abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 december 2004 @ 20:45:40 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23997660
Het verbaast me dat er nog geen politieke partij is die als hoofdpunt een flattax inkomensbelasting van 30% heeft. Het lijkt me dat je op die manier makkelijk heel veel stemmen krijgt bij de eerst volgende verkiezingen.

De VVD zou toch de meest aangewezen partij hiervoor zijn.
Ik denk zelfs dat de VVD op deze manier meer dan 50% van de stemmen kan krijgen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Landmass op 15-12-2004 20:56:36 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  woensdag 15 december 2004 @ 21:20:13 #2
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_23998502
Het CDA heeft niet zo heel lang geleden gepleit voor een vlaktax van 35%, zie bv:
- Eén vlaktax van 35% voor iedereen
- Evenredig en rechtvaardig - een voorstudie naar vlakke belasting

Ik denk niet dat je daarmee meer dan 50% van de stemmen zal krijgen, want dan krijg je weer de vraag waarom de lagere inkomensgroepen niet minder belasting hoeven te betalen dan anderen. (Wat met heffingskorting e.d. niet zo is, maar ja) Bovendien zullen veel mensen afzien van het stemmen op een partij als deze de 50% dreigt te halen in de peilingen.
  woensdag 15 december 2004 @ 21:24:37 #3
106056 Landmass
pi_23998633
Maar de meeste armen gaan er waarschijnlijk ook op vooruit. Die betalen nu 42%, daar zit echter nog een inkomensvrije voet bij maar dan toch, ze gaan er op vooruit. Misschien dat we, willen we 50% van de stemmen, het dan drastischer moeten aanpakken: 25% flattax
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23998814
quote:
Op woensdag 15 december 2004 21:24 schreef Landmass het volgende:
Maar de meeste armen gaan er waarschijnlijk ook op vooruit. Die betalen nu 42%, daar zit echter nog een inkomensvrije voet bij maar dan toch, ze gaan er op vooruit. Misschien dat we, willen we 50% van de stemmen, het dan drastischer moeten aanpakken: 25% flattax
De belastingen gaan omlaag, maar vervolgens moet je je blauw betalen aan school- en studiegeld, tolwegen, ziektekosten, etc. Nogal kortzichtige politiek als je daar kiezers mee denkt te trekken.
pi_23998836
Ik denk dat als je 30% flattax in je programma gaan zetten er ook in moet zetten dat je 200.000 ambtenaren op straat schopt, omdat je anders niet op een sluitende begroting uitkomt. Daar gaan je stemmen...
The uproar of one hand clapping.
  woensdag 15 december 2004 @ 22:07:32 #6
106056 Landmass
pi_23999663
quote:
Op woensdag 15 december 2004 21:31 schreef Morkje het volgende:
Ik denk dat als je 30% flattax in je programma gaan zetten er ook in moet zetten dat je 200.000 ambtenaren op straat schopt, omdat je anders niet op een sluitende begroting uitkomt. Daar gaan je stemmen...
Er zijn 12 miljoen kiesgerechtigden in Nederland ( http://www.cbs.nl/nl/publ(...)2/pdf/z/zaanstad.pdf blz 17). Die 200 000 ambtenaren vertegenwoordigen nog geen 1.7% van de kiesgerechtigden .

Daar gaat je argumentatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Landmass op 15-12-2004 22:15:44 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_23999871
Moet ik het dan nog verder voor je uitleggen:
Als je 30% FT wil, dan moet je heeeeel drastisch gaan bezuinigen. Heel veel mensen zullen alleen de maatregelen zien waardoor ze er direct op achteruit gaan, en dat zullen er wel heeeeel veel zijn. (en terecht).
  woensdag 15 december 2004 @ 22:17:23 #8
106056 Landmass
pi_23999920
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:15 schreef Morkje het volgende:

Als je 30% FT wil, dan moet je heeeeel drastisch gaan bezuinigen. Heel veel mensen zullen alleen de maatregelen zien waardoor ze er direct op achteruit gaan, en dat zullen er wel heeeeel veel zijn. (en terecht).
Aan de andere kant, ze hoeven minder belasting te betalen. Waarschijnlijk gaat de middenklasse hier hard van profiteren.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  woensdag 15 december 2004 @ 22:21:00 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_24000031
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:15 schreef Morkje het volgende:
Moet ik het dan nog verder voor je uitleggen:
Niet per se natuurlijk, als de economie daardoor harder groeit wordt dat weer gecompenseerd. Het is maar net waar je op de Laffer-curve zit..
  woensdag 15 december 2004 @ 22:23:35 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24000160
Het beleid van Balkenende wordt nu al volop bekritisiseerd, en bij een flattax van 30% zal er nog veel meer bezuinigd moeten worden. Vooral de laagste inkomens gaan hier fors op achteruit. We zullen heel wat zekerheden moeten opgeven, en dat maakt dit plan echt niet zo populair. Ik vind het iig te drastisch.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_24000189
Ik zou voor zijn maar dan wel alle aftrekposten schrappen, hypotheek aftrek weg en hetzelfde op bedrijven toepassen en ook daar geen achterdeurtjes meer toestaan.

Dan ben ik volledig voor maar ik vermoed sterk dat dan juist de midden-hogere klasse ineens een stuk minder interesse heeft hierin.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 15-12-2004 22:25:25 ]
  woensdag 15 december 2004 @ 22:30:48 #12
106056 Landmass
pi_24000362
quote:
Op woensdag 15 december 2004 22:23 schreef Sidekick het volgende:
Het beleid van Balkenende wordt nu al volop bekritisiseerd,
Er zit dan ook geen belastingverlaging bij
quote:
en bij een flattax van 30% zal er nog veel meer bezuinigd moeten worden. Vooral de laagste inkomens gaan hier fors op achteruit.
Kan je dat onderbouwen

.
.
.

Weet je wat. We maken er 25% van
quote:
We zullen heel wat zekerheden moeten opgeven, en dat maakt dit plan echt niet zo populair.
Zoals
  • de zekerheid van ontwikkelinshulp
  • de zekerheid van die geweldige gesubsidieerde kunst
  • de zekerheid van een kwalitatief geweldig aanbod van de publieke netten

En zo kan ik toch wel 80 andere subsidie regelingetjes opnoemen maar dat heeft de Burke stichting al gedaan. Kan linkje naar dat subsidie=onzin raport eventjes niet vinden.
    quote:
    Ik vind het iig te drastisch.
    Aan drastische netto salaris verhoging ben ik niet bang voor hoor.
  • Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      woensdag 15 december 2004 @ 22:33:07 #13
    106056 Landmass
    pi_24000404
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 22:24 schreef Tijger_m het volgende:
    Ik zou voor zijn maar dan wel alle aftrekposten schrappen, hypotheek aftrek weg en hetzelfde op bedrijven toepassen en ook daar geen achterdeurtjes meer toestaan.
    Uiteraard
    quote:
    Dan ben ik volledig voor maar ik vermoed sterk dat dan juist de midden-hogere klasse ineens een stuk minder interesse heeft hierin.
    Waarom. Ook zij krijgen toch die belastingverlaging. Zij gaan van 45% gemiddeld (een snelle gok) naar 25%. Dat lijkt me wel stemmen trekken van de bovenmodaal verdienende mensen.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      woensdag 15 december 2004 @ 23:06:30 #14
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24001313
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 22:30 schreef Landmass het volgende:

[..]

Zoals
  • de zekerheid van ontwikkelinshulp
  • de zekerheid van die geweldige gesubsidieerde kunst
  • de zekerheid van een kwalitatief geweldig aanbod van de publieke netten

En zo kan ik toch wel 80 andere subsidie regelingetjes opnoemen maar dat heeft de Burke stichting al gedaan. Kan linkje naar dat subsidie=onzin raport eventjes niet vinden.
  • Er zijn idd een aantal subsidies die minder kunnen, maar het rapport van de Burke stichting is enkel een mening over subsidies, niet een absoluut 'ijkpunt van waarheid' of de subsidies overbodig zijn. Dat rapport is terug te vinden: http://www.burkestichting(...)g/subsidiestaat.html
    De discussie omtrent dat rapport vond plaats in: http://forum.fok.nl/topic/603526/1/50#22021082

Die 19 miljard van de Burke stichting lijkt mij overigens een flattax van 25% niet te financieren. Vooral het onderwijs en de zorg zijn grote kostenposten waar je flink op moet bezuinigen.
    quote:
    [..]

Aan drastische netto salaris verhoging ben ik niet bang voor hoor.
    Drastische stijging van prijzen daarentegen zijn wel wat minder. En voor bepaalde groepen zullen die kosten groter zijn dan de inkomsten. Gevolg -> kwetsbare groepen worden nog kwetsbaarder.
    pi_24002076
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 22:33 schreef Landmass het volgende:

Waarom. Ook zij krijgen toch die belastingverlaging. Zij gaan van 45% gemiddeld (een snelle gok) naar 25%. Dat lijkt me wel stemmen trekken van de bovenmodaal verdienende mensen.
    Omdat die groepen wel kunnen profiteren van aftrekposten en de lagere inkomens niet.
      woensdag 15 december 2004 @ 23:41:26 #16
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_24002182
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 22:07 schreef Landmass het volgende:
    Er zijn 12 miljoen kiesgerechtigden in Nederland ( http://www.cbs.nl/nl/publ(...)2/pdf/z/zaanstad.pdf blz 17). Die 200 000 ambtenaren vertegenwoordigen nog geen 1.7% van de kiesgerechtigden .
    Ik denk dat hij bedoeld wat die ambtenaren kosten. In de VS betaal ik momenteel 27% belasting, ik geloof onderverdeeld in 23% Federaal, en 4% Staat, maar ik kan het even mis hebben met die precieze cijfers.

Ik betaal dus minder belasting dan in Nederland. Echter, ik betaal VEEL MEER op andere gebieden dan in Nederland.

- Er is geen ziekenfonds of staatsgesponsorde gezondsheidszorg. Ik moet maandelijks $400 van mijn salaris inleveren voor ziekenkostenverzekering, en betaal zo'n $300 aan diverse medicijnen die ik en mijn vrouw nodig hebben. Een tandartsbezoek leverde mij een rekening op van $700 omdat niet alles gedekt werd. Dat is in Nederland wel anders omdat een goed gedeelte van de belastingcenten naar de gezondheidszorg gaat.

- Scholen zijn veel duurder. Gezinnen met schoolgaande kinderen zijn jaarlijks duizenden dollars kwijt aan schoolkosten. De basisscholen zijn net als in Nederland erg goedkoop, maar na Junior High wordt het flink lappen, en dat kan een flinke aanslag betekenen. De kwaliteit van het lesmateriaal en veel scholen is ook nog eens lager dan in Nederland. In Nederland gaat een flink deel van de belastingen naar goede, betaalbare scholing.

- Er zijn veel minder ambtenaren in dienst bij bijvoorbeeld een gemeentehuis en/of officiele instantie, met als gevolg dat het niet ongewoon is dat je 2 tot 3 uur in de rij moet staan om je rijbewijs te vernieuwen.

- Openbaar Vervoer's subsidie is niet bestaand of erg laag. De prijs van het OV is hierdoor hoog, en de beschikbaarheid en kwaliteit een stuk lager. Er zijn complete steden waar nauwelijks een bus rijdt, met uitzondering in de spits ofzo.

- De hoeveelheid wegen is goed, en verbreed wordt er regelmatig, maar de kwaliteit van de wegen is vergeleken met Europa erg slecht. Neem een gemiddelde betonnen snelweg met gaten in Belgie, en dat ligt dus zo'n beetje door het hele westen van de VS heen. In Nederland gaat er veel geld van de belastingen naar kwalitatief goede wegen, alhoewel er wel wat meer verbreed mag worden hier en daar.

- De grootste klapper is natuurlijk wel de Sociale Zekerheid. Natuurlijk zijn er genoeg gasten die meteen "AFSCHAFFEN" roepen, maar die Sociale Zekerheid bestaat niet voor niets natuurlijk. Wat veel mensen niet weten is dat de VS ook wel een uitkeringen systeem kent, alleen kun je daar slechts 1 jaar gebruik van maken, en de uitkering stelt in principe nauwelijks iets voor.

Affijn, elk systeem heeft zo zijn voordelen en nadelen natuurlijk...... maar 25% en zelfs 30% vlakke belasting in Nederland is veel te laag om de huidige uitgaven vol te houden. Je gaat dan gegarandeerd verhogingen krijgen in de BTW, in de gezondheidszorg, in de onroerendgoed belasting, en andere zaken. Bovendien ben ik ervoor om de hogere inkomens zwaarder te belasten dan de lage inkomens.
    Proud to be American. Hier woon ik.
    "Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      woensdag 15 december 2004 @ 23:45:31 #17
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_24002283
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 23:06 schreef Sidekick het volgende:
    Die 19 miljard van de Burke stichting lijkt mij overigens een flattax van 25% niet te financieren. Vooral het onderwijs en de zorg zijn grote kostenposten waar je flink op moet bezuinigen.
    Het onderwijs in landen met een veel lagere belastingschaal (zoals de VS) is daarom ook kwalitatief lager dan in Nederland. De gezondheidszorg in de VS is voor de rijken prima te doen omdat ze het kunnen betalen, maar de keiharde feiten stellen dat zo'n 30% van de Amerikanen niet verzekerd is omdat ze het niet meer kunnen betalen.......

In Nederland heeft de overheid nog een dikke vinger in de pap. In de VS zijn het de verzekeraars die de dienst uitmaken omdat de overheid te weinig investeerd in de gezondheidszorg. Dit was trouwens ook een van de grootste kritiekpunten die Kerry had tegen Bush.
    -
    "Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
      woensdag 15 december 2004 @ 23:56:55 #18
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24002561
    Zo te horen betaal je heel veel belasting zonder dat je er iets voor terug ziet. Waar gaat dat kwart van je inkomen dan wel naartoe vraag ik me af? Ik neem overigens aan dat het om meer gaat vanwege BTW...
    Zo vraag ik mij af wat er in godsnaam gebeurt met de helft van mijn inkomen (incl. BTW) + het werkgeversdeel = een aardige som.

[ Bericht 20% gewijzigd door ExtraWaskracht op 16-12-2004 00:04:03 ]
    pi_24002657
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 21:30 schreef Kozzmic het volgende:
    De belastingen gaan omlaag, maar vervolgens moet je je blauw betalen aan school- en studiegeld, tolwegen, ziektekosten, etc. Nogal kortzichtige politiek als je daar kiezers mee denkt te trekken.
    Maar het maakt in feite niks uit. Of het nou linksom of rechtsom gaat het moet betaald worden door de burger. Alleen gaan er, als je het via de overheid betaald overheadkosten vanaf, een overheid is immers niet gratis.
    pi_24002762
    Weet iemand wat de overheid per jaar kost?
      donderdag 16 december 2004 @ 00:09:23 #21
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24002871
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:00 schreef Steijn het volgende:

[..]

Maar het maakt in feite niks uit. Of het nou linksom of rechtsom gaat het moet betaald worden door de burger. Alleen gaan er, als je het via de overheid betaald overheadkosten vanaf, een overheid is immers niet gratis.
    Natuurlijk moet alles door de burgers betaald worden, maar het verschil tussen 'linksom' (gedeeltelijke inkomensnivelering) en 'rechtsom' (flattax) is toch groot. Vooral voor de minder kapitaalkrachtigen en de rijkeren.
    pi_24003144
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:09 schreef Sidekick het volgende:
    Natuurlijk moet alles door de burgers betaald worden, maar het verschil tussen 'linksom' (gedeeltelijke inkomensnivelering) en 'rechtsom' (flattax) is toch groot. Vooral voor de minder kapitaalkrachtigen en de rijkeren.
    Maar linksom veranderd niets aan de overheadkosten, en dat is nu juist een punt waarop winst te behalen valt vermoed ik.
    pi_24003191
    Maar is die winst nu echt zo groot dat er een significante welvaartsgroei valt te verwachten?

En weegt het op tegen de extra moeite die b.v. tolwegen kosten?
    Als het niet wil branden moet je beter stoken.
    pi_24003351
    -foutje, verkeerd topic-
      donderdag 16 december 2004 @ 00:30:44 #25
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24003377
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:23 schreef du_ke het volgende:
    Maar is die winst nu echt zo groot dat er een significante welvaartsgroei valt te verwachten?
    Geen idee, ik heb het idee in mijn hoofd dat er door inflatie aardig wat welvaart wegvalt. Ik vermoed verder dat er nog aardig wat zaken beter kunnen, zoals scholing, gezondheidszorg, pensioenen (waarom 8,8% betalen als je als 24-jarige genoeg zou hebben aan 1,1% ??). Daarmee wil ik niet per se zeggen dat voor alle zaken wat mij betreft alle overheid moet wegvallen.
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:23 schreef du_ke het volgende:
    En weegt het op tegen de extra moeite die b.v. tolwegen kosten?
    Tsjah, ik heb liever de indruk dat ik mijn eigen leven meer in mijn eigen handen heb. Dus als dat betekent dat ik een kaartje voor mijn voorruit moet plakken, dan moet dat maar.
      donderdag 16 december 2004 @ 00:31:33 #26
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_24003390
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:09 schreef Sidekick het volgende:
    Je kunt dus in feite in Jip en Janneke-taal zeggen dat wanneer je 'linksom' gaat je in feite zegt dat anderen maar voor jouw voorzieningen moeten betalen.

Jan zou trots op me zijn. .
      donderdag 16 december 2004 @ 00:31:58 #27
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_24003399
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 23:56 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Zo vraag ik mij af wat er in godsnaam gebeurt met de helft van mijn inkomen (incl. BTW) + het werkgeversdeel = een aardige som.
    Wat er precies gebeurd met al het geld kun je elk jaar teruglezen in de Rijksbegroting, ook wel bekend als de "miljoenennota."
    -
      donderdag 16 december 2004 @ 00:34:40 #28
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24003447
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:31 schreef maartena het volgende:

[..]

Wat er precies gebeurd met al het geld kun je elk jaar teruglezen in de Rijksbegroting, ook wel bekend als de "miljoenennota."
    Well, duh. Wat ik bedoelde te zeggen was dat ik me afvroeg wat ik zelf daar van terug zie; ik heb nl. niet de indruk dat dat erg veel is.
    pi_24003474
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Tsjah, ik heb liever de indruk dat ik mijn eigen leven meer in mijn eigen handen heb. Dus als dat betekent dat ik een kaartje voor mijn voorruit moet plakken, dan moet dat maar.
    Prima ik ga er voorlopig nog vanuit dat de overheid het wel redelijk goed met ons voor heeft. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen controle moet zijn (Juist wel!!!) maar acht het gaat echt niet zo heel beroerd.
      donderdag 16 december 2004 @ 00:45:43 #30
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24003672
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:35 schreef du_ke het volgende:

[..]

Prima ik ga er voorlopig nog vanuit dat de overheid het wel redelijk goed met ons voor heeft. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen controle moet zijn (Juist wel!!!) maar acht het gaat echt niet zo heel beroerd.
    Ik ga er ook niet van uit dat de overheid het slecht met ons voor heeft, maar ik vraag me wel af waarom sommige mensen èn èn èn mogen claimen d.m.v. allerlei regelingen en anderen die andere keuzes maken niet. Tijd voor een negatieve inkomstenbelasting en verder het afschaffen van allerlei verschillende sociale voorzieningen of het afschaffen van allerlei sociale voorzieningen. Dus het komt bij neer op: of een lage vlaktax met afschaffing van aftrekposten of een negatieve inkomstenbelasting met afschaffing van aparte regelingen.

Ik acht de situatie in Nederland echt niet beroerd hoor, zeker niet als je kijkt naar andere delen van de wereld, maar dat zeg ik ook niet als ik zeg dat er wat mij betreft dingen beter kunnen.
      donderdag 16 december 2004 @ 00:55:23 #31
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_24003842
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Well, duh. Wat ik bedoelde te zeggen was dat ik me afvroeg wat ik zelf daar van terug zie; ik heb nl. niet de indruk dat dat erg veel is.
    Je ziet het natuurlijk ook niet terug in financiele compensaties, maar er worden ontichelijk veel faciliteiten van betaald natuurlijk.

Een paar voorbeeldjes:

• De scholen die jouw (toekomstige) kinderen bezoeken
  • Een groot gedeelte van de (toekomstige) ziektenkosten/tandartskosten die je maakt
  • Subsidie op de bus, tram of trein waar je dagelijks in rijdt.
  • Ondehoud en uitbreiding van de wegen waar je dagelijks op rijdt (wegenbelasting is niet genoeg)
  • Onderhoud van politie en brandweer, alsmede het Justituele apparaat.
  • Het klinkt gek, maar het onderhoud van de dijken en waterbeheer kost ook wat!
  • Sociale zekerheid, onze ouden van dagen krijgen een pensioentje en ziektekosten vergoed.
  • Onderhoud van Nederlandse ambassades wereldwijd. (Om maar wat te noemen).

Etc etc etc..... Er gaat natuurlijk ook een hoop naar projecten en zaken waar jij het mischien wel helemaaaaaaal niet mee eens bent, om maar een paar inkoppertjes te noemen: Troepen in Irak. Hogesnelheidslijn. Betuwelijn. Zuiderzeelijn. Aanleg A5. Verlenging A30. Nederlands geld voor het ISS, Nederlands geld voor ontwikkelingshulp, kunst, cultuur, etc, maar gelukkig mag je in dit land stemmen op een partij die daar wellicht wat aan wil doen
  • Proud to be American. Hier woon ik.
    -
      donderdag 16 december 2004 @ 01:12:34 #32
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24004093
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:55 schreef maartena het volgende:
    Je ziet het natuurlijk ook niet terug in financiele compensaties, maar er worden ontichelijk veel faciliteiten van betaald natuurlijk.

Een paar voorbeeldjes:

• De scholen die jouw (toekomstige) kinderen bezoeken
  • Een groot gedeelte van de (toekomstige) ziektenkosten/tandartskosten die je maakt
  • Subsidie op de bus, tram of trein waar je dagelijks in rijdt.
  • Ondehoud en uitbreiding van de wegen waar je dagelijks op rijdt (wegenbelasting is niet genoeg)
  • Onderhoud van politie en brandweer, alsmede het Justituele apparaat.
  • Het klinkt gek, maar het onderhoud van de dijken en waterbeheer kost ook wat!
  • Sociale zekerheid, onze ouden van dagen krijgen een pensioentje en ziektekosten vergoed.
  • Onderhoud van Nederlandse ambassades wereldwijd. (Om maar wat te noemen).

Etc etc etc..... Er gaat natuurlijk ook een hoop naar projecten en zaken waar jij het mischien wel helemaaaaaaal niet mee eens bent, om maar een paar inkoppertjes te noemen: Troepen in Irak. Hogesnelheidslijn. Betuwelijn. Zuiderzeelijn. Aanleg A5. Verlenging A30. Nederlands geld voor het ISS, Nederlands geld voor ontwikkelingshulp, kunst, cultuur, etc, maar gelukkig mag je in dit land stemmen op een partij die daar wellicht wat aan wil doen
  • Nu kan ik wel een stukje gaan schrijven als "belasting is diefstal", maar dat lijkt me weinig constructief. Dit is hoe ik er tegenaan kijk:

- Wat betreft scholing kan ik er in komen dat er een financiele vergoeding tegenover staat. Wat mij betreft zouden scholen wel meer mogen differentieren in hun lespakket en daarnaast verkleinen.
    - Die gezondheidszorg lijkt me voor elk levend mens wel belangrijk, maar er volgen nu jaar op jaar op jaar verhogingen in die kosten plaats. Dat geintje zal nog wel even doorgaan totdat de babyboomgeneratie komt te overleiden. Niet dat ik hen dat toewens, maar andersom zie ik het niet gebeuren. Dit, terwijl diezelfde mensen dat al jarenlang hebben zien aankomen; ik vind dat vallen onder de eigen verantwoordelijkheid. Het probleem wat ik er mee heb is dus niet zozeer dat dingen collectief geregeld zijn, maar wel het generatieconflict wat er aan zit te komen en het afschuiven van het probleem.
    - Hetzelfde argument van eigen verantwoordelijkheid vind ik wat je zegt over sociale zekerheid, met name de pensioensoverslag die er is. Wat ik al eerder zei zou iemand van 24 er genoeg aan hebben 1,1% te betalen om een normaal pensioen te hebben (de Elsevier kwam daarmee, ik vond het wel een aardig feitje)
    - Subsidie van bus, tram, trein, etc mag wat mij betreft wegvallen. Laat de spoorwegbeheerder (=onderdeel van de overheid) maar meer geld vangen voor gebruik van de rails en dat investeren in rails.
    - De wegenbelasting + accijnsen worden bij lange na niet gebruikt voor het onderhoud van de wegen waar ik op rij.
    - Onderhouden van politie, brandweer, dijken, ambassades etc. lijkt me wel een goed idee om van gemeenschapsgeld te betalen.
    pi_24006996
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 21:24 schreef Landmass het volgende:
    Ben je tegenwoordig al arm als je in de derde schijf zit?! m.a.w. Je bent arm als je minder dan een halve ton per jaar verdient?!
      donderdag 16 december 2004 @ 10:58:17 #34
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24007700
    30 % is nog steeds veel te veel voor waardeloze scholen, slechte wegen en hopeloze zorg.
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
      donderdag 16 december 2004 @ 11:00:55 #35
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_24007748
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 21:20 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Ik denk niet dat je daarmee meer dan 50% van de stemmen zal krijgen, want dan krijg je weer de vraag waarom de lagere inkomensgroepen niet minder belasting hoeven te betalen dan anderen.
    Zoals Frits Bolkestein ooit in een gastcollege zei: er wordt altijd al belasting geheven naar daadkracht, want 30% van een laag salaris is veel minder dan 30% van een hoog salaris.

Niet dat ik het er mee eens ben, maar toch. .
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
      donderdag 16 december 2004 @ 13:07:35 #36
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24010413
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 00:31 schreef Lithion het volgende:

[..]

Je kunt dus in feite in Jip en Janneke-taal zeggen dat wanneer je 'linksom' gaat je in feite zegt dat anderen maar voor jouw voorzieningen moeten betalen.

Jan zou trots op me zijn. .
    Bijna goed. We betalen met elkaar onze voorzieningen waar de lagere klasse het meest van profiteert en de hogere klasse het meeste moet betalen. In Jip en Janneke-taal zou ik dat eerder solidariteit willen noemen.
      donderdag 16 december 2004 @ 13:11:45 #37
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24010520
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:07 schreef Sidekick het volgende:
    Bijna goed. We betalen met elkaar onze voorzieningen waar de lagere klasse het meest van profiteert en de hogere klasse het meeste moet betalen. In Jip en Janneke-taal zou ik dat eerder solidariteit willen noemen.
    Nee. Solidariteit is vrijwillig. Dit is ordinaire dwang.
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
    pi_24010577
    Je moet hier twee zaken scheiden, het 'vlakke' van de flattax en het niveau ervan.

Bij het vlakke spelen twee aspecten: economische efficiency en inkomensverdeling. Dat laatste is een politieke keuze, waarbij je zeker niet zonder meer kunt stellen dat een schevere inkomensverdeling leidt tot meer stemmen. Wat de economische efficiency betreft zijn de meningen verdeeld, maar in het algemeen zie je in de serieuzere vakliteratuur vooral als uitkomst dat het niet zo gek veel invloed heeft.

Bij het niveau van de flattax, of eigenlijk de belasting in het algemeen, gelden twee vergelijkbare punten. Ten eerste is er de ideologische vraag hoe veel de overheid moet regelen voor de burgers. Het moet immers uit de lengte of de breedte komen, dus minder belasting betekent ook minder voorzieningen. Net als bij de inkomensverdeling kun je hier niet zonder meer stellen dat lagere belastingen meer stemmen opleveren. Er zijn immers ook mensen die de voorzieningen belangrijker vinden en bereid zijn daarvoor te betalen.

Het effect van het niveau van belastingheffing op 'de economie' is onder economen nauwelijks omstreden. Hogere belastingen remmen de groei en de meeste vormen van belastingheffing werken door hun aard verstorend. Daar staat tegenover dat veel overheidsuitgaven een stimulerend effect op de economische groei hebben. Het netto effect van een budgettair neutrale belastingverlaging is niet op voorhand te voorspellen en hangt vooral af van welke belastingen er verlaagd worden en hoe die verlaging gefinancierd wordt

Los van het bovenstaande zijn er allerlei andere zaken die kiezers belangrijk vinden. De hoogte en vorm van de belastingen zijn niet de enige aspecten waarop iemand zijn stemgedrag baseert. De stelling dat de parij die een flattax voorstelt op een substantiële stemmenwinst kan rekenen lijkt me al met al afdoende ontkracht.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_24010663
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 10:58 schreef PJORourke het volgende:
    30 % is nog steeds veel te veel voor waardeloze scholen, slechte wegen en hopeloze zorg.
    Je draait hier de redenering om: juist omdat er zo weinig geld wordt uitgegeven aan onderwijs en zorg is de kwaliteit zo slecht.
      donderdag 16 december 2004 @ 13:20:09 #40
    106056 Landmass
    pi_24010723
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Je draait hier de redenering om: juist omdat er zo weinig geld wordt uitgegeven aan onderwijs en zorg is de kwaliteit zo slecht.
    Dus er moet nog MEER belasting betaald worden.

Met jouw manier van denken zijn goedkope producten dus per definitie slecht.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      donderdag 16 december 2004 @ 13:22:55 #41
    106056 Landmass
    pi_24010777
    quote:
    Er zijn immers ook mensen die de voorzieningen belangrijker vinden en bereid zijn daarvoor te betalen.

.
    .
    .

Los van het bovenstaande zijn er allerlei andere zaken die kiezers belangrijk vinden.
    Met die belastingverlaging kunnen ze dan toch betalen voor dingen die ze belangrijk vinden. Ze zijn op deze manier vrij om zelf hun inkopen te doen op de vrije markt die over het algemeen beter functioneert dan de oevrheid.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24010812
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:20 schreef Landmass het volgende:

[..]

Dus er moet nog MEER belasting betaald worden.

Dat is dan weer onzin. Een school moet geld hebben om goed onderwijs te kunnen geven.
    pi_24010837
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:20 schreef Landmass het volgende:

Over het algemeen genomen zijn de meeste goedkope producten ook inderdaad slecht

Uitzonderingen bevestigen slechts de regel.
      donderdag 16 december 2004 @ 13:27:47 #44
    106056 Landmass
    pi_24010918
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:24 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is dan weer onzin. Een school moet geld hebben om goed onderwijs te kunnen geven.
    Jij presenteerde je standpunt erg onzinnig.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      donderdag 16 december 2004 @ 13:29:16 #45
    106056 Landmass
    pi_24010958
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:24 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Over het algemeen genomen zijn de meeste goedkope producten ook inderdaad slecht
    Doe niet zo dom.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24011077
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:22 schreef Landmass het volgende:

[..]

Met die belastingverlaging kunnen ze dan toch betalen voor dingen die ze belangrijk vinden. Ze zijn op deze manier vrij om zelf hun inkopen te doen op de vrije markt die over het algemeen beter functioneert dan de oevrheid.
    Daar is het nodige tegen in te brengen. Ten eerste willen markten nogal eens falen. Dan functioneert de vrije markt helemaal niet beter (soms zelfs helemaal niet) dan in een situatie waarin de overheid ingrijpt. Vergis je niet, het aantal falende markten is enorm groot. Soms is het falen betrekkelijk klein en kan de rol van de overheid beperkt blijven. In veel andere gevallen moet de rol groter zijn om een efficiënte uitkomst te garanderen.

Daarnaast vinden ook veel mensen niet-materiële zaken belangrijk,uiteenlopend van veiligheid tot inkomensverdeling. Zo veel mogelijk geld hebben is voor veel mensen echt niet het belangrijkste
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_24011145
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 23:06 schreef Sidekick het volgende:
    Dat is toch ongeveer 1/6 van de totale uitgaven, toch een aardige bezuiniging als je dat zou schrappen en of die 19 miljard de totale kosten zijn voor de subsidie regelingen betwijfel ik. Zo'n subsidie cultuur die we in Nederland kennen creeert er namelijk nogal een hoop werk bij wat ook betaald moet worden. Werd de huursubsidie hier ook bij gerekend? Want die kan natuurlijk ook niet meer bij een flattax van 25 of 30%

Flatttax vind ik wel een goed idee maar dan moet je ook af van de meeste aftrekposten zoals hypotheekrente aftrek. Overheid zou zich dan ook alleen bezig moeten houden met de kerntaken Defensie/Veiligheid, Onderwijs en gezondheidszorg.
      donderdag 16 december 2004 @ 13:49:56 #48
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_24011430
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:37 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat is toch ongeveer 1/6 van de totale uitgaven, toch een aardige bezuiniging als je dat zou schrappen en of die 19 miljard de totale kosten zijn voor de subsidie regelingen betwijfel ik. Zo'n subsidie cultuur die we in Nederland kennen creeert er namelijk nogal een hoop werk bij wat ook betaald moet worden. Werd de huursubsidie hier ook bij gerekend? Want die kan natuurlijk ook niet meer bij een flattax van 25 of 30%
    Er zijn voor een totaal van 22 miljard aan subsidies, waar volgens de Burke stichting 80% overbodig is. Hier zitten onder andere de huursubsidie, studiefinanciering, Ontwikkelingssamenwerking, subsidies voor werkgelegenheid, subsidies voor openbaar vervoer en subsidies voor volksgezondheid (verslavingszorg). Vooral op Defensie zijn de subsidies wel goed, aldus de Burkestichting. http://www.burkestichting.nl/content/nl/stichting/subsidiestaat.html
    pi_24011657
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:49 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Vooral op Defensie zijn de subsidies wel goed, aldus de Burkestichting. http://www.burkestichting.nl/content/nl/stichting/subsidiestaat.html
    Het zijn conservatieven he
      donderdag 16 december 2004 @ 14:57:44 #50
    106056 Landmass
    pi_24012934
    quote:
    Zo veel mogelijk geld hebben is voor veel mensen echt niet het belangrijkste
    Ik kreeg het idee dat het voor veel mensen belangrijk is dat vooral andere mensen niet zoveel geld hebben.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24013242
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 14:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het zijn conservatieven he
    zeker nodig om Turkije buiten de EU te houden
    pi_24013318
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 15:10 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

zeker nodig om Turkije buiten de EU te houden
    Wat heeft dat met subsidie op defensie te maken?
    pi_24013541
    Er wordt hier nogal wat gereageerd op de flattax.
    Ik ben meer voor verschillende tarieven, maar daarna ook niets meer inkomensafhankelijk.
    1 keer progressief tarief is genoeg.
    Daarna gelijkheid.

Nu wordt iemand met hoog inkomen 2 keer benadeeld.
    Nu wordt iemand met laag inkomen 2 keer bevoordeeld.
      donderdag 16 december 2004 @ 15:58:09 #54
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_24014445
    quote:
    Op woensdag 15 december 2004 20:45 schreef Landmass het volgende:
    Het verbaast me dat er nog geen politieke partij is die als hoofdpunt een flattax inkomensbelasting van 30% heeft. Het lijkt me dat je op die manier makkelijk heel veel stemmen krijgt bij de eerst volgende verkiezingen.

Ik denk zelfs dat de VVD op deze manier meer dan 50% van de stemmen kan krijgen.
    Als iedereen stemt op de partij die de grootste belastingverlaging voorstaat, was de VVD allang de grootste partij geweest. Uit het feit dat dit niet het geval is, kun je al afleiden dat je idee waarschijnlijk niet op zal gaan als de VVD een flattax van 30% in z'n programma zal zetten. Het zal misschien eerder kiezers wegjagen, die dit voorstel veel te extreem vinden.
      donderdag 16 december 2004 @ 16:00:39 #55
    106056 Landmass
    pi_24014498
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 15:58 schreef freako het volgende:

[..]

Als iedereen stemt op de partij die de grootste belastingverlaging voorstaat, was de VVD allang de grootste partij geweest. Uit het feit dat dit niet het geval is, kun je al afleiden dat je idee waarschijnlijk niet op zal gaan als de VVD een flattax van 30% in z'n programma zal zetten. Het zal misschien eerder kiezers wegjagen, die dit voorstel veel te extreem vinden.
    VVD heeft nooit een rigoreuze belastingverlaging voorgesteld. Het was vaak een paar procentjes er af bij de bovendste schijf.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24015255
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 15:21 schreef gtotep het volgende:
    Nu wordt iemand met hoog inkomen 2 keer benadeeld.
    Nu wordt iemand met laag inkomen 2 keer bevoordeeld.
    En toch houdt degene met het hoge inkomen meer over in zijn portemonnee...Stop met zeiken dus.
    pi_24015663
    quote:

De VVD mag blij zijn met 20 zetels de volgende verkiezingen.
      donderdag 16 december 2004 @ 17:31:46 #58
    106056 Landmass
    pi_24016489
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 16:34 schreef Vhiper het volgende:

[..]

En toch houdt degene met het hoge inkomen meer over in zijn portemonnee...Stop met zeiken dus.
    Jij vindt dat jij het recht hebt om over andermans inkomen te oordelen? Waar haal je dat in godsnaam vandaan? De arrogantie en betweterigheid van jouw opmerking is echt SCHandalig.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24016788
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 17:31 schreef Landmass het volgende:

[..]

Jij vindt dat jij het recht hebt om over andermans inkomen te oordelen? Waar haal je dat in godsnaam vandaan? De arrogantie en betweterigheid van jouw opmerking is echt SCHandalig.
    Je schiet echt door he?
    Ook al worden de mensen met een hoger inkomen zwaarder belast, het wordt nooit meer dan 15% extra belasting, over een deel wat toch al meer is. Dus als iemand maar met de helft van zn inkomen in de 52% hangt dan is het verschil in tax nog maar 7,5%. Dat is niet oordelen over iemands inkomen, het is gewoon de harde waarheid dat die inkomensbelastingdifferentatie er niet zo hard inschopt.
      donderdag 16 december 2004 @ 17:57:43 #60
    106056 Landmass
    pi_24016978
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 17:46 schreef Morkje het volgende:

[..]

Je schiet echt door he?
    Ook al worden de mensen met een hoger inkomen zwaarder belast, het wordt nooit meer dan 15% extra belasting, over een deel wat toch al meer is. Dus als iemand maar met de helft van zn inkomen in de 52% hangt dan is het verschil in tax nog maar 7,5%. Dat is niet oordelen over iemands inkomen, het is gewoon de harde waarheid dat die inkomensbelastingdifferentatie er niet zo hard inschopt.
    Dan kunnen we er dus net zo goed meteen flattax van maken. Scheelt weer heel wat belastingadviseurs en ambtenarij.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24017179
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 17:31 schreef Landmass het volgende:

[..]

Jij vindt dat jij het recht hebt om over andermans inkomen te oordelen?
    Dat vindt een werkgever ook.
      donderdag 16 december 2004 @ 18:09:55 #62
    106056 Landmass
    pi_24017218
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 18:07 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat vindt een werkgever ook.
    Dat is een vrije transactie. Dat is het verschil.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      donderdag 16 december 2004 @ 18:19:24 #63
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_24017411
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 01:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    - Die gezondheidszorg lijkt me voor elk levend mens wel belangrijk, maar er volgen nu jaar op jaar op jaar verhogingen in die kosten plaats. Dat geintje zal nog wel even doorgaan totdat de babyboomgeneratie komt te overleiden. Niet dat ik hen dat toewens, maar andersom zie ik het niet gebeuren. Dit, terwijl diezelfde mensen dat al jarenlang hebben zien aankomen; ik vind dat vallen onder de eigen verantwoordelijkheid. Het probleem wat ik er mee heb is dus niet zozeer dat dingen collectief geregeld zijn, maar wel het generatieconflict wat er aan zit te komen en het afschuiven van het probleem.
    Ik denk dat dit in elk westers land speelt. In de VS kwamen ook alle soldaatjes terug naar huis in 1945 en 1946 met alle gevolgen van dien natuurlijk Hier probeert Bush er wel wat aan te doen door een complete herziening van "Medicare", de medische voorziening voor gepensioneerden, maar in de praktijk hebben de verzekeringsmaatschappijen de touwtjes in handen omdat hier in de VS de gezondheidszorg zoveel mogelijk geprivatiseerd is. Als gevolg hiervan zijn er ouden van dagen die een pensioentje van $3000 ofzo krijgen, en vervolgens $1500 per maand moeten neertellen aan peperdure medicijnen. Diezelfde medicijnen kosten in Canada soms 4 tot 5 keer zo weinig, dus wordt er momenteel in grote getalen medicijnen uit Canada gehaald. Het ziet er naar uit dat de Amerikaanse regering nog vele miljarden dollars in de gezondheidszorg moet stoppen om die baby-boomers to voorzien van medische hulp..
    quote:
    - Hetzelfde argument van eigen verantwoordelijkheid vind ik wat je zegt over sociale zekerheid, met name de pensioensoverslag die er is. Wat ik al eerder zei zou iemand van 24 er genoeg aan hebben 1,1% te betalen om een normaal pensioen te hebben (de Elsevier kwam daarmee, ik vond het wel een aardig feitje)
    Het grootste deel van de sociale voorzieningen gaan naar uitkeringen. WW Uitkering, AOW uitkering, Bijstands uitkering etc etc etc.. Afgezien van die enorme kostenpost die denk ik wel een eigen topic waard is, heb je ook nog zoiets als het Weduwenpensioen. Mijn Oma, God hebbe haar ziel, heeft nooit gewerkt vanaf het moment dat ze haar eerste kind kreeg zo vlak voor de oorlog. Toen mijn vader 11 jaar oud was overleed mijn Grootvader..... en daar stond ze dan met 7 kinderen (wat destijds heel gewoon was), en geen baan! De enige manier van overleven voor haar was dat Weduwenpensioen, aangevuld met het salaris dat de oudste zoon verdiende door te beginnen met werken als Leraar - Hij had net zijn Pabo afgerond. Dat soort voorzieningen komen allemaal uit onze belastingcenten natuurlijk.
    quote:
    - Subsidie van bus, tram, trein, etc mag wat mij betreft wegvallen. Laat de spoorwegbeheerder (=onderdeel van de overheid) maar meer geld vangen voor gebruik van de rails en dat investeren in rails.
    Dit hebben ze geprobeerd in Engeland. Ze privatiseerden de treinen en het onderhoud in twee aparte bedrijven en er mochten meer vervoerders opereren. Hier zijn ze in het begin van de jaren 80 al mee begonnen. Dit had als bijwerking dat het bedrijf dat het ondehoud pleegde onder contractuele druk kwam te staan door de vervoerders. Onderhoud op baanvakken moest namelijk gepleegd worden als hun niet reden, maar ze hadden er geen problemen mee als het onderhoud op baanvakken gebeurde als de ander wel reed. Deze concurrentiestrijd is zo lang door gegaan dat het in de loop der jaren zorgde voor een aantal dodelijke ongelukken omdat stukken rails al 10 jaar geen onderhoud kregen. Uiteindelijk heeft de regering weer het onderhoud van de baanvakken op zich genomen en er voor gezorgd dat het weer enigzins fatsoenlijk op pijl gehouden werd. 100% Privatisering is mischien mogelijk, maar alleen als de staat er wat over heeft te zeggen, en dat kan in een democratie eigenlijk alleen door er voldoende (51%) aandelen in te hebben.
    quote:
    - De wegenbelasting + accijnsen worden bij lange na niet gebruikt voor het onderhoud van de wegen waar ik op rij.
    Dat wil nog niet zeggen dat er niets gebeurd. De weg die mijn moeder elke dag gebruikt zal de komende 10 jaar ook nog wel zo blijven. Intussen hebben ze wel de A5 aangelegd, zijn ze bezig de A30 te verlengen tot de A12, wordt er een snelweg tussen Nijmegen en Eindhoven aangelegd, zijn er twee nieuwe lekbruggen gebouwd, wordt de A2 tussen Den Bosch en Amsterdam verbreedt, is er een tweede Beneluxtunnel gebouwdt, wordt de A15 verlengd, is de West A10 Ring Amsterdam een jaar of 2 terug vernieuwd...... En dat zijn zo eventjes de projecten die ik uit mijn hoofd weet, er wordt op lokaal en provinciaal niveau nog heel wat meer uitgevoerd. De wegenbelasting en accijnsen alleen zijn niet eens voldoende om alle infratructuurprojecten te betalen. En omdat het niet jouw weg is die wordt onderhouden, betekend niet dat je niet moet betalen natuurlijk
    quote:
    - Onderhouden van politie, brandweer, dijken, ambassades etc. lijkt me wel een goed idee om van gemeenschapsgeld te betalen.
    En dat kost ook een flinke hap belastinggeld natuurlijk. En dan is er nog Defensie, en wat dacht je van de Douane en Marechaussee voor de grenscontrole? Die is in de afgelopen 10 jaar minder gaan kosten door het Schengen verdrag, maar aangezien er steeds meer politici zijn die "grenzen dicht" schreeuwen - ik noem eens een Wilders - moet je er toch rekening meehouden dat er in de toekomst een flinke bult belastingen naar dat soort zaken gaan. Overigens kost zelfs het weigeren van immigranten een hoop geld En het uitzetten van illegalen kost nog veel meer! Je kunt daar natuurlijk ook wel op bezuinigen door ze gewoon toe te laten, maar ik denk dat je daarmee ook op de tenen trapt van een aantal mensen Het toelaten kost trouwens ook geld, maar de meesten betalen daarna wel weer belasting.

Eigenlijk kun je een flat-tax niet instellen voordat je allerlei zaken inkort. Dus eerst de maandelijkse rekeningen verminderen, en dan pas het inkomen verminderen. Niet eerst de belasting verlagen en instellen, en dan eens gaan kijken hoe we de uitgaven kunnen indammen natuurlijk.....
    -
    pi_24017727
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 18:09 schreef Landmass het volgende:

[..]

Dat is een vrije transactie. Dat is het verschil.
    Zolang het aantal werklozen hoger ligt dan het aantal vacatures heb je een zeer legitieme grond om aan de geldigheid van deze redenering te twijfelen.
      donderdag 16 december 2004 @ 18:54:10 #65
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24018189
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 18:19 schreef maartena het volgende:
    Ik denk dat dit in elk westers land speelt. In de VS kwamen ook alle soldaatjes terug naar huis in 1945 en 1946 met alle gevolgen van dien natuurlijk Hier probeert Bush er wel wat aan te doen door een complete herziening van "Medicare", de medische voorziening voor gepensioneerden, maar in de praktijk hebben de verzekeringsmaatschappijen de touwtjes in handen omdat hier in de VS de gezondheidszorg zoveel mogelijk geprivatiseerd is. Als gevolg hiervan zijn er ouden van dagen die een pensioentje van $3000 ofzo krijgen, en vervolgens $1500 per maand moeten neertellen aan peperdure medicijnen. Diezelfde medicijnen kosten in Canada soms 4 tot 5 keer zo weinig, dus wordt er momenteel in grote getalen medicijnen uit Canada gehaald. Het ziet er naar uit dat de Amerikaanse regering nog vele miljarden dollars in de gezondheidszorg moet stoppen om die baby-boomers to voorzien van medische hulp..
    Hoe komt het dat die medicijnen goedkoper in Canada verkregen kunnen worden, daar zou ik liever naar kijken. Het lijkt me niet dat Amerikanen een belastingvoordeel genieten in Canada als ze even de grens over rijden of iets dergelijks. Ik vind het wel positief dat het de Canadezen lukt de prijzen van die medicijnen te houden.
    Overigens zei iemand anders in een ander topic gister (of vannacht) hier op fok dat hij $120 aan zorgverzekeringen betaalde. Ik ben alleen zijn naam kwijt.
    quote:
    Het grootste deel van de sociale voorzieningen gaan naar uitkeringen. WW Uitkering, AOW uitkering, Bijstands uitkering etc etc etc.. Afgezien van die enorme kostenpost die denk ik wel een eigen topic waard is, heb je ook nog zoiets als het Weduwenpensioen. Mijn Oma, God hebbe haar ziel, heeft nooit gewerkt vanaf het moment dat ze haar eerste kind kreeg zo vlak voor de oorlog. Toen mijn vader 11 jaar oud was overleed mijn Grootvader..... en daar stond ze dan met 7 kinderen (wat destijds heel gewoon was), en geen baan! De enige manier van overleven voor haar was dat Weduwenpensioen, aangevuld met het salaris dat de oudste zoon verdiende door te beginnen met werken als Leraar - Hij had net zijn Pabo afgerond. Dat soort voorzieningen komen allemaal uit onze belastingcenten natuurlijk.
    Lullig voor je oma, maar die tijden zijn niet meer. Het lijkt me handiger om van belastingen over uitgekeerde pensioenen de AOW en staatspensioenen te financieren. Op die manier heb je altijd een goede basis voor voldoende pensioenen. Er was overigens wel een, in mijn ogen goede, reden dat er geld van de werkenden werd overgeheveld naar pensioensgerechtigden, want de tweede wereldoorlog was zojuist achter de rug. Het is echter hoog tijd om om te schakelen naar een gedekt stelsel, wat in mijn ogen niet snel genoeg kan beginnen.
    Je hebt absoluut gelijk als je stelt dat het onderwerp 'sociale stelsels' in een apart topic zou kunnen.
    quote:
    Dit hebben ze geprobeerd in Engeland. Ze privatiseerden de treinen en het onderhoud in twee aparte bedrijven en er mochten meer vervoerders opereren. Hier zijn ze in het begin van de jaren 80 al mee begonnen. Dit had als bijwerking dat het bedrijf dat het ondehoud pleegde onder contractuele druk kwam te staan door de vervoerders. Onderhoud op baanvakken moest namelijk gepleegd worden als hun niet reden, maar ze hadden er geen problemen mee als het onderhoud op baanvakken gebeurde als de ander wel reed. Deze concurrentiestrijd is zo lang door gegaan dat het in de loop der jaren zorgde voor een aantal dodelijke ongelukken omdat stukken rails al 10 jaar geen onderhoud kregen. Uiteindelijk heeft de regering weer het onderhoud van de baanvakken op zich genomen en er voor gezorgd dat het weer enigzins fatsoenlijk op pijl gehouden werd. 100% Privatisering is mischien mogelijk, maar alleen als de staat er wat over heeft te zeggen, en dat kan in een democratie eigenlijk alleen door er voldoende (51%) aandelen in te hebben.
    Ken je ook de situatie voordat er in GB genationaliseerd werd? Er werd volgens mij genationaliseerd omdat de overheid de schulden aan de verschillende spoorwegmaatschappijen (die elkaar tegen een vergoeding over elkaars rails lieten reizen). Daarvoor was er juist een prima verbinding naar, bij wijze van spreken, het kleinste gehucht in Engeland. Toen WW2 over was, waren een aantal zelfs bezig met airco te regelen en allerhande andere luxe.
    Als de beheerder niet goed contracten kan opstellen moet je daar naar kijken, maar niet gaan claimen dat het totaal faalde vanwege een enigszins vrijemarkt werking.
    quote:
    Dat wil nog niet zeggen dat er niets gebeurd. De weg die mijn moeder elke dag gebruikt zal de komende 10 jaar ook nog wel zo blijven. Intussen hebben ze wel de A5 aangelegd, zijn ze bezig de A30 te verlengen tot de A12, wordt er een snelweg tussen Nijmegen en Eindhoven aangelegd, zijn er twee nieuwe lekbruggen gebouwd, wordt de A2 tussen Den Bosch en Amsterdam verbreedt, is er een tweede Beneluxtunnel gebouwdt, wordt de A15 verlengd, is de West A10 Ring Amsterdam een jaar of 2 terug vernieuwd...... En dat zijn zo eventjes de projecten die ik uit mijn hoofd weet, er wordt op lokaal en provinciaal niveau nog heel wat meer uitgevoerd. De wegenbelasting en accijnsen alleen zijn niet eens voldoende om alle infratructuurprojecten te betalen. En omdat het niet jouw weg is die wordt onderhouden, betekend niet dat je niet moet betalen natuurlijk
    Ik bedoelde niet specifiek de weg waar ik zelf op rij, ik zei dat omdat jij het expliciet zo zei Feit blijft dat de hoeveelheid inkomsten aan allerlei belastingen omtrent het vervoer met de auto/motor inclusief accijnsen totaal niet terecht komt bij diezelfde groep mensen.
    Dagelijks staan velen, velen werkenden urenlang in de file. Dat is met de beperkte beschikbaarheid van woningen en werk vaak geen vrijwillige keuze. Hier worden ze ook nog eens flink voor belast terwijl er met dat geld weinig aan gedaan wordt. Eindelijk wordt er weer eens wat gedaan, maar het is in mijn ogen nog niet genoeg en duurt te lang (nog vele jaren).
    quote:
    En dat kost ook een flinke hap belastinggeld natuurlijk. En dan is er nog Defensie, en wat dacht je van de Douane en Marechaussee voor de grenscontrole? Die is in de afgelopen 10 jaar minder gaan kosten door het Schengen verdrag, maar aangezien er steeds meer politici zijn die "grenzen dicht" schreeuwen - ik noem eens een Wilders - moet je er toch rekening meehouden dat er in de toekomst een flinke bult belastingen naar dat soort zaken gaan. Overigens kost zelfs het weigeren van immigranten een hoop geld En het uitzetten van illegalen kost nog veel meer! Je kunt daar natuurlijk ook wel op bezuinigen door ze gewoon toe te laten, maar ik denk dat je daarmee ook op de tenen trapt van een aantal mensen Het toelaten kost trouwens ook geld, maar de meesten betalen daarna wel weer belasting.
    Natuurlijk zijn dat soort zaken nodig. Als je belastingen voor die zaken af zou willen schaffen zou je eerst naar bv. bovenstaande zaken moeten kijken.
    quote:
    Eigenlijk kun je een flat-tax niet instellen voordat je allerlei zaken inkort. Dus eerst de maandelijkse rekeningen verminderen, en dan pas het inkomen verminderen. Niet eerst de belasting verlagen en instellen, en dan eens gaan kijken hoe we de uitgaven kunnen indammen natuurlijk.....
    Dat kan wel, uit die voorstudie van het CDA kwam naar voren (even uit mijn hoofd, dus kan er wat naast zitten) dat mensen met weinig geld er zo'n 6% in koopkracht op vooruit zouden gaan en mensen die dubbel modaal verdienden 1 a 2 % achteruit. Niet dat zoiets altijd daarom doorgang moet vinden, maar het is wel een aardige indicatie.
    Er is nog een groot voordeel van de flattax. Het versimpelt het hele stelsel, er zijn geen aftrekposten meer, dus mensen zullen ook minder een belastingadviseur in de hand hoeven nemen e.d. Ook scheelt het een hoop bureaucratisch geneuzel. Dat scheelt dus belastingsgeld.
    Daarnaast betekent het heffen van minder belastingen niet per se dat de staat minder inkomsten krijgt. Net zoals het heffen van meer belastingen niet betekent dat de staat meer inkomsten krijgt. Probeer maar 0% te heffen of 100%, in beide gevallen krijg je niks in het laatje.
      vrijdag 17 december 2004 @ 11:04:59 #66
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_24031645
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 16:00 schreef Landmass het volgende:

[..]

VVD heeft nooit een rigoreuze belastingverlaging voorgesteld. Het was vaak een paar procentjes er af bij de bovendste schijf.
    En zelfs zo'n minder radicaal voorstel heeft ze weinig opgeleverd, ondanks jouw theorie die erop neerkomt dat de partij die de laagste belastingen voorstaat de grootste partij wordt. Ik denk dat een radicaler voorstel zoals bijvoorbeeld zo'n flattax weinig stemmen extra zal opleveren. Ik denk dat veel mensen liever om andere redenen op partijen stemmen, anders hadden de linkse partijen nooit zo groot kunnen zijn.
    pi_24037164
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 17:57 schreef Landmass het volgende:

[..]

Dan kunnen we er dus net zo goed meteen flattax van maken. Scheelt weer heel wat belastingadviseurs en ambtenarij.
    Nee, dat was dus niet het punt. Er zijn niet zo heel veel mensen die er problemen mee hebben om een paar procent belasting extra te betalen. Misschien vinden ze het niet leuk, maar ze gaan er zeker niet door emigreren of minder verdienen ofzo. Maar als je die paar procent er af gaat schaven, dan moeten er ergens anders ook minder uitgaven gepleegd worden, en dat doet wel pijn.
    Daarbij: als politieke partij zou je sowieso eerst moeten kijken of je met je uitgaven de belasting wel zo hard omlaag kan schoppen zonder gelijk een uberbegrotingstekort te kweken.
      vrijdag 17 december 2004 @ 19:04:00 #68
    109511 Ultravolt
    Schokkend gaaf!
    pi_24042368
    Een flattax gecombineerd met een redelijke belastingvrije voet en het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zou denk ik budgettair uitstekend kunnen en niet al te veel negatieve gevolgenhebben.
    Koran 9:5
    Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. ...
      vrijdag 17 december 2004 @ 20:15:32 #69
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_24044211
    quote:

[..]

Het verschil is uiteraard dat het vanuit macro-perspectief een veel efficientere situatie zou zijn indien iedereen dergelijke aspecten uit eigen zak zou betalen.
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
    pi_24050739
    quote:
    Op vrijdag 17 december 2004 20:15 schreef Kaalhei het volgende:
    Het verschil is uiteraard dat het vanuit macro-perspectief een veel efficientere situatie zou zijn indien iedereen dergelijke aspecten uit eigen zak zou betalen.
    Voorwaarde is natuurlijk wel dat de markt transparant is en dat de gebruikers ervan ook de voordelen en nadelen van de verschillende opties op een rationele manier kunnen beoordelen. Dat is in een heel deel van deze sectoren imo toch niet echt het geval.
    Verder moet er ook nog rekening gehouden worden met spill-over. Omdat deze in deze sectoren meestal pas op langere tijd optreden en mede daarom moeilijk te berekenen zijn betekent nog niet dat ze niet moeten worden meegeteld.
    Ik dacht bv. dat de VS zo'n 15% van het BNP aan de gezondheidszorg spendeert. Terwijl dat in de meeste (toch met meer invloed van de overheid in deze sector) EU-landen rond de 9% zit. Of de gezondheidszorg in de VS nu zoveel beter is dat dat een dergelijk verschil rechtvaardigt is maar de vraag natuurlijk.
      zaterdag 18 december 2004 @ 11:49:46 #71
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_24054959
    quote:
    Op zaterdag 18 december 2004 00:54 schreef gorgg het volgende:
    Voorwaarde is natuurlijk wel dat de markt transparant is en dat de gebruikers ervan ook de voordelen en nadelen van de verschillende opties op een rationele manier kunnen beoordelen. Dat is in een heel deel van deze sectoren imo toch niet echt het geval.
    Dan kan de overheid ook de actoren op de markt dwingen te zorgen voor transparantie, ingedrientenlijsten op levensmiddelen zijn er een goed voorbeeld van, ipv de markt over te nemen.
    quote:
    Verder moet er ook nog rekening gehouden worden met spill-over. Omdat deze in deze sectoren meestal pas op langere tijd optreden en mede daarom moeilijk te berekenen zijn betekent nog niet dat ze niet moeten worden meegeteld.
    Alhoewel vaak lastig te bereken is het meebereken van externaliteiten cruciaal. Eigendomsrechten toekennen aan een groot gedeelte van de publieke goederen kan er echter voor zorgen dat dit van onderuit geregeld wordt. Iets dat bijna altijd de beste oplossing is.
    quote:
    Ik dacht bv. dat de VS zo'n 15% van het BNP aan de gezondheidszorg spendeert. Terwijl dat in de meeste (toch met meer invloed van de overheid in deze sector) EU-landen rond de 9% zit. Of de gezondheidszorg in de VS nu zoveel beter is dat dat een dergelijk verschil rechtvaardigt is maar de vraag natuurlijk.
    Heel veel medische inventies en innovaties komen dan ook uit de VS, dus je mag spill-over effecten hier ook wel meerekenen Hoe zit het trouwens met de grote inkomsten voor bv. GlaxoSmithKline die terugvloeien uit Europa en Japan, worden deze van dit percentage afgetrokken?
    Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
    Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
    pi_24056021
    quote:
    Op zaterdag 18 december 2004 11:49 schreef Kaalhei het volgende:
    Dan kan de overheid ook de actoren op de markt dwingen te zorgen voor transparantie, ingedrientenlijsten op levensmiddelen zijn er een goed voorbeeld van, ipv de markt over te nemen.
    Dat lost een deel van de imperfecte marktsituatie op, maar imo niet genoeg. De gezondheidssector is bv. erg gecompliceerd. Een bedrijf dat een miljoen stuks van iets moet kopen doet natuurlijk een onderzoek naar welk product het meest geschikt is, iemand die 1 medicijn moet kopen en daarmee geen ervaring mee heeft, zal dat niet doen. Eenvoudigweg omdat dat veel tijd en moeite (en mss. zelfs geld) kost, en omdat de meerprijs die hij nu mss. betaalt dat niet rechtvaardigt.
    quote:
    Alhoewel vaak lastig te bereken is het meebereken van externaliteiten cruciaal. Eigendomsrechten toekennen aan een groot gedeelte van de publieke goederen kan er echter voor zorgen dat dit van onderuit geregeld wordt. Iets dat bijna altijd de beste oplossing is.
    Ik zie niet in hoe eigendomsrechten helpen bij spill-over. Als bv. al de scholen geprivatiseerd worden en men dus de werkelijke prijs van de studies moet betalen gaat er ook massaal minder gestudeerd worden. Dat gaat later zeer waarschijnlijk zorgen voor hogere criminaliteitscijfers en hogere werkloosheid. Dat gaan de geprivatiseerde scholen toch niet meetellen?

Nog een ander vb.: Nu worden in België zowat alle tandartskosten voor de jeugd terugbetaald. Dat heeft er mede toe geleid dat de tandartskosten dalen (omdat men over het algemeen gezondere tanden heeft). Als dat afgeschaft wordt, is het toch goed mogelijk dat de tandartskosten terug stijgen? Dat de beste oplossing voor een individu is, veel geld uit te geven aan gezonde tanden in de beginjaren, betekent nog niet dat iedereen dat ook gaat doen. Waarschijnlijk weet niet iedereen dit (zelfs als er volledig transparantie is), of neemt men het risico maar.

Het is mi. dus best mogelijk dat het vanuit macro-perspectief gezien, privatisering van deze sectoren een slechte zaak is. Simpelweg omdat het niet onwaarschijnlijk is dat de inefficiëntie ten gevolge van een imperfecte markt groter is dan de ineficiëntie ten gevolge van de overheidsinterventies.
    quote:
    Heel veel medische inventies en innovaties komen dan ook uit de VS, dus je mag spill-over effecten hier ook wel meerekenen Hoe zit het trouwens met de grote inkomsten voor bv. GlaxoSmithKline die terugvloeien uit Europa en Japan, worden deze van dit percentage afgetrokken?
    Ik dacht dat het cijfer aangaf hoeveel de gemiddelde Amerikaan uitgaf aan de gezondheidszorg. Dus in dat geval heeft import/export er niet mee te maken. Maar zeker ben ik hier iig niet van.
      woensdag 29 december 2004 @ 13:12:30 #73
    30236 Pingguest
    At your service!
    pi_24274761
    quote:
    Vlaktaks: Deel 1, Het belastingprobleem heeft een antwoord

Door Peter Clarke Publicatiedatum: 27-01-2004

Zou u verbaasd zijn om te vernemen dat het hoogste belastingtarief in Bagdad maar 15% is, terwijl in Moskou diezelfde belasting maar 13% is. Naast het feit dat dit extreem laag lijkt in vergelijking met het hoogste Britse tarief van 40%, moet worden geconstateerd dat de belastinginkomsten in Rusland verdubbeld zijn sinds de invoering van deze vlaktaks! De mannen die het Russische belastingbeleid hebben gemaakt waren een groep Amerikaanse economen, die erkenden dat zij hun ideeën hebben overgenomen van de theorieën van Adam Smith, die in de 18e eeuw een douanefunctionaris was in Edinburgh.

De nalatenschap van de ideeën van Adam Smith worden nu ook geïmplementeerd in Bagdad. De Amerikaanse autoriteiten zijn geïnspireerd door dezelfde inzichten om een vlaktaks van 15% te introduceren. Irak moet zich nu herstellen van decennia van hoge belastingen inclusief de nodige omkooppraktijken, maar de invoering van een eenvoudig universeel belastingtarief heeft al geleid tot een heropleving van het economische leven in dat land. In een land, waar geen enkele formele economische indicatoren zijn, is de stijging van de Irakese dinar sinds de arrestatie van Saddam Hoessein een indicatie, dat het economisch vertrouwen is begonnen terug te keren.

Het schijnt hoofdzakelijk ongemerkt te zijn gebeurd, maar Smith, of liever gezegd zijn graf bij de Canongate kerk in Edinburgh ontvangt bloemenboeketten vanuit Slowakije, waar hij een soort nationale held is geworden. Gebruik makend van de wijsheid uit zijn fabuleuze boek The Wealth of Nations, heeft de regering van deze Oost-Europese staat een eenvoudige vlaktaks ingevoerd van 19%. Na generaties van ingewikkelde en verwarrende belastingen, zijn Slowaken nu meer dan vroeger geneigd om hun belastingen te betalen. Het klinkt vreemd, maar een lang geleden overleden Schot is een van de invloedrijkste personen in Bratislava.

Wie kan pretenderen, dat men de eigen warboel kan begrijpen die ons eigen belastingsysteem eigenlijk is? Hoe verwarder de belastingsituatie is, hoe meer mensen professionele belastingadviseurs moeten inhuren om de belastingbiljetten in te kunnen vullen. In de Verenigde Staten zijn er 2000 pagina's belastingwetgeving met een aanvullende 10.000 pagina's aan regelgeving. 500.000 juristen en accountants zijn er in de weer om de belastingformulieren in te vullen. De Amerikanen worden zo onderdrukt door hun belastingdienst, dat het een opstand teweeg heeft gebracht onder intellectuelen, die zich tot Moskou en Bagdad heeft uitgestrekt.
    quote:
    Vlaktaks: Deel 2, De Laffer Curve

Door Peter Clarke Publicatiedatum: 02-02-2004

Alle grote wetenschappelijke doorbraken gebeuren per ongeluk. Jaren van methodisch onderzoek hebben vaak de magie van een inspirationele opwelling nodig. De ontdekking van penicilline door Alexander Fleming is zo bewonderingswaardig omdat het gebaseerd was op een gebrek aan onderhoud van zijn Petri-schotels met schimmels.

In de wereld van de economie passeerde een van de opmerkelijkste momenten terwijl twee mannen wachtten voor hun lunch in een restaurant in Washington op 4 december 1974. Professor Art Laffer was in gesprek met Dick Cheney, de huidige Amerikaanse vice-president onder het genot van een drankje. De vraag die toen gesteld werd was ,,Wat is het meest optimale belastingtarief om zoveel mogelijk inkomsten te genereren?". Op zijn servet tekende Professor Laffer daarop een grafiek die de vorm van een klok voorstelde.

Zijn hypothese was eenvoudig, de overheid krijgt geen inkomsten bij een belastingtarief van 0% en zou ook geen inkomsten krijgen bij een belastingtarief van 100%, omdat in het laatste geval niemand zou willen werken. Dus moest er ergens een gemiddeld tarief zijn, waarmee de inkomsten zouden kunnen worden gemaximaliseerd. Als men de belasting verhoogt boven dat kritieke punt dan zouden de inkomsten naar beneden gaan. Voor sommige inkomensgroepen had de overheid een zone bereikt van continu verminderde inkomsten, zo redeneerde Laffer.

Het was een euforisch moment voor beide mannen, hoewel de details voor nader onderzoek ingewikkeld waren en de economen nog niet op een lijn zaten. Toch heeft deze eenvoudige grafiek, nu geheten de Laffer Curve, aangetoond, dat de bijna universele aanname van overheden om zoveel mogelijk belastingen te heffen om zaken als gratis onderwijs en wegen te betalen pure fantasie is geweest.

Professor Laffer viel deze stelling aan met zijn gezond verstand; een lagere belasting zou meer inkomsten opbrengen dan een hoge ingewikkelde. Het klinkt opmerkelijk, maar dit servetje heeft enorme gevolgen gehad. Het zou niet te pretentieus zijn om te stellen, dat dit het Sovjet-blok uiteen heeft laten vallen. Het subversieve voorstel van Professor Laffer stond aan de voet van de presidentiële campagne van Ronald Reagan in 1980.

Deze stelling werd ook opgepakt door Sir Geoffrey Howe in Engeland. Howe was de meest radicale minister van financiën in het kabinet van Margaret Thatcher. Sinds 1980 hebben de Engels-sprekende landen een enorme golf van voorspoed gekend, die werd veroorzaakt door de lagere belastingtarieven. Wie herinnert zich nog het toptarief van 98% onder de Labour-regering van James Callaghan? (red.: In Nederland had men onder het Den Uyl-regime in de jaren 70 ook zo'n absurd hoog tarief). Natuurlijk betaalde niemand dit tarief, omdat de welgestelden alles in het werk stelden om deze belastingen te ontwijken via accountants en belastingadvocaten. Het resultaat was dat sommigen verhuisden naar het buitenland en anderen de belastingen ontweken door middel van een opbloeiende illegale en zwarte markt.
    quote:
    Vlaktaks: Deel 3, De Wet van Say

Door Peter Clarke Publicatiedatum: 09-02-2004

Er zijn veel stemmen opgegaan in het verleden die lagere belastingen adviseerden. De Franse econoom Say verdedigde zijn pleidooi om de regering in Parijs aan te moedigen de belastingen te verlagen, met een stelling; de Wet van Verminderde Opbrengsten.

Er is een beroemde episode in de belastinggeschiedenis, toen in 1827 een belastingambtenaar 'vergat' de volledige tabaksaccijns in rekening te brengen. Bijna meteen werd de bloeiende smokkelhandel aan de Britse kust de das omgedaan, want deze ambtenaar nam de voordelen weg van illegale tabak. Velen verdachten deze ambtenaar niet zozeer van geheugenverlies, maar dat hij het boek van Adam Smith 'The Wealth of Nations' had gelezen.

Het tijdschrift Time heeft de servettekening van Professor laffer als even belangrijk omschreven als de eerste vlucht door de gebroeders Wright, de relativiteitstheorie van Albert Einstein de ontdekking door Salk van het poliovaccin. Maar de man uit Californië heeft enkel in een elegante vorm aangegeven, wat alle geschiedenis ons leert; hoge belastingen wurgen een economie.

John Maynard Keynes is vaak geciteerd door Professor Laffer. Keynes is de beschermheilige van grote spenderende politici, maar hij was ook een economische liberaal omdat hij de krankzinnigheid kende van overheidsverspilling.

De stelling is nog steeds opzienbarend, dat wanneer belastingtarieven worden verlaagd de overheidsinkomsten toenemen. Deze theorie van Professor Laffer met betrekking tot de hypothese over het gedrag van de overheid en haar burgers heeft geleid tot een nieuwe studierichting om het bureaucratisch gedrag te observeren.

Het is aan hem te danken, dat het voorstel van Michael Howard (Britse oppositieleider, red.) om een Tax Freedom day (belastingvrijheidsdag) aan te wijzen midden juni, wanneer Britse belastingbetalers stoppen met het werken voor de staat en vanaf die dag beginnen te werken voor zichzelf.

Het kan wel degelijk voor zekerheid zorgen omdat het belangrijk is om de belastingtarieven te kennen, alvorens men jarenlange contracten afsluit. De voormalige burgemeester van New York, Rudolph Giuliani, heeft zichzelf als aanhanger verklaard van Professor Laffer. Hij vertelde "We hebben de hotelbelastingen met 30% omlaag gebracht en meteen ontvingen we $90 miljoen dollar meer in inkomsten en de werkgelegenheid in hotels en restaurants ging omhoog met 20%!"
    Alle artikelen zijn afkomstig van Libertarian.nl
    Ik was al een voorstander van een flat tax, maar na het lezen van deze artikelen ben ik nog meer.
      woensdag 29 december 2004 @ 13:20:46 #74
    106056 Landmass
    pi_24274953
    Die artikelen zijn geniaal (niet te lang, niet te kort en keisterke inhoud)

Vooral leuk om te zien dat Adam Smith aanbeden wordt in Oost Europa. Ik kijk uit naar het moment dat er in Nederland eindelijk zoiets gebeurt want ik wordt gewoon misselijk van hoge belastignen.

Voor mijn part maak je er een OP van. Zal links leren.

http://www.libertarian.nl/
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24274996
    quote:

[..]

De belastinginkomsten hoeven (op lange termijn) niet per definitie omlaag te gaan. Laffer-curve.

Kijk maar naar een land als Estland.
    "Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
      woensdag 29 december 2004 @ 13:55:17 #76
    106056 Landmass
    pi_24275639
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 13:23 schreef Davitamon het volgende:

[..]

De belastinginkomsten hoeven (op lange termijn) niet per definitie omlaag te gaan. Laffer-curve.

Kijk maar naar een land als Estland.
    Die laffer curve houd in de 1e plaats toch geen rekening met tijd?

Neem je tijd er bij dan is die curve op lange termijn helemaal geweldig natuurlijk.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      woensdag 29 december 2004 @ 14:42:11 #77
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_24276511
    quote:
    Op donderdag 16 december 2004 13:49 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Er zijn voor een totaal van 22 miljard aan subsidies, waar volgens de Burke stichting 80% overbodig is. Hier zitten onder andere de huursubsidie, studiefinanciering, Ontwikkelingssamenwerking, subsidies voor werkgelegenheid, subsidies voor openbaar vervoer en subsidies voor volksgezondheid (verslavingszorg). Vooral op Defensie zijn de subsidies wel goed, aldus de Burkestichting. http://www.burkestichting.nl/content/nl/stichting/subsidiestaat.html
    En subsidies voor het restaureren van monumenten. Nou nou nou alles overboord gooien maar die kerken die moeten we houden
    we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
    in dit specifieke geval maken twee helften één
      woensdag 29 december 2004 @ 14:49:26 #78
    106056 Landmass
    pi_24276619
    http://www.burkestichting(...)g/subsidiestaat.html

Alleen jammer dat ze de hypo aftrek er niet bij hebben gedaan. Voor de rest zeer strak.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24277923
    Dat is ook juist hun probleem, ze schreeuwen veel maar wat ze zelf in de portemonnee kunnen voelen is onbespreekbaar .
      woensdag 29 december 2004 @ 16:04:52 #80
    106056 Landmass
    pi_24278072
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 15:57 schreef du_ke het volgende:
    Dat is ook juist hun probleem, ze schreeuwen veel maar wat ze zelf in de portemonnee kunnen voelen is onbespreekbaar .
    dus de rest van hun "geschreeuw" is onzin?
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24278154
    Niet alles, een deel wel en een ander deel druist recht(s) in tegen mijn ideologiën .

Maar gelukkig heeft Spruyt z'n eigen clubje alweer vakkundig om zeep geholpen door in zee te gaan met Wilders .
    pi_24278294
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 13:20 schreef Landmass het volgende:
    Die artikelen zijn geniaal (niet te lang, niet te kort en keisterke inhoud)
    En ook zo heeeerlijk objectief. Met alle respect, deze mensen zijn fundamentalisten.
    quote:
    Vooral leuk om te zien dat Adam Smith aanbeden wordt in Oost Europa. Ik kijk uit naar het moment dat er in Nederland eindelijk zoiets gebeurt want ik wordt gewoon misselijk van hoge belastignen.
    Adam Smith wordt overal aanbeden maar nergens door een meerderheid. Veel Oost-Europeanen zijn zo teleurgesteld in het rauwe kapitalisme dat ze terug verlangen naar hun onvrije communistische verleden. Blijkt de Verelendungstheorie toch te kloppen.
    quote:
    Voor mijn part maak je er een OP van. Zal links leren.

http://www.libertarian.nl/
    Links laat bij deze weten niet onder de indruk te zijn
    Hoe je het terrorisme kunt verslaan? Door je niet te laten terroriseren. Laat angst je leven niet beheersen. Zelfs niet als je bang bent.
    -Salman Rushdie-
      woensdag 29 december 2004 @ 16:38:26 #83
    106056 Landmass
    pi_24278816
    quote:
    Adam Smith wordt overal aanbeden maar nergens door een meerderheid. Veel Oost-Europeanen zijn zo teleurgesteld in het rauwe kapitalisme dat ze terug verlangen naar hun onvrije communistische verleden. Blijkt de Verelendungstheorie toch te kloppen.
    blijkbaar kopen ze niet massaal een enkeltje Cuba. Ergens zien ze het toch wel zitten
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24278867
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 16:38 schreef Landmass het volgende:

[..]

blijkbaar kopen ze niet massaal een enkeltje Cuba. Ergens zien ze het toch wel zitten
    Dat zijn niet de enige twee opties en dat weet jij dondersgoed. een andere optie is: communisten stemmen. En dat is wat je ziet gebeuren. Als je tenminste je koppie niet in het zand hebt zitten.
    Hoe je het terrorisme kunt verslaan? Door je niet te laten terroriseren. Laat angst je leven niet beheersen. Zelfs niet als je bang bent.
    -Salman Rushdie-
      woensdag 29 december 2004 @ 16:44:39 #85
    106056 Landmass
    pi_24278946
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 16:40 schreef Miss_User het volgende:

[..]

Dat zijn niet de enige twee opties en dat weet jij dondersgoed. een andere optie is: communisten stemmen. En dat is wat je ziet gebeuren.
    Ik gun het ze van harte. Ervaring is de beste leermeester.
    Communisme heeft nog nooit iemand welvarend gemaakt.
    quote:
    Als je tenminste je koppie niet in het zand hebt zitten.
    Wanneer hou je nou eens op met die beledigingen.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      woensdag 29 december 2004 @ 18:45:04 #86
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24280929
    quote:

een flattax is gigantisch oneerlijk, omdat dan de arme mensen erop achteruitgaan en de rijke nog rijker worden. De eerste inkomensdrempel is nodig om van te leven , de rest is luxe. Je moet belasting juist differencieren,. Het Nederlandse systeem is prima, alleen zijn de hogere belastingtarieven te laag.

Laten we eerlijk zijn, meer dan 50.000 euro heeft niemand nodig, dus boven dat bedrag kun je net zo goed 100% belasting heffen. Terwijl de eerste 10.000 euro voor iedereen van belang zijn, hef daar dan 0% op en laat het trapsgewijs oplopen naar 100% belasting bij een inkomen van 50.000 of meer perjaar.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_24281219
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 18:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Laten we eerlijk zijn, meer dan 50.000 euro heeft niemand nodig, dus boven dat bedrag kun je net zo goed 100% belasting heffen. Terwijl de eerste 10.000 euro voor iedereen van belang zijn, hef daar dan 0% op en laat het trapsgewijs oplopen naar 100% belasting bij een inkomen van 50.000 of meer perjaar.
    Dit schaadt het welvaartsniveau van het land. De-motivering.
      woensdag 29 december 2004 @ 19:06:47 #88
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24281293
    de-motivering? voor wie , voor die paar volgevreten figuren die zon achterlijk hoog salaris hebben? dat kan best wat minder en die paar mensen die wat moeten inleveren staat mniet inverhouding met de veel grotere eerlijkheid van het systeem! En verder kunnen we mensen die dat kleine offer niet voor het land overhebben missen als kiespijn.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_24281444
    Jup. Zij trekken mede de economie en zorgen voor het bekostigen van de vele uitkeringstrekkers en WAOers, o.a.. Als je mensen het uitzicht op een hoger salaris ontneemt zullen zij zich niet gemotiveerd voelen harder te werken, zoals ook het geval is bij uitkeringstrekkers die van een relatief riante uitkering genieten.

Daarnaast levert belastingverlaging hogere belastinginkomsten op.
      woensdag 29 december 2004 @ 19:20:38 #90
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24281605
    ik ben zowiezo tegen belastingverlaging, ook al zou het meer opleveren.. Overigens is dat een fabeltje dat altijd maar al te graag wordt verteld door dikke pafferige zakenlui die nog meer geld willen verdienen. Op enige serieus onderzoek is deze borrelpraat niet gebaseerd.

Daar wil ik nog aan toevoegen dat belastingbetalen voor bveel mensen juist heel fijn is.. zij schenken met liefde aan de staat zodat die er op hun beurt weer goede dingen mee kan doen. Belasting betalen is goed voor het besef dat je meedraagt aan het voortschreiden van de revolutionaire tractor, Als je meer mag bijdragen aan de belasting geeft je dat alleen maar een gevoel van meer trotsheid. Belasting betalen is een voorrecht, niet een straf.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_24281811
    Inderdaad, onder dwang geld afstaan is een 'voorrecht'

Ik zou overigens, als ik jou was, toch eens opzoeken wat 'revolutionair' nou daadwerkelijk betekent. Dat heeft namelijk bijzonder weinig met belastingbetalen te maken.
    pi_24281930
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 19:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    ik ben zowiezo tegen belastingverlaging, ook al zou het meer opleveren.. Overigens is dat een fabeltje dat altijd maar al te graag wordt verteld door dikke pafferige zakenlui die nog meer geld willen verdienen. Op enige serieus onderzoek is deze borrelpraat niet gebaseerd.
    Op grond van welke argumentatie zie jij trouwens reden deze theorie te verwerpen? Dat het, volgens jou, verteld wordt door pafferige zakenlui is irrelevant en doet wetenschappelijk niets af aan een theorie. Het is hoogstens een zwakke vorm van stigmatisering op basis van afgunst
      woensdag 29 december 2004 @ 19:49:06 #93
    106056 Landmass
    pi_24282171
    Davitamon, je moet BHFH niet al te serieus nemen. Het is de forumgek.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      woensdag 29 december 2004 @ 20:46:45 #94
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24283188
    mijn bijdrages snijden meer hout dan die van jou, ik ben gewoon tegen het asociale flat tax systeem en snap niet waarom het zo slecht is belasting te betalen.. Belastinggeld is ten bate van ons allen en het is niet meer dan logisch dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      woensdag 29 december 2004 @ 21:01:35 #95
    106056 Landmass
    pi_24283524
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 20:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    mijn bijdrages snijden meer hout dan die van jou, ik ben gewoon tegen het asociale flat tax systeem en snap niet waarom het zo slecht is belasting te betalen.. Belastinggeld is ten bate van ons allen en het is niet meer dan logisch dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.
    We willen het best uitleggen. We zien alleen geen resultaat van onze inspanningen. Jij verandert toch niet van mening.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      woensdag 29 december 2004 @ 21:15:05 #96
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24283808
    Ik ben best bereid mijn mening te herzien als ik door goede argumenten overtuigd kan worden. Goede argumenten heb ik ik niet gezien in dit topic, alleen maar egoisme en een veel grotere inkomenskloof. Een flat-tax leidt tot louter ellende en nog meer vervreemding van onze eigen samenleving. Juist door veel belasting te betalen met zn allen en trots te zijn als je meer kan bijdragen proventueel krijg je een betere maatschappij!
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      woensdag 29 december 2004 @ 21:18:53 #97
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24283894
    alle aftrekposten moeten verdwijnen, de hypotheekrenteaftrek moet weg! alles helemaal eerlijk en dan een mooi progressief belastingstelsel simpel en eenvoudig. Hierbij krijgt iedere belastingbetaler stickers en een button van de overheid met "Ik met met XX% belasting bijgedragen aan de maatschappij en ben daar trots op" mensen zullen graag meer willen verdienen om ook meer te kunnen bijdragen in de vorm van belastingen.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
      woensdag 29 december 2004 @ 21:55:08 #98
    106056 Landmass
    pi_24284779
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24285462
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 19:29 schreef Davitamon het volgende:
    Inderdaad, onder dwang geld afstaan is een 'voorrecht'
    Nee in een land leven waar je de mogelijkheid op een eerlijke manier zoveel geld te verdienden dat je veel belasting moet betalen, dat is een voorrecht .

Wie 50% belasting betaald verdient namelijk ruim voldoende om een erg prettig leven te leiden .
      woensdag 29 december 2004 @ 22:23:36 #100
    106056 Landmass
    pi_24285602
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 22:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nee in een land leven waar je de mogelijkheid op een eerlijke manier zoveel geld te verdienden dat je veel belasting moet betalen, dat is een voorrecht .

Wie 50% belasting betaald verdient namelijk ruim voldoende om een erg prettig leven te leiden .
    Ook een belastingtarief van 25% is voldoende voor een erg prettige samenleving.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24285796
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 22:23 schreef Landmass het volgende:

[..]

Ook een belastingtarief van 25% is voldoende voor een erg prettige samenleving.
    Tja zou kunnen maar ik sta wel achter een progressief oplopende belastingschaal. Vind ik persoonlijk een eerlijker verdeling. En ik zie gewoon dat er veel terug komt voor de afgedragen belasting. Natuurlijk kan de overheid wel efficienter werken en is dat een nobel streven. Echter om daar mee bezig te gaan moet in heel Den Haag de mentaliteit veranderen. Daar isgeen van de huidige partijen toe in staat en plotselinge aardverschuivingen werken ook niet. Wat dan wel de oplossing is zou een leuk onderwerp van discussie zijn .
      woensdag 29 december 2004 @ 22:47:24 #102
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_24286153
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 18:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Als je dit zou doen zouden de mensen die nu bijvoorbeeld 300.000 euro verdienen nog maar 1/6 van hun tijd gaan werken, van de rest zouden ze namelijk zelf niks terug zien. Ik denk namelijk dat veruit de meeste mensen het geen voorrecht vinden meer belasting te betalen dan dat zij nodig achten voor wat zij graag gedaan willen zien door de overheid voor een leefbare, prettige en eventueel humane samenleving.
      woensdag 29 december 2004 @ 22:48:18 #103
    106056 Landmass
    pi_24286175
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 22:31 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja zou kunnen maar ik sta wel achter een progressief oplopende belastingschaal. Vind ik persoonlijk een eerlijker verdeling.
    Het is maar wat je eerlijk noemt
    quote:
    En ik zie gewoon dat er veel terug komt voor de afgedragen belasting.
    Ja wachttijden in de zorg en een huizenmarkt naar de vernieling
    quote:
    Natuurlijk kan de overheid wel efficienter werken en is dat een nobel streven.
    Nee dat kan de overheid niet. Overheid wordt namelijk niet afgerekend op haar prestaties.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24289540
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 22:48 schreef Landmass het volgende:
    Nee dat kan de overheid niet. Overheid wordt namelijk niet afgerekend op haar prestaties.
    En dus moeten we zorgen dat de overheid wel afgerekend wordt op haar prestaties. Want sommige dingen die moeten wel centraal, en daar is het makkelijker om democratisch af te straffen dan door middel van prijs (omdat er geen concurrentie is).
    pi_24301529
    quote:
    Op woensdag 29 december 2004 22:48 schreef Landmass het volgende:

[..]

Het is maar wat je eerlijk noemt
    [..]

Ja wachttijden in de zorg en een huizenmarkt naar de vernieling
    Toen we de huizenmarkt nog helemaal aan de markt overlieten was het een succes (huismelkers grote steden zo van 1860 tot 1900 ). Nu de overheid het weer meer vrij wil laten komen er ook weer meer en meer wachtlijsten.
    En de zorg, in belgie en duitsland zijn er geen wachtlijsten. Weet je hoe dat komt? Omdat er daar geen numerus fixus is, ofwel iedereen kan een opleiding tot arts volgen en arsten zijn in loondienst bij de ziekenhuizen. Het systeem hier houdt het aanbod (op aandringen van de specialisten) lekker krap zodat er leuk verdient kan worden. Dit kan en moet inderdaad anders .
    quote:
    Daarvoor hebben we democratie uitgevonden .
      donderdag 30 december 2004 @ 18:02:37 #106
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_24301702
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 17:52 schreef du_ke het volgende:
    En de zorg, in belgie en duitsland zijn er geen wachtlijsten. Weet je hoe dat komt? Omdat er daar geen numerus fixus is, ofwel iedereen kan een opleiding tot arts volgen en arsten zijn in loondienst bij de ziekenhuizen. Het systeem hier houdt het aanbod (op aandringen van de specialisten) lekker krap zodat er leuk verdient kan worden. Dit kan en moet inderdaad anders .
    Zou je dit kunnen onderbouwen? Ik hoor nl. andere dingen uit mijn omgeving.
    pi_24301738
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 17:52 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarvoor hebben we democratie uitgevonden .
    Heb jij er zicht op waar al die miljoenen van de 133.230 miljoen heen gaan, en of dit efficient en effectief besteed wordt? Dat vind ik dan erg knap
      donderdag 30 december 2004 @ 18:34:17 #108
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24302386
    waarom gaat er niemand in op het valide argument dat een flattax zeer oneerlijk is? De eerste 10.000 euro per jaar is noodzakeljk voor ieders levensonderhoud, alles daarboven is min of meer luxe dus kan progressief zwaarder belast worden tot aan 100% voor de excessief hoge salarissen boven de zum beispiel 50.000 euro per jaar. .. dat is niet meer dan logisch dat je hoe meer je verdient, hoe meer je moet bijdragen procentueel aan de wederopbouw van ons land... dit is een voorrecht als je dat kunt afdragen en mensen zouden trots zijn.

Met een flattax gaan mensen die weinig verdienen er enorm op achteruit en kunnen dan helemaal niet meer rondkomen, terwijl de mensen die nu al in luxe en zelfgenoegzaamheid achteroverleunen er nog meer geld bijkrijgen.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_24302865
    Ik vind het eerlijk wanneer iedereen recht heeft op de vruchten van zijn eigen arbeid.

En als er zoveel mensen zouden zijn die belastingbetalen ook als een voorrecht zien (zoals jij doet vermoeden), kan het ook prima op vrijwillige basis, i.p.v. de huidige collectieve dwang.
      donderdag 30 december 2004 @ 19:17:15 #110
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24303225
    je hebt ook de vruchten van je eigen arbeid. Je draagt over die vruchten die je niet echt nodig hebt om te leven alleen wat meer bij aan te samenleving, niet meer dan normaal lijkt me.

Natuurlijk is het momenteel niet zo dat de meeste mensen het als een voorrecht zien, dit kan wel bereikt worden door intensieve jeugdbergeleiding vanaf kindsafaan die ervoor zorgen dat de mensen met een ander idee in de samenleving staan. Er zijn verder altijd mensen die zich uit egoïstische overweging willen onttrekken aan de nationale plicht, hiervoor zal er altijd dwang moeten zijn. Belastingontduiking zou verder veel zwaarder moeten worden gestraft vind ik.
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_24303647
    Iets verplicht af moeten staan lijkt me niet bepaald vallen onder recht hebben op

En geef jij trouwens je inkomen boven de 10.000 euro/jaar (indien je dat verdient, tenminste ) aan 'minder bedeelden'? Wel zo 'eerlijk' toch...

Staatsindoctrinatie op basisscholen zijn me overigens niet zo'n goed idee.

Valt me trouwens op dat het vaak de mensen die hun hand ophouden zijn die schreeuwen om een sociaal en solidair beleid. De mensen die pleiten voor hogere belastingen doen dit dus schijnbaar ook vaak uit egoïstische overwegingen. Deze mensen zien niet in (of willen niet in zien) dat progressieve belastingen de economie schaden (investings- en de-motivatie effect). En de stand van de economie is zowel voor rijk als arm van belang, dat wordt vaak vergeten. Dat 'armen' het hier zo goed hebben, is echt niet te danken aan het socialistische stelsel; kijk maar naar de Oostblok landen

[ Bericht 6% gewijzigd door Davitamon op 30-12-2004 19:45:31 ]
      donderdag 30 december 2004 @ 19:55:07 #112
    16466 BloodhoundFromHell
    ---------------------
    pi_24303957
    Je vergelijkingen raken kant noch wal. Bovendien lees je mijn commentaar duidelijk niet goed. Ik zeg niet dat je vanaf 10.000 euro alles aan de staat moet geven, maar dat je bijvoorbeeld vanaf die grens progressief moet belasten.

Verder is dat stelsel helemaal niet socialistisch , want wij hebben het zo al vanaf 1949. Een flattax zorgt ervoor dat pafferige zakenlui en vette freules nog een extra ferrari kunnen kopen en de mensen aan de onderkant van de samenleving uit de vuilnisbakken moeten eten. De kloof tussen arm en rijk wordt vergroot, dat vind ik niet opwegen tegen het "voordeel" voor de economie (en dat is nog maar de vraag)
    (__/)
    (='.'=)
    (")_(")
    pi_24304134
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 19:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    Je vergelijkingen raken kant noch wal. Bovendien lees je mijn commentaar duidelijk niet goed. Ik zeg niet dat je vanaf 10.000 euro alles aan de staat moet geven, maar dat je bijvoorbeeld vanaf die grens progressief moet belasten.
    Waarom niet alles? Dat is nog eerlijker als we de lijn consequent door trekken
    quote:
    Verder is dat stelsel helemaal niet socialistisch , want wij hebben het zo al vanaf 1949.
    Briljante redenatie Immers zijn Marx, Engels en consorten na 1949 geboren en dus nog maar pas overleden
    quote:
    Een flattax zorgt ervoor dat pafferige zakenlui en vette freules nog een extra ferrari kunnen kopen en de mensen aan de onderkant van de samenleving uit de vuilnisbakken moeten eten. De kloof tussen arm en rijk wordt vergroot, dat vind ik niet opwegen tegen het "voordeel" voor de economie (en dat is nog maar de vraag)

En nog een herhaling van het afgunstige riedeltje wat je hierboven ook al af had lopen steken, gekenmerkt door (reeds achterhaald) zero-sum denken.
    pi_24304167
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 18:02 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Zou je dit kunnen onderbouwen? Ik hoor nl. andere dingen uit mijn omgeving.
    Hoe bedoel je nog verder onderbouwen? In Nederland is een schaarste aan specialisten en hebben ze een eigen praktijk. In Belgie zijn ze in loondienst en is er geen schaarste.
    pi_24304198
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 18:04 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Heb jij er zicht op waar al die miljoenen van de 133.230 miljoen heen gaan, en of dit efficient en effectief besteed wordt? Dat vind ik dan erg knap
    Nee maar als je dat overzicht graag wil kan je het krijgen. Ga naar de ministeries toe en vraag hun jaarrekeningen op etc etc. Het kan gewoon en als je denkt dat het niet goed gaat staat het je vrij op iemand te stemmen die zegt het geheel anders te gaan doen . Of je richt zelf een partij op die meer transparantie nastreeft .
    pi_24304325
    Jaarrekeningen zeggen weinig over de geleverde prestaties en de mate van efficientie of effectiviteit. En ook al zouden deze jaarrekeningen wel iets zeggen over prestaties; ik betwijfel of 'de gemiddeld kiezer' deze allemaal door zou lezen, dus worden overheden alsnog niet afgerekend op hun prestaties.
    pi_24304411
    Daarom kunnen die gemiddelde kiezers ook stemmen en of partijen oprichten .
    pi_24304456
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 20:32 schreef du_ke het volgende:
    Daarom kunnen die gemiddelde kiezers ook stemmen en of partijen oprichten .
    Waarom?
    pi_24304864
    Om iets te doen tegen wat in hun ogen niet ok is .
      donderdag 30 december 2004 @ 22:13:13 #120
    25318 Kaalhei
    under a dead Ohio sky
    pi_24306902
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 20:18 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hoe bedoel je nog verder onderbouwen? In Nederland is een schaarste aan specialisten en hebben ze een eigen praktijk. In Belgie zijn ze in loondienst en is er geen schaarste.
    Aah, op die wijze onderbouwen. Nee, dan weet ik het wederom op zijn juiste waarde te schatten.
    pi_24307426
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 20:52 schreef du_ke het volgende:
    Om iets te doen tegen wat in hun ogen niet ok is .
    Daar hebben ze niet voldoende zicht op. In grote lijnen misschien wel, maar er vindt geen directe correctie van inefficiëntie op specifiek niveau plaats zoals dit bij marktwerking het geval is, denk ik.
    pi_24307611
    Het hele probleem met een overheid:
    De overheid kan alleen op bepaalde niveaus gecontroleerd (en dus afgestraft) worden. Namelijk: 2de kamer, gedeputeerde staten (en eerste kamer), gemeenteraad en af en toe de gekozen burgemeester. Tot zo ver geen problemen. Bovenstaanden houden zich allemaal prima aan de trias politica, moeten verantwoording afleggen, etc etc. Het probleem is dat er voor sommige taken instituten zijn opgericht die zich van de hele trias politica, onschuldig totdat het tegendeel bewezen is niks aantrekken, en niet afgestraft kunnen worden door de kiezer, maar ook niet door "de markt". Denk hierbij aan Stivoro, Buma/Stemra, UVW, etc etc. Daar ligt het probleem. De overheid is de controle op zichzelf kwijtgeraakt. Terwijl die keihard nodig is, blijkt.
    pi_24307612
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 22:29 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Daar hebben ze niet voldoende zicht op. In grote lijnen misschien wel, maar er vindt geen directe correctie van inefficiëntie op specifiek niveau plaats zoals dit bij marktwerking het geval is, denk ik.
    Tja het is maar net hoeveel aandacht je er aan wil besteden. En natuurlijk moet de overheid niet alles willen doen. Maar er zijn gewoon zaken die ik de makrt totaal niet toevertrouw .
    pi_24308776
    Precies het niveau dat ik bedoelde, Morkje

VluchtelingenWerk; nog zo'n club. Leuk op kosten van de overheid dure advertenties in de krant zetten, om maar iets te noemen.

'Nederland moet het nieuwe thuis zijn voor een vluchteling..."

Marketing op kosten van de gemeenschap ten behoeve van zelfbehoud
    pi_24320680
    quote:
    Op donderdag 30 december 2004 18:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
    waarom gaat er niemand in op het valide argument dat een flattax zeer oneerlijk is? De eerste 10.000 euro per jaar is noodzakeljk voor ieders levensonderhoud, alles daarboven is min of meer luxe dus kan progressief zwaarder belast worden tot aan 100% voor de excessief hoge salarissen boven de zum beispiel 50.000 euro per jaar. .. dat is niet meer dan logisch dat je hoe meer je verdient, hoe meer je moet bijdragen procentueel aan de wederopbouw van ons land... dit is een voorrecht als je dat kunt afdragen en mensen zouden trots zijn.

Met een flattax gaan mensen die weinig verdienen er enorm op achteruit en kunnen dan helemaal niet meer rondkomen, terwijl de mensen die nu al in luxe en zelfgenoegzaamheid achteroverleunen er nog meer geld bijkrijgen.
    Haha,

Lees dit topic eens beter door en de bronnen die gegeven zijn. De rijkeren zijn nodig voor een land, bij een belasting stelsel wat oploopt tot 100% (!) denk je dat ze hun kapitaal niet ontrekken aan Nederland? Als kapitaal wordt ontrokken aan Nederland gaat Nederland er flink op achteruit.

Er is een simpel rekensommetje (ook vermeld hier in dit topic). Bij een belasting tarief van 0% heeft de staat geen inkomsten, bij 100% ook niet. Er is een optimaal tarief (laffer curve) Flattax lijkt me niet meer dan logisch. In absolute getallen betalen de rijkeren meer. Relatief gezien betaalt iedereen net zo veel. Niet meer dan eerlijk, men vind zich toch gelijk aan anderen? Betaal dan ook net zoveel belasting (relatief).

Het probleem is afgunst. Mensen zijn erg afgunstig, inclusief jij (ben je toevallig bij de postcodeloterij?). In bronnen hier in dit topic gegeven is een website met veel informatie (Libertarian) - in een stuk door wordt dit vermeld: "weinig kiezers verdienden een hoog inkomen en velen van hen waren afgunstig op hen, die wel een hoog inkomen hadden. Daarom was er altijd wel steun te vinden voor een "Kleed de rijken uit" politiek. Zoals eerder al gesteld was Mellon het daarmede niet eens en meende hij, dat 25% het maximum haalbare was." Pure afgunst. Men realiseert niet dat rijken nodig zijn.

Belast de rijkeren zwaarder, zij zullen hun kapitaal ontrekken aan de Nederlandse economie en op de lange termijn worden de armen armer. Kijk iets verder dan je neus breed is.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')