abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 september 2004 @ 10:54:57 #1
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_22012853
Dit lijkt me nou een goede zaak. Het belastinggeld verslindende en onoverzichtelijke bouwwerk aan subsidies mag wat mij betreft zo snel mogelijk geslecht worden, met leuke belastingverlagingen daar tegenover gesteld.

Subsidies vormen niet het cement van de samenleving, zoals vaak genoemd wordt. Ze vormen in veel gevallen een infuus waarmee zichzelf overleefde organisaties in stand worden gehouden.

----------------
'Tachtig procent subsidies overbodig'
DEN HAAG - Bijna tachtig procent van de subsidies die de overheid verstrekt, kan worden geschrapt. "Het is mogelijk en zelfs heilzaam om viervijfde van de ruim 19 miljard euro aan overheidssubsidie af te schaffen." Dat stelt de Edmund Burke Stichting in een donderdag gepresenteerde brochure.

Twee onderzoekers van de conservatieve denktank hielden 19 miljard aan subsidie tegen het licht en concludeerden dat ruim 15 miljard bespaard kan worden door overbodige subsidies te schrappen.

In de brochure 'Nederland subsidiestaat' pleit de stichting ervoor via een grootschalige belastingverlaging de besparing van 15 miljard aan de burger terug te geven.

De Nederlandse overheid deelt ieder jaar ongeveer 22 miljard euro aan subsidies uit.
Master of my domain
pi_22012941
Helaas ontvang ik geen subsidie ;-)
Als ze deze 'onnodige' subsidies stop zetten, kunnen de bezuinigingen op onderwijs en gezondheid ongedaan gemaakt worden.
Welke partij is voor het afschaffen de subsidies?
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:02:58 #3
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_22013000
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:59 schreef Windsurfbart het volgende:
Helaas ontvang ik geen subsidie ;-)
Als ze deze 'onnodige' subsidies stop zetten, kunnen de bezuinigingen op onderwijs en gezondheid ongedaan gemaakt worden.
Het idee was juist om de belastingen te verlagen volgens mij, het idee is dus dat het geld niet naar de overheid gaat. Ik zou er op het eerste gezicht best voor zijn. Dat scheelt de Nederlandse burger gemiddeld per persoon zo'n 1000 euro per jaar vrij te besteden.
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:03:06 #4
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_22013002
(Nog) geen enkele partij, geloof ik. Wilders zal er wel voor zijn.
Master of my domain
pi_22013019
Indirecte subsidies in de vorm van handelsbarrières, is de Edmund Burke stichting daar ook tegen?
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:06:03 #6
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_22013071
moeten ze ook die graaiende zakkenvullers op de ministeries eens aanpakken
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_22013104
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:02 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Het idee was juist om de belastingen te verlagen volgens mij, het idee is dus dat het geld niet naar de overheid gaat. Ik zou er op het eerste gezicht best voor zijn. Dat scheelt per Nederlandse burger gemiddeld zo'n 1000 euro per jaar vrij te besteden.
Ik heb zelf liever dat ze dat geld dan steken in zorg en onderwijs, ipv dat ik er wat van terugzie op mijn rekening.
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:07:53 #8
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_22013111
Ah.. de Edmund Burke Stichting.. datzelfde clubje dat samenwerkt met Nieuw Rechts
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:11:56 #9
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_22013182
Master of my domain
pi_22013199
wat verstaat de Edmund Burke-stichting onder overbodige subsidies?
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:14:15 #11
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_22013237
87% van de subsidies, dus.
Master of my domain
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:15:19 #12
32966 Flying_Vee
Toyota Corolla G6R _O_
pi_22013262
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:07 schreef Maerycke het volgende:
Ah.. de Edmund Burke Stichting.. datzelfde clubje dat samenwerkt met Nieuw Rechts
Hey Maerycke

"Censuur is de dood van de democratie"
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:19:59 #13
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_22013364
Zit daar de hypotheek aftrek ook in verwerkt ?
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:20:16 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22013372
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:14 schreef Koobus het volgende:
87% van de subsidies, dus.
Nee, ze hebben de 100 grootste subsidieregelingen onderzocht. Het bedrag dat met die regelingen gemoeid is, is 87% van het totale subsidiebedrag. Van die 87% (>19 mld euro) is 15 mld euro (78%) overbodig volgens de Burke-stichting.
pi_22013397
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:20 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, ze hebben de 100 grootste subsidieregelingen onderzocht. Het bedrag dat met die regelingen gemoeid is, is 87% van het totale subsidiebedrag. Van die 87% (>19 mld euro) is 15 mld euro (78%) overbodig volgens de Burke-stichting.
Om wat voor subsidies gaat het dan?
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:25:52 #16
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22013481
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:21 schreef stoopkind het volgende:

[..]

Om wat voor subsidies gaat het dan?
Koobus heeft een linkje gegeven naar de Burke-stichting. Daar is een pdf te vinden (de derde) met een tabel waar alles prachtig opgesomd staat.
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:27:42 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_22013519
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:07 schreef stoopkind het volgende:

[..]

Ik heb zelf liever dat ze dat geld dan steken in zorg en onderwijs, ipv dat ik er wat van terugzie op mijn rekening.
Het staat je vrij dat te besteden aan de zorg natuurlijk Maarreh, een belastingsverlaging kan ook leiden tot meer overheidsinkomsten, dus zo zwaar hoef je er niet per se aan te tillen. Op de vraag die je later stelde: er zitten ondermeer de huursubsidie, studiefinanciering en subsidies aan bedrijven in.

Zoiets als dit kan trouwens ook een aanzet zijn voor een soort van basisinkomen (maar daar zal de Burke Stichting niet voor pleiten)
pi_22013534
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:25 schreef freako het volgende:

[..]

Koobus heeft een linkje gegeven naar de Burke-stichting. Daar is een pdf te vinden (de derde) met een tabel waar alles prachtig opgesomd staat.
Dank
Ik had geen zin om het hele ding door te lezen
pi_22013669
Het CBS heeft een heel ander bedrag staan voor subsidies (zie Nationale Rekeningen tabel D.03). Hieronder de waarden voor 2003

PRODUCTGEBONDEN
EU-subsidies op voedingsmiddelen 1152
Subsidies voor het openbaar vervoer 1389
Subsidies voor onderzoek en innovatie 544
Subsidies voor cultuur, sport en recreatie 314
Huurprijsverlagende subsidies 88
Overige 549

Productgebonden subsidies 4036

NIET-PRODUCTGEBONDEN
EU-subsidies op voedingsmiddelen 218
Loonsubsidies 2910
Subsidies door productschappen e.d. 135
Schadeloosstelling varkenspest, MKZ, vogelpest 111
Overige 446

Niet-productgebonden subsidies 3820

Subsidies (ontvangen door ingezetenen) 7856
Betaald door:
Overheid 6486
Buitenland (EU) 1370

Totaal dus 7856 in 2003.
pi_22013716
Hmm, ze bezuinigen vooral weer op zorg en onderwijs, terwijl defensie grotendeels buiten schot blijft.
Bijv. Afschaffen van stufi.
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:37:48 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22013719
Wat er onder valt is (ik noem maar wat grote dingen): o.a. zo ongeveer de complete Ontwikkelingssamenwerkingsbegroting, het Grote Stedenbeleid, het COA (asielzoekers), de reclassering, studiefinanciering, bekostiging van wetenschappelijk onderzoek, huursubsidie, subsidies aan culturele instellingen, subsidies voor openbaar vervoer, voor energiebesparing, agrarisch natuurbeheer en uitkoopregelingen voor boeren, sociale werkplaatsen, Melkert-banen, reintegratie-subsidies, jeugdhulpverlening en subsidies voor volksgezondheid, bv. verslavingszorg. Over het algemeen beschouwen ze dit als economieverstorend, conclusie is dan: privatiseren en de subsidie afschaffen.

De subsidieregelingen waarvan de Burke-stichting vindt dat ze niet afgeschaft of (zo veel mogelijk) geprivatiseerd moeten worden:

Het COA, de "Stichting Dienstverlening Veteranen" die het veteranenbeleid uitvoert, de Oorlogsgravenstichting, de Koepelorganisatie Militaire Tehuizen en subsidie voor geluidsreductie langs de snelweg.
pi_22013753
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:19 schreef DiRadical het volgende:
Nee, het opvallende is juist dat dit onderdeel ontbreekt terwijl het in mijn ogen juist aan alle criteria voldoet welke die Burke-stichting aan subsidie-regelingen gesteld heeft.
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:39:59 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_22013767
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:37 schreef stoopkind het volgende:
Hmm, ze bezuinigen vooral weer op zorg en onderwijs, terwijl defensie grotendeels buiten schot blijft.
Defensie subsidieert ook niet zoveel, het meeste houden ze in eigen hand.
pi_22013838
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:39 schreef freako het volgende:

[..]

Defensie subsidieert ook niet zoveel, het meeste houden ze in eigen hand.
Maar van het deel wat ze wel subsidiëren hoeven ze maar 30% in te leveren, vergeleken met 99% bij onderwijs en cultuur
pi_22014025
wat hen betreft kunnen alle subsidies voor kunstenaars, vrijwilligerswerk, muziekgezelschappen, poppodia enz.. natuurlijk afgeschaft worden.
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:56:10 #26
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_22014101
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
wat hen betreft kunnen alle subsidies voor kunstenaars, vrijwilligerswerk, muziekgezelschappen, poppodia enz.. natuurlijk afgeschaft worden.
Wat mij betreft ook. Ik zie niet in waarom ik via de belasting moet meebetalen aan de hobby's van anderen. Muziek maken doe je maar in je eigen tijd en betaald vrijwilligerswerk is geen vrijwilligerswerk maar een deeltijdbaan.
Master of my domain
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:59:04 #27
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_22014151
Wat hij overbodig vindt hoef ik nog niet te vinden.
pi_22014359
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:56 schreef Koobus het volgende:

[..]

Wat mij betreft ook. Ik zie niet in waarom ik via de belasting moet meebetalen aan de hobby's van anderen. Muziek maken doe je maar in je eigen tijd en betaald vrijwilligerswerk is geen vrijwilligerswerk maar een deeltijdbaan.
De subsidie is voor de administratieve rompslomp, inwerken, enz. De vrijwilliger ziet er geen cent van op zijn rekening
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:07:50 #29
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_22021082
Ik ben voorstander om elke subsidie goed tegen het licht te houden, dus zo'n rapport is een goed initiatief. Maar de Edmund Burke stichting kennende, word ik al kritischer...

Ik zie dat ze aan de hand van 4 criteria hebben aangegeven of deze subsidie overbodig zijn.

Laten we eens kijken naar het eerste criterium: "Verkwistend". Geniaal bedacht, dat moet je ze nageven. Verkwistend hebben ze aan de hand van een voorbeeld op de volgende manier gedefinieerd: "[Een] regeling is verkwistend, [als] hetzelfde doel op efficiëntere wijze kan worden bereikt door particuliere hulporganisaties".

De Edmund Burke gekeken heeft dus gekeken hoe inefficient een regeling is? Hebben ze de alternatieven doorberekend? Nee. Ze komen met een algemene redenatie over concurrentie op de proppen:

"Dergelijke organisaties zullen namelijk moeten wedijveren om de
gunsten van donateurs, die op hun beurt de organisaties kritisch zullen beschouwen,
aangezien het hun eigen geld is dat ze weggeven. Op zo´n manier zal dus een betere
allocatie van hulpmiddelen ontstaan en zal dezelfde hoeveelheid armoedebestrijding
goedkoper kunnen worden gerealiseerd."

Dus wanneer er marktwerking mogelijk is, dan is het per definitie verkwistend zonder naar de daadwerkelijke verkwisting te kijken.

Nou, dat is dan klaar, verkwisting is al voldoende om te beoordelen of een subsidie overbodig is zou je zeggen. Nee, er zijn nog 3 andere criteria.

Het tweede criterium: "Verstoort de economie". Een goed omschreven criterium waar veel voor valt te zeggen. Heeft de Edmund Burke stichting een kosten-baten-analyse uitgevoerd om te kijken of deze subsidie loont, en zo niet, in hoeverre die niet lonend is? Nee, helaas. Er wordt enkel gekeken of een subsidie andere activiteiten stoort. Daarnaast kan een subsidie een bewuste keuze zijn om een "activiteit" te stimuleren ten koste van een andere, waarbij het nettoresultaat niet positief kan zijn, maar de subsidie niet overbodig maakt.

Het derde criterium: "Onrechtvaardige inkomensherverdeling". De term onrechtvaardig is subliem overigens. Hun definitie: "Het begrip rechtvaardigheid wordt hier op
een elementaire economische manier geïnterpreteerd, in die zin dat de belastingbetaler
aan iedere subsidieregeling waaraan hij bijdraagt in het algemeen een hoeveelheid
nut zou moeten ontlenen die proportioneel is aan de grootte van die bijdrage."

Je ziet hoe subliem het woord onrechtvaardig erbij wordt getrokken, terwijl inkomenshervedeling al de hele definitie beslaat. Daarnaast is het inherent aan een subsidie dat het een herverdeling van inkomsten is, want anders kan je het gewoon als een kerntaak van de overheid beschouwen.

Criterium #4, "Privaat alternatief" is een herhaling van het eerste criterium, maar wordt schijnbaar anders geinterpreteerd. Bijvoorbeeld bij "Overgangsregeling Duurzaam veilig" (projecten ten behoeve van gedragsbeinvloeding in het verkeer), is deze regeling wel verkwistend (private hulporganisaties zouden dit efficienter kunnen doen), blijkt er geen privaat alternatief te zijn. Nou, als er geen private alternatieven zijn, wie moet dan in hemelsnaam het efficienter doen?

Maar er zijn meer onduidelijkheden. Zo wordt de Reclasseringsregeling (verlenen van hulp aan verdachten en ex-delinquenten) als een onrechtvaardige herverdeling gezien, en bij de regeling Oorlogsgravenstichting (het leveren van een bijdrage aan de gerelateerde persoonlijke en materiele kosten) niet gezien als een onrechtvaardige herverdeling. Ik snap best dat het leger een landsbelang dient, maar het lijkt me een select groepje nabestaanden die profiteert van deze regeling. Aan de andere kant zou je de Reclasseringsregeling ook kunnen zien als een landsbelang-zijnde regeling, ik neem aan dat heel veel mensen profiteren van veiligheid. En zo staan er nog wel wat discutabele zaken in.

Maar goed, aan de hand van deze 4 criteria wordt een conclusie getrokken dat, niet verbazingwekkend, vooral bestaat uit "privatiseren". Is de mogelijkheid er om het te doen, dan moet dat gebeuren. Of anders moet je zoveel mogelijk privatiseren. :')
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_22021692
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:39 schreef weerdo het volgende:
Nee, het opvallende is juist dat dit onderdeel ontbreekt terwijl het in mijn ogen juist aan alle criteria voldoet welke die Burke-stichting aan subsidie-regelingen gesteld heeft.
Misschien wonen de mensen van de Burke stichting wel in hele dure koophuizen en vinden ze het dus geen onrechtvaardige herverdeling.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_22022081
vandaar dan dus dat er niet iets over hypotheekrente-aftrek staat
pi_22022172
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:07 schreef Sidekick het volgende:
Laten we eens kijken naar het eerste criterium: "Verkwistend". Geniaal bedacht, dat moet je ze nageven. Verkwistend hebben ze aan de hand van een voorbeeld op de volgende manier gedefinieerd: "[Een] regeling is verkwistend, [als] hetzelfde doel op efficiëntere wijze kan worden bereikt door particuliere hulporganisaties".
En particuliere hulporganisaties doen dat niet gratis. Je kunt de belasting wel verlagen door publieke diensten te schrappen, maar jij als burger geeft nog steeds het grootste deel van dat geld (ALS het efficienter is) uit aan particuliere partijen bij gelijkblijvende verdeling van diensten. De grote truc is natuurlijk dat sommige mensen er wel veel beter van worden, nl. diegenen met een hoog inkomen die niet solidair zijn.
quote:
Dus wanneer er marktwerking mogelijk is, dan is het per definitie verkwistend zonder naar de daadwerkelijke verkwisting te kijken.
En dat terwijl er wel degelijk voorbeelden te over zijn waar een staatsmonopolist zaken wel degelijk efficienter kan organiseren dan een willekeurige particuliere organisatie. Maar als de zaak particulier wordt georganiseerd wordt er in de regel wel meer geld rondgepompt en stijgen theoretisch dus de netto inkomsten van burgers, en de uitgaven van die burgers stijgen evenredig (of wat beter of slechter afhankelijk van efficientie).

Dan gaan we er natuurlijk wel van uit dat de overheid dat geld dat ze innen voor die dienst aan de burger teruggeven als ze de dienst schrappen. Als ze dat niet doen en wel privatiseren wordt je gewoon bestolen: de overheid blijft even duur en doet minder voor je, waardoor je het verschil zelf moet bijbetalen.
quote:
Het derde criterium: "Onrechtvaardige inkomensherverdeling". De term onrechtvaardig is subliem overigens. Hun definitie: "Het begrip rechtvaardigheid wordt hier op
een elementaire economische manier geïnterpreteerd, in die zin dat de belastingbetaler
aan iedere subsidieregeling waaraan hij bijdraagt in het algemeen een hoeveelheid
nut zou moeten ontlenen die proportioneel is aan de grootte van die bijdrage."

Je ziet hoe subliem het woord onrechtvaardig erbij wordt getrokken, terwijl inkomenshervedeling al de hele definitie beslaat. Daarnaast is het inherent aan een subsidie dat het een herverdeling van inkomsten is, want anders kan je het gewoon als een kerntaak van de overheid beschouwen.
Sterker nog: Ik beschouw herverdeling van kennis, macht en inkomen als een kerntaak van de overheid zolang de huidige verdeling niet rechtvaardig is.
  vrijdag 17 september 2004 @ 18:09:15 #33
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22022206
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wat mij betreft ook. De Nederlandse kunst deed het altijd het best onder een vrije markt-regime. Nu krijg je politiek-correcte kunst van de subsidieverslaafden, waar eigenlijk niemand op staat te wachten en waar de gemiddelde burger niet aan mee wenst te betalen. Eigenlijk een variant op Nazi/Sovietkunst wat de overheid hier aan het creeren is.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  Overall beste user 2022 vrijdag 17 september 2004 @ 18:19:59 #34
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_22022336
Eerst de landbouwsubsidies en belastingvoordeeltjes voor buitenlandse bedrijven die zich hier willen vestigen maar eens afschaffen. Dat is lekker snel scoren, en daar ben ik voor.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  vrijdag 17 september 2004 @ 18:22:36 #35
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22022371
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:19 schreef Ulx het volgende:
Eerst de landbouwsubsidies en belastingvoordeeltjes voor buitenlandse bedrijven die zich hier willen vestigen maar eens afschaffen. Dat is lekker snel scoren, en daar ben ik voor.
Landbouw komt alleen uit Brussel. Gaat dus wat moeilijker, tenzij we de Fransen uit de EU smijten.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_22022391
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:09 schreef PJORourke het volgende:
Wat mij betreft ook. De Nederlandse kunst deed het altijd het best onder een vrije markt-regime. Nu krijg je politiek-correcte kunst van de subsidieverslaafden, waar eigenlijk niemand op staat te wachten en waar de gemiddelde burger niet aan mee wenst te betalen. Eigenlijk een variant op Nazi/Sovietkunst wat de overheid hier aan het creeren is.
'Liberale staatskunst'. Wesseling heeft hier ooit een leuk stukje over geschreven. Net als vroeger de kerk en het socialisme ziet de overheid kunst nog steeds als een manier om mensen te verheffen, maar in tegenstelling tot vroeger willen ze niet meer meepraten over wat voor verheffende kunst gemaakt moet worden. Wat je dus krijgt is een overheid die wel plichtmatig voor kunst betaalt, maar geen smaak heeft (wil hebben).
pi_22022600
Ik vind sowieso dat allerlei belangenorganisaties e.d., en sport en kunst het in principe op eigen kracht moeten redden. Ook vele andere subsidies zijn overbodig; neem de huursubsidie. Ik ontvang 57 euro per maand, maar zonder zou ik het ook wel redden, zeker nu ik een bijbaantje heb naast mijn studie. Als je het aangeboden krijgt laat je het niet liggen, want met die 57 euro schiet Nederland niets op. Als het afgeschaft wordt hoor je mij echter niet moeilijk doen, want het gaat echt nergens over. Mensen die een hoge huur niet kunnen betalen moeten iets goedkopers gaan zoeken... Als je het hebt over mensen met een WAO-uitkering of een andere (minimale) uitkering, lijkt het me beter te zorgen dat deze mensen gewoon een normaal huis kunnen huren van dat bedrag, dan het allemaal via VROM en bureaucratische omwegen uit te keren.

Nu kreeg ik ineens weer 35 euro 'zalmsnip', het is bijna genant... Dit zijn natuurlijk voorbeelden van subsidie, maar miljoenen uitgeven aan allerlei films enzo vind ik ook geldverspilling, daar is de overheid niet voor.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_22022794
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:36 schreef heiden6 het volgende:
Ook vele andere subsidies zijn overbodig; neem de huursubsidie. Ik ontvang 57 euro per maand, maar zonder zou ik het ook wel redden, zeker nu ik een bijbaantje heb naast mijn studie. Als je het aangeboden krijgt laat je het niet liggen, want met die 57 euro schiet Nederland niets op. Als het afgeschaft wordt hoor je mij echter niet moeilijk doen, want het gaat echt nergens over. Mensen die een hoge huur niet kunnen betalen moeten iets goedkopers gaan zoeken... Als je het hebt over mensen met een WAO-uitkering of een andere (minimale) uitkering, lijkt het me beter te zorgen dat deze mensen gewoon een normaal huis kunnen huren van dat bedrag, dan het allemaal via VROM en bureaucratische omwegen uit te keren.
Het gaat voor jou om een kleine aanvulling en je bent, neem ik aan, vrij om een paar uurtjes extra te werken of je hebt het geld om het verschil bij te spijkeren. Een werkende moeder met een paar kinderen en een benedenmodaal inkomen die in een te duur huurhuis in een dure omgeving (bijv. na scheiding) woont kan een dergelijk verschil niet opvangen, en kan toch legitieme redenen hebben om daar nog te willen blijven: bereikbaarheid werk, wachtlijsten voor kinderopvang, sociale omgeving en school van de kinderen. Het geld wordt niet helemaal goed verdeeld (en rechtvaardig verdelen kost ook geld aan arbeidstijd van ambtenaren!), maar dat is geen reden het hele stelsel als verkwisting te beschouwen.
pi_22022876
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:19 schreef Ulx het volgende:
Alleen als de anderen het ook doen.

Landbouw is een prima voorbeeld: Nederland is de derde exporteur van landbouwgoederen in de wereld en onze landbouw is efficienter dan die van andere Europese landen. ALS er wereldwijd een vrije markt zou zijn dan zou de Nederlandse landbouw voordeel hebben tov. de Europese concurrenten, maar die is er niet en dus zou de Nederlandse landbouw onterecht gestraft worden en flink krimpen als Nederland in zijn eentje landbouwsubsidie afschaft.

Daarnaast is Nederland niet bevoegd op dat gebied, zoals gezegd. De EU gaat daarover.
  vrijdag 17 september 2004 @ 18:58:13 #40
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22022912
van mij mogen alle subsidies ook afgeschaft worden.. Maakt de overheidsuitgaven weer overzichtelijk.. back to basics. Dingen die subsidie verdienen omdat ze goed zijn (o.a. padvinderij) kunnen weer gewoon door de overheid in handen genomen worden, dan kan de overheid als bijkomend voordeel de kinderen voorlichten over allerlei zaken.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_22023031
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
van mij mogen alle subsidies ook afgeschaft worden.. Maakt de overheidsuitgaven weer overzichtelijk.. back to basics. Dingen die subsidie verdienen omdat ze goed zijn (o.a. padvinderij) kunnen weer gewoon door de overheid in handen genomen worden, dan kan de overheid als bijkomend voordeel de kinderen voorlichten over allerlei zaken.
Slecht voorbeeld, die Hitlerjugend, maar in het algemeen vind ik wel wel dat de overheid of zelf diensten moet organiseren, of het aan de markt over moet laten. Die ingewikkelde netwerken met subsidiestromen naar semi-overheidsorganen, stichtingen etc. maken de uitvoering van overheidstaken slecht controleerbaar en moeilijk te veranderen.
pi_22023066
Het hele stelsel niet, maar ik denk dat er wel andere oplossingen zijn. In jouw voorbeeld kan die vrouw best legitieme redenen hebben om daar te willen blijven wonen, maar dat is dan haar eigen keuze. Ik betaal ook veel meer omdat ik op mezelf woon, dan de meeste studenten die bijv. op kamers zitten. Dat is een keuze die je maakt, daar hoeft de overheid niet in bij te staan als het ook anders opgelost kan worden.

Het was maar een voorbeeld overigens.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  Overall beste user 2022 vrijdag 17 september 2004 @ 19:18:50 #43
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_22023277
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:22 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Landbouw komt alleen uit Brussel. Gaat dus wat moeilijker, tenzij we de Fransen uit de EU smijten.
Geld weigeren en niet meer meebetalen.

Niet meteen gaan jamaren als het ineens wat meer impact blijkt te hebben als het eerste de beste concertgebouworkest of zaaltje vol rembrandts.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_22023430
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 19:06 schreef heiden6 het volgende:
Het hele stelsel niet, maar ik denk dat er wel andere oplossingen zijn. In jouw voorbeeld kan die vrouw best legitieme redenen hebben om daar te willen blijven wonen, maar dat is dan haar eigen keuze. Ik betaal ook veel meer omdat ik op mezelf woon, dan de meeste studenten die bijv. op kamers zitten. Dat is een keuze die je maakt, daar hoeft de overheid niet in bij te staan als het ook anders opgelost kan worden.
Ze kan stoppen met werken, maar dan draagt de belastingbetaler ook bij. Ze kan haar kinderen niet meer laten opvangen, maar dan grijpt de jeugdzorg in op kosten van belastingbetaler. Het verschil bijspijkeren is de meest menswaardige oplossing, en ook de goedkoopste voor de belastingbetaler.

Een voormalige tweekamerhuurwoning van mij (Amsterdam) is overgenomen door een net gescheiden moeder met twee kinderen die in een huis boven de huursubsidiegrens zat. Ze moest ofwel haar baan opzeggen (=verwijtbaar werkloos en dus geen WW?) en buiten de regio gaan wonen waar huizen en kinderopvang beschikbaar zijn, of verhuizen naar een woning waar ze nu dus zelf in de huiskamer moet slapen en de kinderen in de andere kamer. Als je kinderen hebt kan een verandering hard aankomen.
pi_22023517
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 19:18 schreef Ulx het volgende:
Geld weigeren en niet meer meebetalen.

Niet meteen gaan jamaren als het ineens wat meer impact blijkt te hebben als het eerste de beste concertgebouworkest of zaaltje vol rembrandts.
Dan blaas je de Europese eenheid van beleid op en gaan Europese landen weer tegen elkaar concurreren met landbouwsubsidies. Dat is niet in het voordeel van de Nederlandse export die die subsidies in onze afzetmarkten graag zo laag mogelijk wil houden.
  vrijdag 17 september 2004 @ 19:42:01 #46
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_22023709
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 11:19 schreef DiRadical het volgende:
Dat is een belastingaftrek en geen subsidie. Gezien de stichting vooral blij is met belastingvermindering zodat mensen zelf kunnen bepalen waar ze geld aan uitgeven, is het niet zo vreemd dat de HRA er niet bij staat.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_22023760
het is wel een verkapte subsidie, net zoals studenten goedkoop kunnen lenen vd IBG, goedkoper iig dan bij de meeste particulieren
  vrijdag 17 september 2004 @ 20:36:18 #48
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22024941
Wat heeft het ontwikkelingswerk aan een belastingverlaging voor de burger? Toch niet het veelgenoemde sprookje dat men dan meer aan goede doelen geeft? Want die vindt menig Nederlander dan weer "te inefficient".
Wasserwunderland
  vrijdag 17 september 2004 @ 20:41:38 #49
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_22025032
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 20:36 schreef Tup het volgende:
Wat heeft het ontwikkelingswerk aan een belastingverlaging voor de burger? Toch niet het veelgenoemde sprookje dat men dan meer aan goede doelen geeft? Want die vindt menig Nederlander dan weer "te inefficient".
Dus iedereen moet maar door het collectief gedwongen worden om een gedeelte van zijn inkomsten aan ontwikkelingswerk te geven? Ik denk dat het middel dan erger is dan de kwaal.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 17 september 2004 @ 20:49:48 #50
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22025201
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 20:41 schreef Kaalhei het volgende:
Dus iedereen moet maar door het collectief gedwongen worden om een gedeelte van zijn inkomsten aan ontwikkelingswerk te geven? Ik denk dat het middel dan erger is dan de kwaal.
Je doet -wel consequent- alsof dwang in alle gevallen fout is. De mens doet niet altijd van nature altijd "het goede". Mensen worden bijvoorbeeld gedwongen om NIET te doden. Ik geloof (want ik weet ook wel dat ik niet kan bewijzen wat goed en slecht is) dat NIKS doen voor ontwikkelingslanden slecht is. Dwingen dan maar, mensen ontlopen al veel te vaak hun ethische verantwoordelijkheid onder het mom van "het is mijn leven en ik bepaal...."
Wasserwunderland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')