Vermeng het citroensap met de sherry, de mosterd, het sinaasappelsap, een mespunt suiker en peper en zout. Schenk het sausje over de warme tonijn. Werk af met tijmblaadjes, de sinaasappelpartjes en sinaasappelrasp.
Alvast een beginnetje!quote:Pollo en cerveza
Kip in bier
Ingrediënten
12 kippevleugeltjes - 1/3 liter bier - zout - vers gemalen peper - 1 tl tijm - 1 blaadje laurier
Saus:
¼ tl tijm - 1 el bier - 2 el olijfolie - zout - vers gemalen peper
Bereiding
Snijd de vleugeltjes in tapas formaat. Neem een ondiepe schaal en vermeng daarin het bier, zout, peper, tijm en laurier. Leg de kip in de marinade, en laat ze enkle uren op kamertemperatuur mrinaren (regelmatig keren)
Vermeng een el bier met de rest van de ingrediënten voor de saus. Laat de vleugeltjes uitdruipen op keukenpapier. Leg ze op een roosten en smeer de saus met een kwastje over de kip. Bestrooi ze met zout en peper. Leg ze onder de grill en laat ze in 5 min. bruin kleuren. Draai ze om, smeer ze nogmaals in en laat ze nogmaals 5 minuten onder de grill goudbruin worden.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:49 schreef Kuupke het volgende:
Gamba’s ala kuupke.
Benodigdheden:
· Zak Gamba’s (Aldi)
· Olijfolie
· Charlotjes
· Knoflook
· Witte wijn (Aldi)
· Knoflooksaus
· Ketchup
· Peterselie
· Peper
· Zout
Bereidingswijze:
Doe een flinke scheut olijfolie in een bord. Vermaal twee teentjes knoflook samen met één charlotje tot ze fijn zijn. Meng deze met de olijfolie. Leg hier de Gamba’s voor zo’n 10-15 minuten in.
Haal daarna de gamba’s eruit en leg deze in een ingevette overschaal (invetten met olijfolie).
Voeg nu ongeveer 3dl witte wijn toe en zet het geheel voor zo’n 10 minuten in een voorverwarmde oven (200 graden).
Saus:
Doe in een grote kop/pot een behoorlijke hoeveelheid knoflooksaus. Voeg hier aan toe de ketchup en peterselie. Breng het geheeld naar smaak met peper en zout. Voeg als laatste een scheutje witte wijn toe. Dit geheel goed mengen.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2004 13:53 schreef TheCamel het volgende:
Ik heb er al 1tje, maar ik ben op zoek naar meer...
nodig:
wraps
kip of zalm
kruidenroomkaas
ijsbergsla
smeer de wrap in met kruidenroomkaas
leg de sla er overheen
leg de kip of zalm daar in reepjes overheen
rol de wrap op en snij hem in kleine stukjes
echt yummie, je blijft er van eten :p
quote:Almendras saladas
Zoute amandelen
Ingrediënten
5 el olijfolie - 250 gr. amandelen - grof zeezout
Bereiding
Verhit de olie in een koekenpan en bak de amanadelen op een halfhoog uur tot ze goudbruin zijn.
Schep de amandelen over in een kom en schep er een royale hoeveelheid zeezout door. Direct serveren.
misschien kan je dit doen, maar dan de gehaktballetjes vervangen door champignons?quote:Albondigas
Spaanse gehaktballetjes
Ingrediënten
450 gr mager lamsgehakt - 1 ei - 3 geperste teentjes knoflook - 4 eetlepels fijngesneden peterselie - ½ theelepel nootmuskaat - zout, peper - 2 ontkorste plakjes witbrood - 2 eetlepels rode wijn - 2 eetlepels olijfolie - 1 fijngesneden ui - 3 ontvelde tomaten in blokjes - 1 dl kippenbouillon (van tablet)
Bereiding
Meng het gehakt met het ei, de knoflook, 2 eetlepels peterselie, de nootmuskaat, zout en peper. Week het brood in de rode wijn en kneed het door het gehaktmengsel. Vorm van het mengsel ± 40 balletjes.
Verhit de olie en bak de balletjes hierin in ± 5 minuten rondom bruin. Bak de ui ± 5 minuten mee. Voeg de tomaat en de bouillon toe en laat de gehaktballetjes afgedekt op laag vuur ± 30 minuten sudderen.
Neem de gehaktballetjes uit de pan en pureer de saus met een staafmixer. Breng de saus op smaak met zout en peper en schenk haar over de gehaktballetjes. Strooi er 2 eetlepels peterselie over.
quote:Champiñones con salsa de tomata y ajillo
Champignons in tomaten-knoflooksaus
Ingrediënten
500 gr. kleine champignons - 100 gr. olijven met piment - 350 gr. gekruide tomatensaus - 1 el. paprikapoeder - 1 el. knoflookpuree - 2 el. olijfolie - zout - peper
Bereiding
Champignons schoonmaken en overdoen in schaal. Olijven afgieten en in plakjes snijden. In schaal tomatensaus, paprikapoeder, knoflookpuree en olijven door elkaar scheppen.
In koekenpan olijfolie verhitten en champignons rondom bruin bakken. Tomatensaus erdoor scheppen en geheel nog even zachtjes laten sudderen. Op smaak brengen met zout en peper.
quote:Aros de Cebolla
Gefrituurde ui-ringen
Ingrediënten
5 Uien - 2 eieren - 2 el olijfolie - olie om te frituren - 2 dl bier - 150 gr. bloem - zout - peper - peterselie
Bereiding
Snij de uien in dikke ringen. De binnenste ringen niet gebruiken en weggooien (of voor iets anders gebruiken). Eieren splitsen. We hebben zowel de dooier als het eiwit nodig! Peterselie zeer fijn hakken. Verhit de olie om te frituren.
Meng de eidooier, de olijfolie, het bier en de bloem in een schaal. Brang op smaak met zout en peper. Klop in een vetvrije schaal de ei-witten stijf. Spatel het stijve eiwit voorzichtig door het beslag.
Haal de uiringen door het beslag en bak ze in een paar minuten goudbruin in de olie. Laat ze uitlekken op keukenpapier. Serveer de uien in een schaaltje en garneer met de fijngesneden peterselie. Lekker met Alioli.
quote:Champiñones al Estilo de Sevilla
Champignons met knoflook
Ingrediënten
450 gram champignons - 2 eetlepels olijfolie - 2 eetlepels fijngehakte peterselie - 2 tenen knoflook fijngesneden - 2 eetlepels citroensap - zout en peper naar smaak
Bereiding
Verhit de olie. Doe de champignons in de pan en strooi, terwijl ze bakken, de knoflook en peterselie erover. Doe er vervolgens naar smaak peper, zout en citroensap bij. Serveer het geheel zodra de champignons gaar zijn.
simpel, ziet d'r lekker uitquote:Chorizo Ocejón
Chorizo in sherry
Ingrediënten
250 gr. zoete chorizo in de lengte doormidden gesneden - droge spaanse sherry (fino)
Bereiding
Leg de chorizo in een pannetje en schenk er zoveel sherry bij dat de chorizo onderstaat. Breng die aan de kook en laat het geheel zonder deksel op de pan ongeveer 10 minuten zachtjes kokej. Haal de worst uit de pan en dien ze in kleine stukjes op op een klein stukje brood.
Pardonquote:Op vrijdag 8 april 2005 16:59 schreef BBQ-kip het volgende:
[afbeelding]
Geen slowchat mensen, tapasrecepten!
Heeee, word ik hier nu ook al als boeman gebruikt? Dat is een FOT-deegroller hoor!quote:Op vrijdag 8 april 2005 16:59 schreef BBQ-kip het volgende:
[afbeelding]
Geen slowchat mensen, tapasrecepten!
Ja, maar als ik hier nog verder op in ga, slaat mijn duo-mod mij in m'n nek...quote:Op vrijdag 8 april 2005 22:23 schreef Rewimo het volgende:
Je moest eens weten hoe zo'n ding van pas komt in FOT
quote:Gegratineerde champignons
Voor 8 stuks: snijd de steeltjes uit 8 grote champignons en hak de helft van de steeltjes fijn (rest wordt niet gebruikt). Vermeng ze met 1 eetlepel paneermeel, 1 theelepel Italiaanse kruiden, 3 eetlepels geraspte lichtpikante Zaanlander, zout en peper. Vul hiermee de champignons. Bak ze ca. 15 minuten in een voorverwarmde oven van 200 °C
quote:Brocheta fritas de champiñones al bacon
Gefrituurde brochettes met champignons en spek
Ingrediënten
16 gelijke, niet te grote dichte champignons - 250 gr gezouten spek in een dikke plak - 50 gr. paneermeel - 1 ei - 2 teentjes knoflook - olijfolie - peper en zout
Bereiding
Borstel de paddestoelen schoon en snij de steeltjes op gelijke hoogte af. Snijd het spek in 16 gelijke blokjes en zet deze op in een pan met koud water. Laat ze aan de kook komen en 2 minuten blancheren. Giet ze door de zeef en dep ze droog met keukenpapier. Zet opzij.
Hak de teentjes knoflook fijn en klop ze in een diep bord door het ei. Doe de bloem en het paneermeel in 2 andere borden. Maak nu de brochettes door afwisselend een paddestoel en een blokje spek op een bamboe stokje te rijgen (4 van elk). Kruid met peper en zout en haal ze achtereenvolgens door de bloem, het geklopte ei met look en het paneermeel. Verwarm de olie op 180° C en bak de brochettes in 3 a 4 minuten goudbruin. Laat uitlekken op keukenpapier.
quote:Dip van rode zalm
Ingrediënten
210 Gram rode zalm uit blik
Snufje zwarte peper
Snufje paprikapoeder
250 Gram magere Roomkaas
1/2 bosje bieslook fijngesneden
paar druppels (vers) citroensap
Bereiding
Meng alle ingrediënten goed. Dien de dip op met frisse verse rauwkost, zoals selderij, wortels en bloemkool
quote:Pruimenrolletjes met cognac
Ingrediënten
8 grote pruimen
1 el cognac
100 g ricotta
1 tl kaneel
8 vierkante plakjes gebraden kipfilet of dungesneden tostiham
Bereiding
Verwijder de pitten uit de pruimen en snijd de vruchten heel fijn. Doe de stukjes pruim in een kom en voeg de cognac toe. Laat het mengsle 10 min. stan.
Roer de ricotta en de kaneel door de pruimen en verspreid een volle theelepel van het mengsel op de plakjes kip of ham tot aan de randjes. rol de plakjes op en leg de rolletjes met de naad naar beneden op een bord. dek ze af en zet ze 1 uur in de koelkast.
Snijd ze vervolgens in 4 of 5 stukken en dien ze op.
Daar moet je dan wel voor bij de slijter zijn dan. Want de gemiddelde suopermarkt heeft nit zo veel verschillende sherry'squote:Op zondag 10 april 2005 01:47 schreef BBQ-kip het volgende:
Bij tapas horen verschillende soorten sherry
Van droge witte sherry tot mierzoete rode
quote:Boletes rellenos
Kastanjechampignons gevuld met gehakt
Ingrediënten
325 gr middelgrote kastanjechampignons, schoongeborsteld - vers citroensap - 5 el boter - 3 el gehakte ui - 1 teentje knoflook, geplet of uitgeperst - 125 gr mager varkensgehakt - versgemalen peper en zout - 3 el paneerpeel - 1/2 tl Spaanse brandy of cognac - 1 el gehakte peterselie - 1 el fijngehakte pijnboompitten
Bereiding
Verwarm de oven voor op 175° C. Haal de steeltjes van de paddestoelen en snijd deze fijn. Besprenkel de hoedjes met citroensap. Verhit 4 el van de boter in een middelgrote pan en fruit hierin de ui en de knoflook tot de ui glazig is. Voeg het gehakt, zout en peper toe en laat dit al roerend bakken tot het gehakt grijs wordt. Voeg dan de gehakte paddestoelsteeltjes toe en laat het geheel 3 minuten pruttelen. Draai dan de warmtebron uit en roer paneermeel, brandy, peterselie, pijnboompitten en zo nodig nog wat specerijen erdoor (het gerecht moet flink gekruid zijn). Vul de paddestoelhoedjes met dit mengsel, waarbij u met de bolle kant van een theelepel een bergje vormt. Leg er tenslotte iets van de resterende boter op.
Bak de gevulde kastanjeboleten in de voorverwarmde oven van 175° C in 15 a 20 minuten goudbruin.
Deze ga ik ZEKER maken over 2 wekenquote:Op zondag 10 april 2005 20:12 schreef MissyMirjaM het volgende:
Ja, mijn collega's nemen ook elk wat mee, en ik maak dan nog 3 of 4 dingetjes.quote:Op zondag 10 april 2005 20:22 schreef MissyMirjaM het volgende:
oh, en bluez, laat zeker even weten hoe het was, en wat je gemaakt hebt!
Middagquote:
dat is het ook niet. misschien dat tabasco erdoor wel iets helpt?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 17:26 schreef La_Guiri het volgende:
Dit recept heb ik van een Spaanse website.
Patatas bravas
Ingrediënten:
4 aardappelen
1/4 liter mayonaise
150 ml. tomato frito
tabasco
zout
peterselie
olijfolie.
Bereiding:
Schil de aardappelen en snijd ze in stukken, frituur ze in een pan met olijfolie ( neem aan dat het ook in een frituurpan kan) en als ze klaar zijn bestrooi ze met zout.
In een schaal meng de mayonaise, de tomato frito en een paar druppels tabasco. Doe wat van de saus over de aardappels en serveer de rest apart in een schaal.
Wat je zou kunnen doen is de paprika grillen op houtskool. De houtskool voor het rokerige smaakje, van grillen wordt de paprika over het algemeen wat zoeter.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 17:02 schreef goddess-in-heaven het volgende:
Weet iemand het recept van een beetje pittige patatas bravas? ik heb ze regelmatig gegeten in restaurants, maar als ik ze zelf wil maken lukt het me niet om ze zo te krijgen. Het zijn dan aardappelpartjes met schil, paprika (Groen, rood en geel), rode ui, knoflook en chillipeper. Ik krijg alleen nooit een soort rokerige en zoet-pittige smaak eraan.
Tevens een verkapte TVP want ik wil binnenkort weer tapas maken maar raak steeds de lekkere recpten kwijt!
Als iemand me zou kunnen helpen aan bovenstaand recept, dan zou ik dat heel fijn vinden.
Ja, je kunt het er dan heel makkelijk afwrijvenquote:Op dinsdag 17 mei 2005 22:04 schreef Charmian het volgende:
Ja maar ze wil een rokerig smaakje, vandaar de houtskool.
Dat van die plastic zak, waarvoor is dat? Gaat het velletje dan sneller los zitten?
Hoe moet het dan wel?quote:Op dinsdag 17 mei 2005 23:10 schreef La_Guiri het volgende:
Ja maar, ja maar, in patatas bravas hoort helemaal geen paprika![]()
i know, maar ik heb ze al meerdere keren bij een restaurant gegeten waar ze zo werden geserveerd. maar zelfs als ik de paprika grill krijg ik die specifieke smaak niet. ik had zo gehoopt dat iemand t wistquote:Op dinsdag 17 mei 2005 23:44 schreef La_Guiri het volgende:
Ja precies! Bedankt voor je medewerking, dat je dat inziet, er is maar 1 goeie manier en dat is die ik gepost heb![]()
Nee, even serieus er zullen ongetwijfeld lokale varianten zijn, maar mijn recept is van de 'originele' patatas bravas.
quote:Op maandag 27 juni 2005 22:18 schreef dutch-mamma het volgende:
tvp
Kom op DM ik had wel een lekker recept verwacht als TVP!quote:Op maandag 27 juni 2005 22:18 schreef dutch-mamma het volgende:
tvp
Qua tapas ben ik nog tamelijk onwetend, maar hier is wat uit mijn voorraad:quote:Op maandag 27 juni 2005 22:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kom op DM ik had wel een lekker recept verwacht als TVP!![]()
iedereen hebben altijd al hapjes gemaakt, maar de laatste tijd heet het ineens heel hip ´tapas´...quote:Op vrijdag 8 april 2005 15:25 schreef MissyMirjaM het volgende:
Iedereen eet of maakt tegenwoordig tapas, voor zichzelf, voor de lekker, als workshop, dagje uit, voor de verjaardag/inzegening/bruiloft en ga zo maar door.
hoe heb je dat klaargemaakt?quote:Op dinsdag 6 september 2005 14:14 schreef Chielus het volgende:
Gisteren weer gemaakt:
Chorizo in Rode Wijn
dat is inderdaad erg simpel.quote:Op dinsdag 6 september 2005 14:28 schreef Chielus het volgende:
Chorizo in kwartjes gesneden en in de rode wijn laten marineren. (minimaal 12 uur) en daarna daarin serveren zodat je met een prikkertje de worts uit de wijn moet prikken. Extreem simpel
Zou je het recept willen posten ben al lang op zoek naar dat recept.quote:Op donderdag 8 september 2005 14:08 schreef Lempicka het volgende:
Ik maak patatas bravas altijd met tomatenprut en cayennepeper.. en dan een bakje zure room ernaast om te blussen.
Hoe kun je nu al heel lang op zoek zijn naar het recept van Patatas Bravas als hierboven al verschillende malen daarover wordt gesproken en er ook een recept staat?quote:Op donderdag 8 september 2005 17:52 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Zou je het recept willen posten ben al lang op zoek naar dat recept.
Omdat Martijn niet leestquote:Op zondag 11 september 2005 22:59 schreef La_Guiri het volgende:
[..]
Hoe kun je nu al heel lang op zoek zijn naar het recept van Patatas Bravas als hierboven al verschillende malen daarover wordt gesproken en er ook een recept staat?![]()
quote:Zalm met cabrales
Voor 8 porties:
8 zalmfilets van 60 g
150 g cabrales (blauwe kaas) in stukjes
olijfolie
zout en peper
Rol de zalmfilets op en omwikkel ze zodanig met aluminiumfolie, dat de platte boven- en onderkant onbedekt blijven.
Verhit de bakplaat en smeer zowel de hete plaat als de zalm in met olie.
Rooster de vis twee keer 1 minuut op elke kant.
Strooi er de cabrales over en gratineer 2-3 minuten onder de grill. Verwijder dan het aluminiumfolie.
Leg de zalm op een bord en besprenkel met olijfolie, peper en zout.
Tip: Serveer met boerenbrood en een goed glas Asturiaanse sidra (cider).
quote:Roerei met groenten
Voor 10 porties:
10 ml olijfolie
1 grote ui
2 teentjes knoflook
gehakt
100 g pimientos (geroosterde paprika)
250 g tomaat, ontveld en gehakt
100 g serranoham
8 eieren
zout en peper
Verhit de olie in een grote koekenpan en voeg de ui en de knoflook toe. Bak deze tot ze goudgeel zijn.
Voeg de pimientos, de tomaten en de ham toe en laat ongeveer 5 minuten pruttelen.
Klop intussen deeieren los met zout en peper.
Giet de eieren bij de groenten en bak ze gaar, maar niet droog. Af en toe roeren.
Serveer met stokbrood.
quote:Aardappels met serranoham
Voor 10 porties:
500 g aardappels in de schil, gewassen
100 g serranoham, in dunne reepjes
1 teentje knoflook, gehakt
2-4 eetl olijfolie
peper en zout
Verhit een zware koekenpan.
Schaaf de aardappel in fijne lucifers.
Meng de sliertjes met paper en zout, serranoham en knoflook.
Bak koekjes van de aardappellucifers in een beetje olie.
Weet je al wat je gaat maken allemaal?quote:Op maandag 12 september 2005 23:29 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik ga de 29, of 30e, een tapas [spaanse] avond organiseren op mijn werk.
spannend!
whoow, mensen die mijn ideeen gebruiken, superquote:
quote:Op dinsdag 13 september 2005 01:03 schreef Chielus het volgende:
[..]
whoow, mensen die mijn ideeen gebruiken, super
Leestquote:Op zondag 6 november 2005 23:33 schreef vinge het volgende:
en nu de hamvraag: wat zijn tapas!??
Eigenlijk een glaasje droge sherryquote:Op maandag 12 september 2005 23:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Klinkt erg lekker en dan Sangria er bij?
quote:Op donderdag 10 november 2005 23:14 schreef vinge het volgende:
Bluezz: op die site zie ik alleen maar reclame, en iets over mediterraan genieten, en dat helpt niet veel. Dit hele topic staat vol met recepten voor tapas, en om die nou allemaal te gaan zitten lezen terwijl ik niet weet wat het is is ook weer zo doelloos! MissMirjaM
Iemand die het kan uitbreidden? mediterrane toostjes lijkt me nogal sterk..
quote:Wat is tapas?
Een beknopte geschiedenis over oorsprong en traditie
La tapa" kan eigenlijk worden beschouwd als voedsel wat er voor dient om de tijd uit te houden tussen lunch en avondeten. Sommigen denken dat de tapa is ontstaan door Spaanse koning Alfonso de 10e, die omdat hij ziek was, kleine hapjes van zijn voedsel nam in combinatie met wat wijn. Eenmaal hersteld van zijn ziekte, gaf de koning opdracht om voortaan geen wijn meer te serveren in het Spaanse land, zonder dat er een hapje bij werd geserveerd.
Dit verhaal kunnen we vergeten als we in overweging nemen dat de eerste tapa onstond door de behoefte van boeren en werklui in de bouw om tussendoor wat kleins te eten zodat ze het wat beter volhielden tot aan de hoofdmaaltijd. Deze maaltijd, een zeer vette, zette hun lichaam zo aan de gang dat ze een 'siesta' nodig hadden om het voedsel goed te kunnen verteren. Deze 'siesta' duurde al snel enige uurtjes. Het vetgehalte van de snack vroeg om wat wijn, de alcohol bevorderde de spijsvertering en warmde het lichaam op in de winter. In de zomer wordt in het zuiden de 'gazpacho' (koude tomatensoep), gedronken in plaats van wijn wat het lichaam onnodig warm laat worden in plaats van de gewenste verfrissing.
Toen de 'botillerias' (bottle-shops) en 'tabernas' (tavernes) in heel Spanje opkwamen, bleef de wijze koning effectief. Om deze reden werden de geserveerde glazen wijn afgedekt met een plakje gerookte ham of kaas, met twee doelen: ten eerste werd hiermee voorkomen dat insecten of andere kleinigheden in de drank terecht kwamen en ten tweede werd er bij de drank iets gegeten waardoor de alcohol beter werd verwerkt door het lichaam. We kunnen er wel vanuit gaan dat deze versie de goede is en hiermee 'la tapa' was geboren in Spanje. Een stukje voedsel dat diende als deksel op het glas. (tapa betekent in het Spaans immers 'deksel') Een Spaanse traditie was hiermee geboren, eentje die inmiddels al ver over de grenzen is geadopteerd.
De lange tijd die er over heen gaat tussen ontbijt, vroeg in de morgen, en het middagmaal in de late uurtjes van de dag, dwong de Spanjaarden ertoe om zich te vergrijpen aan een 'tentempié' (snack), apperetief of de 'tapita', met als bijkomstigheid dat de mensen tijdens het nuttigen de tijd hadden om van gedachten te wisselen over hun werk en dergelijke. Dit maakte het eten van de tapa tot een gezellige aangelegenheid. Een traditionele drank die wordt gedronken wij een tapa is wijn; 'peleón' (jong en goedkoop) of „reserva" (lange tijd gerijpts op eikenhouten vaten) wijn uit de regio: jong 'txakolí' in Baskenland, Penedés wijn of Cava (een soort champagne) in Cataluña, 'ribeiro' in het Noordwesten, jonge Valdepeñas of Rioja wijn in Castile en in centraal Spanje of sherry in het zuiden van het land. In Asturias en de noordelijke streken waar veel appelen groeien, vervangt de cider de wijn.
De tapa recepten varieren door de afwijkende smaken en de traditionele gastronomische gewoontes van de verschillende streken. Maar gewoonlijk worden er wel altijd olijven en droge noten geserveerd. Samen met de olijven, stukjes knofolok of gerookte ham of worstjes, plakjes kaas of ham werden de hapjes wereldberoemd. Niet meer tot doel om het glas af te dekken, maar met een veel groter doel: de mensen bij elkaar brengen tijdens het nuttigen. Inmiddels worden er wereldwijd steeds nieuwe tapas geboren, die worden bereid uit verschillende soorten voedsel. Of het nu gaat over vlees, vis, groenten of eieren; al deze ingredienten kunnen worden gebruikt voor de bereiding van tapas.
Tapas kennen ook hun gefrituurde variaties. De bekende calamares, kaaskroketten, pikante aardappeltjes, worstjes maar ook albondiga's (gehaktballetjes) zijn in de meeste zaken waar ze tapas verkopen wel te krijgen. Maar ook minder bekende, zoals aubergines, of smakelijke sperziebonen. Vult u dit dan nog aan met een tortilla (aardappel omelet), sardines en gamba's dan heeft u een totale en complete lunch binnen. Dit laatste heeft er dan tot geleid dat u eigenlijk geen hapje tussendoor meer nuttigt, maar een complete maaltijd, iets wat u er toe brengt om één van de Nederlandse tapa- bars of restaurants te bezoeken.
Bron: Yolanda Vicente Fadón Madrid 1999
Voor uitstekende Tapasproducten, wijn, champagne en delicatessen kunt u terecht bij Vinilux, de initiatiefnemer van deze website. Vinilux is een jong en dynamisch bedrijf dat restauranthouders en andere horeca ondernemers een geweldig assortiment biedt om het Tapasfeest of culinaire avond compleet te maken. Bezoek de website van Vinilux eens.
ingredienten:quote:Op zaterdag 14 januari 2006 11:11 schreef Oblivion het volgende:
Zo vanavond maar eens lekker tapas maken!![]()
Bijna alles met vis.
Hoe zou je een lekkere dikke knoflookroomsaus kunnen maken?
Voor bij de gamba's....![]()
Oeh, dat is wel een lekker recept.quote:Op zaterdag 14 januari 2006 11:45 schreef snoekiesnoek het volgende:
[..]
ingredienten:
2 pakjes (houdbare) slagroom van 0,2l de tenen van 1 bolletje knoflook (minder kan natuurlijk ook)citroensap verse peterselie en /of bieslook zout peper
bereiden:
Klop de slagroom, niet te stijf(pakjes slagroom wel eerst 24 uur in de koelkast laten staan). Laat de geklopte slagroom 5 minuten in de koelkast staan. Voeg daarna uitgeperste knoflook, zout peper citroensap, peterselie en/of bieslook toe. Zet de saus in de koelkast in een afgesloten kom.
na een uurtje of 12 laten staan het lekkerst.
Nou zo dus, Obli:quote:
I'm stuffed!quote:Op zaterdag 14 januari 2006 20:53 schreef Bluezz het volgende:
Wat heeeeeeeeerlijk klinkt het allemaal Obli
Ga mij maandag inschrijven voor een tapas kookclinik van die door de PV georganiseerd is. Ben benieuwd zal er zeer zeker verslag van uit brengen als ik ingeloot (helaas beperkt aantal plaatsenquote:Op zaterdag 14 januari 2006 20:53 schreef Bluezz het volgende:
Wat heeeeeeeeerlijk klinkt het allemaal Obli
18 feb. houden wij een tapasavond/wijnproeverij.... heb ik dus dit topic hard nodig
Je bedoelt Peppadews ?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:06 schreef jpg97 het volgende:
Doe mij maar de pikante paprikaatjes met roomkaas
Niet denken gewoon doenquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:14 schreef Bluezz het volgende:
Ik zal proberen om eraan te denken foto's te nemen
rivierstaartkreeftjes lekker on de chilisaus leggen (dagje van te voren dat het er lekker in trekt, echt heerlijk.)quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:14 schreef Bluezz het volgende:
Ja, die cocktail saus is wel een idee, we hebben toch wel voor 4 pers. genoeg
Ik zal proberen om eraan te denken foto's te nemen
Bedoel je geen amuse?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:27 schreef Bluezz het volgende:
Vooraf, een spoom van wortelsoep (allerhande)
*Zoeken gaat...quote:Op donderdag 16 februari 2006 08:56 schreef Bluezz het volgende:
Ja, amuse kan ook
Die salade lijkt me ook een lekker idee, en citroenmayo obli, hoe maak je die?
Snapte ik ook nietquote:Op donderdag 16 februari 2006 13:47 schreef Bluezz het volgende:
Uitgeprint![]()
Ik lees gemarineerd... waarin? Of zitten ze in een blik?
golfer heeft dit alvast gemaakt, kan het lekker intrekken voor morgen, het ís me toch lekkerquote:Op donderdag 16 februari 2006 13:27 schreef Oblivion het volgende:
Artisjokkentapenade.
2 el olijfolie, extra vierge
200 g gemarineerde artisjkken, grof gehakt
75 g groene olijven met paprika grof gehakt
2 el koriander, grof gehakt
1 teen knoflook, geperst
1 tl limoensap
Zout
Peper
Artisjokken in kom mengen met olijven, koriander,
knoflook en twee eetlepels olijfolie.
Naar smaak limoensap, zout en peper toevoegen.
Koekie!![]()
Die is ECHT lekker!!!!quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:28 schreef Bluezz het volgende:
43 (cuarenta y tres) all the flavors and mysterie of spain
Ja ja, elke keer als ik het opdien/neerzet gaat er een foto overheenquote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:39 schreef Annemiek78 het volgende:
Nou nog pics van de tapas zelf Bluezzz....![]()
Hey ik dacht dat ik de enige was die die combinatie kende. Ik doe het alleen wat eenvoudiger: een flinke scheut in de melk en wat ijsblokjes.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 23:14 schreef Eilanden het volgende:
Cuarenta y tres is een goede keuze! Met melk is het lekker:
Meng 1 deel Cuarenta y tres met wat room, 3 delen melk, ijs(blokjes) en 3 schepjes suiker. Doe alles in een blender en zorg dat er een gladde vloeistof ontstaat. Strooi er wat kaneelpoeder over en smullen maar!
En wanneer kunnen Charmian en ik langs komen om die op te etenquote:Op zondag 19 februari 2006 08:46 schreef Charmian het volgende:
De tapa's zien er trouwens ook allemaal yummie uit. Wat voor gerechten zijn er niet opgediend?
Kan ookquote:Op zondag 19 februari 2006 08:44 schreef Charmian het volgende:
[..]
Hey ik dacht dat ik de enige was die die combinatie kende. Ik doe het alleen wat eenvoudiger: een flinke scheut in de melk en wat ijsblokjes.
quote:Op zondag 19 februari 2006 00:15 schreef Bluezz het volgende:
We begonnen met de wortel(soepige-) amuse...
[afbeelding]
Daarna de carpaccio...
[afbeelding]
Daarna in volgorde van binnenkomst :
Rivierkreeftjes (in het glas) met tzatziki en de wraps met roomkaas, chorizo en serranoham....
[afbeelding]
De gevulde champignons (die echt superverrukkelijk waren)
[afbeelding]
Toen de pittige gehaktballetjes (nasikruiden zaten er in) in tomatensaus... en de dolmas (gekocht..)
[afbeelding]
De gegrilde garnalenspies met artisjokkentapenade (een succes!!)
[afbeelding]
En dan na even uitbuiken.... Kaneel/Kersenijs met stukjes koek, slagroom en een Portje toe
[afbeelding]
Aan de koffie met de overheerlijke likeur zijn we niet meer toegekomen
ik moet het nog maar eens proberen dan. verschil is dat ik het rauw in een bladerdeegpakketje had gedaan.quote:Op zondag 19 februari 2006 14:04 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb gewoon een zakje conimex nasikruiden in het gehakt gedaan, wat paneermeel erbij en kleine balletjes gedraaid
De verhouding = pond gehakt, heel zakje kruiden, en een flinke scheut paneermeel
ja het was gaar, maar idd teveel kruiden. anyhow. als balletjes klinkt het sowieso lekkerder.quote:Op zondag 19 februari 2006 14:15 schreef Bluezz het volgende:
Deze balletjes heb ik een minuut of 10/15 aangebraden en toen in een tapasbakje gedaan en zo'n pakje tomatensap erbij gegoten. Vlak voor opdienen even in de magnetron
Rauw in een bladerdeegpakje kan ook niks misgaan toch? Was het wel helemaal gaar, jij had mss idd teveel kruiden.
damn!!! sweetie!!!quote:Op zondag 16 april 2006 22:31 schreef vriendinnie het volgende:
Bluezz, het recept voor de gevulde champignons hou je van me te goed, heb nu even geen puf om het op te zoeken en uit te typen. De aardappels heb ik gemaakt adhv een recept op van MissyMirjaM ergens aan het begin van dit topic. Bedankt daarvoor MM
Bij deze een fotoreportage (het zijn er wel veel geworden!) op volgorde van serveren:
Gewoon laten verrassen!!quote:Op maandag 1 mei 2006 19:27 schreef murp het volgende:
ik ga zaterdag tapa's eten.... ik weet nou niet of ik dit lekker ga vinden.....
mmm ik zal zaterdag effe verslag uitbrengen...quote:Op maandag 1 mei 2006 19:56 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Gewoon laten verrassen!!![]()
Zit vaak voor ieder wat wils tussen![]()
Weet je al welke het gaan worden?quote:Op maandag 17 juli 2006 16:05 schreef MissyMirjaM het volgende:
i heb een heel tapas servies voor mijn verjaarda gekregen![]()
eens een keertje weer tapas knutselen
nee, dat ga ik eens rustig een keertje plannen, en dan op een vrije dag doenquote:Op maandag 17 juli 2006 20:45 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Weet je al welke het gaan worden?
En een tip voor er bij Sangria: Recepten![]()
Of je vriest lekker dingetjes in, om 's avonds van te snoepenquote:Op dinsdag 18 juli 2006 13:40 schreef miss_dynastie het volgende:
Heerlijk allemaal
Vind het ook wel leuk om het zelf te maken, maar we zijn maar met zijn tweeën en dan ben ik vaak bang dat ik de helft weg moet gooien.
Misschien met mijn verjaardag.
quote:Albondigas van MissyMirjaM, maar dan aangepast:
Spaanse gehaktballetjes
Ingrediënten
200 gr rundergehakt - 1 ei - 3 geperste teentjes knoflook - 4 eetlepels fijngesneden peterselie - ½ theelepel nootmuskaat - zout, peper - 2 beschuitjes - 2 glazen rode wijn - 1 fijngesneden ui - 3 ontvelde tomaten in blokjes - 1 dl kippenbouillon (van tablet) - allesbinder
Bereiding
Meng het gehakt met het ei, de knoflook, 2 eetlepels peterselie, de nootmuskaat, beschuit, zout en peper. Draai gehaktballetjes.
Uitje fruiten en tomaten, bouillon, wijn toevoegen. Saus pureren. Gehaktballetjes gaarkoken in de saus. Peterselie over de saus strooien.
quote:Gamba’s
Ingrediënten
Gamba’s – citroensap – olijfolie – veel knoflook
Bereiding:
Citroensap, olijfolie en geperste knoflooktenen mengen. Gamba’s erin marineren en kort “frituren” in de marinade in een klein pannetje.
quote:Kipspiesjes
Ingrediënten
Kipfilet in blokjes – rozemarijntakjes – mosterd – honing – olijfolie
Bereiding:
Marineer de kipfilet in een mengsel van de mosterd en honing. Rijg de blokjes aan de rozemarijntakjes. Bak de spiesjes gaar in de olijfolie.
quote:Wraps
Ingrediënten
Wraps – roomkaas – ham – lenteui – paprika
Bereiding:
Smeer de wrap helemaal in met roomkaas. Leg er lenteui, paprika en ham op. Rol de wrap op, en snijd in stukjes. Vastzetten met satéprikkers.
quote:Boletes rellenos van MissyMirjaM aangepast
Kastanjechampignons gevuld met gehakt
Ingrediënten
325 gr middelgrote kastanjechampignons, schoongeborsteld - vers citroensap – 4 el boter - 3 el gehakte ui - 1 teentje knoflook, geplet of uitgeperst - 125 gr mager rundergehakt - versgemalen peper en zout - 3 el paneerpeel - 1/2 tl Vodka - 1 el gehakte peterselie - 1 el pijnboompitten – Italiaanse kruiden
Bereiding
Verwarm de oven voor op 175° C. Haal de steeltjes van de paddestoelen en snijd deze fijn. Besprenkel de hoedjes met citroensap. Verhit 4 el van de boter in een middelgrote pan en fruit hierin de ui en de knoflook tot de ui glazig is. Voeg het gehakt, zout en peper toe en laat dit al roerend bakken tot het gehakt grijs wordt. Voeg dan de gehakte paddestoelsteeltjes toe en laat het geheel 3 minuten pruttelen. Draai dan de warmtebron uit en roer paneermeel, vodka, peterselie, pijnboompitten Italiaanse kruiden erdoor. Vul de paddestoelhoedjes met dit mengsel, waarbij u met de bolle kant van een theelepel een bergje vormt.
Bak de gevulde kastanjeboleten in de voorverwarmde oven van 175° C in 15 a 20 minuten goudbruin.
Allerlei kleine hapjesquote:Fritata puntjes van woniya
Ingrediënten
4 eieren, 1,5 dl room, 2 eetl. parmezaanse kaas, 6 plakken salami fijgehakt, 1 eetl. basilicum ook fijngehakt.
Bereiding:
Klop de eieren en room, roer er kaas salami en basilicum door.
Schep het mengesel in een ingevette ronde ovenschaal van 20cm doorsnee.
Bak het gerecht 25 minuten op 180 graden tot het goudbruin is.
Laten afkoelen op kamertemperatuur en daarna in punten snijden om op te dienen.
quote:Chorizo met stukjes paprika erop geprikt
quote:Olijvenboot vol knoflookolijven
quote:Galiameloenbolletjes met Coburger(?)ham omwikkeld
quote:Spiesjes van (op deze volgorde) een half minibolletje Mozzarella, een basilicumblaadje, een kerstomaatje, een basilicumblaadje en een half minibolletje Mozzarella.
quote:Ansjovisjes in het zuur kant-en-klaar uit de supermarkt
quote:Foccatia en donker meergranenbrood afgebakken
quote:Kruidenboter van verse kruiden en knoflook
quote:Pesto
quote:Olijvenpesto
En het was kei-lekker!quote:Een hele grote bak sla met alle groentes die overbleven, komkommer, olijven, feta, tomaten, aangemaakt met limoensap en olijfolie
Lekker recept.quote:
Zelf gemaakte?quote:
klinkt mjammiequote:Op zondag 30 juli 2006 23:16 schreef tonks het volgende:
[..]
Nee. en het waren cherry tomaatjes met fetta erin! gekocht bij de turk
Dit weekend? Het weekend is bijna voorbijquote:Op zondag 1 oktober 2006 20:49 schreef littledrummergirl het volgende:
ik ga dit weekend tapa's maken met vriendlief
we hebben alleen zoveel recepten dat we moeten kiezen, want we hebben gegarandeerd over als we alles doen. maar het is allemaal zo lekker![]()
Klinkt inderdaad uiterst teleurstellend....waar was dat?quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 09:49 schreef Isabeau het volgende:
Afgelopen weekend in een restaurantje de meest waardeloze tapas ooit gekregen. Drie stuiterballetjes (gehaktballetjes zonder smaak), een stuk of 7 olijven en 3 gewoon gebakken garnalen. Geserveerd met knoflooksaus. Dit alles bij elkaar kostte me 7,50Ik maak het de volgende keer wel weer zelf en laat dat restaurant links liggen.
Geloof niet zeer binnenkort idd.quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 10:13 schreef Isabeau het volgende:
In Zuidwolde, niet een plaats waar je komt waarschijnlijk![]()
was het ookquote:
Gatver! Lijkt mij helemaal niets.quote:Op zaterdag 11 november 2006 23:22 schreef DutchTrain het volgende:
Vandaag gevonden in de EDAH... diepvries kant-en-klaar tapas
[[url=http://i15.tinypic.com/2hrq45l.jpg]afbeelding][/url] [[url=http://i15.tinypic.com/2q9l3yf.jpg]afbeelding][/url] [[url=http://i9.tinypic.com/4872001.jpg]afbeelding][/url]
Dit pakje met 3 schaaltjes kost ¤ 3,99 en bestaat uit aardappeltjes met aioli die je zelf nog moet bakken of frituren, gehaktballetjes in tomatensaus en kipstukjes in knoflooksaus (beide voor in de magnetron).
Er waren ook nog andere soort los verkrijgbaar, zoals kabeljauwballetjes, voor ¤ 1,69 . Op de website van Beckers kan ik er nog niets over vinden.
Afhankelijk van de smaak zal ik het hier laten weten of het wat is, of wordt het een LEF topic
Het werd een LEF topic: Random Shopping #1quote:Op zaterdag 11 november 2006 23:22 schreef DutchTrain het volgende:
Afhankelijk van de smaak zal ik het hier laten weten of het wat is, of wordt het een LEF topic
En gelijk heb je, ihkv random shopping had ik de gehaktballetjes en kabeljauwhapjes meegenomen. Daar waar de gehaktballetjes body en smaak konden gebruiken was de kabeljauw veel te zout en droog.quote:
Grote champignons vullen met een fijngehakt mengsel van champignons, lenteuitjes, in stukjes gesneden zongedroogde tomaten en kaas.Lekker in de oven zetten.quote:Op woensdag 6 december 2006 13:39 schreef kruimel_20 het volgende:
en wat is lekker om te doen met champginons?
Je vergeet de pesto aan de binnenkantquote:Op woensdag 6 december 2006 15:01 schreef golfer het volgende:
Grote champignons vullen met een fijngehakt mengsel van champignons, lenteuitjes, in stukjes gesneden zongedroogde tomaten en kaas.Lekker in de oven zetten.
Oe ja de echtequote:Op dinsdag 12 december 2006 16:22 schreef henkSX het volgende:
Yes, donderdag naar Spanje, dus dat wordt heeeerlijk tapa's eten
kiek! http://www.giessenborch.com/tapasmetgroente.htmquote:Op maandag 8 januari 2007 17:52 schreef Serendips het volgende:
TVP voor een tapasfeestje binnenkort. Omdat er ook een vega komt; welke vegetarische tapas zijn helemaal tha bomb?
Waaw! Thanks Missy!quote:Op maandag 8 januari 2007 18:50 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
kiek! http://www.giessenborch.com/tapasmetgroente.htm
quote:Op zondag 28 januari 2007 13:30 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Ik heb binnenkort een tapas etentje.Nu willen we dus thuis allerlei tapas gaan bereiden en natuurlijk horen spaanse gamba's daarbij. Nu leek het ons leuk om deze te bereiden op een steengril, terwijl we aan de tapas zitten zegmaar. Nu ben ik hard op zoek naar recepten hiervoor, maar vind eigenlijk vooral dit soort dingen http://users.skynet.be/jenthes.recepten/Spaanse%20gamba's.htm ook lekker maar we willen ze dus op de steengril klaarmaken tijdens het eten.... Hoe gaat dat in zn werk?? Rauwe gamba's eerst kruiden en dan steengrillen? Of een andere aanpak? Als iemand lekkere ideeen heeft over gamba's op de steengril hoor ik het graag.
Dan nog iets.. er is ook twee dametjes van 5 jaar en een heer van 8 bij..Nu zit ik dus een beetje te bedenken wat nou lekker en leuk voor hen is, zodat ze ook een beetje "mee kunnen doen". Lijkt me dat tapas er niet zo lekker in gaat bij die kinderen
dus ik dacht aan prikkertjes met mini knakworstjes, blokjes kaas oid, Jip en janneke kinder champagne van de Hema ipv rode wijn
Toetje: Spekjes op een stokje en dan dippen in de chocoladefondue etc. Maar misschien hebben jullie nog meer ideeen?
Thanks alvast!
Hoe was jouw tapasavondjequote:
Geen idee of dit nog bestaat??quote:Op zondag 28 januari 2007 17:09 schreef Tha_Butcha het volgende:
ff een topic kaap doen, aangezien ik het een beetje nutteloos vind om gelijk een nieuw topic voor aan te maken.
waar kan ik het beste chorizo scoren (en dan de hele worst, niet van die voorgesneden meuk). omgeving utrecht zou leuk zijn
Getverdemme ik heb mooie muziek op staan jaquote:Op zondag 28 januari 2007 19:30 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Geen idee of dit nog bestaat??
Brakke site, maar mét tel.nr en adres.
Avondje was geweldig geslaagd. We hebben gesmuld, alleen hebben we veel te veel gemaakt. We hebben er nog twee avonden van kunnen eten...quote:Op zondag 28 januari 2007 15:56 schreef Bluezz het volgende:
Hoe was jouw tapasavondje
Wij krijgen vrienden in feb. die we lang niet meer gezien hebben, zit ook te twijfelen over tapas eigenlijk ipv gewoon aan tafel eten.
Die link is geweldig idd MM !
Zo, dat is nogal watquote:Op zondag 28 januari 2007 23:54 schreef Serendips het volgende:
-knip-veel lekkers-
Trouwens Bluezz, gewoon doen hoor, die tapas. Veel gerechten kun je ook al een dag eerder klaarmaken. Veel hapjes smaken na een dag nog beter!
Nee, dat was het recept niet. Het was niet een van de gerechten die ik had uitgezocht of gemaakt (want 3 koks). Helaas heb ik het ook niet kunnen proeven, want ze waren zo weg...quote:Op maandag 29 januari 2007 00:13 schreef Bluezz het volgende:
Weet je echt niet meer wat er in die courgetteschuitjes zat? Klinkt namelijk erg spannend
(als ik op google zoek krijg ik DIT recept)
Kan op meerdere manieren:quote:Op maandag 29 januari 2007 14:37 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Ik zie steeds gehaktballetjes in tomatensaus voorbij komen.
Hoe maken jullie de tomatensaus?
bedankt! zitten hier ook nog kruiden door? of is dat niet nodig?quote:Op maandag 29 januari 2007 14:42 schreef Gripper het volgende:
[..]
Kan op meerdere manieren:verse vleestomaten in kleine stukjes snijden, en koken tot het een lekker prutje is, kruiden naar wens erbij. pakje heinz tomato frito, kant en klare tomatensaus. Gebruik ik ook voor pastasaus. blikjes tomatenpuree, maar dat is vrij sterk en geconcentreerd, niet de lekkerste oplossing...
meestal dus de heinz-saus, als ik veel tijd heb en het ook nog eens vleestomatenseizoen is, is die eerste optie het lekkerst.
Ik geloof het niet, alleen tomatensaus. van een website (gegoogled op heinz+ tomato+ frito+ ingredienten) heb ik dit:quote:Op maandag 29 januari 2007 15:49 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
[..]
bedankt! zitten hier ook nog kruiden door? of is dat niet nodig?
ik ben ook vriend!quote:Op woensdag 7 februari 2007 11:41 schreef Bluezz het volgende:
Wat keil je er voor kruiden bij Gripper?
Zaterdag gaan we ons weer uitleven, en tapas maken voor vrienden.
Bedoel je wanneer ik er een pastasaus van maak, of wanneer ik tapas' ?quote:Op woensdag 7 februari 2007 11:41 schreef Bluezz het volgende:
Wat keil je er voor kruiden bij Gripper?
Als je misschien het tapaspakket van de C-1000 bedoelt, met daarin materiaal voor:quote:Op woensdag 7 februari 2007 14:09 schreef Mikani het volgende:
Ik ben verzot op Tapas en nu wil ik het graag ooit een keertje zelf gaan maken.
Nu is mijn vraag of het handig is om een boek aan te schaffen, en zo ja, welke dan?
Of is het handiger om recepten van het internet af te halen (bijvoorbeeld hier!).
Ik zag trouwens ook Tapas-pakketten in de winkel liggen, heeft 1 van jullie deze al eens geprobeerd en is het lekker of te voorgemaakt?.
Voor gehaktballetjesquote:Op woensdag 7 februari 2007 13:20 schreef Gripper het volgende:
Bedoel je wanneer ik er een pastasaus van maak, of wanneer ik tapas' ?
Bij pasta: italiaanse kruiden (oregano, basilicum, peper en verse knoflook)
Bij tapas-saus: ook knoflook, takje thijm, soms een stukje geraspte sinaasappelschil, en een scheutje tabasco
Zelf maken, en boeken kopen is onzin, er is online echt zo giga-veel te vindenquote:Op woensdag 7 februari 2007 14:09 schreef Mikani het volgende:
Ik ben verzot op Tapas en nu wil ik het graag ooit een keertje zelf gaan maken.
Nu is mijn vraag of het handig is om een boek aan te schaffen, en zo ja, welke dan?
Of is het handiger om recepten van het internet af te halen (bijvoorbeeld hier!).
Ik zag trouwens ook Tapas-pakketten in de winkel liggen, heeft 1 van jullie deze al eens geprobeerd en is het lekker of te voorgemaakt?.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |