Klopt. Vervolgens heeft de oppositie in de 1e kamer de grondwetswijziging getorpedeerd. Dus moeten de VVD en het CDA dan maar buigen? omdat PvdA senatoren tegen stemmen? D66 kende het risico van de 2/3 meerderheid voor grondwetswijzigen. Dat risico heeft men genomen, dus zijn de consequenties voor D'66. Niet voor CDA/VVD.quote:Op donderdag 24 maart 2005 22:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat ze een akkoord met die partij hebben gesloten misschien? Omdat er zonder D66 helemaal geen regering was geweest.
CDA en VVD stonden erbij en keken ernaar en lieten anderen de kastanjes uit het vuur halen. Maar D66 heeft alle recht de boel op te blazen, al hoop ik oprecht dat ze dat niet doen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 22:58 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Klopt. Vervolgens heeft de oppositie in de 1e kamer de grondwetswijziging getorpedeerd. Dus moeten de VVD en het CDA dan maar buigen? omdat PvdA senatoren tegen stemmen? D66 kende het risico van de 2/3 meerderheid voor grondwetswijzigen. Dat risico heeft men genomen, dus zijn de consequenties voor D'66. Niet voor CDA/VVD.
Inderdaad, sommige zaken die nu naar voren worden gebracht door enkele D66'ers om binnen te halen is erg merkwaardig.quote:Op donderdag 24 maart 2005 22:58 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Klopt. Vervolgens heeft de oppositie in de 1e kamer de grondwetswijziging getorpedeerd. Dus moeten de VVD en het CDA dan maar buigen? omdat PvdA senatoren tegen stemmen? D66 kende het risico van de 2/3 meerderheid voor grondwetswijzigen. Dat risico heeft men genomen, dus zijn de consequenties voor D'66. Niet voor CDA/VVD.
Hou op. Als iemand jou de sloot in duwt, ben je dan boos op die persoon of op de persoon die het ziet gebeuren en je niet direct achterna springt?quote:Op donderdag 24 maart 2005 23:03 schreef SCH het volgende:
[..]
CDA en VVD stonden erbij en keken ernaar en lieten anderen de kastanjes uit het vuur halen. Maar D66 heeft alle recht de boel op te blazen, al hoop ik oprecht dat ze dat niet doen.
Helaas staat dat erin jaquote:Op donderdag 24 maart 2005 23:05 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Waar ze wel 'recht' op hebben is het vernieuwde kiesstelsel. Dat staat namelijk in het regeerakkoord, en daar zouden CDA en VVD zich aan moeten houden. Dat zou nog een crises waard kunnen zijn.
Op beide.quote:Op donderdag 24 maart 2005 23:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Hou op. Als iemand jou de sloot in duwt, ben je dan boos op die persoon of op de persoon die het ziet gebeuren en je niet direct achterna springt?
En als je met die persoon die je niet direct achterna springt afspreekt de duwer aan te pakken?quote:
Je had met die persoon afgesproken dat hij je zou helpen niet geduwd te worden.quote:Op donderdag 24 maart 2005 23:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
En als je met die persoon die je niet direct achterna springt afspreekt de duwer aan te pakken?
Niet alles is afdoende te voorkomen en bovendien zag het er lachwekkend uit voor die persoon. Neemt niet weg dat die persoon vanuit zijn rechtvaardigheidsgevoel je best bereid is te helpen wat terug te doen. (Naja, of vanwege de peilingen het gejouw van toeschouwers natuurlijkquote:Op vrijdag 25 maart 2005 00:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Je had met die persoon afgesproken dat hij je zou helpen niet geduwd te worden.
Het is buigen of barsten natuurlijk. Ze moeten het zelf weten maar het is wel duidelijk dat ze nogal hypocriet met D66 omspringen en deze crisis mede hebben veroorzaakt.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Niet alles is afdoende te voorkomen en bovendien zag het er lachwekkend uit voor die persoon. Neemt niet weg dat die persoon vanuit zijn rechtvaardigheidsgevoel je best bereid is te helpen wat terug te doen. (Naja, of vanwege de peilingen het gejouw van toeschouwers natuurlijk)
vooral Van Thijn had daar een verschrikkelijk foute opmerking over....quote:Op donderdag 24 maart 2005 22:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Omdat ze een akkoord met die partij hebben gesloten misschien? Omdat er zonder D66 helemaal geen regering was geweest.
De arrogantie van de grote partijen is weer niet van de lucht. Nu is het een klein partijtje dat er niet toe doet, tijdens de formatie was D66 oh zo belangrijk.
Was niet zo handig nee, maar wel een reactie op een paar beledigingen van Boris D.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 01:15 schreef evert het volgende:
[..]
vooral Van Thijn had daar een verschrikkelijk foute opmerking over....
Hopelijk regeren ze gewoon door. Het is wel goed dat Nederland nog langer meemaakt hoe belangrijk het is geweest dat er harde maatregelen genomen zijn en hoe verschrikkelijk goed de kabinetsplannen op lange termijn zijn. Anders wordt alles door Bos weer in het puin geschoten.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 00:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is buigen of barsten natuurlijk. Ze moeten het zelf weten maar het is wel duidelijk dat ze nogal hypocriet met D66 omspringen en deze crisis mede hebben veroorzaakt.
Hopelijk regeren ze gewoon door. Het is wel goed dat Nederland nog langer meemaakt hoe verschrikkelijk slecht en onmenselijk de kabinetsplannen zijn. Anders komt B2 er te gemakkelijk mee weg.
was niet zo handig? was gewoonweg onbeschoft. Jarenlang geprofiteerd van D66 (oa bij kabinet Den Uijl) en nu als een compleet arrogante, aan grootheidswaanzin lijdende eigengeiler in één zin al die jaren compleet onder het tapijt te schuiven. Niet handig kun je beter vervangen door Judaskus (passend in Paastijd).quote:Op vrijdag 25 maart 2005 01:17 schreef SCH het volgende:
[..]
Was niet zo handig nee, maar wel een reactie op een paar beledigingen van Boris D.
Diezelfde tirade zou je dan op alle politici moeten loslaten. Maar de aanval van Van Aartsen op Halsema, daar hoor ik je niet over. De diarree van Dittrich daar zwijg je over.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 01:20 schreef evert het volgende:
[..]
was niet zo handig? was gewoonweg onbeschoft. Jarenlang geprofiteerd van D66 (oa bij kabinet Den Uijl) en nu als een compleet arrogante, aan grootheidswaanzin lijdende eigengeiler in één zin al die jaren compleet onder het tapijt te schuiven. Niet handig kun je beter vervangen door Judaskus (passend in Paastijd).
wie was de aanstichter? wie kaatst en zo een fout spel gespeeld heeft (lees de trouw analyse maar even) en zulke uitspraken doet, mag de bal verwachten.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 01:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Diezelfde tirade zou je dan op alle politici moeten loslaten. Maar de aanval van Van Aartsen op Halsema, daar hoor ik je niet over. De diarree van Dittrich daar zwijg je over.
Dat ben ik dan niet met je eens.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 01:32 schreef evert het volgende:
[..]
wie was de aanstichter? wie kaatst en zo een fout spel gespeeld heeft (lees de trouw analyse maar even) en zulke uitspraken doet, mag de bal verwachten.
Ditrich verwacht ik niet, heb het idee dat hij de functie van lijsttrekker wel prettig vind.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 01:37 schreef sizzler het volgende:
Zou de minister van bestuurlijke vernieuwing dan toch blijven bestaan? Ik vraag me af wie die in gaat vullen. Brinkhorst zal wel vice-premier worden. Geen probleem op zich. Van der Laan kan ook blijven zitten. Misschien Dittrich als minister?
bron:http://www.dvhn.nl/Indexquote:D66 eist terugkeer referendum
den haag - D66 wil het referendum terug en een extra staatssecretaris in het kabinet. Die eisen heeft D66-leider Boris Dittrich donderdagavond in een overleg met CDA en VVD op tafel gelegd. Alle drie de partijen willen proberen het kabinet te redden.
De partijen spraken over een oplossing voor de politieke crisis na het vertrek van Thom de Graaf als minister van bestuurlijke vernieuwing.
De voorzitters van de regeringsfracties spraken ook nog in het Torentje met leden van het kabinet.
Nederland heeft vijf jaar lang een raadgevende volksraadpleging gekend. De wet die dat mogelijk maakte liep 1 januari af. Het was de bedoeling dat de bevolking via zo'n referendum een belangrijk besluit zou kunnen terugdraaien. VVD-coryfee Hans Wiegel boorde dit kroonjuweel van D66 in 1999 als lid van de Eerste Kamer de grond in.
De coalitiepartners spreken in elk geval verder over de gekozen burgemeester en het kiesstelsel, verklaarde Balkenende gisteravond. Andere kernpunten zijn milieu (meer geld en ruimte), kinderopvang (meer geld), onderwijs (o.a. meer geld voor computers), publieke omroep (beperken invloed omroepen) en kenniseconomie (meer geld voor informatietechnologie
quote:Op donderdag 24 maart 2005 13:37 schreef Verbal het volgende:
[..]
Het Schiavo-kabinet, wordt het dan wel, ja.
V.
Fabulerende Femke roept die ergernis al tijden over zich af. Blijven zeveren over pietluttigheden vraagt om in verbale en non-verbale taal uitgesproken ergernis op de persoon die die ergernissen blijft oproepen in een poging tot sentimentalisering van de opinie. Femke zeurt te lang door over anekdotische zaken.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 01:21 schreef SCH het volgende:
[..]
Diezelfde tirade zou je dan op alle politici moeten loslaten. Maar de aanval van Van Aartsen op Halsema, daar hoor ik je niet over. De diarree van Dittrich daar zwijg je over.
quote:Op vrijdag 25 maart 2005 08:29 schreef sjun het volgende:
[..]
Fabulerende Femke roept die ergernis al tijden over zich af. Blijven zeveren over pietluttigheden vraagt om in verbale en non-verbale taal uitgesproken ergernis op de persoon die die ergernissen blijft oproepen in een poging tot sentimentalisering van de opinie. Femke zeurt te lang door over anekdotische zaken.
Ik herinner me nog het zeververhaal over politieagenten die voortdurend veertienjarigen op hun ID zouden gaan bevragen, alsof agenten niets beters te doen hadden. Mevrouw Halszaak zou er beter aan doen haar partij eens op de politieke kaart te gaan zetten of domweg in te zetten op een fusie met een andere bevoogdende politieke stroming en langs die weg eens bij te dragen aan het politieke debat en de maatschappelijke ontplooiing van ingezetenen.
Ik verwacht echter niet dat Femke ook maar iets zal doen met dit gratis advies. Een zelfbenoemd bevoogder wordt immers niet graag bevoogd.
![]()
Wordt dat niet over bijna alle partijen gezegd?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 08:41 schreef Chewie het volgende:
Waarom wordt er zo vaak vanuit gegaan dat de VVD zo'n drang naar het pluche heeft
Lijkt me vrij logisch dat je die ambitie als politieke partij hebt.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 10:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Wordt dat niet over bijna alle partijen gezegd?
Behalve in dit kabinet dan. Maar volgens mij wordt het door opposanten van alle grote partijen of bv. D66 als kritiekpunt gebruikt, ik heb niet het gevoel dat het verwijt speciaal de VVD geldt. Ik vind de ambitie wel logisch maar enig realisme is ook niet verkeerd. Uiteindelijk zijn de huidige problemen terug te voeren op de formatie.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 10:28 schreef Chewie het volgende:
[..]
Lijkt me vrij logisch dat je die ambitie als politieke partij hebt.
Vind het alleen vreemd dat dit zo vaak als kritiekpunt wordt gebruikt tegen de VVD. Gezien de uitslagen in het verleden is het ook logisch dat de VVD er bijna altijd bij zit.
VVD wou in eerste instantie ook niet in de regering. Maar het blijft een vreemd argumentquote:Op vrijdag 25 maart 2005 10:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Behalve in dit kabinet dan. Maar volgens mij wordt het door opposanten van alle grote partijen of bv. D66 als kritiekpunt gebruikt, ik heb niet het gevoel dat het verwijt speciaal de VVD geldt. Ik vind de ambitie wel logisch maar enig realisme is ook niet verkeerd. Uiteindelijk zijn de huidige problemen terug te voeren op de formatie.
Bron: www.volkskrant.nlquote:Grillig D66 wordt de LPF van Balkenende II
Ze zullen het niet graag horen, bij D66. Maar de in- en infatsoenlijke democraten dreigen de LPF van Balkenende II te worden. Het is niet alleen omdat zich dinsdag en woensdag in de top van de partij een drama afspeelde. Een drama dat herinneringen oproept aan de machinaties, ruzies en matpartijen die de Lijst Pim Fortuyn twee jaar lang de lieveling van de media maakten. De wijze waarop partijleider Boris Dittrich zijn vice-premier Thom de Graaf in de steek liet, is materiaal voor een aangrijpend televisiedrama. Terwijl De Graaf vocht voor zijn portefeuille bestuurlijke vernieuwing, waarvoor hij D66 het kabinet-Balkenende had binnengeleid, kwam Dittrich met de andere coalitiepartijen overeen dat die er niet meer zo toe deed.
Er is meer dat noopt tot het trekken van de historische parallel tussen D66 en de erfgenamen van Pim. Door het vertrek van De Graaf begint een nieuwe formatieronde en duikt een beeld op dat we kennen van de formatie van het eerste kabinet-Balkenende: de black box, de onberekenbare factor.
In 2002 werd de nieuwe 26-man sterke fractie van de LPF vaak zo genoemd. Ze had geen leider, alleen zijn boek. Ze kenden elkaar niet, behalve van de foto. Wat hun stemgedrag zou zijn, hoe hun politieke mores waren, niemand had enig idee. Kon hun leider, de voorlichter van Pim die aan tafel zat met Jan Peter Balkenende en Gerrit Zalm, wel voor hen in staan?
Natuurlijk, de fractie van de D66 is niet die van Mat Herben, al was het maar door de geringe omvang ervan. Maar wat D66 tot de onberekenbare factor van de (nieuwe) formatie maakt, is dat de handtekening van de onderhandelaar geen garantie voor een waterdichte afspraak is.
Gewone leden, coryfeeën en zittend kader van D66 maakten gisteren duidelijk dat zij een finaal oordeel willen vellen over de uitkomst. Het voortbestaan van het kabinet-Balkenende II is dus afhankelijk van het waarschijnlijk extra voorjaarscongres van D66.
Waarvoor Boris Dittrich en Balkenende angst moeten hebben, is dat dat de achterban minder gemakkelijk dan de Kamerfractie afstand neemt van de veertig jaar gekoesterde vernieuwingsidealen. Zij vraagt grote compensatie voor het niet-binnenslepen van een nieuw kiesstelsel en de introductie van de gekozen burgemeester.
Het vileine is dat Jozias van Aartsen en Maxime Verhagen, de onderhandelaars van VVD en CDA, daartoe niet zomaar bereid zijn. Die voelen zich zijdelings verantwoordelijk voor de crisis. 'Ik voel me helemaal niet in de positie dat ik iets iemand hoef aan te bieden', liet van Aartsen voor aanvang van de eerste besprekingen horen.
Dat is niet een gewone, stoere beginzet, maar een regelrecht dreigement aan het adres van D66. Er valt bij de VVD weinig te halen.
Balkenende onderhandelt, als premier, niet direct mee. Dat doet fractieleider Verhagen voor hem. Het zijn de drie partijen die het regeerakkoord moeten herschrijven. Via Verhagen kijkt de premier natuurlijk wel mee.
De drie onderhandelaars beseffen dat niemand baat heeft bij tussentijdse verkiezingen. Dat biedt Balkenende op dit moment waarschijnlijk nog de meeste hoop op een goede afloop van zijn tweede kabinet. Maar gezien alle onrust in de partijen biedt dat besef op dit moment te weinig zekerheid voor Balkenende ('Ik heb er alle vertrouwen in') om zo veel rust uit te stralen.
Maar zij zijn wel de enige, die het wil veranderen! En echt ondemocratisch vind ik het niet. He kabinet heeft een probleem, doordat de kleinste partij een punt van het hoofdlijnenakkoord is misgelopen (kiesstelsel). Nu ook nog de gekozen burgemeester. Dan is het voor D66 niet erg rendabel meer, om door te gaan. Maar aangezien de coalitie echt niet wil dat het kabinet valt, en dat is niet omdat ze bang zijn voor de verkiezingen, proberen ze wel door te gaan.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:27 schreef kiw het volgende:
typsich vind ik:
D66 is voor bestuurlijke vernieuwingen, het volk dichter bij de politiek, kiessytemen democratischer maken.
mooi is nu dat D66, een relatief kleine partij, door de huidige gebeurtenissen onevenredig veel macht kan uitoefenen op de twee andere regeringspartijen. in het kiesstelsel dat er nu is, kan een kleine partij dus veel meer macht verkrijgen binnen een regering dan waar ze democratisch gezien recht op zouden hebben. D66 maakt, ondanks haar idealen van bestuurlijke vernieuwingen, toch dankbaar gebruik van de "foutjes" in ons huidige kiesstelsel.
Ik stem overigens wel d66.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |