abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25703299

1: Thom de Graaf stapt op
2: Thom (de Graaf) has left the building #2
3: Thom de Graaf is opgestapt, deel 3

[ Bericht 2% gewijzigd door the_disheaver op 24-03-2005 11:42:27 ]
pi_25703311
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:32 schreef komrad het volgende:
Bea zal niet snel iets torpederen, het is zelfs ontzettend zeldzaam dat zoiets gebeurd.

Een aantal jaar geleden is de destijdse koning van belgie wel 1 dag afgetreden om zo een bepaalde wet doorgang te verlenen waar hij zich absoluut niet in kon vinden. Ik weet niet meer welke dat was zo
Volgens mij is dat wat meer dan een paar jaar geleden... Maar dat boeit niet erg. Het is wel een klein beginnetje van het einde (wat nog lang zal duren). Dus bea zal er misschien niet blij mee zijn, maar torpederen? Neej, ze speelt geen vieze spelletjes!
pi_25703404
@disheaver dat denk ik dus ook, trix gaat zich hier niet echt mee bemoeien.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_25703475
quote:
V. schreef in vorig topic:
JIJ wil het zwartwit zien, blijkbaar. Terwijl het echt het gevolg is van meerdere dingen.

Maar ja, vanachter de computer is politiek zooo makkelijk voor sommigen
Waarom zou ik het zwart wit willen zien? Natuurlijk zijn er meerdere redenen, maar waarom
a) is het afkeuren van de motie door PvdA niet de hoofdreden
b) waarom zou de coalitie schuld hebben, als er geen duidelijke overeenkomst betreft het kiesstelsel zijn gemaakt.
  donderdag 24 maart 2005 @ 11:50:38 #5
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25703536
wel grappig dat van Aartsen vanmorgen op het nieuws nog steeds zat vol te houden dat hij nix met het opstappen van de Graaf te maken had. Terwijl deze toch duidelijk te kennen heeft gegeven dat hij was doorgegaan als VVD en CDA hem meer ruimte voor andere bestuurlijke vernieuwingen zouden hebben gegeven
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_25703551
Dat het CDA zowel in de eerste kamer als de tweede kamer heeft tegengestemd: daar hoor je maar weinig over.
pi_25703556
ja van aartsen is niet echt geloofwaardig meer. Zoals de combo balkenende verhaegen ook al een geniepige rol zou kunnen spelen
  donderdag 24 maart 2005 @ 11:54:44 #8
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25703614
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:51 schreef komrad het volgende:
ja van aartsen is niet echt geloofwaardig meer. Zoals de combo balkenende verhaegen ook al een geniepige rol zou kunnen spelen
Ha eencomplottheorie om de PvdA vrij te pleitenvan de persoonsbeschading van de Graaf door haar senatoren...
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  donderdag 24 maart 2005 @ 11:54:56 #9
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25703616
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:51 schreef SCH het volgende:
Dat het CDA zowel in de eerste kamer als de tweede kamer heeft tegengestemd: daar hoor je maar weinig over.
is dat zo? Dat wist ik niet eens?

Waarom zit iedereen dan op de PVDA af te geven, als je zelfs je eigen coalitiepartners niet meekrijgt?
pi_25703633
quote:
Waarover heb je het? De Grondswetswijziging? Bij de eerste kamer van dinsdag hebben zij wel voorgestemd...
  donderdag 24 maart 2005 @ 11:57:12 #11
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25703650
quote:
De Eerste Kamer stemt niet in met een grondwetswijziging die een direct gekozen burgemeester mogelijk moet maken. PvdA-senator Ed van Thijn liet namens zijn fractie weten tegen te stemmen. Ook GroenLinks, de SP, de ChristenUnie en de SGP zijn tegen het voorstel, waardoor de benodigde tweederde meerderheid niet werd gehaald.
ik dacht al, heb ik wat gemist? CDA heeft dus wel voor gestemd
pi_25703657
FF een bronnetje:

Bron 1ste kamer
quote:
De linkse oppositie in de senaat (PvdA, GroenLinks en SP) heeft dinsdag 22 maart, samen met de fracties van SGP en de ChristenUnie, de komst van de gekozen burgemeester in Nederland vooralsnog geblokkeerd door tegen het voorstel te stemmen om de benoeming door de Kroon van de burgemeester en de commissaris van de Koning uit de grondwet te schrappen (28.509).
pi_25703661
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:54 schreef sjun het volgende:

[..]

Ha eencomplottheorie om de PvdA vrij te pleitenvan de persoonsbeschading van de Graaf door haar senatoren...
nee hoor, kijk ik denk dat bos hier echt zuur van is, maar de 1e kamer fractie heeft tegengestemd en dat is niet fraai. Ik verdenkt VVD en CDA er van dat ze het wel best vinden, en erg veel steun voor zowel de gekozen burgemeester als het districtenstelsel was er niet. Het werd gezien als een verplichte consessie om de coalitie in stand te houden. Dus VVD CDA hebben het geniepig toch wel voor elkaar
  donderdag 24 maart 2005 @ 11:58:22 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25703674
quote:
Bedoel je de eerste lezing van de grondwetswijziging?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_25703690
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:58 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Bedoel je de eerste lezing van de grondwetswijziging?
Ja.
pi_25703707
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:59 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja.
Maar toen zaten ze toch ook niet in het kabinet (paars 2 toch?)
pi_25703740
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:00 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Maar toen zaten ze toch ook niet in het kabinet (paars 2 toch?)
nee maar het maakt wel duidelijk hoe ze er echt over denken. Maw die gekozen burgemeester komt dus gewoon niet zo. Als CDA zich niet via een regeerakkoord gecommitteerd voelt zullen ze altijd tegen stemmen
pi_25703763
quote:
In de eerste kamer is hij op 2002 zonder stemming aangenomen, dus klopt niet helemaal.

Maar idd, CDA stemde niet voor

edit: lees nu dat CDA aantekening heeft gevraagd
(info over aantekening vragen:
quote:
Met het vragen van aantekening kunnen leden aangeven dat zij, als er stemming zou hebben plaatsgevonden over een wetsvoorstel, tegen zouden hebben gestemd.
Dus niet letterlijk gelijk, maar je hebt wel gelijk.
pi_25703808
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:02 schreef komrad het volgende:

[..]

nee maar het maakt wel duidelijk hoe ze er echt over denken. Maw die gekozen burgemeester komt dus gewoon niet zo. Als CDA zich niet via een regeerakkoord gecommitteerd voelt zullen ze altijd tegen stemmen
Daar is dan ook een coalitie voor en een regeerakkoord. Alsof D66 werkelijk abortus zou willen 'evalueren' zoals opgenomen is in het regeerakkoord door het CDA.
pi_25703896
ik snap de PVDA wel... iedereen loopt al twee jaar te zeiken op dit kabinet. nou hebben we de
kans om die jan-peter en kornuiten naar huis te steuren. ik vind het prima. en ok, voor de
economie is het niet lekker om weer een half jaar een land zonder goede regering te hebben
maar ik geloof niet dat we nu op de goede weg zitten.... jammer dat het ten koste gaat van
d66 want ik vind het verder een goede partij. groetjes
*CTR ALT DEL*
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:16:18 #21
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25703933
het lijkt me vrij duidelijk allemaal: D66 probeert het nu door te drukken, omdat ze al lang voelen aankomen dat ze de komende 20 jaar waarschijnlijk niet in een kabinet meer terechtkomen.

En de PVDA wil het wel, maar niet op stelle sprong. Gewoon rustig de tijd voor maken, en geen overhaaste beslissingen. Maar dat duurt D66 natuurlijk te lang
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:16:57 #22
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_25703945
yep... laten we hopen op een val

yes yes yes
70+ op het internet
pi_25704014
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:16 schreef greatgonzo het volgende:
het lijkt me vrij duidelijk allemaal: D66 probeert het nu door te drukken, omdat ze al lang voelen aankomen dat ze de komende 20 jaar waarschijnlijk niet in een kabinet meer terechtkomen.

En de PVDA wil het wel, maar niet op stelle sprong. Gewoon rustig de tijd voor maken, en geen overhaaste beslissingen. Maar dat duurt D66 natuurlijk te lang
Het plan bestaat al sinds de oprichting van de partij in 1966 (echtwaar yo?) dus lijkt me wel
logisch dat ze nu na al die jaren het eens echt voor elkaar willen krijgen... vind het sneu voor
d66 maar die cda en vvd mogen van heerlijk oprotten...
*CTR ALT DEL*
pi_25704169
en we verlinksen lekker in het topic. Ik weet alleen niet meer waar ik op moet stellen als er verkiezingen komen. Lastig
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:30:09 #25
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_25704186
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:50 schreef greatgonzo het volgende:
wel grappig dat van Aartsen vanmorgen op het nieuws nog steeds zat vol te houden dat hij nix met het opstappen van de Graaf te maken had. Terwijl deze toch duidelijk te kennen heeft gegeven dat hij was doorgegaan als VVD en CDA hem meer ruimte voor andere bestuurlijke vernieuwingen zouden hebben gegeven
Zeker dom van hem als De Graaf de VVD aanwijst(zie brief) als mede-schuldige.
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:33:43 #26
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25704242
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:30 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Zeker dom van hem als De Graaf de VVD aanwijst(zie brief) als mede-schuldige.
het is gewoon een feit dat als de pvda voorgestemd zou hebben, wat volgens het trouw artikel zelfs door van thijn was toegezegd, het hele kiesstelsel verhaal nu niet opgespeeld zou zijn.
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_25704300
hopen jullie dan niet dat het kabinet valt?
*CTR ALT DEL*
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:37:19 #28
46511 Linz
held der helden
pi_25704308
nee, kabinet moet blijven
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:38:20 #29
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_25704330
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:33 schreef evert het volgende:

[..]

het is gewoon een feit dat als de pvda voorgestemd zou hebben, wat volgens het trouw artikel zelfs door van thijn was toegezegd, het hele kiesstelsel verhaal nu niet opgespeeld zou zijn.

VVD gaf doorslag bij opstappen

Van onze politieke redactie

DEN HAAG - De VVD heeft de doorslag gegeven bij de beslissing van minister Thom de Graaf (D66) voor Bestuurlijke Vernieuwing om op te stappen. Vooral die partij wilde niet meewerken aan een verandering van het kiesstelsel.

Dat zei De Graaf gister nadat hij zijn ontslag had aangeboden. Het was hem duidelijk geworden dat nog steeds geen uitzicht is op een akkoord tussen de regeringspartijen over een nieuw stelsel. Er is 'te weinig bereidheid om draagvlak te bereiken voor een nieuw kiesstelsel.' Dat besefte hij na overleg tussen de fractievoorzitters Boris Dittrich (D66), Maxime Verhagen (CDA) en Jozias van Aartsen (VVD). Na afloop zei Dittrich tegen De Graaf dat de impasse voortduurt.

De Graaf betoogde meer zaken in zijn portefeuille te hebben, zoals de Antillen. Maar: ''In de beeldvorming is de bestuurlijke vernieuwing bepalend. Als je zelf denkt: ik kan daar te weinig realiseren, dan moet je niet door willen gaan. Anders kijk ik in de spiegel en zie een minister van ... (stilte) en Koninkrijksrelaties.'' Hij meende dat hij niet meer geloofwaardig kon functioneren.

De Graaf hekelde de positie van de VVD inzake het kiesstelsel. ''De onwil zit vooral bij de VVD. Verlaging van de voorkeursdrempel is natuurlijk helemaal geen oplossing.''

Hij zei dat er in plaats van herziening van het kiesstelsel mogelijk een andere vorm van bestuurlijke vernieuwing komt. Maar volgens hem is dat niet de gekozen formateur, die door Van Aartsen is voorgesteld. Zowel in de VVD als in het CDA is daartegen veel verzet.

De voormalige minister zei nogmaals de PvdA 'buitengewoon kwalijk' dat zijn voorstel is gesneuveld. Hij zei de indruk te hebben dat PvdA-senator Ed van Thijn en zijn fractievoorzitter Han Noten 's morgens al wisten wat ze 's avonds zouden gaan doen.

De Graaf sprak gistermiddag een uur met premier Jan Peter Balkenende. ''Ik heb gezegd: ik kan zeker niet doorgaan zonder perspectief op een nieuw kiesstelsel.'' Volgens Balkenende heeft De Graaf 'geen eerlijke kans' gekregen. Hij zei de aanleiding van het vertrek van de minister te betreuren. Binnen kabinet en coalitie lag volgens hem 'geen enkel conflict' aan het vertrek van De Graaf ten grondslag. In bedekte termen zei hij wel dat de coalitiepartners over het kiesstelsel geen overeenstemming hebben bereikt.

© Het Parool, 24-03-2005

Van Thijn had overigens gezegd voor te stemmen mits een aantal voorwaarden. Voorwaarden die niet meer dan normaal zijn en dit soort gedrag verwacht ik ook van volksvertegenwoordigers: dat ze zorgen voor grondig werk en een secure invoering van wetten e.d. ipv door onze strot rammen.

Daarnaast is de CDA hier absoluut niet rouwig om,

ps: vergeet niet dat PvdA 19 stemmen heeft in 1e kamer en de rest 12 tegenstemmers(sp/gl/cu/sgp)
pi_25704404
moet het door minimaal 2/3 of door de helft van de eerste kamer gedragen worden om de grondwet te veranderen?
*CTR ALT DEL*
pi_25704589
dus VVD kan ook de zwartie piet ontvangen
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:52:54 #32
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_25704605
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:29 schreef komrad het volgende:
en we verlinksen lekker in het topic.
Bedoel je dat er te weinig wordt geroepen dat Halsema een dom gansje is en Bos een hypocriete lul

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_25704609
eerste ronde: meerderheid 2de kamer, plus meerderheid 1ste (dus 50%+1)

Na nieuwe parlementsverkiezingen:
absolute meerderheid 1ste en 2de kamer (dus 66,6666%+1)
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:53:27 #34
136 V.
pi_25704618
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:42 schreef Ytro het volgende:
moet het door minimaal 2/3 of door de helft van de eerste kamer gedragen worden om de grondwet te veranderen?
2/3 Anders was er nou geen probleem geweest.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:54:05 #35
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_25704624
Nou, ik denk niet dat het CDA hier blij mee is hoor... Goed, dat er geen burgemeestersverkiezingen komen zal hun niet zoveel uitmaken. Alleen zet de crisis nu een, voor het CDA, ultieme coalitie op het spel. En dat is niet zo fraai.
  donderdag 24 maart 2005 @ 12:57:46 #36
136 V.
pi_25704702
En doorregeren zonder D66...? De enige optie lijkt mij LPF

Zó stom zouden ze toch niet zijn?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_25704734
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:13 schreef Ytro het volgende:
ik snap de PVDA wel... iedereen loopt al twee jaar te zeiken op dit kabinet. nou hebben we de
kans om die jan-peter en kornuiten naar huis te steuren. ik vind het prima. en ok, voor de
economie is het niet lekker om weer een half jaar een land zonder goede regering te hebben
maar ik geloof niet dat we nu op de goede weg zitten.... jammer dat het ten koste gaat van
d66 want ik vind het verder een goede partij. groetjes
Het is de Mary-go-round-politiek ten voeten uit.

Straks zullen de linkse splinterpartijen elkaar weer om het hardst bestrijden om die paar verdwaalde restzeteltjes binnen te halen. Ik bedoel : of dit land nu rechts of linksom geregeerd wordt het is en blijft “im grunde” een pot nat. Als de PvdA straks als grootste partij uit de bus zou komen - wat nog maar zeer de vraag is - zal ze ook weer een van de huidige coalitiepartijen nodig hebben om een regering te kunnen vormen. En dan begint het parlementaire proces van water bij de wijn doen, het voeren van achterkamertjespolitiek en het opnieuw doen van het-voor-wat-hoort-wat-woordje!...

Dat heet bij sommige partijen – de PvdA bijvoorbeeld - bestuurlijke vernieuwing, maar het is in feite niets anders dan oude wijn in nieuwe zakken: Van Thijn de oude wijn, Wouter Bos de nieuwe zak!...

Maar wat wil je nu het tijdperk van ideologische leegte en holle kretologieën is aangebroken. Electoraal vissen zowel links als rechts in dezelfde troebele (hof)vijver. Er is geen enkele politieke partij die in context tot deze tijdsgeest weet te begeesteren. Het grote verhaal is zoek, en het partijpolitiek geneuzel op de vierkante millimeter tiert welig. Politici grossieren in oneliners en voegen zich naadloos in een fetisjistische personendemocratie.
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:07:53 #38
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_25704902
Hopelijk valt de boel, tijd voor een kabinet dat wél raad weet met die vervloekte Marokkanen.
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_25704964
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:57 schreef Verbal het volgende:

V.
Die kans is vrij groot hoor.
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:11:27 #40
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_25704978
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:10 schreef SCH het volgende:

Of met de christenen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:12:47 #41
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_25705012
Goede reacties van de overige D66 fractieleden! Eindelijk vuur!
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:24:32 #42
136 V.
pi_25705293
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:10 schreef SCH het volgende:

[..]

ach, kom op nou!

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_25705450
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:24 schreef Verbal het volgende:

[..]

ach, kom op nou!

V.
Ja, die kans is er echt. Dit kabinet is heel eager om te blijven zitten omdat ze heilig in zichzelf geloven en zeggen een missie te hebben. En Mat en de zijnen staan te trappelen, die willen wel.
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:33:07 #44
136 V.
pi_25705514
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, die kans is er echt. Dit kabinet is heel eager om te blijven zitten omdat ze heilig in zichzelf geloven en zeggen een missie te hebben. En Mat en de zijnen staan te trappelen, die willen wel.
Het atrofiërende muurbloempje dat al twee jaar met een leeg balboekje aan de zijlijn staat zou wel weer willen

En CDA en VVD zouden niet inzien hoeveel aanzien en zetels deze misstap ze zou kosten?

Ik weiger het te geloven.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_25705542
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:57 schreef Verbal het volgende:

V.
Kan best, gewoon een minderheids coalitie met steun van LPF en CU en SGP.
Wel riskant maar LPF krijgen ze op alle tereinen wel mee en CU en SGP ook wel op de meeste.
pi_25705580
minderheidscoalitie is gewoon vragen om problemen, bij elk onderwerp gaan schooien en dan weer vage beloftes moeten doen over andere onderwerpen. Dat wordt niets lijkt me zo
pi_25705603
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Gelijk hebben ze maar ze zullen niet een coalitie vormen met de LPF denk ik.

Als de economie aan blijft trekken neemt de waardering voor dit kabinet ook weer toe, zo gaat dat nu eenmaal. Dus het zou zeker niet slim zijn van Balkenende om zijn ontslag in te dienen.
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:37:29 #48
136 V.
pi_25705619
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:35 schreef komrad het volgende:
minderheidscoalitie is gewoon vragen om problemen, bij elk onderwerp gaan schooien en dan weer vage beloftes moeten doen over andere onderwerpen. Dat wordt niets lijkt me zo
Het Schiavo-kabinet, wordt het dan wel, ja.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_25705699
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:35 schreef komrad het volgende:
Hangt een beetje af van hoever ze al zijn met de plannen in het regeerakkoord.
En ze kunnen natuurlijk niet aankomen met al te controversiele plannen.
  donderdag 24 maart 2005 @ 13:51:24 #50
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25705960
de val lijkt mij onvermijdelijk, er zijn namelijk geen argumenten over om d66 gunstig te stemmen. Het kabinet is nu juist net bezig om zoveel mogelijk 'zoet' te slijten om ook nog interessant te lijken voor de volgende verkiezingen. Meer draconische maatregelen a la Brinkhorst zijn er dus niet te vergeven imo.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_25705987
Ja maar regeren zonder echt mandaat is in deze tijd gewoonweg onverantwoord
pi_25706353
Het opstappen van De Graaf is eigenlijk te vergelijken met dat de PvdA hem naar de afgrond heeft geduwt en de coalitiegenoten het laatste zetje de afgrond in hebben gegeven.

Kortom: Áls PvdA niet had tegen gestemd was dit inderdaad nooit aan de orde geweest, maar als VVD en CDA, Thom de Graaf meer ruimte hadden willen geven voor bestuurlijke vernieuwing op andere terreinen (nieuwe kiesstelsel) had Thom de Graaf toch nog gewoon aangebleven omdat hij dan nog voldoende perspectief had gezien.

Omdat D'66 inderdaad op zo'n smalle basis deze coalitie is aangegaan, is met het afwijzen van de "bestuurlijke vernieuwing" zo ongeveer de gehele basis voor D'66 om in deze regering te zitten weggeslagen. D'66 zit nu dan ook in zo'n lastige positie dat ze eigenlijk niet anders kunnen dan opstappen, mits er geen andere beloften gemaakt gaan worden door de coalitiegenoten om D'66 toch nog het gevoel te geven dat ze er niet "voor spek en bonen" bij zitten.

Bovendien denk ik ook dat alle partijen dit kabinet niet zomaar wil laten vallen omdat ze weten dat dat weleens heel slecht zou kunnen uitpakken voor hun.

Ik wil trouwens nog wel iets kwijt: In de eerste kamer vroeg PvdA telkens om duidelijkheid van minister De Graaf, deze wilde wel iedere keer de PvdA tegemoet komen, maar iedere keer als hij een tegemoet koming deed, kwamen nota bene zijn coalitiegenoten (!!) met kritische vragen over die tegemoetkoming! Dit noem ik niet echt "steun" verlenen, okee ze hebben dan wel voor gestemd, maar ze hebben het De Graaf echt niet makkelijk gemaakt om eruit te komen met de PvdA.
Voor mij een extra bewijs dat het CDA en de VVD dat plan helemaal niet zagen zitten, en eigenlijk in hun hart juichen dat dit plan is afgeschoten. Maar tja, dat kunnen ze natuurlijk niet hardop zeggen.

is het toch nog een lange post geworden.....

[ Bericht 0% gewijzigd door Tomatenboer op 24-03-2005 14:17:32 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_25706412
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:51 schreef Harry_Sack het volgende:
de val lijkt mij onvermijdelijk, er zijn namelijk geen argumenten over om d66 gunstig te stemmen. Het kabinet is nu juist net bezig om zoveel mogelijk 'zoet' te slijten om ook nog interessant te lijken voor de volgende verkiezingen. Meer draconische maatregelen a la Brinkhorst zijn er dus niet te vergeven imo.
Lijkt mij helaas inmiddels ook en vind het geen positieve ontwikkeling ook al zie ik liever een kabinet zonder het CDA. Kan me ook niet voorstellen dat een normaal weldenkend mens hier wel blij van wordt.
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:12:41 #54
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25706473
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:10 schreef Chewie het volgende:

[..]

Lijkt mij helaas inmiddels ook en vind het geen positieve ontwikkeling ook al zie ik liever een kabinet zonder het CDA. Kan me ook niet voorstellen dat een normaal weldenkend mens hier wel blij van wordt.
Wel blij van een kabinet zonder cda natuurlijk. We moeten nog maar afwachten wat het vervolg hierop wordt, voor hetzelfde geld kotst Nederland het CDA of de VVD wel helemaal uit. Een balletje kan raar rollen en zeker zolang Wilbers nog niet op volle sterkte is..
pi_25706599
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:12 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Wel blij van een kabinet zonder cda natuurlijk. We moeten nog maar afwachten wat het vervolg hierop wordt, voor hetzelfde geld kotst Nederland het CDA of de VVD wel helemaal uit. Een balletje kan raar rollen en zeker zolang Wilbers nog niet op volle sterkte is..
En voor hetzelfde geld krijgt de PvdA de schuld en ziet Wouter zijn virtuele winst als sneeuw voor de zon wegsmelten. Het duurt nog tot volgende week voordat we dit in de peilingen terugzien.

Ik verwacht zeker geen extra winst voor de PvdA door deze soap. Op naar Paars 3 al zou het bijhoorlijk hypocriet van D66 zijn om gelijk weer met PvdA en VVD in een regering te gaan zitten

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2005 14:18:09 ]
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:23:27 #56
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25706738
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:17 schreef Chewie het volgende:

[..]

En voor hetzelfde geld krijgt de PvdA de schuld en ziet Wouter zijn virtuele winst als sneeuw voor de zon wegsmelten. Het duurt nog tot volgende week voordat we dit in de peilingen terugzien.

Ik verwacht zeker geen extra winst voor de PvdA door deze soap. Op naar Paars 3 al zou het bijhoorlijk hypocriet van D66 zijn om gelijk weer met PvdA en VVD in een regering te gaan zitten
Het is ook superstom dat Koole de deur dichtsmeet voor een schaduwcoalitie met de linkse partijen, had ie dat wel gedaan, dan had ie daar nu winst mee geboekt, of althans keuze kunnen hebben, danwel die keuze kunnen uitspelen.

Ik denk dat zo'n beetje het grootste gedeelte van Nederland wel genoeg gezien heeft van MP Balkenende, dus daar zit sowieso wel wat winst.
Of het dan uitdraait op Paars 3 weet ik niet, misschien dat het cda wel inwisselbaar is voor de CU ofzo
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:26:22 #57
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_25706796
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:17 schreef Chewie het volgende:

Ach, om D'66 mee te krijgen is niet zo moeilijk hoor. Je belooft ze gewoon iets als een gekozen president bij de formatie en laat de Eerste Kamer dit vervolgens blokkeren. Een beproefd recept inmiddels

OT: D'66 zal er heus wel inblijven. Al dat gedreig met een kabinetscrisis is puur onderhandelingsspel. Uiteindelijk zullen ze er wel een half miljard extra voor het onderwijs uitslepen o.i.d. Is dit hele gedoe toch nog ergens goed voor geweest...
pi_25707056
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:23 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Het is ook superstom dat Koole de deur dichtsmeet voor een schaduwcoalitie met de linkse partijen, had ie dat wel gedaan, dan had ie daar nu winst mee geboekt, of althans keuze kunnen hebben, danwel die keuze kunnen uitspelen.
Ik denk dat de PvdA slim genoeg is om een coalitie met SP en GL niet echt levensvatbaar is, als ze ooit een kamermeerderheid zou krijgen zou dat zeker niet meer zijn dan de huidige coalitie (D66 nog meegerekend ). Koole weet dondersgoed dat de PvdA altijd bij CDA of VVD aan moet kloppen voor een coalitie (omgekeerd geldt overigens hetzelfde).

Ik denk ook dat de PvdA bijhoorlijk wat gematigder en liberalere kiezers afstoot als ze dit vooraf al voor zouden stellen.
quote:
Ik denk dat zo'n beetje het grootste gedeelte van Nederland wel genoeg gezien heeft van MP Balkenende, dus daar zit sowieso wel wat winst.
Of het dan uitdraait op Paars 3 weet ik niet, misschien dat het cda wel inwisselbaar is voor de CU ofzo
Helaas voor Balkende heeft hij imo geen eerlijke kans gehad, kritiek is zelden inhoudelijk geweest (bij de toonaangevende nieuwsbepalers dan). Maar aan de andere kant is de winst die het CDA geboekt heeft na PaarsII ook niet te verklaren door hun optreden in de oppositie maar door het niet aanvallen van Fortuyn en de toenmalige zeer snel opkomende antipathie tegen Paars.

Vind het nog steeds zeer knap van Fortuyn dat hij de waardering voor Paars zo omlaag kon krijgen, de eerste maanden van Fortuyn's campagne stond Paars nog zeer goed in de peilingen namelijk en was de waardering voor dat kabinet nog bijhoorlijk hoog.
pi_25707134
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:37 schreef Chewie het volgende:
Helaas voor Balkende heeft hij imo geen eerlijke kans gehad, kritiek is zelden inhoudelijk geweest (bij de toonaangevende nieuwsbepalers dan).
Ik heb toch echt heel veel inhoudelijke kritiek gehoord uit de oppositie en uit de maatschappelijke groeperingen, vakbonden en belangenorganisaties, kerken enz.
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:40:51 #60
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25707136
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 11:57 schreef komrad het volgende:

[..]

nee hoor, kijk ik denk dat bos hier echt zuur van is, maar de 1e kamer fractie heeft tegengestemd en dat is niet fraai.
Het lijkt erop de de PvdA uit twee partijen bestaat of twee gezichten heeft en dat Bos de zaak niet in de hand heeft. Hoe betrouwbaar zou zo'n partner in een eventuele coalitie zijn?
quote:
Ik verdenkt VVD en CDA er van dat ze het wel best vinden, en erg veel steun voor zowel de gekozen burgemeester als het districtenstelsel was er niet. Het werd gezien als een verplichte consessie om de coalitie in stand te houden. Dus VVD CDA hebben het geniepig toch wel voor elkaar
Men stemde conform de afspraken en betoonde zich daarmee betrouwbaar coalitiepartner. Meer kon er van de VVD en het CDA niet worden verwacht. Nu ook de Januskop van de PvdA goed zichtbaar geworden is belooft dat nog iets voor de veranderingen die het politieke landschap te zien gaat geven. Men weet wat men van de huidige PvdA kan verwachten...

Als Bos slim is zet hij zijn koers door en splijt de PvdA in een links conservatieve en een links progressieve partij. Misschien dat het links-progressieve deel, een breed gedragen progressieve volkspartij de beschadigde verhoudingen met D66 kan lijmen. Laat Bos deze zaak betijen dan betaalt hij eenzeer hoge prijs. Zijn politieke geloofwaardigheid staat op het spel. Het komt nu op daadkracht in plaats van mooie woorden aan.
pi_25707167
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:37 schreef Chewie het volgende:
Vind het nog steeds zeer knap van Fortuyn dat hij de waardering voor Paars zo omlaag kon krijgen, de eerste maanden van Fortuyn's campagne stond Paars nog zeer goed in de peilingen namelijk en was de waardering voor dat kabinet nog bijhoorlijk hoog.
Dat vind je knap? En de kritiek op Balkenende vind je niet goed?
Een bashcampagne en wat roepen over puinhopen is niet zo heel erg ingewikkeld en werkt blijkbaar vrij goed.
pi_25707239
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:40 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik heb toch echt heel veel inhoudelijke kritiek gehoord uit de oppositie en uit de maatschappelijke groeperingen, vakbonden en belangenorganisaties, kerken enz.
Oh jawel maar dat werd imo nogal onder gesneeuwt door de vele opiniebepalende programma's die weinig anders konden dan Balkenende afzeiken vanwege zijn uiterlijk en optreden.

Dat blijkt ook wel uit het gemiddelde straatinterview over Balkenende.
pi_25707279
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

Oh jawel maar dat werd imo nogal onder gesneeuwt door de vele opiniebepalende programma's die weinig anders konden dan Balkenende afzeiken vanwege zijn uiterlijk en optreden.

Dat blijkt ook wel uit het gemiddelde straatinterview over Balkenende.
Zijn optreden is ook niet onbelangrijk. Zijn uiteriljk doet er niet toe en dat onzinstormpje is snel gaan liggen. Uitstraling en leiderschap is wel heel belangrijk.
pi_25707284
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:42 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat vind je knap? En de kritiek op Balkenende vind je niet goed?
Een bashcampagne en wat roepen over puinhopen is niet zo heel erg ingewikkeld en werkt blijkbaar vrij goed.
Ja ik vind het knap omdat Fortuyn vanuit niks de publieke opinie zo kon beinvloeden maar dat betekend nog niet dat ik het met die werkwijze eens ben.
pi_25707321
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:46 schreef SCH het volgende:

[..]

Zijn optreden is ook niet onbelangrijk. Zijn uiteriljk doet er niet toe en dat onzinstormpje is snel gaan liggen. Uitstraling en leiderschap is wel heel belangrijk.
Bij o.a. Kopspijkers woedde die storm onlangs nog best hevig viel mij op.
  donderdag 24 maart 2005 @ 14:51:08 #66
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25707409
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:46 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ja ik vind het knap omdat Fortuyn vanuit niks de publieke opinie zo kon beinvloeden maar dat betekend nog niet dat ik het met die werkwijze eens ben.
Dankzij Fortuyn kennen we nu wel het fenomeen 'hangende kiezer', dat is wel een verdienste op zich. Een hangende kiezer laat zich beinvloeden door sentimenten van aktuele gebeurtenissen, iets waar Wilbers ook mee denkt te kunnen scoren.

We zullen zien, erger dan Balkenende kan niet zou je zeggen..
pi_25707455
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Bij o.a. Kopspijkers woedde die storm onlangs nog best hevig viel mij op.
Tja, cabaretiers doen dat bij alle politici, dat is niet zo'n goed voorbeeld imo.
pi_25707523
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Tja, cabaretiers doen dat bij alle politici, dat is niet zo'n goed voorbeeld imo.
Kom, kom je kunt duidelijk de politieke voorkeur herkennen bij kopspijkers. Wat opzich niet erg is.
En ik durf te stellen dat programma's zoals Kopspijkers de publieke opinie meer beinvloeden dan een programma als Nova.

Maar goed daar gaat dit topic niet over

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 24-03-2005 14:56:11 ]
pi_25707584
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:55 schreef Chewie het volgende:

[..]

Kom, kom je kunt duidelijk de politieke voorkeur herkennen bij kopspijkers. Wat opzich niet erg is.
En ik durf te stellen dat programma's zoals Kopspijkers de publieke opinie meer beinvloeden dan een programma als Nova.
Oh, dat zou best kunnen ja. Maar dat kun je die mensen niet verwijten.
quote:
Maar goed daar gaat dit topic niet over
Exact, ik denk dat Balkenende wel een reeele kans heeft gehad. Ik vind nog steeds niet goed genoeg en het wordt nu wel eens tijd want het is alweer halverwege de rit. Dus laat hij deze crisis maar aangrijpen om de tweede periode wel een mp van alle Nederlanders te zijn.
pi_25707662
als d66 uit het kabinet stapt valt de regering en daarmee toch het regeeraccoord...
dan kan er toch niet een nieuwe formatie komen met lpf of zo... of ken ik me politiek
nou echt te slecht?
*CTR ALT DEL*
  donderdag 24 maart 2005 @ 15:07:49 #71
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25707737
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:58 schreef SCH het volgende:

[..]

[..]

Exact, ik denk dat Balkenende wel een reeele kans heeft gehad. Ik vind nog steeds niet goed genoeg en het wordt nu wel eens tijd want het is alweer halverwege de rit. Dus laat hij deze crisis maar aangrijpen om de tweede periode wel een mp van alle Nederlanders te zijn.
Grappig, dit argument heb ik Wim de Bie ook al eens horen maken over Lubbers
pi_25708396
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:58 schreef SCH het volgende:

[..]

[..]

Exact, ik denk dat Balkenende wel een reeele kans heeft gehad. Ik vind nog steeds niet goed genoeg en het wordt nu wel eens tijd
Balkenende is inderdaad iemand die als geen ander kan binden. In tijden van crises lopen de kerken vol. Zo zal het ook wel met de kiezers gaan. Die zullen Balkenende, als de bezweerder van politieke conflicten, graag nog eens vier jaar het vertrouwen schenken.. Mijn zegen heeft hij.
Buon di, povero, caro!
pi_25708604
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 14:10 schreef Chewie het volgende:

[..] al zie ik liever een kabinet zonder het CDA.
Nou dat zie ik dan weer wat anders. Ik vind juist dat een grote christelijke middenpartij als het CDA de hoeksteen van onze parlementaire democratie hoort te vormen. Bovendien fungeert het CDA als bindmiddel tussen politiek links en rechts.
Buon di, povero, caro!
pi_25708677
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:07 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Grappig, dit argument heb ik Wim de Bie ook al eens horen maken over Lubbers
Laat Balkenende zijn karwei maar afmaken.
Buon di, povero, caro!
  donderdag 24 maart 2005 @ 17:09:07 #75
99593 aryan8
gnani mahdi kalki
pi_25710713
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:49 schreef Nathalitia het volgende:

[..]

Nou dat zie ik dan weer wat anders. Ik vind juist dat een grote christelijke middenpartij als het CDA de hoeksteen van onze parlementaire democratie hoort te vormen. Bovendien fungeert het CDA als bindmiddel tussen politiek links en rechts.
Zeker. Ook Willem Aantjes voelde zich primathuis bij het CDA.
pi_25711183
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 15:02 schreef Ytro het volgende:
als d66 uit het kabinet stapt valt de regering en daarmee toch het regeeraccoord...
dan kan er toch niet een nieuwe formatie komen met lpf of zo... of ken ik me politiek
nou echt te slecht?
Als het kabinet valt moeten er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
pi_25714871
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 17:26 schreef ThomasBerge het volgende:

[..]

Als het kabinet valt moeten er nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven.
ik weet het niet exact, maar het hoeft niet. Je kunt bv een minderheids kabinet houden, met steun van lpf en/of klein christelijk.

Of je ook bv lpf ministers kunt aanstellen?. Lijkt me wel, maar weet dat niet zeker.
pi_25715160
het kan maar verkiezingen zijn dat erg waarschijnlijk
pi_25715251
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 20:03 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ik weet het niet exact, maar het hoeft niet. Je kunt bv een minderheids kabinet houden, met steun van lpf en/of klein christelijk.

Of je ook bv lpf ministers kunt aanstellen?. Lijkt me wel, maar weet dat niet zeker.
Ja, er kan een andere coalitie gevormd worden. Is mede afhankelijk van wat de verschillende fractievoorzitters vinden.
pi_25715597
OMG die Jonge Democraten in Netwerk: "Bestuurlijke vernieuwing is niet zo belangrijk"
  donderdag 24 maart 2005 @ 20:46:44 #81
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_25715655
Bert Bakker zou blij moeten zijn dat ie geen stof meer hoeft te happen..
pi_25715911
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 20:43 schreef SCH het volgende:
OMG die Jonge Democraten in Netwerk: "Bestuurlijke vernieuwing is niet zo belangrijk"
Ìs het ook niet, wij (JD, D66 ook niet) zijn geen one-issue partij... Maar er wordt wel erg laag over gedaan... Er werd bijna gezegd: is niet belangrijk. Hmm...
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:10:11 #83
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25718061
Bestuurlijke vernieuwing is ook een non issue, totaal onbelangrijk! Alle tijd die hieraan gespendeerd wordt is wat mij betreft verspild. Die de Graaf snapt er ook niks van, want hij had nu dat bestuurlijke onzinvernieuwingflop is afgeschoten mooi van de antillen eens echt werk kunnen maken. Daar is het een chaos en dat vind ik schandalig aangezien de antillen gewoon bij Nederland horen. Een derde wereldland waar de drugsmafia de wet bepaalt binnen onze landsgrenzen. Dat is pas iets om je druk te maken!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:13:40 #84
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25718172
het kabinet valt toch niet:
als er nu verkiezingen worden gehouden, verliezen alle regeringspartijen. Ze zullen er gek zijn om te zorgen dat er nieuwe verkiezingen komen
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:16:29 #85
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25718254
Als D66 allemaal rare eisen gaat stellen dan is het zo afgelopen. van Aartsen lijkt niet bereid enige concessie te doen en al helemaal niet als het gaat om een nieuw kiesstelsel. Binnen de VVD gaan gewluiden op dat men het niet eens zo erg zou vinden als er een crisis komt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:17:20 #86
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25718275
D66 gaat geen rare eisen stellen, ze kiezen egt wel eieren voor hun geld. Als er nu verkiezingen komen zijn ze helemaal weg..
pi_25718303
Ik heb niet veel vestand van politiek maar is het niet zo met de huidige peilingen dat de pvda bewust heeft tegengestemd om een crisis te veroorzaken > nieuwe verkiezingen > pvda de grootste ?
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:18:15 #88
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25718317
Brinkhorst lijkt me vrij principieel.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25718357
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Brinkhorst lijkt me vrij principieel.
Dat denk ik ook. Hij kan nog wel eens het blok aan het been van Dittrich worden.
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:20:21 #90
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25718377
Het is bovendien een publiek geheim dat de VVD achterde schermen enorm blij is dat de gekozen burgemeester is afgeschoten. Wiegel verwoordt de echte VVD gedachte wat betreft dit onderwerp.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:21:37 #91
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_25718413
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het is bovendien een publiek geheim dat de VVD achterde schermen enorm blij is dat de gekozen burgemeester is afgeschoten. Wiegel verwoordt de echte VVD gedachte wat betreft dit onderwerp.
Verklaar je nader?
En vooral: waar haal je deze info vandaan?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:22:58 #92
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25718455
Ik hoor net bij NOVA dat het kiesstelsel een eis is van D66, nou als dat inderdaad het geval is komt er zeker een crisis, want een nieuw kiesstelsel is voor de VVD en het CDA namelijk onbespreekbaar.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25718507
Als het kabinet valt ligt dat voornamelijk aan CDA en VVD. Ze kunnen best wat meer buigen naar de wensen van D66 en meer geld in het onderwijs pompen. Zoals het nu gebracht wordt lijkt het alsof PvdA de enige partij is die D66 heeft tegengewerkt, maar CDA en VVD hebben dat nog veel sterker gedaan.
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:27:35 #94
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25718601
ik hoor nu dat D66 de minister van onderwijs wil hebben?? Dus Maria vd Hoeven exit?? dat accepteert het CDA nooit! Als ik de d66 prominenten zo hoor lijkt het er sterk op dat het toch echt een crisis komt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:28:51 #95
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25718646
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:24 schreef thabit het volgende:
Als het kabinet valt ligt dat voornamelijk aan CDA en VVD. Ze kunnen best wat meer buigen naar de wensen van D66 en meer geld in het onderwijs pompen. Zoals het nu gebracht wordt lijkt het alsof PvdA de enige partij is die D66 heeft tegengewerkt, maar CDA en VVD hebben dat nog veel sterker gedaan.
Onzin. CDA wil onder geen beding dat het kabinet valt, dus dat zij daar op aan zouden sturen lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Bovendien, hoe ver moeten CDA en VVD toegeven om bij jou de indruk te wekken dat D66 te veel vraagt?
pi_25718719
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:28 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Onzin. CDA wil onder geen beding dat het kabinet valt, dus dat zij daar op aan zouden sturen lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Bovendien, hoe ver moeten CDA en VVD toegeven om bij jou de indruk te wekken dat D66 te veel vraagt?
Mijn eisen zijn vrij mild. Oorlogen en JSF's afkappen en al het geld dat je daarmee bespaart in onderwijs pompen.
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:34:17 #97
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25718833
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:30 schreef thabit het volgende:

[..]

Mijn eisen zijn vrij mild. Oorlogen en JSF's afkappen en al het geld dat je daarmee bespaart in onderwijs pompen.
Lijkt me niet al te onredelijk; al kan ik niet oordelen over de JSF's. Je zou trouwens net zo goed het geld dat bespaard wordt door het schrappen van de gekozen burgemeester in onderwijs pompen
Vraag is natuurlijk of D66 die punten wel wil..
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:34:19 #98
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_25718834
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:30 schreef thabit het volgende:

[..]

Hoe zie je voor je dat Nederland ' oorlogen afkapt' ?
Overigens, waarom zouden partijen met 25+ zetels zo veel moeten buigen voor 'n partijtje met 5 a 6 zetels? Had de burger een D66 beleid gewild, had men wel D66 gestemd...
Thucydides
pi_25719001
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:34 schreef Xtreem het volgende:
Overigens, waarom zouden partijen met 25+ zetels zo veel moeten buigen voor 'n partijtje met 5 a 6 zetels?
Omdat ze een akkoord met die partij hebben gesloten misschien? Omdat er zonder D66 helemaal geen regering was geweest.

De arrogantie van de grote partijen is weer niet van de lucht. Nu is het een klein partijtje dat er niet toe doet, tijdens de formatie was D66 oh zo belangrijk.
pi_25719391
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:13 schreef greatgonzo het volgende:
het kabinet valt toch niet:
als er nu verkiezingen worden gehouden, verliezen alle regeringspartijen. Ze zullen er gek zijn om te zorgen dat er nieuwe verkiezingen komen
Ze kunnen er natuurlijk op speculeren dat Wilders zijn partij niet in korte tijd rond krijgt, en de PvdA de zwarte piet kan worden toegespeeld n.a.v. de val van het kabinet. Economisch zou het momenteel ietsje beter gaan, dus dat is een punt dat ze kunnen uitvergroten. Daarbij kan het in een verkiezingscampagne sowieso alle kanten uit.
  donderdag 24 maart 2005 @ 22:58:16 #101
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_25719557
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Omdat ze een akkoord met die partij hebben gesloten misschien? Omdat er zonder D66 helemaal geen regering was geweest.
Klopt. Vervolgens heeft de oppositie in de 1e kamer de grondwetswijziging getorpedeerd. Dus moeten de VVD en het CDA dan maar buigen? omdat PvdA senatoren tegen stemmen? D66 kende het risico van de 2/3 meerderheid voor grondwetswijzigen. Dat risico heeft men genomen, dus zijn de consequenties voor D'66. Niet voor CDA/VVD.
Thucydides
pi_25719710
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:58 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Klopt. Vervolgens heeft de oppositie in de 1e kamer de grondwetswijziging getorpedeerd. Dus moeten de VVD en het CDA dan maar buigen? omdat PvdA senatoren tegen stemmen? D66 kende het risico van de 2/3 meerderheid voor grondwetswijzigen. Dat risico heeft men genomen, dus zijn de consequenties voor D'66. Niet voor CDA/VVD.
CDA en VVD stonden erbij en keken ernaar en lieten anderen de kastanjes uit het vuur halen. Maar D66 heeft alle recht de boel op te blazen, al hoop ik oprecht dat ze dat niet doen.
  donderdag 24 maart 2005 @ 23:05:18 #103
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25719739
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:58 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Inderdaad, sommige zaken die nu naar voren worden gebracht door enkele D66'ers om binnen te halen is erg merkwaardig.

Waar ze wel 'recht' op hebben is het vernieuwde kiesstelsel. Dat staat namelijk in het regeerakkoord, en daar zouden CDA en VVD zich aan moeten houden. Dat zou nog een crises waard kunnen zijn.
  donderdag 24 maart 2005 @ 23:06:35 #104
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25719772
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:03 schreef SCH het volgende:

[..]

CDA en VVD stonden erbij en keken ernaar en lieten anderen de kastanjes uit het vuur halen. Maar D66 heeft alle recht de boel op te blazen, al hoop ik oprecht dat ze dat niet doen.
Hou op. Als iemand jou de sloot in duwt, ben je dan boos op die persoon of op de persoon die het ziet gebeuren en je niet direct achterna springt?
  donderdag 24 maart 2005 @ 23:06:49 #105
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_25719779
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:05 schreef Sidekick het volgende:

[..]
Waar ze wel 'recht' op hebben is het vernieuwde kiesstelsel. Dat staat namelijk in het regeerakkoord, en daar zouden CDA en VVD zich aan moeten houden. Dat zou nog een crises waard kunnen zijn.
Helaas staat dat erin ja
Thucydides
pi_25719784
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Hou op. Als iemand jou de sloot in duwt, ben je dan boos op die persoon of op de persoon die het ziet gebeuren en je niet direct achterna springt?
Op beide.
  donderdag 24 maart 2005 @ 23:08:13 #107
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25719816
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Op beide.
En als je met die persoon die je niet direct achterna springt afspreekt de duwer aan te pakken?
pi_25721702
Ziet er dus goed uit voor het kabinet, en nederland. Wie wordt er nou gelukkig van van tussentijdse verkiezingen?
pi_25721946
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 23:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

En als je met die persoon die je niet direct achterna springt afspreekt de duwer aan te pakken?
Je had met die persoon afgesproken dat hij je zou helpen niet geduwd te worden.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 00:34:17 #110
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_25721998
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 00:31 schreef SCH het volgende:

[..]

Je had met die persoon afgesproken dat hij je zou helpen niet geduwd te worden.
Niet alles is afdoende te voorkomen en bovendien zag het er lachwekkend uit voor die persoon. Neemt niet weg dat die persoon vanuit zijn rechtvaardigheidsgevoel je best bereid is te helpen wat terug te doen. (Naja, of vanwege de peilingen het gejouw van toeschouwers natuurlijk )
pi_25722358
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Niet alles is afdoende te voorkomen en bovendien zag het er lachwekkend uit voor die persoon. Neemt niet weg dat die persoon vanuit zijn rechtvaardigheidsgevoel je best bereid is te helpen wat terug te doen. (Naja, of vanwege de peilingen het gejouw van toeschouwers natuurlijk )
Het is buigen of barsten natuurlijk. Ze moeten het zelf weten maar het is wel duidelijk dat ze nogal hypocriet met D66 omspringen en deze crisis mede hebben veroorzaakt.

Hopelijk regeren ze gewoon door. Het is wel goed dat Nederland nog langer meemaakt hoe verschrikkelijk slecht en onmenselijk de kabinetsplannen zijn. Anders komt B2 er te gemakkelijk mee weg.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 01:15:29 #112
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25722640
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 22:39 schreef SCH het volgende:

[..]

De arrogantie van de grote partijen is weer niet van de lucht. Nu is het een klein partijtje dat er niet toe doet, tijdens de formatie was D66 oh zo belangrijk.
vooral Van Thijn had daar een verschrikkelijk foute opmerking over....
pi_25722664
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:15 schreef evert het volgende:

[..]

vooral Van Thijn had daar een verschrikkelijk foute opmerking over....
Was niet zo handig nee, maar wel een reactie op een paar beledigingen van Boris D.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 01:18:08 #114
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25722674
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 00:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is buigen of barsten natuurlijk. Ze moeten het zelf weten maar het is wel duidelijk dat ze nogal hypocriet met D66 omspringen en deze crisis mede hebben veroorzaakt.

Hopelijk regeren ze gewoon door. Het is wel goed dat Nederland nog langer meemaakt hoe verschrikkelijk slecht en onmenselijk de kabinetsplannen zijn. Anders komt B2 er te gemakkelijk mee weg.
Hopelijk regeren ze gewoon door. Het is wel goed dat Nederland nog langer meemaakt hoe belangrijk het is geweest dat er harde maatregelen genomen zijn en hoe verschrikkelijk goed de kabinetsplannen op lange termijn zijn. Anders wordt alles door Bos weer in het puin geschoten.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 01:20:39 #115
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25722698
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Was niet zo handig nee, maar wel een reactie op een paar beledigingen van Boris D.
was niet zo handig? was gewoonweg onbeschoft. Jarenlang geprofiteerd van D66 (oa bij kabinet Den Uijl) en nu als een compleet arrogante, aan grootheidswaanzin lijdende eigengeiler in één zin al die jaren compleet onder het tapijt te schuiven. Niet handig kun je beter vervangen door Judaskus (passend in Paastijd).
pi_25722709
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:20 schreef evert het volgende:

[..]

was niet zo handig? was gewoonweg onbeschoft. Jarenlang geprofiteerd van D66 (oa bij kabinet Den Uijl) en nu als een compleet arrogante, aan grootheidswaanzin lijdende eigengeiler in één zin al die jaren compleet onder het tapijt te schuiven. Niet handig kun je beter vervangen door Judaskus (passend in Paastijd).
Diezelfde tirade zou je dan op alle politici moeten loslaten. Maar de aanval van Van Aartsen op Halsema, daar hoor ik je niet over. De diarree van Dittrich daar zwijg je over.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 01:32:09 #117
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_25722862
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Diezelfde tirade zou je dan op alle politici moeten loslaten. Maar de aanval van Van Aartsen op Halsema, daar hoor ik je niet over. De diarree van Dittrich daar zwijg je over.
wie was de aanstichter? wie kaatst en zo een fout spel gespeeld heeft (lees de trouw analyse maar even) en zulke uitspraken doet, mag de bal verwachten.
pi_25722869
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:32 schreef evert het volgende:

[..]

wie was de aanstichter? wie kaatst en zo een fout spel gespeeld heeft (lees de trouw analyse maar even) en zulke uitspraken doet, mag de bal verwachten.
Dat ben ik dan niet met je eens.
pi_25722931
Zou de minister van bestuurlijke vernieuwing dan toch blijven bestaan? Ik vraag me af wie die in gaat vullen. Brinkhorst zal wel vice-premier worden. Geen probleem op zich. Van der Laan kan ook blijven zitten. Misschien Dittrich als minister?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_25724234
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:37 schreef sizzler het volgende:
Zou de minister van bestuurlijke vernieuwing dan toch blijven bestaan? Ik vraag me af wie die in gaat vullen. Brinkhorst zal wel vice-premier worden. Geen probleem op zich. Van der Laan kan ook blijven zitten. Misschien Dittrich als minister?
Ditrich verwacht ik niet, heb het idee dat hij de functie van lijsttrekker wel prettig vind.

Mischien Boris van der Ham Die op zijn site trouwens de schuld bij de PvdA neerlegt
pi_25724250
quote:
D66 eist terugkeer referendum

den haag - D66 wil het referendum terug en een extra staatssecretaris in het kabinet. Die eisen heeft D66-leider Boris Dittrich donderdagavond in een overleg met CDA en VVD op tafel gelegd. Alle drie de partijen willen proberen het kabinet te redden.

De partijen spraken over een oplossing voor de politieke crisis na het vertrek van Thom de Graaf als minister van bestuurlijke vernieuwing.

De voorzitters van de regeringsfracties spraken ook nog in het Torentje met leden van het kabinet.

Nederland heeft vijf jaar lang een raadgevende volksraadpleging gekend. De wet die dat mogelijk maakte liep 1 januari af. Het was de bedoeling dat de bevolking via zo'n referendum een belangrijk besluit zou kunnen terugdraaien. VVD-coryfee Hans Wiegel boorde dit kroonjuweel van D66 in 1999 als lid van de Eerste Kamer de grond in.

De coalitiepartners spreken in elk geval verder over de gekozen burgemeester en het kiesstelsel, verklaarde Balkenende gisteravond. Andere kernpunten zijn milieu (meer geld en ruimte), kinderopvang (meer geld), onderwijs (o.a. meer geld voor computers), publieke omroep (beperken invloed omroepen) en kenniseconomie (meer geld voor informatietechnologie
bron:http://www.dvhn.nl/Index

staatssecretaris voor bestuurlijke vernieuwing
  † In Memoriam † vrijdag 25 maart 2005 @ 08:11:17 #122
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25724352
quote:
Op donderdag 24 maart 2005 13:37 schreef Verbal het volgende:

[..]

Het Schiavo-kabinet, wordt het dan wel, ja.

V.
!

Maar dat is het nog niet wou je zeggen?

Op dit moment is de kans dat het kabinet valt imo groter dan dat ze nog iets vinden waarmee D'66 denkt het gezicht te kunnen redden. Dat zou dan de tweede van Balkie zijn (die is dan gelijk exit) en de derde voortijdige beeindiging op rij van een regering met VVD er in.

In de jaren negentig had de VVD nog de ambitie om de grootste partij van Nederland te worden. Dat is inmiddels hopeloos mislukt (niet in de laatste plaats vanwege hun drang naar het regeringspluche). Er is verschil van mening over de koers, over het leiderschap, over eventuele fusies en samenwerkingsverbanden.. dus misschien kiezen ze wel voor een herstelperiode in de opositie.

CDA zit met vergelijkbare problemen wat betreft de koers en een morrende achterban die zich niet in het conservatieve en rechtse beleid kan vinden. Na nieuwe verkiezingen kijken of er een coalitie met de PvdA mogelijk is? Om zich zo weer meer in het midden te profileren? Zou kunnen imo.

Bij D'66 gaat het alleen nog maar om geloofwaardigheid. Daar hangt bij hun zo langzamerhand het hele voortbestaan vanaf. Geheel afhankelijk dus in hoeverre CDA en VVD hun daar nu bij willen helpen. Anders hebben ze geen andere keus dan opstappen.

Wat is het ongelooflijk dom van Thom de Graaf geweest om te verwachten dat hij consessies af kon dwingen bij de PvdA terwijl die in zo'n positie zaten. Wat een misrekening.
  vrijdag 25 maart 2005 @ 08:29:50 #123
52589 sjun
uit solidariteit
pi_25724487
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 01:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Fabulerende Femke roept die ergernis al tijden over zich af. Blijven zeveren over pietluttigheden vraagt om in verbale en non-verbale taal uitgesproken ergernis op de persoon die die ergernissen blijft oproepen in een poging tot sentimentalisering van de opinie. Femke zeurt te lang door over anekdotische zaken.

Ik herinner me nog het zeververhaal over politieagenten die voortdurend veertienjarigen op hun ID zouden gaan bevragen, alsof agenten niets beters te doen hadden. Mevrouw Halszaak zou er beter aan doen haar partij eens op de politieke kaart te gaan zetten of domweg in te zetten op een fusie met een andere bevoogdende politieke stroming en langs die weg eens bij te dragen aan het politieke debat en de maatschappelijke ontplooiing van ingezetenen.

Ik verwacht echter niet dat Femke ook maar iets zal doen met dit gratis advies. Een zelfbenoemd bevoogder wordt immers niet graag bevoogd.
  † In Memoriam † vrijdag 25 maart 2005 @ 08:34:27 #124
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25724522
Ga je lekker Sjun?

Misschien moet je ergens een apart hoekje krijgen waar je de hele dag over GL en de SP enzo kunt wauwelen. Hoef je ook niet meer de schijn op te houden dat je over het onderwerp praat.
pi_25724597
Waarom wordt er zo vaak vanuit gegaan dat de VVD zo'n drang naar het pluche heeft
pi_25725835
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 08:29 schreef sjun het volgende:

[..]

Fabulerende Femke roept die ergernis al tijden over zich af. Blijven zeveren over pietluttigheden vraagt om in verbale en non-verbale taal uitgesproken ergernis op de persoon die die ergernissen blijft oproepen in een poging tot sentimentalisering van de opinie. Femke zeurt te lang door over anekdotische zaken.

Ik herinner me nog het zeververhaal over politieagenten die voortdurend veertienjarigen op hun ID zouden gaan bevragen, alsof agenten niets beters te doen hadden. Mevrouw Halszaak zou er beter aan doen haar partij eens op de politieke kaart te gaan zetten of domweg in te zetten op een fusie met een andere bevoogdende politieke stroming en langs die weg eens bij te dragen aan het politieke debat en de maatschappelijke ontplooiing van ingezetenen.

Ik verwacht echter niet dat Femke ook maar iets zal doen met dit gratis advies. Een zelfbenoemd bevoogder wordt immers niet graag bevoogd.

Femke stelde een zeer relevante vraag aan Van Aartsen die daarna op de persoon speelde. Maar volgens jou heeft hij dus dat recht omdat Halsema ooit een zeververhaal over politieagenten ophing???

Ik volg je echt niet meer sjun. Ga anders gewoon even in op wat er is gebeurd deze week.
pi_25725845
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 08:41 schreef Chewie het volgende:
Waarom wordt er zo vaak vanuit gegaan dat de VVD zo'n drang naar het pluche heeft
Wordt dat niet over bijna alle partijen gezegd?
pi_25726240
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 10:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Wordt dat niet over bijna alle partijen gezegd?
Lijkt me vrij logisch dat je die ambitie als politieke partij hebt.

Vind het alleen vreemd dat dit zo vaak als kritiekpunt wordt gebruikt tegen de VVD. Gezien de uitslagen in het verleden is het ook logisch dat de VVD er bijna altijd bij zit.
pi_25726385
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 10:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

Lijkt me vrij logisch dat je die ambitie als politieke partij hebt.

Vind het alleen vreemd dat dit zo vaak als kritiekpunt wordt gebruikt tegen de VVD. Gezien de uitslagen in het verleden is het ook logisch dat de VVD er bijna altijd bij zit.
Behalve in dit kabinet dan. Maar volgens mij wordt het door opposanten van alle grote partijen of bv. D66 als kritiekpunt gebruikt, ik heb niet het gevoel dat het verwijt speciaal de VVD geldt. Ik vind de ambitie wel logisch maar enig realisme is ook niet verkeerd. Uiteindelijk zijn de huidige problemen terug te voeren op de formatie.
pi_25726474
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 10:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Behalve in dit kabinet dan. Maar volgens mij wordt het door opposanten van alle grote partijen of bv. D66 als kritiekpunt gebruikt, ik heb niet het gevoel dat het verwijt speciaal de VVD geldt. Ik vind de ambitie wel logisch maar enig realisme is ook niet verkeerd. Uiteindelijk zijn de huidige problemen terug te voeren op de formatie.
VVD wou in eerste instantie ook niet in de regering. Maar het blijft een vreemd argument

Maar goed wat ik zo op TT lees lijkt de crisis bezworen.

Ben benieuwd wat voor "wassen neus" D66 nu weer krijgt
pi_25735116
Ik denk dat het wellicht een korte termijn oplossing is. Ik zie het echter nog niet gebeuren dat dit kabinet het helemaal tot het einde uitzit
  vrijdag 25 maart 2005 @ 16:22:43 #133
136 V.
pi_25735136
quote:
Grillig D66 wordt de LPF van Balkenende II

Ze zullen het niet graag horen, bij D66. Maar de in- en infatsoenlijke democraten dreigen de LPF van Balkenende II te worden. Het is niet alleen omdat zich dinsdag en woensdag in de top van de partij een drama afspeelde. Een drama dat herinneringen oproept aan de machinaties, ruzies en matpartijen die de Lijst Pim Fortuyn twee jaar lang de lieveling van de media maakten. De wijze waarop partijleider Boris Dittrich zijn vice-premier Thom de Graaf in de steek liet, is materiaal voor een aangrijpend televisiedrama. Terwijl De Graaf vocht voor zijn portefeuille bestuurlijke vernieuwing, waarvoor hij D66 het kabinet-Balkenende had binnengeleid, kwam Dittrich met de andere coalitiepartijen overeen dat die er niet meer zo toe deed.

Er is meer dat noopt tot het trekken van de historische parallel tussen D66 en de erfgenamen van Pim. Door het vertrek van De Graaf begint een nieuwe formatieronde en duikt een beeld op dat we kennen van de formatie van het eerste kabinet-Balkenende: de black box, de onberekenbare factor.

In 2002 werd de nieuwe 26-man sterke fractie van de LPF vaak zo genoemd. Ze had geen leider, alleen zijn boek. Ze kenden elkaar niet, behalve van de foto. Wat hun stemgedrag zou zijn, hoe hun politieke mores waren, niemand had enig idee. Kon hun leider, de voorlichter van Pim die aan tafel zat met Jan Peter Balkenende en Gerrit Zalm, wel voor hen in staan?

Natuurlijk, de fractie van de D66 is niet die van Mat Herben, al was het maar door de geringe omvang ervan. Maar wat D66 tot de onberekenbare factor van de (nieuwe) formatie maakt, is dat de handtekening van de onderhandelaar geen garantie voor een waterdichte afspraak is.

Gewone leden, coryfeeën en zittend kader van D66 maakten gisteren duidelijk dat zij een finaal oordeel willen vellen over de uitkomst. Het voortbestaan van het kabinet-Balkenende II is dus afhankelijk van het waarschijnlijk extra voorjaarscongres van D66.

Waarvoor Boris Dittrich en Balkenende angst moeten hebben, is dat dat de achterban minder gemakkelijk dan de Kamerfractie afstand neemt van de veertig jaar gekoesterde vernieuwingsidealen. Zij vraagt grote compensatie voor het niet-binnenslepen van een nieuw kiesstelsel en de introductie van de gekozen burgemeester.

Het vileine is dat Jozias van Aartsen en Maxime Verhagen, de onderhandelaars van VVD en CDA, daartoe niet zomaar bereid zijn. Die voelen zich zijdelings verantwoordelijk voor de crisis. 'Ik voel me helemaal niet in de positie dat ik iets iemand hoef aan te bieden', liet van Aartsen voor aanvang van de eerste besprekingen horen.

Dat is niet een gewone, stoere beginzet, maar een regelrecht dreigement aan het adres van D66. Er valt bij de VVD weinig te halen.

Balkenende onderhandelt, als premier, niet direct mee. Dat doet fractieleider Verhagen voor hem. Het zijn de drie partijen die het regeerakkoord moeten herschrijven. Via Verhagen kijkt de premier natuurlijk wel mee.

De drie onderhandelaars beseffen dat niemand baat heeft bij tussentijdse verkiezingen. Dat biedt Balkenende op dit moment waarschijnlijk nog de meeste hoop op een goede afloop van zijn tweede kabinet. Maar gezien alle onrust in de partijen biedt dat besef op dit moment te weinig zekerheid voor Balkenende ('Ik heb er alle vertrouwen in') om zo veel rust uit te stralen.
Bron: www.volkskrant.nl

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_25735265
typsich vind ik:
D66 is voor bestuurlijke vernieuwingen, het volk dichter bij de politiek, kiessytemen democratischer maken.
mooi is nu dat D66, een relatief kleine partij, door de huidige gebeurtenissen onevenredig veel macht kan uitoefenen op de twee andere regeringspartijen. in het kiesstelsel dat er nu is, kan een kleine partij dus veel meer macht verkrijgen binnen een regering dan waar ze democratisch gezien recht op zouden hebben. D66 maakt, ondanks haar idealen van bestuurlijke vernieuwingen, toch dankbaar gebruik van de "foutjes" in ons huidige kiesstelsel.

Ik stem overigens wel d66.
pi_25736794
quote:
Op vrijdag 25 maart 2005 16:27 schreef kiw het volgende:
typsich vind ik:
D66 is voor bestuurlijke vernieuwingen, het volk dichter bij de politiek, kiessytemen democratischer maken.
mooi is nu dat D66, een relatief kleine partij, door de huidige gebeurtenissen onevenredig veel macht kan uitoefenen op de twee andere regeringspartijen. in het kiesstelsel dat er nu is, kan een kleine partij dus veel meer macht verkrijgen binnen een regering dan waar ze democratisch gezien recht op zouden hebben. D66 maakt, ondanks haar idealen van bestuurlijke vernieuwingen, toch dankbaar gebruik van de "foutjes" in ons huidige kiesstelsel.

Ik stem overigens wel d66.
Maar zij zijn wel de enige, die het wil veranderen! En echt ondemocratisch vind ik het niet. He kabinet heeft een probleem, doordat de kleinste partij een punt van het hoofdlijnenakkoord is misgelopen (kiesstelsel). Nu ook nog de gekozen burgemeester. Dan is het voor D66 niet erg rendabel meer, om door te gaan. Maar aangezien de coalitie echt niet wil dat het kabinet valt, en dat is niet omdat ze bang zijn voor de verkiezingen, proberen ze wel door te gaan.
pi_25746240
Bos (in BVD): 'Ik heb begrepen dat er morgen in de volkskrant een reconstructie zal komen van de val van De Graaf, die kwam overigens met de zelfde conclusie' (als die van Bos). Vindt je het vreemd, Volkskrant is altijd al een PvdA krant geweest!

Zie overigens hierboven voor die reconstructie
  vrijdag 25 maart 2005 @ 23:30:08 #137
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_25746579
Tsja, eerst kreeg de PvdA de zwarte piet, toen Van Aartsen, maar het is nu duidelijk geworden dat De Graaf is verraden door Dittrich.
pi_25746654
Ik lees dat in de wandelgangen gefluisterd wordt dat Dittrich zélf minister wenst te worden. Het lijkt mij zeer sterk, want als dat gebeurt, dan zal Boris D. toch zeker wel gezien worden als de Brutus der Brutusen?

Brutus Dittrich?
pi_25746818
Ik zie nu dat de discussies door elkaar heen lopen en in verschillende topics dezelfde nieuwsberichten worden gepost. Dat De Graaf weg is vormt an sich geen discussie meer in dit topic en over de val van het Kabinet kan verder gegaan worden in Valt het kabinet? Deel 2

daar dus verder.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')