quote:
Op donderdag 24 maart 2005 12:33 schreef evert het volgende:[..]
het is gewoon een feit dat als de pvda voorgestemd zou hebben, wat volgens het trouw artikel zelfs door van thijn was toegezegd, het hele kiesstelsel verhaal nu niet opgespeeld zou zijn.
VVD gaf doorslag bij opstappen
Van onze politieke redactie
DEN HAAG - De VVD heeft de doorslag gegeven bij de beslissing van minister Thom de Graaf (D66) voor Bestuurlijke Vernieuwing om op te stappen. Vooral die partij wilde niet meewerken aan een verandering van het kiesstelsel.
Dat zei De Graaf gister nadat hij zijn ontslag had aangeboden. Het was hem duidelijk geworden dat nog steeds geen uitzicht is op een akkoord tussen de regeringspartijen over een nieuw stelsel. Er is 'te weinig bereidheid om draagvlak te bereiken voor een nieuw kiesstelsel.' Dat besefte hij na overleg tussen de fractievoorzitters Boris Dittrich (D66), Maxime Verhagen (CDA) en Jozias van Aartsen (VVD). Na afloop zei Dittrich tegen De Graaf dat de impasse voortduurt.
De Graaf betoogde meer zaken in zijn portefeuille te hebben, zoals de Antillen. Maar: ''In de beeldvorming is de bestuurlijke vernieuwing bepalend. Als je zelf denkt: ik kan daar te weinig realiseren, dan moet je niet door willen gaan. Anders kijk ik in de spiegel en zie een minister van ... (stilte) en Koninkrijksrelaties.'' Hij meende dat hij niet meer geloofwaardig kon functioneren.
De Graaf hekelde de positie van de VVD inzake het kiesstelsel. ''De onwil zit vooral bij de VVD. Verlaging van de voorkeursdrempel is natuurlijk helemaal geen oplossing.''
Hij zei dat er in plaats van herziening van het kiesstelsel mogelijk een andere vorm van bestuurlijke vernieuwing komt. Maar volgens hem is dat niet de gekozen formateur, die door Van Aartsen is voorgesteld. Zowel in de VVD als in het CDA is daartegen veel verzet.
De voormalige minister zei nogmaals de PvdA 'buitengewoon kwalijk' dat zijn voorstel is gesneuveld. Hij zei de indruk te hebben dat PvdA-senator Ed van Thijn en zijn fractievoorzitter Han Noten 's morgens al wisten wat ze 's avonds zouden gaan doen.
De Graaf sprak gistermiddag een uur met premier Jan Peter Balkenende. ''Ik heb gezegd: ik kan zeker niet doorgaan zonder perspectief op een nieuw kiesstelsel.'' Volgens Balkenende heeft De Graaf 'geen eerlijke kans' gekregen. Hij zei de aanleiding van het vertrek van de minister te betreuren. Binnen kabinet en coalitie lag volgens hem 'geen enkel conflict' aan het vertrek van De Graaf ten grondslag. In bedekte termen zei hij wel dat de coalitiepartners over het kiesstelsel geen overeenstemming hebben bereikt.
© Het Parool, 24-03-2005
Van Thijn had overigens gezegd voor te stemmen mits een aantal voorwaarden. Voorwaarden die niet meer dan normaal zijn en dit soort gedrag verwacht ik ook van volksvertegenwoordigers: dat ze zorgen voor grondig werk en een secure invoering van wetten e.d. ipv door onze strot rammen.
Daarnaast is de CDA hier absoluut niet rouwig om,
ps: vergeet niet dat PvdA 19 stemmen heeft in 1e kamer en de rest 12 tegenstemmers(sp/gl/cu/sgp)